درختان و درختچه های زینتی

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
خيلي جالبه زهرا جان..
ميشه ازش به عنوان حصار دور باغ استفاده كرد؟؟
مصرف آبش چقدره؟
اره اتفاقا حصار خیلی خوبی میشه ....

مصرف آب کمی داره و نسبت به کم آبی مقاومت خوبی نشان میده ...
تو دانشکده ما ماهی دوبار بهش آب میدادن ....

اینم بگم تو جاهایی که هوا مرطوبه برگها گسترده تر و شادابتر هستند....
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم زهرا جون...
خيلي خوشگله ...دستت درد نكنه...
ظاهرا كمبود آهن داره...درسته؟

فکر میکنم کمبود آهن داشته باشه،میتونی یکم کود آهن بهش بدی.

گلاب و محمدعزیز ممنونم از توجهتون:gol::gol:

دقیقا همینطور به خاطر قلیایی بودن آب و خاک جنوب کشور مانند بوشهر کمبود آهن همیشه دیده میشه ... و تو فصل سرما که گیاه توانایی کمتری در جذب مواد غذایی داره این علائم شدیدتر هم میشه :gol:
 

JU JU

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كلروفيتوم _ chlorophytum

كلروفيتوم _ chlorophytum

خانواده :آگاواسه
جنس :
در حدود 220 گونه را شامل ميشود .
زادگاه: جنوب آفريقا و آسياي مركزي .
نوع : از گياهان علفي كوچك با ريشه هاي فيبري گوشتي .
برگها : هميشه سبز به طول حداكثر 60 سانتيمتر ، باريك و نوار مانند
گلها : ظريف و سفيد يا سبز بوده كه د رخوشه هاي انتهايي جمع شده اند

خاك :خاك باغچه معمولي به اضافه يك قسمت ماسه

نحوه نگهداری:به عنوان گياه خانگي است و ميتوان آنرا در بالكنهاي آپارتمان استفاده نمود.
موقعيت : دور از اشعه مستقيم آفتاب و در روشنايي كامل ، اين گياه به سرما و باد حساس است .
زمان کاشت: اين گياه را ميتوان موقتا در تابستان در هواي آزاد در باغچه كاشت . تعويض گلدان اين گياه پس از توقف گل دادن آن است .
تكثير :برگهاي اين گياه كه بصورت دسته اي از روي ساقه ضخيم متصل به ريشه خارج ميگردد ، هر كدام پس از جدا شدن تشكيل يك گياه جديد را ميدهد.اين برگها هر كدام در فصل بهار به زودي ريشه دار ميشوند.







en.wikipedia.org
 

سایرس

عضو جدید
بامبو نیاز به خاک ندارد! بامبو را می‌توان در آب یا «ژل‌خاک‌ها» نگهداری کرد. اما برای رشد بهتر آن از تقویت‌کننده‌های مایعی استفاده می‌شود که به آب آنها اضافه می‌کنند، گل‌فروشی‌ها آن را با نام «غذای بامبو» می‌نامند.

استقبال از بامبو‌ها بازار فروش پررونق‌تری را برای فروش غذای بامبو ایجاد کرد! اگرچه برای داشتن این نوع گیاه باید یکبار هزینه کرد، اما برای نگهداری و رشد آن باید هر چند ماه یک بار غذای بامبو را با قیمت 1500 تا 2500 تومان تهیه کرد!

اگر بامبو را در دمای 15 تا 40 درجه سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد مستقیم کولر نگهدارید و رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید پس از مدت 5 تا 7 ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده خواهید بود.

نکته جالب توجه در بامبو عدم نیاز آن به نور خورشید است! اما در واقع بامبو نیز مانند سایر گیاهان به نور خورشید نیاز دارد، اما اگر آن را از نور دورتر نگهداری کنند در جست‌وجوی نور به طور مداوم بلند می‌شود! همچنین می‌توان پیچش‌های بامبو را قطع کرد و آن را به این طریق تکثیر کرد.
امیدوارم کمکتون کرده باشم.اگه بازم سوالی هست در خدمتم
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
سلام
میخوام تجربه شخصی ام رو به شما بگم.
من دوتا بامبو دارم که الان حدود2یا 3ساله دارمشون. توی یه تنگ بزرگ گذاشته ام و تی آبش هم دوتا ماهی حوض انداخته ام. هم بسیار زیباست و هم فکر میکنم که بر روی هم تاثیر مثبت دارن. احتمالا مواد غذایی رو از فضولات ماهی جذب میکنه و خزه ای که توی آب میبنده هم برای ماهی ها خوبه. هر وقت که جداره شیشه خیلی خزه بست یکبار آبش رو عوض میکنم و تنگ رو میشورم تقریبا ماهی یکبار.

اینم عکسش




موفق باشید
امین رخ
 

salvador

کاربر فعال ادبیات
کاربر ممتاز
سلام

مدت زمان تعویض آب - بستگی به تعداد بامبو و فصل - داره معمولا تابستون هفته ای یکبار کافیه ولی باید آب و یه روز قبل تو یه ظرف بریزین که کلر آب از بین بره. و غذای بامبو که دوستان گفتن و الان تو بازار موجوده -Floral - KOLLANT - هر موقعه که آب و عوض میکنین 5 تا 10 قطره واسه 3 تا بامبو کافیه.

موفق باشید.
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل يخ winter sweet

گل يخ winter sweet

نام علمي : Chimonanthus praecox
خانواده : Calycanthaceae
نام انگليسي : Winter Sweet

مورفولوژي
اين درختچه خزان دار بومي چين و ژاپن بوده، برگها سبز درخشان، كشيده، بيضي شكل، متقابل، به طول 13 ـ 5/7 سانتيمتر و عرض 6 ـ 5/3 سانتيمتر مي‌باشند گلها در فصل زمستان كه شاخه‌ها فاقد برگ هستند ظاهر شده و بسيار معطرند. پوشش خارجي گل ليمويي رنگ و پوشش داخلي آن ارغواني رنگ و كوچكتر است. ميوه آن كوزه‌اي شكل درشت و خاكستري ـ قهوه‌اي بوده و اواخر خردادماه مي‌رسد. اين درختچه كند رشد به حداكثر بلندي 5/4 ـ 3 متر و حداكثر گستردگي5/2 ـ 2 متر مي‌رسد.

نيازها
نياز به محل آفتابي دارد ولي در نواحي كه داراي تابستان گرم هستند بهتر است در محلي كاشته شود كه آفتاب بعد از ظهر به آن نتابد (ضلع شرقي و شمالي ديوار يا ساختمان). در هر خاكي كه داراي زهكشي خوب باشد رشد مي‌كند و با خاكهاي گچي نيز سازگار است. براي رشد مناسب نياز به سرماي زمستان دارد. از آنجائيكه گلها روي شاخه‌هاي قديمي ظاهر مي‌شوند، هرس آن بايد در زمستان بعد از پايان گلدهي و يا زمانيكه گلها ظاهر شده‌اند براي استفاده از شاخه بريده، انجام شود. هنگام خريد بهتر است نهال 5 ساله خريـداري شـود كه موقع گلـدهي آن باشد ( اين گياه در 3 ، 4 سال اوليه تنها رشد رويشي نموده و گلدهي ندارد) .

كاربرد
از آنجائيكه گلهاي معطر آن در زمستان ظاهر مي‌شوند، بهتر است در محلي كاشته شود كه بتوان از عطر گلها بهره گرفت (بعنوان مثال مجاور آلاچيق ها و يا كنار پنجره ساختمانها) براي كاشت در محوطه جلوي سوزني برگان نيز مناسبت است زيرا اين درختان در زمستان زمينه سبز مناسبي براي نمايش بهتر گلهاي اين درختچه بوجود مي‌آورند.

ازدياد
1ـ كاشت بذر در بهار در گلخانه گرم با دماي 16 درجه سانتيگراد (برداشتن پوسته بذر، جوانه‌زني را تسريع مي‌كند)
2ـ خوابانيدن شاخه در پاييز يا بهار








 
آخرین ویرایش:

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
بامبو

بامبو

می‌گویند :

"بامبو شانس می‌آورد، اما بامبوی فرد! "


برای شانس آوردن باید تعداد بامبوهایی که در خانه نگهداری می‌کنید ، سه، پنج و ... به هر حال فرد باشد در غیر این صورت بدشانسی می‌آورد.

شاید همین خرافه که در ایران نسبت به بعضی کشورهای آسیای شرقی سابقه کوتاه‌تری داشته باشد ولی یکی از عوامل رونق بازار فروش این نوع گیاه خاص باشد.

البته باید گفت که این خرافه در بعضی از کشورها ریشه‌های کهن تری نیز دارد! بامبو که در زبان فارسی‌ به‌ نی‌ خیزران شهرت دارد، گیاهی‌ است‌که‌ در دامنه کوه‌ها و تپه‌هایی‌ که‌ دارای رطوبت‌ 65 تا 90 درصد باشد روئیده یا کشت می‌شود.

میزان رطوبت‌، حرارت‌ ‌موجود در منطقه و نوع خاک، تعیین‌کننده کیفیت ومرغوبیت بامبو است و هر چه‌ میزان‌ رطوبت‌ و حرارت‌ بیشترباشد، کیفیت محصول بهترخواهد بود.گیاه بامبو که‌ تاکنون بیش از 662 نوع آن شناخته شده دارای قطر و ضخامت‌های متفاوت ‌‌است‌ و در حال حاضر بهترین‌ نوع بامبو در ژاپن‌، چین و به‌طورکلی کشورهای شرق آسیا و هند ‌روئیده و کشت می‌شود.

در ایران می‌توان لیالستان لاهیجان، علی‌آباد (در فاصله سخت‌سر و تنکابن‌)، قاسم‌آباد رودسر و تقریبا بیشترنقاط شمال کشور را از مساعدترین‌‌ مناطق رویش‌ بامبو به‌ محسوب نمود.

بامبو ازچهار قسمت سطح‌ داخلی (دارای پوشش‌ نرم)، دیافراگم‌ (متصل‌کننده بخش‌های ‌ساقه‌ به‌یکدیگر) میانه‌ و پوشش‌ رویه‌ که‌ بسیار سخت و دیرشکن است‌ تشکیل شده و‌ دیافراگم‌کاملا فشرده‌ بوده‌ و آب در آن نفوذ نمی‌کند.البته بامبوهایی که درگل‌فروشی‌های تهران و شهرستان‌های بزرگ کشوربرای مصارف زینتی به فروش می‌رسند ازانواع داخلی آن نیستند بلکه نوع خاصی از بامبوهستند که به «لاکی بامبو» شهرت دارند.

نگهداری بامبو در آب :

در روش نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد ، بلکه باید فقط 3 تا 5 بند پایین آن در آب باشد . اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می كاهد.

برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن كاملاّ از بین برود ، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود . پس از گذشت مدت زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید .

لازم به یادآوریست که هر 15 الی 20 روز یک بار باید آب گیاه بامبو را عوض كرد . بامبو ، املاح موجود در آب را جذب و به این ترتیب رشد می کند . با تعویض آب ، املاح مورد نیاز در اختیار گیاه قرار می گیرد و در نتیجه ، رشد سریع تر را شاهد خواهید بود.
یاد آور می شویم هرگز نباید از آب معدنی برای نگهداری بامبو استفاده شود ، زیرا آب معدنی دارای فلوئر است و وجود این ماده باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود .

خاک ژله ای :

به منظور نگهداری گیاه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه كند . حدودا دو ماه ونیم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک های ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری كنید . لازم به ذكر است در این روش نگهداری ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود .

کاشت بامبو در خاک :

گیاه بامبو فقط در خاک های مخصوص می تواند به زندگی ادامه دهد . از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد. بامبو ، گیاهی است که در رطوبت 70 درصد در جنوب شرقی آسیا رشد می کند ، اما با دمای معمولی داخل اتاق نیز سازگاری دارد ، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه را دارید می توانید در زمان های مختلف ، برگ های گیاه را با آب پاش مرطوب كنید .

بامبو ، گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می كند . با پاشیدن آب روی آن در واقع شما به دو روش ، مواد غذایی را به گیاه تزریق كرده اید ؛ البته اگر می خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد ، می توانید از قطره های تقویتی یا اسپری تغذیه استفاده كنید .

نورگیری :

گیاه بامبو نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد . این گیاه كاملا آپارتمانی است و بهترین نور برای آن نوری است كه در فاصله ی حدود 3 متر از پنجره ای که جلوی آن پرده کشیده شده می باشد . بامبو با شرایط آب و هوایی ثابت ، سازگار است .

از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر ، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می وزد ، خود داری كنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید ، چرا كه این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جایی ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ های آن شود.

از بامبو به عنوان گیاهی اجتماعی یاد می شود . زمانی که تعداد زیادی از این گیاه در کنار یکدیگر قرار گیرد ، سرعت رشد آن افزایش می یابد .

گیاه بامبو به گونه های مختلفی تقسیم می شود که مهمترین آنها عبارتنداز:

1. بامبوی جوانه: این نوع بامبو از قسمت های وسط ساقه تشکیل می شود . برگ ها ازجوانه ی کنار ساقه می رویند . طول ساقه های نوع جوانه بین 50تا120 سانتی متر و رنگ برگ ها در این نوع ، سبز است .

2. بامبوی برگ سبز : در این نوع بامبو ، رنگ برگ ها سبز پررنگ است و ارتفاع ساقه به 80 تا 120 سانتی متر می رسد .

3. بامبوی طلایی : رنگ برگ ها در بامبوی طلایی ، سبز کم رنگ است که رگه های سبز پر رنگی در آن دیده می شود ، اما بعضی از انواع این گونه دارای برگ های سبز کم رنگ یکدست است.

4. بامبوی سیلور ( ابلق ) : این گونه از بامبو دارای برگ هایی به رنگ سبز کم رنگ و پر رنگ است و طول ساقه ی آن به 120 سانتی متر می رسد .

بامبو از نظر نوع پیچ نیز دارای تقسیم بندی می باشد :

1. پیچ فنری :

یکی از پر طرفدارترین پیچهای بامبو می باشد و از نظر تعداد پیچ نیز به دسته های تک پیچ ، دو پیچ ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم می شود .

2. پیچ O :

به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه O انگلیسی به این نام معروف شده است .

3. پیچ S :

به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه S انگلیسی به این نام معروف شده است .

طرز تکثیر بامبو:

با قلمه تکثیر می یابد.از هر جا که خواستید قلمه می زنید اما دیگر پیچ نمی خورد.

تکثیر گیاه بامبو به روش قلمه زدن انجام می شود كه در زیر توضیح داده شده است:

تكثیر به روش قلمه زدن :

از قسمت پایین ساقه ، بالای ریشه ، 3 بند را در نظر بگیرید ، از وسط بند 4 به بعد می توانید آن را قلمه بزنید . شما می توانید تعداد بند های بیشتری را انتخاب كنید ، اما اگر کمتر از سه بند داشته باشد ، ممکن است گیاه از بین برود . قسمت پایین ساقه را به صورت اریب، برش زده و قسمت بالای آن را به وسیله ی چسب مخصوص و یا شمع بپوشانید.

برش پایین ساقه : در این قسمت دقت کنید برش به وسیله ی یک تیغ یا قیچی تیز مخصوص گل انجام شود، در غیر این صورت ممکن است آوند های پایین ساقه دچار آسیب دیدگی گردد و در نتیجه گیاه از بین برود.

شمع زدن :

در هنگام شمع زدن باید دقت شود تمامی قسمت های بالای ساقه پوشیده شود و روی آن شمع ریخته نشود . معمولا ساقه پس از یک ماه ، ریشه و پس از دو ماه جوانه خواهد زد.


زمان قلمه زدن :

بامبو جزو گیاهانی است که در هر زمانی و فصلی می توان آن را قلمه زد
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون خیلی عالی بود.
علت زرد و خشک شدن نوک برگ ها چی میتونه باشه؟
بامیوی من خیلی زیادی رشد داره و تعداد برگ هاش داره زیاد میشه چکارش کنم؟
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
ممنون خیلی عالی بود.
علت زرد و خشک شدن نوک برگ ها چی میتونه باشه؟
بامیوی من خیلی زیادی رشد داره و تعداد برگ هاش داره زیاد میشه چکارش کنم؟
ببین رطوبت هوا و تمیزی برگا این دو تا عامل میتونه محیطی باشه
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
وقتی گیاه از بالا قطع بشه وسطش حفره خالی وجود داره که سریع باعث از دست دادن رطوبت میشه برا این که این اتفاق باعث خشک شدن چند بند انتهایی بامبو نشه اونو با موم شمع میپوشونن تا رطوبت از اوندها از دست نره
 

parichehr20

عضو جدید
بامبوي من قدش خيلي بلند شده..فاصله ميان گرههاشم زياد شده.10سانت 10سانت شده.برگهاي جديدشم كم رنگ شده و طول برگاشم كم شده.برگهايي هم كه از اول بهش بودو خريديم اونا سبز تيرن با طول برگ بزرگتر اما اين چندتا برگ يواش يواش نوكشون ميسوزه منم سريع سوختگيه رو قيچيش ميكنم.اولش اين جوري بودن:



هفته اي يكبار غذاشو ميدم
فاصلش تا پنجره 2-3 متره
قدش دو متره
شاخه اصليه وقلمه اي نيست

ميخوام فاصله برگاش كمتر بشه،رنگش تيره تر بشه.نوك برگاش نسوزه.
حالا چي كار كنم مهندساي عزيز؟



 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
چاره کار نور خورشیده بزار ور افتاب بهش بخوره تا برگا تیره تر و فاصله میانگره ها کمتر بشه
 

Sorin Z

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاره کار نور خورشیده بزار ور افتاب بهش بخوره تا برگا تیره تر و فاصله میانگره ها کمتر بشه
بامبوی من رشدش خیلی کم شده .... برگای آخرشم که روشن روشن شده...... 3 ماه گذاشته بودمش توی راه پله، نورش غیرمستقیم ولی زیاد بود....بازم هیچ تغییری نکرد!!!:cry:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
بامبوی من رشدش خیلی کم شده .... برگای آخرشم که روشن روشن شده...... 3 ماه گذاشته بودمش توی راه پله، نورش غیرمستقیم ولی زیاد بود....بازم هیچ تغییری نکرد!!!:cry:

عزیزم برگی که کلروفیلشو از دست داده که دیگه امکان برگشتش کمه شما باید دقت به برگهخای جدید کنید
دوستان عزیزم لطفا حتما هکس بوته هاتونو بزارید ممنون
 

alestromeria

عضو جدید
Lucky Bamboo

Lucky Bamboo

گیاهشناسی:
گیاهی که امروز به بامبو یا بامبوخوش‌شانس معروف است در واقع اصلا از خانواده نی‌ها یا خیزران‌ها نیست و از تیره Dracaena است با نام علمی Dracaena sanderiana و به اسامی تجاری دیگری مانند دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته می‌شود.
این گیاه بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی است. این گیاهان در بوته‌های به هم فشرده رشد میکنند و ارتفاعی بالاتر از ۱.۵ متر میتوانند داشته‌باشند. معمولا برگها به درازای ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض تا ۴ یا ۵ سانتی‌متری به رنگ سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد دیده‌میشوند. امروزه در جهان به عنوان گیاه تزئینی چینی معرفی و بازاریابی میشود ولی در واقع اینچنین نیست و این گیاه بومی اغلب نقاط آسیا نیست. کشت و کار و نگهداری:

گونه‌های مختلفی از دراسیناها در خانه‌ها نگهداری میشوند و بسیار مقاومت از خودشان نشان میدهند. و امروزه بامبوها به دلیل سادگی نگهداری و زیبایی نسبی بسیار پرطرفدار هستند. علاوه بر اینها از آنجا که در فرهنگ فنگ‌شویی معتقدند که این گیاه شانس به ارمغان می‌آورد بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
نور: روی هم رفته نور غیر مستقیم برای این گیاهان بهتر است چرا که در نور مستقیم برگها دچار سوختگی شده و زرد میشوند.
خاک: این گیاه توانایی زندگی در خاک را دارد ولی رایج شده‌است که در آب نگهداری و فروخته میشود. و خود گیاه هم مشکلی با این مساله ندارد و به خوبی در آب زندگی میکند.
آب: بهتر است آب بامبو را هر دو هفته یا حداکثر یک ماه عوض کرد. آب استفاده شده باید آب سبک بوده و فلوراید آب کم باشد، در واقع بهتر است از آبهای معدنی بطری شده یا از آبهای دستگاههای تصفیه آب خانگی یا از چشمه‌های طبیعی که میدانیم آبشان سبک است استفاده کرد. (در مناطق کوهستانی همانند اردبیل آب شرب لوله‌های آب شهری سنگین است و در صورت استفاده برای بامبو نتایجی مانند زرد شدن برگها و تنه گیاه یا رشد بسیار کم و عدم طراوت لازم را به همراه دارد لذا ما در گلستان علی آب چشمه واتا را به مشتریان محترم توصیه میکنیم.). همچنین کلر زیاد در آب برای بامبو مشکل ایجاد میکند.
دما: دمای آب بهتر است بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد حفظ شود و این گیاه به خوبی در دمای معمولی خانه‌ها از بهار تا زمستان هماهنگی پیدا میکند.
روشهای پیچ دادن:

اصولا از وقتی این گیاه به صورت فرم داده شده عرضه شد ارزش اقتصادی پیدا کرد. چند روش برای پیچ دادن به این گیاه وجود دارد که اغلب در محیطهای گرم و مرطوب قابل اجرا هستند. زیرا در چنین محیطی گیاه با سرعت بیشتری رشد میکند و زمان لازم برای پیچ دادن کمتر است.
تئوری اول:
گیاه را در محیط تاریکی پرورش میدهند که نور پرشدت مصنوعی روی گیاه متمرکز میشود (مانند یک لامپ هالوژن) سپس این نور حرکت میکند و گیاه در تعقیب نور حرکت مارپیچی انجام میدهد و ساقه فرم Spiral را مارپیچی پیدا میکند.
تئوری دوم:
گیاه را در قالبهای شفافی پرورش میدهند که قابلیت باز شدن دارد وقتی گیاه در قالب پیچ داده شده رشد کرد و به شکل دلخواه رسید قالب را برمیدارند.
تئوری سوم:
گیاه را به طور مداوم با دست فرم میدهند.
تئوری چهارم:
منبع نور را فقط از یک جهت ثابت نگه میدارند و هر روز گیاه را در ظرفش میچرخانند، چون گیاه خاصیت نورجذبی دارند و به طرف نور چرخش میکنند این کار موجب پدیدار شدن حالت مارپیچی میشوند.
تئوری پنجم:
گیاه بامبو را به مدت طولانی حدود یک ماه خارج از آب ولی در شرایط رطوبتی ۹۰درصد نگهداری میکنند. گیاه نمی‌میرد ولی بدنش نرم و منعطف میشود در این زمان بامبوها را به قالبها می‌بندند و دوباره به آن آب میدهند. وقتی آوندها دوباره بازسازی شدند گیاه سفت و محکم شده و حالت قالب را به خود میگیرد.
بیماریها:

قارچها: اصولا محیط مرطوب و گرم بهترین محل برای رشد قارچهاست بنابراین گلدان بامبو میتواند به راحتی آلوده به قارچهای فسادآور بشوند که روی تنه و برگهای گیاه فعالیت بکنند و موجود فساد بامبوها بشوند. برای جلوگیری از شیوع قارچها سعی کنید ظرف بامبو را هنگام تعویض آب با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و… ضدعفونی کنید. نگذارید آب سبزه ببندد یا کدر بشوند.
قارچهای سیاه پودری روی برگها را با قارچکشها میتوان از بین برد.
در انتخاب و خرید بامبو دقت کنید تا گیاهی که میخرید سالم و عاری از قارچها باشد. علایمی مانند کپک زدگی روی ساقه. خوردگیهای لزج مانند روی ساقه و سفیدکها و سیاهکهای روی برگها علایم قارچها هستند.
اگر بامبو دچار پوسیدگی ساقه شد چه باید کرد؟
در محل پوسیدگی ساقه که به رنگ زرد در می‌آید و لهیده مانند میشود، آوندها از بین میروند و گیاه دیگر نمیتواند آب به قسمتهای بالایی برساند. و خطر مرگ کل گیاه را تهدید میکند. بنابراین ساقه را باید بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند (سطح برش سفید و سالم دیده شود).
تکثیر:

در محیط طبیعی این گیاه بیشتر به صورت پاجوش تکثیر میشود ولی قلمه آن بسیار ساده است و کافی است طولی بیشتر از ۲۰ سانتی متر را برید و در گلدان جدید گذاشت. در صورت محافظت از بیماریها و فراهم نمودن کیفیت محل لازم، قلمه جدید در حدود یک ماه ریشه تولید میکند و جوانه‌های جدید آن ظاهر میشوند.
کود:

برای بامبو مانند هر گیاه دیگری عناصر مورد نیازش را میتوان از طریق کودهای کامل فراهم کرد. کودهایی که عناصر پر مصرف و کم مصرف را داشته‌باشند. و به صورت ماهانه در آب گلدان بامبو حل میشود. (قطره‌های اختصاصی برای بامبو هم در واقع همین کودهای شیمیایی کامل هستند و هیچ مارک یا برند خاصی بر دیگری ارجحیت بسیار زیادی نمیتواند داشته باشد.)
 

banoo12

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل کاغذی

گل کاغذی

گل کاغذی

نام علمی : Bougainvillea
خانواده :
Nyetaginaceae


* گل کاغذی بومی برزیل است و دارای گونه های مختلف می باشد.این گل درختچه ای زیبا با شاخه های رونده و برگهای متقابل میباشد . ارتفاع این گیاه در گلدان حداکثر در حدود
۲ تا ۵/۳متر است. این گونه کولیتواری دارد که حتی موقعی که کوچک است به گل میرود . برگها نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شکل می باشند. گل آذین آن پانیکول بوده و به صورت جامی و انتهایی ظاهر می شوند. گلهای این گیاه زیبا نیست، کاسه گل لوله ای ، زرد و کوچک بوده فاقد جام گل می باشد . ولی دارای براکته‌های رنگین و زیبایی است که اطراف گلهای کرم رنگ را احاطه نموده اند. آنچه این گل را زینتی و مورد توجه قرار داده وجود برگچه های صورتی ، قفائی ، بنفش ، قرمز ، زرد طلائی و سفیدی است که گل آنرا احاطه کرده است و مردم عادی آن برگه ها را گل این گیاه می دانند . این گیاه احتیاج به هرس دارد. معمولا در اواسط زمستان باید ۳/۱ شاخه ها را کوتاه کرده و شاخه های ضعیف را حذف نمود. در تابستان می توان این گیاه را در هوای آزاد و کاملا آفتابی قرار داد.
در جنوب ایران اغلب دیوارها و سر در منازل بوسیله این درختچه پوشسیده شده که در اوائل فروردین و اواسط پائیز گل فراوانی می دهد .

مراقبت : گل کاغذی به نور زیاد، حرارت زیاد، خاک همیشه مرطوب رطوبت هوای معمولی یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.
کود : کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر،هر هفته، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرا داد.
خاک : خاک رس آهکی برای رشد گل کاغذی مناسب است.
ازدیاد : بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی، از گیاه مادری جدا کنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر قلمه را در گلدانی با قطردهانه ۹ سانتیمتر ، حاوی حدود ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین قلمه باید در شرایط نورمناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند تا از سوختگی و پژمردگی گیاه جلوگیری شود. زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.

●انواع مختلف گل کاغذی :

۱ – گل کاغذی باشکوه B.fastuosa : که دارای درختچه ای قوی با برگهای بیضی نوک تیز و براکته های صورتی مایل به قفائی است .

این قسم را از قدیم می کاشته اند . ولی بعدا جورهای تازه که بدست آمده و برگچه های آنها به رنگ زرد نارنجی ، قرمز شنجرفی است ، بسیار پر گل تر از قسم اصلی می باشند ، بیشتررواج یافته بطوریکه کم کم کاشتن قسم اصلی متروک میشود .
این جورها در تهران به گل کاغذی مصری معروف شده ، زیرا قلمه های آنرا از مصر آورده و زیاد کرده اند .

۲ – گل کاغذی گلابرا B.glabera : اصل آن از کشور برزیل است .

بوته آن رونده و پوست شاخه ها قهوه ای دارای تیغهای کمانی به بلندی یک سانتیمتر با برگهای بیضی نوک تیز مایل به کبود که برگه های اطراف گلش صورتی است .

این قسم زیاد کاشته شده و از آن جورهای متعددی بدست آورده اند بنام های :
الف – گل کاغذی ساندر
B.sanderiana : با گلهای فراوان به رنگ زرد تیره .

ب – گل کاغذی ابلق
B. variegate : که برگهایش از لکه های سفید ابلق شده است .
پ – گل کاغذی سیفری
B.cyphery : که برگچه های دور گلش صورتی پُر رنگ است .

ت – گل کاغذی کریمسون لاک
B.crimson lake : با برگچه های بزرگ بیضی به رنگ شنجرفی میباشند .
۳ – گل کاغذی خاص B.seeciosa : که برگچه های دور گل آن به رنگ صورتی مایل به بنفش میباشد .

▪از این قسم جوری بنام :
گل کاغذی برزیلی
B.brasiliensis : بدست آورده اند که رنگ برگچه ها قرمز تند یا قرمز شنجرفی میباشد .

۴ – گل کاغذی رفول ژن B.refulgens : که شاخه های گلدار آن دراز و آویخته و برگچه های دور گلش ارغوانی مایل به بنفش است .

* در جنوب ایران اغلب دیوارها و سر در منازل بوسیله این درختچه پوشسیده شده که در اوائل فروردین و اواسط پائیز گل فراوانی می دهد .
* در نقاط سردسیر باید گلدانهای کاغذی را از اواخر مهرماه به داخل گلخانه برد چون در مقابل سرما مقاومت ندارد .
* باید توجه داشت که اگر زمستان به این درختچه آب زیاد بدهند ریشه اش می پوسد
* زمستانها باید کمی به بوته های گل کاغذی استراحت داد ، باین ترتیب که اگر گلدانها در منزل است محل نسبتا خنکی را برای آن انتخاب کنند و خیلی کم به آن آب بدهند .
* اگر گل کاغذی را هرس نکنند قسمت عمده مواد غذائی به مصرف شاخه های قدیمی می رسد و درختچه بتدریج ضعیف و برگها زرد شده و بوته کم گل می شود . یا اصولا گل نمی دهد
* اغلب بعد از انتقال گلدان از گلخانه به داخل منازل گلها می ریزد زیرا درختچه در مقابل تغییر مکان حساس است
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل یخ

اسم علمی :
chimonanthus praecox


اسم انگلیسی :
wintersweet




[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]گل يخ از خانواده Calycanthaceae است. گل‌های زمستانی گرچه در زیبایی فرم و تنوع رنگ با گل‌های فصول دیگر قابل مقایسه نیستند ولی براي جبران اين كمبود معمولا رایحه مطبوع‌شان فضای اطراف را عطرآگین می‌کند. گل‌یخ همانگونه که از نامش پیداست، یکی از گل‌های زمستانی است که در فصل سرما شکوفه می‌دهد و در قلب یخ گرمی می‌آفریند. اين گل اصالت چینی دارد و برگ پهن و خزان کننده، با رنگ‌های سبز تیره، گل‌های فنجانی شکل و ریز و بوی بسیار خوشي دارد. ارتفاع آن گاهي تا 4 متر هم می‌رسد. این درختچه نیاز زیادی به هرس کردن ندارد. معمولا گل‌ها قبل از باز شدن برگ‌ها در زمستان شکوفا می‌شوند و رنگ آنها لیمویی کم رنگ و معطر است. فصل گل اين درختچه از اواسط آذرماه شروع شده و تا اسفند به طول می‌انجامد. این گیاه قابلیت تحمل سرما را دارد و برای استفاده شاخه بریده و تزئین منزل در فصل زمستان بسیار مورد توجه است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
نیازها :
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
خاک: خاک حاصلخیز و زهکشی شده نیاز دارد
نور: در محلی کاشته شود که نور آفتاب به آن کاملا بتابد[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تکثیر:[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1 - به وسیله بذر: بذر رسیده را از درختچه بکنید یا از جائی مطمئن به دست آورید. آن را اوائل پائیز در گل‌خانه یا محلی محفوظ در خاکی که از شن و خاکبرگ به نسبت دو به یک آماده کرده‌اید بکارید. پس از اینکه گیاه سبز و حداقل پنج برگ یا شش برگه شد، آن را به گلدان دیگری منتقل کرده و به تدریج در هوای آزاد بگذارید. به این ترتیب درختچه‌ کاشته شده در حدود سه یا چهار سال طول می‌کشد تا به گل بنشیند.
2 - به وسیله پاجوش: می‌‌توانيد قبل از ظهور گل یعنی در اواسط آبان ماه که هنوز درخت بیدار نشده است از پاجوش‌های بزرگ و شاداب آن با احتیاط جدا کرده و در باغچه یا گلدان بكاريد.
3 - به وسیله قلمه: مطمئن‌ترین روش ازدیاد این درختچه، تکثیر به وسیله قلمه است. بهترین فصل براي گرفتن قلمه، پس از خزان برگها یعنی در ماه آذر و اوائل دی ماه است. برای این منظور شاخه‌های چوبی یا نیمه‌چوبی را جداکرده و به اندازه‌های ده تا پانزده سانتیمتری قطع کنید و آن را در گلخانه یا اتاق در ماسه شسته الک کرده، قلمه بزنید. اين قلمه احتیاج به مراقبت فوق‌العاده‌ای ندارد و در اواسط اردیبهشت، می‌توان قلمه‌های گرفته و برگ‌دار را با احتیاط از ماسه خارج کرده و در گلدان مستقل قرار داد.
4 - به وسیله خوابانیدن: ازدیاد این درختچه از طریق خوابانیدن پاجوشها یا شاخه‌های نیمه چوبی در خاك نيز امکان‌پذیر است.
نکته مهم:
به دليل آنكه گل يخ يك گیاه زمستانی است و آفت‌ها در فصل سرد دوام نمی‌آورند، این درختچه آفت به‌خصوصی ندارد که باعث از بین رفتن آن شود؛ فقط کم آبی و عوامل فیزیولوژیکی خاک باعث ظهور لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها یا زردی برگ‌ها می‌شود که با آبیاری منظم و کودپاشی برگ‌ها و ساقه، این نقیصه نیز برطرف می‌شود.[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل کاغذی:

گل کاغذی:

گـل كـاغـذي Paper flower
مقدمه :

گل كاغذي (Paper Flower) با نام علمي Bougainvillea spectabilis Willd.,گياهي است ازخانواده Nyctaginaceae هميشه سبز،چوبي رونده ،گرمسيري ونيمه گرمسيري مي باشنندوازمحبوبيت زيادي دربين مردم برخوردارند.بعضي از آنهاداراي شكوفه هاي رنگارنگ وبعضي نيز معطر مي باشندكه گلهاي آنها به مقدار زياد درتابستان ظاهر مي شوندمشابه ذغال اخته وبنت قنسول كه گلبرگهايا گلهاي رنگارنگي بنام براكته دارند.براكته ها زير گلهاي حقيقي نامرئي قراردارند.رنگ براكته ها ازسفيد ،سفيد شيري ،زرد ،صورتي ،ا بنفش،ا قرمز سيرتا نارنجي مي باشد.اين گياه واكنش بسيارخوبي درمقابل هرس دارد ودرنتيجه درغالب اوقات به عنوان پرچين دربيشتر مناطق گرمسيرمورد استفاده قرار مي گيرند.اسم جنس اين گياه به افتخار Luis A.de Bougainvillea كه يك دريانورد فرانسوي بود نامگذاري شده است.

مبدا پيدايش:

اين گياه بومي مناطق گرمسيري ونيمه گرمسيري آمريكاي جنوبي شامل كشورهاي برزيل،كلمبيا وپرو مي باشد.

وضعيت متداول ومورداستفاده :

گل كاغذي درجايي كه فاقديخبندان وسرماي سنگين باشد به عنوان يكي از بوته هاي رونده زينتي مشهور است درفضاي سبز استفاده مي شود كه در سرتاسر دنيا ازمناطق آفتابي گرم تامناطق ساحلي خنك ومرطوب يافت مي شود. اين گياه به عنوان يك گياه مهم گلداني وسبدهاي آويزان در اروپا وشمال آمريكا نيز مي باشد.

اين گياه به خاطر داشتن براكته هاي رنگي روشن وواضح كه گلهاي لوله اي نامشخص داخل اين براكته ها هستند مورد توجه مي باشد. برگها متناوب، قلبي شكل، ساقه ها چوبي،رونده،قوي وداراي خارهستند.

ارقام:

اين گياه شامل گونه هاي زيادي مي باشد تنها 3 گونه (B.spectabilis,B.glabra,B.peruviana) درباغباني مهم هستند. بيشتر هيبريدها ويا ارقام مشهور از گونه هاي B.spectabilis × B.glabra يا B.xbuttiana مشتق شده اند كه گونه B.spectabilisبيشتر گرمسيري بوده وگلها عمدتا روي قسمتهاي مسن تر ظاهر مي شوند درحاليكه گلهاي گونه B.glabra به آساني برروي شاخه هاي جديدتر ظاهر مي شوند كه درگلخانه هاي خنك زنده مي مانند،همچنين ارقام باشاخ وبرگهاي گوناگون وجود دارند.

تكثير :

قلمه هاي بلند انتهايي گوشتي ساقه (8تا9 سانتي متر طول) موثرترين روش ازدياد مي باشدبهترين فصل قلمه گيري پاييز يا تابستان است. حذف برگهاي پاييني واستفاده از هورمون جهت ريشه زايي وهمچنين استفاده ازدماي بستر 22 درجه سانتی گراد جهت ريشه زايي توصيه شده است. قسمتهاي سبز ساقه رسيده با 3تا5 گره براي ازدياد بكار گرفته مي شوند. محيط هاي كشت خوب زهكشي شده ياريشه زايي را مي توان براي ريشه دار كردن قلمه ها بكار گرفت .دربعضي ازمنابع از خوابانيدن هوايي وكشت بذر نيزبه عنوان روشهاي تكثير نام برده شده است.

دماي محيط كشت براي ريشه زايي قلمه ها بايد 24 درجه سانتيگراد باشد .از سيستم مه پاشي يا ميست براي نگهداري وشادابي برگهادرمدت ريشه زايي قلمه ها مي توان استفاده كرد.

كنترل گلدهي وخواب گياه :

گل كاغذي گياهي روز كوتاه اختياري مي باشد، تحت شرايط طول روز 12ساعت به 80 روز ودرشرايط طول روز 10 ساعت فقط به 54 روز زمان براي گلدهي نياز دارد.

گياهان درنهايت تحت شرايط روزبلند گل مي دهند اما تعداد جوانه هاي كمي تشكيل مي گردد. عوامل ديگري بغير از طول روز ممكن است گلدهي راتحريك نمايند.شدت تابش بالا منتج به گلدهي سريعتر گياه مي شود.

سرماي شبانه ممكن است يكي ديگر از اين عوامل باشد. گياهان مسن تر كه داراي ساقه با قطر 25/1 سانتي متر هستند زودتراز گياهاني كه به تازگي ريشه دار شده و5/0 سانتي متر قطردارند به گل مي روند.

مواد شيميايي dominazide,chlormequat,ancymidol باعث تسريع در گلدهي گياهاني مي شود كه تحت شرايط روزكوتاه پرورش يافته اند امابراي گياهاني كه تحت شرايط روزبلند بوده اند كمتر تاثير داشته اند. محلول پاشي با جيبرالين اسيد باعث جلو گيري از گل انگيزي درگياه مي شود وهمچنين باعث تاخير ويامانع تشكيل براكته ها مي گردد. اين عكس العمل ها باتوجه به رقم واحتمالا محل ممكن است متفاوت باشند. محلول پاشي باAtrimmec گلدهي درگياه Rainbow Gold رابه جلو مي اندازد اماروي گياهان Raspberry Ice يا San Diego Red موثر نبوده است.

دما :

دماي سرد شبانه باعث تحريك گلدهي مي شود . دماهاي شبانه 15درجه سانتيگراد گلدهي تحت شرايط روزبلند راافزايش ودماي شبانه 26 درجه سانتيگراد مانع گلدهي گياهان پرورش يافته درتحت شرايط روزكوتاه مي شود . دماي شبانه / روزانه (21/24) درجه سانتي گراد تحت شرايط روز كوتاه دمايي بهينه بوده است.

نور :

تابش باشدت زياد وپرورش گياه تحت شرايط روزكوتاه (8 ساعت روشنايي )گلدهي را تحريك مي نمايد.تابش باشدت كم گلدهي را حتي در گياهاني كه درشرايط روزكوتاه ودماي بهينه پرورش يافته اند به تاخير مي اندازد. نور4تا5 هزارفوت كندل رشدمتراكم ،سريع و تشكيل گلهاي رنگي خوب راتحريك مي نمايند.

نور قرمز دور(Far-Red گلدهي را تسريع مي كند. وقتي گياهان تحت شرايط نوربانسبت بالاي قرمز به قرمز دور رويش يافته بودند برگهاي انتهايي بازنشده ويا درمقايسه باگياهاني كه برگي (برگدار ) برداشته شده بودند گلدهي در آنها تسريع شدكه اين حقيقت راپيشنهاد مي نمايدنورقرمز باتوسعه وجابجايي مواد مانع گلدهي دربرگهاي جوان همراه مي باشد. اسيد جيبرالیک ممكن است سبب تاخیر گلدهی شودوهمچنین حذف برگها باعث کاهش میان گره ها می شود.

آب :

درفضاي سبز وقتي گياهان سازگاري پيداكنند مقاوم به خشكي مي باشند درحالي كه تنش هاي آبي ممكن است منتج به ريزش براكته ها درگياهان توليد شده در شرايط خشكي درگلخانه مي شود.

تغذيه :

گل كاغذي به كوددهي ثابت 150 تا 200 پي پي ام نيتروژن عكس العمل مثبت نشان مي دهد. گزارش شده است كه اين گياه نيازبالايي به منيزيم ، آهن ، منگنز دارد.زيادي نمكها سبب خسارت به ريشه مي شود. اگرگياهان درشرايط خنك پرورش مي يابند بايد از كاربرد نيتروژن به فرم آمونيوم پرهيز نمود.

محيط كشت :

درتوليد تجارتي گياهان گلدار گلداني،عمدتا ازمحيط كشت با پايه پيت استفاده مي شود .امامحيط كشت خوب وزهكشي شده با PH 5/5 تا 6 قابل قبول مي باشد. PH بالاي 5/6 ممكن است باعث كمبود آهن درگياه شود.

كنترل ارتفاع :

برخي از موادشيميايي روي گل كاغذي موثر بوده اما همه اين مواد بايد بطوردقيق روي تعداد كمي گياه ازهررقم آزمايش شدند زيرا تغييرات زيادي بسته به رقم ازخود نشان مي دهند. سايكوسل يا A-rest هيچكدام سبب كاهش ارتفاع درارقام Respberry Ice يا San diego Red دركاروليناي جنوبي نشده انداما هردو اين كند كننده هاي رشد باعث كاهش رشد رويشي رقم San Diego Red دركاليفرنيا شده اند. A-Rest را مي توان به غلظت 50 پي پي ام وBonzi را به غلظت 25 تا 100 پي پي ام بكاربرد. محلول پاشي با Dikeyulac باعث افزايش شاخه هاي جانبي در Respberry Ice ،

Diego RedSan، Raibbow Gold شـده وكـاهش طويل شـدن ساقه را در Respberry Iceو

San Diego Red باعث گرديده است اما تاثيري روي Raibbow Gold نداشته است.

مع الوصف كاربرد Atrimmec به غلظت 1600 پي پي ام بطور كلي به عنوان موثرترين راه براي كاهش طويل شدن شاخه ها بوده است.بايد توجه داشت كهAtrimmec درغلظت 400تا 1600 پي پي ام ممكن است باعث كاهش اندازه براكته ها دراواخر بهار واوائل تابستان (افزايش دما ) شود اما دراواخرتابستان واواسط زمستان (دماي خنك تر) زمانيكه براكته ها كوتاهتر ازمدت اواخر بهار واوائل تابستان هستند موثرنبوده است.

جوانه گيري (حذف جوانه ها) :

تقريبا 10 روز بعد ازاين كه رشدرويشي جديد به 5/7 سانتيمتررسيده باشد ممكن است عمل جوانه گيري گياهان انجام مي شود.اين عمل را مي توان درصورت نياز هر4هفته يك بار انجام داد .(براي رشدشاخه هاي فرعي بيشتر ومتراكم شدن بوته ها ) براي افزايش شاخه ها ي فرعي محلول پاشي بنزيل آدنين (BA) به مقدار 50 تا 100 پي پي ام دردومرحله توصيه شده است که اين عمل را پس از 24 سـاعت بعد ازاولـين ودومين مرحله عمل جوانـه گيري انجام مي دهند مصـرف كننده هـا مي خواهند بطور منظم عمل جوانه گيري وهرس انجام شود تا گياه متراكم نگه داشته شود.

قيم :

اگر گياهان درسبدهاي آويزان يا بصورت كنترل شده با بازدارنده هاي رشد پرورش يافته باشند نياز به قيم ندارند اما دربعضي ازگياهان مي توان ازسيم براي قيم استفاده نمود.

فيزيولوژي پس ازبرداشت :

گياهان را مي توان به مدت 6 روز دردماي 3 درجه سانتي گرادحمل ونقل نمود. دماهاي بالاتر توصيه نشده است . گل كاغذي كاملاحساس به اتيلن است وسبب ريزش برگها مي شود. محلول پاشي با محلول Argyline(تركيب حاوي نقره ) به ميزان 5/2 تا3 گرم درليتر يك هفته قبل از جابجايي (حمل ونقل ) توصيه شده است. بسياري ازپرورش دهندگان دانماركي اين محلول را هر2تا3 هفته يكباراستفاده مي نمايند. محلولپاشي با تيوسولفات نقره STS)(به ميزان mM 5/0 همچنين به منظور افزايش كيفيت وجلوگيري ازريزش براكته ها استفاده مي شود. بطور تجربي 500 پي پي ام نفتالين استيك اسيد(NAA) درزمان تشكيل كامل براكته ها باعث افزايش عمر پس ازبرداشت براكته ها مي شود.

مهمترين آفات وبيماريها:

شته،تريپس، شپشك هاي آردآلود وسپردارها جزوآفات مهم ولكه برگي bougainvillea)(Cerospora ، بوته ميري (Phytophtora parasitica) جزو بيماريهاي مهم اين گياه زينتي مي باشند.
 

شمشاد

عضو جدید
اگه میشه اسامی متداول در بازار( کودها ومواد شیمیایی مورد استفاده برای گل کاغذی )رو بگو که تهیش برا استفاده کننده ها راحت باشه.به هر حال مفید بود دستت درد نکنه.:gol:
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
انواع مختلف گل کاغذی-B.fastuosa -Bougainvillea:
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1 – گل کاغذی باشکوه B.fastuosa : که دارای درختچه ای قوی با برگهای بیضی نوک تیز و برگه های ( برگه هائی که مردم عادی آنرا گل می دانند ) صورتی مایل به قفائی است .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این قسم را از قدیم می کاشته اند . ولی بعدا جورهای تازه که بدست آمده و برگچه های آنها به رنگ زرد نارنجی ، قرمز شنجرفی است ، بسیار پُر گل تر از قسم اصلی می باشند ، بیشتررواج یافته بطوریکه کم کم کاشتن قسم اصلی متروک میشود .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این جورها در تهران به گل کاغذی مصری معروف شده ، زیرا قلمه های آنرا از مصر آورده و زیاد کرده اند .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] 2-گل کاغذی گلابرا B.glabera : اصل آن از کشور برزیل است .
بوته آن رونده و پوست شاخه ها قهوه ای دارای تیغهای کمانی به بلندی یک سانتیمتر با برگهای بیضی نوک تیز مایل به کبود که برگه های اطراف گلش صورتی است .
این قسم زیاد کاشته شده و از آن جورهای متعددی بدست آورده اند بنام های :
الف – گل کاغذی ساندر B.sanderiana : با گلهای فراوان به رنگ زرد تیره .
ب – گل کاغذی ابلق B. variegate : که برگهایش از لکه های سفید ابلق شده است .
پ – گل کاغذی سیفری B.cyphery : که برگچه های دور گلش صورتی پُر رنگ است .
ت – گل کاغذی کریمسون لاک B.crimson lake : با برگچه های بزرگ بیضی به رنگ شنجرفی میباشند .
3 – گل کاغذی خاص B.seeciosa : که برگچه های دور گل آن به رنگ صورتی مایل به بنفش میباشد .
از این قسم جوری بنام :
گل کاغذی برزیلیB.brasiliensis : بدست آورده اند که رنگ برگچه ها قرمز تند یا قرمز شنجرفی میباشد .
4 – گل کاغذی رفول ژن B.refulgens : که شاخه های گلدار آن دراز و آویخته و برگچه های دور گلش ارغوانی مایل به بنفش است .
گل کاغذی احتیاج به کود قوی و فراوان و آب کم و مرتب دارد .
بهتر است به گلدان های آن تمام فصل مساعد و موقعی که بوته ها زیر گل می باشند هر 15 روز یکبار کود مایع داده شود .
تکثیر :
گل کاغذی را عموما به وسیله قلمه زدن شاخه های نیمه خشبی ( چوبی ) آن زیاد می کنند .
باین منظور در خردادماه قلمه های سبزی را که دارای برگ باشند در گلدانی از ماسه نرم فرو کرده و یک صفحه شیشه ای روی گلدان میگذارند یا آنرا بداخل گلخانه می برند .
بعد از سه هفته قلمه ها ریشه های کوچکی می دهند که هرکدام را در گلدان کوچکی در مخلوط ( دو قسمت خاک برگ و یک قسمت ماسه ) می کارند .

[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] گل کاغذی خاک حاصلخیز با زهکشی خوب و با واکنش اسیدی (6 – 5/5 = pH) در مکان های آفتابی را ترجیح می دهد. شدت نور بالا موجب گلدهی خوب گل کاغذی است. مکان های با نور کم و یا سایه مناسب پرورش این درختچه نیستند، به طوری که براکته ها (جلوۀ خاص گل کاغذی) در چنین مکان هایی ریزش پیدا می کنند. مکان های گرم و خشک با دماهایی بالاتر از 38 درجه سلسیوس را می تواند تحمل کند، ولی در مکانیهایی که دمای حداقل شب 18 درجه و دمای روز بین 24 تا 35 درجه سلسیوس داشته باشند، گلدهی آن خوب خواهد بود. در مکان هایی که خاک به طور دائمی مرطوب باشد، گلدهی آن با مشکل روبرو خواهد شد. در مقابل بادهای با سرعت بالا خسارت دیده و جهت ترمیم مجدد، زمانی نسبتاً طولانی نیاز دارد. به دلیل اینکه آب موجب کاهش گلدهی می شود، بسیاری از پرورش دهندگان برای تحریک گلدهی اقدام به اعمال تنش خشکی تا مرز پژمردگی به گیاه می کنند، ولی باید دانست که این روش نیازمند دقت بسیار زیادی است، چرا که اگر خشکی بیش از حد باشد، ریختن برگ ها و پس از آن خفتگی و رکود و در نتیجه تأخیر در گلدهی را به دنبال خواهد داشت.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]



البته با اجازه خانم مهندس دیوانعلی

[/FONT]
 

samaneheskandari

عضو جدید
پیراکانتا

پیراکانتا

پیراکانتا:
نام علمی:pyracantha coccinea
نام انگلیسی:Firethorn
خانواده:Rosaceae
خصوصیات گیاه شناسی:
درختچه زینتی پیراکانتا(شیرخشت آتشین،خارمصری،ازگیل،زالزالک) دارای خوشه گلهای سفید با میوه های خوشه ای به رنگ زرد،نارنجی یاقرمز وبرگهای تخم مرغی سبزتیره و جلادار می باشد. منشاء این درختچه آسیا ومدیترانه می باشد،مکان مناسب برای پرورش آن نیم سایه تا آفتابی می باشد،ارتفاع این درختچه تا 3mmخشبی می باشدو پهنای آن 150cmمی باشد.خاک مناسب برای رشد ونمومخلوط خاک باغچه و مواد آلی بازهکشی مناسب است.
این درختچه گیاهانی همیشه سبزو چندکاربردی وچند منظوره بوده وباشاخ وبرگهای جذاب وچشمگیر، ومیوه ها و گلهایش نباتاتی مفیدو همانند بوته های دیوار رو، برای کاشتن درکناره های باغ یابه صورت نمونه های منفرد و آزادند.
خوشه، گلهای بزرگی از گلهای کوچک به رنگ سفید یاشکوفه های صورتی میخکی کم رنگ،در پاییز به میوه های گرد وخوشه ای شکل،بسته به نوع رقم به رنگ زرد،نارنجی یا قرمز مبدل می شوند.برگها تخم مرغی شکل دارای دندانه های ظریف و در حاشیه آنها در روی ساقه های قهوه ای با خارهای ریز ظاهر می شوند.
ابتلا به بیماری لکه سیاه یاpyracantha scabممکن است سبب سقوط و ریزش قبل از موقع یا قبل از بلوغ،برگهای آن گردد.
روش تکثیر:
این گیاه با کاشت بذر و قلمه گیری تکثیر می یابد.قلمه های نیمه چوبی را می توان از اواخر تابستان تا اوایل پاییزتهیه نمود و پس از ریشه دار نمودن در اواخر زمستان یا اوایل بهار سال بعد به زمین اصلی منتقل کرد.
نکات پرورشی:
گلها،شاخه ها،برگها و میوه ها بخش زینتی گیاه را تشکیل می دهند،در فصل رشد ماهی یکبار نیاز به تغذیه با کود کامل دارد.ساقه ها،خاردار می باشند،میوه ها در پاییز و زمستان ظاهر می شوند،نسبت به سرما و باد مقاوم می باشد، و بایستی شاخه های اضافی و بد فرم را اوایل بهار قطع نمایید.
خاک مناسب رشد:
پیراکانتا یکی از درختچه هایی مناسب کاشت در زمین ها و خاکهای رسی می باشد،خاکهای رسی تمایل دارند وقتی که بسیار خیس و مرطوب اند به حالت چسبنده وگریسی و لیز،ودر حالت خشک شده به صورت نان پخته و سفت در آیند.بسیاری از خانواده Rosaceae مثل پیراکانتا در خاکهای رسی رشد ونمو بسیار خوبی دارند.




سمانه اسکندری:باغبانی-میوه کاری
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
افوربیا میلی (مرجان)

افوربیا میلی (مرجان)

مرجان در بین مردم و گلفروشی هایی که سواد چندانی ندارن با عنوان افوربیا یا همون مرجان شناخته مشه البته من شنیدم بهش کاکتوس هم میگن چون خارهای زیادی داره .



توصیه دوستان من اینه که این گیاه رو تو اپارتمان نگهداری نکنید ، تو محیط باز مثل بالکن که نور غیر مستقیم دریافت کنه براش عالیه اگرم نور مستقیم بهش بتابه که دیگه چه بهتر .
از دادن اب زیاد بشدت خودداری کنید در واقع بذارید در فواصل آبیاری خاک خشک بشه این خشکی تضمین سلامتی گیاه شماست.



بریم ادامه مطلب رو ببینیم


این بوته زیبا مرجان خودم هست که گوشه ایی از باغچه کاشتمش ، این قسمت از باغچه من اصلا آفتاب نمیگیره اما نور غیر مستقیم کافی برای گیاه است.ببینید گل هم داده





روش تکثیر بسیار ساده ایی هم داره ، قلمه ساقه.
برای قلمه گرفتن مثل من یه ساقه رو انتخاب کنید که قسمتی از اون کمی مسن تر و حالت نیمه خشبی گرفته باشه ( البته این گیاه خشبی نمیشه بلکه ساقه های قدیمی رنگ سفیدی پیدا میکنن و کمی هم سف تر میشن ) و به راحتی قلمه رو در خاک قرار بدین : من که یه ساقه بدشکل رو جدا کردم و همون کنارش تو خاک کاشتم.




اینم چندتا عکسی که از گلفروشی ها گرفتم :
به شکل و رنگ زیبای این گل توجه کنید ، گلهای این گیاه اغلب شامل یک دمگل دوشاخه هست که بروی هر کدون یک گل دوگلبرگی قرمز زیبا قرار داره .





منبع
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
خزان افوربیا میلی

خزان افوربیا میلی



تو خونتون مرجان دارید؟؟ مرجان همون افوربیا میلی هست که قبلا در مورد تکثیرش در اینجا صحبت کردم.

اگر برگهای گیاهتون زرد شده و ریزش میکنه اصلا نگران نباشید این یک عکس العمل طبیعی گیاه هست در برابر سرما و با گرم شدن هوا مجدد برگهای جدید تولید میکنه.




منبع
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
افوربیا میلی (تاج خاردار)




این افوربیا ، در میان 2000 یا بیشتر گونه شناخته شده از خانواده فرفیون ، یک گروه قدیمی میباشد . گیاه بهانه گیری نیست و میتواند برگچه های شادابی از نارنجی تا صورتی و سفید متمایل به قرمزدر تمام طول سال تولید کند .

برخواسته از ماداگاسکار ، جایی که به شادابی در میان شکاف سنگهای گرانیت رشد میکندو تا ارتفاع بیش از 40 اینچ میرسد ، است .البته در شرایط کشت خانگی به ندرت از این ارتفاع فراتر رود .شاخساره های تیغدار بلند آن ، ضخامتی در حذوذ انگشت کوچک دارند و به راحتی تا قطر بیش از یک حلقه پرورش داده میشوند .کالتیوارهای انتخاب شده در هنگام بلوغ حدود ارتفاعشان از 12 اینچ تا 60 قابل حصول است .کالتیوارهای خزنده به صورت گسترده رشد میکنند و میتوانند بعنوان پوشش زمین بکار روند . برگهای موجود بر روی گیاه به رشد جدید محدود شده اند و به سرعت میریزند و ساقه بهمراه خارهای بلند 1 اینچی ظاهر مشوند .رویش خودبخود گلهای ان در همه سال اتفاق میافتد. گلهای کناری کوچک در گل اذین گرزن بوجود میایند وحاوی براکته های قرمز روشن جلوه گری هستند .فرمهای گل سفید،زرد و صورتی هم تولید شده اند .اما نسبت به قرمز از رواج کمتری برخوردارند میوه ها کپسولهای کوچکی هستند که در فلوریدا به ندرت شکل گرفته اند.Euphorbia lophogana نیز از ماداگاسکار است همیشه سبز با گلهای صورتی است . ازدورگ گیری بین این دو گونه euphorbia hybrids تولید میشود که در طیفی از رنگها از زرد و صورتی تا بنفش دیده میشود .
اطلاعات عمومی:نام علمی: euphorbia miliiتلفظ: yoo-for-bee-uh mil-ee-eyeنام معمولی :crown of tornsخانواده :euphorbiaceaeنوع گیاه : پوششی (زمین پوش)مبداء: بومی شمال امریکا نیست!استفاده : پوشش سطحی (کف پوش) ، لبه ها ، کشت انبوه ، کشت ابشاری روی دیوار ، دسترسی: بعضی مناطق میتونه قابل دسترسی باشه ، شاید خارج از محدوده مبدا خودش هم یافت شود.توصیف ظاهری :ارتفاع: 2تا 5 پا گسترش (پهنا): 3 تا 5 پا عادت رشد: مستقیم، پخشتراکم گیاه : باز بافت: زبر و خشن مشخصات شاخ و برگ :چیدمان برگ : مارپیچی نوع برگ : ساده حاشیه برگ : صاف شکل برگ: دارای برگ در دو سوی دمبرگ نوع برگ و دوام ان : برگریز (خزاندار)طول تیغهای برگ : کمتر از 2 اینچ رنگ برگ : سبز رنگ پاییزی برگ : در پاییز رنگشان تغییر نمیکند مشخصات پاییزی : نشان نمیدهد

گل رنگ گل : قرمز، سفید، زرد مشخصات گل : در تمام طول سال گل میدهد


میوه : نوع میوه : شناخته نشده طول میوه : کمتر از نیم اینچ پوشش میوه :خشک یا سخت رنگ میوه : نا شناخته مشخصات میوه :نامشخص و نشان داده نشده
http://www.life.illinois.edu/help/digitalflowers/picts/Euphorbiaceae/14-Euphorbia milii cyathium.jpg
تنه و شاخه ها : تنه /پوست/شاخه ها : نوعا چند تنه یا دارای ساقه های انبوه ساقه در سال اخیر /رنگ شاخه های کوچک : قهوه ای ساقه در سال اخیر /ضخامت شاخه های کوچک: خیلی ضخیم
کشت :
نیاز نوری : در نور کامل رشد میکند محدوده تحمل خاکی : اسیدی ، قلیایی، شنی،لومیتحمل خشکی:بالا تحمل شوری خاک : خوبفضای اشغال شده توسط گیاه : 24 تا 36 اینچ
دیگر مشخصات :
ریشه ها : کارامد نیستند میل زمستانه جذابیت های زمستانه منجر به فرم غیر معمولی میگردد .میوه های با دوام خوب ، چهره ی زمستانی تنه نشان داده میشود یا گلهای زمستانه کشت برجسته : برجستگی منحصر بفردی ندارد مقاومت به افات : افت جدی ای ندارد و بصورت نرمال بر روی گیاه دیده میشوند .استفاده و مدیریت افوربیا میلی در فضای سبز میتواند به عنوان بوته های پاکوتاه یا پوشش گیاهی استفاده گردد.برای لبه ها بسیار جذاب است و ممکن است همچنین بعنوان گیاه پایه بای طراحی فضای سبز استفاده شود . گیاهی عالی برای کشت ساحلی است و معمولا در باغهای صخره ای ،به ابیاری کم یا هیچ بعد از استقرار احتیاج دارد.افوربیا میلی در فضای سبز جایی که افتاب کامل دریافت کند یا کمی سایه ،ابیاری قبل از استقرار صورت نگیرد ، رشد بسیار خوبی دارد.زهکشی خوب خواب برای کشت موفقیت امیز این گیاه ضروری است . افوربیا میلی توانایی ماندگاری در شرایط متفاوت را دارد ، اما توانایی ابیاری بیش از حد و کودهی زیاد را ندارد . افوربیا میلی ممکن است بوسیله قلمه های گرفته شده در بهار و تابستان ازدیاد شود . نور و دما : به گرمای متوسط و نور زیاد تا حد امکان احتیاج دارد .در طی گلدهی ، در دمای متوسط خانه ( 68-72 درجه فارنهایت ) عملکرد خوبی خواهد داشت . در طی زمستان اجازه دهید دما چند درجه ای افت کند .آب و خاک : در هنگام رشد به صورت متعادل به آن آب دهید و در طی فصل زمستان به آب کمتری احتیاج دارد . کوددهی :غذای مخصوص کاکتوسها را به صورت محلول در آب هر 2 هفته یکبار استفاده کنید (از دی تا شهریور )هنگامیکه گیاه در حال گلدهی است . کود دهی در دهه اول آبان ماه تا دهه اول دی ماه ، که مرحله استراحت گیاه است ، متوقف شود . ازدیاد :قلمه های تهیه شده را در آب ولرم غوطه ور سازید تا زمانیکه شیرابه شیری رنگ گیاه کاملا خارج گردد ، سپس به مدت 24 ساعت آنها را رها کرده تا خشک شوند ، بعد در گلدانی حاوی مخلوط پیت و ماسه قرار دهید . قلمه ها را در جای بسیار خشکی قرار دهید . اولین ریشه ها در حدود 6 هفته بعد در جاییکه روشنایی آفتاب صبح قرار دارد ظاهر میشوند .مطمئن شوید زهکشی به خوبی صورت میگیرد . افات و بیماریها هیچ افت و بیماری عمدتا نگران کننده نیست . وقتی افوربیا در هوای بسته (اپارتمان) داده شود ، Mealy bugs ممکن است برای این گیاه مشکل ایجاد کند .ریشه ها در خاک مرطوب میتواند دچار پوسیدگی شود .
نکات قابل توجه : اگر برگها ریزش کردند ، توجه کنید که زهکشی بطور کافی صورت گرفته باشد ، پای گیاه آب اضافی وجود نداشته باشد و اینکه محل قرار گیری گلدان به اندازه کافی گرم باشد .برگها فقط یکبار در طی دوره رویش سبز میشوند و اگر بیفتند جایگزین نخواهند شد . افوربیا در اغلب اوقات سال گل دارد ، اگر گلدهی کم بود باید گلدان را به محل آفتابی تری منتقل کنید .




 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
درخت مدادی یا درخت انگشتی

درخت مدادی یا درخت انگشتی

گیاهی که اخیرا تو بوشهر به چشمم بیشتر میاد گیاه انگشتی یا مدادی هست ، چندسال پیش این گیاه رو اولین بار تو منابع طبیعی بوشهر دیدم اما الان تو خیلی از خونه ها میشه دید.





اسم علمی این گیاه : افوربیا تروکالی Euphorbia tirucalli
اسم انگلیسی جالبی هم داره که واقعا به ظاهر درخت میاد ، درخت انگشتی Finger tree ، درخت مدادی pencil tree
درخت مدادی که به نام افوربیا هم معروفه از خانواده افوربیا Euphorbia هست ، اعضای این خانواده دارای شیرابه سفیدی هستند که علاوه بر سمی بودن دارای خواص دارویی زیادی هم هست.برای دانستن خواص بیشتر میتونید به اینجا سر بزنید.
کافیه ساقه اش رو خراش بدید یا خم کنید شیره گیاهی سفیدرنگی با فشار خارج میشه :





درخت مدادی از گیاهان گوشتی محسوب میشه و برگ چندان مشخصی نداره و بجاش ساقه ها ی سبز و گوشتی و آبداری داره که کار فتوسنتز و ذخیره آب و مواد غذایی رو انجام میدن اما نباید با کاکتوس ها اشتباه گرفته بشه چون کاکتوس نیست.




برگهای کم و ریزی هم داره که میتونید ببینید :




چند وقت پیش از کوچه ایی نزدیک خونمون رد میشدم که دیدم یک درخت مدادی شکسته ، این شد که ازش قلمه گرفتم ولی قلمه اش پوسید که فکر کنم بخاطر گرمی هوا بود ، ایشالله اول مهر بازم قلمه میگیرم و حتما شما دوستای گلمو در جریانش میزارم.




درخت مدادی احتیاج به نور کامل آفتاب داره تا بتونه به اندازه حداکثری برسه و مثل یک درخت بزرگ بشه حتی تا دو متر هم من دیدم رشد کرده.
کلا این گیاه گرمسیری هست و گرما و خشکی رو به خوبی تحمل میکنه حالا نمیدونم سرما رو تا چه حد تحمل میکنه در شرایط اقلیمی بوشهر که عالی هست ، اما بوشهر هم دوره سرمای بسیار کوتاهی داره و هم دما چندان کاهش پیدا نمیکنه ، اگر کسی تجربه ایی داره ممنون میشم بگه.

منبع

 

Similar threads

بالا