خدا کیست؟

sharif

عضو جدید
با توجه به عصر حاضر با وجود امکانات زیاد در اطراف ما نسبت به خیلی از چیزها بی توجه شدیم ولی هیچوقت نتونستیم نسبت به وجود خدا هم بی توجه باشیم چرا؟چون بهش نیاز داریم ولی اصلا تاحالا فکر کردین که چرا ما بوجود اومدیم ؟؟؟ مگه خدا به ما نیاز داشته اگه ما هم نبودیم نیازیم نبود گرفتاریم نبود خدا گفته فقیرو با غنی افریدم تا فقیر به من نیاز داشته باشه و غنی با دیدن فقیر من و شکر کنه؟ مگه خدا عادل نیست؟ پس چرا باید فرق باشه؟ بین انسان ها ایا خدا جهان و بر پایه جبر بنا کرده یا اختیار؟ اگه طبق جبر پس حظور ما چه فایده ای داره؟ ایا خدا بعد از بیگ بنگ بازهم دخالت در دنیا داره ؟ اگه نداره چرا دعا می کنیم؟؟ کی میتونه با دلیل با دلیلی که حتی یک نفر هم نتونه بگه نه به این سوالا جواب بده جنینی که در رحم مادرش زندگی می کنه اگه از مواد اطرافش استفاده نکنه ناقص به دنیا میاد یا اگه زودتر از موعدش به دنیا بیاد بازهم مشکل داره و تا اخر عمرش در دنیا باید زجر بکشه انسان کامل هم تو این دنیا همینطوره اگه کامل نشه در جهان بعدی عذاب می کشه مطمین باشین یک کسی که خدا رو از دلیل و برهان بشناسه حتی هیچ کدوم از کارای دینشو انجام نده خیلی بهتر از ادمیه که ادعای شناخت سیره و سوره نبوی داره ولی هیچ وقت به این مسایل فکر نکرده هر کسی اینجا فکر می کنه خدا رو می شناسه ولی همه کارای خدا رو تاحالا سنجیده؟ نه ما با عقلمون خیلی از چیزا رو قبول یا رد می کنیم ولی کدوم خدا رو باید بشناسیم خدای جبار یا خدای مختار؟؟
 

MARKETING MAN

عضو جدید

شریف عزیز سلام امیدوارم بتونم به سئولاتت پاسخ بدهم فقط امیدوارم با دقت مطالعه کنید ،بدون هیچ جبهه گیری.
1=آفرینش جزء ذات خداوند هست و همانطوری که قبل از ما مخلوقات خاکی ودیگر موجودات این جهان، دنیاهای دیگری را آفریده و مطمئنا بعد از ما نیز آفرینشی جدید بوجود میاورد و در این جهان نیز هر روز شاهد خلقتی جدید از او هستیم و باید بگیم خداوند خالق است و به ما هیچ نیازی ندارد و این ما هستیم که برای ادامه بقا ء به او نیازمندیم و او دوست دارد که مخلوقاتش به یاد او باشند و از او کمک بخواهند.
2=اگر خداوند نعمتی را به بنده اش بدهد رحمت اوست و اگر دریغ کند حکم اوست . این بدین معنی است چون انسان دارای ظرف وجودی محدودی هست پس امکان دارد اگر بیش از ظرفیتش به او نعمت دهد باعث ناهنجاری شود برای مثال خداوند در هر عصر و زمانی در این خصوص برای عبرت بنده هایش نمونه هایی را نشان داده مثل فرعون ،هیتلر ، چنگیز خان، صدام و.....
3=شاید بتوانیم اینگونه تصور کنیم که برای هر انسان در بدو تولد تعدادی مسیر معین شده که با انتخاب هر مسیر به یکسری انتخابها و مسیرهای دیگری میرسد و حال ما با انتخابهایی که انجام میدهیم امکان دارد به آسایش و یا به زحمت بیافتیم . برای مثال زمانی که به شما گفته میشود برای دانشگاه انتخاب رشته نمایید امکان دارد شما انتخابهای متعددی را داشته باشید ولی از روی جبر خانواده و یا انتخاب نابجا ، رشته ای را انتخاب کنید که بعدها ببینید با روحیات شما مغایرت دارد آیا مقصر دانشگاه است ؟
4=در مورد تولد بچه ناقص آیا مطمئن هستید مقصر پدر و مادر نبوده اند (مشکلات ژنتیکی وبیماری حین بارداری و.......)که البته با پیشرفت علم تا چند سال آینده هیچ بچه ناقصی به دنیا نمی آید.
5=به قول فلسفیون (لا جبرو ولا تفییض بل امرو بین الامرین )
خداوند مظهر پاکی و عصمت و خیر است و هیچگاه از جانب خداوند برای مخلوقش ضرر نمی رسد چون با ذاتش مغایرت دارد بلکه این ما هستیم که مسیر را اشتباه میرویم (آب مظهر پاکی است از آن برای رفع تشنگی ،شستشو ،کشاورزی ،تولید برق ........و در نهایت با تجزیه آن میتوان بمب ساخت ، آیا مقصر آب است؟) باز هم میگویم ما از خدا گمشده ایم او به جستجوی ماست .
 

sharif

عضو جدید
خدا

خدا

ببینین من صحبتای شما رو قبول دارم
درسته که کلیت میگه علت معلول رو بوجود میاره ولی بعد که بوجودش اورد
نقشی نداره ولی شما فک کنم منظور مثالای منو نفهمیدین

اصلا متوجه شدین که یک هدف من ار زدن این تاپیک این بود که می خواستم ببینم
تعداد افراد علاقه مند به بحث خدا یا افریدگار چند نفره دیدید که مردم ما اصلا نمی خوان
به این چیرا فکر کنن و فقط به فکر مسایل پوچ هستن واسه همینم هست که تعداد افراد
که تکامل پیدا می کنن خیلی کم هستن انسانی تکامل پیدا می کنه که جسم
و روحشو باهم رشد بده .........
 

master sciente

عضو جدید
سلام شریف جان
به نظرم حرفات خیلی حکیمانه بود کاش همه اینطوری دنیا و آخرت رو نقد میکردن من که از دلایل بیخودی که بعضیا میارن بدم میاد
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام شریف جان
به نظرم حرفات خیلی حکیمانه بود کاش همه اینطوری دنیا و آخرت رو نقد میکردن من که از دلایل بیخودی که بعضیا میارن بدم میاد
سلام مرسي;)
يوزر قبلي من شريف بود بعديش شريف2 بعديش گردافرين:)
اين تاپيكو از كجا كشيدي بالا مربوط ميشه به دوران طفوليت من:D
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخشیدا در مورد مسائلی صوحبت کنید که اندازش باشیم
اين به فكر شما برميگرده بعضي ها خودشون رو به اندازه يك نوترون نگه ميدارن چون نميخوان از اتم (فضاي محدودي كه خودشون دوست دارن درش بمونن)در بيان و برخي به فكر ميل به بي نهايت هستند ما جزيي از افريدگارمون هستيم همون علتي كه بزرگترين بود و كاينات رو پايه گذاري كرد پس ميتونيم در موردش صحبت كنيم
 

dalga_az

عضو جدید
خدا ما رو خلق کرده و این چبزیه که از وجودش بیرون اومده.خدا تو این دنیا قانون وضع کرده و بوسیله این قانونا ما رو اداره میکنه.به نظر من خدا بالا نشسته فقط داره به ما آدمای بدبخت که سگ دو می زنیم واسه رسیدن به حقیقت,می خنده.هیچ حقیقتی وجود نداره.همه ش یه مشت چرت و پرته.من پنج سال شب و روز دنبال رسیدن به خدا بودم ولی بدتر قاطی کردم.هر چقدر دنیا رو ساذه بگیری انقذر راحتتری.هیچ ملاکی برای خوبی و بدی یا شناختن خدا وجود نداره.اصلا نمی شه خدا رو شناخت چون خدا مطلقه ولی ما محدودیم به خاطر همین تا آخر عمرت یه راهیرو میری ولی غافل از اینکه معلو نیست راهت درسته یا نه.درست یا غلط بودن راه اون یکی دنیا معلوم میشه،پس بهشت یا جهنم شانسیه،آدمایی مثله منم که شانس ندارن
 
آخرین ویرایش:

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود:
اول از اونکه باز من یاد اوری کنم یوزر شریف خودم هستم:)خلاصه یه چیزایی شد پسورد یادم رفت و...کار نداریم حالا!
من هم خیلی دنبال ماهیت و وجود خدا بودم و هستم و تا به نتیجه نرسم خواهم بود...!
الان هم به نتایجی رسیدم که اگر به یک خداباور متعصب و دینی بگم با من مقابله میکنه و بحث به سفسطه کشیده میشه پس بهتره فعلا چیزی نگم چون دانا میدونه نادان هم اگر بهش بگی نمیفهمه!
با دیدن و یاداوری این پست قدیمی و دیدن اقای marketing-man یاد گفته هاشون افتادم دوستان واقعا امروز ما از وجود ایشون دراین فاروم بی بهره هستیم چنان مرد بزرگی که من از لحاظ منش و جوانمردی کمتر کسی و دیدم شباهت به این ابر مرد داشته باشه فقط امیدوارم امیدوارم امیدوارم اونچه رو که ازش بیم دارم در مورد این استاد گرامی اتفاق نیفتاده باشه
باز هم میگم تمام اعتقاداتتون و بزارید کنار باهم تاریخ و بخونیم خدا رو بشناسیم زندگی و بفهمیم حقیقت همیشه تلخ بوده اما این تلخی خوشایند تر از شیرینی ابلهانه ای که خیلی انسانها دنبالشن ...
 

maryam_65

عضو جدید

وقتی قلب هایمان کوچک تر از غصه هایمان می شود وقتی نمی توانیم اشکهایمان را پشت پلک هایمان مخفی کنیم ،وقتی بغضهایمان پشت سر هم می شکندوقتی احساس می کنیم بد بختی ها بیشتر از سهممان است و رنجها بیشتر از صبرمان وقتی امید ها ته می کشد و انتظار ها به سر نمی رسد وقتی طاقتمان طاق می شود و تحملمان تمام............
آن وقتست که مطمئنیم به تو احتیاج داریم و فقط تویی که کمکمان می کنی .آن وقتست که تو را صدا می کنیم، تورا می خوانیم،
آن وقتست که تو را آه می کشیم،تورا گریه می کنیم،تو را نفس می کشیم.

وقتی تو جواب می دهی وقتی دانه دانه اشک هایمان را پاک می کنی و یکی یکی غصه ها را از توی دلمان بر می داری،وقتی گره تک تک بغض هایمان راباز می کنی و دل شکسته مان را بند می زنی،وقتی سنگینی ها را بر می داری و به جایش سبکی می گذاری و راحتی.
وقتی بیشتر از تلا شمان خوشبختی میدهی و بیشتر از لبها لبخندوقتی خوابهایمان را تعبیر میکنی و دعا هایمان را مستجاب می کنی وآرزو هایمان را بر آورده....وقتی قهر ها را آشتی می کنی و سخت ها را آسان،وقتی تلخ ها را شیرین می کنی و درد ها را درمان. وقتی نا امیدی ها امید می شود وسیاه ها سفیده سفید...آنوقت می دانی ما چه کار می کنیم ؟ ما فراموش می کنیم !....که چه کسی خوابهایمان را تعبیر کردو دعاهایمان رامستجاب کرده
 

yalda neshin

اخراجی موقت
اين به فكر شما برميگرده بعضي ها خودشون رو به اندازه يك نوترون نگه ميدارن چون نميخوان از اتم (فضاي محدودي كه خودشون دوست دارن درش بمونن)در بيان و برخي به فكر ميل به بي نهايت هستند ما جزيي از افريدگارمون هستيم همون علتي كه بزرگترين بود و كاينات رو پايه گذاري كرد پس ميتونيم در موردش صحبت كنيم
خوب سوالاتی که تو این تاپیک مطرح شده در عین سهل بودن در جواب مطالعه بسیار سنگینی میخواد
چون با کوچکترین کمبود در دانسته ها طرف مقابل کاملا منحرف میشه
در یک قسمت عدالت خدا رو مورد نقد قرار دادیم که یکی از خصوصیات ما ادماس در موقع مشکلات که بروز میکنه
در قسمتی دیگر میخوایم تمام مشیت و اراده خدا رو با عقل ناقصمون بررسی کنیم که مطمئنن به مشکل بر میخوریم
ما عدالت خدا رو اون چیزی در نظر گرفتیمکه باب طبع خودمونه
مشکل اصلی ما نداشتن ایمانه مخصوصا به جهانی که همه یه روز توش پا خواهیم گذاشت
تمام این جوابا تو اونجا نهفتس
 

yalda neshin

اخراجی موقت
خوب سوالاتی که تو این تاپیک مطرح شده در عین سهل بودن در جواب مطالعه بسیار سنگینی میخواد
چون با کوچکترین کمبود در دانسته ها طرف مقابل کاملا منحرف میشه
در یک قسمت عدالت خدا رو مورد نقد قرار دادیم که یکی از خصوصیات ما ادماس در موقع مشکلات که بروز میکنه
در قسمتی دیگر میخوایم تمام مشیت و اراده خدا رو با عقل ناقصمون بررسی کنیم که مطمئنن به مشکل بر میخوریم
ما عدالت خدا رو اون چیزی در نظر گرفتیمکه باب طبع خودمونه
مشکل اصلی ما نداشتن ایمانه مخصوصا به جهانی که همه یه روز توش پا خواهیم گذاشت
تمام این جوابا تو اونجا نهفتس
از زمانی که چشمم اولین بار کریستال های ساختار منجمد شده یه فلزو دید متوجه جواب تمام این سوالا شدم
شما از کجا میخواید بفهمید؟
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
در قسمتی دیگر میخوایم تمام مشیت و اراده خدا رو با عقل ناقصمون بررسی کنیم که مطمئنن به مشکل بر میخوریم
ما عدالت خدا رو اون چیزی در نظر گرفتیمکه باب طبع خودمونه
مشکل اصلی ما نداشتن ایمانه مخصوصا به جهانی که همه یه روز توش پا خواهیم گذاشت
تمام این جوابا تو اونجا نهفتس
من با اون تیکه ناقص خیلی مشکل دارم!چرا عقل شما ناقص هست؟تو امضای یوزر شریفم گذاشتم صفحه قبل..!
سرعت نور چقدره؟و حتی بالاتر از سرعت نور یک زمانی میبره تا این نور وفرکانس ها به یک مقصد برسه اما همین الان شما میتونی تجسم کنی و با قدرت فکرت تا لبه ی جهان بری نقص در وجود ماست؟افریدگار افرینشش ناقص هست؟اگر این و هم قبول کنی که افریدگارت خودش نقص داشته و در مخلوقش کاستی هاش جلوه گر شده باشه درست میگی اونوقت من هم میپذیرم که انسان ناقصه چون ساخته دسته اون خداست!
چرا به هرمشکلی بشر میرسه و عاجز میشه به جای اینکه اونو حل کنه میگه من ناقصم؟!

ایمان به چی به کی ...!
جواب همین جا هم هست نمیشه که صبر کنم تا بمیرم بعد ببینم چی میشه! پس زندگی این دنیام چی؟!
 

نیناز

عضو جدید
در بی کران زندگی دو چیز افسونم میکند :

آبی آسمان که می بینمو می دانم نیست
خدایی که نمی بینمو می دانم هست
............:gol::gol::gol:
 

comudf

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خدا اونیه که از خودم به من نزدیک تره از خودم منو بیشتر دوست داره بیشتر از من مواظبمه زودتر از من از کارام خوشش می یاد یا بدش می یاد خدا اونیه که وقتی به قلبمون رجوع کنیم اونو ببینیم خدا اونیه که همه چیز تجلی گرش هستند...
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
حدس میزدم همه جز تعاریف شخصی چیزی مستند ارایه نمیدن
انتظاری هم نمیرفت...
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
من تازه اين تاپيك رو ديدم منم خيلي دنبال كردم و يواش يواش دارم به اين نتيجه ميرسم كه همش جبره
اگه ما كاري انجام بديم ميگيم علم خدا بر همه چيز محيطه پس ميدونسته ما ميخوايم چه كنيم پس از قبل تعيين شده كه ما ميخوايم چه كنيم
حالا ميايم به قول خودمون خدا رو دور بزنيم اون كاري كه تو ذهنمون رو انجام نديم راه ديگه رو بريم بازم ميرسيم به همين جواب كه علم خدا بر همه چيز محيط و محاط شده است پس ميدونسته ما ميخوايم چي كار انجام بديم پس اون اختياري كه ميگن كو اگه اينو قبول كنيم پس ما قبل از اينكه متولد بشيم معلوم بوده كه بهشتي هستيم يا جهنمي
اگه كسي بتونه كمك منم كنه خوشحال ميشم;)
 

kavire-zaman

عضو جدید
سلام
راستش یک مطلب بود درباره ی خدا که گفتم اگه بنویسم خیلی طولانی میشه چون به نوعی شبیه شعر بود و نمیشد نیمه کاره یا تیکه ای بیان کرد فقط میتونم بگم کتاب کویر شریعتی قسمت سرود افرینش (که خود شریعتی اون رو از شاندل گرفته) را بخوانید بد نیست چون به نوعی یک جواب هست. البته باید بگم که این شعر بیشتر درباره ی افرینش انسان است ولی خب باید برای دلیل خلق مخلوق خالق رو معرفی کرد . پس اگه عزیزان فرصت پیدا کردن این مطلب رو بخوانند.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعمال شما در عرض زمان اختياريست ولي در طول زمان جبري خواهد بود بر اين اساس اگر خدا را با اون تعريف هاي توهمي كنار بگذاري مشكلت حل ميشه يعني اگر موجودي را كه ميدونه اول و اخر هرچيز چگونه است را ،حذف كني اونوقت كسي نميدونه چه نتيجه جبري بر او حادث خواهد شد .
من تازه اين تاپيك رو ديدم منم خيلي دنبال كردم و يواش يواش دارم به اين نتيجه ميرسم كه همش جبره
اگه ما كاري انجام بديم ميگيم علم خدا بر همه چيز محيطه پس ميدونسته ما ميخوايم چه كنيم پس از قبل تعيين شده كه ما ميخوايم چه كنيم
حالا ميايم به قول خودمون خدا رو دور بزنيم اون كاري كه تو ذهنمون رو انجام نديم راه ديگه رو بريم بازم ميرسيم به همين جواب كه علم خدا بر همه چيز محيط و محاط شده است پس ميدونسته ما ميخوايم چي كار انجام بديم پس اون اختياري كه ميگن كو اگه اينو قبول كنيم پس ما قبل از اينكه متولد بشيم معلوم بوده كه بهشتي هستيم يا جهنمي
اگه كسي بتونه كمك منم كنه خوشحال ميشم;)
 

امن آباد

عضو جدید
کدامین خدا؟

کدامین خدا؟

با سلام
برای جواب دادن به این سوال باید مشخص کنیم می خواهیم در مورد چه می خواهیم بحث کنیم
آیا این واژه ای انتخاب کرده ایم منظور مارا می رساند یا نه؟
آیا منظور خدایی هست که هر کدوم از ما در ذهن خودمون پرورانده ایم پس با این حساب به تعداد مخلوقات خدا فرض می شود چون هر کدوم یک تصوری از خدا دارند
آیا منظور اون خدایی است که ما در کو چه وبازار در حضور اون هر گناه وپلیدی ر امرتکب می شیم واز اون حیا نمی کنیم
آیا منظور شما خدای من است که وقتی ندای منادیش را میشنوم که می گه حی علی الصلاح و من مشغول تماشای افسانه جومونگ هستم اهمیتی به دعوتش نمی دهم و نمازم را که مثلا به خاطر خدا می خونم هیچ اثری در من نمی گذارد
آری این خدایی که من در ذهن خود ساخته ام همون بت عرب جاهلی است منتها شکلش عوض شده وبه قول دوستمون بارسلون دلیلی برای بودنش در دست نداریم
ولی خوب ممکن است این واژه خارج از همه توهمات یک واقعیتی هم داشته باشد برذای فهم آن چه کنیم؟
 

امن آباد

عضو جدید
خوب حالا اگه بتونیم توهمات ذهنی خود را بدور بریزیم می توانیم لنگ لنگان قدمهایی برداریم
مگه ما میتونیم خدا را به غیر از راهی که خودش برای شناساییش گذاشته طور دیگه ای بشناسیم
من نمی خوام جواب بدم چون سوادشو ندارم ولی توصیه ای می کنم ان شاء الله سودمند باشه
بیاییم سری به دعای مشلول بزنیم ببینیم آقامون علی علیه السلام خدا را چطوری میشناسونه دعای مزبور توی مفاتیح الجنان موجوده من قسمتی از آن را برای دوستان قرار میدم
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكرامِ يا حَىُّ يا قَيّوُمُ يا حَىُّ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ ياهُوَ يامَنْ لايَعْلَمُ ما هُوَ وَ لاكَيْفَ هُوَ وَ لا اَيْنَ هُوَ وَ لا حَيْثُ هُوَ اِلاّ هُوَ يا ذَاالْمُلْكِ وَالْمَلَكوُتِ يا ذَاالْعِزَّةِ وَالْجَبَروُتِ يا مَلِكُ ياقُدُّوسُ يا سَلامُ يا مُؤْمِنُ يا مُهَيْمِنُ يا عَزيزُ يا جَبّارُ يا مُتَكَبِّرُ يا خالِقُ يابارِئُ يا مُصَوِّرُ


خدايا از تو مى خواهم
به نامت بسم الله الرحمن الرحيم
اى صاحب جلال و بزرگوارى اى زنده پاينده اى زنده اى كه معبودى جز تو نيست اى كسى كه جز او كسى نداند كه چيست او؟ و چگونه است او ؟ و در كجاست او ؟ و در كدام سو است ؟
اى داراى ملك و ملكوت اى داراى عزت و جبروت (قهر و قدرت ) اى پادشاه جهان اى منزه از هر عيب اى سالم از هر نقص اى ايمنى بخش اى نگهبان اى عزيز اى داراى قهر اى با عظمت اى آفريننده اى پديد آورنده اى صورت بخش


برای دیدن دعا به این لینک هم میتونین مراجعه کنین
 

pmehdiq

عضو جدید
کاربر ممتاز
کدوم خدا رو باید بشناسیم خدای جبار یا خدای مختار؟؟

فکر کنم منظور شما از جمله انسان تحت جبر یا تحت اختیار است. چون خدای مختار و جبار هر دو یک معنی میده(کسی که اختیار داره می تونه جبر کنه)

در مورد اینکه آیا خدا بعد از وقوع انفجار بزرگ در جهان دخالت داره . یا اینکه بعضی از صاحب نظران عوامل طبیعی و مادی و خارج از دایره هدایت خالق رو حاکم بر جهان میبینن باید توضیح داده بشه
علم از 8 ثانیه بعد از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) شروع میشه و نظریات فیزیکی قبل از اون رو توضیح نمی ده . چون انسان تونسته بعد از این اتفاق رو به طور پیوسته (در وسع خودش) توضیح بده. ادعا میکنه که خدا دخالتی در اون نداره . اما باید پرسید قانونی که دو جسم در برابر هم نیروی جاذبه تولید کنند از کجا آمده . یا قانونی که یک اشعه کیهانی به یک سلول بخوره و موجودات گوناگونی شکل بگیره از کجا اومده . آیا خداوند قادر و توانا برای حاکمیت به هستی . نباید با یک اصولی جلو بره و قانونی حاکم باشه . مسئله این است که خداوند به این زیبایی برای هر پدیده یک قانونی وضع کرده تا فهم آن برای موجودات امکان پذیر باشه و این انسان بعد از فهم آن دست به انکار میزنه.

از طرفی دیگه در برخی از موارد که انسان نمیتونه اون رو درک کنه (مثل اسان ناقص الخلقه ) باز به انکار خدا دست میزنه و عدالت اون رو زیر سوال میبره.

مهمترین مطلب اینه که شناخت خداوند با علم درک شده توسط انسان امکان پذیر نیست.چون بزرگ ترین دانشمندان هم برخی در شناخت خدا مشکل داشتند( نظیر استیون هاوکینگ فیزیک دان بزرگ عصر حاضر که میگه : وقتی به عظمت این جهان فکر میکنم اصلا نمیتوانم گمان کنم خدایی که این عظمت را آفریده به موجوداتی کوچک در نقط ای حقیر از جهان هستی توجه داشته باشد" خود او اضافه میکند ." هر وقت با یک کشیش برخورد داشتم هیچ چیز منطقی نشنیدم"
به این نتیجه میرسیم که خیلی از علم برداشت شده توسط بشر که به طور قطع برای درک خدا کافی نیست و این مشکل رو خود کام خدا باید پاسخ بده (دین) . که اگر اطلاعات در این زمینه ناقص باشه انسان دچار سردر گمی میشود.
اما در دین اسلام همه شبهات پاسخ داده شده ( من ادعای اسلام شناسی ندارم!) همان طور که در احوال بزرگ ترین دانشمندان اسلامی نگاه میکنیم کوچکترین نقطه ابهامی نمی بینیم.
خوب در مورد این که در دنیا دچار جبر هستیم یا اختیار .باید گفت که ما "اختیار داریم جبر خدا را انتخاب کنیم تا به سعادت برسیم" یعنی مسلما راهی که خدا برای ما ترسیم کرده تا به تنها راه برای سعادت مند شدن است ( بغض گلوی بعضی ها رو نگیره). چون به تعداد انسانهای خلق شده روی زمین راه برای رسید به خدا وجود داره .اما راه هایی که با اصول قانون گذار مطابقت داشته باشه.
مثلا حالا چون شما گفتی کودک ناقص الخلقه . خداوند برای فرزند دار شدن به پدر و مادر دستوراتی داده ( از قبیل زمان مکان و آداب همبستر شدن) اگر اینها رعایت بشه خیلی بعیده که مشکلی برای بچه ایجاد بشه . اگر هم ایجاد شد نباید سریع عدالت خدا رو زیر سوال برد چون وقتی میتوان در مورد چیزی اظهار نظر کرد که کسی در مورد همه جوانب اطلاع داشته باشد .آیا ما همه جوانب رو در این دنیا و جهان دیگر می دانیم.
در پایان باید گفت بهترین روش حل شدن همه این مسائل " تلاش برای اعتماد کردن به خداست"
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود

نقل از araghi
اعمال شما در عرض زمان اختياريست ولي در طول زمان جبري خواهد بود بر اين اساس اگر خدا را با اون تعريف هاي توهمي كنار بگذاري مشكلت حل ميشه يعني اگر موجودي را كه ميدونه اول و اخر هرچيز چگونه است را ،حذف كني اونوقت كسي نميدونه چه نتيجه جبري بر او حادث خواهد شد .
در عرض و طول زمان يعني چي؟
تعاريف توهمي ازخدا؟يعني تعريف حقيقي از خدا هم موجود است؟ان چيست؟چه ضمانتي بر حق بودنش است؟
من فكر ميكنم اگر تعاريف لغاتي را كه ارائه ميدهيم نيز بگوئيم نتيجه بهتري در هر گفتماني بدست خواهد امد.


نقل از امن آباد
خدايا از تو مى خواهم
به نامت بسم الله الرحمن الرحيم
اى صاحب جلال و بزرگوارى اى زنده پاينده اى زنده اى كه معبودى جز تو نيست


اى كسى كه جز او كسى نداند كه چيست او؟(اگر كسي نميداند كه چيست او يعني پيامبر هم از ذات خدا بي خبر بوده پس چطور دين او را اورده چطور ميخواسته ماهيت چيزي را كه مشخص نيست براي ما تعريف كند؟ و چگونه است او ؟ و در كجاست او ؟ و در كدام سو است ؟ اى داراى ملك و ملكوت اى داراى عزت و جبروت (قهر و قدرت ) اى پادشاه جهان اى منزه از هر عيب اى سالم از هر نقص اى ايمنى بخش اى نگهبان اى عزيز اى داراى قهر اى با عظمت اى آفريننده اى پديد آورنده اى صورت بخش

امن اباد شما قسمتي از گفتارهاي امام علي رو در پاسخ قرار ميدهيد من نميدونم كه واقعا تا كي قرار هست ما به جاي پاسخ دادن منطقي به سوال هاي موجود متوسل به ابهامات بشيم خود امام علي دارن عينا ميگن كسي نميدونه خدا چيه
خودتون نقل قول كرديد بعد حرف ايشون رو به عنوان جواب سوال ميدونيد!
اصلا شما مسلمانيد بخواين به يك نامسلمون كه امام علي و هيچيك از افراد دين اسلام رو نميشناسه پاسخ به اين قبيل سوالات بدين كه نميتونيد از اين چيزها استفاده كنين بايد پاسخ شما جامعيت داشته باشه شايد طرف شما اصلا امام شما رو قبول نداشته باشه بعد تكليف چيه؟!

نقل از
pmehdiq
1:فکر کنم منظور شما از جمله انسان تحت جبر یا تحت اختیار است. چون خدای مختار و جبار هر دو یک معنی میده(کسی که اختیار داره می تونه جبر کنه)

شايد من بد گفتم منظور من خدايي هست كه اختيار رو براي موجوداتش قرار داده يا جبر
در مورد اینکه آیا خدا بعد...
در مورد اين گفتارتون من فكر ميكنم شما براي اثبات وجود خدا ميخواين از برهان نظم استفاده كنيد خوب اين برهان خوبي نيست و نميشه بهش تكيه كرد!
من يك مقاله اي رو در خصوص رد اين برهان ميخوندم كه قسمت هاييش رو كه در خاطرم هست براتون به طور خلاصه ميگم:البته اميدوار م متوجه منظور بشيد
ببينيد ما چه چيزي رو منظم ميدونيم؟چيزي كه مكانيزم اون براي يك هدفي درست كار كنه
و اون هدف رو عوامل خارجي تعيين مي كنند مثلا ساعت رو ما به عنوان مجموعه اي منظم ميشناسيم اما همين ساعت اگر بر اساس معيارهاي زمان تعيين شده و قراردادي كار نكنه
ما اون رو ديگه مجموعه منظمي نميدونيم تمام چيزها به همين شكل ميتونن تعريف بشن
مثلا تو مقاله مثال زده بود چند تا چوب كبريت ميفتن از رو ميز روي زمين خوب اين دو حالت داره
فرض اول يك كسي خورده به ميز چوب كبريت ها ريختن و يك شكلي رو ايجاد كردن
فرض دوم يك گروه خراب كار هستن كه طبق يك هدفي ميان اشكال خاصي رو كه در نظر ما مرتب نيست با چوب كبريت براي هدفي كه دارن ميريزن در اين صورت ريختن چوب كبريت ها
هدفمند هست اگر ما اينطور بخوايم در نظر بگيريم هر چيزي ميتونه بر حسب تصادف منظم باشه يا چيزي كه در نظر ما داراي نظم نيست هم منظم باشه پس ميبينيد كه تشخيص بسيار سخت هست همچنين احتمال وقوع هر پديده اي هم هرچند كوچك اما وجود داره پس اينجا ميشه حق رو به طرفداران پيدايش هم داد نه افرينش!
علم داره علت ها رو كشف ميكنه و مطمئنا روزي هم براي سوالات مجهول شما پاسخ هايي ارائه ميده نميشه گفت چون كه علم امروز نميتونه بگه علت اصلي بيگ بنگ چي بوده پس خدا هست اين اديان بر حق اند و...نه اصلا نميشه چنين نتيجه اي گرفت اگر علم امروز كامل بود ميشد اما علم هر روز در حال تحول هست و هنوز ناقص هست اما با فروتني تمام مياد و پديده ها رو توجيه ميكنه بدون هيچ ادعايي !
مسئله این است که خداوند به این زیبایی برای هر پدیده یک قانونی وضع کرده تا فهم آن برای موجودات امکان پذیر باشه و این انسان بعد از فهم آن دست به انکار میزنه.
انسان كه ديوانه نيست يك چيزي رو بفهمه بعد انكار كنه حتما مجهولاتي بوده و هست شما به هركسي بگيد 2*2=؟ميگه 4 چون اثباتش مشخص هست اما وقتي چيزي اثبات عقلاني صريح نداشته باشه در اون ابهام ايجاد ميشه و اينجا انكار هم جايز ميشه!
از طرفی دیگه در برخی از موارد که انسان نمیتونه اون رو درک کنه (مثل اسان ناقص الخلقه ) باز به انکار خدا دست میزنه و عدالت اون رو زیر سوال میبره.
انسان همه چيز رو ميتونه درك كنه
اول بهتر هست ماهيت خداوند مشخص بشه بعد وجود/عدم وجود عدالتش رو هم ميشه نتيجه گرفت!

خوب
.
.
.
خوب:)w05:)

مثلا حالا چون شما گفتی کودک ناقص الخلقه . خداوند برای فرزند دار شدن به پدر و مادر دستوراتی داده ( از قبیل زمان مکان و آداب همبستر شدن) اگر اینها رعایت بشه خیلی بعیده که مشکلی برای بچه ایجاد بشه . اگر هم ایجاد شد نباید سریع عدالت خدا رو زیر سوال برد چون وقتی میتوان در مورد چیزی اظهار نظر کرد که کسی در مورد همه جوانب اطلاع داشته باشد .آیا ما همه جوانب رو در این دنیا و جهان دیگر می دانیم.
در پایان باید گفت بهترین روش حل شدن همه این مسائل " تلاش برای اعتماد کردن به خداست"
شما از كجا ميدونيد كه جهان ديگه قطعا وجود داره؟ا
در مورد بچه ناقص الخلقه و...بايد بگم هر نوع نارسايي كه در نوزادان بوجود مياد دليل قانع كننده داره و تابحال هيچكدام از دانشمندان نگفتن كه شما پدر و مادر گرامي چون در فلان شب همبستر شديد متاسفانه فرزند شما اينطوري شده
من واقعا تعجب ميكنم امروز ديگه شما ميتونيد جنسيت بچه خودتون رو تعيين كنيد ميتونيد اون نطفه رو در رحم يك نفر ديگه پروش بديد و...بعد اين صحبت ها چيه !؟

من واقعا دچار يك تعجب بسيار حاد! شدم از اينكه يك نفر تا به اينجا نتونسته بگه خدا ماهيتش چي هست بعد اين صحبت هاي عجيب رو در مورد خدا و دستوراتش ميبينم!!!

با سپاس
 

pmehdiq

عضو جدید
کاربر ممتاز
انسان همه چيز رو ميتونه درك كنه

لازمه شناخت خدا . خود شناسی است . شما در شناخت انسان دچار اشتباه شدید.


علم داره علت ها رو كشف ميكنه و مطمئنا روزي هم براي سوالات مجهول شما پاسخ هايي ارائه ميده نميشه گفت چون كه علم امروز نميتونه بگه علت اصلي بيگ بنگ چي بوده پس خدا هست اين اديان بر حق اند

این که علم علت ها رو کشف می کنه. جمله کاملی نیست. چون تاریخ علم نشان داده حقایقی که در زمانی کاملا تایید میشده در مدتی بعد نقص آن مشخص شده است.پس به آینده آن نمی توان امیدوار بود
در مورد استفاده علم .برای پیشرفت می توان به آن اتکا کرد. چون منبعی جز آن نیست . امابرای شناخت خدا نمی توان امیدی به آن داشت چون قطعی نیست . در مورد بیگ بنگ هم نظریه هایی وجود داره که وجود اون رو هم زیر سوال میبره(می خوام بگم نمی شه روش حساب کرد)


علم هر روز در حال تحول هست و هنوز ناقص هست اما با فروتني تمام مياد و پديده ها رو توجيه ميكنه بدون هيچ ادعايي

بحث ما مبارزه با علم نیست . چون خداوند در قرآن می فرماید "همه علوم از آن خداوند است"
در مورد این که آیا روزی علم به دست بشر کامل خواهد شد وبه همه مسائل پاسخ خواهد داد من از شما سوال دارم . نظر شما چیست؟


انسان كه ديوانه نيست يك چيزي رو بفهمه بعد انكار كنه حتما مجهولاتي بوده و هست

بحث اینه که فردی چیزی رو ناقص میفهمه و چون از پایین به مسائل نگاه می کنه . دست به انکار می زنه .

اول بهتر هست ماهيت خداوند مشخص بشه بعد وجود

خداوند می فرماید : " در ماهیت من فکر نکنید که جنون می آورد" چون انسان ضعیف و مادی توانایی تفکر در چیزهای غیر مادی را ندارد. ( امیدوارم فرق"ماهیت"و"وجود"را متوجه شوید. چون بحث بسیار بزرگی است)( بی احترامی نشه منظورم درک مطلبه)

خوب دیگه ادامه نمی دم . به عنوان آخرین جمله بگم . درک وجود خدا برای خیلی ها احتیاج به آوردن برهان ندارد . خداوند در لحظه لحظه زندگی جاری و ساری است.
خداوند بزرگ در قرآن می فرمایید . " برای درک وجود من به اطراف خود بنگرید"(نقل به مضمون) ودر جایی دیگر: " ما هر که را بخواهیم هدایت می کنیم"

اگر لحظه ای از لطف او نباشد . امکان لحظه ای آرامش از انسان گرفته می شود .
خداوند انسان را انسان نامید یعنی فراموشکار

دوست من روی خودتان کار کنید . از بیرون چیزی به شما نمی رسد
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود
من گفته ام انسان میتواند همه چیز را درک کند شما میفرمائید
لازمه شناخت خدا . خود شناسی است . شما در شناخت انسان دچار اشتباه شدید.
گفتار من انتظار پاسخ شما را نداشت .اگر مقصود شما از اشتباه در شناخت من این است
که خلاف گفته من را ثابت کنید یعنی انسان همه چیز را نمی تواند درک کند این به اموزه های
پیشین شما باز میگردد که انطور به شما القا شده که هرچیزی که فهمش مشکل باشد پس نمیتوان ان را فهمید از این رو انسان قادر به درک همه چیز نیست!شما باید یک استدلال قوی بیاورید که چه چیزهایی برای انسان قابل درک نیست اگر قابل درک نیست پس با چه اطمینانی به انها اعتقاد دارید .
این که علم علت ها رو کشف می کنه. جمله کاملی نیست. چون تاریخ علم نشان داده حقایقی که در زمانی کاملا تایید میشده در مدتی بعد نقص آن مشخص شده است.پس به آینده آن نمی توان امیدوار بود
در مورد استفاده علم .برای پیشرفت می توان به آن اتکا کرد. چون منبعی جز آن نیست . امابرای شناخت خدا نمی توان امیدی به آن داشت چون قطعی نیست . در مورد بیگ بنگ هم نظریه هایی وجود داره که وجود اون رو هم زیر سوال میبره(می خوام بگم نمی شه روش حساب کرد)
اتفاقا میتوان به اینده علم امیدوار بود زیرا هر اندیشه مستدلی میتواند در ان رسوخ پیدا کند و تضادهایی گرد هم ایند تا در اخر نتیجه شفافی حاصل شود اما در دین شما نمی توانید زیاد چرایی کنید یا حتی ارکان ان را رد کنید در این صورت مجازات خواهید شد!و چون ترس های این چنینی بر انسان ها مستولی میشود پس بدون تفکر عقاید را میپذیرند در نتیجه تعصب در طی زمان بوجود می اید در صورتی که علم چنین نیست.

در مورد این که آیا روزی علم به دست بشر کامل خواهد شد وبه همه مسائل پاسخ خواهد داد من از شما سوال دارم . نظر شما چیست؟
انیشتین میگوید جهان نامحدودی است که در محدود گنجانده شده
ما محدوده جهان را میدانیم و همینطور میدانیم که تمامیه اجزای جهان طی یک همبستگی ارگانیک به هم مربوط میشوند .من امیدوار هستم که رشته ی طناب علم مارا به سر دیگر ان رساند.
بحث اینه که فردی چیزی رو ناقص میفهمه و چون از پایین به مسائل نگاه می کنه . دست به انکار می زنه
در جهان هرکس به چیزی معتقد است و راه خود را درست میپندارد یک فردی که سالیان سال عمر خود را صرف دانستن میکند و در نهایت به عدم وجود خدا میرسد خداباوران را با درکی ناقص می انگارد و البته ان خداباور نیز در مورد اتئیست همان تفکر را دارد
فکر میکنم برتراند راسل را بشناسید
در اخر عمر از او پرسیدند حال که بی خدا میمیری در ان جهان به خدا چه خواهی گفت
راسل گفت میگویم خدایا عدم وجود شواهد کافی برای اثباتت!
شاید یک فرد به یک شن ریز نگاه کند و خدا را در وجود ان نیز ببیند ممکن است کسی به اعماق کهکشان ها خیره شود و با خود بگوید یک چنین عظمتی اگر افریدگار داشته باشد خوار خواهد شد ببینید چقدر سطح دید متفاوت است
هرکس از وجهی به قضیه نگاه میکند.
خداوند می فرماید : " در ماهیت من فکر نکنید که جنون می آورد
اساس منطق بر تفکر صحیح است وقتی چیزی با تفکر شما سازگار نباشد چگونه ان را خواهید پذیرفت و چنین خدایی هم نباید انتظار پرستش کردنش را داشته باشد .

من بر وجود خدا به عنوان یک علت بزرگ یک انر÷ی بزرگ ...معتقدم اما به انچه افرادی چون شما اعتقاد دارند معتقد نیستم .
در هر صورت بحث اصلی من این روضه ها نیست!
شما به چیزی معتقدید و من حق ندارم از شما بپرسم چرا معتقدید من تنها برای ان مباحثه میکنم که بتوانم عدم اعتقاد خداناباوران را بهتر درک کنم از نظرات شما
تمام پاسخ هایی که شما میدهید را من حدس میزنم زیرا انچه را که به شما اموزش داده اند من نیز تعلیم دیده ام اما تنها دیدم را به یک سمت معطوف نکردم.
از شما بسیار سپاسگذارم که پاسخ دادید من برای کار دیگری به اینجا امدم
و چون این تاپیک پست من بود وظیفه پاسخ دادن داشتم
همیشه اندکی شک را در قطعیات به خود راه دهید
بدرود
 

alirezam

عضو جدید
خدا همین جاست. چشم دلت رو باز کن

خدا همین جاست. چشم دلت رو باز کن

سلام.
فروا الی الله سبحانه ولاتفرو منه فانه مدرککم و لن تعجزوه( به سوی خدا فرار کنید و از او فرار نکنید که به راستی او شما را دریابد و شما هرگز نمی توانید او را درمانده کنید.) امام علی(ع)

با اجازه دوستان چند مطلب را می خواهم بگم:

همه ما میدونیم که ما آفریده شدیم. چرا؟ چونکه خودمون خودمون رو نیافریدیم. پس کسی که از ما برتره و بر ما حاکمه ما رو آفریده. حالا این آفریدگار کیست؟ همه ما میدونیم که شعور و علم داریم پس آفریدگار ما هم شعور و علم داره و چون برما حاکمه شعور و علمش از ما بیشتر وکاملتره. بنابراین گزافه که بگیم طبیعت و ماده بیشعور ما را آفریده.

خوب که به خودمون ونیازهای خودمون و موجودات اطراف خودمون نگاه کنیم یه چیزهایی رو درک میکنیم. ما به هرچه که نیاز داریم ، برطرف کننده آن در اطراف ما هست. انواع پروتئین ها، ویتامین ها، چربیها و... که بدن ما به آنها نیاز داره در اطرافمون هست. اگه یک کدوم از اینها نبود انسان نمی تونست زندگی کنه. این فقط نیاز خوراک ماست. نیاز به نوشیدنی نیاز به تولید مثل برای بقای نسل انسان و... برای تمتمشون تو این دنیا برطرف کننده اون موجوده.

از این نشانه ها می فهمیم که آفریدگار ما اولا ما رو دوست داره و برای ما هیچی کم نگذاشته (هو الرحمن هوالرزاق) ثانیا او حکیم و دانای کامل است که تمام چیزها در جای درستشونه و هیچی نه کمه نه زیاده.(هوالحکیم) ثالثا قدیر و تواناست.

حکمت و قدرت خداوند رو میشه تو هر چیز دید. تو جوارح خودمون و تو هر موجود دیگری.
چرا گل زیبا، خوشبوست؟ چرا کثافات بدبوست؟ چرا؟ آیا شانسیه؟!

خداوند در همه جا است. انکار او مثل انکار آب توسط ماهیه.
ما نباید به دنبال چیزهای پیچیده برای یافتن او باشیم.

حالا آیا این خدای رحمن و حکیم ما رو به حال خودمون واگذاشته و ما رو بیهوده آفریده؟

لم یترک الله سبحانه خلقه مغفلا و لا امرهم مهملا(خداوند سبحان خلق خود را رها نکرده و از آنها غافل نیست و کارشان را بیهوده به خودشان وا نگذارده.) امام علی(ع)
 
آخرین ویرایش:

فانوس خیس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فقط میخوهم از شمااساتید عزیز بپرسم ممکنه یه ساختمونی مثل برج میلاد بدون سازنده باشه..(آنکه به وجود آب ایمان دارد تشنه نمی ماند)...................تازه اول کاره باید بیشتر فکر و مطالعه کرد
 

امیر Amir

عضو جدید
با سلام
برای جواب دادن به این سوال باید مشخص کنیم می خواهیم در مورد چه می خواهیم بحث کنیم
آیا این واژه ای انتخاب کرده ایم منظور مارا می رساند یا نه؟
آیا منظور خدایی هست که هر کدوم از ما در ذهن خودمون پرورانده ایم پس با این حساب به تعداد مخلوقات خدا فرض می شود چون هر کدوم یک تصوری از خدا دارند
آیا منظور اون خدایی است که ما در کو چه وبازار در حضور اون هر گناه وپلیدی ر امرتکب می شیم واز اون حیا نمی کنیم
آیا منظور شما خدای من است که وقتی ندای منادیش را میشنوم که می گه حی علی الصلاح و من مشغول تماشای افسانه جومونگ هستم اهمیتی به دعوتش نمی دهم و نمازم را که مثلا به خاطر خدا می خونم هیچ اثری در من نمی گذارد
آری این خدایی که من در ذهن خود ساخته ام همون بت عرب جاهلی است منتها شکلش عوض شده وبه قول دوستمون بارسلون دلیلی برای بودنش در دست نداریم
ولی خوب ممکن است این واژه خارج از همه توهمات یک واقعیتی هم داشته باشد برذای فهم آن چه کنیم؟

:w15::w15::w15::w15::w15::w15:
 

www.enkidum@yaho

عضو جدید
ببینید اینکه بگیم اعتقاد به خدا و اینکه جهان رو آفریده و داره اداره می کنه واقعا" کار اشتباهی است چونکه از نظر عقلی به هیچ وجه نمی تونیم خدا رو اثبات کنیم مگر اینکه بگیم اعتقاد ما به خدا یک اعتقاد پایه است در هر حال تنها راه ممکن برای شناخت خدا احساس وجود او از نظر شهودی است یعنی همان طور که عارفای بزرگ ما می گن خدا رو در هر جا و مکان ببینیم.
 

Similar threads

بالا