خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

زنجان پتانسیلهای بالایی در زمینه آب و کشاورزی دارد



زنجان - خبرگزاری مهر: سفیر ژاپن در ایران گفت: استان زنجان از پتانسیلهای بالایی در زمینه های آب، کشاورزی، معادن و گردشگری برخوردار است. به گزارش خبرنگار مهر، کین ایچی کومانو عصر دوشنبه در چهارمین کارگاه آموزشی مهندسی رودخانه - جایکا در زنجان افزود: من در این سفر به صورت اجمالی در جریان آنها قرار گرفتم و طبق توافقات انجام شده با استانداری زنجان همکاری نزدیکی در قالب موافقتنامه های دو جانبه خواهیم داشت .
سفیر ژاپن در ایران در ادامه، وضعیت استان زنجان را از ابعاد مختلف مستعد مورد تحلیل قرار داد و افزود: استان زنجان از موقعیت ویژه ای برای سرمایه گذاری برخوردار است.
کومانو با اشاره به جریان شریانی آب های سطحی در استان زنجان، وجود آب های سطحی در استان زنجان را به عنوان یک مزیت مهم و قابل سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: استان زنجان از قابلیت های بالای در زمینه منابع آب و برق دارد.
وی تاکید کرد: مدیریت منابع آب های زیرزمینی تاثیر بزرگی در توسعه استان زنجان دارد.






۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آبیاری سنتی تولید خربزه را در خراسان رضوی کاهش داد

آبیاری سنتی تولید خربزه را در خراسان رضوی کاهش داد


آبیاری سنتی تولید خربزه را در خراسان رضوی کاهش داد

مشهد - خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی استاندار خراسان رضوی گفت: آبیاری اراضی کشاورزی به شیوه سنتی میزان بهره وری تولید خربزه را در استان به شدت کاهش داده است. به گزارش خبرنگار مهر، عباس نیاوند ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: کشت و آبیاری خربزه درشهرستان های تربت جام و تایباد به شیوه سنتی انجام می گیرد.
معاون برنامه ریزی استاندار خراسان رضوی گفت: خربزه کاران در گام نخست باید کشت های مکانیزه را جایگزین کشت های سنتی کنند.
وی ادامه داد: تجهیز اراضی به ویژه در تولید خربزه که محصول منحصر به فرد استان است به سیستم های آبیاری نوین می تواند بهره وری آب را افزایش دهد.
نیاوند گفت: با این حال خربزه کاران برای تغییر کشت و تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری تسهیلات کم بهره دریافت می کنند.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد با تغییر الگوی کشت در مزارع خربزه کیفیت محصول تولیدی افزایش یافته و دوره رشد محصول کاهش پیدا کرده و در اندک زمانی به بازار مصرف عرضه می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک به دلیل سنتی بودن کشت خربزه محصول تولیدی متفاوت از نظر رنگ، حجم و طعم با بازار عرضه می شود که بازار پسند نیست.
وی اظهار داشت: استفاده از ارقام پر محصول خربزه، کشت مکانیزه و آبیاری نوین می توان امیدوار بود که محصول بازار پسندی تولید خواهد شد.
در شهرستان تربت جام و خواف 28 هزار هکتار زیرکشت خربزه می رود.




۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احداث 135 سد با حجم ذخیره 27 میلیارد متر مکعب

احداث 135 سد با حجم ذخیره 27 میلیارد متر مکعب


احداث 135 سد با حجم ذخیره 27 میلیارد متر مکعب



معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: احداث 135 سد در کشور با حجم مخزن نزدیک به 27 میلیارد متر مکعب در حال انجام است. به گزارش خبرگزاری مهر، مجید سیاری با اعلام اینکه احداث 135 سد در کشور با حجم مخزن نزدیک به 27 میلیارد متر مکعب در حال انجام است، گفت: حجم کل مخازن سدهای در دست بهره برداری 43 میلیارد و 198 میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم سالانه این سدها 31 میلیارد و 402 میلیون مترمکعب است.
معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعداد سدهای در دست بهره برداری را 599 سد اعلام کرد و اظهار داشت: حجم کل مخازن سدهای در دست بهره برداری 43 میلیارد و 198 میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم سالانه این سدها 31 میلیارد و 402 میلیون مترمکعب است.

سیاری تصریح کرد: سدهای بزرگ در دست مطالعه نیز 271 سد با حجم مخزن 38 میلیارد و 347 میلیون مترمکعب و سدهای کوچک 69 سد با حجم 8 میلیارد و 310 میلیون مترمکعب است.




۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
120 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در دهلران هزینه می شود

120 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در دهلران هزینه می شود

120 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در دهلران هزینه می شود


ایلام - خبرگزاری مهر: نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: امسال 120 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در دهلران هزینه می شود. به گزارش خبرنگار مهر، علی عزتی ظهر سه شنبه در دهلران اظهار داشت: امسال 300 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای توسعه طرح پهای کشاورزی در حوزه آب و خاک شهرستان دهلران اختصاص یافته است.
وی مهمترین این طرح پها را ایستگاه پمپاژ برتش ، تجهیز و نوسازی اراضی دشت عباس پ، شبکه آبیاری دشت عباس و برقی کردن چاههای کشاورزی عنوان کرد.
عزتی ادامه داد: ایستگاه پمپاژ برتش با 90 درصد پیشرفت فیزیکی زمینه آبیاری دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایثارگران را فراهم می کند.
وی به تجهیز و نوسازی سه هزار و 500 هکتار از 20 هزار هکتار اراضی دشت عباس اشاره کرد و گفت: شبکه آبیاری فرعی دشت عباس با 30 درصد پیشرفت فیزیکی برای اراضی منطقه در حال اجراست.
نماینده دهلران با اشاره به ضرورت آبگیری سد دویرج به منظور توسعه بخش کشاورزی به برقی کردن چاه های کشاورزی پرداخت و گفت: از ۲۵۰ حلقه چاه کشاورزی در دهلران ۴۵ حلقه چاه برقی شده اند.
عضو کمیسیون کشاورزی افزود: امسال همچنین 120 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در دهلران هزینه می شود.



۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب‌ انبار "حاجی ‌محمد ابراهیم" در فهرست آثار ملی ثبت شد

آب‌ انبار "حاجی ‌محمد ابراهیم" در فهرست آثار ملی ثبت شد


آب‌ انبار "حاجی ‌محمد ابراهیم" در فهرست آثار ملی ثبت شد



یزد - خبرگزاری مهر: معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از به ثبت رسیدن آب ‌انبار حاجی محمد ابراهیم یزد در فهرست آثار ملی خبر داد.
ذات الله نیکزاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این بنا مربوط به دوران متاخر اسلامی (اواخر قاجار) است و وجه تسمیه آن نیز متاثر از نام بانی این آب‌ انبار است.​
وی افزود: مالکیت این بنا وقفی است و با مصالح آجر، خشت، سنگ، ملاط گل و گچ و ساروج ساخته شده و دارای عناصر تزئینی به صورت آجرکاری در نماهای ورودی و گنبد است.​
نیکزاد با بیان اینکه این اثر تاریخی به شماره 29978 به ثبت آثار ملی رسیده است، افزود: آب‌ انبارها نه تنها نقش بسیار مهمی در ذخیره آب و بهره ‌برداری از آب خنک داشته ‌اند بلکه سمبل آب و شهر و آبادی نیز به حساب می‌ آیند.​
وی عنوان کرد: ویژگی منحصر به فردی که این بنا نسبت به بناهای مشابه دارد، داشتن دو قسمت مجزای زرتشتی و مسلمان است که کمتر جایی به این مورد برمی ‌خوریم.​
نیکزاد همچنین در مورد مشخصات این بنای قدیمی افزود: ورودی بنا در ضلع شرقی واقع شده و دارای ایوانی است که سقف آن ضربی با قوسی جناغی است و در نماکاری انتهای ورودی هم لچکی‌ هایی به صورت خفته راسته جناغی کار شده و بعد از ایوان به محوطه ورودی می‌رسیم که سقف آن به دلیل استفاده از نور و روشنایی آب‌انبار روباز ساخته شده است.​
وی ادامه داد: این بنا دارای دو قسمت مجزاست که یک طرف آن برای مسلمانان و یک طرف هم برای زرتشتیان ساخته شده و در بالای قسمت انتهای ورودی مسلمانان سنگ نوشته‌ای وجود داشته که اکنون در سر جای خود نیست و در هر دو قسمت مسلمان و زرتشتی بعد از طی 29 پله به پاشیر می‌رسیم که دارای سقف گنبدی شکل چهار بخشی است.​
همچنین این بنا دارای چهار بادگیر چهار طرفه دو طرفه با پلان چهار ضلعی است که در چهار جهت اصلی احداث شده است و گنبد آب‌ انبار هم دارای تزئیناتی با آجرفرش است که به صورت جناغی‌ شکل، اجرا شده است.​
معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد نوع بهره ‌برداری اثر نیز اظهار داشت: از این آب‌انبار قبلا برای ذخیره آب مصرفی عابران به ویژه کشاورزان استفاده می‌شده است ولی هم‌اکنون بلااستفاده مانده است.
آب ‌انبار تاریخی و قدیمی حاجی محمد ابراهیم در شهر یزد در محله کسنویه قرار دارد.​

۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سالانه 18 میلیارد مترمکعب آب در کرمان تبخیر می شود

سالانه 18 میلیارد مترمکعب آب در کرمان تبخیر می شود


سالانه 18 میلیارد مترمکعب آب در کرمان تبخیر می شود


کرمان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب منطقه ای کرمان با اشاره به خشکسالی شدید در کرمان گفت: تنها در بخش تبخیر سالانه 18 میلیارد مترکعب آب در استان هدر می رود. سید محسن ثمره هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تداوم خشکسالی در کرمان گفت: در استان کرمان از 24هزار حلقه چاه، هزار و 200رشته قنات، هزار و 900 بند چشمه، 6.7 میلیارد متر مکعب آب استخراج می شود.
وی ادامه داد: متوسط بارندگی سالانه در استان کرمان 140میلیمتر است که در مجموع از 24.5 میلیارد متر مکعب آب سالانه 18میلیارد متر مکعب از آن به صورت تبخیر، 1.04میلیارد متر مکعب به صورت روان آب 3.85 میلیارد متر مکعب به صورت مستقیم و 1.75 میلیارد متر مکعب به صورت غیر مستقیم در سفره های آب زیر زمینی جذب می شود که با توجه به نزولات کم جوی و تداوم خشکسالی بایستی چاره ای اساسی اندیشیده شود.
هاشمی گفت: با توجه به وضعیت آبهای استان به دلیل اینکه در بخش صنعت آب کمتری استفاده می شود باید هر چه سریعتر استان را به سمت و سوی صنعت و صنایع سوق داد تا از این طریق از برداشت بی رویه آب جلوگیری شود.




۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نگین فیروزه ای ایران در آستانه نابودی/ کابوس سونامی نمک نزدیکتر می شود

نگین فیروزه ای ایران در آستانه نابودی/ کابوس سونامی نمک نزدیکتر می شود

نگین فیروزه ای ایران در آستانه نابودی
کابوس سونامی نمک نزدیکتر می شود



تبریز – خبرگزاری مهر: مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده غرب کشور گفت: با توجه به افزایش تبخیر آب دریاچه ارومیه و عدم انجام اقدامات جدی عملیاتی برای کنترل وضعیت هر روز به کابوس سونامی نمک و از بین رفتن کامل نگین فیروزه ای ایران نزدیک می شویم. رضا کهولی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ریشه خشکی دریاچه ارومیه اظهار داشت: خشک شدن این دریاچه از حدود 10 سال پیش و زمانی که ما به افتتاح سدها در این حوزه آبریز افتخار می کردیم شروع شد و طی چند سال اخیر به دلیل سوء مدیریتهای متعدد در کنترل این پدیده شکل بحرانی به خود گرفت و درحال حاضر وضع به گونه ای پیش می رود که هر روز بدتر از دیروز است.

وی تاثیر عوامل انسانی در بحران فوق را بسیار پررنگ خوانده و گفت: یکی از مهمترین عوامل انسانی در خشک شدن دریاچه سدهایی است که در حوزه آبریز دریاچه ساخته شده اند و عملا مسیر 15 رودخانه ای که قبلا به دریاچه می ریختند مسدود شده است همچنین هر سال میلیاردها مترمکعب آب برای کشاورزی در این حوزه مصرف می شود که مقداز زیاد آن هدر می رود که تمامی این عوامل سبب شده است که بالانس موجود در دریاچه بین آبهای ورودی و خروجی از بین برود و ابن بحران پدید آید و نزدیک به 60 درصد دریاچه تبدیل به نمکزار شود.

کهولی با بیان اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز نخبگان شهید فهمیده در این زمینه تصریح کرد: از حدود دو سال پیش این موضوع جزو الویتهای اساسی نخبگان منطقه قرار گرفت و با تشکیل کارگروه تغییر اقلیم و دریاچه سعی بر آن شد که با حضور استادان و نخبگان عوامل ایجاد کننده این بحران و راههای احیای این دریاچه مورد بحث قرار گیرد.

وضعیت دریاچه ارومیه اورژانسی است

به گفته وی در همین زمینه راهکاری مختلف از جمله جلوگیری از تبخیر آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان بارش برف و استفاه از تکنولوژیهای نوین فیزیکی تعدیل آب و هوا آماده و به مسئولان وزارت نیرو، سازمان آب منطقه ای ، محیط زیست و استانداری ارائه شد که در این راهکارها و بحثهایی که در کارگروهها مطرح شد بیش از 20 نفر استادان دانشگاههای منطقه و دانشگاه شریف و تعداد کثیری از نخبگان مشارکت داشتند.

مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده غرب کشور ضمن اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه شبیه یک مریض اورژانسی است تاکید کرد: مهمترین این راهکارها، طرح احیای دریاچه با استفاده از تکنولوژیهای نوین تعدیل آب و هوا بوده که این طرح با هدف تامین دو تا پنج میلیارد متر مکعب آب در مدت 9 ماه برای دریاچه ارومیه ارائه شده است.

وزارت نیرو سهم آب دریاچه را بدهد

وی بحث انتقال آب از حوضه های دیگر را رویاپردازی عنوان کرده و گفت: با توجه به اختلاف سطح موجود و فاصله بین این حوزه و اعتبارات کشور و دیگر عوامل عملا این پیشنهاد رویا پردازی است و حکایت سنگ بزرگ علامت نزدن است چرا که اگر ما مدیریت کارآمد صنایع آبی داشته باشیم نیازی به چنین رویا پردازیهایی هم نیست.

کهولی یادآور شد: در ابتدا وزارت نیرو باید سهم آب دریاچه را بدهد و سدهایی را که پدید آمدن این بحران نقش دارند باز کند و اگر می خواهیم با انتقال آب از ارس، کشاورزی دشت تبریز را احیا کنیم و یا به کشت و صنعتی که در شبستر افتتاح کرده ایم آب دهیم بهتر است این کار را به اسم دریاچه ارومیه انجام ندهیم.

مسئولان کاری جز مصاحبه انجام نداده اند

مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده غرب کشور با اشاره به ورود افراد غیر متخصص در کنترل بحران دریاچه تصریح کرد: این پدیده یک بحران زیست محیطی است و برای کنترل این بحران باید از نظرات نخبگان و استادان دانشگاهی بهره برد، اما در حال حاضر کنترل این بحران در اختیار افراد اجرایی و سیاسی است و در حال حاضر نخبگان منطقه آمادگی دارند بدون هیچ چشمداشتی با دولت همکاری کنند ولی متاسفانه تاکنون این فضا ایجاد نشده است.

وی افزود: مسئولان تاکنون برای نجات دریاچه کاری جز مصاحبه و جلسه انجام نداده اند و فراموش کرده اند که دریاچه با دستور نجات نمی یابد و در حالیکه ما در ایران توانمندی ارائه تکنولوژی نوین فیزیکی تعدیل آب و هوا را داریم مسئولان این توانایی را از روسها می خواهند.

به گفته کهولی هم اکنون مسئولان بیشتر وقت خود را صرف حل مشکلات تیمهای فوتبال می کنند و درحال حاضر ما به اعتمادی نیاز داریم که در اوایل انقلاب و دوران جنگ حضرت امام(ره) به جوانان داشت و افرادی چون باکریها در سایه همین اعتماد رشد کردند.

وی طرح احیای دریاچه با تکنولوژی نوین فیزیکی تعدیل آب وهوا را که توسط استادان دانشگاههای تبریز، شریف و نخبگان ارائه شده است در رفع بحران فوق موثر دانسته و افزود:قبلا از این تکنولوژی در مکزیک، قطر و آفریقا استفاده شده و موجب افزایش بی سابقه بارش شده است چرا که در این تکنولوژی نیازی به وجود ابر در منطقه هدف نیست و بیشتر تکیه بر ذرات کیهانی و ویژگیهای الکترو مغناطیسی دارد که مرحله اولیه این طرح انجام شده اما در حال حاضر برای انجام فاز طراحی و امکان سنجی نیاز به تامین اعتبار دارد که در حدود 10 ماه است معلق مانده است. فاز اجرایی این طرح 9 ماه پیش بینی شده و با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال قابل اجراست.

انتظار می رفت نمایندگان زودتر به ماجرای دریاچه ورود کنند
کهولی افزود: امیدواریم مسئولان در کنار بودجه های میلیاردی که در 13 سال گذشته برای تیمهای خارجی مخصوصا روسی و چینی در حوزه تعدیل آب وهوا هزینه کرده و می کنند از تیمهای داخلی نیز حمایتهای لازم را انجام دهند تا ضمن برخورداری از استقلال علمی در این زمینه، بتوانیم مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه را حل کنیم.

مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده غرب کشور مشکل دریاچه ارومیه را مسئله ای زیست محیطی و اجتماعی عنوان کرده و یادآور شد: نباید با این موضوع برخورد سیاسی، امنیتی، غیرتخصصی و احساسی کرد و باید اجازه داد توسط متخصصان و نخبگان مدیریت شود.

کهولی گفت: باتوجه به بزرگی این فاجعه مردم انتظار داشتند نمایندگان محترم زودتر وارد این قضیه شوند و به جای بهره‌برداری انتخاباتی از این قضیه، با فراخوان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست قضیه را بررسی و کنترل کنند که متاسفانه این موضوع خیلی دیر انجام شد و تنشهای ایجاد شده هم زمانی افزایش یافت که برخی در مجلس نجات دریاچه را ظلم به مردم ایران دانستند و این طرح را مصداق بی عدالتی خواندند و این نوع برخورد دل تمامی طرفداران محیط زیست در دنیا و کشور را به درد آورد.

وی یادآور شد: این اولین بار در تاریخ ایران است که مردم نگران محیط زیست خود و پیگیر احیای آن هستند و ما در این شرایط باید به جای برخورد سیاسی از این حمایت مردم تقدیر کنیم و در این راستا انجام اقدامات صحیح و اطلاع رسانی شفاف باعث کاهش نگرانیهاست.


۱۳۹۰/۰۷/۰۶
منبع : خبرگزاری مهر
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تولید باران با تابش‌های لیزری!
دانشمندان دانشگاه ژنو در تلاش برای تحت امر درآوردن طبیعت، توانسته‌اند با استفاده از یک لیزر قوی به ساخت قطرات آب در هوا بپردازند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این شیوه که « متراکم کردن آب با کمک لیزر» نام دارد می‌تواند در آینده اسرار چرخه‌های آب‌وهوا را آشکار کرده و به انسان در انتخاب مکان و زمان بارش باران کمک کند.

در حالی که شیوه بارور کردن ابرها پیش از این نیز وجود داشته، اما راه ایمنی برای ایجاد ابر محسوب نمی‌شود، چرا که در آن، جو را با ذرات کوچکی مانند یخ خشک و یدید نقره پر می‌کنند.

این مساله بدین معنی است که در زمان شکل‌گیری قطرات باران، مواد شیمیایی اغلب در محیط گسترده‌تری منتشر شده و می‌تواند به محیط، آسیب برساند.

این شیوه جدید لیزری کاملا متفاوت است، چرا که از سطوح رطوبت طبیعی و شرایط جوی برای ساخت قطرات آب استفاده می‌کند.

محققان پس از ساخت لیزر بزرگ متحرک، به نمایش شیوه جدید خود در سواحل رود «رون» در نزدیکی دریاچه ژنو پرداختند.

پس از 133 ساعت شلیک تابش یک پرتو نور لیزری شدید که منجر به ایجاد ذرات اسید نیتریک در هوا شد، محققان موفق شدند مولکول‌های آب را با یکدیگر ادغام کرده و قطرات را ایجاد کنند.

اگرچه باران واقعی، ساخته نشده اما دانشمندان بر این باورند که می‌توانند در آینده به دستکاری شرایط آب‌وهوایی پرداخته و حتی از وقوع بارندگی جلوگیری کنند.

ایده تغییر و کنترل آب‌وهوا جدید نبوده و در سال 1946 «وینسنت شائفر» به طراحی شیوه‌ای برای بارور کردن ابرها پرداخت که هنوز مورد استفاده است.

وی در شیوه خود از یخ خشک و یک یخ‌زدگی عمیق برای تولید بلورهای بسیار سردشده آب استفاده می‌کرد.

دولت چین در حال حاضر به اجرای بزرگترین سیستم بارور کردن ابر در جهان پرداخته تا در مناطق خشک و حتی شهر پکن بتواند باران ایجاد کند.
ایسنا - کد خبر 9006-06342
۱۲ شهریور ۱۳۹۰ ۱۷:۵5]
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ارائه روشی برای تهیه آب آشامیدنی با کمک نانولوله های کربنی
پژوهشگران انگلیسی در یک شبیه سازی رایانه ای توانستند امکان تهیه آب آشامیدنی از آب دریا با استفاده از فناوری نانو را ارزیابی کنند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری مهر، با توجه به افزایش تقاضای آب از سوی جامعه جهانی، تهیه آب آشامیدنی از آب دریا، یکی از مهمترین چالشهای انسان در دهه های آینده خواهد بود و فناوری نانو می تواند در این مورد راهکارهای موثری را ارائه کند.
در این راستا، گروهی از دانشمندان دانشگاه "استراثکلاید" در گلاسگوی انگلیس با استفاده از یک شبیه سازی رایانه ای احتمال واقعی دستیابی به این هدف را با کمک نانولوله های کربنی مورد ارزیابی قرار دادند.
این سیستم برپایه فرایند اسمز وارونه عمل می کند. در یک فرایند عادی اسمز، آب با غلظت کمتر محلولها از یک غشای نفوذپذیر عبور می کند و به سمت آب با غلظت محلولهای بیشتر (در مورد دریا، آب شور) حرکت می کند.
این درحالی است که برای به دست آوردن یک مسیر وارونه فشار بیشتری را به آب شور وارد می کنند، در این روش آب شور به طرف غشاء حرکت می کند و به این ترتیب نمک در یک طرف غشاء مانده و آب به طرف دیگر رفته و با آب آشامیدنی ترکیب می شود.
این روش، نمکزدایی آب را امکانپذیر می کند اما تولید فشار لازم برای این فرایند هزینه بالایی دارد و از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
بنابراین، این دانشمندان نانولوله های کربنی را وارد عمل کردند. این نانولوله ها آب را با کیفیت بهتری از نمکهای محلول جدا می کنند و میزان اثربخشی غشاء را افزایش می دهند.
در این سیستم، در هر بار، چندین مولکول آب می توانند با همان سرعت غشاهای سنتی از خلل و فرجهای بسیار ریز حاضر در بین اتمهای کربن عبور کنند، اما یونهای سدیم، کلر و سایر مواد معدنی نمی توانند رد شوند.
به این ترتیب، عملکرد سیستم بهتر می شود و فشار لازم برای عملکرد اسمز وارونه و در نتیجه هزینه فرایند نمکزدایی کاهش می یاید.
براساس گزارش آزونانو، برپایه این مدل شبیه سازی شده، با کمک نانولوله ها می توان برای اسمز وارونه به غشایی دست یافت که برای عبور مولکولهای آب 20 برابر قابلیت نفوذپذیری بیشتری دارد و برای دور کردن یونهای نمک، بسیار موثرتر از غشاهای فعلی موجود در بازار است.

خبرگزاری مهر
۱۵ خرداد ۱۳۹۰ ۱۶:۴۵
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: طرح ملي دانش آموزي نجات آب (داناب)، امسال به صورت سراسری و برای سه میلیون و 200 هزار نفر دانش آموز اجرا می شود.
"محمد حاج رسولي ها" شهریور ماه در گفت و گو با پايگاه خبري وزارت نيرو ، اعلام كرد: در حالي كه در سال 88 طرح فرهنگي نجات آب تنها براي 300 هزار دانش آموز در سطح كشور برگزار شده بود، اين تعداد پارسال به 600 هزار نفر رسيد. وي افزود: بنا بر برنامه ريزي هاي انجام شده، امسال رقمي نزديك به سه ميليون و 200 هزار نفر شامل اين طرح ملي خواهند شد. وي با بیان اينكه فرهنگ سازي در زمينه صرفه جويي آب و انرژي بايد از دانش آموزان آغاز شود، گفت: جامعه هدف امسال به سمت دانش آموزان است و طرح داناب امسال در سطح كشور به صورت سراسري اجرا خواهد شد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران تصريح كرد:همه مصرف كنندگان روزي دانش آموز بوده اند و در آينده نيز از ميان همين دانش آموزان، افراد متخصص بيرون مي آيند. به گفته وي، دانش آموزان قشري تاثير پذير و تاثير گذار هستند كه در آينده مي توانند آينده كشور را رقم بزنند و فرهنگ و ارزش هاي جديد را از ساير اقشار جامعه راحت تر بپذيرند. وي افزود: در گذشته تفاهم هاي خوبي با وزارت آموزش و پرورش انجام شده بود كه در سال جاري نيز اين تفاهم ها تمديد شده است و كارهاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.
وي گفت: نشريه ها، جزوه ها و انيميشن هايي آماده شده است كه قرار است به زودي در سطح كشور براي دانش آموزان منتشر شود.
و در پايان گفت: طرح نجات آب كار مفصلي است كه تازه آغاز شده است اما ما اميدواريم كه در سال 90 نتيجه خوبي به همراه داشته باشد
منبع: سايت خبري وزارت نيرو
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مرکز بین‌المللی تحقیقات و فناوری آبیاری و زهکشی در ایران تاسیس می شود
این مرکز به دنبال امضا و تبادل تفاهم نامه بین وزارت نیروی ایران و کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی و با هدف توسعه و بهبود توانایی های کشورها جهت دستیابی به امنیت غذایی، کاهش فقر و حفاظت از محیط زیست راه اندازی می شود.
مرکز بین‌المللی تحقیقات و فناوری آبیاری و زهکشی وابسته به کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) هفته آینده در تهران به بهره برداری می رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از سایت خبری وزارت نیرو، آیین راه اندازی مرکز بین‌المللی تحقیقات و فناوری آبیاری و زهکشی روز یکشنبه هفته آینده (24 مهرماه جاری) همزمان با شصت و دومین نشست سالانه کمیسیون بین‌‌المللی‌آبیاری و زهکشی (ICID) در محل موسسه تحقیقات آب ایران برگزار می شود.
این مرکز به دنبال امضا و تبادل تفاهم نامه بین وزارت نیروی ایران و کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی و با هدف توسعه و بهبود توانایی های کشورها جهت دستیابی به امنیت غذایی، کاهش فقر و حفاظت از محیط زیست راه اندازی می شود.
ماموریت این مرکز ارتقای فعالیت های تحقیقاتی در زمینه های علوم و فنون آبیاری و زهکشی با همکاری کشورهای عضو است.
براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران روزهای 23 مهرماه جاری تا اول آبان ماه 90 میزبان سه رویداد بزرگ آبی شامل شصت و دومین نشست سالانه کمیسیون بین‌‌المللی‌آبیاری و زهکشی (ICID)، بیست و یکمین کنگره بین‌المللی آبیاری و زهکشی و هشتمین کنگره بین المللی آبیاری میکرو است.
سایت خبری وزارت نیرو - کد خبر 31300
۲۰ مهر ۱۳۹۰
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
معاون وزیر نیرو:رکورد ظرفیت سازی ذخیره آب در کشور شکسته شد
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: با فراهم شدن امکان ذخیره 12 میلیارد متر مکعب آب، رکورد ظرفیت سازی ذخیره آب در کشور شکسته شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا، 'محمدرضا عطارزاده' روز چهارشنبه در همایش سالانه مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور در مشهد افزود: این میزان حجم مخزن ذخیره یا به بهره برداری رسیده یا در مرحله آبگیری می باشد.
وی ارتقای کیفیت آب در حوزه شهری و روستایی را از جمله سیاستهای وزارت نیرو ذکر کرد و گفت: مدیران باید با تیم های مجرب اقدامات جدی تری در این زمینه انجام دهند.
وی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را اقدام موثری برای بهره وری بیشتر در حوزه آب بویژه در حوزه آب آشامیدنی و کشاورزی دانست و افزود: اقداماتی که در شورای عالی آب در زمینه توسعه شبکه ها در مزارع برای کاهش هزینه کشاورزان انجام می شود، بسیار مهم و تأثیرگذار است.
عطار زاده افزود: پس از توزیع آب، توسعه شبکه فاضلاب های کشور هم بر عهده مدیران آب و فاضلاب است که باید با مدیریت خوب و صحیح برای دستیابی به این اهداف، با سرعت بیشتر گام بردارند.
همایش سالانه مدیران عامل آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور به مدت دو روز در محل دائمی نمایشگاه های آستان قدس رضوی در مشهد در حال برگزاری است.
هدف از برگزاری این همایش، تعامل مدیران و مسوولان آبفا در زمینه های تخصصی و اجرایی و در اختیار قراردادن تجربه های موفق و معرفی الگوهای برتر در زمینه کارهای مدیریتی به منظور دستیابی به توسعه و پیشرفت بیشتر در مسائل مربوط به آب و فاضلاب کشور عنوان شده است.
ایرنا - کد خبر 30609092
۲۰ مهر ۱۳۹۰
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
معاون وزیر نیرو به ایسنا خبر داد: جزئیات توافق با وزارت اقتصاد برای حل مشکل مطالبات آب
معاون وزیر نیرو جزئیات کامل توافق جدید وزارت نیرو با وزارت اقتصاد برای دریافت مطالبات بخش آب از خزانه را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا، محمدرضا عطارزاده، درباره توافق جدید برای دریافت مطالبات شرکت‌های آب و فاضلاب از خزانه افزود: براساس آخرین توافقی که دوشنبه شب با مسوولان وزارت اقتصاد انجام دادیم، قرار شد ابتدا با جدا شدن حق انشعاب از حق آب بها در خزانه کل کشور، حق انشعاب به صورت مجزا و در هر استان بلافاصله گردش خزانه را طی کند و بدون این‌که برداشتی از آن در خزانه صورت گیرد، مستقیم به حساب شرکت‌های آب و فاضلاب واریز شود که سریع‌تر به دست مسوولان برسد.
وی در رابطه با توافق درباره‌ی سهم شرکت‌های آبفا از افزایش قیمت آب پس از هدفمندی یارانه‌ها که گفته می‌شد اصلی‌ترین دلیل به تعویق افتادن پرداخت مطالبات است، به ایسنا گفت: براساس توافق جدید، شرایط به صورتی شد که 70 درصد از افزایش قیمت آب به ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت به مردم برسد و اصل قیمت سابق آب به اضافه 30 درصد از افزایش قیمت را به حوزه‌ی آب برگردانند.
به گفته‌ی او، سرعت در پرداخت تعهد دیگر مسوولان وزارت اقتصاد به وزارت نیرو بوده است.
عطارزاده ادامه داد: امیدواریم مسوولان به تعهداتشان پایبند باشند و با سرعت بالا ظرف 48 ساعت مطالبات بخش آب از قیمت‌های جدید را پرداخت کنند.
معاون وزیر نیرو در رابطه با این‌که توافق جدید از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟ گفت: از نظر ما این توافق از همان دوشنبه شب قابل اجراست.
وی ابراز امیدواری کرد که با تفاهمی که بین وزارت نیرو و وزارت اقتصاد انجام شده، مشکل شرکت‌های آب و فاضلاب از بابت تاخیر در پرداخت ها حل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، یکی از بحث‌هایی که در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح می شد، این بود که شرکت‌های آب و برق با پول بیشتری که بابت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از مردم دریافت می‌کنند، بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه کنند، ولی با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، شرکت‌های آب و برق گله می‌کردند که نه تنها پول بیشتری به دستشان نرسید، بلکه پول حاصل از فروش آب و برق به مردم به جای این که در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد، به خزانه وارد شده و در این رهگذر سهم شرکت‌های آب و برق به گونه ای در خزانه بلوکه شده است یا دیر به دستشان می‌رسد.
در این زمینه مسعود خشایی - معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت آب و فاضلاب، نیز پیشتر به ایسنا گفته بود: شرکتهای ما کوچک هستند و حتی قبل از اجرای این قانون هم زیان‌ده بودند و با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می‌کردند که این مساله باعث شد اثرش روی ما خیلی بیشتر شود. شما کارمندی را درنظر بگیرید که با حقوق سر ماه خودش روزگار سر می‌کند و اگر حقوق این کارمند چند روز دیر شود، در مدیریت امور زندگی دچار مشکل می‌شود و شرکت‌های آب و فاضلاب هم نسبت به دیگر شرکت‌ها شکننده تر هستند و گلایه‌هایشان هم به همین دلیل بوده است.

ایسنا - کد خبر 9007-14539
۲۰ مهر ۱۳۹۰
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کمیسیون برنامه وبودجه بررسی کرد؛ *طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه و نجات آن *پیش‌نویس طرح اصلاح شیوه قانون‌گذاری در مجلس
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه روز گذشته خود علاوه بر بررسی « طرح اصلاح شیوه قانون‌گذاری در مجلس»، « طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه» را نیز مورد بررسی قرار داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: پیش‌نویس طرح اصلاح شیوه قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته این کمیسیون مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: کمیسیون مربوطه این موضوع کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی است.
قادری به بررسی موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم پیرامون طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه جهت نجات دریاچه اشاره کرد و گفت: طرح اولیه که توسط کارگروه مربوطه ارائه شده کاملا در تناقض است، زیرا به جای یکی دو ماده ، 22 ماده در نظر گرفته شده بود و به نظر می‌رسد که بیش‌تر مشرف بر حل مسائل و مشکلات کلی مرتبط با محیط زیست باشد.
این عضو کمیسیون برنامه وبودجه خاطرنشان کرد: این درحالی است که برای حل مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست و مسائل کلی محیط زیست، باید لایحه‌ای توسط دولت تقدیم مجلس شود.
وی با بیان اینکه مطرح شدن موضوعی با سرعت و مصوب شدن آن، خود ناقض بسیاری از قوانین دیگر است، گفت: این‌گونه مصوبات می‌تواند آثار و پیامد‌هایی داشته باشد، زیرا اگر با شتاب در مجلس این کار انجام شود نهایتا بار مالی سنگینی نیز در بر خواهد داشت. لذا نباید توقعات و انتظاراتی را ایجاد کنیم چراکه بودجه سالیانه چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون فرعی بررسی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه است و در کمیسیون اصلی ممکن است تصمیمات دیگری اتخاذ شود.
قادری با بیان این‌که سعی می‌شود بودجه مورد نظر برای نجات دریاچه ارومیه نیز در نظر گرفته شود، اظهار کرد: باید با حضور نمایندگانی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، وزارت جهاد کشاورزی،‌وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و کمیسیون ذی ‌ربط مجددا طرح بررسی شود و دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز جمع‌بندی را ارائه دهند تا تصمیم‌گیری شود.
وی در پایان بیان کرد: طرح اصلاح ماده 48 قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز به دلیل کمبود وقت به جلسه آینده موکول شد.

ایسنا - کد خبر 9007-14313
۲۰ مهر ۱۳۹۰
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
يونسکو درباره وضعيت سازه هاي آبي شوشتر توضيح خواست
ايرن: يونسکو بعد از ريزش پل تاريخي گرگر به عنوان بخشي از سازه هاي آبي شوشتر و ايجاد پل موقت روي نهر گرگر، با ارسال نامه اي به مسئولان پايگاه سازه هاي آبي شوشتر خواستار توضيحاتي درباره وضعيت اين سازه هاي آبي ثبت شده در فهرست آثار جهاني شد.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از ريزش بخشهايي از پل تاريخي گرگر در اثر بارندگي هاي اخير و به خطر افتادن حيات سازه هاي آبي شوشتر، يونسکو در نامه اي در مورد وضعيت سازه هاي آبي شوشتر توضيح خواسته است اين درحالي است که مجموعه تاريخي شوشتر که مدتي پيش به عنوان ميراث جهاني در فهرست آثار يونسکو به ثبت رسيده بود در شرايط نامناسبي قرار دارد.
ريزش اين پل که منجر به توقف عبور و مرور از روي پل و سبب بروز مشکلات ترافيکي در شهر شد مسئولان را بر آن داشت با ايجاد پل موقت بين بين بند گرگر و بند ميزان در فاصله 50 متري بند ميزان اين مشکل را به صورت مقطعي حل کنند. اما درحالي که پيش از اين گفته بودند اين پل تا قبل از نوروز 90 باقي مي ماند در آستانه نوروز دوباره اعلام کردند اين پل تا مرداد سال 90 پابرجاست.
با اعتراض انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي نسبت به ماندگاري اين پل، سازمان ميراث فرهنگي خوزستان و پايگاه شوشتر به صورت علني اعتراض خود را نسبت به اين موضوع اعلام نکرد چون مسئولان شهري معتقد بودند که اين پل براي حل مشکل ترافيک بايد پابرجا باشد.
از سوي ديگر روند کند مرمت پل گرگر و ريزش هاي جزئي باعث شده است تا عمليات مرمت پيشرفت خوبي نداشته باشد.
مجتبي گهستوني، دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا به خبرنگار مهر گفت: اکنون در قسمت شرقي رودخانه، تيرکهاي برقي کار گذاشته اند که براي روشنايي پل کاربرد داشته است و پايگاه شوشتر متعهد شده بود، اين تيرکها جمع مي شود. اما اگر قرار است اين پل جديد، موقت باشد چرا به تعداد تيرکهاي برق افزوده شده است؟
وي وجود فاضلاب در محوطه تاريخي سازه ها را به همراه بوي مشمئز کننده عاملي براي فرار گردشگر از اين منطقه تاريخي دانست و گفت: قرار بود که اين فاضلاب نيز جمع آوري شود اما اکنون اين اتفاق هم نيفتاد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كشاورزان اقدام به آبياري زهكشي نكند، جريمه مي‌شوند

معاون وزير نيرو در امور آبفا تاكيد كرد: بي‌دقتي و بي‌برنامگي‌ها در مجموعه شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي كشور منجر به خدشه‌دار شدن اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در اين بخش شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، عطارزاده در همايش مديران عامل شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي سراسر كشور تصريح كرد: مجموعه آبفاي كشور در ارتباط با بحث‌هاي خصوصي‌سازي موفق عمل نكرده است.
وي با اشاره به اينكه به دليل موفق عمل نكردن آبفاي كشور در بحث خصوصي‌سازي، مجلس شوراي اسلامي مباحث مربوط به بستر حريم رودخانه‌ها را به شهرداري واگذار كرد، بيان داشت: هر چند اين موضوع برخلاف قانون است ولي بايد با خريد تضميني آب اين مساله را حل كرد.
وي با بيان اينكه با وجود تنظيم لايحه بودجه 91 هيچ پيشنهادي از سوي شركت‌هاي آب و فاضلاب روستايي و شهري سراسر كشور دريافت نشده است، با تعيين مهلت 20 روزه خواستار ارايه اين پيشنهادات در لايحه بودجه سال آينده كشور شد.
معاون وزير نيرو در امور آبفا با اشاره به چشم به راه بودن روستاييان كشور براي آبرساني روستاهاي خود با تانكر، گفت: ذخيره‌سازي 12 ميليارد مترمكعب آب براي كاهش اثرات خشكسالي در طول سال گذشته ركوردي در تاريخ حوزه آب كشور محسوب مي‌شود.
عطارزاده با اشاره به توسعه فاضلاب به منظور داشتن بهداشت و توليد آب در كشور، اظهار داشت: در حال حاضر سالانه 5 تا 6 ميليارد مترمكعب پساب ناشي از فاضلاب در كشور تصفيه مي‌شود كه بايد اين ميزان را تا حدود 16 ميليارد مترمكعب افزايش داد.
معاون وزير نيرو در امور آبفا ارتقاي كيفيت آب شرب كشور را از استراتژي‌هاي آينده وزارت نيرو دانست.
وي از توسعه آبياري زهكشي براي پايين آوردن هزينه كشاورزان خبر داد و افزود: براساس مصوبه دولت در صورتي كه كشاورزي اقدام به آبياري زهكشي نكند، جريمه خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه بايد نيازمندي‌هاي بهره‌برداري در بخش آب و فاضلاب كشور در كنار توسعه ديده شود، يادآور شد: در حال حاضر به دليل عدم لحاظ اين موضوع، بزرگترين مخازن كشور در جايي احداث مي‌شود كه راه دسترسي به اين مخازن سخت است.
معاون وزير نيرو در امور آبفا به نقش ايران در بعد بين‌المللي اشاره و از برگزاري همايش كميسيون بين‌المللي آبياري زهكشي در هفته آينده در تهران خبر داد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تجهيز 210 هزار هكتار از اراضي كشاورزي به سيستم زهكشي

مدير كل دفتر امور آب و خاك كشاورزي معاونت آب و خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي از اجراي210 هزارهكتار زهكشي در اراضي كشاورزي كشور تاكنون خبر داد و گفت: كمبود اعتبارات و نبود رديف اعتباري مستقل از مشكلات موجود در اجراي طرح‌هاي زهكشي است.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عليرضا پرستار با اشاره به اين‌كه در حال حاضر بين يك و نيم تا دو ميليون هكتار از اراضي كشاورزي كشور نياز مبرم به زهكشي دارند، گفت: با گسترش شبكه‌هاي آبياري نياز به زهكشي نيز به تبع آن ضرورت بيشتري پيدا خواهد كرد و اين ضرورت در اراضي با شيب كمتر بيشتر احساس مي‌شود.وي با بيان اين‌كه هدف از زهكشي در اراضي كشاورزي كه با ماندابي شدن روبه‌رو هستند، خارج‌كردن آب اضافي در اطراف ريشه گياه است تا تهويه‌ي خاك به سهولت انجام گيرد، افزود: اجراي پروژه‌هاي زهكشي داراي توجيه اقتصادي و اجتماعي فراواني است؛ زيرا در شرايطي كه تهويه‌ي خاك به خوبي صورت نگيرد، مراحل رشد گياه مختل شده و قطعا با كاهش محصول و يا خارج‌شدن اراضي كشاورزي از حيض انتفاع مواجه خواهيم شد.مدير كل دفتر امور آب و خاك كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي خاطر نشان كرد: بايد پذيرفت نه تنها منابع آب محدود است بلكه منابع خاك نيز از همان محدوديت برخوردار است و بحث امروز كشاورزي كشور، اصلاح خاك‌هاي داراي محدوديت است. اصلاح خاك‌هاي شور، قليا و شور قليا نيز از جمله اهداف اجراي پروژه‌هاي زهكشي به‌شمار مي‌رود.به گفته‌ي وي بيشترين سطح زهكشي زيرزميني اجرا شده در دست اجرا تاكنون در استان خوزستان با 141 هزار و 52 هكتار انجام يافته است.پرستار كمبود اعتبارات و نبود رديف اعتباري مستقل را از مشكلات موجود در اجراي طرح‌هاي زهكشي برشمرد.
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اورمیه - خبرگزاری دریا - اخبار دریاچه اورمیه :
وزیر نیرو در خصوص انتقال آب ارس گفت: بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین کشورهای همسایه که با رودخانه ارس هم مرز هستند، حقابه و سهم هر کشور مشخص شده که میزان آبی که از ارس برای حل مشکل دریاچه ارومیه منتقل می شود از آن قسمت است.
مجید نامجو در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: رودخانه ارس یک رودخانه مرزی است که بر اساس تفاهم نامه امضا شده با کشورهای همسایه 50 درصد از آن سهم ایران و 50 درصد دیگر سهم آنان است.
وی با اشاره به اینکه ما هنوز از سهم خود به طور کامل استفاده نکردیم، افزود: بر اساس پروتکل قبلی این حق ایران است که هر طور که بخواهد از سهم خود استفاده کند اما آنچه مهم است این که از این حقابه در کجا، چگونه و با چه مکانیزم و هزینه ای استفاده شود.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران دنبال این نیست که از سهم دیگران استفاده کند، خاطر نشان کرد: شاخص هایی وجود دارد که میزان استفاده از آب رودخانه ارس را برای کشورهای همسایه مشخص می کند و کاملا قابل کنترل است لذا هیچ کس به دنبال این نیست که از سهم دیگری استفاده کند.
نامجو در پایان یادآور شد: انتقال آب از حوزه ارس و آذربایجان غربی در درازمدت راهکاری است که وزارت نیرو برای حل مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه در نظر گرفته است.
منبع : http://www.basiran.ir
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
رییس محیط زیست عنوان كرد : سدها مشکلی برای دریاچه ارومیه ایجاد نکرده‌اند!

اورمیه - اختصاصی خبرگزاری دریا - اخبار دریاچه اورمیه :
رییس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که سدها مشکلی آبی برای دریاچه ارومیه ایجاد نکرده‌اند ومشکل دریاچه خشکسالی و برداشت آب کشاورزی است ،اماکارشناسان شرکت کننده در کافه خبر معتقدند که بر طبق آمار وزارت نیرو 27 درصد خشکسالی دریاچه ارومیه مربوط به سد سازی است . رییس سازمان حفاظت محیط زیست پتانسیل آبی دریاچه ارومیه را 6 میلیارد و هشتصد میلیون متر مکعب و پتانسیل آبی کل سدهای ایجاد شده و در حال ساخت را یک میلیارد و هشتصد میلیون متر مکعب عنوان می کند و می گوید که : سدهایی که بر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه ایجاد شده‌اند مشکلی را در رابطه با کم آبی این دریاچه ایجاد نمی‌کنند بلکه مشکلی که وجود دارد مربوط به خشکسالی و برداشت آب از این دریاچه برای کشاورزی است.پیش از این کشاورزی به صورت کشت دیم در این منطقه انجام می‌شد اما اکنون کشاورزی آبی با برداشت از رودخانه انجام می‌شود که با اصلاح روش‌های آبیاری و آبیاری نوین این مساله هم ساماندهی می‌شود.اما اسماعیل کهرم در کافه خبرمی گوید:چگونه است که دریاچه وان در ترکیه با فاصله ای نه چندان زیاد همانگونه فیروزه ای باقی مانده است . اما ما همچنان کاهش نزولات آسمانی را دستاویزکرده ایم تابسیاری از خطاهایمان دیده نشود . پیش از این 15 رودخانه دائمی به دریاچه ارومیه سرازیر می شد که تا کنون حدود 36 سد بر روی این رودخانه ها ساخته اند . در حال حاضر با ساخت 70در روی این رودخانه مواجهه هستیمببینید ما داریم از یک نعمت بی انتها از یک دریاچه عظیم حرف می زنیم که اگر به حال خود رها می شد یقینا هم کنون چنین مشکلی نداشتیم . این دریاچه از 100 درصد 64 در صد آن پایین است و 36 درصد آن بالاست .ما از یک مخزن عظیم حرف می زنیم .اگر این مخزن همان میزان آبی را دریافت می کرد که سابقا دریافت می کرد چرا باید از بین می رفت . جلوی ریزش آب را ما با ساخت سد ها گرفتیم . ما عاملهای انسانی . چرا وزارت نیرو با این حرفها اتهام را به گردن وزارت راه می اندازد و بحران را ناشی از احداث جاده شهید کلانتری می داند و بعد هم می گوید کشاورزی ناپایدار و بعد عدم بارش باران در انتها هم در گزارش خود27 در صد را ساخت سد عنوان می کند .در حالی که در آمریکا کتاب چاپ می کنند که چگونه سد ها را خراب کنیم و محیط زیستمان را نجات دهیم ما همچنان به ساخت سدهایمان افتخار می کنیم . به طور کلی 88 سد مانع از ورد آب به این دریاچه شدند . سدها اثرات مخرب و منفی برروی محیط زیست و اجتماع می گذارند . در حال حاضر گروهی زیست محیطی در امریکا توانسته اند دولت مرکزی و مقامات محلی را متقاعد نمایند که 430 سد کوچک و بزرگ را از روی رودخانه های آمریکا بر دارند . چگونه ما نمی بینیم و مهندسان ما نمی شنوند که در آمریکا از دهه ی 70 میلادی دیگر سدی ساخته نشده است . بیاییم به عنوان راه حل به این موضوع بیاندیشیم که اکو سیستم را به حال اولیه خود برگردانیم و این اولین گام باشد . ما اشتباهات زیادی کردیم .من در جلسه ای حضور داشتم که یکی از کارشناسان عنوان کرد سد هیچ تاثیری بر این بحران نگذاشته است و نخواهد گذاشت . بعد از جلسه من متوجه شدم این فرد خود کارمند وزارت نیرو است . می خواهم بگویم که کمی منصف باشیم و به نجات اکوسیستم و محیط زیستمان بیاندیشیم نه آنکه خود و یا وزارتخانه مان را از یک اتهام وارده مبرا نماییم .اگر چه که محمدجواد محمدی‌زاده بر خلاف نظر کارشناسان راه انتقال آب به دریاچه را کارساز می داندمعتقد است که نیاز آبی دریاچه ارومیه با انتقال آب از حوضه آبی کردستان و ارس به این دریاچه حل می‌شود افزود: پروژه انتقال آب از بخش کردستان تاکنون 15 درصد پیشرفت کرده است این پروژه در مجموع به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم یک پنجم آن سالجاری تامین شودو در کل انتقال میان حوضه‌ای آب به این دریاچه به 950 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اعتبار در هیات دولت مصوب شده تا در یک برنامه 5 ساله اجرا شود.
منبع : http://www.khabaryaab.com/News/401815.htm
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=1]زاینده رود کاملا خشک شد[/h]http://www.tazehayerooz.com/tag/%d8%b9%da%a9%d8%b3%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c-%d8%b2%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%af/

تداوم خشکسالی و کاهش جریان آب رودخانه زاینده در طول ماههای اخیر، سبب خشک شدن این رودخانه در محدوده اصفهان شد.
هم اکنون از مسیر ۳۵۰ کیلومتری زاینده رود از سراب تا پایاب،زاینده رود تنها در مسیر ۱۲۰ کیلومتری پس از خروجی سد زاینده رود جریان دارد و ۲۳۰ کیلومتر از این بستر خشک و بی آب است.
چندی قبل عده ای از کارشناسان با توجه به کاهش منابع آب و تداوم چندساله خشکسالی از فصلی شدن رودخانه زاینده رود خبر داده بودند و طی یک دهه گذشته دو بار بستر زاینده رود از شنیدن ترنم آب محروم مانده است.
کاهش ۶۰ درصدی حجم ذخیره سد زاینده رود از یک طرف و کاهش ۴۲ درصدی ورودی آب این رودخانه در مقایسه با ورودی بلند مدت باعث شده تا خروجی سد به شدت کاهش یافته و جریان زاینده رود به شهر اصفهان نرسد و نصف جهان از دیدار زنده رود محروم شود.
معاون بهره برداری و امور مشترکین شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در باره وضعیت منابع آب و رودخانه زاینده رود به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی استان بدلیل تداوم خشکسالی و کاهش شدید ذخایر و منابع آب استان، حداکثر صرفه جویی در منابع موجود در دستور کار قرار گرفته است.
غلامحسین حیدرپور افزود:بر اساس همین مصوبه تامین آب شرب و صنعت به عنوان اولویت تامین آب استان اتخاذ شده است و به بخش کشاورزی آب تحویل نمی شود.
وی اضافه کرد: آب تحویلی به بخش صنعت نیز به دلیل کاهش شدید منابع از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد تا در تامین آب شرب به عنوان اولویت اول مشکلی ایجاد نشود.
حیدرپور یادآور شد:با مدیریتی که سال گذشته بر منابع آب استان اعمال شد علاوه بر حفظ حیات رودخانه، بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی استان تامین شد اما تداوم خشکسالی و ضعف شدید منابع آب همراه با کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی، اجرای برنامه سال گذشته را در استان امکان پذیر نکرد.
وی در باره زاینده رود نیز اظهار داشت: هم اکنون دبی خروجی از سد زاینده رود بین ۱۸ تا ۲۰ متر مکعب در ثانیه است که این خروجی با هدف تامین آب بخش صنعت و تامین آب چاه های فلمن صورت می گیرد که با این دبی رودخانه از سد زاینده رود تا پایین تر از سد نکوآباد جریان می یابد، اما به شهر اصفهان نمی رسد.

تهیه و تنظیم از : www.TazehayeRooz.com
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 91 از 17 آبان‌ماه


راسخون : قائم‌مقام سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 91 از 17 آبان‌ماه خبر داد.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، ابراهیم خدایی قائم‌مقام سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد سال 91 از 17 آبان‌ماه خبر داد و مهلت داوطلبان برای ثبت‌نام را 8 روز اعلام کرد.

به گفته وی ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 91 از 17 آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا 25 آبان‌ماه ادامه دارد.

قائم‌مقام سازمان سنجش آموزش کشور زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال 91 را روزهای 26 تا 28 بهمن‌ماه اعلام کرد.

وی از افزایش تعدادی رشته بین رشته‌ای در آزمون کارشناسی ارشد 91 نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی ارشد سال 91 هنوز مشخص نیست

زمان اصلاح اطلاعات ثبت‌نامي آزمون كارشناسي ارشد، گفت: داوطلبان مي‌توانند در روزهاي 29 آبان تا اول آذر ماه نسبت به مشاهده و ويرايش اطلاعات ثبت‌نامي اقدام كنند.

وي با اشاره به برگزاري آزمون كارشناسي ارشد از 26 بهمن ماه 90، تصريح كرد: كارت ورود به جلسه آزمون در روزهاي 23 تا 26 بهمن ماه توزيع مي‌شود.

معاون سازمان سنجش در خاتمه در خصوص چگونگي برگزاري آزمون كارشناسي ارشد 91، افزود: فرايند برگزاري آزمون اين دوره نسبت به سال گذشته تغييري نكرده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تمامی زمینهای کشاورزی آبی تحت مدیریت آبیاری جدید قرار می گیرد

تمامی زمینهای کشاورزی آبی تحت مدیریت آبیاری جدید قرار می گیرد

رییس جمهور در بیست و یکمین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی:

تمامی زمینهای کشاورزی آبی تحت مدیریت آبیاری جدید قرار می گیرد

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی

تا زمانی که نظام ناعادلانه در جهان حاکم است و عده قلیلی می خواهند با تخریب محیط زیست و روابط انسانها سود بیشتری کسب کنند، تلاشها برای رفع مشکلات و بحرانهای موجود به نتیجه واقعی و نهایی نخواهد رسید.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد در افتتاحیه بیست و یکمین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی که با موضوع "بهره وری آب به منظور تامین امنیت غذایی" در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما با حضور مقامات مسئولان و کارشناسان بین المللی از داخل و خارج از کشور برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به همه این تلاشها احترام می گذارد چرا که معتقدیم این اجلاس از همه اجلاسهای سیاسی که در دنیا برگزار می شود و حاصلی برای بشریت ندارد مهمتر و اثرگذارتر بوده و آثار ماندگارتری برای ملتها خواهد داشت.
رییس جمهور آب را در میان تمامی امکانات و مخلوقات خدای متعال برای زندگی سعادتمند انسان، موضوعی محوری و حیاتی توصیف کرد و گفت: آب مظهر پاکی، نشاط، شادابی و جلوه زیبای رحمت خداوند است که در بسیاری از فرهنگها و تمدنها مقدس بوده، چرا که پایه و مایه حیات بشر است و در حقیقت تصور دنیای بدون آب انسان را وادار به تصدیق دنیای مرده و بی تحرک می کند.
رییس جمهور با طرح این سوال که با وجود اینکه خدای متعال استعداد و منابع لازم را برای همه انسانها در سراسر زمین برای زندگی سعادتمند قرار داده چرا دچار مشکل هستیم، گفت: حجم آب موجود در طبیعت برای زندگی متعادل و سعادتمند همه انسانها و نسلها کافی است، اما امروز با بحران جدی آب در جهان مواجه هستیم که باعث نگرانی همه شده است و این در حالی است که 100 سال قبل مشکلی به نام محدودیت آبی و یا توزیع نامناسب این منابع وجود نداشت.
احمدی نژاد دخالت مخرب و نامحدود در طبیعت و گسترش آلودگیهای محیطی را از عوامل به وجود آمدن بحران آب در جهان دانست و تصریح کرد: امروزه مصرف روز افزون انرژیهای فسیلی چرخه آب و هوا را دچار اخلال کرده و از همین رو در منطقه ای خشکسالی و در منطقه دیگر سیلهای ویرانگر به وجود می آید.
رییس جمهور استفاده نامناسب و اسراف گونه از منابع طبیعی و به ویژه آب را عامل دیگر به وجود آمدن بحران آب در جهان دانست و اظهار داشت: طی 100 سال اخیر که اندیشه سرمایه داری در بخشهای وسیعی از جهان حاکم شده، سرعت دخالت، تخریب و آلودگی طبیعت گسترش یافته و از تعادل خارج شده است.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین عامل بحران آب، اندیشه مصرف گرایی، سوداگری و سودپرستی می باشد، گفت: امروز 25 درصد آلودگیهای محیطی جهان توسط کشوری ایجاد می شود که حداکثر 5 درصد جمعیت جهان را دارد و هنگامی که از آنها خواسته می شود سیستمهای تولید خود را اصلاح و مصرف انرژی فسیلی را کاهش دهند با استفاده از قدرت سیاسی خود تقاضای همه ملتها را رد می کند، چرا که آنها تنها به دنبال سود حداکثری و نامحدود هستند و تغییر در این روش برای آنها به معنای افزایش هزینه تولید و کاهش سود است.
رییس جمهور با اشاره به اینکه سلطه گران برای کسب سود بیشتر مسابقه بی پایان مصرف را در جهان ساماندهی کرده اند و دائما برای ترویج مصرف بیشتر بدون آنکه برنامه ای برای مدیریت منابع طبیعی و حفظ و توزیع آنها داشته باشند تبلیغ می کنند، گفت: مبانی برنامه ریزی توسعه غالبا در جهت تخریب محیط و برهم زدن تعادل محیطی است که یک مسابقه بی پایان میان دولتها، ملتها و سرمایه گذاران برای مصرف بیشتر را ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: درمان اساسی مشکلات آب و سایر مشکلات بشری تغییر اندیشه و نظام حاکم بر جهان است، چرا که تا زمانی که اندیشه سرمایه داری بر دنیا حاکم است مسابقه برای مصرف و تخریب محیط ادامه خواهد داشت.
رییس جمهور با بیان اینکه در کشوری سالانه هزار تن مواد آلاینده طبیعت منتشر می شود در حالی که برنامه های بازسازی و محدودکننده کمتر از یک صدم آنها است و هرساله بر حجم مواد آلاینده در جهان با سرعت بسیار زیادی افزوده می شود، تاکید کرد: باید مصرف و دخالت در طبیعت را به طور ریشه ای کنترل کرد یعنی باید اندیشه و نظامی بر جهان حاکم شود که طبیعت و آب مقدس پنداشته شده و میان انسان و طبیعت رابطه متقابل حیات، زندگی و نشاط تعریف شود.
احمدی نژاد با بیان اینکه مبنا و ریشه نظام جدید جهانی باید عدالت باشد، تصریح کرد: تا زمانی که نظام ناعادلانه در جهان حاکم است و عده قلیلی می خواهند با تخریب محیط و روابط انسانها سود بیشتری کسب کنند، تلاشها به نتیجه واقعی و نهایی نخواهد رسید و گام نخست در این راستا تلاش برای تغییر نظام حاکم بر جهان است تا از طریق آن دخالت در طبیعت و تخریب آن کنترل شود و برای تحقق این هدف شاید لازم باشد همه مردم جهان صرف نظر از ملیت، زبان و رنگ برای تغییر این نظام تلاش کرده و فریاد بزنند، چرا که محیط زیست متعلق به همه ملتها است.
احمدی نژاد تلاش برای مدیریت مصرف میدانی آب در واحد سطح را گام مهمی برای تغییر شیوه های موجود عنوان کرد و با بیان اینکه امروزه بیشترین مصرف آب در دنیا مربوط به بخش کشاورزی می شود، گفت: در حال حاضر و در محیط اقتصادی، کشاورزی نمی تواند با بخش صنعت و خدمات رقابت موثری داشته باشد، چرا که متوسط سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در دنیا به مراتب کمتر از سرمایه گذاری در بخش صنعت و خدمات است که این معادله باید به نوعی دگرگون شود.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مصرف آب در بخش کشاورزی را دگرگون کنیم باید سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی داشته و قابل رقابت با سایر بخشها شود که به اجرا رساندن آن در اکثر کشورها نیازمند دخالت و پشتیبانی دولتها برای تغییر روشهای آبیاری در بخش کشاورزی است.
احمدی نژاد آموزش در کنار تغییر روشها را عاملی بسیار مهم و موثر برای مدیریت آب در بخش کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: یک باور عمومی در اکثر کشاورزان دنیا وجود دارد که تصور می کنند آب بیشتر، معادل محصول بیشتر است و باید با آموزش، این باور غلط را اصلاح کرد، چون در بسیاری از محصولات آب بیشتر موجب کاهش محصول می شود.
وی با تاکید بر معرفی شیوه های جدید آبیاری در بخش کشاورزی، افزود: بنا بر این است که تا آخر برنامه پنج ساله تمامی زمینهای کشاورزی آبی را تحت مدیریت آبیاری جدید قرار دهیم.
وی تصریح کرد: آبخیزداری یکی از مهمترین اقداماتی است که برای مدیریت منابع آبی باید انجام شود که این کار در بسیاری از کشورها به موضوعی مهم تبدیل شده و در ایران هم دارای اهمیت است.
وی با بیان اینکه استعدادهایی که خداوند در طبیعت برای زندگی بهتر انسان قرار داده بی نهایت است که تاکنون کمتر از یک صدم این استعدادها کشف شده است، گفت: در هر منطقه ای از کشوری اگر اندیشه ها را فعال و مشارکت عمومی برای مدیریت مصرف آب سازماندهی شود و حساسیت تک تک انسانها نسبت به این موهبت الهی تحریک گردد، ابتکارات و خلاقیتهای فراوانی برای استفاده بهینه از آب بروز خواهد کرد.
رییس جمهور با بیان اینکه هر کس برای مدیریت بهتر آب تلاش می کند در حقیقت برای حیات انسانی تلاش کرده و کاری مقدس انجام داده است، گفت: باید فضایی برای تبادل تجارب میان کشورها گشوده شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این تبادل تجربیات همکاری کامل با ICID و کشورهای عضو داشته باشد.
وی اظهار داشت: امروز هر کس در هر کجای دنیا اندیشه، ابتکار و راهی را ارائه کرده و مدیریتی را اعمال کند که حتی یک لیتر آب، بهتر و مناسبتر مصرف شود، اندیشه، برنامه و عمل او مقدس است.
دکتر محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خدای متعال عالم را برای انسان خلق کرد و شرایط را در آن به گونه ای در تعادل قرار داد که انسان بتواند زندگی سعادتمند، آرام و مرفه را برنامه ریزی کند، گفت: خداوند همه نیازهای بشر را در هستی قرار داده و روشن است که در میان همه مخلوقات خداوند، برای زندگی انسان آب موضوعی محوری و حیاتی است./


http://www.iana.ir/detailed_news.aspx?news_id=24586
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
روشی برای تصفیه آبهای زیر زمینی با استفاده از فناوری نانو

روشی برای تصفیه آبهای زیر زمینی با استفاده از فناوری نانو

مجری یک طرح تحقیقاتی گفت:
محققان کشور با استفاده از نانو ذرات آهن روشی را برای تصفیه آبهای زیر زمینی ارائه کردند


به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری مهر، مهندس علیرضا رخشا گفت: نانو ذرات آهن خالص یا "زیرو ولنت" از یکسو به دلیل برخورداری از سطح فعال و خاصیت کاهندگی شیمیایی بسیار بالا و از سوی دیگر به دلیل اندازه بسیار کوچک امکان نفوذ و مهاجرت مسافتهای طولانی در اعماق خاک وجود دارد از این خاصیت می توان برای حذف آلودگی آبهای زیرزمینی و همچنین پسابهای صنعتی استفاده کرد.وی به روش استفاده از نانو ذرات آهن برای تصفیه آبهای زیرزمینی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این ذرات در یک مایع توزیع و پایدار شوند با تزریق این محصول از طریق چاهکهایی در یک نقطه از زمین، منطقه ای موثر برای تصفیه آب ایجاد می شود.

رخشا با بیان اینکه این چاهکها می‌تواند در فواصل مشخصی از چاه یا قنات برداشت آب ایجاد شود، ادامه داد: این چاهکها باید به نحوی تعبیه شود که محل برداشت آب را احاطه کند به این ترتیب این چاهکها مانند یک سپر مانع از ورود آلودگی به داخل چاه می شود.وی در خصوص مزایای استفاده این روش فوق برای تصفیه آب خاطر نشان کرد: مزیت استفاده از این روش آن است که نانو ذرات آهن، عمل تصفیه و حذف آلودگی های موجود در آب را در عمق زمین انجام می دهد و دیگر نیازی به عملیات استخراج و سپس تصفیه آن در تصفیه خانه ها نخواهد بود.
به همین دلیل هزینه تامین آب بهداشتی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.مجری طرح ادامه داد: نانوذرات آهن خالص مورد نیاز در این فناوری به روش انفجار الکتریکی سیم (EEW) تولید می‌شود که یکی از اقتصادی ترین روشهای موجود برای تولید نانو ذرات فلزی و یا اکسیدهای فلزی است. در این فرایند با استفاده از ولتاژ و جریان بسیار بالا، سیم نازک فلزی طی یک انفجار در زمان بسیار کوتاه به نانو ذرات فلزی تبدیل می شود.رخشا با تاکید بر اینکه نانو ذرات آهن خالص قابلیت حذف آلودگی هایی از قبیل مواد آلی کلرینه، یونهای فلزی سنگین، رنگهای آلی و یونهای غیرآلی را دارد، اضافه کرد: همچنین با توجه به قابلیت بالای این محصول برای از بین بردن طیف وسیعی از آلودگیها می توان با تزریق نانو ذرات آهن به مخازن نگهداری پساب های صنعتی از آن برای تصفیه این پسابها هم استفاده کرد.




خبرگزاری مهر - کد خبر 1438689
۲۹ مهر ۱۳۹۰ ۱۶:۲۹
 

behrah

عضو جدید
اختصاص 350 میلیارد تومان به بخش آب از محل مازاد درآمد نفتی

اختصاص 350 میلیارد تومان به بخش آب از محل مازاد درآمد نفتی


وزیر نیرو از اختصاص 500 میلیون دلار به بخش آب از محل مازاد درآمدهای نفتی در سالجاری خبر داد و گفت: با دستور رئیس جمهور، 350 میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی به حساب وزارت نیرو واریز شد.
مجید نامجو در گفتگو با مهر در ارتباط با اقدامات و عملکرد وزارت نیرو در تامین آب شرب و آبرسانی به مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم گفت: به تازگی با دستور رئیس جمهور از خزانه منابع جدیدی برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب شرب اختصاص یافته است.
نامجو تاکید کرد: در بودجه پیش بینی شده است که 500 میلیون دلار از محل مازاد درآمدهای نفتی به آب روستایی تخصیص داده شود. وزیر نیرو اظهار داشت: خوشبختانه پس از اینکه رئیس جمهور دستور پرداخت منابع جدید برای آبرسانی به روستاها را داد، این منابع از سوی خزانه تامین و پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین در حال حاضر حدود 350 میلیارد تومان به وزارت نیرو برای تخصیص به آب روستایی پرداخت شده است. نامجو خاطر نشان کرد: هم اکنون مسئولان وزارت نیرو مشغول توزیع استانی و اختصاص این منابع بر اساس شاخص هایی که اعلام شد، هستند.
وزیر نیرو همچنین از اختصاص250 میلیارد تومان منابع جدید برای آب های مرزی خبر داد و بیان داشت: از 500 میلیارد تومان منابع مربوط به آب روستایی پس از ورایز350 میلیارد تومان به حساب وزارت نیرو، توزیع استانی آن مشخص و در حال واریز است.

 

behrah

عضو جدید
بارورسازی ابرها تأثیری در تغییر اقلیم ایران نداشت

بارورسازی ابرها تأثیری در تغییر اقلیم ایران نداشت


مدیر مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به طرح بارورسازی ابرها که در برخی مناطق کشور اجرا می شود: این طرح سالهاست که در یزد اجرا می‌شود اما به دلیل اینکه برای شرایط اقلیمی کشور ما کاربردی ندارد با وجود هزینه های بسیار تأثیری در اقلیم این مناطق نداشته است.
عباس رنجبر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر در تمام دنیا نحوه برخورد با پدیده های جوی و اقلیمی از رویکرد مدیریت بحران به مدیریت ریسک تغییر کرده است. اما در ایران به این موضوع توجه نمی شود و همواره پس از رخداد حادثه و بحران به فکر مدیریت می افتیم که در اغلب مواقع هم کاری از دستمان بر نمی آید.
رنجبر با اشاره به احتمال وقوع خشکسالی در جنوب کشور در سال جاری گفت: این وضعیت از هم اکنون بایستی در تمام برنامه ریزی های کلان کشور مد نظر قرار گیرد. با توجه به اینکه برای مناطق شمالی و شمال غربی هم سازمان هواشناسی ترسالی خاصی پیش بینی نکرده است و بارش ها در حد نرمال است مسئولان نباید معضل دریاچه ارومیه را نادیده بگیرند.
به اعتقاد رنجبر، برنامه ریزی برای مدیریت ریسک پدیده های جوی نباید بر اساس طرح های تحقیقاتی صرف باشد بلکه باید این طرح ها قابلیت عملیاتی شدن داشته باشند.
مدیر مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی در خصوی طرح ایجاد ناپایداری مصنوعی که از سوی رئیس سازمان محیط زیست چندی پیش برای رفع معضل آلودگی کلان شهرها در شرایط پایداری جوی مطرح شده است گفت: این طرح نیز ممکن است از جنبه تحقیقاتی مفید باشد اما به نظر نمی رسد عملیاتی باشد و در هیچ کجای دنیا تا کنون چنین طرحی اجرا نشده است.
به گفته رنجبر آلودگی هوا سه جزء اصلی دارد که شامل منبع انتشار، شرایط جوی و دریافت کننده هاست و بسیاری از کشور های دنیا با آن مواجه هستند اما در هیچ کشوری به غیر از ایران به جای سرمایه گزاری برای مقابله با عوامل انتشار به سرمایه گذاری برای تغییر شرایط جوی نمی پردازند.
وی افزود: ساده ترین و عملیاتی ترین روش برای کاهش آلاینده ها مهار سورسها و منابع آلاینده است به ویژه در شرایط فعلی که سازمان هواشناسی از حدود یک هفته قبل توانایی اعلام وضعیت جوی را دارد حداقل می توان به صورت مقطعی منابع انتشار آلاینده ها را کنترل کرد که متآسفانه در کشور ما حتی این ساده ترین اتفاق هم نمی افتد..
 

behrah

عضو جدید
ایران براثر تغییرات اقلیمی پرآب می‌شود!

ایران براثر تغییرات اقلیمی پرآب می‌شود!

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست ادعا کرد: ایران کشوری است که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی نه تنها کم آب نمی‌شود بلکه بر اثر تغییرات اقلیمی ظرف حدود 40 سال آینده متوسط بارندگی سالیانه در ایران از 250 میلیمتر به 560 میلیمتر یعنی بیش از دو برابر می‌رسد. عبدالرضا کرباسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بحث گرمایش جهانی بسیار جدی است و از سال 1900 میلادی تا کنون دمای کره زمین 5/1 درجه افزایش یافته است افزود: پیش بینی می شود تا سال 2015 میلادی دمای کره زمین یک درجه دیگر افزایش و تا سال 2050 مجموعاً دمای کره زمین 5 درجه افزایش یابد.
به گفته وی، البته افزایش دمای کره زمین باعث بالا رفتن میزان حداقل دما می شود و بر روی حداکثر دما تأثیری ندارد. کرباسی با بیان اینکه واژه گرمایش جهانی درست نیست و باید به جای آن تغییرات اقلیم را به کار برد اظهار داشت: متأسفانه از چند سال پیش که بحث تغییرات اقلیم در ایران مطرح شده است به دلیل نبود نیروی کافی متخصص در زمینه هوا و اقلیم در کشور تحت تأثیر نظرات کارشناسان دیگر کشورها تصور می شود که ایران به دلیل تغییرات آب و هوایی در سال های آینده کم آب تر می شود در حالیکه بنده از سال 1380 تا کنون به کرات اعلام کرده ام بر اساس نقشه های تغییرات اقلیم ایران بر اثر این تغییرات پرآب می شود نه کم آب.

به گفته وی، بر اثر تغییرات اقلیمی ظرف حدود 40 سال آینده متوسط بارندگی سالیانه در ایران از 250 میلیمتر به 560 میلیمتر یعنی بیش از دو برابر می رسد.
معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: البته در حال حاضر نیز در همین شرایطی که همه دم از کم آبی و بی آبی در کشور می زنند طبق آمار وزارت نیرو سالیانه بین 15 تا16 میلیمتر افزایش بارندگی داریم اما به دلیل نداشتن مدیریت صحیح بر منابع آب همواره با کمبود مواجه هستیم.

کرباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایران 400 میلیارد متر مکعب ریزش برف و باران وجود دارد گفت: از این مقدار تنها 130 میلیارد متر مکعب آن مصرف می شود و حدود 270 میلیارد متر مکعب آن از طریق رودخانه ها به خلیج فارس و دریای خزر ریخته می شود یا وارد سفره های آب زیر زمینی می شود.
به گفته وی، از این 130 میلیارد متر مکعب 110 میلیارد متر مکعب آن دربخش کشاورزی مصرف می شود وتنها 20 میلیارد متر مکعب آن برای 70 میلیون نفر جمعیت و صنایعی که در آنها آب مورد استفاده است مصرف می شود.
به اعتقاد کرباسی، این موضع نشان دهنده عدم مدیریت منابع آب در کشور است و اینکه بخش عمده ای از منابع آبی در کشوربه دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی های روز دنیا درآبیاری و کود دهی صرف مصارف کشاورزی می شود که با اصلاح این روش ها می‌شود به راحتی نصف این 110 میلیارد متر مکعب آب راصرفه جویی کرد.



معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: درست است که ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده اما با این شیوه مدیریتی که روی منابع آب اعمال می کنیم کشور را به سمت خشکسالی مطلق می بریم و حتی با دو برابر شدن میزان بارندگی که در اثر تغییرات جهانی آب و هوا برای ایران تصور می شود باز هم با کمبود آب مواجه می شویم.
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
همایش ملی بحران آب و پیامدهای ناشی از آن اردیبهشت 91 در واحد فردوس


دکتر سید محمد داورپناه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه واحد فردوس : با توجه به وجود رشته‌های کارشناسی ارشد مهندسی آب در واحد فردوس همایش ملی بحران آب توسط این واحد با همکاری واحدهای نیشابور، کاشمر، گناباد و شرکت مشاورین آب پوی، شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری خراسان شمالی در شهرستان مشهد برگزار خواهد شد.وی افزود: محورهای این همایش شامل: بحران آب و مصارف صنعتی و شهری، بحران آب و استفاده از آبهای نامتعارف، بحران آب و استفاده از فناوریهای نوین، بحران آب و مدیریت منابع آب، تغییرات اقلیمی، خشکسالی و بحران آب ، بحران آب و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی آن، بحران آب و مسائل زیست محیطی و راههای مقابله با بحران آب است.اساتید و دانشجویان می‌توانند مقالات خود را حداکثر تا 15 فروردین 1391 به دبیرخانه همایش واقع در واحد فردوس ارسال نمایند. داورپناه افزود: اطلاعات جامع درباره این همایش در سایت همایش به آدرس WWW.Ferdowsiau.ac.ir موجود است​
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
http://www.www.www.iran-eng.ir/image/fa/back.gif
توانمندی کشور در اندازه ‌گیری دقیق مواد سمی در آب
پژوهشگران دانشگاه ارومیه با استفاده از نانو ذرات نقره روشی را عرضه کردند که می تواند مقادیر کم مواد سمی و خطرناک سیانید را در محیط های آبی اندازه گیری کند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری مهر، سیانید یکی از ترکیبات بسیار سمی است که در صنایع مختلف از جمله فرایند استخراج طلا از معدن، تولید آفت کش ها و رزین ها و انجام واکنشهای آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.
آلودگی منابع آبی با ترکیبات سیانید، یکی از معضلات مهم زیست محیطی محسوب می شود از این رو محققان روشهای مختلفی را برای اندازه گیری سیانید در منابع آبی ارائه کردند که از آن جمله می توان به سنسورهای حساس به سیانید اشاره کرد.
در حال حاضر بیشتر روشهای تشخیص سیانید از طریق "رنگ سنجی" بر پایه رنگهای آلی و قابل کاربرد در محیط های آلی استفاده می شود که در این راستا پژوهشگران دانشگاه ارومیه با اجرای پروژه تحقیقاتی با استفاده از نانو ذرات نقره سنسوری را برای اندازه گیری مقادیر کم سیانید در محیط های آبی عرضه کردند.
صلاح الدین حاجی زاده- مجری طرح در این زمینه توضیح داد: اساس این روش یک واکنش اکسایش میان نانو ذرات نقره و اکسیژن حل شده در حضور یون سیانید است.
وی با اشاره به مزایای این روش ادامه داد: روش عرضه شده ساده، سریع، حساس و ارزان است ضمن آنکه در این روش، نیازی به استفاده از حلال های آلی نیست.
مجری طرح با تاکید بر اینکه با این روش می توان مقادیر کم سیانید در محیطهای آبی را اندازه گیری کرد، همچنین یادآور شد: با استفاده از این روش می توان به سادگی و با چشم غیر مسلح و یا دستگاه اسپکتروفوتومتر به راحتی اقدام به تشخیص و اندازه گیری میزان سیانید در آب کرد.
خبرگزاری مهر - کد خبر 1567068
۱۴ فروردین ۱۳۹۱
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تشخیص مسیر جریان آب محقق شد
مخترع کشورمان موفق به طراحی و ساخت دستگاه لوله یاب آنتنی و تشخیص مسیر جریان آب شد.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از باشگاه خبرنگاران،فیروز اعظمی مخترع دستگاه لوله یاب آنتنی و تشخیص مسیر جریان آب در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران افزود: این دستگاه فلزیاب نبوده و فقط برای جانمایی شیر آلات مفقودی و فاقد علایم محلی به کار می رود.
وی گفت: دستگاه به محور برنجی و یا مهره برنجی شیر آلات حساس است جهت بهره برداری از آن نیاز به متخصص ماهر نبوده و هر اپراتوری با یک ساعت آموزش می تواند به راحتی از آن بهره برداری کند.
این مخترع تصریح کرد: استفاده از این دستگاه از حفاریهای غیر ضروری، اتلاف وقت و هزینه جلوگیری غدده،خطای آن کمتر از 5 درصد است.
باشگاه خبرنگاران - کد خبر: 946040
 

behnaz68

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تولید آب آشامیدنی از فاضلاب توالت توسط بیل‌گیتس
ایسنا- سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی و مدیر عامل مایکروسافت این بار دست به سرمایه‌گذاری روی یک ابداع جدید زده که فاضلاب دستشویی‌ها را به آب آشامیدنی تبدیل خواهد کرد.«
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از دنیای اقتصاد، سارا های»، کارشناس نانوفناوری دانشگاه منچستر این ایده را مطرح و بیل گیتس بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. انتظار می‌رود این اختراع بتواند جان میلیون‌ها انسان را در جهان سوم نجات دهد.سارا های، بر این باور است که طیف جدیدی از مواد می‌توانند انرژی را از ضایعات انسانی استخراج کنند.اگرچه آب به دست آمده مانند آب‌های موجود در بطری‌های آب معدنی نیست؛ اما به گفته محققان، نتیجه آن می‌تواند در مناطق بدون آب آشامیدنی به حل مساله مرگ و زندگی کمک کند.به گفته های، در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد سوخت‌های زیستی در حال انجام بوده و انرژی زیادی در ضایعات انسانی وجود دارد. مواد مقیاس نانو به محققان در برداشت هیدروژن از این ضایعات و تبدیل آن به هیدرازین که سوخت موشک است، کمک می‌کند.وی بر این باور است که یک دستگاه داربست در برگیرنده مخلوطی از باکتری‌ها و نانوذرات فلزی با آب واکنش ننشان داده و هیدروژن مفید را استخراج کرده و باقیمانده پس از ***** مجدد به آب پاکیزه تبدیل خواهد شد.ایده دکتر های با همکاری دانشمندان امپریال کالج لندن و دانشگاه دورهام برای یک دستگاه تولید سوخت ارزان و تصفیه آب برای کشورهای در حال توسعه بر 2000 طرح دیگر پیروز شده و موفق به دریافت سرمایه اولیه 100 هزار دلاری از بنیاد بیل‌گیتس شده‌اند.این گروه در صورت نمایش کارکرد واکنش‌های شیمیایی مطرح شده در ایده آنها، سال آینده نیز یک میلیون دلار از گیتس دریافت خواهند کرد. این محققان قصد دارند نمونه پیش ساخت این فناوری را تا سال 2013 آماده کنند.
دنیای اقتصاد - کد خبر :296265
۲۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۱:۱۲
 

Similar threads

بالا