خصوصيات محصولات نانوايي با برچسب «پاک» Coming clean in baked foods

DELSAFOOD

عضو جدید
داشتن برچسب پاک مي‏تواند به اين معني باشد که در محصولات نانوايي از طعم ‏دهنده ‏ها، رنگدانه ‏ها و مواد نگهدارنده مصنوعي و يا مواد اوليه اصلاح نژادي شده استفاده نگرديده است.

توليدکنندگان مواد اوليه صنعت نانوايي مي‏توانند با عرضه مواد طبيعي، استفاده از مواد اوليه مصنوعي را به حداقل برسانند. به عنوان مثال شرکت کِين فود اينداستريز آمريکا نوعي ماده نگهدارنده طبيعي توليد کرده که از مخمر آرد گندم به دست مي‏ آيد و با نام تجاري آلفابرِد شناخته مي‏گردد و از آن به عنوان جايگزين پروپيونات کلسيم (نمک اسيد پروپيونيک که براي جلوگيري از کپک زدن محصولات نانوايي مورد استفاده قرار مي‏گيرد) استفاده مي‏شود.
با استفاده از اين محصول، ديگر لازم نيست خميرمايه به خمير اضافه گردد يا به آن استراحت داده شود تا پف کند.
ممکن است توليد محصولاتي با برچسب «پاک»، کمي گران‏تر تمام شود، اما مزاياي زيادي به همراه دارد که در نهايت موجب صرفه‏ جويي اقتصادي مي‏گردد. تاکنون برخي شرکت‏ها رنگدانه‏ ها، طعم ‏دهنده‏ ها و مواد نگهدارنده ‏اي توليد کرده‏اند که در آنها از شربت ذرت با فروکتوز بالا و روغن‏هاي نيمه ‏جامد استفاده نشده است. مشتريان حاضرند براي اين گونه محصولات پول بيشتري بپردازند، ضمن اين که آنها ترجيح مي‏دهند در محصولات نانوايي که مي‏خرند، از مواد سفيدکننده آرد نظير دي اَسِتيل تارتاريک اسيد اِستِر مُنو و دي‏گليسيريد استفاده نشده باشد.


در محصولاتي با برچسب «پاک»، به جاي افزودني‏هاي غيرمجاز، از آنزيم‏ها استفاده مي‏شود. به عنوان مثال اخيراً شرکت برِدپارتنِرز آمريکا آنزيمي با نام تجاري اِکستِنزا توليد کرده که فاقد ترکيبات شيميايي برومات و آديپيک اسيد است و در آن از پروتئين شير استفاده نشده و مواد اوليه آن اصلاح نژادي نشده‏ اند. از اين آنزيم به عنوان طعم‏ دهنده استفاده مي‏شود.
محصولات نانوايي که در آنها مواد اوليه کمتر و فرآوري نشده‏ به کار رفته نيز برچسب «پاک» دارند چرا که سلامت مصرف‏کننده را به خطر نمي‏اندازند. مصرف‏کننده با ديدن اين برچسب متوجه مي‏شود که محصول مورد نظر از طعم خوب و کيفيت و ماندگاري بالايي برخوردار است. در محصولات نانوايي با برچسب «پاک»، از روغن‏هايي استفاده مي‏شود که گرانروي مناسبي دارند. برخي توليدکنندگان به جاي هيدروکلوئيدها (با جذب آب، گرانروي خمير را افزايش مي‏دهند) از نشاسته استفاده مي‏کنند تا کار کردن با خمير راحت‏تر شود، محصول نهايي بافت مطلوبي پيدا کند، از مواد افزودني کمتري استفاده گردد و قيمت محصول نهايي کاهش يابد. برخي توليدکنندگان محصولات نانوايي به جاي طعم‏دهنده‏هاي مصنوعي از کره محلي استفاده مي‏کنند.
 
Similar threads

Similar threads

بالا