ایر کولینگ یا خنککاری با هوا (air cooling) روشی است برای دفع حرارت. در این روش یک جسم را با افزایش سطح خارجی آن یا افزایش جریان هوا روی سطح آن و یا هر دو خنک میکنند.
یک مثال برای روش اول اضافه کردن فین یا پره (fin) به سطح جسم است که ممکن است به صورت یکپارچه با جسم باشند و یا محکم به سطح جسم متصل شده باشند که این کار برای اطمینان از انتقال حرارت با کارایی انجام میشود. در روش دوم میتوان از یک فن برای دمش هوا بر روی جسم استفاده کرد. در بسیاری از حالتها، اضافه کردن فین بر روی سطح باعث ایجاد یک چاه حرارتی (heat sink) برای افزایش کارایی خنککاری میشود. در همه موارد هوا باید خنکتر از شیء یا سطحی باشد که قرار است از آن حرارت خارج شود.
خنککاری با هوا در خودروها
هوا به طور عمده برای موتورهای احتراق داخلی خنک شده با هوا (for air-cooled internal combustion engines) استفاده میشود، به ویژه آنهایی که تامین توان هواپیماها را بر عهده دارند، زیرا هوا یک سیال در دسترس است و اغلب در دمای مناسبی است که بتواند به صورت کارآمد استفاده شود. در حالی که در بسیاری از موتورهای احتراق داخلی خنک شده با مایع (liquid cooled)، مایع خنککاری معمولا با عبور هوا از طریق یک رادیاتور (radiator) و یا مبدل حرارتی (heat exchanger) خنک میشود. نمونه خنککاری مستقیم هوایی در اتومبیلهای مدرن بسیار کم است. متداولترین نمونه آن موتور موتور تخت (Flat engine) یا باکسر (Boxer engine) است که زمانی به صورت گسترده توسط پورشه استفاده میشود و هنوز در موتور سیکلتهای BMW به کار میرود.
یک مثال برای روش اول اضافه کردن فین یا پره (fin) به سطح جسم است که ممکن است به صورت یکپارچه با جسم باشند و یا محکم به سطح جسم متصل شده باشند که این کار برای اطمینان از انتقال حرارت با کارایی انجام میشود. در روش دوم میتوان از یک فن برای دمش هوا بر روی جسم استفاده کرد. در بسیاری از حالتها، اضافه کردن فین بر روی سطح باعث ایجاد یک چاه حرارتی (heat sink) برای افزایش کارایی خنککاری میشود. در همه موارد هوا باید خنکتر از شیء یا سطحی باشد که قرار است از آن حرارت خارج شود.
خنککاری با هوا در خودروها
هوا به طور عمده برای موتورهای احتراق داخلی خنک شده با هوا (for air-cooled internal combustion engines) استفاده میشود، به ویژه آنهایی که تامین توان هواپیماها را بر عهده دارند، زیرا هوا یک سیال در دسترس است و اغلب در دمای مناسبی است که بتواند به صورت کارآمد استفاده شود. در حالی که در بسیاری از موتورهای احتراق داخلی خنک شده با مایع (liquid cooled)، مایع خنککاری معمولا با عبور هوا از طریق یک رادیاتور (radiator) و یا مبدل حرارتی (heat exchanger) خنک میشود. نمونه خنککاری مستقیم هوایی در اتومبیلهای مدرن بسیار کم است. متداولترین نمونه آن موتور موتور تخت (Flat engine) یا باکسر (Boxer engine) است که زمانی به صورت گسترده توسط پورشه استفاده میشود و هنوز در موتور سیکلتهای BMW به کار میرود.