[دانلود] -لوله هاي گرمايي - HEAT PIPE

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
1-1 تاریخچه
از سال 1831 تا 1892، S. Perkins و A.M. Perkins طرحی را ارائه دادند که آن را لوله پرکین نامیدند، که اساساً یک لوله گرمایی بود و لوله های گرمایی تک فاز و دو فاز را برای کاربرد بولیرها به کار گرفتند.

آنجیر مارچ پرکین در انتهای قرن هجدهم در ماساچوست ایالات متّحده به دنیا آمد و در سال 1827 به انگلستان آمد تا بتواند تحقیقات بیشتری روی بويلرها و سیستم ها توزیع حرارت انجام دهد. کار بر روی لوله پرکین که وسیله ای با جریان دو فازی بود به شکل اختراع به پسر آنجیر پرکین نسبت داده می شود، در حالیکه عمده کارهای ابتدائی آن توسط آنجیر پرکین در نیمه¬ی قرن نوزدهم انجام شد. پرکین روی سیستم های توزیع حرارت تک فاز کار می کرد.

مقاله ای که در سال 1898 منتشر شد بیان می کند که پرکین در سال 1831 اولین اختراعش را با عنوان سیستم گرمایش پرکین توسط لوله های آهنی باریک به ثبت رساند. این سیستم اساساً یک بویلر با لوله های سر بسته بود که آب درون لوله ها (به صورت تک فاز در فشار بالا) بین کوره و دیگ بخار گردش کرده و یک سیستم گرمایش غیر مستقیم ایجاد می کرد. این بویلر با لوله های بسته بیش از صد سال در مقیاس تجاری تولید می شد. مشخصه های این سیکل بسته گرمایشی آب داغ، استفاده از آن را برای تبخیر کننده های تصفیه شکر، برای بویلرهای بخار و همچنین فرآیندهای بسته گرمایشی آب داغ، و همچنین فرآیندهای مختلفی که فلزات مذاب را برای آلیاژ کاری و کار با فلزات در دمای بالا نیاز داشتند، پیشنهاد می کرد. به این دلیل که در این سیستم، آب داغ پر فشاری با دمای دیواره بیش از c 1500 تولید می شد.

در سال 1839 یک بویلر لوله ای هم مرکز کشف شد. این سیستم در لوکومتیوهای بخار و بویلرهای بزرگی که بر این اساس کار می کنند، شامل تعداد زیادی لوله های بزرگ می شوند که از یک طرف بسته شده اند. ثابت شد که این سیستم سریعترین تولید کننده بخار فوق داغ بود که توسط شرکت پرکین ساخته شد.
در سال 1942 R.S. Gaugler نظریه لوله گلولهایی را مطرح نمود و در سال 1963، Grover این نظریه را به اجرا رسانید.



1-2 تئوری لوله گرمایی:
یک لوله گرمایی لوله ای است که دو سر آن بسته بوده و داخل آن فتیله قرار دارد. البته ترموسیفون ها فاقد فتیله هستند. نحوه عملکرد یک لوله گرمایی با به کار بردن یک سیستم استوانه ای که در شکل (1-1) آورده شده است به آسانی قابل درک می باشد.



شكل 1-1 : شکل شماتیک یک لوله گرمایی همراه با نمایش اصول عملکرد و چرخش سیال عامل آن


اجزاء یک لوله گرمایی به ترتیب عبارت اند از: محفظه آب بندی شده (دیواره لوله و کلاهک های انتهایی)، یک سازه فتیله ای و مقداری کمی سیال عامل که در تعادل با بخارش قرار دارد.

فتيله معمولا در كنار ديواره لوله هاي گرمايي نصب مي شود و مي تواند اشكال هندسي مختلفي داشته باشد كه در شكل (2-1) نمونه هايي از آن را مشاهده مي نماييد.



شكل 2-1: انواع فتبله در لوله هاي گرمايي


لوله ها پس از تخیله هوا، توسط مقدار جزئی از سیال عامل، پر می شوند. تفاوت لوله گرمایی و ترموسیفون در این است که لوله گرمایی به علّت وجود فتیله و نیروی موئينگي، می تواند افقی قرار بگیرد و یا حتي قسمت تبخیر کننده در بالا و قسمت چگالنده در پایین قرار گیرد.در ترموسیفون ها چون عامل بازگشت مایع به قسمت تبخیر کننده، نیروی جاذبه می باشد، بنابراین قسمت چگالنده باید بالاتر از قسمت تبخیر کننده قرار گیرد.


یک لوله گرمایی به طور کلّی از 3 بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

الف) تبخیر کننده:
این بخش از لوله گرمایی قسمت پایین ترموسیفون بوده که در چشمه گرمایی قرار می گیرد که باعث تبخیر سیال عامل محتوی لوله می شود. بنابراین در این بخش گرما دریافت می شود.

ب) قسمت آدیاباتیک:
در این قسمت از لوله گرمایی انتقال حرارتی نداریم.

ج) قسمت چگالنده:
این بخش از لوله گرمایی که قسمت بالای ترموسیفون می باشد، در چاه گرمایی قرار دارد. در این قسمت بخار به مایع تبدیل می شود و گرمای نهان تبخیر آزاد می شود.

گرمای وارد شده به تبخیر کننده که توسط یک چشمه خارجی تأمین می گردد، از میان دیواره لوله و سازه فتیله ای هدایت شده و سبب تبخیر سیال عامل می گردد. فشار بخار به وجود آمده سبب انتقال بخار از میان قسمت آدیاباتیک به چگالنده می گردد و در آنجا بخار حاصله چگالیده شده و گرمای نهان تبخیر، گرمای چاه را تأمین می سازد. فشار موئین ایجاد شده در فتیله، سبب پمپاژ سیال چگالیده شده به تبخیر کننده می گردد. بنابراین، لوله گرمایی می تواند به طور پیوسته گرمای نهان بخار را از تبخیر کننده به چگالنده انتقال دهد. این فرآیند تا زمانیکه یک فشار موئین کافی برای انتقال سیّال چگالیده شده به تبخیر کننده موجود باشد، ادامه خواهد یافت.

چون سطح حلال ها در فصل مشترک مایع –بخار در تبخیر کننده بسیار خميده می باشد، مایع در شیارهای فتیله به عقب کشیده می‌شود. به عبارت دیگر، در هنگام چگالش، حلال ها در چگالنده، تقریباً صاف می باشند. فصل مشترک مایع- بخار در نزدیکی چگالنده کلاهک انتهایی، با یک نرخ جریان بسیار پایین بخار با گرادیان فشار صفر، تقریباً صاف می باشد. لازم به ذکر است که برای بازگشت سیال چگالیده شده در چگالنده به بخش تبخیر کننده، روشهای زیر وجود دارد:

-فتیله (لوله گرمایی استاندارد)
-وزن (لوله گرمایی ترموسیفون)
-نیروی گريز از مرکز(لوله گرمایی گردشی)
-نیروهای حجمی مغناطیسی(لوله گرمایی هیدرودینامیکی مغناطیسی)
-نیروهای اسمزي (لوله گرمایی اسمزي)
-پمپ حبابی (لوله گرمایی ترموسیفون بر عکس)
 

tearless

عضو جدید
[دانلود] -لوله هاي گرمايي - HEAT PIPE

سلام به برو بچه هاي شيمي خودمون;)
اميدوارم كه تا اينجا از سال جديد را به خوبي پشت گذاشته باشيد .
فايلي اين براتون اوردم راجع به heat pipes يا همون لوله هاي گرمايي خودمونه كه امروزه در تمامي صنايع و علوم رسوخ پيدا كرده است .اميدوارم مورد استفاده قرار بگيرد.

باران باش و ببار نپرس پياله هاي خالي از آن كيست:gol:
 

پیوست ها

  • A heat pipe is a heat transfer mechanism that combines the principles of both thermal conductivi.pdf
    306.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • e33000.pdf
    242.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

tearless

عضو جدید
Heat pipes in modern heat exchangers

Heat pipes in modern heat exchangers

با سلام خدمت بروبچه هاي م.شيمييييييييييييي;);)
فايلي رو كه اين بار ميزارم مقاله اي راجع به استفاده hetat pipre هاست.تو يك دوره ي نه چندان كوتاه رو اين موضوع كار كردم
اگه كسي درمورد اين مطلب چيزاي بيشتري ميخواست.خوشحال ميشم كمكش كنم.


باران و ببار نپرس پياله هاي خالي از آن كيست :gol::gol:
 

پیوست ها

  • heat pipe.pdf
    616.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد لوله های گرمایی

کاربرد لوله های گرمایی

کاربرد لوله های گرمایی
 

پیوست ها

  • heatpipe_part4.pdf
    242.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مدلسازی و طراحی بهینه لول ههای حرارتی برای خنک کاری ترانسفورماتورهای قدرت

مدلسازی و طراحی بهینه لول ههای حرارتی برای خنک کاری ترانسفورماتورهای قدرت

مدلسازی و طراحی بهینه لول ههای حرارتی برای
خنک کاری ترانسفورماتورهای قدرت​
 

پیوست ها

  • 1216.pdf
    234.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مبدل هاي حرارتي لوله گرمايي حلقوي ساختار، كاربردها و تحليل فرآيند آن ها

مبدل هاي حرارتي لوله گرمايي حلقوي ساختار، كاربردها و تحليل فرآيند آن ها

عنوان:
مبدل هاي حرارتي لوله گرمايي حلقوي ساختار، كاربردها و تحليل فرآيند آن ها


نويسنده(گان):
محمد حسين غفاري، محبوبه طاهري، محمد بهشاد شفيعي،


چکيده:
با افزايش روز افزون هزينه هاي تامين انرژي شامل ايجاد و يا خريداري آن با توجه به حذف يارانه هاي مربوطه و تعيين ارزش واقعي نهاده هاي انرژي، استفاده بهينه از آن، جلوگيري از هدر رفت آن از طرق مختلف از جمله تعويض سيستم هاي قديمي با تكنولوژي هاي جديدتر، برطرف نمودن عيوب تجهيزات، افزايش راندمان تجهيزات با ايجاد تغييرات ساختاري و يا استفاده از تكنولوژي هاي نوين در آن ها، اهميت فوق العاده اي يافته است. امروزه مبدلهاي گرمايي، نقش انكارناپذيري در بازيافت انواع حامل هاي انرژي (خاصه از نوع حرارتي) ايفا نموده فلذا افزايش راندمان اينگونه تجهيزات، مخصوصا با استفاده از انواع لوله هاي گرمايي با توجه به راندمان بسيار بالاي حرارتي، بسيار مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آنها در صنايع گوناگون، بسته به نوع انتخابي، دير زماني است كه آغاز گرديده است. در اين مقاله، انواع لوله هاي گرمايي ابتدا از نوع ساده معرفي گرديده و در نهايت به نوع حلقوي كه خاص اين مقاله است ختم مي گردد. اهميت استفاده از نوع حلقوي در اين است كه از آنها مي توان در فواصل طولاني، بدون توجه به موقعيت قرارگيري و با انواع بارهاي حرارتي با راندمان حرارتي بسيار بالا (بالاتر از 95 درصد) استفاده نموده و كنترل دمايي بسيار دقيقي را از آنها انتظار داشت. در ادامه، به تاريخچه، كاربردها و نوع ساختار دروني آنها به صورت جزء به جزء پرداخته شده و به عنوان نمونه يكي از كاربردهاي عملي آنها با دستيابي به الگوريتم طراحي و انجام محاسبات مربوطه مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است. سپس فرآيند دروني آنها شرح داده شده و فرق آنها با نوع مشابه خود از نوع CPL به دقت ارائه گرديده است و يك جمع بندي كلي از مباحث مطروحه ارائه گرديده است.


کليدواژگان:
لوله گرمايي حلقوي، محفظه جبراني، ساختار موئين، سيال عامل، بار حرارتي، فتيله، تخلخل
 

پیوست ها

  • 5361-44346104-WTL.pdf
    1,014.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
طراحی و ساخت مبدل حرارتی مایع گاز با استفاده از لوله های گرمایی

طراحی و ساخت مبدل حرارتی مایع گاز با استفاده از لوله های گرمایی

طراحی و ساخت مبدل حرارتی مایع گاز با
استفاده از لوله های گرمایی
چکیده
لول ههای گرمایی وسایلی با قابلیت انتقال حرارت بالا هستند با توجه به خصوصیات حرارتی آنها، تحقیقاتی در رابطه با تئور ی و ساخت مبدل حرارتی مایع - گاز ( رادیاتور) با استفاده از لولههای گرمایی صورت گرفته است. مبدل حرارتی ساخته شده از 18 عدد ترموسیفون ( لوله گرمایی بدون فتیله) در دو ردیف به صورت آرایشی هندسی مثلثی تشکیل شده است. حرارت از آب گرم به قسمت پایین مبدل حرارتی ( بیرون تبخیر کننده لوله گرمای) منتقل میشود و عمل دفع حرارت از قسمت بالای مبدل حرارتی توسط دمیدن هوا انجام میگیرد.
محاسبات نشان میدهد محدودیت جوش حداقل مقدار محدودیت لولۀ گرمایی است وچون در شرایط طراحی ظرفیت هر ترموسیفون کمتر از مقدار محدودیت جوش است بنابراین اطمینان حاصل میشود که لوله گرمایی درعملکرد خود به محدودۀ بحرانی نمیرسد. محاسبات نشان میدهد مبدل حرارتی مورد استفاده به ازاء دبی 6 لیتر در دقیق ه آب گرم 80 درجه سانت یگراد، توانایی انتقال حرارت 1908 وات را دارا میباشد درآزمایش نرخ انتقال حرارت 1730 وات اندازه گیری شده است. مقایسه این دو عدد صحت محاسبات و کارایی خوب مبدل حرارتی ساخته شده را تأئید میکند
 

پیوست ها

  • NECjournals-v8n2p41-fa.pdf
    504.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
لوله های گرمایی و ترموسیفون ها

لوله های گرمایی و ترموسیفون ها

لوله های گرمایی و ترموسیفون ها
فایل ورد WORD
 

پیوست ها

  • loolehaye-garmayi-[www.prozhe.com].zip
    519.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شبيه سازي عددي لوله هاي گرمايي

شبيه سازي عددي لوله هاي گرمايي

شبيه سازي عددي لوله هاي گرمايي
 

پیوست ها

  • شبيه سازي عددي لوله هاي گرمايي.pdf
    338 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اطلاعاتی در مورد لوله ي حرارتي (Heat Pipe)

اطلاعاتی در مورد لوله ي حرارتي (Heat Pipe)

پروژه ای در مورد لوله ي حرارتي (Heat Pipe)
 

پیوست ها

  • برای اولین بار.pdf
    759.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام مهندسین شیمی
بهتون تبریک میگم تاپیک فوق العاده مفیدیه
منم یه مدت رو هیت پایپ کار کردم
برای داشتن یه مقاله درست حسابی موضوع خیلی خوبیه
اگه وقت کنم و بتونم تحقیقیاتم رو در مورد هیت پایپ پیدا کنم حتما میذارم براتون;)
 

amirhosein_sadr

عضو جدید
سلام خدمت دوستان گلم
خیلی مطالب خوبی بود واقعا ممنون.من رشتم مهندسی شیمیه و کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرسم ولی موضوع پایان ناممو خنک سازی توربین با لوله های گرمایی برداشتم که بیشتر مربوط به رشته مکانیک میشه.خوشحال میشم اگه بتونین کمکم کنین چون اطلاعات زیادی از توربین ندارم.ممنون میشم اگه موضاعاتی دارین که کمکم کنه و لطف کنین به ایمیلم ارسال کنین.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا