دانستنی های ضروری مقاله نویسی:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
هدف از نوشتن مقاله
برای نوشتن مقاله اهداف متنوعی ممکن است وجود داشته باشد مانند استفاده از امتیازات دانشگاهی و شرکتی، قبولی بدون آزمون در دکترا، استفاده از امتیازات آن برای apply کردن، برجسته شدن و یا اینکه صرفا دارای یک مقاله باشند. اگر تنها برخی از این اهداف مد نظر باشند، ممکن است که نویسنده پس از مدتی کار در مقاله زمینه را رها کند و آن را ادامه ندهد. برای مثال اگر شخص به دنبال امتیازات دانشگاهی یا شرکتی باشد با رسیدن به این هدف دیگر لزومی در ادامه کار نوشتن مقاله نمی بیند. هدف اصلی در نوشتن مقاله در حقیقت بایستی کمک به پیشبرد و توسعه علم در یک رشته خاص و ثبت ایده و نظرات باشد. با داشتن این هدف تمام اهداف دیگر نیز حاصل می شود اما تفاوت اساسی در این است که شخص از کار خود خسته نمی شود و با انگیزه و علاقه هر چه بیشتر به کار خود و مطالعه در آن زمینه خاص ادامه می دهد.
هر مقاله شامل بخش هایی است که در بخش ساختار مقالات به طور کامل توضیح داده شده است.

برخی از مزایای نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI:
· پذیرش ساده تر در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد بدون آزمون کنکور. ·
ثبت ایده و نظر به صورت جهانی و دائمی ·
امتیاز برای گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه های خارجی (apply) ·
امتیاز برای پذیرش در شرکت های دولتی و خصوصی · امتیاز برای پذیرش به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه ها ·
ارتقا رتبه در در ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی و همچنین در دانشگاه ها برای اعضای هیئت علمی.
·
افزایش حقوق و مزایای شغلی ·
امتیاز برای عضویت در بنیاد ملی نخبگان
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختار مقالات:

ساختار مقالات:

عنوان مقاله (Title)
عنوان مقاله اولین بخشی است که نظر خواننده را به خود جلب می کند. در حقیقت عنوان به صورت مختصر و مفید بیان کننده مفهوم و مطالب موجود در مقاله است. افرادی که به دنبال مقاله در یک زمینه خاص هستند در ابتدا به نام مقاله توجه می کنند. به همین دلیل ضروری است که عنوان به گونه ای باشد که خواننده را به خواندن مطالب مقاله علاقمند کند. برای حفظ شیوایی عنوان مقاله باید از اختصارات و عبارات نا آشنا استفاده نشود. اگرچه با تعداد کلمات بیشتر می توان مفاهیم را به صورت دقیق تر بیان کرد ضروری است که عنوان مقاله تا حد امکان کوتاه باشد حتما برای شما نیز پیش آمده است که از خواندن نام طولانی یک مقاله صرف نظر کرده اید!

چکیده مقاله (Abstract)
این بخش پس از اتمام سایر مراحل نوشتن انجام می شود. چکیده خلاصه جامعی است از کار های انجام گرفته در بدنه اصلی مقاله که تمامی اجزای اصلی مقاله را به نحوی در خود دارد. طول چکیده از لحاظ تعداد کلمات دارای محدودیت است. این محدودیت در ژورنال های مختلف متفاوت است که با مراجعه به سایت ژورنال می توان از آن آگاه شد. چکیده دارای چهار بخش اصلی است.
1. معرفی در رابطه با اهمیت موضوع مورد مطالعه
2. بیان هدف
3. روش های مورد استفاده
4. خلاصه ای از نتایج کار

کلمات کلیدی (Key Words)
این بخش که پس از چکیده می آید، به خواننده نشان می دهد که مفاهیم و موضوعاتی که در این مقاله مد نظر هستند چیست. در تعداد کلمات کلید نیز محدودیت وجود دارد.

مقدمه (Introduction)
بخش ابتدای متن اصلی مقدمه است. در این بخش به بیان کلیات مطالعه شامل طرح مسئله، ضرورت و اهداف مسئله و همچنین بررسی تاریخچه پرداخته می شود. در تاریخچه مطالعه موارد دارای ارتباط مستقیم بایستی ذکر شوند و در ادامه به خواننده نشان داده شود که مطالعه پیش رو ادامه کار بر روی همان مسئله است. اولین بخشی که در انجام هر مقاله انجام می گیرد، مطالعه تاریخچه تحقیق و نگارش آن است. مقدمه دارای بخش های زیر است:
· مقدمه ای کامل در رابطه با موضوع مورد مطالعه
·
طرح مسئله
·
تاریخچه تحقیق
·
بیان ضرورت مطالعه و هدف اصلی

روش ها (Methodology)
اهمیت این بخش در آن است که خواننده بتواند با روند کار انجام شده به خوبی آشنا شود تا در صورت لزوم بتواند از شیوه معرفی شده استفاده کند و همچنین قادر باشد در مورد نتایج ارائه شده داوری کند. این بخش به طور معمول در مقالات آزمایشگاهی (Experimental) شامل مواد مورد استفاده (Materials) و چینش آزمایشگاهی (Experimental Set Up) و در مقالات مدل سازی شامل شیوه دستیابی به داده های مورد استفاده (Data Acquisition)، توضیحات در مورد مدل به کار گرفته شده/ ایجاد شده (Model Development) و بررسی دقت و اعتبار مدل (Model Accuracy) است.

نتایج و بحث (Result And Discussion)
در این بخش خروجی کار مقاله ارائه می شود. برای بیان ساده تر به طور معمول در این بخش از اشکال و جداول استفاده می شود. توضیحات و بحث در مورد یافته های تحقیق باید جامع و دقیق و در عین حال مختصر و مفید باشد. نتایج (Conclusion) این بخش به صورت خلاصه و موردی یافته های تحقیق را بازگو می کند. در این بخش پیشنهاد ها برای ادامه مطالعه در این زمینه خاص نیز بیان می شود.

فهرست علائم و اختصارات (Nomenclature)
در این بخش ، متغیر ها، ثابت ها، زیروند ها، کلماتی که به اختصار ارائه شده اند و غیره توضیح داده می شود. تمامی این موارد بایستی به ترتیب حروف الفبا بیان شوند. این بخش می تواند شامل موارد زیر باشد:
· بخش اختصارات (Abbreviations)
· بخش متغیر ها (Variables)
· بخش ثابت ها (Constants)
· بخش زیروند ها (Subscripts)
· بخش بالاوندها (Superscripts)

منابع و مراجع (References)
هر مطلبی و اصولی که عنوان می شود و مطالبی که از کار های گذشته نقل قول می شود باید دارای مرجع باشد. ارائه مرجع تاییدی است بر دقت و صحت مطالب ارائه شده. در مقالات علمی این امر کاری ضروری است و نبود و ناقص بودن آن یکی از مواردی است که به طور معمول توسط Reviewer تذکر داده می شود. منابعی که در متن به آن ها ارجاع داده می شود در انتهای مقاله لیست می شود. هر ژورنال دارای فرمت خاصی است. شیوه ای که برای مرجع گذاری توصیه می شود استفاده از نرم افزار Endnote است که با استفاده از آن می توان به راحتی هر فرمت دلخواه را بسته به ژورنال مورد نظر پیاده سازی کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقالات آزمایشگاهی

مقالات آزمایشگاهی

[FONT=&quot]مقاله آزمایشگاهی
گزارشی است از فعالیتی که درون آزمایشگاه و به صورت عملی انجام گرفته است. در این مقالات شیوه کار و دستگاه‌های آزمایشگاهی توضیح داده می‌شود و در نهایت نتیجه کار در قالب متن، نمودار و یا جدول گزارش می‌شود. ساختار پایه این مقالات نیز در بخش ساختار کلی مقالات توضیح داده شده است. باید این نکته را در نظر داشت نتیجه گیری از یک کار آزمایشگاهی ضرورتا همواره در جهت مثبت نیست. برای مثال ممکن است در یک کار آزمایشگاهی تزریق نوع خاصی از فوم در ازدیاد برداشت مورد بررسی قرار گیرد[/FONT].
[FONT=&quot]اینگونه نیست که اگر تزریق فوم باعث افزایش بهره وری شد و روند مثبت داشت کار آزمایشگاهی خوب انجام شده است، شاید نتیجه برعکس باشد و این کار در ازدیاد برداشت تاثیر منفی داشته باشد[/FONT].
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقالات مدلسازی

مقالات مدلسازی

[FONT=&quot]در مقالات مدل سازی
سعی بر این است که با استفاده از داده‌های موجود رابطه داده‌های ورودی با خروجی مورد نظر مدل سازی شود. شیوه جمع آوری داده‌ها باید ذکر شود. داده‌های ممکن به صورت مستقیم و از کار آزمایشگاهی حاصل شوند و یا از مقالات و کارهای گذشته استخراج شوند. مدل ایجاد شده بایستی به صورت کامل و دقیق توصیف شود. مدل سازی انواع مختلفی دارد و ممکن است با نرم افزاری خاص و یا از طریق کد نویسی و شبکه عصبی مصنوعی به دست آید. نتایج حاصل از مدل با پارامترهای آماری باید با جزئیات بیان شود و در صورت امکان دقت مدل ارائه شده را با مدل‌های ارائه شده قبلی سنجید و برتری آن را نشان داد[/FONT].
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقالات مروری

مقالات مروری

یک مقاله مروری تحقیقات اخیر در یک موضوع تحقیقی را بگونه ای خلاصه و سازماندهی می کند که بتواند به دیگران در فهم و تجمیع آن موضوع کمک کند. یک مقاله مروری دانش زمینه ای لازم در آن موضوع را به عنوان یک فرض در نظر می گیرد و به آن نمی پردازد و در عوض به طبقه بندی تحقیقات انجام شده در آن موضوع و دورنمای این موضوع تحقیقاتی در آینده و ارزیابی و مقایسه راهکار ها و روشهای موجود می پردازد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انواع ژورنال

انواع ژورنال

انواع مقالات

مقالات در حالت کلی به دو دسته علمی پژوهشی و علمی ترویجی تقسیم می‌شوند. اصطلاح ISI که به طور کلی برای دسته بندی مقالات به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد در حقیقت زیرمجموعه‌ای از مقالات علمی پژوهشی هستند. به دلیل اهمیت بالای این نوع از مقالات برای دانشجویان، اساتید و محققان، مقالات ISI به طور مفصل توضیح داده خواهند شد:

1) مقالات علمی-پژوهشی

هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه‌ای در موضوعی از موضوع‌های علمی، از طریق مطالعه‌ای نظاممند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده‌های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آن‌ها به کاربردها، روش‌ها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی - پژوهشی قلمداد می‌شود. مخاطبین اصلی این گونه مجلات پژوهشی، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی هستند.

2) مقالات علمی-ترویجی
این گونه مقالات به مقالاتی گفته می‌شود که به ترویج یکی از رشته‌های علوم می‌پردازد و سطح آگاهی‌ها و دانش خواننده را ارتقاء می‌بخشند و او را با مفاهیم جدید علمی آشنا می‌سازد. این گونه مقالات می‌توانند به صورت تألیف و یا ترجمه باشند. اصولاً مقالات ترویجی فقط برای اشاعه دانش بشری و عالمانه کردن آن و جهان پیرامونی آن است و هدف دیگری ندارد. این‌گونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه‌ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان سال‌های بالای دبیرستان‌ها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین و افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه می‌دهند.

3 ) مقالات ISI
ISI یا همان موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information)موسسه‌ای با اعتبار بین‌المللی با استانداردهای بالای علمی و ارزیابی است. معیارهای ارزیابی و بررسی این موسسه به صورت جهانی مورد قبول تمام مراکز علمی و پژوهشی است. این موسسه در سال 1960 توسط یوگن گرفیلد تاسیس شد و بعدها به وسیله تامسون و هلت گیر خریداری شد و در حال حاضر به عنوان موسسه اطلاعات علمی تامسون شناخته می‌شود.

مجلات دارای این استاندارد علمی از نظر فاکتورهای سنجشی این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و تایید شده‌اند. این فاکتورها عبارتند از:
1- رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ،
2- کمیته علمی منتخب مجله،و ارزیابی اعضاء هیئت تحریریه،
3- تنوع بین‌المللی مقالات چاپ شده در ژورنال،
4- نشر به موقع مجله و جایگاه نشر آن،
5- شاخص فاکتور اثر Impact Factor،
6- شاخص فوری Immediacy Index و
7- نیمه عمر استناد.

نحوه تشخیص دادن ISI بودن یک ژورنال
آسان‌ترین شیوه مراجعه به سایت Thomson Reuters و وارد شدن به بخش Master journal list به این آدرس است. در این بخش می‌توان نام ژورنال را جستجو کرد و در صورت موجود بودن، ژورنال مورد نظر دارای استاندارد ISI است. در این بخش به سه صورت می‌توان ژورنال مورد نظر را جستجو کرد:

· Word title : در این حالت یکی از کلمات کلیدی عنوان ژورنال را وارد کرده سپس تمامی ژورنال‌های ISI که در عنوانشان کلمه مذکور وجود دارد قابل مشاهده خواهد بود ضمناً از این طریق نیز می‌توان ژورنال‌های ISI مربوط به حیطه کاری خود را پیدا کرد

· full title : در این حالت باید نام کامل ژورنال را دقیقاً وارد کرد در غیر این صورت نتیجهsearch موفق نخواهد بود و یا قابل اطمینان نیست

· ISSN: در این حالت مطمئن‌ترین روش برای اطمینان از اینکه یک ژورنال ISI هست یا نه می‌باشد ابتدا باید از طریق وب سایت ژورنال ، شماره سریال آن ژورنال ( ISSN) را اخذ نمود و سپس اعداد مذکور را در بخش فوق وارد نمود

متأسفانه موتور جستجو گر این سایت از قدرت کافی برخوردار نیست و اغلب نتیجه مورد نظر را حاصل نمی‌کند. برای جبران این ضعف می‌توان از جستجو گر گوگل استفاده کرد. برای این کار باید نام ژورنال را در سایت تامسون رویترز به وسیله گوگل جستجو کرد. به این منظور در نوار جستجوی گوگل این عبارت را می‌نویسیم:
“Journal Name” site: thomsonreuters.comکه به جای Journal Name نام ژورنال مورد نظر را می‌گذاریم.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
جستجوی مقالات

جستجوی مقالات

برای جستجوی مقالات از موتورهای جستجوگر علمی استفاده می‌شود. در ادامه تعدادی از برترین موتورهای جستجوگر علمی معرفی می‌شوند.

موتورهای جستجوی علمی

1. Scholar.google.com
گوگل اسکولار یکی از سرویس‌های گوگل است که امکان جستجوی هر متن علمی را فراهم می‌آورد. همان طور که از نام این سرویس پیدا است، نتیجه‌ای که برای جستجو بگردانده می‌شود تماماً منابع علمی است و در بین آن مطالب تبلیغی یا فروش به هیچ وجه وجود ندارد. این سرویس علاوه بر جستجوی مطالب علمی بسیاری از خدمات دیگر را نیز ارائه می‌کند.

2. libra.msra.cn
لایبرا موتور جستجوگر آکادمیک شرکت مایکروسافت است. اگر bing.com را معادل با google.com در نظر بگیریم، آنگاه لایبرا نیز معادل با گوگل اسکولار است. از مزایای این سایت این است که فیلد مورد نظر را در کنار موضوع مورد مطالعه می‌توان تعیین کرد

.
3. www.Scirus.com
این موتور جستجوگر علمی توسط شرکت Elsevier ارائه شده است و منحصراً بر روی سایت‌هایی با محتوای علمی تمرکز دارد. این موتور جستجو علاوه بر محتوای ژورنال‌های علمی شامل صفحه خانگی دانشمندان، مواد اطلاعاتی قبل از چاپ، پروانه‌های ثبت اختراع نیز می‌شود.

4. www.ojose.com
کلمه OJOSE مخفف عبارت Online Journal Search Engine است که به معنای موتور جستجوگر آن‌لاین مقالات است. با استفاده از این موتور جستجوگر می‌توان به راحتی مقالات مورد نظر را در دیتابیس‌های مختلف جستجو کرد. در خود این سایت نحوه چگونگی جستجو به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

5. ebooks-search-engine.com
جستجوگرهای خاصی تنها فایل‌های pdf را بر می‌گردانند که می‌توان از آن‌ها برای جستجو مقالات و کتاب‌ها استفاده کرد.

6. www.whereisdoc.com
در این موتور جستجو می‌توان پسوند فایل مورد نظر را تعیین کرد که از آن بین می‌توان به pdf، doc، ppt و... اشاره کرد. اکثر خروجی‌های این موتور جستجوگر قابلیت دانلود دارند.

7. www.intute.ac.uk
این جستجوگر یک موتور جستجوی علمی رایگان است که با استفاده از آن می‌توان مطالب علمی در زمینه‌های مختلف را جستجو کرد.

8. www.onepetro.org
این جستجوگر مختص مقالات نفتی است. بسیاری از کنفرانس ها و مقالات مهم مرتبط با رشته مهندسی نفت در پایگاه داده این سایت قرار دارد که می توان به راحتی به آن ها دست پیدا کرد.
 

حسین72

عضو جدید
سلام
ابتدا از قرار دادن این مطالب ارزشمند از شما تشکر میکنم
در مورد مقدمه یک نکته بسیار مهم وجود داره که بهش اشاره نشده.همانطور که قطعا میدونید این مقالات امتیاز بندی میشن وهرسال یا هر ماه توسط داوران امتیازات جدید برای مقالات ثبت میشه وممکن مقاله ایی که امتیاز بالایی داشته باشه ماه یا سال بعد از لحاظ علمی او امتیاز قبلی رو نداشته باشه
حالا سوالی که من دارم اینجاست اگر قرار باشه عین مقاله قبلی رو مورد بررسی قرار داد و نتایج دقیقتر بدست اومده از آن رو ارائه داد باز هم باید اون مقاله رو به عنوان تاریچه موضوع مربوط نشود؟ممکن مقاله همون مقاله قبلی همون آزمایشات قبلی همون روش قبلی ولی فقط وفقط به دلیل گسترده کردن بازه دیتاها اطلاعات دقیق تری وروابط جدیدتری بدست بیاد حالا برای این تیپ مقالات چه طوری باید مقدمه نوشت؟
 
بالا