[ خط کشی راهها ] ► پرسش و پاسخ > ارانه مطالب

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام ....

دوستان در زندگی روزمره در جاده ها و اتوبانهاو خیابانهای شهر با خط سفید وسط آسفالت چشماتون .............آشناست ...... حالا می خواییم در این خصوص اطلاعاتی رو ارائه بدیم ....... امیدوارم تاپیک پر باری بشه .....


>> در یک کیلومتر خط کشی ممتد با عرض 15 سانتیمتر هزینه های آن به شرح ذیل می باشد.


شرح آیتممقدار قیمت هر یک واحد به تومان
مقدار رنگ مصرفی در یک کیلومتر150کیلوگرم7000تومان
گلاسبید مصرفی در یک کیلومتر40کیلوگرم1500تومان
تینر مصرفی در یک کیلومتر10 لیتر4500 تومان

هزینه هر یک کیلو متر خط کشی ممتد با مصالح و اجرت اجرا 1/700/000 تومان
هزینه هر یک متر خط کشی راه با مصالح و اجرت اجرا 1500 تومان



>> لازمه عرض کنم قیمت استعلام شده مهر ماه 92 و مقدار های ارائه شده تجربه پیمانکار مربوطه می باشد.

<< قصد کردم هزارمین پستم مطلبی جدید باشه ........... که قسمت شد.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
هدف از خط کشی راهها و شناخت اصول آن

هدف از خط کشی راهها و شناخت اصول آن


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif5-1 هدف از خط کشی راهها

هدف از خط‌كشي راه‌ها منظم ‌كردن حركت وسايل ‌نقليه، آگاهي ‌دادن ‌استفاده‌كنندگان ‌از راه ‌و راهنمايي ‌آنها است. خط‌كشي مي‌تواند به تنهايي به كار رود و يا براي تأكيد و توضيح بيشتر مفهوم خود، با علامتها و چراغهاي راهنمايي تواماً مورد استفاده قرار گيرد.
متداول‌ترين مصالح براي خط‌كشي محور جاده‌ها و حاشيه ‌آنها، رنگ سرد است. هر نوع ‌مصالحي كه براي خط‌كشي مورد استفاده ‌قرار گيرد،بايد با استاندارد EN1436 داشته باشد.
خط‌كشي‌ها بايد ازمصالح غير لغزنده باشند و ضمن ‌داشتن ‌دوام، از وضوح مناسبي برخوردار بوده و بيش از 6 ميليمتر از سطح سواره‌رو ارتفاع نداشته باشند. ارتفاع ‌گل‌ميخها و مانند آنها كه در سطح سواره‌رو نصب مي‌شوند، نبايد از 5/1 سانتيمتر بيشتر باشد. مگر در مورد بازتاب چشم گربه‌اي، كه حداكثر ارتفاع 5/2 سانتيمتر است و استفاده از آنها بايد بر اساس نيازهاي ايمني راه باشد.
به منظور قابل رؤيت كردن خط‌كشي در شب، بايد از مواد منعكس‌كننده (گلاسبيد) استفاده نمود، مگر اين كه روشنايي محيط به حدي باشد كه خط‌كشي را به اندازه كافي قابل ديدن كند. تمام خط‌كشي‌هاي آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌هاي اصلي بايد در شب منعكس‌كننده باشد.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif5-2 رنگ خط‌ كشي
خط‌كشي سواره‌رو بايد بسته به مورد، با رنگ زرد و يا سفيد باشد. رنگ بايد مطابق استاندارد BS381C، به شماره 355 باشد.


در صورتي كه سطح راه‌ها به اندازه كافي ايجاد اختلاف رنگ (كنتراست) نكند، مي‌توان از آستر (پرايمر) سياه نيز كمك گرفت. آستر سياه فقط به منظور ايجاد اختلاف رنگ (كنتراست) در سطوحي كه كم رنگ هستند زده مي‌شود.


در راه‌هاي اصلي و بزرگراه‌ها، هرگاه ‌چشم ‌گربه‌اي براي ‌تكميل خط‌كشي خطوط حركت و همچنين مشخص كردن حاشيه سمت راست راه ‌نصب شود، بايد به رنگ سفيد باشد. در راه‌هاي بدون ميانه، براي ‌مشخص كردن ‌محور راه ‌و همچنين ‌مشخص كردن ‌حاشيه ‌سمت چپ سواره‌رو، ‌راه‌هاي ‌ميانه‌دار خط‌كشي بايد به ‌رنگ زرد باشد. كاربرد چشم گربه‌اي در آزادراه‌ها، در بندهاي 5-16 تا 5-16-4 تشريح شده است.



http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif5-3-1 اصول كلي در خط کشی طولی
اصول زير، بايد در خط‌كشي طولي مورد توجه قرار گيرند:
- استفاده از خط زرد، به منظور تفكيك ترافيك كه در دو سمت مختلف حركت مي‌كنند، يا مشخص كردن حد سمت چپ مسير حركت در نقاط خطرناك.
- استفاده از خط سفيد به منظور تفكيك خطوط حركت در يك سمت حركت.
- كاربرد خطوط مقطع به مفهوم اين است كه رانندگان مي‌توانند آنها را قطع نمايند.
- خطوط ممتد يا پرخاصيت، محدود كننده دارند و رانندگان نبايد آنها را قطع كنند.
- عرض خطوط، نمايانگر ميزان تأكيد آنهاست.
- خطوط دوتايي ممتد، نمايانگر حداكثر محدوديت هستند.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 5-3-2 عرض و نوع خطوط

عرض خط‌كشي‌هاي طولي و فاصله پر و خالي آنها در مناطق مختلف شهري و بين شهري، بر حسب نوع راه و موقعيت آن متفاوت است، به طوري كه هر چه درجه راه بالاتر رود، عرض خطوط و فاصله پر و خالي آنها متناسب با آن و سرعت طرح پيش‌بيني شده افزايش خواهد يافت. چنانچه خطوط مقطع براي مشخص ‌كردن محلهاي ‌خطر و يا نزديك شدن به خطر به كار رود، طول خطوط پر بايد بزرگتر از طول فاصله خالي بين آنها باشد. اين طول، مي‌تواند گاهي بين 2 تا 3 برابر طول فاصله‌هاي خالي باشد، يا اينكه طول خطوط پر و خالي از حد معمول قسمتهاي ديگر راه كمتر باشد. همچنين، براي تفكيك و ارائه توجه بيشتر به رانندگان در مناطق مسكوني طول و فاصله بين پاره خطها در اين مناطق، از مقادير مشابه آنها در مناطق غير مسكوني مي‌تواند كمتر باشد. در جدول 5-1، عرض خطوط ‌و فاصله پر و خالي خط‌كشي‌هاي مقطع، ‌بر حسب نوع راه داده شده است.
خطوط عريض‌تر براي خط‌كشي‌هاي عرضي و برخي از خط‌كشي‌هاي طولي به ويژه در آزادراه‌ها به كار مي‌رود.
عرض فاصله خالي بين خطوط ‌دوتايي برابر عرض يك خط (حداكثر 15 سانتيمتر) است.
در جاده‌هاي بين شهري، ‌چشم ‌گربه‌اي‌ها به فاصله 13 و يا 5 متر، در راه‌هاي شهري به فاصله 8 و يا 13 متر نصب مي‌شود. فاصله زياد در هر دو مورد يعني 13 و 8 متر، براي شرايطي است كه راه هموار بوده و از ديد خوب بهره‌مند باشد. فاصله‌هاي كم يعني 5 و 3 متر، براي شرايطي نامناسب از قبيل پيچ، دست‌انداز، ‌شرايط جوي بد و غيره است.
خط‌چين عبارت از خط‌كشي است كه قطعات يك متري به فاصله يك متر از يكديگر ترسيم شود.
جدول 5-1- طول و عرض خط‌كشي بر حسب نوع راه
عرض خط‌كشي حاشيه (سانتيمتر)
عرض خط‌كشي منقطع (سانتيمتر)
فاصله بين خط‌كشي (متر)
طول خط‌كشي منقطع (متر)
نوع راه
رديف
121253فرعي1
151585شرياني2
2015138آزادراه3
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع : نشریه 267 جلد سوم
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
خط کشی طولی محور

خط کشی طولی محور

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 75-5 خط کشی طولی محور

خط محور، اصولاً دو جريان ترافيك را كه در دو جهت مخالف در حال حركتند، از هم جدا مي‌نمايد. خط محور لازم نيست محور هندسي راه باشد. در راه‌هاي كم عرض بين شهري كه ممكن است خط‌كشي نشده باشد، قطعاتي از راه كه در نزديكي تقاطعهاي عمده، محلهاي عبور عابر پياده ‌يا تقاطع راه با راه‌آهن است، از لحاظ مشخص كردن محور بايد خط‌كشي شود. در قوسهاي افقي و عمودي، جهت كنترل ترافيك كه در جهت مخالف در حال حركت است نيز خط‌كشي محور لازم است.
خط‌كشي محور در راه‌هاي دو‌طرفه و دو خطه بايد به يكي از صورتهاي زير باشد:
1- يك خط زرد معمولي مقطع كه عبور از آن مجاز است، شكل 5-1.
2- يك خط زرد دو‌تايي متشكل از يك خط معمولي پر و يك خط معمولي مقطع، كه عبور از سمت مقطع آن مجاز است.
3- يك خط زرد دو‌تايي متشكل از دو خط معمولي پر، كه عبور از هر دو سمت ممنوع است.
در راه‌هاي بدون ميانه كه داراي چهار خط حركت يا بيشتر است، بايد از يك خط زرد دوتايي پر استفاده كرد، ‌شكل 5-2.
در راه‌هاي سه خطه، دو خطه به جريان تردد در يك جهت اختصاص داده شده و طبق شكلهاي 5-3 و 5-4، خط‌كشي مي‌گردد.
در شرايط زير ترسيم محور لازم است:
- در راهي كه عرض سواره‌رو از 5 متر بيشتر و سرعت حركت نيز از 50 كيلومتر در ساعت تجاوز نمايد.
- در تمام راه‌هاي عبوري شهري و ساير راه‌هايي كه حجم تردد در آنها زياد است.
- در راه‌هاي بدون ميانه كه بيشتر از چهار خط حركت دارد و يا در هر محل ديگري كه مقامهاي مسئول وزارت راه ‌و ترابري بدانند.

sdf.jpg
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
حذف خط کشی های اضافه در جاده ها

حذف خط کشی های اضافه در جاده ها

درود بر دوستان ....

همین طور که مستحضرید........ خط کشیها در رانندگی در شب خیلی به کمک راننده میاد............اون هم خط کشی آکس راه ........ یعنی اگه دو طرف جاده تابلو نداشته باشه مهم نیست ............اما خط کشی آکس راه خیلی مهمه ........و راننده از این خط کشی در کنترل وسیلش استفاده زیادی می کنه .............. حالا اگه در قسمتی از راه به علت عملیاتهای بهسازی و تغییر مسیر ........... خط کشهای متعدد انجام شده باشه .......... برای راننده ابهام به وجود میاد و گاه منجر به خروج از راه و حادثه میشه ............ حالا برای اینکه این خطها رو از بین ببریم ........ راهکارهای متعددی وجود داره ........ ..............قمستی از راهکارها به شرح زیر می باشد.

1- استفاده از رنگ سیاه جهت هم رنگ کردن این قسمتها با سطح آسفالت

[ این راهکار موقت است و پس از چند وقت دوباره رنگ سفید نمایان میشه ]

2- استفاده از سند بلاست جهت از بین بردن رنگ خط کشی از روی سطح آسفالت

[ این راهکار خوبه اما پر هزینه ، زمانبر ، و مشکلات ترافیکی هم ایجاد میکنه در حین اجرا در پی برخورد سنگ دانه ها به وسایل نقلیه ]

3-استفاد از یک تیکه ابر آغشته به بنزین و کشیدن روی سطح خط کشی و آتش زدن آن

[ می توان گفت ، کم هزینه ترین ، پر سرعت ترین ، و موثر ترین روش هست اما بایستی ایمنی ماشین های عبوری در محور رو برقرار کرد بعد اقدام نمود ]


L00917228193.jpg
 
آخرین ویرایش:
بالا