[دانلود مقالات پیرامون رشته مهندسی عمران ]

وضعیت
موضوع بسته شده است.
3- چه كسي مي تواند مهندس حرفه اي بشود؟

3- چه كسي مي تواند مهندس حرفه اي بشود؟

فردي مي تواند مهندس حرفه اي شود كه داراي شرايط زير باشد:
1- حداقل داراي دانشنامه كارشناسي مهندسي در يكي از رشته هاي گروه فني و مهندسي، از دانشگاه هاي معتبر و مستقل باشد.
2- حداقل داراي 4 سال تجربه كاري در زمينه مربوط به رشته مهندسي كارشناسي خود باشد.
3- در امتحان دروس پايه مهندسي FE (Fundamentals of Engineering) قبول شود.
4- در امتحان دروس تخصصي PE (Principles and Practice of Engineering) كه شامل دو مرحله گسترده Breath (مشترك بين گرايش ها) و عميق تخصصي هر گرايش Depth، حداقل هاي لازم را كسب نمايد.
مباني آزمون مهندسي حرفه­اي بطور شماتيك در شكل 1 نشان داده شده است.
FE آزمون علوم پايه مهندسي يكسان براي كليه رشته­ها
FE(Fundamentals of Engineering) exam
به مدت 8 ساعت، در دو نوبت صبح
(4 ساعت) و عصر (4 ساعت) - روز اول
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/flash.gif
PE http://www.www.www.iran-eng.ir/images/aqulad.gif
PE1



PE2
آزمون گسترده عمومي در يك رشته مهندسي Breath Examبه مدت چهارساعت در نوبت صبح- روز دوّم
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/flesh.gif
آزمون عميق در يك گرايش اصلي رشته Depth Examبه مدت چهارساعت در نوبت عصر- روز دوّم
شكل 1: نمودار آزمون­هاي FE و PE به همراه زمان­هاي مربوطه​
لازم به ذكر است كه امتياز براي قبولي در هر يك از امتحان هاي FE و PE (شامل PE1 و PE2) كسب حداقل 60% جمع امتيازات هر امتحان مي باشد. سؤالات آزمون ها به ويژه قسمت اول و دوم آزمون PE (PE1 و PE2) در شكل 1 طوري طراحي شده است كه صرفاً با دانش كلاسيك فراگرفته شده از دانشكده قابل پاسخگويي نمي باشد. بنابراين افرادي كه داراي تجربه كاري مؤثر و ملموس با مسائل مهندسي در عمل هستند و آمادگي مباحث تئوري و نظري خود را در حد مورد نياز حفظ نموده اند، به خوبي از پاسخ دادن به سؤالات بر خواهند آمد. تلاش بر اين است تا در سال هاي آينده در انجمن ها، كلاسهاي آموزشي براي آمادگي آزمون PE برگزار شود تا داوطلبان با آشنايي بيشتري در امتحان شركت كنند.
سازمان سنجش
 
مزایا:: در تصميم گيري هاي حساس فني، تعيين فناوريهاي لازم در يك پروسه، قابليت هاي علمي – فني و كارايي، تجربه و خلاقيّت و تحليل افراد، نقش اساسي دارد. همچنين بررسي پارامترهاي مختلف خواص و رفتار مواد در شرايط مختلف كاري، چگونگي كسب ضمانت دوام و كيفيت عملكرد محصول نيز به نوبه خود از اهميت لازم برخوردارند.
اغلب كارفرمايان براي تعيين و همچنين اطمينان از عملكرد يك مهندس در يك مسئوليت فني و حسّاس، نياز به مطالعه فراوان دارند. به عبارت ديگر آنها صرفاً نمي توانند در اينگونه موارد، به مدارك و يا معدل، مصاحبه، توصيه و ... تكيه نمايند. دارندگان گواهي مهندسي حرفه اي با ارائه گواهي مذكور به كارفرمايان مي توانند اطمينان خاطر بيشتري براي ايشان فراهم نمايند. اين افراد قابليت هاي شخصي خود را عملاً بعد از اتمام تحصيلات دانشگاه و پشت سر گذاشتن چند سال كار و تجربه به وسيله آزموني كه توسط يك سازمان معتبر ملي برگزار شده است محك زده و گواهي مربوطه را نيز اخذ نموده اند. با گذشت زمان مشخص خواهد شد كه مهندسان حرفه اي مسلماً شانس بيشتري براي استخدام در مؤسسات بزرگ نسبت به رقباي هم ارز خود خواهند داشت. بديهي است اين افراد در كارهاي فردي و با تشكيلات كوچك نيز بسيار موفق تر خواهند بود از كساني كه اين مرحله را نگذرانيده اند. آمارهاي مربوط به دستمزد مهندسان در برخي كشورهاي توسعه يافته نشان مي دهد كه مهندسان حرفه اي از همكاران هم رشته خود، دستمزد ساليانه ي بيشتري دريافت مي كنند.
مسلماً در ايران نيز پس از گذشت چند سال كه ارزش اجتماعي و اقتصادي اين گواهي نامه براي كارفرمايان مشخص مي شود، به تدريج چنين خواهد شد. به سادگي مي توان پيش بيني كرد كه در آيند‌ة حرفه اي ايران، شركت هاي مهندسي و توليدي يقيناً براي گزينش در مسئوليت هاي حساس و كليدي خود، خواستار گواهي نامه مهندسي حرفه اي از متقاضيان خواهند بود. اين جاست كه آزمون مهندسي حرفه اي به هدف خود، يعني تعالي و كسب مستمر دانش هاي فني و ارتقاء خلاقيت در مهندسان رسيده و چرخ توليد ملي را دقيق تر، روان تر و با صرفه تر از گذشته به حركت در خواهد آورد.
 
[h=3]توانایی‌های مورد نیاز یک مهندس عمران[/h]
  • اجتماعی بودن
یک مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با سایرین باشد. چون رشته مهندسی عمران یک رشته گروهی است. یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان رشته‌های دیگر سروکار دارد و باید با همه این افراد ارتباطی قوی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت در کارش باشد.
  • قوی بودن دروس پایه
با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارایه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد تا در فهم دروس پایه به مشکل بر نخورده و دروس تخصصی و فنی را به راحتی فراگرفته و در آن‌ها خبره گردند.
  • سایر فاکتورها
رشته مهندسی عمران دارای دو بعد طراحی و اجرا است.در این میان عده‌ای از مهندسان جذب کارهای اجرایی می‌شوند که در این صورت باید آمادگی کار در کارگاه‌های داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه‌ریزی و سروکار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌ای نیز جذب بعد طراحی می‌شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی را داشته باشند و از ریاضیات قوی، صبر و حوصله بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشند
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا