خوراکی های سرشار از " ید" که سلامت غده تیروئید را تضمین می کنند

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز


[h=1]خوراکی های سرشار از " ید" که سلامت غده تیروئید را تضمین می کنند[/h]
[h=3]ماست نه تنها نیمی از نیاز روزانه بدن به ید را تامین می کند بلکه با احیای باکتری های فلور روده ای عملکرد روده ها را بهبود می بخشد.[/h]


به گزارش سرویس اجتماعی قدس آنلاین؛ ید یک ماده معدنی برای عملکرد صحیح غده تیروئید است که بروز ناراحتی در این اندام می تو اند تاثیرات منفی بر وضعیت عمومی سلامت بگذارد. غده تیروئید مسئول ذخیره مواد معدنی لازم برای سنتز هورمون های تیروئید است که تنظیم متابولیسم بدن، سم زدایی و فراین رشد از جمله وظایف این هورمون هاست.
کمبود ید در بدن زمینه ساز بیماری با نام کم کاری تیروئید می شود که به دلیل کاهش ترشح هورمون های تیروئیدی بروز می کند. این ناهماهنگی عوارض جدی در بدن دارد که از جمله می توان به افزایش وزن زیاد، احساس خستگی و بی نظمی در سیکل های قاعدگی اشاره کرد.
خوشبختانه بعضی از خوراکی ها مقدار قابل توجهی ید دارند و می توانند مانع از کاهش این ماده در بدن شوند.
زغال اخته
مقدار بالای آنتی اکسیدان های این میوه باعث شده تا جز یکی از مفیدترین خوراکی ها برای سلامتی باشد. همچنین به نظر می رسد 113 گرم زغال اخته تا میزان 4000 مکروگرم ید داشته باشد.
مصرف منظم زغال اخته با تنظیم عملکرد غده تیروئید در روند صحیح متابولیسم نقش دارد.
ماست طبیعی
ماست طبیعی یا بیولوژیک یکی از مهم ترین خوراکی های پروبیوتیک است که می تواند در برنامه غذایی جای داشته باشد. ماست نیمی از نیاز روزانه بدن به ید را تامین می کند و هر فنجان آن معادل 90 میکروگرم ید دارد.
به علاوه، تاثیر آن در حفظ باکتری های فلور روده ای نیز از بروز بیماری های ویروسی پیشگیری می کند.
ماهی روغن
این ماهی یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیوم و ید است. چربی و کالری کمی دارد و یکی از بهترین مواد غذایی برای غده تیروئید محسوب می شود. 85 گرم ماهی روغن حدود 100 میکروگرم ید دارد که نزدیک به 66% از نیاز روزانه بدن را تامین می کند.
توت فرنگی
این میوه خوشمزه طرفداران بسیاری دارد و در انواع شیرینی ها و دسرها استفاده می شود. توت فرنگی حاوی ریزمغذی های ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین مقدار بالای ید این میوه به سلامت غده تیروئید کمک می کند. یک فنجان توت فرنگی با داشتن حدود 13 میکروگرم ید حدود 10% نیاز بدن به این عنصر را تامین می کند.
لوبیا سبز
لوبیا سبز جز سبزیجاتی است که می تواند در انواع غذاها استفاده شود. مصرف منظم آن مقدار کمی ید را به بدن می رساند که می تواند در تحریک غده تیروئید مؤثر باشد. نصف فنجان لوبیا سبز 3 میکرو گرم ید دارد که معادل تامین 2% نیاز روزانه بدن است.
لوبیا سفید
انواع لوبیا خوراکی های بسیار عالی و مفیدی هستند که توصیه می شود حتما در برنامه غذایی گنجانده شود. با این حال، لوبیا سفید به خاطر داشتن ید در صدر این گروه قرار دارد. نصف فنجان لوبیا سفید 32 میلی گرم ید دارد و بسیار کم کالری است. همچنین به خاطر داشتن فیبرها تاثیر مثبتی نیز بر سلامت سیستم گوارشی دارد.
سیب زمینی
سیب زمینی یکی از پرمصرف ترین خوراکی ها در همه جای دنیاست و همچنین منبع غنی از ید در گروه های سبزیجات محسوب می شود. سیب زمینی همراه با پوست که در فر کبابی شود 60 میلی گرم ید دارد. افزودن این خوراکی به برنامه غذایی یکی از بهترین روش های تامین ید در بدن است.
ید ماده معدنی است که در بدن ساخته نمی شود و لازم است از طریق تغذیه به بدن برسد.

مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع:
 
بالا