داروی متفورمین شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان ریه را بالا می برد

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از داروهای دیابت در کاهش گسترش سرطان ریه



پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات نشان می دهد که استفاده از داروهای دیابت مانند “متفورمین” خطر پیشرفت و گسترش سرطان ریه را کاهش داده و شانس زنده ماندن افراد مبتلا به را بالا می برد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، مت‌فورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به‌تنهایی به‌هیچ‌وجه برای افراد مبتلا به دیابت نوع i (وابسته به انسولین) مناسب نیست. البته اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این‌که استفاده‌ی همزمان از مت‌فورمین باعث کاهش دوز مصرف انسولین می‌شود، گزارش شده ولی این موضوع صددرصد ثابت نشده است. مت‌فورمین همچنین کاربردهای دیگری (به‌طور مثال در درمان نازایی) دارد.

پژوهشگران ونکوور کانادا در بررسی های خود دریافتند که بیمارانی که از یکی از انواع داروهای دیابت استفاده می کنند کم تر احتمال گسترش و متاستاز سلول های سرطان ریه در آن ها رخ خواهد داد.

پیش از این محققان با انجام آزمایش هایی روی نمونه های حیوانی خطر کاهش متاستاز سرطان ریه را با استفاده از “متفورمین” که نوعی داروی دیابت است، در آن ها نشان دادند.

محققان در بررسی های جدید خود و مطالعه روی انسان ها، بیش از ۶۰۰ فرد مبتلا به دیابت و سرطان ریه را مطالعه کرده و مقابل افرادی قرار دادند که تنها دچار دیابت بودند.

محققان تأثیر استفاده از “متفورمین” را در بیماران مبتلا به سرطان ریه پیش از تشخیص آن مورد بررسی قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که از این داروها استفاده کردند کم تر دچار سرطان ریه و خطر گسترش سلول های سرطانی آن شدند و نیز این افراد شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند به طوری که مبتلایانی که از متفورمین استفاده کرده ۲۵ درصد و مبتلایانی که از این دارو استفاده نکرده بودند ۴۸ درصد دچار متستاز سرطان ریه شدند.
 

Similar threads

بالا