خلیج همیشه فارس ایران

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
امروز روز ملی خلیج فارس ایران است

با توجه به این روز بزرگ بر خود لازم دانستم که اندک اطلاعاتی که در مورد این خطه پهناور کشورمان دارم در اختیار خوانندگان این تایپیک قرار دهم و همچنین از اطلاعات خوانندگان عزیز نیز بهره برم .
زنده باد خلیج همیشه فارس ایران
پاینده باد خلیج همیشه پارس (فارس) ایران
همانطور که اکثریت شما دوستان عزیز میدونید روز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان در وجود تمامی فشارهایی که به ایرانیان توسط کشورهای عربی وارد شد به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری کرد و جا داره از این اقدام شجاعانه و بالحق این عزیزان تشکر و قدردانی کنیم و با افتخار بگوییم که اجازه تحریف نام این خطه را به هیچ کشوری نخواهیم داد و این خلیج تا ابد با نام خلیج همیشگی فارس باقی میماند و خواهد ماند .

خلیج فارسhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3#searchInput


خلیج فارس

مساحت۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربعمنطقهاقیانوس هندکشورهای ساحلیhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86ایران
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%86عمان
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87_%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8Cامارات متحده عربی
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8Cعربستان
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%B7%D8%B1قطر
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86بحرین
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%AAکویت
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82عراق
خلیج فارس یا دریای پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره‌ عربستان قرار دارد. نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده است.
مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای‌ رودخانه‌ اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.
کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند.
به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.





ویژگی‌های خلیج فارس

زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.
این خلیج توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است. جزایر مهم آن عبارت‌اند از: قشم، بحرین، کیش، خارک، پورموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک و لاوان که تمامی آنها به جز بحرین به ایران تعلق دارد.
خلیج پارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان و امارات متحده عربی است، و به همین سبب، منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها می‌توان بندرعباس، بوشهر، بندرلنگه و بندر ماهشهر در ایران، و شارجه، دوبی و ابوظبی را در امارات متحده عربی و بندر بصره در عراق را نام برد.
نام خلیج فارس

خلیج پارس اصلی‌ترین نام و نامی است بر جای مانده از کهن‌ترین منابع، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد سر بر آورده‌است، و با پارس و فارس - نام سرزمین ملت ایران - گره خورده‌است[۱]. در سال های اخیر و به ویژه از دهه ی شصت میلادی به این سو، نام جعلی خلیج ع ر ب ی نیز در برخی منابع تحت حمایت بیشینه ی دولت های عربی و گاه غیر عربی به گونه ای فزاینده در حال رقابت با نام خلیج پارس است، این امر خشم ایرانیان سراسر جهان را برانگیخته و باعث پدیداری نام «خلیج همیشگی پارس» از سوی ایرانیان گشته است. تا کنون کارهایی برای مقابله با این جعلی سازی صورت گرفته از جمله صادر شدن دو قطعنامه در سازمان ملل متحد در زمان حکومت «محمد رضا شاه پهلوی» برای پاسداری از نام خلیج پارس یا Persian Gulf و یا برگزاری جام خلیج فارس و چندین نام گذاری و تهیه ی نقشه و اسناد و کتب جغرافیایی در حال حاضر با نام درست.
جغرافیای تاریخی خلیج فارس

کهن ترین نامی که از خلیج فارس وجود دارد نامَرتواست که در کتیبه های آشوری بر جای مانده است.فلاویوس آریانوس در سده ی دوم میلادی در آثار خود خلیج فارس را پرسیکون کاای تاس که خلیح فارس معنا می دهد استفاده کرده است.
نگارخانه خلیج فارس



نقشه‌ای که توسط استخری جغرافیدان ایرانی در قرن ۹ میلادی در کتاب الاقالیم رسم شده است، و در آن نام «دریای فارس» (بحر فارس) برای خلیج فارس بکار رفته است.




نقشه بریتانیایی چاپ ۱۸۰۸ میلادی که نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.




نقشه‌ای اروپایی از سال ۱۷۱۹ میلادی که نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.




نقشه‌ای اروپایی از قرن ۱۶ میلادی؛ نام «خلیج فارس» به لاتین Sinus Persicus در سمت راست پایین نقشه دیده می‌شود




نقشه‌ای که سباستین مونستر در سال ۱۵۸۸ میلادی رسم کرده، و نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.




نقشه‌ای اروپایی از سال ۱۵۳۱ میلادی که نام لاتین «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.




نقشه‌ای فرانسوی از سال ۱۵۴۰ میلادی که نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خليج فارس


به مناسبت اعتراض ايران به جعل عنوان خليج فارس در 46 سال پيش

خليج فارس،از دوران باستان، فارس نام داشته است
گروه فرهنگ، هستي پود فروش - 46 سال پيش در روز 13 مرداد ماه سال 1337 ايران به دليل تغيير نام خليج فارس به خليج عربي از سوي عراق و برخي ديگر از كشورهاي عربي و انگليس اعتراض خود را به دولت جديد عراق به رهبري قاسم كه با يك كودتاي نظامي بر سر كار آمده بود و تمايل به حركت هاي آزادي خواهانه مصر به رهبري جمال عبدالناصر داشت، اعلام كرد.
خليج فارس نامي است به جاي مانده از كهن ترين منابع، زيرا كه از سده هاي قبل از ميلاد سر بر آورده است، و با پارس و فارس - نام سرزمين ملت ايران - گره خورده است.
زمين شناسان معتقدند كه در حدود پانصد هزار سال پيش، صورت اوليه خليج فارس در كنار دشت هاي جنوبي ايران تشكيل شد و به مرور زمان، بر اثر تغيير و تحول در ساختار دروني و بيروني زمين، شكل ثابت كنوني خود را يافت. قدمت خليج فارس با همين نام چندان ديرينه است كه عده اي معتقدند: -خليج فارس گهواره تمدن عالم يا مبدا پيرائي نوع بشر است. ساكنان باستاني اين منطقه، نخستين انسان هايي بودند كه روش دريانوردي را آموخته و كشتي اختراع كرده و خاور و باختر را به يكديگر پيوند داده اند. اما دريانوردي ايرانيان در خليج فارس، قريب پانصد سال قبل از ميلاد مسيح و در دوران سلطنت داريوش اول آغاز شد. داريوش بزرگ،‌ نخستين ناوگان دريايي جهان را به وجود آورد. كشتي هاي او طول رودخانه سند را تا سواحل اقيانوس هند و درياي عمان و خليج فارس پيمودند، و سپس شبه جزيره عربستان را دور زده و تا انتهاي درياي سرخ و بحر احمر كنوني رسيدند. او براي نخستين بار در محل كنوني كانال سوئز فرمان كندن ترعه اي را داد و كشتي هايش از طريق همين ترعه به درياي مديترانه راه يافتند. در كتيبه اي كه در محل اين كانال به دست آمده نوشته شده است: -من پارسي هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان كندن اين ترعه را داده ام از رودي كه از مصر روان است به دريايي كه از پارس آيد پس اين جوي كنده شد چنان كه فرمان داده ام و ناوها آيند از مصر از اين آبراه به پارس چنان كه خواست من بود.»
داريوش در اين كتيبه از خليج فارس به نام دريايي كه از پارس مي آيد نام برده است و اين نخستين مدرك تاريخي است كه درباره خليج فارس موجود است.
اولين بار يوناني ها بودند كه اين خليج را -پرسيكوس سينوس يا «سينوس پرسيكوس كه همان خليج فارس است، ناميده اند. از آنجا كه اين نام براي اولين بار در منابع درست و معتبر تاريخي كه غير ايرانيان نوشته اند آمده است، هيچ گونه شائبه نژادي در وضع آن وجود ندارد. چنان كه يونانيان بودند كه نخستين بار، سرزمين ايران را نيز -پارسه و -پرسپوليس يعني شهر يا كشور پارسيان ناميدند. استرابن جغرافيدان قرن اول ميلادي نيز به كرات در كتاب خود از خليج فارس نام برده است. وي محل سكونت اعراب را بين درياي سرخ و خليج فارس عنوان مي كند. همچنين -فلاريوس آريانوس مورخ ديگر يوناني در كتاب تاريخ سفرهاي جنگي اسكندر از اين خليج به نام -پرسيكون كيت- كه چيزي جز خليج فارس، نيست نام مي برد.
البته جست و جو در سفرنامه ها يا كتاب هاي تاريخي بر حجم سندهاي خدشه ناپذيري كه خليج فارس را -خليج فارس- گفته اند، مي افزايد. اين منطقه آبي همواره براي ايرانيان كه صاحب حكومت مقتدر بوده اند و امپراطوري آنها در قرن هاي متوالي بسيار گسترده بود هم از نظر اقتصادي و هم از نظر نظامي اهميت خارق العاده اي داشت. آنها از اين طريق مي توانستند با كشتي هاي خود به درياي بزرگ دسترسي پيدا كنند و به هدف هاي اقتصادي و نظامي دست يابند.
آثار عرب زبان نيز بهترين و غني ترين منابعي هستند كه براي شناسايي و توجيه كيفيت تسميه اين دريا مي تواند در اين بررسي مورد استفاده قرار گيرد. در اين منابع و آثار از درياي فارس و چگونگي آن بيش از آثار فرهنگي موجود در هر زبان ديگري گفت و گو شده است. تمام كساني كه نسبت به متون دوره اسلامي شناختي حداقل داشته باشند با نام مسعود ابن بطوطه، حمدالله مستوفي، ياقوت حموي، حمزه اصفهاني، ناصرخسرو قبادياني، ابوريحان بيروني، ابن بلخي وديگراني كه اكثر آنان كتاب هاي خود را به زبان عربي نيز نوشته اند، آشنا هستند. گذشته از متقدمان نامبرده مي توان از نويسندگان عرب متاخر نيز نام برد كه در آثار خود از نام -خليج فارس- بدون كم و كاست ياد كرده اند.

سابقه جعل عنوان خليج
درباره نام خليج فارس تا اوايل دهه 1960 ميلادي هيچ گونه بحث و جدلي در ميان نبوده و در تمام منابع اروپايي و آسيايي و آمريكايي و دايرة المعارف ها و نقشه هاي جغرافيايي اين كشورها نام خليج فارس در تمام زبان ها به همين نام ذكر شده است.
اصطلاح -خليج عربي- براي نخستين بار از طرف يكي از نمايندگان سياسي انگليس در خليج فارس به نام -سر چارلز بلگريو- عنوان شده و در واقع او بوده است كه به قصد تفرقه بين ايران و كشورهاي عرب اين تخم لق را در دهان اعراب شكسته است. سر چارلز بلگريو كه بيش از 30 سال نماينده سياسي و كارگزار دولت انگليس در خليج فارس بوده است، بعد از مراجعت به انگلستان در سال 1966 كتابي درباره سواحل جنوبي خليج فارس منتشر كرد و در آن براي اولين بار نوشت كه -عرب ها ترجيح مي دهند خليج فارس را خليج عربي بنامند-. اين نماينده قطعا قبل از انتشار كتاب و مراجعت به انگلستان در تماس با مقامات امارات جنوبي خليج فارس اين فكر را در آنها القا كرده است و تصادفي نيست كه بلافاصله پس از انتشار كتاب سرچارلز بلگريو كه نام قبلي سواحل جنوبي خليج فارس يعني -ساحل دزدان- را بر روي كتاب خود نهاده اصطلاح -الخليج العربي- در مطبوعات كشورهاي عربي رواج پيدا كند و در مكاتبات رسمي به زبان انگليسي نيز اصطلاح -آرابيان گولف- جايگزين اصطلاح معمول و رايج قديمي -پرشين گولف- مي شود.
دولت ايران در همان زمان در برابر اين نام مجعول عكس العمل نشان داد و گمرك و پست ايران از قبول محموله هايي كه به جاي خليج فارس نام خليج عربي بر روي آن نوشته شده بود، خودداري كرد. ايران همچنين در مجامع و كنفرانس هاي بين المللي نيز در صورت به كار بردن اين اصطلاح ساختگي از سوي نمايندگان كشورهاي عرب عكس العمل نشان مي داد. در اين زمان بعضي از كشورهاي عربي حتي اعتبار هنگفتي از محل درآمدهاي كلان نفتي خود در اختيار بعضي از ماموران سياسي در خارج مي گذاردند تا با تطميع مطبوعات خارجي نام مجعول خليج عربي را به جاي خليج فارس رواج بدهند.
در نيمه نخست بهمن ماه سال 1370 شمسي سر ويراستار سازمان ملل متحد با اشاره به اعتراض هاي پياپي نمايندگان ايران در آن سازمان به استفاده از نام ساختگي خليج عربي در اسناد اين سازمان از كاركنان سازمان ملل خواسته تا اعتراض دولت ايران را هميشه در نظر داشته باشند. كار به جايي رسيد كه در يازدهم شهريور ماه سال 1371 هنگامي كه حيدر ابوبكر العطاس نخست وزير جمهوري يمن در اجلاس سران جنبش عدم تعهد كه در جاكارتا پايتخت اندونزي برگزار مي شد، از نام ساختگي خليج عربي استفاده كرد، با اعتراض شديد نمايندگان ايراني رو به رو شد. او سرانجام از نمايندگان ايران عذرخواهي كرد. و اين عمل را غير عمد خواند. همچنين در سال 1337 شمسي در روز 13 مرداد دولت ايران به رژيم عراق -عبدالقاسم- مبني بر تغيير دادن نام خليج فارس به خليج عربي اعتراض كرد.

هدف انگليس از نام گذاري ساختگي خليج فارس
انگليس ها نخستين عاملان كاشته شدن اين تخم نفاق بودند زيرا از قديم در صدد بودند كه خليج فارس را تبديل به يك درياي انگليسي كنند. بعدها در دهه 1980 آمريكايي ها هم به پيروي از آنها از تبديل خليج فارس به خليج آمريكايي سخن گفتند. از نظر آمريكايي ها و اروپايي ها اين منطقه «شريان حياتي غرب- در منطقه -استراتژيك غربي- و -حوزه منافع ويژه- است، لذا اگر قادر باشند خليج فارس را به طور مستقيم يا غير مستقيم تحت تسلط خود در مي آورند.
اما واقعيت مطلب اين است كه خليج فارس يك نام كهن تاريخي است كه از بدو تاريخ بر روي اين خليج گذاشته شده است و انگيزه تلاش حساب شده اي كه براي تغيير اين نام به عمل مي آيد جز ايجاد فتنه و اختلاف بين كشورهاي اين منطقه نيست. همچنان كه (ژان ژاك پرين) نويسنده كتاب خليج فارس اعتراف مي كند. «ملل و طوايف بسياري بر كرانه هاي خليج فارس استيلا يافته و فرمانروايي كرده اند ولي روزگارشان سپري شده و منقرض شده اند. تنها قوم پارس است كه با هوش و درايت خود همچنان پا برجا زيسته و ميراث حاكميت خود را تاكنون نگهداري كرده است.-
خليج فارس - پيروز مجتهدزاده
جغرافياي تاريخي
خليج فارس - محمود طلوعي

گزارش مراسم انتشار پنجاهمین عنوان کتاب از مجموعه از ایران چه می دانم؟


اين خليج فارس است كه ايران را مي سازد
تهران_ 14 اسفند 1383_ميراث خبر
گروه فرهنگ:هستي پودفروش_«محمود بروجردي» رئيس مركز گفتگوي تمدنها در همایش انتشار پنجاهمین عنوان کتاب از مجموعه از ایران چه می دانم؟، گفت: «بعضي از اعضاي بدن نسبت به اعضاي ديگر حساس ترند. مانند خليج فارس كه براي ايران از حساسيت بيشتري برخوردار است. اين خليج است كه سبب شده ايران موقعيت ويژه اي در دنيا داشته باشد.»
دفتر پژوهشهاي فرهنگي روز پنج شنبه 13 اسفند ماه، به مناسبت انتشار پنجاهمين كتاب از مجموعه «از ايران چه ميدانم؟»مراسمي را در خانه هنرمندان برگزار كرد. در اين مراسم «محمود بروجردي» رئيس مركز گفتگوي تمدنها در كنار «ناصر تكميل همايون» و «محمد حسن خوشنويس»،رئيس دفتر پژوهشهاي فرهنگي سخنراني كرد.
بروجردی گفت:«كتاب خليج فارس ناصر تكميل همايون از مجموعه ازايران چه ميدانم؟ به چاپ چهارم رسيد و اين نشان مي دهد كه كه اين مجموعه مورد توجه مردم قرار گرفته است. چاپ چهارم اين كتاب به دفاتر مختلف، مجلس،رياست جمهوري و ارگانهاي ديگر فرستاده شده است تا همه سياستمداران از تاريخچه اين خليج آگاهي داشته باشند البته فرستادن كتابها به پيشنهاد خود ارگانها بوده است.»
ناصر تكميل همايون، مورخ و از اعضاي هيئت مديره دفتر پژوهشهاي فرهنگي نيز در این مراسم گفت: «وقتي كه طرح انتشار كتابهاي از ايران چه ميدانم؟ در دفتر پژوهشهاي فرهنگي، مطرح شد، فكر نمي كردم روزي جشن انتشار پنجاهمين عنوان از اين مجموعه را برگزار کنیم.»
این مورخ افزود:«اولين ويژگي مجموعه از ايران چه ميدانم؟ مخاطب آن است.هر ناشري بايدبداند كه هر گروه سني بيشتر به چه كتابهائي تمايل دارد. مخاطب كتابهاي از ايران چه ميدانم جواناني هستند كه هر كتابي را نمي خرند.ما پس از گرفتن كتاب از نويسنده آن را به ويراستار مي دهيم تا با نثري زيبا و ساده آن را ويرايش كند. بعضي گمان ميكنند كه جوانان كتابهاي مذهبي نمي خوانند در صورتي كه اگر آن كتابها با نثري روان نوشته شود براي جوانان جذاب و خواندني خواهد شد.»
مدیر گروه تاریخ دفتر پژوهش های فرهنگی در ادامه گفت:«كساني كه مي گفتند جوان ايراني امروز، به كتاب خواندن تمايلي ندارد و به كشور و ملتش توجهي نمي كند، جواب خود را گرفتند. عده زيادي از جوانان مقيم كشور هاي ديگر در خواست کرده اند اين كتابها را برایشان بفرستیم. عده زيادي از دوستان و آشنايان براي نزديكانشان در خارج از كشور اين كتابها را پست مي كنند. جوان ايراني امروز به اين كتابها توجه كرده است كه كتاب خليج فارس براي بار چهارم منتشر مي شود. ازاين مجموعه ادبيات ايران باستان با چنان استقبالي مواجه شد كه كتاب كمياب شد.»
وي افزود:«در دفتر پژوهشهاي فرهنگي بخشي با عنوان خيرين اهدا كننده كتاب در نظر گرفته شده است تا هر كس كه مايل است كتابي را به مدارس جنوب شهر يا روستاها ي اطراف اهداكند، به اين قسمت مراجعه كند.»
او همكاري با دفتر پژوهشهاي فرهنگي براي چاپ اين مجموعه را ارزنده ترين خدمتي دانست كه در طي هفتاد سال عمر انجام داده است. وي در ادامه گفت:«ايران ما ايران فرهنگي است كه به مرزهاي امروزي محدود نمي شود. همان قدر كه بناي نقش جهان اهميت دارد بناي سمرقند هم ارزش دارد. پس هر كس حتي درباره ماهي هاي درياي خزر هم بخواهد مطلبي بنويسد ما از او حمايت مي كنيم.»
دراين مراسم «حبيب الله تخاري»، رايزن فرهنگي افغانستان نیز حضور داشت.
«نوش آفرين انصاري»، استاد دانشگاه تهران که در این مراسم حضور داشت نیز گفت:«ما به هيچ وجه نبايد به از اينكه كتابي به چاپ چهارم رسيده خوشحال باشيم. ایران بيست میليون نيروي بالقوه كتاب خوان دارد. چاپ اين كتابها بايد به تيراژ بيست میليوني برسد. متاسفانه پژوهشهاي اندكي در كشور انجام مي شود و تمام اين پژوهشها هم امكان چاپ ندارند. پس يكي از تلاشهاي ما بايد در جهت تشويق نوجوانان براي تحقيق باشد.»
در ادامه این برنامه، موسيقي اجرا شد و «شاپور رواساني» رئيس بنياد پژوهشي فرهنگي ميرزا كوچك جنگلي سخنراني و از زحمات سيد محمد بهشتي تشكر كرد.




 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخشي از تاريخچه نام خليج فارس در اسناد تاريخي
آلن كارول، رئيس گروه تدوين نقشه‌هاي اين اطلس گفته است كه سياست اين مؤسسه در ثبت نام مكانها، سياست ?دوفاكتو?ست؛ يعني بنا بر نامهايي كه در عمل به كار مي‌رود، تصميم گرفته مي‌شود، نه بر اساس نامي كه فرد يا گروه خاصي بر آن مي‌نهد. وي همچنين تصريح كرد كه نام ?خليج فارس? در اطلس ?National geographic?، همچنان به عنوان نام اصلي اين خليج به كار خواهد رفت.
خليج فارس، نام تاريخي آبهايي است كه از زمان باستان تا به حال به كار برده شده است. بنا بر مدارك متقن، يونانيان آن را ?Sinus Persicus?، روميان ?Mare persicum? و عربها نيز قرنها آن را ?خليج فارس? يا ?بحر فارس? مي‌ناميدند. در زير به چند سند مهم تاريخي اشاره مي‌شود:
در سنگ‌نبشته داريوش هخامنشي در مصر متعلق به سال 518 تا 515 پيش از ميلاد، در عبارت ?درايه تپه هچا پارسا آيي تي هني?؛ دريايي كه از پارس مي‌رود يا سر مي‌گيرد، نام درياي پارس آمده است.
بطلميوس، عالم و جغرافيدان مشهور قرن دوم ميلادي، در كتاب جغرافياي عالم كه به زبان لاتين نگاشته شده، از نام (پرسيكوس سينوس) به عنوان خليج فارس ياد كرده است.
در سال 425 پيش از ميلاد، هرودت، مورخ مشهور يوناني در كتاب تاريخ معروف خود، نام خليج فارس را ?بحر احمر? يا ?درياي سرخ? ناميده است.
در سال 1892، لرد كرزن، وزير خارجه انگلستان، در كتاب ?ايران و قضيه ايران?، بارها به نام خليج فارس اشاره كرده است.
ويليام راجز، وزير امور خارجه وقت ايالات متحده آمريكا، در گزارش مورخ 1971 ميلادي خود در مورد سياست خارجي اين كشور از نام خليج فارس استفاده كرده است؛ از جمله فرهنگهاي آلماني،‌ انگليسي، آمريكايي، فرانسوي، تركي و... .
در فرهنگهايي كه به زبانهاي مختلف تدوين و چاپ شده است؛ از جمله فرهنگهاي آلماني، انگليسي، آمريكايي، فرانسوي، تركي و... خليج فارس نيز به همين نام آورده شده است.

نام خليج فارس در سازمان ملل متحد: دبيرخانه اين سازمان در سند مورخ 5 مارس سال 1971 ميلادي و يادداشت AD311/IGEN به دولت ايران، يادآور مي‌شود كه عرف جاري در دبيرخانه سازمان ملل متحد در اسناد و نقشه‌هاي جغرافيايي منطقه آبي بين ايران از سمت شمال و خاور و تعدادي از كشورهاي عربي از سوي جنوب و باختر به نام خليج فارس ناميده شود و اين، بنا بر عرف قديمي انتشار اطلس‌ها و فرهنگهاي جغرافيايي است.
اين دبيرخانه همچنين بابت اشتباهاتي كه سازمان ملل در برخي اسناد در به كار بردن نام خليج فارس مرتكب شده، عذرخواهي كرده آن را اشتباه سهوي دانسته (سند 26 ژوئن 1991 ميلادي در سازمان ملل) و از كارگزاران سازمان خواسته است كه همواره اين موضع ايران را در نظر داشته باشند.
با توجه به اسناد و مدارك متقن فوق اذعان مي‌دارد كه:
درج نامهاي جعلي در كنار يا به جاي درياي خليج فارس، نشأت‌گرفته از سياستهاي خصمانه شبكه‌هاي فرهنگي غرب است كه سعي در شكاف و اختلاف‌افكني بين كشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس را دارد، چون اين منطقه از نظر حوزه جغرافيايي و ژئوپلتيكي، يك منطقه واحد و همگراست.

در ضمن اگر مایل به دانستن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به این سایت مراجعه کنید


http://www.parsnice.com/Text/Archive/General/History/TarikhcheheKhalijeFars.html

خلیج فارس در سایر زبان ها


  • هخامنشی : درايه تيه هچا پارسه آئي تي
  • فارسی : خلیج فارس
  • فرانسوی : Golfe Persique
  • انگلیسی : Persian Gulf
  • آلمانی : Persischer Golf
  • ایتالیایی : Golfo Persico
  • پرتغالی : Golfo Pérsico
  • رومی : Aquarum Persico
  • یونانی : Persicus Sinus
  • ترکی : Farsi Korfozi
  • ژاپنی : Perusha Wan
  • رومی : Persids Kizaliv
  • عربی : الخليج الفارسي
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خلیج عرب

خلیج عرب (به عربی: خليج العرب) خلیجی است در غرب اسکندریه، در شمال مصر. خلیج عرب جزئی از دریای مدیترانه است و بندر العلمین (محل نبرد العلمین در جنگ جهانی دوم) در کرانهٔ این خلیج قرار دارد .

حال ما با خلیج عرب مشکل نداریم و آن را واقعیت میدانیم ولی مشکل از این جاست که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ابتدای دهه 1330 شمسی تا کنون با جعل نام خلیج فارس (نام اصیل و همیشگی این خلیج) بعنوان خلیج ع ر ب ی , سعی در القای این نام جعلی به اذهان عمومی دارند و می خواهند هرطور که شده این نام را جایگزین نام اصلی آن کنند.کشوری که بیشترین نقش را در این زمینه دارد ,امارات عربی متحده است که هنوز 40 سال هم از تاسیس آن نمی گذرد و آنگاه قصد دارد نام خلیج فارس یا خلیج پارس را که حاصل از تمدن 5000 ساله ایرانیان است به خلیج عربی تغییر دهد .حال آنکه بیشترین کوشش را در این زمینه حکومت دبی انجام می دهد و سعی در همراه کردن سایر حکومت ها از جمله شیخ نشین ابوظبی دارد.
مشکل این است که بعضی حق را به آنها میدهند میگویند خلیج فارس هم جزیی از خلیج عرب است در حالی که خلیج عرب کجا و خلیج همیشه فارس ما در کجای این کره خاکی قرار دارند .
حتی جالب است بعضی از کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس آنرا خلیج ع ر ب ی مینامند نه خلیج عرب یعنی آنها رو از هم جدا میدانند بعد عده ای بیان یه همچین حرفهای خنده داری بزنن واقعا که جای سوال است!
باید یادآور شد در دنیای عرب هستند کسانی که بر لزوم حفظ هویت تاریخی فارسی زدایی خلیج فارس که توسط انگلیسیها برای کسب امتیازات ، از قرن نوزدهم پیاده شد پیروی نمیکنند. برای مثال روزنامه کویتی الانباء در مقاله ای با هویت آب نوشت : خلیج فارس نام دریایی است که ما را از ایران جدا میکند ولی بنا به اهداف سیاسی که به اصطلاح قوم گرایان عرب یکه تاز آن بودند نام خلیج فارس را به عربی تغییر داده اند بدون آنکه حرمت تاریخ و عاقبت و احترام لازم به این امر گذارده شود .
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابهام زدایی

ابهام زدایی

این پست رو زدم به این دلیل که یکی از هزاران دروغهایی که در مورد رییس جمهور کشورمان در کشور در زبان مردم میچرخه رو برملا سازم:mad: واز اینکار هیچ انگیزه سیاسی ندارم بلکه به نظرم یک انگیزه دینی است .
روزهایی بود مدام تکرار می شد که احمدی نژاد در اجلاسی شرکت کرده که عنوانش «شورای همکاری کشورهای خلیج عربی» بود، یا در زیر تابلویی که عبارت «خلیج عربی» بر آن نوشته شده بود، نشسته است. این ادعا را کسانی تکرار میکردند که مطمئنا سواد عربی شان در حدی هست که بفهمند دارند چه اشتباه بزرگی می کنند، اما وقتی مدام این اشتباه را تکرار میکردند یا باید در سواد و نخبگی شان شک کرد یا در صداقتشان.

عنوان اجلاسی که احمدی نژاد در سال ۱۳۸۶، به عنوان عضو میهمان به شرکت در آن دعوت شد (و اگر آن دعوت را نمی پذیرفت به طور حتم از سوی همین کسانی که او را به خاطر شرکت در آن اجلاس شماتت می کنند به ماجراجویی و تشنج و تنش آفرینی در روابط با همسایگان متهم می شد «مجلس التعاون لدول الخلیج العربیه» بود. مخالفان باسواد احمدی نژاد، عنوان این اجلاس را اینگونه ترجمه می کنند: «شورای همکاری دولتهای خلیج عربی». در حالیکه هر دانش آموزی، با سوادِ عربی دوم راهنمایی می داند که ترجمه درست این عبارت، «شورای همکاری دولتهای عربی خلیج» است. چرا؟ توضیح می دهم:



کلمه «العربیة» در این عبارت به «ة»، ختم شده است، یعنی به شکل مونث به کار رفته است. در قواعد زبان عربی، صفت کلمه مونث، مونث و صفت کلمه مذکر، مذکر است (
و دلیلش معلوم است در بالا گفتم ببینید ترجمه خلیج فارس در عربی چیست یا حتی خلیج عرب که نشون میده خلیج مذکر است). بنابراین در این عبارت، کلمه «العربیة»، صفت یک کلمه مونث است. در عبارت «دول الخلیج العربیة»، کلمه «خلیج»، دارای جنسیت مذکر است، نه مونث. بنابراین «العربیة»، نمی تواند صفت خلیج باشد. اگر صفت خلیج بود، این عبارت باید به این شکل می آمد: «دول الخلیج العربی».
اما کلمه «دول» که جمع مکسر کلمه مونث و غیر جاندار «دولة» است، از نظر جنسیت، مونث است. بنابراین روشن می شود که کلمه العربیة، صفت کلمه «دول» است و نتیجه اینکه ترجمه درست «دول الخلیج العربیة»، «دولتهای عربی خلیج» است نه «دولتهای خلیج عربی».آدرس زير،‌ بخش ترجمه سايت گوگل است که کلمه ها، عبارتها و جمله عربي را به انگليسي ترجمه مي كند:
http://translate.google.com/translate_t?hl=en&sl=ar&tl=en#
دوستاني كه در صحت ادعاي بنده شك دارند، مي توانند هر دو عبارت «مجلس التعاون لدول الخلیج العربیة» و «مجلس التعاون لدول الخلیج العربی» را در اين صفحه یا هر صفحه ترجمه دیگری در اینترنت وارد كنند و ترجمه آنها را با هم مقايسه كنند.
كساني هم كه حوصله ندارند، مي توانند اينجا را كليك كنند و ترجمه انگليسي هر دو عبارت را با هم مقايسه كنند. همانطور كه مي بينيد ترجمه انگليسي اين دو عبارت به ترتيب از اين قرار است:


The Cooperation Council for theArab States of theGulf
The Cooperation Council fortheArabGulf States


۱۲ خرداد ۱۳۸۸:یکی دو نفر پرسیده اندکهاگر منظور این عبارت، «دولتهای عربی خلیج» است، ایران که دولتی عربی نیست در این اجلاس چه کار می کرده است. در جواب این دوستان باید بگویم که طبق عرف اجلاسهای منطقه ای بین المللی، در هر دوره ای از این اجلاس ها، یکی دو دولت، خارج از مجموعه دولتهای عضو اجلاس، به عنوان عضو ناظر یا میهمان به اجلاس دعوت می شوند. در آن سال هم دولت ایران به عنوان دولت میهمان به آن اجلاس دعوت شد. کما اینکه دولتهایی مثل ترکیه که نه در حاشیه خلیج فارس هستند و نه عرب هستند نیز به عنوان عضو میهمان به این اجلاس دعوت شده اند. نمونه دیگر، شرکت ایران به عنوان عضو میهمان در اجلاس کشورهای آفریقایی بود، در حالی که ایران دولتی آفریقایی نیست.

منبع : وبلاگ آرمانشهر
 
آخرین ویرایش:

Sohrab.net

عضو جدید
کاربر ممتاز
وظیفه هر ایرانی برای نگه داشتن نام خلیج همیشه پارس

وظیفه هر ایرانی برای نگه داشتن نام خلیج همیشه پارس

خلیج همیشه فارس ایران http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/icon_gol.gif
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ho3in.l.z

عضو جدید
سلام
امروز یک ایمیل به دستم رسید و منم وظیفه خودم دونستم که اینجا این اطلاع رسانی رو انجام بدم.
چند وقته که گوگل تصمیم داره نام خلیج فارس رو به نام خلیج عربی تغییر بده!!! که با مخالفت ایرانی ها این کار رو فعلا انجام نداده.
سایت زیر یک نظر سنجی هست که این نام باید چی باشه که ابتدا با شرکت 150.000 نفر سهم خلیج فارس رسید به 79% ولی الان که دقیقا [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] 2.078.681 نفر رای دادن، سهم خلیج فارس 64% رسیده که واقعا جای تاسفه....
بخدا 30 ثانیه هم طول نمیکشه، اگه ایران رو دوست دارین حتما برین و رای بدین به خلیج فارس:heart::heart:
ممنونم از دوستای عزیزم:gol:
[/FONT]http://www.persianorarabiangulf.com/index.php
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
khalije ma hamishe parse
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
امروز یک ایمیل به دستم رسید و منم وظیفه خودم دونستم که اینجا این اطلاع رسانی رو انجام بدم.
چند وقته که گوگل تصمیم داره نام خلیج فارس رو به نام خلیج عربی تغییر بده!!! که با مخالفت ایرانی ها این کار رو فعلا انجام نداده.
سایت زیر یک نظر سنجی هست که این نام باید چی باشه که ابتدا با شرکت 150.000 نفر سهم خلیج فارس رسید به 79% ولی الان که دقیقا [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] 2.078.681 نفر رای دادن، سهم خلیج فارس 64% رسیده که واقعا جای تاسفه....
بخدا 30 ثانیه هم طول نمیکشه، اگه ایران رو دوست دارین حتما برین و رای بدین به خلیج فارس:heart::heart:
ممنونم از دوستای عزیزم:gol:
[/FONT]http://www.persianorarabiangulf.com/index.php
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

ممنون از شما آقا سهراب به خاطر این خبرتون
این خلیج همیشه فارس می مونه .
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
امروز یک ایمیل به دستم رسید و منم وظیفه خودم دونستم که اینجا این اطلاع رسانی رو انجام بدم.
چند وقته که گوگل تصمیم داره نام خلیج فارس رو به نام خلیج عربی تغییر بده!!! که با مخالفت ایرانی ها این کار رو فعلا انجام نداده.
سایت زیر یک نظر سنجی هست که این نام باید چی باشه که ابتدا با شرکت 150.000 نفر سهم خلیج فارس رسید به 79% ولی الان که دقیقا [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] 2.078.681 نفر رای دادن، سهم خلیج فارس 64% رسیده که واقعا جای تاسفه....
بخدا 30 ثانیه هم طول نمیکشه، اگه ایران رو دوست دارین حتما برین و رای بدین به خلیج فارس:heart::heart:
ممنونم از دوستای عزیزم:gol:
[/FONT]http://www.persianorarabiangulf.com/index.php
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

ممنونم از این خبرت
زنده باد ایران و ایرانی
خلیج فارس همیشه خلیج فارس مونده و می مونه
 

Sohrab.net

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از شما آقا سهراب به خاطر این خبرتون
این خلیج همیشه فارس می مونه .
منم از شما ممنونم، فقط لطف کنید این تاپیکو اطلاع رسانی کنید.بخدا وظیفه هر ایرانی هست که از یک وجب ایرانش دفاع کنه.
بازم از همتون ممنونم:gol::gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

pahlevoon 70

عضو جدید
سلام
امروز یک ایمیل به دستم رسید و منم وظیفه خودم دونستم که اینجا این اطلاع رسانی رو انجام بدم.
چند وقته که گوگل تصمیم داره نام خلیج فارس رو به نام خلیج عربی تغییر بده!!! که با مخالفت ایرانی ها این کار رو فعلا انجام نداده.
سایت زیر یک نظر سنجی هست که این نام باید چی باشه که ابتدا با شرکت 150.000 نفر سهم خلیج فارس رسید به 79% ولی الان که دقیقا [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] 2.078.681 نفر رای دادن، سهم خلیج فارس 64% رسیده که واقعا جای تاسفه....
بخدا 30 ثانیه هم طول نمیکشه، اگه ایران رو دوست دارین حتما برین و رای بدین به خلیج فارس:heart::heart:
ممنونم از دوستای عزیزم:gol:
[/FONT]http://www.persianorarabiangulf.com/index.php
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
دمت گرم ماکه نظر دادیم ایرانی با تعصب اریاییها برید نظر بدید
 

Sohrab.net

عضو جدید
کاربر ممتاز
دمت گرم ماکه نظر دادیم ایرانی با تعصب اریاییها برید نظر بدید

ممنوم پهلووووون.ممنونم از این همه محبتی که به میهن و کشورتون دارید، کاش یه قطره از خون ما تو وجود اون قاجار بود.کاش ....
 

Sohrab.net

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبر مهم

خبر مهم

من به آقا بابک گفتم که تاپیک رو به عنوان تاپیک مهم قرار بدن، گفتن باید تاپیک تعداد بازدید لازم رو داشته باشه تا مهم بشه. دوستان اگه لطف کنید و به بقیه هم اطلاع رسانی رو انجام بدین که بیان و هم این تاپیک رو ببینن و هم رای بدن واسه خلیج همیشه پارس ممنون میشم.:gol:
 

golemaryam_1983

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز مرسی از اظلاع رسانی
منم با دوستان موافقم خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده و هست و باقی خواهد ماند;):thumbsup2:
هر چی هیچی بهشون نمیکیم پرو تر میشن:mad::w39::w43:
 

Sohrab.net

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز مرسی از اظلاع رسانی
منم با دوستان موافقم خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده و هست و باقی خواهد ماند;):thumbsup2:
هر چی هیچی بهشون نمیکیم پرو تر میشن:mad::w39::w43:
دقیقا، این اعراب دیگه خیلی پررو شدن
باور کنین اگه اسلام توی ایران ظهور میکرد الان دین جهانی شده بود و تمام جهان مسلمون بودن.
 

Similar threads

بالا