خبر های روز هوا فضا

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ماهواره در آستانه پرتاب "ناهید ۲" گام بلند ایران برای دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی زمین‌‌آهنگ + تصاویر​


ماهواره در آستانه پرتاب "ناهید 2" گام بلند ایران برای دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی زمین‌‌آهنگ + تصاویر

ماهواره ناهید ۲ نخستین گام کشورمان از برنامه راهبردی دستیابی به ماهواره مخابراتی زمین آهنگ است؛ ماهواره ناهید ۲ با جرم ۱۲۰ کیلوگرم توسط پرتابگر سیمرغ در مدار ۵۰۰ کیلومتری با شیب ۵۶ درجه تزریق خواهد شد.​

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ماهواره ناهید 2 نخستین گام ایران از برنامه راهبردی دستیابی به ماهواره مخابراتی زمین آهنگ کشورمان است که مأموریت‌های آن در دو دسته مأموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است.
در مأموریت‌های اولیه تمرکز بر توسعه و تست فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی است: از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک‌مولفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی 2 سال، آزمون موقعیت‌یابی رادیویی مستقل از GPS با قابلیت استخراج TIE، آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش و مأموریت‌ مخابراتی از جمله ارتباط مخابراتی F&S، اندازه‌گیری تشعشعات (دزیمتری) و آزمون ارتباط هم زمان تلفنی نیز به عنوان مأموریت کاربردی و ثانویه در نظر گرفته شده‌اند.
اما 29 آذر وزیر ارتباطات همراه رئیس‌جمهور به استان گرگان سفر کرده است با اشاره به پیشرفت در حوزه فضایی گفت: در دو سال اخیر 9 پرتاب فضایی داشتیم که معادل پرتاب‌هایی است که در 10 سال گذشته انجام شده است. خوشبختانه در دولت سیزدهم صنعت فضایی کشور به ریل بازگشته است و اکنون چند ماهواره در آستانه پرتاب و چند ماهواره عملیاتی داریم.
با توجه به این صحبت‌های وزیر ارتباطات و اظهارنظرهای قبلی مسئولان فضایی کشور در چند ماه اخیر مبنی بر پرتاب چندین ماهواره تا پایان سال 1402، به نظر می‌رسد یکی از این ماهواره‌های آماده پرتاب، ناهید 2 باشد.
مراسم رونمایی از دو ماهواره ساخت متخصصان کشورمان اواخر سال گذشته به مناسبت بزرگداشت روز فناوری فضایی در موزه ارتباطات با حضور مقامات کشور برگزار شد. در این مراسم از ماهواره ناهید 2 و طلوع 3 رونمایی شد. سری ماهواره‌های ناهید (1 و 2) به سفارش سازمان فضایی ایران برای مأموریت‌های مخابراتی در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شدند.
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

نخستین تصویر از نمونه کیفی ماهواره مخابراتی ناهید 2
مأموریت‌های ماهواره مخابراتی ناهید 2 چیست؟

اهداف اولیه راهبردی
  • انتقال مداری با استفاده از پیشرانش شیمیایی برای نخستین بار در کشور
  • اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش گاز گرم برای نخستین بار در کشور
  • دستیابی به عمر عملیاتی 2 سال در فضا و آزمون زیرسامانه‌های پلتفرم ماهواره برای عملکرد صحیح
  • موقعیت‌یابی رادیویی مستقل از GPS با قابلیت استخراج TLE‏
  • ردگیری و کنترل موقعیت‌یابی یک مأموریت فضایی دارای مانور
  • ارتقای دقت نشانه‌روی به 1 تا 3 درجه
اهداف ثانویه راهبردی
  • ارتباط مخابراتی ذخیره و ارسال با قابلیت پشتیبانی از 254 کاربر با پروتکل پیچیده و نوین
  • آزمون ارتباط هم زمان تلفنی توسط ماهواره در لینک KU‏
  • اندازه‌گیری تشعشعات (دریمتری)
  • برقراری ارتباط ایمن میان دستگاه‌های ردیابی و مرکز کنترل مأموریت
مشخصات فنی ماهواره مخابراتی ناهید 2
ماهواره ناهید 2 با جرم 120 کیلوگرم توسط پرتابگر سیمرغ در مدار 500 کیلومتری با شیب 56 درجه تزریق خواهد شد. این ماهواره علاوه بر توسعه راهبرد مخابراتی کشور توان ارائه خدمات کاربردی ذخیره و ارسال داده و تماس صوتی میان دو کاربر و سنجش تشعشعات فضا را داراست. در ادامه مشخصات کامل‌تر این ماهواره ارائه شده است.
مشخصات فنی ماهواره مخابراتی ناهید 2
ردیفعنوانمشخصه
1طول عمر ماهواره2 سال
2جرم کل ماهواره120 کیلوگرم
3ابعاد ماهواره64*64*64cm
4ارتفاع مدار تزریق500 km
5ارتفاع مدار پس از انتقال مداری550 km
6شیب مداری مدار تزریق56 Deg
7نوع پیشرانششیمیایی
8سطح رانش1 N
9تعداد تراتسر4 عدد و 4 عدد رزرو
10فرکانس تله‌متری و تله‌کامندS، VHF، UHF
11نرخ ارسال TM/TC32 kbps
12محموله تشعشعیبا قابلیت سنجشی دز تجمعی
13تأمین توانترکیب سلول خورشیدی و باتری
14توان مصرفی متوسط (توان)49 وات
15نوع سلول‌های خورشیدیگالیوم آرسناید چند پیوندی
16نوع پانل‌هابدنی
17نوع باتریلیتیوم یون
18کنترل حرارتنیمه فعال با استفاده از آبگرمکن
19دقت موقعیت‌یابی با TLEیک کیلومتر در مدت 24 ساعت
20نوع پایداریسه محوره
21خطای نشانه‌رویدر هر راستا از 1 تا 3 درجه RMS
22فرکانس کارکردی محمولهUHF، KU، X
23رمزنگاری و احراز هویت پیچیده در لینک‌های تله‌کامند، تله‌متری و برخی محموله‌ها
زیرسیستم‌های ناهید 2
سازه و ترولی
طراحی سازه صلیبی با نسبت استحکام به وزن بالا با استفاده از ایزولاتور برای کاهش بارهای ارتعاشی صورت پذیرفته است. این طرح سبب کاهش وزن در سازه ماهواره به نسبت چگالی بالای المان‌های موجود در آن شده است. همچنین برای این ماهواره ترولی با قابلیت‌های ویژه و خاص هم چون چرخش حول محورهای مختصات و وجود ایولاتور برای کاهش بارهای وارده ناشی از حمل و نقل، ساخته شده است.
پیشرانش
یکی از مأموریت‌های ماهواره دستیابی به فناوری پیشرانش شیمیایی و مانورهای مداری است به منظور تحقق این مأموریت زیرسیستم پیشرانش برای ناهید 2 درنظر گرفته شده است که انتقال مداری از ارتفاع 500 کیلومتری به ارتفاع 550 کیلومتری را با پیشران شیمیایی و سطح رانش 1 نیوتن با 4 عدد تراستر و 4 تراستر رزرو اجرا می‌کند. پیاده‌سازی مجموعه پیشرانش شیمیایی تک مؤلفه و تجمیع آن با سازه از تجربیات جدید داخل کشور در ساخت ماهواره است.
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

کنترل حرارت
عایق‌های چندلایه، پوشش‌های رنگی، هیترها، سنسورها، واشرها و لایی‌ها در کنار بورد کنترل حرارت، مجموعه زیرسیستم کنترل حرارت را در ماهواره ناهید 2 تشکیل می‌دهند. کنترل حرارت ماهواره ناهید 2 با توجه به خطراتی که یخ‌زدگی و بالا رفتن دما در پیشرانه‌های شیمیایی به همراه دارد از اهمیتی ویژه برای حفظ ایمنی ماهواره برخوردار است. از هیترهای متعدد برای حفظ دمای قابل قبول مخازن پیشرانه و فشارنده استفاده شده است. همین طور افزایش قابل توجه دما در محل تراسترها اتفاق می‌افتد که با استفاده از سپرهای حرارتی کنترل می‌شود.
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

توان
توان ترکیب سلول خورشیدی (گالیوم آرسناید) و باتری (لیتیوم یون) در زیرسیستم توان، حدود 35 وات توان متوسط مصرفی ماهواره را تأمین می‌کند. آرایه‌های خورشیدی ماهواره در 4 پانل بدنی طراحی شده‌اند که بر روی بسترهایی از جنس صفحات لانه زنبوری قرار گرفته‌اند. بردهای شارژر، برد سوئیچ توان، برد رله توان، مبدل‌های اصلی و افزونه و بردهای توزیع توان در جعبه الکترونیکی توان قرار داده شده و ترکیبی موفق را در تأمین توان این ماهواره ارائه داده‌اند.
مخابرات محموله
لینک‌های مخابراتی ماهواره ناهید 2 شامل لینک ارتباطی تله‌متری و تله کامند اصلی و افزونه در باند فرکانسی S و لینک ارسال داده‌های موقعیت‌یابی در باند فرکانسی VHF است که این لینک به عنوان افزونه دوم لینک پایین رو مخابرات تله متری نیز استفاده می‌شود. همچنین این ماهواره دارای لینک ارسال سیگنال رنج، برای موقعیت‌یابی رادیویی در باند فرکانسی S است. لینک بالا روی موجود در محموله ذخیره و ارسال در باند فرکانسی UHF نیز به عنوان افزونه دوم لینک تله‌کامند استفاده می‌شود.
تعیین و کنترل وضعیت و موقعیت
زیر‌سامانه تعیین و کنترل وضعیت و موقعیت با پایداری سه‌محوره و دقت نشانه‌روی 1 تا 3 درجه RMS در هر راستا یکی از مهم‌ترین زیرسیستم‌های ماهواره ناهید 2 است حسگرهای تعیین وضعیت شامل حسگر، خورشید مغناطیس‌سنج و جای‌روی نرخی و عملگرهای کنترل وضعیت شامل عملگر مغناطیسی و چرخ عکس العملی است که توسط الگوریتم مختص این ماهواره هدایت می‌شوند تا بهترین دقت ممکن برای ماهواره ناهید 2 فرآهم آید.
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

آزمونهای SIL PIL HIL روی زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت این ماهواره به طور کامل انجام شده و گواه عملکرد مناسب این زیرسیستم در ماهواره ناهید 2 است.
مدیریت فرمان و داده
زیرسیستم C&DH ماهواره ناهید 2 شامل دو برد OBC (اصلی و افزونه) و یک برد سوپروایزر است که در جعبه الکتریکی ماهواره قرار گرفته است. طراحی و ساخت زیرسیستم C&DH این ماهواره برمبنای تراشه Smart Fusion2 شرکت Microsemi صورت گرفته است. این تراشه یک FPGA با ساختار ساخته شده از Flash است که ذات Fabric آن دربرابر خطاهای SEU مقاوم است. در کنار این مسئله مقاوم‌سازی حافظه‌ها در این تراشه با روش‌های متنوع از قبیل EDAC یا روش TMR انجام شده است.
برد سوپروایزر به منظور مدیریت افزونگی درنظر گرفته شده است. طراحی این برد بر مبنای تراشه ProASIC3 شرکت Microsemi صورت گرفته است. مصرف توان بسیار پایین در کنار قابلیت اطمینان بالا از ویژگی‌های اصلی این تراشه است.
محموله مخابراتی سرویس تلفنی
مأموریت محموله مخابراتی، رله سیگنال تلفنی میان دو ایستگاه زمینی در زمان قرارگیری در افق مشترک در باند فرکانی Ku است. این مأموریت پایه‌های اولیه راهبردی برای دستیابی کشور ایران به ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ را فراهم کرده است.
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

محموله مخابراتی سرویس ذخیره و ارسال
مأموریت محموله ذخیره و ارسال برقراری ارتباط در بستر ماهواره بین 254 کاربر زمینی در باند فرکانسی UHF است. پروتکل ارتباطی ذخیره و ارسال در این محموله به صورت خاصی بوده و در نوع خود در دنیا نوین است.
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

محموله سنجش تشعشعات فضایی
با توجه به اهمیت شناخت محیط فضا از نظر نوع و میزان تشعشعات در این پروژه یک محموله سنجشی تشعشعات (دزیمتر) درنظر گرفته شده است. محیطی که دزیمتر برای آن طراحی شده، مدار LEO است. این محموله می‌تواند میزان تشعشعاتی که در ارتفاع حدود 500 کیلومتری در مدت سه سال به واحد سطح می‌رسد را اندازه‌گیری کند و برای استفاده در طراحی ماهواره‌های آتی در اختیار مهندسان کشور قرار دهد.
ایستگاه زمینی
با توجه به تعدد لینک‌های مخابراتی در ماهواره ناهید 2، ایستگاه‌های زمینی نیز متعدد و پراکنده بوده و شبکه زمینی قابل اطمینانی برای حفظ ارتباط این ایستگاه‌ها و عملیات موفق ماهواره مورد نیاز است. در این مجموعه هم از ایستگاه‌های ثابت، هم ایستگاه‌های سیار و هم از ایستگاه‌های قابل حمل استفاده شده است. این ایستگاه‌ها در باندهای فرکانسی X، S، KU، UHE، VHF قابلیت اجرای عملیات دارند و جمعاً در 6 محل ثابت و یک ایستگاه متحرک ساخته شده‌اند.
دستاوردها در حوزه ماهواره ناهید 2
  • ارائه 10 عنوان ثبت اختراع جدید
  • ارائه 36 عنوان مقاله پژوهشی داخلی و بین المللی
  • اجرای فرایند تجمیع و ساخت مدل کیفی و مهندسی مطابق استاندارد ECSS آزمون و تحویل‌دهی کامل مدل کیفی (قابل پرتاب با ملاحظات) و مهندسی ماهواره
  • به سازمان فضایی مطابق استاندارد ECSS
  • ساخت آزمون و نصب ایستگاه‌های زمینی
  • تدوین و نگارش 380 عنوان سند علمی ماهواره ناهید 2
  • همکاری مشترک با دانشگاه در 10 عنوان طرح دانشگاهی
  • 250 عنوان طرح پژوهشی خاتمه یافته و 13 عنوان طرح پژوهشی در حال انجام
ریز دستاوردها در سطح زیر سیستم
  • توسعه و کیفیت سنجی صفحه آنتن ماهواره
  • توسعه و آزمون محموله رله تلفنی KU با قابلیت حذف شیفت داپلر ماهواره
  • توسعه محموله ذخیره و ارسال در باند UHF با پروتکل ارتباطی ویژه ماهواره
  • ساخت و توسعه زیر سیستم TT&C در باند S به همراه طیف گسترده ماهواره
  • توسعه محموله مخابراتی موقعیت‌یابی رادیویی در باند 5 ماهواره
  • توسعه کامپیوتر روی برد ماهواره با پردازنده دارای سابقه فضایی برای ماهواره
  • توسعه محموله سنجش تشعشعات فضایی TID ماهواره
  • تدوین کد نرم افزاری سرویسهای PUS نسخه 2018 در ماهواره
  • توسعه نرم افزار تزریق خطا به منظور آزمون فرایند FDIR ماهواره
  • توسعه واقعیت مجازی سناریوی کارکردی ماهواره در عمر عملیاتی ماهواره
  • توسعه امولاتور حسگرهای تعیین و کنترل وضعیت ماهواره
  • توسعه سخت افزار و نرم افزار در حلقه تعیین و کنترل وضعیت ماهواره
  • تجمیع بستر آزمون سخت افزار در حلقه تعیین و کنترل وضعیت به دو
  • صورت میز سه درجه آزادی و میز گسترده ماهواره
  • ساخت و تجمیع بستر آزمون سخت افزار در حلقه تولید و توزیع توان ماهواره
  • توسعه اولیه آنتن پدستالهای ایستگاه زمینی TT&C باند S ماهواره
  • راه‌اندازی بستر نرم افزار در حلقه زیرسیستم پیشرانش ماهواره
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نخستین پرتاب خورشیدآهنگ سال آینده از پایگاه فضایی چابهار/ ماهواره‌های ظفر۲ و ناهید۲ سال آینده پرتاب می‌شود​


نخستین پرتاب خورشیدآهنگ سال آینده از پایگاه فضایی چابهار/ ماهواره‌های ظفر2 و ناهید2 سال آینده پرتاب می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سال آینده اولین پرتاب خورشیدآهنگ از پایگاه چابهار انجام می‌شود. ماهواره‌های ظفر۲ و ناهید۲ سال آینده پرتاب می‌شود که ظفر۲ یک ماهواره سنجشی و ناهید۲ یک ماهواره مخابراتی است.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حسن سالاریه در مراسم روز ملی فناوری فضایی در محل پژوهشگاه فضایی ایران که با حضور رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد اظهار کرد: ما اخیراً دو پرتاب موفق داشتیم که اولی پرتاب ماهواره ثریا با ماهواره قائم100 بود که در مدار قرار گرفت، ماهواره بعدی مهتا بود که همراه با دو ماهواره کیهان و هاتف در مدار زمین تزریق شد.
وی افزود: اگر بخواهم عملکرد یک‌ساله صنعت فضایی ایران را به‌صورت تیتروار بگویم، ما در بهمن 1401 رونمایی از نمونه کیفی ماهواره ناهید2 را داشتیم که امسال نمونه پروازی آن ارایه شد، ماهواره طلوع3 نیز از دستاوردهای سازمان فضایی است.
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در اردیبهشت 1402 تجهیز آزمایشگاه‌ها تا کلاس 500 کیلوگرم و در خرداد 1402 نیز ابلاغ قراردادهای ماهواره‌های ناهید3 و پارس3 انجام شد، در ادامه انعقاد قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفت که باعث رونق بخش خصوصی خواهد شد.
سالاریه گفت: ایران در شهریور 1402 قرارداد طراحی منظومه باریک‌باند پروژه شهید سلیمانی را شاهد بود و حجم قراردادها در صنعت فضایی ایران در سال جاری در بخش خصوصی بیشتر از قراردادهای 10 سال گذشته است، البته حجم قراردادهای سازمان فضایی ایران با دانشگاه‌ها 10 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: ایران در مهر 1402 ماهواره نور3 را توسط ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرد که عمده این ماهواره توسط بخش خصوصی تولید شده است. ما در همین ماه پیشرفت پایگاه فضایی چابهار را داشتیم که در فاز اول بیش از 40 درصد پیشرفت داشته است و اجرای عملیات عمرانی فاز اول پد پرتاب آغاز شده است و اولین پرتاب خورشیدآهنگ سال آینده از پایگاه چابهار انجام خواهد شد.
سالاریه گفت: پایگاه چابهار در فاز اول مخصوص ماهواره‌برهای با سوخت جامد برای پرتاب مدار خورشیدآهنگ است.
رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: در آذرماه امسال یک اتفاق بزرگ افتاد و ما شاهد پرتاب کپسول زیستی ایران بودیم که توسط پرتابگر سلمان در آذرماه 1402 به فضا پرتاب شد. در دی ماه پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا با پرتابگر بومی قائم100 انجام شد و یک هفته بعد نیز شگفتانه‌ای رقم خورد و آن هم تزریق چندگانه ماهواره‌های مهتا، کیهان و هاتف بود. ما سه ماهواره آماده پرتاب داریم که شامل ماهواره‌های ظفر2، ناهید2 و سامان1 است.
سالاریه گفت: ماهواره ظفر2 یک ماهواره سنجشی است که هم‌اکنون در دانشگاه علم و صنعت ایران مستقر است که یک ماهواره با دقت تصویربرداری 16 متر است که سال آینده پرتاب خواهد شد. نمونه پروازی ناهید2 نیز به اتمام رسیده که یک ماهواره مخابراتی با وزن 120 کیلوگرم است که معمولاً در ساخت ماهواره‌ها در ابتدای راه دو نمونه کیفی برای ماهواره ساخته و سپس پرتاب می‌شود.
وی ادامه داد: بلوک انتقال مداری سامان1 نیز سال آینده پرتاب خواهد شد که وظیفه انتقال اجرام تا 100 کیلوگرم را به‌عهده دارد و نمونه پروازی آن در حال تست‌های سیستمی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ماهواره‌های خصوصی "کوثر و هدهد" خرداد ۱۴۰۳ به فضا پرتاب می‌شوند​


ماهواره‌های خصوصی "کوثر و هدهد" خرداد 1403 به فضا پرتاب می‌شوند

مدیر اجرایی شرکت دانش‌بنیان امید فضا گفت: ماهواره‌های خصوصی "کوثر و هدهد" خرداد ۱۴۰۳ به فضا پرتاب می‌شوند.​

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصطفی عقیلی؛ مدیر اجرایی شرکت دانش‌بنیان امید فضا در جمع خبرنگاران گفت: شرکت امید فضا بعد از اینکه دکتر شهرابی؛ مدیر پروژه ماهواره امید را در کارنامه خود به ثبت رساند، تصمیم گرفت ماهواره‌سازی را به‌صورت خصوصی ادامه دهد.
وی افزود: از این‌رو ما بدون اینکه سفارشی از نهاد خاصی داشته باشیم اقدام به طراحی و ساخت ماهواره کوثر را آغاز کردیم.
عقیلی با بیان اینکه "برای طراحی این ماهواره از معاونت علمی تسهیلاتی دریافت کردیم"، اظهار کرد: ما برای اجرایی کردن این پروژه توانستیم با تعامل با برخی از نهادها تصاویر ماهواره کوثر را پیش‌فروش کنیم و در نهایت با سرمایه‌گذاری جمعی طراحی و ساخته شد.
مدیر اجرایی این شرکت خاطرنشان کرد: اخیراً سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره کوثر را پیش‌خرید کرد، این سازمان از ما ضمانت کارکرد درست ماهواره را اخذ کرده است و این سازمان همکاری با شرکت‌های خصوصی فضایی را آغاز کرد.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر زمانی که ما موفق به ساخت ماهواره کوثر شدیم، برخی از مجموعه‌ها به‌دلیل اینکه تصور می‌کردند ما توانمندی ساخت ماهواره را نداریم، به ما توجهی نکرده بودند، آنها توانمندی‌های ما را مشاهده کردند و به‌تدریج به ما اعتماد کردند.
عقیلی گفت: بر این اساس یکی از مجموعه‌ها طراحی و ساخت ماهواره هدهد را به ما سفارش داد و از این طریق ماهواره هدهد دارای کارفرما شد.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که پروژه هدهد به سرانجام برسد، مسیر برای منظومه کردن این ماهواره‌ها باز خواهد شد.
عقیلی با اشاره به پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی توضیح داد: قرار است دو ماهواره هدهد و کوثر توسط یک پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرد.
مدیر اجرایی این شرکت اضافه کرد: ساخت ماهواره کوثر 4 سال به‌طول انجامید و با تجاربی که از این ماهواره به دست آوردیم توانستیم ماهواره هدهد را در یک سال بسازیم.
وی گفت: این دو ماهواره در زمان حاضر در مرحله تست‌های تجمیعی است.
عقیلی در خصوص زمان پرتاب یادآور شد: این دو ماهواره قرار بود در آذرماه سال جاری پرتاب شود ولی زمان آن 6 ماه به تأخیر افتاد.
وی اضافه کرد: ما یک مرحله تست در روسیه انجام دادیم به‌امید اینکه این ماهواره‌ها در آذرماه سال جاری پرتاب شود ولی تأخیر صورت گرفت و اگر قرار باشد در خرداد ماه سال آینده این پرتاب صورت گیرد مجدداً یک بار دیگر در اردیبهشت ماه سال آینده ماهواره را در روسیه تجمیع می‌کنیم و تست‌های لازم را اجرایی می‌کنیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جزئیات جدید از ماهواره ناهید ۲ / ایجاد ۲۵۴ ارتباط مخابراتی زمینی با ماهواره‌ ناهید ۲​


جزئیات جدید از ماهواره ناهید 2 / ایجاد 254 ارتباط مخابراتی زمینی با ماهواره‌ ناهید 2

رییس پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی گفت: ارتباط مخابراتی ذخیره و ارسال با قابلیت ارتباط بین ۲۵۴ کاربر زمینی در بستر ماهواره، اندازه گیری تشعشات کمربند ون آلن و برقراری ارتباط مخابراتی از جمله ماموریت‌های ماهواره ناهید ۲ است.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، دکتر مهدی نصیری رئیس پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی در مراسم روز ملی فناوری فضایی که در محل پژوهشگاه فضایی با حضور رئیس جمهور برگزار شد اظهار کرد: ما سیگنال‌هایی از وضعیت ماهواره‌های ثریا و مهدا وضعیت تله‌متری، دما، جی پی اس و سناریوهای تعریف شده را دریافت کرده‌ایم.
نصیری تصریح کرد: ماهواره ناهید 2 یک پروژه ملی و یک ماهواره مخابراتی است که نمونه کیفی آن سال گذشته رونمایی شده و امروز نمونه پروازی آن عرضه شده است.
وی تأکید کرد: طول عمر ماهواره ناهید 2 2 سال و وزن آن 120 کیلوگرم است که در مدار 500 کیلوگرمی تزریق خواهد شد. شیب مداری تزریقی ناهید 2 55 درجه و باند فرکانسی آن X,KU و UHF است.
رئیس پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی گفت: از جمله دستاوردهای ماهواره ناهید 2 تجمیع و ساخت مدل پروازی این ماهواره، ساخت شبیه ساز کانال مخابراتی برای گیرنده ods، تعریف 10 پروژه دانشگاهی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های شبیه ساز پنل خورشیدی و اتاق تمیز و تعریف 150 سند علمی اشاره کرد.
نصیری ارتباط مخابراتی ذخیره و ارسال با قابلیت ارتباط بین 254 کاربر زمینی در بستر ماهواره، اندازه گیری تشعشات کمربند ون آلن و برقراری ارتباط مخابراتی و تست زیر سیستم ها در باند S را از ماموریت های ماهواره ناهید 2 دانست.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
چین ۲ ماهواره اینترنتی را به مدار لئو فرستاد


چین 2 ماهواره اینترنتی را به مدار لئو فرستاد

چین دو ماهواره اینترنتی را برای آزمایش فناوری‌های ۵G و ۶G به مدار لئو پرتاب کرد.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، چین روز شنبه دو ماهواره آزمایشی را برای کشف فناوری‌های ارتباطی یکپارچه فضایی و زمینی به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها با موفقیت وارد مدار پایین زمین در ارتفاع 500 کیلومتری شده‌اند.
یکی از آنها ماهواره China Mobile 01 است که توسط اپراتور دولتی مخابراتی China Mobile و شرکت اینترنتی ماهواره ای چینی UBINEXUS توسعه یافته است. این نخستین ماهواره پردازش سیگنال در جهان است که مجهز به سیستم عامل 5G در زمین است. China Mobile 01 با استفاده از پوشش گسترده ماهواره‌ای می‌تواند سیگنال‌های 5G را به مکان‌هایی که تحت پوشش اینرنتی شبکه‌های زمینی نیستند، ارسال کند.
ماهواره آزمایشی دیگر که Xinghe نام دارد، دارای یک طراحی مناسب برای 6G است که به طور مشترک توسط China Mobile و آکادمی نوآوری برای ریزماهواره های آکادمی علوم چین توسعه داده شده است.
China Mobile درخصوص پرتاب این دو ماهواره گفت: ماهواره‌های مدار لئو در مقایسه با ماهواره های مدار بالا که در ارتفاع 36000 کیلومتری کار می‌کنند، مزایای تاخیر کم و سرعت انتقال داده بالا را ارائه می‌دهند. ماهواره‌های مدار پایین زمین پلتفرم‌های حیاتی برای شبکه‌های فضایی یکپارچه آینده هستند.
توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای در مقیاس بزرگ می‌تواند به جبران شکاف‌های پوشش سیگنال در شبکه‌های تلفن همراه زمینی و گسترش خدمات اینترنت ماهواره‌ای با پهنای باند بالاتر به مناطق دورافتاده، اقیانوس‌ها و بخش هوانوردی کمک کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ماهواره "پارس ۱" آماده پرتاب به فضا در مدار ۵۰۰ کیلومتری/ امکان تصویربرداری از تمام اراضی ایران در ۱۰۰ روز! + تصاویر​


ماهواره "پارس 1" آماده پرتاب به فضا در مدار 500 کیلومتری/ امکان تصویربرداری از تمام اراضی ایران در 100 روز! + تصاویر

"ماهواره پارس ۱" جزو کلاس ماهواره‌های تصویربرداری و سنجشی است و قابلیت تصویربرداری از ۹۵ درصد اراضی ایران در کمتر از ۱۰۰ روز را دارد! این ماهواره تمام ایران دارای جرم کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم توسط "پرتابگر سیمرغ" در مدار با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر تزریق می‌شود​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، ماهواره "پارس 1" جزو کلاس ماهواره‌های تصویربرداری در حوزه طراحی و ساخت ماهواره سنجشی است که در آن محموله‌های متفاوت و با قدرت تفکیک متوسط به انجام مأموریت می‌پردازند.
این ماهواره در "پژوهشکده سامانه‌های ماهواره" تعریف شد و در ساخت و آزمون آن پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه فضایی ایران، برخی از دانشگاه‌های کشور، شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان و وزرات دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح سهیم هستند.
مأموریت‌های ماهواره پارس
ماهواره پارس 1 به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی و توسعه و آزمون فناوری‌های پایه ماهواره‌های سنجشی و بخش زمینی آنها طراحی و تولید شده است. این پروژه در برنامه راهبردی ماهواره‌های سنجشی به عنوان نخستین گام راهبردی در راستای دستیابی به اهداف آن برنامه، معرفی شده است. با این وجود، هم اهداف عملیاتی و هم راهبردی در آن نظر قرار گرفته است.
اهداف اولیه
  • تهیه نقشه با مقیاس 1.200000 در زمینه آب کره
  • تهیه نقشه با مقیاس 1.100000 در زمینه‌های زیست کره و انسان کره
اهداف ثانویه
  • برداشتن نخستین گام از مسیر راه طراحی ابرسامانه ماهواره سنجشی عملیاتی بومی
  • افزایش سطح فناوری ساخت سیستم‌های ماهواره‌های سنجشی در داخل کشور
  • توسعه استفاده از داده‌های سنجشی در بین نهادها و دستگاه‌های مختلف
  • توسعه بازار داده‌های سنجشی در کشور
مشخصات فنی
ماهواره پارس 1 دارای جرم کمتر از 150 کیلوگرم است و توسط "پرتابگر سیمرغ" در مدار با ارتفاع 500 کیلومتر و شیب 55 درجه تزریق می‌شود.

ردیفعنوانمشخصه
1قدرت تفکیک مکانی دوربین MS15 m
2قدرت تفکیک مکانی دوربین SWIR150 m
3قدرت تفکیک مکانی دوربین TIR300 m
4نوع مدارتکرارشونده رد زمینی
5ارتفاع مداری (کیلومتر)500 km
6شیب مدار55
7پرتابگرسیمرغ
8طول عمر (سال)3
9جرم کلکمتر از 150 کیلوگرم
10توان کل تولیدی توسط آرایه خورشیدی200 وات
11نوع پایدارسازیسه محوره
12دقت نشانه‌روی (درجه)0.5
13باند ارسال اطلاعات تله‌متری/تله‌کامندS و UV
14باند ارسال داده محمولهX
15نرخ ارسال داده‌های تصویر (Mbps)10
16نرخ خطای بیت لینک تصویر10 به توان منفی 6
17دقت پایدارسازی0.08 deg/sec
18دقت موقعیت‌یابی با GPS متر25
19تعداد تراستر (پیشرانش گاز سرد)4
20سطح نیروی پیشران1N
21قابلیت اطمینان0.075
22نرخ ارسال TC/TM (kbps)32
23رمزنگاری تله‌کامندو تصاویر
زیرسیستم‌ها
مخابرات محموله
پارس 1 به منظور ارسال تصاویر به زمین از فرستنده در طیف مخابراتی X با نرخ Mbps استفاده می‌کند. استفاده از لینک باند X با سرعت مذکور برای نخستین بار در این ماهواره استفاده شده است که گامی موفق برای ماهواره‌های بعدی برای افزایش سرعت ارسال دیتا از ماهواره به زمین است. دریافت تصاویر ماهواره در دو ایستگاه زمینی امکان‌پذیر است.

محموله
این ماهواره دارای سه محموله تصویربرداری MS ، SWIR و TIR با قدرت تفکیک مکانی 15 ، 150 و 300 متر وظیفه تصویربرداری از کل اراضی کشور ایران را برعهده دارد.
محموله MS و SWIR این ماهواره در کمتر از 100 روز، 95 درصد اراضی ایران را تصویربرداری می‌کند همچنین محموله TIR ماهواره پارس 1 که قابلیت تصویربرداری در شب را میسر می‌سازد، در کمتر از 45 روز کل اراضی ایران را تصویربرداری می‌کند.


دوربین MS که بر روی این ماهواره نصب شده است در مقایسه با سایر محموله‌های تصویربرداری ساخته شده در کشور دارای بهترین رزولوشن تصویربرداری است. همچنین برای نخستین بار دوربین‌های SWIR و TIR در این ماهواره استفاده شده است.

بر روی هر سه محموله تصویربرداری ماهواره پارس 1 همانند سایر زیرسیستم‌های ماهواره، آزمون‌های کارکردی، محیطی و EMC انجام شده است.

پیشرانش

پارس 1 دارای زیر سیستم "پیشرانش گاز سرد" است که کنترل مدار ماهواره توسط آن انجام می‌شود. پارس 1 پس از ماهواره فجر دومین ماهواره است که در آن از پیشرانش گاز سرد استفاده شده است. زیرسیستم پیشرانتی دارای چهار تراستر یک نیوتنی است که در صفحه زیرین ماهواره مونتاژ شده است.

آزمون نشتی گاز در این زیر سیستم یکی از مهم‌ترین آزمون‌های کارکردی است که این آزمون قبل و بعد از آزمون‌های ارتعاشی و در حین آزمون خلأ حرارت انجام شده است.

تله‌متری و تله‌کامند

به منظور ارسال فرمان و دریافت داده‌های سلامت ماهواره از باندهای UHF/VHF و S استفاده می‌شود. در لینک UV ارتباط همه جهته ایستگاه با ماهواره فراهم است که در فازهای اولیه مأموریت که هنوز نشانه‌روی ماهواره به سمت زمین فراهم نشده استفاده می‌شود. پس از انجام نشانه‌روی زمین به منظور دریافت و ارسال اطلاعات به ماهواره از لینک باند با سرعت 30kbps استفاده می‌شود ایستگاه‌های ارسال و دریافت تله‌کامند و تله‌متری در شهرهای تهران و قشم است.

توان

تأمین توان الکتریکی در این ماهواره توسط دو آرایه خورشیدی بازشونده و یک آرایه متصل به بدنه ماهواره انجام می‌شود که در مجموع سه پنل ماهواره بیش از 200 وات توان تولید می‌کند. زیرسیستم الکتریکی ماهواره پارس 1 دارای یک بسته باتری به منظور تأمین توان در زمانی که ماهواره در دید خورشید قرار ندارد یا تأمین توان‌های لحظه‌ای زیاد است. همچنین این زیرسیستم دارای بردهای متعدد الکترونیکی به منظور رگوله کردن و توزیع ولتاژ برای زیرسیستم‌های مختلف ماهواره و شارژ باتری است.

کنترل وضعیت

نشانه‌روی ماهواره به سمت زمین یا به سمت خورشید به منظور عکسبرداری و تولید توان توسط زیرسیستم کنترل وضعیت انجام می‌شود. این زیرسیستم دارای سنسورهای مختلف برای تعیین وضعیت ماهواره است.

سنسورهای مورد استفاده در این ماهواره عبارتند از دو سنسور مغناطیس‌سنج، دو سنسور خورشید، سه سنسور ژایریکوپ و یک سنسور ستاره که داده‌های خروجی این سنسورها با استفاده از فیلتر کالمن به منظور تعیین وضعیت استفاده می‌شود. کنترل وضعیت ماهواره با استفاده از چهار چرخ واکنشی و سه عدد گشتاوردهنده مغناطیسی انجام می‌شود.



در این زیرسیستم علاوه بر انجام آزمون‌های کارکردی و محیطی بر روی تجهیزات استفاده شده، آزمون‌های نرم‌افزار در حلقه و سخت افزار در حلقه به منظور صحه‌گذاری الگوریتم‌های تهیه شده انجام شده است.

تعیین موقعیت ماهواره پارس 1 توسط ماژول GPS و همچنین با استفاده از زیرسیستم تعیین موقعیت رادیویی بومی انجام می‌شود.

در این زیرسیستم تعیین موقعیت، ارسال سیگنال‌ها از طریق حداقل 5 فرستنده زمینی انجام می‌شود که پس از دریافت این سیگنال‌ها توسط ماهواره، تعیین موقعیت توسط ماژول مذکور انجام می‌شود. هدف از این ماژول که برای نخستین بار در ماهواره پارس استفاده شده این است که وظیفه تعیین موقعیت ماهواره وابسته به داده‌های GPS نباشد.

ایستگاه‌های زمینی

بخش زمینی پروژه ماهواره پارس 1 شامل ایستگاه‌های ارسال و دریافت دریافت تله‌کامند و تله‌متری در باندهای UHF/VHF و S است. برای دریافت تصاویر اخذ شده توسط محموله‌های تصویربرداری ماهواره از ایستگاه باند X واقع در سایت چرمشهر وابسته به سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و به صورت پشتیبان از ایستگاه اخذ باند X ماهدشت استفاده می‌شود. همچنین این پروژه دارای حداقل 5 ایستگاه فرستنده مربوط به زیرسیستم تعیین موقعیت رادیویی در باند S است.

کامپیوتر پرواز

کامپیوتر پرواز ماهواره پارس 1 که دارای "افزونه سرد" است وظیفه اجرای نرم‌افزار ماهواره داده‌برداری از تجهیزات مختلف ماهواره ذخیره داده‌ها و ارسال آنها به زمین از طریق لینک مخابراتی را برعهده دارد. نرم‌افزار ماهواره پارس 1 که یکی از پیچیده‌ترین زیر‌سیستم‌های این ماهواره است، در ابتدا در مدل مهندس الکتریکی ماهواره و سپس در بستر آزمون فلت ماهواره صحه‌گذاری و در نهایت در ماهواره تجمیع شد.



کنترل حرارت

زیرسیستم کنترل حرارت ماهواره شامل سنسورها و هیترهای متعدد و همچنین عایق حرارتی MLI برای حفظ و کنترل دمای تجهیزات مختلف در بازه دمایی مناسب است. در این ماهواره برای نخستین بار در داخل کشور از لوله حرارتی استفاده شده است.


سازه و مکانیزم

تمامی تجهیزات ماهواره توسط زیرسیستم سازه حمل و نگهداری می‌شود. در زیرسیستم سازه پارس 1 از صفحات لانه زنبوری به منظور نگهداری قطعات استفاده شده است همچنین در این ماهواره به منظور کاهش ارتعاشات وارده از طرف پرتابگر به ماهواره، ایزولاتور طراحی و ساخته شده و مورد آزمون قرار گرفته است.
برای صحه‌گذاری طراحی سازه‌ای این ماهواره دو مدل سازه‌ای ساخته شده است که خوشبختانه مدل دوم تمامی الزامات آزمون را برآورده کرده است همچنین برای گسترش صفحات خورشیدی بازشونده، از مکانیزم فنری و به منظور کنترل سرعت زاویه‌ای باز شدن پنل از یک موتور DC استفاده شده است.

دستاوردها

اهم دستاوردهای فنی حاصل شده در این پروژه عبارتند از:
  • طراحی، ساخت و آزمون دوربین MS با رزولوشن 15 متر، دوربین SWIR با رزولوشن 150 متر و دوربین TIR با رزولوشن 300 متر.
  • طراحی، ساخت و آزمون سازه لانه زنبوری به عنوان تحمل‌کننده بار مکانیکی.
  • طراحی، ساخت و آزمون لوله حرارتی.
  • طراحی، ساخت و آزمون فرستنده باند X با نرخ 10 Mbps
  • طراحی، ساخت و آزمون فرستنده باند S به صورت طیف گسترده.
  • طراحی، ساخت و آزمون تعیین موقعیت رادیویی مستقل از GPS
  • طراحی، ساخت و آزمون مکانیزم فنری به منظور باز کردن پنل‌های خورشیدی.
  • طراحی، ساخت و آزمون زیرسیستم پیشرانش گاز سرد.
  • طراح، ساخت و آزمون بسته باتری با بالانسر فعال.
  • طراحی، ساخت و آزمون سنسور ستاره.
  • طراحی، پیاده‌سازی و آزمون آپلود نرم‌افزار ماهواره از ایستگاه زمینی.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

هند ماهواره هواشناسی پرتاب کرد​



هند ماهواره هواشناسی پرتاب کرد

هند ماهواره جدید هواشناسی خود به نام INSAT-۳DS را با موفقیت به مدار GEO تزریق کرد.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، دقایقی پیش سازمان تحقیقات فضایی هند ماهواره هواشناسی جدید این کشور را از مرکز فضایی ساتیش داوان در جنوب شرق هند با موفقیت به مدار GEO (یکی از مدارهای زمین‌آهنگ) تزریق کرد.
این ماهواره که توسط وزارت علوم زمین هند تامین مالی شده است، برای مشاهدات هواشناسی و نظارت بر سطوح خشکی و اقیانوسی برای پیش بینی آب و هوا و هشدار بلایا طراحی شده است.
طراحی، ساخت و پرتاب این ماهواره به دست دانشمندان هندی و بدون مشارکت شرکای خارجی انجام شده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ماهواره‌های خارجی تا ۲ سال آینده از پایگاه‌های ایرانی پرتاب می‌شوند​


ماهواره‌های خارجی تا 2 سال آینده از پایگاه‌های ایرانی پرتاب می‌شوند

وزیر ارتباطات گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا ۲ سال آینده ماهواره کشورهای دیگر را نیز توسط ماهواره‌برهای ایرانی و از پایگاه پرتاب ایرانی در مدار قرار دهیم.​

به گزارش گروه فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه صنعت فضایی کشور به ریل پیشرفت پرشتاب خود بازگشته، گفت: در طول بیش از 2 سال گذشته در حوزه فضایی شاهد تحولات بزرگی بودیم، به گونه‌ای که در این 2 سال به اندازه 10 سال پیش از آن رویداد فضایی و پرتاب داشتیم.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که صنعت فضایی کشورمان را به نقطه‌ای برسانیم که با اطمینان خاطر ماهواره بقیه کشورها را از ایستگاه‌های پرتاب ایرانی به فضا بفرستیم، گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا 2 سال آینده ماهواره کشورهای دیگر را نیز توسط ماهواره‌برهای ایرانی و از پایگاه پرتاب ایرانی در مدار قرار دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشورمان در صنعت فضایی، ادامه داد: در حوزه ساخت ماهواره‌های تصویربرداری و سنجشی خودکفا هستیم و در حال کار بر روی افزایش دقت ماهواره‌های ایرانی هستیم.
زارع‌پور به ایرنا گفت: پرتابگرهای ایرانی امکان پرتاب ماهواره‌های 100 تا 200 کیلویی را دارا هستند، ما ایستگاه پرتاب ماهواره و ایستگاه‌های زمینی دریافت سیگنال‌های ماهواره را نیز دارا هستیم. همه اینها نشان می‌دهد که کاربردهای صنعت فضایی در کشورمان بومی شده است چراکه در حال استفاده از چرخه کامل صنعت و فناوری فضایی برای بهبود سطح زندگی مردم عزیزمان در بخش‌های گوناگون هستیم.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه کشور نیازمند توسعه صنعت فضایی در بخش‌های مختلف است، افزود: به عنوان مثال پرتابگر ایرانی تا 750 کیلومتری پرتاب انجام می‌دهد و با پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش دانشمندان ما، به فضل الهی طی برنامه پنج ساله به لایه ژئو نیز دست پیدا خواهیم کرد.
وی گفت: ماهواره‌های متعددی در دست پرتاب داریم که با اتفاقات خوب اخیری که افتاد و پرتابگرهای ما تثبیت شدند، ان‌شاءالله با اطمینان خاطر، ماهواره‌های ساخت جمهوری اسلامی ایران را یکی پس از دیگری در مدار قرار خواهیم داد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

سامانه تسطیح ماهواره‌ای زمین‌های کشاورزی در ایران ساخته شد​



سامانه تسطیح ماهواره‌ای زمین‌های کشاورزی در ایران ساخته شد

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شدند نسل جدید سامانه تسطیح زمین‌های کشاورزی با کمک فناوری ماهواره‌ای را طراحی و داخلی‌سازی کنند. این سامانه با مشخص کردن پستی‌ها و بلندی‌های زمین، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری می‌شود.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به کاهش مصرف آب برای زمین‌های کشاورزی با ساخت سامانه دانش‌بنیان تسطیح زمین‌های کشاورزی ماهواره‌ای شد چراکه پیشرفته‌ترین تسطیح به‌وسیله سیستم‌های ماهواره‌ای و GPS انجام می‌شود.
برای افزایش محصولات کشاورزی، زمین بایستی تسطیح شود و یکی از راه‌های افزایش محصولات، آبرسانی یکسان به زمین‌های کشاورزی است که پیش از این به روش لیزر انجام می‌شد.
قبل از این، تسطیح در مساحت کمتری انجام شده و دقت پایین‌تری داشت؛ در سامانه جدید، قابلیت نقشه‌برداری با دقت بسیار بالایی وجود دارد و پستی‌ و بلندی‌های زمین را در نقشه‌برداری مشخص می‌کند و به صورت اتوماتیک، این پستی و بلندی‌های زمین را صاف می‌کند.
این سامانه شامل چندین قطعه است: کنترل باکس که داخل کابین تراکتور است. آنتن رادیویی که در سقف تراکتور قرار می‌گیرد و همچنین سیستمی که در داخل زمین کار گذاشته می‌شود و موقعیت‌یابی کرده و براساس شیبی که به کنترل‌باکس در کابین تراکتور می‌دهیم براساس آبخور زمین، این زمین را تسطیح می‌کند.
این سامانه دانش‌بنیان دربرابر هرگونه نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم است و تا 10 کیلومتر دقت کارکرد آن بالاتر از محصولات مشابه است. دقت آن 2 میلیمتر بوده و زمین‌هایی از جمله زمین‌های نیشکر و برنج تسطیح می‌شود.
با ساخت این سامانه، این شرکت توانست 80 درصد نیاز بازار داخل را تأمین کند. این محصول دانش‌بنیان به 10 کشور جهان صادر شده و قیمت نمونه داخلی آن یک سوم نمونه خارجی است.
به گزارش تسنیم، سیستم تسطیح ماهواره‌ای زمین کشاورزی، یکی از ابزارهای حیاتی در مهندسی عمران و ساختمانی است که با استفاده از داده‌هایی که توسط ماهواره‌ها جمع‌آوری می‌شوند، به دقت بالایی در تعیین ارتفاع و موقعیت جغرافیایی اشیاء زمینی کمک می‌کند.
این سیستم شامل دو بخش اصلی است: بخش اول که شامل ماهواره‌های ژئودزی و دیگر سنجش‌گرها است و بخش دوم که شامل تجهیزات پردازشی و رایانه‌های قدرتمند است. در این سیستم، ماهواره‌ها اطلاعاتی مانند ارتفاع و موقعیت جغرافیایی اشیاء زمینی را با دقت بالایی جمع‌آوری می‌کنند. سپس این اطلاعات توسط تجهیزات پردازشی و رایانه‌های قدرتمند، پردازش و تحلیل می‌شوند. در نهایت، ارتفاع و موقعیت جغرافیایی اشیاء زمینی با دقت بالایی تعیین می‌شود.
سیستم تسطیح ماهواره ای در صنعت ساختمانی، زیرساخت‌های شهری، مطالعات زمین‌شناسی و حتی در نظامی و فضایی به عنوان یکی از ابزارهای پایه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این سیستم، می‌توان به دقت بالایی در تسطیح سطح دست یافت و در نتیجه، ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری با کیفیت و دقت بالاتری ایجاد شوند. همچنین، در مطالعات زمین‌شناسی نیز این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به دقت بالایی در تعیین ارتفاع و موقعیت جغرافیایی محل‌های مورد مطالعه دست یافت. در کل، سیستم تسطیح ماهواره‌ای به دلیل دقت و سرعت بالایی که دارد ابزاری بسیار قدرتمند در مهندسی عمران و ساختمانی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی از کجا پدید آمد؟/ کاربردی‌سازی داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور با هوش مصنوعی​


هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی از کجا پدید آمد؟/ کاربردی‌سازی داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور با هوش مصنوعی

کارشناس سنجش از راه دور ماهواره‌ای گفت: تلاش‌های زیادی توسط دانشگاه و صنعت برای تسهیل ادغام اطلاعات مکانی و هوش مصنوعی انجام شده و نتیجه آن ایجاد یک حوزه جدید به نام هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی (GEOAI) در سال ۲۰۱۷ بوده است.​

دکتر علیرضا شریفی؛ متخصص حوزه فضایی و کارشناس سنجش از راه دور ماهواره‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: همانطور که می‌دانیم رهبر معظم انقلاب اسلامی در 26 آبان 1400 از "هوش مصنوعی" به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و تأکید کردند که این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو 10 کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد .
وی گفت: همچنین ایشان در 14 خرداد 1402 بیان فرمودند که در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند. بدین ترتیب بکارگیری هوش مصنوعی در علوم مختلف علاوه بر یک ضرورت علمی برای پژوهشگرانی که در لبه دانش فعالیت می‌کنند، یک خواسته مهم مسئولان نظام جمهوری اسلامی هم است و باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم پژوهشی کشور در نظر گرفته شود و سازماندهی مناسب و نیز اعتبار کافی برای این حوزه تخصیص یابد.
مفهوم GEOAI یا "هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی" از کجا پدید آمد؟
شریفی با اشاره به مفهوم هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی یا GEOAI تصریح کرد: در دهه اخیر، پیشرفت قابل توجهی در تحقیقات هوش مصنوعی حاصل شده است. یادگیری عمیق و قدرت محاسباتی با کارایی بالا در این پیشرفت سریع نقش اساسی داشته‌اند به‌نحوی که امروزه آموزش مدل‌های پیچیده بر روی کلان داده‌های سنجش از دور که چند ده گیگابایت حجم دارند در عرض چند ساعت انجام می‌شود. با توجه به اینکه داده‌های مکانی در حجم بسیار زیاد و در طول دوره‌های زمانی مختلف در دسترس است لذا تلاش‌های زیادی توسط دانشگاه و صنعت برای تسهیل ادغام اطلاعات مکانی و هوش مصنوعی انجام شده و نتیجه آن ایجاد یک حوزه جدید به نام هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی یا GEOAI در سال 2017 بوده است.
ارتباط حوزه هوافضا با اطلاعات مکانی چیست؟
این متخصص حوزه فضایی تصریح کرد: حل مسائل مرتبط با مکان، نیازمند رویکرد مکان‌مبنا و با اتصال داده‌های توصیفی و آماری به اطلاعات مکانی امکان‌پذیر است. سامانه اطلاعات مکانی، داده‌های توصیفی و آماری را به اطلاعات مکانی متصل کرده و امکان انواع پرسش و تحلیل‌های مکانی و توصیفی را برروی آنها فراهم و تصمیم‌گیری درباره بسیاری از موارد مانند مکان‌یابی برای استقرار نیروگاه‌های تجدیدپذیر، پیش‌بینی وضع هوا، گزارش قطع برق در شبکه، تحلیل الگوی جرم و ... را تسهیل می‌کند.
وی ادامه داد: از آنجا که تصاویر ماهواره‌ای یکی از اصلی‌ترین منابع برای تولید داده مکانمند هستند، لذا پیوند بسیار محکمی بین این دو حوزه برقرار است. با توجه به اینکه کشور عزیزمان جزو 10 کشور دارای زنجیره کامل حوزه فضایی است، بنابراین کاربردی‌سازی داده‌های جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌های سنجش از دور نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی است که بتواند حجم بالای داده‌های موجود را جمع‌آوری، ذخیره و پردازش کند و خروجی مورد نظر را به ذینفعان تحویل دهد که این امر با بکارگیری هوش مصنوعی و کلان داده سنجش از دور میسر شده است .
شریفی گفت: بعنوان مثال، تولید نقشه‌های پیش‌بینی پوشش اراضی سال 1410 استان تهران، می‌تواند به متخصصین برنامه‌ریزی شهری کمک کند تا الزامات فنی مورد نظر را در طرح‌های توسعه‌ای مدنظر قرار دهند. همچنین، تولید نقشه‌های مربوط به پیش‌بینی توسعه اراضی کشاورزی استان اصفهان در سال 1415، می‌تواند مبنایی برای برنامه الگوی کشت قرار گیرد تا هم از هدررفت منابع آب شیرین جلوگیری کند و هم از فرسایش خاک. بدین ترتیب صنعت فضایی (بعنوان یک صنعت بالادست) به صنعت اطلاعات مکانی (بعنوان یک صنعت پایین دست) ارتباط پیدا می‌کند و زنجیره فضایی کشور را از طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره تا تولید اطلاعات مکانمند از تصاویر ماهواره‌ای تکمیل می‌کند.
آیا داده‌های سنجش از دور ماهیت کلان داده دارند؟
این کارشناس سنجش از راه دور ماهواره‌ای خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانیم، کلان داده‌ها نقش بسیار مهمی در دنیای هوش مصنوعی ایفا می‌کنند زیرا هوش مصنوعی بر پایه تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج الگوها و اطلاعات مفید از آنها بنا شده است. کلان داده‌ها به عنوان منبع اصلی اطلاعات برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی عمل می‌کنند چون آموزش مدل با حجم بالایی از داده‌ها، می‌تواند الگوها و روابط پیچیده‌تر را بهتر شناسایی کند.
وی گفت: همچنین، با استفاده از کلان داده‌ها و روش‌های تحلیل داده، می‌توان الگوها، روندها و روابط پنهان در داده‌ها را شناسایی کرده و پیش‌بینی کرد. معیارهایی مانند حجم، سرعت و تنوع به‌عنوان سه عنصر اصلی در تعریف کلان داده مورد استفاده قرار می‌گیرند که در داده‌های سنجش از دور قابل ملاحظه‌اند. امروزه سنجنده‌های متنوع نصب شده بر روی ماهواره‌های سنجش از دور قادرند در طول موج‌های مختلف الکترومغناطیسی از سطح زمین داده‌برداری کنند.
شریفی تأکید کرد:‌ همچنین، وجود منظومه‌های مختلف از این نوع ماهواره‌ها سرعت جمع‌آوری داده‌ها را به چند ترابایت در طول یک شبانه روز افزایش داده است که بدین ترتیب، در طول سال حجم زیادی از داده‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است، با توجه به تاریخچه غنی اخذ تصاویر ماهواره‌ای از کره زمین، برخی کشورهای اقدام به تولید مکعب داده محلی (Local data cube) برای سرزمین خود کرده‌اند. این مکعب داده شامل لایه‌های مکانمند در حوزه‌های کاربری مختلف و در قالب یکسری زمانی ـ مکانی است که کاربر قادر است با استفاده از آن لایه‌های مورد نیاز را در دوره زمانی موردنظر انتخاب کرده و برای تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از آنها استفاده کند.
کاربردهای هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی
این متخصص حوزه فضایی با بیان اینکه یکی از کاربردهایی که هوش مصنوعی در اطلاعات مکانی دارد، ایجاد مدل‌های پیش‌بینی برای ترافیک است، تصریح کرد: با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان مدل‌هایی را طراحی کرد که با توجه به اطلاعات مکانی و زمانی، ترافیک در مسیرهای مختلف شهری را پیش‌بینی کنند و باعث بهبود ترافیک شوند. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند به سامانه‌های مکانمند در حفاظت از محیط زیست و پیش‌بینی وقوع طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌ها کمک کند.
وی ادامه داد: از این سامانه‌ها می‌توان به منظور طبقه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای یا پهپادی استفاده کرد که این امر به پایش محیط زیست، برنامه‌ریزی توسعه شهری، پایش محصولات کشاورزی، شناسایی زیرساخت‌های آسیب‌دیده یا شناسایی فعالیت‌های غیرقانونی کمک می‌کند. از سوی دیگر، سامانه‌های GEOAI می‌توانند با تحلیل داده‌های سری زمانی گذشته، به پیش‌بینی آینده (با ریسک و قابلیت اطمینان معین) جهت ارائه الگوهای آتی کاربری اراضی و ارائه پیشنهادات برای برنامه‌ریزی استفاده از زمین به کار روند که شامل شناسایی مناطق مناسب برای توسعه، پیش‌بینی تأثیر توسعه بر محیط زیست یا توصیه بهترین مکان‌ها برای زیرساخت‌های جدید است.
شریفی در پایان تأکید کرد: با توجه به اهمیت این حوزه دانشی، نشریه‌ای نیز با عنوان "پژوهش‌های سنجش از دور و اطلاعات مکانی" راه‌اندازی شده‌ است تا بتوان از این طریق ظرفیت‌های علمی موجود در کشور در زمینه سنجش از دور و اطلاعات مکانی را در جهت پیشبرد اهداف عالی کشور هدایت کرد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ایران ۳۰ ماهواره در حال ساخت و ۱۰ ماهواره آماده پرتاب دارد/ لزوم دستیابی ایران به مدار ژئو تا سال ۱۴۰۷​



ایران 30 ماهواره در حال ساخت و 10 ماهواره آماده پرتاب دارد/ لزوم دستیابی ایران به مدار ژئو تا سال 1407

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۱۰ ماهواره آماده در صف پرتاب داریم، گفت: بیش از ۳۰ ماهواره نیز در دست ساخت است و به مرور از اواسط سال آینده آماده می‌شوند.​

به گزارش گروه فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه 10 ماهواره آماده در صف پرتاب داریم، اظهار کرد: بیش از 30 ماهواره نیز در دست ساخت است و به مرور از اواسط سال آینده آماده می‌شوند.
زارع‌پور تصریح کرد: ماهواره‌برهای ما در کلاس لئو برای پرتاب ماهواره‌هایی تا وزن 200 کیلوگرم در مسیر تثبیت قرار دارند و ان‌شاءالله با فناوری‌های جدیدی که به آن دست پیدا کردیم نیز تثبیت می‌شوند و می‌توانند ماهواره‌های ایرانی را در مدار قرار دهند.
وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه پنج ساله‌ای که برای دستیابی به مدار ژئو در دست اجراست، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی که در همه بخش‌های فضایی هست تا پایان دولت یک پرتاب زیرمداری داشته باشیم اما طبق برنامه 10 ساله صنعت فضایی کشور تا 1407 باید به مدار ژئو دست پیدا کنیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ماهواره پارس۱ با موفقیت پرتاب و در مدار تزریق شد​



"ماهواره پارس1" با موفقیت پرتاب و در مدار تزریق شد

ماهواره تحقیقاتی ـ سنجشی پارس۱، با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ تزریق شد.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، امروز پنج‌شنبه دهم اسفند سال جاری، ماهواره پارس1 توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع 500 کیلومتر از سطح زمین تزریق شد.

بنا بر این گزارش، ماهواره پارس1، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. این ماهواره 134 کیلوگرمی، از سری ماهواره‌‌های تحقیقاتی ـ سنجشی پژوهشگاه فضایی ایران است و به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.

این ماهواره دارای سه دوربین تصویربرداری است و اطلاعات منابع زمینی را در سه محدوده طیفی مرئی، فروسرخ موج کوتاه و فروسرخ گرمایی دریافت می‌کند. دوربین طیف رنگی و فروسرخ موج کوتاه این ماهواره در کمتر از 100 روز، 95 درصد اراضی ایران را تصویربرداری می‌کند. همچنین، دوربین با طیف فروسرخ گرمایی با قابلیت تصویربرداری در شب قادر است، کل اراضی ایران را در کم‌تر از 45 روز تصویربرداری کند.

از دیگر مأموریت‌های این ماهواره می‌توان به آزمون مکانیزم پنل‌های خورشیدی بازشونده، آزمون اصلاح مدار با پیشرانش گاز سرد، آزمون عملکرد تعیین موقعیت ماهواره مستقل از GPS مبتنی بر روش موقعیت‌یابی بومی، آزمون عملکرد مجموعه تولید، تبدیل و توزیع توان در مدار با صفحات خورشیدی بازشونده و بردهای بومی، آزمون ارسال داده تصاویر با نرخ بالا در باند فرکانسی X، سنجش میزان تشعشعات فضایی در مدار با استفاده از محموله اندازه‌گیری میزان تشعشعات فضایی (دزیمتری) اشاره کرد.

فناوری‌های مورد استفاده در ماهواره پارس1 شامل لینک ارتباط مخابراتی در باند فرکانسی V/UHF، لینک ارتباط مخابراتی طیف گسترده در باند فرکانسی S، لینک ارتباط مخابراتی در باند فرکانسی X، سنسور تعیین موقعیت GPS، سنسور تعیین موقعیت ODS، سنسور خورشید، سنسور ستاره، سنسور مغناطیس سنج، سنسور ژایروسکوپ، سنسورهای سنجش میزان تشعشعات فضا، لوله حرارتی، تجهیزات سخت‌افزاری و ساختارهای نرم‌افزاری مدیریت حالت‌های مختلف افزونگی و پنل‌های خورشیدی است. این فناوری‌ها مبنای فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی آینده کشور خواهد بود
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ماه‌نورد ژاپنی" از شب سرد ماه جان سالم به در برد!/ ارسال تصاویر جدید به زمین​



"ماه‌نورد ژاپنی" از شب سرد ماه جان سالم به در برد!/ ارسال تصاویر جدید به زمین

کاوشگر ژاپنی "SLIM" که حدود ۴۰ روز پیش پس از فرود بر روی ماه، دچار مشکلات برقی شده بود، از شب سرد ماه جان سالم به در برده و مأموریت خود را ادامه می‌دهد.​


به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حدود 40 روز پیش بود که کاوشگر ژاپنی‌ها به‌اسم "SLIM" با موفقیت روی کره ماه فرود آمد و ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل کرد که فرود موفقی به‌روی کره ماه داشته است اما طبق اعلام آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA)، بلافاصله پس از فرود، صفحات خورشیدی کاوشگر طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در سطح ماه برق تولید نکرده و به همین دلیل انتظار می‌رفت که مأموریت این کاوشگر نیمه تمام بماند اما مخابره تصاویر جدید از ماه پس از گذشت 40 روز نشان داد که این کاوشگر هنوز زنده است!

مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) اعلام کردند که شب گذشته فرمانی به SLIM ارسال شد و پاسخی دریافت شد که تأیید می‌کرد فضاپیما شب قمری(شب سرد قمری که در کره ماه رخ می‌دهد تقریبا به اندازه 15 روز زمین طول می‌کشد و در این مدت هیچ گونه نوری به ماه نرسیده و دمای هوا نیز به منفی 130 درجه سانتیگراد می‌رسد) را پشت سر گذاشته و توانایی‌های ارتباطی خود را حفظ کرده است.
کشور ژاپن , کاوشگر , کره ماه ,

تصاویری که کاوشگر ژاپنی به زمین مخابره کرده است
JAXA تأکید کرد: "SLIM" نه تنها بیدار است، بلکه به جمع‌آوری کمی علم ادامه می‌دهد. بر اساس پیغامی که به این کاوشگر ارسال شده بود، تصاویری از سطح ماه توسط دوربین ناوبری گرفته شده است. همچنین به نظر می‌رسد که با برقراری مجدد ارتباط و سلامت این کاوشگر سایر بخش‌های مأموریت آن ازجمله فرستادن دو مریخ نورد کوچک و جمع آوری داده‌های علمی در منطقه اطراف فرود نیز به طور کامل انجام شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

بلوک انتقال مداری سامان" ایران را به مدار "ژئو" می‌رساند؟ + تصاویر​


"بلوک انتقال مداری سامان" ایران را به مدار "ژئو" می‌رساند؟ + تصاویر

"سامانه بلوک انتقال مداری" سامانه واسطی برای قراردادن ماهواره‌ها در مدارهای بالاست که با هدف کاهش هزینه و اجتناب از ساخت حامل‌های غول‌پیکر و مصرف سوخت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ حالا ایران در آستانه پرتاب "بلوک انتقال مداری سامان" است.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، "سامانه بلوک انتقال مداری" سامانه واسطی برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدارهای بالاست که با هدف کاهش هزینه و اجتناب از ساخت حامل‌های غول‌پیکر و مصرف سوخت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌گفته وزیر ارتباطات در آینده‌ای نزدیک پرتاب خواهد شد.
در روش تزریق مداری مبتنی بر این فناوری، حامل، بلوک انتقال مداری و ماهواره متصل به آن را در مدار اولیه‌ای موسوم به مدار پارک قرار می‌دهد و بلوک انتقال مداری، ماهواره را از مدار اولیه به مدار نهایی منتقل می‌کند همچنین، این سامانه قابلیت اصلاح مداری را نیز دارد و می‌تواند دقت تزریق و همچنین قابلیت اطمینان آن را افزایش دهد.

با توجه به توانایی رو به توسعه کشور در حوزه حامل‌های ماهواره، یکی از ابزارهای قطعی مورد نیاز برای انجام مأموریت‌های فضایی چه در حوزه ماهواره‌ها به‌منظور قرار دادن ماهواره‌های مخابراتی در مدار و چه اکتشافات فضایی برای انجام مأموریت‌های اعماق فضا مانند ماه‌نشین و مریخ‌نورد، در اختیار داشتن بلو‌ک‌های انتقال مداری با قابلیت اطمینان بالا و ماژولار است،
ازاین‌رو پروژه بلوک انتقال مداری سامان در پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی تعریف شد و تاکنون تعداد زیادی از متخصصان کشورمان در این حوزه مأموریتی و تحقیق و توسعه فناوری‌های مرتبط با آن فعالیت داشته‌اند.
مشخصات فنی بلوک انتقال مداری سامان
بلوک انتقال مداری سامان کار خود را در مدار دایروی با شیب 55 درجه آغاز خواهد کرد و ماهواره را در مدار بیضوی 400 تا 7000 کیلومتری با شیب 58 درجه تحویل خواهد داد.
عنوانمشخصه
وزن محموله90 تا 100 کیلوگرم
ارتفاع مدار پارک400 کیلوگرم دایروی
زاویه شیب مدار پارک55 درجه
ارتفاع مدار نهایی (اوج)7000 کیلوگرم
ارتفاع مدار نهایی (حضیض)400 کیلومتر
زاویه شیب مدار نهایی58 درجه
سیستم‌های هدایت، کنترل و ناوبریفعال و مستقل
سیستم کنترل وضعیتفعال
ضربه ویژه تقریبی280 تا 290 ثانیه
تعداد مراحل1
سیستم جدایشفعال
تراست تقریبی1 تن
زیرسیستم‌ها
بلوک انتقال مداری سامان، نخستین بلوک مرحله بالای کشور است که تاکنون مراحل مختلفی را در تحقیق و توسعه طی کرده است.
سازه و مکانیک

تمامی تجهیزات بلوک توسط زیرسیستم سازه و مکانیزم حمل و نگهداری می‌شود. به‌منظور صحه‌گذاری بر طراحی سازه‌ای این بلوک، سه مدل سازه‌ای، کیفی و پروازی ساخته شده‌اند که در آزمون‌های مربوطه مورد تأیید قرار گرفته‌اند.
ایستگاه‌های زمینی
بخش زمینی پروژه بلوک انتقال مداری سامان شامل ایستگاه‌های ارسال و دریافت تله‌کامند و تله‌متری در باندهای UHFNHF است که با توجه به TRL بالای این فناوری در کشور امید است این قسمت به‌خوبی وظیفه خود را انجام دهد. ایستگاه‌های زمینی چهارگانه درنظرگرفته‌شده برای این مأموریت در تبریز، مشهد، ماهشهر و قشم واقع شده‌اند که فرایند ساخت و تجهیز آنها رو به تکمیل است.
کامپیوتر پرواز
کامپیوتر پرواز بلوک انتقال مداری سامان که یکی از پیچیده‌ترین زیر‌سیستم‌های این سامانه است که دارای افزونه سرد است و وظیفه اجرای نرم‌افزار، داده‌برداری از تجهیزات مختلف بلوک، ذخیره داده‌ها و ارسال آنها به زمین از طریق لینک مخابراتی را به‌عهده دارد.
کامپیوتر پرواز و نرم‌افزار مربوطه به‌منظور توانمندسازی بخش خصوصی برون‌سپاری شده و تحت سخت‌گیرانه‌ترین آزمون‌های محیطی و عملکردی مورد سنجش قرار گرفته است.
جدایش
سیستم‌های جدایش به‌طور کلی در دو دسته سرد و گرم قابل تقسیم هستند. در سیستم جدایش گرم از پیچ‌های انفجاری استفاده می‌شود که شوک ناشی از آنها می‌تواند به محموله آسیب برساند، به‌علاوه این سیستم‌ها ایمنی نسبتاً پایینی دارد و می‌تواند برای فرد نصب‌کننده و گروه پرتاب مشکل‌آفرین باشد.
سیستم جدایش سرد نیز به چند صورت وجود دارد که ساده‌ترین آنها، جدایش از طریق رها کردن تسمه و پیچیده‌ترین آنها که توسط پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی توسعه پیدا کرده به سیستم لایت بند Light Band معروف است. این سیستم علاوه بر امنیت و راحتی نصب، قابلیت اطمینان بالایی دارد و خطای جداسازی (اعم از سرعت زاویه‌ای و...) را به حداقل ممکن می‌رساند. شوک ناشی از این جدایش بسیار کم است و قابلیت استفاده روی انواع محموله‌های حساس را دارد.
کنترل وضعیت
نشانه روی بلوک انتقال مداری و همچنین پایدارسازی آن جزو موارد اصلی در انتقال مدار است که باید با دقت مناسبی صورت گیرد، بدین منظور از سنسورهای مختلفی از جمله سنسور ستاره‌نگر، IMU. GPS شده است. داده‌های این سنسورها به‌منظور کنترل وضعیت استفاده می‌شود و برای اعمال فرامین کنترلی از تراسترهای گاز سرد استفاده می‌شود.
مشخصات و شرح الزامات بدین شرح است: نیروی رانش مورد نیاز 4 نیوتن؛ زمان کلی عملکرد 800 ثانیه؛ سامانه پیشرانش گاز سرد؛ عملکرد پایا و پالسی با قابلیت خاموش و روشن شدن مکرر.
در این زیرسیستم علاوه بر انجام آزمونهای کارکردی و محیطی به‌روی تجهیزات استفاده‌شده، آزمون‌های نرم‌افزار در حلقه و سخت‌افزار در حلقه به‌منظور صحه‌گذاری الگوریتم‌های تهیه‌شده انجام شده است.
کنترل حرارت
زیرسیستم کنترل حرارت بلوک انتقال مداری شامل سنسورها و عایق است و با توجه به زمان عملیات و عدم تولید توان، استفاده از هیتر برای این سامانه مناسب نیست، برای این منظور شبیه‌سازی‌های دقیقی از حرارت و تشعشعات در قالب تعامل با دانشگاه صورت گرفته است.
تله‌متری و تله‌کامند
به‌منظور ارسال فرمان و دریافت داده‌های سلامت بلوک انتقال مداری از باندهای UHF/VHF استفاده می‌شود. این لینک‌ها همه‌جهته است و برای همین امکان ارتباط‌گیری آسان و بدون جهت‌گیری خاص فراهم است. لینک تله‌متری وظیفه انتقال داده رو به پایین با سرعت 20 کیلوبایت بر ثانیه را دارد. این اطلاعات پس از دریافت از طریق ایستگاه‌های زمینی به مرکز کنترل مأموریت به‌منظور پردازش و تصمیم‌گیری انتقال پیدا می‌کنند.
محموله
این بلوک حامل ماهواره ناوک است که در مدار 400 تا 7000 کیلومتری تزریق خواهد شد.

توان
تأمین توان الکتریکی بلوک یکی از موارد مهمی است که به‌دلیل نبود پنل خورشیدی برای شارژ باتری‌ها باید به‌صورت دقیق محاسبه شود و به‌میزان کافی باتری برای تکمیل مأموریت حمل شود، برای این منظور بیش از 1200 وات برای مصرف بلوک در نظر گرفته شده است که این باتری‌ها در زمان حاضر برای استفاده در مأموریت آماده هستند.
مرکز کنترل مأموریت
برای پروژه بلوک انتقال مداری سامان، یک مرکز کنترل مأموریت مجهز در نظر گرفت شده است که امکان استفاده مجدد در سایر پروژه‌های فضایی را نیز دارد. این مرکز که در پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی واقع شده به چهار ایستگاه زمینی متصل است و امکان تبادل داده بین بلوک و زمین از طریق آن فراهم است.
پیش‌رانش
بلوک انتقال مداری سامان به دو بخش تقسیم می‌شود:
(1) موتور سوخت جامد کروی
(2) تراسترهای کنترل وضعیت گاز سرد

برای ورود به مدار نهایی، به موتوری قدرتمند با اعمال نیروی بسیار زیاد در زمان کوتاه نیاز خواهد بود که برای این منظور از موتورهای کروی خانواده آرش استفاده شده است.
برای بخش کنترل وضعیت نیز از 12 تراستر با تراست کم استفاده شده است تا بتوان با دقتی بالا نشانه‌روی کرد و ماهواره را در مدار مدنظر تزریق کرد.
دستاوردها
اهم دستاوردهای فنی این پروژه عبارت‌اند از:
  • دستیابی به دانش طراحی موتورهای سوخت جامد فضایی با ضربه ویژه 289 ثانیه و نسبت سازه بسیار پایین
  • دستیابی به فناوری تست موتورهای فضایی در شرایط خلأ با استفاده از دیفیوزر خلأ
  • دستیابی به عایق EPDM برای استفاده در پیشران‌های فضایی
  • دستیابی به فناوری شکل‌دهی تیتانیوم گرید5 به‌عنوان فناوری سطح بالا در دنیا
  • دستیابی به فناوری جوشکاری تیتانیوم با استفاده از میکروپلاسما
  • دستیابی به دانش کنترل وضعیت سه‌محوره با استفاده از تراسترهای فضایی
  • دستیابی به دانش تشخیص خرابی عملکرد سیستم کنترل وضعیت بلوک در شرایط عملیات
  • دستیابی به فناوری طراحی و ساخت سیستم جدایش لایت‌بند
  • دستیابی به فناوری ساخت مخازن تحت‌فشار کامپوزیتی با لاینر تیتانیومی.
به گزارش تسنیم، حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران در روزهای اخیر اعلام کرد که مراحل طراحی و ساخت ماهواره‌های مختلفی تمام شده‌اند یا در حال اتمام هستند از جمله نمونه پروازی ماهواره ناهید2،نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامانو همچنین نمونه پروازی ماهواره ظفر2 که این ماهواره‌ها و بلوک انتقال مداری با اتمام کامل تست‌های محیط‌شان، آمادگی پرتاب دارند.
وی تأکید کرده است: ماهواره ناهید2 نمونه پروازی، بلوک انتقال مداری سامان نمونه پروازی و همچنین ماهواره ظفر2 نمونه پروازی، برای پرتاب سال 1403 برنامه‌ریزی شدند و ما در سال 1403 همانند سال 1402 سال پرپرتابی خواهیم داشت چون ماهواره‌های متعددی در حال اتمام هستند و تعدادی ماهواره نیز سال آینده تکمیل می‌شوند.
عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اخیراً اعلام کرد:‌ در حوزه جابه‌جایی ماهواره در لایه‌های مختلف ما بلوک انتقال مداری ساخته‌ایم که تست اولیه آن به‌زودی انجام می‌شود. برنامه ما این است که تا 6 ماه آینده این تست را انجام دهیم.
آزمون موفقیت‌آمیز زیرمداری «بلوک انتقال مداری سامان»
با تلاش متخصصین پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، در مهر ماه سال 1401 نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابه‌جایی ماهواره بین مدارهای مختلف زمین استفاده می‌شود، با یک فروند کاوشگر زیرمداری با موفقیت پرتاب شد و مورد آزمون قرار گرفت.
براساس این گزارش، عملکرد زیرسیستم‌های نمونه مهندسی بلوک انتقال‌ مداری سامان در شرایط نزدیک به شرایط فضایی آزمایش شد و داده‌برداری کامل از عملکرد بلوک مذکور انجام شد و عملکرد آن در شرایط عملیاتی در ارتفاع بالا به اثبات رسید.
به‌همت متخصصین علوم فضایی کشور، در طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان که برای افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده شده است که تنها در انحصار تعداد معدودی از کشورها است و با این پرتاب، یک مرحله مهم از توسعه بلوک مذکور تکمیل شد تا در آینده شاهد بهره‌گیری عملیاتی از این فناوری پیشرفته در پرتاب‌های فضایی کشور باشیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

استفاده از تصاویر ماهواره "کوپرنیک سنتینل" در پایش فرونشست زمین​



استفاده از تصاویر ماهواره "کوپرنیک سنتینل" در پایش فرونشست زمین

با توجه به افزایش نرخ فرونشست در ایتالیا، از داده‌های ماهواره کوپرنیک سنتینل-۱ برای شناسایی این بحران محیط زیستی در این کشور استفاده می‌شود.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، خشکسالی‌های اخیر در قاره اروپا باعث افزایش فشار به آب‌های زیرزمینی و در نتیجه افزایش نرخ و وسعت فرونشست شده است. ایتالیا یکی از کشورهای تحت تأثیر فرونشست زمین است و بسیاری از مناطق در این کشور تحت تأثیر فرونشست قرار دارند. همین موضوع ایتالیا را به منطقه‌ای برتر برای آزمایش تکنیک‌های نظارت و نقشه‌برداری پهنه‌های فرونشست تبدیل کرده است.
در همین راستا محققان دانشگاه فلورانس داده‌های راداری از ماموریت کوپرنیک سنتینل-1 آژانس فضایی اروپا را جمع‌آوری کردند تا نقشه‌های فرونشست در ایتالیا را ترسیم کنند. آنها معتقدند که تصویربرداری راداری ـ ماهواره‌ای یکی از دقیق‌ترین راه‌های شناسایی مناطق مستعد فرونشست و آسیب‌های ناشی از آن است.
پیش از این، نظارت بر برداشت آب‌های زیرزمینی و تسطیح نوری برای نقشه‌برداری از فرونشست استفاده می‌شد اما به تازگی ردیابی جابه‌جایی زمین در بلندمدت نیز به واسطه داده‌های این ماهواره استفاده می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۸۲ درصد شرکت‌های هوافضای چین خصوصی هستند​


82 درصد شرکت‌های هوافضای چین خصوصی هستند

در سال ۲۰۲۳، ۲۲۷۶۹ شرکت تجاری مرتبط با هوافضا در چین به تازگی ثبت شده بودند که بیش از پنج برابر تعداد در سال ۲۰۱۹ است. در میان شرکت‌های ملی تجاری مرتبط با هوافضا، ۸۲.۴ درصد شرکت‌های خصوصی هستند.​

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، چین در دو دهه گذشته گام‌های مهمی در اکتشافات فضایی برداشته است که از پرتاب نخستین مأموریت سرنشین‌دار خود در سال 2003 تا پایان ساخت ایستگاه فضایی چین (CSS) در سال 2022 را شامل می‌شود.
"ژوجیان پینگ" طراح ارشد برنامه فضایی سرنشین‌دار چین می‌گوید که CSS از پنج بخش تشکیل شده است: ماژول هسته Tianhe، ماژول آزمایشگاه Wentian، ماژول آزمایشگاه Mengtian، فضاپیمای سرنشین‌دار Shenzhou و فضاپیمای باری Tianzhou. انتظار می‌رود ایستگاه فضایی چین از نظر اطلاعات، انرژی، فناوریِ انرژی و مقرون به صرفه بودن از ایستگاه فضایی بین‌المللی پیشی گرفته است. ژو این اظهارات را در چهارمین مجمع اجلاس چین در زمینه مهندسی عوامل انسانی در سال 2019 بیان کرد.
خدمه Shenzhou-17 این کشور در حال حاضر در مدار هستند. این تیم بیش از چهار ماه است که در حال کار و فعالیت بوده و آزمایش‌های علمی مختلف آنها در ایستگاه به آرامی در حال پیشرفت است.
وزن کل CSS نزدیک به 100 تن است که معادل وزن 67 خودرو است. فضای داخلی سکونت پرسنل حدود 110 مترمکعب است.
کشور چین , ماهواره ,

اعضای خدمه Shenzhou-17 در ایستگاه فضایی چین / آژانس فضایی سرنشین‌دار چین
طبق آمار انجمن کیفیت صنعت هوافضای چین، میزان بازار هوافضای این کشور از سال 2015 تا 2020 از 376.4 میلیارد یوان به 1.02 تریلیون یوان با نرخ رشد مرکب سالانه 22.09 درصد افزایش یافته است.
اندیشکده Taibo پیش‌بینی می‌کند که از سال 2023 تا 2028، صنعت هوافضای تجاری چین وارد دوره طلایی توسعه خواهد شد و تنها بازار چین در سال 2025 به 2.8 تریلیون یوان خواهد رسید.
براساس داده‌های Tianyancha، در سال 2023، 22769 شرکت تجاری مرتبط با هوافضا در چین به تازگی ثبت شده بودند که بیش از پنج برابر تعداد در سال 2019 است.
در میان شرکت‌های ملی تجاری مرتبط با هوافضا، 82.4 درصد شرکت‌های خصوصی هستند و سرمایه خصوصی در حال تبدیل شدن به نیروی مهمی در ارتقای توسعه و نوآوری صنعت هوافضای چین است.
شرکت‌های هوافضای چین عمدتاً در پکن، گوانگدونگ، شانشی، جیانگ سو و شانگهای مستقر هستند. از نظر سناریوهای کاربردی، این صنعت، ارتباطات، ناوبری و سنجش از دور و سناریوهای کاربردی نوظهور مانند اینترنت ماهواره‌ای، سفرهای فضایی، استخراج فضایی و اکتشافات اعماق فضا را پوشش می‌دهد.
تخمین زده می‌شود که اندازه بازار صنعت ارتباطات ماهواره‌ای چین با نرخ رشد مرکب سالانه 8.4 درصد افزایش یابد و در سال 2024 به 344.7 میلیارد یوان برسد.
انتظار می‌رود خدمات اطلاعات فضایی که توسط اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌شود در دراز مدت به تجارت اصلی اقتصاد فضایی تبدیل شود و ایجاد شرکت‌های جدید و توسعه بیشتر صنعت فضایی را تقویت کند.
کشور چین , ماهواره ,

بازوی رباتیک ایستگاه فضایی چین (CSS) فضاپیمای باری را برای CSS می‌چرخاند / آژانس فضایی سرنشین دار چین
پیشرفت‌های فنی فضایی چین
برنامه فضایی سرنشین‌دار چین به عنوان یکی از فشرده‌ترین و مبتکرانه‌ترین پروژه‌های علمی فناوری، بیش از 4000 پتنت اختراع را به دست آورده و بیش از 60 کار علمی و کاربردی در CSS را با نتایج خوب انجام داده است.
این موفقیت‌ها به طور قابل توجهی سطح کلی فناوری علمی چین را ارتقا داده است. یکی از دستاوردهای قابل توجه در ایستگاه فضایی چین، بازوهای رباتیک ابتکاری نصب شده بر روی CSS است که به فضانوردان در طول پیاده‌روی فضایی کمک می‌کند.
"زو چائو" مهندس بخش طراحی در آکادمی تحقیقاتی شرکت علوم و فناوری هوافضای چین به گروه رسانه‌ای چین (CMG) گفت: از نمایش پروژه در سال 2006 تا پرتاب موفقیت‌آمیز در سال 2021، تیم ما متشکل از 100 عضو، 15 سال برای رسیدن به این هدف وقت گذاشته است. ما هر بازوی رباتیک را با 18000 قسمت و 500000 خط کد ایجاد کردیم. این یک سیستم بسیار پیچیده است که هزینه زیادی دارد.
کشور چین , ماهواره ,

بازوی رباتیک برای کمک به فضانوردان در انجام فعالیت‌های خارج از ایستگاه استفاده می‌شود / آژانس فضایی سرنشین دار چین
اگر یک شبیه‌سازی انجام بدهیم، در مقایسه با بازوی انسان که دارای یک مفصل در شانه، آرنج و مچ است، بازوی رباتیک CSS دارای سه مفصل در شانه، یک مفصل آرنج و سه مفصل مچ است و علاوه بر آن دو وسیله در دو انتهای بازو نیز وجود دارد.
بازوی رباتیک می‌تواند از هر زاویه و هر مکانی در ایستگاه فضایی به اجسام تا 25 تن برسد و بیاورد. بازو همچنین مجهز به سیستم بصری است. دو دستگاه در دو سر بازو می‌توانند به عنوان "پنجه" برای گرفتن محموله و گرفتن فضاپیما عمل کنند و به نوبه خود چندین اتصال‌دهنده‌ی از پیش تعیین شده را در ایستگاه فضایی گرفته و آزاد کنند و به بازو اجازه می‌دهند بر روی بدنه ایستگاه راه برود.
کشور چین , ماهواره ,

نمایی از دو جفت پنل خورشیدی انعطاف‌پذیر نصب شده بر روی CSS / آژانس فضایی سرنشین‌دار چین
یکی دیگر از بخش‌های چشم‌نواز CSS دو جفت پنل خورشیدی انعطاف‌پذیر در هر دو ماژول آزمایشگاهی Wentian و Mengtian است. بزرگترین آنها دارای مساحتی بیش از 138 متر مربع است که به اندازه دو زمین بدمینتون است.
محققان چینی از مواد کامپوزیتی بسیار نازک ابتکاری استفاده کردند تا این صفحات خورشیدی عظیم را برای پرتاب فضایی در موشک قرار دهند. در این حالت، بال‌های خورشیدی منعطف می‌توانند در صورت تا شدن تا 18 سانتی‌متر نازک باشند.
آرایه‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر را می‌توان ابتدا تا کرد. فضانوردان می‌توانند یک پیاده‌روی فضایی انجام دهند و آرایه خورشیدی را با کمک یک بازوی رباتیک حذف کنند. سپس می‌توانیم زمانی که یک آرایه خورشیدی جدید از طریق کشتی باری Tianzhou به فضا فرستاده می‌شود، آن را تعمیر یا تغییر دهیم.
مهندسان فضایی می‌گویند که چهار بال خورشیدی بزرگ روزانه نزدیک به 1000 کیلووات ساعت برق برای CSS تولید می‌کنند که معادل مصرف برق یک خانواده معمولی برای نزدیک به 6 ماه است. پنل‌های خورشیدی منعطف نشان‌دهنده یک جهش رو به جلو در فناوری آرایه خورشیدی چین است و عملکرد پایدار و طولانی مدت فضاپیمای چینی را تضمین می‌کند.
کشور چین , ماهواره ,

تصویری از چشم‌انداز توسعه آینده ایستگاه فضایی چین توسط ژانگ کیائو، محقق آکادمی فناوری فضایی چین، که در 4 اکتبر 2023 سخنرانی کرد
ژانگ کیائو، محقق آکادمی فناوری فضایی چین گفت: چین قصد دارد ایستگاه فضایی خود را در سال‌های آینده به 6 ماژول از سه ماژول موجود گسترش دهد. "ایستگاه فضایی نقش مهمی به عنوان "بندر خانگی فضایی" ایفا خواهد کرد و یک پلتفرم جایگزین برای ایستگاه فضایی نزدیک به زمین فراهم می‌کند. این کارشناس سخنان خود را در هفتاد و چهارمین کنگره بین‌المللی فضانوردی بیان کرد.
وزن آن پس از انبساط به 180 تن خواهد رسید، یعنی حدود 40 درصد از جرم ایستگاه فضایی بین‌المللی که بیش از دو دهه در مدار بوده و انتظار می‌رود پس از سال 2030 از رده خارج شود.
طرح‌های دیگری از جمله توسعه آنتن‌ها و تلسکوپ‌های فضایی بزرگ، چاپگرهای سه‌بعدی، ربات‌های هوشمند و سیستم رصد، تشخیص و هشدار زباله‌ها نیز در دست اجراست.
در سال‌های آینده، بیش از 1000 برنامه کاربردی در 65 پروژه در ایستگاه فضایی اجرا خواهد شد. هدف از این تلاش، پیشرفت فناوری‌های کلیدی در تهیه مواد ویژه، سلول‌های بنیادی و پزشکی احیاکننده، سیستم‌های فرکانس زمانی با دقت بالا و اندازه‌گیری دقیق کوانتومی است.
چین با افزایش اعتماد به نفس و همکاری بین المللی، فصل جدیدی را به سمت حضور قوی در فضایی آغاز کرده است که پیشرفت‌های آتی آن در هوافضا نه تنها به نفع چین بلکه برای کل بشریت خواهد بود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

پوشش نانویی فوق‌العاده "سیاه" برای تلسکوپ‌هایی فضایی ساخته شد​

پوشش نانویی فوق‌العاده "سیاه" برای تلسکوپ‌هایی فضایی ساخته شد

محققان، پوشش نانویی فوق‌سیاهی ساختند که می‌تواند در نسل بعدی تلسکوپ‌های فضایی مورد استفاده قرار بگیرد.​

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، برای نجوم و اپتیک دقیق، دستگاه‌های پوشش‌دهنده با رنگ سیاه می‌توانند نور سرگردان را کاهش دهند، تصاویر را بهبود بخشیده و عملکرد را افزایش دهند. برای پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌ها و سیستم‌های نوری، هر ذره اهمیت دارد، بنابراین سازندگان آنها به دنبال سیاه‌ترین رنگ‌ سیاه هستند تا آنها را بپوشانند!
محققان دانشگاه علم و فناوری شانگهای و آکادمی علوم چین یک لایه نازک فوق‌العاده سیاه برای تلسکوپ‌ها ساختند.

پوشش فوق سیاه این تیم را می‌توان روی سطوح منحنی و آلیاژ‌های منیزیم برای به دام انداختن تقریباً تمام نور اعمال کرد
برای تلسکوپ‌هایی که در خلاء فضا کار می‌کنند یا تجهیزات نوری در محیط‌های شدید، پوشش‌های موجود اغلب ناکافی هستند.
پوشش‌های سیاه موجود مانند نانولوله‌های کربنی با تراز عمودی یا سیلیکون سیاه به دلیل شکنندگی محدود هستند. همچنین برای بسیاری از روش‌های پوشش‌دهی دیگر، اعمال پوشش‌ها در داخل یک لوله یا سایر ساختار‌های پیچیده دشوار است. این برای کاربرد آنها در دستگاه‌های نوری مهم است زیرا اغلب دارای انحنای قابل توجه یا اشکال پیچیده هستند.
برای حل این مشکلات، محققان به رسوب لایه اتمی (ALD) روی آوردند. با این روش ساخت مبتنی بر خلاء، هدف در یک محفظه خلاء قرار می‌گیرد و به طور متوالی در معرض انواع خاصی از گاز قرار می‌گیرد که در لایه‌های نازک به سطح جسم می‌چسبند.
برای ساخت پوشش فوق سیاه، این تیم از لایه‌های متناوب کاربید تیتانیوم دوپ شده با آلومینیوم (TiAlC) و نیترید سیلیکون (SiO2) استفاده کردند. این دو ماده با هم کار می‌کنند تا تقریباً تمام نور از سطح پوشش داده شده بازتاب نشود.
TiAlC به عنوان یک لایه جاذب عمل می‌کند و SiO2 برای ایجاد یک ساختار ضد انعکاس استفاده شد. در نتیجه، تقریباً تمام نور فرودی در چند لایه به دام می‌افتد و به جذب نور دست می‌یابد.
محققان امیدوارند از این پوشش برای تقویت تلسکوپ‌های فضایی و سخت‌افزار‌های نوری که در شدیدترین شرایط کار می‌کنند استفاده شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
موفقیت ایران در طراحی و ساخت "سامانه تصویربرداری سارپلاریمتری"

سامانه ISRC-PSAR نخستین سامانه تصویربرداری راداری پلاریمتری کشور است که متخصصین پژوهشگاه فضایی ایران موفق به دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت و تست عملیاتی آن شده‌اند.​

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سامانه ISRC-PSAR نخستین سامانه تصویربرداری راداری پلاریمتری کشور است که متخصصین پژوهشگاه فضایی ایران موفق به دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت و تست عملیاتی آن شده‌اند.
این سامانه نوعی رادار با قابلیت نصب بر روی سکوهای متحرک هواپیما و پهپاد است که با تشکیل تصاویر همزمان در پلاریزاسیون‌های مختلف (HH-HV-VH-VV) تصاویر رنگی از ناحیه هدف را استخراج می‌کند و اطلاعات کامل‌تری را نسبت به تصاویر خاکستری سامانه‌های سار تک پلاریزاسیون ارائه می‌دهد.
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

مشخصات فنی و کارکردی:
  • مد کاری: نواری
  • حداکثر برد رادار: 15 کیلومتر
  • سرعت سکو: 20 الی 120 متر بر ثانیه
  • فرکانس کاری: باند X
  • پلاریزاسیون آنتن: HH-HV-VH-VV (پلاریمتری کامل)
  • زاویه برخورد: 30 الی 70 درجه
  • حد تفکیک در راستای سمت و برد: بهتر از 1/5 متر
  • بیشینه عرض نوار تصویر: 3000 متر
مشخصات عملیاتی
  • قابلیت تصویربرداری در کلیه ساعات شبانه روز
  • قابلیت تصویربرداری در هر شرایط آب و هوایی (ابری، بارانی، گرد و غبار و ...)
  • عدم وابستگی حد تفکیک به فاصله
  • قابلیت نصب بر روی هواپیما و پهپاد
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

کاربردپذیری فناوری
  • دسته‌بندی و پایش محصولات کشاورزی
  • زلزله‌شناسی و گسل‌شناسی
  • ‌زمین‌شناسی و اکتشاف معادن
  • مدیریت حوادث غیرمترقبه (زلزله، خشکسالی، سیل، طوفان، ...)
  • مطالعات اقیانوس‌شناسی (توپوگرافی، شیلات، ترافیک ساحلی، ...)
  • مدیریت و کنترل ترافیک شهری
  • شناسایی آلودگی‌های زیست محیطی
  • مطالعات مراتع و جنگل‌ها
  • نقشه‌برداری (کاداستر، GIS، برنامه‌ریزی شهری، ...)
مزایای رقابتی محصول
  • امکان ارائه خدمات متنوع به مشتریان بخش دولتی و خصوصی
  • توسعه خدمات فناوری سار پلاریمتری در کشور
  • ارائه داده‌های خام سار پلاریمتری برای امور پژوهشی و تحقیقاتی
  • ارائه پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش
  • امکان صادرات به کشورهای همسایه
سازمان فضایی ایران , پژوهشگاه فضایی ایران ,

مشتریان بالقوه
  • وزارت جهاد کشاورزی
  • سازمان مدیریت بحران کشور
  • سازمان محیط زیست
  • سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری
  • سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی
  • سازمان نقشه‌برداری
انتهای پیام/
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

موشک حامل کاوشگر جدید ماه چین به محل پرتاب رسید​



موشک حامل کاوشگر جدید ماه چین به محل پرتاب رسید

اداره ملی فضایی چین (CNSA) روز جمعه اعلام کرد که موشک حامل کاوشگر ماه Chang'e-۶ چین به سایت پرتاب فضاپیمای Wenchang در استان Hainan در جنوب چین رسیده است.​

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، آژانس اداره ملی فضایی چین (CNSA) روز جمعه اعلام کرد که موشک حامل کاوشگر ماه Chang'e-6 چین به سایت پرتاب فضاپیمای Wenchang در استان Hainan در جنوب چین رسیده است.
CNSA افزود: خودروی حامل Y8 Long March-5 در محل پرتاب همراه با کاوشگر ماه آزمایش خواهد شد.

کاوشگر ماه Chang'e-6 قرار است در نیمه اول سال جاری پرتاب شود. این کاوشگر قرار است نخستین نمونه‌های تاریخ را از سمت دور ماه جمع‌آوری کند.
CNSA اعلام کرد که ابزارهای علمی از فرانسه، ایتالیا و آژانس فضایی اروپا/سوئد در کاوشگر Chang'e-6 قرار خواهند گرفت و یک محموله پاکستانی نیز در مدارگرد قرار خواهد گرفت. طبق گفته این آژانس کار مقدماتی در محل پرتاب طبق برنامه در حال انجام است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

کپسول زیستی ایران با قابلیت حمل انسان در۱۴۰۳ تست می‌شود​


کپسول زیستی ایران با قابلیت حمل انسان در1403 تست می‌شود

وزیر ارتباطات از احتمال تست کپسول زیستی یک تُنی با قابلیت حمل موجود زنده و انسان در حوزه زیست فضا در سال ۱۴۰۳ خبر داد.​

به گزارش گروه فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، برنامه صف اول با حضور با حضورآقای زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد پنجره ملی هوشمند گفتگو کرد. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در بخشی از این برنامه به بیان جزئیاتی از برنامه حوزه فضایی کشور پرداخت که در ادامه آمده است:
سوال: به نظر می‌رسد یک حد نصابی را در حوزه پرتاب ماهواره طی سال 1402 رسیدیم و این حد نصاب را شکستیم. وضعیت از دید شما به عنوان سکان دار این حوزه چیست؟
زارع پور: ما در حوزه صنعت فضایی پیشرفت‌های بسیار خوبی را داشتیم و از سالی که فضایی شدیم احتمالاً خاطر شریف شما و مردم عزیز باشد که در بهمن سال 1387 نخستین ماهواره یعنی ماهواره امید را با ماهواره‌بر سفیر توانستیم با موفقیت در مدار قرار بدهیم. از سال 1387 تا تیر 1400 ما 13 پرتاب فضایی کلاً داشتیم چه عملیاتی و چه تحقیقاتی، از دی 1400 که نخستین پرتاب را انجام دادیم تا پایان سال 1402 حدود 12 پرتاب فضایی داشتیم در این دو سال و دو ماه یعنی از دی 1400 تا اسفند 1402 ما به اندازه 3 دولت از آن 12 سال پیش از آن رویداد فضایی داشتیم که در نوع خودش کم نظیر است.
درخشان‌ترین سال هم همین سال گذشته بود که ما شش پرتاب فضایی داشتیم و ماهواره‌های متعدد در مدار قرار گرفت. الان ما جزو 10 کشوری هستیم که چرخه کامل فضایی را در اختیار داریم یعنی هم می‌توانیم ماهواره بسازیم هم می‌توانیم با ماهواره‌بر ساخت خودمان از طریق پایگاه پرتاب خودمان به فضا پرتاب کنیم و از طریق ایستگاه‌های زمینی که جوانان خودمان طراحی کردند و ساختند که اولین آن را در سال 1401 در ماهدشت کرج افتتاح کردیم می‌توانند سیگنال‌های فضایی را دریافت کنند و مهم‌تر از این می‌توانیم این داده‌ها را در صنایع مختلف به کار بگیریم برای افزایش بهره‌وری و کاربرد‌های گوناگونی که در زندگی مردم دارد.

در این روزها، در هر کدام از این پنج مرحله ما توانمندی و دانش فنی‌مان تا حدی پیشرفت داشتیم، داریم تلاش می‌کنیم ارتقا بدهیم به عنوان مثال الان در ساخت ماهواره، ما ماهواره‌هایی را در اختیار داریم که با دقت زیر 10 متر دارند کار می‌کنند، اما هدفگذاری ما این است که امسال و سال آتی دقت را بیشتر و بیشتر کنیم.
امروز ماهواره پارس 1 که 100 درصد ساخت خودمان بود اواخر سال گذشته پرتاب شد که پیچیده‌ترین ماهواره‌ای بود که تا حالا ساخته بودیم سه دوربین رویش است که یکی از دوربین‌هایش دقت 15 متر رنگی دارد ما داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم که دقتش را به یک متر برسانیم امسال ما دقت 5 متر را این قول را خدمت مردم عزیز می‌دهیم در همین یکی دو ماه آینده پرتابی خواهیم داشت و ماهواره‌ای که صفر تا صد آن را بخش خصوصی ساخته که این هم از افتخارات دولت سیزدهم است که به بخش خصوصی میدان داده، شرکت‌های دانش بنیان آمدند ما قرارداد خرید تصویر با آنها بستیم رفتند صفر تا صد خودشان تهیه کردند پرتاب خواهد شد و آنجا دقت 5 متر را خواهیم داشت.
در افق 1407 ما دیدیم که به دقت زیر یک متر رنگی توانمندی داخلی برسیم یا در حوزه ماهواره‌بر با اتفاقاتی که سال گذشته افتاد ما به مدار 750 کیلومتری رسیدیم مدار‌های حدود 400 -500 کیلومتر تا حدود 2000 کیلومتر که اصطلاحاً به آن لئو می‌گویند مدار‌های ارتفاع پایین که تا حالا ما مدار‌های تثبیت شده‌ای در این لایه نداشتیم پرتاب‌هایی که انجام داده بودیم پرتاب‌های تحقیقاتی بود و عملاً موفقیت کامل حاصل نشده بود.
برای نخستین بار امسال ما ماهواره‌برهایمان البته یک پرتابی 1401 داشتیم نور 2 و نور 1 که پرتاب شد اما وزنشان بسیار کم بود برای اولین بار ما ماهواره برهایمان در لایه لئو به تثبیت نزدیک شد امسال چند پرتاب دیگر هم خواهیم داشت که فناوری کاملاً تثبیت شود اما فعلاً 200 -300 کیلو را می‌توانیم با سیمرغ و با قائم و قاصد در مدار‌های لایه لئو قرار بدهیم.
برنامه‌ ما این است که جلوتر برویم این را چند صد کیلو کنیم در افق دو سه سال آینده بتوانیم چند تُنش کنیم متناسب با این باید بقیه زیرساخت‌هایمان هم توسعه پیدا کند مثلاً ما الان در حوزه آزمایشگاه‌هایی که ماهواره‌های ما آنجا جمع می‌شود اصطلاحاً تجمیع می‌شود و بعد مورد آزمون‌های متعدد قرار می‌گیرد.
تا پیش از این ما تا 200 -300 کیلو را می‌توانستیم اما امروز کلاس یک تُن را داریم می‌سازیم، طراحی می‌کنیم، امسال به بهره‌برداری می‌رسد که ماهواره‌هایی که ساخته می‌شود بشود آن جا تجمیع شود و تست شود و پرتابگر ما هم دارد به این موازات جلو می‌رود حتی پایگاه پرتاب ما هم نیاز به ارتقا دارد، پایگاه‌های پرتاب فعلی ما نمی‌توانند پرتابگرهایمان به مدار خورشید آهنگ برسند الان داریم بزرگترین پایگاه فضایی غرب آسیا را در کشورمان می‌سازیم و به فضل الهی امسال تلاشمان این است که اولین پرتاب را از آنجا قرار بدهیم، فاز اول این طرح بسیار بزرگ و امیدبخش و بین المللی امسال افتتاح می‌شود سه فاز دارد.
سوال: یعنی همین ایستگاه فضایی که در چابهار داریم می‌سازیم؟
زارع پور: بله پایگاه فضایی که دارد در چابهار در جنوب کشور ساخته می‌شود و فاز اول ما آن امسال افتتاح می‌شود.
سوال: یعنی امسال ما قادر خواهیم بود که از آنجا پرتاب داشته باشیم؟
زارع پور: بله ما امسال در سال 1403 می‌توانیم اولین پرتاب را از آن انجام بدهیم اولین ماهواره را از فاز اولش، چون آنجا سه فاز دارد امسال فاز اولش به بهره‌برداری می‌رسد، فاز دومش قراردادش را آماده کردیم امسال منعقد می‌شود صد در صد توسط طبقه‌بندی داخلی دارد ساخته می‌شود و امیدواریم ظرف دو سال آینده فاز دوم هم تکمیل شود و فاز سوم که فاز نهایی است.
سوال: این جنبه بین‌المللی خواهد داشت؟
زارع پور: بله ما اگر بتوانیم چهار، پنج پرتاب دیگر انجام بدهیم پرتابگر‌های فعلی ما به تثبیت برسند آماده می‌شویم که بتوانیم ماهواره‌های کشور‌های دیگر را هم پرتاب کنیم و همین الان هم داریم بازاریابی می‌کنیم برای دانشمندانمان که بتوانیم خدمات فضایی‌ ایران را به بقیه کشور‌ها ارائه بدهیم.
به هر حال امروز بسیاری از کشور‌ها این توانمندی را ندارند خودشان دوست دارند ماهواره ولو ماهواره‌های کوچک که ما به آنها اصطلاحاً ماهواره‌های مکعبی می‌گوییم دانشجویان و استادانشان بسازند و بتوانند ارزان قیمت پرتاب کنند که الان قیمت پرتابگر‌های ما خیلی اقتصادی است، می‌توانند رقابت کنند با این 9 کشور دیگری که پایگاه پرتاب دارند، این اتفاق هم خواهد افتاد.
می‌خواستم عرض کنم همه این پنج مرحله‌ای که برای صنعت فضایی است ما در هر کدامش در یک مرحله‌ای هستیم داریم روز به روز ارتقا می‌دهیم که بتوانیم روزی را شاهد باشیم که ما در حوزه پرتابگر به لایه ژئو دست پیدا کنیم، 36 هزار کیلومتری که یک برنامه 5 ساله است که بتوانیم ماهواره‌های سنگین، ماهواره‌های رادیو تلویزیونی و ماهواره‌های مخابراتی را در لایه ژئو با استفاده از توانمندی داخلی قرار بدهیم.
یک نکته هم که من دوست دارم در مورد آن صحبت کنم بحث زیست در فضا است که ما سال گذشته بعد از یک دهه تعطیلی این حوزه که خاطرتان باشد سال 91 یک میمون را فرستادیم و سالم برگشت دیگر این حوزه بنا به دلایل مختلف تعطیل شد که نمی‌خواهم در مورد آن صحبت کنم، اما بعد از یک دهه وقفه، مجدداً این برنامه را احیا کردیم.
سال 1402 ما نسل جدید کپسول‌های زیستی را تست زیرمداریش را با پرتابگر بومی سلمان انجام دادیم امسال هم تلاشمان این است که یک رویداد فضایی در این حوزه داشته باشیم اگر برسیم کپسول جدیدمان که کپسول حدوداً یک تنی است که قابلیت حمل موجود زنده را دارد می‌توانیم تست کنیم، کپسولی که 10 سال پیش تست شده بود فکر می‌کنم 100 یا 150 کیلو بود این کپسول در حد یک تن است که حتی می‌تواند یک انسان را هم ببرد اما فعلاً تست‌های اولیه‌اش دارد انجام می‌شود، یک برنامه 5 ساله داریم برای این که به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم با کپسول زیستی ایرانی یا با پرتابگر ایرانی بتوانیم شاهد حضور فضانورد ایرانی در فضا باشیم.
سوال: از ماهواره پارس 1 خبر داریم؟ الان تصاویر در چه حوزه‌هایی به زمین مخابره می‌کند؟
زارع پور: ماهواره‌های سنجشی و تصویربرداری، فرایند بهره‌برداری از آنها یک مقدار طول می‌کشد دلیلش هم این است که تمام زیر سیستم‌هایش باید یک به یک چک شود، مورد آزمون قرار بگیرد، صحت عملکردش تایید بشود و مرحله آخر دوربینش تست می‌شود.
در گام اول اصلاً باید ارتباط با آن برقرار شود ما بتوانیم به آن فرمان بدهیم وقتی ماهواره پرتاب می‌شود مانند یک جسم غلطان است ما باید این را تثبیت کنیم، چون پنل‌های خورشیدی که دارد باید رو به خورشید قرار بگیرد، دوربینش رو به زمین قرار بگیرد اصطلاحاً یک سیستم تشخیص وضعیت داریم که تشخیص می‌دهد الان وضعیت ماهواره به چه شکل است تثبیت شده یا نه و یک سیستم برای کنترل وضعیت داریم که بتواند ماهواره را تثبیت کند این فرایند خودش چند هفته‌ای طول می‌کشد که ماهواره بتواند تثبیت شود حتی اگر از مداری که برایش تعریف شده اختلاف داشته باشد، ماهواره پارس یک سیستم جابجایی مدار دارد، پیشرانه دارد می‌تواند ماهواره را جابجا کند.
عرض کردم پیچیده‌ترین ماهواره‌ای است که تا حالا ساختیم. تا الان بیش از 10 زیر سیستمش مورد آزمون قرار گرفته موفقیت آمیز بوده این اتفاق بسیار بزرگی است، چون ما تا قبل از این کار‌هایی که انجام می‌دادیم روی زمین بود نمی‌دانستیم در فضا با آن شرایطش درست کار می‌کند یا نه، ببینید الان ماهواره که فقط می‌رود فقط یک قلمش را عرض کنم ماهواره که پرتاب می‌شود وقتی در نیمکره‌های مختلف قرار می‌گیرد در طول شبانه روز دمایی که تجربه می‌کند بعضاً از منفی 150 درجه تا مثبت 150 درجه تغییر می‌کند اصلاً ما یک سیستمی داریم که به آن سیستم کنترل حرارت گفته می‌شود برای اینکه مثلاً اگر ماهواره سنجشی که دوربین دارد اگر دوربین بخواهد این اختلاف دما را تجربه کند کلاً تنظیماتش به هم می‌خورد، نقاط کانونی اش به هم می‌خورد و قابلیت اخذ تصویر با کیفیت ندارد، یکی از سیستم‌های حیاتی همین است که این هم تست شد و با موفقیت کار کرد.
در هفته‌های آینده ما دوربینش را روشن می‌کنیم، 3 دوربین دارد و بعد از اینکه دوربین روشن شد لازم است روی این کالیبراسیون انجام بشود یعنی ما با تصاویر دیگری که از سطح زمین توسط ماهواره‌های دیگر گرفته شده تطبیق بدهیم که بتوانیم دقتش را افزایش بدهیم. تا الان که حال ماهواره خوب است و کار دانشمندان و متخصصین ما که در پژوهشگاه فضایی ایران انجام دادند با کمک شرکت‌های دانش بنیان دست مریزاد دارد. در آینده بتوانیم اخبار و تصاویرش را هم منتشر کنیم.
سوال: در برخی از خبر‌ها خواندم که جمهوری اسلامی درصدد تشکیل یا راه‌اندازی یک منظومه فضایی است. چه مقدار این واقعیت دارد؟
زارع پور: الان ما توانمندی ساخت ماهواره‌های متوسط و کوچک را داریم قدم بعدی این است که اینها بتوانند با هم ارتباط بگیرند منظومه بشوند با هم یک کار مشترک را انجام بدهند که ما سال 1402 بزرگترین قرارداد تاریخ فضایی کشور را با بخش خصوصی برای ساخت یک منظومه ماهواره‌ای 16 تایی و متبرک هم شد به نام سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی تهیه کنیم این کار شروع شده امیدواریم امسال چند تا از این آماده بشود.
سوال: بخش خصوصی از این موضوع استقبال کرده‌اند؟
زارع پور: بله ما ظرفیت بسیار خوبی در بخش خصوصی در دانشگاه‌ها، در شرکت‌های دانش بنیان داریم و در این دو سال و اندی یک موجی از امیدواری در بین متخصصین فضایی ما شکل گرفته، چون به هر حال یک دهه قبل از آن به این شکل و سیاق مورد توجه واقع نشده بود الان امیدواری در آنها ایجاد شده وقتی حاصل کار خودشان را می‌بینند در فضا دارد کار می‌کند رغبت‌ها بیشتر می‌شود، انگیزه‌ها بیشتر می‌شود، دانش بسیار خوبی انباشته می‌شود ما امسال تلاشمان این است که اگر بتوانیم برسیم بخشی از این منظومه ماهواره‌ای را هم پرتاب کنیم این منظومه، منظومه مخابراتی است باریک باند است که برای کاربرد‌های اینترنت اشیا، برای پایش زمین‌های کشاورزی در نقاطی که زیرساخت وجود ندارد برای کارکرد‌های مختلف صنعتی است و برای اینترنت اشیا می‌توانیم از آن استفاده کنیم. خیلی امیدواریم که این دانش هم در کشور بومی بشود و ما شاید جزو چهار پنج کشوری بشویم که امکان منظومه سازی ماهواره‌ها را داریم.
سوال: در سال 1403 چه ماهواره‌هایی در صف پرتاب قرار دارند؟
زارع پور: ما ماهواره‌های متعددی داریم از جمله 16 ماهواره منظومه ماهواره‌ای که در حال ساخت است، ماهواره‌های بخش خصوصی را داریم، ماهواره هدهد و کوثر را داریم که در صف پرتاب قرار دارد شاید جزو اولین ماهواره‌هایی باشد که پرتاب خواهد شد. ماهواره طلوع 3، ماهواره ققنوس 2، ماهواره‌های متعدد سنجشی، مخابراتی در دست ساخت است یا در صف پرتاب است که یا با پرتابگر‌های خودمان پرتاب می‌کنند یا از طریق ظرفیت‌های بین‌المللی.
این را هم توضیح بدهم، اینکه ماهواره‌ای توسط یک کشور دیگر پرتاب شود کاملاً طبیعی است دلیل آن هم این است یک ماهواره‌ای که آماده می‌شود کشور به آن نیاز دارد ممکن است حتی کشور روسیه هم که خودش جزو دو کشور برتر در این حوزه است 60 سال پیش فضایی شدند گاهی اوقات از پرتابگر‌های بقیه کشور‌ها استفاده می‌کنند، چون برنامه پرتاب خودشان مشخص است مثلاً دو ماه دیگر قرار است یک سایروس پرتاب شود، الان احتیاج است یک ماهواره‌ای پرتاب شود، برای ما هم به همین صورت است اگر ماهواره آماده شود و اقتصادی بشود از طریق کشور‌های دیگر پرتاب کنیم این کار را انجام می‌دهیم البته الان پرتاب‌های خورشید آهنگ را ما از این دو پایگاه فعلی که داریم امکان دستیابی شان را نداریم لاجرم باید از پرتابگر‌های خارجی استفاده کنیم تا پایگاه فضایی جدید ما آماده شود.
 

Similar threads

بالا