خشکسالی را بهتر بشناسیم

mousa mp

عضو جدید
اوج خشکسالی با اتمام ذخیره رطوبت خاک آغاز می شود
تهران- خبرگزاری ایسکانیوز:پدیده کم آبی برای آنکه خشکسالی نامیده شود باید دارای یکسری ویژگی های فضایی و زمانی خاص از جمله شدت، فراوانی، وسعت و ... باشد.



*آغاز و خاتمه خشکسالی
به طور کلی می توان گفت که تشخیص زمان آغاز و خاتمه خشکسالی بسیار مشکل بوده و اصولا زمان آغاز خشکسالی به تعریف مورد استفاده وابسته است. کاملا واضح است که این زمان با توقف آخرین بارش مفید آغاز نمی شود بلکه تا هنگامی که ذخیره رطوبت خاک تمام شود به طول خواهد انجامید.
بنابراین در حالت کلی زمان آغاز خشکسالی، زمانی است که ذخیره رطوبتی چه در محیط خاک (خشکسالی کشاورزی) و چه در مخازن آبی (خشکسالی هیدرولوژیک) خاتمه یافته باشد. انتهای خشکسالی نیز نسبت به زمان آغاز این پدیده محسوس تر است.
در امر کشاوری پایان خشکسالی زمانی است که نزول باران رطوبت مورد نیاز خاک را تامین کند. در هیدرولوژی، زمانی که جریان رودخانه مجددا برقرار شده و مخازن زیرزمینی تغذیه مجدد شوند، زمان پایان خشکسالی در نظر گرفته می شود.
زمان آغاز تا پایان خشکسالی که به عنوان دوره تداوم خشکسالی مورد نظر قرار می گیرد، یکی از ویژگی های اساسی خشکسالی محسوب می شود که می تواند از روز، ماه و تا سال متفاوت باشد.
*شدت خشکسالی
اگر میزان کمبود بارندگی نسبت به شرایط میانگین کمتر باشد به همان اندازه میزان تاثیر خشکسالی بیشتر نمود عینی پیدا خواهد کرد همچنین میزان استمرار خشکسالی در یک منطقه گویای شدت خشکسالی در آن منطقه خواهد بود.
می توان گفت که میزان کاستی و زمان استمرار این پدیده بیانگر شدت خشکسالی است.
*فراوانی خشکسالی
یکی از مهمترین ویژگی های مورد بررسی خشکسالی که در یک منطقه به وقوع پیوسته است، فراوانی خشکسالی است که در مقیاس های مختلف زمانی مانند مقیاس سالانه، ماهانه، فصلی و ... محاسبه می شود.
برسی توزیع فراوانی ها در شدت های مختلف می تواند در ارزیابی قابلیت منطقه مورد مطالعه نسبت به شدت های مختلف خشکسالی کاربرد داشته باشد که از طریق توابع توزیع احتمال فراوانی، بررسی احتمال و دوره های بازگشت خشکسالی در سال های آتی صورت می گیرد.
*وسعت منطقه ای خشکسالی
پدیده خشکسالی می تواند در منطقه ای با وسعت چند صد کیلومتر اتفاق افتد اما امکان دارد شدت و دوره تداوم آن در سراسر منطقه یکسان نباشد.
یکی از انواع خشکسالی، خشکسالی قاره ای است که در مناطق خشک و در ناحیه وسیع رخ می دهد و صدها و شاید هم هزاران کیلومتر مربع را می پوشاند.
*دوره تناوبی رخداد خشکسالی
در رابطه با تناوب خشکسالی، برخی از محققان تناوب 11 ساله، 22 ساله اشاره کردند که بر اساس کلفهای خورشیدی تهیه شده است. (کلفهای خورشید عبارت از لکه هایی هستند که به دلیل اختلاف درجه حرارت در سطح خورشید به صورت لکه های سیاهی به نظر می رسند) مشاهده شده است که به هنگام کاهش تعداد کلف های خورشیدی، خشکسالی های شدید اتفاق افتاده است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ع استان فارسی ها بخوانید: خشکسالی و خشک شدن چاه آب! منابع آب 8

Similar threads

بالا