خودرو(پاسخ به سوالات خودرویی)

*mahdi_joker*

عضو جدید
سلام به همه سرورای خودم
خواستم به حضور همه عزیزان برسونم که من از اونجایی که رشته تحصیلیم مکانیک خودرو هست و یه کمکی سواد که نه اما اطلاعات تو این ضمینه دارم خواستم بگم اگه کسی سوال در این باب و مسائل مرتبط از جمله سوخت رسانی,شاسی و بدنه,موتور,برق خودرو,انتقال قدرت(گیر بکس) و...داشته باشه من در خدمتشم البته تا اونجایی که سواتم بکشه;)
 

tjsme

عضو جدید
سلام دوست عزیز ...

سلام دوست عزیز ...

میتوننین یه مقدار اطلاعات کلی از سیستم یه خودرو بهم بدین.
مثلا PDF .
بهتر بگم ، من تقریبا ارتباط بین اعضا رو نمیفهمم.
ممنمون
 

a_m3706

عضو جدید
با سلام وخسته نباشی خدمت مهندس. نمیدانم اینجا جای سوال و مطرح عیوب خودرو هست یا نه؟ اگه نبود مرا عفو کنید و راهنمایی.
یه اردی 82 سر سیلندر چدنی دارمکه هر بلایی سرش میارم تا کمی شتابش بیشتر بشه یا حتی تو سر بالایی ها کم نیاره و مثل دنده مرده نشه نشد که نشد. کارهایی که کردم وایر و شمع دو کنتاکه تعویض کردم فیلر گذاری از همه اندازه ها 20/40 15/35 25/35 30/30 25/30 ماشین رو وقتی گاز میدم گاز نمیخوره حتی هوس خاموش کردن هم به سرش میزنه با دو یا سه بار گاز دادن کمی دور بر میداره و حرکت میکنه البته نیم کلاچ.وقتی میخوام دنده عوض کنم حتما باید دورموتور رو به 3500 برسونم والا انگار ماشین تو سر بالاییه کم کم سرعتشرو کم میکنه تا زمانی که معکوس بکشم و دوبار پر گازش کنم . در ضمن اندازه فیلر رو چند باید بگیرم؟ با تشکر
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سرسیلندر باز شده تا حالا؟
کمپرس سیلندرها اندازه بگیرید.

ضمن اینکه تو سربالایی ها با اردی به خصوص قدیمی ها یکم باید با حوصله رانندگی کنید.
 

a_m3706

عضو جدید
سر سیلندر باز شده . ,ولی یادم رفت بود که بگم دوگانه سوز lpg هستش و روی گاز تقریبا خوب کار میکند مخصوصا در حرکت اولیه و لی رو بنزین حتی در حرکت اولیه کپ میکند و مثل دنده مرده میشود و اگر روسیستم گاز با سرعت 110 برود تا به روی بنزین سوییچ کنم سرعت همچنان پایین می ایدو اگر به پدال گاز فشار بیاورم اتومبیل خاموش میشود مگر اینکه با دور موتورحداکثر 2000 نم نم راه بروم
بعدا از 30 کیلومتر یهو ماشین جون میگیرد . در توقف کامل در سر بالایی اصلا گاز نمیخورد( در روی بنزین) ولی یا گاز راه میافتد اما کمی با زحمت. در ضمن اگه ممکن است اندازه فیلر سر سیلندر چدنی را هم مرقوم فرمایید متشکرم.
 

عاشق پیشه

عضو جدید
با سلام وخسته نباشی خدمت مهندس. نمیدانم اینجا جای سوال و مطرح عیوب خودرو هست یا نه؟ اگه نبود مرا عفو کنید و راهنمایی.
یه اردی 82 سر سیلندر چدنی دارمکه هر بلایی سرش میارم تا کمی شتابش بیشتر بشه یا حتی تو سر بالایی ها کم نیاره و مثل دنده مرده نشه نشد که نشد. کارهایی که کردم وایر و شمع دو کنتاکه تعویض کردم فیلر گذاری از همه اندازه ها 20/40 15/35 25/35 30/30 25/30 ماشین رو وقتی گاز میدم گاز نمیخوره حتی هوس خاموش کردن هم به سرش میزنه با دو یا سه بار گاز دادن کمی دور بر میداره و حرکت میکنه البته نیم کلاچ.وقتی میخوام دنده عوض کنم حتما باید دورموتور رو به 3500 برسونم والا انگار ماشین تو سر بالاییه کم کم سرعتشرو کم میکنه تا زمانی که معکوس بکشم و دوبار پر گازش کنم . در ضمن اندازه فیلر رو چند باید بگیرم؟ با تشکر
ماشین درجا خوب گاز میخوره؟
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
در ضمن اگه ممکن است اندازه فیلر سر سیلندر چدنی را هم مرقوم فرمایید متشکرم.


فیلر سوپاپ هوا : 0.20 میلیمتر 0.008 اینچ
فیلر سوپاپ دود:0.40 میلیمتر 0.016 اینچ

اگه کاربراتوریه:
فیلر پلاتین 0.40 میلیمتر

فیلر شمع:0.8 میلیمتر از نوع W8D
آوانس جرقه 10 درجه

خود کاربراتور هم چک کنید، دیافراگمشو، روغن حوضچه و... اگه البته کاربراتوریه
کمپرس رو اندازه بگیرید...شاید رد میکنه...


 

a_m3706

عضو جدید
اتومبیل انژکتوریه
درجا خوب گاز میخوره ولی وقت راه افتادن تو شیب 40 درجه خاموش میکنه مگر اینکه خیلی پر گاز و نیمکلاچ باشه منظور از پر گاز دور موتور 3000
کمپرس هم رد نمیکنه
 

عاشق پیشه

عضو جدید
اتومبیل انژکتوریه
درجا خوب گاز میخوره ولی وقت راه افتادن تو شیب 40 درجه خاموش میکنه مگر اینکه خیلی پر گاز و نیمکلاچ باشه منظور از پر گاز دور موتور 3000
کمپرس هم رد نمیکنه
آمپر کیلومترت کار میکنه؟
 

عاشق پیشه

عضو جدید
بله. ولی رابطه شون چیه؟ کمی کنجکاو شدم.
توی ماشین های انژکتوری با از کار افتادن یا مشکل در سیستم کیلومتر شمار
کامپیوتر ماشین متوجه نمیشه که خودرو در حالت درجا هستش یا در حال حرکت هست
وقتی که کیلومتر شمار مشکل داشته باشه کامپیوتر احساس میکنه ماشین متوقف هستش و مانع درست گاز خوردن میشه
 
آخرین ویرایش:

ahmad406

عضو جدید
سلام. کتاب در مورد تعلیق خودرو های آفرود (off road) کسی داره، ارسال کنه . ممنونم.
 

a_m3706

عضو جدید
امروز فیلرگیری کردم منتها هوا 30 دود 40 کمی بهتر شد. بعد رفتم دیاگ زدم گفتند که سوخت خیلی زیاده روی منفی 7 تنظیم کرد خیلی بهتر شد دیگه جا نمیمونه . ولی حالا یه چیز دیگه پیدا شده روی گاز lpgعالی کار میکنه ولی رو بنزین اگه پدال گاز رو یهو فشار بدم صدای سوپاپها بلند میشه .(فقط رو مصرف بنزین تو تمام دنده ها)این ایراد دیگه از کجا پیداش شده؟
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
امروز فیلرگیری کردم منتها هوا 30 دود 40 کمی بهتر شد. بعد رفتم دیاگ زدم گفتند که سوخت خیلی زیاده روی منفی 7 تنظیم کرد خیلی بهتر شد دیگه جا نمیمونه . ولی حالا یه چیز دیگه پیدا شده روی گاز lpgعالی کار میکنه ولی رو بنزین اگه پدال گاز رو یهو فشار بدم صدای سوپاپها بلند میشه .(فقط رو مصرف بنزین تو تمام دنده ها)این ایراد دیگه از کجا پیداش شده؟

این ایراد از فشار پمپ بنزین و گرفتگی سوزن انژکتورها میتونه باشه/
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام. کتاب در مورد تعلیق خودرو های آفرود (off road) کسی داره، ارسال کنه . ممنونم.
سلام کتاب جنرالی فکر نکنم تو این زمینه داشته باشیم.
شما دنبال چی هستی؟

به هر حال من یه کتاب داشتم در واقع یه منوالی بود که توضیحات مربوط به 4 مورد پیاده سازی کیت ارتقاع سیستم پرفورمنس تعلیق مربوط به شورلت بلیزر و gmc دهه 70 میلادی رو توضیح داده.
فکر کنم حدود 300 صفحه شامل توضیحات، جداول و تصویر هستش. زبون اصلی
اگر فکر میکنی به دردت میخوره پیداش کنم براتون بذارم pdf
 

عاشق پیشه

عضو جدید
امروز فیلرگیری کردم منتها هوا 30 دود 40 کمی بهتر شد. بعد رفتم دیاگ زدم گفتند که سوخت خیلی زیاده روی منفی 7 تنظیم کرد خیلی بهتر شد دیگه جا نمیمونه . ولی حالا یه چیز دیگه پیدا شده روی گاز lpgعالی کار میکنه ولی رو بنزین اگه پدال گاز رو یهو فشار بدم صدای سوپاپها بلند میشه .(فقط رو مصرف بنزین تو تمام دنده ها)این ایراد دیگه از کجا پیداش شده؟
صدای سوپاپ نیست صدای برخود دامنه ی پیستون با سیلندر هست که علتش هم کیفیت پایین بنزین و کمبود اکتان هست
 

a_m3706

عضو جدید
مهندس عاشق پیشه به نظر شما جواب مهندس جعفری بهتر نیست؟ چون فقط در حالت بنزین صدا دارد. واگر جواب شما صحیح باشد چاره کار چیست ؟ در ضمن قبل از فیلر گیری و کم کردن میزان سوخت این مسیله نبود و یه چیز دیگه . امروز بعد از حدود 20 کیلومتر رانندگی و خاموش کردن حدود 2 ساعته تا استارت زدم کمپرس شدیدی تو اگزوز و هواکش زد مصرف هم رو بنزین بود
قبلا فقط رو lpg کمپرس میزد که به چند سرویس کار گاز نشون دادم گفتند که رو سیستم گاز طبیعیه .ولی حالا رو بنزین چرا کمپرس داره. فقط در هنگام استارت باز هم از راهنمایی اقایان مهندسین متشکرم
 

عاشق پیشه

عضو جدید
مهندس عاشق پیشه به نظر شما جواب مهندس جعفری بهتر نیست؟ چون فقط در حالت بنزین صدا دارد. واگر جواب شما صحیح باشد چاره کار چیست ؟ در ضمن قبل از فیلر گیری و کم کردن میزان سوخت این مسیله نبود و یه چیز دیگه . امروز بعد از حدود 20 کیلومتر رانندگی و خاموش کردن حدود 2 ساعته تا استارت زدم کمپرس شدیدی تو اگزوز و هواکش زد مصرف هم رو بنزین بود
قبلا فقط رو lpg کمپرس میزد که به چند سرویس کار گاز نشون دادم گفتند که رو سیستم گاز طبیعیه .ولی حالا رو بنزین چرا کمپرس داره. فقط در هنگام استارت باز هم از راهنمایی اقایان مهندسین متشکرم
در اینکه مهندس جعفری استاد ماست هیچ شکی نیست و بنده نسبت به ایشان ارادت خاص دارم
چون اکتان گاز از بنزین بیشتره و این صدا در حالت گاز به وجود نمیاد
شما بنزین سوپر بزنید اگر صدا کمتر شد یا از بین رفت معلوم میشه که مشکل از بنزین های نامرغوب هستش
 

a_m3706

عضو جدید
در اینکه مهندس جعفری استاد ماست هیچ شکی نیست و بنده نسبت به ایشان ارادت خاص دارم
چون اکتان گاز از بنزین بیشتره و این صدا در حالت گاز به وجود نمیاد
شما بنزین سوپر بزنید اگر صدا کمتر شد یا از بین رفت معلوم میشه که مشکل از بنزین های نامرغوب هستش


ایا چاره ای هم داره؟
چون تو این حالت ماشین دور نمیگیره میشه با فیلر گیری این صدا رو به جداقل رسوند؟
چون قبلا که فیلر 20<40 داشتم خیلی به ندرت این صدا میومد بعد از فیلر 30< 40 اینطوری شده.
اقای مهندس کمپرس تو اگزوز و هواکش اونم تو حالت بنزین دیگه چی میگه؟
 

عاشق پیشه

عضو جدید
ایا چاره ای هم داره؟
چون تو این حالت ماشین دور نمیگیره میشه با فیلر گیری این صدا رو به جداقل رسوند؟
چون قبلا که فیلر 20<40 داشتم خیلی به ندرت این صدا میومد بعد از فیلر 30< 40 اینطوری شده.
اقای مهندس کمپرس تو اگزوز و هواکش اونم تو حالت بنزین دیگه چی میگه؟
منظور شما این هستش که ماشین حالتی داره که احتیاج به معکوس کشیدن داره تا دوباره دور بگیره درسته؟
شما با بنزین سوپر ماشین را تست کنید اگر رضایت بخش بود و صدا از بین رفت یا کم شد مشکل از اکتان بنزین هستش و راه حل هم این هست که یا از بنزین سوپر استفاده کنید و یا بنزین معمولی را از جایگاهی که بنزین یورو4 عرضه میکنن تهیه کنید
در صورت عدم اشکال در سیستم جرقه (شمع و وایر) به احتمال زیاد با تنظیمات پتانسیومتر CO مونو اکسید کربن خروجی اگزوز خودروی شما را به زیر 0.04 رسوندن که باعث فقیر شدن مخلوط هوا و بنزین و عدم پیشروی کامل شعله و ایجاد عطسه در اگزوز و هواکش میشه
هرچقدر فیلر سوپاپ بیشتر باشه به علت کاهش زمان تخلیه و مکش راندمان افت میکنه
و هرچقدر فیلر سوپاپ کمتر باشه به علت افزایش احتمال نشتی در سیستم سوپاپ باز هم راندمان افت میکنه
 
آخرین ویرایش:

ahmad406

عضو جدید
سلام کتاب جنرالی فکر نکنم تو این زمینه داشته باشیم.
شما دنبال چی هستی؟

به هر حال من یه کتاب داشتم در واقع یه منوالی بود که توضیحات مربوط به 4 مورد پیاده سازی کیت ارتقاع سیستم پرفورمنس تعلیق مربوط به شورلت بلیزر و gmc دهه 70 میلادی رو توضیح داده.
فکر کنم حدود 300 صفحه شامل توضیحات، جداول و تصویر هستش. زبون اصلی
اگر فکر میکنی به دردت میخوره پیداش کنم براتون بذارم pdf

خیلی ممنونم.بی زحمت پی دی افه رو بذارین.دنبال تعلیق خودرو های نظامی مثل zibar با تشکر
 

a_m3706

عضو جدید
دقیقا منظورم همینه تا معکوس نکشم دور بر نمیداره. یا بعضی وقتا مرحله اول که پدال را فشار میدم دنده مرده است و لی تافشار پدال را قطع و وصل میکنم یهو دور بر میداره.
در مورد پتانسیو متر هم فکر کنم چندوقت پیش برای تنظیم موتور دستکاری شده.
 

عاشق پیشه

عضو جدید
دقیقا منظورم همینه تا معکوس نکشم دور بر نمیداره. یا بعضی وقتا مرحله اول که پدال را فشار میدم دنده مرده است و لی تافشار پدال را قطع و وصل میکنم یهو دور بر میداره.
در مورد پتانسیو متر هم فکر کنم چندوقت پیش برای تنظیم موتور دستکاری شده.
با دیاگ چک کن زاویه پتانسیومتر در حالت کر کردن درجا باید صفر باشه
 

a_m3706

عضو جدید
یکی دوروز پیش گه دیاگ کردم اتفاقا به سنسور دریچه گاز شک داشتم و زاویه دریچه گاز رو 0 بود.با این حال دریچه گاز رو کلا تمیز کردم
اما پتانسیومتر رو با اهم متراندازه گرفتم و پایه 1 و2 6/82 کیلو بود که اون رو هم به 8/70 تنظیم کردم ولی دور ارام خیلی بد کار میکند. به نظر شما به همون تنظیم 6/82 بر گردون؟ در ضمن کم بودن شتاب کماکان سرجای خودش است
ایا میتونم سوزن انژکتورهارو باز کنم و تمیز کنم؟تاثیری داره؟
 
آخرین ویرایش:

عاشق پیشه

عضو جدید
یکی دوروز پیش گه دیاگ کردم اتفاقا به سنسور دریچه گاز شک داشتم و زاویه دریچه گاز رو 0 بود.با این حال دریچه گاز رو کلا تمیز کردم
اما پتانسیومتر رو با اهم متراندازه گرفتم و پایه 1 و2 6/82 کیلو بود که اون رو هم به 8/70 تنظیم کردم ولی دور ارام خیلی بد کار میکند. به نظر شما به همون تنظیم 6/82 بر گردون؟ در ضمن کم بودن شتاب کماکان سرجای خودش است
ایا میتونم سوزن انژکتورهارو باز کنم و تمیز کنم؟تاثیری داره؟
پتانسیومتر دریچه گاز قابل تنظیم نیست
ماشین را به نمایندگی های ایران خودرو ببرید چون تخصصی روی این محصولات کار کردن وتجربه شون روی محصولات ایران خودرو بیشتره
 

a_m3706

عضو جدید
پتانسیومتر دریچه گاز قابل تنظیم نیست
ماشین را به نمایندگی های ایران خودرو ببرید چون تخصصی روی این محصولات کار کردن وتجربه شون روی محصولات ایران خودرو بیشتره

معذرت میخوام که ناقص توضی دادم . منظورم از پتانسیمتر پتانسیومتر co بود . بازهم عذر خواهی میکنم.
ایا پمپ بنزین وقتی سوییچ را باز میکنیم باید یکسره کار کند ؟ برای من یکسره است. بدون استارت زدن اگر جواب منفی است ایراد کجاست؟(پمپ بنزین در بیرون باک قرار داره )
ایا میتونم سوزن انژکتورهارو باز کنم و تمیز کنم؟تاثیری داره؟
پتانسیومتر coرو با اهم متراندازه گرفتم و پایه 1 و2 6/82 کیلو بود که اون رو هم به 8/70 تنظیم کردم ولی دور ارام خیلی بد کار میکند. به نظر شما به همون تنظیم 6/82 بر گردونم؟
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
معذرت میخوام که ناقص توضی دادم . منظورم از پتانسیمتر پتانسیومتر co بود . بازهم عذر خواهی میکنم.
ایا پمپ بنزین وقتی سوییچ را باز میکنیم باید یکسره کار کند ؟ برای من یکسره است. بدون استارت زدن اگر جواب منفی است ایراد کجاست؟(پمپ بنزین در بیرون باک قرار داره )
ایا میتونم سوزن انژکتورهارو باز کنم و تمیز کنم؟تاثیری داره؟
پتانسیومتر coرو با اهم متراندازه گرفتم و پایه 1 و2 6/82 کیلو بود که اون رو هم به 8/70 تنظیم کردم ولی دور ارام خیلی بد کار میکند. به نظر شما به همون تنظیم 6/82 بر گردونم؟
سلام/دوست عزیز.زاویه دریچه گاز در حالت درجا در خودروی آردی با ایسیو اس ال 96 نباید صفر باشه و باید بین 7 تا 13 درجه باشه.
شما ابتدا دیاگ بزنین که در حالت درجا فشار منیفولد دور و بر 530 میلی بار کار کنه/وبرای تنظیم پتانسیومتر co لازم نیست زیاد خودتونو زحمت بدین/اگر فشار منیفولد در حد 530 باشد ،زمان پاشش 4.5 تا 5 میلی ثانیه است که شما با پیچ تعبیه شده روی پتانسیومتر اونو تنظیم کنید که زمان پاشش در حد گفته شده،باشد.
اورینگ فشار شکن ریل سوخت یادتون نره که یه نگاهی بندازین پاره نشده باشه/
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
توی ماشین های انژکتوری با از کار افتادن یا مشکل در سیستم کیلومتر شمار
کامپیوتر ماشین متوجه نمیشه که خودرو در حالت درجا هستش یا در حال حرکت هست
وقتی که کیلومتر شمار مشکل داشته باشه کامپیوتر احساس میکنه ماشین متوقف هستش و مانع درست گاز خوردن میشه

در سیستم زیمنس اگر سنسور کیلومتر کارنکنه؛بعد یه مدتی دور موتور از 3000 دور بر دقیقه بالا نمیره/ولی توی سیستم ساژم یا اس ال96،ماشین در دنده های پایین تر ریپ میزنه و در هنگام ترمز ناگهانی،خاموش میشه/
 

عاشق پیشه

عضو جدید
در سیستم زیمنس اگر سنسور کیلومتر کارنکنه؛بعد یه مدتی دور موتور از 3000 دور بر دقیقه بالا نمیره/ولی توی سیستم ساژم یا اس ال96،ماشین در دنده های پایین تر ریپ میزنه و در هنگام ترمز ناگهانی،خاموش میشه/
مرسی از راهنمایی های خوب شما جناب مهندس جعفری
خواهش میکنم اگر پست هایی که من میزارم اشکالاتی داره شما اصلاح بفرمایید
با سپاس
خاک پای جویندگان علم و دانش
عاشق پیشه
 
آخرین ویرایش:

عاشق پیشه

عضو جدید
معذرت میخوام که ناقص توضی دادم . منظورم از پتانسیمتر پتانسیومتر co بود . بازهم عذر خواهی میکنم.
ایا پمپ بنزین وقتی سوییچ را باز میکنیم باید یکسره کار کند ؟ برای من یکسره است. بدون استارت زدن اگر جواب منفی است ایراد کجاست؟(پمپ بنزین در بیرون باک قرار داره )
ایا میتونم سوزن انژکتورهارو باز کنم و تمیز کنم؟تاثیری داره؟
پتانسیومتر coرو با اهم متراندازه گرفتم و پایه 1 و2 6/82 کیلو بود که اون رو هم به 8/70 تنظیم کردم ولی دور ارام خیلی بد کار میکند. به نظر شما به همون تنظیم 6/82 بر گردونم؟
برق پمپ بنزین از رله دوبل تامین میشه و رله دوبل هم از کامپیوتر فرمان میگیره با مشکلات متعددی که ماشین شما داره امکان داره رله دوبل شما مشکل داشته باشه که نمیتونه درست پمپ بنزین و انژکتور ها را پشتیبانی کنه یا احتمال داره کامپیوتر ماشین شما از نظر نرم افزاری به مشکل خورده باشه و یا از نظر سخت افزاری مشکلی ایجاد شده باشه
برای تنظیم پتانسیومتر co هم من دستگاه چهار گاز را پیشنهاد میدم که اکثر نمایندگی ها دارن
 

Similar threads

بالا