[ خوشنویسی] - هنر کالیگرافی

S A R a d

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز

کالیگرافی اصطلاحی غربی است که در توصیف هنر خوشنویسی به کار می رود. از این رو این هنر در سراسر دنیا با این نام شناخته می شود. خط نقاشی گونه ای متفاوت از کالیگرافی است و همچنین حروف نگاری (تایپو گرافی) هم مجزا از کالیگرافی شناخته می شوند. در برخی آثار تایپوگرافی از تکنیک ها و یا ابزار کالیگرافی استفاده می شود.

كالیگرافی نوعی نقاشی است كه در آن خطوط با یكدیگر برخورد دارند و در واقع نوعی كمپوزسیون خط است. در كالیگرافی، نقاش خط اشكالی بوجود می آورد كه زیباست. در ایران این نوع نقاشی به دوران قبل از صفویه باز می گردد، ولی در دوره قاجار از زمان میرزا غلامرضا امیرخانی خوشنویس كه با خط نستعلیق سیاه مشق كرد، كالیگرافی شكل گرفت.

کالیگرافی عربی نوعی از هنرهای بصری است که از 28 خط عربی که از الفبای Aramaic Nabataean مشتق شده شکل گرفته است. که به این ترتیب حس از خلاقیت و الهام بخشی را به بیننده القا می کند.

با گذشت زمان، کالیگرافی عربی از شکل کلاسیک به مدرن تغییر پیدا کرد که این نه تنها یک تغییر موفقیت آمیز است بلکه یک موفقیت در هنر خوشنویسی جهان نیز به شمار می رود. خوشنویسی ها زیبایی و ظرافت خود را با دستان هنرمند استادان خوشنویس به دست آوردند علیرغم تفاوت های موجود از نظر نژاد و فرهنگ، آنها را با افتخار به بقیه جهانیان نشان دادند.

در مقاله امروز تعدادی از کالیگرافی های هنری زیبای عربی را برای شما به نمایش گذاشته ایم که توسط اساتید و طراحان مشهور که در این زمینه مهارت خاصی دارند آفریده شده اند.​




















منبع:persiangfx.com
 

Similar threads

بالا