خواص سیب زمینی

nargessamiri

عضو جدید
[h=2]خواص سیب زمینی[/h]


[h=3]خواص مفید سیب زمینی کباب پز و آب پز شده و زیان های سیب زمینی سرخ کرده[/h] سیب زمینی یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در سر تا سر جهان است و گیاه بومی آمریکای جنوبی است و هنوزم به صورت وحشی در شیلی و آرژانتین رشد می کند. در قرن ۱۶ ام برای اولین بار به وسیله اسپانیایی ها به اروپا برده شد و در ایران هم برای اولین بار توسط میرزا ملکم خان به ایران آورده شده و در روستایی بنام پشند در اطراف کرج کاشته شد و برای همین به سیب زمینی پشندی هم معروف است. ما از سیب زمینی در پخت اکثرا غذاهامون مانند آبگوشت, کوکو سیب زمینی و ... استفاده می کنیم. ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولا ۹ تا ۲۵ درصد سیب زمینی را تشکیل می دهد. سیب زمینی آپ پز یا کباب شده غنی از ویتامین های گروه B و C و مواد معدنی از جمله پتاسیم, فسفر, آنتی اکسیدان ها, فیبر و کربوهیدرات ها می باشد.
[h=2]نحوه پخت صحیح سیب زمینی[/h] پختن سیب زمینی به صورت آب پز, تنوری و کباب شده موجب حفظ خاصیت آن می شود ولی پخت آن به صورت سرخ کرده و چیپس که متاسفانه در کشور ما رایج است بدترین نوع پخت سیب زمینی است که خوردن آن برای اطفال مضر و برای بزرگسالان به دلیل روغن زیاد توصیه نمی شود. [h=2]خواص مفید سیب زمینی[/h] [h=3]مفید برای پوست[/h] شما می توانید با سیب زمینی آب پز شده ماسک بی نظیری برای چین و چروک و روشن شدن رنگ پوست تان درست کنید برای این کار ۱ عدد سیب زمینی آب پز شده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل, ۱ قاشق غذاخوری ماست و چند قطره لیمو ترش تازه ترکیب کنید سپس آن را بر روی صورت خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا اثر کند سپس با اب گرم بشویید. اگر شما به طور مرتب این ماسک را هفته ای ۲ بار استفاده کنید علاوه بر کاهش چین و چروک های صورت, رنگ پوست صورت تان هم روشن تر خواهد شد.
[h=3]مفید برای کاهش اشتها[/h] سیب زمینی در مقایسه با سایر کربوهیدرات ها بسیار سیر کننده و بدون چربی است و همچنین دارای قند های دیر جذب و فیبر است. علاوه بر این سیب زمینی به دلیل داشتن نوع خاصی از نشاسته در برابر آنزیم های گوارشی مقاومت می کند و این کار هضم سیب زمینی را سخت می کند و منجر به سرکوب اشتها و کاهش احساس گرسنگی می شود.
[h=3]مفید برای ریزش مو[/h] عصاره سیب زمینی به دلیل ویتامین هایی که دارد برای درمان ریزش موی سر و بدن بسیار مفید است و از موهای شما در برابر شکندگی و آسیب محافظت می کند. برای درمان ریزش موی خود می توانید از ماسک سیب زمینی استفاده کنید. برای این کار سیب زمینی رنده شده را با زرده تخم مرغ و عسل در یک کاسه ترکیب کنید و سپس این ماسک را به طور مستقیم روی پوست سر خشک بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید.
[h=3]مفید برای کودکان[/h] سیب زمینی به دلیل داشتن فیبر و پتاسیم در رژیم غذایی کودکان ۱ تا ۳ ساله پیشنهاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که اکثر کودکان ۱ تا ۳ سال تنها ۶۷ درصد از پتاسیم مورد نیاز و ۵۵ درصد از فیبر مورد نیازشان را مصرف می کنند بنابراین کودک شما با خوردن سیب زمینی تا ۸ درصد نیازش به فیبر تامین می شود که این نقش مهمی در رشد, نمو و سلامت کودک شما خواهد داشت.
 

Similar threads

بالا