دانشمندان و بانفوذان دنياي كشاورزي

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
با نفوذان دنياي كشاورزي
بی‌شک، توسعه، ارتقاء و پیشرفت بخش کشاورزی در عصر حاضر، مرهون سال‌ها تلاش، تحقیق، تألیف و تجربه افراد دلسوز و آگاهیست که در این عرصه گام نهاده و به منظور خدمت به بشریت، راهکارهایی کاربردی ارائه کرده‌اند؛ تلاش‌هایی که اینک عموم مردم، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از آن بهره‌مند می‌شوند؛ ولی کمتر این بزرگان و خادمان کشاورزی را می‌شناسند، در این شماره سعی نموده‌ایم به معرفی برخی از با نفوذان دنیای کشاورزی بپردازیم:
***
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
- فیتس هابر«تولید نیتروژن ارزان قیمت»هابر اهل آلمان و زاده 1868 میلادی، یکی از افرادی است که تأثیر بسیاری روی کشاورزی داشته است چراکه او و یکی از همکارانش، کارل بوش موفق به تولید آمونیاک در آزمایشگاه شدند و فرآیند ابداعي شان ابتدا به نام هابر و بعدها هابر-بوش معروف شد. سال 1908 هابر، تکنیکی به کار برد که طی آن گاز نیتروژن موجود در اتمسفر را گرفته و به نیتروژنی که گیاهان بتوانند از آن استفاده کنند تبدیل می نمود. این تکنیک هنوز هم کاربرد دارد. هابر و بوش به سبب این کشف در سال 1918، برنده جایزه نوبل شدند. اگرچه پیش از این، کود نیتروژن تولید شده بود اما کشف هابر جهشی بزرگ به سمت جلو محسوب می شد زیرا نیتروژن ارزان قيمت تولید شد و در نهایت به طور گسترده ای در اختیار همگان قرار گرفت. امروزه مردم سراسر جهان برای تولید کود نیتروژن جهت تهیه خوراک به فرآیند هابر- بوش وابسته اند. بدون وجود این فرآیند، جمعیت دنیا بدون غذای کافی مانده و انسان‌های بیشماری گرسنه می‌مانند. در واقع می‌توان کشف هابر را تاحدودی با کار هنری فورد تشبیه کرد. هنری، خودروی ارزان قیمت به تولید انبوه رساند و هابر توانست نیتروژن ارزان قیمت تولید کند اما از طرفي، ديگر هابر در تولید سلاح های شیمیایی و کشتار انسان ها در جنگ جهانی اول نقش مهمی داشته است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
نورمن بورلاگ «پدر انقلاب سبز در کشاورزی»نورمن بورلاگ، دانشمند آمریکایی، برنده جایزه نوبل که لقب پدر انقلاب سبز در کشاورزی به او داده شده ، موجبات تغذیه صدها میلیون گرسنه را در سراسر جهان را فراهم آورده است.در آگهی ترحیم او نوشته بودند: " .... او به دنیا یاد داد که چگونه خود را سیر کند. " بورلاگ در تولید و برنامه های تحقیقی گندم در مکزیکو بسیار موفق بود. او سال 1970 به دلیل تلاش در تولید مواد غذایی براي مردم سراسر دنيا برنده جایزه نوبل شد. خود او نیز سال 1986 بنیانگذار جایزه جهانی غذا در وسعت جهانی بوده است. بورلاگ ، قهرمان تهیه غذای مناسب برای بشریت است و تمام عمرش را صرف بهبود تولید غذا برای جمعیت روبه رشد جهان کرده است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جورج واشنگتن کارور «نجات کشاورزان فقیر جنوب آمریکا» جورج در سال 1864 در آمریکا متولد شد. او سهم بسزایی در صنعت کشاورزی داشت. جورج به تنهایی اطلاعات با ارزشی در خصوص محصولات و تکنیک های زراعتی و نیز، دستور تهیه غذاهای متفاوت به دست آورد و کشاورزان فقیر جنوب آمریکا را از تنگدستی نجات داد. او برای بهبود محصولات مختلف از پنبه گرفته تا بادام زمینی ، سیب زمینی و تحقیقات بسیاری کرد. جورج یکی از متفکران پیشرو کشاورزي بود و کشاورزان را تشویق می کرد نمونه خاک مزارعشان را پیش او برده و در آزمایشگاه علت حاصلخیز نبودنشان را بررسی کند. کارور روش صحیح نگهداری از دام و همچنین مواد خوراکی را به مردم یاد داد. کارور آموزگار، محقق و بشردوست بزرگی بود و تمام عمرش به خاطر این موفقیت ها مورد احترام مردم بود. او از یک پدر و مادر برده متولد شده بود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سایروس مک کرومیک «پدر کشاورزی مدرن»سایروس، صنعتگری آمریکایی بود که در سال 1809 متولد شد و تا 1884 زندگی کرد. او ماه ها روی ساخت ماشین درو کار کرد و سرانجام سال 1831 موفق به تولید و ارائه آن به بازار شد. در آن روزها هنگام برداشت محصول، افراد بسیاری لازم بود، اما ماشین دروی مک کرومیک توانست جای انسان را بگیرد و موجب توسعه کشاورزی ایالات متحده شود. ماشین دروی او بزرگترین جایزه زمان خود – مدال طلای نمایشگاه قصر کریستال لندن – را برنده شد و سایروس را به شهرتی باورنکردنی رساند. به او لقب پدر کشاورزی مدرن اعطاء شد. البته ناگفته نماند که او در این موفقیت تنها نبوده است بلکه برده ای به نام جو اندرسون در ساخت وتولید این ماشین به او یاری رسانده بود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
الی ویتنی «ساخت ماشین پنبه‌ پاک‌کنی»ويتني در سال 1765 درآمریکا متولد شد و از او همیشه به عنوان مخترعی نابغه یاد می شود و او را اغلب هم ردیف توماس ادیسون می دانند. ويتني سال 1793 یا 1794 موفق به ساخت ماشین پنبه پاک کنی شد. این دستگاه نوعی ماشین برای کشیدن فیبرهای پنبه از دانه های پنبه است. ماشین پنبه پاک کنی اختراعی مدرن در ناحیه جنوبی ایالات متحده محسوب می شد و اثر بسیار فراوانی روی اقتصاد این منطقه داشت. تولید پنبه قبل از ساخت این دستگاه کار سخت وطاقت فرسایی بود و فقط تعداد کمی از مزارع می توانستند از کشت و زرع پنبه سود ببرند. اما ماشین پنبه پاک کنی توانست پرورش پنبه را بسیار رونق بخشیده و به محصولی پرمنفعت و کم زحمت تبدیل نماید. همچنین تولید پنبه در حجم وسیع، به رشد و شکوفایی صنعت نساجی کمک نمود. اما از سویی گفته می شود که رشد تولید پنبه موجب افزایش برده داری در جنوب آمریکا شد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جان دیر «اصلاح ماشین سخم‌زنی»به جرأت می توان گفت که ماشین شخم زنی یکی از مهم ترین اختراع هایی است که در پیشرفت کشاورزی و به دنبال آن جامعه موثر بوده است. ماشین شخم زنی آهنی ساله‌ا قبل ساخته شده بود اما جان دیر آن را با به کاربردن فولاد در سال 1837 اصلاح نمود. این ماشین اصلاح شده نسبت به نوع آهنی آن در خاک های آمریکا بهتر کار می کرد. در واقع بخش وسیعی از مناطق کشاورزی آمریکا - از اوهایو گرفته تا کوه های راکی و دشت های وسیع و بخش میانی غرب – را پررونق ساخت و توانایی مردم را در تولید محصولات متنوع بالا برد. جان دیر شرکت تولید ماشین شخم زنی خود را هوشمندانه در مولین ایلینوی بنا نهاد تا به رودخانه می سی سی پی نزدیک تر باشد و تولیدات خود را راحت تر در اختیار کشاورزان قراردهد. شرکت او عنوان بهترین تولید کننده تجهیزات مناسب و با کیفیت بالای کشاورزی را به خود اختصاص داد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
رابرت فارلی «تولید گیاهان به روش مهندسی ژنتیک»"ژن های باکتریایی تخیلی با هم به مشورت می پردازند تا چگونه در برابر آنتی بیوتیک های آمینو گلیکوساید مقاومت کنند و .... " این جملات، کلمات آغازین مقاله ای در سال 1983 نوشته فارلی است. او و گروه تحقیقاتی‌اش در مونسانتو با استفاده از باکتری بیماری‌زای اگرو باکتریوم تومه فاسینس توانستند روشی جهت تولید گیاهان ترانس ژنتیک – گیاهانی که به وسیله مهندسی ژنتیک تولید می شوند – پیدا کنند. محققان دیگری در سراسر دنیا روی چنین تحقیقی کار می کردند اما فارلی با پشتکار وصف نشدنی خود به این نقطه رسید و شروع به تولید گیاهان تغییر ژنتیکی داده شده تجاری نمود. اولین گیاهی را که با این فناوری تولید کرد دانه سویا بود . این دانه ها در برابر علف‌کش‌های گلیفوسات مقاوم بودند. فارلی در زمینه کشاورزی فعالیت‌های بسیاری داشته و مقاله‌های تحقیقی بیشماری را به ثبت رسانده است. او که در سال 1953 متولد شد تنها فرد زنده این مقاله است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
راشل کارسون«تألیف کتاب بهار خاموش»آثار ادبی بسیار کمی وجود دارد که بتوان گفت روی مسائل زیست ـ محیطی و کشاورزی تأثیر فراوانی داشته اند. اما کتاب " بهار خاموش " خانم راشل کارسون ـ که در سال 1962 منتشر شد ـ اثر بسیار فراوانی روی کشاورزی و موارد زیست ـ محیطی گذاشت. کارسون در این کتاب به اثر منفی آفت کش ها و نحوه استفاده آنها در کشاورزی پرداخته و خطرات مواد شیمیایی برای محیط زیست ، حیات وحش و انسان را متذکر می شود. وی برای اثبات گفته هايش تحقیقات بسیاری کرد و نتایج معتبری ارائه داد. بحث‌های بسیاری در این زمینه به وجود آمد تا به محدودیت‌‌های شدید در خصوص استفاده د.د.ت منجر شد. البته با این کار، بیماری مالاریا و بیماری های مهلک ديگر دوباره شیوع پیدا کردند. با اینحال دولت توجه بیشتری به مسائل زیست ـ محیطی نمود. صرف نظر اینکه شما طرفدار کدام گروه هستید ، آنچه را که نمی توان منکرش شد قدرت این کتاب در دنیای کشاورزی است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنری ا. والاس «جلوگیری از کاهش قیمت محصولات کشاورزی»موفقیت های والاس بسیارند؛ معاون ریاست جمهوری آمریکا، وزیرکشاورزی، وزیر بازرگانی و دیگر وظایف مهم. والاس وزیر کشاورزی فعالی بود و در دوره وزارت او سازمانش به برنامه های تحقیق و خلاقیت توجه فراوانی داشت . او برنامه ناهار مدارس و کمک مواد غذایی از طرف دولت به نیازمندان ترتیب داد. والاس جلوی تولید بیش از حد و درنتیجه پایین بودن قیمت محصولات را گرفت و بدین وسیله وضعیت معیشتی کشاورزان آمریکا را ارتقاء داد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جورج هریسون شال «پدر ذرت دورگه و مؤسس مجله ژنتیک»او پدر ذرت دورگه است. هریسون 30 سال از زندگی خود را وقف پرورش ذرت نمود. او گیاه شناس و محقق سرشناسی در آمریکا بود و بیشتر تحقیق های خود را در بندر اسپرینگ لانگ آیلند نیویورک انجام می داد. اگرچه تولید ذرت دورگه را به گیاه شناسانی نسبت داده اند اما هریسون قدرت باروری درون نژادی ذرت را کاهش داد و سپس با اصلاح ژنتیکی توانست ذرت دورگه تولید کند. آزمایش های هریسون پایه و اساس تولید ذرت دورگه را بنا نهاد. البته به این نوع ذرت وقتی در سال 1922 به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت توجه خاصی شد.هریسون موسس مجله ژنتیک است که امروز عنوان یکی از بهترین مجلات علمی بین‌المللی را یدک می کشد.
منبع:
سایت کشاورزی
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دانشمندان موفق در عرضه کشاورزی

دانشمندان موفق در عرضه کشاورزی

زندگی نامه ففر
ویلهلم فردریش فیلیپ ففر (Wilhelm Friedrich phikipp Pfeffer ) متخصص آلمانی فیزیولوژی گیاهی در 9 مارس 1845 در گریبن اشتاین (Grebenstein ) آلمان متولد گردید . پدرش صاحب یک داروخانه در این شهر بود . پس از فراغت از تحصیل در رشته گیاهشناسی و شیمی از دانشگاه گوتینگن (Gotteingen ) در 1865 به مدت چند سال دیگر در دانشگاه ماربورگ (Marbeerg ) به تحصیل در رشته گیاه شناسی و داروسازی پرداخت . او همچنین به تحصیلات خود در زمینه گیاه شناسی در دانشگاه برلین (1870-1869) و ورتزبورگ (Wurtzburg) در سال های 1870 تا 1871 اداکه داد . در 1871 برای تدریس در دانشگاه ماربورگ دعوت شد و در سال 1873 به عنوان استاد در دانشگاه بن و سپس در دانشگاه های بازل (Bazel ) ، توبینگن (Tubingon ) و لایپزیک تدریس نمود . در لایپزیک او توانست تحقیقات خود را به مدت 30 سال ادامه دهد . او در لایپزیک به عنوان رئیس انستیتوی گیاه شناسی و باغ گیاه شناسی آن شهر خدمت کرد . ففر در سال 1884 باهنریکا ولک (Henrika Volk ) ازدواج کرد و در ماه مه 1885 تنها فرزند پسر او به نام اوتو (Otto ) متولد شد .
آزمایشگاه ففر در انستیتوی گیاه شناسی لایپزیک یکی از مدرن ترین آزمایشگاه های آن زمان به شمار میرفت . او در آن زمان میکروسکوپ و اتاقک های رشد با دمای ثابت در اختیار داشت و میتوانست وسایل اندازه گیری را در محیط هایی که لرزش نداشتند واسنجی کند . در آزمایشگاه های ففر اتاق هایی وجود داشت که امکان تنظیم نور تا تاریکی کامل در آنها به صورت خودکار پیش بینی شده بود . آزمایشگاه های ففر به قدری شهرت پیدا کردند که از سراسر جهان دانشجویان را به خود جلب کرد . یکی ازشاگردان مشهور او کارل کورنز (Carl Correns ) بود که در زمینه جهش های ژنتیکی در باغ گیاه شناسی لایپزیک کار میکرد . ففر با ویلهلم اسلوالد (Wilhelm Ostwald ) که بعداً در سال 1887 در لایپزیک به او ملحق شد آشنایی داشت .
تحقیقات ففر در زمینه تنفس گیاهان ، فتوسنتز و متابولیسم پروتئین ها متمرکز بود .وی در سال 1881 جلد اول کتاب فیزیولوژی گیاهان را منتشر کرد . این اثر در سال 1906 توسط اورات (A.J.Ewart ) به انگلیسی ترجمه شد که تا چندین سال به عنوان کتاب درسی در دانشگاه ها تدریس میشد .
ففر در ایام زندگی خود جوایز زیادی را دریافت کرد که از آن جمله جایزه ای به مناسبت هفتادمین سال تولد او و مدال نقره ای دانشمند زمان بود که هر دو در اولین سال جنگ جهانی اول به وی اعطا گردید . سخت ترین شوک زندگی ففر زمانی بود که قبل از پایان جنگ و چند هفته قبل از آتش بس به او اطلاع دادند که پسرش اوتو در جنگ مفقود شده است . در اواسط سال 1919 بود که او دریافت پسرش در فرانسه کشته شده است .
او به لحاظ فیزیکی نیز با دوران سختی روبرو شد زیرا همانند بسیاری از آلمانی ها چیزی برای خوردن نداشت . این امر سبب شد که از روی عصبانیت و ناامیدی تمام نوشته های علمی خود را از بین ببرد . انتشار مقالات علمی ففر در سال 1916 به پایان رسید اما او به تدریس ادامه داد . کلاس های درسی او در سال های 1919 و 1920 به دلیل برگشت سربازان از جنگ به قدری شلوغ میشد که وی مجبور بود آنها را در دو نوبت برگزار کند .
سال آخر زندگی ففر به سختی گذشت . علاوه بر غم ناشی از کشته شدن فرزند ، بازنشستگی اجباری او و از دست دادن شغل رسمی برای ففر دردآور بود . او در 31 ژانویه سال 1920 در همان روزی که آخرین جلسه درس فیزیولوژی را برگزار کرد بدون آنکه هیچ عارضه بیماری داشته باشد از دنیا رفت .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی نامه کرامر
پال کرامر(Paul J. Kramer ) در هشتم ماه مه سال 1904 در روستای بروک ویل (Brook ville ) در ایالت ایندیانای امریکا در یک خانواده فقیر متولد گردید . پدرش در یک مزرعه کار میکرد و او نیز در کودکی به کارهای شیردوشی و علف چینی و امثال آن میپرداخت . وقتی به سن مزرعه رفتن رسید والدین او مجبور شدند صبر کنند تا خواهرش نیز بزرگ شود و هر دو را با هم به مدرسه بفرستد ، زیرا برای آنها پرداخت هزینه سرویس که در آن زمان اسب و گاری بود به صورت جداگانه امکان پذیر نبود . دوران دبستان را در یک مزرعه که تنها یک اتاق داشت طی کرد . بعدها پدرش در سال 1912 به مزرعه دیگری نزدیک شهر آکسفورد در ایالت اوهایو منتقل شد که یک دانشگاه نیز در آنجا وجود داشت . پال و خواهرش در شهر کوچک آکسفورد روزها در مزرعه کار میکردند و شب ها در کلاس های اکابر درس میخواندند . به این ترتیب پال دوره دبیرستان را طی کرد و استفاده از کتابخانه دانشگاه میامی در آکسفورد بزرگترین شانس پال کرامر برای درس خواندن بود .
پس از اتمام درسهای دبیرستان پال کرامر وارد دانشگاه میامی شد و به دلیل علاقه و آشتایی او با انواع گیاهان و طرز رشد آنها که در اثر کار فراوان در مزرعه آموخته بود در کلاس های دروس گیاه شناسی ثبت نام کرد . علاقه و نمرات خوب او در این درسها باعث شد که اساتید گیاه شناسی دانشگاه از او حمایت کرده و در آزمایشگاه گیاه شناسی شغلی به او داده شد .پس از اتمام دوره کارشناسی کرامر علاقمند به ادامه تحصیل در رشته گیاه شناسی در دوره کارشناسی ارشد گردید و توانست یک بورس تحصیلی به مبلغ سالانه 750 دلار از دانشگاه آیداهو دریافت کند اما ترجیح داد که در دانشگاه اوهایو که نزدیک خانواده اش بود به تحصیل ادامه دهد .
در دانشگاه اوهایو پال کرامر توانست توجه استاد خود دکتر ترانسو (Transeau ) را که یک اکولوژیست معروف بود به خود جلب کند . گرچه پدیده اسمز در سالهای 1870 میلادی به وسیله ویلارد گیبز (Willard Gibbs ) در دانشگاه ییل و ویلهلم ففر در آلمان شناخته شده بود اما آنها نتوانستند توضیح دهند که آب چگونه به بالای درحتان میرسد . این موضوع مورد علاقه پال کرامر قرار گرفت و شروع به تحقیق در مورد آن کرد که به موفقیت های شایانی دست یافت . در سال 1931 پال کرامر موفق به دریافت درجه دکتری گردید و شغلی در مرکز تحقیقات درختان میوه در جورحیا با حقوق سالانه 1600 دلار به او پیشتهاد گردید . کرامر به دلیل پایین بودن حقوق آن را قبول نکرد تا اینکه در دانشگاه تازه تأسیس دیوک (Duke ) شغلی به عنوان فیزیولوژیست گیاهی با حقوق سالانه 2000 دلار پیدا کرد . او مبلغی پول از استادش در دانشگاه اوهایو قرض کرد ، با این پول توانست با ادیت وانس (Edith Vance ) ازدواج کند و با خرید یک اتومبیل فورد دست دوم اسباب و اثاثیه اندک خود را در آن گذاشت و برای همیشه به شهر دورهام (Durham ) و کار در دانشگاه دیوک نقل مکان پیدا کرد .
در ابتدای کار در دانشگاه دیوک بار آموزشی پال کرامر بسیار زیاد بود به طوریکه او در این راه موفقیت زیادی کسب نکرد و حتی به دلیل ارزیابی ضعیف آموزشی حقوق او قطع شد . در اینجا با راهنمایی همسرش توجه خود را به کارهای آزمایشگاهی و به خصوص ادامه فعالیت های تحقیقاتی دوره دانشجویی خود معطوف کرد . موفقیت کرامر در کارهای آزمایشگاهی بسیار چشمگیر بود به طوریکه در مدت کوتاهی 40 نفر دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری با او کار میکردند از جمله برخی اساتید دانشکده های کشاورزی ایران نیز از شاگردان وی بودند . پال کرامر همیشه به شاگردانش میگفت که توقع نداشته باشند که او دوشادوش آنها باشد بلکه باید خودشان فعالیت کنند و اگر احتیاج به راهنمایی داشتند به او مراجعه کنند . در سال های 1940 با انجمن فیزیولوژی گیاهی امریکا همکاری نزدیکی داشت و حتی در سال های 1945 به ریاست این انجمن انتخاب گردید . تعداد دانشجویان کرامر در سالهای 1950 به قدری زیاد شد که او برای استراحت به یک فرصت مطالعاتی در انستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا رفت و در آنجا با دستگاه های فیتوترون و اتاقک های رشد آشنایی پیدا کرد که پس از بازگشت بیشتر تحقیقات خود را با این دستگاه ها انجام میداد . او معتقد بود که با مطالعه یک سلول هم میتوان پی به زندگی گیاهان برد .
او و شاگردانش به چگونگی بهره وری آب در گیاهان کویری و به خصوص گیاه شاخص آناناس پی بردند که راه گشای بسیاری از مسائل اکولوژی گیاهی به شمار میرود .
پال کرامر در سال 1940 کتاب معروف رابطه آب خاک و گیاه را منتشر ساخت که این کتاب به فارسی ترجمه شده است . او همچنین با یکی از شاگردانش به نام کوزلوسکی (Kozlowski ) سه کتاب در زمینه فیزیولوژی و اکولوژی گیاهان منتشر نمود . این کتاب ها به چندین زبان دیگر نیز ترجمه شده اند . آخرین اثر او کتاب رابطه آب و گیاه است که در سن 90 سالگی با همکاری یکی از شاگردانش به نام ژان بویر (John Boyer ) منتشر شده است . هنوز دوست داشت که یک گیاه را به طریقی بی آب کرده و اثرات آن را بر ریشه مشاهده کند اما ذات الریه امان او را برید و زندگی او در 24 ماه می سال 1995 به پایان رسید .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی نامه گاردنر
ویلفرد رابرت گاردنر (Wilford Robert Gardner ) در 19 اکتبر سال 1925 در شهر لوگان ایالت یوتا در امریکا متولد شد . پس از خدمت نظام وظیفه در طی جنگ جهانی دوم وارد دانشگاه ایالتی یوتا شد و در سال 1949 درجه کارشناسی را دریافت کرد . وی مدرک کارشناسی ارشد را در سال 1951 میلادی از دانشگاه ایالتی آیوا به راهنمایی دکتر دان کرکهام (Don Kirkham ) دریافت نمود . گارنر مدرک دکتری را نیز از همان دانشگاه در سال 1953 اخذ کرد . پس از دریافت درجه دکتری گاردنر به استخدام آزمایشگاه شوری خاک در امریکا درآمد . در این آزمایشگاه بیشترین فعالیت علمی گاردنر روی معادلات حرکت آب در خاک های غیر اشباع و حرکت آب به سمت گیاه بود . در حال حاضر خاک موسوم به گاردنر (Gardner soil ) به عنوان یک خاک فرضی که از معادلات او تبعیت کند معروف است .
در سال 1966 گاردنر به دانشگاه ویسکانسین امریکا منتقل گردید و به عنوان استاد خاکشناسی ، دانشجویان زیادی را تربیت نمود که برخی از آنها مشهورترین اساتید و متخصصان فیزیک خاک یا رابطه آب و خاک و گیاه هستند . در سال 1987 گاردنر به عنوان رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی منصوب گردید . گاردنر در 1994 بازنشست شد اما به فعالیت های تحقیقاتی خود همچنان ادامه میداد .
او به خاطر کارهای علمی خود جوائز متعددی را دریافت نمود که از آن جمله جایزه دانشگاه گنت بلژیک ، جایزه بنیاد فولبرایت ، جایزه انجمن امریکایی برای پیشرفت علوم را میتوان نام برد . گاردنر در 1990 به ریاست انجمن خاکشناسی امریکا برگزیده شد و در 2002 دکتری افتخاری از دانشگاه اوهایوی امریکا را دریافت کرد . عموی گاردنر (Willard Gardner ) نیز از اساتید برجسته فیزیک حاک در دانشگاه یوتا بود که به عنوان پدر فیزیک خاک در امریکا مشهور است . والتر گاردنر (Walter Gardner ) پسرعموی ویلفر گاردنر نیز از اساتید برجسته فیزیک خاک امریکا میباشد . ویلفرد گاردنر در سال 1949 با نوه عموی خود ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند دختر و یک پسر میباشد .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی نامه پنمن
هوارد پنمن (Howard Latimer Penman ) متخصص فیزیک کشاورزی در سال 1909 در شهر دانستان (Donston ) در ایالت دورهام انگلستان متولد شد . وی به دلیل استعداد بسیار بالا و علاقه ای که به علوم داشت از کالج آرمسترانگ که اکنون به نام دانشگاه نیوکاسل نامیده میشود به عنوان شاگرد ممتاز موفق به اخذ درجه کارشناسی گردید که به دلیل تحقیقات زودهنگام خود درجه تحصیلی او به کارشناسی ارشد تبدیل شد . پنمن درجه دکتری خود را از انستیتوی شرلی (Shirley ) در منچستر دریافت کرد و سپس در گروه فیزیک مرکز تحقیقات روتامستد مشغول به کار شد که تا زمان بازنشستگی (در سال 1974) درهمین مرکز انجام وظیفه میکرد . بین سالهای 1954 تا 1974 پنمن به عنوان رئیس گروه فیزیک مرکز تحقیقات روتامستد خدمت کرد و در خلال سالهای 1961 تا 1963 به عنوان رئیس انجمن هواشناسی انگلیس انتخاب گردید . پنمن و همسر او هیچ گاه صاحب فرزند نشدند .
پنمن به دلیل کارهای ارزنده ای که در زمینه هواشناسی کشاورزی انجام داد در بین متخصصان آبیاری ، خاکشناسی و هیدرولوژی جایگاه ویژه ای دارد . تحقیقات پنمن بیشتر در زمینه حرکت بخار آب و گازها در خاک و مبادله آنها بین گیاه و اتمسفر بوده است . نوشته های پنمن در رابطه با تبخیر از سطوح پوشش گیاهی و خاک باعث مشهور شدن او در تمام جهان گردید . او به شدت از این ایده دفاع میکرد که فیزیک مهمترین نقش را در توسعه کشاورزی داشته و معتقد بود که کشاورزی یعنی کاربرد فیزیک در زراعت ، به لحاظ کاری در تدریس و کلاس هایی که بعضاً برعهده داشت بسیار خشن و سختگیر ، کج خلق و بحث های علمی با تندی و گزندگی پاسخ میداد اما از نظر فردی انسانی مودب و آرام بوده و بسیار به دیگران کمک میکرد . ساعات فراغت را به باغبانی و گوش دادن به موزیک میگذراند . او یکی از اعضاء دائم و متعصب گروه کر لندن به شمار میرفت . عادت پنمن این بود که عصرها بعد از کار سوار ترن میشد و ضمن گشت زنی در شهر به تمرین و مرور و آماده کردن داده های علمی خود در داخل قطار میپرداخت . سپس در نیمه شب به خانه خود در هارپندن (Harpenden ) برمیگشت و به رختخواب میرفت . پنمن در 13 اکتبر سال 1984 پس از یک بیماری مختصر در بیمارستان سنت آلبان (St.Alban)درگذشت .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی نامه جکسون
ری جکسون (Rey Dean Jackson ) متخصص فیزیک خاک آزمایشگاه حفاظت آب امریکاست که در حال حاضر بازنشسته این مرکز میباشد . وی در 28 سپتامبر 1929 در شهر شوشان (Shoshone ) واقع در ایالت آیداهو (امریکا) متولد شد و در سال های 1952 و 1968 دوبار ازدواج کرد که حاصل این ازدواج ها 7 فرزند میباشد . جاکسون در 1956 از دانشگاه ایالتی آیوا درجه کارشتاسی ارشد و در سال 1960 از دانشگاه ایالتی کلرادو درجه دکتری خود را در رشته فیزیک خاک دریافت کرد . بین سالهای 1957 تا 1960 به عنوان خاکشناس در سازمان حفاظت خاک امریکا در کلرادو خدمت کرد و 1960 به سازمان حفاظت آب در فونیکس آریزونا منتقل گردید و تا زمان بازنشستگی (1992) در این سازمان مشغول انجام وظیفه بود . پست سازمانی او راهنمای فنی در زمینه مسائل روابط آب و خاک و گیاه و اتمسفر بود . جاکسون در سال 1964 به عضویت افتخاری ایستگاه تحقیقات کشاورزی روتامستد انگلستان که یکی از مراکز مهم پژوهش های زراعی در دنیا میباشد درآمد .
هرچند تحقیقات جاکسون در زمینه های جریان آب و بخار در محیط های متخلخل و انتقال گرما و تابش های اتمسفری است اما بزرگترین دستاورد وی مربوط به اندازه گیری دما با استفاده از تابش های فروسرخ میباشد . تحقیقات جاکسون و همکاران او منتهی به توسعه روشی تحت نام مهارتی برای زندگی در کویر (desert Survival Skill ) گردید . آنها نشان دادند که اگر یک فرورفتگی در زمین را با پلاستیک شفاف پوشش دهیم میتوان از خاک و گیاهان کویری آب شرب بدست آورد . جاکسون در سال 1992 به خاطر اختراع دستگاه قابل حمل ترمومتر فروسرخ و ابداع روش دورسنجی دما جایزه دانشمند برجسته را از وزارت کشاورزی امریکا دریافت کرد .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی نامه دی – ویت
کورنه لئوس تونس دی ویت (Cornelius Teunis De Wit ) که به اختصار او را کی (Kees ) مینامیدند استاد دانشگاه کشاورزی واخنینگن در هلند بود که در سال 1924 در شهر آرنهم (arnhem ) متولد گردید . آشنایی او با کشاورزی از زمانی بود که در ایام جنگ جهانی دوم در یک مزرعه مشغول به کارگری بود . برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه واخنینگن شد و پایان نامه خود را روی تولید تئوریکی محصولات زراعی نوشت . در سال 1950 از پایان نامه دکتری خود تحت عنوان رابطه تبخیر – تعرق و تولید محصول دفاع کرد . وی توانست به صورت تئوری جمعیتی را که میتوان براساس فتوسنتز روی کره زمین غذا داد محاسبه کند . در خلال سال های میلادی دهه های 1960 و 1970 میلادی دی – ویت و همکارانش روی مدل های رشد و تولید محصول در واخنینگن تحقیقات ارزنده ای را انجام دادند که منجر به نرم افزارهایی گردید که امروزه در اختیار اکثر متخصصان کشاورزی قرار داد . در سالهای دهه 1980 از طرف مردم به عنوان سناتور وارد مجلس هلند شد و در لاهه به عنوان مدیر بخش علوم هلند برای دولت خدمت کرد . دی – ویت در سال 1989 به مرض قند (دیابت) دچار شد و مجبور به بازنشستگی گردید و در سال 1989 در جشنی که به پاس خدمات او برگزار گردید دانشمندان زیادی از سراسر جهان دعون و در آن شرکت داشتند . وی در سال 1984 به عضویت آکادمی علوم امریکا پذیرفته شد . رابطه و همکاریهای علمی او با دان کرکهام بسیار نزدیک بود و جایزه ارزشمند ولف (Wolf prize ) به این دو نفر تعلق گرفت . دان کرکهام به دلیل کارهای نظری و دی – ویت به دلیل توسعه مدل های عددی این جایزه را مشترکاً کسب کردند . دی – ویت و همسرش دو فرزند داشتند و سرانجام در 8 دسامبر 1993 دی – ویت در سن 69 سالگی درگذشت
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی نامه دارسی
هانری فیلبرت گاسپارد دارسی (Henry Philbert Gaspard Darcy ) که به دلیل کارهایش در زمینه جریان آب در لوله ها معروفیت جهانی دارد در سال 1803 در شهر دیژون (Digon ) فرانسه متولد شد . دارسی در سن 14 سالگی پدر خود را از دست داد و تحت سرپرستی مادرش قرار گرفت . مادر دارسی به جای کلمه فرانسوی Henri در شناسنامه او کلمه انگلیسی Henry را نوشت و اطمینان داد که هم او و هم برادرش هوگوس (Hugues ) را از بهترین آموزش ها برخوردار کند . دارسی در سال 1826 از پلی تکنیک دیژون به عنوان شاگرد ممتاز در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل گردید . دارسی به عنوان یک مهندس قسمت اعظم عمرش را صرف تأمین آب شرب شهر دیژون کرد که اکثراً با کم آبی و کیفیت بد همراه بود . آبراهه کوچکی از داخل شهر دیژون عبور میکند که در طول مسیر 1300 متری خود فاضلاب کارگاه های تولیدی خردل سازی به آن ریخته میشد و بوی بد آن به خصوص در ماههای گرم سال عذاب آور بود .
برای تصفیه آب شهر دیژون دارسی در سال 1833 طرحی را به مسئولان شهرداری آن شهر ارائه نمود . طرح وی مورد قبول واقع شد و دارسی نظارت بر احداث یک شبکه کانالها و مخازن زیرزمینی را برعهده گرفت . در ششم سپتامبر 1840 بدون هیچ گونه اشتباهی آب وارد مخازن طراحی شده گردید . در سال 1844 شبکه زیرزمینی جمع آوری آب در دیژون تکمیل گردید و شهر دیژون در تأمین آب از مزایایی برخوردار گردید که شهر پاریس 20 سال بعد به آن رسید . متعاقب آن شهرهای دیگر اروپا مانند بروکسیل در بلژیک نیز خواهان کمک دارسی برای حل مسأله آب گردیدند . دارسی به دلیل علاقه ای که به شهر خود دیژون داشت برای 12 تا 15 سال کار مداوم هیچ دستمزدی را تقاضا نکرد و حتی پرداخت مخارجی را هم که برای انجام آزمایشات خود هزینه میکرد قبول ننمود و تنها به دریافت یک مدال طلا از طرف مردم شهر اکتفا نمود .
با انقلاب سال 1848 در فرانسه لوئی فیلیپ پادشاه فرانسه برکنار و جمهوری رادیکال و کوتاه عمر دوم روی کار آمد . با وجودیکه دارسی شخصس غیر سیاسی بود و سخاوتمندانه پول خود را در اختیار تعاونی های کارگری قرار میداد اما جمهوری دوم او را فردی مرتجع و خطرناک و وابسته به رژیم سابق قلمداد کرد . به این اتهام دارسی از کار خود اخراج و از شهر دیژون تبعید گردید . در سال 1852 که جکهوری دوم برچیده و به جای آن امپراطوری دوم توسط ناپلئون سوم مستقر گردید از دارسی اعاده حیثیت شد .
در سال 1854 دارسی در سن 51 سالگی در وضعیت سلامتی بدی قرار گرفت . با حملات عصبی مواجه میشد و به نظر میرسد به بیماری مننژیت مبتلا شده است . کار شدید بیماری وی را حادتر میکرد . مهمترین عامل بیماری او دوره سختی که در سال 1845 با آن مواجه بود تشخیص داده شد . در یک کنفرانس علمی در پاریس بیهوش شد و در سال 1853 نیز در خیابان به زمین افتاد و از حال رفت . ابتدا به مدت چند ماه مرخصی گرفت اما سرانجام درخواست معافیت از کار و بازنشستگی کرد . با این وجود دارسی نمیتوانست بیکار بماند و در چند سال آخر عمر خود به انجام آزمایشات هیدرولیکی پرداخت که نتایج آن از جمله قانون معروف دارسی در سال 1856 منتشر گردید .
در سال 1857 فرهنگستان علوم فرانسه پس از مرگ ریاضی دان معروف کوشی (Cauchy ) که رئیس فرهنگستان بود پیشنهاد کرد دارسی به جای وی برگزیده شود . این پیشنهاد بدون هیچ گونه بحث پذیرفته شد اما یک سال بعد در دوم ژانویه 1858 دارسی در پی یک آنژین و ذات الجنب از پای درآمد و در پاریس فوت نمود . جنازه دارسی به دیژون حمل شد و تمام مردم شهر در استقبال از تابوت دارسی در ایستگاه قطار جمع شدند . کارگران تعاونی ها و کارمندان دولتی و سربازها با یونیفورم های خود جنازه دارسی را بر دوش حمل کرده و در گورستان شهر به خاک سپردند . با کمال تأسف 150 سال پس از مرگ دارسی با وجودیکه اسم او بر معابر و میدان های شهر نهاده شده است کسی نمیداند که او که بود و چه کرد . هیچ گونه اطلاعی در دست نیست که آیا دارسی ازدواج کرد یا خیر و در صورت ازدواج آیا صاحب فرزند شده بود یا نه . مکاتبات زیادی بین دارسی و بازن (Bazin ) که 29 سال از دارسی جوانتر بود (1917-1829) و به عنوان مهندس هیدرولیک در دیژون کار میکرد صورت گرفته است که مجموعه این نامه ها جمع آوری و موجود است . بازن که به عنوان آسیستان دارسی در کارهای هیدرولیکی به او کمک میکرد خود بعداً به عضویت فرهنگستان علوم فرانسه انتخاب گردید وی نیز در هفتم فوریه سال 1917 در دیژون درگذشت .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی نامه فیلیپ
جان رابرت فیلیپ (John Robert Philip ) متخصص فیزیک خاک در 13 فوریه 1927 در روستای بالارات (Ballarat ) در ایالت ویکتوریای استرالیا متولد گردید . مادرش یک معلم مدرسه بود و به همین دلیل فیلیپ علاقه شدیدی به یادگیری پیدا کرد . او بعداً به دلیل توانایی خود در رشته ریاضیات موفق به دریافت جایزه اسکاچ کالج (Scotch College ) در شهر مبلورن گردید . در 13 سالگی از اسکاچ کالج فارغ التحصیل گردید اما چون سن او اقتضا نمیکرد 2 سال دیگر را در مدرسه ماند تا به 16 سالگی رسیده و بتواند برای تحصیل در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه مبلورن استرالیا گردد . فیلیپ یک شاعر هم بود شعرهای زیادی از او به چاپ رسیده است . در 19 سالگی به عنوان جوانترین مهندس از دانشگاه مبلورن فارغ التحصیل شد .
پس از فراغت از تحصیل ، دانشگاه مبلورن یک بورس تحقیقاتی در اختیار وی قرار داد و او را برای کار به مرکز تحقیقات علمی و صنعتی که بعداً در سال 1949 نام CSIRO به خود گرفت به ایستگاه گریفیت (Griffith ) اعزام شد تا در زمینه مسائل آبیاری جوی پشته ای کار کند . بورس او پس از یک سال قطع شد و فیلیپ مجبور به ترک کار گردید . سپس وی ابتدا به عنوان مهندس عمران در کوئیزلند (Quennsland ) مشغول به کار شد و بعد از مدتی به درخواست مؤسسه CSIRO برای کار در بخش صنایع گیاهی در شهر دنی لی کوین (Deniliquin ) در نیوساوت ویلز (New South Wales ) دعوت به کار شد . سرپرست او در نیوساوت ولیز دکتر فرانکل (Frankel ) متخصص معروف ژنتیک گیاهی بود . فرانکل پیشنهادهای فیلیپ را برای انجام کار در زمینه فیزیک کشاورزی جهت ارزیابی به دو نفر از ریاضیدان های معروف دانشگاه ملی استرالیا فرستاد که آنها این پیشنهادات را تأیید کردند . به این ترتیب فرانکل به او آزادی عمل داد تا تحقیقات خود را به دلخواه انجام دهد . مقالاتی که فیلیپ در دنی لی کوین در زمینه جریان گره و آب در محیط های مختلف منتشر نمود باعث گردید که او بتواند درجه دکتری علوم (D.SC. ) را از دانشگاه ملبورن دریافت نماید .
فیلیپ در سال 1964 از دنی لی کوین به کانبرا (Canberra ) منتقل شد تا سرپرستی گروه فیزیک کشاورزی را در بخش صنایع کشاورزی که توسط فرانکل هدایت میشد برعهده گیرد . در این گروه با بودجه زیادی که در اختیار فیلیپ قرار گرفت وی آزمایشگاه و تیمی را مجهز کرد که به تحقیق در زمینه مکانیک جریان مایعات در محیط های متخلخل ، اکولوژی ژنتیکی و فیزیک خاک بپردازند . این آزمایشگاه که فیلیپ در طراحی آن کمک میکرد توسط و با همکاری مالی معمار معروف پای (F.C.Pye ) در سال 1966 ساخته شد و به نام آزمایشگاه پای (Pye Lab ) نامگذاری شد . فیلیپ تا سال 1992 که بازنشسته شد اداره این آزمایشگاه را سرپرستی کرد .
فیلیپ به سختی اعتقاد به خودمختاری علمی داشت . او در سال 1975 به ریاست گروه علمی استرالیا انتخاب گردید پیشنهاد او به عنوان ریاست این کارگروه به دولت استرالیا آن بود که برای پیشرفت علمی دانشمندان نیاز به آزادی عمل و ایجاد محیط و جو خلاق و مؤثر و برخورداری از امکانات مالی و فنی زیاد در کارهای نحقیقاتی دارند . در مقاله ای که او در سال 1991 به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد مجله خاکشناسی تدوین کرد از فقدان آزادی عمل که دانشمندان با آن مواجه میباشند به شدت انتقاد کرده است .
فیلیپ به عنوان یک ریاضیدان توانست توانست معادلات بسیار پیچیده جریان غیراشباع در محیط های متخلخل را حل نماید . حل این معادلات منجر به کارهای عملی از جمله نفوذ آب در خاک و بسیاری مسائل دیگر در زمینه روابط آب و حاک و گیاه گردید . فیلیپ بیش از 300 مقاله علمی منتشر کرده است . هرچند مقالات او در هیدرولوژی و خاکشناسی از معروفیت زیادی برخوردارند اما تحقیقات و مقالات وی در زمینه خصوصیات آماس و اسمز در سلولهای گیاهی و ترمودینامیک روابط آب و خاک نیز حائز اهمیت میباشند . مفهوم تسلسل ترمودینامیکی خاک ، گیاه ، اتمسفر که به نام اسپاک (SPAC ) معروف است اولین بار توسط وی پیشنهاد گردید . امروزه متخصصان آبیاری و خاکشناسی اکثر اوقات درباره SPAC صحبت میکنند بدون آنکه یاد کنند فیلیپ اولین کسی بود که این واژه را مورد استفاده قرار داد.
فیلیپ جوایز زیادی را دریافت کرد که از جمله آنها درجات دکتری افتخاری از دانشگاه ملبورن استرالیا ، دانشگاه کشاورزی آتن در یونان و دانشگاه گوالف (Guelph ) کانادا را میتوان نام برد . وی عضو آکادمی علوم استرالیا و انجمن سلطنتی انگلستان بود و در سال 1991 به عضویت آکادمی علوم روسیه نیز درآمد . فیلیپ در سال 1995 جایزه بین المللی هیدرولوژی را که به اشتراک از طرف یونسکو ، سازمان هواشناسی جهانی و انجمن بین المللی هیدرولوژی ارائه شد دریافت کرد . او هم چنین به عضویت افتخاری انجمن های خاکشناسی و منابع آب امریکا انتخاب گردید و اولین غیرامریکایی بود که جایزه و مدال معروف رابرت هورتون (Robert Horton ) را دریافت میکرد . در سال 1995 فیلیپ به عضویت آکادمی مهندسی امریکا که یکی از شاخه های فرهنگستان ها در امریکا میباشد برگزیده شد . فیلیپ و همسرش فرانسیس (Francis ) دو فرزند پسر و یک دختر داشتند . در 26 ژون سال 1999 هنگامی که فیلیپ از مرکز علوم ریاضی و اطلاعات هلند در آمستردام بازدید میکرد هنگام پیاده شدن از اتوبوس یک اتومبیل با وی تصادف کرد و او را کشت . راننده اتومبیل فقط به یک ماه زندان و توقیف گواهینامه رانندگی به مدت یک سال محکوم گردید .
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
eliot -esf همراه با عکاسان دنياي کشاورزي مهندسی کشاورزی 72

Similar threads

بالا