دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در یک نگاه

علی(110)

عضو جدید

با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت های علمی، پژوهشی و بین المللی، رشد و توسعه علمی کشور با مدیریتی شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ۱۰ آبان ۱۳۶۵ تأسیس و با ۳۰ نفر دانشجو حرکت دانشگاهی خود را آغاز کرد . امتیاز ثبت شده این واحد ۲۰۹۷ و رتبه آن « جامع ب » است که با توجه به توانمندی های واحد مراتب جهت بررسی های لازم به منظور افزایش امتیازات واحد به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است و پیش بینی می شود که امتیاز روند افزایشی داشته باشد .
اسامی رؤسای این واحد و مدت زمان مسئولیت آنان به قرار زیر است:
دکتر احمد شاهورانی از آبان ۱۳۶۵ الی آبان ۱۳۶۸،دکتر علیرضا حسینیون از آبان ۱۳۶۸ الی اسفند ۱۳۶۸دکتر علی معصومی از اسفند ۱۳۶۸ الی اسفند ۱۳۷۲ دکتر مرتضی خسروی از اسفند ۱۳۷۲ الی مرداد ۱۳۸۱دکتر پیمان مهستی از مرداد ۱۳۸۱ الی اردیبهشت ۱۳۸۴دکتر احمد یعقوب نژاد از اردیبهشت ۱۳۸۴ تا کنون
این واحد دانشگاهی دارای ۸ دانشکده شامل دانشکده الهیات و معارف اسلامی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشکده شیمی ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشکده علوم پایه ، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشکده زبانهای خارجی و دانشکده علوم و فنون دریایی است که در مجموع بیش از ۱۷ هزار دانشجو در ۸۳ رشته و مقطع تحصیلی شامل یک رشته شیمی کاربردی در مقطع دکترا و ۴۹ رشته و گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی و کاردانی است . همچنین در مقطع دکترای تخصصی در رشته شیمی آلی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های فلسفه و حکمت اسلامی ، حقوق جزا و جرم شناسی ، حقوق خصوصی ، حقوق بین الملل ، زیست شناسی دریا ، گرایش گیاهان دریا ، زیست شناسی دریا گرایش آلودگی دریا ، مهندسی شیمی گرایش مهندسی فرآیند ، مهندسی معماری با توجه تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، این واحد دانشگاهی از سال تحصیلی ۸۸-۸۷ پذیرش دانشجو خواهد داشت . ضمناً پذیرش دانشجوی برادر در مقطع کارشناسی ارشد برای ۳ رشته علوم قرآن و حدیث ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و ادیان و عرفان از سال تحصیلی ۸۸-۸۷ نیز به عمل خواهد آمد .
فضای آموزشی این واحد دانشگاهی بیش از ۳۵ هزار متر مربع است که با خرید و تملک زمینی به مساحت ۲۱۱۷۶۰ متر مربع در حکیمیه تهرانپارس ، سرانه فضای آموزشی ، رفاهی و ورزشی هر دانشجو با احداث سایت دانشگاهی به ۱۰ متر افزایش خواهد یافت .
در حال حاضر ۵۶۱ نفر عضو هیأت علمی تمام وقت و نیمه وقت در واحد تهران شمال در امر تدریس و تعلیم دانشجویان اهتمام دارند و حدود ۴۸ هزار و۶۹۴ نفر از آن فارغ التحصیل شده اند .
● سایت دانشگاهی حکیمیه :
با عنایت به ساخت و راه اندازی سایت دانشگاهی واحد و تمرکز فعالیت های علمی و آموزشی واحد در این سایت ۲۱ هکتاری ، مهمترین اقدامات صورت گرفته در سایت طی ماههای اخیردر۳ بخش قابل ملاحظه است.
۱) دریافت مجوزهای لازم از ارگانهای مرتبط با امور ساختمان ، مانند شهرداری و ادارات آب ، برق ، مخابرات وگاز است .
۲) عملیات اجرایی زیربنایی است . ایجاد راههای ارتباطی کارگاهی ، اتصال به آب شهری ، ترمیم سامانه های ساختمانی و تأسیسات الکتریکی و مکانیکی محیط و ساختمان قدیمی موجود جهت بهره برداری دفتری ، هدایت و کنترل آب حاصل از تصفیه خانه شهرک شهید بهشتی جهت آبیاری فضاهای سبز و برنامه ریزی های حراستی و حفاظتی .
۳) عملیات اجرایی ساختمان در مجتمع ورزشی با مساحت ۳۶۰۰ مترمربع با پیشرفتی در حدود ۵۵ درصد در حال اجرا می باشد ،که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته درسال تحصیلی ۸۸ – ۸۷ به بهره برداری می رسد .
این بنا شامل یک سالن اصلی به مساحت ۱۷۶۰ مترمربع برای ورزشهای داخل سالن و دوسالن برای ورزش های رزمی و کشتی هرکدام به مساحت ۴۶۰ مترمربع و یک سالن بدنسازی به مساحت ۲۴۵ مترمربع و سطوح اداری وتأسیسات به مساحت ۴۱۰ مترمربع است.
طراحی ساختمان دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی به مساحت ۱۵۷۵۷ متر مربع و ساختمان دانشکده علوم انسانی به مساحت ۱۶۳۰۰ متر مربع ، هر کدام در ۶ طبقه و مطابق با استانداردهای آئین نامه های طراحی مجموعه های آموزشی به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار احداث دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی در حال اجرای فونداسیون ساختمان فوق می باشد و پیمانکار احداث ساختمان دانشکده علوم انسانی نیز در کمیسیون معاملات برگزیده شده است که پس از تأیید سازمان مرکزی شروع به کار خواهند نمود .
فاز مقدماتی و فاز یک آزمایشگاه مرکزی نیز با زیر بنای معادل ۲۰ هزار مربع در حال تهیه و انجام است.
مجموعه دانشگاهی واحد تهران شمال درمنطقه حکیمیه تهرانپارس شامل هشت دانشکده ، جمعاٌ در مساحتی حدود ۱۰۰ هزار متر مربع ساختمانهای آموزش مانند دوکارگاه به مساحت ۱۰ هزار مترمربع ، کتابخانه و سایت رایانه ۸ هزار مترمربع و سالن آمفی تئاتر به مساحت ۱۸ هزار مترمربع ، مسجد ۲ هزار مترمربع و پارکینگ طبقاتی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و نهایتاٌ ساختمان اداری به مساحت ۶۵۰۰ مترمربع است جمع مساحت راههای ارتباطی سواری عادی ۱۲۵۰۰ و جمع سطح اشغال تمامی ساختمانها ( سطح همکف ) حدود ۷۰ هزار مترمربع می باشد . باقیمانده زمین به مساحت حدود ۱۴۰ هزار مترمربع به فضای سبزاختصاص داده خواهد شد .
دانشجویان این واحد دانشگاهی نیز در کنار تحصیل در بیش از ۳۲ انجمن علمی ، ادبی و هنری فعالیت دارند به علاوه چاپ و انتشار دهها نشریه دانشجویی در زمینه های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی ، کسب عناوین قهرمانی در مسابقات ورزشی منطقه ۸ و سراسری دانشگاه آزاد اسلامی ، انجام بازدید های علمی متعدد یک یا چند روزه به مناطق شمالی و جنوبی کشور و بازدید از مناطق طبعی و مراکز تحقیقاتی ، صنعتی و تولیدی ، ارایه خدمات مشاوره به دانشگاهیان واحد ، طبخ و توزیع یک وعده غذای گرم در سطح واحد ( در سال ۱۳۸۶ بالغ بر ۳۲۰ هزار پرس غذا در واحد طبخ و توزیع شده است ) در بخش خدمات دانشجویی این واحد قابل ملاحظه است .
عضویت ۳۰۰ نفر در باشگاه پژوهشگران جوان ، تألیف و ترجمه دهها جلد کتاب و انتشار مقالات متعدد از ایشان در نشریات داخلی و بین المللی ، همچنین ثبت اختراعات متعدد این اعضا از جمله: چرخ گوشت ایمن با گلوی مارپیچ ، آئینه ضد بخار ، دستگاه تصفیه میکروبی آب با استفاده از اشعه فرابنفش و ورق مقاوم حرارتی از پارچه ۱۰۰ درصد پنبه ای بدون استفاده از آزبست ، اختراع دستگاه فوتو راکتور ، اختراع فوتوسل تصفیه هوا بر مبنای نانو دی اکسید تیتانیم و نانو سیلور ، دستگاه ساخت ذرات نانو واسفنج (فوم) ضد عفونی کننده ، رنگ ضد عفونی کننده هوا ، عایق امولسیونی – پلیمری پایه قیری و همچنین بررسی و ارائه مدل تکتونیکی کمربند چین خورده – رانده با تأکید به شکل ساختاری زاگرس، بررسی و ارائه مدل analog of Hotspot ، مدل تکتونیکی pull-apart basin و صدها پایان نامه ارزشمند از دیگر این موفقیتهاست .
در بخش فرهنگی ،انتشار فصلنامه قرآنی اسراء ، برگزاری کلاسهای فوق برنامه ، بزرگداشت مناسبتهای مذهبی و ملی ، برگزاری مسابقات فرهنگی ، همایش ها و سمینارهای علمی – فرهنگی ، ارائه خدمات سمعی و بصری ، برگزاری اردوهای دانشجویی ، ثبت نام و اعزام استادان ودانشجویان به حج عمره مفرده ، برپایی نمایشگاه های متعدد ، فعالیت های کانون قرآن وعترت ، ایجاد دبیرخانه دائمی پوشش و آراستگی ، انتشار۱۲ نشریه فعال دانشجویی به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی و انجام فعالیت های پژوهشی ، راه اندازی سایت فرهنگی به نشانی http://farhangi.IAU-TNB.AC.IR از اهم شاخص های فرهنگی در این واحد دانشگاهی است . به علاوه دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ، بسیج دانشجویی نیزدر تعمیق باورهای دینی و آشنایی دانشگاهیان با مسایل سیاسی، اجتماعی روز و همچنین شعایر مذهبی فعالیت دارند.
در بخش پژوهشی ۷۰ مقاله در مجلات ISI ، تعداد ۱۵۰ مقاله در مجلات علمی ، پژوهشی و ۱۶۸ مقاله علمی ، ترویجی از اعضای هیأت علمی واحد ظرف چند سال اخیر به چاپ رسیده است . همچنین ۶۴ فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در این واحد دانشگاهی دایر است که در مساحتی حدود ۳۴۲۶ متر مربع به دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا خدمات ارایه می نماید . به علاوه در راستای سرویس دهی مطلوب و دستیابی به اطلاعات کتابخانه ، کلیه دانشکده های واحد به سیستم مکانیزه مجهز شده اند و از خدمات کتابخانه دیجیتالی نیز دانشگاهیان واحد بهره مند هستند.در مجموع بیش از ۸۲۹۸۱ هزار جلد کتاب با ۴۶۶۵۳هزار عنوان و بیش از ۷۹۷۵هزار جلد مجله فارسی ، لاتین و عربی در ۱۷۸۹ عنوان در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال موجود بوده و در دسترس دانشجویان و اعضای هیأت علمی قرار می گیرد ، به علاوه در بخش ارتباط با صنعت این واحد دانشگاهی در سال ۱۳۸۶ تعداد ۶ طرح برون دانشگاهی و ۶ تفاهم نامه و قرارداد با موسسات علمی ، تحقیقاتی به امضا رسیده است ، همچنین مرکز مطالعات نمک به طور مشترک بین واحد گرمسار و تهران شمال تأسیس شده است .
یکی از شاخص های در خور توجه واحد تهران شمال ، تجهیز و راه اندازی مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان و اعضای هیأت علمی این واحد است که مطابق آمار موجود تاکنون این مرکز آموزشی ۱۵۳ دوره در ۳۷۹۴ ساعت برگزار نموده است . ضمن اینکه این مرکز با برگزاری دوره های عمومی و تخصصی انفورماتیک در سطح واحد و همچنین واحد های منطقه ۸ دانشگاه آزاد اسلامی ، گامهای اساسی در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و علمی برداشته است .
اقدام در جهت انتشار مجلات تخصصی و علمی در هریک از دانشکده های واحد حاکی از مشارکت پژوهشگران این واحد در تولید علم و پژوهش محوری در دانشگاه است. به طوری که فصلنامه زمین ، نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی و فصلنامه پژوهش های شیمی کاربردی موفق به دریافت تأئیدیه درجه علمی – پژوهشی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شده است . در همین راستا هدف مسئولین به کسب درجه علمی برای مجله نامه الهیات نیز می باشد . همچنین مراحل قانونی و اداری فصلنامه های دانش شناسی ، فصلنامه گروه میکروبیولوژی ، فصلنامه گروه زیست شناسی ، فصلنامه گروه حقوق ، فصلنامه صراط ، فصلنامه گروه زبان انگلیسی در دانشکده های این واحد دانشگاهی به اتمام رسیده و پس از اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر خواهد شد.
عملکرد موفقیت آمیز صندوق رفاه دانشجویی واحد تهران شمال نیز در کنار سایر بخش های واحد قابل توجه بوده و اعتبارات تخصیصی وزارت علوم را نیز به صورت کامل در اختیار دانشحویان قرار داده است . این صندوق از بدو تأسیس در سال ۱۳۷۴ تاکنون بالغ بر ۲۹ میلیارد ریال تسهیلات مالی شامل ۱۴ میلیارد ریال وام شهریه ، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال وام ازدواج و کل ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی دولت از محل وجوه اداره شده را در ۲ مرحله به دانشجویان پرداخت نموده است . شایان ذکر است تا پایان سال ۸۶ بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری شامل وام های خرید خودرو ، مسکن ، تعمیرات ، ضروری و ودیعه مسکن به کارکنان و اعضای هیأت علمی واحد پرداخت شده است ، که ۴۹۹ فقره از تسهیلات مزبور ، مربوط به کارکنان و ۱۰۴ فقره به آعضای هیأت علمی پرداخت شده است .
تکمیل و راه اندازی سایت واحد به نشانی WWW.IAU-TNB.AC.IR و انجام ثبت نام اینترنتی از دانشجویان از طریق سایت مذکور و نیز راه اندازی پست الکترونیکی روابط عمومی به نشانی RAVABET-OMOMI@IAU-TNB.AC.IR و تلفن پیام گیر ۲۴ ساعته این اداره به شماره ۲۲۹۷۷۹۶۷ جهت استماع دیدگاههای مخاطبین دانشگاهی و انعکاس به مدیران ، از سایر فعالیت های واحد تهران شمال است.
 
بالا