خراسان رضوی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
با سلام...

در اینجا ، مطالب با موضوعیت مناطق گردشگری استان خراسان رضوی را قرار می دهیم .

لطفا به خاطر احترام به قانون ِ نشر ، ذکر ِ منبع را فراموش نفرمایید .
عکس ها را از سایت های معتبر آپلود کنید، تا پست ها بعد از گذشت ِ زمان ، دچار مشکل نشوند .
جهت ِ حفظ ِ انسجام مطالب ، از دادن ِ پست های بی ارتباط با موضوع خودداری نمائید .
سپاس ....:gol:

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
آرامگاه فردوسی

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 86 سال
( تاریخ میلادی : 1921 )

آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي در ميان باغي مصفا به فاصله 20 كيلومتري شمال شهر مشهد واقع شده است. علاوه بر وجود خبري به چندان موثق از ايجاد نخستين بنا بر مدفن حكيم توسط ارسلان جاذب سپهدار توس ظاهرا نظامي عروضي در سنه 510 ه.ق گور وي را در توس زيارت كرده است اما جستجوي قطعي براي يافتن محل دقيق آرامگاه به امر آصف الدوله در دوره قاجار آغاز گرديد و پس از آن بنايي آجري بر فراز مقبره وي در مجاورت دروازه رزان ساخته شد كه بعدها بروي به ويراني نهاد. در سال 1313 شمسي همزمان با برگزاري جشن هزار فردوسي اولين بنا با طرح جديد افتتاح گرديد كه به علت عدم رعايت اصول فني نشست كرد و بعد از آن ساختمان فعلي كه الهام گرفته است شيوه معماري هخامنشي به ويژه آرامگاه كوروش بود در سال 1342 آغاز و در سال 1346 ه.ق خاتمه يافت.نماي بيروني بنا شامل عناصر تزئيني هخامنشي به خصوص ستونها و سرستونها است و اشعاري كه بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حكيم فردوسي و معرف انديشه و شخصيت وي مي‌باشد. بخش فوقاني بنا بصورت مجوف و توخالي ساخته شده و فضاي داخلي آن نيز علاوه بر الهام گرفتن از معماري دوره اشكاني شامل 20 ستون مرمري در پائين و 8 ستون در بخش فوقاني است. در بخشهايي از آرامگاه نيز ديوارنگاره‌هايي از فريدون صديقي نصب گرديده كه نمايش صحنه هايي از روايات شاهنامه است.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - 20 کیلو متری شمال شهر مشهد

هارونيه

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 693 سال
( تاریخ میلادی : 1506-1370 م )

اولين بناي تاريخي كه توجه هر تازه وارد به شهر تابران توس را جلب مي كند . ساختمان عظيمي در مدخل شهر است كه به « بقعه هاروني » يا « هارونيه » شهرت يافته است . اين بنا كه قدمت آن به قرن هشتم ونهايتا هفتم بيشتر نمي رسد ، به زعم اعتقاد بعضي كه آن را به هارون الرشيد (170تا 193ه.ق) نسبت مي دهند،‌نمي تواند ربطي به آن زمان داشته باشد . به زعم نظر بعضي هم كه بناي ياد شده را «خانقاه غزالي » دانسته اند ،‌احتمال ارتباط ساختمان با امام محمد غزالي (450-505ه.ق) بسيار كم و بلكه هيچ است . گور غزالي يعني خانقاه وي بيرون حصار توس بوده و در زماني كه بدرستي نمي دانيم با خاك يكسان شده است .احتمال می رود بنا در دوره سلجوقیان و قبل از حمله مغول ساخته شده و شاید بواسطه آن حمله ناتمام مانده باشد. طرح کلی بنا شبیه به مقبره لقمان سرخسی ( بازسازی شده در سال 757) در سرخس و گنبد سلطانیه ( مقبره سلطان محمد خدابنده الجایتو) در زنجان ( حدود سال 700 قمری ) و آرامگاه سلطان سنجر در مرو است. دهانه گنبد داخلی 30/11 متر و ارتفاع گنبد 7-24 متر است. بنا دارای یک مدخل اصلی ، دو مدخل در شرق و غرب ساختمان و بقایای یک محراب در قسمت بیرونی و شمال ساختمان می باشد. این بنا دارای ویژگیهای معماری قرن هشتم هجری است. خطوط عمودی و موازی سطح نما ، طاق نماها و نور گیر ها و فضاهای پر و خالی ، عمر آن را به بیش از قرن هشتم و هفتم نمی رساند. برخي از اهالي توس گور ويران شده غزالي را در نقطه اي واقع در چند صد قدمي غرب باره شهر نشان مي دهند ، و گويا سنگ گور او هم در آن حوالي ديده اند. اين محل در سال 1374هجري شمسي حفاري شد و تقريبا گور غزالي به دست آمد . این بنا شمال ایوانی رفیع و دو لچکی ، چهار ایوان صلیبی شکل با پنجره های مشبک و هشت طاق نما با قوس جناغی و گنبد دو پوششه است . از آنجا که این عمل به مسجد جامع شهر توس نیز شهرت دارد و ساختمان آن را به سربداران نسبت می دهند و با توجه به معماری جذاب و نسبتا سالمی که دارد از مکانهای بسیار دیدنی شهر توس می باشد . سنگ یاد بود مقبره امام محمد غزالی در روبروی بقعه نصب شده است. حسین خدیو جم غزالی شناس معاصر نیز در این مکان دفن شده است. مقبره اصلی غزالی در سال 1374 در عملیات باستانشناسی به سرپرستی آقای لباف در خارج حصار توس کشف شده و بنایی است شامل دو طبقه که قسمت فوقانی آن ویران شده و قسمت زیرین دارای محراب کاشی کاری شده و دیوارهای گچ اندود می باشد.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - شهر تابران توس

خواجه ربیع

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : زیارتی
قدمت : حدود 300 سال
( تاریخ میلادی : 1722-1501 )

نام خواجه ربيع در تاريخ (ربيع بن خثيم) است. وي از اصحاب پيغمير اسلام و نيز از سرداران سپاه حضرت علي (ع) بوده است. اين بنا به توصية شيخ بهايي به شاه عباس صفوي‌ در نيمة اول قرن هجري ساخته شد. طرح آرامگاه در نماي بيروني هشت ضلعي و در درون چهار ايواني است. از انتهاي ايوانهاي اضلاع بزرگ راهروهايي به درون باز شده اند. بر فراز بنا گنبد فيروزه اي رنگ قرار گرفته است كه ارتفاع گنبد تا كف 18 متر مي باشد. بقعة خواجه ربيع از نظر هنري نيز جايگاه والايي دارد زيرا كاربرد كاشي هاي الوان در نماي خارجي، نقاشي هاي طلايي رنگ بر روية ديوارة داخلي و نيز دو كتيبه به خط (عليرضا عباسي) در سالهاي 1026 و 1029 هـ.ق جلوة خاصي به آن بخشيده است. كاشي كاري بنا از نوع يك رنگ و معرق و زير رنگي است كه نقش هاي زيباي هنري و گياهي و كتيبه ها را شكل داده اند. داخل بقعه دو كتيبه به خط «عليرضا عباسي» نوشته شده است. اين زيارتگاه در انتهاي خيابان «خواجه‌ربيع» واقع است. بقعه «خواجه‌ربيع» در رديف بناهاي مهم دوران سلطنت «شاه عباس» اول صفوي در خراسان است. در كنار آرامگاه «خواجه‌ربيع» يكي از گورستانهاي بزرگ و عمومي مشهد قرار دارد..
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - انتهای خیابان خواجه ربیع

حمام شاه

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 508 سال
( تاریخ میلادی : 1722-1501 )

این حمام از آثار مهدی قلی بیک امیر آخور باشی شاه عباس اول صفوی که در بازار بزرگ مشهد واقع شده و تا همین اواخر مورد استفاده بوده است. حمام دارای سربینه ای با هشت ستون سنگی و سقف گنبدی شکل است و در نزدیکی مسجد امام ( شاه ) ساخته شده است. سازنده حمام آن را وقف آستان قدس کرده و سال تاسیس بنا به روایت کتیبه از میان رفته آن 1027 است.
آدرس :بازار بزرگ مشهد

منبع:iranpedia
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پارک ملت

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد

نوع بنا : تفریحی

این پارک در غرب مشهد و حاشیه بلوار وکیل آباد قرار دارد . مساحت پارک 720 هزار متر مربع است و بزرگترین پارک مشهد و یکی از زیباترین پارکهای کشور بشمار میرود و شهر بازی ، تاسیسات ورزشی و فضای مصفای آن جاذبه برای علاقمندان به سیاحت پدید آورده است.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - حاشیه بلوار ملک آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد

نوع بنا : تفریحی

پارک جنگلی وکیل آباد نزدیکترین ییلاق عمومی مشهد است که در فاصله 8 کیلومتری شمالغرب مشهد قرار گرفته و بلوار عریض و بسیار زیبای وکیل آباد - میدان آزادی را به روستا و پارک جنگلی وکیل آباد متصل می نماید. مساحت وکیل آباد بیش از 70 هکتار و دارای رودخانه فصلی است.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - 8 کیلومتری شمال غربی مشهد- انتهای بلوار وکیل آباد

شاندیز

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد

نوع بنا : فرهنگی

در این منطقه کوهستانی چشمه سارها و باغات فراوانی وجود دارد . پوستین دوزی یکی از صنایع دستی این منطقه است .در اطراف شاندیز امکانات پیست اسکی موجود است .مسیر ان از وکیل اباد به سمت راست منشعب است.در طول مسیر روستاهایی چون سراسیاب ارجنگ شاندیز ابرده پائین ابرده بالاو زشک (50کیلومتری غرب مشهد) قرار دارد .شاندیز یاشاهان دژ یا شاهین دژ قدمت فراوان دارد.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد

مجتمع تفریحی پارک شادی

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد

نوع بنا : تفریحی

کوهستان پارک شادی مجموعه ای است زیبا ودیدنی که در مجاورت پارک جنگلی وکیل اباد قرار دارد.در این مجموعه انواع وسایل تفریحی وسرگرمی به منظوره استفاده علاقه مندان فراهم شده است .کوهستان پارک شادی میتواند اوقات خوشی را برای زائران مشهد مقدس فراهم کند
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - مجاور پارک وکیل آباد
منبع:iranpedia
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کوهسنگی

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد

نوع بنا : تفریحی

این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابانی به همین نام قرار دارد پارک کوهسنگی که در حاشیه کوههایی مرتفع ایجاد شده است از قدیمی ترین ییلاقهای مشهد است. کوهسنگی دارای رستوران و استخر و فروشگاههای صنایع دستی است. در دامنه کوههای جنوب مشهد دو کوه سنگی وجود دارد که امروزه زیباترین و نزدیکترین تفرجگاه مشهد است. شاه عباس در سن 16 سالگی ( 995 ه ق ) توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی تاج شاهی به سر نهاده است در سال 1047 در دامنه این کوه در قسمتی که به ایوان کوهسنگی معروف است. میرزا ابراهیم رضوی در زمان سلطنت شاه صفی برای خود مقبره ای ساخت و ناصرالدین شاه نیز در سر سفر سال 1284به مشهد به این تفرجگاه آمده و مدفن اجداد میرازی ناظر را دامنه کوه ملاحظه کرده است.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - جنوب غرب مشهد و انتهای خیابان کوهسنگی

مجتمع توریستی چالیدره

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد

نوع بنا : تفریحی
آدرس :مشهد - طرقبه



مجتمع توریستی پدیده شاندیز

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد

نوع بنا : تفریحی
این مجتمع توریستی، تفریحی با قسمتهایی مانند پارک آبی ، مجتمع فرهنگی، هتل 5 ستاره ، باغ گل ، مرکز خرید ، مجتمع اداری، مجتمع آپارتمانهای مسکونی و شهربازی سرپوشیده بزرگترین مرکز تفریحی خواهد بود.


آدرس :شهد ، شاندیز ، پدیده شاندیز

طرقبه
واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : طبیعی
این آبادی در منطقه کوهستانی و دارای باغات فراوان است.رودخانه های از کنار آن عبور میکند.در این بخش پارک عمومی زیبایی وجود دارد.سبد های دستی آن جزء صنایع دستی آن محسوب میشود. ییلاقآ ن به نام ترغند را از شهر های توس قدیم میدانندطرقبه به سه راه کوهستانی و مال رو مشهد به نیشابور و درود واقع شده .از این لحاظ طی تاریخ به عنوان گذرگاه و تفریگاه به شمار میرود.در روزنامه سفر خراسان ناصردین شاه نیز از ییلاقات این منطقه یاد شده است.

آدرس :خراسان رضوی - 16کیلومتری جنوب غربی مشهد
منبع:iranpedia
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مسجد گوهرشاد

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : زیارتی
قدمت : حدود 600 سال
( تاریخ میلادی : 1506-1370 )

مسجدی به مساحت کل 9410 متر مربع و دارای یک صحن و چهار ایوان و هفت شبستان بزرگ که در دو طرف ایوان مقصوره دو مناره زیبا هر یک به بلندی 40 متر قرار دارد . در حاشیه دهنه این ایوان کتیبه ای به خط بایسنغر میرزای تیموری که از خوشنویسان مشهور زمان خود بوده است قرار دارد. این مسجد دارای کتابخانه ای عمومی با 34650 جلد کتاب و موزه نیز می باشد . این بنا از ضلع شمالی به دارالسیاده و از سمت جنوب به دارالحفاظ و از غرب به صحن امام و جهت شرق به سمت شیخ بهایی محدود است.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - مجاورت حرم مطهر امام رضا

گنبد الله وردیخان

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : زیارتی
قدمت : حدود 300 سال
( تاریخ میلادی : 1722-1501 )

این گنبد توسط الله وردیخان که از سرداران زمان شاه عباس بوده و بنایی بصورت هشت ضلعی و هشت صفه است. این بنا از حیث کاشیکاری فوق العاده نفیس وممتاز و یکی از زیباترین شاهکارهای هنری آستانقدس می باشد. سقف خارجی آن از نظر استحکام و محافظت با خشت های مسی پوشیده است.الله وردیخان در سال 1021 ه ق در شیراز فوت کرد و جنازه اش را به مشهد منتقل و در زیر صفه جنوبی همین گنبد دفن کردند.
آدرس :خراسان رضوی - مشهد - شرق توحید خانه ( توحید خانه در شمال حرم بین رواق پشت سر و صحن عتیق )

آرامگاه شیخ بهایی
واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 398 سال
( تاریخ میلادی : 1722-1501 )

بهاءالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی به سال 935 ه ق در بعلبک لبنان متولد شد . در هفت سالگی با پدرش به ایران آمد . وی مدتی وزیر شاه عباس صفوی بوده. در سیاست و فرهنگ ایران نقش بسیار مهمی داشت. از این دانشمند تالیفات متعددی به جا مانده است. نسبت شیخ بهایی به حارث همدانی از صحابه معروف حضرت علی (ع) میرسد. مقبره این دانشمند بین صحن امام و آزادی و در جایی که پیشتر محل تدریس او بوده قرار دارد. او در سال 1030 ه ق در گذشته است.
آدرس :بین صحن آزادی و صحن امام ( حرم مطهر امام رضا )

موزه نادری

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : فرهنگی
قدمت : حدود 1342 سال

موزه نادري در قسمت اصلي بناي يادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفي آثار تاريخي اين دوره شكل گرفته است. اين بنا به همت انجمن آثارملي در سال 1342 خورشيدي توسط مهندس هوشنگ سبحون طراحي و ساخته شده است چشم‌انداز خارجي بنا تنديس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تني چند از سربازانش بر فراز يك حجم سنگي مرتفع توسط مجسمه ساز شهير ايرني زنده ياد استاد ابوالحسن صديقي ساخته شده است. تالار شماره 1 : اين تالار به انواع سلاح‌هاي دوره افشاريه، تابلوهاي نقاشي از نادر و صحنه هاي جنگ،‌وسايل سواركاري مانند زين سو برگ اسب از دوره افشاريه تا قاجاريه، چند نسخه خطي از جمله تاريخ جهانگشاي نادري و دو شمشير متعلق به نادر اختصاص دارد كه روي يكي كلمه السلطان نادر حك شده و روي ديگر اين بيت شعر طلاكوب شده است: شاه شاهان نادر صاحب قران هست سلطان بسر سلاطين جهان اين شمشير در دشت مغان به سال 1148 هجري در روز تاجگذاري نادر از طرف ملت ايران به وي هديه شده است تالار شماره 2 : اين تالار در سال 1373 به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سكه ظروف و ديگر اشياي اهدايي از دوره صفويه تا معاصر به نمايش درآمده است.
آدرس :مشهد - چهارراه شهداء، آرامگاه نادر شاه - موزه نادر

منبع:iranpedia
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه توس

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : فرهنگی
قدمت : حدود 1378 سال

اين موزه توسط اداره آب منطقه‌اي خراسان مشهد در 12 بهمن 1378 افتتاح شده است بررسي، شناخت و معرفي سازه‌هاي آبي قديمي استان نظير سدها، قنوات، قنات‌هاي قديمي شهرستان گناباد با قدمت 2500 ساله، آب انبارها، يخدان‌ها، پل بندهها، شيوه‌هاي آبياري سنتي، معرفي سير پيشرفت صنعت آب از گذشته تابه حال طرح مردم شناسي آب و جمع‌آوري اطلاعات و مستندات و فرهنگ سنتي آب و آبياري خراسان از اهداف تشكيل اين موزه است. در اين موزه ابزار و ادوات قديمي و معاصر مرتبط با آب نظير فنجان آندازه‌گيري آب، خمره‌هاي آب شرب لوله‌هاي انتقال آب، ماكت سدها، تصاوير مختلفي از آب انبارها و .. به نمايش درآمده است اين گنجينه داراي كتابخانه نيز مي‌باشد.

آدرس :بلوار سازمان آب - اداره آب منطقه ای خراسان

بند گلستان

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : طبیعی
قدمت : حدود 638 سال

این بند در 15 کیلومتری شمال غربی مشهد و 4 کیلومتری طرقبه و در نزدیکی روستایی ییلاقی گلستان واقع است. این بند تاریخی را به شاهرخ پسر تیمور و برخی به همسر وی گوهرشاد نسبت می دهند. ارتفاع این بند 15 متر و عرض آن نیز حدود 15 متر می باشد. حجم کل دریاچه 8 میلیون متر مکعب بوده که فعلا به 5/4 میلیون متر مکعب کاهش یافته این بند بعلت واقع شدن در محیطی بسیار دلپذیر و سر سبز دارای نما و منظره بسیار جالبی است.
آدرس :15 کیلومتری شمال غربی مشهد و 4 کیلومتری طرقبه در نزدیکی روستای ییلاقی طرقبه

خواجه مراد

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : زیارتی
قدمت : حدود 1218 سال

"هرثمه بن اعین"مشهور به خواجه مراد از یاران امام رضا )ع( بوده است وفات آن در سال 210 هجری قمری بوده است. این مکان توسط حاج محمد علی درویش ملقب به نور علیشاه در زمان معاصر ساخته شده و تحت نظارت خود قرار داده است.این بنا در حال حاضر توسط اداره اوقاف و امور خیریه خراسان اداره می شود و برای رفاه مسافرین می باشد.گنبد این بنا هرمی شکل است و بصورت پنج ضلعی می باشد که با شیروانی پوشیده شده است. اصل بنا اتاقی 4در 30/4 متر است و اطراف آن اتاقهایی برای توقف و استراحت مسافران ساخته شده و اطراف محوطه آن نیز برای مسافران استفاده می شود . این مقبره دارای ایوانی با آیینه کاری و دو گل دسته کم ارتفاع با کاشیکاری می باشد.
آدرس :14کیلومتری جنوب شرقی مشهد در بلندیهای مشرف بر بینالود

خواجه اباصلت

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 1192 سال

اباصلت هروی مشهور به خواجه اباصلت خادم حضرت رضا(ع) بوده است.بنا را حاج محمد علی درویش احداث کرده بودکه در حال حاضر توسط اداره اوقاف و امور خیریه خراسان اداره می شوداباصلت هروی از دانشمندان و محدثین مشهور زمان خود بوده است.روایت است که هنگامی حضرت رضا )ع(از راه نیشابوربه مرو نزد مامون می رفتند از آنجاییکه به حضرت خیلی نزدیک بودند ایشان را تا مقصد همراهی کردندو افتخار خدمتگذاری ایشان را داشته اند.این آرامگاه در10کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است و عده ای برای تقرب به وی همان طور که از سالها قبل رسم بوده است وصیت می کرنند در اطراف آرامگاه خواجه دفن شوند.بنای اصلی بقعه چهار گوش به ابعاد5/6 متر است و با چهار درگاه با خارج تماس دارد.دیواره های داخلی گنبد آیینه کاری است و در زیر سقف دورتادور رسمی بندی دارد.
آدرس :فریمان در 10کیلومتری مشهد

منبع:iranpedia
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
آرامگاه شیخ طبرسی

واقع در استان خراسان رضوی و شهر مشهد


نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 880 سال

ابو علی نفصل حسن بن فضل طبرسی متوفی به سال 548 ه ق صاحب تفسیر مجمع البیان است. مزار وی در فلکه شمالی در محوطه باغ رضوان واقع شده و خیابان مجاور آرامگاه وی از قدیم بنام خیابان طبرسی نامیده می شود. وی در سال 523 ه ق از مشهد به سبزوار رفت و پس از مدتی در این شهر وفات یافت سپس جسد او به مشهد منتقل و در محل مزبور به خاک سپرده شد.
آدرس :میدان شمالی در محوطه باغ رضوان مجاور خیابان طبرسی

مدرسه غياثيه(خرگرد)

واقع در استان خراسان رضوی و شهر خواف

نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 580 سال
( تاریخ میلادی : 1506-1370 )

مدرسه‌ خرگرد از ابنيه‌ قرن‌ نهم‌ هجري‌ قمري‌ است‌ و در سال‌ 848 هجري‌ قمري‌ احداث‌ شده‌ است‌. باني‌ مدرسه‌ خواجه‌ غياث‌ الدين‌ پيراحمد خوافي‌وزير سلطان‌ شاهرخ‌ بهادر تيموري‌ است‌ و معماران‌ آن‌ استاد قوام‌ الدين‌ و غياث‌ الدين‌ شيرازي‌ بوده‌اند. اين‌مدرسه‌ چهارگوش‌ چهار ايوان‌ دارد كه‌ دهانه‌ هر ايوان‌ آن‌ 5/4 متر و بلندي‌ آن‌ها نيز 11 متر است‌. مدرسه‌ شامل‌32 حجره‌ فوقاني‌ و تحتاني‌ است‌ و صحن‌ و حجره‌هاي‌ آن‌ دو طبقه‌ مي‌باشد. تزئينات‌ بنا از كاشي‌ و سنگ‌ مرمراست‌.
آدرس :روستاي‌ خرگرد خواف‌

آرامگاه كمال الملك

واقع در استان خراسان رضوی و شهر نيشابور

نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 61 سال
( تاریخ میلادی : 1979-1925 )

مقبره محمد غفار فرزند ميرزا بزرگ كاشاني ملقب به كمال الملك كه از سرآمدان نقاشي در ايران است ، در ابتداي باغ نيشابور قرار دارد و زايرتگاه فرهنگ دوستان ايراني است . مجمد غفار در سال 1246 هجري در كاشان در خانواده اي هنرمند و هنر پرور به دنيا آمد و در جواني به دستور ناصرالدين شاه در عمارت بادگير به كار نقاشي مشغول شد و تابلوهاي نفيس بسياري ساخت. تابلوي معروف تالار آيينه ، تابلوهاي يهودي، فالگير بغدادي و ميدان كربلا از آثار اوست. كمال الملك در سال 1307 شمسي از كار كناره گرفت و به ملك شخصي خود در حسين آباد نيشابور رفت و در 27 مرداد 1319 در گذشت. وي جز آن كه هنرمندي لايق بود داراي صفات نيك و برجسته اي نيز بوده است.
آدرس :ابتداي باغ نيشابور

افلاك نما

واقع در استان خراسان رضوی و شهر نيشابور
نوع بنا : تاریخی
گنبدي شكل هر آنجه در آسمان در يك محدوده زماني ديده مي شود مي توان رويت كرددر دنيا 3000افلاك نما داريم از جمله در تهران و تبريز با ابعاد كوچكتر
منبع:iranpedia
 

mr_samyar

عضو جدید
مشهد

مشهد







دره آل ،مشهد و يک سفر شگفت انگيز !

118 مسافر: تدارک دیدن برای سفر به روستایی خوش آب و هوا و معتدل شاید بهترین گزینه تفریحی باشد. روستایی که با وجود تمام جاذبههای گردشگری از جمله هوای معتدل، طبیعت بکر و زیبا، غار، دره، قلعه و… تاکنون ناشناس مانده است.

اگر اهل روستاگردی و تماشای طبیعت بکر و دست نخورده هستید، پیشنهاد ما به شما روستای آل در مشهد است که با تمام جذابیتهایش سفری خاطرهانگیز را برای شما رقم خواهد زد.



روستای شگفتانگیز آل در 45 کیلومتری شمال مشهد در جاده کلات و درهای به نام کارده واقع شده است در نزدیکی این روستا سد نسبتا بزرگی به نام کارده وجود دارد که در اطراف خود مناظر شگفت انگیز و بدیعی خلق کرده است.
سد کارده در زمره گردشگاههای آبی مشهد، در کیلومتر 20 جاده این شهر به کلات بر روی رودخانهای به نام کارده واقع شده و مسیر دسترسی به این منطقه گردشگاهی از انتهای خیابان خواجهربیع ممکن است.
رودخانه کارده با جریان دائمی و مناظر بسیار زیبای چشمنواز کوهستانی یکی از زیباترین تفرجگاهها به شمار میآید. در این مکان تسهیلاتی از جمله محل استراحت موقت، سکو، فروشگاه و… برای زائران و مسافران در نظر گرفته شده است.


دره کارده

دره کارده یا دره آل مسیر قدیم مشهد به کلات و یکی از مهمترین معابری بوده که ایران را از طریق کلات به آسیای میانه و جنوب ترکمنستان ارتباط میداده است. این دره معبر و گذرگاه محاکمان و مهاجرانی بوده است که از قدیم میان جنوب ترکمنستان و دشت مشهد در رفت و آمد بودند.

کتیبه خان تاشی

از جمله اتفاقات مهمی که در دره کارده اتفاق افتاده عبور محمدخان شیبانی یا شیبکخان ازبک در سال 915 هجری بوده است که وی پس از این که شهر طوس را تا حدی بازسازی و مرمت کرد آن را یادگارخانی نامید و چگونگی مرمت طوس را بر روی سنگی در مجاورت روستای آل نگاشت.
این کتیبه یکی از مهمترین اسناد تاریخی خراسان به حساب میآید، نوشته مزبور بر روی صخرهای جدا شده از کوه کتیبه شده و رگههای سفیدی در زیر آن دیده میشود. این اثر در محل به خان تاشی مشهور است. خان تاشی (سنگ خان) که نام آن واژهای است ترکی دارای 10 سطر به طول یک متر به خط ثلث بسیار زیبا است. شیبکخان ازبک پس از نگاشتن سنگ به مرو رفت و شاه اسماعیل صفوی او را تعقیب و در مرو به قتل رسانید و تا مدتی دست ازبکها از خراسان کوتاه شد.
این اثر ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۳۰۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه عماد

از دیگر آثار تاریخی نزدیک به روستا قلعهای به نام عماد که در محل به آن قلعه ماد یا مات میگویند. این اثر قلعه سنگی بزرگی در فراز ارتفاعات مشرف بر دره کارده و نزدیک به روستای آل است.
از خیل معماری این بنا امروزه بخشی از دیوارها و حوض ساروجی آن بر جای مانده است. سفالهای پراکنده در بالای کوه و میان قلعه نشان میدهد که این قلعه از سده نهم هجری مورد استفاده حکام تیموری بوده و تا زمان صفویه رونق داشته است.

دره انجیر

دره انجیر یکی از جاذبههای طبیعی این منطقه به شمار میرود که با عرض کم و موانع صخرهای پوشیده از درختان انجیر وحشی دارای منظرهای دیدنی و جالب است. همچنین در این مکان غار دره آل وجود دارد که با دهانه بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند به جاذبهای منحصر به فرد برای گردشگران و طبیعتگردان تبدیل شده است.
غاره دره آل مکانی است با دهانه بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند که چشمهای در مجاورت آن قرار دارد. این غار در ابتدای جاده دره آل پس از روستاهای اندروخ و کارده قرار دارد و مسیر جاده مشهد تا روستای آل اسفالت است.


روستاهای گردشگری؛ بستر توسعه اکوتوریسم

صنعت گردشگری امروزه یکی از بزرگترین صنایع مطرح در دنیا است به طوری کـه درآمد حاصل از آن بـا درآمدهای نفتی برابری میکند؛ این صنعت علاوه بر کسب درآمد و ایجاد اشتغال موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی میشود.
یکی از انواع گردشگری که قدمتی بیشتر از یک قرن دارد گردشگری روستایی است؛ این نوع گردشگری به سبب جذابیت، استفاده از فضا و ویژگیهای محیط روستایی بـرای گـردشگران و ارتقای شاخصهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی منطقه میزبان، از دیرباز مورد توجه گردشگران واقع شده است.


استان خراسان رضوی به واسطه برخورداری از جاذبههای طبیعی و روستایی بسیار میتواند علاوه بر گردشگری مذهبی به مقصدی برای گردشگران طبیعی و علاقمند به روستا گردی تبدیل شود.
روستاهای این استان با تنوع فرهنگی و جاذبههای خاصی که دارند میتوانند در زندگی روستاییان نقش موثری را ایفا کنند، شناسایی این جاذبهها و در پی آن معرفی آنها در قالب اقلام تبلیغاتی نظیر بروشور، پوستر، کتابچه، بنر، لوح فشرده و… امری مهم در توسعه گردشگری روستایی است.


رونق طبیعتگردی در استان خراسانرضوی میتواند ضمن حفظ محیط زیست جاذبههای بیشتری برای مسافران به استان ایجاد کند. طبق نظر برخی کارشناسان ارکان اصلی طبیعتگردی شامل تاثیر زیست محیطی، توجه به فرهنگ مناطق میزبان، جلب رضایت گردشگران و سرانجام سود اقتصادی میزبانان اکوتوریسم میباشد.


برای توسعه و رونق اکوتوریسم در استان خراسان رضوی و بهرهبرداری از ظرفیتهای ناشناخته آن باید برنامهای جامع برای طبیعتگردی استان تدوین شود آنگاه دادههای مکانی برای هر یک از جاذبههای مختلف طبیعتگردی در استان تدوین شده و پایگاه اطلاعرسانی جامع و معرفی جاذبههای طبیعتگردی استان ایجاد شود.

بر اساس پیشبینی سازمان جهانی جهانگردی تا سال 2020 میلادی بیش از 50 درصد گردشگران دنیا گردشگران طبیعی و اکوتوریسمی خواهند بود بنابراین برنامهریزی برای پذیرش این افراد ضروری به نظر میرسد.

منبع:http://118mosafer.ir
 

sahar607

عضو جدید
ییلاقات مشهد

ییلاقات مشهد

[h=2] ییلاقات مشهد[/h] کسانی که اغلب با تور مشهد سفر می کنند .زیارت امام رضا (ع) برای اکثر گردشگران در الویت قرار دارد . در کنار زیارت امام رضا (ع) لذت از تفریحات مشهد نیز می تواند سفر شما را سفری سیاحتی زیارتی کند. یکی از مهم ترین تفریحات ییلاقات مشهد می باشد که دارای طبیعت زیبا و لذت بخش است و می توانید یک روز از سفر خود را به آن اختصاص دهید.

ییلاقات مشهد

[h=3] ییلاقات طرقبه[/h] ییلاق طرقبه با نام تروغبذ سابقه‌ای طولانی در تاریخ مشهد دارد تا آنجا که (مقدسی) در حدود سال ۳۸۰ هجری قمری تروغبذ را از شهرهای توس می‌داند ییلاق طرقبه بر سر راه کوهستانی «مال رو» مشهد به نیشابور (درود) واقع شده و از این لحاظ طی تاریخ به عنوان گذرگاه و تفرج‌گاه به شمار رفته است. در روزنامه سفر خراسان ناصرالدین شاه، نیز از ییلاقات این منطقه آمده است. ییلاق طرقبه در دامنه کوه‌های بینالود و در امتداد دره بسیار با صفایی قرار دارد. به سبب داشتن آب و هوای سالم و مطبوع هر سال مسافران فراوانی در فصل تابستان از این محل دیدن می‌کنند.ییلاق طرقبه دارای «پارک شهر» است و در دو سوی جاده ورودی آن مغازه‌های بسیاری فروشنده انواع خشکبار و صنایع دستی می‌باشند. محصولات باغی طرقبه فراوان است و دارای سیب و گیلاس مرغوبی نیز می‌باشد. دارای باغها و پارکهای زیادی می باشد. این شهر به داشتن تپه های زیبا و شب های خنک در تابستان شهرت داشته و همچنین فروشگاه های بزرگی برای خرید سوغات هایی نظیر صنایع دستی، فرش،سبدهای حصیری و تابلوهای حکاکی شده دارد. این منطقه رستورانهای سنتی بسیاری داشته و یکی از رایج ترین غذاهای محلی آن«دیزی» می باشد.آدرس: این منطقه کوهستانی بسیار زیبا در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد واقع شده است.

ییلاقات مشهد

[h=3] ییلاقات شاندیز[/h] ییلاق شاندیز به عنوان یکی از ییلاقات دشت توس مورد توجه بوده و در گذشته نیز راه کاروانروی تابستانی مسیر شاندیز به توس از پستی و بلندی‌های همین منطقه عبور می‌کرده است. امروزه محور گردشگری شاندیز را علاوه بر ویرانی که جنبه تاریخی دارد و دارای مزار و رباطی کهن می‌باشد، روستاهای سرآسیاب، ارچنگ، خادر، شاندیز، ابرده پایین، ابرده بالا و زشک تشکیل می‌دهد. ورود به این محور از امتداد بلوار وکیل‌آباد ممکن است. رودخانه‌ها و دره‌های متعدد شاندیز اقلیم متنوع و چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت را به بیننده عرضه می‌کند. درختان و درخچه‌های غیرمثمر در منطقه شامل چنار، سپیدار، اشن، ارغوان و ارس است و از گونه‌های شاخص حیات‌وحش آن می‌توان به گوسفند وحشی، گراز، گرگ و… اشاره کرد، همینطور هدهد، توکای سیاه، دم جنبانک و… در فهرست پرندگان این منطقه قرار دارد. رودخانه‌های پر آب منطقه سبب پراکنش درختان، وجود باغ‌های انبوه، مناظر متنوع و آب و هوایی مطبوع شده‌اند که همواره مورد استقبال ساکنان شهر مشهد و گردشگران منطقه واقع می‌شود. علاوه بر آن زائرین بارگاه حضرت رضا(ع) برای گذران اوقات به این مکان می‌آیند و این استقبال روز افزون گردشگران طبیعت نشانگر قابلیت‌های طبیعی منطقه برای گسترش فعالیت‌های گردشگری است. در ابتدای ورود به شاندیز فروشگاه‌هایی دیده می‌شود که به عرضه صنایع دستی از جمله پوستین، گلیم، ظروف سنگی هرکاره و… اشتغال دارند. پارک شهر شاندیز از اماکنی است که فضای مطلوبی را برای استراحت موقتی خانواده‌ها به گردشگران و دوستداران طبیعت ارایه می‌دهد. قابلیت‌های شاندیز آن را به عنوان یک منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری در کشور معرفی نموده است. آدرس: منطقه شاندیز واقع در ۳۸ کیلومتری غرب شهر مشهد واقع است .
ییلاقات مشهد

[h=3] روستای گلستان[/h] روستای گلستان دارای مناظر کوهستانی و باغات میوه با دره های سرسبز که رغم وجود این مواهب طبیعی از جمله بند گلستان ، وجود آستان مقدس امام زادگان یاسر و ناصر به اهمیت گردشگری آن افزوده است. در سفر مشهد بازدید از این مکان تفریحی مشهد خالی از لطف نیست . آدرس: واقع در ۵کیلومتری مشهد.

ییلاقات مشهد

[h=3] روستای خادر[/h] روستای خادر واقع در یک کیلومتری شاندیز در درون دره‌ای زیبا به وسعت هزار هکتار قرار گرفته که بافت آن نیز از چندین دره کوچک و بزرگ شکل گرفته است. دشتی ناهموار در ارتفاعات منطقه، در گذشته محل رویش گیاهان دارویی بوده است. اراضی خادر با وضعیتی منحصربه فرد در حد فاصل دو رودخانه شاندیز و نغندر قرار گرفته است. ارتفاعات این منطقه مناسب برای کوهپیمایی خانواده‌ها است و وجود قنات و استخر در بخش غربی آن موسوم به سرچشمه محل اطراق مناسبی برای گردشگران محسوب می‌شود.آدرس: واقع در یک کیلومتری شاندیز.
ییلاقات مشهد

[h=3] روستای ابرده[/h] روستای ابرده پایین میان دره ای است و پیرامون آن را ارتفاعات در بر گرفته است. تنها رودخانه ای که از آن می گذرد جریان آبی زشک می باشد. مردم این روستای ییلاقی بیشتر به امر زراعت ، باغداری و یا دامداری اشتغال دارند. آب و هوای این ناحیه از شاندیز معتدل کوهستانی است این منطقه به دلیل وجود کوه های مستعد ، در فصل زمستان به پیست اسکی برای علاقه مندان به این ورزش تبدیل می شود و گروه های ورزشی بسیاری از گردشگران در این فصل برای بهره بردن از طبیعت برفی این ناحیه از ارده می آیند.آدرس: واقع در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر طرقبه.
ییلاقات مشهد

[h=3] روستای ابرده بالا[/h] روستای ابرده بالا بسیار خوش آب و هوا در مسیر رودخانه زشک واقع گردیده و با مناظر چشم‌نواز و دل‌انگیز همواره پذیرای گردشگران و زائرین می‌باشد. باغات فراوان حاشیه رودخانه فضای خاصی را برای این منطقه ایجاد نموده و بیشترین مراکز پذیرایی و اطراقگاه‌ها در همین مسیر قرار دارد.آدرس: این مکان در محور گردشگری مشهد – شاندیز واقع بوده و فاصله آن تا شهر شاندیز ۴ کیلومتر است.
ییلاقات مشهد

[h=3] روستای زشک[/h] کی از زیباترین ییلاقات مشهد ، روستای زشک است . این روستا به لحاظ مناطق دیدنی و طبیعی یکی از با صفاترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد است.آدرس: این روستا در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و در ۴۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.
ییلاقات مشهد
 

riocops

عضو جدید
تور چیست؟ تور مشهد

تور چیست؟ تور مشهد



نام تور، مسافرتی امن و بی دردسر را برای انسان تداعی می‌کند. شرکت‌های زیادی در حال ارائه خدمات تورهای مسافرتی داخلی و خارجی در ایران می‌باشند. تنوع در انواع هتل‌ها، خدمات و زمان تورها باعث گردیده تا مسافران بتوانند به راحتی تور مورد دلخواه خود را انتخاب نمایند.
یکی از بیشترین و پرمخاطب ترین تورهای داخل کشور، تور مشهد می باشد، تور مشهد به دلیل وجود هتل های متنوع و مختلف در مشهد به تعداد روز های مختلف و قابل انتخاب توسط مسافران رزرو می شود. اما میانگین روز های انتخابی در تور مشهد 3 الی 4 روز می باشد و تعداد روز ها به انتخاب مسافران قابل تغییر می باشد.
هزینه تور مشهد به موارد کلی و جزئی زیادی بستگی دارد. نوع و کیفیت ارائه خدمات تور نیز مشخص کننده هزینه تور مشهد می باشد. به عنوان مثال موارد زیر در قیمت نهایی تور مشهد تعیین کننده است:
1- تعداد نفرات (گروهی، خانوادگی یا انفرادی): هرچه تعداد نفرات تور مشهد بیشتر باشند قیمت تمام شده هتل های اقامتی کاهش می یابد و از حیث هزینه اقامتی به صرفه تر خواهد بود
2- تعداد روزهای رزرو شده : هرچه تور مشهد را با تعداد روزهای بیشتری انتخاب کنید هزینه تمام شده افزایش می یابد
3- نوع و درجه هتل (از هتل یک تا پنج ستاره و از هتل آپارتمان معمولی تا عالی) : هتل های پنج ستاره گران ترین نرخ اقامتی را دارند و هتل آپارتمان های معمولی دارای کمترین نرخ می باشند،​
4-خدمات اقامتی هتل(اقامت تنها، فقط با صبحانه یا فولبورد)​
5-فاصله دوری و نزدیکی هتل از حرم مطهر امام رضا(ع)​
6- وسیله سفر به مشهد(هوایی یا زمینی)​
7-زمان سفر به مشهد (پیک یا غیر پیک)​
موارد ذکر شده فوق می توانند در قیمت نهایی تور مشهد تعیین کننده باشند
 

parmis2017

عضو جدید
معرفی چند جاذبه گردشگری و تفریحی مشهد

معرفی چند جاذبه گردشگری و تفریحی مشهد

پارک علمی پروفسور بازیما در مشهد از تفریحاتی متفاوت هیجانی و آموزنده می باشد و برای تمام نوجوانان و جوانان می باشد. این پارک های منحصر بفرد به عنوان جاذبه های تفریحی علاوه بر ویژگی‌های ماجراجویانه، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده که در شهربازی‌ها نیز یافت می‌شود بر مبنای موضوعی خاص شکل می گیرند و فعالیت ها، ساخت و سازها و هر آنچه که در آنها ارائه می شود، تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد. در این پارک‌ها بازدیدکنندگان صرفا به بازی و وقت‌گذرانی نمی‌پردازند، بلکه در مسیر یک داستان جذاب قرار می گیرند که با ترکیب بازی و بازدید، تجربه خوشایند و منحصر‌به‌فردی را خواهند داشت.در پارک علمی پروفسور بازیما سوار بر ماشین زمان شده تا به ابتدای خلقت جهان رفته و سفری پرهیجان را از آغاز آفرینش تا به امروز تجربه کنیم. با سوار شدن بر زیردریایی اکتشافی سری به دنیای عجیب جانوران زیر دریا خواهیم زد.برای اولین بار در کشور به همراه پزشک پروفسور بازیما با عبور از داخل دهان یک انسان غول پیکر و سفر درون اندام های بدن، به کشف اسرار بدن انسان خواهیم پرداخت. پرواز روی آسمان مشهد و کلی بازی های هیجان انگیز دیگر در پارک علمی تفریحی پروفسور بازیما اولین پارک علمی ایران در مجتمع وصال مشهد می باشد.

پارک علمی پروفسور بازیما در مشهد


پارک علمی پروفسور بازیما در مشهد

باغ پرندگان سپاد با مجوز دامپزشکی در منطقه تجاری گردشگری سپاد احداث شده است و نخستین باغ پرندگان در شرق کشور می باشد.برای حفظ سلامتی بازدیدکنندگان، پرندگان و حفظ محیط زیست تیم های پزشکی بصورت شبانه روزی در باغ پرندگان وجود دارد و تمامی افراد با اطمینان خاطر می توانند از این محیط زیبا و دیدنی بازدید کنند.فضای بکر طبیعت باغ پرندگان مشهد از ورودی محوطه نظر هر بیننده ای را جلب توجه خود می کند. این باغ از محیطی زیبا نظیر برکه ها درختان و گونه های گیاهی بی نظیر متشکل شده است. باغ پرندگان سپاد علاوه بر وجود انواع پرندگان کمیاب و نادر ایرانی و آسیایی، پرندگانی از کشور آفریقا در این باغ زیبا وجود دارد.باغ پرندگان سپاد به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل شده است و پیشنهاد ما به تمامی گردشگران تور مشهد این است که این مکان دیدنی مشهد را از دست ندهند.

باغ پرندگان سپاد در مشهد


باغ پرندگان سپاد در مشهد

چشمه آبگرم شاهان گرماب اين چشمه بي نظير بر فراز تپه اي خودنمايي مي كند. آب این چشمه، زلال، بی رنگ، بی بو و فاقد گوگرد، آمونیاک و شوره میباشد. آب گرم این چشمه دارای خواص درمانی است و برای بهبود امراض پوستی مفید می باشد و دمای این آب در حدود 48 درجه سانتی گراد است این چشمه در فاصله 53 كيلومتري شهر فريمان و 144 كيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.


چشمه آبگرم شاهان گرماب در مشهد

منبع:تورکیش-تورمشهد.com
 

raved2017

عضو جدید
منطقه وکیل آباد به دلیل قدمت خود و قرار گرفتن در دره ای با صفا و هوای مطبوع و دل انگیز از دیر باز مورد توجه اهالی شهر و مسافران بوده است. پارک جنگلی وکیل آباد یکی از پارک های وسیع و قدیمی مشهد مقدس است که در 8 کیلومتری جنوب غربی آن واقع شده است.
مساحت وکیل اباد بیش از 70 هکتار است و دارای باغی طبیعی با انبوهی از درختان نار و کاج و درختان کهنسال میباشد که با آب قنات و رودخانه فصلی آبیاری می شوند.
پارک وکیل آباد با پستی و بلندیهای طبیعی و درختان کاج و چنار انبوه ، از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز ییلاقی اطراف مشهد مورد توجه بوده است و شهرداری با اقدامات موثری همچون احداث خیابان و جدول بندی ، کف سازی معابر ، ایجاد آب نما ، برق کشی ، اقامتگاه های موقت ، تأسیسات بهداشتی ، وسایل بازی کودکان و کافه رستوران بر جاذبه های این پارک افزوده است. امروزه با ایجاد معابر و محوطه سازی داخل مجموعه، پیاده روی و نظاره چشم اندازها و طبیعت آن لذتی دو چندان پیدا کرده است. همچنین در کنار پارک جنگلی وکیل آباد، باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی نیز قرار دارد که این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزی، خزندگان و پرندگان مختلف است.
حتما با انتخاب یک تور مشهد خوب سفر خوبی رو برای خودمون بسازیم. هم زیارت و هم سیاحت
 

behsafar

عضو جدید
تور مشهد

تور مشهد

امروز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی شهر بزرگ مشهد مقدس و برنامه تور مشهد بپردازیم تا بتوانیم اندک کمکی به شما در سفر به مشهد داشته باشیم. شهر مشهد مقدس علاوه بر وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم امام رضا (ع) در آن، دارای جاذبه ‌های گردشگری و توریستی بی شماری است. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و انتخاب تور زیارتی مشهد برای سفر آینده‌ تان با ما همراه باشید.
[h=2]راهنمای سفر به مشهد[/h]شهر مشهد دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران است که به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته شده است و همه روزه مردم زیادی از شهر های مختلف و راه ‌های مختلفی از جمله هوایی، ریلی، اتوبوس یا وسایل نقلیه شخصی و یا با کمک تورهای مشهد شامل تور با هواپیما، قطار و یا اتوبوس وارد این شهر بزرگ زیارتی و سیاحتی می‌ شوند.

[h=2]موقیعیت جغرافیایی مشهد[/h]شاید برای شما که می‌ خواهید با تور مشهد سفر کنید، جالب باشد بدانید این شهر کدام قسمت ایران واقع شده و با چه شهر های دیگری همسایه است تا بتوانید از جاذبه ‌های گردشگری این شهر ها نیز استفاده کنید. شهر مشهد با وسعت تقریباً 351 کیلومتر مربع دومین شهر بزرگ ایران به شمار می ‌رود که در استان خراسان رضوی واقع شده و جز شهر های شمال شرقی ایران محسوب می‌ شود.
مشهد در محدوده رود کشف رود و رشته کوه ‌های هزار مسجد از شمال و رشته کوه ‌های بینالود از جنوب آن را احاطه کرده‌ اند. از سمت شمال با شهر کلات، از سمت شمال غرب با شهر های چناران، گلبهار و درگز و از سمت شمال شرق و شرق نیز با شهر سرخس همسایه است. شهر های جنوب شرقی، جنوبی و جنوب غربی مشهد به ترتیب شامل شهر های تربت جام، فریمان، تربت حیدریه و نیشابور است.
[h=2]جمعیت شهر مشهد[/h]شهر مشهد علاوه بر این که دومین شهر بزرگ ایران از نظر وسعت است، دومین شهر ایران از نظر جمعیت هم است. خصوصاً در مواقع خاصی از سال مانند نوروز و تابستان که مردم بیشتری با تور مشهد وارد این شهر می‌ شوند، جمعیت آن رشد چشم گیری می‌ کند. اما طبق نتایج سرشماری سال 1395 مشهد دارای جمعیت تقریبی 3 میلیون و 372 هزار و 660 نفر است.
[h=2]لهجه مردم مشهد[/h]مردم مشهد هم مانند اکثر مردم ایران فارسی صحبت می‌ کنند اما دارای لهجه خاص خود هستند که از نظر دیگر مردم نواحی دیگر ایران لهجه با مزه ‌ای به حساب می‌ آید. نوع خاصی از لهجه مشهدی هم به نام زق وجود دارد که دارای کلمات اصیل و ناب زبان فارسی است. اما به ندرت بین مردم استفاده می ‌شود. گویش اصیل مشهدی از لهجه توس قدیمی ریشه می‌ گیرد که حکیم بزرگ ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را با این لهجه زیبا و کهن سروده است. شما در سفر به مشهد قطعاً با این لهجه زیبا مشهدی آشنا خواهید شد و از آن لذت خواهید برد.
[h=2]وضعیت فرهنگی شهر مشهد[/h]به سبب وجود بارگاه مطهر امام هشتم (ع) در این شهر و زوار بسیاری که با تور مشهد، سفر به مشهد را انتخاب می‌کنند و هم چنین وسعت و رشد بسیار، این شهر دارای فرهنگ کامل و غنی است و البته به دلیل وجود شاعران، بزرگان و دانشمندان زیاد از دیرباز که در مشهد و خراسان رشد یافتند، این فرهنگ و علوم دانشمندان نسل به نسل منتقل شده است. نمونه‌ای از این بزرگان و مشاهیر شاعر بزرگ پارسی گوی فردوسی، عطار نیشابوری، خیام، دکتر علی شریعتی، مهدی اخوان ثالث، حسین ملک و رهبر بزرگ انقلاب هستند.
شهر مشهد دارای مراکز فرهنگی و علمی بسیاری از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه صنعتی سجاد، دانشگاه خاوران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، حوزه علمیه مشهد و …. است که خارج از تورهای مشهد نیز می‌ توانید از این دانشگاه‌ ها دیدن کنید. هم چنین شهر مشهد دارای چندین سینما مجهز مانند سینما هویزه در محدوده خیابان دانشگاه، سینما آفریقا در میدان تقی آباد، سینما سیمرغ در قاسم آباد و دیگر سینما های مشهد شامل سینما قدس، پیروزی، بهمن، رسالت و… است که در مشهد می‌ توانید بهترین فیلم‌ ها را با کیفیت عالی مشاهده کنید.

[h=2]مراکز درمانی و پزشکی مشهد[/h]مشهد دارای بیمارستان‌ های مجهز و متعددی است. از جمله بیمارستان بین المللی و خصوصی رضوی که هرساله بیماران زیادی از شهر ها و کشور های مختلف در قالب تورهای مشهد درمانی و برای معالجه در این بیمارستان به مشهد سفر می‌ کنند. بیمارستان رضوی در حاشیه بزرگراه آزادی قرار گرفته است. بیمارستان سوانح طالقانی حاشیه جاده مشهد به قوچان و نزدیک میدان فردوسی، بیمارستان امام رضا (ع) حاشیه خیابان ابن سینا، بیمارستان قائم نبش احمد آباد، بیمارستان امام حسین (ع) در طلاب، بیمارستان ارتش (شمس الشموس) حاشیه خیابان بهار، دارالشفا امام رضا (ع) و….. از جمله بیمارستان ‌های معروف و مجهز مشهد است. اگر در تور مشهد دچار مشکلی شدید می‌ توانید به یکی از این بیمارستان‌ ها مراجعه و خدمات درمانی دریافت کنید.
[h=2]آب و هوای شهر مشهد[/h]مشهد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد به طور کلی دارای آب و هوای سرد و خشک و کوهستانی است و رطوبت هوا پایین‌ تر است. در اواخر خرداد و اوایل تیرماه دارای بیش‌ ترین دما هوا و در ماه ‌های دی و بهمن دارای کم ترین دما هوا در طول سال است.
[h=2]بهترین زمان سفر با تور مشهد[/h]شاید شما که می‌ خواهید از تور مشهد استفاده کنید و سفر به مشهد را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کنید برایتان این سؤال به وجود آید که چه زمانی بهترین زمان مسافرت به مشهد است؟ باید بگوییم اوج ترافیک ورود و خروج مشهد و ساعت کاری بالای تورهای مشهد در فصل بهار و به ویژه فروردین و یا اواخر اسفند ماه است. در این موقع از سال اگر از تور توریستی مشهد استفاده می‌ کنید باید عرض کنیم که مشهد دارای آب و هوای مرطوب، بارانی و مطبوعی است و یکی از بهترین زمان‌ های سفر به مشهد است.
اما به دلیل حجم زیاد ترافیک ورود و خروج به مشهد ممکن است هزینه مسافرت تان زیاد شود که بهتر است از تورهای ارزان مشهد استفاده کنید و از برنامه تورهای مشهد و جاذبه های مشهد لذت ببرید. زمان دیگری که برای سفر به مشهد به شما پیشنهاد می‌ کنیم اواخر تابستان و اوایل مهر ماه است که هوا خنک‌ تر است و عموماً روز های تعطیلات مدارس است. دیگر مواقعی که مسافرین و زوار مشهد را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌ کنند تعطیلات مذهبی از جمله ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت و ایام محرم و دیگر اعیاد یا شهادت های مذهبی است. هم چنین شما می‌ توانید از تور لحظه آخری که تور ارزان مشهد است استفاده کنید.
[h=2]اطلاعات پرواز و فرودگاه مشهد[/h]شهر مشهد دارای یک فرودگاه با نام فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است که در جنوب شرقی مشهد و بلوار شهید هاشمی نژاد واقع شده است. این فرودگاه دارای پرواز های داخلی و خارجی است. مسیر پرواز های داخلی مشهد شامل شهر های تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، چابهار، زابل، نوشهر، یزد، رشت، ساری، زاهدان، اهواز، بوشهر، کیش، کرمانشاه، قشم، گرگان و همدان است. مسیر های خارجی پرواز ها و تورهای مشهد شامل استانبول، بحرین، بغداد، بیروت، جده، دبی، دمام، دوحه، دوشنبه، شارجه، قندهار، کابل، کویت، لاهور، مدینه، مزارشریف، نجف و هرات است. که تور مشهد به این شهر ها و بالعکس تقریباً وجود دارد.
حداقل هزینه تور ارزان مشهد به صورت هوایی درحدود 250 هزار تومان از شهر تهران و حداکثر هزینه تور لوکس مشهد به صورت هوایی 2 میلیون و 500 هزار تومان از شهر استانبول است. البته این اعداد متغیر است و ارتباط تنگاتنگی با زمان و محل مبدأ مسافرت دارد. و البته نوع هتل اقامتی و هزینه‌ های جانبی را نیز باید در نظر گرفت. اگر هم بدون تور وارد فرودگاه مشهد می‌ شوید نگران نباشید. از فرودگاه شهید هاشمی نژاد به بیشتر نقاط اصلی شهر ایستگاه مترو و اتوبوس وجود دارد.

[h=2]جاذبه ‌های دیدنی و تفریحی تور مشهد[/h]در نظر اول مشهد به عنوان مهم‌ ترین شهر مذهبی ایران شناخته می ‌شود و دلیل مسافرت مردم به مشهد و استفاده از تور مشهد بیشتر همین موضوع است. اما خوب است بدانید مشهد علاوه بر حرم مطهر رضوی سرشار از محیط ‌های زیارتی دیگر، تفریحگاه ‌های بسیار در داخل و اطراف شهر، ییلاقات فراوان با آب و هوای عالی، ابنیه تاریخی و بسیاری مراکز گردشگری است که از جاذبه های مشهد به شمار می آیند. پس پیشنهاد می‌ کنیم در سفر به مشهد و در مشهد از این نقاط زیبا دیدن کنید. برای آشنایی با این مناطق زیبا در ادامه با ما همراه باشید.
[h=3]زیارتگاه ها در تور مشهد[/h]از جمله محیط ‌های زیارتی و سیاحتی شهر مشهد امام زادگان خواجه مراد، خواجه اباصلت در شرق مشهد و اول جاده فریمان است. امام زاده خواجه ربیع، امام زاده یحیی، امام زادگان سید یاسر و سید ناصر در نزدیکی طرقبه و …. از جمله اماکن مذهبی و سیاحتی مشهد است که مسافرینی از جای جای ایران و کشورهای عربی را پذیرا می ‌باشند. اگر در مشهد به دنبال فضا های معنوی و مذهبی هستید بهتر است از این اماکن دیدن کنید.
[h=3]پارک ملت مشهد[/h]مشهد تفریحگاه‌ های بسیاری دارد بخصوص در چند سال اخیر در این زمینه رشد خوبی داشته است. در تور مشهد می ‌توانید از این محیط ‌های زیبا و خوش آب و هوا بازدید کنید. بوستان یا پارک ملت یکی از بوستان‌ های معروف مشهد واقع در فلکه پارک و بین خیابان معلم و خیابان امامت قرار دارد. بوستان ملت دارای شهربازی و چرخ و فلک، فضا های ورزشی، دریاچه مصنوعی به همراه رقص نور و آب و پارکینگ اختصاصی است.
[h=3]پارک جنگلی وکیل آباد[/h]در انتهای خیابان وکیل آباد با وسعت چشم گیر دارای مناظر زیبا و سر سبز، رستوران، فضا بازی و….. است. در رو به روی پارک جنگی وکیل آباد باغ وحش وکیل آباد قرار دارد این مجموعه دارای انواع حیوانات و پرندگان و خزندگان و هم چنین مجهز به شهربازی است که در تور مشهد پیشنهاد می‌ کنیم به این مجموعه سر بزنید.
[h=3]کوهسنگی مشهد[/h] یکی از اماکن مورد علاقه توریست ‌ها و زوار گرامی در مشهد کوهسنگی است که در انتها خیابان تقی آباد واقع شده است و دارای رستوران، پارک، فواره‌ های زیبا و در بالای کوه مقبره چند شهید گمنام قرارگرفته است. پیشنهاد می‌ کنیم هنگام شب در مشهد از این مکان دیدن کنید چرا که زیبایی شهر از فراز کوهسنگی و حرم مطهر دو چندان می ‌شود. البته باید در این راستا پارک خورشید معروف به بام مشهد را نیز به شما معرفی کنیم. این مکان بسیار مرتفع‌ تر از کوهسنگی است و در تور مشهد از بالا کوه کاملاً شهر به زیبایی می ‌درخشد. مکان زیبا دیگر خیابان گلستان است که سقف خیابان پوشیده از چتر است و فضا خیره کننده ‌ای را ایجاد کرده است و در مشهد باید حداقل یک بار از آن جا عبور کنید.
[h=3]ییلاقات سرسبز در تور مشهد[/h]مهم ‌ترین ییلاقات مشهد که بیش‌ ترین توریست‌ های ایرانی و کشورهای حوزه خلیج فارس را به خود جذب می‌کنند، شامل ییلاقات طرقبه، شاندیز، نغندر، زشک، دهبار، جاغرق، روستا مایون، غارمغان، آبشارهای اخلمد در چناران، چالیدره، بند گلستان و دیگر نواحی زیبا و خوش آب و هوا و البته توریستی مشهد که در تور مشهد حتماً باید از این نقاط دیدن کنید. البته باید خوش شانس باشید که در مشهد می توانید از این اماکن دیدن کنید.

[h=3]ابنیه تاریخی مشهد[/h]مشهد و خراسان به دلیل سابقه تاریخی بسیاری که دارد دارای ابنیه تاریخی زیادی است که مورد بازدید عموم و گردشگران در تور توریستی مشهد قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال آرامگاه نادرشاه افشار و موزه نادری است که مقبره نادر شاه افشار پادشاه سلسله افشاری و هم چنین موزه اسلحه در آن واقع شده است و در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. میل اخنگان در شمال شهر مشهد قرار دارد و قدمت آن به دوره تیموری بر می‌ گردد. مسجد گوهر شاد، گرمابه سعدی، میل رادکان چناران، باغ خونی، باغ ملی از دیگر ابنیه تاریخی است که در تور مشهد و در سفر به مشهد می‌ توانید از آن ‌ها دیدن کنید و لذت ببرید.
گنبد خشتی مقبره یکی از امام زادگان است که به همین نام معروف است و قدمت آن به دوره صفویه بر می گردد. این گنبد در ابتدای خیابان طبرسی واقع شده است. آرامگاه فردوسی که در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فرعی جاده مشهد به قوچان واقع شده است و علاوه براین، آرامگاه این شاعر بزرگ تبدیل به موزه و محل بازدید گردشگران عزیز است. گنبد هارونیه نیز در نزدیکی مقبره فردوسی واقع شده است.
[h=2]معروف ترین رستوران های مشهد[/h]یکی از بهترین رستوران ‌های مشهد رستوران پسران کریم واقع در خیابان فرهاد است. رستوران‌ های شاندیز نیز بسیار معروف هستند و مورد استقبال توریست ‌ها و مسافران قرار می‌ گیرد. دیگر رستوران‌ های مشهد می‌ توان به رستوران هتل درویشی، رستوران بابا قدرت، رستوران سدروس و رستوران تشریفات مشهد اشاره کرد.
[h=2]بهترین مراکز خرید مشهد[/h]در شهر مشهد مراکز خرید بسیار بزرگ و زیبایی هستند که در تور مشهد می‌ توانید خرید های خود را از این مراکز خرید انجام دهید و در شهر مشهد از خرید لذت ببرید. در این بخش به معرفی تعدادی از این مراکز پرداخته ایم:

  • بازار رضا در خیابان امام رضا (ع)
  • مرکز خرید پروما در میدان جانباز
  • مرکز خرید الماس شرق در انتها خیام
  • مرکز خرید زیست خاور در تقی آباد
  • مرکز خرید آرمان در خیابان نواب صفوی
  • برج آلتون در بولوار دانشگاه
  • کیان سنتر در میدان جانباز
  • مجتمع تجاری گوهرشاد در بولوار سازمان آب
  • مرکز خرید خورشید مشهد در احمدآباد
  • بازار فردوسی در انتها بلوار مفتح
  • بازار ملل در تقاطع بزرگراه شهید بابا نظر و بلوار شهید آوینی
  • بازار حکیم مشهد (بازار روس‌ها) در خیابان امام خمینی
[h=2]گفته ها و ناگفته های تور مشهد[/h]شهر مشهد توریستی ترین شهر ایران است. و سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر دنیا می باشد. در این بخش قصد داریم درخصوص نکات مهمی که در تور مشهد به کارتان بیاید صحبت کنیم:
شهر مشهد مانند شهر تهران از سیستم حمل و نقل خوبی برخوردار است و زائران تور مشهد می توانند از مترو، بی آر تی، اتوبوس و تاکسی استفاده کنند. متروی مشهد در حال حاضر دو خط فعال دارد که به به راحتی اکثر نقاط مشهد را به یکدیگر متصل کرده است، بدون شک استفاده از مترو، جابجایی در سطح شهر برای شما راحت خواهد بود. به هنگام سفر به مشهد توجه داشته باشید که گرفتار افراد دزد و سودجو نشوید، افرادی که در کمترین زمان جیبتان را خالی می کنند. از این رو پیشنهاد می شود که در سفر با تور مشهد در زمان زیارت حرم نگهداری از اشیاء گرانبها مانند جواهرات و طلای خود را به بخش امانتداری حرم بسپارید و با خیال راحت زیارت کنید و به هنگام بازگشت آنها را تحویل بگیرید.
نکته مهم و اساسی حجاب در این شهر است، با توجه به موقعیت مذهبی که این شهر دارد سعی کنید در سطح شهر حجاب را جدی بگیرید و در زمان زیارت حتما از چادر استفاده کنید زیرا به هنگام ورود به حرم پوشیدن چادر برای خانم ها و دختران بالای 9 سال الزامی می باشد. در تور مشهد پیاده روی در بازارهای اطراف حرم در ساعات پایانی شب را از دست ندهید، با قدم زدن در میان مغازه ها سرزندگی بازارها را حس خواهید کرد. از گفته های مردم این شهر پیداست که کرکره های مغازه های اطراف حرم سالهاست پایین نیامده اند بلکه شبانه روزی باز هستند و به صورت شیفتی کار می کنند.


منبع :https://safaryar.net/tours/mashhad/
 
آخرین ویرایش:

behsafar

عضو جدید
تور لحظه آخری مشهد

تور لحظه آخری مشهد

امروز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی شهر بزرگ مشهد مقدس و برنامه تور مشهد بپردازیم تا بتوانیم اندک کمکی به شما در سفر به مشهد داشته باشیم. شهر مشهد مقدس علاوه بر وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم امام رضا (ع) در آن، دارای جاذبه ‌های گردشگری و توریستی بی شماری است. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و انتخاب تور زیارتی مشهد برای سفر آینده‌ تان با ما همراه باشید.
[h=2]راهنمای سفر به مشهد[/h]شهر مشهد دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران است که به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته شده است و همه روزه مردم زیادی از شهر های مختلف و راه ‌های مختلفی از جمله هوایی، ریلی، اتوبوس یا وسایل نقلیه شخصی و یا با کمک تورهای مشهد شامل تور با هواپیما، قطار و یا اتوبوس وارد این شهر بزرگ زیارتی و سیاحتی می‌ شوند.

[h=2]موقیعیت جغرافیایی مشهد[/h]شاید برای شما که می‌ خواهید با تور مشهد سفر کنید، جالب باشد بدانید این شهر کدام قسمت ایران واقع شده و با چه شهر های دیگری همسایه است تا بتوانید از جاذبه ‌های گردشگری این شهر ها نیز استفاده کنید. شهر مشهد با وسعت تقریباً 351 کیلومتر مربع دومین شهر بزرگ ایران به شمار می ‌رود که در استان خراسان رضوی واقع شده و جز شهر های شمال شرقی ایران محسوب می‌ شود.
مشهد در محدوده رود کشف رود و رشته کوه ‌های هزار مسجد از شمال و رشته کوه ‌های بینالود از جنوب آن را احاطه کرده‌ اند. از سمت شمال با شهر کلات، از سمت شمال غرب با شهر های چناران، گلبهار و درگز و از سمت شمال شرق و شرق نیز با شهر سرخس همسایه است. شهر های جنوب شرقی، جنوبی و جنوب غربی مشهد به ترتیب شامل شهر های تربت جام، فریمان، تربت حیدریه و نیشابور است.
[h=2]جمعیت شهر مشهد[/h]شهر مشهد علاوه بر این که دومین شهر بزرگ ایران از نظر وسعت است، دومین شهر ایران از نظر جمعیت هم است. خصوصاً در مواقع خاصی از سال مانند نوروز و تابستان که مردم بیشتری با تور مشهد وارد این شهر می‌ شوند، جمعیت آن رشد چشم گیری می‌ کند. اما طبق نتایج سرشماری سال 1395 مشهد دارای جمعیت تقریبی 3 میلیون و 372 هزار و 660 نفر است.
[h=2]لهجه مردم مشهد[/h]مردم مشهد هم مانند اکثر مردم ایران فارسی صحبت می‌ کنند اما دارای لهجه خاص خود هستند که از نظر دیگر مردم نواحی دیگر ایران لهجه با مزه ‌ای به حساب می‌ آید. نوع خاصی از لهجه مشهدی هم به نام زق وجود دارد که دارای کلمات اصیل و ناب زبان فارسی است. اما به ندرت بین مردم استفاده می ‌شود. گویش اصیل مشهدی از لهجه توس قدیمی ریشه می‌ گیرد که حکیم بزرگ ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را با این لهجه زیبا و کهن سروده است. شما در سفر به مشهد قطعاً با این لهجه زیبا مشهدی آشنا خواهید شد و از آن لذت خواهید برد.
[h=2]وضعیت فرهنگی شهر مشهد[/h]به سبب وجود بارگاه مطهر امام هشتم (ع) در این شهر و زوار بسیاری که با تور مشهد، سفر به مشهد را انتخاب می‌کنند و هم چنین وسعت و رشد بسیار، این شهر دارای فرهنگ کامل و غنی است و البته به دلیل وجود شاعران، بزرگان و دانشمندان زیاد از دیرباز که در مشهد و خراسان رشد یافتند، این فرهنگ و علوم دانشمندان نسل به نسل منتقل شده است. نمونه‌ای از این بزرگان و مشاهیر شاعر بزرگ پارسی گوی فردوسی، عطار نیشابوری، خیام، دکتر علی شریعتی، مهدی اخوان ثالث، حسین ملک و رهبر بزرگ انقلاب هستند.
شهر مشهد دارای مراکز فرهنگی و علمی بسیاری از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه صنعتی سجاد، دانشگاه خاوران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، حوزه علمیه مشهد و …. است که خارج از تورهای مشهد نیز می‌ توانید از این دانشگاه‌ ها دیدن کنید. هم چنین شهر مشهد دارای چندین سینما مجهز مانند سینما هویزه در محدوده خیابان دانشگاه، سینما آفریقا در میدان تقی آباد، سینما سیمرغ در قاسم آباد و دیگر سینما های مشهد شامل سینما قدس، پیروزی، بهمن، رسالت و… است که در مشهد می‌ توانید بهترین فیلم‌ ها را با کیفیت عالی مشاهده کنید.

[h=2]مراکز درمانی و پزشکی مشهد[/h]مشهد دارای بیمارستان‌ های مجهز و متعددی است. از جمله بیمارستان بین المللی و خصوصی رضوی که هرساله بیماران زیادی از شهر ها و کشور های مختلف در قالب تورهای مشهد درمانی و برای معالجه در این بیمارستان به مشهد سفر می‌ کنند. بیمارستان رضوی در حاشیه بزرگراه آزادی قرار گرفته است. بیمارستان سوانح طالقانی حاشیه جاده مشهد به قوچان و نزدیک میدان فردوسی، بیمارستان امام رضا (ع) حاشیه خیابان ابن سینا، بیمارستان قائم نبش احمد آباد، بیمارستان امام حسین (ع) در طلاب، بیمارستان ارتش (شمس الشموس) حاشیه خیابان بهار، دارالشفا امام رضا (ع) و….. از جمله بیمارستان ‌های معروف و مجهز مشهد است. اگر در تور مشهد دچار مشکلی شدید می‌ توانید به یکی از این بیمارستان‌ ها مراجعه و خدمات درمانی دریافت کنید.
[h=2]آب و هوای شهر مشهد[/h]مشهد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد به طور کلی دارای آب و هوای سرد و خشک و کوهستانی است و رطوبت هوا پایین‌ تر است. در اواخر خرداد و اوایل تیرماه دارای بیش‌ ترین دما هوا و در ماه ‌های دی و بهمن دارای کم ترین دما هوا در طول سال است.
[h=2]بهترین زمان سفر با تور مشهد[/h]شاید شما که می‌ خواهید از تور مشهد استفاده کنید و سفر به مشهد را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کنید برایتان این سؤال به وجود آید که چه زمانی بهترین زمان مسافرت به مشهد است؟ باید بگوییم اوج ترافیک ورود و خروج مشهد و ساعت کاری بالای تورهای مشهد در فصل بهار و به ویژه فروردین و یا اواخر اسفند ماه است. در این موقع از سال اگر از تور توریستی مشهد استفاده می‌ کنید باید عرض کنیم که مشهد دارای آب و هوای مرطوب، بارانی و مطبوعی است و یکی از بهترین زمان‌ های سفر به مشهد است.
اما به دلیل حجم زیاد ترافیک ورود و خروج به مشهد ممکن است هزینه مسافرت تان زیاد شود که بهتر است از تورهای ارزان مشهد استفاده کنید و از برنامه تورهای مشهد و جاذبه های مشهد لذت ببرید. زمان دیگری که برای سفر به مشهد به شما پیشنهاد می‌ کنیم اواخر تابستان و اوایل مهر ماه است که هوا خنک‌ تر است و عموماً روز های تعطیلات مدارس است. دیگر مواقعی که مسافرین و زوار مشهد را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌ کنند تعطیلات مذهبی از جمله ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت و ایام محرم و دیگر اعیاد یا شهادت های مذهبی است. هم چنین شما می‌ توانید از تور لحظه آخری که تور ارزان مشهد است استفاده کنید.
[h=2]اطلاعات پرواز و فرودگاه مشهد[/h]شهر مشهد دارای یک فرودگاه با نام فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است که در جنوب شرقی مشهد و بلوار شهید هاشمی نژاد واقع شده است. این فرودگاه دارای پرواز های داخلی و خارجی است. مسیر پرواز های داخلی مشهد شامل شهر های تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، چابهار، زابل، نوشهر، یزد، رشت، ساری، زاهدان، اهواز، بوشهر، کیش، کرمانشاه، قشم، گرگان و همدان است. مسیر های خارجی پرواز ها و تورهای مشهد شامل استانبول، بحرین، بغداد، بیروت، جده، دبی، دمام، دوحه، دوشنبه، شارجه، قندهار، کابل، کویت، لاهور، مدینه، مزارشریف، نجف و هرات است. که تور مشهد به این شهر ها و بالعکس تقریباً وجود دارد.
حداقل هزینه تور ارزان مشهد به صورت هوایی درحدود 250 هزار تومان از شهر تهران و حداکثر هزینه تور لوکس مشهد به صورت هوایی 2 میلیون و 500 هزار تومان از شهر استانبول است. البته این اعداد متغیر است و ارتباط تنگاتنگی با زمان و محل مبدأ مسافرت دارد. و البته نوع هتل اقامتی و هزینه‌ های جانبی را نیز باید در نظر گرفت. اگر هم بدون تور وارد فرودگاه مشهد می‌ شوید نگران نباشید. از فرودگاه شهید هاشمی نژاد به بیشتر نقاط اصلی شهر ایستگاه مترو و اتوبوس وجود دارد.

[h=2]جاذبه ‌های دیدنی و تفریحی تور مشهد[/h]در نظر اول مشهد به عنوان مهم‌ ترین شهر مذهبی ایران شناخته می ‌شود و دلیل مسافرت مردم به مشهد و استفاده از تور مشهد بیشتر همین موضوع است. اما خوب است بدانید مشهد علاوه بر حرم مطهر رضوی سرشار از محیط ‌های زیارتی دیگر، تفریحگاه ‌های بسیار در داخل و اطراف شهر، ییلاقات فراوان با آب و هوای عالی، ابنیه تاریخی و بسیاری مراکز گردشگری است که از جاذبه های مشهد به شمار می آیند. پس پیشنهاد می‌ کنیم در سفر به مشهد و در مشهد از این نقاط زیبا دیدن کنید. برای آشنایی با این مناطق زیبا در ادامه با ما همراه باشید.
[h=3]زیارتگاه ها در تور مشهد[/h]از جمله محیط ‌های زیارتی و سیاحتی شهر مشهد امام زادگان خواجه مراد، خواجه اباصلت در شرق مشهد و اول جاده فریمان است. امام زاده خواجه ربیع، امام زاده یحیی، امام زادگان سید یاسر و سید ناصر در نزدیکی طرقبه و …. از جمله اماکن مذهبی و سیاحتی مشهد است که مسافرینی از جای جای ایران و کشورهای عربی را پذیرا می ‌باشند. اگر در مشهد به دنبال فضا های معنوی و مذهبی هستید بهتر است از این اماکن دیدن کنید.
[h=3]پارک ملت مشهد[/h]مشهد تفریحگاه‌ های بسیاری دارد بخصوص در چند سال اخیر در این زمینه رشد خوبی داشته است. در تور مشهد می ‌توانید از این محیط ‌های زیبا و خوش آب و هوا بازدید کنید. بوستان یا پارک ملت یکی از بوستان‌ های معروف مشهد واقع در فلکه پارک و بین خیابان معلم و خیابان امامت قرار دارد. بوستان ملت دارای شهربازی و چرخ و فلک، فضا های ورزشی، دریاچه مصنوعی به همراه رقص نور و آب و پارکینگ اختصاصی است.
[h=3]پارک جنگلی وکیل آباد[/h]در انتهای خیابان وکیل آباد با وسعت چشم گیر دارای مناظر زیبا و سر سبز، رستوران، فضا بازی و….. است. در رو به روی پارک جنگی وکیل آباد باغ وحش وکیل آباد قرار دارد این مجموعه دارای انواع حیوانات و پرندگان و خزندگان و هم چنین مجهز به شهربازی است که در تور مشهد پیشنهاد می‌ کنیم به این مجموعه سر بزنید.
[h=3]کوهسنگی مشهد[/h] یکی از اماکن مورد علاقه توریست ‌ها و زوار گرامی در مشهد کوهسنگی است که در انتها خیابان تقی آباد واقع شده است و دارای رستوران، پارک، فواره‌ های زیبا و در بالای کوه مقبره چند شهید گمنام قرارگرفته است. پیشنهاد می‌ کنیم هنگام شب در مشهد از این مکان دیدن کنید چرا که زیبایی شهر از فراز کوهسنگی و حرم مطهر دو چندان می ‌شود. البته باید در این راستا پارک خورشید معروف به بام مشهد را نیز به شما معرفی کنیم. این مکان بسیار مرتفع‌ تر از کوهسنگی است و در تور مشهد از بالا کوه کاملاً شهر به زیبایی می ‌درخشد. مکان زیبا دیگر خیابان گلستان است که سقف خیابان پوشیده از چتر است و فضا خیره کننده ‌ای را ایجاد کرده است و در مشهد باید حداقل یک بار از آن جا عبور کنید.
[h=3]ییلاقات سرسبز در تور مشهد[/h]مهم ‌ترین ییلاقات مشهد که بیش‌ ترین توریست‌ های ایرانی و کشورهای حوزه خلیج فارس را به خود جذب می‌کنند، شامل ییلاقات طرقبه، شاندیز، نغندر، زشک، دهبار، جاغرق، روستا مایون، غارمغان، آبشارهای اخلمد در چناران، چالیدره، بند گلستان و دیگر نواحی زیبا و خوش آب و هوا و البته توریستی مشهد که در تور مشهد حتماً باید از این نقاط دیدن کنید. البته باید خوش شانس باشید که در مشهد می توانید از این اماکن دیدن کنید.

[h=3]ابنیه تاریخی مشهد[/h]مشهد و خراسان به دلیل سابقه تاریخی بسیاری که دارد دارای ابنیه تاریخی زیادی است که مورد بازدید عموم و گردشگران در تور توریستی مشهد قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال آرامگاه نادرشاه افشار و موزه نادری است که مقبره نادر شاه افشار پادشاه سلسله افشاری و هم چنین موزه اسلحه در آن واقع شده است و در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. میل اخنگان در شمال شهر مشهد قرار دارد و قدمت آن به دوره تیموری بر می‌ گردد. مسجد گوهر شاد، گرمابه سعدی، میل رادکان چناران، باغ خونی، باغ ملی از دیگر ابنیه تاریخی است که در تور مشهد و در سفر به مشهد می‌ توانید از آن ‌ها دیدن کنید و لذت ببرید.
گنبد خشتی مقبره یکی از امام زادگان است که به همین نام معروف است و قدمت آن به دوره صفویه بر می گردد. این گنبد در ابتدای خیابان طبرسی واقع شده است. آرامگاه فردوسی که در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فرعی جاده مشهد به قوچان واقع شده است و علاوه براین، آرامگاه این شاعر بزرگ تبدیل به موزه و محل بازدید گردشگران عزیز است. گنبد هارونیه نیز در نزدیکی مقبره فردوسی واقع شده است.
[h=2]معروف ترین رستوران های مشهد[/h]یکی از بهترین رستوران ‌های مشهد رستوران پسران کریم واقع در خیابان فرهاد است. رستوران‌ های شاندیز نیز بسیار معروف هستند و مورد استقبال توریست ‌ها و مسافران قرار می‌ گیرد. دیگر رستوران‌ های مشهد می‌ توان به رستوران هتل درویشی، رستوران بابا قدرت، رستوران سدروس و رستوران تشریفات مشهد اشاره کرد.
[h=2]بهترین مراکز خرید مشهد[/h]در شهر مشهد مراکز خرید بسیار بزرگ و زیبایی هستند که در تور مشهد می‌ توانید خرید های خود را از این مراکز خرید انجام دهید و در شهر مشهد از خرید لذت ببرید. در این بخش به معرفی تعدادی از این مراکز پرداخته ایم:

  • بازار رضا در خیابان امام رضا (ع)
  • مرکز خرید پروما در میدان جانباز
  • مرکز خرید الماس شرق در انتها خیام
  • مرکز خرید زیست خاور در تقی آباد
  • مرکز خرید آرمان در خیابان نواب صفوی
  • برج آلتون در بولوار دانشگاه
  • کیان سنتر در میدان جانباز
  • مجتمع تجاری گوهرشاد در بولوار سازمان آب
  • مرکز خرید خورشید مشهد در احمدآباد
  • بازار فردوسی در انتها بلوار مفتح
  • بازار ملل در تقاطع بزرگراه شهید بابا نظر و بلوار شهید آوینی
  • بازار حکیم مشهد (بازار روس‌ها) در خیابان امام خمینی
[h=2]گفته ها و ناگفته های تور مشهد[/h]شهر مشهد توریستی ترین شهر ایران است. و سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر دنیا می باشد. در این بخش قصد داریم درخصوص نکات مهمی که در تور مشهد به کارتان بیاید صحبت کنیم:
شهر مشهد مانند شهر تهران از سیستم حمل و نقل خوبی برخوردار است و زائران تور مشهد می توانند از مترو، بی آر تی، اتوبوس و تاکسی استفاده کنند. متروی مشهد در حال حاضر دو خط فعال دارد که به به راحتی اکثر نقاط مشهد را به یکدیگر متصل کرده است، بدون شک استفاده از مترو، جابجایی در سطح شهر برای شما راحت خواهد بود. به هنگام سفر به مشهد توجه داشته باشید که گرفتار افراد دزد و سودجو نشوید، افرادی که در کمترین زمان جیبتان را خالی می کنند. از این رو پیشنهاد می شود که در سفر با تور مشهد در زمان زیارت حرم نگهداری از اشیاء گرانبها مانند جواهرات و طلای خود را به بخش امانتداری حرم بسپارید و با خیال راحت زیارت کنید و به هنگام بازگشت آنها را تحویل بگیرید.
نکته مهم و اساسی حجاب در این شهر است، با توجه به موقعیت مذهبی که این شهر دارد سعی کنید در سطح شهر حجاب را جدی بگیرید و در زمان زیارت حتما از چادر استفاده کنید زیرا به هنگام ورود به حرم پوشیدن چادر برای خانم ها و دختران بالای 9 سال الزامی می باشد. در تور مشهد پیاده روی در بازارهای اطراف حرم در ساعات پایانی شب را از دست ندهید، با قدم زدن در میان مغازه ها سرزندگی بازارها را حس خواهید کرد. از گفته های مردم این شهر پیداست که کرکره های مغازه های اطراف حرم سالهاست پایین نیامده اند بلکه شبانه روزی باز هستند و به صورت شیفتی کار می کنند.
منبع : https://safaryar.net/tours/mashhad/
 

safarbaman

عضو جدید
راهنمای سفر به مشهد

راهنمای سفر به مشهد

[h=3][FONT=&quot]پارک جنگلی وکیل آباد[/FONT][/h]
در انتهای خیابان وکیل آباد با وسعت چشم گیر دارای مناظر زیبا و سر سبز، رستوران، فضا بازی و….. است. در رو به روی پارک جنگی وکیل آباد باغ وحش وکیل آباد قرار دارد این مجموعه دارای انواع حیوانات و پرندگان و خزندگان و هم چنین مجهز به شهربازی است که در تور مشهد پیشنهاد می‌ کنیم به این مجموعه سر بزنید.​
[h=3][FONT=&quot]کوهسنگی مشهد[/FONT][/h]
یکی از اماکن مورد علاقه توریست ‌ها و زوار گرامی در مشهد کوهسنگی است که در انتها خیابان تقی آباد واقع شده است و دارای رستوران، پارک، فواره‌ های زیبا و در بالای کوه مقبره چند شهید گمنام قرارگرفته است. پیشنهاد می‌ کنیم هنگام شب در مشهد از این مکان دیدن کنید چرا که زیبایی شهر از فراز کوهسنگی و حرم مطهر دو چندان می ‌شود. البته باید در این راستا پارک خورشید معروف به بام مشهد را نیز به شما معرفی کنیم. این مکان بسیار مرتفع‌ تر از کوهسنگی است و در تور مشهد از بالا کوه کاملاً شهر به زیبایی می ‌درخشد. مکان زیبا دیگر خیابان گلستان است که سقف خیابان پوشیده از چتر است و فضا خیره کننده ‌ای را ایجاد کرده است و در مشهد باید حداقل یک بار از آن جا عبور کنید.​
[h=3][FONT=&quot]ییلاقات سرسبز در تور مشهد[/FONT][/h]
مهم ‌ترین ییلاقات مشهد که بیش‌ ترین توریست‌ های ایرانی و کشورهای حوزه خلیج فارس را به خود جذب می‌کنند، شامل ییلاقات طرقبه، شاندیز، نغندر، زشک، دهبار، جاغرق، روستا مایون، غارمغان، آبشارهای اخلمد در چناران، چالیدره، بند گلستان و دیگر نواحی زیبا و خوش آب و هوا و البته توریستی مشهد که در تور مشهد حتماً باید از این نقاط دیدن کنید. البته باید خوش شانس باشید که در مشهد می توانید از این اماکن دیدن کنید.​
[h=3][FONT=&quot]ابنیه تاریخی مشهد[/FONT][/h]
مشهد و خراسان به دلیل سابقه تاریخی بسیاری که دارد دارای ابنیه تاریخی زیادی است که مورد بازدید عموم و گردشگران در تور توریستی مشهد قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال آرامگاه نادرشاه افشار و موزه نادری است که مقبره نادر شاه افشار پادشاه سلسله افشاری و هم چنین موزه اسلحه در آن واقع شده است و در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. میل اخنگان در شمال شهر مشهد قرار دارد و قدمت آن به دوره تیموری بر می‌ گردد. مسجد گوهر شاد، گرمابه سعدی، میل رادکان چناران، باغ خونی، باغ ملی از دیگر ابنیه تاریخی است که در تور مشهد و در سفر به مشهد می‌ توانید از آن ‌ها دیدن کنید و لذت ببرید.​
بهترین مراکز خرید مشهد​

  • [*=right][FONT=&quot]بازار رضا در خیابان امام رضا (ع)[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]مرکز خرید پروما در میدان جانباز[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]مرکز خرید الماس شرق در انتها خیام[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]مرکز خرید زیست خاور در تقی آباد[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]مرکز خرید آرمان در خیابان نواب صفوی[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]برج آلتون در بولوار دانشگاه[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]کیان سنتر در میدان جانباز[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]مجتمع تجاری گوهرشاد در بولوار سازمان آب[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]مرکز خرید خورشید مشهد در احمدآباد[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]بازار فردوسی در انتها بلوار مفتح[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]بازار ملل در تقاطع بزرگراه شهید بابا نظر و بلوار شهید آوینی[/FONT]
    [*=right][FONT=&quot]بازار حکیم مشهد (بازار روس‌ها) در خیابان امام خمینی[/FONT]
[h=2]گفته ها و ناگفته های تور مشهد[/h]
شهر مشهد توریستی ترین شهر ایران است. و سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر دنیا می باشد. در این بخش قصد داریم درخصوص نکات مهمی که در تور مشهد به کارتان بیاید صحبت کنیم:​
شهر مشهد مانند شهر تهران از سیستم حمل و نقل خوبی برخوردار است و زائران تور مشهد می توانند از مترو، بی آر تی، اتوبوس و تاکسی استفاده کنند. متروی مشهد در حال حاضر دو خط فعال دارد که به به راحتی اکثر نقاط مشهد را به یکدیگر متصل کرده است، بدون شک استفاده از مترو، جابجایی در سطح شهر برای شما راحت خواهد بود. به هنگام سفر به مشهد توجه داشته باشید که گرفتار افراد دزد و سودجو نشوید، افرادی که در کمترین زمان جیبتان را خالی می کنند. از این رو پیشنهاد می شود که در سفر با تور مشهد در زمان زیارت حرم نگهداری از اشیاء گرانبها مانند جواهرات و طلای خود را به بخش امانتداری حرم بسپارید و با خیال راحت زیارت کنید و به هنگام بازگشت آنها را تحویل بگیرید.​
نکته مهم و اساسی حجاب در این شهر است، با توجه به موقعیت مذهبی که این شهر دارد سعی کنید در سطح شهر حجاب را جدی بگیرید و در زمان زیارت حتما از چادر استفاده کنید زیرا به هنگام ورود به حرم پوشیدن چادر برای خانم ها و دختران بالای 9 سال الزامی می باشد. در تور مشهد پیاده روی در بازارهای اطراف حرم در ساعات پایانی شب را از دست ندهید، با قدم زدن در میان مغازه ها سرزندگی بازارها را حس خواهید کرد. از گفته های مردم این شهر پیداست که کرکره های مغازه های اطراف حرم سالهاست پایین نیامده اند بلکه شبانه روزی باز هستند و به صورت شیفتی کار می کنند.​
منبع: https://safaryar.net/tours/mashhad/
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M چشمه های آب ترش کشور و ترجیحا خراسان ایرانگردی 0

Similar threads

بالا