خطر زلزله در 80 درصد شهرهای بزرگ کشور باالاست

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز



رئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با بیان اینکه معدود مناطق کشور احتمال زلزله‌خیزی کمی دارند، گفت: 80 درصد شهرهای بزرگ کشور با خطر زلزله‌خیزی زیاد و بسیار زیاد مواجه‌اند.


محمد شکرچی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه تقریبا هیچ منطقه‌ای در کشور بدون احتمال زلزله‌خیزی نداریم، افزود: به طور متوسط هر هفته دو زلزله با بزرگی چهار ریشتر در کشور رخ می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید فرهنگ آمادگی در برابر زلزله در کشور بالا برود و مردم را درباره آیین‌نامه‌ها و قوانین مرتبط با آن حساس کنیم، تصریح کرد: عموما در زمان خرید یک خانه افراد به نما و تجهیزات به کار رفته توجه دارند در حالی که پارامتر مهم‌تر میزان توان و تاب‌آوری آن سازه و اسکلت ساختمان در برابر زلزله است.
وی ادامه داد: اگرچه ساختن ساختمان‌ها بر اساس شتاب زلزله‌خیزی حرکتی گسترده است و شاید اجرای آن سال‌ها طول بکشد اما همان طور که پروژه‌های بازسازی در ژاپن به خوبی اجرا شد، در ایران نیز می‌توانیم این امر را پیش ببریم.
شکرچی‌زاده اضافه کرد: البته بنیاد مسکن به عنوان متولی بازسازی مناطق زلزله‌زده، تجارب خوبی را در این زمینه کسب کرده است.
وی با بیان اینکه در هر منطقه‌ای باید با توجه به میزان شتاب زلزله‌خیزی، شتاب طراحی ساختمان را تعیین کنیم، تاکید کرد: این موارد را در آیین‌نامه 2008 ساختمان اعمال کرده‌ایم.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: زلزله یک بحث کشوری نیست بلکه منطقه‌ای است چرا که برخی زلزله‌ها می‌توانند حتی چند کشور مجاور خود را تحت تاثیر قرار دهند.
شکرچی‌زاده گفت: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت تدوین آیین‌نامه 2008 ساختمان یعنی مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله و مقررات ملی ساختمان را بر عهده دارد؛ از این رو، وزیر راه و شهرسازی نیز حساسیت بسیاری در امر زلزله و اجرای این آیین‌نامه دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آخوندی از اقدامات مرتبط با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: از مهم‌ترین این اقدامات ارتقای تاب‌آوری شهرها و ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله است

منبع : خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ( آنا )


 
بالا