درختان و درختچه های زینتی

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل یخ

گل یخ

گل یخ با نام علمی Chimonanthus praecox به خانواده و راسته تعلق دارد و بومی کشور چین است. در جنس این گیاه شش گونه وجود دارد که برخی بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته اند. به طور کل گیاهان متعلق به این جنس بوته هایی خزانپذیر و یا همیشه سبز هستند که 13-2 متر ارتفاع می یابند و برگهایشان 20-7 سانتیمتر طول و 7-3 سانتیمتر عرض دارد. گلهای زرد رنگ و یا سفید رنگ این گیاه 3-2 سانیتمتر قطر دارند و میوه این گیاه که به شکل کپسولی کوچک است 4-3 سانتیمتر طول دارد. یکی از گونه های این گیاه با نام Chimonanthus praecox نمونه ای است که به شکل گسترده در زمینه گلها و گیاهان زینتی مورد کاشت و پرورش قرار می گیرد و دلیل آن گلهای بسیار خوش عطری است که در طی زمستان تولید می کند. http://www.8pic.ir/images/33611750004662819847.jpg
به همین دلیل به این گیاه گل یخ گفته می شود و در زبان انگلیسی نیز آن را wintersweet می نامند. برخی از ارقام این گیاه تا کنون پرورش یافته اند که گلهایی درشت تر اما با عطری کمتر دارند. نمونه متداول گیاه گل یخ Chimonanthus praecox به طور کل گیاهی با رشد نسبتا زیاد و شاخساری خزانپذیر است که به ارتفاع 4 متر می‌رسد . ساقه ها ابتدا حالتی ایستاده دارند اما بعد از مدتی حالتی کمانی می یابند. برگها بافتی نسبتا ضخیم و خشن و 29-5 سانتیمتر طول و 12-2 سانیتمتر عرض دارند. گلهای بسیار معطر بین 1.5 الی 4 سانتیمتر قطر و 21-15 عدد گلبرگ زرد رنگ دارد که گلبرگهایی که در قسمت مرکزی قرار می گیرند گاهی ته مایه ای از رنگ ارغوانی را نشان می دهند. گلها در طی زمستان بر روی ساقه های عاری از برگ این گیاه شکوفا شده و خودنمایی می کند.میوه های نسبتا چوبی این گیاه 6 سانتیمتر طول و 2.5 سانتیمتر عرض دارند که از زمان شکل گیری می توانند در حدود یک سال بر روی گیاه باقی بمانند. توجه داشته باشید که بذرهای این گیاه سمی است و نباید خورده شود. ارقام C. praecox 'Grandiflorus' و C. praecox 'Luteus' از جمله ارقام معروف و محبوب این گیاه هستند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://www.8pic.ir/images/01640882935295196003.jpg
تصویر فوق: ظاهر گیاه در اواخر زمستان و زمانی که به گل نشسته است.
http://www.8pic.ir/images/28378364624749905109.jpg
تصویر فوق: ظاهر گیاه در طی فصل رشد و زمانی که برگ دارد.
http://www.8pic.ir/images/59468162176235432460.jpg
تصویر فوق: برگ گیاه
http://www.8pic.ir/images/38564458444442365299.jpg
تصاویر فوق: گلهای گیاه

تصویر فوق: میوه های گیاه
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبیاری:

گل یخ به شکل متوسط و میانه ای به آب نیاز دارد و البته نباید خشکی بکشد. خشکی کشیدن گیاه مانع از رشد مناسب آن و عدم گلدهی خواهد شد. بنابراین به گونه ای گیاه را آب دهید که همواره مقداری رطوبت در اطراف ریشه های گیاه باشد. بدین منظور سطح خاک را بررسی کنید زمانی که متوجه شدید رطوبت سطح خاک تا حدودی از بین رفته است نسبت به آبیاری گیاه اقدام کرد. همچنین خاک این گیاه نباید غرقابی شود و آب در آن بماند و این مسئله بخصوص در مورد گیاهانی که در فضای باز کاشته شده اند و در طی زمستان که میزان بارندگی زیاد است از اهمیت برخوردار است. در صورت بروز چنین شرایطی ریشه های گیاه خواهند پوسید و گیاه از بین خواهد رفت. اگر در طی فصل گلدهی متوجه ریزش گلها شدید ، غرقابی بودن خاک یکی از دلایل این مسئله است.
نور: مکانی با نور مستقیم آفتاب حداقل به میزان 8-6 ساعت نیاز دارد . اگر قصد کاشتن آنرا در فضای باز دارید کاشت آن در پای دیوار جنوبی و همچنین غربی نتیجه خوبی را به همراه دارد البته چنین موقعیتی در مناطقی که تابستانهای ملایم دارند مناسب است و در مناطقی که تابستانهایی گرم دارند دیوارهای شرقی و شمالی مناسب تر هستند زیرا گیاه را از تابش آفتاب در بعد از ظهر محافظت می کنند. همچنین در مکانهایی که تابستان گرم دارند مکان نیمه سایه –نیمه آفتاب را ترجیح می دهد. وجود سایه بیش از اندازه یکی از دلایل عدم گلدهی گیاه و بلند شدن و انعطاف پذیری بیش از اندازه ساقه های گیاه است.
دما:

به طور کل این گیاه سرمای هوا را در زمستان تا 23- درجه سانتیگراد تحمل می کند اما سرمای هوا و وزش بادهای سرد زمستانه موجب به تعویق افتادن گلدهی می شود بنابراین اگر چنین شرایطی در محیط شما وجود دارد بهتر است که گیاه را در مکانی قرار دهید که به دلیل وجود دیگر گیاهان و یا دیواره های اطرف ، از وزش چنین بادهایی در امان است. در طی تابستان بخصوص در مناطقی که تابستان گرم دارند بهتر است که ریشه ها را با استفاده از لایه ای از موادی همانند خاک برگ از گرم شدن بیش از اندازه محافظت کرد.همچنین در چنین شرایطی باید گیاه را در مکانی کاشت که بخصوص از زمان ظهر به بعد از آفتاب مستقیم در امان باشد.
خاک: این گیاه در مورد خاک سختگیر نیست اما حتما خاک باید به گونه ای باشد که آب را در خود نگه ندارد و از زهکش خوبی برخوردار باشد . زیرا ماندگاری اب در طی زمستان بخصوص در مورد نمونه هایی که در فضای باز کاشته شده اند می تواند منجر به پوسیدگی و از بین رفتن ریشه های گیاه شود. اصولا زهکش نامناسب خاک و خاکهای سنگین از دلایل چروکیدگی و زردی برگهای این گیاه است.بنابراین استفاده از خاک برگ و کودهای پوسیده دامی در زمان تهیه مخلوط خاک می تواند به بافت بهتر خاک و سبک شدن آن و در نهایت رشد بهتر این گیاه کمک کند. برای کوددهی این گیاه می توان از کودهای محلول که فرمولی کامل دارند (میزان سه عنصر اصلی برابر باشد) در طی فصل رشد استفاده کرد . غلظت کود و فواصل کوددهی باید با توجه به دستورالعمل کارخانه سازنده باشد. همچنین گاهی تصور می شود که به دلیل گلدهی این گیاه در طی زمستان، می توان گلدهی را در فصول پاییز و زمستان نیز ادامه داد که این کار کاملا اشتباه است. عدم قطع کوددهی در اواخر تابستان و ادامه دهی این کار منجر به تحریک رشد ساقه های جوان و عدم استحکام لازم آنان جهت زمستان گذرانی می شود و احتمال آسیب رسی به ساقه ها بر اثر سرمای زمستان افزایش می یابد.

تکثیر:

کاشت بذر در اوسط الی اواخر بهار یکی از راه های تکثیر این گیاه است.در واقع بذرهای موجود بر روی گیاه مادری در اواسط بهار الی اوایل تابستان می رسند و می توان از آنان استفاده کرد. برای آنکه بذر رسیده را مصرف کنید صبر کنید تا پوشش میوه های گیاه تغییر رنگ دهند و تا حدودی حالتی خشکیده بیابند سپس می توانید از بذرهای داخل چنین میوه ای استفاده کنید. البته از زمان کاشت بذر تا بالغ شدن و گلدهی گیاه بین 5 الی 12 سال طول می کشد. بذرها را ابتدا برای مدت دو ساعت در آب بخیسانید و سپس برای سه روز در مکانی گرم قرار دهید و سپس برای 8-5 هفته آنان را در یخچال (دمای حدود 5 درجه ) قرار دهید. این کارها باغث می شود که میزان جوانه زنی این بذرها افزایش یابد. بعد از کاشتن بذرها و در صورت وجود دمای 13 درجه سانتیگراد جوانه زنی بذرها در حدود دو ماه طول می کشد. بهتر است که اگر قصد کاشتن گیاهان جوان حاصل از بذر را در فضای آزاد دارید، حدود یک سال دست نگهدارید و گیاهان جوان را برای اولین زمستان در داخل گلدان و در در محیط محافظت شده ای نگهداری کنید تا کمی بزرگتر شوند. سپس بعد از گذران اولین زمستان ، در اواخر بهار و یا اوایل تابستان سال بعد نسبت به کاشت آنان در فضای آزاد اقدام کنید.
http://www.8pic.ir/images/73063918960833678434.jpg

تصویر فوق: گیاهی جوان که حاصل از کاشت بذر است.

گرفتن قلمه نیمه چوبی (یعنی قلمه‌ای که تا حدودی چوبی شده است و سبز رنگ نیست اما هنوز تا حدی انعطاف دارد که بتوان آنرا خم کرد بدون آنکه بشکند) و کاشت آن بخصوص در اوایل الی اواسط تابستان از دیگر راه های تکثیر این گیاه است . البته ریشه دهی چنین قلمه هایی از این گیاه تا حدودی سخت است به همین دلیل برخی از پروش دهندگان قلمه های سبز گیاه را ترجیح می دهند. قلمه سبز از ساقه های جدید و جوان گیاه در بهار و یا اوایل تابستان تهیه میشود که برگ نیز دارند . این نوع قلمه را از ساقه هایی تهیه کنید که در آن سال گلدهی نداشته باشند زیرا احتمال ریشه دهی این ساقه ها بیشتر است. قلمه را به طول حدود 15-12 سانیتمتر تهیه کرده و برگهای پایین را حذف کنید و در بستری سبک که رطوبت را نگه می دارد همانند مخلوط خاک برگ + کوکوپیت و یا ترکیبات مشابه بکارید. قلمه ها را در مکانی روشن اما کاملا به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید و مراقب عدم خشک شدن بستر کاشت باشید. کشیدن کیسه پلاستیکی شفاف بر روی قلمه ها به ماندگاری رطوبت در اطراف آنان کمک می کند که این امر برای ریشه زایی بسیار مهم است. با این وجود درصد ریشه زایی قلمه های این گیاه پایین است. روش دیگر تکثیر که از دیگر روشها ساده تر است خوابانیدن ساقه ها در بهار است که فقط کافی است در فصل بهار ساقه ای را که انعطاف پذیری خوبی دارد و بدون شکستن خم می شود را در خاک قرار دهیم به نحوی که قسمتی از آن در زیر خاک مدفون شود. این قسمت در اثر تماس با خاک مرطوب به تدریج ریشه می دهد و پس از حدود 10-9 ماه می توان این ساقه را که اکنون به گیاهی مستقل تبدیل شده است از گیاه مادری جدا کرد و در مکانی جداگانه آنرا کاشت. گیاه حاصل از این روش همان سال اول توانایی گلدهی را دارد.
افات و بیماری:
از جمله آفات این گیاه می توان به شته ، انواع کنه های گیاهی و سوسکهای برگخوار اشاره کرد. این گیاه معمولا به بیماریها مقاوم است و بجز مواردی که زهکش نامناسب خاک و ماندگاری آب در خاک منجر به خفگی ریشه ها و از بین رفتن گیاه می شود بیماری های خاصی آنرا تهدید نمی کند.
هرس: این گیاه به هرس زیادی نیاز ندارد اما در صورت لزوم زمان هرس این گیاه بعد از اتمام فصل گلدهی گیاه است و هرس را به منظور کنترل تعداد شاخسار گیاه و جلوگیری از تراکم بیش از اندازه شاخسار در میان گیاه انجام می دهیم. قطع شاخه های بسیار چوبی و مسن گیاه می تواند منجر به تشویق گیاه به رشد شاخه های جدید و در نهایت منجر به افزایش گلدهی گیاه شود. ساقه های مسن را می توان تقریبا تا نزدیکی خاک کوتاه کرد و فقط کافی است 3-2 جوانه بروی آنان نگهداری شود. این جوانه ها شروع به رشد می کنند و ساقه هایی جوان و جدید را ایجاد می کنند. لازم به یادآوری است که اگر زمان هرس این گیاه را به تعویق بیاندازید و به جای اینکه دقیقا بعد از اتمام گلدهی عمل هرس را انجام دهید چند هفته بعد از اتمام گلدهی گیاه را هرس کنید، حتما از گلدهی فصل آینده این گیاه کم خواهید کرد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیاه گلدانی- رزهای مینیاتوری

گیاه گلدانی- رزهای مینیاتوری

رزهای مینیاتور در واقع دورگه هایی از رزهای چینی Rosa chinensis و دیگر انواع مختلف رز هستند که به دلیل گلهای کوچک اما فراوان و دور گلدهی طولانی که دارند مورد توجه قرار گرفته اند بخصوص اینکه بسیاری از ارقام این گیاه را که حدود 60-30 سانتیمتر ارتفاع می بایند می توان به راحتی در گلدان نگهداری کرد. البته این رزها نمونه هایی با اندازه های بزرگتر (بوته هایی بزرگتربه ارتفاع تقریبی60-90 سانیتمتر ) و یا بالارونده که معمولا حدود 2-1.5 متر ارتفاع می‌یابند نیز دارند. بنابراین کاربرد اصطلاح مینیاتور برای اندازه گلهای این گیاهان به کار می رود و نه ارتفاع قامت آنان! این گیاهان هر شکل و فرم رویشی که داشته باشند معمولا گلهایی کوچک به قطر 5-2.5 سانتیمتر دارند.http://www.8pic.ir/images/74424080188004215450.jpg
برخی از رزهای مینیاتور گاهی در محیط ما با نام رز ساناز نیز شناخته می شوند. اصولا از سوی برخی از پرورش دهندگان اگر رزی گلهایی کوچکتر از رزهای معمولی داشته باشد و بتواند در طی زمستان نیز گل بدهد ساناز نامیده می شود.همچنین به گفته برخی دیگر از پرورش دهندگان گلهای رز مینیاتوری با رزهای ساناز متفاوت هستند و گلهایی ریزتر از رزهای ساناز دارند. در این جا لازم است اشاره کنم که رزهای مینیاتور همانند والدین خود (رزهای چینی) دوره گلدهی طولانی دارند و تقریبا تا زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد به گلدهی ادامه می دهند(همانند آنچه که در مورد رزهای ساناز ادعا میشود). همچنین رزهای مینیاتور که امروزه استفاده می شوند اصولا از طریقه دو رگه گیری بدست آمده اند و به همین دلیل طیف گسترده ای از اندازه گل، تعداد گلبرگها، رنگ و شکل و فرم گیاه در بین آنان مشاهده می شود.بنابراین شاید بتوان ادعا کرد که رزهای ساناز از جمله رزهای مینیاتوری هستند و در زیرگروه آنان قرار میگیرند اما قطعا نمی توان گفت که تمامی رزهای مینیاتور ، ساناز هستند!!!ار رزهای مینیاتور علاوه بر کاشت در گلدان، در فضاسازی و محوطه سازی به عنوان پرچین و حاشیه نیز استفاده می شود. از انواع بالارونده آن نیز برای زینت بخشیدن به دیوارها و قیمهای افقی می توان بهره فراوان برد.
http://www.8pic.ir/images/99523272462413692941.jpg

http://www.8pic.ir/images/95573670048902746137.jpg
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبیاری :

زمانی که گیاه در فصل رشد است و گلدهی دارد نباید خشکی ببیند بنابراین سطح خاک را همواره بررسی کنید و زمانی که متوجه از دست دادن رطوبت بخشی از سطح خاک شدید گیاه را آبیاری کنید.به گفته برخی از پرورش دهندگان بهتر است که حدود 2.5 سانتیمتر از سطح خاک خشک شود و سپس گیاه آبیاری شود. در طی آبیاری از خیس شدن برگها جلوگیری کنید زیرا این مسئله موجب شیوع سریعتر بیماریهای قارچی می شود. خشکی کشیدن موجب کاهش گلدهی و زرد شدن برگهای گیاه می شود. در دوران رکود باید میزان آبیاری را کاهش داد.
نور:
رزهای مینیاتور همانند سایر رزها نیاز به نور کافی دارند تا بتوانند گل دهند یعنی روزانه حداقل 8-6 ساعت نور مستقیم آفتاب برای این گیاهان لازم است تا غنچه های گل تشکیل و شکوفا شود. کمبود نور از جمله دلایل کاهش گلدهی و زرد و رنگ پریده شدن برگها است. توجه داشته باشید که برای رزهایی که در گلدان نگهداری می کنید ودر طی فصل رشد، تابش نور از پشت شیشه برای این گیاه کافی نیست. ممکن است مدتی را در چنین شرایطی بتواند به گلدهی ادامه دهد اما در نیتجه از گلدهی آن کاسته می شود و حتما باید به فضای باز منتقل شود تا نور آفتاب مستقیما به برگسار آن بتابد. توجه داشته باشید که انتقال گیاه را از محیط داخل خانه به بیرون ، به تدریج و در طی 10-7 روز انجام دهید تا گیاه به تدریج به محیط بیرون و نور مستقیم آفتاب عادت کند.
دما:

دمای 24-16 درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب است و در این دما بهترین گلدهی را دارد با افزایش دما گلدهی به تدریج کاهش می یابد اما به گیاه آسیبی نمی رسد بخصوص اگر آبیاری این گیاه به شکل منظم صورت گیرد و گیاه خشکی نبیند. توجه داشته باشید که اصولا گیاهان رز به سرما مقاوم هستند اما رزهای گلدانی را باید با دقت بیشتری در مقابل سرمای زمستانه محافظت کرد تا خاک گلدان دچار یخ زدگی نشود.خاک: خاک رزها حتما باید زهکش خوبی داشته باشد تا آب حاصل از آبیاری در اطراف ریشه ها ماندگار نشود. از طرفی این خاک نباید خشک شود و گیاه خشکی ببیند بنابراین باید اول از همه موادی استفاده کرد که موجب زهکش بهتر خاک و عبور دهی آب مازاد آبیاری شود و همچنین موادی بکاربرد که توانایی جذب رطوبت و نگهداری از ان را برای مدت زمانی (فاصله زمانی بین دو عمل آبیاری ) را داشته باشد. از طرفی وجود مواد ارگانیک و مغذی برای رشد این گیاهان بسیار مهم است. بنابراین می توان از خاکهای آماده کیسه ای + خاک برگ + پیت موس استفاده کرد و به این مخلوط نیز حدود 10٪ شن اضافه کرد. برای کوددهی در طی فصل رشد (بهار و تابستان)می توان هر دو هفته یکبار از کودهایی با فسفر بیشتر استفاده کرد. زیرا فسفر در رشد زایشی گیاه و گلدهی آن نقش ویژه ای دارد مثلا فرمولی مانند 6-12-6 که البته حاوی عناصر غذایی میکرو نیز هستند مناسب گیاه است. کود دهی را 8-6 هفته قبل از شروع دوران رکود و سرما متوقف کنید. گلدان پلاستیکی، سرامیکی و یا سفالی همگی قابل استفاده هستند البته برخی از پرورش دهندگان گلدان سفالی را استفاده نمی کنند زیرا اعتقاد دارند آب از بدنه این گلدانها تبخیر می شود و بیشتر املاح موجود در آب در بین ذرات خاک باقی می مانند، غلظت آنان به تدریج افزایش می یابد و موجب آسیب به ریشه ها می شود. حداقل قطر گلدان نیز 15 سانتیمتر است و گلدانهایی با قطر 40-30 سانتمتر مناسب ترین هستند. پاییز و بعد از اتمام فصل گلدهی زمان مناسبی برای تعویض گلدان است.آفات و بیماری: شته و کنه تارعنکبوتی از شایع ترین آفات و سفید ک پودری و لکه سیاه از جمله مشکلات شایع این گیاهان هستند.برای آشنایی بهتر و بیشتر با آفات و بیماری ها و سایر مشکلات گیاهان رز به این آدرسها بروید.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
هرس: در طی فصل رشد گلهای پژمرده را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف تولید بذر و دانه نشود بلکه صرف تولید گلهای جدید شود.برای جداسازی حتما از وسیله ای تیز استفاده کنید.جدا کردن با دست می تواند به ساقه های گل آسیب برساند.برش را در حدود 0.5 سانتیمتری از بالای محل اتصال برگ به ساقه بزنید.همچنین هر چند وقت یکبار ساقه های کوچک و خشکیده ای که در مرکز بوته قرار دارند را جدا کنید. هرس اصلاحی و تربیتی گیاه را باید در فصل رکود انجام داد . ساقه های ضعیف را می توان از نزدیکی سطح زمنی قطع کرد اما ساقه های قوی تر را میتوان کوتاه کرد به نحوی که یک سوم و یا نیمی از طول آنان باقی مانده و بقیه قطع شود. البته این نحوه هرس در رابطه با رزهای مینیاتوری بوته ای است رزهای بالا رونده مینیاتوری به نحو دیگری هرس می شوند. هرس این رزها نیز در اواخر زمستان و اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه انجام می شود.ابتدا ساقه های شکسته و بیمار و سرمازده حذف می شوند. ساقه های سالم و بلند نگهداشته میشوند اما به طور آنهایی که خارج از شکل و فرم تربیتی گیاه رشد کرده اند را می توان کوتاه کرد. ساقه های فرعی را که قبلا گل دهی داشته را میتوان تا ساقه اصلی کوتاه کرد. بعد از کوتاه کردن باید بر روی این ساقه های فرعی یک یا دو جوانه باقی بماند که بعدا بتوانند رشد کنند.توجه داشته باشید که رزهای مینیاتوری بالارونده (و اصولا تمامی انواع رز بالارونده) در دو سال اول بعد از کاشت در باغچه منزل و یا در گلدان‘ نیازی به عمل هرس ندارند.
تصویر فوق: برش صحیح در زمان قطع ساقه ها به منظور هرس
تکثیر:

می توان از قلمه ساقه برای تکثیر این گیاه استفاده کرد. قلمه ها را از نوک ساقه ها به طول 10 سانتیمتر تهیه می کنند. از سایر قسمتهای ساقه هم می توان استفاده کرد به نحوی که ساقه جدا شده دارای سه تا چهار برگ داشته باشد. برش را در زیر ناحیه اتصال برگ به ساقه بزنید. ایجاد زخم در قسمت پایین پوسته ساقه قلمه و همچنین استفاده از پودرهای مخصوص ریشه زایی قبل از کاشت قلمه ها استفاده شود به ریشه زایی گیاه کمک می شود. بستر کاشت از را از ترکیبات مختلف تهیه می کند مانند دو قسمت مساوی خاک برگ+پرلایت .باید همواره مرطوب باقی بماند و وجود رطوبت بالای هوا نیز به ریشه زایی این قلمه ها کمک می کند. رکود زمستانه رزهای مینیاتوری گلدانی:

رزهای گلدانی در صورت نگهداری در محیط گرم در طی زمستان، آنطور که باید و شاید به رکود زمستانه نمی روند و حتی در صورت مساعد بودن شرایط محیطی این رزها در طی زمستان هم می توانند گلدهی داشته باشند.اما توجه داشته باشید که این مسئله موجب ضعیف شدن گیاه می شود و همچنین برای گلدهی مناسب، این گیاه نیاز به یک دوره رکود دارد قبل از اینکه رشد جدید خود را بتواند آغاز کند. در شرایط طبیعی رکود گیاهان رز زمانی انجام می گیرد که هوا سرد باشد یعنی در طی زمستان. اما در مورد رزهایی گلدانی که در محیط خانه نگهداری می شوند، چنین سرمایی به شکل طبیعی وجود ندارد و به شکل مصنوعی باید این شرایط را برای گیاه مهیا کرد . یعنی تغییراتی را در میزان نور، دما و همچنین آبیاری گیاه ایجاد کرد. مکانی با نور کم، کاهش آبیاری تا حدی که خاک گلدان خشک نشود اما همواره مرطوب نیز بباشد و استفاده از محیطی با دمای حدود 3 درجه سانتیگراد، همگی به ایجاد شرایط رکود و استراحت کمک می کند. این شرایط برای حداقل 3 هفته الی 6 هفته مورد نیاز است تا بعدا این گیاه گلدهی خوبی داشته باشد. در انتهای این مدت زمان، برگهای گیاه ریزش می کنند که جای نگرانی نیست اما ساقه ها سبز باقی می مانند. زمانی که ریزش برگها روی داد گیاه برای انجام عمل هرس آماده است. توجه کنید که حتما گیاه باید وارد دوران رکود و استراحت بشود و بعد از آن عمل هرس آن انجام شود. در گیاهی که حدود 30 سانیتمتر ارتفاع دارد ، از ساقه های گیاه حدود 12-10 سانتیمتر می توان باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد. یعنی حدود یک سوم طول ساقه ها باقی مانده و بقیه قطع شوند. عمل برش را نیز از قسمت بالای یک جوانه سالم بزنید و بهتر است که سمت جوانه به سمت بیرون (و نه داخلی مرکز گیاه ) باشد. سپس گیاه را به محیطی گرمتر مانند محیط داخل خانه بیاورید تا به دلیل گرمای محیط رشد آن آغاز شود.از شروع رشد جدید تا گلدهی حدود شش هفته طول می کشد. در طی این مدت به دلیل اینکه میزان نور محیط کم است(چون برنامه های دادن رکود مصنوعی به این گیاهان رز را معمولا در طی پاییز و زمستان اجرا می کنند که به هر حال شدت نور آفتاب کم و ناکافی است) می توان از نورهای مصنوعی مثل لامپهای فلئورسنت استفاده کرد.در زمان بکارگیری از این لامپها، گلدان محتوی گیاه (که هرس آن انجام شده است )باید خیلی به لامپ نزدیک باشد عینی فاصله حدود 10-7 سانتیمتر برای آن کافی است.مدت زمان روشنایی لامپ 18 ساعت است. همچنین در طی این مدت اگر پنجره ای رو به آفتاب دارید حتما از آن استفاده کنید. به هر حال توجه داشته باشید که با کمک پنجره رو به آفتاب و لامپ فلورسنت، گیاه شما باید حدئود 18 ساعت نور ببیند تا بتوان 6 هفته بعد از برنامه هرس و قرار گیری در معرض نور ، به اندازه کافی رشد کند و گل بدهد. اگر از لامپ فلورسنت استفاده نکردید مشکلی ایجاد نمی شود و فقط رشد گیاه با سرعت کمتری صورت می گیرد و گیاه دیرتر گل می دهد. با شروع رشد گیاه می توانید از کودهای گیاهی البته با یک چهارم غلظت معمول استفاده کنید. همچنین در زمان آبیاری توجه داشته باشید که اولا گیاه را به قدری آب دهید که حتما از منافذ زیر گلدان آب اضافی خارج شود و دوما صبر کنید تا سطح خاک گلدان رطوبت خود را تا حدودی از دست بدهد و سپس آنرا آبیاری کنید. همچنین یکی از مواردی که این گیاه را ممکن است آزار دهد کمبود رطوبت هوا است بخصوص زمانی که گیاه در زیر لامپهای فلورسنت قرار گرفته است. بدین منظور می توانید از روش زیر گلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید. یعنی یک زیرگلدانی را پر از سنگریزه (قلوه سنگهای کوچک) کنید سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و گلدان گیاه را بر روی قلوه سنگها قرار دهید. مراقب باشید که کف گلدان هرگز با آب داخل زیرگلدانی در تماس نباشد و سطح آب چندین سانتیمتر پایین از کف گلدان قرار گیرد. به دلیل گرمای محیط آب درون زیرگدانی به تدریج تبخیر و موجب افزایش رطوبت محیط می شود. همچنین غبارپاشی در طی روز نیز می تواند رطوبت شاخسار را تامین کند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیاه - مرجان Crown of thorns

گیاه - مرجان Crown of thorns

گیاه مرجان Euphorbia milii گونه ای از گیاهان گلدار است که به جنس Euphorbia و خانواده Euphorbiaciae و راسته Malpighiales تعلق دارد و بومی کشور ماداگاسکار است. گیاه مرجان در واقع نوعی گیاه گوشتی (برگهای آبدار) است که در زادگاه خود به شکل بوته ای رونده تا حدود 1.8 متر ارتفاع می یابد اما زمانی که به شکل گلدانی پرورش می یابد حدود 90-60 سانتیمتر ارتفاع خواهد داشت. ساقه های گیاه مقطع گرد و مدور ندارند بلکه 7-5 وجه دارند و بر روی آنان تیغهایی به طول 3 سانتیمتر وجود دارد که با کمک این تیغها می تواند به قیم و یا سایر گیاهان متصل شوند.

برگهای جدید گیاه بر روی ساقه های جوان و جدید گیاه شکل می گیرد و بنابراین قسمتهای مسن تر گیاه به تدریج چوبی و کم برگ خواهد شد. برگها حدود 3.5 سانتیمتر طول و 1.5 سانتیمتر عرض دارد. گلها کوچک هستند و قسمت رنگین گلها در واقع برگه های کوچکی Bracts به عرض حدود 12 میلیمتر هستند که جلب توجه می کنند و به رنگهای قرمز ، صورتی و سفید وجود دارند و رنگ قرمز آن متداولتر از سایر رنگهای این گیاه است. البته باید خاطر نشان کرد انواعی امروزه وجود دارند که از طریق روش دو رگه گیری اصلاح نژاد شده اند و گلهای بزرگتری و بیشتری دارند این انواع با نام دورگه های تایلندی Thai hybrids شناخته می شوند و رنگهای قرمز، صورتی ، کرم و زرد رنگ دارند. گلها در دسته های 2 الی 8 تایی شکوفا می شوند طبق اعتقادات چینی ها زمانی که این گیاه در دسته گل خود 8 عدد گل تولید کند برای صاحبش شانس خواهد آورد! این گیاه در سراسر سال می تواند گل دهد. اما در مقاطعی از سال بیش از سایر زمانها گلدهی خواهد داشت. شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید. نامهای انگلیسی این گیاه Crown of thorns,Christ plant , Christ thorn است زیرا بر اساس برخی از افسانه ها این گیاه همانی است که به عنوان تاج خاردار بر روی سر حضرت مسیح گذاشته شد. این گیاه در محیط ما مرجان و گاهی فرفیون خوانده می شود. گیاه مرجان گیاهی سرسخت است که نگهداری نسبتا آسانی دارد و می توان برای مدت طولانی آنرا در محیط خانه نگهداری و از زیبایی آن بهره مند شد.
http://www.8pic.ir/images/77914464322063659022.jpg
تصویر فوق: گلها و برگهای جدید گیاه در انتهای ساقه ها شکل میگیرند.




http://www.8pic.ir/images/50017381501948605756.jpg
تصویر: ساقه گیاه حالت چند وجهی دارد و خارهای نسبتا فراوانی روی آن وجود دارند.


http://www.8pic.ir/images/37796275686750117292.jpgتصویر فوق: برخی از انواع این گیاه که از طریق دو رگه گیری اصلاح نژاد شده اند گلهای زرگی تولید می کنند.





http://www.8pic.ir/images/84737754448635936955.jpg
http://www.8pic.ir/images/95206759761399398784.jpg

تصاویر فوق: برخی از رنگهای گیاه مرجان که اکثرا در طی اصلاح نژاد این گیاه بدست آمده اند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبیاری:

زمانی آبیاری این گیاه را انجام دهید که سطح خاک تا عمق 5-2.5 سانتیمتر خشک شده باشد در طی فصل رشد فاصله زمانی آبیاری با توجه به گرمای هوا متفاوت است اما در طی فصول سرد و زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد آبیاری هر 3-2 هفته یکبار انجام می شود. در زمان آبیاری از آب ولرم با دمای حدود 20 درجه استفاده کنید. وجود رطوبت ماندگار در خاک منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه (محل اتصال ساقه ها به ریشه) می شود و گیاه از بین خواهد رفت.زمانی که به گیاه آب می دهید مقدار آب باید به اندازه ای باشد که حتما آب از منافذ زیر گلدان خارج شود زیرا این کار علاوه بر رسیدن رطوبت کافی به ریشه ها منجر به خروج عناصر و املاح اضافی از اطراف ریشه ها خواهد شد.اما مقدار این آب نباید زیاد باشد. هر قدر در مصرف آب زیاده روی شود بخصوص زمانی که دمای هوا حدود 27-24 درجه است خطر از دست دادن این گیاه بیشتر خواهد شد. اما به گیاه خشکی نیز ندهید. رسیدن رطوبت مورد نیاز گیاه به ریشه های آن، منجر به رشد مناسب و گلدهی خوب آن خواهد شد. با افزایش دمای محیط و گرمتر شدن هوا می توان آبیاری گیاه را نیز بیشتر کرد . همچنین اگرچه وجود رطوبت در هوا به رشد و لطافت این گیاه کمک می کند اما غبارپاشی و ماندگاری آب بر روی برگهای گیاه احتمال شیوع بیماری قارچی بخصوص بوترتیس و سفیدک پودری را افزایش می دهد و لزومی به انجام این کار نیست اما در روزهای گرم تابستان و برای افزایش رطوبت هوا می توان از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید. یعنی یک زیرگلدانی را از سنگ ریزه(قلوه سنگهای کوچک ) پر کنید و سپس تا نیمه آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید اما توجه کنید که هرگز کف گلدان با آب موجود در زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و موجب افزایش رطوبت هوا می شود.
نور :

این گیاه نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد ، بیشتر می توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد اما توجه داشته باشید که در چنین روزهایی نیز گیاه باید حداقل به 6 ساعت نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشد کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها ، عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب(وجود لامپهای با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می توان منجر به شکل گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.
دما:

به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگها و گلدهی صورت می گیرد. بهترین دما برای رشد این گیاه 32-24 درجه سانتیگراد است اما این گیاه در طیف نسبتا وسیعی از دما یعنی از 4 درجه تا 40 درجه سانتیگراد زنده می ماند. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گلدهی گیاه کاسته میشود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگهای گیاه شدت می یابد اما گیاه تا 4 درجه نیز زنده می ماند اما اصولا زمانی که دمای هوا به 10درجه رسید گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.نکته جالب در مورد این گیاه این است که اگر این گیاه را در محیطی با دمای یکنواخت نگه داریم از گلدهی آن کاسته میشود بنابراین اگر در طی زمستان آنرا در دمای حدود 13 درجه سانتیگراد نگه داریم به گلدهی این گیاه کمک می شود.
خاک : در مورد خاک سخت گیر نیست اما بهتر است که خاک زهکش مناسب داشته باشد تا مانع از ماندگاری طولانی مدت آب در اطراف ریشه های گیاه شود مثلا مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ شن به نسبت مساوی و یا یک قسمت شن درشت+ نصف قسمت کوکوپیت + نصف قسمت ورمی کمپوست و یا کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کرد برای این گیاه مناسب است. در مورد کوددهی نیز باید گفت وجود نیتروژن و فسفر به رشد رویشی (تولید ساقه و برگ) و رشد زایشی (تولید گل ) کمک می کند اما اگر در مصرف این عناصر زیاده روی شود نتیجه آن گلدهی کم و بلندی و نازکی ساقه های جوان است . برای کود دهی از بهار تا پاییز می توان هر دو هفته یکبار از کود ملایم و با نصف غلظت معمول کود استفاده کرد.فرمول 5-10-5 یکی از فرمولهای مناسب برای این گیاه است . تعویض این گیاه را می توان هر ساله و یا هر دو سال یکبار انجام داد .بهترین زمان تعویض گلدان این گیاه در تابستان است زمانیکه رشد رویشی گیاه در وضیعت خوبی است . بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود 2 روز آب ندهید.
تکثیر:

استفاده از قلمه این گیاه یکی از راه های تکثیر آن است . در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول 10-7 سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوفق شود سپس قلمه ها را برای 4-3 روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهمی تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آنرا در بستر ریشه زایی بکاریم. سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلایت که کمی مرطوب است بکارید و گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود 20 درجه قرار دهید. ریشه زایی این قلمه ها ممکن است تا دو ماه طول بکشد. کاشت بذرها روش دیگر تکثیر این گیاه است البته اگر گیاه بعد از تولید گل بذر نیز تولید کند. زیرا برای انجام عمل گرده افشانی و تولید بذر شما به دو یا چند گیاه احتیاج دارید. زیرا گلهای این گیاه در چند روز اول زندگی خود یعنی زمانی که جوان هستند نقش گل ماده را دارند زیرا قسمتهای ماده فعال است و بعد که سن گل بیشتر می شود قسمتهای نر گل که مسئول تولید گرده هستند فعال می شوند بنابراین برای گرده افشانی یک گل در زمانی که قسمت مادگی آن فعال است نیاز به گلهای مسن تر داریم که باید در مجاورت این گل قرار داشته باشند به همین دلیل داشتن چندین گیاه در کنار هم که گلهایشان از نظر زمانی در مقاطع مختلفی هستند برای انجام عمل گرده افشانی و تشکیل شدن بذرها لازم است همچنین گرده افشانی یا باید دستی انجام شود و یا فعالیت حشراتی مانند زنبور عسل انجام گیرد. بذ را باید در شن مرطوب در بهار کاشت و حرارت خاک 16-13 درجه سانتیگراد مناسب است . از زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه 8-5 ماه طول می کشد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://www.8pic.ir/images/72457407590711796624.jpg
تصویر فوق: قسمتهای نر و ماده گل که به شکل همزمان نمی رسند به همین دلیل برای گرده افشانی مناسب این گیاه وجود بیش از دو عدد گیاه در کنار هم لازم است. http://www.8pic.ir/images/79893469586776284862.jpgتصویر فوق: تشکیل شدن میوه حاوی بذرها هرس: به طور کل توجه داشته باشید که در صورت قطع ساقه و یا برگ گیاه شیره ای سفید رنگ از محل برش بیرون می آید که سمی است و بخصوص باید مانع از تماس آن با چشمها شد.همچنین برای محافظت دستان خود در برابر شیره این گیاه و تیغهای آن حتما قبل از انجام عمل هرس دستکش مخصوص باغبانی دستتان کنید. از آنجایی که این گیاه رشدی آهسته دارد بنابراین گیاهان جوان را تا سال سوم لازم نیست که هرس کنیم. در مورد گیاهان بالغ و بزرگ، هرس این گیاه دو هدف دارد یکی تحریک رشد ساقه های جوان است زیرا با بزرگ شدن گیاه قسمت های پایین ساقه عاری از برگ می شود و بهتر است که رشد ساقه های جوان که برگ نیز دارند تحریک شود و هدف دوم هرس زمانی است که شاخه ها خشکیده و آسیب دیده هستند و یا در مرکز گیاه ازدحام شاخسار وجود دارد. برای مورداول یعنی رشد شاخهای جانبی می توان در فصل بهار ساقه های مسن را تا نصف ارتفاع آنان کوتاه کرد . اما توجه داشته باشید که بیشتر از نصف ارتفاع گیاه را کوتاه نکنید و در این کار شدت عمل به خرج ندهید . در مورد دوم یعنی قطع شاخه های خشکیده و یا شاخه هایی است که موجب ازدحام بیش از اندازه مرکز گیاه شده اند ، می توان شاخه ها از نزدیکی سطح خاک قطع کرد. به یاد داشته باشید که این گیاه به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر 3-2 سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.آفات و بیماری:آفات زیادی به این گیاه حمله نمی کنند و گاهی شته ، شپشک و یا کنه های تارعنکوبتی و تریپس مشاهده میشوند که امکان فعالیت دو مورد آخر بیش از سایرین است. در مورد این گیاه بیماریها بیش از آفات مشکل ساز هستند و زمانی شیوع می یابند که شرایط نگهداری گیاه مناسب نباشد. بیماری هایی مانند لکه برگی های قارچی و یا باکتریایی ، پوسیدگی ریشه ساقه و با عامل فوزاریوم و ریزوکتونیا و یا سوختگی بوترتیس گلها از جمله بیماریهای شایع این گیاه هستند.

http://www.8pic.ir/images/09134468347002494428.jpg
http://www.8pic.ir/images/95150363722780387850.jpg
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاج‌ها

کاج‌ها

کاجها گروه بزرگی از سوزنی برگان هستند که به شکل گسترده در فضاهای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گیاهان انواع بسیار متنوعی دارند که دامنه وسیعی از شرایط آب و هوایی را از آب وهوای معتدل تا منطقه بسیار سرد سیبری در روسیه و یا مناطق گرم و نیمه بیابانی را تحمل می‌کنند. در این پست ابتدا اطلاعات عمومی در رابطه با توصیف ظاهر این گیاهان را مشاهده می کنید و سپس برخی از متداولترین انواع کاج را که در محیط زندگی ما و در کشور ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند ، همراه با تصاویر معرفی شده اند که شناسایی این گیاهان آسانتر شود. لازم به یادآوری است که این پست فقط در رابطه با معرفی این گیاهان است و نیازهای محیطی و مشکلات آنان مورد بررسی قرار نگرفته است.

کاجها درختانی از جنس pinus و خانواده Pinaceae و راسته Pinales هستند. تعداد جنسهای موجود در خانواده این گیاهان بین 105 الی 125 عدد و به شکل میانگین حدود 115 معرفی شده است.به دلیل تنوع این گیاهان، جنس Pinus با توجه به خصوصیات میوه مخروطی ، بذر و برگها به سه زیر جنس تقسیم می شود:
  • Pinus گروه کاجهای معمولی
  • Ducampopinus گروه کاجهایی که بر روی مخروط ماده تیغ دارند
  • Strobus گروه کاجهای سفید و یا کاجهای نرم

منطقه زندگی کاج ها
کاجها در اغلب مناطق معتدله و نیمه گرمسیری نیمکره شمالی یافت می شوند و طیف گسترده آب و هوایی را تحمل می کنند . به عنوان مثال یک گونه که با نام کاج سوماترایی Sumatran pine شناخته می شود ، در کشور سوماترا و در نزدیکی خط استوا رشد می کند در حالیکه گونه هایی همانند Siberian dwarf pine(pinus pumila) ,mountain pine(Pinus mugo),whitebark(Pinus albicaulis) pine و Bristlecone pine نیز وجود دارند که در آمریکای شمالی و در نزدیکی نواحی قطب شمال می رویند و شرایط سخت آب و هوایی این مناطق را به خوبی تحمل می کنند.از طرفی نمونه هایی مانند pinyon pine, turkish pine(Pinus brutia) و gray pine(Pinus sabiniana) وجود دارند که در شرایط گرم و خشک مناطق نیمه صحرایی دوام می آورند.توضیح:منظور از واژه Pinyon pine گروهی از کاجها هستند که هشت جنس مختلف در این گروه قرار دارند و بومی نواحی جنوب غربی ایالات متحده و مکزیک می باشند و دانه های خوراکی تولید می کنند..
خصوصیات ظاهری کاجها
کاجها درختانی همیشه سبز و بلند قامت به طول 80-3 متر هستند و به ندرت آنها را می توان به فرم و شکل بوته ای یافت.نمونه هایی که به شکل رایج وجود دارند و مورد کشت و کار قرار می گیرند ارتفاعی بین 15 الی 45 متر دارند. کوتاه ترین کاجها کاج کوتاه قامت سیبری Siberian dwarf pine با طول 3-1 متر و Potosi pinyon ( Pinus culminicola با ارتفاع 5-1.5 متر )و بلندترین آنان Ponderosa pine ( Pinus ponderosa ) به ارتفاع حدود 82 متر است که در جنگلهای واقع در جنوب ایالت ارگان وجود دارد. پوسته رویین اغلب کاجها ضخیم است اما در گروهی از آنان نیز پوست نازک می باشد. گیاه یک تنه اصلی دارد که از آن ساقه ها منشعب می شوند. اگر از قسمت زیرین یک درخت کاج به طرز قرار گیری ساقه ها نگاه کنیم خواهیم دید که ساقه ها نسبت به هم در یک امتداد ( بر روی هم ) قرار ندارند بلکه هر ساقه نسبت به جایگاه ساقه قبلی خود با چند درجه اختلاف می روید و به اصطلاح شاخه ها به شکل چرخشی در حول تنه اصلی که در واقع محور اصلی است قرار می گیرند سرعت رشد کاجها نیز بسیار متفاوت است برخی تعداد ساقه های کمتر و عده ای تعداد ساقه های بیشترین تولید می‌کنند. عمر درختان کاج زیاد است و بین 1000-100 و حتی بیشتر می توانند رشد کنند . بیشترین عمر را گونه Pinus longaeva دارد که برخط از ارقام آن از جمله قدیمی ترین موجودات زنده شناخته شده هستند که حدود 4600 سال عمر دارد!برگهای درختان کاج در چهار گروه مخلتف قرار می‌گیرند: 1- برگهای بذری که بعد از رویش بذر قابل مشاهده است. 2-برگهای دوران جوانی که 6-2 سانتیمتر طول دارند و بین 6 ماه تا 5 سال عمر اولیه گیاه تولید می شوند. 3-برگهای فلسی که شبیه فلسهای روی جوانه ها هستند تا برگ. زیرا کوچک و قهوه ای رنگ بوده و عمل فتوسنتز و غذاسازی را نیز انجام نمی‌دهند و 4- برگهای اصلی گیاه که به برگهای سوزنی معروف هستند. این برگها سبز رنگ بوده و در دسته های 6-1 تایی وجود دارند . هر یک از دسته های برگهای سوزنی از جوانه ای که در کنار برگهای فلسی قرار دارد، زاده می شوند. عمر برگهای سوزنی بسیار متغیر و از 1.5 سال تا 40 سال است. گلهای درختان کاج در دو جنس نر و ماده وجود دارند که به شکل مخروط بر روی گیاه رشد می کنند . در واقع کاجها دارای مخروطهای نر و ماده هستند که مخروط ماده بعد از بارور شدن و رشد همان جسمی است که ما با نام میوه کاج می شناسیم . مخروطهای نر معمولا بسیار کوچک و به طول 5-1 سانتیمتر هستند و برای مدت کوتاهی بخصوص در بهار (و البته در برخی از کاجها در پاییز) ظاهر می شوند و بعد از گرده افشانی ریزش می کند. اما مخروط ماده بعد از گرده افشانی بر روی گیاه باقی می ماند تا بالغ شود و بسته به گونه کاج مخروطهای ماده در حدود 3-1.5 سال می تواند بر روی درخت باقی بماند. مخلوط ماده بالغ در کاجهای مختلف 60-3 سانتیمتر طول دارد. بر روی محور مرکزی مخلوط، فلسهایی وجود دارند که بر روی هر فلس دو عدد بذر قرار دارد. البته فلسهای موجود در بالاترین و پایین ترین قسمت مخلوط، بدون بذر هستند. بذرها کوچک و زائده ای همانند بال دارند که به پخش شدن آنان کمک می کند. فلسهای مخروط بسته هستند و با بالغ شدن میوه، این فلسها باز می شوند و بذرها را آزاد می کنند. البته گاهی برای باز شدن فلسها، تغییر در شرایط محیطی مورد نیاز است مثلا در انواعی از کاج Bishop pine ( Pinus muricata ) به دلیل وجود رزین فلسها همیشه بسته باقی می مانند و فقط گرمای آتش است که می تواند این رزینها را آب کرده فلسها باز شوند و بذرها را آزاد کنند.بنابراین آتش سوزی در جنگلهایی که چنین کاجی در آنجا وجود دارد ممکن است تمامی گیاهان را از بین ببرد اما به تکثیر و تولید مثل این گیاه کمک می کند!
موارد استفاده از کاجها

کاجها به شکل گسترده در فضاهای سبز شهری مورد استفاده قرار می گیرند .همچنین چوب برخی از انواع کاج همانند Pinus panderosa و Pinus sylvestris در صنایع چوبی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند البته چوب کاج در برابر پوسیدن با آب مقاوم نیست و در طراحی وسایلی که در داخل فضای خانه استفاده می شود کاربرد دارد و در شرایط مرطوب و خیس شدن ، تنها 18-12 ماه دوام می آورد و بعد از آن پوسیدگی آن شروع می شود. به همین دلیل از پوسته درختان کاج برای تولید تراشه هایی به عنوان پوشش سطح خاک استفاده می شود. زیرا این پوشش به تدریج پوسیده شده و به طبیعت باز می گردد. از میوه درخت کاج به شکل گسترده ای در صنایع دستی و هنرهای تزئینی نیز استفاده می شود همچنین برخی از کاجها بذرهای بزرگی تولید می کنند که در صنایع غذایی (همانند دانه های خوراکی و یا در دستورالعمل پخت برخی از غذاها) مورد استفاده قرار میگرد . دانه های خوراکی کاج علاوه بر طعم مطبوعی که دارند سرشار از ویتامینهای A و C هستند .
تکثیر کاجها

کاشت بذر کاج از جمله آسانترین راه های تکثیر این گیاه است. ابتدا باید میوه کاج مناسب را که حاوی بذر است انتخاب کرد. باید میوه هایی را انتخاب کنید که پوسته ای قهوه ای رنگ پیدا کرده اند و فلسهای آنان بسته و یا تقریبا بسته است و هنوز بذرهای خود را آزاد نکرده اند. میوه هایی که اکثر فلسهایش باز شده است و یا میوه هایی که هنوز سبز و نارس هستند را انتخاب نکنید. میوه ها را بعد از جداسازی از درخت در مکانی خشک و گرم و یا حتی در مکانی که نور آفتاب دارد قرار دهید. این شرایط به کاهش رطوبت اضافه میوه و باز شدن فلسها کمک می کند. با تکان دادن میوه می توان بذرها را از میان فلسها بیرون آورد . گاهی برخی پرورش دهندگان برای بالاتر بردن میزان جوانه زنی بذرها ابتدا آنان را به همراه مقداری کمپوست که تا حدودی مرطوب است در کیسه ای نایلونی مثل کیسه فریزر قرار داده و سپس در کیسه را می بندند و به مدت 4-3 هفته در یخچال قرار می دهند و اعتقاد دارند که به کار بردن عملیات سرمادهی مرطوب به افزایش جوانه زنی بذرها کمک می کند. البته مراقب عدم یخ زدگی و همچین جمع شدن رطوبت بیش از اندازه در کیسه نایلونی باشید . بعد از این مدت ، بذرها را در آورید و به مدت 24 ساعت در آب (ترجیحا آب مقطر) بخیسانید. سپس بذرها را در میان دستمال مرطوب (مثل دستمال کاغذی مرطوب) قرار دهید و آنان را در مکانی روشن اما به دور از نور مسقتیم آفتاب بگذراید و مراقب باشید که دستمالها رطوبت خود را در طی این مدت از دست ندهند. اگر به مدت 30-5 روز بذرها جوانه نزدند مجددا باقیمانده بذرها را به مدت دو هفته دیگر در شرایط سرد و مرطوب یخچال قرار دهید تا به جوانه زنی آنان کمک بیشتری شود و مجددا مراحل کاشت را به شکل که توضیح داده شد انجام دهید. زمانی که بذرها جوانه زدند آنان را به عمق حدود 2 سانتیمتر و در مخلوطی از یک قسمت شن یک قسمت پیت موس و یک قسمت کمپوست بکارید. محیط را مرطوب و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید تا رشد و جوانه زنی بذرها ادامه یابد.استفاده از قلمه از دیگر راه های معمول تکثیر کاجها است. می توان چند هفته بعد از شروع رشد در فصل بهار، قلمه ها را از ساقه های جدید و جوان که تازه رشد کرده اند تهیه کرد. قلمه ها به طول 25-20 سانتیمتر و قسمت انتهایی ساقه گرفته می شوند. حدود 5 سانتیمتر از چوب قسمتی که قرار است داخل بستر کاشت قرار گیرد را جدا می کنیم. اگر امکان استفاده از هورمونهای ریشه زایی را داشته باشیم ، نتایج بهتری از ریشه زایی قلمه ها حاصل می شود. آن قسمتی را که پوست آنرا گرفته ایم داخل هورمون می زنیم و بعد قلمه را می کاریم. مخلطو یک قسمت شن و یک قسمت پیت ماس برای کاشت قلمه ها مناسب است. مخلوط را قبل از کاشتن قلمه ها به خوبی خیس کنید و بگذارید تا آب اضافی آن به خوبی خارج شود. حدود 8-7 سانتیمتر از قلمه باید حتما در بستر کاشت قرار گیرد. گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی بدور از نور مستقیم آفتاب و همچنین مرطوب قرار دهید تا قلمه ها به تدریج ریشه بدهند. زمان دیگری که برای قلمه گیری از کاجها مناسب است در اواخر پاییز و یا اواخر زمستان است البته در چنین زمانی می بایست از چوبهای رسیده این گیاه قلمه تهیه کرد و اصطلاحا قلمه چوب سخت مورد استفاده قرار می گیرد. البته این نوع قلمه به کندی ریشه می دهد و حتی چند ماه ممکن است ریشه زایی آنان طول بکشد و در طی این مدت باید مراقب بود تا بستر خاک هرگز رطوبت خود را از دست ندهد. قلمه ها را می توان به طول 20-10 سانتیمتر تهیه کرد و قسمت پایین آنان را عاری از برگ کرد . جدا کردن پوست خدود 5 سانتیمتر از انتهای قلمه که در زیر خاک قرار می گیرد به ریشه زایی قلمه های کاج کمک می کند.وجود محیط روشن به همراه رطوبت مناسب در هوا و همچنین استفاده از هورمونهای ریشه زایی قبل از کاشتن قلمه ها در بستر کاشت از جمله راه کارهای افزایش ریشه زایی این گیاه است.همچنین در گلخانه هایی که به شکل تجاری عمل ازدیاد کاجها را از طریق قلمه انجام می دهند با استفاده از کابلهای حرارتی که از زیر بستر کاشت رد می شود، محیط زیرین قلمه ها را به میزان 26-24 درجه گرم می کنند. این گرما که اصطلاحا پاگرما نامیده می شود در ریشه زایی قلمه ها اثر مثبتی دارد.
نمونه‌های متداول کاج در محیط ما
انواع کاج بسیار بیشتر از آنچیزی است که بتوان تمامی آنان را معرفی کرد و اگرچه تقریبا تمامی گونه های کاج را می توان پرورش داد ولی نمونه هایی بیش از انواع دیگر تا کنون در محیط ما مورد توجه قرار گرفته اند که سعی می کنم نمونه های از متداولترین آنان را به همراه تصویر به شما معرفی کنم.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گونه Pinus eldaricaاین کاج با نام کاج معمولی یا کاج تهرانی شناسایی می شود. البته در برخی منابع علمی این کاج نه به عنوان گونه ای مستقل بلکه به عنوان زیر گونه ای از گونه Pinus brutia (کاج ترکی) معرفی شده است. ارتفاع 20-12 مرت قطر تنه 50-40 سانتیمتر . تاج در جوانی مخروطی شکل است زیرا شاخه ها بطور جانبی به تنه نزدیک هستند و در پیری گسترده است. اگر این کاج در سایه کاشته شود ساقه و تاج کج می شود و زیبایی نخواهد داشت. گونه Pinus nigraبا نامهای کاج سیاه، کاج مشعلی و کاج مطبق شناخته می شوند . البته نمونه های مختلف این کاج با نامهای متفاوتی در ایران شناخته می شود که متداولترین آنان عبارتند از کاج قبرسی، کاج اتریشی، کاج سایه قناری و کاج سیاه سنگلاخ . این کاجها اصولا برای انیکه شاخه ها بصورت افقی هستند و انتهای شاخه ها بصورت افراشته در میآیند نام کاج مشعلی را در بین نامهای عمومی خود دارند. تمامی کاجهایی که به این گونه متعلق هستند در مقایسه با کاج معمولی چوبی محکم تر دارند و در مقابل فشار برف و باد مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.http://www.8pic.ir/images/94660363055019099460.jpgکاج قبرسی Pinus nigra subsp.salzmanni var.corsicana http://www.8pic.ir/images/24242250035015292476.jpg کاج اتریشی Pinus nigra var austriacaگونه Pinus brutiaکاج بورسیا که البته با نام کاج ترکی نیز معرفی می شود. بسیار شبیه کاج معمولی است اما سرعت رشد آن کمتر از کاج معمولی می باشد. البته این کاج را اکثرا به شکل گروهی و در مناطقی که رشد سایر درختان به دلیل فرسایش و یا فقر با اشکال مواجه هستند می کارند. http://www.8pic.ir/images/27513112277668020680.jpg
گونه Pinus longifolia
با نام کاج کاشفی شناخته می شود که بلندی آن به 40-35 و قطر تنه به 100 سانیتمتر هم می رسد . این درختان صمغ نسبتا زیادی تولید می کنند. از آنجایی که تاج درخت به شکل یک مخروط بالعکس (کله قندی) است، کاشت آن بصورت تک درخت نیز منظره زیبایی را بوجود می آوزد.http://www.8pic.ir/images/00533440536407226702.jpg
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوشه آویز

خوشه آویز




خوشه آویز به دمای ۲۵ درجه نیاز دارد


خوشه آویز یا مدینیلا (medinilla) درختچه ای همیشه سبز و بومی جنوب شرق آسیاست.

برگ های پهن و بیضی شکل این گیاه به رنگ سبز و براق است و گل آن به صورت خوشه ای بلند (گاهی تا ۵۰ سانتی متر می رسد) و آویزان







خوشه آویز یا مدینیلا (medinilla) درختچه ای همیشه سبز و بومی جنوب شرق آسیاست. برگ های پهن و بیضی شکل این گیاه به رنگ سبز و براق است و گل آن به صورت خوشه ای بلند (گاهی تا ۵۰ سانتی متر می رسد) و آویزان با گلبرگ های درشت و صورتی و سنبله ای همرنگ می باشد. خاک مناسب برای رشد و پرورش خوشه آویز مخلوطی از دو قسمت خاکبرگ، یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت کمپوست و کمی ماسه است.



خوشه آویز گیاهی گرمادوست است و محیط نگهداری آن باید دارای دمایی در حدود ۲۵ درجه سانتی گراد باشد؛ همچنین رطوبت نسبی اطراف این گیاه نباید از ۷۵ درصد پایین تر باشد. بنابراین روزی دوبار آب را با افشانه روی خوشه آویز اسپری کنید. گلدان این گیاه را در تابستان هفته ای یک بار آب بدهید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود.



 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
پامپاس ارغوانی

پامپاس ارغوانی

پامپاس ارغوانی (ریش پری ارغوانی)


تیره:
Poacae

منشأ: مناطق گرمسیر آفریقا وغرب آسیا


زمان گلدهی: اواخر بهار و تابستان


ویژگی ها: علف پامپاس یا ریش پری ارغوانی گونه ای چندساله، همیشه سبز (خزان پذیر در مناطق سرد) و واشی است. از علف هایی با شیوه تثبیت کربن C[SUB]4[/SUB] می باشد (مقاومت به گرما و خشکی) . این گونه، علفی بسیار زیبا با برگ های باریک، کمانی تا ایستاده به رنگ بنفش تیره و با گل آذین های دیهیم به شکل سنبله، به ارتفاع cm ۳۰ و به رنگ ارغوانی، بنفش کمرنگ تا صورتی است. این گونه به صورت توده ای متقارن و متراکم رشد می کند. در واقع پامپاس ارغوانی، گونه ای است که به دمای بالا، رطوبت بالا، باد شدید و خشکی مقاوم بوده و عاری از آفت است. پس از استقرار، نیاز به نگهداری نداشته و به عنوان گیاه پادیواری، در گروه یا تک بوته، یا ردیفی کشت می گردد. همچنین مناسب برای باغ خشک منظر، باغ صخره ای، گیاه پوششی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر، جلوگیری از فرسایش خاک، تک نما، حد فاصل یا فضای سبز مناطقی با دسترسی محدود (به دلیل نیاز پایین نگهداری) است. در مناطق گرمسیر دارای قابلیت خود کاشتی است. ارقام مختلفی از آن با ویژگی های زینتی تولید شده است؛ Rubrum شناخته شده ترین رقم از Pennisetum setaceum است که برگ های رنگین و گل های پرپشت به رنگ ارغوانی یا صورتی دارد.


روش تکثیر: تقسیم ریشه. اغلب ارقام آن نمی توانند بذر تولید کنند.


عادت رشدی: فرم رشدی آن توده ای تا کمی ایستاده است.


میزان رشد: متوسط ، ارتفاع آن cm120- 90و گسترش آن نیز به cm90- 60 است.

نیاز نوری: آفتاب کامل، نیمه سایه را نیز تحمل می کند.


خاک مطلوب:خاکی با زهکش مناسب


نیاز آبی: به شدت مقاوم به خشکی است (گونه استقرار یافته آن در مناطق با بارش سالیانه mm20نیز رشد می کند.)


مقاومت به سرما: حساس نسبت به سرمای زیاد که البته تا ۶- درجه سانتیگراد مقاومن می نماید.


منابع:


شوشتریان، سلمان و علی تهرانی فر. ۱۳۹۰٫ راهنمای شناسایی و کاربرد ۲۲۰ گیاه پوششی در فضای سبز. چاپ اول. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد http://www.missouribotanicalgarden.org/PlantFinder/PlantFinderDetails.aspx?kempercode=c257 http://en.wikipedia.org/wiki/Pennisetum_setaceum
 

Vahied REZA

عضو جدید
نام این درختچه یا گل چیست؟؟


نام این درختچه یا گل چیست؟؟uploadfromtaptalk1407876366929.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نام این درختچه یا گل چیست؟؟

ابریشم مصری





خاک و تغذیهدمای ایده آل محیطآبیاری و رطوبتنور محیط
مخلوط یک قسمت پیت ماس یک قسمت لوم دو قسمت شن و ماسه ، با سنگ ریزه های کوچک
14 درجه سانتیگراد
خشک
خیلی زیاد
ابریشم مصری:

ابریشم مصری درختچه كوچك خزان پذير از جنس Caesalpinia در خانواده بقولات - پروانه آسا است. این گیاه بومی مناطق استوایی آمریکا ، به طور عمده آرژانتین و اروگوئه است. در تگزاس ، و در سایر نقاط جنوب غربی ایالات متحده نیز گسترده است و در بسیاری از مناق جهان با عنوان پرنده بهشتی زرد ​​شناخته می شود.
این درختچه‌ بسيار زيبا، با گل‌های تقريباً دائمی تابستانه، با پرچم‌های بلند قرمز رنگ كه جلوه‌ای خاص به اين درختچه می‌دهد بیشتر جهت كاشت در نواحي گرمسيری مناسب است
ابریشم مصری ممکن است به ارتفاع 3 تا 4 متر بلندی برسد. این گیاه دارای تاج كروی اغلب شكل پذير با پوست خاكستری مايل به سبز روشن تا قهوه‌ای روشن است. برگ‌های آن متناوب، دو شانه‌ای مركب، به طول تقريبی 15 تا 30 سانتی‌متر، با شانك‌های 6 تا 10 جفتی و برگچه‌های 6 تا 10 جفتی، خطی- مستطيلی، به طول 5 تا 7 و عرض 2 تا 2.5 ميلی‌متر، به رنگ سبز روشن است.
ابریشم مصری دارای گل 20 سانتی متری که هر گل را دارای پنج گلبرگ زرد رنگ با 10 پرچم قرمز بلند آشکار در در گل آذين خوشه‌ای انتهايی است که در اواخر بهار-اوایل تابستان ظاهر می شوند .
ميوه آن به طول 6 تا 9 سانتيمتر ، داسی شكل و حالت چرمی با 2 تا 5 دانه است.
این گیاه دارای بوی نامطلوبی می باشد
درختچه ابریشم مصری تا حدودی در برابر خشكی مقاوم و ليكن در برابر سرما حساس است بطوری كه در مناطق سردسيری سر شاخه های آن خشك شده و ليكن در بهار سال آينده شروع به رشد و شاخه‌دهی می‌نمايد.
به عنوان درختچه زينتی اصولاً خاك‌های خوب و زراعی را ترجيح میدهد و ليكن در خاك‌های فقير نيز می‌توان از آن استفاده كرد. بهترین خاک، مخلوط یک قسمت پیت ماس یک قسمت لوم دو قسمت شن و ماسه ، با سنگ ریزه های کوچک می باشد
در طول ماه های زمستان ، گیاه را در اتاق سرد که در آن درجه حرارت شب تا 9 درجه سانتیگراد است قرار دهید و آبیاری باید در طول این مدت، کم و ماهانه باشد
مردمان بومی آمازون این گیاه را برای درمان تب ، زخم ، و سرفه استفاده می کنند
تکثیر گیاه ابریشم مصری از طریق قلمه در اواخر تابستان تا اوایل پاییز و از طریق کاشت دانه امکانپذیر است
باید توجه داشت که دانه و غلاف بذر سبز این گیاه سمی است و موجب تحریک، استفراغ شدید و سایر مشکلات داخلی شکم است
: منابع
تصاویر گیاه ابریشم مصری:
 

Vahied REZA

عضو جدید
Re: كي درختچه هاي زينتي رو ميشناسه ؟!

Re: كي درختچه هاي زينتي رو ميشناسه ؟!

دوستان کسی درباره نحوه ی تکثیر این گل اطلاعاتی داره؟؟!!
 

پیوست ها

  • uploadfromtaptalk1407930620778.jpg
    uploadfromtaptalk1407930620778.jpg
    45.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

رامیز دایی

عضو جدید
هرگز در هنگام گلدهی اقدام به تهیه ی قلمه نکنین.مخصوصا از شاخه های گلدار. بیشتر با شکست مواجه میشه و یا به ندرت و در زمان زیادی ریشه میزنه
در تهیه ی قلمه ی گل کاغذی از شاخه هایی که در پایین گیاه هستن استفاده کنین
مهر و ابان و اویل خنکیه هوا بهترین زمان برای قلمه گرفتنه. از شاخه های پایینی اونایی که محصول امسال باشن. یعنی شاخه ی چوبی نداشته باشن. جوونه ی قرمز ندارن و رشدشون متوقف شده بهترین گزینه هستن و شانس بسیار بالایی برای ریشه کردن دارن
قلمه های 10 الی 15 سانتی رو که جدا کردین برگهای اضافی رو بکنین و در حد 3 برگ روی هر قلمه کفایت میکنه
روش کار من به این صورته که اونو توی اب ریشه دار میکنم.بدون هرمون ریشه زا
توی یه ظرف که 5 سانت اب باشه. هر قلمه رو در یه لیوان بذارین. هر روز اب لیوانو عوض کنین و روی برگ ها اب بریزین
مطمئن باشین نتیجه میده. در صورت تعویض نکردن هر روز اب روی ساقه لیسه میزنه و خزه میبنده.این یعنی دیگه قلمه ی شما باطل شده
در صورت رعایت مطالبی که گفتم اول نقطه های سفید رنگی روی قلمه ظاهر میشه برای جذب اب.شما میتونین وقتی اون نقاط سفید زیاد شدن قلمه رو در خاکی که نصف ماسه و نصف خاک برگه بکارین
ولی بهتره یکم دیگه واستین تا ریشه های دراز گیاه در بیاد
مراقب ریشه های گل کاغذی تون باشین چون به شدت شکنندست. در هنگام کاشتنش دقت کنین و اول حفره درست کنین قلمه ریشه دار رو توش قرار بدین و به ارومی روش خاک بریزین
سال اول بهتره تو گلدون باشه و از سرمای زمستون به دور باشه. بعد در بهار میتونین اونو در زمین بکارین. ممکنه همون سال اقدام به گل دادن بکنه و ممکنه فقط رشد کنه و شاخه های قویه بسیاری بزنه و حتما سال بعد اول بهار اونو به صورت گل خالص و بدون برگ میبینین
وقتی اونو تو زمین میکارین به اب فراوانی احتیاج داره.وقتی قد گیاه از 1 متر بلند تر شد به این معنیه که دیگه گرفته.
مطلب خیلی جالبی بود واقعا تجربه یه چیز دیگه هست
 

رامیز دایی

عضو جدید
در مورد خاک گل کاغذی مطالب زیادی خوندم ولی من خودم امروز این فرمول استفاده کردم, میخاستم نظرتونو بپرسم که کار ساز خواهد بود یا نه؟
ابتدا کف گلدون سفالی تعداد زیادی سوراخ ایجاد کردم, بعد کف گلدن با شن شسته پوشیدم(بدون ماسه!)
سپس با خاکی که طبق فرمول زیر تهیه کرده بودم کاشتم
5قسمت خاک برگ
5قسمت خاک پیت
3قسمت ماسه
2قسمت شن
2.5قسمت ورمی کمپوست


 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درخت پروانه

درخت پروانه

Laburnum Anagyroides درختچه‌ای بزرگ يا درختی به ارتفاع 7 متر بومی مناطق کوهستانی جنوب اروپا، دارای تاج عموماً كروی تا مخروطی، با شاخه‌های ايستاده، با پوست سبز مايل به خاكستری و خزان كننده میباشد.


برگ‌ها متناوب، 3 برگچه‌ای، دمبرگدار، برگچه‌ها بيضوی تا بيضوی مستطيلی يا بيضوی- واژتخم‌مرغی، به طول 8-3 سانتی‌متر. هنگام جوانی در سطح تحتانی سبز مايل به خاكستری، كركدار، دمبرگ‌ها به طول 6-2 سانتی‌متر هستند.

گل‌ها پروانه آسا، زرد، در گل آذين خوشه‌ای انتهايی، اغلب واژگون میباشند.

ميوه آن نيام، فشرده، دير شكوفا به طول حدود 5 سانتی‌متر است.

درختچه‌ای است كه قابليت كاشت در نواحی ايران - تورانی و اروپا- سيبری را دارد و در ايران در بخش‌هايی از تهران و كرج كاشته شده است.

گل ها دارای عطری شیرین و ملایم هستند. ولی دقت داشته باشید که تمام قسمت های این گیاه سمی هستند خصوصا در هنگامی که نارس باشند.


نياز آبی آن متوسط و كاملاً آفتاب پسند است. گل‌های زرد و پر پشت بهاره آن و ميوه‌های نيام و دير شكوفا و سبز رنگ آن زيبايی خاصی دارد.


در خاک های زهکشی شده و ارگانیک به خوبی رشد می کند. این گیاه درختچه ای است و به آن زنجیره ی طلایی هم می گویند. چون گل آذین های آن به شکل یک زنجیر طلایی از درخت آویزان هستند.

گل ها عمر کمی دارند. این گیاه تحمل شرایط گرمایی را ندارد و رشد آن کند و متوسط است.

گل های طلایی و خوشه ای و آویزان این درختچه منظره ی بسیار زیبایی به این درختچه ی برگریز می دهند. گل ها در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند. از چوب این درختچه استفاده ی صنعتی و تجاری می شود. چوب نزدیک به پوست این درخت زرد رنگ و مغز چوب قهوه ای رنگ است. از چوب آن برای ساخت کالاهای زینتی و مهره های شطرنج استفاده می شود.

این گیاه را می توان از طریق قلمه و همچنین کاشت بذرها تکثیر نمود.


برخی از قسمت های این گیاه سمی هستند و در هنگام جداسازی و یا حمل می تواند موجب مسمومیت شود.

این گیاه یکی از محبوب ترین درختچه های گلدار و زینتی اما سمی است. میوه های این گیاه به شکل غلاف است و بایستی بسیار مراقب بود که توسط کودکان بلعیده نشود. میوه های درون غلاف به شکل نحود فرنگی هستند و دوز هایی از آن باعث مسمومیت اسهال و تهوع می گردد.



: منابع
 

پالونیا

عضو جدید
پالونیا (نام علمی: Paulownia) نام یک سرده از تیره پالونیاییان در راسته نعناسانان است. این سرده بسته به روش طبقه‌بندی، ۶ تا ۱۷ گونه دارد. آن‌ها گاه با گل‌میمونیان مشترک دانسته می‌شوند. گونه‌های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و ویتنام، و مناطق دیگر شرق آسیا، به ویژه ژاپن وکره هستند. پالونیاها درختان برگریزی هستند که برگ قلبی شکل و شکوفه‌هایی شبیه به گل انگشتانه دارند. این درختان به نام دوشس آنا پاولونا (Anna Pavlovna؛ ۱۷۹۵–۱۸۶۵)، دختر پاول یکم تزار روسیه نامگذاری شده‌است. درختی زیبا با برگ‌های بزرگ و گل‌های خوشه ای به رنگ سفید مایل به بنفش است که بومی مرکز و غرب چین است، این درخت در شرایط اقلیمی و خاکی گوناگون سازگاری نشان داده و در دشتهای پست تا ارتفاعات ۲۰۰۰ متری کشور چین گسترده شده‌است. این درخت امروزه به‌طور گسترده در آمریکا کاشته می‌شود. پالونیا از اواسط دهه هشتاد وارد ایران شده و در استان گلستان کشت می‌شود. این درخت به دلیل گلهای بسیار زیبا و خوشه مانندی که دارد، درخت زینتی بسیار محبوبی به‌شمار می‌آید و به وفور در پارکها و باغها کاشته می‌شود و جایزه انجمن شایستگی باغ انگلستان را از آن خود کرده‌است.


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا