خبرها و تازه های گیاهپزشکی

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
يك كارشناس كشاورزي: کشاورزان در استفاده از سموم به استانداردها توجه نمي‌کنند

عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه بوعلي سينا گفت: متاسفانه کشاورزان در استفاده از سموم شيميايي اصلا به استانداردهاي جهاني توجه نمي‌کنند.
دکتر محمود اثني عشري در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) تصريح کرد: به علت هجوم آفات و حشرات طغيان‌کننده از يک طرف و تقاضاي گسترده براي تهيه غذا از طرف ديگر ناگزير به استفاده از سموم و کودهاي شيميايي هستيم اما از طرفي هم مي‌پذيريم که اين مواد هم براي سلامت انسان و هم براي امنيت محيط زيست خطر آفرينند.
وي افزود: در چند دهه گذشته طرز فکري به وجود آمده که استفاده از مواد شيميايي در هر زمينه‌اي جايز نيست.
وي عنوان كرد: رفتن به سمت کشاورزي ارگانيک که در آن استفاده از سموم شيميايي جايز نيست ايده بسيار پسنديده‌اي است اما شايد تغيير دفعي سيستم مبارزه با آفات به عدم استفاده از سموم منجر به کاهش بسيار شديد توليد محصولات کشاورزي شود که جوابگوي نياز مردم نيست.
اثني عشري افزود: استفاده از سموم در حال حاضر سلامتي بشر، دامها، حشرات مفيد، ميکرو ارگانيسمهاي مفيد و به طور کلي موجودات زنده را بعضا در کوتاه مدت و شايد عموما در دراز مدت مورد تهديد قرار دهد.
وي آلودگي آبهاي زير زميني، عقيم شدن و عدم حاصلخيزي خاک را يکي ديگر از مضرات استفاده از سموم و کودهاي شيميايي در مقياس وسيع دانست و يادآور شد: بسياري از سموم و کودهاي شيميايي توسط آبهاي سطحي شسته مي‌شوند و به آبهاي زير زميني فرستاده مي‌شوند و کمبود منابع آبهاي سطحي باعث مي‌شود که اين آبها توسط چاه‌ها استخراج شده و مورد استفاده انسان، دام و حتي استفاده مجدد در کشاورزي مي‌رسند و پيامدهاي بسيار ناگواري در پي خواهند داشت همچنين استفاده بيش از استاندارد سموم و کودهاي شيميايي درگذشته باعث شد بسياري از زمينهاي حاصلخيز استان همدان غير حاصلخيز شده و در حال حاضر ارزش کشاورزي ندارند.
اثني عشري خاطرنشان کرد: بهترين سموم کمتر از يک هفته دوره کارنس (تجزيه سم) ندارند و در بسياري از محصولات کشاورزي که زمان سم پاشي با زمان برداشت محصول فاصله کمي دارند به ويژه در گلخانه ها اين سموم تجزيه نمي شوند که اين موضوع خطر آفرين است اما در محصولاتي مانند ميوه جات که زمان سم پاشي و برداشت مدت زمان زيادي دارند و سم دوره کارنس خود را طي کرده است مشکلي ندارند.
وي يکي از دلايل روي آوردن کشاورزان به کودها و سموم شيميايي را سهولت استفاده آن ها دانست و گفت: مديريت اين مشکل نيازمند آموزش به کشاورزان است.
وي با اشاره روش هاي مبارزه بيولوژيکي دفع آفات گفت: مبارزه بيولوژيک يعني از بين بردن آفات از طريق دشمنان طبيعي که در بعضي از زمينه‌ها نتيجه مثبتي داردو در اين روش بسياري از مشکلات که دراستفاده از سموم شيميايي به وجود مي‌آيد وجود ندارد.
وي تاکيد کرد: در روش بيولوژيک حتما بايد با مطالعه کار صورت بگيرد چرا که ممکن است بعضي از حشرات مفيد که به صورت مبارزه بيولوژيک استفاده شوند خودشان به حشرات مضر تبديل شود که اين مساله ديده شده است.
اين مدرس دانشگاه بيان کرد: در حال حاضر در کشور در زمينه مبارزه بيولوژيک پيشرفتهاي چشمگيري داشته‌ايم به ويژه استفاده از زنبور تلنموس و بعضي از باکتريهاي کشنده که براي انسان و دام مضر نيستند، اما در مقايسه با استفاده از سموم شيميايي کار عظيمي نيست.
وي اظهار كرد: استفاده از سموم و کودهاي شيميايي مسلما وابستگي اقتصادي به کشورهاي ديگر را در پي دارد البته اکنون با پيشرفت تکنولوژي اين وابستگي کمتر مي‌شود اما در گذشته تمام سموم و کودهاي شيميايي از کشورهاي خارجي وارد ايران مي‌شد.
وي گفت: مي‌توان از طريق بالا بردن استاندارد نحوه کشت، آموزش دادن به کشاورزان در خصوص سيکل زندگي آفات، دادن آموزش و پياده کردن روشهايي که ميزان آفات را کم مي‌کند تا جايي که ممکن است از بروز آفات جلوگيري کرد و اگر هم آفات ظاهر شد تا جايي که ممکن است از روشهاي ديگر مبارزه مانند مبارزه مکانيکي، اکولوژيکي و مبارزه تلفيقي اقدام شود و فقط در جاهايي که ناچار هستيم از مواد شيميايي استفاده شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد: ثبت 17 عامل بیولوژیک در کشور

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران.


در حال حاضر 17 عامل بیولوژیک برای آفات گلخانه ای در کشور به ثبت رسیده است.


رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اهمیت عوامل بیولوژیک در کنترل آفات و بیماریها، استفاده از این عوامل در دستور کار موسسات ذیربط قرار گرفته است.
آقارضا فتوحی افزود: برای تولید محصولات سالم و ارگانیک باید مدیریت عوامل بیولوژیک در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: طی 80 سال گذشته در کشور تنها هفت عامل کنترل بیولوژیک به ثبت رسیده است. در حالی که حدود 10 عامل کنترل کننده بیولوژیک دیگر نیز به آنها طی چند سال گذشته اضافه شد و بدین ترتیب تعداد عوامل بیولوژیک به 17 عامل رسید.
فتوحی ادامه داد: عوامل بیولوژیک موجود در حال حاضر برای آفات گلخانه ای کاربرد داشته و برای تمامی محصولات موجود در گلخانه ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی از افزایش تعداد عوامل بیولوژیک در کشور خبر داد و تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور با همکاری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در برنامه دارد که عوامل بیولوژیک موجود در کشور را افزایش دهد.

تمامی عرصه های کشاورزی تحت نظارت دقیق است
این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به آنکه آفات و بیماریها از مهمترین عوامل کاهش تولید محصولات کشاورزی محسوب می شوند، استفاده از روشهای مدیریت بیولوژیک در موارد ممکن و روشهای شیمیایی در سایر موارد مدنظر است.
فتوحی تاکید کرد: در سال زراعی جاری سه میلیون و 400 هکتار مبارزه با علفهای هرز گندم به انجام رسیده است و با آفات دیگری همچون زنجره خرما نیز در سطحی معادل هشت هزار و 920 هکتار مبارزه شیمیایی به انجام رسیده است.
وی اظهار داشت: اقدامات موثر و به موقع سازمان حفظ نباتات کشور به همراه شبکه های مراقبت موجود در عرصه های کشاورزی موجب شده تا از حمله آفات قبل از آنکه بتواند موجب خسارت بالا در مزارع شود، جلوگیری به عمل آید.
فتوحی در پایان گفت: در حال حاضر هیچ آفت و بیماری خاصی در مزارع و باغهای کشور وجود ندارد و تمامی عرصه های کشاورزی تحت نظارت است.
 
  • Like
واکنش ها: fgni

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]نگاهي به بزرگترين مركز ذخاير ژنتيكي جهان اسلام:[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]روزنامه ايران با چاپ مقاله اي در روز ۱۶ فروردين با عنوان "نگاهي به بزرگترين مركز ذخاير ژنتيكي جهان اسلام" به بررسي ارزش و اهميت مجموعه تنوع زيستي و ذخاير ژنتيكي موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور به عنوان بزرگترين و مهمترين مجموعه از اين نوع در جهان اسلام و در منطقه پرداخته است. در اين مقاله ضمن اشاره به نگهداري بيش از چهار ميليون نمونه از انواع قارچ ها، گياهان ، حشرات و جانوران، به ثبت اين مركز به عنوان بيست وششمين اثر ملي در فهرست ميراث طبيعي كشور از سوي سازمان ميراث فرهنگي اشاره شده است. همچنين با يك برآورد كلي ارزش مادي اين مجموعه بزرگ، بيش از ۱۳۷ ميليون دلار برآورد شده است[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]این مجموعه عظیم در بردارنده متنوع ترین و بی نظیرترین کلکسیونهای تنوع زیستی به شرح زیر است:[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]1- کلکسیون قارچهای وزارت جهاد کشاورزی با بیش از 20 هزار نمونه از قارچها و گلسنگها که به صورت غیر زنده نگهداری می شوند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]2- کلکسیون ملی قارچهای زنده ایران با قریب به دو هزار جدایه زنده قارچی از سراسر ایران[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]3- کلکسیون گیاهان وزارت جهاد کشاورزی با بیش از 260 هزار نمونه از گیاهان، علفهای هرز، خزه ها و جلبکها از سراسر کشور[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]4- کلکسیون حشرات با بیش از چهار میلیون نمونه از حشرات ایران[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]5- موزه جانورشناسی با نمونه های متعددی از پستانداران و پرندگان مرتبط با کشاورزی.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]این ترکیب ویژه از موجودات پنج سلسله حیات در بین تمامی کشورهای اسلامی بی نظیر بوده و اسباب غرور و افتخار ایران اسلامی در عرصه بین المللی است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]مجموعه گیاهان و قارچ های وزارت جهاد کشاورزی با شناسه [FONT=&quot]IRAN[/FONT][FONT=&quot] در فهرست هرباریومهای جهان [/FONT][FONT=&quot]http://sweetgum.nybg.org/ih[/FONT][FONT=&quot] ثبت شده است. موزه حشرات موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به شماره رکورد 113481 در اندیس جهانی مجموعه های تنوع زیستی ([/FONT][FONT=&quot]Biodiversity Collections Index[/FONT][FONT=&quot]) به ثبت رسیده و در سطح جهانی دارای اعتبار است. مجموعه قارچهای زنده ایران نیز به عنوان بزرگترین و معتبرترین مجموعه از این دست در ایران در فدارسیون جهانی کلکسیونهای نگهداری جدایه های میکروارگانیسمها [/FONT][FONT=&quot]WFCC[/FONT][FONT=&quot] با شماره 939 ثبت شده است. علاوه بر این موارد افتخار آمیز کلکسیونهای قارچها و گیاهان این مجموعه در بهمن ماه سال 1387 به عنوان بیست و ششمین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده اند.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ورود یک علف هرز بیگانه به عراق و سوریه


کارشناسان فائو، رهیافت مدیریت تلفیقی علفهای هرز را توصیه می کنند.


به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) این سازمان درصدد کمک به کشاورزان عراق و سوریه به منظور مقابله با تاجریزی برگ نقره ای (Solanum elaeagnifolium) بر آمده است. این علف هرز مواد غذایی را در خاک می رباید و گیاهان زراعی را با رنج بی آبی مواجه می سازد و در صورت هضم در دامها باعث مسمومیتشان می شود.
این علف هرز از وابستگان سیب زمینی و از نواحی گرم آمریکا برخاسته است. ریشه های بسیار عمیقی می دواند که کار مقابله و کندن آن از زمین را بسیار دشوار می سازد.
بسیاری عقیده دارند پای این علف هرز به سبب تجارت بین المللی محصولات کشاورزی به منطقه خاور نزدیک باز شده است. احتمالا بذر آن در محفظه های حمل محصولات کشاورزی قرار گرفته یا بر پشت دامها و کامیونها راهی سرزمینهای دیگر شده است.
بیش از 60 درصد اراضی زیر کشت سوریه که عمدتا گندم و پنبه است، گرفتار این علف هرز شده اند. برخی باغهای زیتون نیز شاهد حضور آن بوده و این احتمال وجود دارد به اراضی بیشتری سرایت یابد.
در شمال غربی عراق و برخی نقاط اردن و لبنان نیز وجود آن گزارش شده است. اگر دیر بجنبند دمار از روزگار محصولات زراعی در خواهد آورد.
یکی از کارشناسان فائو گفت: این علف هرز ضمن رقابت بر سر مواد غذایی باعث تهی شدن رطوبت خاک در اطراف ریشه اش می شود.
تنوع زیستی بر اثر غلبه تاجریزی کاهش می یابد. در موطن اصلی اش، در نواحی گرمسیری آمریکا دشمنان طبیعی زیادتری دارد که در مناطق فوق وجود دارند. لذا می تواند با فراغ بال به تاراج منطقه بپردازد.
کارشناسان فائو به دولتهای منطقه رهیافت مدیریت تلفیقی علف هرز را پیشنهاد داده اند که به محور علفکشها نیست. هر چند ممکن است کمی از آنها استفاده شود اما راههای پایدارتری برای مقابله با علفهای هرز از طریق آن انجام می شود.
کارشناسان فائو به کشاورزان توصیه کرده اند، زمین خود را به صورت تناوبی زیر کشت یونجه ببرند که زمین را می پوشاند و می تواند با تاجریزی رقابت کند. کشت یونجه، مانع تولید بذر این علف هرز و کاهش مقدار آن در خاک می شود.
فائو از این کشورها خواسته است اقدامات کنترلی خود را در زمینه مقابله با این علف هرز در سطح ملی و منطقه ای بازنگری کنند.


خبرگزاری کشاورزی ایران
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]راه اندازی نخستین شبکه ملی اطلاع رسانی [FONT=&quot]IPM[/FONT][FONT=&quot] در کشور:[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]برای نخستین بار، شبکه اطلاع رسانی [FONT=&quot]IPM[/FONT][FONT=&quot] بر اساس روشهای علمی و تجزیه و تحلیل فنی در کشور ایجاد می شود.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در برنامه داریم که [FONT=&quot]IPM[/FONT][FONT=&quot] را به صورت قانونمند اجرایی کنیم.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]آقارضا فتوحی افزود: در قالب یک برنامه اجرایی برای کل محصولات به خصوص محصولات گلخانه ای، سبزی و صیفی و محصولاتی که مشکل باقیمانده سموم دارند، [FONT=&quot]IPM[/FONT][FONT=&quot] اجرایی خواهد شد.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]وی خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاع رسانی [FONT=&quot]IPM[/FONT][FONT=&quot] بر اساس روشهای علمی به تجزیه و تحلیل علمی پرداخته و متناسب با هر منطقه روشهای مناسب مبارزه با آفت و بیماریها را مشخص می کند.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]فتوحی ادامه داد: با این برنامه سیستمی نظام مند در سطح کشور حاکم می شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]اجرای آزمایشی شبکه ملی اطلاع رسانی [FONT=&quot]IPM[/FONT][FONT=&quot] در سال جاری[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: این برنامه بر اساس تصویب شورای سیاستگذاری بر عهده رییس سازمان حفظ نباتات کشور گذاشته شده و طراحی آن تحت بررسی است.[/FONT]

[FONT=&quot]وی یادآور شد: پیش بینی می شود در سال جاری شاهد اجرای پایلوت این شبکه در سطح کشور باشیم.[/FONT]

[FONT=&quot]فتوحی درباره مزارع گندم تاکید کرد: مزارع گندم در حال حاضر توسط هیچ عاملی مورد تهدید نیست و شبکه های مراقبت و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور همه روزه به رصد این محصول استراتژیک می پردازند.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]هجوم ميلياردها ملخ به مزارع گلستان[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]هجوم ميلياردها ملخ مراکشي ۱۸۰ هزار هکتار از اراضي گلستان را نابود و کشاورزان شرق اين استان را خانه نشين کرد. به گزارش خبرنگار ما ۸۰ درصد محصول ۱۸۰ هزار هکتار از مزارع شرق گلستان به دليل هجوم ميلياردها ملخ نابود شده است تا حدي که دام ها براي تعليف رهاسازي شده اند. بر پايه اين گزارش نه تنها محصول سال جاري کشاورزان شرق استان از بين رفته بلکه علاوه بر آن هجوم ميلياردها ملخ باعث تخريب مزارع و درختان شده است که سال ها زمان مي برد که خسارت وارده جبران شود. اين در حالي است که از سوي دولت اقدامي کارساز صورت نگرفته و هر روز بر دامنه خسارت هاي وارده افزوده مي شود. کارشناسان اعتقاد دارند به دليل هجوم ميلياردي ملخ ها مبارزه بيولوژيک ديگر جواب نمي دهد و براي مهار لشکر مهاجم (ملخ هاي مراکشي) مبارزه شيميايي آن هم به صورت خاص لازم است.[/FONT]

[FONT=&quot]مهندس شادي مسئول يکي از گروه هاي مبارزه با ملخ در جهاد کشاورزي اعتقاد دارد که با توجه به شرايط منطقه و مجاورت با ترکمنستان راه اندازي پايگاه مطالعاتي ضروري است که متاسفانه تاکنون برنامه اي براي راه اندازي اين پايگاه ابلاغ نشده است. او تعداد ملخ هاي مهاجم را در هر هکتار حدود ۴ ميليون ذکر کرد (که اگر ۴ ميليون در هر هکتار در ۱۸۰ هزار هکتار ضرب شود ۷۲۰ ميليارد خواهد شد.)[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]​
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاثیرات وجود موریانه ها در زراعت مکانیزه

تاثیرات وجود موریانه ها در زراعت مکانیزه

در دنیای امروزی همیشه سئوالاتی در ذهن انسانها بوجود می آید که ؟ چرا خداوند بعضی از موجودات را خلق نموده است؟
موریانه ها جزو حشراتی می باشند که همیشه در ذهن انسانها بعنوان مخرب و خانمان برانداز معروف است.
آیا میدانید موریانه ها در طبیعت چه سودی برای ما انسانها دارند؟
(Science Daily)، دکتر تئو اوانز (T.Evans) از دانشگاه سیدنی گفت: مورچه ها و موریانه ها نقش بسزایی در افزایش عملکرد محصولات زراعی در اراضی خشک دارند.
وی گفت: این موجودات در اکوسیستم اراضی خشک همان کاری را انجام می دهند که کرمها در مناطق خنک و مرطوب. ما تاکنون متوجه شده بودیم فعالیت آنها بر ساختار خاک، رسیدن هوا به آن، نفوذ آب و چرخه عناصر غذایی در طبیعت موثر است اما حالا متوجه شدیم در اراضی کشاورزی خدمات مهمی انجام می دهند.
دکتر اوانز گفت: طبق بررسیهای ما معلوم شد عملکرد گندم در اراضی کم خاک ورزیده اما کشت شده به شیوه رایج (از تمامی جهات) به طور متوسط 36 درصد بالاتر است.
این نخستین تحقیق در زمینه تاثیر فون حشرات خاک بر عملکرد محصولات است.
دکتر اوانز گفت: گمان می کنم فعالیت مورچه و موریانه ها به دو دلیل در این قضیه موثر باشد. اول، مسیرهایی که در خاک ایجاد می کنند و باعث نفوذ آب باران و کاهش رواناب و تبخیر می گردند. دوم این موجودات باعث افزایش نیتروژن خاک می شوند چون موریانه ها احتمالا باکتریهای تثبیت کننده ازت را در بدن خود دارند و کاری مشابه ریشه های بقولات انجام می دهند.
وی گفت: گمان می کنیم مورچه ها و موریانه ها ابزار مهمی در مدیریت مزارع هستند اما دامنه تاثیر آنها در اکوسیستم مزارع بسیار شگفت انگیز است. این موجودات به ویژه در اقلیمهای گرم و خشک تاثیرگذارتر هستند چون باعث رساندن اندک آب موجود به گیاهان می گردند.


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره کش ها به رشد شناختی کودکان آسیب می رساند

حشره کش ها به رشد شناختی کودکان آسیب می رساند

قرار گرفتن زنان باردار در معرض مجموعه ای از حشره کش ها و ضد آفات رایج که «ارگانوفسفات ها» نامیده می شود، می تواند رشد شناختی کودکان آنها را دچار اختلال کند. به گزارش ایسنا، گروه مطالعه بهداشت محیط زیست کودکان معاونت ساینای طی پژوهشی از سال 1998 تا 2002، بیش از 400 زن از قومیت های متفاوت که در سومین سه ماهه بارداری خود بودند را ثبت نام کرد. تیم پژوهش طی دوران بارداری از این زنان نمونه های ادرار برای یافتن آثار ضد آفات/حشرات جذب شده در سیستم بدن گرفت نتاج این پژوهش نشان داد که قرار گرفتن در معرض ارگانوفسفات ها بر استدلال ادراکی - یک مقیاس مهارت های حل مسائل غیر شفاهی- تاثیر منفی دارد.
دکتر استفانی اینگل که هدایت این پژوهش را بر عهده داشت، گفت: سازندگان، دو نوع از ضد حشرات ارگانوفسفاتی - کلرفریفوس و دایازینون- را از بازار خانگی خارج کردند. با این حال، قرار گرفتن در معرض ضد حشرات ارگانوفسفاتی در کلیت جامعه همچنان ادامه دارد.

منبع
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]چهره برجسته حشره شناسی کشور درگذشت :[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]دکتر غلامرضا رجبی حشره شناس برجسته و عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اثر سکته مغزی درگذشت[FONT=&quot].[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]دکتر غلامرضا رجبی از دانشمندان برجسته حشره شناسی کشور، طی سالهای طولانی توانسته بود با تحقیقات گسترده خود در حوزه های حشره شناسی و گیاه پزشکی گامهای ارزنده ای را در راه شناخت و معرفی گونه های مختلفی از حشره های مناطق کشور بردارد[FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]وی ضمن تدریس در دانشگاههای کشور فعالیت های ثمربخشی را در این حوزه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی به عمل آورد از پرفسور رجبی تا کنون 11کتاب ارزشمند به چاپ رسیده است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]مرحوم رجبی دارای بیش از 50 عنوان مقاله تخصصی درنشریه های داخلی وخارجی بوده و در بیش از 55 کنفرانس و سمینارعلمی با ارائه مقاله نیز شرکت فعال داشته است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[/FONT]

[FONT=&quot]پرفسورغلامرضا رجبی به پاس خدمات ارزنده اش در حوزه حشره شناسی و گیاهپزشکی به خصوص در کنترل و محار بیولوژیک آفت سن گندم نشان درجه سه لیاقت را از دولت جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد[FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]وی 11 خردادماه در سن 75 سالگی بر اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اجراي مديريت تلفيقي در گلخانه‌ها تا پايان سال

اجراي مديريت تلفيقي در گلخانه‌ها تا پايان سال

رييس سازمان حفظ نباتات اعلام كرد: به‌منظور توسعه توليد محصولات كشاورزي ارگانيك، تا پايان سال تمام گلخانه‌هاي كشور تحت پوشش مديريت تلفيقي مبارزه با آفات قرار مي‌گيرند. همچنين به‌منظور توسعه كشت ارگانيك، يارانه بخش كشاورزي به توليد محصولات ارگانيك اختصاص مي‌يابد.
رضا فتوحي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره توسعه كشت ارگانيك به‌منظور سلامت جامعه و افزايش صادرات محصولات كشاورزي، اظهار كرد: با توجه به اين‌كه در قانون برنامه‌ي پنجم توسعه در نظر گرفته شده كه 25 درصد سطح زير كشت محصولات زراعي و باغي با مديريت تلفيقي آفات كنترل شود، شورايي با دستور وزير جهاد كشاورزي سال گذشته در اين وزارتخانه با عضويت معاونت تحقيقات و آموزش، موسسات تحقيقات گياه پزشكي، سازمان حفظ نباتات، استادان دانشگاه، سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي تشكيل شده است كه سياست‌گذاري، تحقيقات، برنامه‌ريزي، كنترل و توليد محصولات سالم را پيگيري مي‌كند.
وي افزود: در اين راستا سال گذشته حدود 600 هكتار از گلخانه‌هاي استان تهران و البرز تحت پوشش مديريت تلفيقي مبارزه با آفات قرار گرفته‌اند و محصولات توليد شده در اين گلخانه‌ها هيچگونه باقيمانده سموم نداشته‌اند.
فتوحي اعلام كرد: پيش‌بيني شده تا پايان امسال تمام گلخانه‌هاي كشور تحت پوشش مديريت تلفيقي مبارزه با آفات قرار دهيم كه هيچ‌گونه باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي نباشد؛ اين طرح بدين‌ معنا است كه ناظران نيز با هماهنگي سازمان جهاد كشاورزي و سازمان حفظ نباتات استان‌ها بر توليد كنترل داشته و از روش‌هاي مديريت تلفيقي با محوريت بيولوژيك استفاده خواهند كرد.
رييس سازمان حفظ نباتات كشور افزود: اين طرح در استان تهران و البرز اجرايي شده و امسال تمام گلخانه‌هاي سطح كشور تحت پوشش مديريت تلفيقي و محصول سالم قرار دهيم.

در مصرف سم كمتر از ميانگين جهاني هستيم
وي تصريح كرد: براساس آمار سازمان خوار‌وبار جهاني (فائو) در جهان در هر هكتار اراضي كشاورزي يك كيلوگرم سم مصرف مي‌شود، اما در ايران در هر هكتار زمين كشاورزي 0.7 سم مصرف مي‌شود، بدين معنا كه در مصرف سم كمتر از ميانگين جهاني است و محصولات كشاورزي ايران سالم‌تر از محصولات كشاورزي جهان است.
فتوحي يادآور شد: در زمينه توليد پسته از نظر سطح زير كشت و كيفيت در جهان مقام اول را داريم و كشور ما مزيت بسيار خوبي دارد كه طرح توليد محصول سالم هم امسال دنبال مي‌شود.
رييس سازمان حفظ نباتات تاكيد كرد: در حال حاضر محصولات كشاورزي كشورمان سالم هستند و تلاش مي‌كنيم، سالم‌تر هم توليد كنيم كه در اين راستا حدود چهار هزار و 500 نفر فارغ‌التحصيل گياه پزشكي در سراسر كشور براي آموزش و ترويج مسائل حفظ نباتات به كشاورزان فعاليت مي‌كنند.

افزايش قيمت توليدات كشاورزي بدون سم و كود
وي گفت: تفاهم‌نامه‌اي ميان سازمان ميادين شهرداري تهران و سازمان حفظ نباتات منعقد شده كه محصولات كشاورزي كه از سم و كود استفاده نكرده‌اند به قيمت بالاتري (10 تا 30 درصد قيمت بازار) خريداري شود.
فتوحي با تاكيد بر ترويج مصرف بهينه سم و كود در توليد محصولات كشاورزي، افزود: با اين سياست هم توليداتمان اقتصادي خواهند بود و هم راندمان توليد افزايش مي‌يابد؛ استفاده از روش مديريت تلفيقي مبارزه با آفات گياهي مي‌تواند 10 تا 20 درصد در توليد محصولات كشاورزي كشورمان بيفزايد.
يارانه بخش كشاورزي به سمت توليد محصولات ارگانيك
رييس سازمان حفظ نباتات با بيان اينكه يارانه بخش كشاورزي به سمت توليد محصولات ارگانيك است، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه حدود جهار ميليون هكتار از اراضي كشاورز كشور بايد به سمت توليد محصول سالم و ارگانيك باشد كه دراين راستا امسال حدود 250 هزار هكتار از مزارع زارعي و باغي كشور تحت مبارزه بيولوژيك قرار گرفته‌اند.
وي يادآور شد: حدود 750 هكتار مبارزه غيرشيميايي در كشور صورت گرفته است كه ميزان كمي و كيفي توليدات كشاورزي كشورمان را ارتقاء مي‌دهتد و توليدات امسال را به حدود 120 ميليون تن افزايش خواهد داد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در گفتگو با ایانا:
پتانسیلهای لازم برای تولید عوامل بیولوژیک در داخل کشور فراهم است


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات


بخشی از دانش فنی موجود برای تولید عوامل بیولوژیک در کشور وجود دارد و مابقی نیز از طریق تفاهمنامه هایی به کشور برای تولید محصول سالم آورده خواهد شد.


رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: تولید محصولات سالم از اولویتهای برنامه پنجم توسعه محسوب می شود که از طرف وزیر جهاد کشاورزی ابلاغیه ای برای تشکیل ستاد IPM داده شده و بر اساس آن محصولات گلخانه ای در اولویت قرار گرفته است.
دکتر حسن عسگری افزود: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با کمک سازمان حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نخستین مرحله گلخانه های استان تهران را تحت پوشش IPM قرار داده است و در برنامه داریم هرچه سریعتر پهنه گسترده ای در سطح کشور را تحت پوشش قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت تلفیقی در گلخانه ها مشتمل در مدیریت گلخانه و استفاده از نهاده هاست. به گونه ای که مدیریت گلخانه بیشتر تحت نظر قرار گرفتن محصولات است تا شناسایی آفات به موقع انجام شود.
عسگری ادامه داد: استفاده از نهاده ها نیز برای کنترل غیر شیمیایی روشی است که در این نوع مدیریت مدنظر است.

حرکت شتابی تولید محصول سالم در سال جهاد اقتصادی
این مقام مسئول در پاسخ به ایانا درباره وارداتی بودن برخی حشرات مفید و عوامل بیولوژیک تصریح کرد: از سالهای گذشته دانش فنی تولید برخی از عوامل بیولوژیک در کشور وجود دارد، اما به دلیل آنکه حرکت تولید محصول سالم از سال جهاد اقتصادی با سرعت بیشتر کلید خورده، لازم است تا دانشهای موجود به عرصه راه پیدا کرده و در سطح تجاری تولید شود.
وی یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی برای تولید عوامل و مواد بیولوژیک باید ترغیب شوند تا بدین ترتیب بتوانیم بخشی را از تولید داخل و حتی برخی از عوامل را که وارداتی است، با انعقاد تفاهمنامه هایی تولیدکنندگان این محصولات را در داخل کشور داشته باشیم.
عسگری تاکید کرد: بسیاری از عوامل بیولوژیک به صورت طبیعی در عرصه های کشاورزی وجود دارد که لازم است با مدیریتی دقیق در مدیریت تلفیقی مدنظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: زمانی که سمپاشی شیمیایی قطع می شود، باید عوامل طبیعی کمک کنند تا محصولات سالمی تولید شود.

تولیدکنندگان خارجی در داخل کشور، عوامل بیولوژیک تولید می کنند
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی همچنین گفت: در برنامه داریم که دانشهای فنی مورد نیاز برای تولید عوامل بیولوژیک را از کشورهای مختلف اخذ کرده و نسبت به تولید آنها در داخل کشور اقدام کنیم.
عسگری در ادامه افزود: از تولیدکنندگان عوامل و مواد بیولوژیک درخواست می شود که نسبت به تولید این عوامل در داخل کشور اقدام کنند تا بدین ترتیب بخشی که از واردات تامین می شود، توسط تولیدکنندگان داخلی به بهره برداران بخش کشاورزی تحویل داده شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی تلاش تحقیقات و اجرای وزارت جهاد کشاورزی کاهش مصرف سموم شیمیایی در راستای تولید محصول سالم است و در این راستا اقدامات بسیار مناسبی آغاز شده که آینده روشنی را متصور می کند.
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]شرکت خدمات حمایتی آماده تولید 200 هزار کپسول فرمون مبارزه با کرم ساقه خوار برنج است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] معاون فنی شرکت خدمات حمایتی در پاسخ به سوال ایانا در جمع خبرنگاران گفت: شرکت خدمات حمایتی موفق به ساخت فرمول چهار نوع فرمون جدید شده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]ملازاده افزود: مولکول جدید ساخته شده توسط محققان این شرکت دارای 98 درصد خلوص بوده و توسط موسسه تحقیقات گیاهپزشکی به تایید رسیده است و مراحل کاربردی را می گذراند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی خاطرنشان کرد: فرمونهای ساخته شده می تواند برای مبارزه با آفاتی چون کرم سیب، کرم غوزه پنبه، کرم ساقه خوار برنج و سرشاخه خوار هلو به کار رود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]ملازاده ادامه داد: با استفاده از فرمون کرم ساقه خوار برنج، مصرف سموم شیمیایی در شالیزارها کاهش یافته، به گونه ای که برای مبارزه با این آفت، سالانه سه هزار تن سم مصرف می شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی تصریح کرد: استفاده از این فرمون در اراضی شالیزاری می تواند تولید برنج عاری از سم را محقق کند و بدین ترتیب این امر کمک بزرگی برای زارعان در زمینه قیمت تمام شده و در نهایت تامین سلامت محصولات تولیدی خواهد داشت.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]امضای تفاهمنامه برای تولید انبوه 40 نوع فرمون[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]این مقام مسئول یادآور شد: تفاهمنامه هایی با موسسه تحقیقات گیاهپزشکی به امضا رسیده است که بر اساس آن تولید انبوه 40 نوع فرمون تحت برند شرکت خدمات حمایتی محقق می شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]ملازاده کاهش مصرف سموم و تولید محصولات سالم را از مهمترین مزایای استفاده از این فرمونها برشمرد و تاکید کرد: در دنیای امروز نمی توان وجود سم را حذف کرد اما می توان به مبارزه تلفیقی روی آورد و با استفاده از [FONT=&quot]IPM[/FONT][FONT=&quot] مضرات سموم را کاهش داد.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی از تولید 200 هزار تنی فرمون کرم ساقه خوار برنج خبر داد و اظهار داشت: این شرکت پتانسیلهای لازم برای تولید 200 هزار تن از هر یک از فرمونها را داراست.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]​
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سم آندوسولفان و آلیته غیر مجاز اعلام شد


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی


استفاده از سم آندوسولفان و قارچ کشی با نام تجاری آلیته ممنوع اعلام شد.


به گزارش ایانا از سازمان حفظ نباتات کشور، این سازمان از تاریخ 1/7/1389 سم آندوسولفان که در اغلب کشورها ممنوع و از مصرف آن جلوگیری به عمل می آید را از فهرست سموم مجاز کشور حذف کرده است. این سم که از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق از کشورهایی مانند پاکستان، ترکیه و اردن وارد کشور شده، تقلبی بوده و بدیهی است که مسئولیت بروز هرگونه خسارت ناشی از استفاده این سم متوجه واردکننده، توزیع کننده و مصرف کننده بوده و خسارت جانبی وارده به محیط زیست و بهداشت عمومی نیز پیگرد قانونی خواهد داشت و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
همچنین بر اساس گزارش کارشناسان اعزامی و مشاهده نمونه ها مبنی بر ورود و توزیع سم تقلبی قارچ کش با نام تجاری Aliette با ذکر نام کشور تولیدکننده به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده است.
بنابراین هرگونه خسارت ناشی از مصرف و کاربرد سم فوق متوجه واردکننده، توزیع کننده، توصیه کننده و بهره برداران مربوطه است و مسئولیت خسارتهای جنبی آن به محیط زیست و محصولات تولیدی کشاورزی قابل پیگرد قانونی از طرف سازمان حفظ نباتات کشور است./

کد خبر: A-900330-02
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سم گرانول در بسته بندیهای 25 گرمی تقلبی است


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی


سم گرانول دیازینون در بسته بندیهای 25 کیلوگرمی با درج نام مجتمع شیمیایی آبیک غیر مجاز اعلام شد.


به گزارش ایانا، بر اساس گزارشان کارشناسان اعزامی سازمان حفظ نباتات در خصوص توزیع سم گرانول دیازینون در بسته بندیهای 25 کیلوگرمی با درج نام مجتمع شیمیایی آبیک به عنوان تولیدکننده، تقلبی بوده و مسئولیت عواقب زیست محیطی و تهدید بهداشت محصولات کشاورزی آن به عهده تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده است و طبق قانون برخورد می شود.
گفتنی است که مجتمع شیمیایی آبیک به هیچ عنوان محصولات تولید خود را در بسته های 25 کیلوگرمی قرار نمی دهد./


کد خبر: A-900408-01
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ناتوانی هوش ارثی در رفتار مگس میوه

ناتوانی هوش ارثی در رفتار مگس میوه

تیمی از محققان ایرانی و آلمانی با بررسی رفتار مگس های میوه در حال بررسی ارتباط یک جهش ژنی با ناتوانی هوشی ارثی در انسان ها هستند.
برخی مگس های میوه به دلیل جهش هایی در ژنی موسوم به dNab2 نمی توانند بال های خود را در فاصله خیلی نزدیک از بدنشان نگه داشته و همچنین با رفتارهای پروازی و بالارفتن نیز مشکل دارند.
در مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با همراهی دکتر مسعود گرشاسبی، محقق پست دکترای موسسه مکس پلانک برلین روی چند خانواده ایرانی انجام شده، جهش های این ژن که در اینجا ZC3H14 نام دارد، منجر به ناتوانی هوشی شده است. ناتوانی هوشی به شرایطی گفته می شود که پیش از این به عنوان عقب ماندگی ذهنی تلقی می شد.
پروتئینی که با Nab2/ZC3H14 رمزگذاری شده، ظاهراً بخشی از گروه پروتئین هایی است که برای مثال در سندرم x شکننده مختل می شوند. این پروتئین ها عملکرد سلول های مغز را با اتصال به آران ای تنظیم می کنند.
مقایسه عملکرد Nab2/ZC3H14 گونه های متقابل، چگونگی عملکرد سلول های مغزی در تنظیم این ژن ها را با کنترل اندازه دم آران ای آنها برای دانشمندان روشن کرده است. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایموری از دهه 1990 در تلاش برای بررسی ژن Nab2 بوده و به مطالعه حشرات میوه با اختلال این ژن می پرداختند.
شناسایی حشرات با این جهش از حشرات سالم کار سختی نیست، چرا که حشرات جهشی بال های خود را از بدنشان دور نگه می دارند. اما در آن زمان این محققان از دلیل اصلی این مشکل آگاه نبوده و نمی دانستند که آیا به دلیل عضلات متصل به بال ها بوده یا از شبکه عصب های کنترل کننده این عضلات ناشی می شود. در سال 2009، تحقیق مشترک دکتر گرشاسبی و محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران به این دانشگاه فرستاده شد که در آن به مطالعه خانواده هایی که با ازدواج فامیلی تشکیل شده بودند و جهش ژنتیکی خاصی که به ناتوانی هوشی منجر می شود پرداخته شده بود.
تیم مشترک تهران- برلین دریافت که جهشی در ژن ZC3H14 منجر به این اختلال در خانواده هایی با ریشه فامیلی شده است. همچنین در این تحقیقات مشخص شد که این اختلال ممکن است هم در دختران و هم در پسران موروثی شده و البته الزاماً با تغییرات ظاهری مانند اوتیسم همراه نیست. کشف ارتباط بین حشره و انسان منجر به بروز پرسش های جدیدی شده است. پروتئین Nab2/ZC3H14 دم های پلی A را به هم متصل می کند. این پروتئین اندازه این دم ها را که ممکن است برای برخی از ژن ها مهمتر از بقیه باشد محدود می کند. دانشمندان دانشگاه ایموری در حال حاضر در حال بررسی بیشتر در مورد حشرات میوه جهشی برای درک دقیق تر از مشکل ژنتیکی آنها هستند. این محققان در حال تحقیق روی سلول های مغزی که تحت تاثیر این جهش قرار می گیرند و همچنین این مسئله هستند که کدام ژن ها و فرایندها در این سلول ها از بین می روند.

منبع


 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنجم و ششم مردادماه در تهران برگزار می شود؛

همایش و جشنواره ملی توسعه کنترل بیولوژیک در ایران


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات


همایش و جشنواره ملی توسعه کنترل بیولوژیک در ایران پنجم و ششم مردادماه در محل موسسه گیاهپزشکی کشور برگزار می شود.


به گزارش ایانا از ستاد خبری همایش توسعه کنترل بیولوژیک در ایران، این همایش با تعامل و مشارکت صمیمانه بخش اجرا و پژوهش شامل کانون هماهنگی دانش و صنعت فرآورده های کنترل بیولوژیک آفات کشاورزی و دامی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، سازمان حفظ نباتات و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و با همکاری بسیار مطلوب بخش خصوصی با شرکت قریب به 500 نفر از دانشمندان، اساتید، محققان، کارشناسان و علاقمندان به کنترل بیولوژیک آفات کشاورزی و ارائه 72 مقاله علمی - تحلیلی و تحقیقی در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شروع برگزار می شود.
در کنار این همایش نمایشگاهی با حضور 30 شرکت تولید کننده عوامل کنترل بیولوژیک و محصولات ارگانیک بر پا می شود.
همچنین در روز افتتاحیه همایش، از پیشکسوتان و پیشگامان کنترل بیولوژیک در ایران تجلیل و تقدیر به عمل می آید.
این همایش با هدف تحلیل وضع موجود کنترل بیولوژیک از منظر آموزش، پژوهش و اجرا و ترسیم نقشه راه توسعه کنترل بیولوژیک در کشور به منظور تولید محصول سالم برگزار می شود. در واقع محورهای این همایش در راستای پاسخگویی بخشهای اجرا، آموزش و پژوهش کشور به چالشهای موجود توسعه کنترل بیولوژیک و کمک به تدوین برنامه جامع کنترل بیولوژیک طراحی شده است. توسعه کنترل بیولوژیک باید توسعه ای پایدار و عینی و منطبق بر نیازهای بومی و بر اساس تکنولوژی بومی باشد. با توجه به سمت و سوی برنامه پنجم توسعه، این همایش می تواند مقدمه ای برای ورود به برنامه پنجم باشد که ضمن ردیابی چالشها، برای آنها راهکار ارائه خواهد کرد.
گفتنی است، این همایش نگاه ویژه ای به تولید و تجاری سازی عوامل کنترل بیولوژیک و جایگاه بخش خصوصی و بهره برداران کشاورزی در توسعه کنترل بیولوژیک دارد.
لازم به ذکر است، از مجموع 192 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش 72 مقاله برگزیده شد که 17 مقاله تحلیلی آن به صورت سخنرانی و 55 مقاله بشکل تصویری (پوستر) مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند گرفت.
در این همایش از کوچکترین عامل کنترل بیولوژیک یعنی ویروسها گرفته تا بزرگترین عوامل کنترل بیولوژیک یعنی پرندگان مورد بحث و بررسی قرار می گیرند، همچنین به موضوعاتی چون بررسی چالشها و تنگناهای توسعه کنترل بیولو‍ﮊیک در کشور، وضعیت تولید و مصرف عوامل و فرآورده های کنترل بیولو‍ﮊیک در ایران و جهان، قوانین و مقررات مرتبط با عوامل و فرآورده های کنترل بیولو‍ﮊیک، تحلیل وضع موجود و چشم انداز استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک در محصولات استراتژیک و صادراتی، اهمیت عوامل کنترل میکروبی در کنترل آفات کشاورزی، کنترل بیولوژیک کلاسیک، شیوه­های توانمندسازی بخش خصوصی و بهره­برداران کشاورزی در پایداری کنترل بیولو‍ﮊیک و نقش و جایگاه بخش خصوصی در توسعه کنترل بیولو‍ﮊیک پرداخته خواهد شد./


کد خبر: R-900502-01
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
حمله ملخها به ماداگاسکار


رم - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: بین الملل


سازمان فائو خواستار بسیج امکانات علیه هجوم ملخها شد.


به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این سازمان اعلام کرد افزایش جمعیت ملخها در جنوب غرب ماداگاسکار تهدیدی خطرناک برای 13 میلیون سکنه آن محسوب می شود، مگر این که هرچه سریعتر اقدامی علیه آنها انجام شود.
طبق آخرین برآوردها حدود 300 هزار هکتار از اراضی به اشغال ملخها در آمده و مقابله با آنها محتاج هزینه ای 6/7 میلیون دلاری است.
از آگوست 2010، کمکهای مختلفی جهت مقابله با این حشره انجام شد. پس از تشکیل و آموزش گروههای ملی، عملیات مقابله با ملخها در ماههای اکتبر 2010 تا آوریل 2011 با توجه به در پیش بودن فصل نزول باران و زاد و ولد ملخها انجام شد. حدود 200 هزار هکتار از طریق بالگرد سمپاشی شد.
علاوه بر آفتکشهای فعلی از یک حشره کش زیستی نیز استفاده کردند که برای اولین بار در مقیاس وسیع به کار می رفت.
این تلاشها از گسترش آسیب ملخها کاست. اما اکنون بار دیگر نیاز به همکاری تمام گروهها برای جلوگیری از افزایش جمعیت آنها پیدا شده است./

مترجم: سید محسن سنجری


کد خبر: I-900502-03
 

tnttn

عضو جدید
کشف فسیلهای حشره "فرانکن اشتاین"



دیرینه شناسان آلمانی موفق شدند بقایای فسیلی حشره ای که به فرانکن اشتاین مشهور است را با قدمت 120 میلیون سال در برزیل کشف کنند.


به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موزه دولتی تاریخ طبیعی آلمان با بررسی سایتهای دیرینه شناسی در برزیل موفق شدند بقایای فسیلی دو نمونه بزرگسال و 30 نوزاد کرمی شکل (لارو) حشره ای که با عنوان " فرانکن اشتاین" را کشف کنند.
" فرانکن اشتاین" حشره ای ماقبل تاریخ است که دارای بال بوده و حلقه های میانی بدن سنجاقکها را داشته است. رگه های روی بالهای این حشره شبیه به بالهای حشره Mayfly (حشره یک روزه) بوده و پاهای جلویی شبیه به پاهای آخوندک داشته است.
در حقیقت به دلیل همین شکل ظاهری عجیب که ترکیبی از چندین حشره است این جانور با عنوان "فرانکن اشتاین" شناخته می شود.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "واقعاً عجیب است که این حشره ترکیبی از ویژگیهای مربوط به گروههایی است که بین خود هیچ رابطه خویشاوندی ندارند."
فرانکن اشتاین با نام علمی Coxoplectoptera طبقه بندی می شود. این حشره میلیونها سال قبل منقرض شده و هیچ حشره مدرنی از آن به وجود نیامده است. این فسیلها مربوط به اوایل دوره کرتاسه در حدود 120 میلیون سال هستند.
براساس گزارش فاکس نیوز، لاروهای Coxoplectoptera شبیه به بچه میگوهای رودخانه هستند. به نظر می رسد که نزدیکترین خویشاوند Coxoplectoptera حشره یک روزه mayfly باشد. این حشره ویژگیهایی شبیه به پشه و سنجاقک دارد و بیشتر چرخه زندگی خود را در آب و به شکل لارو می گذارند و به محض اینکه وارد مرحله بزرگسال شد توانایی پرواز پیدا می کند.
این حشره تنها در طول دوره لاروی غذا می خورد و در دوره بزرگسالی توانایی هضم غذا را از دست می دهد. تنها هدف این حشره از بزرگسال شدن یافتن جفت و تولیدمثل است، به طوریکه زندگی بزرگسالی آن به طور متوسط تنها 12 ساعت به طول می انجامد.
این درحالی است که Coxoplectoptera قادر بوده است در تمام دوره زندگی خود غذا بخورد و به نظر می رسد که حتی یک حشره شکارچی بوده است.
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ایسنا:
يك مقام مسوول در سازمان حفظ نباتات اعلام كرد:
طرح تلفيقي آفات زيتون در 10 هزار هکتار از باغات اجرا مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - قزوين

معاون ipm مديريت پيش‌آگاهي و مهار عوامل خسارت‌زاي سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طرح تلفيقي آفات زيتون در 10 هزار هکتار باغات زيتون سه استان کشور با هفت ميليارد تومان اعتبار اجرا مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر ولي‌الله رضايي در کارگاه آموزشي مديريت تلفيقي آفات زيتون در قزوين با اشاره به حمايت دولت از مبارزه با آفات محصولات کشاورزي اظهار كرد: زمان مبارزه با آفات زيتون و تامين تجهيزات مورد نياز با دولت است و کشاورزان بايد نسبت به جمع‌آوري و نابودي ميوه‌هاي زمين ريخته، طعمه‌پاشي و برداشت به‌موقع محصول اقدام کنند.
وي افزود: استفاده از ارقام مناسب، اصلاح نحوه آبياري محصول، جلوگيري از انتقال آلودگي، استفاده از پتاس و کم کردن رطوبت باغات و رعايت بهداشت محيط از نکاتي است که کشاورزان و باغداران بايد آن را رعايت کنند.
رضايي تصريح کرد: کنترل مگس زيتون در سه استان مثلثي توليد زيتون شامل زنجان، گيلان و قزوين در کنترل بيولوژيک پيش‌بيني شده است که حداقل مصرف سموم شيميايي در آنها لحاظ مي‌شود.
اين کارشناس کشاورزي يادآورشد: جمع‌آوري ميوه‌هاي آلوده، هرس درختان، از بين بردن پادجوش‌ها که محل اصلي آفات است و بهره‌گيري از روشهاي بيوتکنينکي مي‌تواند در مبارزه موثر باشد.
وي گفت: دولت مسئوليت پيش آگاهي و رديابي آفات در باغات زيتون و 60 درصد کار را برعهده دارد و کلينيکها با مونيتورينگ و اقدامات اجرايي40 درصد فعاليت را انجام خواهند داد که در مدت پنج سال سهم دولت 10 درصد و بخش خصوصي 90 درصد خواهد شد.
معاون ipm مديريت پيش آگاهي و مهار عوامل خسارتزاي سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: در اجراي اين طرح 10 هزار هکتار از باغات استانهاي زنجان، گيلان و قزوين با هفت ميليارد تومان اعتبار تحت پوشش قرار مي‌گيرند که حدود سه ميليارد تومان توسط دولت و مابقي توسط بخش خصوصي تامين مي‌شود.
معاون ipm مديريت پيش‌آگاهي آفات سازمان حفظ نباتات كشور با اشاره به ثبت شش نوع سم در گلخانه‌ها گفت: شوراي عالي سياست‌گذاري مديريت تلفيقي آفات (ipm) در سازمان حفظ نباتات تشكيل شده است كه اكثر مديران اجرايي و تحقيقاتي عضو آن هستند.
وي ادامه داد: اين شورا داراي بخش‌هاي مختلف تحقيقاتي، ترويجي، مالي و اقتصادي است كه هر بخش در معاونت مخصوص خود در وزارتخانه دنبال مي‌شود.
معاون ipm مديريت پيش‌آگاهي آفات سازمان حفظ نباتات كشور اضافه كرد: اولويت اين طرح محصولات استراتژيك كشور و به خصوص در آغاز طرح محصولات گلخانه‌اي است كه با توجه به مصرف تازه‌خوري آنها، اين محصولات بايد به صورت سالم در اختيار مردم قرار گيرد.
وي عنوان كرد: سال گذشته در سطح هفت هزار و 870 هكتار از مزارع پنبه، طرح ipm پنبه آغاز شد و امسال اين طرح براي دومين سال اجرا مي‌شود.
رضايي با اشاره به كنترل بيولوژيك آفات عنوان كرد: كنترل بيولوژيكها در سطحي بالغ بر 300 هزار هكتار از اراضي زراعي و باغي با اولويت محصولات گلخانه‌اي ديده شده است و در استان‌ها در خصوص هفت محصول زراعي اصلي برنج، پنبه، ذرت دانه‌اي، گوجه فرنگي، سويا، نيشكر و نخود ديم و شش محصول باغي شامل مركبات، چاي، توت، انار، پسته، سيب درختي و سبزي و صيفي گلخانه‌اي اجرا مي‌شود.
وي اعلام كرد: زمينه اصلي براي مبارزه بيولوژيك، گلخانه‌ها است. سال گذشته و سه ماه نخست سال جاري بيش از 700 هزار هكتار از محصولات كشاورزي زير پوشش مبارزه غيرشيميايي قرار گرفت.
معاون ipm مديريت پيش‌آگاهي آفات سازمان حفظ نباتات كشور تصريح كرد: با استفاده از روش‌هاي غيرشيميايي در آينده مي‌خواهيم بخشي از مبارزه شيميايي حذف شود كه روش‌هاي غيرشيميايي شامل كارت‌ها و نوارهاي رنگي، فرمون‌هاي جنسي، شكار انبوه و اخلال در جفت‌گيري در كنار مبارزه بيولوژيك است.
وي تأكيد كرد: ما راهكارهاي غيرشيميايي را به جاي راهكارهاي شيميايي توصيه مي‌كنيم و همانطور كه در طرح ipm ديده شده است، مبارزه شيميايي بر عهده كشاورز و بخش زيادي از مبارزه غيرشيميايي بر عهده دولت است و هدف محصولي است كه عاري از باقي مانده سموم باشد.
رضايي با اشاره به ايجاد اشتغال براي فارغ‌التحصيلان گفت: در حال حاضر 45 هزار فارغ‌التحصيل گياهپزشكي در قالب 900 كلينيك گياه پزشكي سازماندهي شده است كه اينها شبكه‌هاي مراقبت و پيش‌آگاهي غيردولتي ما را در سطح دو ميليون و 300 هزار هكتار از مزارع و باغات انجام مي‌دهند.
وي با اشاره به حذف تعدادي از سموم اظهار كرد: با توجه به اينكه سمومي بودند كه داراي خطر بالايي بودند، تاكنون 80 قلم سم حذف شده و 22 قلم سم به صورت معلق درآمدند.
معاون ipm مديريت پيش آگاهي آفات سازمان حفظ نباتات كشور با بيان اينكه استفاده بهينه از سموم و سم‌پاش‌هاي مناسب بخش اصلي طرح‌هايipm است، افزود: طي سه سال اخير بيش از 40 سم جديد كم‌خطر با مصرف دوز كم به ثبت رسيده است و با توجه به اينكه ما در گلخانه‌ها سموم خوبي نداريم و فقط شش سم در گلخانه‌ها به ثبت رسيده است،
وي با اشاره به مديريت تلفيقي آفات ادامه داد: در مديريت تلفيقي آفات روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود و هدف ريشه‌كني آفات نيست بلكه فقط كاهش جمعيت آفات به اندازه‌اي صورت گيرد كه خسارت اقتصادي ايجاد نكند.
رضايي يادآور شد: بايد روش‌هايي كه استفاده مي‌شود براي محيط زيست، انسان و ارگانيسم‌هاي زنده ايمن باشد و هدف نيز سودآوري و ايجاد منفعت بيشتر براي كشاورز و استفاده بهينه او از منابع در اختيار است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
در پیام معاون علمی و فناوری رییس جمهور عنوان شد:
حلقه نوآوری در خصوص تولیدات مواد بیولوژیکی تکمیل شود


باید برای تکمیل حلقه ی نوآوری درخصوص تولیدات مواد بیولوژیکی جدید و بهینه سازی مصرف آنها، تلاش شود.

به گزارش ایانا، معاون علمی و فناوری رییس جمهوردر پیام به همایش و جشنواره ملی توسعه کنترل بیولوژیک در ایران گفت: در اواخرنیمه اول قرن بیستم، همزمان با توسعه و گسترش فناوریهای مربوط به انقلاب سبز در کشاورزی تولید و مصرف آفتکشهای شیمیایی در عرصه جهانی بویژه در کشورهای در حال توسعه رشد چشمگیری داشت. برخی از آمارهای منتشر شده نشان می دهد از دهه 1940 تا اوایل دهه 1980 تولید آفت کشهای شیمیایی حدود 340 برابر شده و میلیاردها تن موادی که تا آن زمان وجود نداشته یکباره در محیط زیست آزاد شدند. آفت کشهای شیمیایی اگرچه در جلوگیری از بروز و ظهور آفات و بیماریها و افزایش تولید محصولات کشاورزی نقش اساسی ایفا کرده و می کنند ولی همزمان، با اثرات سوء انکارناپذیری بر بهداشت و سلامت مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و محیط زیست همراه بوده است.
دکتر نسرین سلطانخواه افزود: افزایش جمعیت و پیامدهای ناشی از آن افزایش مصرف غذایی، به خصوص فرآورده های کشاورزی، افزایش تولیدات کشاورزی را به عنوان نیاز مبرم بسیاری از جوامع جهانی مطرح کرده است که باتوجه به عدم امکان توسعه ی سطح زیرکشت به دلیل محدودیت منابع، ازجمله خاک مناسب و آب در دسترس، افزایش تولید در واحد سطح به عنوان گزینه اصلی مدنظر محققان جهان قرار گرفته است و مصرف سموم شیمیایی بعنوان یکی از مولفه های اصلی حفاظت از محصولات کشاورزی در مقابل عوامل خسارتزا و افزایش تولید در واحد سطح ایفای نقش کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک یکی از مهمترین مباحث دنیای امروز موضوع بهداشت و کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی است و افزایش روزافزون بیماریهای ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم و نیز افزایش آگاهی مصرف کنندگان درخصوص خطرات ناشی از غذای غیر سالم و تاثیر سوء آن بر سلامتی جامعه موجب شده است که امروزه رویکرد جهانی به تولید و عرضه محصولات کشاورزی سالم و عاری از باقی مانده های آفتکشهای شیمیایی که علاوه بر ایجاد امنیت غذایی ایمنی مواد غذایی، حفظ محیط زیست و سلامت مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد، معطوف شود.
سلطانخواه ادامه داد: کانون هماهنگی دانش وصنعت کنترل مواد بیولوژیک آفات کشاورزی و دامی تشکلی است فرابخشی مرکب از صاحبنظران و فعالان شناخته شده در بخشهای دولتی و خصوصی که رسالت اساسی خود را در ارائه خدماتی موثر و اثرگذار در راستای کاهش مصرف آفتکشهای شیمیایی و توسعه راهکار کنترل بیولوژیک آفات کشاورزی در کشور تبیین کرده است.
وی تصریح کرد: انتظار این است که کانون تولید مواد بیولوژیک کنترل آفات کشاورزی بتواند ضمن پیگیری اهداف و برنامه های بر شمرده در زیر بتواند منشاء بروز برکات و خدماتی موثر و اثرگذار در راستای کاهش مصرف آفتکشهای شیمیایی و توسعه راهکارهای کنترل بیولوژیک آفات کشاورزی در کشور باشد.
سلطانخواه در پایان تلاش جهت تکمیل حلقه نوآوری در خصوص تولیدات مواد بیولوژیکی جدید و بهینه سازی مصرف آنها، تنظیم سیاستهای کلان همکاری بین دستگاههای پژوهشی، دانشگاهها و صنایع ذیربط برای تولید مواد و عوامل بیولوژیک و فراهم آوردن بسته های قانونی لازم، تلاش جهت ایجاد هماهنگی بین نهادهای علمی، فنآوری و نهادهای تولیدی، توزیع محصول و خدمات مرتبط با مواد و عوامل بیولوژیک در کشور، کمک به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر دانش فنی در بنگاههای تولیدی، تجاری طراحی و خدماتی مرتبط با عوامل بیولوژیک و کمک به بهبود شرایط زندگی مردم ایران ازطریق به کارگیری فناوریهای نو در عرصه تولید و خدمات مرتبط با مواد و عوامل بیولوژیک در جهت امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی سالم را خواستار شد.


خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پیام وزیر جهاد کشاورزی به همایش کنترل بیولوژیک
بانک غنی ذخایر ژنتیکی عوامل بیولوژیک ایجاد شود

خبرگزاری کشاورزی ایران
جهت گسترش سطح مدیریت تلفیقی آفات و کنترل بیولوژیک، باید ذخایر غنی ژنتیکی عوامل بیولوژیک اعم از پارازیتوئیدها، پاتوژنها و عوامل شکارگر ایجاد شود.

به گزارش ایانا، در این پیام آمده است: پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه تزکیه نفس را به حضور کلیه محققان، اساتید، دانشجویان و کارشناسان عرصه گیاهپزشکی کشور تبریک عرض می کنم و جهت برگزاری همایش و جشنواره ملی توسعه کنترل بیولوژیک در ایران برای همه به خصوص همکاران خود در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و سازمان حفظ نباتات آرزوی توفیق دارم.
این پیام می افزاید: گردهم آمدن طیف گسترده ای از اساتید، محققان، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی در این همایش، فرصت ارزشمندی را برای تقویت هم اندیشی، هم گرایی و هم افزایی توانمندیهای موجود جهت ارائه راهکارهای جایگزین کنترل شیمیایی آفات فراهم کرده است.
وزیر جهاد کشاورزی در این پیام با تاکید بر تولید غذای سالم افزود: نکته ای که بایستی به آن توجه شود، حاکمیتی بودن امر سلامت غذا به ویژه از ابتدای فرآیند کشت و کار تا تولید محصولات کشاورزی است که خوشبختانه وزارتخانه با فعال کردن ستاد تولید غذای سالم، نقش محوری در این امر ایفا می کند.
دکتر صادق خلیلیان ادامه داد: با توجه به روند ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی جهت استفاده از غذای سالم، مسئولیت متولیان امر و دستگاههای دارای نقش حاکمیتی جهت برآورده کردن نیاز جامعه افزایش می یابد. بر همین اساس ایفای نقش حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی برای ارائه فناوریهای کنترل غیر شیمیایی و به ویژه بیولوژیک آفات در راستای تولید غذای سالم از اولویتهای اصلی است که امیدوارم همایش به این امر خطیر نیز بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیتها و تکالیف قانونی تصریح شده در سند چشم انداز مبنی بر نیل به امنیت غذایی و تامین غذای سالم و نیز برنامه پنجم توسعه مبنی بر زیر پوشش قرار دادن حداقل 25 درصد از تولیدات زراعی و باغی در قالب برنامه مدیریت تلفیقی آفات ایجاب می کند که اساتید، محققان، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی با رویکردی همگرایانه و با استفاده از کلیه ظرفیتهای موجود برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده برنامه ریزی کنند. در چنین رویکردی، هدف تنها افزایش تولید و تحقق امنیت غذایی نیست، بلکه تضمین سلامت غذایی، پیش شرط افزایش تولید و امنیت غذایی تعیین شده است. خوشبختانه اهداف اصلی این همایش نیز در راستای رویکرد برنامه های توسعه و سند چشم انداز طرح شده است.
خلیلیان به مصرف نابجا و در برخی موارد بی رویه سموم و استفاده از سموم پرخطر در گذشته اشاره کرد و گفت: عوارض متعددی نظیر افزایش هزینه کنترل آفات، افزایش هزینه تولید، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، وجود بقایای سموم در آب، خاک و محصولات تولیدی و بروز بیماریهای مختلف در انسان را بجا گذاشته است. جهت رفع چنین مشکلاتی و با هدف ساماندهی روشهای کنترل آفات و جایگزینی روشهای سازگار با محیط زیست، دولت خدمتگزار در اقدامی شجاعانه نسبت به حذف یارانه های سموم شیمیایی، اختصاص درصدی از آن برای کاهش مصرف سموم شیمیایی پرخطر و جایگزین نمودن روشهای کنترل غیر شیمیایی و به خصوص بیولوژیک آفات مبادرت کرد. این اقدام، فرصتی مناسب برای کلیه محققان، اساتید، کارشناسان و مدیران فراهم کرده است که با تکیه بر توانمندی داخلی، نسبت به تقویت زیرساختهای علمی و فنی روشهای کنترل بیولوژیک اقدام کنند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه، برنامه های راهبردی تهیه شده توسط همکاران در وزارت جهاد کشاورزی، بستر مناسبی برای حرکت هماهنگ، منسجم و هدفمند فراهم کرده است که تحقق کامل اهداف آنها در گرو همکاری تمامی گروههای ذینفع و مرتبط با گیاهپزشکی به خصوص اساتید دانشگاهها است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه یادآور شد: امیدوارم با بهبود ارتباط تحقیقات، آموزش و اجرا و تسریع و تسهیل انتقال یافته های تحقیقاتی به عرصه تولید، شاهد ارتقای سطح پاسخگویی به اشتیاق فراوان بهره برداران برای استفاده از دانش نوین و تقاضای روز افزون مصرف غذای سالم توسط جامعه باشیم.
خلیلیان اظهار امیدواری کرد، برگزارکنندگان همایش تمهیداتی را به کار گیرند که علاوه بر ارائه مقالات و یافته های علمی در طی دو روز برگزاری همایش، راهکارهای کاربردی برای بهره برداری تصمیم سازان، سیاستگذاران و مجریان بخش کشاورزی ارائه شود.
وی تاکید کرد: نیل به اهداف ترسیم شده در برنامه پنجم توسعه جهت گسترش سطح مدیریت تلفیقی آفات و کنترل بیولوژیک، نیازمند تقویت، توسعه و تنوع بخشی گسترده تر زیرساختها به خصوص تولیدکنند گان عوامل بیولوژیک در بخش خصوصی است. لازمه تحقق چنین امری، ایجاد بانک غنی ذخایر ژنتیکی عوامل بیولوژیک اعم از پارازیتوئیدها، پاتوژنها و عوامل شکارگر با هدف شناسایی بیشتر ظرفیت های عظیم این عوامل در داخل کشور و بهره برداری از آنها جهت برنامه های تحقیقاتی، بومی سازی فناوریهای تکثیر انبوه و معرفی به بخش خصوصی جهت تکثیر و تولید انبوه این عوامل است.
خلیلیان از کلیه اساتید، محققین و کارشناسان گیاهپزشکی کشور تقاضای مشارکت و همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در این امر حیاتی و ارزشمند کرد.
وی اظهار داشت: شرط توفیق پایدار برنامه های توسعه کنترل بیولوژیک در تمامی مراحل تحقیقاتی، تامین عوامل بیولوژیک و فناوریهای تکثیر و تولید انبوه، تکیه بر توانمندی داخلی و ظرفیت های بومی به عنوان یک اصل و تکلیف است و رعایت این اصل را به همکاران خود در وزارت جهاد کشاورزی متذکر می شوم.
خلیلیان آموزش بهره برداران در راستای بکارگیری عوامل بیولوژیک و روشهای کنترل آفات منطبق بر کشاورزی پایدار از نیازهای مبرم حوزه حفاظت نباتات برشمرد و افزود: یکی از نیازهای اساسی بخش برای تامین غذای سالم، کاهش میزان مصرف سموم شیمیایی در عرصه تولید کشور به خصوص محصولات تازه خوری و گلخانه ای و جایگزینی آن با فرآورده های غیر شیمیایی، به خصوص بیولوژیک و شتاب بخشیدن به روند ثبت و معرفی آفت کشهای بیولوژیک است.
وی در پایان این پیام از همه تلاشگران عرصه گیاهپزشکی کشور که نقش چشمگیری در ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق بهبود وضعیت سلامت غذای تولیدی جامعه دارند تشکر مجدد کرد./
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور:
نقشه راه توسعه کنترل بیولوژیک نهایی می شود

خبرگزاری کشاورزی ایران


پس از جمع آوری اطلاعات و بررسیهای کارشناسان، صاحبنظرات نقشه راه توسعه کنترل عوامل بیولوژیک را نهایی می کنند.

رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در حاشیه همایش ملی توسعه کنترل بیولوژیک در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: توسعه کنترل عوامل بیولوژیک و حضور بیشتر بخش خصوصی برای تولید این عوامل در کشور با استفاده از منابع ژنتیکی موجود از مهمترین اهداف این همایش محسوب می شود.
دکتر حسن عسگری افزود: هر محصولی که توسط عوامل بیولوژیک تولید شود، سالم محسوب می شود و می تواند در سلامتی افراد جامعه نیز موثر واقع شود.
وی خاطرنشان کرد: در این همایش از حضور 30 شرکت تولیدکننده عوامل بیولوژیک دعوت شده است تا با مشارکت بهره برداران بخش کشاورزی و سایر مسئولان ذیربط نسبت به توسعه تولید این عوامل در کشور اقدام شود.
عسگری با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر تولید محصول سالم ادامه داد: در بازدید سرزده ای که توسط این مقام عالی وزارت از موسسه تحقیقات گیاهپزشکی انجام شد، بر تولید محصولات سالم و ارگانیک تاکید شد.
وی تصریح کرد: توسعه روشهای مدیریت تلفیقی آفات، با تاکید بر استفاده از عوامل بیولوژیک و روشهای غیر شیمیایی مدنظر است.

مقالات همایش ملی توسعه بیولوژیک از نوع تحلیلی است
این مقام مسئول یادآور شد: مقالات موجود در این همایش از نوع تحلیلی بوده و وضعیت موجود کشور را بیان می کند.
عسگری تاکید کرد: صاحبنظران و کارشناسان شرکت کننده در این همایش، مقالات تخصصی و تحلیلی خود را در قالب میزگردها و پنلهای تخصصی ارائه می دهند.
وی اظهار داشت: در پایان برگزاری این همایش، قطعنامه ای تهیه می شود که وفاق جمعی تمامی شرکت کنندگان در آن لحاظ شده است.
عسگری در پایان گفت: همایش ملی توسعه کنترل بیولوژیک تا فردا ادامه خواهد داشت.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كشاورزان دستورالعمل متخصصان براي مصرف سم را انجام دهند
28/04/90
معاون پژوهشي دانشكده علوم مهندسي كشاورزي دانشگاه تهران گفت: مهمترين نكته اين است كه كشاورزان دستورالعمل متخصصين براي مصرف سم ( تعداد اسپري‌هاي سم ، زمان و فواصل سم پاشي ) را انجام دهند. در حال حاضر آنها تعداد دفعات سم پاشي را بالا مي‌برند يا فواصل را كم مي‌كنند.

محمدرضا بي‌همتا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه يكي از مولفه‌هاي مهم در مبارزه تلفيقي آفات استفاده از ارقام گياهي مقاوم است، اظهار كرد: در كل دنيا استفاده از عوامل بيماريها بر عليه آفات بسيار كمتر از استفاده از حشرات است.

وي با اشاره به اينكه در زمينه تحقيقات، پيشرفت خوبي داريم، تصريح كرد: در رابطه با اجراي روش كنترل بيولوژيك مسوولان در فكر كاهش سموم هستند و در اين زمينه تلاش هم مي‌كنند ولي براي استفاده نكردن از اين روش با مقاومتهايي از جانب كشاورزان و توليدكنندگان روبه‌رو هستند. به دليل اينكه سم ارزان است و باعث مي‌شود راندمان بالا برود و توليد افت نكند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران ادامه داد: كشاورزان بايد به توصيه‌هاي متخصصان عمل كرده و از ارقام گياهي مقاوم استفاده كنند. همچنين روشهاي مديريت زراعي بايد اجرا شود.
وي با بيان اينكه كشاورزان بايد آموزش ببينند و عوارض ناشي از مصرف زياد سم را بدانند، عنوان كرد: توجهات جهاني به محيط زيست، بايدها و نبايدهايي را براي ما تعيين كرده است. در كشورهاي خارجي آگاهي كشاورزان زياد است و به همين دليل با مشكلات ناشي از مصرف زياد سم مواجه نمي‌شوند.
بي‌همتا در پايان در مقايسه ايران با كشورهاي خارجي در زمينه به كاربردن روش كنترل بيولوژيك، گفت: تحقيقات آنها مانند ماست و شايد يك مقدار از ما جلوتر باشند ولي از لحاظ كاربرد يعني دانش كشاورزان و توليدكنندگان بسيار از ما جلوتر هستند.
 

tnttn

عضو جدید
پتانسیل استفاده از عوامل بیولوژیک در یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی



پتانسیلهای لازم برای استفاده از عوامل بیولوژیک برای کنترل آفات و بیماریها در یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی وجود دارد.

رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: با توجه به تاکیدات برنامه پنجم توسعه برای تولید محصولات سالم و ارگانیک، برنامه ریزی برای استفاده از روشهایی چون IPM و عوامل بیولوژیک در دستور کار قرار دارد.

دکتر حسن عسگری افزود: سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد که 500 هزار هکتار از اراضی کشور قابلیتهای لازم برای وارد شدن در برنامه بیولوژیک را دارند. اما پتانسیل کشور بیش از این است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که حمایتهای لازم برای توسعه عوامل بیولوژیک انجام شود و حلقه های مربوط به تولید، توزیع و گواهیهای لازم اعطا شود، پتانسیل کشور افزایش تا یک میلیون هکتاری را خواهد داشت.

عسگری درباره استفاده از روشهای مدیریت تلفیقی آفات (IPM) ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه، باید 25 درصد از تولیدات کشاورزی تحت پوشش IPM درآید.

وی تصریح کرد: با احتاسب اراضی دیم باید سه تا چهار میلیون هکتار از اراضی کشاورزی و زراعی کشور توسط IPM در برنامه پنجم توسعه مدیریت شود.



تاکنون 150 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش عوامل بیولوژیک قرار گرفته است

این مقام مسئول یادآور شد: در راستای تولید محصول سالم و حفظ سلامتی مصرف کنندگان، حدود 150 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور تحت پوشش عوامل بیولوژیک قرار گرفته است. این در حالیست که آمارها نشان می دهد که بخشی از تولیدات نیز به صورت سنتی انجام می شود.

عسگری تاکید کرد: از نظر سطح زیر کشت در حال حاضر محصولات سالم سطحی کمتر از یک درصد دارند که با توجه به تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی باید در راستای تولید این محصولات برنامه ریزی شود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که تولیدکنندگان محصولات سالم به حمایت نیاز دارند، بنابراین لازم است میادین میوه و تره بار شهرداری، مکانهای خاص و حتی قیمتهای متفاوتی برای محصولات سالم قائل شوند.

عسگری همچنین گفت: در حال حاضر کشاورزان بخشی از محصولات کشاورزی را با روشهای بیولوژیک و غیر شیمیایی تولید می کنند، اما هیچ تفاوتی با سایر محصولات وجود ندارد که این امر انگیزه آنها را برای تولید کاهش داده است.

وی در ادامه افزود: گسترش تولید عوامل بیولوژیک از دیگر راهکارهایی است که موجب می شود تولیدکنندگان بتوانند به مقدار لازم از آنها استفاده کرده و مشکلی از لحاظ تامین نداشته باشند./]
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز



مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای در شهرستان جویبار


جویبار - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی

انجام عملیات ردیابی و مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای توسط چهار اکیپ ردیابی در حال انجام است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار درخصوص اقدامات این مدیریت در مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای در شهرستان جویبار گفت: آفت مگس میوه مدیترانه ای با دامنه میزبانی وسیع آن یکی از آفات مخرب محصولات زراعی و باغی با تهدیدی جدی برای این محصولات به خصوص مرکبات منطقه طی چند سال اخیر محسوب می شود. سیدمحمد جعفری افزود: در سال گذشته مبارزه با این آفت در سطح 9/1178 هکتار از اراضی این شهرستان با استفاده از انواع تله های جلب کننده فرمونی و... صورت پذیرفته و از کلیه ابزارها و امکانات موجود در سطح شهرستان به منظور مبارزه و مهار این آفت استفاده شده است. وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری نیز ردیابی آفت فوق آغاز شده، گفت: عملیات ردیابی آفت مذکور در باغهای کانون آلودگی در سال گذشته و باغهای دارای میزبان حساس نظیر سیاه ریشه، انجیر، خرمالو و... آغاز شده و در تاریخ سوم مردادماه امسال در روستای دیوکلا الیمون این شهرستان نخستین شکار مگس میوه انجام گرفت. جعفری خاطرنشان کرد: انجام عملیات ردیابی و مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای توسط چهار اکیپ ردیابی بخش دولتی مستقر در این مدیریت و مراکز خدمات و نیز با توجه به اصل 44 قانون اساسی و کاهش تصدیگری دستگاههای دولتی و ناظر بودن دستگاهها در امور حاکمیتی با همکاری کارشناسان ناظر حفظ نباتات در زمان حضور آنان و دو شرکت خدمات فنی مشاوره ای و سه شرکت تعاونی تولید و کلینیک گیاهپزشکی مستقر در سطح شهرستان و کلیه نیروهای تحت پوشش آنان در بخش خصوصی صورت می پذیرد. وی در ادامه گفت: در راستای تحقق این امر، کلاس آموزشی تحت عنوان مگس میوه مدیترانه ای و پروانه سفید آمریکایی با حضور مسوولان و کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان و کلیه فروشندگان سموم بخش خصوصی این شهرستان و مدیران عامل شرکتهای خدمات فنی مشاوره ای و تعاونیهای تولید و کلینیک گیاهپزشکی و کلیه نیروهای تحت پوشش آنان در مرکز خدمات کشاورزی برزگر این شهرستان برگزار شد./

کد خبر: 11A-8807-0405
 

tnttn

عضو جدید
اجرای طرح مدرسه در مزرعه

:



معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، مبارزه با عوامل بیماری زای گیاهی با استفاده از روشهای بیولوژیکی، مدیریت علفهای هرز و تدوین استاندارد برای باقیمانده سموم در محصولات زراعی را از برنامه های راهبردی این وزارتخانه برای کاهش استفاده از سموم اعلام کرد.
دکتر محمدعلی کمالی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کاهش مصرف سموم در مزارع کشاورزی افزود: در این راستا 5 برنامه راهبردی پیش بینی و تدوین و عملیاتی شده است.

معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی به جزئیات این برنامه ها اشاره کرد و اظهار داشت: تولید محصولات ارگانیک یکی از برنامه های این وزارتخانه است که در این راستا برنامه های راهبردی و چارچوبهای تولید این نوع محصولات تدوین و ابلاغ شده است.

وی مدیریت علفهای هرز را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و ادامه داد: این برنامه شامل مبارزه با علفهای هرز با استفاده از روشهای بیولوژیکی و روشهای تلفیقی می شود که چارچوبهای آن تعیین و برنامه های راهبردی نیز بر این اساس تدوین و ابلاغ شد.

کمالی مدیریت حشرات و جانوران زیان آور را سومین برنامه راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کاهش مصرف سموم در مزارع ذکر و خاطر نشان کرد: در این برنامه راهبردی از حشرات زیان آور در راستای مبارزه با آفات با استفاده از روشهای بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم بهره برداری می شود.

معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه راهبردی در زمینه نحوه استفاده از آفت کشها و باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی تدوین شد،‌ اضافه کرد: در این برنامه راهبردی استانداردهای باقی مانده سموم محصولات شامل میوه و سبزیجات زراعی تدوین شد.

وی پنجمین برنامه راهبردی در این زمینه را مدیریت عوامل بیماری زای گیاهی عنوان کرد و گفت: در این برنامه سعی شد تا در یک سیستم چند بعدی به مبارزه با عوامل بیماری زا در گیاهان تاکید شود و تلاش می شود که با استفاده از روشهای بیولوژیکی و دوستدار طبیعت اقدام به کاهش و مدیریت عوامل بیماری زا در مزارع شود.

کمالی این 5 برنامه را از طرحهای وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهپزشکی دانست و یادآور شد: این برنامه های راهبردی از سوی معاونت های وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

وی همچنین از حمایت های این معاونت از طرحهای تحقیقاتی خبر داد و اظهار داشت: پروپوزالهایی که در چارچوب این 5 برنامه راهبردی باشند مورد حمایت قرار می گیرند.

معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های این سازمان در زمینه آشنایی کشاورزان با برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از روشهای تلقیقی خاطر نشان کرد: در این رابطه برنامه IPM یا مدرسه در مزرعه در حال اجرا است تا آخرین یافته های تحقیقاتی در حوزه گیاهپزشکی در اختیار 5/4 میلیون کشاورز کشور قرار گیرد.


 

tnttn

عضو جدید
بيش از1000 پروژه در حوزه كنترل بيولوژيك :




'حسن عسگري ' روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: يكي از مهمترين اين پروژه ها طرح توسعه 'كائولين ' است. كائولين يك ماده معدني بسيار مفيد در مبارزه بيولوژيك آفات در كشاورزي است و طرح توسعه آن درموسسه تحقيقات گياه پزشكي در حال انجام است.
وي خاطرنشان كرد : كائولين يك فرآورده معدني است كه خواص و كاربرد آن روي انار مشخص شده است.
عسگري اظهارداشت: از كائولين براي جلوگيري از آفتاب سوختگي انار كه كيفيت آن را كاهش مي دهد و در صادرات نقش مهمي ايفا مي كند ، استفاده مي شود و همچنين اين ماده براي مبارزه با كرم گلوگاه انار و حشرات مكنده كاربرد دارد.
وي يادآور شد : توليد فرآورده كائولين كار مشترك بين موسسه تحقيقات گياه پزشكي و بخش خصوصي است و در حال حاضر طرح توسعه مصرف كائولين در موسسه در حال انجام است تا طيف وسيع كاربرد آن در مزارع مختلف مشخص شود.
رييس موسسه تحقيقات گياه پزشكي گفت : علاوه براين كارشناسان موسسه در حال بررسي اثر كائولين بر روي آفات خربزه و مركبات هستند . كائولين جزو مواردي است كه دانش فني آن در دنيا بسيار كم است و فقط دو يا سه كشور آن را در اختيار دارند كه خوشبختانه ايران نيز از اين دانش بهره مند است.
وي در ادامه به پروژه هاي انجام شده در موسسه تحقيقات گياه پزشكي اشاره كرد و گفت: ' كفشدوزك تريپتليموس ' كه براي شپشك هاي مركبات و چاي كاربرد دارد از پروژه هاي بزرگ موسسه است كه در حال حاضر در انسكتاريوم هاي زيادي ( insectarium- محل پرورش حشرات) توليد مي شود.
عسگري خاطرنشان كرد: تعداد ديگري از طرح هاي تحقيقاتي نيز اخيرا به مرحله تجاري سازي رسيده و به عنوان مالكيت معنوي مشترك بين موسسه گياه پزشكي و بخش خصوصي به ثبت رسيده اند كه در اين زمينه مي توان از پروژه دستگاه پرچم زدايي انار براي مبارزه با كرم گلوگاه نام برد كه به مرحله تجاري سازي رسيده است.

 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
تسکین درد با تقلید از کرم میوه

تسکین درد با تقلید از کرم میوه

کرم میوه پس از این که در داخل میوه رسیده از تخم بیرون آمد با اشتهای زیاد شروع به خوردن می‌کند و به صورت گسترده از محیط سرشار از قند تغذیه می‌کند تا این که طبیعت (سرشت)‌ پیغامی به او می‌فرستد که نمی‌تواند از قبول کردن آن خودداری کند.. برای زنده ماندن باید میوه را ترک کند و به زمین برود جایی که از خوردن باید دست بکشد، گویی که غذاهای آنجا سمی است.

محققان دانشگاه جورجیا دریافته‌اند که سوئیچ فرآیند رشدی کرم میوه از غذا خوردن تا پرهیز کردن از آن توسط یک مکانیسم زمانبندی در مغز و سیستم حسی آنها انجام می شود مطالعات نشان می‌دهد که چگونه این مکانیسم اجتنابی می‌تواند در فرآیندهای تکاملی به کار گرفته شده و در آینده منجر به ایجاد روش‌های جدید کنترل درد در انسان و دیگر جانوران شود.یافته‌ها نگاهی جالب و اجمالی به این که چگونه یک موجود، خواص شیمی حسی و رفتارهایش را همراه با رشد کنترل می‌کند، دارد.
کرم حشره شبیه به بچه وزغ هستند که برای زنده ماندن و رشد کردن مجبور به ترک محل اولیه خود هستند.آنچه محققان دریافته‌اند این است که یک سوئیچ زمانی ملکولی به آنها می‌گوید که چه وقت از خوردن دست بکشند و به سمت زمین بروند. همچنین این سوئیچ می‌تواند یک رفتار مشارکتی قوی در حشرات ایجاد کند.
محققان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته عکسبرداری، کرم میوه را با حساسیت و دقت بالا به تصویر کشیدند. با این روش محققان قادر به مجسم کردن عملکرد داخلی سیستم حسی در حالت واقعی از میان حجم عظیمی از داده‌ها هستند.
در واقع کرم میوه نمی‌تواند داخل میوه‌ای که در حال خراب شدن است بماند؛ چرا که علاوه بر خطر خفه شدن در داخل میوه بیش از حد رسیده، امکان قرار گرفتن در معرض میکروارگانیسم‌های مضری که قادر به از بین بردن او هستند، قرار می‌گیرد.برای فرار از این حالت لارو از داخل میوه بیرون رفته و به زمین پناه می‌برد.
ملکول‌های دخیل در این کار همتایانی در پستانداران دارند که در بسیاری از فرآیند‌های رفتاری و روان‌شناختی مثل واکنش به خوردن غذا ، الکل و جلوگیری از درد و هیجان سهیم هستند.درک این روش می‌تواند به ایجاد روش‌های جدید تسکین درد و فرو نشاندن آن کمک کرده و در نتیجه ضرر کمتری به ارگانیسم‌های درگیر در این فرآیند بزند. در واقع این یک هدیه از طرف حشرات به انسان است.

منبع : گیاهپزشکان دانشگاه صنعتی اصفهان
 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
گیاهانی که خود را به بیماری میزنند !!

گیاهانی که خود را به بیماری میزنند !!

محققان آلمانی در جنگلهای اکوادور موفق به شناسایی گونه ای از درختها شدند که به منظور جلوگیری از هجوم آفتها تمارض کرده و خود را به بیماری می زنند.

گیاه چند رنگ برای گیاه شناسان گونه ای آشنا به شمار رفته و گونه های متعددی از گیاهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. این گیاهان الگوهای رنگی متفاوتی بر روی سطح برگ دارند که این تفاوت رنگ به دلایل مختلف به وجود می آید.
محققان آلمانی در جنگلهای اکوادور موفق به شناسایی گونه ای از درختها شدند که به منظور جلوگیری از هجوم آفتها تمارض کرده و با تغییر دادن رنگ برگهای خود از نزدیک شدن آفتها به خود جلوگیری می کند.
دانشمندان نوعی گیاه را شناسایی کردند که به منظور جلوگیری از حمله آفات مختلف از جمله بیدها خود را بیمار جلوه می دهد. در این صورت آفتها برای تغذیه به سراغ این گیاه نرفته به گفته دانشمندان این اولین نمونه از گیاهانی است که توانایی تمارض دارند و می تواند الگوی رفتاری گیاهان چند رنگ را نیز توضیح دهد.
گیاه چند رنگ برای گیاه شناسان گونه ای آشنا به شمار رفته و گونه های متعددی از گیاهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. این گیاهان الگوهای رنگی متفاوتی بر روی سطح برگ دارند که این تفاوت رنگ به دلایل مختلف به وجود می آید.
یکی از رایج ترین دلایل تغییرات رنگ در برگ این گیاه از دست دادن کلروفیل و توانایی فتوسنتز است که در این شرایط برگ سفید به نظر می رسد. برخی معتقدند گیاهان چند رنگ به دلیل از دست دادن توانایی فتوسنتز خود هیچ سودی برای طبیعت ندارند. اما مطالعات جدید نشان می دهد این نظریه درستی درباره گیاهان چند رنگ نیست. در واقع برخی گیاهان چند رنگ با ایجاد تغییر رنگ در برگهای خود از حمله آفتها جلوگیری می کنند که این خصلت برای گیاه به تنهایی مزیت بزرگی به شمار می رود.
دانشمندان دانشگاه بایروث در آلمان حین مطالعه بر روی درختان در جنگلهای اکوادور دریافتند که برگهای سبز درختی با نام کالادیوم نسبت به برگهای رنگی این درخت بیشتر مورد آسیب و هجوم آفات قرار گرفته اند. بر اساس این مشاهدات دانشمندان دریافتند که شاید دلیل این کم توجهی آفتها و حشرات جونده نسبت به برگهای رنگی و وجود رنگهای غیر از رنگ سبز به عنوان بازدارنده بوده است.
به منظور آزمایش این نظریه محققان از مایع سفیدی برای شبیه سازی برگهای رنگی گیاه استفاده کردند و صدها برگ سبز و سالم را با استفاده از این مایع رنگ آمیزی کردند. پس از گذشت سه ماه شمارش برگهای سالم نشان داد که رنگ سفید در جلوگیری از آفت زدگی این برگها تاثیر بسزایی داشته و تعداد برگهای سبز آفت دیده بسیار بیشتر از تعداد برگهای رنگی در گیاه است.
به بیانی دیگر آفتها به بیش از هشت درصد از برگهای سبز و به 1.6 درصد از برگهای رنگی و تنها به 0.4 درصد از برگهای رنگ شده حمله کرده بودند. بر اساس گزارش بی بی سی، با توجه به این مشاهدات دانشمندان اعلام کردند این گیاه برای محافظت از خود رنگ برگهای خود را تغییر داده و وانمود به بیماری می کند
 

tnttn

عضو جدید
چهارمین همایش علوم علفهای هرز ایران


اهواز - خبرگزاری کشاورزی ایران:




چهارمین همایش علوم علفهای هرز ایران نیمه دوم بهمن ماه، در اهواز برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، چهارمین همایش علوم علفهای هرز ایران با محوریت انجمن علوم علفهای هرز ایران و تعامل و مشارکت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در نیمه دوم بهمن ماه، سال 1390 در اهواز برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این همایش، کاهش میزان خسارات علفهای هرز در اکوسیستمهای زراعی، باغی و طبیعی با هماهنگی دستگاههای اجرایی جهت ارتقای سطح تولید و کیفیت محصولات کشاورزی است.
گفتنی است، آشنایی با آخرین دست آوردهای علمی در عرصه های مرتبط با علوم علفهای هرز، بررسی موانع توسعه تحقیقات علف های هرز در ایران، انعکاس نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه های مختلف علوم علفهای هرز به بخشهای اجرایی و بهره برداران مربوطه و جلب توجه اندیشمندان و مسئولان امر به اهمیت علفهای هرز و مشکلات ناشی از آنها در عرصه های مختلف کشاورزی از دیگر اهداف این همایش است.
از علاقمندان دعوت می شود مقالات خود را تا تاریخ یکم شهریورماه به دبیرخانه این همایش به آدرس: Iswscong4@yahoo.com و تلفکس: 22403695-021 ارسال کنند./
 

Similar threads

بالا