[خرک و نکات فنی و اجرایی]

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
پس از قالب بندی فونداسیون آرماتورگذاری فونداسیون آغاز می­شود. برای نگهداری میلگردها در محل خود تا مرحله بتن­ریزی باید از نگهدارنده­های موقت استفاده نمود. برای نگهداری میلگردهای پایینی استفاده از قطعات سیمانی و یا فاصله اندازهای پلاستیکی Spacer به راحتی میسر می­باشد. تعداد و فاصله و مهار این قطعات به آرماتورها باید به نحوی باشد که آرماتورها در فاصله مناسب (مقدار پوشش Cover) از روی بتن مگر قرار گرفته و همچنین در حین اجرای سایر آرماتورها و در حین بتن­ریزی از محل خود خارج نشوند.
با توجه به اینکه در فونداسیون­ها از خاموت استفاده نمی­شود، برای بستن آرماتورهای فوقانی از آرماتورهای پایه­دار که به خَرَک معروف هستند استفاده می­شود. ارتفاع، عرض پایه­ها، عرض خَرَک و فاصله و قطر آنها بر اساس ابعاد فونداسیون و میزان میلگرد فوقانی که بایستی خَرَک تحمل کند تعیین می­شود. در عین حال ابعاد و فاصله خَرَک­ها باید به گونه­ای انتخاب شود تا در زمان اجرای آرماتورها و یا در زمان بتن­ریزی بتواند از محل خود خارج نشده و میزان پوشش بتن در تمام فونداسیون رعایت شود. نکات زیر در زمان اجرای خَرَک توصیه می­شود:

۱- ارتفاع خَرَک به نحوی باشد که میزان پوشش بتن برای آرماتور بالایی رعایت گردد.


۲- ابعاد پاشنه خَرَک حداقل ۵۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.


۳- فاصله حداکثر خَرَک­ها برابر 1/50 متر در نظر گرفته شود.


۴- شماره آرماتور خرک به عمق پی بستگی دارد. برای فونداسیون­های با عمق بیشتر از خَرَک با شماره بالاتر استفاده شود. در هر حالت شماره آرماتور خَرَک از ۱۴ کمتر نباشد.


۵- به طور مرسوم مقدار آرماتور لازم برای خَرَک در لیست ارماتورهای ارائه شده برای فونداسیون منظور نمی­شود. میزان این آرماتور باید توسط پیمانکار محاسبه و به لیست آرماتورهای لازم برای خرید اضافه شود.


۶- عرض خَرَک به نحوی انتخاب شود تا تمام آرماتورهای فوقانی بتوانند روی آن قرار گیرند.


۷- الزاماَ تمام آرماتورهای طولی به خَرَک با سیم بسته شوند در غیر این صورت در زمان بتن­ریزی آرماتورها فاقد بست دچار خم­شدگی شده و میزان پوشش رعایت نخواهد شد.


۸- در نواحی دارای آرماتور تقویت زیاد تعداد خَرَک­ها افزایش داده شود.


شکل زیر نمونه­ای از خَرَک­ گذاری و لقمه­ گذاری آرماتورهای فونداسیون را نشان می­دهد

011.jpg Kharak-www_omranhami_com_.jpg











 

Similar threads

بالا