خواص سیب زمینی

nargessamiri

عضو جدید
[h=2]خواص سیب زمینی[/h]


عکس سیب زمینی
سیب زمینی گیاهی یک ساله است که ما از غده موجود در آن استفاده می کنیم و ساقه و برگ های آن حاوی مواد سمی بنام سولانین است که نباید مصرف شود. 9 تا 25 درصد سیب زمینی حاوی نشاسته است که نشاسته برای تامین انرژی و سلامتی بدن ماده بسیار مفید است. برای اینکه مواد مغذی موجود در سیب زمینی از بین نرود بهتر است آن را به صورت آب پز یا کبابی بخورید و از سرخ کردن سیب زمینی تا حد ممکن خودداری کنید. در مورد تاریخچه سیب زمینی جالب است بدانید برای اولین بار ، این گیاه در آمریکای جنوبی رشد کرد و بعد توسط میرزا ملکم خان به ایران آورده شد و برای همین اوایل به آن آلو ملکم می گفتند و اکنون هم در بعضی مناطق به سیب زمینی آلو می گویند. در ادامه در بارونک مهم ترین خواص و مضرات سیب زمینی را آماده کرده ایم که مشاهده می کنید. خواص های مفید سیب زمینی
[h=3]مفید برای تقویت حافظه[/h] دانشمندان معتقدند خوردن کربوهیدرات های ساده مانند سیب زمینی پخته ، موجب تقویت و بهبود عملکرد حافظه می شود و این اثر درست پس از نیم ساعت از مصرف کربوهیدرات ها کاملا مشهود است. به باور دانشمندان در کربوهیدرات ها موادی وجود دارد که موجب می شود امواجی که به مغز فرستاده می شود تقویت شده و بازده حافظه افزایش یابد.
[h=3]مفید برای کاهش اشتها و لاغری[/h] سیب زمینی به دلیل داشتن قندهای دیر جذب و فیبر یکی از مهم ترین غذاهای سیر کننده به حساب می آید. همچنین سیب زمینی حاوی نوع خاصی از نشاسته می باشد که در این نشاسته در برابر آنزیم های گواراشی مقاومت می کند و به همین دلیل دیرتر جذب می شود و این امر موجب سرکوب اشتها می شود. جالب است بدانید سیب زمینی سرخ شده نسبت به سیب زمینی آب پز ، بخار پز یا تنوری 5 برابر بیشتر کالری دارد پس اگر می خواهید لاغر شوید پیشنهاد می کنیم سیب زمینی را به صورت سرخ شده نخورید.
[h=3]مفید برای کاهش استرس[/h] سیب زمینی سرشار از ویتامین B6 است که این ویتامین در بازسازی سلولی نقش مهمی داشته و برای کاهش و رفع اضطراب و استرس بسیار مؤثر است. همچنین با خوردن سیب زمینی در بدن انسان آدرنالین تولید می شود که به مغز انسان در برخورد با استرس و عوامل عصبی کمک می کند.
[h=3]مفید برای کاهش خستگی[/h] همان طور که میدانید بدن انسان برای فعال سازی محرک های عصبی به حرکت درآورنده عضلات ، نیاز به پتاسیم دارد و پتاسیم هم به مقدار قابل توجهی در سیب زمینی موجود می باشد پس اگر زیاد احساس خستگی می کنید و صبح ها به سختی از رختخواب جدا می شوید پیشنهاد می کنیم مصرف سیب زمینی را در وعده غذایی روزانه خود فراموش نکنید.
[h=3]مفید برای ریزش مو[/h] عصاره سیب زمینی یک درمان مؤثر و مفید برای ریزش موی سر و بدن می باشد. سیب زمینی سرشار از ویتامین های A و B و C بوده و از موهای شما در برابر شکنندگی و آسیب محافظت می کند. شما می توانید برای درمان ریزش موی خود 2 عدد سیب زمینی بزرگ را پوست گرفته و رنده کنید. سپس سیب زمینی رنده شده را با زرده تخم مرغ و عسل در یک ظرف مناسب مخلوط کنید و این ماسک را مستقیم بر روی پوست سر خشک خود بمالید.
[h=3]مفید برای رفع چین و چروک صورت[/h] شما می توانید با درست کردن ماسک سیب زمینی چین و چروک صورت خود را تا حدودی از بین ببرید. برای این منظور سیب زمینی خام را رنده کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. حالا این ماسک را بر روی صورت خود استفاده کنید و قسمت هایی که چین و چروک دارند ماساژ دهید.
[h=3]مفید در بدنسازی[/h] همان طور که میدانید بدنسازان برای اینکه حجم عضلات خود را افزایش دهند احتیاج به مقادیر بالایی کربوهیدرات دارند که این ماده به عنوان منبع انرژِ عمل می کند از طرفی در سیب زمینی آب پز هیچ گونه چربی وجود ندارد و افرادی که ورزش بدنسازی می کنند می توانند با خوردن سیب زمینی آب پز تا حدود زیادی پروتئین و کربوهیردارت مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند. همچنین ویتامین C موجود در سیب زمینی آب پز آنتی اکسیدانی است که برای افزایش انرژی بین تمرینات بدنسازی مفید می باشد. علاوه بر این ویتامین B6 سیب زمینی آب پز در متابولیسم اسید های آمینه و پروتئین ها نقش بسیار مهمی دارد و می تواند برای افزایش رشد عضلات مفید باشد.
[h=3]مفید برای درمان اسهال[/h] ویتامین C موجود در سیب زمینی آب پز بدن ، بدن را سم زدایی کرده و در پاکسازی دستگاه گورارش و روده بسیار مفید است. برای این منظور شما سیب زمینی را به جای آب با شیر بپزید و سپس میل کنید.
[h=3]مفید برای نوزادن و کودکان[/h] سیب زمینی آب پز حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای نوزادان و کودکان می باشد و می تواند از رشد باکتری های روده در نوزادان و کودکان پیشگیری کند. همچنین سیب زمینی آب پز حاوی مقادیر بالایی آنتوسیانین می باشد که از رشد ویروس ها مخصوصاً ویروس آنفلوآنزا در نوزادان و کودکان جلوگیری می کند. ناگفته نماند سیب زمینی برای زنانی که بچه شیرخوار دارند می تواند باعث زیاد شدن شیر آن ها شود. در واقع سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین B6 می باشد که می تواند باعث زیاد شدن شیر مادران شود. مضرات سیب زمینی
[h=3]افزایش قند خون[/h] افرادی که مبتلا به بیماری قند خون هستند باید در مصرف سیب زمینی احتیاط کنند و با مشورت پزشک اقدام به مصرف سیب زمینی کنند. چون سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی نشاسته می باشد که باعث بالا رفتن قند خون می شود.
 

Similar threads

بالا