دانلود گزارش کارهای درس تجزیه مواد غذایی

mustafa3

کاربر فعال صنایع غذایی ,
این گزارش کارها شامل
ازمایش کمی و کیفی قند

فیبر
فسفر
تیتراسیون رسوبی
اکسایش کاهش
اسید و باز
اندازه گیری Ph
چربی
پروتیین هست
لطفا مطالعه بفرمایید گزارش کارهارو همینطور به استادتون تحویل ندید
با تشکر

راستی اگه عیب و ایرادی هم داره به بزرگواری خودتون ببخشید
دانلود کنید


منبع :
کد:
www.starters.blogfa.com
 

jafar hashemi

عضو جدید
آزمایش میکروبی

آزمایش میکروبی

رقت سازی
محلولهای مورد استفاده در این محیط کشتها ، محلول رینگر است . روش تهیه به این صورت است که یک قرص رینگر Merk را در 500 میلی لیتر آب مقطر تازه حل کرده و در داخل اتوکلاو قرار می دهیم .
بعد از استریل شدن عمدتا cc90 از محلول استریل شده رینگر را به 10 گرم نمونه اضافه می کنیم تا رقت 10/1 بدست آید . از رقت 10/1 ، cc1 برداشته و به لوله آزمایش حاوی cc9 محلول رینگر می ریزیم که در این صورت رقت 100/1 بدست می آید . از رقت 100/1 به ترتیب فوق میتوان رقت 1000/1 تهیه نمود .

شرح آزمایش
ابتدا به پلیتهای استریل شده 1 میلی لیتر از رقت های1-10 ، 2-10 و3-10 جداگانه افزوده و محیط کشت ygc - agar استریل شده را که دمای آن حدود 45 درجه است ، به پلیتها اضافه میکنیم . روش کشت پور پلیتمی باشد. برای اختلاط کامل نمونه با محیط کشت ، پلیت ها را به صورت 8 لاتین حرکت دورانی دهید . پس از مخلوط شدن نمونه مورد آزمون و محیط کشت ، تا جامد شدن محیط پلیت ها را را روی سطح صاف و خنک قرار دهید . سپس آنها را به مدت 3 الی 5 روز در 25 درجه سلسیوس انکوبه کنید . پس از طی این مدت پرگنه ها را بررسی نموده و بعد از شمارش ، تعداد را در عکس رقت ضرب کنید تا تعداد کپک ها در یک گرم بدست آید و نتیجه را گزارش کنید .

*حد مجاز آلودگی کپکی در آرد 103× 5 کلنی می باشد .

شمارش کلی میکروارگانیسم ها Total Count
طبق تعریف استاندارد ، منظور میکروارگانیسمهائی هستند که در شرایط هوازی بر روی محیط کشت پلیت کانت آگار PCA رشد می کنند .
محیط کشت مطابق بروشور استاندارد 5272 ایران تهیه می گردد . در صورتی که محیط تجارتی در دسترس باشد ، مطابق دستورالعمل سازنده تهیه میگردد .

شرح آزمایش
در آزمایش TotalCount از محیط کشت MPH استفاده می شود که مطابق بروشور تهیه شده ، ارلن مایر محتوی محیط کشت را درون بن ماری جوش قرار داده تا محیط حل شده و محلول همگنی تهیه شود . بعد پنبه گذاری شده و توسط فویل آلومینیومی در آن را بسته و در اتوکلاو استریل می نمائیم .
روش کشت پورپلیت می باشد می باشد و معمولا با توجه به میزان آلودگی از رقت 4-10 یا 5-10 استفاده می گردد .
از هر رقت ، cc1 به داخل پلیتهای خالی استریل و تحت شرایط استریل منتقل می کنیم و بعد از خنک شدن محیط کشت تا دمای 45 درجه ، مقدار cc15-20 به پلیتهای حاوی رقت اضافه نموده و پلیت را بصورت 8 لاتین تکان داده تا رقت با محیط کشت کاملا مخلوط شود .بعد از انعقاد محیط کشت ، پلیت کشت داده شده را به مدت 72 ساعت در داخل انکوباتور 30 درجه انکوبه می کنیم . بعد از طی مدت مذکور ، تعداد کلنی های رشد کرده در هر پلیت را شمارش نموده و در عکس رقت ضرب می کنیم تا تعداد میکروبها در یک گرم آرد بدست آید .
* حد مجاز شمارش کلی میکروبی برای انواع آرد 105 در هر گرم می باشد.
کلستریدیومهای احیاء کننده سولفیت
کلستریدیوم پرفرینجنس (ولشای) میکروارگانیسمی گرم مثبت ، بیهوازی و اسپورزا است که به طور وسیعی در طبیعت پراکنده است . سوش مولد مسمومیت غذایی قادر است به خوبی بر روی انواع محیطهائی که در شرایط بیهوازی قرارگرفته تا دارای ظرفیت احیاء کنندگی کافی باشد ، رشد و تکثیر نماید .

محیط کشت مورد نیاز
محیط کشت مورد استفاده SPS (سولفیت ، پلی میکسین ، سولفادیازین) هست که مطابق بروشور استاندارد 2197 یا بروشور و دستورالعمل تجارتی روی محیط کشت تهیه می شود . در این محیط پرگنه های کلستریدیوم ولشای به سبب احیاء سولفیت وجود در محیط به رنگ سیاه ظاهر می شود .

روش کار
برای کشت از روش پورپلیت و رقت 1-10 و2-10 استفاده می شود . عملا در کشت از رقت 1-10 استفاده می شود . بعلت اینکه این میکروارگانیسم اسپوردار می باشد ، بنابراین رقت تهیه شده باید شوک حرارتی داده شود تا در صورت وجود اسپور از حالت کمون به حالت فعال درآید . بدین ترتیب که رقت مورد نیاز را به مدت 10 دقیقه در بن ماری 65 درجه قرار می دهیم . توسط پیپت استریل cc3 از رقت مورد نیاز برداشته و به سه پلیت خالی سترون ( هر یکcc1 ) افزوده و محیط کشت SPS استریل را که حرارت آن به ˚c 45 رسیده ، به هر یک از پلیت های حاوی رقت افزوده و پس از مخلوط کردن پلیت ( به شکل هشت لاتین ) می گذاریم . محیط پلیتها بسته شود . سپس یک لایه دیگر از محیط را روی پلیتها ریخته و این بار بهم نمی زنیم . سپس دو ظرف پلیت را مدت 48 ساعت در جار بیهوازی قرار می دهیم . بر روی بسته گاز پکت ، 30 میلی لیتر آب مقطر افزوده و به همراه یک عدد اندیکاتور در جار قرار می دهیم و در˚c 37 انکوبه می نماییم . در پایان مدت مذکور پلیتها را خارج و پرگنه های سیاه را شمارش نموده و میانگین تعداد پرگنه هایی که در دو پلیت در شرایط بیهوازی رشد کرده اند ،از آن کم نموده و سپس تعداد را در عکس رقت مورد نظر ضرب کرده و بر حسب گرم ماده غذایی گزارش می نماییم .

* حد مجاز آن 102 کلونی در یک گرم نمونه می باشد .

آزمونهای لازم
حداکثر تعداد مجاز در هر گرم
روش آزمون
شمارش کلی میکروبی
105
استاندارد شماره 5272 ایران
کپک
103× 5
استاندارد شماره 997 ایران
کلستریدیوم احیاء کننده سولفیت
102
استاندارد شماره 2197 ایران

در حد مجاز آلودگیها در آرد 103× 5 کلنی می باشد-که در 103-102-105- 3 و2و 5 توانهای 10 میباشند.یعنی 10 به توان 5
 
آخرین ویرایش:

Vaez666

عضو جدید
سلام با تشکر از زحماتتون. ولی لینک ها مشکل داره لطفا جای دیگه ای آپلود کنید. ممنون

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 

mustafa3

کاربر فعال صنایع غذایی ,
اين كل گزارشكارا هست در يه فايل زيپ

ايشالله در فرصتهاي بعدي ويديوهاي استاد رو هم ميذارم
البته استاد خودم نبوده ولي خيلي خوب توضيح ميده توي ازمايشگاه سر كلاس
 

پیوست ها

  • New WinRAR ZIP archive.zip
    535.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Z.nadi

عضو جدید
با سلام
هیچکدوم از موارداین تاپیک دانلود نمیشه..همگی error میده..چکار باید بکنم؟
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M دانلود گزارشکارهای درس شیمی تجزیه تجزیه و شیمی مواد غذایی 7

Similar threads

بالا