[دانلود مقالات و مطالب عمرانی]

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mostapha007

عضو جدید
با راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني مختلف بازار فروش آنتن هاي رنگارنگ رونق گرفت. فروشندگان اين آنتن ها ادعا مي كنند با نصب اين آنتن مي توانيد تمام شبكه هاي تلويزيوني را " مثل آيينه" ببينيد و به قول يكي از آنان " تازه مي فهميد كه تلويزيون داريد." اما بين تبليغات تا واقعيت فاصله بسيار است.
تقريبا همه ايراني ها در هر نقطه از كشور تا حدودي با اين مشكل رو به رو هستند. شايد شما شهرستاني ها تصور كنيد تهراني ها از اين مشكل فارغ اند. اما با وجودي كه مركز اصلي صدا و سيما در تهران قرار دارد، تهراني ها نيز در پي آنتني هستند كه تلويزيونشان را "آيينه" كند.
تهران شيب ثابتي ندارد و پستي و بلندي هاي زيادي دارد. از اين رو، دريافت مطلوب شبكه هاي تلويزيوني مختلف در بخش هايي از تهران اعصاب برخي از بينندگان را برفكي كرده است. البته ، برخي دست به دامن آنتن هاي چرخان و داراي كنترل شده اند و برفك ها را با تغيير جهت آنتن كنار مي زنند.
مژده به تهراني ها كه تا يكي دو سال ديگر براي آيينه شدن تلويزيونشان به آنتن هاي جور واجور نياز ندارند. با نصب يك دكل تلويزيوني 120 متري بر بالاي برج 315 متري ميلاد كه روي تپه هاي نصر تهران ، تپه هايي كه حدود 500 متر بالاتر از سطح زمين قرار دارند، در حال ساخت است، هيچ پستي و بلندي از امواج تلويزيوني "كم بهره" نمي ماند. همچنين، مژده به شهرستاني ها كه با نصب آنتن هاي مخابراتي كنار دكل تلويزيوني، تحول شگرفي را در زمينه ارتباطات تلفني و اينترنتي شاهد خواهند بود.
مشخصات برج ميلاد
ارتفاع نهايي: 435 متر ( با در نظر گرفتن دكل)
كاربري: مخابراتي، تلويزيوني، هواشناسي، گردشگري
پاكار: به عمق 14 متر
بدنه اصلي: 315 متر ، به شكل هشت وجهي،
داراي 6 آسانسور شيشه اي و يك راه پله اضطراري
سازه راس: 12 طبقه به مساحت كل 12898 متر مربع و شامل رستوران گردان، سكوي مشاهده، بخش هاي مخابرات و تلويزيون، تاسيسات، منطقه امن از آتش و نمايشگاه هنري. قطر اين سازه حد اكثر 60 متر خواهد بود و بيشترين سطح زير بنا را در بين برج هاي مخابراتي- تلويزيوني دارد.
بخش هاي جنبي: در كنار برج قرار دارند و شامل بخش هاي زير هستند:
1. مركز بين المللي همايش ها و جشنواره ها ؛
با يك سالن اصلي به ظرفيت 1500 نفر و
هشت سالن فرعي با ظرفيت هاي 60 تا 200 نفر
2 .هتل بين المللي 5 ستاره؛ در 18 طبقه و به مساحت 97 هزار متر مربع جهت پذيرايي از گردشگران و شركت كنندگان در نشست هاي مركز همايش ها
3. مركز تجارت بين المللي و پارك اي.تي. ؛ شامل مركز معاملات بازرگاني، سالن هاي نمايشگاهي، بخش رايانه و ارتباطات، بخش اداري و كتابخانه تخصصي
پي ريزي بزرگ ترين پاكار
برج ميلاد روي تپه هاي نصر ساخته مي شود. اين تپه ها پس از بررسي 14 نقطه مشابه در تهران انتخاب شدند. دوري از گسل هاي اصلي و به اصطلاح درجه يك تهران، بافت زمين شناسي مناسب، دوري از آب هاي زير زميني و مزيت اتوبان هاي اطراف در اين انتخاب موثر بوده است.
پس از انتخاب محل و بررسي هاي زمين شناسي، كه با حفر چند چاه به عمق صد متر و نمونه برداري از لايه هاي مختلف خاك انجام شد، سطح رويي تپه صاف و پاك سازي شد. سپس گودالي به عمق 14 متر و به قطر نزديك به 70 متر روي تپه حفر شد. به اين ترتيب، همه چيز براي پي ريزي بزرگ ترين پاكار كشور آماده شد.
پاكار برج ميلاد از دو بخش تشكيل شده است: الف) پي دايره اي؛دايره اي به قطر 66 متر و ضخامت 3 تا 5/4 متر از بتون مسلح ب) سازه انتقالي؛ نوعيهرم ناقص كه شامل هسته مركزي، ديواره هاي مايل و ديواره هاي مثلثي است. هسته مركزيشامل يك هشت ضلعي به قطر 28 متر و تعدادي حفره است كه جهت آسانسور، راه پله وتاسيسات استفاده مي شود؛ ديوار هاي مايل ،كه در واقع ريشه هاي برج هستند، بين4 /1تا 7/1 متر ضخامت دارند و ديواره هاي مثلثي كه واسطه بين ديواره هاي مايل و هستهمركزي هستند، 5/1 متر ضخامت دارند.
قالب لغزنده و شاغول ليزري
بدنه اصلي برج ،كه سازه بالا و دكل آنتن روي آن قرار مي گيرد، از چهار باله و دو هشت ضلعي تو در تو تشكيل شده است و چند ديواره ارتباط آنها را با يكديگر برقرار مي كنند. هشت ضلعي خارجي محل قرار گيري 6 آسانسور و يك راه پله اضطراري است . درون هشت ضلعي مياني در تراز 5/247 متري محلي براي نصب پايه دكل تعبيه شده است.
براي ساختن بدنه اصلي برج از روشي به نام قالب لغزنده استفاده مي شود. اين قالب ،كه به شكل هندسي بدنه برج ساخته شده است، روي 48 جك هيدروليك قرار دارد و به كمك آنها جا به جا مي شود . ارتفاع قالب حدود يك متر است و در هر بار بتون ريزي حد اكثر 20 سانتي متر بالا برده مي شود. از اين رو، روزانه حدود 2 متر بر ارتفاع برج افزوده مي شود.
ديواره هاي بدنه با شيب ملايمي به سمت بالا( هر متر حدود 21 ميلي متر) كج مي شوند به نحوي كه قطر دايره محاطي در تراز پايه ، 28 متر و در تراز 233 متري ، 2/18 متر است. يعني، قطر بدنه با افزايش ارتفاع كاهش مي يابد. البته، قطر ديواره ها نيز از 6/1 به 4/0 متر كاهش مي يابد. با وجود اين قطر هسته مركزي تا ارتفاع زيادي ثابت مي مانند.
براي اين كه طي بتون ريزي و ساختن بدنه اصلي ، برج به چپ يا راست منحرف نشود، از شاغول ليزري استفاده مي شود. اين شاغول از دستگاه پخش پرتو ليزر و صفحه هدف تشكيل شده است. دستگاه پخش اشعه ليزر ،كه در تراز پايه و درون هسته مركزي كار گذاشته مي شود، هميشه به صورت كاملا افقي خود را تراز مي كند و پرتو هاي ليزر در خط مستقيم به سمت بالا آزاد مي كند.
صفحه هدف روي قالب لغزنده نصب مي شود و مانند صفحه هدف تير اندازي است. اگر پرتو ليزري كه دستگاه از تراز پايه آزاد مي كند به نقطه مركزي صفحه هدف برخورد كند، بدنه برج بدون كمترين انحراف به سمت بالا در حال ساختن است. در غير اين صورت، ميزان انحراف به چپ يا راست مشخص مي شود و قالب لغزنده به كمك جك ها به مسير درست هدايت مي شود. در واقع، قالب لغزنده مانند هر ماشين متحرك ديگر ، راننده اي دارد كه از انحراف آن از مسير درست جلوگيري مي كند.
بزرگ ترين سبد دنيا
اصلي ترين بخش برج، ساختمان راس آن است و خدمات مورد انتظار از برج در آن متمركز مي شود. اين ساختمان از تراز 5/247 تا ارتفاع 315 متري پيرامون بدنه اصلي و در 12 طبقه در حال ساختن است.
در محيط اين ساختمان از تراز 4/254 تا 8/280 متري سبدي فلزي قرار مي گيرد كه شبكه هاي آن لوزي شكل و مثلثي است و نماي شيشه اي ساختمان بين آنها اجرا مي شود . در نتيجه، چشم انداز زيبايي از داخل ساختمان به بيرون فراهم مي شود به علاوه، از تراز 4/302 تا 25/313 گنبد دوار با نماي شيشه اي پيش بيني شده است كه ديد بسيار زيبايي به آسمان فراهم خواهد كرد و مي توان از آن براي رصد ستارگان استفاده كرد.
سبد فلزي قطر سازه راسي را به حداكثر 60 متر رسانده و سازه را بزرگ ترين سازه راسي دنيا ساخته است. اين سبد بزرگ بايد با يكي از نيروهاي عظيم طبيعت يعني باد پنجه نرم كند. از اين رو، براي بررسي رفتار سازه در برابر باد، ابتدا الگوي وزش باد در تهران بر اساس آمار هواشناسي پيش بيني شد. سپس مدل برج در تونل باد دانشگاه علم و صنعت قرار گرفت و رفتار آن بررسي شد. سپس مدل يك صدم برج براي بررسي نهايي از سوي مشاور خارجي برج در تونل باد دانشگاه انتاريوي كانادا مطالعه شد. پس از اين برسي ها ، كارهاي لازم براي مقاوم سازي سازه راسي پيش بيني و طراحي شد.
ايمن از آتش
اگر در يكي از روزهاي نه چندان دور شنيديد كه يكي از دوستانتان بهرستوران گردان برج ميلاد رفته و در آتش سوزي ساختمان راسي به دام افتاده است، دراصل خبر شك كنيد. نخست، بدنه ساختمان از مواد مقاوم به آتش پوشيده شده است كه فرصتكافي را براي دور شدن افراد از محل حادثه فراهم مي كتد. دوم، آسانسور هاي بسيارسريع ساختمان ( با سرعت 7 متر بر ثانيه) افراد را به پايين ترين طبقه ساختمان راسيكه اتاق ايمن از آتش در آن قرار دارد، مي رسانند. اين اتاق كاملا بتوني است ودستگاه تهويه قدرتمندي دارد و در برابر آتش محفوظ است. سوم، گروهي آتش نشان ماهرهميشه در برج آماده خدمت هستند و ضمن هدايت كردن افراد به اتاق ايمن از آتش و درنهايت پايين برج، به مبارزه با آتش مي پردازند.
ايمن از ترك
يكي از مشكلاتي كه سازه هاي بتوني ممكن است با آن رو به رو شوند، ترك هاي ريزي است كه با وجود تمام اقدامات پيش گيراننده ممكن است در آنهات به وجود آيد. در صورتي كه آب به اين ترك ها نفوذ كند و يخ بزند، افزايش حجم آب، كه پس از يخ زدن رخ مي دهد، مي تواند به سازه بتوني آسيب برساند.
در برج ميلاد براي جلوگيري از اين آسيب، مواد ويژه اي به بتون مي افزايند كه باعث مي شود سوراخ هاي بسيار ريزي در بتون به وجود آيد. حال اگر در چنين بتوني تركي ايجاد شود و آب محصور در آن يخ بزند، فضاي كافي براي افزايش حجم آب را سوراخ هاي ريز بتون فراهم مي كنند. بنابر اين بتون بيشتر ترك نمي خورد و سالم باقي مي ماند.
.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mostapha007

عضو جدید
سازه هاي نگهبان

سازه هاي نگهبان

سازه هاي نگهبان
1- گود برداري و سازه هاي نگهبان
در بسياري از پروژه هاي ساختماني لازم است که زمين به صورتي خاکبرداري شود که جداره هاي آن قائم يا نزديک به قائم باشد. اين کار ممکن است به منظور احداث زير زمين ، کانال ، منبع آب و .. صورت گيرد. فشار جانبي وارد بر اين جداره ها ناشي از رانش خاک بر اثر وزن خود آن ، و نيز سر بار هاي (surcharge) احتمالي روي خاک کنار گود مي باشد. اين سربارها مي توانند شامل خاک بالاتر از تراز افقي لبه ي گود ، ساختمان مجاور ، بارهاي ناشي از بهره برداري از معابر مجاور و ... باشند. به منظور جلوگيري از ريزش ترانشه و تبعات منفي احتمالي ناشي از اين خاکبرداري ، سازه هاي موقتي را براي مهار ترانشه اجرا مي کنند که به آن سازه هاي نگهبان (retaining structures;support systems) مي گويند.
اهداف اصلي ايمن سازي جداره هاي گود با استفاده از سازه هاي نگهبان عبارتند از : حفظ جان انسانهاي خارج و داخل گود ، حفظ اموال خارج و داخل گود و نيز فراهم آوردن شرايط امن و مطمئن براي اجراي کار.
موضوع گودبرداري و طراحي و اجراي سازه هاي نگهبان در مهندسي عمران داراي گستره وسيعي است و نياز به بررسي ها و مطالعات و ملاحظات ژئوتکنيکي، سازه اي ، مواد و مصالح، تکنولوژيکي و اجرايي و اقتصادي و اجتماعي دارد. در نتيجه مي توان گفت که انتخاب روش مناسب بستگي به جميع شرايط تأثيرگذار دارد و مي توان در شرايط مختلف، به صورت هاي گوناگوني باشد. از سوي ديگر، تئوري ها و روش هاي اجرايي گود برداري و سازه هاي نگهبان، هم مبتني بر اصول تئوريک و هم متأثر از ملاحظات اجرايي و تجربي، توأماً است.
پايدارسازي جداره هاي گودبرداري به صورتها و روشهاي مختلفي صورت مي گيرد که از جمله آنها به روشهاي : مهار سازي (anchorge) ، دوخت به پشت (tie back) ، ديواره ديافراگمي (diaphragm wall) ، مهار متقابل (reciprocal support) ، اجراي شمع (piling) ، سپر کوبي (sheet piling) ، و اجراي خرپا (truss construction) اشاره نمود.


 

mostapha007

عضو جدید
معرفي تكنولوژي سازه

معرفي تكنولوژي سازه


معرفي تكنولوژي سازه?هاي پيش ساخته سبك در صنعت ساختمان

صنعت ساختمان و پروژه­هاي عمراني به گواهي آمار و ارقام، از لحاظ سرمايه و حجم نيروي انساني درگير، بزرگترين صنعت در كشور مي­باشد. رشد سريع جمعيت و افزايش تقاضا، نياز به كاهش زمان تحويل پروژه­هاي عمراني و كاهش زمان برگشت سرماية سرمايه­گذاران و عواملي از اين قبيل باعث شده­اند تا ضرورت ايجاد تحول در شيوه­هاي سنتي صنعت ساختمان روزبه­روز بيشتر شود. روش­ "سازه­هاي پيش­ساخته سبك" كه يكي از تكنولوژي­هاي نوپا در عرصه ساخت و ساز­هاي عمراني در كشور است موضوع مصاحبة شبكة تحليلگران تكنولوژي ايران با مهندس احمدي، معاونت اجرايي موسسة سازه­هاي پيش­ساختة سبك (SAP) است. در زير نكات مهم آن ملاحظه مي­گردد:
صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زماني برمي­گردد كه اولين تيرهاي بتوني به صورت T شكل، توليد صنعتي شده و قطعات بتوني با اشكال مختلف در مقياس صنعتي توليد شد.

اگر تكنولوژي ساختمان را به معني وارد شدن صنعت در ساختمان­سازي بگيريم، از حدود سال47 تكنولوژي ساختمان وارد ايران شد و اوج آن زماني بود كه ساختمان­سازي به صورت شهرك­سازي در بعضي از شهرهاي بزرگ مثل اصفهان(مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبريز، تهران و برخي ديگر از شهرها شروع شد. اين صنعت بيشتر از كشورهاي اروپايي مانند آلمان، هلند، انگليس و فنلاند به ايران وارد شد.


تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك

تنوع تكنولوژي­هاي ساختمان بسيار زياد است و هر كدام ويژگي­ها و قاعدتاً محدوديت­هاي خاص خود را دارند. سيستم سازه­هاي پيش ساخته سبك را حدود 34 سال پيش يك آمريكايي ابداع كرد. مرحلة صنعتي شدن آن 5 تا 6 سال به طول انجاميد. عمده­ترين شركت­هايي كه در دنيا اين تكنولوژي را به كار مي­گيرند، شركت E.V.G اتريش و شركت­هاي 3D Panel و RAM در آمريكا مي­باشند. توجه زياد صنايع اروپايي به تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساخته سبك به خاطر مشكلاتي بود كه در ساير تكنولوژي­هاي پيش­ساخته وجود داشت. به طور مثال تكنولوژي Large Panel با وجود سرعت بالا و كارخانه­اي بودن آن، با مشكل ضعف اتصالات روبروست و همچنين وزن سنگين ساختمان يك معضل جدي در اين تكنولوژي به شمار مي­رود. حمل­ونقل قطعات سنگين بتوني، اين فرآيندها را دشوار مي­كند. در زلزله­اي كه چند سال پيش در تركيه اتفاق افتاد، ساختمان­هاي زيادي كه در آنها از تكنولوژي Large Panel استفاده شده بود به دليل ضعف اتصالات تخريب شدند.

در تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك، اتصالات به صورت يكپارچه است (ديوار به ديوار، سقف به ديوار و ديوار به پي). بر خلاف روش Large Panel كه اتصالات به صورت كام و زبانه است، در روش سازه­هاي پيش ساخته سبك، اتصالات به صورت جوش نقطه­اي است و به جاي اينكه ابتدا قطعات سنگين بتن در كارخانه ساخته شده و بعد به هم متصل شوند، ابتدا سازه به صورت شبكه­هاي ميلگردي كه بين آنها(بين دو شبكه ميلگرد) يك لايه فوم پلي­استايرن قرار مي­گيرد ساخته مي­شود و پانل­هاي سبك در محل احداث ساختمان به فنداسيون جوش داده مي­شود و همچنين ديوارها و سقف به هم جوش داده مي­شوند و ساختمان با پانل­هاي سبك برپا مي­شود. سپس در همان محل ديوارها و سقف و محل، اتصالات به صورت همزمان بتن پاشي مي­شوند. بتن از طريق پمپ، با فشار هوا به پانل­ها پاشيده مي­شود كه اصطلاحاً آن را "شات كريت" گويند.

اين روش باعث يكپارچگي در اتصالات شده، استحكام و پايداري ساختمان را در مقابل نيروهاي ديناميكي حاصل از زلزله يا طوفان افزايش مي­دهد.

بنابراين دليل انتخاب روش سازه­هاي پيش ساخته سبك استفاده از امتيازات برتر آن نسبت به ساير تكنولوژيهاي پيش ساخته موجود است كه هنوز هم از اين مزايا برخوردار است.

البته همانند صنايع ديگر، در اين صنعت هم ممكن است نوآوري­هايي در دنيا ديده شود. اما با توجه به شرايط اقليمي، فرهنگي و اجتماعي، روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك، مناسبترين روش براي ايران تشخيص داده شده است. به طور مثال تكنولوژي­هاي جديد قيمت مسكن را خيلي بالا مي­برند كه اين با نياز اغلب مردم ما به خانه­هاي ارزان­قيمت سازگار نيست ولي روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك قيمت را بالا نمي­برد.

ويژگي­هاي مهم روش سازه­هاي پيش ساخته سبك

الف) مقاومت در برابر زلزله

در مناطق زلزله­خيز مانند ايران، يكي از پارامترهاي مهم در ساختمان­سازي كاهش وزن ساختمان است. چرا كه نيروهاي زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقيم دارد. بنابراين تكنولوژي انتخاب شده بايد داراي جهت­گيري كاهش وزن باشد. بر خلاف شيوة سازه­هاي پيش­ساخته سبك در ساير سيستم­هاي پيش­ساخته ديگر، اتصالاتشان اكثراً به صورت مفصلي و لولايي است و داراي وزن سنگين هستند. تنها در اين روش است كه با 8 سانتيمتر بتن مي­­توان نيروهاي ساختمان 4 طبقه را در طبقه همكف تحمل كرد. وزن نهايي ساختمان با اين روش، نسبت به روش­هاي پيش­ساخته ديگر و همچنين ساختمان­هاي بتني، 25 درصد كاهش مي­يابد؛ يعني در هنگام زلزله 25 درصد نيروي كمتر به ساختمان وارد مي­شود. امروزه سبك­سازي ساختمان يكي از شعارهاي اصلي در صنعت مسكن است.


ب) انعطاف­پذيري در توليد و امكان حفظ جلوه­هاي معماري اسلامي و ايراني

مسأله مهم ديگر در صنعت ساختمان حفظ ملاك­­هاي فرهنگي و جلوه­هاي معماري اسلامي و ايراني در طراحي و نماسازي ساختمان­هاست. انحناهاي موجود در گنبدهاي مساجد، نقش­­ و نگارهاي ايراني و اسليمي و ساير موارد از نشانه­هاي معماري اسلامي و ايراني است كه در روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك مي­توان آنها را حفظ كرد. چرا كه مي­توان پانل­هاي سبك مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آنها در محل خود، بتن­پاشي روي آنها انجام داد. روش سازه­هاي پيش ساخته سبك، حتي ساخت گنبدهاي بزرگ را كه به دليل زيادي وزن، دشوار است آسان­تر­ مي­كند چرا كه در اين روش وزن سازه­ها بسيار كاهش مي­يابد در حالي كه مقاومت و استحكام­ آنها بالاتر مي­رود.


ج) ايمني در ساختمان

بحث ايمني، از مهمترين مسائل صنعت ساختمان است چرا كه با سلامتي انسان­ها سر و كار دارد. در ساختمانهاي سنتي چون ستونها و اسكلت فلزي، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل مي­كنند. با كنار رفتن يك تير يا ستون، كل ساختمان به طور ناگهاني فرو مي­ريزد. در روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك چون به جاي استفاده از اسكلت فلزي، از شبكه­هاي ميلگردي كه در تمام سطوح ديوارها توزيع شده­­­اند استفاده مي­شود، فروريزي ناگهاني پيش نمي­آيد. چرا كه اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت يكپارچه در تمام ساختمان وجود دارند.


د) صرفه­جويي­هاي ملي و ساير مزاياي ناشي از كاربرد روش سازه­ها پيش­ساختة سبك

اگر به صرفه­جويي­هايي كه كوچك به نظر مي­رسند، در مقياس ملي نگاه كنيم، به ارقام بالايي تبديل مي­شوند كه مي­تواند نقشي حياتي در رشد و شكوفايي كشور ايفا كند. در زير به مزاياي ناشي از كاربرد تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساخته سبك در صنعت ساختمان اشاره مي­شود:

1- كاهش متوسط ميزان كاربرد ميلگرد فولاد از 38 كيلوگرم در ساختمان­هايLarge Panel و ساختمان سنتي به 34 كيلوگرم در روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك

2- كاهش استفاده از سيمان در هزينه­هاي تمام شده ساختمان

3- ده درصد كاهش در هزينة تمام­شدة ساختمان

4- كاهش وزن ساختمان(بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد 12 كيلوگرم در هر متر مربع زيربنا، كاهش وزن ديده مي­شود)

5- كاهش زمان برگشت سرمايه از حدود 2 سال در شيوه سنتي به 5 الي 6 ماه در روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك

6- كاهش ضايعات مواد اوليه و استفاده بهتر از منابع ملي

7- صرفه­جويي در مصرف انرژي(به دليل عايق بودن ديوارها، ناشي از كاربرد پل­استايرن در پانل­ها)

8- افزايش عمر ساختمان و افزايش استحكام آن

9- ايمني بيشتر ساختمان در برابر زلزله

10- كاهش ميزان آلودگي­هاي صوتي محيط

از محدوديت­هاي روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك آن است كه فعلاً اين روش تنها تا 4 طبقه در كشور قابل انجام است. البته در دنيا تا 8 طبقه نيز از آن استفاده شده است
 

mostapha007

عضو جدید
مزایای استفاده از سازه های گنبدی بتن آرمه:

مزایای استفاده از سازه های گنبدی بتن آرمه:

مزایای استفاده از سازه های گنبدی بتن آرمه:
1) سرعت در ساخت:
گنبدهاي بتن آرمه در مقايسه با ديگر سازه‌هاي قديمي با ابعاد محیطی یا حجم یکسان، سريع تر اجرا مي‌شوند.
به عنوان مثال:
- اجراي سازه فوقاني يك گنبد بتن آرمه جهت ذخيره‌سازي 15 هزار تن غله ظرف مدت 4 هفته.
- اجراي سازه‌ فوقاني يك گنبد بتن آرمه جهت يك مركز چند منظوره ورزشی (ژیمنازیوم) به مساحت 1500 متر‌مربع ظرف مدت 3 هفته.
سه دليل اصلي چنین سرعتی در اجرا به شرح ذیل می باشد:
1-استفاده از بالن پر شده از گاز هزينه و زمان اجرا را در مقايسه با روش قديمي به نصف تقليل مي‌دهد.
2-يكي از دلايل خوب پائين‌آوردن هزينه نيروي انساني، استفاده از shotcrete (پاشيدن بتن) مي‌باشد.
3-چون اجراي پروژه در داخل بالن انجام مي‌شود، تاثيرات آب و هوايي در زمان‌بندي‌ اجرای پروژه تاثیر ندارد.
2) مقاومت و پایداری:
طی قرون متمادی شکل کره به عنوان مقاوم ترین سازه شناخته شده است: پوسته تخم مرغ، خانه اسکیموها، انبارها یا مخازن تحت فشار بالا و غیره.
ساختمان‌هاي بيضوي ما بهترين مقاومت و پايداري طبيعي را دارا مي‌باشند.
گنبدهاي بتن آرمه با بهترين مصالح به شرح ذیل ساخته مي‌شوند:
1-بالن P.V.C مسلح شده با پلی استر (280 گرم بر متر‌مربع )
2-فوم VETHANE مقاوم در برابر حريق و آتش‌سوزي (با چگالي 55 كيلوگرم بر متر‌مكعب )
3-اجراي بتن شات كريت با ميزان سيمان 400 تا 450 كيلوگرم سیمان در هر متر‌مكعب (يا مشابه آن)
4-می توان از اضافه کردن آنتي‌اسيدها و افزودنی ها به بتن، جهت نگهداری محصولاتی چون فسفات، نيترات و آمو‌‌‌‌نيترات و غيره، استفاده نمود.
3) بهینه سازی:
گنبدهاي بتن‌آرمه نسبت حجم به سطح را افزايش مي‌دهد.


4) عايق حرارتي (VETHANE):
عايق حرارتي، در دوره كيورينگ و عمل‌آوري بتن، آن را در شرايط ايده‌آل نگه مي‌دارد. همچنين بتن تحت تاثير شرايط جوي و نوسانات دمای هوا در روز يا شب قرار نگرفته و عمل‌آوري بتن نيز در محيط بسته و با رطوبت هوا اتفاق مي‌افتد. شایان ذکر است در این حالت سازه بتن آرمه از شوک های حرارتی مصون بوده و مقاومت خوبی در مقابل ترک پیدا می کنند. همچنین در بیشتر موارد این عایق حرارتی جمع شدگی های سطح بتن را حذف می نماید.
ضخامت فوم‌ VETHANE حداقل 50 ميليمتر مي‌باشد. البته ما مي‌توانيم اين ضخامت را با توجه به كاربرد آن در سردخانه‌ها، اماكن مذهبي، مدارس و غيره افزايش دهيم.

5) خاصيت ضد آب (waterproof):
ضد آب بودن سازه از اولين مراحل اجرا با باد شدن بالن ایجاد می شود. بالن پس از ساخت سازه در جای خود باقی می ماند و باعث سختی و مقاومتی مضاعف به شرح ذیل می شود:
-مقاومت در برابر آب
-مقاومت در برابر هوا در یک شرایط جوی کنترل شده (اکسیژن، ازت، دی اکسید کربن، خشکی هوا و غیره)


6) هزينه پائين تعميرات و نگهداري:
سطح خارجي گنبد بتن آرمه كاملاً صيقلي بوده و به راحتي تميز می گردد و بنابراين هيچگونه خوردگي يا زدگي نمي‌تواند روي اين گنبد بتن آرمه ايجاد شود.


7) زیبایی:
بجز بخشی از مزاياي سازه های گنبدی كه عنوان شد، زیبایی و ظرافت این سازه ها نیز از دیگر مزایای قابل ذکر است.
برای اثبات این صحبت کافیست برخی از پروژه های اجرا شده توسط شرکت PIRS مانند مرکز فضایی در تولوز فرانسه و تاتر Imax در Poitiers فرانسه را بررسی نمایید.


Space Centre - Place: Toulouse (Haute-Garonne) - FRANCE

CINEMA OMNIMAX - (theatre) Place: Poitiers (Vienne) - FRANCE
8) تنوع:
گنبدهاي بتن‌آرمه كه جهت ذخيره‌سازي بكار مي‌روند اغلب مجهز به درهاي بزرگي هستند كه اجازه ورود لودرهاي بزرگ جهت بارگيري را می دهند. در طي فصول غير‌كاري مي‌توان از آنها به عنوان انبار مواد دیگر استفاده نمود. همچنین گنبدها می توانند دارای پنجره یا سقف شیشه ای نیز باشند.


9) سازگاری:
هیچ استانداردی برای اندازه گنبدها تعیین نشده است. ولی شکل گنبدها می تواند از 4/3 کره تا 3/1 کره و دارای قطرهای 6 الی 85 متر باشد.


شكل ‌هاي مختلف انبارهاي ذخيره‌سازي
 

mostapha007

عضو جدید
الگوهای معماری و طبیعت : 80

الگوهای معماری و طبیعت : 80

الگوهای معماری و طبیعت : 80

بدن انسان:
شكل بدن انسان،منحصر به فرد بودن آن و هویت تشكیل یافته آن از بخشهای متمایز،به انسان اولین قانون تركیب را آموخته است:وحدت در عین گوناگونی.استفاده از بدن انسان در طراحی چه آگاهانه باشد یا نه،بخشی اساسی از تمام تمدنهای معماری،بدون توجه به دوره و زمان آنها را تشكیل می دهد.
استخوان بندی:
ایده اسكلت به عنوان سازه باربر بدن،حتی در ابتدایی ترین كلبه های ساخت بشر مشاهده می شود،كه با استفاده از شاخه های درختان ساخته و سپس با پوششی از پوست حیوانات و بوته های كوچك پوشانیده می شدند.نه تنها سازه چوبی قابلیت ایجاد این رابطه بین كالبد باربر و پوسته خارجی را دارد،بلكه این رابطه دوگانه از زمانی كه شروع به استفاده از فولاد و بتن مسلح در مصالح ساختمانی شد معنی تازه ای یافته است.
حیوانات:
استفاده از خصوصیات بدن حیوانات در بسیاری از تمدنهای بشری،این قابلیت را برای معماران ایجاد كرده است تا از تقلیدی سمبلیك برای ایجاد ارتباط بین ایده های خود و ایجاد ارزشهای جامع استفاده كنند.صفات مشخصه هر حیوان و هر كدام از اعضای بدن آنها(بال،پنجه،منقار و...) در ساخت بناها به منظور دستیابی به قدرت جادویی استفاده می شده است. از نمونه های استفاده شده فرمهای بدن حیوانات در معماری می توان از فرم دفاعی بدن لاكپشت،فرم سیال و آزاد بدن پرندگان و فرمهای محاطی حلزون نام برد.
كوهها:
گفته می شود" برای آنها كه رویاهایشان برخاسته از طبیعت است،حتی كوچكترین تپه منبعی از الهام است" ستایش كوهها به عنوان نقاط عطف جهان،الهام بخش تمایل سركوب ناپذیر انسان برای ساخت كوههای نمادین همانند زیگوراتها،هرمها و معابد و به همان شیوه در عصر امروز،آسمان خراشها و سازه ساختمانهای مسكونی كه از منظر اطراف خود تبعیت می كنند،شمرده می شود.
كریستال:
در آشوب سنگهای بی فرم،زمین گنج خود(كریستالها) را پنهان كرده است.اینجاست كه طبیعت آشكارا قصد دارد به انسان نظم،وضوح و اطاعت از قوانین آفرینش و تكامل را بیاموزد.
شاخه:
انشعاب جزیی از طبیعت درخت است كه به انسان ایده رشد و تكثیر را می آموزد.انشعاب مظهر ایجاد است، تولید مثلی كه در مقطع زمانی خاص از رشد خود در طبیعت دو برابر می شود،دقیقا عكس آنچه در مورد جریان آب اتفاق می افتد مادامی كه حركت رو به جلوی آن،شاخه های جدا شده از سرچشمه را به هم پیوند می دهد.انشعاب به انسان قدرت تكرار را می آموزد.دنباله ای از تنه،شاخه ها،سربرگها،برگها و ... قانونی مشابه نظم حاكم بر معماری را به نمایش می گذارد.
درخت:
درخت در بسیاری از فرهنگها سمبلی از كل عالم،پیدایش و تكامل آن است.همینطور رشد عمودی آن،درخت را به مظهری انسانی تبدیل می كند،سنبلی از آنچه آن را مقیاسی از كل جهان می دانیم.اولین بار قانون "treeness"توسط رایت در یكی از سخنرانیهای اولیه اش مطرح شده است.
گل آذین(inflorscene)
گل آذین نحوه استقرار گلها بر روی شاخه به عنوان محوری عمودی است. گل آذین سیستمی انشعابی دارد. در طول تاریخ،تقریبا تمام سیستمهای استقرار گل آذین،معادلی در معماری بناها و به همان میزان در تزیینات یافته اند.
گلها:
مدلهای مركزگرای گلها نه تنها به معماران ایده های بی پایانی از فرمهای تزیینی را می دهد،بلكه اصول توزیعی و ارگانیسم های طبیعی شكل گرفته براساس محوری عمودی و با فرمهای متنوعی از ساختارهای لایه ای هم پوشاننده،آرایشی از چیدمان گلبرگها حول یك محور مركزی و گسترش عمودی آن از یك نقطه را به نمایش می گذارد.
و در آخرآنكه ما باید درك و آگاهی خود از طبیعت را با توجهی محتاطانه و از طریق تحقیقات و مطالعات دقیق برای دستیابی به بالاترین درجه كارایی،اندیشمندانه سازیم.تا كنون بیشتر توجه انسان به طبیعت رویكردی احسلسی و شهودی بوده است اما در حال حاضر روش و شیوه ای متفاوت در نگاه به طبیعت باید اتخاذ كرد
سايت:iran_eng

__________________
 

mostapha007

عضو جدید
تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك

تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك

تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك

تنوع تكنولوژي­هاي ساختمان بسيار زياد است و هر كدام ويژگي­ها و قاعدتاً محدوديت­هاي خاص خود را دارند. سيستم سازه­هاي پيش ساخته سبك را حدود 34 سال پيش يك آمريكايي ابداع كرد. مرحلة صنعتي شدن آن 5 تا 6 سال به طول انجاميد. عمده­ترين شركت­هايي كه در دنيا اين تكنولوژي را به كار مي­گيرند، شركت E.V.G اتريش و شركت­هاي 3D Panel و RAM در آمريكا مي­باشند. توجه زياد صنايع اروپايي به تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساخته سبك به خاطر مشكلاتي بود كه در ساير تكنولوژي­هاي پيش­ساخته وجود داشت. به طور مثال تكنولوژي Large Panel با وجود سرعت بالا و كارخانه­اي بودن آن، با مشكل ضعف اتصالات روبروست و همچنين وزن سنگين ساختمان يك معضل جدي در اين تكنولوژي به شمار مي­رود. حمل­ونقل قطعات سنگين بتوني، اين فرآيندها را دشوار مي­كند. در زلزله­اي كه چند سال پيش در تركيه اتفاق افتاد، ساختمان­هاي زيادي كه در آنها از تكنولوژي Large Panel استفاده شده بود به دليل ضعف اتصالات تخريب شدند.

در تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك، اتصالات به صورت يكپارچه است (ديوار به ديوار، سقف به ديوار و ديوار به پي). بر خلاف روش Large Panel كه اتصالات به صورت كام و زبانه است، در روش سازه­هاي پيش ساخته سبك، اتصالات به صورت جوش نقطه­اي است و به جاي اينكه ابتدا قطعات سنگين بتن در كارخانه ساخته شده و بعد به هم متصل شوند، ابتدا سازه به صورت شبكه­هاي ميلگردي كه بين آنها(بين دو شبكه ميلگرد) يك لايه فوم پلي­استايرن قرار مي­گيرد ساخته مي­شود و پانل­هاي سبك در محل احداث ساختمان به فنداسيون جوش داده مي­شود و همچنين ديوارها و سقف به هم جوش داده مي­شوند و ساختمان با پانل­هاي سبك برپا مي­شود. سپس در همان محل ديوارها و سقف و محل، اتصالات به صورت همزمان بتن پاشي مي­شوند. بتن از طريق پمپ، با فشار هوا به پانل­ها پاشيده مي­شود كه اصطلاحاً آن را "شات كريت" گويند.

اين روش باعث يكپارچگي در اتصالات شده، استحكام و پايداري ساختمان را در مقابل نيروهاي ديناميكي حاصل از زلزله يا طوفان افزايش مي­دهد.

بنابراين دليل انتخاب روش سازه­هاي پيش ساخته سبك استفاده از امتيازات برتر آن نسبت به ساير تكنولوژيهاي پيش ساخته موجود است كه هنوز هم از اين مزايا برخوردار است.

البته همانند صنايع ديگر، در اين صنعت هم ممكن است نوآوري­هايي در دنيا ديده شود. اما با توجه به شرايط اقليمي، فرهنگي و اجتماعي، روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك، مناسبترين روش براي ايران تشخيص داده شده است. به طور مثال تكنولوژي­هاي جديد قيمت مسكن را خيلي بالا مي­برند كه اين با نياز اغلب مردم ما به خانه­هاي ارزان­قيمت سازگار نيست ولي روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك قيمت را بالا نمي­برد.

ويژگي­هاي مهم روش سازه­هاي پيش ساخته سبك

الف) مقاومت در برابر زلزله

در مناطق زلزله­خيز مانند ايران، يكي از پارامترهاي مهم در ساختمان­سازي كاهش وزن ساختمان است. چرا كه نيروهاي زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقيم دارد. بنابراين تكنولوژي انتخاب شده بايد داراي جهت­گيري كاهش وزن باشد. بر خلاف شيوة سازه­هاي پيش­ساخته سبك در ساير سيستم­هاي پيش­ساخته ديگر، اتصالاتشان اكثراً به صورت مفصلي و لولايي است و داراي وزن سنگين هستند. تنها در اين روش است كه با 8 سانتيمتر بتن مي­­توان نيروهاي ساختمان 4 طبقه را در طبقه همكف تحمل كرد. وزن نهايي ساختمان با اين روش، نسبت به روش­هاي پيش­ساخته ديگر و همچنين ساختمان­هاي بتني، 25 درصد كاهش مي­يابد؛ يعني در هنگام زلزله 25 درصد نيروي كمتر به ساختمان وارد مي­شود. امروزه سبك­سازي ساختمان يكي از شعارهاي اصلي در صنعت مسكن است.


ب) انعطاف­پذيري در توليد و امكان حفظ جلوه­هاي معماري اسلامي و ايراني

مسأله مهم ديگر در صنعت ساختمان حفظ ملاك­­هاي فرهنگي و جلوه­هاي معماري اسلامي و ايراني در طراحي و نماسازي ساختمان­هاست. انحناهاي موجود در گنبدهاي مساجد، نقش­­ و نگارهاي ايراني و اسليمي و ساير موارد از نشانه­هاي معماري اسلامي و ايراني است كه در روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك مي­توان آنها را حفظ كرد. چرا كه مي­توان پانل­هاي سبك مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آنها در محل خود، بتن­پاشي روي آنها انجام داد. روش سازه­هاي پيش ساخته سبك، حتي ساخت گنبدهاي بزرگ را كه به دليل زيادي وزن، دشوار است آسان­تر­ مي­كند چرا كه در اين روش وزن سازه­ها بسيار كاهش مي­يابد در حالي كه مقاومت و استحكام­ آنها بالاتر مي­رود.


ج) ايمني در ساختمان

بحث ايمني، از مهمترين مسائل صنعت ساختمان است چرا كه با سلامتي انسان­ها سر و كار دارد. در ساختمانهاي سنتي چون ستونها و اسكلت فلزي، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل مي­كنند. با كنار رفتن يك تير يا ستون، كل ساختمان به طور ناگهاني فرو مي­ريزد. در روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك چون به جاي استفاده از اسكلت فلزي، از شبكه­هاي ميلگردي كه در تمام سطوح ديوارها توزيع شده­­­اند استفاده مي­شود، فروريزي ناگهاني پيش نمي­آيد. چرا كه اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت يكپارچه در تمام ساختمان وجود دارند.


د) صرفه­جويي­هاي ملي و ساير مزاياي ناشي از كاربرد روش سازه­ها پيش­ساختة سبك

اگر به صرفه­جويي­هايي كه كوچك به نظر مي­رسند، در مقياس ملي نگاه كنيم، به ارقام بالايي تبديل مي­شوند كه مي­تواند نقشي حياتي در رشد و شكوفايي كشور ايفا كند. در زير به مزاياي ناشي از كاربرد تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساخته سبك در صنعت ساختمان اشاره مي­شود:

1- كاهش متوسط ميزان كاربرد ميلگرد فولاد از 38 كيلوگرم در ساختمان­هايLarge Panel و ساختمان سنتي به 34 كيلوگرم در روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك

2- كاهش استفاده از سيمان در هزينه­هاي تمام شده ساختمان

3- ده درصد كاهش در هزينة تمام­شدة ساختمان

4- كاهش وزن ساختمان(بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد 12 كيلوگرم در هر متر مربع زيربنا، كاهش وزن ديده مي­شود)

5- كاهش زمان برگشت سرمايه از حدود 2 سال در شيوه سنتي به 5 الي 6 ماه در روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك

6- كاهش ضايعات مواد اوليه و استفاده بهتر از منابع ملي

7- صرفه­جويي در مصرف انرژي(به دليل عايق بودن ديوارها، ناشي از كاربرد پل­استايرن در پانل­ها)

8- افزايش عمر ساختمان و افزايش استحكام آن

9- ايمني بيشتر ساختمان در برابر زلزله

10- كاهش ميزان آلودگي­هاي صوتي محيط

از محدوديت­هاي روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك آن است كه فعلاً اين روش تنها تا 4 طبقه در كشور قابل انجام است. البته در دنيا تا 8 طبقه نيز از آن استفاده شده است.
 

mostapha007

عضو جدید
نگاهی به تکنولوژی ساخت ساختمانهای متداول

نگاهی به تکنولوژی ساخت ساختمانهای متداول

نگاهی به تکنولوژی ساخت ساختمانهای متداول مسکونی در کشور


ایمنی در برابر زلزله و برنامه ریزی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و تقریب این مسؤولیت به نوعی بین همگان تقسیم می شود؛ لذا برای دستیابی به محیطی امن در برابر زلزله لازم است مردم به صورت فعال با کاربرد ضوابط و مقررات، سرمایه گذاری در راه مقاوم سازی و کسب آمادگیهای لازم همگام با برنامه‌های دولت حرکت کنند. در قسمت اول این نوشتار به بررسی علل عدم مقاومت ساختمانهای فولادی، روشهای ساخت و ساز و علل عقب بودن تکنولوژی ساخت در ایران پرداخته شد. در این شماره روشهای پیشنهادی جهت بهبود وضع موجود ارائه می گردند.

رفتار ساختمانهای اسکلت فلزی با اتصالات نیمه صلب در برابر زلزله

تحقیقات به عمل آمده درباره رفتار اتصالات صلب (اتصالات جوشی) در ساختمانهای اسکلت فلزی در زلزله‌های اخیر (آمریکا و ژاپن) نشان داده اند که تعداد زیادی از این نوع ساختمانها به علت ضعف در اتصالات جوشی صدمات اساسی دیده اند. در نتیجه این رفتار، اخیراً استفاده از اتصالات نیمه صلب در ساختمانها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. در این تحقیق، پنج مدل قاب دو طبقه (یک مدل قاب با اتصال صلب و چهار مدل قاب با اتصال نیمه صلب) تحت اثر نیروهای متناوب و دینامیکی (نگاشت ال سنترو) قرار داده شده اند و با استفاده از نتایج حاصله، رفتار لنگر چرخش زاویه ای در اتصال نیمه صلب مدل گردیده و با کاربرد برنامه کامپیوتری Adaptec قابهای دو تا شش طبقه تحت اثر نگاشتهای مختلف زلزله تحلیل دینامیکی غیرخطی شده و نتایج به دست آمده با هم مقایسه گردیده اند. در این مقاله، ابتدا روش آزمایش و نتایج تجربی به طور خلاصه آورده شده و سپس نتایج تحلیل دینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است.
بازشناسی پیشامدهای لرزه ای با استفاده از طبقه بندی کننده فازی

در این مقاله روش جدیدی برای تفکیک زلزله‌های طبیعی از انفجارات مصنوعی ارائه شده است. در این روش، ابتدا با انجام پیش پردازشهای لازم، شش ویژگی مطلوب از نگاشتهای موجود استخراج گردید ه اند. این ویژگیها عبارتند از: تراز ثابت، فرکانس کناری، شیب بر طیف تصحیح شدهء موج P n در فاصله حدود ْ30، نسبت طیفی سیگنال به نوفه در فرکانسهای 1 و 2 هرتز و نسبت طیف P/P-Code در فرکانس 2 هرتز که به یک طبقه بندی کننده فازی اعمال شده اند. سپس، یک طبق بندی کنندهء فازی جدید طراحی گردیده و ویژگیهای مذکور جهت یادگیری و اجرا به آن اعمال گردیده اند. نهایتاً نتایج عملی حاصل از عملکرد جداکنندهء مزبور آورده شده و بر توانمندی زیاد آن در تشخیص زمین­لرزه از انفجار تأکید گردیده است.
 

mostapha007

عضو جدید
تعیین پالئواسترس در منطقه شش رودبار

تعیین پالئواسترس در منطقه شش رودبار

تعیین پالئواسترس در منطقه شش رودبار (جنوب غرب زیرآب- مازندران)

در این پژوهش، اطلاعات سطح گسلها از قبیل شیب، امتداد صفحه گسل، میل و روند خطواره‌های سطح گسل و نوع گسل به عنوان ابزاری برای تعیین نیروهای تغییرشکل دهندهء منطقه ارائه شده اند.
روشهای مختلف ترسیمی و معکوس توسط محققان مختلف، ارائه شده اند. در منطقهء شش رودبار با کاربرد روش معکوس بردارهای تنش به دست آمده اند. عناصر ساختاری مختلف از قبیل درزه‌های هم یوغ، استیلولیت ها (Stylolite)، زمین‌لرزه‌های قدیمی ثبت شده و ... جهت تنش محاسبات را تأیید می­کنند.
با استفاده از جهات تنش محاسباتی، وضعیت و روند گسلهای اصلی، تحلیل سازوکار زمین‌لرزه‌های قبلی، سازوکار گسلهای مختلف منطقه، تحلیل زمین ساختی ساختارها صورت گرفته و تاریخچه زمین ساختی منطقه نیز روشن شده است.

زمین‌لرزه 16/11/75 شمال شرق بجنورد


در ساعت َ07 و 14 به وقت محلی، روز 16 بهمن ماه 1375 زمین‌لرزه نسبتاً شدیدی با بزرگای 1/6 در مقیاس ریشتر، منطقه وسیعی از شمال خراسان را به لرزه درآورد. این زمین‌لرزه با پیش لرزهء بزرگی همراه بود که عامل مؤثر کاهش تلفات ناشی از زمین‌لرزه اصلی می باشد. کانون سطحی زمین‌لرزه در فاصله 25 کیلومتری شمال شرق بجنورد تعیین شده است.
شدت پیش لرزه و زمین‌لرزه بحدی بود که اکثر شهرهای اطراف مانند شیروان، اسفراین، قوچان، سبزوار، نیشابور و حتی مشهد را که در فاصله حدود 200 کیلومتری کانون اصلی زمین‌لرزه قرار دارد تکان داد و موجب نگرانی و هراس عده زیادی از مردم گردید. این زمین‌لرزه پس لرزه‌های متعددی را به دنبال داشت که قوی ترین آنها دارای بزرگای 7/5 در مقیاس ریشتر بود که در ساعت َ23 و 11، روز 17/11/75 اتفاق افتاد.
بر اثر زمین‌لرزه مذکور بیش از 173 روستا در منطقه شمال بجنورد و شمال غرب شیروان خسارات قابل توجهی را متحمل شدند. تلفات این زمین‌لرزه بر طبق آخرین گزارش دریافتی 88 نفر اعلام شده است. خوشبختانه به دلیل اینکه اکثر مردم به هنگام وقوع زمین‌لرزه اصلی بر اثر ترس و وحشت ناشی از پیش لرزه در فضای باز قرار داشته اند، شمار تلفات نسبت به وسعت و شدت خرابیها خیلی کمتر می باشد.
کارشناسان مؤسسه بلافاصله پس از اطلاع از وقوع زمین‌لرزه جهت بررسیهای لرزه زمین ساختی، لرزه شناسی، ژئوتکنیکی، سازه ای و نحوه امدادرسانی، با تجهیزات لرزه نگاری و شتابنگاری عازم منطقه شدند. یکی از اهداف اصلی گروه، نصب یک شبکه موقت لرزه نگاری در منطقه بود که پس از شناسایی محلهای مناسب برای نصب دستگاههای لرزه نگاری و شتابنگاری سه مؤلفه ای، در مجموع به مدت هشت روز پس لرزه‌ها ثبت گردیدند.
مطالعات گسترده ای نیز جهت شناسایی و پیدا نمودن آثاری از گسلش سطحی در روزهای نخستین بعد از وقوع زمین‌لرزه در منطقه انجام گرفت و با همیاری مردم آثاری از شکستگی در روستاهای یکه شاخ، قلعه جق، قزل قان و ناوه شناسایی، نقشهء آنها تهیه و با نتایج به دست آمده از تحلیل پس لرزه‌ها مقایسه گردید.
منطقه از دیدگاه زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیک نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی، مناطقی که با توجه به سوابق لرزه خیزی، وقوع پدیده‌های زمین شناسی و ژئوتکنیکی قبلی و کسب اطلاعات محلی، احتمال وقوع چنین پدیده‌هایی داده می شد، بازدید گردید که چند مورد ناپیداری دامنه­ها و یک مورد روانگونگی مشاهده شد.
از دیدگاه سازه ای بررسی ساختمانهای تخریب شده، بیانگر آن است که عامل اصلی خرابی در منطقه، عدم رعایت حداقل ضوابط و مقررات ساختمان سازی می باشد. از این جمله، می توان به اجرای نادرست پی های سنگی با ملات گل بر روی زمینهای شیبدار، کیفیت نامطلوب دیوارها، استفاده از بازشوهای نسبتاً بزرگ و نامتقارن، عدم یکپارچگی قسمتهای مختلف با یکدیگر و عدم پیوستگی سقف به دیوارها اشاره کرد.
نحوه امدادرسانی و ابعاد اجتماعی زمین‌لرزه نیز بررسی گردید که در قسمت مربوطه شرح داده شده است.

 

mostapha007

عضو جدید
ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری

ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری

ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری
قرارگیری یک پارکینگ حداقل دهانه 2.5 متر
قرارگیری دو پارکینگ کنار هم حداقل دهانه 4.5 متر
قرارگیری سه پارکینگ کنار هم حداقل دهانه 7 متر
طول مورد نیاز جهت پارکینگ 5 متر
حداقل فضای یک پارکینگ 2.5*5 متر
شعاع گردش یا طول مورد نظر جهت مانور 5 متر
حداقل عرض در ورودی پارکینگ 3 متر
عرض رمپ یکطرفه 3 متر و دوطرفه 6 متر
عرض رمپ قوسی یکطرفه 3.65 متر و دوطرفه 7 متر
شعاع داخلی مسیر گردش در کلیه پارکینگ ها 4.57 متر است.
شیب رمپ پارکینگ 15 درصد
هر واحد بالای 100 متر در طبقه اول و دوم به یک پارکینگ نیاز دارد.
واحد مسکونی کوچکتر از 150 متر یک پارکینگ -150 تا 200 متر 1.5 پارکینگ - بیش از 200 متر دو پارکینگ
همچنین درصورتی که تعداد واحد فرد باشد یک واحد از پارکینگ معاف است.

حداکثر ارتفاع مفید واحد مسکونی 2.90 متر
حداکثر ارتفاع پارکینگ 2.20 متر
حداکثر ارتفاع مفید پیلوت 2.40 متر
حداکثر ارتفاع زیرزمین 2.20 متر
حداکثر ارتفاع مفید واحد تجاری 4.50 متر
حداقل ارتفاع مفید ورودی پارکینگ 1.80 متر
ارتفاع مفید خرپشته 2.20 متر
ارتفاع نورگیری در زیرزمین حداکثر 90 سانتی متر
حداقل سطح پنجره نباید از یک پنجم سطح فضا کمتر باشد.
حداقل عرض حیات خلوت اگر سرتاسری باشد 2 متر و اگر سرتاسری نباشد 3 متر
احداث پیش آمدگی یا بالکن در گذر 12 تا 20 متر 80 سانتی متر و در گذر بالای 20 متر 120 سانتی متر مجاز است.ارتفای این پیش آمدگی از زیر آن تا روی خیابان 3.50 متر
حداقل عرض آشپزخانه و اتاق خواب 2.50 متر - نشیمن 3.00 متر - پاگرد 1.20 متر
نورگیری آشپزخانه و پذیرایی از یک پنجره به شرطی مجاز می باشد که طول نورگیری کمتر از 8 متر باشد.
ابعاد نورگیر برای اتاق خواب و پذیرایی 3*4 متر و برای آشپزخانه 2*3 متر می باشد.
ابعاد مفید آسانسور 2*1.60 متر
حداقل ارتفاع چاله آسانسور 1.50 متر

شرایط مورد نیاز جهت احداث 5 طبقه مسکونی
پهنه مساحت گذر مکان
الف) A>12 S>300 شمال تا همت
ب ) A>10 S>250 همت تا انقلاب
ج ) A>8 S>200 انقلاب تا شوش
د ) A>6 S>150 شوش تا جنوب
 

mostapha007

عضو جدید
روکش آسفالت خیابان ها

روکش آسفالت خیابان ها

روکش آسفالت خیابان ها http://khakzad.com/index.php?view=article&catid=56%3A1387-12-27-18-14-08&id=296%3A1388-01-12-03-59-12&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=66 http://khakzad.com/index.php?option=com_mailto&tmpl=component&link=aHR0cDovL2toYWt6YWQuY29tL2luZGV4LnBocD9vcHRpb249Y29tX2NvbnRlbnQmdmlldz1hcnRpY2xlJmlkPTI5NjoxMzg4LTAxLTEyLTAzLTU5LTEyJmNhdGlkPTU2OjEzODctMTItMjctMTgtMTQtMDgmSXRlbWlkPTY2 نوع روکش و آسفالت را می توان به سادگی با توجه به حجم ترافیک شهری در خیابان و نوع خاک انتخاب نمود اما گاهی انتخاب روکش آسفالت آنقدر پیچیده می شود که باید با توجه به تحقیقات و پژوهش های سنگین صورت گرفته و فاکتور های مهم و وزین مانند چرخه هزینه زندگی انتخاب کرد. هر گاه که در انتخاب از متدولوژی استفاده شود باید سبک انتخاب شده عینی، منطقی، علنی، قابل توضیح و مهم تر از همه این که بهترین معیار برای پرداخت کننده مالیات را در بر داشته باشد.
بسیاری از آژانس های سازنده بزرگراه های ایالات متحده امریکا درصددند تا روند روکش کردن خیابان ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند تا نسب به رعایت اصول و الگوهای آسفالت کاری مطمئن شوند. در برخی از ایالات تصمیم گیری در این خصوص فقط بر عهده سازمان مرکزی است و در برخی دیگر به سازمان ها و ادارات زیر مجموعه نیز تفیذ اختیار شده است.
روکش کردن خیابان ها کاری بسیار دشوارتر از آسفالت کردن مسیر درب منزل تا پارکینگ اتومبیلتان است. اما آسفالت کردن خیابان ها با این نوع آسفالت بسیار متفاوت است چرا که آسفالت مطلوب می بایست در برابر ترافیک و عبور و مرور سنگین اتومبیل ها و بدی شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و از نظر همواری به گونه ای باشد که بتوان بر روی آن هاکی بازی کرد.


همچنین اگر عمل آسفالت کردن خیابان ها به خوبی صورت گرفته و از آن به خوبی محافظت شود جذابیت خاصی را به خیابان ها و خانه ها ومغازه ها می بخشد. به همین جهت است که طراحان و مهندسین با استفاده از خلاقیت خود تغییرات جالبی را در رنگ و الگوی آسفالت کاری پدید آورده اند. باید از آسفالت خیابان ها طوری محافظت شود که در زمستان ها در اثر برف و یخبندان آسیبی نبیند و در تابستان هم آلودگی و کثیفی بر آن تاثیر گذار نباشد. اگر آسفالت این گونه باشد بدیعی است که مقرون به صرفه، بادوام و دائمی خواهد بود و همچنین نگهداری از آن نیزراحت تر می باشد.


تاثیر طراحی مناسب چیست؟

اگر طراحی دقیق و مناسب باشد می توان گفت که خیابان آسفالت شده تا 20 سال به همان صورت اولیه و بدون مشکل باقی می ماند.

شالوده: جاده از زمین و خاک درست شده است پس می بایست کار زیرسازی آن را با استفاده از مواد جامد شروع کرد
 

mostapha007

عضو جدید
یک نکته ساده اما مهم در ساختمان :

یک نکته ساده اما مهم در ساختمان :



یک نکته ساده اما مهم در ساختمان :


عدم رعایت این نکته اشتباهی جبران نا پذیر را به دنبال خواهد داشت...

در بسیاری از سازه ها خصوصا" سر درب های مدارس که هر روز کودکان و
فرزندانمان به صورت دسته جمعی از آنجا رفت و آمد می کنند و یا ورودی
ادارات و یا اماکن ورزشی و یا ...
عدم استفاده از مهار های جانپناه برای نگهداری دیوارها و فرم ها و اجزائ
تشکیل دهنده ی سر درب .. شاید در نگاه اول ساده و بی اهمیت باشد اما
در اولین زلزه حتی کوچک و با اولین تکان... خطری بزرگ خواهد شد برای
جان دهها نفری که در زیر و نزدیکی آن حضور دارند...
مهار های جانپناه و یا مهار دیوارهای پیش ساخته و یا نگهدارنده های
دیوارهای با طول و ارتفاع بلند و... از جنس های مختلف و به اشکال گوناگون
اجرا می شوند...

نقطه ی اشتراک این مهار ها همانطوریکه از اسم شان پیداست... مهار شدن
در دو قسمت تحتانی و فوقانی سازه (مانند گیر دار شدن در کف و اتصال
محکم در سقف سازه.... ) و مهار کردن جزئی از ساختمان که در آن واقع
شده است .. می باشد..

چیدمان دیوار های جانپناه در لبه ی خارجی سقف های انتهایی و یا دیوار
تراس های بیرونی بصورت دیوارچینی و احتمالا" سنگ کاری روی آن... بدون
داشتن مهارهای عمودی و نهایتا" طولی... خطر بزرگ بهالقوه ای است که با
دست خودمان بوجود می آوریم و به دست فراموشی می سپاریم تا ...

آن وقت افسوس های بعد از حادثه ... جبران پذیر نخواهد بود وقتی... جان
دهها انسان تهدید و گرفته شود...
تصور تبدیل شدن سر دربی بسیار زیبا به آواری خطرناک.. تصور اینکه هنگام
زلزله و در زمانی که زمین در زیر پاهایمان سست شده و همه ی حواس و
نگاه و توجه مان به زیر پای مان است... به نا گاه از آسمان و بالای سرمان
آوار فرو بریزد... کافیست تا از همین امروز به فکر نکات کلیدی / ارزان
قیمت اما بسیار مهم در اجرای سازه ها باشیم...

پس از همین امروز ... ناظر خود باشیم...
 

mostapha007

عضو جدید
قابل توجه مهندسین طراح

قابل توجه مهندسین طراح

کانسپتهاي نوين براي طراحي بيمارستانها





از چهار تن از معماران جوان خواسته شد تا با در نظر گرفتن اين نکته که، طراحي ضعيف ( از نظر امکانات بهداشتي جديد ) براي بيماران و کارکنان آسيبهايي در پي خواهد داشت ، کانسپتهاي جديدي براي توسعه بيمارستانها مطرح کنند .
معماران دولتي منتظرند که گزارش کميسيون معماري و فضاهاي محيطي ( ساخته شده)(cabe) ، از کارهاي اين چهار معمار منتشر شود تا ايده هايشان را به عنوان بخشي از ابتکارات بيمارستانهاي سالم جديد ارائه کنند .
Cabe ، به منظور ترغيب سياستمداران و متخصصان سلامتي و تندرستي و عموم مردم- و اعضايي از کنسرسيومهاي PFI ( ابتکار مالي شخصي ) که دارند بيشتر بيمارستانهاي جديد را مي سازند- ، در مورد ارزش سرمايه گذاري بروي معماري بهتر ، به يکسري اقدامات سازمان يافته ، دست زد .
در بريتانيا ، طرحهايي براي ساختن 100 بيمارستان جديد قبل از سال 2010 وجود دارد که اين طرحها ، بزرگترين پروژه ساختماني براي اهداف سلامتي را در تاريخ بريتانيا در پي خواهد داشت . اما بيشتر ساختمانهاي ساخته شده تحت نظارت PFI ، و بحث کارشناسان ، به يکسري ساختمانهاي بد طراحي شده منجر مي شود
 

mostapha007

عضو جدید
سازه و معماري ( معماری طبیعی)

سازه و معماري ( معماری طبیعی)

سازه و معماري ( معماری طبیعی)
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]معماری طبیعی نوعی معماری آمیخته با رنگ است که در اوایل قرن بیستم به عرصه ظهور رسید. معمارانی چون فرانک لوید رایت، آنتونی گادی و رادولف استینر که هر کدام با الهام از طبیعت شیوه ای از این معماری را بنیان گذاشتند. این شیوه معماری به معنای تقلید صرف از طبیعت نیست بلکه در آن خواسته های بشر بعنوان موجودی خلاق و زنده در نظر گرفته می شود، به انسان فردیت می بخشد و به سازگاری انسان با طبیعت پیرامون و مشخصه های فرهنگی وی کمک می کند [/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n معماری طبیعی از توجه صرف به ابعاد فرهنگی و اجتماعی پا را فراتر گذاشته و جنبه های فیزیکی، روحی و روانی بشر و ارتباط وی با دنیای پیرامون را مد نظر قرار می دهد و در زمانی که معماری روز شدیداْ وابسته به اقتصاد، تکنیک و مقررات است معماری طبیعی این موارد را با ابعاد زیستی، فرهنگی و روحی بشر گره می زند[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فری اتو[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n از چادرهای بزرگ که برروی شبکه های کابلی پیچیده یا دیرکهای عمودی یا مایل فشاری قرار دارند برای ساخت غرفه های نمایشگاهی دائم یا موقت استفاده می شود. یکی از بزرگ ترین این چادرها سطحی به وسعت 7500 متر را در بازیهای المپیک 1972 آلمان می پوشاند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] سقف بالنی (سازه های هوایی یا بادی)[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n وقتی که غشا ها یک حجم با تعدادی از احجام را کاملا احاطه می کند می تواند به وسیله فشار داخلی خود پیش تنیده شوند. نمونه این سازه غشا یی که شامل یک حجم بسته است در قایقهای پلاستیکی میتوان مشاهده کرد. مو رانا غرفه فوجی را در نمایشگاه بین المللی اوزاکا در 1970 طراحی کرد که با استفاده از لوله های پلاستیکی باد شده است. بالنهای از جنس بافته پلاستیکی که از استخرهای شنا- زمینهای تنیس و سایر تاسیسات موقتی را می پوشاند استادیوم گنبد نقره ای در پونیتاک میشیگان طراحی شده است.[/FONT]​
 

mostapha007

عضو جدید
سقف بالنی (سازه های هوایی یا بادی)

سقف بالنی (سازه های هوایی یا بادی)

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] سقف بالنی (سازه های هوایی یا بادی)

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n وقتی که غشا ها یک حجم با تعدادی از احجام را کاملا احاطه می کند می تواند به وسیله فشار داخلی خود پیش تنیده شوند. نمونه این سازه غشا یی که شامل یک حجم بسته است در قایقهای پلاستیکی میتوان مشاهده کرد. مو رانا غرفه فوجی را در نمایشگاه بین المللی اوزاکا در 1970 طراحی کرد که با استفاده از لوله های پلاستیکی باد شده است. بالنهای از جنس بافته پلاستیکی که از استخرهای شنا- زمینهای تنیس و سایر تاسیسات موقتی را می پوشاند استادیوم گنبد نقره ای در پونیتاک میشیگان طراحی شده است.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سازه های چادری[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] چادر یک نوع پوسته کششی یکپارچه نازک است که به وسیله یک ستون یا قوس فشاری نگه داشته می شود.چادر نوع متفاوتی از سازه های کابلی است. در سازه های چادری فرم معماری و عملکردسازه ای یکی هستند. چادر ها معمولا برای استفاده در سازه های موقتی در نظر گرفته می شوند زیرا پارچه مقاومت کمی در برابر خورشید داشته وبه سرعت از بین می رود. پیشرفت اخیر استفاده از قایبر گلاس یا پوششهایی که کمترین فرسایش را در برابر خورشید دارد(تفلون) افزایش داده است. عمر مفید بیش از 20 سال .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]​
[/FONT]
 

mostapha007

عضو جدید
سازه های کابلی

سازه های کابلی

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سازه های کابلی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n مشابه بادبان هایی است که در قایق ها و برای حفظ تعادل آن به کار می رود.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n مانندمرکزنمایشگاهی دارلینگ – هر دهانه دارای چهار دکل مرکب است-تکیه گاه عمودی اصلی- که هر کدام از چهار ستون فولادی لوله ای تشکیل میشوند. میله ی قطری در بالای دکل ها دو انتهای خرپاهای فضا یی را به صورت [/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n معلق نگه می دارند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] پل آ لامیلو[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1992 مهندس سازه کالاتروا برای نمایشگاه جهانی اکسپسو 92 ساخته شد که بخش سواره رو این پل دهانه 200 متر را می پوشاند و بوسیله کابل های قطری موازی که همه آن ها از یک طرف به دکل بلندی به ارتفاع 142 متر آویزان هستند نگه داشته می شود.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]معماری با الهام از طبیعت[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]-[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]-[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n اصل و مبدا معماری طبیعی [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n با خلق شیوه های نوین معماری بسیاری از معماران بر آن شدند که با تلفیق تکنیک های ساختمان سازی و الهام از طبیعت زندگی بشر امروز، معماری طبیعی را بنیان گذاری کنند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n لوئیس سالیوان (1856_1924): اولین فردی که به تجزیه و تحلیل مفاهیم معماری طبیعی پرداخت. وی در مورد طبیعت تحقیقات بسیاری انجام داد که نتیجه آن اصول نقشه کشی این شیوه معماری بود. او همچنین معمار بنای هندسی (شکل مقابل) است.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فرانک لوید رایت (1869_1956): وی مفاهیم را در جهت تصریح روابط میان طبیعت و معماری گسترش داد و به وضع دستور العمل هایی در خصوص چگونگی ساخت فضاهای داخلی و خارجی بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]آنتونی گادی (1852_1926): اولین فردی که طرح این شیوه ساخت و ساز را با ارائه صورت ساخته شده بنا بیان کرد و بر چگونگی ساختمان سازی بدین شیوه تاکید داشت . وی در اواخر عمرش معماری هندسی طبیعی را با ساخت دو فضای قوس دار در کلیسای "سگرادا فامیلی" متحول ساخت[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n رادولف استینر (1861_1925): وی اصول این سبک متحول شده معماری را بیان کرد. این اصول شامل طبیعت ، فرهنگ و شعور بشر است[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n دگرگونی مدرنیسم[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n معماری طبیعی در اواخر قرن بیستم رو به افول نهاد، چندین نفر از پایه گذاران این سبک مردند و در اروپا رکود اقتصادی و شروع جنگ جهانی دوم باعث کساد بازار ساخت و ساز شد[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n اگرچه در دهه پنجم وششم قرن بیستم این سبک معماری دوباره رواج پیدا کرد. این حیات دوباره معماری طبیعی مدیون تلاش های بنیانگذاران مدرنیسم بود. آنها صورت های تئوری معماری هندسی را عملی کردند. نام برخی ازاین افراد همراه با آثارشان در ذیل آورده شده است[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] کاخ اعیانی نوتری[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] معمار: لی کوربوسیر [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] شهر رونچمپ فرانسه 1950-1955[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] تالار فنلاند [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] معمار: آلورآلتو [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] شهر هلسینکی فنلاند، 1962-1975[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] سالن کنسرت سمفونی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] معمار: هانز شارون[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] شهر برلین آلمان 1956-1963[/FONT]​
 

mostapha007

عضو جدید
ساختمانی همخوان با باد... یا به سوی یک معماری رندوم

ساختمانی همخوان با باد... یا به سوی یک معماری رندوم

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n با احیای دوباره معماری طبیعی، بسیاری از معماران با الهام از یافته های پیشگامانی چون رایت و استینر و استفاده از تکنیک ها و خلاقیت های فنی اقدام به ساخت و ساز کردند. اما هنوز این شیوه معماری جهانی نشده بود. چند سال بعد در نمایشگاهی 50 آرشیو و پوستر از این پروژه ها در معرض دید عموم قرار گرفت و بدین نحو معماری طبیعی شهرت جهانی یافت .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]n این ساختمانها علاوه بر برخورداری از استحکام و ایمنی نشانگر هویت ملی و فرهنگی مردم یک منطقه بود و بدلیل داشتن رنگ آمیزی ، روشنایی و طرح جذاب بازدیدکنندگان را بر آن می داشت تا این شیوه را شخصا تجربه کنند[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]-[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساختمانی همخوان با باد... یا به سوی یک معماری رندوم [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مایکل یانتسن Michael Jantzen که به با معماری های عجیبش، مثل M-House، شهرت دارد این بار بنایی را در اسپانیا طراحی کرده که با باد می چرخد[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]!
[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]احجام منحنی روی هم چیده شده در جهات مختلف و به صورتی رندوم قابلیت حرکت حول یک محور را دارند و نتیجه بنایی است که با وزش باد و البته متاثر از وزن کم سازه اش، پیوسته تغییر شکل می دهد[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif].
Wind Shaped Pavilion [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]آنچنان که از نامش برمی اید در جستجوی هویتی بادگونه است؛ جالب است که حرکت قسمت های 6 گانه بنا فرصت تامین انرژی شامگاهی ساختمان را نیز فراهم می کنند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]-----[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]این عکس ها متعلق به ماکت استخر می باشد که از طرح صدف الهام گرفته است[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]-----[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]خانه جنگل هانگی، نماد طبیعت دوستی «شیگرو بان» معمار ژاپنی [/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] انسان بدون معماری نمی تواند در این کره خاکی به راحتی زندگی کند. محیط زیست طبیعی و محیط زیست مصنوعی (ساختمان) هر دو محیط زیست هستند و هر دو لازم برای زندگی بشری. ولی وقتی به رابطه میان این دو محیط زیست توجه کنیم متوجه می شویم که معمولا معماری در نقطه مقابل حفاظت محیط زیست طبیعی قرار دارد [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][FONT=arial, helvetica, sans-serif]سایت این پروژه باغی است با درختان سر به فلک کشیده. هر روز در ده‌ها نقطه از دنیا در زمین‌هایی با شرایط مشابه معماران بدون هیچ شکی درختان را قطع می کنند تا ساختمان مورد نظر خود را بنا کنند. ولی «بان» در این پروژه درختان را قطع نمی کند بلکه ساختمان را در مابین درختان می سازد و یک هم زیستی مسالمت آمیز میان درختان (زیست طبیعی) و ساختمان (محیط زیست مصنوعی) ایجاد می کند که کمتر می توان مانند آن را در دیگر آثار معماری دید. «بان» با این کار خود نه تنها درختان را از سرنوشت تلخ قطع شدن نجات می دهد بلکه فضاهای بسیار غنی معماری را نیز مآفریند.[/FONT] [/FONT]​
 

mostapha007

عضو جدید
برخورد با مجریان ساختمانی

برخورد با مجریان ساختمانی

برخورد با مجریان ساختمانی در صورت به‌كارگیری نیروی انسانی غیرماهر

http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://www.seebuy.mihanblog.com/post/51&title=برخورد با مجریان ساختمانی در صورت به‌كارگیری نیروی انسانی غیرماهر


با مجریان ساختمانی درصورت به كارگیری نیروی انسانی غیرماهر برخورد خواهد شد. مدیركل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: با مجریان ساختمان‌های بالای 3هزار متر مربع كه از نیروی انسانی بدون گواهی مهارت فنی و شغلی در عملیات ساختمانی استفاده كنند، برخورد می‌شود.
محمدباقرخسروی با تاكید بر اهمیت استفاده از كارگران و نیروهای متخصص و كارآزموده در فرایند اجرایی و عمرانی ساختمان گفت: یكی از الزامات فنی ساخت و ساز دارابودن زونكن‌های كارگاهی است.
وی افزود: براین اساس مالك ملزم است تا اطلاعات تمامی مراحل و فرایند ساخت را در زونكن كارگاهی الصاق و نگهداری كند. این اطلاعات شامل گواهی‌های مربوط به آزمایش جوش و بتن، نقشه‌های معماری، سازه‌ای و تاسیساتی، گزارش مرحله‌ای حضور در محل مهندسان ناظر، اطلاعات نیروی انسانی مانند گواهی اشتغال به كار و گواهینامه‌های مهارت شغلی است.
مدیركل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای اجرایی شدن ماده 4 قانون نظام مهندسی تصریح كرد: با اولویت در ساختمان‌های بالای 3هزار متر مربع، ابتدا به‌صورت مكتوب، مراتب نقض را به مالك گوشزد كرده و درصورت بی‌توجهی برای حفظ ایمنی شهروندان و همچنین محافظت از سرمایه‌های ملی و ایمنی اجرا، از ادامه كار جلوگیری می‌شود.
خسروی با بیان اینكه این اقدام از سوی شهرداری به هیچ وجه برخلاف مسئولیت وزارت كار و امور اجتماعی نخواهد بود، گفت: این وزارتخانه برابر قانون كار موظف به برخورد با نیروی كار بدون گواهی اشتغال و مهارت شغلی بوده و همین امر، سبب می‌شود از یك سو مجریان در به‌كار‌گیری نیروی كار به این الزام توجه كنند و از سوی دیگر افرادی كه مایل به كار در عرصه‌های عمرانی و اجرایی ساخت‌وساز باشند، براساس قانون كار ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی مهارت و دریافت گواهی مربوط از مراكز مورد تایید وزارت كار و امور اجتماعی هستند.
 

mostapha007

عضو جدید
ابلاغ شیوه‌نامه اجرائی

ابلاغ شیوه‌نامه اجرائی

ابلاغ شیوه‌نامه اجرائی نحوه تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بكار مهندسی




با عنایت به درخواست‌های مكرر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان و شورای مركزی سازمان نظام مهندسی مبنی بر مشكلات موجود در شیوه‌نامه شماره 23439/420/400 مورخ 3/7/85 تمدید و ارتقاء پایه مهندسان و دستورالعمل اجرایی آن و ضرورت اصلاح آنها و همچنین مشكلات استانها در برگزاری به موقع دوره‌ها و سمینارهای آموزشی و با توجه به پیشنهادات شورای مركزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و براساس تصمیمات مشترك كار گروه آموزش، پژوهش و ترویج شورای توسعه نظام مهندسی و نمایندگان شورای مذكور و در جهت تسهیل در روند مراحل تمدید و ارتقاء پایه پروانه‌های اشتغال بكار مهندسی، شیوه‌نامه اجرایی نحوه تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بكار مهندسی، طی نامه شماره 43686/420/400 مورخ 27/8/88 مورد تأیید معاون محترم وزیر در امور مسكن و ساختمان واقع و جهت اجرای مفاد آن به سازمانهای مسكن و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان كلیه استانها ابلاغ گردید. لازم بذكر است مطابق مفاد ماده3 شیوه نامة جدید، كمیته‌های آموزش استان در صورت معتبر بودن عضویت اعضاء، می‌توانند كماكان به فعالیت خود ادامه دهند. ضمناً شرایط و مشخصات متقاضیان دریافت پروانه آموزش و سرفصل‌ها و عناوین دوره‌های آموزشی مورد نیاز جهت تمدید و ارتقاء پایه پروانه و مراكز معتبر آموزشی متعاقباً ابلاغ خواهد گردید.
بدیهی است پروانه اشتغال بكار مهندسی كلیه مهندسانی كه در اجرای شیوه نامه قبل تا پایان سال‌جاری مشمول شرایط لازم برای تمدید و ارتقاء پایه میباشند كما فی السابق تمدید یا ارتقاء خواهد یافت.
 

mostapha007

عضو جدید
معاون مهندسی زلزله


http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://www.seebuy.mihanblog.com/post/46&title= معاون مهندسی زلزله


علیرغم توصیه بزرگان دین ، به موضوع پژوهش در کشور کم توجهی می شود

دکتر مهدی زارع در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به نزدیک شدن هفته پژوهش در کشور اظهار داشت: تجربه نشان داده است کشورهایی که کارهای خود را پژوهش و تحقیق آغاز کردند بسیار موفق بودند از جمله کشور مالزی که امروزه فناوری را به دنیا صادر می کند.
وی با تاکید براینکه پژوهش در هر امری باید در اولویت قرار گیرد گفت: باید قدم اول در هر کاری تحقیق و پژوهش باشد و به این مقوله مهم توجه ویژه داشته باشیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: پرداختن به مقوله پژوهش در مدت زمانی خاص از سال مشکلی را حل نمی کند بلکه باید در تمام طول سال و در هر کاری به بحث مهم تحقیق و پژوهش توجه شود.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما مسئله پژوهش و تولید علم سرعت گرفته است گفت: محققان و نخبگان داخلی دستاوردهای زیادی در سطح ملی به دست آورده اند که تبدیل شدن آنها به صنعت نیازمند تامل بیشتر است.
زارع اظهار داشت: در کشور ظرفیت پژوهشی زیادی وجود دارد، دانش آموختگان زیادی جذب مراکز تحقیقاتی مطرح دنیا می شوند در حالی که اگر زمینه فعالیت آنها در سطح بالا در کشور فراهم شود می توانند دستاوردهای خوبی برای کشور داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: البته در سال های اخیر فعالیت های خوبی از سوی بنیاد ملی نخبگان برای جذب نخبگان کشور انجام شده اما کافی نیست زیرا ظرفیت فناوری در کشور ما بسیار بالاست و جوانان مستعدی در کشور وجود دارند که باید تحت پوشش و حمایت قرار گیرند.
وی در ادامه تاکید کرد: امروزه کشور به انرژی های نو نیاز دارد و فقط با امر پژوهش است که می توان به رشد و توسعه آن کمک کرد ازاین رو سرمایه گذاری دراین عرصه نیاز به توجه بیشتر دارد.
 

mostapha007

عضو جدید
تفاهم نامه بهسازی بافت‌های فرسوده بین انبوه سازان و شهرداری اجرایی نشده است

تفاهم نامه بهسازی بافت‌های فرسوده بین انبوه سازان و شهرداری اجرایی نشده است

تفاهم نامه بهسازی بافت‌های فرسوده بین انبوه سازان و شهرداری اجرایی نشده است


http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://www.seebuy.mihanblog.com/post/44&title=تفاهم نامه بهسازی بافت‌های فرسوده بین انبوه سازان و شهرداری اجرایی نشده است


تداوم شرایط نامطلوب اقتصادی، عدم بازگشت سرمایه در مدت زمان لازم، ریسك بالای سرمایه‌گذاری و سیستم نامطلوب اداری از عوامل عمده شكست اجرایی شدن این تفاهم نامه بود.
دبیر كانون سراسری انبوه‌سازان كشور ازعدم عملیاتی شدن تفاهم نامه كانون انبوه‌سازان با شهرداری در مورد بهسازی 150 هكتار از بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد.
فرهاد سعدلو پاریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تفاهمنامه مذكور بین كانون انبوه‌سازان و شهرداری در چند ماه گذشته افزود: تداوم شرایط نامطلوب اقتصادی، عدم بازگشت سرمایه در مدت زمان لازم، ریسك بالای سرمایه‌گذاری و سیستم نامطلوب اداری شهرداری از عوامل عمده شكست اجرایی شدن این تفاهمنامه بود.
البته دبیر كانون سراسری انبوه‌سازان كشور از برگزاری جلسه‌ای برای سرنوشت نهایی این تفاهمنامه در هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: احتمال برگزاری جلسه‌ای با حضور مسوولان شهرداری در این زمینه درهفته آینده وجود دارد و تصمیم نهایی در مورد اجرایی شدن و یا نشدن این تفاهمنامه به طور قطعی هفته آینده مشخص می‌شود.
سعدلو تصریح كرد: در حال حاضر تعدادی از انبوه‌سازان به صورت انفرادی و خارج از قالب تفاهمنامه در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده تهران مشاركت دارند.
به گفته وی بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده دركلان شهرها و به ویژه درتهران نیازمند ابزارها و سیاستگذاری‌های كلان همراه با حمایت همه جانبه ارگان‌های ذیربط است
 

mostapha007

عضو جدید
تنها 2 درصد كارگران ساختمانی ماهر هستند

تنها 2 درصد كارگران ساختمانی ماهر هستند

تنها 2 درصد كارگران ساختمانی ماهر هستند


http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://www.seebuy.mihanblog.com/post/40&title=تنها 2 درصد كارگران ساختمانی ماهر هستند


مدیركل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: با وجود الزام قانونی مبنی بر ضرورت بهره‌گیری از آموزش و دریافت گواهی كار، تنها حدود 5/2 درصد كارگران ساختمانی در تهران این دوره‌ها را پشت‌سر گذارده‌اند. محمدباقر خسروی، با بیان این مطلب افزود: از میان 300 هزار كارگر شاغل در تهران تنها 7 هزارنفر دوره‌های مهارت شغلی را گذرانده‌اند.وی با تاكید بر اهمیت استفاده از كارگران و نیروهای متخصص و كارآزموده در فرایند اجرایی ساختمان گفت: سالانه بیش از 40‌هزار میلیارد تومان در بخش ساخت‌و‌ساز كشور سرمایه‌گذاری می‌شود كه سال گذشته سهم شهر تهران، حدود 23 هزار و 125 پروانه با بیش از 25 میلیون مترمربع ساخت‌وساز بوده است.
خسروی یادآور شد: با توجه به پروانه‌هایی كه اجرایی می‌شوند، سرمایه‌ای حدود 7 هزار میلیارد تومان در بخش ساخت و ساز شهر تهران در گردش است.
وی این ارقام را نشان‌دهنده حجم سرمایه مبادله شده در عرصه ساخت‌و‌ساز و تاثیر آن بر این عرصه برشمرد و گفت: ساختمان یكی از سرمایه‌های ملی است و در ساخت زیربنای آن باید نیروی انسانی ماهر نیز حضور داشته باشد و مهارت، یكی از شاخص‌های تضمین‌كننده كیفیت و ایمنی ساختمان به شمار آید.
 

mostapha007

عضو جدید
كیفیت شهرسازی تهران با توكیو بررسی و مقایسه می‌شود

كیفیت شهرسازی تهران با توكیو بررسی و مقایسه می‌شود

كیفیت شهرسازی تهران با توكیو بررسی و مقایسه می‌شود







قائم مقام جی آی سی ایران گفت: با حضور اساتیدی از سراسر جهان هفته آینده در حاشیه اجلاس بین المللی كیفیت ، شهرسازی و مدیریت كیفیت در كلان شهر تهران با شهر توكیو، مقایسه و اجزای عملكردی و امور اجرایی مورد بررسی قرار خواهد


در این مقایسه عواملی مانند رعایت حقوق شهروندان در شهرسازی، كیفیت ساخت و سازهای شهری و راهكارهای بالا بردن و افزایش كیفیت مورد بررسی خواهد بود.
وی افزود: در این اجلاس كه شهردار تهران در خصوص لزوم استانداردسازی در امور شهری و بالا بردن كیفیت شهرسازی سخنرانی خواهند داشت.
وی در ادامه گفت: در این اجلاس دو كارگاه جنبی با موضوع مدیریت شهری دایر خواهد بود كه در آن كارشناسان و مدیران شهرداری تهران به تبادل نظر و تجربیات با اساتیدی از 35 كشور جهان خواهند پرداخت تا موضوع استانداردهای شهری و شهرسازی در آن به نحو مطلوبی مورد بررسی قرار گیرد.
وی همچنین از بازدید مدیران شركتهای بین‌المللی استاندارد از فعالیت‌های شهری و شهرسازی در تهران خبر داد و گفت: در حاشیه این اجلاس مدیران سازمانهای بین‌المللی استاندارد به همراه متخصصان و كارشناسان خود كه حدود 400 نفر خواهند بود به بازدید از فعالیتهای شهری تهران خواهند پرداخت و این امر باعث خواهد شد تا شهرداری و مجامع فعال در امر شهرسازی مستقیما مورد ارزیابی ناظران بین‌المللی قرار گیرند.
بنابراین گزارش، اجلاس كیفیت در شهرسازی و مدیریت كیفیت با موضوعات استانداردهای مدیریت كیفیت با حضور وزیر تعاون، شهرداری تهران،‌ریاست كمیسیونهای اقتصاد و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مدیران سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و نیز نمایندگان و اساتیدی از 35 كشور جهان از جمله بریتانیا ،آلمان، كره جنوبی، ژاپن و ... 24 آذر ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای كسب اطلاعات بیشتر به WWW.QIC.IR مراجعه كنند.
این اجلاس با رویكرد مدیریت دانش در كیفیت با هدف شناسایی كم و كیف شركتهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در سراسر جهان، با استفاده از روشهای علمی و مدیریتی روز دنیا و تحقیقات مستمر در راستای توسعه و بهبود كیفی عملكرد سازمانهای متولی امور اجرایی توسط جی آی سی در ایران برگزار می‌شود.
این اجلاس در نظر دارد 10 نهاد نمونه در امر مدیریت كیفیت را بر اساس معیارها و تحقیقات انجام شده بر روی نحوه عملكرد آنها مورد تقدیر قرار دهد.
استانداردهای مورد بحث در این اجلاس عبارتند از ISO9001 ویرایش سال 2008 در شاخه‌های ارزیابی و رویكرد استاندارد و نیز مفاهیم كلیدی مدیریت دانش خواهد بود.
 

mostapha007

عضو جدید
دفتر كانون كاردانهای فنی ساختمان از سوی شهرداری پلمب شد

دفتر كانون كاردانهای فنی ساختمان از سوی شهرداری پلمب شد

دفتر كانون كاردانهای فنی ساختمان از سوی شهرداری پلمب شد




دبیر كانون كاردانهای فنی ساختمان استان تهران گفت:دفتر این تشكیلات كه صبح دیروز از سوی ماموران شهرداری منطقه سه تهران با عنوان اینكه دارای كاربری مسكونی است ، پلمب شده بود هنوز فك پلمب نشده است.


مهدی موذن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: ماموران شهرداری با مراجعه به این دفتر ضمن اینكه اظهار داشتند محل مربوطه دارای كاربری مسكونی است،نسبت به تخلیه كاركنان و كاردانهای فنی عضو اقدام و سپس آن را پلمب كردند.
وی تاكید كرد: ساختمانی كه دفتر كانون كاردانهای فنی ساختمان استان تهران در آن واقع شده حداقل دارای 40 موسسه اداری دیگر است كه ظاهرا آنها مشمول این امر نشده و همچنان به كار خود ادامه می دهند.
وی افزود: اكنون این تشكیلات كه براساس قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی شكل گرفته است ، بیش از 15 هزار نفر عضو دارد و این اقدام شهرداری كلیه فعالیتهای كانون را مختل كرده است .
موذن با بیان اینكه این اقدام شهرداری اعطای پروانه اشتغال به كاردانهای فنی ساختمان را با مشكل مواجه كرده گفت:كانون كاردانهای فنی ساختمان استان تهران پیش از این به منظور حل قانونی مساله پیش آمده به صورت كتبی با شهردار تهران و معاونت معماری و شهرسازی مربوطه مكاتبه كرده و با نظر مساعد آنها مواجه شده بود.
وی تصریح كرد:كانون كاردانهای فنی ساختمان استان تهران بیش از هفت سال سابقه فعالیت دارد و خدمات اعضای آن در جهت ارتقای كیفیت ساخت وساز صورت می گیرد و انتظار می رود با تدبیر شهردار تهران این مشكل برطرف شود .
دبیر كانون كاردانهای فنی ساختمان استان تهران گفت:این موضوع به اطلاع وزیر مسكن، معاون وزیر مسكن و شورای مركزی سازمان نظام مهندسی رسیده كه امید است هر چه زودتر این موضوع حل شود.
منبع :خبر گزاری فارس
 

mostapha007

عضو جدید
ابلاغ شیوه‌نامه اجرائی نحوه تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بكار مهندسی

ابلاغ شیوه‌نامه اجرائی نحوه تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بكار مهندسی

ابلاغ شیوه‌نامه اجرائی نحوه تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بكار مهندسی

http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://seebuy.mihanblog.com/post/47&title=ابلاغ شیوه‌نامه اجرائی نحوه تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بكار مهندسی


با عنایت به درخواست‌های مكرر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان و شورای مركزی سازمان نظام مهندسی مبنی بر مشكلات موجود در شیوه‌نامه شماره 23439/420/400 مورخ 3/7/85 تمدید و ارتقاء پایه مهندسان و دستورالعمل اجرایی آن و ضرورت اصلاح آنها و همچنین مشكلات استانها در برگزاری به موقع دوره‌ها و سمینارهای آموزشی و با توجه به پیشنهادات شورای مركزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و براساس تصمیمات مشترك كار گروه آموزش، پژوهش و ترویج شورای توسعه نظام مهندسی و نمایندگان شورای مذكور و در جهت تسهیل در روند مراحل تمدید و ارتقاء پایه پروانه‌های اشتغال بكار مهندسی، شیوه‌نامه اجرایی نحوه تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بكار مهندسی، طی نامه شماره 43686/420/400 مورخ 27/8/88 مورد تأیید معاون محترم وزیر در امور مسكن و ساختمان واقع و جهت اجرای مفاد آن به سازمانهای مسكن و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان كلیه استانها ابلاغ گردید. لازم بذكر است مطابق مفاد ماده3 شیوه نامة جدید، كمیته‌های آموزش استان در صورت معتبر بودن عضویت اعضاء، می‌توانند كماكان به فعالیت خود ادامه دهند. ضمناً شرایط و مشخصات متقاضیان دریافت پروانه آموزش و سرفصل‌ها و عناوین دوره‌های آموزشی مورد نیاز جهت تمدید و ارتقاء پایه پروانه و مراكز معتبر آموزشی متعاقباً ابلاغ خواهد گردید.
بدیهی است پروانه اشتغال بكار مهندسی كلیه مهندسانی كه در اجرای شیوه نامه قبل تا پایان سال‌جاری مشمول شرایط لازم برای تمدید و ارتقاء پایه میباشند كما فی السابق تمدید یا ارتقاء خواهد یافت.

غلامرضا هوائی
مدیر كل امور مقررات ملی ساختمان
منبع:سایت رسمی وزارت مسکن و شهرسازی(معاونت امور مسکن و ساختمان)
برای دریافت فایل شیوه نامه به آدرس زیر مراجعه نمایید
http://www.maskan-sakhteman.ir/Images/Contents/57656723.pdf

 

mostapha007

عضو جدید
333ستون میانی تونل توحید آماده و بتن‌ریزی نما شده است

333ستون میانی تونل توحید آماده و بتن‌ریزی نما شده است

333ستون میانی تونل توحید آماده و بتن‌ریزی نما شده است





به گزارش سما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی تونل توحید، بتن‌ریزی تاج تونل از مرز 4198 متر گذشته و با این حساب می‌توان گفت که 3/98کار در این بخش انجام شده است. درواقع فقط 74 متر طول از بتن‌ریزی تاج باقی مانده است. همچنین بتن‌ریزی بخش تحتانی تونل هم روز هفدهم آبان ماه به مرز 82درصد رسید و تاکنون 8756 متر از این بخش کار انجام شده است؛ بتن‌ریزی لاینینگ بخش تحتانی دیوارهای شرقی و غربی نیز همچنان ادامه دارد.بر این اساس ، در مورد آماده ‌سازی و بتن‌ریزی نمای ستون‌های میانی باید گفت که تاکنون 333 ستون اجرا شده و 56 ستون آماده اجراست و همچنین25 ستون نیز هنوز حفاری نشده که همگام با پیکور کاری و تراش ستون‌های باقی مانده، این عملیات هم پیگیری خواهد شد.

منبع:خانه عمران به نقل از سما
 

mostapha007

عضو جدید
استفاده از مصالح استاندارد

استفاده از مصالح استاندارد

http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://www.seebuy.mihanblog.com/post/1&title=استفاده از مصالح استاندارد



شهرداری: استفاده از مصالح استاندارد درساخت و سازهای بیش از3هزارمترمربع الزامی است
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از اجرای طرح لزوم استفاده از مصالح استاندارد برای ساختمان‌های بیشتر از 3هزار متر مربع خبر داد.

«صباح‌الدین متقی» گفت: این طرح از اول مهر اجرایی شده است و بر اساس آن صدور پروانه پایان کار برای ساختمان‌های بیش از سه هزار متر مربع به مطابقت نقشه، رعایت استاندارد مصالح و کارگران آموزش‌دیده بستگی دارد.

وی گفت: برای صدور پروانه ساخت و ساز هم نقشه تاسیسات مکانیکی و نمای ساختمان لازم است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: طرح لزوم استفاده از مصالح استاندارد تا پایان سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در صورتی که وزارت صنایع و معادن و مسکن و شهرسازی به تامین میزان لازم مصالح استاندارد برای متقاضیان اعلام امادگی کند این طرح برای سال آینده برای هر نوع متراژی اجرا خواهد شد.

«متقی» افزود: در اجرای این طرح هماهنگی لازم با اتحادیه‌های تولید کالاهای تاسیساتی ساختمان و مصالح ساختمانی صورت گرفته است و این اتحادیه‌ها به صورت کنسرسیوم کالای استاندارد به متقاضیان عرضه می‌کنند.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: همچنین در سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اسامی تولید‌کنندگانی که مصالح استاندارد را عرضه می‌کنند موجود است.

وی افزود: در صورتی که وزارتخانه‌های صنایع، مسکن و کشور در تامین مصالح استاندارد تعامل خوبی با سازندگان داشته باشند این طرح برای متراژهای کمتر هم الزام‌آور می‌شود.

«متقی» گفت: برای سال آینده مکانی به متراژ 10 هکتار برای عرضه کالاهای تاسیساتی و ساختمان با نظارت شهرداری تهران تدارک دیده می‌شود.
 

mostapha007

عضو جدید
تغییر استاندارد بتن و قیر

تغییر استاندارد بتن و قیر

http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://seebuy.mihanblog.com/post/2&title=تغییر استاندارد بتن و قیر


استاندارد بتن و قیر تغییر كرد
كرج - سازمان استاندارد و تحقیقات صنعنتی ایران، از تغییر استانداردهای قدیمی بتون و قیر خبر داد.به گزارش دفتر امور تدوین استانداردها در این سازمان، استاندارد تعیین روانی بتون تازه، آزمایش اسلامپ به شماره ? ????باطل و استاندارد و روش آزمون بتون تازه، تعیین روانی آن به روش اسلامپ به شماره ?????-?? جایگزین آن شد.همچنین، استاندارد روش اندازه‌گیری نقطه اشتعال قیر به طریقه باز به شماره ? ?????باطل و استاندارد روش آزمون و تعیین نقاط اشتعال و شعله وری قیر و مواد قیری با ظرف روباز كلیولند به شماره ? ?????جایگزین آن شد. سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، تغییر استانداردهای قدیمی و جایگزینی آن با استانداردهای جدید و به روز شده را در دستور كار خود قرار داده است
 

mostapha007

عضو جدید
مبانی معماری ایرانی- اسلامی

مبانی معماری ایرانی- اسلامی

http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://seebuy.mihanblog.com/post/6&title= مبانی معماری ایرانی- اسلامی



الگوی مبانی معماری ایرانی-اسلامی تا دو ماه دیگر به مناطق شهرداری تهران ابلاغ می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به الزام متقاضیان ساخت برای ارائه نقشه نما گفت: تا دو ماه آینده الگوی مبانی معماری ایرانی-اسلامی تهیه و تایید و به مناطق ‪ ۲۲‬گانه شهرداری تهران ابلاغ می‌شود.

«هیربد معصومی» روز دوشنبه در مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران ‪ ۱۸۸۸‬با بیان اینکه اسناد طرح تفصیلی در مقیاس یک دو هزارم سال گذشته در کمیسیون ماده ‪ ۵‬ به تصویب نهایی رسید افزود: در حال حاضر ‪ ۵۳۰‬ شیت نقشه در مقیاس یک دو هزارم آماده است و در کمیسیون ماده ‪ ۵‬ ابلاغ طرح‌های تفصیلی منوط به تصویب لایحه ارزش افزوده است که این لایحه به شورای شهر ارائه شده و در دست بررسی است که امیدواریم به زودی در صحن علنی شورا مطرح و به تصویب برسد.

وی اظهارداشت: پس از طی این مراحل، طرح تفصیلی به همراه لایحه ارزش افزوده به مناطق ابلاغ می‌شود و اداره شهر بر اساس یک سند توسعه انجام خواهد شد معصومی خاطر نشان کرد: در زمینه طرح‌های موضعی و موضوعی نیز ‪ ۵۰‬ قرارداد منعقد شده و مهندسان مشاور نیز مطالعات خود را آغاز کرده‌اند که امیدواریم هویت اصلی شهر تهران به آن بازگردد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه نمای ساختمان‌ها گفت: متقاضیان ساخت، به تهیه نقشه نما ملزم شده‌اند و امیدواریم تا دو ماه آینده مبانی معماری ایرانی-اسلامی تهیه، تایید و ابلاغ شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر این که طرح جامع جدید تهران رویکردی راهبری-ساختاری دارد، افزود: طرح‌های موضعی بر اساس طرح جامع، برنامه ‪ ۵‬ ساله شهرداری و درخواست شهروندان منطقه اولویت‌بندی شده‌اند.

«معصومی» با اشاره به اقدامات انجام شده برای خروج پادگان‌ها و مراکز نظامی، گفت: تهران دارای سند توسعه است و همه اراضی از این اسناد تبعیت می‌کنند و هر اقدامی نیز بر اساس پهنه‌بندی طرح تفصیلی و راهبردهای طرح جامع انجام می‌شود.

وی افزود: در برنامه‌ریزی انجام شده، ‪ ۳۰‬ درصد از مساحت پادگان‌ها و اراضی کاربری انتفاعی می‌گیرند و‪ ۷۰ ‬درصد نیز به تامین کمبود خدمات در مناطق مربوطه خواهد بود و بخشی دیگر نیز مربوط به اقدامات فرامنطقه‌ای می‌شود.

به گفته «معصومی» از اراضی ذخیره و توسعه شهری، دو سوم برای شهر تهران و یک سوم به بافت‌های فرسوده تعلق می‌گیرد.
 

mostapha007

عضو جدید
باز نگری قوانین و مقررات در حوزه ساخت و ساز

باز نگری قوانین و مقررات در حوزه ساخت و ساز

http://www.cloob.com/share/link/add/?url=http://www.seebuy.mihanblog.com/post/7&title=باز نگری قوانین و مقررات در حوزه ساخت و ساز


لزوم توجه به بازنگری قوانین و مقررات در حوزه ساخت و ساز
یکی از مباحث اساسی در ساخت و سازهای شهری موضوع تخلفات ساختمانی است که با توجه به حجم کثیر پرونده‌های موجود در مرحله رسیدگی به کمیسیون ماده صد و همچنین آراء صادره که عموماً غیر قابل اجرا نیز هستند، به نظر می‌رسد لزوم توجه به بازنگری قوانین و مقررات موجود بتواند در این خصوص راهگشا باشد.
به گزارش روابط عمومی، بر همین اساس هیأت وزیران اقدام به تصویب مصوبه‌ ای کرده که با جرم تلقی نمودن تخلفات ساختمانی قوانین و مقررات تازه‌ ای را در حوزه شهرسازی پیگیری کند.




دکتر نادر شکری ، مدیر کل اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران در این باره گفت: یکی از معضلات اساسی مربوط به امر ساخت و ساز که مدیریت شهری را درگیر کرده بحث تخلفات ساختمانی است.علاوه بر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشاورزی، دادگستری، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان حفاظت میراث فرهنگی، وزارت راه و ترابری و وزارت نیرو از جمله نهادهای دولتی و عمومی هستند که هر کدام حسب تکالیف قانونی خود با این موضوع مواجه اند و اجباراً بایستی قسمت قابل توجه از وقت، پرسنل و اعتبارات سازمان خود را صرف بررسی و پیگیری این معضل نمایند.آمار رو به رشد تخلفات ساختمانی در شهرهای بزرگ کشور ما و صرف نیروی کار پرسنل قابل توجه جهت جلوگیری از چنین تخلفاتی ایجاب می‌ کند که این مشکل بیشتر مورد توجه قرارگیرد. وی افزود: اولین قانونی ‌که در مورد تخلفات ساختمانی و ضمانت اجرای برخورد با این موضوع در ایران وجود دارد مربوط به قانون مجازات اسلامی سال 1304است که در آن هر گونه ساخت و ساز مغایر با پروانه صادره را جرم تلقی و مجازات آن را منوط به تصویب آیین نامه‌ای توسط دولت کرده که متعاقباً در آیین نامه امور خلافی سال 1324 مجازات جریمه و حبس برای آن در نظر گرفته شده است. علاوه بر این مجازات مقرر متعاقباً در سال 1334 به منظور رسیدگی به امر تخلف کمیسیونی تشکیل شد تا در مورد ماهیت بنای غیر مجاز نیز تصمیم‌ گیری نماید.
به گفته شکری ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توسعه شهرها بالطبع ساخت و سازهای شهری نیز توسعه فراوان یافت و در این میان برخی از سودجویان نیز در صدد بردن سود بیشتر اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز و خلاف مفاد پروانه صادره از شهرداری کردند.
مدیرکل تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران ادامه داد: عدم نظارت برخی از مهندسین ناظر و عدم جرمّیت برخی مأمورین شهرداری در جلوگیری و پیشگیری از وقوع این تخلفات و عدم وجود ضمانت اجرای لازم جهت جلوگیری دامنه ساخت و سازهای غیر مجاز را توسعه داد تا جایی که امروزه با حجم کثیری از پرونده‌هایی که به دلیل تخلفات ساختمانی به کمیسیون‌های ماده صد ارجاع داده شده است روبه رو هستیم. بنابراین نیاز داریم که برای روشن شدن موضوع و آشنائی مجریان و متولیان امر شناخت بیشتری از قوانین و مقررات مربوط به ساخت و سازهای غیر مجاز ارائه نمائیم.
وی با بیان اینکه در ارتباط با بحث جلوگیری از تخلفات ساختمانی با چهار عامل مواجه هستیم ، گفت: نخستین عامل مرحله پیشگیری است که مطابق صدر ماده صد قانون شهرداری ها مأمورین شهرداری بدون نیاز به کسب دستور مقام قضایی می‌توانند از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری نمایند . همچنین تبصره هفت ماده صد در مواردی که شهرداری مکلف به جلوگیری از تخلفات ساختمانی است و دستور شهرداری اجرا نمی شود اجازه داده است که با استفاده از مأمورین اجرائیات (و در صورت لزوم مأمورین انتظامی) برای متوقف ساختن عملیات ساختمانی اقدام نمایند. بنابراین نه تنها قانونگذار، مأمورین شهرداری را مکلف به جلوگیری نموده است بلکه استثنائاً صدور حکم قضایی را لازم ندانسته و پرسنل اجرائیات شهرداری و مأمورین انتظامی را نیز مکلف به همکاری نموده است.از سوی دیگر، مطابق تبصره هفت ماده صد «مهندسان ناظر» را نیز مکلف به اعلام به موقع تخلف و خودداری از گواهی انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات حتی در پایان کار نموده است و چنانچه مهندسان ناظر مراتب تخلف را به موقع اعلام ننمایند و یا نسبت به صدور گواهی بر خلاف واقع اقدام نمایند ضمانت اجرای شدیدی در نظر گرفته شده است. بنابراین در این مرحله قانونگذار ضمانت اجرای بسیار قوی را برای پیشگیری از هر گونه تخلفات ساختمانی در نظر داشته است.
وی افزود: عامل دوم تکلیف شهردار منطقه جهت ارسال به موقع پرونده تخلف به کمیسیون ماده صد است. به طوری که مطابق تبصره یک ماده صد در مواردی که شهرداری از ادامه ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می‌کند مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را در کمیسیون ماده صد مطرح نماید. این در حالی است که بعضاً مشاهده می شود که مدت های مدید از تاریخ ابلاغ دستور جلوگیری به مالک بعضاً پرونده بلااقدام در منطقه باقی می‌ماند و این موضوع موجب تجری متخلفان می‌ شود.
دکتر شکری در ادامه رسیدگی قانونی به ساخت و سازهای غیر مجاز در کمیسیون‌های ماده صد را عامل سوم در خصوص بحث جلوگیری از تخلفات ساختمانی دانست و تصریح کرد: تقاضای شهرداری در خصوص تخلفات در کمیسیونی مرکب از نماینده وزارت کشور (به انتخاب وزیر کشور) یکی از قضات دادگستری (به انتخاب وزیر دادگستری) یکی از اعضای شورای اسلامی شهر (به انتخاب شورای شهر) مطرح می شود تا موضوع تخلف مورد رسیدگی قرار گیرد. چنانچه موضوع تخلف از لحاظ شهرسازی یا فنی یا بهداشتی مورد توجه قرار گیرد تصمیم کمیسیون مبنی بر قلع خواهد بود لیکن در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت زیربنای مندرج در پروانه و یا احداث بنای بدون پروانه و یا عدم احداث پارکینگ باشد کمیسیون می‌تواند در صورت عدم ضرورت قلع اضافه بر بنا با توجه به موقعیت ملک رأی بر اخذ جریمه نماید.بدیهی است برخورد قاطع و صدور آراء منجز و متناسب از سوی کمیسیون مذکور (فارق از نگاه درآمدی) می تواند نقش مؤثری در جلوگیری از ساخت و ساز داشته باشد.
وی از اجرای آراء کمیسیون های ماده صد به عنوان عامل چهارم یاد کرد و گفت: یکی از مباحث بسیار مهم جهت پیشگیری از تخلفات ساختمانی، ضرورت و حتمیّت اجرای آراء صادره از کمیسیون ماده صد است. نکته بسیار مهم در این مرحله که مورد توجه قرارنمی ‌گیرد این است که مطابق ذیل تبصره یک ماده صد شهرداری در بدو امر تنها تکلیف به ابلاغ رأی کمیسیون به مالک را دارد تا ظرف حداکثر دو ماه نسبت به اجرای رأی اقدام نماید و چنانچه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع بنا ننماید شهرداری راساً اقدام کرده و هزینه آن را مطابق آیین‌نامه اجرای و اصول عوارض (اجراییه ثبت) از مالک دریافت خواهد کرد.ضمن آن که در مورد آراء جریمه نیز درصورت عدم پرداخت جریمه توسط مالک امکان طرح مجدد تخلف در کمیسیون و صدور رأی به قلع بنا و اجرای آن وجود دارد.
این مقام مسئول در معاونت حقوقی ، شورا و امور مجلس شهرداری تهران ادامه داد: بنابراین با لحاظ وجود قوانین فوق به نظر می‌رسد در صورتی که مجریان با آشنایی از قوانین مورد عمل و اراده کامل بر اجرای قوانین نسبت به جلوگیری و برخورد با تخلفات ساختمانی اقدام نمایند مشکلات مطروحه مرتفع خواهد شد و بدیهی است عدم توفیق مجریان در اجرای صحیح قانون بهانه‌ای برای اصلاح قانون نخواهد بود.
وی معتقد است وجود برخی ضمانت اجرایی لازم برای پیشگیری از وقوع تخلفات و یا اجرای رأی می تواند کمک شایانی در جهت تقویت مدیریت شهری باشد.
شکری در ادامه گفت: هیأت دولت در 17 تیرماه سال جاری مصوبه‌ای را مبنی بر تهیه لایحه قانونی برای تعیین و تکلیف آراء ماده صد شهرداری‌ها و جرم انگاری ساخت و سازهای غیر مجاز داشته است.مطالعات تطبیقی در قوانین کشورهایی مانند هندوستان و فرانسه نیز حاکی از وجود ضمانت‌های اجرایی کیفری برای این موضوع (ساخت و سازهای غیر مجاز) است. در کشور توسعه یافته ‌ای چون فرانسه، با جرم شناختن استنکاف و تمرد از اجرای دستور توقف و همچنین استنکاف از اجرای آرای صادره و اعمال مجازات‌هایی همچون حبس، جزای نقدی و سایر مجازات‌های تکمیلی (همانند درج در جراید) در جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز موفق بوده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.از جمله می توان از بند 4 مواد 2- 152 Lو 4-152 Lقانون ساخت و ساز فرانسه نام برد که صدور رأی تخریب را موکول به رأی مقامات قضایی نموده و در صورت قصور هر یک از متخلفین اعم از مالک زمین، شخص ذینفع، مهندسان معمار، کارفرما و تمامی اشخاص مسئول در حوزه عملیات ساختمانی از اجرای حکم تخریب، مجازات جریمه به میزان 45000 یورو و در صورت تکرار جرم شش ماه حبس و مجازات مالی به میزان 75000 یورو نموده است.
وی معتقد است هر چند جرم انگاری ساخت و ساز غیر مجاز در قوانین و مقررات می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند و موجبات اجرای بسیاری از آراء را فراهم آورد ولیکن با توجه به سیاست‌های کلی نظام در بخش قضایی مبنی بر جرم ‌زدایی که تأکید آن بیشتر در پیشگیری از وقوع جرم است تا مجازات و نظر به اهمیت مباحث حقوق شهروندی، عدالت پروری و تقویت مشارکت‌های مردمی در دولت مردم محور و گرایش به فرایند‌های قضازدایی و جرم زدایی، دادن صبغه کیفری به عملیات ساختمانی غیر مجاز فاقد محمل است ولیکن استنکاف مالکین و یا عوامل ذیمدخل در ساخت و ساز از دستورات شهرداری و یا عدم اجرای احکام صادره از کمیسیون ماده صد می‌بایست ضمانت اجرایی کیفری (در حد تمرد و استنکاف از دستورات دولتی) داشته و جهت تقویت مدیریت شهری به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز امری اجتناب ناپذیر است.
شکری در پایان گفت: بر این اساس با توجه به مطالعات انجام شده در اداره کل تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران در طول دو سال گذشته و و نیاز سنجی و بررسی‌های میدانی و تشکیل جلسات کارشناسی با حضور مجریان، مدیران، مشاورین و اساتید دانشگاهی و کسب نقطه نظرات کلیه واحدهای اجرایی و ستادی اقدام به تدوین پیش نویس لایحه‌ای تحت عنوان «رسیدگی به تخلفات ناشی از ساخت و ساز در محدوده شهر و حریم آن» نموده‌ایم که پس از سیر مراحل نهایی جهت تصویب تقدیم مراجع قانونگذاری خواهد شد.
منبع:سایت شهرداری تهران
 

mostapha007

عضو جدید
طرح هاي عمراني

طرح هاي عمراني

طرح هاي عمراني
جهت اجراي طرح هاي عمراني در سطح محله ها و كوچه ها شهروندان پيرانشهري در هنگام اخذ پروانه ساختماني ابتدا طبق مقررات نسبت به واريز هزينه هاي اجراي طرح به حساب جاري شهرداري در نزد بانك اقدام مي نمايند و پس از اينكه اهالي نسبت به پراخت هزينه هاي مربوطه اقدام كردند واحد عمران نسبت به بررسي پرونده هاي متقاضيان در شهرداري اقدام نموده و چنانچه متقاضيان هزينه هاي مربوطه را پرداخت نمايند اجراي طرح هاي : جدول گذاري، زير سازي و آسفالت كوچه در برنامه آينده واحد عمران قرار مي گيرد. با توجه به اينكه كارخانه شن و ماسه ساز قبلي(كوبيد 120 تن) جهت توليد آسفالت استاندارد نبود و از لحاظ اقتصادي به صرفه نبود ، لذا شهردار پيرانشهر در سال 86 اقدام به خريد واحد جديد سنگ شكن و شن و ماسه ساز نمود. در حال حاضر حدود 95 % شن و ماسه و آسفالت مورد نياز طرحهاي عمراني شهرداري پيرانشهر توسط كارخانه شن و ماسه و كارخانه آسفالت متعلق به شهرداري توليد مي شود و بقيه نياز توليدي در صورت نياز و بالا بودن حجم عمليات كاري، توسط شركتهاي خصوصي توليد و پخش مي گردد. ظرفيت توليد کارخانه آسفالت 80 تن در ساعت و دستگاه جديد سنگ شكن و شن و ماسه ساز که در سال جاري (سال86) افتتاح گرديد و ظرفيت آن 100 تن در ساعت مي باشد كه دانه بندي آن شامل نخودي بادامي و شكسته است. يکي از برنامه هاي اصلي شهردار ي پيرانشهر در طي چند سال گذشته و مخصوصا دو سال اخير پروژه آسفالت کوچه و خيابانهاي جديد و لکه گيري تمام کوچه و خيابانهاي قديمي شهر با استفاده از ماشين آلات جديد مي باشد.ميزان آسفالت پيش بيني شده جهت آسفالت معابر شهري در سال 86 ، 3450 تن برآورد شده بود كه تمامي آن پخش شده است ..
افزايش جشمگير فعاليتهاي عمراني تنها محدود به ميزان آسفالت توليدي و پخش شده نيست بلكه در زمينه توليد و جدول گذاري معابر، شهرداري پيرانشهر در چند سال اخير همزمان توليد جدول براي انجام پروژه هاي مختلف را افزايش داده است. موزاييك كاري پياده روهاي شهري وپاركها نيز از اقدامات صورت گرفته در اين زمينه است.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا