خواندن حدیث شریف کساء...

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز



بسم الله الرحمن الرحیم



:gol:

قرائت دسته جمعی حدیث شریف کسا



قبل از شروع اطلاعاتی راجع به حدیث:


حدیث کساء از مشهورترین روایات شیعه و سنی است که از حدود هفتاد و اندی طرق نقل شده است و بیشتر طرق آن [حدود 40 طریق] از اهل سنت و سی و چند مورد از طریق شیعه نقل شده است.

برای دستیابی به اسناد این روایت معروف و جالب که در شأن نزول آیه 33 سوره احزاب وارد شده است به تفاسیر شیعه و سنی مراجعه کنید. مانند کتب المیزان علامه طباطبایی و در المنثور سید جلال الدین سیوطی و تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر آلوسی و... ذیل آیه شریفه 33 سوره احزاب

مهم و قابل دقت این است که تمام روایات رسیده از اهل سنت در مورد اهل بیت علیهم السلام که از پیامبر(ص) نقل کرده اند اهل بیت(ع) را تنها پیامبر(ص)، علی، حسن، حسین و فاطمه علیهم السلام معرفی می کنند و غیر از اینان را جزء اهل بیت نمی شمارند.

بعضی از دشمنان اهل بیت(ع) مانند عکرمه و بعضی از مفسرین اهل سنت تلاش کرده اند که به سیاق آیات سوره احزاب که در مورد زنان پیامبر(ص) است، زنان ایشان را هم جزء اهل بیت بدانند ولی از دو نکته اساسی غفلت کرده اند.

الف: در متن خود روایات، عضویت زنان پیامبر(ص) در اهل بیت نفی شده است.

ب: داستان این آیه داستانی جدا از داستان آیات زنان پیامبر(ص) است. و این قصه در منزل ام سلمه از زنان پیامبر(ص) در قضیه ای جدا رخ داده است و قهراً نمی توان از سیاق آن با آیات بعد و قبل استفاده جست.

و شواهدی دیگر از جمله این که تمام ضمایر آیات زنان پیامبر(ص) مؤنث است ولی ضمایر این آیه همه مذکر هستند. آیات زنان پیامبر(ص) حالت تذکر و حتی سرزنش دارد، در حالی که این آیه کمال مدح و ستایش را آورده است و ...


از احادیث مشهور میان عامه و خاصه «حدیث کسا» است. این حدیث در کتابهای شیعه و اهل سنت به طُرُق و اسانید مختلف آمده و خاستگاه پیدایش اصطلاحاتی چون «اصحاب کسا»، «آل عبا» و ... شده است.


اصل حدیث چنین است: روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، حضرت امیر، فاطمۀ زهرا و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)، در منزل حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یا اُمَّ‌سَلَمِه گرد آمدند. پیامبر بالا‌پوشی بر سر خود و آن چهارتن افکند و چنین دعا کرد: «خدایا! اینان اهل بیت و نزدیکان من هستند، هر پلیدی را از ایشان بزدای و آنان را (از هر عیب و گناه) پاک گردان.» پس از آن جبرئیل فرود آمد و آیۀ تطهیر (آیۀ سی و سوم سورۀ احزاب) را فرود آورد.


__________

طرح به درخواست دوست عزیزمون
"FermissK" قرار داده شده است.
 
آخرین ویرایش:

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
قرار هفتگی...

قرار هفتگی...


:gol:

:gol::gol:

:gol::gol::gol:




شروع اولین ختم همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)

به نیت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

سلامتی هرچه زودتر دوست خوبمون وحیدآقا و پدر یکی از دوستان

و برآورده شدن حاجات ...



:gol::gol::gol:

:gol::gol:

:gol:



فهرست فعلی هفته اول

"FermissK"
zahra_216
neda72
m4material

mahsa66
nafis.68
sheitonak

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز

:gol:

:gol::gol:

:gol::gol::gol:



دوستان توجه داشته باشن

قرائت ها هفتگی هست

شروع اولین ختم همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)

به نیت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

سلامتی هرچه زودتر دوست خوبمون وحیدآقا و پدر یکی از دوستان

و برآورده شدن حاجات ...



:gol::gol::gol:

:gol::gol:

:gol:



فهرست فعلی هفته اول

"FermissK"
neda72
m4material

mahsa66
nafis.68
sheitonak
zahra_216
masoomeh.bnv
s1m5j8


:gol:
:gol:اتمام هفته اول:gol::gol:

:gol::gol:
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز

:gol:

:gol::gol:

:gol::gol::gol:



دوستان توجه داشته باشن

قرائت ها هفتگی هست

این هفته به نیت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
،
سلامتی هرچه زودتر دوست خوبمون وحیدآقا و مادر sabahat

و برآورده شدن حاجات ...



:gol::gol::gol:

:gol::gol:

:gol:


فهرست فعلی

sabahat


narges224

Taßa§om

mostafanokhodian

alihasani

shayesteh-namvar

yas87

abolfaZZzl

vahid_hse

s1m5j8

ab 84

صدای سکوت

neda72

7855935

graceful


 
آخرین ویرایش:

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسامی ها بروز شد و اسم دوستان در پست مربوطه قرار گرفت...:gol:

_________________

راستی بچه ها خب حالا اگه از 14 نفر بیشتر بشن چی میشه؟؟
چرا فقط 14 نفر؟؟بیشتر باشه که بهتره!!!

محدودیت برداشته شده است...:gol:
 
آخرین ویرایش:

صدای سکوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
فضیلت و اثر حدیث شریف كساء به نقل از رسول خدا( صلی الله علیه و آله )

فضیلت و اثر حدیث شریف كساء به نقل از رسول خدا( صلی الله علیه و آله )

در بـخـش نهایى حدیث شریف كساء كه راوى آن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستند؛ آمده است كه حضرت على(علیه السلام)، از رسول خدا( صلی الله علیه و آله ) پرسیدند: چه اثر و فضیلتى براى این واقعه از جانب خداوند قرار داده شده است؟ رسول خدا( صلی الله علیه و آله ) در پاسخ فرمودند: «قسم به آن‌كه به حق، مرا به پیامبرى مبعوث كرد، این حدیث در مجلسى از مجالس اهل زمین كه جمعى از دوستان و شیعیان ما در آن باشند، نقل نمى‌شود، مگر این‌كه از جانب پروردگار عالم بر آن‌ها رحمت نازل مى‌شود و ملائكه بر آن جمع احاطه نموده و براى آن‌ها طلب مغفرت مى‌كنند و اگر در بین آن‌ها انـدوهـناك و غمگینى باشد، اندوه و غمش برطرف مى‌شود». امیر مؤمنان على(علیه السلام) پس از شنیدن این آثار و فضایل فرمودند: »به خدا سوگند! ما و شیعیانمان در دنیا و آخرت رستگار شدیم و سعادت یافتیم».

 

صدای سکوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسرار حدیث كساء

اسرار حدیث كساء

یكى از رمزهاى بزرگ حدیث كساء، معرفى جایگاه والاى حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. در بخشى از حـدیـث، زمـانى كه جبرئیل امین از خداوند متعال مى‌پرسد این پنج نفرى كه این همه فضائل دارند و آسمان‌ها و زمین و همه‌ى موجودات به بركت وجود آن بزرگواران خلق شده، چه كسانى هستند؟ خداوند پاسخ مى‌دهد: «هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعلُها وَبَنُوها»: «آنان: فاطمه، پدر، شوهر و فرزندانش هستند». این عبارت نشان دهنده‌ى جایگاه والا و شناخته شده‌ى حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آسمان‌ها و در میان فرشتگان الهى است.
توضیح آن‌كه در كتاب‌هاى علمى آمده است كه براى مـعـرفـى یك چیز یا یك شخص، باید از چیزها یا اشخاصى استفاده كرد كه براى مخاطب آشناتر باشند. در این بخش از حدیث، با وجود چهار شخصیت بزرگ، یعنى وجود مبارك پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله )، حضرت علــى(علیه السلام)، امـام حـسـن(علیه السلام) و امـام حــســیــن(علیه السلام)، وجـود مبـارك حضـرت زهـرا (سلام الله علیها) محور اصحاب كساء معرفى شده‌اند كه آسمان‌ها و زمین و آن‌چه در آن‌هاست به طفیل وجود مبارك آن‌ها خلق شده است. این معنا در دیگر احادیث معصومان(علیهم السلام) نیز وجود دارد. در حدیثى قدسى، خداوند تبارك و تعالى، خطاب به پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله ) مى‌فرماید: «لولاك لما خلقت الاْءفلاك و لولا على لما خلقتك و لولا فاطمة لما خلقتكما»: «اگر براى تو نبود، افلاك را خلق نمى‌كردم و اگر براى على(علیه السلام) نبود، تو را خلق نمى‌كردم و اگر براى فاطمه (سلام الله علیها) نبود، شـما را خلق نمى‌كردم». این حدیث، نشان از نقش مـحورى حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در عالم هستى دارد.
در روایتى از اهل سنت، ابوهریره از رسول اكرم( صلی الله علیه و آله ) نقل مى‌كند: «پس از آن‌كه حضرت آدم(علیه السلام) به عرش توجه كرد، پنج نور در آن دید و زمانى كه خداوند در مورد این پنج نور پرسید، پاسخ شنید كه این پنج نور فرزندان تو هستند و به محبت آن‌هاست كه تو را خلق كردم و اگر این‌ها نبودند بهشت و دوزخ، عرش و كرسى، آسمان و زمین، فرشتگان و جنیان و آدمیان را خلق نمى‌كردم. اى آدم! به عزتم سوگند! اگر كسى به اندازه یك دانه‌ى خردل بغض و كینه‌ى آن‌ها را در دل داشته باشد، وارد آتشش مى‌كنم. اى آدم! اینان برگزیده‌هاى مـن هـسـتند، من به واسطه‌ى آن‌ها مردم را نجات مى‌دهم و هلاك مى‌گردانم. اى آدم! اگر حاجتى داشتى به وسیله‌ى آن‌ها به من توسل بجوى».
 

صدای سکوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظر علما در باب این حدیث

نظر علما در باب این حدیث

حضرت آيت‌الله بهجت: براي شفاي مريض حديث کساء را مکررا بخوانيد و هنگام خواندن در مجلس عود روشن کنيد. (گوهرهاي حکيمانه، ص 13)

حضرت آيت‌الله ميرزا جواد تبريزي: براي درخواست حاجت حديث کساء را بخوانيد.

حضرت آيت‌الله لطف‌الله صافي: با توجه به اين که حديث کساء مشتمل بر فضايل اهل بيت است، خواندن آن مستحب بوده و توصيه مي‌شود. (استفتاء شخصي)

حضرت آيت‌الله شبيري زنجانی: اگرچه گفته شود سند صحيحي ندارد، اما محتواي درستي دارد و برکات آن به تجربه ثابت شده است. (استفتاء شخصي)

حضرت آيت‌الله سيدعلي گلپايگاني: براي فرزنددار شدن از شب مجامعت تا مشخص شدن بارداري هر شب حديث کساء را بخوانيد.
حضرت آيت‌الله وحيد خراسانی: خواندن حديث کساء توصيه مي‌شود. (استفتاء شخصي)

آیت الله جاودان: اگرچه متن آن از نظر عقيدتي قابل احتجاج نيست، اما مطالب آن صحيح است و از آن حوائجي گرفته‌ايم. لذا خواندن آن توصيه مي‌شود. (نظر ايشان از قول يکي از شاگردان)

آيت‌الله شيخ جواد کربلائي: خواندن حديث کساء براي رفع حاجت و شفاي بيمار خوب است. (استفتاء شخصي)

آيت‌الله آقارضي شيرازي: اگرچه سند درستي ندارد، اما چون مطالب آن درست است، خواندن آن را براي گرفتن حاجت و شفاي مريض توصيه مي‌کنيم

حضرت آيت‌الله بهاءالديني: براي رهايي از مشکلات راه‌هايي است که بهترين آنها را خود ما حس کرده‌ايم و به کمک آنها به حاجت‌هايمان رسيده‌ايم که چهار چيز است: نذر کردن گوسفند براي فقرا، خواندن حديث کساء به طور پي در پي، پرداختن صدقه و ختم صلوات (آيت بصيرت، ص 68). آنگاه که هواپيماهاي دشمن شهرهاي ايران را بمباران مي‌کرد، امام جمعه درود خدمت آقا (آيت‌الله بهاءالديني) رسيده، حملات بسيار دشمن را مطرح کرد. آقا دستور قرائت «حديث کساء» را مي‌فرمايند. چندي بعد خبر آوردند که هواپيماها مي‌آيند و تنها شهر را دور زده، از منطقه خارج مي‌شوند. تا اين که يک روز هواپيماي دشمن هنگام حمله به شهرستان بروجرد مورد اصابت نيروهاي اسلام قرار مي‌گيرد. خلبان هواپيما با چتر خود را نجات مي دهد و پس از اسارت مي‌گويد: « مأموريت من انهدام کارخانه سيمان درود بود، ولي وقتي نزديک شهرستان مي‌شدم هر چه نگاه به پايين مي‌انداختم جز آب چيز ديگري از مردم و يا کارخانه نمي‌ديدم». (آيت بصيرت، ص 122)

حضرت آيت‌الله مبشر کاشانی: چون از آن به کرات اثر ديده شده است، در اعتبار آن ترديدي نيست. مرحوم آيت‌الله بهاءالديني بسيار به آن معتقد بودند. هنگامي که ايشان در بيمارستان بستري بودند، به اتفاقي جمعي از دوستان به بيمارستان رفته و حديث کساء را براي شفاي ايشان خوانديم و ايشان شفا يافتند. (استفتاء شخصي)
 
آخرین ویرایش:

"Sa Ba"

کاربر بیش فعال
به التماس برای سلامتی مادر دوست عزیزمون و همه و مریض ها و حاجت مند ها
منم التماس دعا دارم:gol::gol:
.
.
.
لطفا منم تو لیست بزارین :gol::gol::gol:
برای خوندنش تا جمعه وقت داریم؟
کاش میشد روی یه ساعت خاص همه با هم بخونیم تا جمعی بودنمون بیشتر بشه
 

Similar threads

بالا