خطرناک بودن محصولات تراریخته ثابت شده است؟

nbtfd234

اخراجی موقت
آراسب دباغ مقدم گفت:آن چیزی که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید و شواهدی که تا به امروز وجود دارد خطراناک بودن محصولات تراریخته به آن شکلی که در برخی از منابع مطرح شده مطرح نیست.
به گزارش بهداشت نیوز آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی درباره میران سلامت محصولات تراریخته موجود در کشور اظهار کرد: محصولاتی که امروزه وارد کشور ما می‌شود به اجبار تراریخته است. درباره این محصولات آن چیزی که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید و شواهدی که تا به امروز وجود دارد خطراناک بودن محصولات تراریخته به آن شکلی که در برخی از منابع مطرح شده مطرح نیست.


متخصص بهداشت مواد غذایی در ادامه بیان کرد: درباره محصولات تراریخته دو ملاحظه مطرح شده است. یکی ملاحظه زیست محیطی و دیگری ملاحظه سلامت انسان‌ها است.


وی در ادامه درباره ملاحظه اول زیست محیطی گفت: محصولات تراریخته عموما به شرایط محیطی مثل خشکی کم آبی آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند. ملاحظه زیست محیطی که در این باره مطرح می‌شود این است که ممکن است این محصولات در منطقه‌ای که کشت می‌شوند به عنوان گونه غالب باشند و گونه‌های دیگر که تنوع ژنتیکی و زیستی دارند را تاحت تاثیر قرار داده و در نهایت از بین ببرند.


متخصص بهداشت مواد غذایی در ادامه اضافه کرد: این ملاحظه زیست محیطی ممکن است در نهایت استخر ژنتیکی گیاهان را کاهش داده و ذخایر ژنتیکی گیاهان در دنیا کم بشود.


دباغ مقدم در ادامه درباره ملاحظه سلامت مصرف کنندگان گفت: در برخی از آزمایشات روی حیوانات آزمایشگاهی مثل موش و خرگوش و خوگچه هندی نشان داده شده که ممکن است این محصولات ممکن است باعث ایجاد آسیب یا بدخیمی‌هایی بشود، ولی نمی‌شود بدن حیوانات آزمایشگاهی را صد درصد برای انسان ملاک قرار دهیم.


وی افزود: سلامت این محصولات بر اساس تحقیقات انجام شده ثابت شده است.


دباغ مقدم گفت: اگر در ماده غذایی محصولی که به کار رفته تراریخته باشد باید به مصرف کننده اعلام شود چرا که شاید مصرف کننده مایل به استفاده از محصول تراریخته نباشد. باید لوگو یا آرمی که مربوط به تراریخته بودن هست روی محصول نصب شود و مصرف کننده با علم به تراریخته بودن آن محصول را مصرف کند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: در کشور شورای سه جانبه وزارت بهداشت، محیط زیست و وزارت کشاورزی تشکیل می‌شود و درباره محصولات تراریخته و ایمنی زیستی آن‌ها تصمیم گیری می‌کنند و مجوز‌های لازم را صادر می‌کتند که در سال‌های اخیر این شورا قانونمند شده است.


دباغ مقدم گفت: باید با اطلاع مصرف کننده محصولات تراریخته وارد چرخه مواد طبیعی شود.


محصول تراریخته دامی تاکنون در کشور نداشته ایم


متخصص بهداشت مواد غذایی در ادامه درباره فرآورده‌های دامی تراریخته گفت: محصول تراریخته دامی تاکنون در کشور نداشته ایم. محققان تا به امروز نتوانسته اند هیچ حیوانی را به شکل تراریخته پرورش دهند که طول عمر داشته باشند. موسسه رویان گوسفند‌هایی تراریخته را پرورش دادد که وقتی به سن خاصی رسیدند مردند و به تولید نسل نرسیدند. این امر باعث شده که محصولات دامی تراریخته در مقایاس جهانی پرورش داده نشود.


وی در ادامه گفت: زمانی انگلستان گوسفد دالی را پرورش داد، ولی او هم به سن بلوغ و تولید نسل نرسید. پرورش دام به شکل تراریخته هنوز برای انسان‌ها علامت سوال است. در فرآورده دامی چیزی به نام تراریخته نداریم، ولی در فرآورده‌های گیاهی سویا و ذرت و ... محصولات تراریخته را داریم.


وی در ادامه توضیح کرد: بهترین راه ورود این محصولات قانونمند شدن واردات آن‌ها از مبادی ورودی کشور است. باید تجهیزات آزمایشگاهی مناسب داشته باشیم و بتوانیم آن‌ها را در مزر‌های ورودی کنترل و آزمایش کنیم و مشخص بشود که آیا این ماده تراریخته هست یا خیر.
 
بالا