خبرها و تازه های گیاهان دارویی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
تهيه اطلس گياهان دارويي17استان كشور/ صادرات سالانه150ميليون دلارگياه دارويي خام ازايران

تهيه اطلس گياهان دارويي17استان كشور/ صادرات سالانه150ميليون دلارگياه دارويي خام ازايران

نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي، طب سنتي و فرآورده‌هاي طبيعي طي روزهاي بيست و يكم تا بيست و پنجم خرداد ماه در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر نسرين سلطان‌خواه در نشست خبري برگزاري نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي، طب سنتي و فرآورده‌هاي طبيعي كه صبح امروز در محل معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برگزار شد با اشاره به قابليت سرزميني ايران از نظر تنوع اقليمي گفت: از 13 اقليم موجود در جهان، 11 اقليم در ايران وجود دارد و ايران داراي هشت هزار گونه‌ گياهي است كه اين ميزان بيشتر از تنوع گونه‌هاي گياهي قاره‌ اروپاست.
وي با بيان اين كه در حال حاضر دو هزار و 100 گونه گياه دارويي در ايران شناسايي شده است، اظهار كرد: اكثر اين گياهان دارويي داراي خواص دارويي، عطري، غذايي يا آنتي‌باكتريال هستند كه ستاد توسعه‌ علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تلاش دارد كه ميزان گياهان شناسايي شده با منشاء دارويي در كشور را به بيش از دو هزار و 600 گونه برساند.
سلطان‌خواه با بيان اين كه در حال حاضر 14 هزار نسخه‌ مكتوب پزشكي سنتي در كشور وجود دارد به افزايش استفاده از داروهاي با منشاء گياهي در كشور اشاره كرد و گفت: 70 درصد داروهاي كشور سوئد و آلمان با پايه گياهي هستند. البته استفاده از داروهاي شيميايي اواخر قرن گذشته بسيار در كشورها باب شد كه امروزه شاهد عوارض آن هستيم كه اين موضوع باعث افزايش اقبال به استفاده از گياهان دارويي در دنيا شده است.
سلطان‌خواه با اشاره به افزايش تجارت جهاني داروهاي گياهي و فرآورده‌هاي طبيعي گفت: در حال حاضر گردش مالي داروهاي گياهي و فرآورده‌هاي طبيعي 40 تا 60 ميليارد دلار است كه تا پايان سال 2050 به بيش از پنج هزار ميليارد دلار افزايش مي‌يابد. از اين رو ايران با توجه به ظرفيت و توانايي در كشت و توليد گياهان دارويي بايد در اين عرصه حضور جدي داشته باشد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور تصريح كرد: در اين راستا ايران در سال 100 تا 150 ميليون دلار گياهان دارويي فرآوري نشده و به صورت خام صادرات مي‌كند. اين در حالي است كه بايد تلاش شود كه گياهان دارويي توليد شده به صورت فله‌يي صادر نشوند، بلكه با استفاده از فناوري‌هاي روز در قالب اسانس و عصاره كه ارزش افزوده‌ي بالايي دارند به ساير كشورها صادر شوند.
وي تصريح كرد: وظيفه‌ ستاد توسعه‌ علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي در اين حوزه اين است كه تمام فعالان اين عرصه را در مراحل كاشت، داشت، برداشت، فرآوري، توليد اسانس عصاره و در نهايت تبديل آن به دارو و استفاده در سيستم پزشكي مورد حمايت قرار دهد.
سلطان‌خواه خاطرنشان كرد: البته وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اقدامات خوبي را در اين حوزه انجام داده‌اند به طوري كه تا قبل از سال 85 تنها 200 قلم داروي گياهي ثبت شده و مجوز توليد دريافت كرده بودند اما در حال حاضر 700 داروي گياهي و فرآورده‌هاي طبيعي مجوز توليد از وزارت بهداشت، دريافت كرده‌اند. از سوي ديگر، چنانچه تلاش كنيم تمامي داروها و فرآورده‌هاي طبيعي توليد شده در كشور در فهرست بيمه قرار بگيرند هم مي‌توانند بازار جديدي در صنعت بيمه ايجاد كنندو هم شاهد افزايش تجويز اين نوع داروها در نسخ پزشكان خواهيم بود كه در نهايت منجر به توليد بيشتر داروهاي گياهي نيز در كشور خواهد شد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور با اشاره به فعاليتهاي ستاد توسعه‌ي علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي گفت: اين ستاد با كمك وزارت جهاد كشاورزي تاكنون اطلس گياهان دارويي 17 استان را نهايي كرده است كه قرار است تا پايان سال جاري اطلس گياهان دارويي ساير استان‌ها نيز تهيه و چاپ شوند.
سلطان‌خواه با اشاره به بخش‌هاي مختلف نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي، طب سنتي و فرآورده‌هاي طبيعي گفت: در اين جشنواره 187 شركت دانش بنيان و 102 مركز علمي و دانشگاهي فعال در حوزه‌ي گياهان دارويي و طب سنتي حضور خواهند داشت.. همچنين در حاشيه‌ نمايشگاه ملي گياهان دارويي، كارگاه‌هاي آموزشي به صورت علمي و كاربردي و بازار فروش محصولات داير است.
وي با بيان اين كه بر اساس برنامه‌ي پنجم توسعه بايد پنج درصد داروهاي تجويز شده با پايه گياهي باشد، گفت: در حال حاضر دو درصد از داروهايي كه توسط پزشكان در نسخه‌ها تجويز مي‌شود با منشاء گياهي هستند.
در ادامه، دكتر محمدحسن عصاره دبير ستاد توسعه‌ي علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي با اشاره به تدوين سند راهبردي علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي توسط اين ستاد گفت: اين سند با همكاري بخش‌هاي دولتي و خصوصي و انديشمندان اين حوزه تهيه شده و در حال حاضر مراحل تصويب خود را در مراجع ذي‌صلاح مي‌گذراند.
وي با اشاره به افزايش محدوديت استفاده از تركيبات مصنوعي مانند افزودني‌ها گفت: در حال حاضر تركيبات مصنوعي و شيميايي، معضلاتي جدي را براي سلامت جوامع ايجاد كرده است. به طوري كه سالانه مشاهده مي‌شود كه داروهاي شيميايي زيادي از سوي سازمان بهداشت جهاني در فهرست داروهاي ممنوعه قرار مي‌گيرد و باعث افزايش هزينه‌هاي تشخيص و درمان كشورهاي مختلف شده است.
عصاره افزود: به عنوان مثال هزينه‌هاي تشخيص و درمان برخي بيماري‌هاي مزمن در آمريكا كه در سال 1965 حدود 41 ميليارد دلار بود در سال 1975 به 130 ميليارد دلار، در سال 2000 به 1200 ميليارد دلار و در اواخر سال 2011 به 2500 ميليارد دلار رسيده است. اين موضوع نگراني جدي براي سياستگذاران غربي ايجاد كرده است.
به گزارش ايسنا، وي افزود: از سوي ديگر مردم با مشاهده‌ اين روند اقبال بيشتري به استفاده از مواد طبيعي و گياهي پيدا كرده‌اند. به طوري كه بر اساس آمار سازمان تجارت جهاني در سال 1976، گردش مالي مواد اوليه‌ گياهان دارويي در جهان 355 ميليون دلار بوده است كه اين ميزان در سال 2002 به 51 ميليارد دلار و در سال 2011 به 276 ميليارد دلار افزايش يافته است.
عصاره با تاكيد بر اين كه ايران سرزمين گياهان دارويي و جزو 10 منطقه‌ ويژه‌ي دنيا در مسائل اكولوژيكي است، گفت: ايران رويشگاه بسياري از گياهان مهم و انحصاري در بحث فرآورده‌هاي دارويي در جهان محسوب مي‌شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

گياه دارويي خارمريم از سلولهاي كبد محافظت مي‌كند



عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با فارس:
گياه دارويي خارمريم از سلولهاي كبد محافظت مي‌كند
خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: گياه دارويي خارمريم از سلول‌هاي كبد محافظت مي‌كند و ضد مسموميت‌هاي كبدي است.

فراز مجاب در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: برخي از گياهان دارويي براي كساني كه مبتلا به بيماري‌هاي كبد هستند مفيد است.

وي تأكيد كرد: گياه دارويي خارمريم براي كساني كه مبتلا به بيماريهاي كبد هستند مفيد است و دافع ترشحات صفرا است. گياه خارمريم از سلولهاي كبد محافظت مي‌كند و ضد مسموميت كبدي است.

مجاب اضافه كرد: گياه دارويي خارمريم براي رفع مسموميت ناشي از قارچ‌ها استفاده مي‌شود و در مطالعاتي نشان داده شده است كه اين دارو براي به دامن انداختن راديكالي‌هاي آزادي كه مي‌خواهند به سلولهاي كبدي حمله كنند اثر مثبتي از خود نشان مي‌دهند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گياه دارويي بومادران ضد درد و ضد تحريكات معده است



عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با فارس:
گياه دارويي بومادران ضد درد و ضد تحريكات معده است
خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي بومادران براي بهبود زخم بدن استفاده مي‌شود و ضد درد و ضد تحريكات معده است.


محمد صالحي سورمقي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: گياه دارويي بومادران به شكل خوراكي استفاده مي‌شود و اثرات ضد نفخ، ضد درد، ضد التهاب و ضد درد و ضد تحريكات معده دارد.

وي گفت: گياه دارويي بومادران ضد كرم است و مي‌تواند برخي از انگل‌ها كه به شكل كرم در بدن وجود دارد دفع كند. محلول موضعي بومادران به عنوان ضد زخم و ضد خون‌يزي استفاده مي‌شود و يكي از قدرتمندترين گياهان دارويي در بندآوردن خونريزي‌ها دارد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: از پماد و لوسيون بومادران براي بهبود زخم بدن مي‌توان استفاده كرد. بومادران در برخي از دهانشويه‌ها به كار برده مي‌شود. به عنوان ضد زخم دهان استفاده مي‌شود و براي افرادي كه دچار التهاب لثه هستند، مفيد است.

صالحي سورمقي گفت: براي افرادي كه بعد از مسواك زدن لثه‌هاي آنها خونريزي مي‌كند مصرف بومادران مي‌تواند موجب محكم شدن لثه‌ها شود. بومادران يك ضد ويروس قوي است. به همين علت در محصولات موضعي مي‌تواند به عنوان يك آنتي‌بيوتيك قوي عمل كند و ماليدن آن بر روي زخم موجب بهبود سريع زخم‌ها مي‌شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است



عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با فارس:
گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است
خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است.

محمد صالحي سورمقي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: باباآدم يكي از گياهان دارويي است كه از ريشه آن استفاده مي‌شود. از گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي استفاده مي‌شود و به شكل موضعي يا به شكل خوراكي نيز استفاده مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: ريشه‌ باباآدم ضد ميكروب، ضد تومور، ضد تب، ادرارآور، كاهش‌دهنده قند خون و معرق است.

سورمقي گفت: از گياه باباآدم فرآورده‌هاي‌ ضدشوره، تقويت موي سر، تميزكننده‌هاي پوست و مواد آرايشي- بهداشتي تهيه شده مي‌شود. در ايران از اين گياه محصول صنعتي ساخته نشده است و به شكل سنتي تهيه مي‌شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شبكه تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی تشكیل می‌شود


سلامت نیوز : معاون مركز توسعه و تحقیقات وزارت بهداشت گفت: شبكه تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی به عنوان سومین شبكه تحقیقات كشور تشكیل می‌شود.

كاظم زنده‌دل امروز در اولین مجمع روسای دانشكده طب سنتی كه در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، افزود: شبكه‌های تحقیقاتی كشور از سال 1379 ایجاد شده است كه شامل شبكه گیاهان دارویی، سلول‌های بنیادی، علوم دارویی، طب سنتی، سرطان، سلامت روان، علوم اعصاب، چشم و بیماری‌های عفونی و گرمسیری است.

وی گفت: از شبكه‌های تحقیقاتی مالاریا، لیشمانیوز، دندانپزشكی، طب سنتی و گیاهان دارویی، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، تروما، قلب و عروق نیز از شبكه‌هایی است كه برای تشكیل آن پیشنهاداتی شده است.

معاون مركز توسعه و تحقیقات وزارت بهداشت افزود: از اهداف تشكیل این شبكه تحقیقاتی می‌توان به حل مشكلات نظام سلامت و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی ملی و كلان شبكه اشاره كرد.

زنده دل گفت: از برنامه‌های معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت می‌توان به پیگیری تأسیس و فعالیت‌های شبكه‌های تحقیقاتی و طرح شبكه مبادله تجارب بین شبكه‌ها و مراكز تحقیقاتی اشاره كرد.

وی افزود: شبكه تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی سومین شبكه تحقیقات كشور است كه طبق اساسنامه جدید فعالیت می‌كند.نخستین شبكه تحقیقات كشوری در سال 79 به نام شبكه مولكولی است.

معاون مركز توسعه و تحقیقات وزارت بهداشت افزود: تفاوت شبكه‌های تحقیقاتی جدید با شبكه‌های گذشته در این است كه شبكه‌های جدید در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب شده است و محققان و مدیران اجرایی در این شبكه عضو هستند، تا بتوانند مشكلات نظام سلامت را برطرف كنند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی رودبار کلنگ‌زنی شد

ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی رودبار کلنگ‌زنی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، صبح امروز عملیات اجرایی ساخت یک پایگاه تحقیقات کشاورزی در شهرستان رودبار با هدف تحقیق در زمینه محصولات کنجد، حنا و وسمه آغاز شد.

موسی نجفی‌نیا رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جیرفت و کهنوج امروز در حاشیه کلنگ‌زنی این پایگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به روند اقدامات انجام شده در زمینه تأسیس این پایگاه اظهار داشت: کشت و تولید کنجد، حنا و وسمه در میان کشاورزان جنوب استان کرمان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.
وی افزود: با توجه به سازگاری این محصولات با شرایط آب و هوایی منطقه و عدم وجود تحقیقات منسجم و مدون در مورد این محصولات در سطح کشور، این مرکز با حمایت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان راه‌اندازی شد.
نجفی‌نیا تصریح کرد: از سال 87 مکاتبات و بازدیدهای متعددی توسط مسئولان و کارشناسان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور که متولی تحقیقات گیاهان دارویی در کشور هستند، انجام شد.

وی ابراز داشت: سپس توجیهات فنی لازم انجام و پس از بازدید رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و هیئت همراه لزوم و اهمیت احداث ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی در این منطقه تأیید شد.
نجفی‌نیا عنوان کرد: از سال 89 با حمایت فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی شهرستان رودبار موضوع وارد مرحله اجرایی شد و با پیگیری‌های به عمل آمده و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان مراحل اجرایی طی شد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جیرفت و کهنوج گفت: در نهایت سازمان تحقیقات با احداث پایگاه تحقیقات کشاورزی و هدف تحقیقات تخصصی در زمینه کنجد، حنا، وسمه و گیاهان دارویی در شهرستان رودبار موافقت کرد.

 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به عنوان پژوهشکده برتر حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی معرفی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در پایان نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران که عصر امروز چهارشنبه در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد به عنوان پژوهشکده برتر این حوزه معرفی و تقدیر شد.
در این مراسم که با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی و دکتر مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد از برگزیدگان بخش‌های مختلف حاضر در جشنواره تقدیر بعمل آمد.
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده های طبیعی و طب سنتی 21 تا 24 خردادماه جاری در مصلی تهران برگزار شد.


 

seyyedalizeinali

عضو جدید
رشك از جمله گياهان دارويي است كه تمام قسمت‌هاي آن در طب قديم كاربرد داشته است. مصرف آب زرشك در ايران براي رفع تشنگي و عطش شديد به خصوص درمناطق داراي آب و هواي گرم متداول است همچنين براي رفع خارش و ساير عوارض پوستي، تصفيه خون و رفع يرقان استفاده مي‌شود1.
دانه‌هاي زرشك داراي مقدار زيادي ويتامين C مي‌باشد و در درمان بيماري اسكورپوت مفيد بوده و ليموناد تهيه شده از آن موجوب درمان تب عفوني، تيفوس، ديسانتري مي‌گردد2. پوست ريشه و ساقه‌هاي زرشك داراي مواد تلخ مي‌باشد و در بي‌نظمي دستگاه گوارش با منشاء كبدي و كليوي، نقرس، تب‌هاي صفراوي، فيستول، سنگ‌هاي صفراوي، قاعدگي دردناك، ورم مفاصل مي‌تواند موثر واقع شود3.
ابن‌سينا در كتاب ارزشمند قانون، مصرف زرشك را در بارداري منع نموده است و براي آن اثرات سقط‌آور قائل شده است4. براساس اين بيان ابن‌سينا اثرات عصاره آبي زرشك با نام علمي Berberis vulyaris l. بر روي رشد و نمو جنيني موش‌هاي سوري‌ نژاد Balb/c در روز‌هاي 7و8و9 بارداري موش كه برابر سه ماهگي در انسان مي‌باشد مورد آزمون قرار گرفته است( دوره بارداري در موش سوري 21 روز است) مصرف عصاره‌آبي زرشك در اين دوره منجر به توقف رشته برخي جنين‌ها و بروز ناهنجاري در ستون مهره، دستگاه عصبي و چشم شده است. 5
دوره جنيني، حساس‌ترين دوره زندگي انسان مي‌باشد، كه تداوم آن مستلزم رشد و نمو لايه‌هاي آندومتر، متومتر، غدد مترشحه رحم مي‌باشد. نقش هورمون‌ها در اين دوره بسيار اساسي است. تحت تاثير هورمون استروژن، آندومتر رشد كرده و غدد مترشحه آن حجيم و طويل‌تر مي‌گردد و بافت عضلاني رحم نيز حركات ضرباني منظم مي‌يابد6. زرشك يك ماده قاعده‌آور است كه مصرف آن روي لايه‌هاي رحمي اثر گذاشته و باعث تخريب آندومتر مي‌شود7.
تركيب دي ئيدروكسيد پالميتينيوم(DPH) كه در زرشك موجود است، خاصيت ضد استروژني داشته و مصرف آن باعث آتروفيه و چروكيده شدن آندومتر مي‌گردد. اين تغييرات باعث عدم تغذيه كامل جنين و اختلال در رشدو نمو آن مي‌شود8.
تركيبات آكلالوئيدي نظير بنزيل ايزوكينولين موجود در زرشك محرك رحمي مي‌باشند كه احتمال مي‌رود اين مواد از طريق هورموني باعث اختلال در رشد‌و نمو شده و موجب سقط جنين گردد7.
بربرين( Berberin) موجود در زرشك موجب افزايش انقباضات سلول‌هاي عضلاني صاف رحم و روده مي‌شود، افزايش انقباض رحم مانع ادامه رشد‌و نمو جنين شده و موجب سقط مي‌گردد. همچنين بربرين سبب مهار دريافت اكسيژن توسط سلول مي‌گردد، مهار كامل دريافت اكسيژن باعث مرگ سلولي شده و توقف رشد و آتروفيه شدن جنين را نتيجه مي‌دهد9.
مجموعه يافته‌ها نشان مي‌دهد كه زرشك داراي توانايي سقط‌آوري و ايجاد كننده ناهنجاري مي‌باشد. از آنجا كه تحقيقات ذكر شده بر روي مدل‌هاي حيواني انجام يافته است. پيگيري آن در انسان ضروري است و اطلاع جامعه پزشكي و مردم در مورد عوارض زرشك لازم است تا در مناطقي از ايران كه مصرف زرشك به اشكال مختلف متداول است با ‌دقت بيشتري صورت گيرد تا از بروز مشكلات ياد شده جلوگيري گردد.
منابع
1.ترمه، فريدون، متين، فريده، زرشك‌هاي ايران، نشريه شماره 16 وزارت كشاورزي و عمران روستايي1361
2.جعفري، محمدمهدي، زنگانه، محمدعلي، نشريه استاندارد و كالاهاي ايراني شماره 32،1373
3.توكلي صابري، محمدرضا، صداقت، محمدرضا، گياهان دارويي، انتشارات روزبهان، چاپ سوم 1368
4. سينا، بوعلي، قانون در طب، ترجمه شرفكندي، انتشارات سروش 1371
5. صادقي فر، فاطمه، پريور، كاظم. بررسي اثرات بيولوژيك عصاره آبي و الكلي ميوه گياه زرشك بر رشد و نمو جنيني موش سوري. پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم تهران 1375
6. شهبازي، پرويز؛ ملك‌نيا، ناصر. بيوشيمي عمومي. هورمون شناسي جلد 2، انتشارات دانشگاه تهران چاپ نهم 1366
7. جوان‌روح گيوي، مهناز، آئينه‌‌چي، يعقوب، بررسي فيتوفارماكوگنوزي داروهاي ضد بارداري در طب سنتي ايران. پايان‌نامه دانشكده داروسازي تهران 1371
8. 8.Dixit.V.P.Guta R.S.(1984)Effects of dihydropalmitinium hydroxide isolated from the roots of Berberis chitria on intact/ sprayed/ estradiiol dipropionate/ pregnant female gerbils(Meriones hurrianae serdon). Proceeding of indian Academic sciences, Animal science 93(7).629-37
9.potopalshii.A.L; Akishina T.M; shishka G.V.(1975). Antimicrobic and antineoplastic properties of alkaloids of greater celandine and their thiophosphamide derivatives. Mikrobial ZH. 37(6)755-9. Chemical Abstract 1976.84(13). P. 105
نویسنده :مهندس محمد کمالی نژاد
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
دبير شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي از راه اندازي شبكه ملي آزمايشگاهي گياهان دارويي با 12 عضو خبر داد.دكتر پيمان صالحي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي طبـق بنـد«ج» مـاده 46 قـانون برنـامه چهـارم توسعه اقتصادي، اجتمـاعـي و فـرهنگي راه‌اندازي شده است گفت: در حال حاضر پنج شبكه پژوهش و فناوري در حوزه‌هاي مختلف در كشور فعال هستند كه شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي به عنوان نخستين شبكه در سال 83 آغاز به كار كرد.وي با تاكيد بر اينكه شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي با هدف دستيابي به جايگاه مناسب در ميان 12 کشور برتر در زمينه گياهان دارويي و تلاش براي ارتقاء مداوم اين جايگاه به منظور توسعه اقتصادي، اجتماعي و بهداشتي جمهوري اسلامي ايران راه‌اندازي شده است، ادامه داد: در حال حاضر 120 مركز و سازمان مرتبط در حوزه گياهان دارويي عضو شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي هستند كه 30 درصد آنها را بخش خصوصي تشكيل مي‌دهد.صالحي تصريح كرد: برقراري تفاهم، همكاري سازمان يافته، هماهنگي در عملياتي كردن برنامه هاي مشترك و تصميم گيري در سياست گذاري و برنامه ريزي از ديگر اهداف راه‌اندازي شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي به شمار مي‌رود.دبير شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي با بيان اين كه اين شبكه نقش بازوي مشورتي را براي سياستگذاران بخش گياهان دارويي بازي مي‌كند، خاطرنشان كرد: مهمترين وظيفه شبكه اين است كه امكانات موجود در اعضاي هيات علمي، تجهيزات و زيرساخت‌ها را به يكديگر متصل كند.وي با اشاره به راه‌اندازي شبكه ملي آزمايشگاهي گياهان دارويي در شبكه پژوهش و فناوري گياهان دارويي گفت: بر اساس آيين‌نامه شبكه آزمايشگاهي، 33 مركز درخواست عضويت دادند كه پس از بررسي در حال حاضر 12 واحد عضو شبكه ملي آزمايشگاهي گياهان دارويي هستند؛ اين شبكه امكانات دستگاهي و ارائه خدمات تخصصي و فوق تخصصي را ارائه مي‌دهد؛ بنابراين هر يك از اعضاي شبكه مي‌توانند با 50 درصد تخفيف از امكانات شبكه استفاده كنند.صالحي تصريح كرد: ايجاد ارتباط بين‌المللي با شبكه‌هاي مشابه در آسيا و برگزاري دوره دوم عضوگيري شبكه ملي آزمايشگاهي گياهان دارويي و برگزاري دومين كنگره گياهان دارويي در سال 92 در دانشگاه شهيد بهشتي از جمله برنامه‌هاي آينده شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي است
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان موفق به توليد نخستين نسخه گياه شاهدانه بدون ايجاد نشئگي شدند كه از لحاظ ظاهر، طعم و بو درست مانند نسخه اصلي است.به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تنها تفاوت نسخه توليد شده دانشمندان از شاهدانه با نسخه اصلي، نداشتن اثرات بي‌حس‌كننده است.مصرف كنندگان نسخه جديد دچار عوارض جانبي ناشي از مصرف اين داروي Class B نمي‌شوند، زيرا شاهدانه توليد شده موجب ايجاد اشتهاي ناگهاني در بيماران نمي‌شود.شاهدانه جديد همچنين موجب برانگيختن بسياري از حس‌هاي ناشي از ماده THC «تتراهيدوركانابينول» (يك ماده تشكيل‌دهنده شاهدانه) اصلي نمي‌شود.شركت توليد كننده گياه جديد تاثيرات اين ماده را برطرف كرده و در عوض اثرات ماده ديگري به نام «كانابيديول» را افزايش داده است. كانابيديول كاهش دهنده اثرات تعدادي از بيماري‌هاي رواني در درمان‌هاي باليني است.گياه شاهدانه در انگليس به عنوان داروي Class B طبقه‌بندي شده و مصرف آن جرم محسوب مي‌شود. با اين حال شاهدانه پرمصرف‌ترين داروي ممنوعه دراين كشور است.بسياري از بيماران عوارض جانبي مثبت مصرف اين گياه را به دليل توانايي آن در بي‌حس كردن درد يادآور شده‌اند با اين حال مطالعات جديد نشان مي‌دهد فوايد استفاده از آن كوتاه مدت است.برخلاف بروز نشانه‌هاي اميدوار كننده در ابتداي امر،‌ محققان دريافتند افرادي كه از كپسول‌هاي حاوي THC استفاده مي‌كنند، احساس بهتري نسبت به بيماران مصرف كننده داروهاي كاذب ندارد.مطالعات انجام شده در دانشگاه پلايموث همچنين اميدهاي موجود در خصوص فوايد بلند مدت اين دارو براي بيماران مبتلا به اسكلروز چندگانه (يك نوع بيماري عصبي ناتوان كننده) را رد كرد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
واحد توليد عصاره‌ها و مواد موثره گياهي در كشور طراحی و راه‌اندازی شد

واحد توليد عصاره‌ها و مواد موثره گياهي در كشور طراحی و راه‌اندازی شد

«واحد توليد عصاره‌ها و مواد موثره گياهي» به همت پژوهشگران پژوهشكده‌هاي گياهان دارويي و صنايع شيميايي جهاد دانشگاهی طراحی و راه اندازی شد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، اين سيستم كاملا خودكار بوده و به پيشرفته‌ترين كنترلرها (PLC) و سامانه استخراج ماوراي صوت (اولتراسونيك) با فركانس بيش از 20 كيلوهرتز مجهز است.
مزيت اين سيستم نسبت به ساير روش‌هاي عصاره گيري، زمان بسيار پايين عصاره گيري، عدم فعاليت مستقيم نيروي انساني، كارايي استخراج بسيار بالا و كيفيت مرغوب عصاره توليدي است.
روش‌هاي رایج براي استخراج مواد موثره و عصاره‌هاي گياهي اغلب مبتني بر خرد و آسياب كردن گياه خشك و تر (روش پركولاسيون، سوكسيله كردن، استخراج همسو و غيره) است که مشكل فني روش‌هاي مرسوم، زمان بالاي استخراج و بازده كم فرايند است كه با استفاده از دستگاه استخراج با استفاده از امواج ماوراء صوت برطرف شده است.
در اين روش با استفاده از منابع ماوراي صوت كه در ديواره مخزن عصاره گیری تعبيه شده است، لرزش‌هايي در سيالي كه گياه در آن غوطه ور است، ايجاد شده و اين لرزش‌ها باعث شكست ديواره سلولي گياه شده و مواد موثره گياهي به درون سيال تراوش مي‌كند.
سامانه مذكور مجهز به منابع پيزوالكتريك قابل تنظيم است و تمام سيستم استخراج به صورت الكترونيكي توسط كاربر كنترل مي‌شود.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
بادام وحشي سلاحي در برابر ديابت

بادام وحشي سلاحي در برابر ديابت

جام جم آنلاين: روغن دانه بادام وحشي يا «استركوليك» مي‌تواند به عنوان يك عامل بازدارنده با ديابت و چاقي مبارزه كند.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاين به نقل از از وزارت بهداشت، محققان دانشگاه علوم و صنعت «ميسوري» با قراردادن روغن دانه بادام وحشي در رژيم غذايي مدلي از موش‌ها مشاهده كردند كه مصرف اين روغن با كاهش ميزان مقاومت بدن به انسولين، مي‌تواند منجر به كنترل ديابت شود.
براساس اين گزارش، محققان با استفاده از يك رژيم غذايي حاوي 5/0 درصد روغن «استركوليك» به مدت 9 هفته روي 14 موش نرمال و چاق و مقايسه آنها با گروه شاهد دريافتند كه اين روغن با كاهش تعداد سه گروه از باكتري‌هاي روده، ميزان حساسيت به انسولين در موش‌ها را افزايش مي‌دهد.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: استفاده از روغن استركوليك فعاليت آنزيم‌هاي SCD1 را كه باعث چاقي و ديابت مي‌شوند را نيز كاهش مي‌دهد.
محققان همچنين افزودند: كه با اضافه كردن اين روغن در رژيم غذايي موش‌هاي لاغر هيچ گونه اثر سوئي در بدن آنها مشاهده نشد.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز

جام جم آنلاين: محققان یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری لرستان، با استفاده از برگ های درخت زیتون، نوعی پماد را برای درمان تبخال های نوع «یک و دو» عرضه کردند که این دارو با عنوان «زیتونکس» نامگذاری شده است.


بهرام دلسان مجری طرح به خاصیت برگ درخت زیتون اشاره کرد و گفت: از سه قسمت درخت زیتون استفاده می شود. بخشی از آن میوه زیتون است که به شکل فرآوری شده استفاده می شود به این معنا که با استخراج ماده تلخ که ماده موثره زیتون محسوب می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.
وی قسمت دیگر این محصول را روغن زیتون دانست و افزود: اگر چه روغن زیتون خواص مناسبی برای حفظ سلامت دارد اما به دلیل حساسیت بالا و پایداری کم در برابر نور و حرارت به سرعت خراب می شود.

«دلسان» قسمت سوم مورد استفاده درخت زیتون را برگ زیتون ذکر کرد و اظهارداشت: بیشترین خاصیت دارویی درخت زیتون در برگ آن نهفته است که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: به طور کلی این سه قسمت دارای خواص مطلوبی برای بدن هستند به گونه ای که از طریق کاهش فشار خون، چربی و قند خون باعث حفظ سلامتی قلب و عروق می شود.

این محقق خاصیت ضد التهابی و بی حس کنندگی را از خواص برگ زیتون دانست و خاطرنشان کرد: برگ زیتون همچنین خاصیت ضد ویروسی دارد که این خاصیت منجر به تحقیق و تولید در زمینه پمادی برای درمان تبخال شد.

«دلسان» به بیان نحوه استفاده از این پماد پرداخت و یادآور شد: استفاده از این پماد در مراحل اولیه بیماری اثرات درمانی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه از این دارو همچنین می توان برای کاهش التهاب ناشی از گزش حشرات استفاده شود، اضافه کرد: زیتون حاوی آنتی اکسیدانهای بسیار قوی است. آنتی اکسیدان برای حفظ سلامتی انسان مفید است و با دریافت رادیکال های آزاد موجب می شود تا به بدن آسیبی وارد نشود.

مجری طرح تولید صابون و دم نوش زیتون را از برنامه های آتی این شرکت دانش بنیان ذکر کرد و گفت: کارهای تحقیقاتی دراین زمینه آغاز شده است و به زودی وارد بازار خواهد شد.(مهر)




 

seyyedalizeinali

عضو جدید
آیا می‌دانستید تحقیقات جدید نشان داده است که بعضی از مواد غذایی به سریع تر لاغر شدن شما کمک می کنند.
در اینجا با این مواد آشنا می شوید:
جو دوسر
جو سرشار از فیبر است و به همین دلیل خوردن آن کمک می‌کند در تمام طول روز احساس سیری کنید. تنها نصف فنجان از آن، ۶٫۴ گرم نشاسته مقاوم که یک منبع کربوهیدرات عالی برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی است، در خود دارد.
آوکادو
هیچ دلیلی ندارد از خوردن چربی بترسید—به شرط آنکه نوع درستی از چربی باشد.
اسید اولئیک، ترکیبی که در آوکادو یافت می‌شود، بدن شما را به ساکت کردن گرسنگی تحریک می‌کند. با خوردن یک چهارم آوکادو خواهید دید که رفته‌رفته چربی‌های شکمتان آب می‌شود. این میوه همچنین سرشار از فیبر و پروتئین است.
ماهی سالمون
منابع خالص از پروتئین به شما کمک می‌کند بدون اضافه کردن چربی به غذایتان احساس سیری کنید. اما ۵۰ درصد از خانم‌ها بین ۱۸ تا ۵۰ سال به میزان کافی از این ماده‌غذایی به بدنشان نمی‌رسانند.
مصرف ماهی سالمون را در برنامه‌غذاییتان بالا ببرید. سالمون خالص‌تر از گوشت‌قرمز است.
تمشک آبی
این میوه که بیشتر با خاصیت ضدپیری خود شناخته شده است، ماده‌غذایی خوبی برای لاغری است: یک فنجان از آن فقط ۸۰ کالری در خود دارد و با ۴ گرم فیبر به شما کمک می‌کند سیر بمانید.
کلم بروکلی
کلم بروکلی چه پخته و چه خام برای خواص ضدسرطان خود شناخته‌ شده است اما سرشار از فیبر می‌باشد که کمتر از ۳۰ کالری در هر وعده آن به بدن می‌رساند و به حل مشکلات اضافه‌ وزن کمک می‌کند.
برنج قهوه‌ای
برنج قهوه‌ای بسیار سالم‌تر از برنج سفید بوده و سرشار از فیبر است. نصف فنجان از آن ۷٫۱ گرم نشاسته مقاوم در خود دارد که کربوهیدراتی بسیار سالم است، سوخت‌وساز بدن را بالا برده و چربی‌سوزی می‌کند.
گلابی
یک عدد گلابی به تنهایی ۱۵ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد، زنانی که در روز ۳ عدد گلابی مصرف می کنند، کالری کمتری در طول روز مصرف کرده و وزن بیشتری نسبت به بقیه می‌سوزانند. دقت کنید که نباید گلابی را پوست بکنید زیرا تمامی محتوی فیبر آن در پوست نهفته است.
گریپ‌ فروت
حتی اگر هیچ چیز دیگر را در رژیم‌غذایی تان تغییر ندهید، اما خوردن نصف گریپ‌ فروت قبل از هر وعده غذایی به شما کمک می‌کند نیم کیلو در هفته وزن کم کنید!
ترکیبی در این میوه به پایین آوردن انسولین، هورمون ذخیره چربی کمک کرده و می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. گریپ‌فروت همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین است و از آنجا که ۹۰ درصد آن از آب تشکیل شده است، شما را سیر نگه می‌دارد و باعث می‌شود کمتر بخورید.
لوبیا قرمز
این نوع لوبیا حاوی مقدار قابل‌ توجهی پروتئین و فیبر است (بیش از ۵ گرم در هر وعده). لوبیا قرمز همچنین حاوی نشاسته مقاوم است: نصف فنجان از آن چیزی در حدود ۲ گرم از این کربوهیدرات لاغرکننده در خود دارد.
بادام
آجیل یکی دیگر از موادغذایی عالی سرشار از چربی‌های مفید است که به لاغر شدن شما کمک می‌کند.
بادام به تنهایی می‌تواند به شما کمک کند وزنتان را پایین بیاورید: در یک تحقیق مشخص شد، کسانی که بادام را به برنامه‌غذایی کم‌کالری روزانه خود اضافه کردند، بیشتر از آنهایی که به جای بادام از یک تنقلات پرکالری‌تر مصرف می‌کردند، وزن کم کردند.
عدس
عدس منبعی عالی از پروتئین و فیبر است. نصف فنجان از آن ۴٫۳ گرم نشاسته مقاوم در خود دارد که سوخت‌وساز بدن را بالا برده و چربی‌سوزی می‌کند.
چای سبز
این نوشیدنی مثل آب، به بدن آب رسانی کرده، به سیر نگه داشتن شما و درنتیجه کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن چربی و کالری سوزی می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد، آنهایی که روزانه ۵ فنجان چای سبز می‌نوشند، دو برابر بیشتر از سایرین، وزن کم می‌کنند (مخصوصاً از قسمت میان‌تنه).
تخم‌مرغ
تخم‌مرغ می‌تواند شروع خوبی برای روز شما باشد. این ماده‌غذایی عالی، سرشار از پروتئین است که اشتهایتان را سرکوب می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد، زنانی که روز خود را با تخم‌مرغ شروع می‌کنند دوبرابر بیشتر از آنهایی که در وعده صبحانه از نان‌شیرینی استفاده می‌کنند، وزن کم می‌کنند.
نگران محتوی کلسترول آن نباشید: در همان تحقیق مشخص شد که میزان کلسترول بد در افرادیکه تخم‌مرغ می‌خورند بیشتر از سایرین نیست.
موز
موز میوه‌ای لاغرکننده است. یک نصف موز سبز متوسط سیرتان می‌کند و با ۵/۱۲ گرم نشاسته مقاوم که در خود دارد سوخت‌وساز بدنتان را بالا می‌برد.
شکلات تلخ
دوستان شکلات دوست نگران نباشند! یک تکه شکلات تلخ در روز، گوارش شما را کندتر کرده و درنتیجه احساس سیری را در شما طولانی‌تر می‌سازد.
شکلات تلخ حاوی چربی مفیدی است که تحقیقات نشان داده است می‌تواند باعث بالا رفتن متاولیسم بودن و چربی‌سوزی شود. همچنین میل شما به خوردن تنقلات شور و شیرینی دیگر را کاهش می‌دهد.
پرتقال
شاید نتوانید انتظار زیادی از پرتقال با فقط ۵۹ کالری داشته باشید اما به خاطر میزان بالای فیبر در آن، جزء یکی از بهترین میوه‌ها شناخته شده است. احساس سیری به شما کمک می‌کند در طول روز کمتر بخورید.
تخم کاج
لازم نیست آجیل دوستان فقط بادام بخورند. تخم کاج نیز حاوی همان اسید چرب مفید و سالم است که می‌تواند هورمون‌های گرسنگی را در شما سرکوب کرده و در قسمت شکم برایتان چربی‌سوزی کند. در یک تحقیق مشخص شد، آنهایی که جربی‌های مفید غیراشباع موجود در آجیل را با چربی اشباع جایگزین می‌کنند، می‌توانند بدون کم کردن کالری مصرفی روزانه خود یا بیشتر کردن فعالیت بدنی، وزن کم کنند.
شیر کم‌چرب
همان اسید چرب سالم در شیر نیز یافت می‌شود و پروتئین‌های موجود در شیر شما را سیر نگه می‌دارند. کلسیم آن نیز بسیار مفید و موثر است: یک تحقیق نشان داد زنان با مصرف ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز، چربی و کالری سوزی به مراتب بیشتری دارند.
لوبیا سفید
نصف فنجان از این لوبیای پُرفیبر حدود ۴ گرم نشاسته چربی‌سوز در خود دارد که سوخت و ساز بدن شما را نیز بالا می‌برد.
سیب‌زمینی
درست است که سیب‌زمینی مقدار بالایی کربوهیدرات در خود دارد اما بسیار سیرکننده‌تر از یک برش نان سفید است و به اندازه پرتقال شما را سیر نگه می‌دارد. علاوه بر این، سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاوم است که کمک می‌کند چربی بیشتری بسوزانید.
پنیر
پنیر تازه بُز و پنیر فَتا حاوی اسید چربی هستند که شما را سیر نگه داشته و چربی بیشتری می‌سوزاند.
نخود
هر نصف فنجان نخود بیشتر از ۲ گرم نشاسته مقاوم در خود دارد و منبع بسیار خوبی از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم به شمار می‌رود.
کوینولا
این نیز یک نمونه دیگر از غلات کامل است که سرشار از پروتئین می‌باشد. با صرف آن به مدت بیشتری احساس سیری می‌کنید و از پُرخوری بین وعده‌های غذایی شما جلوگیری می‌کند.
جو پوست‌کنده
این ماده پرنشاسته می‌تواند ماده مکمل خوبی برای لاغری در رژیم‌های کم‌کالری به شمار آید و در فقط نصف فنجان از آن، تقریباً ۲ گرم نشاسته مقاوم وجود دارد.
لوبیا سیاه
یک فنجان لوبیا سیاه حدود ۱۵ گرم پروتئین سیرکننده تامین می‌کند و هیچ چربی اشباع مضر که در سایر منابع پروتئینی مثل گوشت قرمز وجود دارد را در خود ندارد.

 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثربخشي زعفران در درمان اختلالات مغزی

اثربخشي زعفران در درمان اختلالات مغزی

عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد گفت: زعفران در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مثل آلزايمر و پارکينسون موثر است.به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دكتر علی بابایی با بیان این مطلب اظهار كرد: اثر زعفران در مطالعات امروزی هم به اثبات رسیده و مصرف آن در این موارد بسیار گسترده و مورد تائید مراجع علمی معتبر است.وي افزود: زعفران گياهي علفي، چند ساله، بدون ساقه و پيازدار است. پياز زعفران از نوع توپر و تقريبا كروي شكل با قطر سه تا پنج سانتي متر و پوششي قهوه‌اي رنگ است كه در زير خاك قرار مي‌گيرد. هر پیاز شش تا 9 برگ باریك، نظیر برگ علفهای چمنی تولید می‌کند.بابايي خاطرنشان كرد: ریشه‌های زعفران از نوع افشان هستند كه از قاعده پیازها و از روی دایره محیطی آن می‌رویند. گل زعفران اولین اندامی است كه در اوایل پاییز ظاهر می‌شود. در سال اول كشت، به علت ضعف پیازهای زعفران و عدم استقرار كامل آنها در خاك و كشت عمقی، جوانه‌های گل زعفران توان كافی برای رویش ندارند و حتی برگها در سال اول دیرتر از معمول ظاهر می‌شوند.وی با اشاره به اندام دارویی زعفران گفت: قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن است.عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد با اشاره به دامنه انتشار این گیاه افزود: زعفران به طور گسترده در مناطق شرقی استان خراسان بویژه خراسان جنوبی کاشته می‌شود؛ کاشت آن در سایر مناطق کشور نیز در حال رواج است.بابايي با اشاره به خواص درمانی زعفران گفت: زعفران از نظر طب قديم ايران، گرم و خشك است. مهمترين خاصيت زعفران كه از قديم الايام از آن استفاده می‌شده، درمان افسردگی است.وی با بیان این که زعفران دارای بویی قوی و طعمی تلخ است، تاكيد كرد: خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می‌شود.دانشیار فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد با اشاره به اثر مسكن درد و قاعده‌آور زعفران گفت: زعفران باعث تحریك اعصاب شده و از طرفی، خون ساز است و گردش خون را آسان می‌كند.بابایی ادامه داد: زعفران، صفرا آور و اشتها آور است، باعث تسکین درد معده شده و آنتی اسپاسمودیک است، همچنین دردهای کولیک کلیوی را برطرف می‌کند، سرفه را رفع كرده و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد.عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد افزود: زعفران ضد تشنج است و باعث کاهش کلسترول خون و فشار خون می‌شود.وی خاطرنشان كرد: نتایج مطالعات فارماکولوژیک جدید نشان می‌دهد که عصاره زعفران دارای اثرات کاهش چربی، افزایش یادگیری و حافظه، پالاینده خون، کاهنده کلسترول و فشار خون و تصفیه کننده طحال و کبد و آغازگر رشد اندام تناسلی است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاكيد كرد: اگر چه مقادیری از زعفران که به طور معمول به عنوان خوش طعم کننده و خوش رنگ کننده به مواد غذایی اضافه می‌شود قادر به ايجاد سقط جنین نیست، ولی در عین حال توصیه می‌شود در دوران حاملگی از خوردن زعفران به هر شکلی اجتناب شود.وی با بيان اين كه مقدار کشنده زعفران در حدود 20 گرم است، گفت: مصرف مقادیر زیاد زعفران در افراد عادی هم می‌تواند خطرناک باشد.بابایی با بیان این که زعفران، بویژه دارای اثر شادي بخش، خنده آور و ضد افسردگی است، افزود: زعفران در درمان دردهاي عصبي و به علت اثر آرامبخش برای درمان کم خوابي هم به کار می‌رود.وی با بیان این که زعفران تقويت کننده حافظه است، خاطرنشان كرد: این ماده غذایی بويژه در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری نظير آلزايمر و پارکينسون موثر است.دانشیار فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد افزود: موارد ذكر شده در مورد اثر زعفران، در مطالعات امروزی هم به اثبات رسیده و مصرف آن در این موارد، بسیار گسترده و مورد تائید مراجع علمی معتبر است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
راه‌اندازی نمایندگی بانک ژن و هرباريوم گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

راه‌اندازی نمایندگی بانک ژن و هرباريوم گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی نمایندگی بانک ژن و هرباريوم تخصصی گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.


به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر حسنعلی نقدی بادی با اعلام اين خبر در دومین نشست ستاد گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار كرد: با ايجاد كلكسيون گياهان دارويي تخصصي در كهگيلويه و بويراحمد، محققان مي‌توانند از پتانسيل استان در زمينه گياهان دارويي نظير گیاه آنغوزه بهره‌مند شوند.


وي در ادامه تصريح كرد: دانشی که در زمینه گیاهان دارویی در سینه پدران و مادران ما وجود دارد، ارزشمند و مفید است که باید بتوانیم در جهت تولید داروهای جدید از آن‌‌ها استفاده کنیم، لذا مستندسازي علم طب سنتی و دانش مربوط به گیاهان دارویی كه نزد آنها است، یکی از رسالت‌های مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب مي‌شود.


رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با اشاره به پتانسيل موجود در حوزه گياهان دارويي در جهت اشتغالزايي و رفع بيكاري، تصريح كرد: متاسفانه اين مهم سالهاست كه در كشور مغفول مانده است.


نقدی بادی تصريح کرد: 250 هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که تاکنون 80 هزار گونه آنها در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته و اکثر داروهای موجود در داروخانه‌ها و بازار، گیاهی هستند.


وی تاكيد كرد: توسعه و حمایت از کشت گیاهان دارویی در کوتاه مدت می‌تواند سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد را در زمینه کشاورزی و اقتصاد تغییر دهد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
عصاره سنجد باعث کاهش حالت تهوع در بيماران دندانپزشکی می‌شود

عصاره سنجد باعث کاهش حالت تهوع در بيماران دندانپزشکی می‌شود

نتایج یک پژوهش نشان داد: عصاره سنجد به طور چشمگيري باعث كاهش تهوع مي‌شود و مي تواند در اكثر اقدامات باليني به كار گرفته شود.


به گزارش خبرنگار پژوهشي ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهوع يكي از شايعترين مشكلات دندانپزشكي است. مطالعات انجام شده براي كاهش اين واكنش فرايندي وقت گير و كم اثر است. مطالعه حاضر که توسط دکتر غلامرضا اصغری و همکاران وی انجام شد، به بررسي تأثير ميوه سنجد به فرم قرص مكيدني (Lozenge) در كاهش تهوع پرداخت.


در اين كارآزمايي باليني تصادفي دوسوكور نمونه گيري به شيوه غيراحتمالي آسان و از بين بيماران مراجعه كننده به دانشكده دندانپزشكي اصفهان انتخاب شدند. 84 بيمار به تعداد مساوي در دو گروه شاهد و مورد قرار گرفتند.


عصاره گياه شكل دارويي لازنج، تهيه و به همراه دارونما به بيماران داده شد. قبل و بعد از مداخله شدت وجود يا نبود تهوع براي هر بيمار در ناحيه كام نرم و لوزه حلقي به كمك تحريك با آبسلانگ اندازه گيري شد. داده‌ها در SPSS ويرايش 11 وارد شدند و توسط آزمون‌هاي آماري Chi-square ،t-test و Mc Nemar مورد آناليز آماري قرار گرفتند.


يافته‌ها نشان می‌دهد: پس از انجام مداخله در گروه مورد كاهش قابل توجه در تهوع در هر دو ناحيه كام نرم و لوزه حلقي مشاهده شد. در گروه شاهد كاهش تهوع در هيچ يك از نواحي كام نرم و لوزه حلقي معني دار نبود. كاهش تهوع در دو ناحيه كام نرم و لوزه حلقي در گروه شاهد و مورد تفاوت معني دار آماري داشتند.


طبق نتایج این پژوهش كه در مجله دندانپزشكي جامعه اسلامي دندانپزشكان نيز منتشر شده، عصاره سنجد به طور چشمگيري باعث كاهش تهوع مي‌شود و مي‌تواند در اكثر اقدامات باليني به كار گرفته شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مقاله مرتبط در این زمینه
تاثير قرص مکيدني سنجد بر حالت تهوع در بيماران دندانپزشکي
 

پیوست ها

  • JIDA-v24n1p56.pdf
    201 کیلوبایت · بازدیدها: 0

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بنیاد نخبگان یزد از ایده‌های مرتبط با گیاهان دارویی حمایت می‌کند

بنیاد نخبگان یزد از ایده‌های مرتبط با گیاهان دارویی حمایت می‌کند

حبیب زارع در کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به تشکیل کمیته راهبردی کارگروه گیاهان دارویی در این بنیاد، اظهار داشت: یزد ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گیاهان دارویی دارد اما این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.

وی افزود: به منظور استفاده بهینه از این ظرفیت، بنیاد نخبگان با تشکیل کمیته راهبردی با موضوع گیاهان دارویی، قصد دارد از ایده‌های مرتبط با گیاهان دارویی حمایت کند.
زارع هدف از تشکیل کمیته راهبردی را سیاست‌گذاری برای کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان یزد عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از اهداف کارگروه گیاهان دارویی، کمک به تشکیل تیم‌های تحقیق و توسعه با حضور اعضای متخصص برای ارائه طرح‌های تولیدی دانش بنیان با رویکرد علمی است تا مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار گیرد.

وی با اشاره به حمایت‌هایی که بر اساس مصوبات این کارگروه انجام خواهد شد، ادامه داد: این حمایت‌ها شامل حمایت از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، حمایت در قالب تجهیزات آزمایشگاهی و پرداخت تسهیلات به طرح‌های نوآورانه و فناورانه شرکت‌هاست.
در این جلسه پیش‌نویس نمودار سازمانی و شرح وظایف کمیته‌های کارگروه برای اعضا تشریح شد و اعضای کمیته نظرات اصلاحی خود را در این زمینه اعلام کردند.
در این جلسه مقرر شد؛ افراد علاقمند طرح‌های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی را آماده کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
طرح تشکیل پژوهشکده گیاهان دارویی در یزد، تشکیل مرکز بورس ایده‌یابی گیاهان دارویی، امکان‌سنجی تولید و استفاده از گیاهان غیرصنعتی از دیگر مصوبات این جلسه بود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
تبیان: اگر شما هم مشکل سلولیت را دارید اول از همه بدانید که تنها نیستید و تقریباً ۹۰ درصد خانم‌ها این مشکل را دارند؛ و اینکه فقط خودتان می‌توانید از شر سلولیت‌های مزاحم خلاص شوید و یا این که آن‌ها را با حداقل برسانید. برای این کار این مواد غذایی را میل کنید تا پوستی صاف‌تر و بدنی لاغرتر داشته باشید. آب فراوانی بنوشید. بهتر است آبی که می‌نوشید به همراه غذا نباشد. آب معدنی، چای سبز و مایعات سالم دیگر بهترین گزینه‌اند. بیخود نیست که به این نوشیدنی، مایه حیات می‌گویند. آب سموم بدن را دفع کرده و پوست شما را از درون هیدراته می‌کند. یعنی اجازه نمی‌دهد آب بدن از بین برود و پوست خشک شود. اگر نمی‌توانید روزانه ۸ لیوان آب بنوشید از مواد غذایی که آب کافی را به بدن می‌رسانند استفاده کنید مثل سیب و مرکبات.
نتایج پژوهشی که در Nutrition Journal به چاپ رسیده است، شاخص توده‌ی بدن زنانی که مواد غذایی آبداری مثل سیب و انگور و خیار بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با زنان دیگری که آب بدنشان را تنها از طریق نوشیدنی‌ها برطرف می‌کنند کمتر است.
سبزیجات و میوه‌ های رنگی
تا می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مصرف کنید. این آنتی اکسیدان‌ها برای داشتن پوستی زیبا ضروری‌اند و مشکلات آن را برطرف می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها مثل یک روکش محافظتی عمل می‌کنند و نمی‌گذارند که به فیبرهای کلاژن و سلول‌های دیگر پوست آسیبی برسد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر ویتامین بیشتری دریافت کنید با ورزش کردن بیش از ۳۰ درصد، چربی آب می‌کنید.
دانه های کامل
لطفاً تا حد امکان مصرف قند و شیرینی‌جات را کاهش دهید. بدن این قندها را به چربی تبدیل کرده و به جای سوزاندن، آن‌ها را ذخیره می‌کند. این چربی‌ هایِ بیش از حد باعث ایجاد سلولیت های بیشتر می‌شود. دانه های کامل و سرشار از فیبر مثل برنج قهوه‌ای، سوپ جو و ذرت بو داده را بیشتر مصرف کنید. توجه داشته باشید که فیبرهای موجود در این قبیل مواد غذایی جلوی اشتهای شما را خواهند گرفت و شما گرایش کمتری به مصرف غذا خواهید داشت برای همین لاغرتر خواهید شد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
چای سبز کلسترول بد خون را کاهش می دهد

چای سبز کلسترول بد خون را کاهش می دهد

ایسنا: نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که چای سبز در کاهش مقدار کلسترول بد خون تاثیر چشمگیری دارد. چای سبز حاوی نوعی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موسوم به «کاتچین» است که در بسیاری از آزمایشات و مطالعات برای تاثیرش روی کلسترول مورد بررسی قرار گرفته است.
در این بررسی‌ها کارشناسان تغذیه و سلامت در دانشگاه غربی علوم سلامت در پومونای کالیفرنیا نتایج حاصل از تمام این آزمایشات بالینی را جمع آوری کردند و به بررسی دقیق آنها پرداختند. به طور کلی ۱۴۱۵ فرد بالغ در این آزمایشات شرکت داشته‌اند. شرکت کنندگان در این آزمایشات به طور روزانه از نوشیدنی‌ چای سبز، کپسول‌ها و یا دارونما استفاده کردند.
نتایج بررسی‌ها نشان داد که چای سبز برای افرادی که کلسترول بالا دارند مفید است. با این حال متخصصان هشدار دادند افرادی که در حال حاضر برای کنترل کلسترول، دارو مصرف می‌کنند باید به دقت رژیم دارویی خود را رعایت کرده و چای سبز را جایگزین دارو نکنند اما این چای گیاهی و مکمل‌های آن در کنار دارو درمانی و با هدف تغییرات در الگوهای ناسالم زندگی می‌توانند مفید باشند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
زغال‌ اخته گیاهی است که به صورت درخت‌‌ یا درختچه در کنار جریان آب و‌‌ یا در بیشه ها می‌‌روید و در زبان انگلیسی به آن cornelian cherry گویند. گل های زغال‌اخته، زرد رنگ و خوشه‌ای می‌‌باشد و برگ های سبز پر رنگ، براق و نوک‌تیزی دارد. میوه آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. درختچه زغال‌اخته حدود ۳۰۰ سال عمر می‌‌کند و در حدود ۲۵ سالگی تا ۸ متر می‌‌رسد. این درخت به‌طور کلی ارتفاعی حدود ۸-۴ متر دارد. چوب آن بسیار محکم است و در صنعت نیز کاربرد دارد. میوه‌‌ نرسیده‌‌ آن به علت داشتن اسید زیاد، بسیار ترش است، ولی میوه‌‌ رسیده‌‌ آن به رنگ قرمز تیره و خوشمزه و شیرین است.
ارزش غذایی زغال‌اخته
این میوه حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین‌های E, B1, B2, C و فلاوونوئیدها است. زغال‌اخته حاوی بیش از ۱۰ درصد تانن، قند، پکتین، اسیدهای آلی و رنگدانه است. این میوه خوشمزه کم‌کالری است و باعث اضافه وزن نمی‌شود. همچنین این میوه منبع خوبی برای فیبر است. آنتوسیانین موجود در زغال‌اخته رنگدانه‌ای از گروه فلاوونوئیدها می‌‌باشد که عامل رنگ قرمز در گوجه‌فرنگی و دیگر میوه‌ها است.
انواع سرطان
مواد مغذی موجود در زغال‌اخته از رشد سرطان‌های ریه، کولون (قسمتی از روده بزرگ) و تکثیر سلول‌های سرطان خون بدون تاثیر بر سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند. خصوصیات منحصر به فرد زغال‌اخته قابلیت بالایی در جلوگیری از انتقال سرطان در بدن دارد. برای جلوگیری از سرطان باید از زغال‌اخته به‌طور کامل بهره‌مند شد، نه فقط از عصاره آن. همچنین ترکیبات موجود در آن برای جلوگیری از سرطان پروستات، پوست و شش نیز موثر می‌باشد.
بیماری‌های قلبی
مصرف زغال‌اخته به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. علت این امر سطح بالای آنتی‌اکسیدان طبیعی به نام آنتوسیانین می‌‌باشد که در سبزیجات و میوه‌های با رنگ تیره ‌‌یافت می‌شود. در‌‌ یک مطالعه بلند‌مدت روی تعدادی از زنان مشخص شد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنانی که رژیم غذایی مناسب با مقدار زیاد آنتوسیانین را اجرا می‌کردند به‌طور عمده‌ای کاهش ‌‌یافت.
کاهش سطح کلسترول
زغال‌اخته به کاهش سطح کلسترول نیز کمک می‌کند. پلی‌فنول‌های موجود در زغال‌اخته باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند و برای سلامتی قلب مفید هستند. زغال‌اخته در میان میوه‌های مصرفی متداول دارای بالاترین سطح پلی فنول می‌باشد. زغال‌اخته باعث کاهش کلسترول بد خون‌‌یاکلسترول LDL و حفظ کلسترول خوب خون ‌‌یا کلسترول HDL می‌‌گردد و از این طریق باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌‌شود.
عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه
مصرف عصاره زغال‌اخته برای پیشگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری مفید است. علت این است که زغال‌اخته ادرار را اسیدی می‌کند که حاوی‌‌ یک عامل ضد باکتری به نام هیپوریک اسید و همچنین ترکیبات دیگری (تعدادی از متخصصان تغذیه بر این باورند که اثرات دفاعی زغال‌اخته به دلیل وجود اسید تانیک است که فقط در زغال‌اخته و سنبل کوهی‌‌ یافت می‌شود که باعث جلوگیری از چسبندگی باکتری‌ها به دیواره‌های مثانه و بروز عفونت می‌شود، به عبارت دیگر زغال‌اخته به خروج باکتری‌ها از بدن کمک و از رشد و تکثیر باکتری و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند) است که از چسبیدن باکتری بیماری‌ زای اشرشیا کلی به دیواره مجرای ادرار جلوگیری می‌کند و موجب دفع آن از طریق ادرار می‌شود. باکتری اشرشیاکلی عامل ۹۰ درصد عفونت‌های مجاری ادراری است.‌‌
یکی از متداول‌ترین عفونت‌‌ها، التهاب مثانه است که به‌ویژه در خانم‌ها شایع است. به نظر می‌‌رسد اسید بنزوئیک موجود در زغال‌اخته نیز در ایجاد این خواص درمانی و پیشگیری نقش داشته باشد؛ هر چند تحقیقات اخیر نشان می‌‌دهند که این اثر احتمالاً به دلیل وجود پلیمری در زغال‌اخته می‌باشد که ماهیت آن هنوز شناخته نشده است. این ملکول ناشناخته از اتصال اشرشیا کلی، به دیواره‌‌ مثانه و مجاری ادراری جلوگیری می‌‌کند و به این ترتیب، از رشد و تکثیر باکتری و ایجاد عفونت، جلوگیری می‌‌کند. زغال‌اخته حاوی کوئینیک اسید است، ترکیبی از اسید غیر معمول در بدن که تجزیه نمی‌شود بلکه از طریق ادرار دفع می‌شود.
آب زغال‌اخته برای افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه و ادرار بدبو مؤثر است، زیرا با اسیدی کردن ادرار در رفع آن اثر چشمگیری دارد، بخصوص اگر سنگ کلیه از جنس کلسیمی باشد. وجود کوئینیک اسید باعث می‌شود تا مقدار اسید در ادرار کاهش‌‌یابد و همچنین از تشکیل سنگ توسط کلسیم و ‌‌یون فسفات جلوگیری می‌کند.
در بیمارانی که سنگ‌های کلیه در آنها مجددا عود می‌کند، مصرف آب زغال‌اخته کلسیم ‌‌یونیزه شده را در ادرارشان به مقدار ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

کاهش وزن
زغال‌اخته از دو طریق در کاهش وزن موثر است: نخست این که زغال‌اخته مانند تنظیم کننده‌‌ انسولین عمل می‌‌کند. این ماده‌‌ غذایی تأثیر انسولین و انباشتگی چربی‌ها را کاهش می‌‌دهد و در روند از بین بردن چربی‌ها شرکت می‌‌کند. دوم این‌که زغال‌اخته به دفع سموم و چربی‌هایی که در بافت‌های بدن تجمع می‌‌کنند ‌‌یاری می‌‌رساند. تجمع سموم و چربی‌ها در بافت‌های بدن عامل التهاب و احتباس آب محسوب می‌‌شود.
عفونت و اسهال
زغال‌اخته جزو میوه‌هایی است که از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند. جوشانده زغال‌اخته در مداوای اسهال معمولی و اسهال خونی اثر دارد؛
به این صورت که باید ‌‌یک قاشق سوپخوری زغال‌اخته را با فنجانی آب سرد مخلوط کرده و آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و پس از ۱۵ دقیقه دم کشیدن، آن را صاف کرده و هر روز ۲ تا ۶ فنجان از آن بنوشید.
سایر فواید
ابوعلی‌سینا، دانشمند و پزشک مشهور، آب زغال‌اخته را برای شست‌وشوی زخم‌های جلدی و گرد ریشه آن را برای التیام زخم‌ها به‌کار می‌برد. با تمام این خواص مفید، مصرف بیش از اندازه زغال‌اخته باعث تهوع، اسهال، دل به‌ هم‌خوردگی و سردرد می‌شود.
مقدار فروکتوز و گلوکز زغال‌اخته کم است و مصرف آن برای افراد چاق و بیماران دیابتی مشکلی به وجود نمی‌آورد. حتی جوشانده‌‌ برگ آن با گل توت‌فرنگی برای درمان دیابت (مرض قند) مؤثر است.
هورمون ملاتونین موجود در آن خواب انسان را راحت و عمیق می‌‌کند. این عمل به‌طور طبیعی و روزمره انجام می‌‌شود. این هورمون مسئولیت تنظیم ریتم ۲۴ ساعته روز و شب بدن را به عهده دارد. زغال‌اخته حاوی مقادیر زیادی ملاتونین است.
پوست زغال‌اخته تب‌بر است و در رفع اسهال مؤثر می‌‌باشد. حتی میوه‌‌ آن نیز اثر قابض دارد، از این‌رو خوردن آن در رفع اسهال و ورم معده مؤثر می‌باشد.
برای درمان اسهال بهتر است ‌‌یک قاشق سوپخوری زغال‌اخته را با ‌‌یک فنجان آب سرد مخلوط نموده و آن را به‌مدت ۵ دقیقه بجوشانید و پس از ۱۵ دقیقه دم کشیدن آن را صاف کرده و هر روز ۲ تا ۶ فنجان بنوشید.
محققی به نام دکتر leclerc,h نشان داده است که جوشانده‌‌ پوست زغال‌اخته در درمان بیماری مالاریا مؤثر است. جوشانده‌‌ ۶۰ گرم پوست درخت زغال‌اخته در ‌‌یک لیتر آب اثر تب‌بر و ضد مالاریا دارد. جوشانده‌‌ فوق را باید به‌تدریج صبح و ظهر و شب به میزان ۱‌‌یا ۲ استکان با کمی قند میل نمود.
زغال‌اخته در بند آمدن خون مؤثر است. در این رابطه ابوعلی سینا دانشمند و پزشک مشهور اسلام، آب زغال‌اخته را برای شست‌وشوی زخم‌های جلدی و گرد ریشه آن را برای التیام زخم‌ها بکار می‌‌برد.
شربت زغال‌اخته ضد عطش است. خصوصاً در تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی، نوشیدن شربت آن بسیار مؤثر است.
نظریه‌ای وجود دارد که زغال‌اخته برای درمان شب‌ادراری بچه‌ها هم مفید است. بدین منظور۳۰ گرم برگ آن را در ‌‌یک لیتر آب بریزید و آن را بقدری بجوشانید تا‌‌ یک‌سوم آن بخار شود و پس از صاف نمودن آن را با شکر شیرین کنید و قبل از خواب ۱ فنجان به کودک بدهید.
بهترین مقدار مصرف روزانه نصف فنجان در نظر گرفته شده است. این مقدار زغال‌اخته را می‌‌توانید به تنهایی مصرف کنید، با میوه‌های دیگر‌‌یا ماست مخلوط کرده و میل کنید و‌‌ یا با صبحانه بخورید.
به خاطر داشته باشید که اگر می‌‌خواهید همچنان سلامت و متناسب باقی بمانید، باید بدانید که زغال‌اخته و سایر غذاهای گیاهی باید به میزان کافی در برنامه غذایی روزانه شما موجود باشد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
متخصصان هندی تاکید دارند که ترکیبات شفابخش موجود در ادویه‌ها و چاشنی‌ها از بدن در برابر سموم، باکتری‌ها و ویروس‌ها، حفاظت می‌کنند.

دکتر بی‌. نیرانجان نائیک، مشاور ارشد انکوژی و جراح و متخصص ارشد تغذیه بالینی در مقاله ای جدید فهرست ادویه‌هایی را که بیشترین خاصیت ضدسرطانی دارند ارائه کرده و معتقد است افزودن این چاشنی‌ها به رژیم غذایی روزانه ضروری است.

این ادویه‌ها عبارتند از:

- زردچوبه: که به دلیل دارا بودن ماده مفید کورکومین از رشد سلول‌های سرطانی پروستات، ملانوم، سرطان سینه، تومور مغزی، سرطان لوزالمعده و سرطان خون جلوگیری می‌کند.

- رازیانه: که سرشار از فیتو ریزمغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و از فعالیت سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

- زعفران: نیز منبع اصلی یک اسید طبیعی کاروتنوئید دی کربوکسی لیک موسوم به «کروستین» است که از ترکیبات مهم ضد سرطانی موجود در این چاشنی خوراکی است. این اسید نه تنها از رشد سرطان در بدن جلوگیری می‌کند بلکه هم‌چنین اندازه تومور سرطانی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

- زیره: به عنوان ادویه‌ای برای کمک به دستگاه گوارش شناخته شده است. اما از سوی دیگر دانه‌های زیره علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا حاوی ماده‌ای موسوم به «تیمو کوئینون» هستند که این ماده نیز به نوبه خود تکثیر سلول‌هایی را در سرطان پروستات نقش دارند، کنترل می‌کند.

- دارچین: هم از ادویه‌های بسیار مفید و پرخاصیت است به طوری که پزشکان معتقدند مصرف نصف قاشق چای‌خوری دارچین در روز سرطان را به طور کلی از شما دور می‌کند. دارچین یک نگهدارنده غذای طبیعی و منبع غنی از آهن و کلسیم است و در عین حال رشد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد.

- مرزنجوش: نیز از ادویه‌های مفید برای مقابله با سرطان پروستات است و خواص ضد میکروبی فوق‌العاده‌ای دارد. یک ماده فیتو شیمیایی موجود در این ادویه تحت عنوان «کیورستین» رشد سلول‌های ناقص و بیمار را در بدن محدود کرده و مانند داروی ضد سرطان عمل می‌کند.

- فلفل قرمز: نیز یک ادویه پرخاصیت با خواص مسلم ضد سرطانی است اما البته از مصرف بی‌رویه آن باید پرهیز کرد. مطالعات نشان داده است ماده کاسپایسین موجود در فلفل قرمز سلول‌های سرطانی را تخریب می‌کند و اندازه تومورهای سرطان خون را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

- زنجبیل: نیز خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد از جمله اینکه کلسترول خون را پایین می‌آورد، متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد و به نابودی سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

علاوه بر موارد فوق سایر چاشنی‌ها و ادویه‌ها نظیر میخک، سیر، خردل، برگ‌های نعنا، سرکه و آووکادو نیز به نوبه خود خواص ضد سرطانی قابل توجهی دارند.

متخصصان تغذیه و سلامت در ادامه این مقاله چند عادت غذایی مفید برای مقابله با سرطان اشاره کرده‌اند که به قرار زیر است:

- حتما برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کنید.

- نان سبوس‌دار را جایگزین نان سفید نمایید.

- به جای مصرف چیپس به عنوان میان وعده پاپ کورن بخورید.

- میوه‌های تازه را با پوست مصرف کنید.

- برای مقابله با التهاب در بدن اسیدهای چرب امگا -۳ استفاده کنید.

- به جای روغن‌های معمولی گیاهی برای طبخ غذا از روغن زیتون استفاده نمایید.

- از مصرف غذاهای بسته‌بندی، آماده و سرخ شده پرهیز کنید.

- مصرف نمک فرآوری شده را کاهش دهید.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
- سیب، کرفس و هویج: از میوه ها و سبزیجات سالمی هستند که با افزایش ترشح بزاق دهان، شبیه لکه زدا عمل می کنند، و بعنوان عامل خودشوینده دهان بکار می روند. ممکن است آنها باکتری هایی را که سبب ایجاد بوی بد دهان می شوند از بین ببرند و خرد کردن آن ها زیر دندان، مثل مسواک زدن به پاک کردن ذرات باقی مانده غذا روی دندان کمک می کند.






۲- پرتقال و آناناس: خوردن میوه های ترش مزه ای چون مرکبات و آناناس، سبب می شود دهان شما بزاق بیشتری تولید کند و همین امر سبب می گردد دندان های شما بطور طبیعی تمیز شود. مراقب باشید هنگام استفاده از لیمو، آن را در تماس مستقیم با دندان هایتان قرار ندهید، چراکه اسیدیته بیش از حد آن می تواند سبب خرابی دندان های شما شود.






۳- جوش شیرین: طی مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۰۸، مشخص شد مدت مدیدی برای درمان خانگی جهت سفید کردن دندان ها از جوش شیرین استفاده می شده است و این ماده بدون داشتن عناصر ترکیبی، عمل زدایش پلاک های دندان را حتی بهتر از خمیردندان انجام می دهد. برای امتحان، بهترین کار این است که یکبار با خمیردندان تجاری حاوی اسکراپ ملایم مسواک بزنید و بار دیگر مستقیما از جوش شیرین برای مسواک زدن استفاده کنید.






۴- محصولات لبنی، شامل ماست، شیر و پنیر: این محصولات حاوی اسید لاکتیک هستند که به محافظت از دندان های شما در مقابل پوسیدگی کمک می کنند. مطالعه انجام شده در مجله دندانپزشکی نشان داد بچه هایی که ۴ بار در هفته ماست می خوردند، نسبت به بچه هایی که اصلا ماست نخوردند، پوسیدگی دندانشان کمتر بود. محققان معتقدند ممکن است پروتئین های موجود در ماست به دندان متصل شده و از حمله اسیدهای مضری که سبب کرم خوردگی دندان می شوند جلوگیری می کنند. پنیرهای سفت، از آنجایی که به زدودن غذا از روی دندان کمک می کنند، برای سفید کردن دندان بهترین به حساب می آیند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اندر بی سوادی های رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل (محقق اردبیلی)

اندر بی سوادی های رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل (محقق اردبیلی)

اندر بی سوادی های رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل (محقق اردبیلی)

اردبیل استعداد تولید گیاهان دارویی را ندارد :surprised::surprised::surprised:

:biggrin:


اسماعیل چمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اصلی‌ترین عامل در توسعه محصولات باغی و حتی زراعی مسئله آب و هوایی منطقه است.

این استاد دانشگاه مسئله خاک را یکی دیگر از عناصر مهم در تولید کیفی یک محصول زراعی و باغی مناسب اعلام کرد و گفت: محصول تولیدی باید قابلیت سازگاری با خاک را داشته باشد به طوری که اگر خاک ما از نظر نگهداری آب بافت سنگین رسی باشد کشت بادام توصیه نمی‌شود و به جای آن می‌توان به تولید آلبالو و آلو گرایش پیدا کرد چرا که PH خاک در این امر فاکتور بسیار ارزشمندی است.

این استاد دانشگاه سومین عنصر را اقتصاد محصول تولیدی و بازاریابی مناسب آن توصیف کرد و گفت: اگر زمانی ادعا می‌شد توسعه گیاهان دارویی در این استان پاسخگوست و می‌تواند قابل رقابت با سیب‌ زمینی باشد بعد از تحقیقات متعدد معلوم شد چنین نظریه و تفکری غلط بوده است.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بیان داشت: شرایط خاک و آب و هوایی این استان زمینه مساعدی برای کشت گیاهان دارویی نیست و در بررسی عملکرد آن با کشت و برداشت سیب‌زمینی متوجه می‌شویم تولید آن به صرفه اقتصادی نیست.
رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل عنصر چهارم را آفات و بیماری‌های شایع در منطقه عنوان کرد و افزود: باید محصولی را چه در بخش زراعت و چه باغات کشت و عمل‌آوری کنیم که امکان بروز و توسعه آفات و بیماری‌ها را نداشته باشد چرا که اگر قرار باشد بیماری دامنگیر کشت و زرع شود بهره‌وری محصول به شدت پایین می‌آید.

استاد دانشگاه‌های اردبیل عامل پنجم را نیز علایق و گرایش مردم به مصرف محصول تولیدی عنوان کرد و ابراز داشت: به دلیل آنکه مردم استان ما علاقه وافر به سیب و گلابی دارند نمی‌توان به کشت و توسعه محصولات "به" گرایش پیدا کرد چرا که این محصول از تازه‌خوری کمتری برخوردار است و توسعه آن منوط به برقراری صنایع تبدیلی متناسب در استان اردبیل است.



جالبه بعضی از گیاهان دارویی منحصر بفرد ایران در استان اردبیل و شهر اردبیل پرورش پیدا میکنه..... :biggrin: این هم از تحصیل کرده هاش !
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
اندر بی سوادی های رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل (محقق اردبیلی)

اردبیل استعداد تولید گیاهان دارویی را ندارد :surprised::surprised::surprised:

:biggrin:


اسماعیل چمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اصلی‌ترین عامل در توسعه محصولات باغی و حتی زراعی مسئله آب و هوایی منطقه است.

این استاد دانشگاه مسئله خاک را یکی دیگر از عناصر مهم در تولید کیفی یک محصول زراعی و باغی مناسب اعلام کرد و گفت: محصول تولیدی باید قابلیت سازگاری با خاک را داشته باشد به طوری که اگر خاک ما از نظر نگهداری آب بافت سنگین رسی باشد کشت بادام توصیه نمی‌شود و به جای آن می‌توان به تولید آلبالو و آلو گرایش پیدا کرد چرا که PH خاک در این امر فاکتور بسیار ارزشمندی است.

این استاد دانشگاه سومین عنصر را اقتصاد محصول تولیدی و بازاریابی مناسب آن توصیف کرد و گفت: اگر زمانی ادعا می‌شد توسعه گیاهان دارویی در این استان پاسخگوست و می‌تواند قابل رقابت با سیب‌ زمینی باشد بعد از تحقیقات متعدد معلوم شد چنین نظریه و تفکری غلط بوده است.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بیان داشت: شرایط خاک و آب و هوایی این استان زمینه مساعدی برای کشت گیاهان دارویی نیست و در بررسی عملکرد آن با کشت و برداشت سیب‌زمینی متوجه می‌شویم تولید آن به صرفه اقتصادی نیست.
رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل عنصر چهارم را آفات و بیماری‌های شایع در منطقه عنوان کرد و افزود: باید محصولی را چه در بخش زراعت و چه باغات کشت و عمل‌آوری کنیم که امکان بروز و توسعه آفات و بیماری‌ها را نداشته باشد چرا که اگر قرار باشد بیماری دامنگیر کشت و زرع شود بهره‌وری محصول به شدت پایین می‌آید.

استاد دانشگاه‌های اردبیل عامل پنجم را نیز علایق و گرایش مردم به مصرف محصول تولیدی عنوان کرد و ابراز داشت: به دلیل آنکه مردم استان ما علاقه وافر به سیب و گلابی دارند نمی‌توان به کشت و توسعه محصولات "به" گرایش پیدا کرد چرا که این محصول از تازه‌خوری کمتری برخوردار است و توسعه آن منوط به برقراری صنایع تبدیلی متناسب در استان اردبیل است.



جالبه بعضی از گیاهان دارویی منحصر بفرد ایران در استان اردبیل و شهر اردبیل پرورش پیدا میکنه..... :biggrin: این هم از تحصیل کرده هاش !
خب همین حرفا رو میزنن که زمین هم خندش میگیره و زلزله میاد!
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
عناوین کارگاه های تخصصی سال 1391 شبکه ملی فناوری گیاهان داروئی

عناوین کارگاه های تخصصی سال 1391 شبکه ملی فناوری گیاهان داروئی

استراتژی های ملی جهت ورود به بازارهای بین المللی گیاهان داروئی و عصاره های گیاهی، چهارشنبه 24 خرداد ماه
کاربرد گیاهان داروئی با محوریت صنایع آرایشی بهداشتی، چهارشنبه 15 شهریور
تولید متابولیتهای ثانویه از طریق کشت درون شیشه (کشت سوسپانسیون سلولی و ریشه های موئینه)، چهارشنبه 26 مهر
روشهای صحیح انبارداری داروها و اصول بسته بندی در کنترلهای حین تولید، 24 آبان ماه
بررسی اثرات بیولوژیک گیاهان داروئی، 22 آذر ماه
کروماتوگرافی تهیه ای و کایرال (2)، چهارشنبه 27 دی ماه
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اجراي طرح بسته‌بندی گیاهان دارویی و کاشت گونه‌های آويشن وبه‌ليمو در جهاد دانشگاهي ايلام

اجراي طرح بسته‌بندی گیاهان دارویی و کاشت گونه‌های آويشن وبه‌ليمو در جهاد دانشگاهي ايلام

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: طرح مطالعاتی و بسته بندی گیاهان دارویی، کاشت گونه‌های ملیس، آویشن، نعناع فلفلی و به لیمو در سطح هشت هکتار از زمین‌های استان و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف از جمله اقدامات انجام شده جهادگران این واحد است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ذبیح الله مهری پور، رییس جهاد دانشگاهی واحد ايلام و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی استان ايلام در پنجمین جلسه ستاد كه با حضور اعضا در استانداری ایلام تشکیل شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در چارچوب مصوبات جلسه گذشته ستاد، تصریح کرد: کمیته‌های چهار گانه‌ای شامل كميته توسعه کشت، علمی پژوهشی، آموزش و ترویج و اقتصاد و بازاریابی تشکیل شده که در آن‌ها پیشنهاداتی مطرح و برخی پیشنهادات نیز تصویب شده و برخی پیشنهادات نیز در دست بررسی است.
وی با بیان این که هر چند برخی اعضای ستاد از تدوین برنامه‌های مختلفی در این زمینه خبر می‌دهند، اما تعدادی از آنها هنوز برنامه خاصی را ارائه نکرده‌اند که باید نسبت به ارائه برنامه اقدام کنند تا چشم انداز روشن‌تر باشد.
دبیر ستاد با بیان اینکه در کمیته علمی پژوهشی دو پیشنهاد مبنی بر تشکیل شرکتهای دانش بنیان و مدیریت دانشگاه ایلام بر این کمیته بوده است، گفت: در کمیته آموزشی هم امور عشایری پیشنهاد جذب مشارکت جامعه عشایری در این عرصه را مطرح کرده است؛ چرا که بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی دیمی هستند و باید به قابلیت جامعه عشایری در این عرصه توجه ویژه‌ای شود.
مهری پور افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره)، با معرفی مددجویان برای دیدن آموزش‌های لازم، گامی اساسی در این راه برداشته است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی استان ایلام ادامه داد: امروز استان ایلام از دانش آموختگان زیادی در عرصه کشاورزی برخوردار است که نه تنها می‌توانند در راه ایجاد اشتغالزایی گام بردارند، بلکه می‌توانند در این بستر حرکت استان را در قالب تشکیل تعاونی‌ها بسوی توسعه سرعت بخشند که نظام مهندسی کشاورزی می‌تواند در این عرصه بخوبی نقش آفرینی کند.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با بیان این‌که در این امر مهم دارای رقبایی از استان‌های دیگر هستیم، تصریح کرد: با هماهنگی‌هاي خریداران داخلی و رایزنی‌هایی که از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته است در صدد بازاریابی برای محصولات در کشور عراق هستیم.
مهری پور به نقش این عرصه در ترویج مشاغل خانگی اشاره و تصریح کرد: اگر فرایند مالی برای این موضوع طی شود، آمادگی‌های لازم برای آموزش در این زمینه بخوبی وجود دارد.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، طرح مطالعاتی بسته بندی گیاهان دارویی، کاشت گونه‌های ملیس، آویشن و نعناع فلفلی و به لیمو در سطح هشت هکتار از زمین‌های استان و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف را از جمله اقدامات انجام گرفته توسط جهادگران این واحد اعلام کرد.
مجتبی اعلایی، استاندار ایلام و رییس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی استان ايلام نيز اظهار کرد: استان ایلام نیازمند حرکت جدی به سوی توسعه است و نمی‌توان با تقلید از مبانی توسعه در دیگر استان‌ها به سوی این مطلوب حرکت کرد، بلکه باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان گام برداشت که گیاهان دارویی یکی از این مبانی و ظرفیتهاست.
وی با بیان اینکه ضعف دستگاه‌های استان در کارهای مشارکتی بخوبی نمایان است، تصریح کرد: یکی از انتقادات وارده بر دستگاه‌های استان این است که مايلند کارها را به تنهایی انجام دهند و حاضر نیستند در طرح‌هایی که نیازمند مشارکت و حضور دستگاه‌ها در کنار هم است، فعال باشند که در تمام برنامه‌های مشارکتی این نقیصه بخوبی قابل مشاهده است.
استاندار ایلام ادامه داد: جهاد
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
تولید اسانس با کیفیت بدون استفاده از حرارت با روش ابداعی محققان کشور

تولید اسانس با کیفیت بدون استفاده از حرارت با روش ابداعی محققان کشور

عضو هیات علمی پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان، موفق به ابداع روش استخراج ترکیبات فرار اسانسی گیاه بدون استفاده از حرارت شد.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، مریم اخباری، هدف از این اقدام را، استخراج ترکیبات فرار از گیاه بدون استفاده از منابع حرارتی به منظور دستیابی به ترکیب درصد جدید و جلوگیری از تخریب مولکول‌ها در اسانس گیاهان ذکر کرد.
وی افزود: در روش ابداعی که برای اولین بار در دنیا گزارش می‌شود، اسانس گیاه با استفاده از بخار ایجاد شده در دمای محیط بدون استفاده از حرارت و بدون تماس زیاد گیاه با رطوبت از بافت گیاه، استخراج و در دمای کمتر از پنج درجه سانتیگراد سرد می‌شود.
اخباری اظهار کرد: در نمونه اسانس چهار گیاه که از این طریق به دست آمده است، ضمن حفظ شکل ظاهری بافت گیاه و عدم آسیب مولکول‌ها، کیفیت اسانس نسبت به روش معمول استخراج از طریق تقطیر با بخار داغ آب متفاوت بوده است.
به گفته وی، نتایج این تحقیق می‌تواند برای دستیابی به اسانس‌هایی با کیفیت مطلوب در صنایع مرتبط به کار برده شود.
اسانسهای گیاهی با عنوان علمی «Essential oils» یکی از محصولات ارزشمند استخراج شده از گیاهان هستند که مورد استفاده فراوانی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی- بهداشتی و بویژه عطرسازی دارند.
همچنین از این محصولات در تهیه انواع عرق‌های گیاهان استفاده می‌شود و روش معمول استخراج این اسانس‌ها استفاده از آب یا بخار با دمای 100 درجه سانتیگراد و عمدتا توسط دستگاه «کلونجر» است که سبب می‌شود ترکیبات روغنی فرار گیاه از طریق تقطیر با بخار آب خارج شوند.
این در حالی است که ترکیبات اسانسی بسیار به رطوبت و حرارت حساس بوده و استفاده همزمان از این دو عامل موجب تخریب و تغییر شکل برخی مولکولها شده و به کیفیت اسانس لطمه می‌زند.
تا کنون در دنیا روشی که بتوان این گونه تقطیر را بدون رطوبت بالا و در دمای زیر 50 درجه سانتیگراد انجام داد، گزارش نشده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
راه‌اندازی اولین بازارچه گیاهان دارویی در پایتخت

راه‌اندازی اولین بازارچه گیاهان دارویی در پایتخت

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، این بازارچه با همکاری جامعه گیاه درمانی ایران و سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در میدان شوش راه اندازی شد.

تولید کنندگان داروهای گیاهی در این بازار متمرکز شده اند.
رحمانی قائم مقام سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه این بازارچه به اهمیت داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون بازار واحدی برای فروش داروها و محصولات گیاهی در تهران نبوده و استاندارهای لازم را نیز نداشته است.
وی ادامه داد: تاکنون جایی برای فروش این محصولات نبوده است و شهروندان دچار مشکلاتی بودند.
رحمانی با بیان اینکه به محصولات گیاهی در تهران نیاز داریم، گفت: 800 نوع گیاه دارویی وجود دارد که مجوز فروش دارند.
قائم مقام سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تصریح کرد: شهروندان به سمت استفاده از داروهای گیاهی سوق پیدا کرده اند و می توانند محصولات خود را از این مکان تهیه کنند.
رحمانی یادآور شد:در سال های اخیر علارغم تلاش برای استاندار سازی و ساماندهی بخش گیاهان دارویی شاهد مشکلاتی در این زمینه بودیم.

منبع
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا