درآمد عربستان از کدام یک بیشتر است ؟ / فروش نفت و یا سفر حجاج

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
با برخي حواشي ايجاد شده در مورد سفر حج عمره در روزهاي اخير، اين پرسش در افكار عمومي ايجاد شده كه سفر حجاج به عربستان، چه ميزان از درآمد ارزي عربستان را تامين مي كند و آيا از درآمد نفتي اين كشور بيشتر است؟



به گزارش نكونيوز، درآمد عربستان از حج تمتع و عمره حدود ۲۰ ميليارد دلار تخمين زده مي شود كه با رونق اقتصادي كه از محل گسترش سفر حج ايجاد مي شود، اين درآمد بيشتر هم مي شود. اما كساني كه در برخي شبكه هاي اجتماعي، درآمدهاي عربستان از حج عمره و حج تمتع بويژه درآمد اين كشور از محل سفر حجاج ايراني را با درآمدهاي نفتي اين كشور مقايسه مي كنند، شايد اطلاع دقيقي از درآمد نفتي عربستان نداشته باشند.

درآمد عربستان از سفر حجاج كشورهاي مختلف جهان به اين كشور، هرچند درآمد كلاني عايد اين كشور مي كند اما تنها ۳ درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور را تشكيل مي دهد. اين درحاليست كه درآمد نفتي عربستان با احتساب نفت ۵۰ دلاري و توليد ميانگين ۱۰ ميليون بشكه در روز نزديك به ۲۰۰ ميليارد دلار در سال است كه اين درآمد در سالهاي گذشته كه قيمت نفت بيش از اين ميزان بود، به ۵۰۰ ميليارد دلار نيز مي رسيد.
به همين دليل درآمد عربستان از نفت، بسيار بيشتر از درآمد اين كشور از سفر حجاج سراسر جهان است. از سوي ديگر درآمد عربستان از سفر حجاج ايراني به اين كشور ساليانه حدود ۵۰ ميليون دلار است و اين بدين معناست كه لغو سفر حجاج ايراني به كشوري كه متكي به درآمدهاي نفتي است و سفر حجاج سراسر جهان به آن تنها ۳ درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور را تشكيل مي دهد، ضرر چنداني به عربستان وارد نمي كند.
 
بالا