خبرها و تازه های گیاهان دارویی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
کاشت و بهره‏برداری محصولات گیاهان دارویی در سرخه

کاشت و بهره‏برداری محصولات گیاهان دارویی در سرخه

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سید حسن میرعماد در دیدار با امام جمعه سرخه گفت: حفظ و احیای منابع طبیعی با محوریت مردم، رویکرد اصلی این اداره است.

وی ادامه داد: در سال حماسه سیاسی و اقتصادی، ارائه طرح اقتصاد مقاومتی حاصل یک تدبیر جامع از سوی مقام معظم رهبری بود که این مسئله بیانگر اهمیت رسالت نظام در دستیابی به اهداف توسعه‎ای با درک موقعیت حال حاضر نظام است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، استراتژی دشمن در رویارویی با این نظام را راهبرد جنگ مردم‏محور اعلام کرد و گفت: دشمن در تلاش است تا با ایجاد تفرقه در بین خود مردم و جلو انداختن مردم به اهداف شوم استعمارگرانه خود دست یابد؛ بر همین اساس، معتقد است مردم را تشویق کنید تا ایراد بگیرند و بدین وسیله، فاصله بین ملت و دولت روز به روز عمیق‌تر شود.
میرعماد با اشاره به اینکه بخش کشاورزی مهم‌ترین حوزه توسعه کشور محسوب می‎شود، خاطر نشان کرد: پس از انقلاب همواره بخش کشاورزی یکی از موفق‌ترین بخش‌ها بوده، به طوری که توسعه اقتصادی کشور عمدتاً بر پایه کشاورزی است.
وی گفت: در شهرستان سرخه برای کاشت و بهره‏برداری محصولات گیاهان دارویی، تشکیل صندوق توسعه روستای عبدل‏آباد، جنگل‏کاری با گونه‏های چوب‏ده و پروژه‏های طرح مدیریت منابع آب و خاک توجه خوبی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، یکی از دغدغه‌های همیشگی منابع طبیعی را ایجاد تعامل بهینه با مردم دانست و گفت: مردم در محیط و در زمین‌هایی زندگی می‌کنند که جزو منابع طبیعی است و یکی از مباحث اصلی که منابع طبیعی به دنبال برطرف کردن آن است، حفظ منابع طبیعی و احیای منابع با محوریت مردم است.
میرعماد فرهنگ‌سازی را رویکرد اصلی این اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برشمرد و گفت: آگاهی بخشیدن به مردم و تقویت آگاهی آنان در ارتباط با مسائل حقوقی برابر منابع طبیعی از اولویت‏های نخست کارهاست و باید مردم را از واگرایی به هم‏گرایی هدایت کنیم.


 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
36 درصد اراضی کشت گیاهان دارویی کشور در خراسان رضوی است

36 درصد اراضی کشت گیاهان دارویی کشور در خراسان رضوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار احمد محدث صبح امروز در جلسه کارگروه گیاهان دارویی سبزوار اظهار داشت: خوشبختانه استان خراسان رضوی در حوزه تولیدات گیاهان دارویی پیشگام بوده و دارای جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه 36 درصد اراضی زیر کشت گیاهان دارویی کشور در این استان واقع شده ادامه داد: بیش از 12 هزار و 600 هکتار از اراضی قابل کشت گیاهان دارویی کشور در این استان قرار دارد و در حال بهره‌برداری است.
رئیس بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: بیش از 68 درصد اراضی کشت گیاهان دارویی در شهرستان سبزوار واقع شده است.
وی یادآور شد: سطح زیر کشت این گیاهان در کشور 35 هزار هکتار است که با توجه به افزایش تقاضا برای تولید و کشت گیاهان دارویی باید در انتظار افزایش این اراضی در آینده نیز باشیم.
محدث خاکشیر، گل گاوزبان، زیره سبز، نعناع فلفلی، مرزه، خوردانه، شیرین بیان و آلوئه‌ورا را از جمله گیاهان دارویی کشت شده در سطح استان خراسان رضوی عنوان کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز گیاهان دارویی جایگاه خوبی را در دنیا به خود اختصاص داده‌ و تلاش کشورهای جهان نیز توجه به رشد و تولید این محصولات است که خوشبختانه در کشور ما نیز این گیاهان پرورش داده می‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آذربایجان شرقی 320 تن محصولات گیاهان دارویی صادر کرد

آذربایجان شرقی 320 تن محصولات گیاهان دارویی صادر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیروس داودی عصر امروز در در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بخشی از گیاهان دارویی و صنعتی تولید شده در استان توسط تعاونی‌ها و بهره‌برداران پس از اخذ مجوز و پرداخت بهره مالکانه به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی افزود: در 9 ماهه سال‌جاری بیش از 320 تن از محصولات تولیدی گیاهان دارویی به کشورهای همجوار و آسیای میانه صادر شده است.
داودی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمانی تقویت و توانمندسازی جوامع محلی است، گفت: حفاظت و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی بدون مشارکت تعاونی‌ها و بهره‌برداران در مناطق جنگلی و مرتعی غیرممکن است.
داودی از مهم‌ترین گونه‌های دارویی تولیدی در استان به سماق، قره‌قات، زعفران، نسترن، گل محمدی، زغال اخته، آویشن، پولک، بولاغ اوتی و گل گاوزبان اشاره کرد و افزود: این استان از نظر تنوع و تولید گیاهان دارویی و صنعتی جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نوروز امسال درهای "باغ‌گل‌ها" کرمانشاه به روی مردم باز می‌شود

نوروز امسال درهای "باغ‌گل‌ها" کرمانشاه به روی مردم باز می‌شود

شهردار کرمانشاه گفت: در باغ گلهای کرمانشاه نوروز امسال به روی مردم باز می‌شود.

مهندس پیمان قربانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کرمانشاه، از پیشرفت فیزیکی صد درصدی عملیات عمرانی پروژه باغ گلها خبر داد و اظهارکرد: در حال حاضر در حال کاشت گلها و گیاهان باغ هستیم.

وی با بیان اینکه کرمانشاه دومین شهر کشور است که صاحب باغ گلها می‌شود، افزود: این باغ در زمینی به مساحت شش هکتار احداث شده است.

به گفته شهردار کرمانشاه این طرح شامل چهار باغ گل ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی است.

قربانی با اشاره به طراحی خاص پروژه باغ گلها، خاطرنشان کرد: برای این باغ آبشار، برکه، کوشک، انواع آبنما و ... در نظر گرفته شده است.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه باغ گلها قابلیت گردشگری ویژه و زیبایی برای کرمانشاه دارد. تصریح‌کرد: باغ گلها علاوه بر جنبه زیبایی و تفریحی، مرکزی برای پژوهش گیاهان دارویی و پزشکی نیز هست.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تنها 100 قلم از هفت هزار گونه گیاه دارویی ایران بهره برداری می شود

تنها 100 قلم از هفت هزار گونه گیاه دارویی ایران بهره برداری می شود

ˈخداکرم جلالیˈ روز پنجشنبه در ˈنشست مسوولان طرح بین المللی منارید و طرح ملی حبله رودˈ در مشهد افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که هفت هزار مورد آن دارویی است.

ˈطرحهای منارید و حبله رودˈ دو طرح ملی و بین المللی است که توسط سازمان جنگلها و مراتع برای ایجاد انسجام سازمانی و نیز مشارکت مردمی در اجرای طرحهای آبخیزداری و حفاظت از منابع طبیعی در دست اجرا است.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: متاسفانه شناخت ما از این گونه های گیاهی دارویی بسیار اندک است زیرا حداکثر 200 تا 300 گونه آن تاکنون شناسایی شده اما آنچه که بهره برداری می شود فقط 100 گونه است.

وی گفت: در بحث شناسایی و بهره برداری از ظرفیتهای عرصه های طبیعی خود بسیار عقب هستیم در حالی که در بسیاری از مناطق کشور مردم ما در کنار گنج ساکن هستند اما در فقر زندگی می کنند.

او ادامه داد: این در حالی است که این گونه ها بسیار ارزشمند هستند و ضمن مصرف آب اندک و هزینه کم، ارزش افزوده زیادی دارند.

جلالی اظهارداشت: ایران دارای ظرفیتهای بسیار بالایی است چنانکه از 13 اقلیم موجود در دنیا 11 اقلیم را به جز قطبی و استوایی دارا می باشد.

وی افزود: این خود از جمله نقاط قوت کشور ما به شمار می رود و با این شرایط آب و هوایی در بحث گیاهان دارویی در دنیا جزو کشورهای نخست با غنای بسیار و تنوع بالا می باشیم.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: باید به خوبی بر مبنای اصول و برنامه حساب شده، این منابع را حفظ کرده، توسعه داده و بهره برداری کنیم.

او بیان کرد: اگر این محور را به خوبی شناخته و با یک مدیریت علمی و صحیح کار را پیش برده و توسعه دهیم درآمد ارزی بسیار خوبی نصیب کشور می شود.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری همچنین در پاسخ به پرسشی با اشاره به اجرای طرحهای آبخیزداری در وسعت 25 میلیون هکتار از عرصه های کشور گفت: امروز بخشی از این طرحها به دلیل عدم پیگیری و بازنگری از بین رفته لذا باید دائم بازنگری و ترمیم شوند.

وی با تاکید بر اینکه این طرحها نباید به حال خود رها شوند افزود: کاری که در این حوزه انجام شده جامع نبوده در حالی که باید همه جوانب آن دیده می شد.

جلالی گفت: تهیه برنامه جامعی در جهت بازنگری در طرحهای آبخیزداری که تاکنون انجام شده ضروری است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سنبل الطیب مسکن سردردهای میگرنی

سنبل الطیب مسکن سردردهای میگرنی

ˈروزبه فرهودیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه گیاه دارویی سنبل الطیب دارای خواص آرام بخش قوی است، افزود: این گیاه در التیام زخم ها نیز موثر است.

وی ادامه داد: این گیاه همچنین دارای خواص ضد صرع، ضد تشنج، معرق، ادرارآور، اشتها آور، مقوی قلب است و اختلالات زمان یائسگی، ***که های مداوم، بی خوابی، خستگی و بیماری های عصبی را تسکین می دهد.

وی به برخی از روشهای استفاده از سنبل الطیب اشاره کرد و گفت: برای تهیه دمنوش با کاربرد آرام بخش، ریشه خشک شده سنبل الطیب را شسته و مقداری معین آب جوش به آن اضافه شود و حدود 15 الی 20 دقیقه دم بکشد تا ترکیبات شیمیایی آرام بخش این گیاه آزاد شود.

فرهودی با اشاره به اینکه در صورت تمایل می توان از 15 گرم سنبل الطیب و 15 گرم گل گاوزبان به همراه یک عدد لیمو عمانی برای تهیه دمنوش آرام بخش استفاده کرد، اظهار کرد: نوشیدن این دمنوش حداقل نیم ساعت قبل از خواب بسیار مفید و آرام بخش است.

وی اظهار کرد: مخلوط 10 گرم پودر ریشه خشک این گیاه به همراه 30 گرم گل خشک بابونه در درمان و التیام زخم های موضعی نافع است.

محقق و پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: همچنین مصرف روزانه مخلوط 5گرم پودرخشک ریشه سنبل الطیب و 5 گرم بذر آسیاب شده رازیانه به همراه کمی نبات ساییده شده در درمان نفخ، بهبود عملکرد کبد و معده و رفع سردرد مزمن موثر است.

به گفته وی این گیاه برای افرادی که دارای نارسایی کلیه هستند مضر است و ازاین افراد خواست پیش از مصرف این گیاه با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی افزود: مصرف این گیاه به همراه داروهای شیمیایی آرامش بخش برای نارسایی کلیه می تواند تداخل دارویی ایجاد کند و این موضوع بایستی با مجوز پزشک معالج صورت گیرد.

فرهودی تاکید کرد: مصرف بی رویه این گیاه عوارض جانبی دارد و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود و حداکثر میزان استفاده از دمنوش این گیاه 4 شب در هفته و به همراه گل گاوزبان است.

وی گفت: این گیاه دور از آفتاب و در جای خنک نگهداری شود و با توجه به اینکه ریشه این گیاه برای درمان زخم و تهیه دمنوش استفاده می شود قبل از مصرف کاملا شسته شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اسطوخودوس گیاهی با 33 خاصیت درمانی

اسطوخودوس گیاهی با 33 خاصیت درمانی

علیمحمد محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: گیاه اسطوخودوس یکی از معروف‌ترین گیاهان طب سنتی است که آرامش بخش و مسکن درد است و هنگام سردردهای عصبی و تنش مصرف می‌شود. وی افزود: اسطوخودوس گیاهی چندساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک و دراز است که از کرک‌های سفید و پنبه‌ای با گل‌های به رنگ بنفش و سنبلی شکل پوشیده شده است. محمدی با بیان اینکه گل‌ها و سرشاخه‌های گلدار این گیاه مورد استفاده قرار می‌گیردگفت: اسطوخودوس گیاه بسیار مطبوعی است و به همین دلیل در عطرسازی مصرف می‌شود و دارای طعم تلخی است. معاون فنی منابع طبیعی و آبخیرداری چهارمحال و بختیاری به برخی از خواص این گیاه اشاره کرد و اذعان داشت: این گیاه دارای 33 خواص درمانی است که تقویت معده، ضد تشنج، تقویت کنندگی عمومی بدن،بر طرف سازی بیماری‌های کبدی از جمله این خواص است. این مسئول اضافه کرد: از این گیاه می‌توان برای رفع فراموشی،تقویت حافظه، درمان سردرد ، درمان رماتیسم و آرترز، رفع بی‌خوابی و تسکین اعصاب استفاده کرد. وی تاکید کرد: این گیاه کاملا بی‌ضرر است و آن را می‌توان در چهار روش دم کرده، کمپرس، اسانس و روغن استفاده کرد. محمدی با بیان اینکه این گیاه را می‌توان از طریق کشت بذر تکثیر کرد گفت: از هر پایه مرغوب گیاه 500گرم سرشاخه گلدار و از هر هکتار 500کیلوگرم گیاه بدست می‌آید
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آغاز برداشت از مزارع گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی ایلام


مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام از آغاز برداشت از مزارع گیاهان دارویی تحت مشاوره این مرکز در مناطق گرمسیری خبر داد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، علی فرضی نژاد با اعلام این خبر افزود: گیاهان دارویی کشت شده این مزارع، هر سال سه تا چهار مرحله برداشت می شوند که برداشت مرحله اول آن به تفکیک مناطق مختلف آب و هوایی در اردیبهشت آغاز شده و برداشت آخر آنها نیز قبل از شروع فصل سرما انجام می پذیرد.وی ادامه داد : برداشت این گیاهان در حال حاضر بصورت دستی و با استفاده از نیروهای کارگری مناطق انجام می گیرد که امید می رود در آینده با استفاده از توان واحد های فناور مستقر در مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام و تولید ماشین آلات مربوطه، امکان برداشت مکانیزه نیز فراهم شود.بر اساس این گزارش، در استان ایلام گیاهان دارویی نعناع فلفلی، زوفا، آویشن باغی، به لیمو، مریم گلی و بادرنجبویه کشت می‌شود و در حال حاضر حدود 65 هکتار از اراضی استان به کشت این گیاهان اختصاص یافته که بدلیل نبود کارخانه فرآوری در استان محصول برداشت شده به خارج از استان ارسال می شود
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
[h=1]اولین ضدآفتاب نوشیدنی جهان ارائه شد[/h] 30 اردیبهشت 1393
اولین ضدآفتاب نوشیدنی جهان

یک شرکت امریکایی اولین کرم ضد آفتاب نوشیدنی جهان را با نام Harmonised H20 UV ارائه کرده است.
نخستین کرم ضدآفتاب نوشیدنی در جهان ارائه شد.
کرم Harmonised H20 UV می‌تواند ترس افراد از آفتاب‌سوختگی را در تعطیلات از بین ببرد.
به ادعای شرکت امریکایی سازنده به نام Osmosis Skincare، زمانی که این کرم در بدن هضم می‌شود، مولکول‌های مایع آن روی پوست مرتعش می‌شوند و 97 درصد اشعه‌های فرابنفش A و B را از بین می‌برد.
هم‌اکنون یک بطری 100 میلی‌لیتری از این کرم نوشیدنی 17 پوند به فروش می‌رسد.
دو نوع از ضدآفتاب مزبور وجود دارد که یکی برنزه‌کننده و دیگر غیربرنزه‌کننده است.
سایت شرکت سازنده توصیه کرده زمانی که فرد در معرض آفتاب است، هر چهار ساعت یک بار دو میلی‌لیتری از آن را در آب حل کند و بنوشد.
با این حال، تولیدکنندگان مدعی‌اند یک ساعت پیش از قرارگرفتن در معرض آفتاب باید از این مایع نوشید و چنانچه شخص هنوز در آفتاب به سر می‌برد، سه ساعت پس از مصرف اول، دوز بعدی را مصرف کند. / ایسنا
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی حمایت می‌شوند

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی حمایت می‌شوند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه به استان گلستان گفت: استان گلستان یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌رود و از این رو، به منظور توسعه فعالیت‌های مرتبط با این بخش، از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی حمایت می‌کنیم.وی اضافه کرد: استان گلستان هم اینک از نظر تولید بذر داروهای گیاهی و نیز بذوری مانند کلزا، سویا، دانه‌های پنبه و نیز آفتابگردان از جمله استان‌های پیشروی کشور به شمار می‌رود و به این دلیل، برخی شرکت‌ها نسبت به سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی اقدام کرده‌اند که این اقدام در راستای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی به انجام رسیده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این آمادگی را دارد، در حد توان از این طرح‌ها با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند.وطنی، کمبود آب را از مهم‌ترین دغدغه‌های فراروی کشاورزان و مسئولان این استان و کشور دانست و با تاکید بر اینکه باید با استفاده از فناوری‌های جدید در نظام آبیاری مزارع بهترین بهره برداری را از منابع محدود آبی به انجام رساند، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد در زمینه استفاده از سیستم‌های مدرن آبیاری به موضوع صرفه جویی در مصرف آب با کمک فناوری اقدام کند تا کمترین میزان خسارت در این بخش به استان‌ها وارد شود.* توسعه متوازن فعالیت‌های علمی و فناوری در کشور ضروری استمعاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، توسعه متوازن فعالیت‌های علمی در کشور را ضروری دانست و گفت: به منظور افزایش توانمندی‌های علمی و فناوری در استان‌های مختلف، این آمادگی را داریم در تاسیس پژوهشکده‌هایی چون زیست فناوری، نانو فناوری و نیز سلول‌های بنیادین و آزمایشگاه‌های مرجع در استان گلستان اقدام کرده و در صورت موافقت جهاد دانشگاهی، شعبه‌ای از پژوهشکده رویان را در این استان راه‌اندازی کنیم.وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها، استان گلستان رتبه اول کشور را در ابتلا به بیماری سرطان مری به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی از تاسیس مرکز تحقیقات سرطان مری در گلستان حمایت می‌کند.* حمایت از راه اندازی سومین مرکز پرتودهی گاما در گلستانوطنی، به فعالیت مراکز پرتودهی گاما در شهرهای تهران و بناب اشاره و با بیان اینکه از راه اندازی سومین مرکز پرتودهی گاما در استان گلستان حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: استان گلستان از مهم‌ترین مراکز تولید میوه و گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌رود که با راه اندازی مرکز پرتودهی گاما در این استان، سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی در آن افزایش و از فساد‌پذیری محصولات تولیدی تا حدود بسیاری کاسته خواهد شد.وی ادامه داد: رشد و نمو برخی گیاهان دارویی مانند درخت سرخ دار در مناطق محدودی در جهان به ثبت رسیده است که استان گلستان یکی از مهم‌ترین این مناطق است، از این رو، از پرورش، کشت و نگهداری این گیاه با استفاده از فناوری‌های جدید حمایت جدی خواهیم کرد تا ارزش افزوده مناسبی در این بخش ایجاد شود
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
حمایت از افزایش تعداد مراکز رشد در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی

حمایت از افزایش تعداد مراکز رشد در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور در بند یکم و نحوه دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ویژه را مستلزم حمایت از فناوران و ارتقای توانمندی بنگاه‌های اقتصادی یا شرکت‌های دانش بنیان دانست.وی با بیان اینکه جذب، انتقال و بومی‌سازی علوم و فناوری‌های پیشرفته سایر کشورها در حوزه گیاهان دارویی به تحقق این بند از سیاست‌ها می‌انجامد، افزود: در این راستا افزایش فروش و سهم از بازار برای محصولات گیاهان دارویی، داروها و فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی دانش بنیان و توانمند در بازارهای بین‌المللی با فعالیت کارگروه تخصصی توسعه تجارت، صادرات و بازاریابی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در دستور کار قرار گرفته است.عصاره به برنامه ریزی برای دعوت از شرکت‌های خارجی فعال در عرصه بین‌الملل با هدف تسهیل‌گری و زمینه‌سازی برای افزایش ورود فناوری‌های جدید به بازار توسط این ستاد اشاره کرد و گفت: حمایت از تهیه و تنظیم آئین نامه‌ها، طرح‌ها و لوایح به منظور اصلاح و ساده سازی قوانین و ارائه آن‌ها به مراجع ذیصلاح برای تصویب از جمله اقدامات این ستاد برای تحقق بند دوم سیاست‌های کلی علم و فناوری است.به گفته وی حمایت از تهیه و تدوین استانداردهای ملی برای محصولات حوزه گیاهان دارویی و صادرات و واردات آن و ارائه آن به مراجع ذیصلاح برای تصویب نیز پیرو این بند و در راستای سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی برنامه ریزی شده است.دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ساماندهی و تقویت نظام‌های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری قید شده در سیاست های کلی علم و فناوری، افزود: به منظور تحقق بند یادشده ساماندهی فرآیندها و ساختارهای نظارت و ارزیابی بر تمام فعالان و فعالیت‌ها در حوزه گیاهان دارویی در این ستاد آغاز شده است.وی همچنین عنوان کرد: ساماندهی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مجاز این حوزه مبتنی بر تأییدیه‌های معتبر و ممانعت از فعالیت‌های غیر مجاز و ایجاد سیستم نظارت بر بازار و مراکز عرضه محصولات و خدمات در حوزه گیاهان دارویی به ویژه عطاری‌های سنتی در ذیل بند دوم سیاست‌های کلی علم و فناوری با جدیت بیشتر در این ستاد اجرایی می‌شود.* سالانه 20 مرکز رشد فعال در حوزه گیاهان دارویی تاسیس و تقویت می‌شوندعصاره با بیان اهمیت حمایت از تأسیس و توسعه شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری در تحقق منویات رهبری، از تأسیس و تقویت حداقل 20 مرکز در سال مطابق با چشم‌انداز سند راهبردی این ستاد خبر داد.دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی حمایت از بسترسازی مناسب در راستای افزایش تعداد مراکز رشد مستقر در شهرک‌های علمی وتحقیقاتی و پارک‏های علم و فناوری در زمینه گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی، داروهای گیاهی و طب سنتی را از جمله عوامل تاثیر گذار در تحقق بند دوم این سیاست‌ها دانست.وی در ادامه اظهار داشت: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برای تحقق بند پنجم سیاست‌های کلی علم و فناوری تلاش گسترده‌ای در راستای هماهنگی لازم در صادرات مواد گیاهی، محصولات دانش‌بنیان، فرآورده‏‌های ثانویه، داروهای انسانی ودامی با منشأ گیاهی با هدف افزایش جهش‌دار در صادرات و ساماندهی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مجاز این حوزه مبتنی بر تأییدیه‌های معتبر و ممانعت از فعالیت‌های غیر مجاز را در دستور کار خود قرار داده است.عصاره با بیان اینکه افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری قید شده در بند پنجم سیاست‌های کلی علم و فناوری با سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و این ستاد همخوانی دارد، گفت: حمایت از تجاری‌سازی و تولید صنعتی دستاوردهای بخش گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی منطبق بر شاخص‌های مصوب رسالت مهم ستاد می‌باشد.دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در ادامه ابراز کرد: مطالعات جامع انجام شده با کمک همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی با هدف ایجاد بسته‌های کارآفرینی در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و سایر فرآورده‌های طبیعی وحمایت همه جانبه در راستای توسعه کمی و کیفی و نیز افزایش تعداد شرکت‏های دانش‌بنیان در زمینه گیاهان دارویی، داروهای‏ گیاهی، فرآورده‏های طبیعی و طب سنتی نیز در راستای تحقق این بند در حال انجام است.به گفته وی این ستاد به منظور جامه عمل پوشاندن به بند هفتم این سیاست ها راه اندازی انستیتو تحقیقاتی ملی و مرکز بین‌المللی تحقیق و توسعه در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی تا سال 1404 را در دستور کار خود قرار داده است، تا از این طریق بحث تعامل بین‌المللی محقق شود.عصاره همچنین تصریح کرد: جذب، انتقال و بومی‌سازی علوم و فناوری‌های پیشرفته سایر کشورها در حوزه گیاهان دارویی وایجاد مرکز مطالعات بازرگانی بین‌المللی، بسته‌بندی و برندسازی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی در راستای تحقق این بند و به همت این ستاد اجرایی می‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آمادگی منابع طبیعی بویراحمد برای کشت گیاهان دارویی در منطقه سپیدار

آمادگی منابع طبیعی بویراحمد برای کشت گیاهان دارویی در منطقه سپیدار

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سعید نظری عصر امروز در جمع اهالی منطقه سپیدار بویراحمد با اشاره به اهمیت مقوله منابع طبیعی اظهار داشت: اهالی روستاها باید بدانند که حفاظت و صیانت از این نعمت‌های خدادادی در وهله اول به نفع خود آنها خواهد بود.رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد با بیان اینکه حفاظت و بهره‌برداری مطلوب از منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، تصریح کرد: اعضای شورا و معتمدین محلی در خط مقدم این فرهنگ‌سازی قرار دارند و حضور آنها در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.نظری با اشاره به برگزاری کلاس‌های توجیهی در مناطق مختلف شهرستان بویراحمد ابراز داشت: این کلاس‌ها با حضور کارشناسان و مدیران منابع طبیعی به صورت منظم و با محتوای علمی برگزار می‌شود تا مردم هرچه بیشتر در این زمینه توجیه شوند.وی در ادامه با اشاره به اینکه منطقه سپیدار دارای کوه‌ها و مناطق غنی از لحاظ پوشش گیاهی است، تصریح کرد: وجود برخی گونه‌های نادر گیاهی در کوه‌های این منطقه خود موید این مطلب است.رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد خاطرنشان کرد: اهالی سپیدار در اولین گام باید به سمت حفاظت از گونه‌های گیاهی منطقه برخیزند و در مراحل بعد سعی کنند با کاشت و بهره‌برداری از گیاهان خوراکی و دارویی در کوه‌های منطقه اقتصاد خود را تضمین کنند.وی از آمادگی منابع طبیعی بویراحمد برای همکاری با افراد محلی برای کشت گیاهان دارویی در کوه‌های منطقه سخن گفت و افزود: با این کار علاوه بر اینکه اقتصاد افراد محلی با حفظ منابع طبیعی گره می‌خورد، اهالی روستاها و بهره‌برداران خود را هرچه بیشتر در زمینه حفاظت از منابع طبیعی مسئول می‌دانند و حساسیت بیشتری در این زمینه به خرج می‌دهند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
«بسته‌های کارآفرینی» ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه گیاهان دارویی تدوین شد

«بسته‌های کارآفرینی» ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه گیاهان دارویی تدوین شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی از تهیه و تدوین بسته‌های کارآفرینی در راستای تسریع بخشی تبدیل فناوری به نوآوری در این ستاد خبر داد و گفت: این بسته‌ها به منظور تحقق بند پنجم سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تدوین و آماده سازی شده است.وی افزود: محتوای بسته‌های کارآفرینی در 20 مجلد به همت گروهی از نخبگان و متخصصان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی به صورت کارشناسی و نیازسنجی شده تدوین شده است، تا از این طریق مسیر تبدیل فناوری به نوآوری در راستای تجاری سازی و رساندن محصولات شرکت‌های دانش بنیان به بازار هموار شود.عصاره بابیان اینکه در بسته‌های فوق بحث تولید و فرآوری گیاهان دارویی مورد نظر قرار گرفته است، اذعان کرد: برآورد هزینه سرمایه گذاری، میزان درآمدزایی، موارد ریسک پذیر و میزان سودآوری از جمله موارد ذکر شده در محتوای بسته‌های کارآفرینی است.وی با اشاره به اهمیت توانمند سازی شرکت‌های دانش بنیان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار داشت: امر توانمندسازی بخش خصوصی برای متولد شدن شرکت دانش بنیان جدید این حوزه با آماده سازی بسته‌های کارآفرینی محقق می‌شود.به گفته وی این بسته‌ها در راستای حمایت همه جانبه ستاد توسعه علوم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه کمی و کیفی و افزایش شرکت‌های دانش بنیان این حوزه تهیه شده است.دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده بهینه از نیروی انسانی و زمان را از جمله مزیت‌های آماده سازی این بسته‌ها برشمرد و افزود: از این پس شرکت‌های دانش بنیان نوپای حوزه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی با انتخاب بسته‌های کارآفرینی یک قدم جلوتر گام برداشته و هدفمند به انجام کار می‌پردازند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
خراسان‌شمالی ظرفیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد

خراسان‌شمالی ظرفیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌شمالی، محمود دلپسند در کارگروه اشتغال استان اظهار کرد: استان خراسان‌شمالی به لحاظ قدمت فرهنگی و سابقه تاریخی خاستگاه توجه گیاهان دارویی است، بنابراین از نگاه فرهنگی این موضوع یک مزیت به شمار می‌رود که می‌تواند پایه همکاری برای توجه به این بخش قرار گیرد.

وی ادامه داد: به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی در دشت‌ها، جنگل‌ها با انبوهی از گیاهان دارویی مواجه هستیم که برخی از آن‌ها ناشناخته است از این رو باید معرفی، ساماندهی شده و حتی در قالب بسته‌بندی‌های شکیل صادر شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در خراسان‌شمالی ظرفیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی وجود دارد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
انتقال بذر، ماشین آلات و کشاورزی کوهستانی از اتریش و صادرات گیاهان دارویی و میوه از ایران

انتقال بذر، ماشین آلات و کشاورزی کوهستانی از اتریش و صادرات گیاهان دارویی و میوه از ایران

وزیر کشاورزی، جنگل‌داری، محیط‌زیست و شیلات اتریش در دیدار با حجتی، از باز شدن راه تجارت با ایران بسیار ابراز خرسندی کرد و گفت: "خواسته من از شما این است که هنگام سفر رییس جمهوری ایران به اتریش با وی همراه شده و از نزدیک، مناطق مختلف اتریش به خصوص کوهستان‌های تیرول را مشاهده کنید" گزارش خبری این دیدار صمیمی را می توانید در ادامه بخوانید:

همین دیروز بود که وزیر جهادکشاورزی با همتای فنلاندی خود تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف کشاورزی به امضا رساند. امروز هم این اتفاق با وزیر کشاورزی، جنگل‌داری، محیط‌زیست و شیلات کشور اتریش تکرار شد تا راهی جدید در امتداد تجارت ایران با کشورهای اروپایی گشوده شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی کشورمان شامگاه امروز در دیدار با آندره روپرشتر، وزیر کشاورزی اتریش، با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ایران برای تولید انواع محصولات کشاورزی گفت: ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند آب و خاک، آبیاری‌های نوین و امور دام با کشور اتریش همکاری‌های قابل توجهی داشته باشد که در این راستا باید بخش خصوصی دو کشور پیش قدم شوند.
محمود حجتی افزود: اکنون روابط سیاسی دو کشور در وضعیت عالی قرار دارد و نگاه مردمان هر دو سرزمین سازنده و مثبت است. بنابراین مقدمات سفر رییس جمهوری ایران به اتریش در آینده‌ای نزدیک فراهم شده تا پایه‌های این ارتباط قوی‌تر از پیش شود.
به گفته حجتی، یک هزار و 450 نوع گیاه دارویی در ایران شناخته شده که بیشتر آنها قابلیت استحصال ماده موثره داشته و حتی برخی از آن ها در شفای بیماری‌های صعب‌العلاج به کار می‌روند. البته توسعه کشت گیاهان دارویی در مزارع جزو اولویت‌های برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود. بنابراین می‌توان با کمک گرفتن از تکنولوژی اتریش، سرمایه‌گذاری در این حوزه را توسعه داد. به همین دلیل لازم است متخصصان اتریشی با اهل فن در ایران تعامل داشته باشند.
وزیر کشاورزی، جنگل‌داری، محیط‌زیست و شیلات اتریش نیز در دیدار با حجتی، از باز شدن راه تجارت با ایران بسیار ابراز خرسندی کرد و گفت: "خواسته من از شما این است که هنگام سفر رییس جمهوری ایران به اتریش با وی همراه شده و از نزدیک، مناطق مختلف اتریش به خصوص کوهستان‌های تیرول را مشاهده کنید که اتفاقا زادگاه بنده نیز همانجاست."


آندره روپرشتر با بیان اینکه علاقه‌مندی‌های ایران و اتریش در زمینه پایداری محیط‌زیست و مدیریت جنگل‌ها بسیار به هم نزدیک است، افزود: برای عملیاتی شدن این همکاری‌ها لازم است کارگروهی متشکل از نمایندگان ایرانی و اتریشی تشکیل شود تا در زمینه‌های مختلف کارها را پیش ببرند.
روپرشتر ادامه داد: اگرچه در بحث گیاهان دارویی می‌توانیم از متخصصان ایرانی یاد بگیریم، اما کشور ایران در تولید زعفران، پسته و خرما پیشرو بوده و بالاترین کیفیت را در دنیا دارد. ضمن اینکه در تولید میوه نیز ایران از اتریش پیشی گرفته و می‌تواند بهانه خوبی برای گسترش همکاری و انتقال تجربیات دوطرف باشد.
وزیر کشاورزی، جنگل‌داری، محیط‌زیست و شیلات اتریش با ابراز تعجب از اینکه در ایران میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی خارج از فصل در بازار وجود دارد، گفت: در این زمینه ما حرفی برای گفتن نداریم چون محصولات اینچنینی معمولا در سرزمین اتریش، در اردیبهشت ماه قابل برداشت است.
حجتی در پاسخ به این بیان روپرشتر عنوان کرد: تنوع اقلیمی ایران موجب شده که توانایی تولید محصول در فصول مختلف فراهم باشد. به عنوان مثال، اکنون مناطقی در کشور دمای هوا در سردترین حالت خود قرار داشته و در عین حال مناطق دیگری نیز وجود دارند که برای تعادل دمایی از کولر استفاده می‌کنند.
در ادامه این نشست، معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی با ارائه سه پیشنهاد تجاری، خرسندی و استقبال وزیر کشاورزی اتریش را برانگیخت. عباس کشاورز گفت: از توانایی اتریش در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی به خصوص طی 2 سال اخیر آگاهیم. زیرا بسیار کارآمد، دقیق و موثر هستند. بنابراین قصد داریم که تولید این ادوات را با همکاری شرکت‌های دوطرف، در آینده دنبال کنیم. این ادوات با کمترین خاک‌ورزی و مزیت‌های دیگری که دارند، حتی عملکرد تولید محصولات را بالا می‌برند.
دومین پیشنهاد معاون وزیر در ارتباط با واردات بذر از اتریش بود. کشاورز عنوان کرد: در سال جاری، توسط یکی از ایرانیان مقیم آن کشور، 5 رقم گندم و جو به ایران وارد کردیم. اینها همگی ارقام مطلوبی بود و درخواست داریم که برای مبادله ارقام بیشتر با کمک کشاورزان، اقدامات لازم انجام شود.
کشاورز اضافه کرد: به طور کلی کشاورزی ایران به دو گروه تقسیم می‌‌شود؛ نوعی که در دشت‌های حاصلخیز صورت می‌گیرد و نوعی که در کوهستان‌هاست و تولید بخشی از محصولات را بر عهده دارد. متاسفانه ایران در کشاورزی کوهستانی پیشرفته نیست. بنابراین قصد داریم از تجربیات اتریش در این زمینه استفاده کرده و این دانش را به مناطق مختلف ایران منتقل کنیم.
وزیر کشاورزی اتریش، در پاسخ به معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: قرار است در پایان نوامبر، نمایشگاه تخصصی کشاورزی در شهر ولز برگزار شود. بنابراین برای انتقال تجربیات ساخت تجهیزات از کشاورزان ایرانی دعوت می‌شود تا در این نمایشگاه شرکت کنند.

وی در مورد دو پیشنهاد دیگر معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: از انتقال هر اطلاعاتی که ایران در زمینه‌های مختلف کشاورزی از اتریش طلب کند، دریغ نکرده و در توسعه، پایداری و بخش‌های دیگر، آماده همکاری با ایران هستیم.
پس از پایان گفت‌وگوها و اظهار نظرات دوطرف، سند همکاری بین دو کشور به امضای وزیر جهادکشاورزی و همتای اتریشی وی رسید. در این هنگام، دو وزیر اظهار امیدواری کردند که با گسترش همکاری‌ها راهی برای پیشرفت و توسعه کشاورزی ایران و اتریش فراهم خواهد شد. ضمن اینکه وزیر اتریش بر یک طرفه نبودن این تجارت، تاکید داشت و معتقد بود که چیزهای زیادی وجود دارد که ما باید از ایران بیاموزیم.
در حاشیه این نشست، عباس کشاورز، معاون زراعت وزراتخانه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر مقایسه کیفیت بذرهای ایرانی و اتریشی گفت: اگرچه ما در ایران نیز بذرهای متنوعی را تولید می‌کنیم، اما بذرهایی که قرار است از کشورهای اروپایی وارد شود، خصوصیاتی دارند که در نوع داخلی نیست. به عنوان مثال، 5رقم گندمی که از اتریش درخواست کردیم، ضمن کیفیت بالا مقاوم به برخی آفات نیز هستند که بذرهای تولید شده در ایران چنین قابلیتی را ندارند.
کشاورز در پایان تاکید کرد: محققان ما برای رسیدن به تولید چنین بذوری حداقل به 20 سال زمان نیاز دارند
 
آخرین ویرایش:

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تشریح فرصتها و چالش‌های پیش روی گیاه شیرین‌بیان در کشور

تشریح فرصتها و چالش‌های پیش روی گیاه شیرین‌بیان در کشور

حسین کمالی سروستانی در هشتاد ونهمین نشست ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: گیاه شیرین‌بیان در دو عرض جغرافیایی نیمکره شمالی رویش دارد. این گیاه در کشورهای چین، افغانستان، آسیای میانه، ایران، ترکیه، سوریه و ایتالیا رویش تجاری دارد و صادرات آن به صورت گسترده انجام می‌شود.
وی افزود: رشد عمده این گیاه در کشور ما در گندمزارها و مزارع است که به صورت علف هرز و به صورت خودرو توسط کشاورزان برداشت شده و در اختیار کارخانه‌های تولید پودر و عصاره شیرین‌بیان قرار می‌گیرد.دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران، پراکندگی گیاه شیرین‌بیان را در استان‌های فارس، کرمانشاه، همدان، لرستان، آذربایجان، اصفهان، اردبیل، کرمان، خراسان شمالی و رضوی بیان کرد.وی در توضیح ریشه این گیاه گفت: ریشه گیاه شیرین‌بیان اندامی مورد استفاده برای تولید صنعتی است و میزان آن بسته به شرایط آب و هوایی، بارندگی و مقداری که هرساله برداشت می‌شود، متفاوت است.به گفته کمالی، خشکسالی سال‌های اخیر در کاهش برداشت ریشه گیاه شیرین‌بیان نقش داشته است.وی در خصوص صادرات ریشه خام گیاه شیرین‌بیان گفت: در سال ۱۳۱۴ ریشه خام گیاه شیرین‌بیان به میزان ۱۶۱ تن به کشور هند صادر شد. این روند تا سال ۱۳۵۱ادامه داشت. در سال ۱۳۴۴ اولین کارخانه تولید و صادرات پودر وعصاره شیرین بیان ایران تاسیس شد.دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین بیان ایران، افزود: در سال ۱۳۴۴ شرکت شیرین‌بیان زرقان در فارس تأسیس شد. سال ۱۳۵۰ تأسیس شرکت شیرین دارو و سال ۱۳۵۱ بهره برداری از شرکت ریشمک صورت گرفت.وی این سه شرکت را شرکت‌های پیشرو در تولید پودر و عصاره شیرین‌بیان ایران دانست و گفت: به دلیل خاستگاه ریشه شیرین‌بیان این شرکت‌ها در استان فارس شکل گرفته‌اند. چرا که ریشه شیرین‌بیان حجیم است و حمل و نقل آن هزینه بالایی دارد. در نتیجه ترجیحا در نزدیکی مبادی تولید کارخانه‌های آن احداث می‌شود.
عصاره شیرین بیان

۱۴ کارخانه فعال ایران در فرآورده‌های شیرین‌بیانکمالی، آخرین وضعیت کارخانه‌های مربوط در حوزه شیرین‌بیان را ۱۴ کارخانه عنوان کرد و ادامه داد: ۱۸ هزار و ۳۵۰ تن ظرفیت تولید سالانه پودر و عصاره شیرین‌بیان توسط این کارخانه‌ها است.به گفته وی، تعدادی نیز در سال آتی به بهره‌برداری می‌رسند. پس رقم اعلام شده کف ظرفیت تولید فعلی محسوب می‌شود.دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران، توضیح داد: نزدیک ۷۰ درصد ظرفیت پودر و عصاره شیرین‌بیان ایران در استان فارس واقع شده است و باقی در استان‌های کرمانشاه، اصفهان، کهگیلویه وبویراحمد و کرمان هستند.وی وضعیت صادرات کل عصاره شیرین بیان ایران را در ده سال ۸۴ تا ۹۳ به این صورت توضیح داد: در چهار سال اخیر مقدار صادرات میانگین شش هزار و ۶۰۰ تن را داشته‌ایم، اما هرساله با کاهش صادرات مواجه بوده و در سال ۹۳ به رقم ۵۹۰۰ تن رسیده است. ارزش مالی این معاملات هم از ۴۴ میلیون دلار در سال ۹۰ به ۳۳ میلیون دلار در سال ۹۳ رسیده است.کمالی تصریح کرد: از سال ۹۰ تا امروز روند کاهشی در این زمینه وجود داشته است. در سال جاری نیز به نظر می‌رسد این روند تا امروز پیشرفتی نداشته است.وی ایجاد ۱۴ شرکت در این حوزه را با مواد اولیه موجود در کشور نامتناسب دانست و گفت: تعدادی از شرکت‌ها بنا به ضرورت به واردات ریشه شیرین‌بیان روی آورده‌اند و بر اساس آن سعی کرده‌اند بخشی از ظرفیت‌ها را پوشش دهند تا به دنبال آن صادرات تولید هم صورت بگیرد.دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران، سهم صادرات پودر و عصاره شیرین‌بیان کشور را ۹۵ درصد فرآورده تولیدی بیان کرد و افزود: ۱۴ شرکت موجود در این حوزه عمده محصول خود را به صورت پودر و فرآورده حاصل از شیرین‌بیان به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.وی جایگاه ایران را در حوزه شیرین‌بیان مناسب دانست و افزود: گیاه شیرین‌بیان بعد از زعفران، بین کل گیاهان دارویی ایران در رتبه دوم قرار دارد. حتی اگر از بخش خودرو این مساله را بررسی کنیم گیاه شیرین‌بیان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.کمالی با توجه به این جایگاه در صادرات پودرعصاره شیرین‌بیان ایران درخواست کرد: نگاه ویژه‌ای در زمینه سیاست‌گذاری‌ها، برنامه ششم توسعه و به خصوص سند ملی گیاهان دارویی صورت گیرد.وی تاکید کرد: اتحادیه شیرین بیان ایران آمادگی دارد درصورت حمایت سازمان‌های مسؤول، بخش عمده‌ای از اهدافی را که برای گیاه شیرین بیان و فرآوری آن در سند ملی گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است، محقق کند.به گفته دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران، در چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی کشور، چهار گیاه به عنوان گیاه ملی معرفی شدند که یکی از آنها شیرین بیان بود. موارد دیگر انار، زعفران و گل محمدی بودند.وی سال ۸۳ را زمان تشکیل اتحادیه شیرین‌بیان معرفی کرد و گفت: این اتفاق حرکت با ارزشی محسوب می‌شود. چرا که صادرات امر پیچیده و سختی است و ما هر دو کار را با هم انجام دادیم؛ هم تولید صنعتی پودر وعصاره شیرین‌بیان و هم صادرات آنها که دو چالش بزرگ هستند.کمالی تأثیر پذیری تولید داخلی را از سیاست‌های داخلی مانند اثرات قانون هدفمندی، افزایش نرخ سوخت و غیره بیان کرد. همچنین در صادرات با روند رقابتی دشواری درسطح جهانی مواجه هستیم که سیاستهای داخلی مستقیما بر روی حفظ و یا کاهش آن تاثیرگذار است.وی گفت: اگر بازار صادرات از دست برود، رقیبان به راحتی اجازه بازگشت دوباره نخواهند داد. بنابراین درخواست ما این است که با توجه به جایگاه جهانی ایران، به‌ صورت ملی و بین‌المللی و باهماهنگی اتحادیه برای گیاه شیرین‌بیان و فرآوری آن برنامه‌ریزی شود.دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین بیان ایران، تاکید کرد: بازار داخلی هر کششی داشته باشد، ما پاسخگو هستیم و استقبال می‌کنیم. ما آمادگی داریم با فرهنگ‌سازی افراد و شرکتها را در جهت مصرف بیشتر پودر و عصاره شیرین‌بیان چه به صورت صنعتی و چه درطب سنتی ترغیب ‌کنیم.کمالی با اشاره به این که سالیانه حداقل یکی از شرکت‌های حوزه شیرین‌بیان به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب می‌شوند، افزود: این نکته نشان‌دهنده جایگاه این شرکت‌ها است که باید شرایط لازم و شایسته‌ای را داشته باشند.به گفته وی، گیاه شیرین‌بیان در طب سنتی، صنایع دارویی، غذایی، آرایشی بهداشتی، سیگار و سایر کاربردها مصرف دارد.دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران، این طیف ازمصرف را بیانگر اهمیتی دانست که این گیاه درسطح جهانی دارد و ما هنوز جای کار بسیاری در این خصوص و فرآوری مراحل بعد از پودر وعصاره داریم.وی ادامه داد: واقعیت این است که بیش از ۴۰ سال است که ما توانسته‌ایم پودر عصاره شیرین‌بیان را تولید کنیم.وی گفت: به نظر می‌رسد باید عزمی داشته باشیم که به بهبود این روند کمک کنیم. اگر حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی را به دنبال داشته باشیم، می‌توانیم تولید فرآورده‌های دیگر که ارزش بیشتری دارد را در دستور کار قرار دهیم.کمالی تصریح کرد: به لحاظ دانش و تجربیات موجود، شناخت خوبی در کارخانه‌های تولید فرآورده‌های شیرین‌بیان ایران وجود دارد که حمایت به ویژه از نظر امور پژوهشی و بهبود فناوری موجود برخی فرآورده‌های بعدی ستاد فوق ضروری است؛ به خصوص بخش دارویی این گیاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.وی در توضیح کاربرد دارویی گیاه شیرین‌بیان با توجه به اطلاعات یکی از تولیدکنندگان ژاپنی گفت: خصوصیات دوازده گانه‌ای که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های این گیاه را نشان می‌دهد، گویای تنوعی از ترکیبات شیمیایی است که در گیاه شیرین‌بیان وجود دارد.دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران گفت: این گیاه اهمیت جهانی دارد و کشورهای بسیاری بر روی آن تحقیقات گسترده صورت داده‌اند. عمده این کشورها امریکا، چین، ژاپن، کشورهای اروپایی وغیره هستند که همگی به نوعی مصرف‌کننده گیاه شیرین‌بیان هستند.وی ادامه داد: ما می‌توانیم با استفاده از این تحقیقات، انرژی خود را صرف بخشی کنیم که از طریق آن ارزش‌افزوده بالاتری به دست می‌آید.فرصت‌های گیاه شیرین‌بیان در ایران

بسته بندی ریشه شیرین بیان برای صادرات

کمالی فرصت‌هایی که گیاه شیرین‌بیان در ایران دارد را به این صورت بیان کرد: رویش یکی از بهترین واریته‌های شیرین‌بیان جهان با توجه به شرایط اقلیمی مناسب در ایران، قدمت صنایع پودر و عصاره شیرین‌بیان ایران و تجارت جهانی آن، ارزآوری صنعت شیرین‌بیان و موقعیت شاخص آن در میان گیاهان دارویی ایران (پس از زعفران) از جمله فرصتهای این گیاه در کشور محسوب می‌شود.وی دیگر فرصت‌های این گیاه را امکان تولید داروهای گیاهی و استفاده در طب سنتی، وجود متخصصین صنعت شیرین‌بیان، وجود بازار مناسب جهانی برای محصول پودر عصاره شیرین بیان ایران و دیگر فرآورده‌های مرتبط با حمایت و برنامه مشخص دانست.چالش‌های پیش روی گیاه شیرین‌بیانبه گفته دبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران، چالش‌های این گیاه در ایران شامل کمبود و روند رو به کاهش ریشه شیرین‌بیان (ماده اولیه)، افزایش قیمت ریشه شیرین‌بیان ناشی از افزایش نهاده‌های مرتبط مانند سوخت تراکتور، دستمزد کارگر، حمل‌ونقل به کارخانه، انبارداری و غیره است.وی در مورد دیگر چالش‌های این گیاه گفت: افزایش قیمت تمام‌شده ریشه خارجی این گیاه به دلیل ناهماهنگی سیاست‌های داخلی مانند اخذ ضمانت چهار برابر حقوق ورودی و قرار دادن ریشه در گروه کالایی ۱۰ برای ورود موقت رخ داده است. همچنین بالا بودن سود بازرگانی، افزایش نرخ ارز، بالا بودن مبنای نرخ گذاری گمرک ایران و غیره از جمله این موارد است، همچنین رقابت‌های جهانی نیز در این امر مؤثر است.
کمبود سرمایه در گردش مورد نیاز برای تأمین ریشه شیرین‌بیان، نبود طرح‌های الگویی کشت گیاه شیرین‌بیان ایران، کمبود نگاه جامع‌نگر (در قالب میز ملی و غیره) با توجه به سهم ایران در بازار جهانی، نبود بسته حمایتی برای حفظ و گسترش صادرات، عدم تمرکز فروش و بازاریابی در بازارهای جهانی از جمله موارد دیگری است که کمالی در بحث چالش‌ها به آن اشاره کرد.وی ادامه داد: پایین بودن سطح تکنولوژی پاره‌ای از صنایع تولید پودر و عصاره شیرین‌بیان، کمبود منابع مالی برای شروع و تکمیل فعالیت‌های تحقیقاتی درمورد کشت و فرآوری ریشه شیرین‌بیان، نبود حمایت برای انتقال فناوری روز، مشکلات ناشی از انتقال ارز و عدم ثبات نرخ ارز نیز چالش‌های حوزه شیرین‌بیان ایران است.راهکارهای چالش‌های موجود در حوزه شیرین‌بیاندبیر اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین‌بیان ایران، راهکارهایی برای چالش‌های موجود ارائه داد که شامل کمک به ایجاد پژوهشکده فرآوری محصولات ارزشمند دارویی و صنعتی از شیرین‌بیان ایران، زراعی قلمداد کردن گیاه شیرین‌بیان توسط وزارت جهاد کشاورزی و تخصیص بذر و سایر نهاده‌ها برای کشت و احیای آن، پرداخت تسهیلات بانکی مشابه سایر اقلام زراعی، سرمایه گذاری برای انتقال فناوری‌های نوین آبیاری برای کشت و احیای گیاه شیرین‌بیان به منظور استفاده بهینه از منابع آبی موجود و بومی کردن آنها، حمایت از انتقال فناوری روز برای فرآورده‌های دارای ارزش افزوده است.وی تخصیص زمین به کارخانه‌ها برای کشت گیاه شیرین‌بیان، ترویج کشت گیاه شیرین بیان با توجه به تجارب مشخص داخلی وخارجی اتحادیه شیرین بیان ایران، کمک به اصلاح سیستم بازاریابی از طریق تأسیس شرکت مشترک بازاریابی و فروش با مدیریت اتحادیه شیرین‌بیان ایران، کمک اطلاعاتی و پرداخت بخشی از هزینه‌های مشاوره و تحقیق بازار برای تأمین مواد اولیه به صورت مشترک از منابع خارجی، اقتصادی کردن مسیر ورود ریشه شیرین‌بیان از خارج از کشور، مشارکت دادن اتحادیه در تصمیمات کلان صنعت فناوری شیرین‌بیان (در قالب میز ملی و سایر جلسات مشابه ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی) را از دیگر راهکارهایی دانست که می‌توان در این حوزه برشمرد.

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
برگزاری سمپوزیوم بین المللی نعناعیان در ترکیه

برگزاری سمپوزیوم بین المللی نعناعیان در ترکیه

سمپوزیوم بین المللی نعناعیان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در شهر آنتالیای ترکیه برگزار می شود.
سمپوزیوم بین المللی نعناعیان در تاریخ آوریل ۲۰۱۷ مصادف با اردیبهشت ۱۳۹۶ در شهر آنتالیای ترکیه برگزار می شود.
این سمپوزیوم که توسط انجمن بین‌المللی گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی (GA) حمایت می‌شود قرار است با موضوع خواص دارویی و ترکیبات معطر گیاهان تیره نعناعیان شامل نعناع، آویشن، مریم‌گلی، بادرنجبویه، اسطوخودوس، مرزه، رزماری و … برگزار شود.
یکی دیگر از برنامه‌های این همایش برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات گیاهی (Botanical Expo) است.
زبان رسمی این سمپوزیوم، انگلیسی می باشد.
لازم به ذکر است این سمپوزیوم قرار بود در آوریل سال ۲۰۱۶ برگزار شود ولی طبق اعلام کمیته برگزاری به دلیل برخی مشکلات به آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی موکول شد.
هزینه های ثبت نام در سمپوزیوم به شرح زیر است:
هزینه ثبت نام عادی: ۴۰۰ یورو – هزینه ثت نام برای دانشجویان: ۲۵۰ یورو – هزینه ثبت نام روزانه: ۲۰۰ یورو
ثبت نام با تأخیر (پس از اتمام زمان تعیین شده، تا قبل از برگزاری سمپوزیوم):
هزینه ثبت نام عادی: ۵۰۰ یورو، هزینه ثبت نام برای دانشجویان: ۳۰۰ یورو – هزینه ثبت نام روزانه: ۲۵۰ یورو
ثبت نام در روز برگزاری سمپوزیوم:
هزینه ثبت نام عادی: ۶۰۰یورو، هزینه ثبت نام برای دانشجویان: ۳۵۰ یورو – هزینه ثبت نام روزانه: ۳۰۰ یورو
اساتید مدعو به عنوان سخنرانان ویژه به شرح ذیل می باشند:
Ferhat Celep از ترکیه
Bryan Drew از آمریکا
Regine Classen-Bockhoff از آلمان
Füsun Ertuğ از ترکیه
İhsan Çalış از قبرس
Alan Patton از انگلیس
Tuncay Dirmenci از ترکیه
Ben-Erik van Wyk از آفریقای جنوبی
راههای ارتباطی:
تلفن دبیرخانه سمپوزیوم: ۰۰۹۰۳۱۲۴۶۶۱۴۶۶
رایانامه:
kongre@bilkonturizm.com.tr

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال چکیده مقاله و ثبت نام در سمپوزیوم، به سایت رسمی این سمپوزیوم مراجعه کنید:
http://www.lamiaceae2016.org
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
از فروش گلاب کاشان به نام دودانگه تا وعده بهتر شدن در سال آینده

از فروش گلاب کاشان به نام دودانگه تا وعده بهتر شدن در سال آینده

گل محمدی و جشنواره آن مربوط به کاشان است اما چند سالی است که بنا به اظهارات و نظر کارشناسان مازندران در مناطق ییلاقی قابلیت برگزاری این جشنواره را دارد و می‌تواند میزبان و حتی تولیدکننده قدر و رقیب جدی برای کاشان و شهرهای آن در این زمینه باشد در این راستا دودانگه در مازندران مدعی تولید گل محمدی مرغوب‌تر از کاشان است و برای سومین جشنواره ملی گل‌محمدی و گیاهان دارویی امسال در روزهای 19 تا 21 اردیبهشت ماه امسال در روستای کندلک منطقه ساری برگزار کرد.

نخستین جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی در روستای کلیج‌کلای دودانگه در سال 95 با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و مسؤولان استانی برگزار شد که با بارش ناگهانی باران جشنواره خیلی زود به کار خود پایان داد.

دومین دوره این جشنواره نیز سال گذشته به مدت دو روز در روستای کندلک برگزار شد که شاهد تنها مسؤول آن مراسم به جز مقامات محلی یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بود.
این جشنواره سه دوره در روستای دودانگه ساری برگزار می‌شود اما موضوع جالب توجه آن استقبال بسیار زیاد هنرمندان و اهالی منطقه برای برپایی غرفه و نمایش دستاوردهای خود بود.
برگزاری این جشنواره ایده بسیار خوبی است و مهمانان و غرفه‌داران هم هر سال به امید اینکه سال آینده امکاناتش بهتر می‌شود به امید سال آینده می‌نشینند اما هر سال دریغ از پارسال است.
سومین جشنواره ملی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری در حالی به اختتامیه رسید که وقوع تگرگ برای دقایقی در پنجاه و دومین روز از بهار زمین را سفیدپوش کرد و همانند دوره نخست جشنواره را ناتمام گذاشت که البته مشکل این جشنواره فقط تگرگ نبود بسیاری از استقبال کنندگان این جشنواره با بیان اینکه گلی را در جشنواره ندیدم می‌گوید؛ شاهد بودیم گلاب کاشان به نام دودانگه برچسب زده و فروخته شد...
محمدرضا فتحی یکی از غرفه‌داران این جشنواره گفت: امسال در کمال حیرت شاهد مشکلات، کم و کاستی‌هایی زیادی بودیم و با حضور بسیاری از مسؤولان در هر سال هیچ توفیقی نکرد و مشکلات بزرگ و اساسی به چشم می‌آمد که موجب نارضایتی برخی مهمانان شد.

مشکل اساسی نداشتن سرویس بهداشتی بوده این جشنواره در حالی برگزار شد که تمهیداتی برای زیرساخت‌های آن اندیشیده نشد.
دستگاه کارت‌خوان نیز تنها برای روز دوم جشنواره به مدت دو ساعت فعال بود و تا پایان مراسم به‌‌صورت کامل قطع بود و مهمانان و غرفه‌داران را با مشکل جدی مواجه کرد.
غرفه‌دار دیگری گفت: موضوع دیگر این بوده که به غرفه‌داران اعلام کردند تعداد غرفه‌ها بیش از 100 باب تجاوز نمی‌کند ولی حدود 150 تا 200 غرفه اضافه کردند که با این کارشان موجب نارضایتی شده بود؛ لازم است برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری برای برگزاری این جشنواره ملی شود تا شاهد مسائل این چنینی نباشیم.

بخشدار منطقه دودانگه ساری درباره مشکل دستگاه کارت‌خوان، گفت: کارت‌خوان همراه اول مشکل داشت ولی برای ایرانسل مشکلی وجود نداشت.
جهانبخش عشوری با اعلام اینکه برای سال‌های آینده مشکلات حل می‌شود، افزود: برای سال آینده مشکلات زیرساختی حل خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر از غرفه‌ها، گفت: 160 غرفه دادیم و استقبال زیادی در این زمینه انجام شد ولی برخی افرادی که به ناچار از مکان‌های دور آمدند یا غرفه در اختیارشان قرار دادیم و یا اینکه اجازه دادیم محصولات خود را در معرض نمایش بگذارند و دست خالی برنگردند.
بخشدار دودانگه ساری تصریح کرد: با توجه به اینکه قرار بود این جشنواره به‌صورت مردمی برگزار شود اختتامیه جشنواره قرار بود با حضور استاندار مازندران و سپس به‌ دلایلی قرار بود با حضور سرپرست فرماندار ساری به کار خود پایان دهد که به‌دلیل شرایط جوی شاهد وقوع تگرگ بودیم که کسی فکرش را هم نمی‌کرد و ناگهان کف زمین را سفیدپوش کرد.
ندیدن گل محمدی و بازنشدن غنچه‌های این گل خوشبو نیز مسئله‌ای نبود که مردم نسبت به آن بی‌تفاوت باشند...
عشوری با اشاره به تأخیر در شکوفایی گل‌محمدی به‌دلیل سرمای هوا، اظهار کرد: در حال حاضر شکوفه‌ها در حال باز شدن هستند اگر برگزاری جشنواره را به پایان ماه مبارک رمضان موکول می‌کردیم امکان داشت شکوفه‌دهی به اتمام برسد به همین دلیل قبل از ماه رمضان برگزار کردیم.

وی یادآور شد: سال آینده جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی بعداز ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و مردم از نزدیک شاهد برداشت گل و گلاب‌گیری سنتی هستند.
بخشدار منطقه دودانگه ساری در مورد مشکل ترافیک منطقه، گفت: انتظار ما از مسؤولان استانی این است که از سمت سنگ‌بن به قارن‌سرا مسیر رفت و برگشت داشته باشند که با این کار مشکل ترافیک تا حدودی حل می‌شود.
سومین دوره جشنواره گل‌محمدی در دودانگه به پایان رسید و مهمانانی که از راه دور و نزدیک آمدند با دست پر و گلاب کاشان منتظر بهتر شدن جشنواره چهارم هستند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تاثیر یک گیاه دارویی در خلق و خو

تاثیر یک گیاه دارویی در خلق و خو

محققان دانشگاه کلرادو آمریکا برای اولین‌بار دریافتند که مصرف زنجبیل در تغییرات خلق‌وخو و قضاوت‌های اخلاقی موثر است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایکولوژی تودی، معمولا قضاوت‌های اخلاقی در انسان با احساس خوبی همراه نمی‌شود. مثلا هنگامی که در مورد حشرات سخن می‌گوییم ذهن ما به صورت ناخودآگاه با احساس انزجار مواجه می‌شود.
محققان در ادامه مطالعات پیرامون تاثیر مواد غذایی در قضاوت‌های اخلاقی به این نتیجه رسیدند که مصرف زنجبیل می‌تواند در کیفیت شناخت انسان از رفتار دیگران تاثیرگذار باشد.

پروفسور تریسی و همکارانش از دانشگاه کلرادو متوجه شدند که با مصرف زنجبیل، واکنش‌های اخلاقی افراد تغییر می‌کند.
محققان برای اثبات تاثیر زنجبیل در واکنش‌های اخلاقی از دو گروه داوطلبان خواستند که دو قرص‌ که یکی حاوی شکر و دیگر زنجبیل بود را مصرف کنند.
در این مطالعه هیچکدام از افراد تحت نظر نمی‌دانستند قرصی که خورده‌اند حاوی شکر بوده یا زنجبیل، بنابراین محققان ضمن آگاهی از وضعیت داوطلبان از آنها خواستند که پس از گذشت 40 دقیقه برای تاثیر زنجبیل، به تصاویر نامطلوب نگاه کنند.
پژوهشگران در ادامه متوجه شدند واکنش داوطلبانی که قرص حاوی زنجبیل را مصرف کرده بودند هنگام مشاهده تصاویر نامطلوب کنترل شده بود.
اما واکنش افرادی‌که به جای زنجبیل، شکر مصرف کرده بودند به مراتب شدیدتر از مصرف کنندگان زنجبیل بود.
محققان در پایان متوجه شدند که با مصرف زنجبیل احتمال مخالفت با مسائل در تضاد با میل شخصی کاهش می‌یابد.
 

*محیا*

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
سلام آقای مهندس
اینکه شرکت کنندگان خبر نداشتن قرصی که خورده اند حاوی زنجبیل بوده یا نه طعم زنجبیل که مشخصه
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مشارکت پژوهش گران باعث تسریع تدوين استانداردهای گیاهان دارویي

مشارکت پژوهش گران باعث تسریع تدوين استانداردهای گیاهان دارویي

مدیرکل اداره استاندارد استان یزد گفت: با مشارکت پژوهش گران مرکز تحقیقات کشاورزی استان و کارشناسان استاندارد يزد، تدوين استانداردهای گیاهان دارویي تسريع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد یزد، محمدحسین ماجدی اردکانی در بازدید مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد در جمع پژوهشگران حاضر افزود: در استان یزد تعداد زیادی کالاها و محصولات بومی وجود دارد که فاقد هرگونه استانداردی به‌ویژه استاندارد ملی ایران هست ،که به دلیل استقبال زیاد مردم جهت مصرف ،تدوین استانداردهای تحقیق محور امری ضروری است.
وی ادامه داد : شیرینی‌های یزدی،فراورده‌های کنجدی،ترمه و انواع گیاهان دارویی از این قبیل کالاها و محصولات هستند که استاندارد یزد و مرکز تحقیقات می‌توانند ابتدابه‌ساکن انرژی خود را به روی مواردی مانند،انغوزه،کتیرا و روناس با توجه به آزمایشگاه‌های موجود در استان متمرکز نمایند.
دبیر کارگروه استانداردسازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات استان یزد تصریح کرد: دوایری چنان ما،باید به فکر امنیت و سلامت غذایی کالاها و محصولات مصرفی باشند چراکه دسترسی به مواد غذایی سالم حق مردم است و دستگاه‌های مرتبط می‌توانند از طریق تدوین استانداردهای ملی و متعاقب آن بین‌المللی نمودن استانداردهای تحقیق محور به‌وسیله سازمان‌های جهانی استاندارد در این زمینه پیشتاز باشند.
ماجدی اردکانی در پایان عرایض خود گفت:افلاتوکسین سم مهلکی است و درصورتی‌که میزان آن در مواد غذایی کنترل نشود به پیکره جامعه صدمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند،و ازآنجایی‌که از میزان افلاتوکسین موجود در مواردی نظیر کنجد،گندم،پسته داروهای گیاهی و ..... که در انبارها نگهداری می‌شوند بی‌خبریم از تمامی متصدیان ذی‌ربط تقاضا داریم نسبت به شناسایی مورد ،استاندارد یزد را یارو یاور باشند.
علی‌رضا اسماعیل‌زاده،رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد نیز در این نشست گفت:این مرکز به‌منظور افتتاح دفتر استانداردسازی در خود، آمادگی کامل دارد و مطمئن هستیم پس از افتتاح این دفتر و ارتباطی که کارشناسان دو طرف با یکدیگر برقرار می‌کنند می‌توانیم نسبت به تدوین استانداردهای تحقیق محور و توسعه استانداردسازی در استان قدم‌های خوب و روبه جلویی با کمک یکدیگر برداریم .
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دهکده گیاهان دارویی با مساحت 13 هکتار در گالیکش راه‌اندازی می‌شود

دهکده گیاهان دارویی با مساحت 13 هکتار در گالیکش راه‌اندازی می‌شود

فرماندار شهرستان گالیکش گفت: دهکده گیاهان دارویی به مساحت 13 هکتار و با اشتغالزایی حدود 50 نفر در فاز نخست تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

حسین مایلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: را توجه به ظرفیت بالقوه شهرستان گالیکش در زمینه گیاهان دارویی، دهکده گیاهان دارویی با همکاری بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی در مساحت 13 هکتار و به صورت فازبندی در مدت سه سال به بهره‌برداری می‌رسد که فاز نخست آن با اشتغالزایی حدود 50 نفر تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.
وی درباره بیمارستان 91 تختخوابی افزود: این بیمارستان با رویکرد «توریسم درمانی» تا پایان دوره این دوره به بهره‌برداری می‌رسد و امید داریم بتوانیم زمینه حضور گردشگری را با راه‌اندازی این بیمارستان جذب کنیم.

* پنج کیلومتر از این مسیر را با اعتبار بیش از 3 میلیارد تومان مقاوم‌سازی و آسفالت کنیم
فرماندار شهرستان گالیکش با اشاره به رانش جاده گالیکش به فارسیان در سیل اخیر تصریح کرد: امسال مقاوم‌سازی و آسفالت مسیر سه روستا «کندسکوه»، «سیجان» و«یورت کاظم» انجام می‌شود و امید داریم پنج کیلومتر از این مسیر را با اعتبار بیش از 3 میلیارد تومان مقاوم‌سازی و آسفالت کنیم.
وی ادامه داد: مسیر پنج روستا از بخش «لوه» این شهرستان خاک‌برداری شده که امید داریم تا قبل فصل سرما آسفالت شود.

* مجموع خسارت گالیکش در حوزه کشاورزی بیش از 500 میلیون تومان است
مایلی درباره خسارت‌های ناشی از رانش و سیل اخیر شهرستان گفت: یک هزار و 426 پرونده خسارت‌دیده در حوزه کشاورزی تشکیل شد که از این تعداد 524 پرونده در سامانه سجاد به ثبت رسیده و کشاورزان 50 درصد از کمک‌های بلاعوض دولت در این حوزه را دریافت کردند، مجموع خسارت شهرستان در حوزه کشاورزی بیش از 500 میلیون تومان است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه واحدهای مسکونی خسارت دیده 713 پرونده مورد تایید واقع شده که از این تعداد 524 واحد مسکونی احداثی و 189 واحد مسکونی تعمیری است.
فرماندار شهرستان گالیکش تاکید کرد: 150 واحد مسکونی احداثی به بانک معرفی شدند که از این تعداد 110 پرونده قرارداد خود را منعقد کرده و هر پرونده 100 میلیون ریال کمک بلاعوض و 550 میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.
وی افزود: از 189 واحد مسکونی تعمیراتی نیز 122 واحد مسکونی به بانک معرفی شدند که 75 پرونده قرارداد منعقد کرده و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات مورد نظر را دریافت کردند.

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

آغاز پروژه تحقیقاتی گیاهان دارویی در دبیرستان شهید نصرالهی شهرستان ایلام​


پروژه تحقیقاتی گیاهان دارویی دبیرستان شهید نصرالهی آموزش و پرورش شهرستان ایلام با کشت ۷ نوع بوته گیاه دارویی آغاز به کار کرد.​
آغاز پروژه تحقیقاتی گیاهان دارویی در دبیرستان شهید نصرالهی شهرستان ایلام


به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام، پروژه تحقیقاتی گیاهان دارویی دبیرستان شهید نصرالهی آموزش و پرورش شهرستان ایلام به همت جمعی از اولیا‌ی این مدرسه آغاز که در آن ۷ نوع بوته گیاه دارویی کشت خواهد شد.

این گیاهان دارویی عبارتند از آویشن دنایی، آویشن شیرازی، مریم گلی، پونه، رازیانه، زوفا، بادرنجویه و رزماری که در گام بعدی سعی می‌شود زعفران به صورت مصنوعی نیز کشت شود.

این کار برای اولین بار در سطح کشور در یک مدرسه و با آموزش دانش آموزان به کمک اولیا در حال انجام است.

این طرح با همکاری اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ایلام انجام و در راستای گام بر داشتن در تحقق سند تحول بنیادین به ویژه در ساحت‌های تربیت علمی و فناورانه و تربیت اقتصادی و حرفه‌ای است که امید آن می‌رود با انجام این کار گامی عملی و موثر در این راستا برداشته شود.

گفتنی است با توجه به اینکه این گیاهان دارویی هرکدام خواص مختص به خود دارند در صورت مثمر ثمر بودن این پروژه تحقیقاتی، در آینده در سطح وسیع‌تری دنبال خواهد شد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

برداشت و حمل گیاهان دارویی کتیرا و آویشن در شهرضا ممنوع شد​


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا گفت: برداشت و حمل محصولات جنگلی و مرتعی از جمله آویشن، آنغوزه و کتیرا باید با مجوز اداره منابع طبیعی انجام شود و برداشت بدون اخذ مجوز و پروانه معتبر از منابع طبیعی تخلف محسوب می‌شود.
برداشت و حمل گیاهان دارویی کتیرا و آویشن در شهرضا ممنوع شد


محمدباقر رئیسی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا اظهار داشت: طبیعت همواره از دخالت‌های انسان آسیب دیده است و برداشت گیاهان مرتعی باید با دقت و نظارت و در حد مجاز و به روش صحیح انجام شود تا اصل و ریشه گیاهان حفظ شود.

وی با بیان اینکه از ۳۳۰ هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان شهرضا ۱۷۶ هزار هکتار مراتع ییلاقی و ۱۰۰ هزار هکتار مراتع قشلاقی و روستایی است، افزود: در طبیعت استان اصفهان حدود ۲ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۳۰۰ گونه از این گیاهان خواص دارویی داشته و ۴۵ گونه گیاهی برای مصارف دارویی، خوراکی و ادویه‌ای از سطح جنگل‌ها و مراتع استان برداشت می‌شوند، این محصولات شامل انواع صمغ، شیرابه، ریشه، گل و میوه گیاهان طبیعی از جمله کتیرا، کلوس(برگ کرفس کوهی)، آنغوزه، باریجه، موسیر، کنگر است که بخشی از آن‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.





رئیسی بیان کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و نظارت بر تولید و برداشت اصولی از این منابع خدادادی و تداوم بهره‌برداری از آن، اقدام به ابلاغ سیاست‌ها و ضوابط مرتبط با حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل و مرتع کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا ادامه داد: برابر قوانین و مقررات، برداشت و حمل محصولات جنگلی و مرتعی از جمله آویشن، آنغوزه و کتیرا باید با مجوز اداره منابع طبیعی انجام شود و برداشت و حمل این گیاهان بدون اخذ مجوز و پروانه معتبر از منابع طبیعی تخلف محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به میزان کم بارندگی در سال زراعی جاری به کلیه همشهریان به ویژه بهره‌برداران، خریداران، رانندگان و سایر اقشار مرتبط با موضوع اعلام می‌شود، برداشت و بهره‌برداری این محصولات در سال جاری ممنوع و قرق است و با متخلفان طبق مقررات منابع طبیعی برخورد و محصول برداشت شده به نفع دولت ضبط و اعمال قانون می‌شود.





رئیسی با بیان اینکه سالانه حدود ۴ تا ۱۰ تن کتیرا از سطح منابع طبیعی شهرضا برداشت می‌شود و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، عنوان کرد: از خرید و فروش و حمل این محصولات طبیعی فاقد پروانه برداشت و مجوز حمل، خودداری شود و قبل از هر گونه اقدام در این خصوص به منظور کسب اطلاعات به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهرضا مراجعه کنید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا خاطرنشان کرد: علاوه بر گشت مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی توسط مأموران یگان حفاظت این اداره همیاران طبیعت نیز با منابع طبیعی همکاری می‌کنند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

کشت گل‌محمدی در 353 هکتار از باغات ساری​

مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به اینکه گلاب‌گیری در ۳۵۳ هکتار از مزارع این شهرستان انجام می‌شود، گفت: در سال قبل حدود ۷۷۹ تن گل تر از این اراضی برداشت شد.
کشت  گل‌محمدی در 353 هکتار از باغات ساری


سید اسماعیل علوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری، با اشاره به شروع کشت گل محمدی در شهرستان ساری، اظهار کرد: ۱۶ واحد گلاب گیری در منطقه دودانگه این شهرستان فعالیت دارند که ۱۳ واحد به شکل سنتی و ۳ واحد به شکل نیمه صنعتی فعالیت می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به پایین بودن هزینه تولید و نیاز آبی گیاه گل محمدی، تصریح کرد: درآمد‌زایی اصلی گل محمدی به صورت فروش گل تازه و تر است.

وی با بیان اینکه گل محمدی به صورت غنچه برداشت شده و به فروش می‌رسد، تصریح کرد: این محصولات در کارگاه‌های گلاب‌گیری به صورت سنتی و صنعتی تبدیل به گلاب می‌شوند.

علوی با اشاره به اینکه گلاب‌گیری در ۳۵۳ هکتار از مزارع این شهرستان انجام می‌شود و در سال قبل حدود ۷۷۹ تن گل تر از این اراضی برداشت شد، گفت: این شهرستان با کمبود واحد‌های گلاب‌گیری صنعتی رو‌به‌رو است و بیشتر واحدهای گلاب‌گیری این شهرستان سنتی هستند.

وی با اشاره به توزیع ۱۶ هزار و ۵۰۰ اصله نهال گل‌محمدی در شهرستان ساری، اظهار کرد: ۳۵۳ هکتار از اراضی شیبدار و بلا کشت منطقه دودانگه و چهاردانگه این شهرستان به کشت گل محمدی اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه گل محمدی با وجود اینکه کشتی آبی است، اما در برابر خشکسالی مقاوم است، افزود: با توجه به شرایط دمایی خاص، این گیاه در مناطق سردسیری و کوهستانی کشت شد.

علوی با اشاره به اینکه در هر هکتار تعداد یک‌هزار و ۷۵۰ اصله نهال گل محمدی کشت می شود، تصریح کرد: گل محمدی پس از کاشت از همان سال اول محصول می‌دهد اما از سال سوم به بعد محصول دهی آن اقتصادی می‌شود و میانگین برداشت از هر هکتار مزرعه گل‌محمدی ۲.۲ تن است.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان ساری در تولید گیاهان دارویی ظرفیت‌هایی بسیار خوب و توانمندی بالایی دارد، گفت: یکی از برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی در واقع توسعه گیاهان دارویی از جمله گل‌محمدی است.
 

Similar threads

بالا