درختان و درختچه های زینتی

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکوما

تکوما

این یک نمایی کلی از بوته دوساله و البته تازه کاشته شده تکوما هست : من دیدم این بوته تا 3-4 متر هم ارتفاع میگیرد ، اما چون تنه قدرتمندی نمیتواند تولید کند اغلب خم شد و نیاز به تکیه گاهی مانند دیوار دارد ، تجربه شخصی خود من اینه که همیشه با هرس این بوته را تا ارتفاع 1-1.5 متری با هرس نگه داریم .
این نمایی از یکی از برگهای تکوما هست :
گل آذین خوشه ایی : دوستان دقت کنید تکوما هم مثل ابریشم مصری ، گلهایشان از پایین به سمت بالای خوشه به ترتیب باز می شود و تا گلهایی پیر نمیرند گلهای جدید باز نمی شوند که این خود عاملی هست تا گیاه مدت زمان زیادی گلدار باشد. من تو بوشهر فقط این رنگ ( زرد ) از تکوما دیدم :
به ترتیب که گلهای قدیمی عمرشان تمام می شود و میوه تولید می شود ، میوه های تکوما غلاف های شمشیر مانند است :
این هم تعدادی شاخه که گل دهی و میوه دهی اشان تمام شده من هرسش کردم تا ایشالله با شاخه های جدید گل جدید تولید کند :
اگر بزارید میوه ها کامل بر روی بوته برسند و جدا کنید تا خشک شده میتوانید بذر ها را جدا کنید ، بذور بسیار سبک و کاغذی هستند ، حدودا یکسال هم میتوان بذر را در جای خشک و خنک نگه داشت :
اینم یه دانهالی که با همین بذرها کاشتم :


منبع
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
این تکوما در بلوار وسط کاشته شده است ، ببینید چقدر گل داده و زیباست :


این شاخه گل رو همکارم چید ، هرچی من اصرار کردم که این گلها کم دوام هستند و بعد از یکساعت پژمرده میشه و میریزه اما گوش که نکرد


منبع
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیاه دل پسند یا آناغالیس دشتی

گیاه دل پسند یا آناغالیس دشتی

دلپسند یا آناغالیس دشتی
از تیره پامچال primulaceae
نام علمی : Anagalis arvensi , Anagalis foemina



این گیاه زیبا از جمله علف های مزرعه گوجه فرنگی در منطقه دشتی در استان بوشهره البته این چیزیه که من تجربی دیدم.
گیاه زیبایه چندتا عکس براتون گرفتم ببینید :










منبع
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
مانگرو Avicennia marina

مانگرو Avicennia marina

حتما تا حالا زیاد شنیدین که در کنار آب های شور خلیج فارس جنگلهای وجود دارد به نام جنگلهای حرا یا مانگرو در این پست میخوام چند خطی از این جنگلها بنویسم امیدوارم که کسل کننده نباشه
کلمه مانگرو واژه ایی از هند غربی است و از دو کلمه تشکیل شده ، لغت پرتغالی mango به معنای انبه و لغت انگلیسی rove به معنی بیشه که به درختان و درختچه هایی که در مناطق جزر و مدی دریاها و اقیانوس های مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد می کنند، گفته میشود.

مانگرو در واقع یک گیاه نیست بلکه یک اکوسیستمی هست که شرایط خاصی که فقط تعداد خاصی جاندار میتونن در آن زندگی کنند.

اکوسیستم مانگرو به منطقه جزر و مدی دریا گفته میشود که شامل آب شور دریا و گیاهان شورپسند ویژه ایی هست.
غنی ترین جوامع گیاهان مانگرو در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که در آنجا درجه حرارت آب در گرمترین ماههای سال بیش از 24 درجه سانتی گراد و میزان بارش سالانه بیش از 1250 میلی متر می باشد و کوههایی با ارتفاع بیش از 700 متر نزدیک ساحل دریا یافت می شود، وجود دارند. مهمترین گیاهان این منطقه همان گونه های گیاهی حرا یا مانگرو با نام علمی Avicennia sp است ، حالا اگر ما اکوسیستم مانگرو را به چند منطقه تقسیم کنیم نوع گیاهان هر منطقه هم فرق خواهد کرد: مثلا در یک اکوسیستم مانگرو قسمت اول که رو به دریا هست و مدت زمان بیشتری در آب قرار دارد ( در واقع مدت بیشتری با جریان آب تازه تماس دارد ) بیشتر گونه مانگرو خاکستری ( با نام علمی Avicennia marina ) رشد میکند البته در مناطق گرمسیری دنیا علاوه بر مانگرو قرمز یا مانگرو سیبی یا Sonneratia alba نیز رشد میکند. عکس میوه مانگرو خاکستری :

عکس مانگرو سیبی :

خوب در خط عقبتر ، بهتره اسمشو بزاریم منطقه دو ، مانگرو قرمز یا مانگرو عنکبوتی ( با نام علمی Rhizophora stylosa ) رشد می کند.

خوب دوستان بازم یک منطقه به عقبتر یعنی به سمت خشکی برمیگردیم و اسمشو میزاریم منطقه سه ، در این منطقه چون ساعات بیشتری از آب بیرون هست و تبخیر بیشتر صورت میگیرد پس بسیار شورتر هست و بیشتر گیاهان شورپسند و گونه مانگرو زرد و گونه های Ceriops یافت می شود. در پشت این سه منطقه منطقه چهارم هم هست که گیاهانی هستند مثل Hibiscus tiliaceus, Berringtonia acutangula . که شوری کمتری تحمل میکنند. به نظرتون گیاهان مانگرو چگونه شوری آب دریا رو تحمل میکنند؟؟ گیاهان برای وفق دادن خودشون سه راه کار دارند : 1- *****اسیون نمک به این معنی که ریشه ها اجازه ورود نمک به گیاه نمی دهند. 2- ترشح سریع نمک : گیاهان غده های نمکی دارند که نمک اضافی که وارد گیاه شده راه در غده های تجمع نمک جذب و به بیرون گیاه ترشح میکنند به نحوی که میشه روی شاخساره این گیاهان توده های نمک را دید و چشید.

3- جمع آوری و تغلیظ نمک و ذخیره آن در پوست و برگهای پیر که در شرف ریزش هستند. شاید سوال بعدی که براتون پیش بیاد این باشه که این گیاهان که مدام در معرض وزش بادهای دریایی هستند پس تبخیر و تعرق زیادی دارند، برای حل این مشکل چه راه کاری دارند؟ گیاهان مانگرو بر روی برگه های خود لایه ضخیم کوتیکول ( لایه براق و واکس مانند ) دارند که از تبخیر بیش از حد آب جلوگیری میکند و این گیاهان تمام روزنه های خود رو در زیر برگها یعنی جایی که از برخورد با تابش و وزش کمتری برخوردارند ، پس این گیاهان به راحتی با این مشکل هم کنار می آیند. از آنجایی که این گیاها در آب غوطه ور هستند و ریشه های آنها هم در خاکهای مملو از آب است ، این گیاهان برای دریافت اکسیژن راه کار ویژه ای دارند به این صورت که در ریشه هایی که خارج از آب هستند سلولهایی به نام لنتیکول وجود دارد که وظیفه جذب اکسیژن دارند و به این صورت عمل میکنند که وقتی در معرض هوا هستند اکسیژن ذخیره میکنند و وقتی در آب غرق شدند از این اکسیژن بهره می برند.


منبع
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تکثیر مانگرو[/h]
همانطور که در پست قبلی متوجه شدیم گیاهان مانگرو همه روشهای زندگیش هوشمندانه است که اگر غیر از این بود در آن شرایط دوام نمی آورد. از عمده ترین و بهترین روش تکثیر این گیاه استفاده از بذر هست خوب با این شرایط محیطی که درختان مانگرو دارند اگر بذرشون خاصیتی مشابه بذرهای دیگه داشت و تو اب اونم اب شور میافتاد خفه میشد و میمرد اما این گیاه بازم برای خودش راه کارهای جالبی داره... اعضای خانواده Rhizophoraceae که از خانواده های اکوسیستم مانگرو هستند با زنده زایی بقای نسل خودشونو تضمین میکنند به این صورت که بذر با رسیدن از گیاه جدا نمیشه و همانجا میمونه و جوانه میزنه و شاخه های نیزه مانند و ریشه هایی تولید میکنه این گیاهچه جوان گاهی ممکنه بین یک تا سه سال روی گیاه مادری بمونه و حتی تا یک متر رشد کنه و بعد داخل آب میافته تازه تو آب افتادنشم مدل خاصی داره اینجوریه که اول بصورت افقی قرار میگیره و حرکت میکنه تا جای مناسبی پیدا کنه حتی بعضی گونه ها میتونن تا یکسال همینجوری رو آب بمونن اما بعد که به جایی مناسب مثلا مردابی رسید به حالت عادی قرار میگیره و ریشه در گل فرو رفته و ریشه جدید تولید میکنه.
بعضی گونه های دیگر نظیر Avicennia، Aegialitis، egiceras، نهالها و جوانه های زنده ای تولید می کنند ولی این جوانه ها زمانیکه از گیاه می افتند هنوز در داخل یک پوسته قرار دارند. دانه های Avicenina تا زمانیکه در داخل پوسته هستند بر روی آب شناور می مانند. سرعت جدا شدن پوسته به عواملی نظیر درجه حرارت و شوری آب بستگی دارد.


دانه های گونه Avicennia تنها قادرند بمدت 3 تا 4 روز بر روی آب زنده بمانند. در کل بنظر می رسد روش اول یعنی روش جوانه زدن (seedling) روش بهتری برای تکثیر گیاهان مانگرو باشد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
پرورش گياه:خيزران ( بامبو)

پرورش گياه:خيزران ( بامبو)

پرورش گياه:خيزران ( بامبو)
نوشته : مهندس منوچهر كارگر
برگرفته از كتاب : پرورش گلها و گياهان زينتي .



خيزران ( بامبو)



BAMBOUSA


گياه خيزران ) بامبو)BAMBOU ، جنسي از گياهان خانواده گندميانGraminees است كه شامل چندين گونه مختلف ميباشد .
بعضي از گونه هاي اين گياه را در مناطق معتدل سرد ميتوان كاشت ولي برخي ديگر را زمستانها در گلخانه سرد بايد نگهداري كرد .
ريشه اش ساقه هاي زير زميني ( ريزوم) و ساقه هاي هوائي آن بند بند ميباشد كه چندين متر بلند ميشود .
برگهايش باريك و نوك تيز است .
خيزران ) بامبو)BAMBOU ، را مي توان در نارنجستان كاشت يا آنكه در صندوقهاي بزرگ چوبي كاشته زمستان آنها را در گلخانه سرد يا نارنجستان برده بمحض اينكه هوا مساعد شد آنها را بيرون آورده در نقاط مناسب چمن زار بكارند .
بوته خيزران ) بامبو)BAMBOU كه در نواحي گرمسير تا 40 متر قد مي كشد در آن مناطق جنگلهاي عظيمي را تشكيل مي دهد .
پس از چند سال كه خيزران ) بامبو)BAMBOU گل داده و ميوه كرد ، بوته اش خشكيده و بوته هاي جديدي از پاجوشهاي ريشه بجاي آن مي رويد .
جوانه تازه، مغز و ميوه هاي رسيده اين گياه خوراكي است و از چوب آن براي عصا و انواع صندلي و ميز باغي استفاده ميكنند.

تكثير :
براي زياد كردن خيزران ، بهار ريشه هاي زيادي را گرفته جاي ديگر مي كارند .
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
در مورد خيزران بايد بدونيد گياه فوق العاده مهاجمه و به سرعت خودشو پخش ميكنه
 

nargessss

عضو جدید
من 2 تا بامبو کوچولو دارم که هر دوشون پاجوشای گیاه اصلی که جدا کردم یکی 10 سانتی متر و اون یکی هم 30 سانتی متری هست میخواستم بپرسم اینا رو میتونم بذارم تو آکواریوم ؟ ماهیام بهشون آسیبی نمیزنن ؟ و اینکه چه تاثیری می تونه رو رشد بامبو داشته باشه ؟
 

deremel400

عضو جدید
من 2 تا بامبو کوچولو دارم که هر دوشون پاجوشای گیاه اصلی که جدا کردم یکی 10 سانتی متر و اون یکی هم 30 سانتی متری هست میخواستم بپرسم اینا رو میتونم بذارم تو آکواریوم ؟ ماهیام بهشون آسیبی نمیزنن ؟ و اینکه چه تاثیری می تونه رو رشد بامبو داشته باشه ؟

من تو سایتی خوندم ریشه بامبو برای ماهی ها سمی است اگر ماهی هات عادت دارند گیاهان و ریشه ها را بخورند این کار را نکن .اما اگر ریشه بامبو را داخل آکواریوم ماهی قرار بدی برای خود بامبو خوبه اما سعی کن برگها داخل آب فرو نره.در واقع این سیستم شما میشه یدونه آکواپونیک ساده
 

nargessss

عضو جدید
یعنی آب آکواریوم و املاح درون آن برا ماهیا خوبه ؟ پس از این به بعد آبی که بامبو رو درونش میذارمو از تو آکواریوم بر می دارم فکره خوبیه نه ؟
:D
 

deremel400

عضو جدید
یعنی آب آکواریوم و املاح درون آن برا ماهیا خوبه ؟ پس از این به بعد آبی که بامبو رو درونش میذارمو از تو آکواریوم بر می دارم فکره خوبیه نه ؟
:D
اگر منظورتون اینه که برای بامبو خوبه!!!!!!!!بله خوبه:Dمن هم خودم همین کار شما را انجام دادم خیلی هم خوبه فقط مراقب باشید آب آکواریوم کثیف را استفاده نکنید که زود بامبو جلبک می گیره و می گنده.
این عبارت را گوگل کنید
[h=1]Aquaponics[/h]
می بینید که همین کار شما را در مقیاس صنعتی و حتی خانگی برای پرورش ماهی و گیاه دارند انجام می دهند
 

mesm

عضو جدید
دوستان محترم یه سوال داشتم
آیا گل کاغذی در منطقه رودهن قابل کاشت هست یا نه؟
آیا گیاه با لارونده ای شبیه به گل کاغذی برای مناطق سردسیر موجود هست؟
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی گیاه زینتی سیکاس

معرفی گیاه زینتی سیکاس

گیاه سیکاس Cycas
سیکاس Cycas ، گونه ای از خانواده سیکاداسه Cycadaceae و از جنس سیکاس Cycas میباشد و درخت نواحی استوائی و نیمه استوائی محسوب می شود .

شاید از عنوان این شرح تعجب کرده باشید و بخود بگوئید ، سیکاس Cycas گیاه کوچکی است که در گلدان و در گلخانه تربیت می شود و اطلاق نام درخت به آن صحیح به نظر نمی رسد .

ولی باید به اطلاع خوانندگان گرامی و علاقمندان برسد که این گیاه به بلندی چند متر می رسد و بلندی گونه سیکاس Cycas medica که در ایالت کوئین لاند Queen Land واقع در شمال شرقی استرالیا وجود دارد 20 متر است .

بودائی ها این درخت را نشانه جاودانی Im morteite می دانند .که گونه های مهمی نظیر سیکاس سیرسینالیس C.Circinalis و سیکاس رولوتا C.revoluta به بلندی 10 تا 15 متر و یا تنه خیلی کوتاه مانند سیکاس رومفی C.rumphii و سیکاس توآرسی C.thouarsii دارند .

این درخت در جنوب ژاپن در جزیره ماداگاسکار در آندونزی ، در هندوستان و در سریلانکا ( سیلان) و استرالیا وجود دارد .

درخت سیکاس Cycas در هیچ جا بطور انبوه و زیاد وجود ندارد بلکه به شکل دسته های کوچک در سواحل دریا دیده می شوند .

سیکاس Cycas با نگاه اول شبیه به درختان خانواده نخلها به نظر میآید و در قدیم آن را از خانواده نخل ها میدانستند و لینه Linne گیاهشناس مشهور نام علمی آن را ابتداء لینه Linne که از نام محلی نخل کوسکا Kuscas گرفته شده تعیین کرد و سپس آن را جزو طبقه سرخس ها ( به علت شباهت برگهای فنر مانند سرخس در موقع بازشدن ) دانست .

ولی حقیقت این است که سیکاس گیاه خاصی است و دردنیا کمتر خانواده هائی ازگیاهان با آن شباهت و قرابت دارند .

درخت سیکاس Cycas به حالت وحشی در ماداگاسکار وجود دارد .

ولی در قاره آفریقا از این درخت بطور وحشی دیده نمی شود .

و این امر می رساند که در موقع پیدایش این گیاه در این جزیره فاصله بین این جزیره و قاره آفریقا وجود داشته که متعلق به دوره زمین شناسی تریاس یعنی در حدود 35 میلیون سال پیش است .

زیرا دانه سیکاس Cycas نمی تواند از راه دریا به خشکی یعنی ماداگاسکار برسد . چون دانه ها در مدت زمان کمی که روی آب بمانند نیروی نامیه خود را از دست می دهند .

در استرالیا نیز این گیاه بطور وحشی وجود دارد .

تنه این درخت از بقایای دمبرگها تشکیل شده ، سنگین و به مقدار کمی خشبی است و قسمت نزدیک به سطح زمین آن بسیار محکم است .

در داخل تنه یا مغز آن مایع چسبنده و لزجی وجود دارد که ماده غذائی خوبی را تشکیل می دهد .

در روی تنه اصلی گاهی انشعاباتی بخصوص در درخت نر بوجود می آیند .

سیکاس Cycas درخت دو پایه ای است ( پایه نر و پایه ماده ) و پایه نر دارای کیسه محتوی گرده گل و گیاه ماده دارای تخمدان است .

برگهای پایه نر کوتاه ، پهن و کلفت بوده و در سطح زیر آن چندین کیسه گرده وجود دارد که بوسیله یک شکاف طولی مقدار بسیار زیادی گرده گل به خارج می ریزند .

برگهای پایه ماده مسطح است و از کرکهای خرمائی رنگ پوشیده شده و در سطح بالائی آنها شرابه ای انگشت مانند یا دندانه دار می باشد .

در حاشیه دو طرف مسطح دارای برگهای پایه ماده یک تا پنج تخمدان وجود دارند .

برگهای بارخیز در آغاز رویش بهم فشرده بوده ولی بعدآ از هم فاصله می گیرند و بالاخره برگهای حاوی انتهای تنه درختانی که دارای برگهای بارخیز هستند به رشد خود ادامه داده و تولید برگهای جدیدی گرداگرد انتهای گیاه می نمایند و هرساله برگهای جدیدی به همین شکل ظاهر می شوند .

طول برگهای سیکاس Cycas ممکن است به دو متر برسد و رنگ آنها سبز تیره می باشد .

عرض برگها نسبت به گونه سیکاس Cycas فرق می کند. به ترتیب که گونه سیکاس سی انسیالیسCiecinalis دارای پهنه برگ کم عرض و گونه سیکاس رولوتا C.revoluta دارای برگ نوک تیز یا نیزه ای میباشد .

برگهای قدیمی پس از 3 تا 5 سال ( در شرایط عادی ) زرد شده و می افتند . ( در سیکاس های زینتی باید برگهای زرد شده را قطع کرد ) برگهای پایه نر در گونه سیکاس رومفی C. rhumphlii به رنگ زرد روشن بوده و در موقع گل دادن بوی نامطبوعی پخش می کند .

و رومفیوس Rumphius طبیعی دان قرن هفدهم که این گونه به نام او مشخص گردیده ، گفته است که تحمل وجود چنین گیاه بدبوئی بسیار مشکل است .




آب و هوا و خاک :


بطوریکه توضیح داده شد درخت سیکاس Cycas آب و هوای استوائی و نیمه استوائی را دوست دارد . و رویش آن در مناطق معتدله با زمستانهای سرد باید در محلهای نسبتا گرم و گلخانه انجام شود .

این گیاه در تابستان به آب زیاد و منظم احتیاج دارد و مشروط بر اینکه گلدان طوری قرارر داده شود که آب از ته آن به آسانی خارج شود و در زمستان نباید گلدان را در سینی یا ظرف دیگری قرار داد که آب در زیر گلدان راکد بماند در غیر این صورت سیکاس زرد می شود .

این گیاه به خاک قوی که در عمق زیاد نرم باشد احتیاج دارد و بهترین خاک مخلوطی از ماسه و رُس و خاک برگ پوسیده است .




موارد استفاده از سیکاس :


قبل از بحث در این خصوص باید توجه خوانندگان عزیز را به این نکته جلب نماید که قسمتهای مختلف این گیاه دارای سمیت کمی می باشند .

ولی بومیان با علم به این موضوع به خود تلقین می کنند که سم اگر بمقدار کم مصرف شود خاصیت درمانی دارد .

1 – برگهای این درخت که گاه به عنوان مواد غذائی مورد استفاده قرار می گیرد نسبتا سمی بوده ولی در جزایر کئی Kei و ملوک Maluques برگهای جوان را می برند و بعنوان سبزی می خورند .

2 – میلیونها برگ این درخت ( گونه سیکاس رولوتا C.revoluta ) از ژاپن به کشورهای اروپائی و آمریکای شمالی صادر و فروخته می شوند و در تاج گلهای روی قبور مردگان و عید آخرین یکشنبه قبل از عید پاک مورد استفاده قرار می گیرند .

3 – بومیان از دانه و آرد حاصل از مغز بعنوان آرد ساکو Sagous ، درخت سیکاس پس از خشک کردن ، شستن و گرم کردن استفاده می کنند .

4 – از دانه های این گیاه پس از پختن به عنوان دارو استفاده می شود .

5 – بومیان جزیره ملوک در قدیم دانه های این گیاه را پس از خشک شدن آسیاب کردن و پختن به صورت سوپ در مراسم عزاداری میخوردند.

6 – ساکنین جزایر ، سلب مایع بدست آمده از پختن دانه این گیاه را به بچه های خود می خوراندند تا از شیطنت آنها که مانع فعالیت و آزادی عمل درکارشان می شوند راحت شوند .

7 – سیکاس Cycas درمناطق معتدله به عنوان گیاه زینتی در منازل و باغات وگلخانه ها پرورش داده میشود .





گشن گیری ( تلقیح) و تکثیر :

گشن گیری ( تلقیح):چند گرده گل پایه نر به علت وجود قطرات مایع چسبنده روی تخمدان قرار میگیرند و سپس داخل تخمدان شده و سبب تلقیح تخم میگردند و پس ازمدتی تولید دانه ای به رنگ قرمزروشن یا نارنجی تیره میشود .

قشر خارجی دانه که کم و بیش گوشتی می باشد قشر داخلی سفت سنگ مانندی را می پوشاند که داخل آن که اصطلاحا آنرا نَرَکی داخلی یا ( آندوسپرم Endosperme ) می نامند دارای تعدادی کروموزوم (n)است که پس از رسیدن دانه تامین غذائی مورد نیاز جنین را می نماید و از پوستک چوب پنبه ای پوشیده شده است داخل آن تخم قرار دارد و قسمتی از لپه های آن اغلب بهم چسبیده اند .

معمولا اندازه دانه ها از گردو بزرگتر نیست ولی در گونه سیکاس توآرسی C.thouarsii که ویژه ماداگاسکار است دانه ها به بزرگی تخم غاز می رسند .

اگر بیش از یکسال از رسیدن دانه ها نگذشته باشد دانه ها به آسانی می رویند .

در آغاز رویش کلاهک انتهای ریشک پوسته را شکافته و ریشه خارج شده و بطرف زمین متوجه میشود . ولی لپه ها در داخل دانه میمانند و از مواد غذائی موجود در دانه تغذیه می کنند و این عمل سبب رشد گیاهک شده و به زودی اولین برگ ظاهر می شود .

نکته بسیار جالبی که در اینجا می توان به اطلاع خوانندگان عزیز رسانید این است که ریشه های ویژه این گیاه در زیر ریشه های عادی قرار دارند و گروه ریشه های گوشتی دوشاخه ای ، انگشتی شکل با منظره مرجانی تمایلی به رشد به طرف پائین ندارند و با جلبکهای آبی رنگ ، مانند ، آنابنا همزیستی دارندو اگر این ریشه ها قطع شوند برگهای جوان به خوبی رشد خواهند کرد .

تکثیر :

زیاد کردن سیکاس Cycas به دو روش کاشتن بذر و یا قلمه زدن امکان پذیر است :

الف – کاشتن بذر : زیادکردن این گیاه بوسیله کاشتن بذر رسیده آن میسر است .

ب – قلمه زدن : اگر قسمت انتهائی تنه را قطع کرده و بعنوان قلمه در زمین قرار دهیم ، حتی اگر چند ماهی از قطع آن گذشته باشد ، شروع به تولید ریشه می نماید .

همچنین اگر تنه سیکاس Cycas را به قطعات کوچکی تبدیل کنیم و حتی پس از مدتی این قطعات را در خاک قرار دهیم سبز شده و ریشه می دهند .


بذر سيکاس داراي پوسته بسيار ضخيمي است كه براي سبز شدن بايد ابتدا آن را نرم کرد. اين امر به کمک اسيد سولفوريک انجام مي‌گيرد. علاوه بر اين سيکاس مقداري نياز سرمايي دارد که بايد براي گياه فراهم شود.

در روش رويشي تکثير سيکاس، از پا جوش‌هاي گياه (که همواره به فراواني يافت نمي‌شوند) استفاده مي‌شود. پا جوش‌ها در کنار گياهان مسن و در شرايط خاک مرغوب و مناسب بوجود مي‌آيند. هر پايه مسن و بالغ سيکاس بين 3 تا 7 پا جوش توليد مي‌کند. همواره كار ازدياد سيكاس مورد توجه محققين بوده است. كار كشت بافت Tissue culture و تهيه محيط‌هاي غذايي براي تكثير اين گياه بطور تخصصي انجام مي‌گيرد.

سيکاس يک گياه دو پايه است. يعني پايه‌هاي نر و پايه‌هاي ماده کاملاً از هم جدا هستند. وقتي گياه به مرحله گل دهي نزديک مي‌شود، بخش مياني گياه، برگ‌هاي پيچيده و ظريف سبز رنگي را بوجود مي‌آورد که در حقيقت حامل تخمدان و بخش مادگي گل است. گل‌هاي نر در سيکاس شکل مخروطي دارند و شبيه مخروط بازدانگان هستند. تعداد دانه‌هاي گرده در اين گياه نسبتاً زياد است ولي امکان نگهداري دانه‌هاي گرده تا حدي محدود است.

عدم توليد بذر در سيکاس به وضعيت ساختماني گياه بر مي‌گردد. اشاره شد که گياه دو پايه است ولي تعداد گل ماده در طبيعت، بيشتر است. گل‌هاي نر داراي دانه‌هاي گرده بسيار سنگين هستند و چون قابليت جا به جايي بوسيله انتقال‌ دهنده‌ها را ندارند، در نتيجه گرده افشاني بايد بصورت مصنوعي صورت گيرد که اين امر هزينه بر و وقت گير است.
در ژاپن عادت براین دارند که این نوع قلمه ها را در خاکی که با براده آهن مخلوط شده قرار دهند و به این طریق است که به گونه سیکاس رولوتا C.revoluta نام ژاپنی سوتتیسو Soteetsoe یعنی سبزی خارج شده از آهن داده اند .




بیماریها و آفات :

تا کنون بررسیهای لازم در مورد آفات و بیماریهای این گیاه بعمل نیامده ، ولی از لحاظ فیزیولوژیکی معلوم گردیده که در روی برگ بعضی از سیکاس های موجود در باغات و منازل لکه های کوچک گرد سفید یا زرد رنگ مشاهده می شود که علت آن را کمی مقدار فسفر خاک می دانند .ولی هنوز در ایران بررسیهای علمی درباره این گیاه به عمل نیامده است و در کتب خارجی نیز توضیحاتی در این خصوص داده نشده است .مهم‌ترين دلايل زردي برگ سيکاس
- كمبود آهن در اثر عدم جذب در خاك‌هاي اسيدي؛
- تجمع بيش ا ز حد آب در خاك بدليل عدم زهکشي مناسب.
 
آخرین ویرایش:

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یک گل کاغذی دارم که سه تا شاخه دارد . یکی از آنها بلند است ولی خیلی چوبی شده . برگ هم ندارد . فقط گل دارد .
میتوانم از آن شاخه به عنوان قلمه استفاده کنم؟
 

حمید 88

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
ممکن است لطفا راهنمایی کنید؟
دوست عزیز چون من تابحال قلمه کاغذی در این فصل نگرفته و نظر نمیدهم اما قلمه خشبی (چوب سخت بدون برگ) رو در اواخر پاییز انجام دادم که خوب بوده اما فکر میکنم در اواخر بهار هم از قلمه های نیمه چوبی برگدار در محیط کنترل شده بتوان تکثیر این گل رو انجام داد که احتمالا امسال انجام بدم
 

Sorin Z

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیامک جان شما میتونید با تربیت یک درختچه بسیار زیبا دیوار خونه تون رو سبز و رنگین کنید.
بسته به سلیقه خودتون داره شما حتی با تربیت و هرس یک بوته رز میتونید دیوار حیاط رو بسیار زیبا کنید حتما نیاز نیست پیچک باشه اما تو منطقه شما عشقه ، پیچ گلیسین ، پیچ امین الدوله ، گل ساعت و .... جواب میده اما شما با انگور هم میتنید به هدفتون برسید که میوه هم داشته باشید .........



espalier هرس :

حتی درختان میوه سازگار با منطقه رو میتونید به این شیوه هرس کنید.





فاصله کاشت درخت تا دیوار چقدره؟
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان ممکن است لطفا در مورد هرس ریشه ی گل کاغذی یک مقدار توضیح بدهید؟
 

fafajooon

عضو جدید
سلام

گل کاغذی من توی باغچه هست و آفتاب هم داره

برگهای خیلی زیادی داره. قدش هم ماشالله هر روز بلند میشه....

اما گل نمیده..............

چی کارش کنم؟؟؟؟؟
 

hamedtak

عضو جدید
هرگز در هنگام گلدهی اقدام به تهیه ی قلمه نکنین.مخصوصا از شاخه های گلدار. بیشتر با شکست مواجه میشه و یا به ندرت و در زمان زیادی ریشه میزنه
در تهیه ی قلمه ی گل کاغذی از شاخه هایی که در پایین گیاه هستن استفاده کنین
مهر و ابان و اویل خنکیه هوا بهترین زمان برای قلمه گرفتنه. از شاخه های پایینی اونایی که محصول امسال باشن. یعنی شاخه ی چوبی نداشته باشن. جوونه ی قرمز ندارن و رشدشون متوقف شده بهترین گزینه هستن و شانس بسیار بالایی برای ریشه کردن دارن
قلمه های 10 الی 15 سانتی رو که جدا کردین برگهای اضافی رو بکنین و در حد 3 برگ روی هر قلمه کفایت میکنه
روش کار من به این صورته که اونو توی اب ریشه دار میکنم.بدون هرمون ریشه زا
توی یه ظرف که 5 سانت اب باشه. هر قلمه رو در یه لیوان بذارین. هر روز اب لیوانو عوض کنین و روی برگ ها اب بریزین
مطمئن باشین نتیجه میده. در صورت تعویض نکردن هر روز اب روی ساقه لیسه میزنه و خزه میبنده.این یعنی دیگه قلمه ی شما باطل شده
در صورت رعایت مطالبی که گفتم اول نقطه های سفید رنگی روی قلمه ظاهر میشه برای جذب اب.شما میتونین وقتی اون نقاط سفید زیاد شدن قلمه رو در خاکی که نصف ماسه و نصف خاک برگه بکارین
ولی بهتره یکم دیگه واستین تا ریشه های دراز گیاه در بیاد
مراقب ریشه های گل کاغذی تون باشین چون به شدت شکنندست. در هنگام کاشتنش دقت کنین و اول حفره درست کنین قلمه ریشه دار رو توش قرار بدین و به ارومی روش خاک بریزین
سال اول بهتره تو گلدون باشه و از سرمای زمستون به دور باشه. بعد در بهار میتونین اونو در زمین بکارین. ممکنه همون سال اقدام به گل دادن بکنه و ممکنه فقط رشد کنه و شاخه های قویه بسیاری بزنه و حتما سال بعد اول بهار اونو به صورت گل خالص و بدون برگ میبینین
وقتی اونو تو زمین میکارین به اب فراوانی احتیاج داره.وقتی قد گیاه از 1 متر بلند تر شد به این معنیه که دیگه گرفته.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
افرای ژاپنی Japanese Maple

افرای ژاپنی Japanese Maple

افرای ژاپنی با نام علمی Acer palmatum به خانواده Aceraceae و راسته Sapindales تعلق دارد و بومی ژاپن، کره، چین ، شرق مغولستان و جنوب روسیه است. این گیاه انواع مختلفی دارد که امروزه برخی از آنان بیش از دیگر انواع بخصوص به دلیل رنگ و شکل برگسار مورد توجه و کشت و کار قرار می گیرند. در واقع صدها نمونه در این گونه وجود دارد که از نظر ارتفاع، شکل و اندازه برگها، شکل تاج و همچنین شرایط رشد با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از آنان ممکن است از نیم متر بلندتر نشوند اما برخی دیگر می توانند حتی تا 25 متر نیز رشد کنند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخی آفتاب و برخی مناطق سایه را ترجیح می دهند.برخی از آنان را حتما باید در فضای باز کاشت اما برخی دیگر را می توان به راحتی در گلدان نیز پرورش داد.نمونه هایی که بسیار مورد توجه قرار میگیرند، انواعی با برگهای قرمز یا ارغوانی رنگ هستند که در بین این نوع افراها نیز ارقام بسیار متنوعی از نظر ارتفاع ، سرعت رشد و همچنین رنگ برگسار (طیف مختلف رنگ قرمز) وجود دارند . خوشبختانه در بین افراهای برگ قرمز، نمونه هایی کوتاه قامت و حتی با شاخسار مجنون وجود دارد که مناسب نگهداری در گلدان نیز هستند . بنابراین برای اطمینان از این که افرای مورد نظر شما از چه نوعی است حتما باید از نهالستانی این گیاه را تهیه کنید که اطلاعات کافی در رابطه با خصوصیت نوع گیاهی که به شما عرضه می کند در اختیار داشته باشد. زیرا به عنوان مثال اگر بخواهید نمونه ای را که اصولا پر رشد و بلند قامت است را در گلدان پرورش دهید قطعا موفقیت چندانی بدست نخواهید آورد . امروزه در حدود 300 نوع مختلف افرا موردکشت و کار قرار می گیرند که در بین آنان حدود 40 رقم مختلف را می توان در گلدان پرور ش داد که تصاویر و نامهای برخی از آنان را در تصاویر انتهای این مطلب مشاهده می کنید. با وجود تفاوتهای ظاهری این نوع از افراها (بخصوص نمونه هایی با برگهای قرمز) می توان گفت که زمانی که به عنوان گیاهانی گلدانی از آنان نگهداری می‌شود نیازهای محیطی تقریبا (البته نه دقیقا ) مشابهی دارند که در ادامه آورده شده است.

تصویر فوق: تنوع موجود در بین برگهای گیاهان افرا جالب توجه است.


تصویر فوق: گاهی ساقه های قرمز رنگ این گیاه جلب توجه می کند
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبیاری: گیاهان افرا خشکی خاک را دوست ندارند و باید به شکل منظم آبیاری شوند. بهتر است برای جلوگیری از خیس شدن بیش از اندازه خاک، ابتدا اجازه دهید تا سطح خاک کمی رطوبت خود را از دست بدهد و سپس آبیاری کنید. آب را به اندازه ای استفاده کنید که از منافذ انتهای گلدان آب بیرون بیاید و ریشه ها کاملا سیراب شوند. آبیاری بیش از اندازه ابتدا موجب از بین رفتن برگها و سرشاخه های جوان و در نهایت کل گیاه می شود. خشکی کشیدن گیاه برای 3-2 روز بخصوص زمانی که هوا گرم است صدمات جبران ناپذیری را ایجاد می کند بنابراین در روزهای گرم بسیار مراقب آبیاری این گیاه باشید. بخصوص که اصولا گیاهان گلدانی نسبت به گیاهانی که در بستر فضای باز کاشته می شوند، زودتر نیاز به آبیاری پیدا می کنند. آبیاری را در طی زمستان کم کنید. خیس و غرقاب شدن خاک در طی زمستان یکی از دلایل از بین رفتن این گیاهان است.نور: نور مستقیم آفتاب در صبح هنگام و یا عصر هنگام برای گیاه مناسب است و در میانه روز باید از نور مستقیم آفتاب محافظت شود این مسئله بخصوص در روزهای گرم تابستان بسیار اهمیت دارد. سوختگی نوک و حاشیه برگها از جمله تابش نامناسب نور مستقیم آفتاب است. محیط کم نور بخصوص در مورد برخی از افراهایی که برگهای قرمز رنگ دارند می توانند منجربه سبز شدن رنگ برگسار شود . شدت این مسئله در بین انواع مختلف افرا متفاوت است و برخی نسبت به این مسئله عکس العملی ضعیف و برخی دیگر نیز به شدت عکس العمل نشان می دهند و کاملا سبز رنگ می شوند
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاک: این گیاهان خاک را تا حدودی اسیدی و با بافتی سبک دوست دارند.بنابراین خاکهایی که در ترکیب آنان شن و پیت موس به کار رفته باشد محیط خوبی را برای رشد آنان بوجود می آورد. همچنین از پرلایت نیز می توان در ترکیب خاک استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از ترکیب دو قسمت خاک معمولی+دو قسمت خاک برگ + دو قسمت پرلایت و یا چهار قسمت مخلوط خاکی مخصوص گیاهان گلدانی+ یک قسمت پیت موس و یا شن استفاده کرد . همچنین فراموش نکنید که کف گلدان حتما از 5-3 لایه سنگریزه استفاده کنید. در مورد غذادهی باید بدانید که به این گیاهان نباید زیاد کود داد. بخصوص کودهای حاوی نیتروژن زیاد منجر به رشد رویشی زیاد آنان و عدم موفقیت در پرورش آنان در گلدان می شود. همچنین در ترکیب خاک برای گیاهان جوان از کودهای دامی استفاده نکنید زیرا منجر به سوختن ریشه های جوان و تازه آنان می شود اما اگر کود دامی خوب پوسیده باشد استفاده از آن در ترکیب خاک مانعی ندارد. می توان از ترکیب 20-20-20 برای کوددهی استفاده کرد و می بایست اواسط تابستان کوددهی را متوقف کرد زیرا در این صورت رشدهای جدید ادامه می یابد و گیاه در برابر سرمای زمستانه حساس خواهد شد و آسیب خواهد دید. فصل تعویض گلدان در اوایل بهار است و باید قبل از شروع رشد جدید برگسار، گلدان گیاه را عوض کرد. اما لازم به ذکر است که گیاهان جوان را هر 2-1 سال می توان تعویض گلدان کرد . موردی که در زمان تعویض گلدان گیاهان افرا باید رعایت کرد هرس ریشه این گیاهان است . البته درختان جوان نیازی به هرس ریشه ندارند و در مورد درختان بالغ که بیش از ده سال سن دارند نیز هر 4-2 سال این عمل انجام میشود.چگونگی انجام هرس را در بخش هرس آورده شده است. اصولا در زمان تعویض گلدان، گیاه در گلدانی که بزرگتر است کاشته می شود اما اگر عمل هرس ریشه انجام بگیرد نیازی به تغییر اندازه گلدان نیست و از گلدان قبلی نیز می توان استفاده کرد.هرس ریشه به شکل سبک انجام می گیرد زیرا هرس سنگین می توان منجر به شوکه شدن گیاه و از بین رفتن آن شود. برخی از پروش دهندگان توصیه می کنند که هر هفته با بیلچه دقیقا از کنار لبه گلدان حدود 3-2 سانت را عمودی به زیر بروید این کار مانع از رشد شدید ریشه ها و در نتیجه کاهش رشد گیاه و کوتاهی قامت آن می شود. نوع گلدان نیز باید بدانید که گلدانهای سرامیکی و یا سفالی برای این گیاه مناسب هستند اولا این گلدانها در برابر تابش نور کمتر از گلدانهای پلاستیکی داغ می شوند زیرا داغ شدن گلدان می تواند منجر به سوختن ریشه های گیاه شود و همچنین این نوع گلدانها سنگین تر از گلدانهای پلاستیکی هستند و بهتر وزن شاخسار را تحمل کرده و واژگون می شوند همچنین برای جلوگیری از واژگون شدن گیاه بهتر است که قطر دهانه گلدان دو برابر ارتفاع آن باشد. از نظر اندازه مناسب گلدان نیز باید گفت که به نظر برخی از پرورش دهندگان برای هر 30 سانتیمتر ارتفاع گیاه باید حجمی برابر با حدود 7 لیتر در فضای داخلی گلدان وجود داشته باشد بنابراین اگر گیاه به عنوان مثال 60 سانیتمتر طول داشته باشد گلدانی با حجم 14 لیتر مناسب است و یا برای گیاه با طول 90 سانیتمتر گلدانی با حجم 21 لیتر مناسب است.هرس : همانطور که اشاره شد در زمان تعویض گلدان، گاهی هرس ریشه لازم می شود . درختان جوان نیازی به هرس ریشه ندارند و گیاهانی را که بیش از ده سال سن دارند نیز هر 4-2 سال (به شکل میانگین هر سه سال ) می توان تعویض گلدان کرد و در ضمن تعویض گلدان هرس ریشه نیز لازم است . دراواخر زمستان ویا اوایل بهار و هنگان تعویض گلدان و زمانی که گیاه را از گلدان قدیمی بیرون آوردیم می توان حدود 10-7 سانتیمتر از نوک توده ریشه ها قطع کرد و سپس 7-4 سانتیمتر از کنار توده ریشه جدا کرد. عمل جدا کردن را با وسیله ای تیز و ضدعفونی شده انجام دهید. هرس شاخه ها هم گاهی مورد نیاز است که بستگی به فرم رشد درخت دارد و هر شاخه‌ای که خارج از فرم رشد قرار دارد می‌تواند کوتاه شود. توجه کنید که در مورد درخت افرا گاهی انجام عمل هرس بخصوص در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار که فعالیت گیاه آغاز شده است ممکن است منجر به از دست دادن شیره درخت از برشهای ایجاد شده شود. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است زمانی که گیاه هنوز در حال رکود است اقدام به هرس کنید. به عنوان مثال اواخر پاییز تا اواسط زمستان فصل مناسبی برای انجام هرس است. همچنین برخی از انواع افرا بخصوص انواع کوتاه قامت نیازی به هرس در هر سال ندارند اینگونه از افراها را می توان هر 3 سال یکبار هرس کرد . همچنین در مورد تمامی انواع افرا در زمان هرس شدت عمل زیادی نشان ندهید . قطع تعداد زیاد شاخه های این گیاه منجر به شوکه شدن گیاه و ضعف رشد آن در آینده خواهد شد. اگر نیاز دارید که تعداد زیادی از شاخه را قطع کنید این کار را به تدریج و به فواصل چند ماه از یکدیگر انجام دهید. برای هرس ابتدا شاخه های شکسته و آسیب دیده را جدا کنید. سپس ازدحام مرکز گیاه را کم کنید . قدم بعدی هرس شاخه هایی است که به موازات یکدیگر در حال رشد هستند . یکی از آنها را باقی بگذارید و دیگری را حذف کنید و در نهایت شاخه هایی را که خارج از فرم و شکل تاج درخت رشد کرده اند را جدا سازید.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکثیر:

استفاده از قلمه یکی از راه های تکثیر این گیاهان است. قلمه ها را در طی فصل بهار میتوان از ساقه های سبز و جوان و یا ساقه هایی که بافتی چوبی تر دارند تهیه کرد و طول قلمه مناسب در حدود 17-10 سانتیمتر است. برش قسمت پایین را زاویه دار بزنید . ابتدا برگها را از نیمه قلمه به پایین جدا کنید همچنین اگر تعداد برگهای باقیمانده زیاد است میتوانید که چند برگ کوچک در انتهای قلمه باقی گذاشته و بقیه را حذف کنید. پوسته در حدود 2-1 سانیتمتر از قسمت پایین قلمه را با ملایمت جدا کنید. حتما از خاکهای ضدعفونی شده با بافتی سبک باید استفاده کرد و مخلوط خاکی را قبل از استفاده به خوبی مرطوب کنید. در حدود نیمی از ارتفاع قلمه به درون بستر کاشت فرو می رود. همچنین استفاده از هورمونهای مخصوص ریشه زایی گیاهان، به ریشه زایی قلمه های افرا کمک می کند. برای کمک به حفظ نگهداری رطوبت در اطراف قلمه ها میتوان پلاستیکی شفاف بر روی قلمه ها کشید اما توجه داشته باشید که پلاستیک با قلمه ها در تماس نباشد. بستر کاشت را همواره مرطوب نگهدارید و دمای مناسب نیز در طی این مدت 20-18 درجه سانتیگراد است و قمله ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید . ریشه زایی قمله هایی که از ساقه های سبز و جوان تهیه شده‌اند حدود 4 هفته و ریشه‌زایی قلمه‌هایی که از ساقه های نستبا چوبی تهیه شده اند در حدود 6 هفته طول می کشد. با تکان دادن بسیار آهسته و ملایم قمله ها می توانید پی به ریشه دار شدن آنها ببرید. اگر قلمه ها در برابر تکان مقاومت کردند یعنی ریشه ها تشکیل شده و به خوبی در حال رشد هستند. زماین که طول ریشه ها به حدود 3 سانیتمتر رسید میتوان گلدان گیاه را عوض کرد در طی همان سالی که قلمه ها ریشه دار شده اند بهتر است که گیاه را در محیط داخلی منزل و یا گلخانه نگهداری کرد و از بهار سال بعد آنرا به فضای بیرون منتقل نمود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
از بذر این گیاه نیز میتوان برای تکثیر استفاده کرد. بذرها را بعد از ریزش از درخت می توان جمع آوری کرد و سپس ابتدا با خاک برگ مرطوب مخلوط کرد و سپس این مخلوط مرطوب را به مدت 120 روز در دمای 2.7-1.1 در یخچال نگهداری کرد تا نیاز سرمایی آن از بین برود. سپس بذرها را می توان در مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ پیت موس کاشت . فاصله مناسب کاشت بذرها 15-7 سانتیمتر است و عمق گودال کاشت نیز سه برابر قطر بذر است. در تخمین قطر بذر پوشش بال کاغذی بذر را در نظر نگیرید. برخی از بذرها در همان سال جوانه می زننند اما اگر بذری جوانه نزد نشانه نیاز به یک دوره گرما و یا یک دوره دیگر سرمادهی مرطوب برای دستیابی به قدرت حواه زنی است. در واقع بذرهای گیاه افرا میتوانند در مورد نیاز به دوره سرمادهی مرطوب و همچنین یک دوره کوتاه مدت از گرما تا حدودی با یکدیگر تفاوت عمل نشان دهند. همچنین توجه داشته باشید که برخی از ارقام افرا که دو رگه هستند فقط از طریق قلمه باید تکثیر شوند و تکثیر از طریق بذر گیاهانی را بوجود می آورد که شبیه گیاه مادری نیستند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر فوق: میوه افرا. قسمت بلند بال نامیده می شود که به پرکنده شدن بذر کمک میکند و بذر در قسمت متورم موجود در سمت چپ تصویر قرار دارد.تکثیر از طریق پیوند نیز راه دیگر تکثیر این گیاه است. در این روش پیوندک را از رقم مورد نظر تهیه می کنند و آنرا بر روی پایه ای که از نوعی افرای معمولی با سیستم ریشه ای قوی و سالم است پیوند می زنند. پایه معمولا از طریق کاشت بذر تکثیر و بدست آمده است اما پیوندک را میتوان از نمونه های دورگه که اصولا با بذر نباید تکثیر شوند و یا نمونه هایی که ریشه زایی قلمه های آنان با سختی انجام می شود تهیه کرد. پایه معمولا 3-2 سال سن دارد و بهتر است که قطر ساقه اصلی آن بیشتر از 3 میلیمتر باشد.بهترین قطر نیز حدود 0.5 سانتیمتر است. برای پیوند زدن در فصل زمستان، پایه ابتدا به محیط گلخانه و یا اتاقی گرم منتقل می شود تا از خواب و استراحت زمستانه بیرون آید که این مسئله در حدود 4-3 هفته زمان می برد. پیوندک را نیز در همان روزی که عمل پیوند قرار است صورت گیرد تهیه می کنند. پیوندک از درختی که در حال استراحت است گرفته می شود و به بیان دیگر پیوندک خواب مورد استفاده قرار می گیرد. پیوند بدین صورت است که ابتدا برشی افقی به طول 5-2.5 سانتیمتر بر روی پایه زده می شود و انتهای پیوندک نیز به شکل نوک تیز در می آید. پیوند در مابین شکاف موجود بر روی پایه قرار داده می شود و شکاف به وسیله نواری پارچه ای یا پلاستیکی بسته می شود تا پیوندک تکان نخورد و به تدریج به پایه جوش بخورد. این نوع پیوند در علم باغبانی به پیوند جانبی Side Grafting معروف است.


 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویر فوق: مراحل پیوند زنی درخت افرا . تصویر 1 آماده سازی پایه و ایجاد شکاف توجه داشته باشید که این برش از میان چوب رد نمی شود و در عمق تقریبا میانی پوست ایجاد می شود- تصویر 2 آماده سازی پیوندک- تصاویر 3و 4 چگونگی برش ایجاد شده در انتهای پیوندک و نوک تیز شدن آن- تصویر 5 پیوندک در میان شکاف ایجاد شده بر روی پایه قرار داده می شود. تصویر 6 و 7 بستن پایه و پیوندک توسط نوار.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر فوق: ایجاد شکاف در پایه و همچنین قرار دادن پیوندک در میان شکاف پایه را می‌توانید به شکل مشخص تری در این تصاویر مشاهده کنید. این شکاف به مرکز ساقه نمی رسد.آفات و بیماری: شته، تریپس و شپشک از جمله آفات این گیاه محسوب می شوند. این آفات به دلیل مصرف از شیره گیاهی می توانند منجر به چروکیدگی برگها بخصوص برگهای جوان، زرد شدن آنان و کاهش توانایی رشد گیاه شوند.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز


تصویر فوق: خسارت تریپس به برگهای جوان افرا . به چروکیدگی و عدم باز شدن برگها توجه کنید.آنتراکنوز یکی از بیماری ‌های قارچی است که معمولا در اوایل بهار که هوا رو به گرمی و همچنین مرطوب است شیوع می یباد که در اثر آن بر روی برگها لکه هایی زرد- نارنجی و در نهایت قرمز- ارعوانی ایجاد می شود و در نهایت منجر به ریزش برگ خواهد شد. بهتر است که در همان ابتدای مشاهده این لکه ها از قارچکش استفاده شود. مصرف قارچ کش شاید 4-2 مرتبه مورد نیاز باشد. افزایش دما و همچنین خشک شدن هوا از جمله عوامل کمک کننده به کنترل این بیماری است. بیماری لکه برگی چشم ارغوانیPurple-eye Leaf Spot که البته با نام لکه برگی فیلوستیکا نیز شناخته می شود از دیگر بیماری های قارچی است که عامل آن قارچی با نام Phyllosticta minima است که در اثر آن واحی کرم رنگ با حاشیه هایی قرمز و یا ارعوانی بر روی برگها شکل می گیرد و شاید نواحی سیاه رنگی نیز در میان این قسمتها نیز ظاهر شود. این بیماری متاسفانه به قارچکشها عکس العمل چندانی نشان نمیدهد و بهتر است که با جداسازی و معدوم کردن برگهای آلوده تا حدودی از شدت بیماری کم کرد.هرس مناسب و تهویه خوب هوا در لابلای شاخسار نیز به جلوگیری از این بیماری کمک می کند. بلایت بوتریتس Botrytis Blight از دیگر بیماری هایی است که در شرایط مرطوب در طی تابستان و بهار شیوع می یابد.لکه های قهوه ای رنگ ظاهر می شوند و بر روی برخی نواحی پوششی خاکستری - نقره ای شکل می گیرد. جدا سازی نواحی آلوده و جلوگیری از مرطوب شدن برگسار و در نهایت استفاده از قارچ کش از راه حلهای این بیماری است. پژمردگی فوزاریوم Verticillium wilt بخصوص در ماه های تابستان مشاهده می شود. برگها زرد و خشکیده و پژمرده می شوند. قارچکشها تاثیر چندانی بر روی این بیماری ندارند و تنها می توان به جدا سازی برگهای آلوده اقدام کرد. در این بیماری پیشگیری بسیار مهمتر از درمان است و باید از خاکهای استریل و ضدعفونی شده برای این گیاه استفاده کرد. بیماری دیگری که برگهای این گیاهان را درگیر میکند. لکه قیراندود Tar Spot است که در شرایط مرطوب شیوع می یابد. لکه هایی زرد تا سبز کم رنگ بر روی سطح رویین برگها شکل می گیرد و سپس بر روی این لکه ها اجسام سیاه رنگ تشکیل می شوند و بافت اطراف آنان قهوه ای رنگ می شود. گاهی این بیماری منجر به ریزش برگهای نابالغ گیاه می شود. نواحی آلوده را جدا کنید و حتما در پاییز برگهای خزان کرده پای درخت را جمع و تمیز کنید.
 

Similar threads

بالا