خواص عسل ها با گیاهان دارویی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آنچه خواهید خواند مقاله ای است در ارتباط با اثرات معجزه آسای ترکیبی از عسل و دارچین. استفاده درمانی از این دو ماده از دیرباز در میان ملل و اقوام مختلف شناخته شده بوده. اما آنچه در این مقاله ارائه می شود صرفا نقل ادعاهایی است که در مورد خواص ارزشمند ترکیب عسل و دارچین رواج دارد.

بسیاری از مردم عقیده دارند که مخلوط عسل و دارچین بسیاری از بیماریها را درمان می کند. در اینجا لیست بیماری هایی که با دارچین وعسل توسط دانشمندان غربی در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ درمان شده و در مجله اخبار هفتگی جهان در کانادا منتشر شده ذکر می شود.

بیماریهای قلبی: عسل و پودردارچین را به صورت خمیری تهیه کنید وبرروی نان به جای ژله و مربا بگذارید و آن را برای صبحانه به طور منظم میل کنید.این ترکیب کلسترول را در سرخرگها کاهش می دهد و بیماران را از حملات قلبی نجات می دهد. آنها یی که تاکنون یک حمله قلبی داشته اند اگر این روند را روزانه انجام دهند مدت زمان زیادی از حمله بعدی به دور می مانند. استفاده منظم از روند بالا آسیبهای تنفسی را تخفیف می دهد وضربان قلب راتقویت می کند.

خارش و ورم مفاصل: کمی عسل و ۲ برابر آن آب ولرم بردارید و یک قاشق چایخوری پودر دارچین به آن بیفزایید خمیری تهیه می شود که آن را بر روی بخشی از بدن که دچار خارش شده به آهستگی خواهید دید که ۱ یا ۲ دقیقه بعد خارش فروکش می کند.
بیمارانی که ورم ودرد مفاصل دارند روزانه صبح وشب ۱ فنجان آب داغ با ۲ قاشق چایخوری عسل و ۱ قاشق کوچک چایخوری پودردارچین مخلوط کرده ومیل کنند . اگر این عمل هرروز تکرار شود درد مفاصل یا آرتروزمزمن به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت .
در تحقیقات اخیر در دانشگاه کپنهاک زمانی که پزشکان بیمارانشان را با مخلوط ۱ قاشق چایخوری عسل ونصف قاشق چایخوری پودر دارچین قبل از صبحانه درمان کردند. از میان ۲۰۰ بیماری که به طور متوالی از این روش استفاده کردند در ۷۳ بیماردرد ، حتی در بیمارانی که به دلیل التهاب مفاصل نمی توانستند راه بروند ویا در اطراف خود حرکت کنند برای یک ماه کاملاً فروکش کرد.

کاهش مو: خمیری ازروغن زیتون داغ ، ۱ قاشق غذاخوری عسل ، ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین تهیه کرده و قبل از حمام نزدیک۱۵ دقیقه بر روی قسمت کم مو یا کاملاً بی مو بگذاریدو سپس موها را شستشو دهید. مشخص شده که این ترکیب حتی اگر برای ۵ دقیقه بر روی سر نگاهداشته شود نیز مؤثر است.

میکروب زدایی مثانه: ۲ قاشق غذاخوری پودر دارچین و یک قاشق عسل در۱ لیوان آب ولرم بریزید و آن را بنوشید.این محلول میکروبهای داخل مثانه را از بین می برد.

دندان درد: خمیری از ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین و ۵ قاشق چایخوری عسل برای دندان درد به کار بگیرید.که این کار احتمالاً ۳ بار در روز استفاده شود تا دندان درد تسکین یابد.

کلسترول بالا : ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۳ قاشق چا ی خوری پودر دارچین در۴۵۳ گرم در آب حل و به صورت چای به بیمار کلسترول بالا داده شود. این ترکیب سطح کلسترول خون را به میزان ۱۰% کاهش خواهد داد.
سرما خوردگی : در سرما خوردگی عادی یا سرما خوردگی سخت باید ۱ قاشق غذاخوری آب نیم گرم با کمتراز ۱/۵ قاشق پودر دارچین برای ۳ روز استفاده شود. این ترکیب تاثیر چشمگیری بر سرفه های مزمن دارد.

ناباروری: در چین ، ژاپن و کشورهای خاور دور از این ترکیب برای تقویت رحم در زنانی که باردار نمی شوند استفاده می شود. . کمی پودر دارچین را با نصف قاشق چایخوری عسل خمیر کرده و آن را در در طول روز به طور مکرر برروی لثه ها می گذارند تا به آهستگی با بزاق دهان مخلوط شده و وارد بدن شود.

نفخ : مطابق مطالعات انجام شده در هند وژاپن مشخص شده که عسل وپودردارچین گاز معده را برطرف می کند. همچنین در درمان ناراحتی های گوارشی و زخم معده نیز موثر است.

سوء هاضمه : پودر دارچین را بر روی ۲ قاشق غذاخوری عسل بپاشید و قبل از غذا میل کنید، اسید معده را تسکین می دهد و سنگین ترین وعده های غذایی را هضم می کند.

سیستم ایمنی بدن : مصرف روزانه پودر دارچین و عسل سیستم ایمنی بدن راتقویت و بدن رادر برابرحمله باکتری ها و ویروسها محافظت می کند. دانشمندان دریافته اند که عسل ویتامینهای متنوع و مقدار زیادی آهن دارد. استفاده دائمی عسل، گلبولهای سفید خون را برای جنگیدن با باکتری ها و بیماری های ویروسی تقویت می کند.

آنفولانزا : دانشمندان اسپانیایی ثابت کرده اند که عسل حاوی عناصر طبیعی است که میکروبهای آنفولانزا را می کشد وبیمار را از آنفولانزا نجات می دهد.

طول عمر
: استفاده مرتب از نوشیدنی مرکب از عسل ودارچین ، از عوارض پیری جلوگیری می کند . ۴ قاشق عسل ، ۱ قاشق پودر دارچین و ۳ فنجان آب را بجوشانید و مانند چای آماده کنید. این نوشیدنی را ۳ تا ۴ بار در روز بنوشید.این محلول پوست را تازه ونرم نگاه می دارد واز پیری جلوگیری می کند.

جوش و کورک
: ۳قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین را به صورت خمیری شکل درآورید. خمیر را قبل از خواب بر روی جوش بگذارید و صبح آن رابا آب گرم بشوئید. اگر روزانه برای ۲ هفته انجام دهید جوشها برطرف می شود.

عفونتهای پوستی : عسل و پودر دارچین را به نسبت یکسان برروی قسمتهایی از پوست که دچار اگزما ، عفونتهای قارچی و یا هر نوع عفونت پوستی هستند قرار دهید.

کاهش وزن
: هر روز یک ساعت و نیم قبل از صبحانه همچنین قبل از خواب شبانه، عسل و دارچین را در یک فنجان آب جوشانده، با معده خالی. اگربه طور مرتب مصرف شود حتی در کاهش وزن افراد چاق نیز موثر خواهد بود. نوشیدن این مخلوط به طور مرتب اجازه نمی دهد که چربی در بدن افراد انباشته شود .

سرطان: تحقیقات اخیر در ژاپن و استرالیا اثرات معجزه آسای این ترکیب را در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته معده و استخوان، نشان داده است. بیمارانی که از این نوع سرطان رنج می برند باید ترکیب ۱ قاشق غذاخوری عسل با ۱ قاشق پودر دارچین را سه نوبت در روز مصرف کنند.

خستگی مزمن و احساس کوفتگی : مطالعات اخیر نشان داده اند که شیرینی موجود درعسل بیش ازاینکه برای استحکام بدن آسیب زا باشند مفید هستند. دکتر میلتون در تحقیقاتش می گوید نصف قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب و پاشیدن پودر دارچین درآن به هنگام بعداز ظهر موقعی که قوای بدن تحلیل رفته است انرژی را به بدن برمی گرداند.
بدبویی دهان و تنفس: مردم جنوب آمریکا در اول صبح ۱ قاشق غذاخوری عسل و پودر دارچین را مخلوط کرده و با آب گرم غرغره می کنند. برای اینکه نفس و دهانشان در خلال روز تازه بماند.
برگردان و تدوین : پردیس کسرائی
کارشناس و عضو گروه علمی پزشکی . نت
لينک دائم


 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
چای، سرکه ، عسل نوشیدنی درمانگر

چای، سرکه ، عسل نوشیدنی درمانگر

چای، سرکه و عسل نوشیدنی درمانگر

چای، سرکه و عسل نوشیدنی درمانگر

سرکه سیب یک درمان طبیعی برای بیماری های متفاوتی از جمله برطرف کردن شوره سر، براق کننده مو ، کاهش دهنده وزن، درمان کننده سوزش سردل و... به حساب می آید. عسل نیز ماده اصلی برای درمان بیماری ها وضدباکتری عالی برای درمان زخم هاست.
عسل با بی خوابی و سوءهاضمه مقابله و قلب را تقویت می کند و در حفظ وزن موثر است.
و چای این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و خواص دارویی متعدد است، مخلوطی از این سه ماده یعنی یک فنجان چای ، دو قاشق مرباخوری سرکه سیب و دو قاشق مرباخوری عسل، یک نوشیدنی پرفایده به حساب می آید.
*کاهش وزن؛ ۲ قاشق غذاخوری از این چای را با هر وعده غذایی مصرف کنید تا حدود ۵ کیلوگرم در ماه کاهش وزن پیدا کنید.
*آلرژی ها، مصرف روزی یک فنجان از این چای، از حساسیت به گرده افشانی گیاهان جلوگیری می کند.
*ریزش مو؛ مصرف این چای باعث رشد موهای جدید می شود.
*یبوست: مصرف روزی یک فنجان از این چای یبوست را رفع می کند.
*فشار خون بالا؛ این چای فشار خون را منظم می کند.
*حافظه؛ مصرف روزی سه لیوان از این چای حافظه را تقویت و قدرت و کارآیی آن را افزایش می دهد.
*واریس؛ صبح و عصر، کمی از چای بدون عسل را به ناحیه واریس بمالید تا به درمان آن کمک کند.
۷ نوع چای گیاهی
مدت زمان طولانی است که مصرف چای گیاهی با سلامت ارتباط داده شده است. به گزارش «هلث نیوز» مصرف چای گیاهی که پیش از این به مشرق زمین محدود شده بود در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و خاصیت درمانی نیز دارد. این روزها، پزشکان گنجاندن چای گیاهی به رژیم غذایی روزانه را توصیه می کنند. پس از آب، چای گیاهی پرمصرف ترین نوشیدنی در سراسر جهان به حساب می آید. در این مطلب به چند چای اشاره خواهیم کرد که خواندن آن مفید است.
۱ - بادرنجبویه: اضطراب و حالت بی قراری را کاهش می دهد. این گیاه افسردگی، حالت عصبی و تنش را نیز درمان می کند برای خواب سالم، یک فنجان چای بادرنجبویه را با یک قاشق غذاخوری برگ دم کرده در یک لیوان آب جوش قبل ازخواب بخورید.
۲ - مریم گلی؛ این چای عرق کردن هنگام خواب را از بین می برد و در نتیجه خواب راحتی ایجاد می کند. ۴ قاشق غذاخوری مریم گلی خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و در آن را ببندید و بگذارید به مدت ۴ ساعت و یا بیشتر بماند. سپس چای را صاف کنید و بخورید.
۳ - آویشن: چای آویشن سرفه و برونشیت را کاهش می دهد برای آرام کردن برونشیت به کار می رود. برای هر یک لیوان آب جوش ۲ قاشق مرباخوری آویشن را به مدت ۱۰ دقیقه دم و روزی ۳ بار مصرف کنید.
۴ - رزماری: این گیاه نه تنها در پخت مرغ مورد استفاده قرار می گیرد بلکه چند نوع سردرد عصبی را نیز از بین می برد. از آن جا که رزماری رگ های خونی را گشاد نگه می دارد مانع سردرد می شود. برای تهیه چای یک قاشق مرباخوری رزماری خشک را به هر یک لیوان آب جوش اضافه کنید.
۵ - بابونه؛ این چای نوشیدنی آرام بخشی است. مصرف روزی سه فنجان آن سوءهاضمه، ناراحتی روده تحریک پذیر و التهاب روده ای را کاهش می دهد. برای هر یک لیوان آب جوش، یک قاشق غذاخوری گل این گیاه را استفاده کنید، برای برطرف کردن ناراحتی حاد این چای را به مدت ۲ ماه و یا بیشتر مصرف کنید.
۶ - نعناع: تازه و یا خشک، چای نعناع بهترین روش تسکین سوءهاضمه، نفخ و جلوگیری از حالت تهوع است. این گیاه حاوی «Menthol» است که به سیستم گوارشی در هضم غذا کمک می کند. برای هر یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری برگ نعناع استفاده کنید.
۷ - گل ساعتی: گل و برگ این گیاه حاوی ماده ای با خاصیت مسکن ملایم ویژه ای می باشد. مصرف این گیاه به عنوان بهترین درمان بی خوابی اگر با اضطراب نیز همراه باشد توصیه می شود یک قاشق مرباخوری آن را برای هر یک لیوان آب جوش استفاده کنید.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان بیماری ها با عسل و دارچین

درمان بیماری ها با عسل و دارچین

درمان بیماری ها با عسل و دارچین :

مخلوط عسل و دارچین درمان کننده بسیاری از بیماری ها در زمان قدیم و حال می باشد.
مجله معروفی در کانادا به نام Weekly World تعداد 95 نوع بیماری که توسط عسل و دارچین درمان شده اند را نام برده است.
در این مقاله با عسل و دارچین، درمان کننده بسیاری از بیماری ها آشنا می شویم.
ورم مفاصل
- یک قسمت عسل را در 2 قسمت آب گرم حل کرده و به آن 1 قاشق چای خوری پودر دارچین بیافزایید. خمیر حاصله را روی محل درد به آرامی بمالید. درد بعد از 15 دقیقه از بین خواهد رفت.
- همچنین بیماران دچار ورم مفاصل می توانند، 1 فنجان آب داغ را با 2 قاشق عسل و 1 قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و بنوشند. این عمل را هر روز باید انجام دهند تا بیماری شان معالجه شود.
- مطالعات انجام شده روی این بیماران نشان داده است که، اگر این بیماران قبل از صبحانه مخلوط 1 قاشق غذاخوری عسل با 4/1 قاشق چای خوری پودر دارچین را میل کنند، درد آنها بعد از 1 ماه از بین خواهد رفت. بیماران مورد مطالعه نمی توانستد راه بروند اما بعد از استفاده از این روش، توانستند به راحتی شروع به راه رفتن بدون درد کنند.
جلوگیری از ریزش مو

- قبل از حمام کردن، 1 قاشق غذاخوری عسل به همراه با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و روی سر خود بمالید و 5-15 دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را بشوئید.
عفونت مثانه
- 2 قاشق غذاخوری عسل به همراه با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین را در 1 لیوان آب گرم حل کرده و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه را از بین برود.
درد دندان
- 5 قاشق چایخوری عسل به همراه با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و خمیر حاصله را روی دندان خراب بمالید. این عمل را 3 بار در روز انجام دهید تا دندان خراب و دردناک درمان شود.
کلسترول
- 2 قاشق غذاخوری عسل به همراه با 3 قاشق چای خوری پودر دارچین را در مقداری برابر 2 لیوان چای حل کرده و آن را بنوشید. بدین وسیله بعد از 2 ساعت کلسترول خون به اندازه 10درصد پایین می آید.
- تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف عسل خالص در درمان بیماران مبتلا به کلسترول بسیار مفید است.
سرماخوردگی
- به مدت 3 روز از مخلوط 1 قاشق غذاخوری عسل گرم با 4/1 قاشق چایخوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن، سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.
ناباروری
- مردان 2 قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند تا این مشکل برطرف شود.
- زنان می توانند از پودر دارچین برای باردار شدن استفاده کنند.
- زنان نابارور مقداری پودر دارچین را با 2/1قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و آن را به طور مرتب در روز روی لثه یا دهان خود قرار دهند. این کار باعث می شود که مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود.
- در مریلند (شهری در آمریکا) برای مدت 14 سال هیچ نوزادی متولد نمی شد. تا اینکه زنان و مردان شروع به خوردن عسل و دارچین کردند و بعد از مدت کوتاهی زنان باردار شدند.
معده درد
- مخلوط عسل و پودر دارچین ، درمان کننده درد معده، زخم معده و نفخ می باشد.
بیماری قلبی
- خمیر عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و آن را بر روی نان به جای مربا قرار دهید. این روش را به طور مرتب به عنوان صبحانه میل کنید.
- این روش باعث پایین آوردن کلسترول، کاهش ضربان قلب، به راحتی نفس کشیدن، بهتر شدن جریان خون و جلوگیری از بیماری قلبی می شود.
بهبود سیستم ایمنی
- استفاده روزانه از عسل و دارچین باعث حفاظت بدن از باکتری و ویروس می شود.
- عسل، محتوی مقدار زیادی ویتامین و آهن می باشد و بدن را مقاوم می کند.
- استفاده روزانه از عسل، باعث عملکرد بهتر گلبول های سفید خون می شود و درنتیجه بهتر با ویروس ها و باکتری های وارد شده به بدن می جنگد.
سوء هاضمه
- قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی 2 قاشق غذاخوری عسل بریزید. این کار باعث می شود که اسید معده ترشح شود و غذای وارده به معده را هضم کند و از سوء هاضمه جلوگیری کند.
آنفلوآنزا
- عسل محتوی مواد مفید طبیعی است و به این ترتیب از آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند.
افزایش طول عمر
- نوشیدن چای با عسل و پودر دارچین از بین برنده پیری زودرس می شود.

- 4 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق پودر دارچین را در 3 فنجان آب حل کرده و بجوشانید و مانند چای میل کنید. 4-3 بار در روز به مقدار 4/1 فنجان بنوشید تا پوستی لطیف و نرم داشته باشید.
تاول
- 3 قاشق غذاخوری عسل با 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کرده و قبل از خواب، روی تاول بگذارید و صبح مخلوط مالیده شده بر روی تاول را با آب گرم بشویید. اگر این کار را به مدت 2 هفته هر روز انجام دهید، تاول را از ریشه از بین خواهید برد.
عفونت پوستی

- تمام عفونت های پوستی و اگزما با استفاده از عسل و پودر دارچین درمان می شوند.
کاهش وزن
- 1 فنجان آب،عسل و پودر دارچین را هر روز و قبل از صبحانه با معده خالی بنوشید.
- اگر مخلوط گفته شده را هر روز بنوشید، از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن می گردد.
سرطان
- عسل و دارچین، درمان کننده سرطان های معده و استخوان شناخته شده است.
- برای 1 ماه و 3 بار در روز، 1 قاشق غذاخوری عسل با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین را برای جلوگیری از سرطان مصرف کنید.
گرسنگی
- مطالعات اخیر نشان دهنده این است که شکر عسل نه تنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید می باشد.
- مقدار مساوی از عسل و دارچین جلوی گرسنگی را می گیرد..
- 2/1 قاشق غذاخوری عسل در 1 لیوان آب و مقدار کمی پودر دارچین، باعث می شود که سرزنده تر و دارای انرژی بیشتر باشید.
تنفس بد
- صبح ها 1 قاشق چای خوری عسل و دارچین را با آب گرم مخلوط کرده و بنوشید. این روش باعث راحت نفس کشیدن می شود.
کم شنوایی- مصرف مقدار مساوی، عسل و دارچین باعث بهبود شنوایی می شود.این مطالب خواص بسیار کمی از دو ماده غذایی طبیعی، عسل و دارچین بود. با توجه به اینکه این دو غذای طبیعی در سرتاسر دنیا یافت می شود، پس بهتر است از آنها استفاده کنیم
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیست معجزه عسل و دارچین

بیست معجزه عسل و دارچین

عسل واژه ای عربی است که در فارسی به آن " انگبین " می گویند.
گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و نشانه قدرت می دانستند و در یونان و روم باستان مظهر برکت، عشق و زیبایی بود و مالیات خود را براساس آن می پرداختند. زنبور برای تهیه عسل، شهد گل های مختلف را جمع آوری می کند. جالب است بدانید برای تولید هر کیلوگرم عسل، زنبور باید 2 میلیون بار روی گل ها بنشیند و شهد آن ها را جمع آوری کند. بنابراین تهیه عسل کار بسیار دشواری است و هر زنبور عسل در طول عمر 6 تا 8 هفته ای خود تنها یک قاشق مرباخوری از آن را تهیه می کند.

در کندوی زنبور نوعی عسل هم برای تغذیه ملکه تهیه می شود که " اکسیر طول عمر" نامیده می شود. از آن جا که عسل از شهد گل های مختلف تهیه می شود رنگ آن بستگی به گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است گذشته از آن شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز در رنگ و بوی عسل تاثیر دارد. عسل با وجود شیرین بودن اگر به مقدار معینی مصرف شود، برای هر نوع بیماری از جمله دیابت موثر است.


1- درمان بیماری قلبی
مخلوطی از عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و به جای مربا روی نان قرار دهید و به طور منظم در وعده صبحانه صرف کنید. این روش در کاهش کلسترول، جلوگیری از بروز حمله قلبی، تنفس راحت و تقویت ضربان قلب موثر است. بیماران مبتلا به حمله قلبی نیز با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی درامان خواهند بود. بررسی روی سالمندان در آمریکا و کانادا نشان داده است، با بالا رفتن سن شاهرگ های حیاتی و سیاهرگ ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. عسل و دارچین به شاهرگ ها و سیاهرگ ها قدرتی تازه می بخشد.


2- از بین بردن اثر خارش نیش های حشرات :
مخلوطی از یک سهم عسل، ٢ سهم آب ولرم و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را روی قسمتی از بدن که احساس خارش می کنید، قرار دهید خارش و درد در عرض یک یا ٢ دقیقه فروکش خواهد کرد.


3- درمان التهاب مفصل(آرتریت):
روزانه، یک وعده صبح و یک وعده شب، مخلوطی از یک فنجان آب گرم، ٢ قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر دارچین مصرف شود. این مخلوط معجزه گر در صورت مصرف به طور منظم آرتریت های مزمن را نیز درمان می کند. بررسی های اخیر روی ٢٠٠ بیماری که قبل از صرف صبحانه از این مخلوط استفاده کردند نشان داد، ٧٣ نفر از آنان در عرض یک هفته کاملا از درد رهایی پیدا کردند و پس از یک ماه بیشتر افرادی که قادر به راه رفتن یا حرکت نبودند، بدون احساس هیچ دردی توانایی راه رفتن و تحرک خود را به دست آوردند.


4- جلوگیری از ریزش مو:
قبل از دوش گرفتن مخلوطی از مقداری روغن زیتون داغ، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق پودر دارچین را به مدت ۵ تا ١۵ دقیقه روی سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.


5- از بین بردن عفونت مثانه:
٢ قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه از بین برود.


6- درمان درد دندان:
مخلوطی از یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ۵ قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و روی دندان خراب بمالید. این عمل را ٣ بار در روز تکرار کنید تا درد تسکین یابد.


7- کاهش کلسترول:
٢ قاشق غذاخوری عسل را با ٣ قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان چای حل کنید و بنوشید. این کار میزان کلسترول خون را طی ٢ ساعت به ١٠ درصد کاهش می دهد.


8- درمان سرماخوردگی:
به مدت ٣ روز از مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن و سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.


9- درمان ناباروری:
برای برطرف کردن این مشکل، به مردان توصیه می شود ٢ قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند. در کشورهای چین، ژاپن و خاوردور که با مشکل ناباروری مواجه اند، در طول روز مخلوطی از مقداری پودر دارچین و یک دوم قاشق چای خوری عسل را به طور مرتب روی لثه و داخل دهان خود قرار می دهند تا مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود. زوجی که مدت ١۴ سال بچه دار نمی شدند با شروع مصرف عسل و دارچین پس از مدت کوتاهی صاحب دوقلو شدند.



10- درد معده:
مصرف عسل و پودر دارچین علاوه بر درمان درد و نفخ معده، زخم معده را نیز درمان می کند.


11- تقویت سیستم ایمنی:
استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله باکتری و ویروس محافظت می کند. دانشمندان دریافتند که عسل دارای مقدار زیادی ویتامین و آهن است. مصرف مداوم عسل گلبول های سفید خون را تقویت می کند تا بتواند با باکتری ها و بیماری های ویروسی مقابله کند.


12- برطرف کردن سوء هاضمه:
قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی ٢ قاشق غذاخوری عسل بریزید و میل کنید تا از ترشح اضافی اسید معده رهایی پیدا کنید زیرا این مخلوط غذاهای سنگین را به راحتی هضم می کند.


13- جلوگیری از آنفلوآنزا:
دانشمندی در اسپانیا ثابت کرده که مخلوط عسل و دارچین دارای مواد مفید طبیعی است که از میکروب های آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری به عمل می آورد .


14- افزایش طول عمر:
مصرف دائم و مرتب عسل و پودر دارچین مانع پیری زودرس می شود. مخلوطی از ۴ قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٣ فنجان آب گرم را با هم بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را ٣ الی ۴ بار در روز به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید. این مخلوط علاوه بر طراوت بخشیدن و نرم نگه داشتن پوست از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند.


15- برطرف کردن جوش صورت:
قبل از خواب مخلوط ٣ قاشق غذاخوری عسل و ١ قاشق چای خوری دارچین را روی جوش ها قرار دهید و روز بعد با آب ولرم بشویید. تکرار روزانه این کار به مدت ٢ هفته، جوش ها را از بین می برد.


16- درمان عفونت های پوستی:
قرار دادن مخلوطی به مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین روی قسمت های مختلف پوست، عفونت های پوستی و اگزما را نیز درمان می کند.


17- درمان سرطان:
تحقیقات جدید انجام گرفته در ژاپن و استرالیا نشان داده، سرطان های پیشرفته معده و استخوان به طور موفقیت آمیزی درمان شده است. بیماران مبتلا به این سرطان ها ٣ بار در روز و به مدت ٣ ماه یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را مخلوط و مصرف می کنند.


18- از بین بردن خستگی مفرط:
مصرف نصف قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر دارچین در یک لیوان آب اول صبح و بعد از ظهر که بدن با افت نشاط روبه رو است طی یک هفته نیروی حیاتی بدن را افزایش می دهد.


19- از بین بردن بوی بد دهان:
شما می توانید پس از بیدار شدن از خواب با محلولی از یک قاشق چای خوری عسل، مقداری پودر دارچین و آب گرم غرغره کنید تا در طول روز مشکل بوی بد دهان را نداشته باشید. شایان ذکر است، عسل مورد مصرف باید خام و پاستوریزه نشده باشد. زیرا که آنزیم های لازم به هنگام عمل پاستوریزه به علت حرارت دیدن از بین می رود.

20- مشکل شنوایی:
مصرف روزانه مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین در صبح و شب مشکل شنوایی را برطرف می کند.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص عسل ها با گیاهان دارویی

عسل آويشن
مقوی مغز و اعصاب و انرژی زا و تقويت حافظه، مفيد برای عادت های ماهيانه دردناک، برای دردهای شکمی و روده مفيد است، برای سرفه و گلو درد و برای ديابت بی مزه مفيد است، برای عفونت های عمومی بدن نافع است. برای پانسمان زخم های بستر نافع است.
عسل گون
مقوی مغز و اعصاب و انرژی زا و تقويت حافظه، براي كم خوني مفيد است، خواب آور، تقويت معده، ملين، مفيدبرای زخم های چشم و درد های چشم، ورم ملتحمه چشم، برای خشونت سينه و حلق و حنجره، مفيد برای گرفتگی صدا، تقويت روده، درد کليه، مثانه، مجاری ادراری.

عسل سياه دانه
مقوی مغزو اعصاب و تقويت حافظه و خواب آور، ازدياد شير، مفيد برای کليه بيماری ها، باد شکن، قاعده آور، سر درد، رماتيسم، مفيد برای ضعف بدن، رفع مسموميت های خون، کبد، تهوع، شکم درد، يبوست، تقويت زنان زائو، برطرف کننده رطوبت های موجود در بدن، اعتدال دادن اخلاط بدن، اخلاط غليظ را رقيق می کند، مفيد برای ديابت بی مزه، مفيد برای انواع قولنج، ناراحتی های تنفسی، درخشان کردن رنگ و رو، مفيد برای سنگ کليه، مثانه، و سيستم اورولوژی و دردهای رحمی.

عسل کنار
مقوی و انرژی زا بوده و فعال کننده حافظه و رشد کودکان مسهل صفرا، حرارت بدن را فرو می نشاند، موثر و باز کننده گرفتگی هاست، کرم معده و روده را از بين می برد
، مفيد برای گرم مزاجان، برای ناراحتی ها و زخم روده و تب مفيد است، برای آبله و سرخجه و عطش مفيد است. برای سستی اعضا مفيد است، تقويت مو، جلو گيری از ريزش مو مفيد است، تقويت اعصاب، تحليل ورم های گرم،

عسل مرکبات
تقويت حافظه و انرژی زا، مقوی معده، باد شکن، مفيد برای کمبود ويتامين (سی) ضد تهوع و سم، نرم کننده سينه، برای سرما خوردگی، کاهش ورم های بدن، ضد عفونی کننده، تصفيه خون، اشتها آور، ناراحتی های صفرا، مسکن، مفيد برای ***که، کرم های روده، مفيد برای سرطان های معده.ازدياد متابوليسم پايه، پيشگيری از انواع سرطان ها، کاهش کلسترول، ضد باکتری و قارچ.

عسل يونجه
مقوی مغز و اعصاب بوده و حافظه را افزايش می دهد، شامل بيشترين ويتامين های (A ) و (K ) را دارد و برای افرادی که خون ماغ می شوند بسيار نافع است. اين عسل بسيار خوش عطر و طعم ميباشد. ملين و خون ساز است، بند آورنده خون روی است. تحليل برنده ورم های بدن می باشد.مفيد برای اختلالات عادت ماهيانه خانم می باشد.برای افرادی که دچار لرزش های اندام شده اند مفيد است. نشاط آور بوده و به انسان آرامش می دهد.

عسل اقاقيا
مقوی و انرژی زا و تقويت حافظه، نشاط آور و بسيار معطر می باشد. مفيد برای ناراحتی های صفرا، ملين وخواب آور است، مفيد برای کم خونی است، مفيد برای عفونت های خانم ها، هم چنين مفيد برای ناراحتی های چشمی، مفيد برای رشد کودکان و آرام بخش برای بزرگ سالان است. اگر با سيب مصرف شود بهترين آنتی بيوتيک است و مفيد برای سرما خوردگی.

عسل گشنيز
معطر، مقوی، اشتها آور، مقوی معده، رفع سوء هاضمه، باد شکن، نرم کننده سينه، مفيد برای تب، مفيد برای بيماری های عفونی مانند : سرخک و آبله، مفيد برای سرفه و سرما خوردگی، مسکن و آرام بخش، دفع سموم بدن، خواب آور، مفيد برای زکام و اسپاسم ماهيچه ای، شير افزا، مفيد برای تب های رماتيسمی، خواب آور، مفيد برای آفت دهان، تقويت لثه، تنگی نفس، مسکن صفرا، ضد سرطان، مفرح، مقوی قلب و مغز، اسپرم، ناراحتی روده و حافطه
عسل بابونه
براي التهاب مغز، احتقان ريوی، انواع ورمها، کاهش تب، ميگرن، سردرد، آرتروز، کاهش حساسيت، ضد درد، کاهش پزوريازيس، اسپوندليت آنکلوزان، دردهای دوران پريود، ناراحتيهای زنانه و يائسگی، آلرژی ها، فشار خون، دردهای استخوانی، آرام بخش، بر طرف کننده سرگيجه، سوء هاضمه، ضد اسپاسم، ناراحتی های کبد، ناراحتی های روده، درد و ورم مثانه، ورم طحال، معده درد، بی خوابی، ناراحتی های ريه، دفع کرم کدو در کودکان، سرما خوردگی، رماتيسم، غلظت خون، نفخ معده، ضد عفونی دهان و دندان، شستشو و پانسمان زخم ها، تقويت سيستم ايمنی بدن، تقويت مغز و حافظه، ترشح شير در خانم های شيرده، ورم پرستات، زخم های دهان و کوليت مفيد است.
عسل آفتاب گردان
مقوي، انرژی زا و تقويت حافظه، مدر و نرم کننده سينه، برای ناراحتي های برونش ها، ناراحتی های حنجره، صاف کردن صدا، ناراحتی های ريوی، برای تسکين سرفه و سرما خوردگی مفيد است. براي خنثي كردن سم مفيد است.
عسل جعفری
مقوی، انرژی زا و خواب آور، تقويت مغز و حافظه اخلاط لزج را قطع می کند، کاهش نفخ، مفيد برای گرفتگی عروق، قاعده آور، اشتها آور، برای ناراحتی های کبدی و طحال، برای ديابت بی مزه مفيد است. برای ناراحتی های روده مفيد است.
www.msiid.blogfa.com
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]تاریخچه عسل[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بدون شک در ابتدا عسل باعث شده است که توجه انسان به سمت زنبور عسل جلب شود . قدیمی ترین اثر تاریخی که به برداشت عسل توسط انسان تعبیر شده است مربوط به هفت هزار سال قبل از میلاد است که در اسپانیا مشاهده گردیده است[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]این اثر شامل قیافه حک شده یک انسان بر سنگ است که نرد بانی را برای رسیدن به محلی کلنی به کاربرده و ظرفی برای قراردادن شان های پر از عسل به کمر دارد . در حالی که زنبورداران عسل کارگر در اطراف سر او به پرواز در آمده اند . یک اثر نقاشی که از روزگاری بعد از مورد بالا حکایت دارد ، از آفریقا بدست آمده و نشان می دهد که فردی همان عمل را انجام می دهد ، با این تفاوت که او برای دور کردن زنبورداران از دود استفاده می کند[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]باستان شناسها حکایت می کنند که قبایل بدوی با جمع آوری عسل آشنا بوده اند . عده ای در برداشت عسل از وسایل دود کننده استفاده می کرده اند و عده ای برای داشتن عسل از لانه هایی که در صخره های تیز و مرتفع سنگی و در دره های عمیق قرار گرفته اند جان خود را به خطر انداخته اند[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]در بعضی از قبایل افرادی به طور منظم تنه تو خالی درختان را بررسی و برای برداشت عسل علامت گذاری می کردند . به نظر می رسد که این نشانه گذاری بیانگر این مطلب بوده است که این درختان مالکیت عام نداشته و همه نمی توانستند از آن استفاده کنند[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]عسل در زندگی روحانی ، اجتماعی و اقتصادی مصریان باستان نقش مهمی بازی می کرده است . از حکاکیهای بجا مانده در پرستشگاه ها و دخمه های مردگان چنین بر می آید که عسل در آن روزگار اهمیت ملی زیاد داشته است ، در پاپیروس ها به اهمیت دارویی عسل اشاره شده است و در بیشتر داروها مقداری شیر و عسل به کار می رفته است ، مصریان قدیم از نوعی نوشاب که از جو ، عسل و گندم تهیه می شده است به مقدار زیاد استفاده می کردند ، زیرا الکل در دسترس آنها نبود[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]کتاب مذهبی یهودیان از سرزمین موعود چنین یاد می کند که در آن نهرهایی از عسل و شیر جاری است . در کتاب انجیل مسیحیان از عسل به عنوان مظهر فراوانی و نعمت یاد شده و در طومار بحرالمیت نیز ازعسل نام برده شده ولی از زنبور داری اثری نیست[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]در یونان باستان نیز عسل یکی از هدایای گرانبهای طبیعت انگاشته می شد . یونانیان تصور می کردند که خدایان چون خوراک بهشتی می خورند فناناپذیر و ابدی گشته اند . آنها تصور می کردند عسل یکی ازاجزای مهم این خوراک بهشتی است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تاثیر درمانی عسل و موارد کاربرد[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در گذشته هر دارویی را با عسل[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] مخلوط می کردند، زیرا اعتقاد داشتند خاصیت بهبود بخشی داروها را چند برابر می کرده و امروزه هم از عسل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]
• [/FONT]
[FONT=&quot]از عسل در فرآورده های ضد سرفه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بطور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود . مزه مزه و غرغره شربت عسل برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] بسیار سودمند است. عسل ضد آسم است[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]عسل با اینکه بسیار شیرین است، برای دندان ها[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] و لثه مضر نیست، بلکه لثه ها را سالم می سازد و دندان ها را سفید می کند[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]دستگاه گوارش را پاک می سازد و ضد اسهال است. در تحقیقات ثابت شده اثر بسیار مفیدی برعفونت های معده با هلیکو باکتر پیلوری دارد. از این رو ضد زخم معده[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] و دستگاه گوارش است[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]عسل در درمان آب مروارید ( کاتاراکت ) مفید است[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]عسل بادشکن است و برای معالجه قولنج روده تجویز می شود و در مسمومیت های غذایی، دستگاه گوارش را پاک می سازد[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]دوست کبد و پادزهر است، پس در بیماری های کبدی مصرف آن مفید است .سکنجبینی که با عسل تهیه می شود، صفرابری اعلاست[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]سنگ های کلیه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] و مثانه را از بین می برد. برای این منظور عسل را با کندر باید مصرف کرد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]• [/FONT][FONT=&quot]عسل خواب آور است و به مبتلایان به بیماری کم خوابی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] توصیه می شود که قبل از خواب چند قاشق مرباخوری عسل میل کنند[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]برای رفع کم اشتهایی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] مفید است و کلاً جریان خون را در بدن بهبود می بخشد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]از این رو به رشد عضلات کمک می کند، پس برای بچه های کم اشتها[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] و افراد ورزشکار[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] بسیار مفید است[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]عسل گرفتگی مویرگ ها را باز می کند و برای عروق بسیار مفید است. پس سالمندان[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] اگر هر روز شربت عسل و لیموی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] تازه بنوشند، عمر طولانی تری خواهند داشت[/FONT][FONT=&quot].
• [/FONT]
[FONT=&quot]حتی موم عسل نیز خواص زیادی دارد و ماسک آن برای صورت، چین و چروک و فرورفتگی های پوست را می پوشاند و پوست را لطیف می کند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]بررسی مقالات سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۱ نشان می دهد حداقل ۲۵ تحقیق راجع به اثرات ضد زخم عسل انجام شده که نتایج آنها مثبت بوده است. عسل به عنوان التیام دهنده زخم و نگهدارنده پوست مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین ۴۰ مورد دیگر نشان داده ، عسل دارای اثرات ضد خونریزی با موفقیت ۸۸ درصد بوده که این عمل به همراه اثرات ضد میکروب نیز بوده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]خاصیت ضد میکروبی در عسل با[/FONT][FONT=&quot] PH [/FONT][FONT=&quot]حدود ۲/۳ تا ۵ به هیدروژن پراکسید[/FONT][FONT=&quot](H2O2) [/FONT][FONT=&quot]مرتبط بوده که از تغییرات آنزیمی گلوکز به گلوکونیک اسید حاصل می شود. به هرحال اثرضد میکروبی عسل پس از گرم شدن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن کاهش می یابد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عسل های تولیدشده از جنگل و کوه های اروپایی مرکزی بیشتر از درختان کاج[/FONT][FONT=&quot](PINUSSPP) [/FONT][FONT=&quot]و عسل های حاصل از[/FONT][FONT=&quot] MANUKA [/FONT][FONT=&quot]در نیوزلند از گیاه[/FONT][FONT=&quot] LEPTESPERMUM SCOPARIUM [/FONT][FONT=&quot]دارای خاصیت بسیار قوی ضد میکروبی است و بروی برخی میکروب ها از جمله استافیوکوک اورئوس و اپیدرمیس و استرپتوکوکوس پیوژنز و آنتروباکتریاسه اثرات خوبی دارد. عسلی که در نیوزیلند و استرالیا از گیاه مذکور حاصل می شود در جهان منحصر به فرد بوده و به آن عسل[/FONT][FONT=&quot] UNIQUE MANUKA FACTOR)) [/FONT][FONT=&quot]می گویند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]به نوزادان عسل نمی دهند چون ممکن است سمی باشند[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عسل ماده ای کاملاً خوراکی است ، ولی در موارد استثنایی ممکن است به اسپورعامل بوتولیسم آلوده باشد که ایجاد سم کرده و مسمومیت زاست ، به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. همچنین بعضی افرد ممکن است نسبت به دانه های گرده موجود درعسل حساسیت داشته باشند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]ممکن است بعضی از زنبورها به گل خرزهره و چند گل سمی دیگر عادت کنند و محصول سمی تهیه نمایند که البته این کار به ندرت اتفاق می افتد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]به هر حال از مصرف این ماده بسیار مفید غافل نشوید و از فواید زیاد آن سود بجویید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بوعلی سینا و عسل[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]ابن سینا در مورد اثرات معجزه‏آسای عسل می‏گوید: «عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد و مؤثر است». وی در ادامه می‏گوید: اگر می‏خواهید جوانی خویش را مصون دارید عسل بخورید. کسانی که سن آنها از چهل و پنج فراتر می‏رود، باید به طور منظم عسل را به خصوص با گردوی کوبیده استفاده نمایند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مخلوط عسل با آرد برای جراحات سطحی به خصوص به صورت ضماد مفید است. بیماری‏های ریوی و مراحل اولیه بیماری سل را می‏توان با مخلوطی از عسل و گلبرگ گل سرخ، درمان نمود. این مخلوط اگر هنگام صبح و قبل از ظهر استفاده و میل شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. عسل به مقدار کم در درمان بی‏خوابی نیز کاربرد دارد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]ابن سینا همچنین می‏گوید[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot]عسل بسیار خوب آن است که کاملا شیرین و خوشبو بوده و رنگش متمایل به سرخی باشد. طبیعت عسل گرم است، اگر آن را با نمک مخلوط نموده و به طور مکرر بر لکه‏های کبود بمالند، درمان کننده است. اگر عسل را بر روی آتش بگذارند تا غلیظ شود و به طور مکرر بر روی زخم‏های تازه بمالند، آن زخم‏ها را به ‏هم می‏آورد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]عسل ،ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زایی ، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین ، ریبوفلاوین ، اسیدنیکوتینک ، اسید اسکوربیک ، پیریدوکسین و ویتامین کا است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]خواص فیزیکی عسل ، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود.همچنین ، عسل را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عسل علاوه براینکه یک غذای کامل است یک اکسیر پر انرژی نیز میباشد به طوری که سالیان سال به عنوان دارو برای درمان بیماریها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقیقه به شخص نیرو میدهد وتحمل بافتی و قدرت ترمیم آنرا افزایش می دهد بنابراین ورزشکاران باید عسل مصرف کنند[/FONT]
[FONT=&quot]بنا به تحقیقات به عمل آمده عسل حاوی ۸۰ ماده مفید برای انسان می باشد و لازم به ذکر است که در دنیا هیچ ماده غذایی به اندازه آن نیروی کهربایی ندارد.[/FONT]
[FONT=&quot]ابو علی سینا درکتاب قانون خود دهها نسخه بر پایه عسل وموم ذکر نموده است او می نویسد مصرف متـناوب عسل درهنگام زیاد شدن بلغم ، بدن را تقویت و نیرو را زیاد و اشتها را بازمی کند ؛ به عقیده وی عسل جوانی را جاودان می سازد وحافظه را نیرو بخشیده و گذشته را در خاطر زنده میکند ، اندیشه را پاک ، زبان را می گشاید ودرد را ریشه کن میکند .[/FONT]
[FONT=&quot]در کتب پزشکی آمده عسل درروغن مالی زخمهای چرکی ، برای درمان بسیار مفید بوده ، با مرهم گذاری تاریکی دید را کاهش داده و بهترین درمان اختلالات دهان است در زیاد شدن ادرار مؤثر است ، دردهای شکم و سرفه را کاهش می دهد ، گزیدگی مار ، دردهای دستگاه تنفس وهر درد مفصلی را تسکین میدهد . خستگی عمومی واحساس سرما را رفع ومقاومت بدن را افزایش میدهد.[/FONT]
[FONT=&quot]گفتنی است ، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنا بر این در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بیماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کلیه ، نارسایی قلب و عروق ، ناراحتی های عصبی ، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد[/FONT]
[FONT=&quot]اثرات درمانی عسل :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بشر هزاران سال است که از مخلوط بزاق زنبور و شهد گل که عسل نام دارد، به عنوان دارویی برای درمان زخم ها استفاده می‌ کند . آزمایش هایی که در سال های اخیر انجام گرفته، نشان داده اند که عسل در درمان عفونتهای برجای مانده از عمل سزارین و سوختگیهای از آنتی بیوتیکهای مرسوم کارآمدتر عمل می‌کند. این ماده شیرین با طیف وسیعی از میکروبهای خطرناک از جمله [/FONT][FONT=&quot]Helicobacter , Salmonella , E.coli[/FONT][FONT=&quot] به خوبی مبارزه می کند عسل روی باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، از جمله «ابر میکروبی» به نام [/FONT][FONT=&quot]MRSA[/FONT][FONT=&quot] ، نیز موثر است و بر خلاف بیشتر آنتی بیوتیک ها به نحو چشمگیری باعث پیشرفت بهبودی زخم‌ها می‌شود. هنوز به درستی نمی‌دانیم عسل چگونه این آثار را بر جای می‌گذارد اما محققان اعتقاد دارند توان بهبود زخم‌ها و مقابله با میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ که در این ماده بی‌نظیر وجود دارد، ممکن است روزی عسل را از نوعی درمان جایگزین به یک شیوه درمانی اساسی در پزشکی تبدیل کند. رمز و راز این توانایی‌ها را باید در شیوه تهیه عسل جست و جو کرد. زنبورهای کارگر طی بهار و تابستان شهد جمع آوری می کنند، هنگامی که به کندو باز میگردند، آن‌ را از معده به دهان می آورند و در دهان دستیاران خود می‌گذارند. آنها شهد را به درون حفره های شانه خالی می کنند و با بال‌هایشان آن قدر آن را باد می‌زنند که بیشتر آب موجود در شهد تبخیر شود. در همین زمان، بزاق سرشار از آنزیم‌ زنبورها، ساکاروز را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کند که به آب باقیمانده در شهد پیوند می‌شوند . به این ترتیب، بیابانی بر جای می ماند که باکتری‌ها نمی‌توانند در آن زنده بمانند. البته ، حین رسیدن عسل فرصت زیادی برای تهاجم عوامل بیماریزا وجود دارد. اما آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز این فرصت را از آنها می‌گیرد. این آنزیم با تبدیل کردن گلوکز به اسید گلوکونیک، فرآورده تلاش زنبورها را اسیدی و آن را برای بیشتر باکتری ها نامطلوب می سازد .[/FONT]
[FONT=&quot]اغلب افراد عقیده دارند که اسیدی بودن، تنها سلاح عسل در برابر باکتری‌هاست. اما مطالعات نشان داده اند تقریبا همه عسل ها سلاحی سری دارند که حتی اگر رقیق شوند، آنها را برای میکروب‌ها مرگبار می‌سازد: پراکسید هیدروژن. این ماده زمانی در بیمارستان‌ها به عنوان ضدعفونی کننده مصرف می‌شد. از تجزیه این ماده رادیکال های آزاد تشکیل می شوند که باکتریها را از بین میبرند. چون این واکنشها خیلی سریع رخ میدهد، پراکسید هیدروژن را باید در غلظتهای بالا بر زخم‌ها استعمال کرد. البته ، این ماده در این غلظتها به بافت سالم آسیب می زساند . در عسل، پراکسید هیدروژن به کمک آنزیم گلوکز اکسیداز تولید می‌شود. اما میزان آن هزار بار کمتر از مقداری است که در گذشته روی زخمها استعمال می‌شد. در نتیجه ، گذاشتن عسل روی زخمها، ضمن جلوگیری از تهاجم و تخریب میکروب‌ها ، با آسیب بافتی همراه نیست. علاوه بر این، همین طور که پراکسید هیدروژن تجزیه میشود ، گلوکز اکسیداز با تسهیل ساختن آن از گلوکز، پیوسته آن را جایگزین می‌کند. جالبتر این که ، به دلایل ناشناخته وقتی عسل رقیق میشود، فعالیت این آنزیم افزایش می‌یابد. . به همین خاطر، عسل حتی وقتی ۷ تا ۱۴ برابر رقیق شود، میتواند از رشد باکتریهایی مانند [/FONT][FONT=&quot]MRSA[/FONT][FONT=&quot] جلوگیری کند. خلاصه ، زمانی که عسل روی زخم قرار می گیرد و در اثر تراوش پلاسما از زخم رقیق می شود ، در مبارزه با میکروبها پرتوانتر شود .[/FONT]
[FONT=&quot]یکی دیگر از خصوصیات جالب عسل که آن را از داروهای ضد باکتری مرسوم مجزا می‌سازد، تقویت بهبود یافتن زخم هاست . داروها ی ضد باکتری علاوه بر نابودی باکتری‌ها به سلول‌های انسان نیز آسیب می‌رسانند . از طرف دیگر، آنها فقط با مهار کردن رشد میکروب‌ها به بهبودی زخم‌ها کمک می‌کنند. اما عسل به طور مستقیم در بهبودی زخم‌ها دخالت می‌کند. عسل محیط ویژه ای را می آفریند که برای رشد بافت مناسب است و در عین حال بامیکروب‌ها نیز مبارزه می‌کند. به علاوه، رطوبت عسل از درد وتخریب سلولها حین تعویض پانسمانهای خشک شده جلوگیری می کند .[/FONT]
[FONT=&quot]عسل دست کم بخشی از توان ترمیمی خود را مدیون پراکسید هیدروژن است. این ماده، رشد رگ‌های خونی را تحریک می‌‌کند. این رگها اکسیژن، مواد غذایی و سلول‌هایی به نام فیبروپلاست ( که بافت پیوندی جدیدی را می‌سازند) را به موضع زخم هدایت می‌کنند. به علاوه، ترکیب ناشناختهای دسته ای از سلول‌های ایمنی به نام منو سیت رافعال می‌کند. این سلولها عامل رشدی را آزاد می‌کنند که سلول‌های پوششی را تحریک می‌کنند تا تقسیم شوند و زخم را ببندند. منوسیت‌ها به نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ نیز تبدیل می‌‌شوند. این سلولها، میکروبها و سلولهای مرده را میبلعند و آنها را هضم می کنند .[/FONT]
[FONT=&quot]عسل در بهبود یافتن زخم معده نیز موثر است. یک قاشق چای خوری عسل طبیعی در معده خالی میتواند مانع رشد باکتری خطرناکی به نام [/FONT][FONT=&quot]Helicubacter[/FONT][FONT=&quot] شود که باعث اغلب زخم‌‌های معده می‌شود. عسل، باکتری‌ مقاوم به آنتی بیوتیکی را که باعث عفونت ریوی در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک میشود ، [/FONT][FONT=&quot]Burkholderia cepacia[/FONT][FONT=&quot] ، در محیط کشت از پا در آورده است.[/FONT]
[FONT=&quot]به هر حال، همه عسلها از خواصی که برشمرده شد به یک اندازه بهره‌مند نیستند. شهد بعضی گل‌ها مقدار زیادی کاتالاز دارد . این آنزیم پراکسید هیدروژن را تخریب می‌کند. بعضی شهدها، گلوکز اکسید از را به گرما و نور حساس می‌کنند. با وجود این، توان ضد میکروبی بعضی عسلها حتی با جوشاندن آنها از بین نمی‌رود. از این رو، به نظر میرسد، عسل علاوه بر مولکولهایی که تاکنون شناخته شده است، مواد ضد میکروب دیگری دارد که به دما مقاوم ا ند.[/FONT]
[FONT=&quot]از زمان مصریان باستان، عسل برای درمان زخم‌ استفاده می‌شده است و به نظر می‌رسد که باکتری‌ها هنوز توان مقابله با مواد ضد میکروب آن را پیدا نکرده‌اند. از این رو، تلاش برای شناخت کامل تر این ماده ، ما را در مقابله به ابر باکترها که به آنتی بیوتیک‌های مرسوم مقاوم شده‌اند، یاری خواهد رساند. به هر حال، این ماده دارویی را همانند سایر داروها باید با مشورت متخصصان استفاده کرد. زیرا دانه‌های گرده موجود در عسل طبیعی می‌توانند خود باعث عفونت شوند. خوشبختانه، گرده‌ها را با پرتو گاما می‌توان از بین برد، بدون آن که به خواص دارویی عسل آسیبی برسد. امید است با تلاش‌های محققان راه برای یک شیوه درمانی جدید یعنی «عسل درمانی» هموار شود[/FONT]
[FONT=&quot]اثرات ضد باکتری و ضد قارچی :


[/FONT]
[FONT=&quot]شیوه دقیقه اثرات ضدمیکروبی عسل ناشناخته مانده است . [/FONT][FONT=&quot]PH[/FONT][FONT=&quot] پائین ، تخریب اسمزی میکروب ها و وجود موارد نابوده کننده باکتری ، که مجموعاً [/FONT][FONT=&quot]Inhibin[/FONT][FONT=&quot] نامیده می شوند می تواند دارای این اثر باشد .[/FONT]
[FONT=&quot]اثرات ضد اسهال[/FONT][FONT=&quot]

در غلظت ۴۰[/FONT][FONT=&quot]٪[/FONT][FONT=&quot] عسل[/FONT]
[FONT=&quot]دارای اثرات ضدمیکروبی روی باکتریهای روده که باعث اسهال می شوند است . از این موارد می توان سالمونلا ، شیگلا [/FONT][FONT=&quot]Ecoli[/FONT][FONT=&quot] و ویبریوکلرا نام برد . در یک مطالعه ، عسل به همراه [/FONT][FONT=&quot]ORS[/FONT][FONT=&quot] باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان شد .[/FONT]
[FONT=&quot]
اثرات عسل در ترمیم زخم و بهبود التیامات[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]عسل در ترمیم سوختگی ها ، زخم های عفونی جراحی و امثالهم مؤثر است . [/FONT]
[FONT=&quot]عسل بسیار چسبناک است و آب را از بافت ملتهب جذب می کند . مثلاً ، تحقیقی در آفریقا نشان داده است که استفاده از پیوند پوست ، برداشت به روشهای جراحی و حتی قطع عضو زمانی که به صورت موضعی از عسل استفاده شده ، کاهش یافته است .[/FONT]
[FONT=&quot]در یک تحقیق دیگر در زنان استفاده از عسل در مواردی که برای سرطان فرج عمل جراحی انجام شده بود ترمیم زخم را تسریع نمود . همچنین در درمان زخم های مزمن و بدبوی جذام مؤثر بوده است .[/FONT]
[FONT=&quot]
اثرات ضد سرفه و خلط آور[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]اثرات ضد سرفه عسل به توانایی آن برای رقیق کردن ترشحات راه های هوایی و بهبود عملکرد سلولهای پوششی آن مربوط می شود .[/FONT]
[FONT=&quot]اثرات تغذیه ای[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عسل غیرآلوده غذایی سالم ، راحت الهضم ، طبیعی و پرانرژی است . دارای کربوهیدرات پروتئین ، چربی ، آنزیم و ویتامین هاست . یک قاشق عسل دارای ۶۰ کالری انرژی و ۱۱ گرم کربوهیدارت ، ۱/. میلی گرم کلسیم ، ۲/. میلی گرم آهن ، ۱ میلی گرم ویتامین [/FONT][FONT=&quot]B[/FONT][FONT=&quot] و ۱ میلی گرم ویتامین [/FONT][FONT=&quot]C[/FONT][FONT=&quot] است . عسل در بسیاری جوامع پیدا می شود ولی فواید پزشکی آن هنوز کاملاً مشخص نشده است . نحوه عملکرد آن هنوز کاملاً مشخص نیست واثرات ترمیمی عسل در سایر موقعیت های آزمایشگاهی و بالینی نیاز به ارزیابی های بیشتر دارد . اما قرآن و سنت ۱۴ قرن پیش اثرات معجزه آسای عسل را مورد توجه قرار داده است .[/FONT]
[FONT=&quot]همان طور که قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، گرده گل و آب. هر ۱۰۰ گرم عسل ۳۳۰ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. لذا عسل، غذایی مقوی و انرژی‌زاست و به کمک دیاستازهایش چربی‌های اطراف قلب را آب می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود.


[/FONT]
[FONT=&quot]درمان بیماری های کلیوی با عسل[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]
عسل به عنوان یک مدر در درمان ناراحتی های کلیوی سودمند است زنبور عسل حشره ای است که حاصل آن ،محصولات با ارزشی از قبیل عسل ، ژله رویال ، موم و زهر است معروف ترین محصول زنبور عسل ، همان عسلی است که از محصولات دیگر بیشتر به مصرف می رسد.[/FONT]

[FONT=&quot]عسل و بیماری قلبی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عسل به علت ترکیبات قندی به خصوص وجود گلوکز زیاد تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلبی و تحریک وتقویت آن داشته ، باعث گشاد شدن رگها ، فشار خون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری میکند ؛ به واسطه وجود دیاستاز ( آنزیمها) باعث هضم چربی های اطراف قلب میشود . بنابراین توسیه میشود افراد میانسال به بالا که دچار بیماری دیابت نیستند هر روزهنگام بیدار شدن ، یک قاشق چای خوری پر،عسل را با نصف استکان آب چوشیدهء ولرم مخلوط نموده و بنوشند. افزودن عرق بادرنگبویه نیز توسیه شده است .[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل و بیماری روده[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]عسل به علت دارا بودن اسید فرمیک دردهای روده را به خوبی تسکین داده و همچنین به جهت وجود اسانسهای فرار ( عطرگیاهان مختلف ) نارسایی های ناگوار روده را برطرف مکند ؛ بنابراین توسیه میشود تمام افراد در هر سنی مصرف عسل به صورت شربت با افزودن مقداری عرقیات گیاهی مثل آویشن (کاکوتی ) ، شاه اسپرهم، ویا آبلیمورا در رژیم غذائی هفتگی خود داشته باشند.[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل و درمان ضعف اعصاب[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]مصرف روزانه عسل به طبیعی بودن خواب کمک میکند سر درد را کاهش داده و حالت ناتوانی و عصبی را در افرادی که عدم تعادل عصبی دارند، کاهش میدهد.[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل و بیماران دیابت ی[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]اکثر بیماران دیابت ی این سؤال را درذهن خود دارند ، برای جواب تا این حد می توان گفت که د رمورد دیابت شیرین مصرف عسل همان قدر مضّر است که مصرف قند ضرر دارد ولی با توجه به خواص جانبی عسل و همچنین وجود فرکتوزکه جهت جذب به سلولها نیازی به انسلین ندارد ، میتوانند عسل را جایگزین مقدار قند مصرف روزانه خود قرار دهند و باید توجه داشته باشند که مصرف عسل به عنوان قند اضافی در رژیم غذایی آنها مجاز نیست چرا که عسل علاوه بر فروکتوز به همان نسبت هم گلوکز دارد.[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل و بیماریهای گوارشی [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]تمام افرادی که دچار بیماریهای گوارشی هستند به نفعشان است که عسل را جایگزین قند وشکر قرار دهند .[/FONT]
[FONT=&quot]توصیه می شود مبتلایان به زخم معده عسل را در رژیم غذایی خود داشته باشند .[/FONT]
[FONT=&quot]عسل خاصیت ملینی ملاینی دارد بنابراین افراد مبتلا به یبوست با یک رژیم غذایی مناسب ازعسل وضعیت بهتری خواهند داشت .[/FONT]
[FONT=&quot]عسل ،ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر۱۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند .[/FONT]
[FONT=&quot]گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زایی ، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین ، ریبوفلاوین ، اسیدنیکوتینک ، اسید اسکوربیک ، پیریدوکسین و ویتامین کا است.[/FONT]
[FONT=&quot]خواص فیزیکی عسل ، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود.[/FONT]
[FONT=&quot]همچنین ، عسل را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.[/FONT]
[FONT=&quot]محصول دیگر زنبور عسل ، ژله رویال است که حاوی مواد مغذی در حالت تغلیظ یافته ای است که زنبور برای نوزادان خود می سازد، به این ماده اکسیر جوانی لقب داده اند وشکی نیست که با محتویات انرژی زا و پرپروتئین ، ماده بسیار مقوی است.[/FONT]
[FONT=&quot]تحقیقات نشان داده است ، ژله رویال نیز دارای پروتئین ضد میکروبی است و نظر بیشتر محققان بر این است که این ماده ، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند[/FONT]
[FONT=&quot]ژله رویال در درمان عفونتهای ویروسی و سرطان موثر است.شایان ذکر است ، موم زنبور عسل نیز در پزشکی و داروسازی مصرف زیادی دارد؛ در اکثر فرمولاسیون های کرمها، پمادها و لوسیون ، به عنوان جزء با ارزش از پایه استفاده می شود .[/FONT]
[FONT=&quot]به دلیل بی اثر و غیر فعال بودن موم زنبور عسل ، براحتی با داروها مخلوط می شود، بدون این که هیچ واکنش ناخواسته ای بین مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.[/FONT]
[FONT=&quot]مصارف دیگر موم : امروزه برای حفاظت داروهای حساس به هیدرولیز و اکسیداسیون ، آنهارا با لایه ای نازک از موم زنبور عسل می پوشانند، موم عسل به عنوان لایه هیدروفوب پوششی در اطراف دارو ایجاد می کند و سبب آهسته شدن انحلال و آزاد سازی دارو می شود.[/FONT]
[FONT=&quot]گفتنی است ، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنا بر این در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بیماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کلیه ، نارسایی قلب و عروق ، ناراحتی های عصبی ، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد.[/FONT]
[FONT=&quot]
خواص ضد باکتریایی عسل :[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]عسل حاوی مواد ضد میکروبی بوده و حتی قوی ترین میکروبها نیز در آن یارای مقاومت ندارند ؛ با یک آزمایش ساده میتوانید مقداری میکرارگانیسم ( مثلاً کپک روی مربا) را با عسل کاملاً مخلوط کنید بعد از چند روز مشاهده خواهید نمود که نه تنها در آن رشد نکرده بلکه کاملاً از بین رفته است ( توضیح در صورت رشد کپک حتماً عسل با آب یا مایع دیگری مخلوط شده و خالص نمی باشد )[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل سر چشمه حیات[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]عسل روند فیزیولوژیکی پیری را کند ساخته و از ضعف زودرس اعمال حیاتی جلوگیری می کند .[/FONT]
[FONT=&quot]عسل و ترمیم زخم ( سوختگی ، التهاب ، گزیدگی ، ترک و شقاق)[/FONT]
[FONT=&quot]استفاده از عسل به عنوان مرحم در درمان سوختگی ها که حتی از دیر باز رایج بوده ودر طب سنتی نیز به آن اشاره شده است ، در ترمیم بافتی و جلوگیری ازافزایش عفونت از طریق استعمال خارجی بسیار مفید میباشد . عسل به واسطه آنزیم کاتالاز ترمیم پوست را سرعت بخشیده ، از شدت درد می کاهد و از تاول زدن جلوگیری میکند .[/FONT]
[FONT=&quot]در رابطه با التهاب ، گزیدگی ، ترک و شقاق میتوان به صورت ماساژ آرام موضع ، از عسل استفده نمود .[/FONT]
[FONT=&quot]عسل از خون ریزی زخم جلوگیری می کند و موجب انعقاد خون می شود.[/FONT]
[FONT=&quot]عسل به علت خواص جذب آنی که دارد ترشحات پوستی را جذب و به بافتهای پوششی غذا می رساند و باعث شادابی آن می گردد.[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل و دندان :[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]عسل به واسطه داشتن مواد ضد باکتریایی در جایگزینی قند برای دندانها نتنها مضر نمی باشد بلکه باعث فعال شدن ماده فلورین چای شده که یک ماده ضد فساد دندان میباشد این در حالی است که مصرف چای با قند برای دندان بسیار مضر میباشد .[/FONT]
[FONT=&quot]ترکیب یک قاشق عسل با یک قاشق سرکه انگور خانگی برای ماساژ لثه ها جهت محکم نمودن بافت لثه بسیار مفید گزارش شده است[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل و کودکان :[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع ا ست ضد کم خونی ایست،عسل باعث افزایش هموگلوبین خون شده ، به علت داشتن ویتامین [/FONT][FONT=&quot]B[/FONT][FONT=&quot] در رشد ونمو آنان تاثیر می گذارد .[/FONT]
[FONT=&quot]دردرمان شب ادرای اطفال بسیار مفید میباشد ، باعث جذب آب و کاهش میزان کلسیم خون می گردد .[/FONT]
[FONT=&quot]مستقیماً جذب شده و بنابراین یک منبع انرژی آماده برای کودک است .[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل و مادران :[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]مادرانی که درآستانه زایمان هستند باید عسل داده شود چرا که زایمان را آسان و باعث افزایش شیر مادر میشود .[/FONT]
[FONT=&quot]مغز استخوان را محکم می کند ونوزاد قوی متولد میشود .[/FONT]
[FONT=&quot]
عسل غنی شده با ویتامین [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]امروزه هر کس اهمیت چشمگیر ویتامین ها را می شناسد و می داند که وجود مقادیر بی اندازه کم ( به اندازه هزارم گرم ) نه تنها برای مصونیت بدن در برابر ناخوشی ها گوناگون ( حاصل از نبودن ویتامین) بلکه برای افزایش پایداریش در برابر عفونت ها و شرایط بد زندگی کافی است .
مشاهدات بالینی نشان دادهاند که اگر بیماری زیر نظر پزشک به درمان بپردازد و ویتامین های ساختگی را با غذایی که در اصل از فرآورده های طبیعی تهیه شده تغذیه کند ویتامین هایی مزبور بهتر جذب می شوند از این نظر عسل غنی از ویتامین به صورت فرآورده غذایی بسیار پر ارزش در خواهد آمد .[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]این نوع عسل رامعمولا با مخلوط کردن ساده عسل و ویتامین ها می سازند که طرز تهیه یک نمونه از آن به شرح زیر است :[/FONT]

[FONT=&quot]
1[/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] عسل خالص ۱۰۰ گرم[/FONT]

[FONT=&quot]۲ [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] ویتامین[/FONT][FONT=&quot]A[/FONT][FONT=&quot] -برابر ۱۳۲۰۰ واحد بین المللی ([/FONT][FONT=&quot]lu[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
[FONT=&quot]۳ [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] ویتامین [/FONT][FONT=&quot]B[/FONT][FONT=&quot]۱ [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot]برابر ۸ گرم[/FONT]
[FONT=&quot]۴- ویتامین [/FONT][FONT=&quot]B[/FONT][FONT=&quot]۲ [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] برابر ۸ میلی گرم[/FONT]
[FONT=&quot]۵ [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] ویتامین [/FONT][FONT=&quot]C[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] برابر ۳۰۰ میلی گرم[/FONT]
[FONT=&quot]۶ [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] ویتامین [/FONT][FONT=&quot]pp[/FONT][FONT=&quot] ( ریبو فلاون ها و ریبو فلاونوئید ها) ۶۰ میلی گرم[/FONT]
[FONT=&quot]۷- نمک های کلسیم [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] ۳۰۰ میلی گرم[/FONT]
[FONT=&quot]
ارزش غذایی این عسل برای بدن انسان قابل ملاحظه است و تغذیه ۲۵ گرم ( یک قاشق مربا خوری ) آن در روز کافی است با وجود این با تجویز پزشک ، می توان آن را مصرف نمود.[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]منبع:[/FONT][FONT=&quot]www.pezeshk.us[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]خواص موم عسل [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عسل همراه با موم که از نظر گرده گل . بره موم و موم غنی است در مورد سینوزیت . زکام اسپاسمی. ناراحتی های تنفسی . ورم معده و ورم لثه موثر است .در رابطه با برفک دهان آن را باید جوید.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]لازم به ذکر است که موم ماده ای است که دستگاه گوارش انسان و سایر جاندران قادر به تجزیه مولکولهای آن نیستند" یعنی پس از تغذیه جذب نمی شود و به همان صورت که تغذیه شده است از بدن دفع می گردد " اما می تواند به سرعتبه وسیله پوست جذب شود به همین دلیل امروزه آن در ساخت وسایل بهداشتی آرایشی نظیر کرم ها ، پما دها ، ماسک های زیبایی صورت و غیره از اهمیت بسزایی بر خوردار است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]جان ویس پزوهشگر آمریکایی جویدن فرآورده ای از موم و عسل را برای پاک کردن راه های بینی و حلق توصیه می کند و در مورد سینوزیت ، تنگی نفس و زکام آن را دارویی بی نظیر می شناسد. برای این کار بیماران باید هر نصف قاشق مربا خوری عسل با موم مصرف نموده و موم آن را یک ربع بجوند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]جویدن موم عسل زنگ دندانها را می زداید و لثه ها را محکم می کند . جویدن نقل های تهیه شده با عسل و موم باعث ازدیاد ترشح بزاق جهت فعالیت ترشحی و حر کتی معده و سوخت و ساز بدن شده و اثر قابل توجهی روی گردش خون و ظرفیت کار ماهیچه ها دارد. این نقل ها به افراد سیگاری که تمایل به ترک آن دارند می تواند کمک بسیار مهمی نماید.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

Similar threads

بالا