[ خوابگاه ]خوابگاه دانشجویی Nickl & Partner Architekten

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار

معماران: Nickl & Partner Architekten
موقعیت: هایدلبرگ، آلمان
کارفرما: Studentenwerk Heidelberg
مساحت پروژه : 3،800 متر مربع
سال پروژه : 2008-2009

خوابگاه تازه ساخته شده برای دانشگاه هایدلبرگ در یک موقعیت برجسته و در سواحل Neckar و در یک منطقه معروف به Neuenheimer Feld واقع شده است. این خوابگاه دوستانه و اجتماعی برای 194 دانشجو در یک منطقه مشخص شده ایجاد شده است و توسط یکسری ارتفاعات منفرد و بطور سازه های جداگانه مرتب سازی شده اند.

دو واحد تراس شده، هر کدام با سه یا چهار طبقه، به شکل مجتمع های مسکونی جمع و جور ادغام شده است: یکی از جناح های ساختار به گونه ای محکم شده که اتمام کار را فراهم می کند.بخش دوم، باحالت خمیده گی ،و ترکیب تاشو اش ، یک اتصال فضایی به ساختمان خوابگاه همسایه ایجاد کرده است. ترتیب هر دو اجزای ساختمان ایجاد دو حیاط جداگانه، با ویوهای مناظر اطراف آن از جمله بانک Neckar مجاور ، کرده است.

پلان طبقه همکف

حیاط مرکزی نه تنها دسترسی به منطقه را بوجود آورده است، بلکه همچنین به عنوان محل برگزاری تجمعات به صورت مشترک، محل ملاقات و میدان عمومی را ایجاد کرده که همه ی نماها رو به رودخانه دارند. گویا این موضوع یک شخصیت ارتباطی به خوابگاه ها و به فرم یک نقطه کانونی از کل مجموعه می دهد. مناطق تفریحی خوابگاه، از قبیل اتاق های موسیقی و اتاق های معمول ، کافه و آشپزخانه، در آن قرار دارد. دو پلکان عمودی مرکزی و طاق نماها که رو به مناطق باز دارند و برای دسترسی سریعتر به واحد مسکونی، که عمدتا شامل آپارتمان های مجزاست می باشند.

اصل تاشو بودن طرح، استراتژی مشخص معماری بوده : در وهله اول ایجاد فضاهایی که با هم در یک دسته و گروه منسجم جمع آوری شده اند. این اصل همچنین می تواند به وضوح در طراحی نما دیده شود. یک گروه به ظاهر بی پایان، تاشو بودن بصورت افقی و عمودی را، شوخی تولید سازه های باز و بسته دانسته اند.

عنصر مرکزی طراحی اتصال شمال به جنوب آن برای دسترسی پیاده و دوچرخه سواران می باشد، جایی که باغ دانشگاه (پردیس دانشگاه) رو به رودخانه Neckar riverbank دارد. مربع هایی که توسط این محور ایجاد شده، یکسری فضاهای هیجان انگیز با ویژگی های متفاوت را به وجود آورده است. انتقال آرام میان راه های عمومی و محله های خصوصی اجازه می دهد تا به خاطر ویوها و مناظر باز رو به داخل و خارج از مجموعه، تشویق به ارتباط و تبادل کند.


[h=4]منبع:archdaily[/h]
 

Similar threads

بالا