خلاصه درس هوش مصنوعی - جهت مطالعه برای ارشد

sara-afshar777

عضو جدید
خلاصه فصل اول ودوم درس هوش مصنوعی

سوال اول : هوش مصنوعی چیست؟
جواب اول (تعریف ماروین مینسکی):
هوش مصنوعی عبارت هست از مطالعه اینکه چگونه می توان کامپیوتر ها را واداربه کارهایی کرد که در حال حاضر انسانها آنها را بهتر انجام می دهند .

جواب دوم:
درواقع تعاریف ارایه شده برای هوش مصنوعی در چهار دسته قرار می گیرند( دیدگاه راسل)
· انسان گونه عمل کردن
همان بحث آزمایش تورینگ را می توانیم مطرح کنیم
· انسان گونه فکر کردن
یک انسان چگونه فکر می کند ؟
درک چگونگی فکر کردن توسط انسان ودرک چگونگی عملکرد مغز انسان
در واقع سوال اصلی اینجا این هست که آیا ما می توانیم یک یا چند تئوری در مورد عملکرد مغز انسان و چگونگی فکر کردن او ارایه دهیم وبعد این تئوریها را به صورت یک برنامه کامپیوتری در بیاوریم وبدین ترتیب یک ماشین هوشمند بسازیم که مانند انسان فکر کند
بعد یک مسئله را هم به انسان بدهیم وهم به ماشین هوشمند ساخته شده وبعد بتوانیم به وسیله ابزارهایی مراحل استدلال وتفکر وتجزیه وتحلیل برروی مسئله ارایه شده را هم در انسان وهم در ماشین تعقیب کنیم تا بتوانیم بفهمیم این دو تا چه حدی شبیه به هم فکر می کنند
· منطقی فکر کردن
منظوراز منطقی فکر کردن این هست که مثلا بگوییم
A is a B and B is a C

then

A is a C
در واقع می خواهیم با استفاده از همین منطقی فکر کردن ( تفکر درست ) برنامه هایی بسازیم که این خصوصیت انسانی را شبیه سازی کند

ولی مشکلاتی که در این مورد وجود دارد این هست که ما چطوری می توانیم دانش غیر رسمی انسانی را به دانش رسمی ( formal) تبدیل کنیم
· منطقی عمل کردن
منظور از رفتار منطقی یعنی انجام عمل درست
سوال: به چه عملی، عمل درست می گویند ؟
عملی که با توجه به اطلاعات موجود بتواند شانس رسیدن به هدف را بالا ببرد
نکته : برای هر عمل منطقی لزوما لازم نیست تفکر منطقی هم پشت سرش باشد مثلا ما انسانها به طور غیر ارادی پلک می زنیم بدون فکر کردن هم اینکار انجام می دهیم

بحث : اکثر مطالب ارایه شده در مورد هوش مصنوعی در کتابهای دانشگاهی ودرسی بیشتر بر روی منطقی عمل کردن تاکید دارند
پردازش زبان طبیعی، اثبات خودکار تئوریها، بازیهاو یادگیری ( ارایه دانشهای پایه به کامپیوتربه صورت حقایق و تعمیم ها و توانا ساختن کامپیوتر برای اینکه بتواند در مواقع لزوم از آن دانش در جهت حل مسایل بهره برده وبر دانش وتجربه خود نیز بیفزاید) جزو مسایلی هستند که هوش مصنوعی در حیطه آنها وارد شده است.

نکته :
اجزای اصلی پیشنهاد شده برای هوش مصنوعی عبارتنداز :
دانش، استدلال ، زبان و آموزش


.سوال دوم : عامل چیست ؟
جواب اول : عامل موجودیتی هست که محیط را درک و سپس عمل می کند.

جواب دوم : یک عامل می تواند
· هر چیزی که در محیط عمل می کند باشد

· یک عامل می تواند محیط پیرامون خود را بوسیله حسگرهایش درک کند

· روی محیط خود بوسیله عمل کننده هایش اثر بگذارد

· پردازش را در اطراف هدفش بیشتر کند

جواب سوم : یک عامل می تواند هر چیزی باشد که محیط خود را بوسیله حس گرهایش درک می کند و بوسیله محرک هایش برروی محیط عمل می کند.
مثالهایی از عامل ها :

مثال موجود زنده : انسان
حسگرها : چشم( حس بینایی ) ، گوش ( حس شنوایی )، زبان ( حس چشایی )، پوست ( حس لامسه) و بینی ( حس بویایی ).
محرک ها ( عمل کننده ها ) : دستها ، انگشتان ، پاها ، زبان و.........


مثال موجودماشینی : روبوت
حسگرها : دوربین ، مادون قرمز ، سپر و....
محرک ها ( عمل کننده ها ) : تایرها ، نورها، بلندگوها ، دستگیره یا بازوان روبوت و.....


عاملهای نرم افزاری ( softboots) :
حسگرها : توابعی که به صورت حسگرها عمل می کنند به صورت رشته های بیتی ( مثلا در مورد تصویر ) یا سمبل های کد شده
محرک ها ( عمل کننده ها ) :توابعی که به صورت عمل کننده نتایج خروجی را ارسال می کنند


ویژگیهای عامل ها :
· عامل ها به دانش اولیه با توانایی یادگیری نیازمند هستند.( منظور از یادگیری این هست که عملکرد یک عامل بهبود یابد)
· عامل ها باید دارای انعطاف زیادی جهت حل مسایل پیچیده باشند.
· عامل ها باید وظایف خود را تاحد زیادی به صورت مستقل انجام دهند.
· عاملهایی که برای انجام وظایفشان وابسته به کاربران و یا برنامه های دیگر هستند باید قبلا برنامه ریزی شوند
· در سیستم هایی که به صورت خود مختار کار می کنند مبنای کارشان دانش و تجربه شان هست

مفهوم خود مختاری در عامل ها :
خود مختاری کیفیتی است که به عاملها نسبت داده می شود یک عامل خود مختار می تواند به ادراک هایش استناد کند وسپس برای تصمیم گیری تجربه کند
نکته : بیشتر عاملها دارای خود مختاری کامل نیستند. و بیشتر تحقیقات دانشمندان روی این موضوع هست که عاملهایی طراحی کنند که دارای خودمختاری بیشتر و توانایی بیشتر باشند

حال می خواهیم عامل رابه صورت انتزاعی به صورت یک تابع معرفی کنیم به صورت زیر :
AF: p*

P* : تاریخچه ادراک ها
A: عملکردها ( منظور آن چیزی هست که الان اثرش را روی محیط گذاشته است.)

حال ببینیم چگونه می توانیم یک نگاشتی از تاریخچه ادراک به عملکردها داشته باشیم
می توانیم بایک جدول ساده این کار را انجام دهیم( مفهومی )
مثلا اگر دما بیشتر از 25 درجه شد ( ادراک ) آنگاه پنجره رو باز کن ( عملکرد )
البته ساخت جدول را می توانیم به صورت مستقیم خودمان انجام دهیم و داده ها را خودمان وارد کنیم اینکار معایبی دارد مثلا باعث می شود جداول خیلی بزرگ شوند، نیاز به وقت زیادی دارد


جهت آموزش مطالب و مهمتر از همه خودمختاری عاملها در نظر گرفته نمی شود در واقع ما با این کار باید همه چیز را از قبل پیش بینی کنیم
البته می توانیم عمل نگاشت را به صورت برنامه( عملی) هم تعریف کنیم و این برنامه می تواند بر اساس قوانین منطقی کار کند یا براساس قوانین شبکه های عصبی کار کند ویا شاید توسط الگوریتم دیگری اینکار صورت گیرد .

ساختار عامل هوشمند:
معماری + برنامه = عامل
برنامه : پیاده سازی نگاشت ادراک به عملکرد
معماری : در واقع اشاره دارد به قسمت فیزیکی و سخت افزاری عامل ( به عنوان ابزار ) که قرار است برنامه عامل را اجرا کند مانند کامپیوتر همه منظوره یا یک روبوت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sara-afshar777

عضو جدید
تعریف چند اصطلاح :
عقلانیت : به طور کلی عقلانیت یعنی انجام کار درست هست
حال سوالی که به ذهن می رسد این است که از کجا بفهمیم کاری درست هست برای جواب دادن به این سوال نیز باید موفقیت را تعریف کنیم وبرای تعریف موفقیت نیاز به معیار کارایی( ارزیابی عملکرد) داریم این معیار می تواند یک کمیت اسکالر ( عددی ) باشد یا یک کمیت بولینی
مثلا ممکن هست بگوییم اتاق ( محیط ) نشیمن تمیزتر از اتاق پذیرایی هست حال سوال اینجاست که با کدامین معیار وسنجش توانستیم استنباط کنیم که نشیمن تمیزتر از پذیرایی هست اینجاست که باید وسیله سنجش ومعیار را مشخص کنیم . حال با اوصاف بالایی می توانیم عملکرد عقلانی ( کار درست ) را تعریف کنیم
عملکرد عقلانی : یک عملکرد عقلانی عملکردی هست که یک عامل با استفاده از تاریخچه ادارکش بتواند معیار کارایی یک عملکرد را بیشینه نماید
مثلا ما قبل از عبور از عرض خیابان ابتدا محیط را با استفاده از حسگرهایمان ارزیابی می کنیم و سعی می کنیم بهترین عمل را در موقعیت مناسبش انجام دهیم مثلا وقتی خیابان کمی آرامتر( معیار کارایی ) شد از عرض خیابان عبور کنیم .
عامل هوشمند :
بحث:یک عامل هوشمند هر کدام از اعمالی را که باعث می شود معیار کارایی افزایش یابد را انتخاب می کند ( در واقع چیزی که ما در زندگی روزمره خود انجام می دهیم ویا شاید در موقع سخن گفتن بدان اشاره می کنیم . مثلا می گوییم" با توجه به اطلاعات بدست آمده عاقلانه ترین کار این هست که ..."
در واقع ما می خواهیم با توجه به این انتخاب عملکرد مان بهترین کارایی و بهترین نتیجه را بدست آوریم.اما در مورد عامل هوشمند ماشینی ما نباید همیشه انتظار بهترین را داشته باشیم در واقع ممکن هست عامل هوشمند ما بوسیله حسگرهایش تمامی اطلاعات مورد نیازش رابدست نیاورد در نتیجه نتواند معیار کارایی را به آن نقطه مطلوب برساند
مثلا ممکن هست یک روبوت بوسیله حسگر تعبیه شده درآن بتواند موانع تا شعاع 2 متری را تشخیص دهد حال اگر این روبوت در شعاع 2 متری تشخیص دهد که مانعی ( مثلا سنگی) نیست
واز روی این تشخیص از بین دو مسیر متفاوت یک مسیری را انتخاب کند ( در حالی که در همان مسیر انتخابیش درفاصله 5 متری تکه سنگی باشد ) اینجا دیگر نمی توانیم بگوییم روبوت ما در انتخاب عملکرد عقلانی شکست خورده است.
توجه : عامل هوشمند باید دارای ویژگی های ابتکار ، خود مختاری و یادگیری باشد .
انواع ساختارهای انتزاعی پیشنهادی برای عامل ( دیدگاه راسل )
1- عامل واکنشی ساده



2-عامل واکنشی با وضعیت داخلی


3- عامل هدف گرا :


4-عامل سودمند گرا




برای طراحی یک عامل هوشمند باید محیط عملیاتی رابشناسیم.

محیط :
ویژگیهای محیط عامل ها و انواع آنها :
· مشاهده کامل و مشاهده جزیی
اگر حسگرها بتوانند تمام اطلاعات مرتبط را از محیط در یافت کنند .
مثلا بازی شطرنج یک محیط قابل مشاهده کامل هست ولی محیطی که قرار است جاروبرقی هوشمند ما آنجا را تمیز کند یک محیط قابل مشاهده جزیی هست چون عامل ما فقط می تواند محیطی را که جارو می کند تمیز فرض می کند در حالی که محیط مجاور می تواند کثیف باشد
· قطعی وغیر قطعی
اگر تغییرات قابل پیش بینی باشد
ما می توانیم این طور فرض کنیم که دنیای ما یک دنیای انتقال از یک وضعیت به وضعیت دیگر هست مثلا عامل با دریافت اطلاعات از محیط از وضعیت جاری ممکن هست به وضعیت جدید برود
حال اگر این وضعیت جدید از قبل قابل پیش بینی باشد قطعی است مثل محیط شطرنج یا محیط جارو برقی ولی اگر وضعیت جدید قابل پیش بینی نباشد یا دارای چند وضعیت جدید باشد یک محیط تصادفی خواهد بود مثل محیط رانندگی
البته باید به این نکته توجه کنیم که منظور از قطعی بودن یا غیر قطعی بودن بیشتر قطعی بودن نتیجه یک عملکرد هست( در واقع ما باید این سوال را از خودمان بپرسیم که آیا این عملکرد ما یک نتیجه را در پی خواهد داشت یعنی نتیجه مورد انتظار ما رخ خواهد داد) مثلا در محیط جارو برقی ما می دانیم که اگر عملکرد مکش را انجام دهیم نتیجه مکیدن زباله به داخل کیسه جارو هست ولی در مورد محیط رانندگی نمی توانیم همیشه به صورت قطعی بگوییم که نتیجه عملکرد نیش ترمز برای بیشتر کردن فاصله از اتومبیل جلویی حتما باعث افزایش فاصله خواهد شدچون ممکن هست اتومبیل جلویی نیز سرعت خود را کم کند
· اپیزودیک ( دوره ای ) وترتیبی
منظور از دوره ای این هست که هر عملکرد ی مستقل از عملکرد دیگری هست یعنی چه ؟
یعنی عامل محیط را درک می کند سپس براساس ادارکش عملکردی را انتخاب کرده وانجام می دهد دوباره عامل محیط را درک کرده و ممکن است عملکرد دیگری را که هیچ ربطی به عملکرد قبلی ندارد انتخاب کند یعنی تصمیم گیری بعدی ربطی به تصمیم گیری های قبلی ندارد مثلا جمع کردن زباله از روی زمین ( جارو کردن )
ولی اگر انتخاب عملکرد بعدی وابسته به تصمیمات قبلی داشته باشد وبه صورت مرحله به مرحله صورت گیرد در آن صورت محیط به صورت ترتیبی خواهد بود مثل محیط راننگی اتومبیل
· ایستا وپویا
منظور از محیط ایستا و ثابت این هست که تا زمانی که عامل درحال تصمیم گیری برای انتخاب عملکرد مورد نظرش هست محیط تغییر نکند( در واقع عامل تحت فشار ومحدودیت نباشد ) مثلا همین محیط جاروبرقی یا محیط بازی شطرنج
اما اگر در حین تصمیم گیری برای انتخاب عملکرد، محیط وشرایطش تغییر کند به آن محیط، محیط پویا و متغیر گفته می شود مثل محیط رانندگی اتومبیل
در چنین محیطهای پویایی باید عامل به سرعت تصمیم گیری کند.
اما ما یک محیط نیم پویا هم داریم این چنین محیطی تغییر نمی کند ولی معیار کارایی در طول زمان تغییر می کند، مثلا بازی شطرنج با ساعت
· گسسته وپیوسته
منظور از محیط گسسته محیطی هست که در آن تعدادمحدود و متمایزی از درکها وعملکردها وجود دارد در واقع مجموعه حالات محیط یک مجموعه گسسته می باشد
· محیط تک عاملی وچند عاملی
در محیط تک عاملی ، تنها یک عامل در محیط وجود دارد مثل محیط حل جدول کلمات متقاطع
ولی در محیط چند عاملی چندین عامل در حال تعامل بایکدیگر هستنددر واقع در محیط چند عاملی باید اهداف ، عملکرد ها و روشهای عاملهای دیگر به حساب بیایند مثل بازی شطرنج
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

.:Shila:.

عضو جدید
کاربر ممتاز
تستهای فصل اول و دوم

تستهای فصل اول و دوم

[FONT=&quot]1-مفهوم کدام یک از گزینه ها شامل گزینه های دیگر هم خواهد شد و یا به عبارتی سایر گزینه ها زیرمجموعه ای از آن هستند؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)منطقی فکر کردن[/FONT]
[FONT=&quot]2)منطقی عمل کردن[/FONT]
[FONT=&quot]3)استدلال و استنتاج[/FONT]
[FONT=&quot]4)قوانین تفکر

[/FONT]
[FONT=&quot]2-بررسی و مطالعه هوش مصنوعی به روش کدامیک از گزینه های زیر بهتر است؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)منطقی عمل کردن[/FONT]
[FONT=&quot]2)منطقی فکر کردن[/FONT]
[FONT=&quot]3)انسان گونه عمل کردن[/FONT]
[FONT=&quot]4)تمام موارد فوق

[/FONT]
[FONT=&quot]3-نسبت بین عامل های هوشمند در کدام گزینه درست بیان شده است؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)عامل=ساختار+الگوریتم[/FONT]
[FONT=&quot]2)عامل=الگوریتم+برنامه[/FONT]
[FONT=&quot]3)عامل=ساختار+برنامه[/FONT]
[FONT=&quot]4)عامل=الگوریتم+ساختار+برنامه

[/FONT]
[FONT=&quot]4-کدامیک از موارد زیر در مورد یک عامل مبتنی بر جدول صحیح نیست؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)تصمیم گیری در این عامل ها براساس یک جدول انجام می گیرد و ورودی را با استفاده از تابع تصویر به یک خروجی خاص تبدیل می کند.[/FONT]
[FONT=&quot]2)در محیطهای بزرگ و پیچیده زمان طولانی برای ساخت جدول نیاز است.[/FONT]
[FONT=&quot]3)عامل خودمختار نیست.[/FONT]
[FONT=&quot]4)عامل هوشمند است.

[/FONT]
[FONT=&quot]5-برای طراحی عامل راننده تاکسی کدامیک از برنامه های عامل زیر مناسب تر خواهد بود؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)عامل واکنشی ساده[/FONT]
[FONT=&quot]2)عامل همراه با ثبت تغییرات دنیا[/FONT]
[FONT=&quot]3)عامل هدف گرا[/FONT]
[FONT=&quot]4)عامل سودمند

[/FONT]
[FONT=&quot]6-در کدامیک از محیطهای زیر عامل نیازمند به حفظ وضعیت جاری دنیا نیست؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)محیط قابل دسترسی[/FONT]
[FONT=&quot]2)محیط قطعی[/FONT]
[FONT=&quot]3)محیط پویا[/FONT]
[FONT=&quot]4)محیط گسسته[/FONT]
[FONT=&quot]7-کدامیک از محیطهای زیر حتما پویا است؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)محیط بازی معمای8[/FONT]
[FONT=&quot]2)محیط عاملی که در سیاره ای ناشناخته قرار دارد[/FONT]
[FONT=&quot]3)محیط یک سیستم چندعاملی[/FONT]
[FONT=&quot]4)محیط یک سیستم تک عاملی

[/FONT]
[FONT=&quot]8-نحوه عمل عامل های واکنشی ساده در محیط های پیوسته چگونه است؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)در بسیاری از موارد تصمیم گیری کامل و دقیق نیست زیرا عامل ورودی پیوسته محیط را به کمیتی گسسته تبدیل نموده و بر اساس آن عمل خواهد کرد.[/FONT]
[FONT=&quot]2)کامل است زیرا می توان برای هر ورودی، رفتاری را در عامل تعیین نمود.[/FONT]
[FONT=&quot]3)اگر محیط قابل دسترسی باشد، عملکرد عامل کامل خواهد بود.[/FONT]
[FONT=&quot]4)عملکرد عامل وابستگی به پیوسته بودن محیط ندارد.

[/FONT]
[FONT=&quot]9-کدامیک از گزینه های زیر تفاوت معیار کارایی و تابع سودمندی عامل را بیان نمی کند؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)معیار کارایی برای تصحیح عملکردی عامل استفاده می شود و تابع سودمندی در طراحی ساختار عامل دخالت دارد.[/FONT]
[FONT=&quot]2)معیار کارایی چگونگی و میزان موفقیت یک عامل را نشان میدهد و تابع سودمندی میزان سودمندی یک وضعیت را در دنیا و از دیدگاه عامل برمی گرداند.[/FONT]
[FONT=&quot]3)معیار کارایی پارامتر مقایسه بین دو عامل است و تابع سودمندی پارامتر مقایسه دو وضعیت در رسیدن به هدف.[/FONT]
[FONT=&quot]4)معیار کارایی درجه موفقیت عامل است و تابع سودمندی درجه رضایت عامل.

[/FONT]
[FONT=&quot]10- کدامیک از گزینه های زیر بهترین مشخصه محیط نیمه قابل مشاهده است؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)محیطی که برخی اشیا در پشت دیگر اشیا مخفی شده باشند.[/FONT]
[FONT=&quot]2)محیطی که ابزارهای حسگر عامل تنها برخی از مشخصات مربوطه را دریافت می کنند.[/FONT]
[FONT=&quot]3)محیطی که خواص آن از طریق مجموعه محدودی از مقادیر مجزا قابل توصیف باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]محیطی که راهی طبیعی برای گروه بندی دنباله های ادراکی و عملیاتی وجود داشته باشد.

[/FONT]
[FONT=&quot]11-کدامیک از جملات زیر صحیح هستند؟[/FONT]
[FONT=&quot]الف-ماشینی با حافظه چندین میلیون ترابایت و با توان پردازش میلیاردها ترا فلاپ، از انسان هوشمندتر است.[/FONT]
[FONT=&quot]ب-به کمک سیستم اندازه گیری فاصله([/FONT]odometry[FONT=&quot])، ربات متحرک قادر است موقعیت خود را همواره دریابد.[/FONT]
[FONT=&quot]1)الف و ب[/FONT]
[FONT=&quot]2)الف[/FONT]
[FONT=&quot]3)ب[/FONT]
[FONT=&quot]4)هیچکدام

[/FONT]
[FONT=&quot]12-کدامیک از جملات زیر در مورد محیط عامل ها صحیح است؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)جدول کلمات متقاطع محیطی پویا دارد.[/FONT]
[FONT=&quot]2)مسئله رانندگی خودکار تاکسی محیطی اپیزودیک دارد.[/FONT]
[FONT=&quot]3)قطعی یا تصادفی بودن محیط از دیدگاه عامل مطرح است.[/FONT]
[FONT=&quot]4)بازی شطرنج محیط نیمه قابل مشاهده دارد.

[/FONT]
[FONT=&quot]13-کدامیک از جملات زیر صحیح است؟[/FONT]
[FONT=&quot]1)انسان عامل عقلانی است.[/FONT]
[FONT=&quot]2)عامل عقلانی می بایست هدف گرا باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]3)انسان صرفا عامل واکنشی است.[/FONT]
[FONT=&quot]4)یادگیری جزء حیاتی ساختار عامل است.[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

.:Shila:.

عضو جدید
کاربر ممتاز
پاسخ تستها

پاسخ تستها

1-[FONT=&quot]گزینه 2 صحیح است.[/FONT]​
[FONT=&quot]منطقی عمل کردن شامل مجموعه ای از رفتار و اعمال است که یکی از آنها منطقی فکرکردن است. برای منطقی فکر کردن نیز یکی از ابزارها استدلال و استنتاج است.

[/FONT][FONT=&quot]2-گزینه 1 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]زیرا همانگونه که شرح داده شد منطقی فکرکردن جزئی از منطقی عمل کردن است و انسان گونه عمل کردن نیز گاهی نیازمند یک پردازش تکامل یافته و ناشناخته و پیچیده است که هنوز ممکن است دور از دسترس باشد.[/FONT]

[FONT=&quot]3-گزینه 3 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]یک عامل دارای یک ساختار و یا معماری است که برنامه ای را در این ساختار در بر دارد.[/FONT]

[FONT=&quot]4-گزینه 4 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]یک عامل مبتنی بر جدول توانایی یادگیری ندارد و تنها بر اساس اینکه ورودی با کدامیک از مقادیر سطر جدول تطابق پیدا کند، عملی را انتخاب خواهد کرد. این عامل همواره به همان صورتی که جدول آن ایجاد گردیده است عمل خواهد کرد و خودمختاری ندارد. و همچنین چون به ازای هر کمیت ورودی نیاز به یک سطر در جدول داریم، در محیطهای بزرگ و پیچیده جدول بسیار بزرگ و غیرقابل کنترل خواهد شد.[/FONT]

[FONT=&quot]5- گزینه 4 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]با توجه به نوع محیطی که عامل راننده تاکسی در آن قرار دارد و خواص آن محیط، مناسب ترین برنامه عامل، عامل سودمند خواهد بود.

[/FONT] [FONT=&quot]6- گزینه 1 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]عامل زمانی نیاز به حفظ وضعیت جاری دنیا ندارد که هرگاه نیاز داشت بتواند جهت تصمیم گیری خود به دنیا دسترسی کامل داشته باشد پس دنیا باید دسترس پذیر باشد. به عنوان مثال عامل بازی کننده در شطرنج نیازی به حفظ وضعیت جاری مهره ها در درون خود ندارد زیرا هر موقعی که بخواهد می تواند این اطلاعات را از دنیا دریافت کند.[/FONT]

[FONT=&quot]7- گزینه 3 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]محیط زمانی پویا است که به هنگام تصمیم گیری عامل و در حالی که هیچ عملی انجام نمی دهد، اعمال دیگری در محیط انجام شود که در محیطهای چند عاملی چنین چیزی رخ خواهد داد. عاملی که در سیاره ای ناشناخته قرار دارد ممکن است تنها عامل موجود در آن سرزمین باشد و هیچ تغییری در دنیا بوسیله خود عامل انجام نشود.[/FONT]

[FONT=&quot]8- گزینه 1 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]در محیطهای پیوسته ادراک ورودی عامل به صورت پیوسته است. به عنوان مثال عامل ترموستات که وظیفه آن نگه داشتن هوای اتاق در یک دمای ثابت است را در نظر می گیریم. دما کمیتی پیوسته است که توسط عامل حس می شود. در ساختار برنامه عامل باید یک محدوده تعیین گردد که اگر دما در آن محدود بود عامل هیچ عملی انجام ندهد. حال اگر این محدوده بسیار کوچک باشد، عامل مدام نیاز به عمل بر روی دنیا داشته و دما مداوم نوسان می کند. اگر بازه بزرگ انتخاب شود، دما دقیقا مطابق خواسته ما نخواهد بود. اگر عامل واکنشی فازی داشته باشیم عملکرد خوبی از خود نشان خواهد داد.[/FONT]

[FONT=&quot]9- گزینه 1 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]معیار کارایی معین می کند یک عامل چقدر در انجام اعمال خود موفق بوده است و می توان از آن برای مقایسه دو عامل استفاده کرد. فرضا در بازی فوتبال، معیار کارایی میزان گلهای زده شده است که در نتیجع منجر به برنده شدن یک تیم می گردد. تابع سودمندی نشان می دهد که یک وضعیت تا چه اندازه هدف درونی را ارضا می کند.[/FONT]

[FONT=&quot]10- گزینه 2 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]گزینه 1 اگرچه اشتباه نیست ولی گزینه 2 تعریف دقیقتری است. گزینه 3 و 4 بکلی اشتباه است.[/FONT]

[FONT=&quot]11-گزینه 4 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]12-گزینه 4 صحیح است.[/FONT]
[FONT=&quot]13- گزینه 1 صحیح است. [/FONT]
 

.:Shila:.

عضو جدید
کاربر ممتاز
استدلال

استدلال

استدلال، پیچیده‌ترین عمل ذهن است و آن عبارت است از کشف قضایای مجهول به وسیلة قضایای معلوم؛ به عبارت دیگر، تنظیم و تألیف یک سلسله قضایا برای کشف قضیه‌ای مجهول را حجّت یا استدلال می‌گویند. در استدلال، ذهن بین چند قضیه یا حکم، ارتباطی دقیق و منظم برقرار می‌سازد تا از پیوند آن‌ها، نتیجه زاده شود و بدین ترتیب نسبتی مشکوک و مبهم به نسبتی یقینی تبدیل شود. پس استدلال بر خلاف شهود مستقیم(مانند شهودی که دربارة محسوسات و بدیهیات وجود دارد) عملی تدریجی و پیش‌رونده است.


وقتی ذهن از قضایای کلّی به نتایج جزئی می‌رسد و به عبارت مختصرتر از کلّی به جزئی می‌آید؛ آن را قیاس می‌نامند.


وقتی در مسیری مخال مسیر قیاس حرکت می‌کند؛ یعنی از قضایای جزئی، به طریق تعمیم، به قضیهٔ کلّی دست می‌یابد؛ یعنی از جزئی به کلّی می‌رود؛ آن را استقرا می‌نامند.


بالاخره وقتی هم حکمی را که دربارة آن چیزی محقّق می‌داند، به چیز دیگری، که از جهتی با آن همانند است، سرایت می‌دهد؛ و در این صورت تمثیل نامیده می‌شود.
 
آخرین ویرایش:

.:Shila:.

عضو جدید
کاربر ممتاز
استنتاج

استنتاج

استنتاج نوعی از استدلال است که با داشتنِ مقدماتِ آن داشتنِ نتیجه ضروری می‌گردد. در این نوع استدلال می‌توان از مقدماتِ کلی به نتایجِ جزیی رسید، اما عکسِ این عمل امکان‌ناپذیر است. بعلاوه واضح است که ضرورتِ نتیجه به این معنا ست که نمی‌توان از مقدماتِ صادق به نتایجِ کاذب رسید

استدلال‌هایِ زیر از نوعِ استنتاج هستند


همهٔ ایرانی‌ها ملی‌گرا هستند

حسن ایرانی است

نتیجه: حسن ملی‌گرا است

و یا

اگر باران ببارد زمین خیس می‌شود

باران می‌بارد

نتیجه: زمین خیس می‌شود
 
آخرین ویرایش:

mohammadali681

عضو جدید
با عرض سلام و خسته نباشد بابت زحماتی که کشیدید و خواهید کشید
به نظر من بهتر بود اینها را در قالب یک pdf قرار میدادید
به هر حال از شما متشکرم
 
بالا