دانستنی های کوتـاه شیمی

infrequent

عضو جدید
کاربر ممتاز
باکتری کیمیاگر از محیط اطراف طلا می‌سازد

باکتری کیمیاگر از محیط اطراف طلا می‌سازد

دانشمندان کانادایی گونه‌ای باکتری شناسایی کرده‌اند که برای نجات خود، محیط اطراف را به طلا تبدیل می‌کند

به گزارش ایسنا، باکتری Delftia acidovorans در یک محیط بیوفیلم چسبنده که بالای رسوبات طلا شکل می‌گیرد، زندگی می‌کند.



با وجود اینکه فلز طلا غیرواکنشی است، اما یون‌های آن سمی هستند و قرار گرفتن این باکتری در معرض یون‌های طلای انحلال یافته، منجر به مرگ باکتری می‌شود.

باکتری برای محافظت از خود، یک ماده شیمیایی تولید می‌کند که با سم‌زدایی از یون‌های سمی طلا آنها را به نانو ذرات طلای بی‌ضرر تبدیل می‌کند.

این محافظ شیمیایی، پروتئینی به نام delftibactin A است؛ زمانی که باکتری وجود یون‌های طلا را در محیط اطراف حس می‌کند، این پروتئین ترشح شده و یون‌ها به ذرات طلا به اندازه 25 تا 50 نانومتر تغییر پیدا می‌کنند.

ناتان مگاروی، سرپرست تیم تحقیقاتی از محققان دانشگاه مک مستر در اونتاریو تأکید می‌کند: نتایج این کشف می‌تواند برای استخراج طلا مورد استفاده قرار بگیرد و می‌توان از خود باکتری یا مولکول‌های آن استفاده کرد.

همچنین این کشف می‌تواند برای طراحی حسگرهای شناسایی رودخانه‌های غنی از طلا و برای انحلال طلا از آب مورد استفاده قرار بگیرد.


همشهری
 

infrequent

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاتالیزوری برای تولید هیدروژن از آب

کاتالیزوری برای تولید هیدروژن از آب

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه پرینستون و روتجرز فرصت تولید هیدروژن از آب را با بهای پایین‌تر و به صورت کارآمدتر از آن چه تصور می‌شد، مهیا می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از هیدروژن اغلب به عنوان یک منبع دوستدار محیط زیست و خوش‌آتیه نام برده می‌شود، با این حال تولید آن نسبتاً هزینه‌بر است.



مطالعه جدید که به رهبری آنابلا سلونی پروفسور شیمی دانشگاه پرینستون صورت گرفت، از نوعی باکتری الهام می‌گیرد که با استفاده از آنزیم‌هایی موسوم به di-iron hydrogenases از آب هیدروژن تولید می‌کند.

سلونی و همکارانش از یک مدل رایانه‌یی برای بررسی این که چگونه می‌توان عملکرد این آنزیم‌ها را به حوزه کاتالیزورهای مصنوعی و عملی وارد کرد، بهره بردند. هدف آن‌ها قادر ساختن انسان‌ها به تولید هیدروژن از آب عنوان شده است.

دانشمندان حاضر در این تحقیق تغییراتی را در کاتالیزورهای آب-به-هیدروژن که اغلب در مقابل سمیت اکسیژن آسیب‌پذیر هستند، اعمال کردند.

این تیم حین ارتقا عملکرد این کاتالیزورها، به کاتالیزوری دست یافت که بدون از دست دادن کارآیی‌اش در مقابل اکسیژن مقاوم است.

کاتالیزور مصنوعی جدید را می‌توان از عناصر ارزان و فراوانی مانند آهن تهیه کرد که این امر در واقع، روشی به‌صرفه را برای تولید هیدروژن ارائه می‌دهد.

گام بعدی تیم علمی پروفسور سلونی وارد کردن مطالعه خود از حوزه مدل‌ رایانه‌یی به دنیای واقعی است و وی برای تحقق این هدف امیدوار است با کمک همکارانش کاتالیزوری را طراحی کند که مقادیرعظیم هیدروژن ارزان را برای استفاده به عنوان سوخت فسیلی تولید کند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America انتشار یافت.


ایسنا
 

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
ساخت ترقه برای چهارشنبه سوری

ساخت ترقه برای چهارشنبه سوری

این ترقه فقط صدا داره و مواد منفجره و آتش زا ندارد
فقط یک دود قرمز آزاد میشه که ناشی از گاز نیتروژن است. پس مطمئن باشید اگر اصول رو رعایت کنید خطری نخواهد داشت اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی پیشنهاد میشه کسی که سر رشته ای از شیمی دارد آن را درست کند. در غیر این صورت اگر منفجر شدید خودتان مسئول خواهید بود.:D
مواد مورد نیاز :
آمونیاک رقیق 150میلی لیتر ، ید جامد 1.5گرم وسایل مورد نیاز : بشر ، هم زن شیشه ای ، شیشه ساعت ، ترازو، کاغذ صافی، قیف شیشه ای ،

طرز تهیه :
1.5 گرم ید جامد را وزن کرده و در بشر ریخته وبا 150 میلی لیتر آمونیاک مخلوط کرده وبه مدتی حدود 20دقیقه هم بزنید وسعی کنید ید را در آمونیاک حل کنید . بعد از آن مخلوط حاصل را صاف نمایید . آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و بگذارید خشک شود . آن را در محلی قرار دهید که ضربه ای به آن وارد نشود وبعد از خشک شدن وقبل از این که بخواهید استفاده کنید با احتیاط حمل کنید که به آن ضربه وارد نشود چون سریع منفجر میشود و آن را در جیب و مکانهای خطرناک قرار ندهید .
نکته آخر اینکه اصول ایمنی را حتما رعایت کنید و از تهیه آن در اشپزخانه خودداری کنید
چهار شنبه آخر سال خوبی داشته باشید.
 

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
لومینول کابوس جنایتکاران

لومینول کابوس جنایتکاران

فناوری‌های باور نکردنی زیادی در فیلم‌ها و برنامه‌های پلیسی وجود دارد – کامپیوترهایی که می‌توانند یک قسمت کوچک از یک فریم ویدیو را بزرگ و تفویت کنند؛ ماشین‌هایی که می‌توانند یک صدای پیش زمینه‌ی خاص را در چند ثانیه از یک صدای ضبط شده‌ی خفه جدا کنند. بیشتر این تجهیزات کاملا تخیلی هستند که توسط نویسندگان درست شده‌اند تا بتوانند داستان را پیش ببرند. ولی یکی از عجیب و غریب‌ترین وسایل پلیسی درون تلویزیون، یک ماده‌ی شیمیایی خاص است که نشانه‌های نامرئی خون را آشکار می‌کند و کاملا واقعی است.
در این مقاله، ما خواهیم یافت که چگونه این ترکیب عجیب، که عموما به عنوان لومینول (Luminol) شناخته می‌شود، صحنه‌های جنایی مخفی را آشکار می‌کند. همانطور که خواهیم دید، این ماده شیمیایی به همان اندازه‌ای که به نظر می‌آید جالب است، ولی اشکالات و محدودیت‌هایی دارد که معمولا در تلویزیون نشان داده نمی‌شود.

لومینول چه کاری امجام میدهد؟
بیشتر تحقیقات صحنه جنایت، بر پایه‌ی تفکری هست که هیچ چیز بدون گزاشتن ردی از خود ناپدید نمی‌شود. این مطلب به خصوص در مورد قربانیان جنایات خشن حقیقت دارد. یک قاتل می‌تواند از بدن قربانی خلاص شود و استخری از خون را بشوید، ولی بدون مقداری ماده شیمیایی شوینده قوی، بعضی از شواهد باقی می‌مانند. ذرات کوچک خون به اکثر سطوح برای سال‌ها می‌مانند بدون اینکه کسی حتی بداند که آن‌ها آنجا هستند .


ایده‌ی اساسی لومینول آشکار سازی این شواهد با یک واکنش شیمیایی تولید کننده‌ی نور میان چندین ماده‌ی شیمیایی و هموگلوبین و پروتئین‌های حامل اکسیژن درون خون، است. مولکول‌ها شکسته می‌شوند و اتم‌ها در یک آرایش جدید مولکول‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند. در این واکنش ویژه، واکنش‌دهنده‌ها (مولکول‌های اولیه) انرژی بیشتری نسبت به محصولات (مولکول‌های حاصل) دارند. مولکول‌ها با آزاد کردن فوتون‌های نور مرئی انرژی اضافی را آزاد می‌کنند. این فرایند، که عموما بعنوان نور افشانی شیمیایی (chemiluminescence) شناخته می‌شود، دقیقا همان پدیده‌ای است که سبب درخشش کرم شب‌تاب می‌شود.
کارآگاهان این ماده را در صحنه جنایت اسپری می‌کنند و محیط را تاریک می‌کنند و سپس به دنبال یک نور سبز مایل به آبی می‌گردند. اگر در محیط رد خونی وجود داشته باشد، حتما می‌درخشد.

واکنش شیمیایی


ساختار شیمیایی لومینول

هسته این واکنش ماده شیمیایی لومینول (C[SUB]8[/SUB]H[SUB]7[/SUB]O[SUB]3[/SUB]N[SUB]3[/SUB]) می‌باشد، یک ترکیب پودری که از نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن و کربن تشکیل شده است. ماموران پلیس پودر لومینول را با یک مایع شامل هیدروژن پراکسید (H[SUB]2[/SUB]O[SUB]2[/SUB])، یک هیدروکسید (-OH) و مواد شیمیایی دیگر مخلوط می‌کنند و مایع را درون یک بطری اسپری می‌ریزند. هیدروژن پراکسید و لومینول در اصل بازیکنان اصلی در این واکنش شیمیایی هستند، ولی برای تولید یک درخشش قوی، به یک کاتالیست برای تسریع واکنش نیاز است. این مخلوط در واقع خود یک کاتالیست را نمایان می‌کند، زیرا درون هموگلوبین خون آهن وجود دارد که بعنوان کاتالیست عمل می‌کند.
برای انجام یک تست لومینول، ماموران پلیس خیلی ساده مخلوط را هر جایی که فکر می‌کنند ممکن است خون در آنجا باشد اسپری می‌کنند. اگر هموگلوبین و مخلوط لومینول در تماس قرار گیرند، آهن درون هموگلوبین باعث تسریع واکنشی میان هیدروژن پراکسید و لومینول می‌شود. در این واکنش اکسایش، لومینول نیتروژن از دست می‌دهند و اتم‌های هیدروژن دارای اتم‌های اکسیژن می‌شوند، که محصول حاصل 3-آمینوفتالات نامیده می‌شود. واکنش سبب می‌شود 3-آمینوفتالات در یک حالت برانگیخته قرار گیرد – الکترون‌های اتم‌های اکسیژن به اربیتال‌های بالاتر انتقال می‌یابند. الکترون‌ها بسرعت به سطح انرژی پایین‌تر انتقال می‌یابند، و انرژی اضافی را بصورت فوتون نور آزاد می‌کنند. با تسریع فرایند توسط آهن، نور به اندازه‌ای روشن است که در یک اتاق تاریک دیده شود.
محققان ممکن است از مواد شیمیایی دیگری که باعث نورافشانی شیمیایی می‌شود نیز بجای لومینول استفاده کنند، مانند فلوئورسئین (ترکیب بلورین به رنگ سرخ مایل به زرد و به فرمول C[SUB]20[/SUB]H[SUB]12[/SUB]O[SUB]5[/SUB])، این مواد شیمیایی به همان روش پایه عمل می‌کنند، ولی روند کمی متفاوت است.

چگونه کاراگاهان از لومینول استفاده می کنند؟

اگر لومینول رد خون را آشکار می‌کند، کارآگاهان از صحنه جرم عکس یا فیلم می‌گیرند تا از رد خون الگوبرداری کنند. معمولا، لومینول تنها به کارآگاهان امکان وجود خون را در محیط نشان می‌دهد، زیرا مواد دیگر، شامل سفیدکننده خانگی، نیز می‌توانند سبب درخشش لومینول شوند. کارآگاهان با تجربه می‌توانند یک شناسایی قابل اعتماد بر اساس میزان سرعت واکنش انجام دهند، ولی باز هم نیاز به انجام تست‌های دیگر برای تشخیص دقیق خون انسان وجود دارد.
لومینول به تنهایی یک پرونده قتل را حل نمی‌کند. این ماده تنها یک قدم در یک فرایند تحقیقاتی است. ولی می‌تواند اطلاعات حیاتی را آشکار کند که یک پرونده گره خورده را دوباره به حرکت در آورد. برای مثال، الگوی پخش خون مخفی می‌تواند به کارآگاهان کمک کند تا نقطه‌ی حمله و حتی نوع سلاح استفاده شده (یک گلوله خون را خیلی متفاوت‌تر از چاقو پخش می‌کند) را تشخیص دهند. لومینول می‌تواند همچنین خون بسیار کمرنگ روی کفش را نیز آشکار کند، که به کارآگاهان اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی مهاجم و کاری که او بعد یا قبل از حمله انجاد داده است بدهد.


در بعضی از موارد، لومینول کارآگاهان را به مدارک بیشتری هدایت می‌کند. برای مثال، اگر لومینول مقداری خون روی فرش آشکار کند، کارآگاهان فرش را بالا می‌زنند و مقدار بسیار زیادی خون آشکار روی زمین زیر فرش کشف می‌کنند.
یک مشکل لومینول این هیت که واکنش شیمیایی شواهد دیگر در صحنه جنایت را از بین می‌برد. به این دلیل، کارآگاهان تنها از لومینول بعد از آزمایش گزینه‌های بسیار دیگر استفاده می‌کنند. مطمئنا این ماده یک وسیله بسیار ارزشمند برای تحقیقات پلیس است، ولی به گونه‌ای که در سریال‌های تلویزیون نشان داده می‌شود کاربرد ندارد. پلیس به محض ورود به صحنه جنایت شروع به اسپری کردن لومینول روی هر سطحی ‌نمی‌کند.
 
آخرین ویرایش:

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
ذوب فلزات بدون منبع حرارت

ذوب فلزات بدون منبع حرارت

از آنجائیکه جامدات فلزی دارای دمای ذوب بالایی هستند برای مثال آلومینیوم دارای نقطه ذوب 660 درجه سانتیگراد و کلسیم دارای نقطه ذوب 810 درجه سانتیگراد می‌باشد، از این رو برای ذوب فلزات به منبع حرارت با درجه بالایی نیاز داریم اما به روش زیر می‌توان فلز آلومینیوم را به حالت مذاب درآورد. برای انجام این کار روی یک ظرف بزرگ پر از شن ، ظرف کوچکی پر از پودرهای مختلف و از جمله پودر آلومینیوم قرار داده می‌شود و بالای آن یک نوار باریک منیزیم بعنوان فتیله گذاشته می‌شود. با کبریت زدن به این فتیله ،بلافاصله یک شعله تماشایی و شدید بلند می‌شود و گرمای عجیبی نیز حاصل می‌گردد و بطوری که ظرف کوچک فلزی روی ظروف بزرگ پر از شن کاملا سرخ شده و محتویات آن بصورت آهن مذاب در می‌آید.

وسایل مورد نیاز


  • پودر آلومینیوم
  • پودر اکسید فریک
  • پراکسید باریم
  • یک ظرف کوچک و ضخیم فلزی
روش اجرا

برای اجرای این آزمایش ، پس از تهیه وسایل مورد نیاز ، ابتدا یک ظرف بزرگ فلزی نیز تهیه نموده و آن را پر از شن سازید و آزمایش را روی آن اجرا کنید تا حرارت شدید میز را نسوازند.
حال در ظرف کوچک سه قسمت اکسید فریک و یک قسمت پودر آلومینیوم ریخته و با هم خوب مخلوط کنید. سپس ، در روی این مخلوط ، به ضخامت یک سانتی متر مخلوطی از ده قسمت پراکسید باریم و یک قسمت پودر آلومینیوم بریزید و روی آن فتیله منیزیم را قرار دهید. این فتیله بشکل نوار باریکی بطول 12 سانتی متر است که وسط آن بهم پیچیده شده و دو سرش آزاد هستند و در توی پودر فرو رفته اند.
کافی است که حالا به این فتیله کبریتی بزنید تا شعله ور شده و به سرعت حرارت شدیدی ایجاد شود تا آنجا که ظرف را سرخ کرده و محتویات آن را بصورت مذاب درآورد.

دلیل انجام کار

با وجود عجیب بودن آزمایش ، دلیل آن ساده است. آلومینیوم با اکسیژنی که از اکسید فریک آزاد می‌شود ترکیب یافته و حرارت کافی برای تولید این گرما و ذوب محتویات آن بدست می‌آید.
 

~Alchemist~

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
این ترقه فقط صدا داره و مواد منفجره و آتش زا ندارد
فقط یک دود قرمز آزاد میشه که ناشی از گاز نیتروژن است. پس مطمئن باشید اگر اصول رو رعایت کنید خطری نخواهد داشت اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی پیشنهاد میشه کسی که سر رشته ای از شیمی دارد آن را درست کند. در غیر این صورت اگر منفجر شدید خودتان مسئول خواهید بود.:D
مواد مورد نیاز :
آمونیاک رقیق 150میلی لیتر ، ید جامد 1.5گرم وسایل مورد نیاز : بشر ، هم زن شیشه ای ، شیشه ساعت ، ترازو، کاغذ صافی، قیف شیشه ای ،

طرز تهیه :
1.5 گرم ید جامد را وزن کرده و در بشر ریخته وبا 150 میلی لیتر آمونیاک مخلوط کرده وبه مدتی حدود 20دقیقه هم بزنید وسعی کنید ید را در آمونیاک حل کنید . بعد از آن مخلوط حاصل را صاف نمایید . آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و بگذارید خشک شود . آن را در محلی قرار دهید که ضربه ای به آن وارد نشود وبعد از خشک شدن وقبل از این که بخواهید استفاده کنید با احتیاط حمل کنید که به آن ضربه وارد نشود چون سریع منفجر میشود و آن را در جیب و مکانهای خطرناک قرار ندهید .
نکته آخر اینکه اصول ایمنی را حتما رعایت کنید و از تهیه آن در اشپزخانه خودداری کنید
چهار شنبه آخر سال خوبی داشته باشید.
رنگ قرمز بخاطر نیتروژن نباید باشه.
فکر کنم، بنفش شه، نه قرمز! که اونم بخاطر آزاد شدن ید هستش. باید امتحانش کنم :D
 

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
تعیین زمان مرگ با پتاسیم

تعیین زمان مرگ با پتاسیم

تعیین دقیق زمان مرگ در جرم شناسی بسیار اهمیت دارد.اندازه گیری غلظت پتاسیم مایع زجاجیه روشی است که بیش از سه دهه از پیشنهاد و بررسی ان میگذرد.مصونیت ماده زجاجیه از آلودگی ،خون و باکتریها پس از مرگ ،سهولت نمونه برداری و عدم نیاز به کالبدشکافی از مزایای این روش محسوب می شود.تجزیه پتاسیم زجاجیه با دو روش الکترودهای یونی ویژه که یک روش پتانسیل سنجی است و نور سنجی شعله ای که یک روش طیف سنجی است انجام می گیرد.سپس مقدار پتاسیم بدست آمده با منحنیهای استاندارد غلظت یون پتاسیم بر حسب زمان مرگ که برای دو گروه سنی کودکان وبزرگسالان مجزاست،مقایسه می شود.

 

* violet

عضو جدید
لومینول و تست پتاسیم برای زمان مرگ خیلی جالب و جدید بود مرسی
 

~Alchemist~

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دکتر ژوزف ایگناسگیوتینپزشکی فرانسوی بود که هنگام وقوع انقلاب کبیر فرانسه دردانشگاه پاریس تدریس می کرد. او که بعد از انقلاب به عضویت مجمع انقلابی فرانسه در آمده بود، نخستین فردی بود که در سال۱۷۸۹م. در مجلس موسسان فرانسه پیشنهاد کرد که به جای اعدام متهمان با وسیله ای زجرآور، سر آنها با ماشین مخصوصی از بدن قطع گردد. مجلس موسسان فرانسه با پیشنهاد وی موافقت کرد و دستگاه گیوتین را که قریب به یک قرن قبل و به مدت کوتاهی در ایتالیا استفاده شده بود را وارد کردند. دستگاه ژوزف گیوتین از سوی آنتوان لویی، جراح و دبیر مادام العمر آکادمی جراحی رسما تایید شده بود. پس از وقوع انقلاب در فرانسه تعدادی کثیری توسط همین دستگاه اعدام شدند افرادی که بسیاری از آنها در به ثمر رسیدن انقلاب نقش بسزایی داشتند یکی از این افراد فیزیکدان و شیمیست معروف لاوازیه بود . لاوازیه بعد از اینکه به اعدام با گیوتین محکوم شد تصمیم گرفت در آخرین لحظات زندگی هم به علم خدمت نماید . او به شاگردان خود گفت : احتمالا جایگاه حواس و شعور انسان می بایست در سر ( مغز ) انسان باشد بنابر این پس از جدا شدن سر از بدن احتمالا باید تا چند لحظه هنوز حواس و هشیاری فرد کار بکند شما پس از اینکه سر من به وسیله گیوتین قطع شد فورا آن را روی دست بالا بگیرید، من شروع به پلک زدن می کنم شما تعداد پلک زدن های مرا بشمارید تا زمان تقریبی از بین رفتن هشیاری و مرگ کامل به دست بیاید . پس از اینکه لاوازیه اعدام شد سر او را بالا گرفتن و او بیش از ده بار پلک زد و این واقعه در تاریخ به ثبت رسید
**​




































 

فرزانه 343

کاربر فعال تالار شیمی ,
کاربر ممتاز
دکتر ژوزف ایگناسگیوتینپزشکی فرانسوی بود که هنگام وقوع انقلاب کبیر فرانسه دردانشگاه پاریس تدریس می کرد. او که بعد از انقلاب به عضویت مجمع انقلابی فرانسه در آمده بود، نخستین فردی بود که در سال۱۷۸۹م. در مجلس موسسان فرانسه پیشنهاد کرد که به جای اعدام متهمان با وسیله ای زجرآور، سر آنها با ماشین مخصوصی از بدن قطع گردد. مجلس موسسان فرانسه با پیشنهاد وی موافقت کرد و دستگاه گیوتین را که قریب به یک قرن قبل و به مدت کوتاهی در ایتالیا استفاده شده بود را وارد کردند. دستگاه ژوزف گیوتین از سوی آنتوان لویی، جراح و دبیر مادام العمر آکادمی جراحی رسما تایید شده بود. پس از وقوع انقلاب در فرانسه تعدادی کثیری توسط همین دستگاه اعدام شدند افرادی که بسیاری از آنها در به ثمر رسیدن انقلاب نقش بسزایی داشتند یکی از این افراد فیزیکدان و شیمیست معروف لاوازیه بود . لاوازیه بعد از اینکه به اعدام با گیوتین محکوم شد تصمیم گرفت در آخرین لحظات زندگی هم به علم خدمت نماید . او به شاگردان خود گفت : احتمالا جایگاه حواس و شعور انسان می بایست در سر ( مغز ) انسان باشد بنابر این پس از جدا شدن سر از بدن احتمالا باید تا چند لحظه هنوز حواس و هشیاری فرد کار بکند شما پس از اینکه سر من به وسیله گیوتین قطع شد فورا آن را روی دست بالا بگیرید، من شروع به پلک زدن می کنم شما تعداد پلک زدن های مرا بشمارید تا زمان تقریبی از بین رفتن هشیاری و مرگ کامل به دست بیاید . پس از اینکه لاوازیه اعدام شد سر او را بالا گرفتن و او بیش از ده بار پلک زد و این واقعه در تاریخ به ثبت رسید
**​





































سلام
خود گیوتین هم با گیوتین اعدام شد.

چه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی
 

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دکتر ژوزف ایگناسگیوتینپزشکی فرانسوی بود که هنگام وقوع انقلاب کبیر فرانسه دردانشگاه پاریس تدریس می کرد. او که بعد از انقلاب به عضویت مجمع انقلابی فرانسه در آمده بود، نخستین فردی بود که در سال۱۷۸۹م. در مجلس موسسان فرانسه پیشنهاد کرد که به جای اعدام متهمان با وسیله ای زجرآور، سر آنها با ماشین مخصوصی از بدن قطع گردد. مجلس موسسان فرانسه با پیشنهاد وی موافقت کرد و دستگاه گیوتین را که قریب به یک قرن قبل و به مدت کوتاهی در ایتالیا استفاده شده بود را وارد کردند. دستگاه ژوزف گیوتین از سوی آنتوان لویی، جراح و دبیر مادام العمر آکادمی جراحی رسما تایید شده بود. پس از وقوع انقلاب در فرانسه تعدادی کثیری توسط همین دستگاه اعدام شدند افرادی که بسیاری از آنها در به ثمر رسیدن انقلاب نقش بسزایی داشتند یکی از این افراد فیزیکدان و شیمیست معروف لاوازیه بود . لاوازیه بعد از اینکه به اعدام با گیوتین محکوم شد تصمیم گرفت در آخرین لحظات زندگی هم به علم خدمت نماید . او به شاگردان خود گفت : احتمالا جایگاه حواس و شعور انسان می بایست در سر ( مغز ) انسان باشد بنابر این پس از جدا شدن سر از بدن احتمالا باید تا چند لحظه هنوز حواس و هشیاری فرد کار بکند شما پس از اینکه سر من به وسیله گیوتین قطع شد فورا آن را روی دست بالا بگیرید، من شروع به پلک زدن می کنم شما تعداد پلک زدن های مرا بشمارید تا زمان تقریبی از بین رفتن هشیاری و مرگ کامل به دست بیاید . پس از اینکه لاوازیه اعدام شد سر او را بالا گرفتن و او بیش از ده بار پلک زد و این واقعه در تاریخ به ثبت رسید
**​




































خیلی خیلی جالب بود
اما خوبه که بدونید سال 1789 انقلاب اول فرانسه رخ داده بوده .اصلا این داستان اعدام ها بیشتر برمیگرده به انقلاب اول فرانسه و انقلاب دوم فرانسه بعد از امپراطوری ناپلئون بوده که به انقلاب کبیر فرانسه مشهور شده.
در در انقلاب دوم خبری از اعدام و گیوتین نبوده
هرچند به شیمی ربطی نداشت اما برای تکمیل اطلاعاتتون خوبه
 

mary.kand

عضو جدید

اختراعات تصادفی!




1. اجاق مایکروویو



اولین اختراع معرفی شده تصادفی را به فردی به نام پرسی اسپنسر نسبت می دهند.در تاریخچه

او آمده است که وی پس از گذراندن دوره سربازی خود در نیروی دریایی، در شرکت ریتون مشغول

به کار بود وی که به عنوان یک نابغه الکترونیک شناخته می‌شد.

در سال 1954 میلادی اسپنسر مشغول کار با مگنترون مایکروویو بود که در آن زمان در رادار به کار

گرفته می شده است، که متوجه میشوند که
بسته شکلات در جیبش آب شده است.

بسته شکلات به طور سریع و ناگهانی آب شده بود که گویی گرم شده
اسپنسر به این نتیجه رسید

که تشعشع مایکروویو خروجی حاصل از مگنترون سبب گرم شدن شکلات شده است، اسپنسر به

سرعت به تحقیق و کار بر روی این موضوع و استفاده های از آن پرداخت که نتیجه نهایی در حال

حاضر به عنوان ناجی تمام مردان مجرد و دوست‌داران خوراکی های فوری در سرتاسر دنیا شناخته

می شود و آن اجاق مایکروویو یا همان مایکروفر است.





2. ساخارین، قند مصنوعی



در سال 1879 یعنی چیزی حدود 130 سال پیش، ایرا رمسن و کنستانتین فالبرگ که در آزمایشگاه

خود در دانشگاه جان هاپکینز مشغول کار بودند، جهت صرف ناهار به خوردن غذا مشغول شدند البته

گویا آقای فالبرگ فراموش می کند دست خود را بشوید که البته همان طور که مستحضرید در مورد

شیمیدانان این کار مساوی با مرگ است البته در این مورد خاص منجر به اختراع شد چون او مزه

شیرین و عجیبی را در زمان غذا خوردن حس کرد که نهایتا منجر به ساخت نخستین قند مصنوعی

جهان شد.

رمسن و فالبرگ نتایج کار خود را با یکدیگر منتشر کردند، اما با آنکه مشخص نشد دقیقا چه اتفاقی

افتاد ولی تنها نام فالبرگ در حق امتیاز این محصول ذکر شد.



بنظر میرسد این موضوع آقای رمسن را زیاد خوشحال نکرد. زیرا وی بعدها در این مورد گفت: "فالبرگ

یک رذل واقعی است. من متنفرم که مردم اسم من و او را در کنار هم بیاورند".







3. خمیر بازی



قبل از اینکه خمیر بازی Play-Doh به یک وسیله آموزشی تبدیل شود، به عنوان یک محصول پاک‌کننده

اختراع شده بود. این خمیر ابتدا به عنوان محصولی برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌ به بازار معرفی شد،

اما این مساله مربوط به قبل از زمانی می‌‌شود که شرکت Kutol در حال سقوط باشد.



آن‌چه شرکت Kutol Products را از ورشکستگی نجات داد، موفقیت محصول آنها در تمیز کردن دیوارها

نبود، بلکه استفاده بچه‌های دبستانی از این محصول برای خلق کاردستی‌های مجسمه‌سازی سال

نو بود.

با حذف ترکیبات پاک‌کننده و اضافه کردن رنگ و یک عطر ملایم، شرکت محصولات پاک‌کننده خود را به

یکی از محبوبترین اسباب‌بازی های تمام تاریخ تبدیل کرد: خمیر مجسمه‌سازی. به این ترتیب شرکتی

که در حال ورشکستگی بود، ناگهان به موفقیت عظیمی رسید. گاهی اوقات شما نمی‌دانید که چقدر

باهوش هستید، تا این‌که یکی از راه می‌رسد و شما را متوجه آن می‌کند!







4. چسب همه کاره




دکتر هری کوور از آزمایشگاه کداک در سال 1942 به این نتیجه رسید که ماده سیانواکریلیت که وی

ساخته بود، شکست خورده است و کارایی مورد نیاز وی را ندارد.



او قصد داشت، این ماده را برای ساخت یک دستگاه زاویه‌یاب با دقت بالا به کار گیرد. ماده‌ای که وی

ساخته بود به طرز باورنکردنی به هر چیزی می‌چسبید، بنابراین وی این ماده را کنار گذاشت.


شش سال بعد کوور سرپرست یک پروژه در خصوص طراحی پوشش جدیدی برای هواپیما شد و باز

نگران استفاده از سیانواکریلیت بود. اما این دفعه کوور متوجه شد که این ماده، اتصالی قوی را بدون

نیاز به دیدن گرما ایجاد می‌کند. کوور و گروهش مواد مختلفی را در آزمایشگاه با استفاده از این ماده

تعمیر کردند و در نهایت یک استفاده مفید را برای آن کننده پیدا کردند.

کوور حق امتیاز کشف خود را ثبت کرد و در سال 1958 سانواکریلیت به عنوان یک چسب همه کاره

در تمام فروشگاه‌ها عرضه شد.



خیلی خیلی خیلی دانستنی جالبی بود;)
 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

عوارض خطرناک پاک کن مداد

پژوهشی که به وسیله 140 عضو گروه تحقیقاتی منتشر شده، نشان می‌دهد: این مواد شیمیایی که فتالاتس‌ها(Phthalates) نام دارند در همه

وسایل شخصی و غیر شخصی افراد وجود دارد که می‌تواند به روش‌های مختلف به بدن نفوذ کند.

تصور کنید کودکی در کلاس درس مدرسه نشسته است، او مدادش را که دارای پاک کنی در انتهای آن است، بر می‌دارد و...



ناخودآگاه می‌جود، بنابراین مواد شیمیایی که اصولا به سم تبدیل می‌شوند، در بزاق دهان حل شده و به داخل بدن نفوذ می‌کنند، به این طریق

مشکلات زیادی برای کودک به وجود می‌آید.


مطالعه انجام شده در آزمایشگاه‌های شیمیایی برلین آلمان نشان داد: پاک‌ کن‌ مدادها سه برابر بیش از سایر وسایل شخصی کودکان، حاوی

فتالاتس‌ها هستند.

نگرانی در خصوص فتالاتس‌ها تازگی دارد و محققان یادآور شدند: مواد موجود در پاک کن‌ها که حاوی مقدار زیادی فتالاتس‌ها هستند، تا حدی

نگرانی‌ها را افزایش داده‌اند. بنابراین محققان در صدد ممنوع کردن ساخت آن‌ها هستند.

پژوهشگران به والدین هشدار دادند تا در این خصوص مراقبتهای خود را افزایش داده و تا حد امکان جلوی است
فاده از این مدادپاک‌کن‌ها توسط

کودکان را بگیرند.





 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

آکریلامید چیست ؟



یکی از موضوعاتی که این روزها بحث داغ اکثر رسانه‌های روز کشورهای اروپایی و آمریکایی شده است ترس از آکریلامید است.


آکریلامید یک ماده اسیدی سرطان‌زاست که هنگام سوختن، برشته شدن یا پختن مواد کربوهیدراتی غلات در درجه حرارت بالا در محصولاتی

چون نان، بیسکویت و
کلوچه، برنج و سیب‌زمینی ایجاد می‌شود.

طبق پژوهش دانشمندان، آکریلامید در مقایسه با دیگر مواد سمی شناخته شده در غذاهای مختلف می‌تواند برای انسان‌ها تا 100 برابر

خطرناک‌تر باشد.



مقدار این ماده در سیب‌زمینی سرخ شده و چیپس بیشتر است، اما در کشور ما بیشترین نگرانی از حجم تولید و مصرف آکریلامید در نان

است.



آکریلامید در نان زمانی خود را نمایان میکند که نان بر اثر حرارت زیاد و مستقیم تغییرحالت داده و به رنگ قهوه‌ای یا سیاه درآید و این مشکل

اصلی نان‌های مصرفی ماست که اغلب به صورت سنتی در تنور تهیه و در حرارت زیاد و مستقیم پخته می‌شوند.



این ماده سمی بمحض ورود به بدن تجزیه شده و ماده‌ای تولید میکند که میتواند با اثر رویDNA و ایجاد جهش در ژنها موجب بروز سرطان،

انواع عفونت‌ها، آسیب به سیستم ایمنی و عصبی شود. عوارض عصبی این سم شامل اختلال در هوشیاری، ضعف، تحریک‌پذیری و تغییرات

رفتاری است.



اختلالات باروری همچون تغییر در رفتارهای جنسی، ناباروری و سقط، تحریک و قرمزی پوست و چشم‌ها از دیگر عوارض آکریلامید است.



- سلامت خود را فدای طعم لذیذ نان‌های برشته نکنید و اگر قصد خرید نان‌های نازک برشته‌شده‌ای را دارید که حاوی زیره، کنجد، تخمه و ...

هستند آنهایی را که رنگ روشن داشته و در اصطلاح برشته نشده هستند انتخاب کنید.



- از تُست کردن نان اجتناب کنید و در صورت ضرورت نان را در درجه حرارت کم و به مدت کوتاه تُست کنید.


- در ترکیب سوسیس جهت ایجاد بافت مطلوب از مواد پرکننده‌ای چون آرد و نشاسته استفاده می‌شود.


این مواد هنگام سرخ شدن سوسیس در روغن منجر به پف کردن و قهوه‌ای شدن آن می‌شوند که این ویژگی، محصول را بسیار خوش‌طعم و

خوش‌ظاهر میکند.
اما باید بدانید قهوه‌ای شدن بیش ازحد که درنتیجه سوختن ترکیبات کربوهیدراتی سوسیس است میتواند منجر به افزایش

میزان آکریلامید محصول شود.



- برای پختن کیک و پیتزا در سینی فر از کاغذ مخصوص استفاده کنید.


- از برشته شدن نان حاشیه پیتزا بشدت اجتناب ورزید و در صورت برشته شدن حاشیه آن را دور بیندازید.


- برای تهیه ته‌دیگ از نان و سیب‌زمینی استفاده نکنید.


- برای خرید نان سوخاری آنهایی را که رنگ روشن دارند انتخاب کنید و از مصرف بیسکویت و کلوچه‌هایی که سطح زیرین آنها سوخته است،

بپرهیزید.




 

Similar threads

بالا