خبرها و تازه های علوم دام

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
ملکه زنبورها کدام است؟


محققان به درک تازه ای از ایجاد طبقات بین زنبورها رسیدند. به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، محققان دانشگاه آریزونا نشان دادند یک پروتئین مهم در مسیر ارسال علایم انسولین نقش مهمی در ایجاد طبقات (کاست) میان زنبورها ایفا می کند.یک زنبور ماده یا به ملکه تبدیل می شود یا یک زنبور کارگر. ملکه ها بزرگتر هستند و بیشتر از کارگرها عمر می کنند. زنبورهای ملکه، بارور و کارگرها اساساً عقیم هستند. ملکه تنها یک نقش دارد (تخمگذاری)، اما کارگرها به مراقبت از کندو، ملکه، لاروها و تهیه غذا می پردازند.
فلورین والشین (Florain Walschin)، استادیار پژوهش دانشکده علوم زیستی دانشگاه آریزونا گفت: نکته شگفت انگیز این است که زنبورهای عسل ماده (چه کارگر چه ملکه) از ژنوم یکسانی پدید می آیند. اما چطور یکی ملکه می شود و دیگری کارگر؟
کارگرها با غذایی که به لاروها می دهند، سرنوشت آنها را تعیین می کنند. میزان و ترکیب غذایی که لاروها دریافت می کنند، معین می سازد آنها ملکه می شوند یا کارگر. البته این نکته ای است که سالها همه آن را می دانستند. اما این که درون سلول دقیقاً چه اتفاقی می افتد، کاملاً مشخص نبود.محققان متوجه شدند مسیر ارسال علایم انسولین، نقش مهمی در این قضیه ایفا می کند. انسولین هورمونی است که در انسانها و بسیاری از حیوانات وجود دارد و پپتیدهای انسولین مانند در زنبورها نیز کشف شده اند. انسولین، گلوکز (قند) را از جریان خون به درون سلولها می راند تا در آنجا مورد استفاده قرار گیرد.محققان مانع ترشح یک پروتئین مهم در این مسیر ارسال علایم در لارو زنبور شدند. این پروتئین، گوهرمایه دریافت کننده انسولین (insulin receptor substrate) نام دارد و با رشد، تکامل و تولید مثل در موشها مرتبط است. محققان به لارو تغییر یافته، غذای ملکه را دادند، اما لاروها به زنبور کارگر تبدیل شدند نه ملکه. این ماده واسط (IRS) فقط یکی از اجزای فرآیندی است که سرنوشت نهایی یک زنبور را رقم می زند. چندین مولکول دیگر مانند DNA متیل ترانسفراز، جاونیل هورمون و یک پروتئین دیگر به نام TOR نیز در این قضیه نقش دارند.محققان در حال حاضر در صدد بررسی تعامل درونی چند عامل فوق هستند.

زنبورهای عسل به ویژه از نظر گرده افشانی محصولات کشاورزی، تولید عسل، موم و ژل رویال بسیار در اقتصاد نقش دارند. شناخت زیست شناسی زنبور در حفظ این صنعت و مقابله با معضلاتی مانند اختلال متلاشی شدن کندو (CCD) مهم است.محققان می گویند زنبورها یک سیستم الگویی مهم که می تواند به درک ما از زیست شناسی خودمان بیفزاید، فراهم کرده اند که به دانشمندان کمک می کند در مطالعات مربوط به سالخوردگی از آن بهره بگیرند. ظاهراً غیر از زنبور، الگویی مناسبتر برای این نوع پژوهشها وجود ندارد./
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
پوست انار خوراک دام را سالمتر می سازد



طبق اعلام محققان، پوست انار به جا مانده پس از تولید آب انار می تواند مکمل غذایی خوبی برای تغذیه دام باشد. به گزارش ساینس دیلی، پوست انار به جا مانده پس از تولید آب انار می­تواند مکمل غذایی خوبی برای تغذیه دام باشد.پوست میوه انار اثراتی چون افزایش وزن و ارتقای سلامت ناشی از برخی هورمون­ها و آنتی­بیوتیک­ها بدون آثار جانبی آن­ها را در پی دارد و محققان می­گویند گوشت چنین دام­هایی از آنتی­اکسیدان­های مفید زیادتری برخوردار خواهد بود.در این تحقیق به تاثیر مصرف فرآورده­های انار در مقابله با سرطان، عفونت­ها و دیگر بیماری­ها در انسان نیز اشاره شده است. بررسی­های جدید نشان داده­اند افزایش سطح آنتی­اکسیدان در جیره غذایی گاوها سبب افزایش سلامت آن­ها می­شود. طبق این تحقیقات، پوست انار به جا مانده در صنایع آب­میوه­گیری آنتی­اکسیدان بیش­تری نسبت به آب­میوه دارد که آن را برای مصرف گاوها مناسب می­سازد.محققان برای آزمودن این فرضیه به چند گوساله غذای معمول دام یا خوراک دام همراه با پوست انار دادند. پس از 8 هفته سطح آلفاتوکوفرول (شکلی از ویتامین E) خون گوساله­هایی که غذای آن­ها با پوست انار تکمیل شده بود، افزایش یافت. افزایش سطح این ترکیب ضمن پیشگیری از فساد گوشت، ماندگاری آن را در مغازه بیش­تر می­نماید.هم­چنین وزن گوساله­هایی که خوراک آن­ها حاوی پوست انار بود نسبت به گوساله­هایی که خوراک دام معمولی خورده بودند، افزایش بیش­تری یافت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

tnttn

عضو جدید
دستگاه رسم نمودار عصب عضله حیوانات آزمایشگاهی ساخته شد :



یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کرمان موفق به ساخت دستگاه رسم نمودار عصب عضله حیوانات آزمایشگاهی با عنوان صنعتی کیمو گراف استیمولاتور شد.

مبین آقاپور گفت: دستگاه کیمو گراف استیمولاتور آزمایشگاهی- آموزشی بعنوان نخستین دستگاه تمام دیجیتال برای فراهم کردن امکان رسم نمودار عصب عضله حیوانات آزمایشگاهی طراحی شده است.
مجری این طرح افزود: در این دستگاه میزان سرعت عملکرد به صورت دیجیتال تنظیم می شود.
آقاپور گفت: امکان استفاده از کمیو گراف مجزا یا استیمولاتور مجزا، ارائه قلم حرارتی بر روی دستگاه، رسم پیش بار و پس بار، تنطیم ولتاژ و فرکانس و عرض پالس، جابجایی استوانه بدون نیاز به قلم جوهری و تنطیم سرعت از 1 mm/sec تا 500 mm/sec از قابلیت های این دستگاه است.
مجری این طرح اظهار داشت: نمونه این دستگاه در کشور وجود نداشته و نمونه های خارجی نیز قابلیت محاسبه عدد بدون نیاز به تناسب بندی را نداشته اند.
وی گفت: برای ساخت این دستگاه بیش از 2 سال و نیم مطالعه شده و تمام قطعات آن ساخت داخل است.
 

tnttn

عضو جدید
کارگاه آموزشی ممیزی ایزو 22000 در شیراز برگزار خواهد شد




کارگاه آموزشی ممیزی ایزو 22000 طی روزهای 7 و 8 مهرماه سال 1390 توسط سازمان جهانی ایمنی غذایی در شیراز برگزار می گردد .

به گزارش خبرنامه بین المللی دامپزشکان ایران زمین ( www.vetnews.ir )بنابر اعلام کمیته اجرایی این کارگاه ، افرادی که دارای مدرک مبانی و مستند سازی ایزو 22000 می باشند،مدیران،پزشکان،کارشناسان صنایع غذایی،دامپزشکان،اساتید و دانشجویان می توانند در این کارگاه شرکت نمایند


.


مدرک این کارگاه توسط سازمان جهانی ایمنی غذایی (wfso) به زبان انگلیسی صادر می گردد که جهت تحصیل و کار در خارج از کشور نیز معتبر می باشد.این کارگاه همچنین برای دامپزشکان دارای امتیاز بازآموزی است . علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با دبیرخانه شیراز این کارگاه به شماره 8322687 و پیش شماره 0711 تماس حاصل فرمایند .





 

tnttn

عضو جدید
رخداد آنتراکس در قزاقستان
:

سازمان جهانی بهداشت حیوانات در گزارشی نسبت به رخداد بیماری آنتراکس در کشور قزاقستان هشدار داد . وزارت کشاورزی قزاقستان ، این رخداد را تائید نموده است .

این بیماری در تاریخ سی ام جولای سال جاری میلادی در این کشور شناسایی شده است اما گزارش شیوع آن در تاریخ 22 آگوست به سازمان جهانی بهداشت حیوانات رسیده است . بر اساس اعلام OIE ، شیوع بیماری در کل قزاقستان ، محتمل میباشد . تاکنون سه مورد از درگیری گاوها در این کشور شناسایی شده است که در هر سه مورد نیز دامها تلف شده اند .

با توجه به شرایط بوجود آمده ، مقامات دامپزشکی این کشور از روشهای قرنطینه ، کنترل تردد دامها در مرزهای داخلی این کشور و واکسیناسیون استفاده میکنند .
 

tnttn

عضو جدید
تمدن قديمي :



باستان شناسان عربستان سعودي با پيدا کردن حفره اي در اين کشور آثاري از اسب هاي اهلي شده به دست آوردند که قدمت آن بيش از 9 هزار سال پيش تخمين زده شده است. با اين کشف جديد تئوري اهلي سازي حيوانات که گفته مي شود به 5500 سال پيش و آسياي ميانه برمي گردد به چالش کشيده شده است.
 

tnttn

عضو جدید
وسیله‎ای که سگ را سرجایش می‎نشاند:



حکیم مهر - حتماً تا به حال شده است که مجبور شده‌اید از کنار یک سگ عصبانی عبور کنید، یا بدتر از آن شاید شده که سگی شما را دنبال کند‌. پیش از این وسیله‌های مختلفی برای مهار سگ در این مواقع ساخته شده‌اند. از جمله این وسایل اسپری فلفل است که البته هنوز غیر مضر بودن آن بر روی انسان به اثبات نرسیده است.
اخیراً ابزارهای جدیدی روانه بازار شده‌اند که با تولید صدا، سگ را ترسانده و باعث مهار آن می شوند. یکی از این ابزارها “داگ دیزر” نام دارد که حدوداً به اندازه یک ریموت دزدگیر ماشین بوده و با ایجاد صدایی بلند که البته خارج از محدوده شنوایی انسان بوده، باعث ترس سگ شده و به قول معروف سگ را سرجایش می نشاند.






برخی از کاربران این ابزار اعتقاد دارند که احتمال اثر این ابزار بر روی سگ صددرصد نیست، ولی با این وجود به دلیل راحتی کار ، بی ضرر بودن از همه مهمتر بی صدا بودنش برای انسان، بر دیگر ابزار ترجیح داده می‌شود. قیمت این وسیله ۳۲ دلار اعلام شده است و بر روی فروشگاه اینترنتی “آمازون” قابل خرید است.


 

tnttn

عضو جدید
ايجاد بزرگ‌ترين فارم پرورش بز اصيل شيري خاورميانه :




خبرگزاری فارس: رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از ايجاد بزرگ‌ترين مزرعه پرورش بز اصيل شيري نژاد سانن (Sannan) وآلپاين(Alpine) کشور و خاورميانه در روستاي خيره مسجد از توابع‌ بستان‌آباد به ظرفيت 10 هزار رأس بز مولد شیری خبر داد.
-------------------------------




به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان آذربایجان شرقی، مسعود محمديان با تشريح مشخصات کامل اين طرح اظهار داشت: به زودی کلنگ‌زني طرح پرورش بز اصيل شيري به نام پرورش بزداشتي آلپاين و سانن در شهرستان بستان‌آباد به وسعت 30 هکتار صورت مي پذيرد.
وي با بيان اينکه آذربايجان شرقي در منطقه تقريبا خشک و نیمه خشک قرار گرفته و با توجه به روند کاهش نزولات آسماني در متوسط بلند مدت افزود: همگام با محدوديت آب و خاک و عوامل تهديدکننده بخش کشاورزي، بر اين شده‌ايم تا با استفاده از تجربه کشورهاي پيشرو در توليدات کشاورزي، فعاليت جديدي را آغاز کرده تا با ميزان آب، علوفه و سرمايه‌گذاري کم‌تر در مقايسه با پرورش دام‌هاي بزرگ به پرورش بز شيري اقدام کنيم.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به اينکه اين طرح در چهار فاز با توليد 2 هزار و 500 راس دام مولد و 9 هزار و 900 تن شير خام و 50 تن گوشت قرمز صورت مي‌گيرد، ادامه داد: با راه‌اندازي اين واحد که با سرمايه‌اي بالغ بر 86 ميليارد ريال صورت مي‌گيرد براي 200 نفر به صورت مستقيم اشتغال ايجاد خواهد شد.
مشاور رئيس سازمان جهادکشاورزي استان در امور اتاق فکر نيز با اشاره به اينکه بز سانن و آلپاين از نژادهاي معروف شيري جهان هستند، گفت: زيستگاه اصلي آنها در دامنه آلپ بوده و با توجه به قدرت بالاي سازگاري اين نژادها‌، در حال حاضر در اکثر نقاط دنيا با اقليم‌هاي متفاوت پرورش مي‌يابند.
صمد زمانزاد قويدل با اشاره به اينکه اين بزها در يک دوره شيردهي از 250 تا 305 روز به طور متوسط يك هزار و 15 ‌تا يك هزار و 100 کيلوگرم شير توليد مي‌کنند، افزود: شير بز در مقايسه با شير انواع دام‌هاي اصلي به خصوص شير گاو از ويژگي خاص برخوردار بوده و از اين رو روز به روز استفاده از شير بز و فرآورده‌هاي آن در حال فزوني است.
وي به پايين بودن آب مصرفي توسط اين بزها اشاره کرد و افزود: به ازاي توليد يک کيلوگرم گوشت گاو 15 هزار و 400 ليتر آب مورد نياز بوده در حالي که براي توليد يک کيلوگرم گوشت بز حدود 4 هزار ليتر آب نياز است.
مزرعه پرورش بز اصيل شيري نژاد سانن و آلپاين کشور با مديريت اسماعيل قليزاده سروري در شهرستان بستان‌آباد ايجاد مي‌شود که طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته تاسيسات صنايع تبديلي آن در زميني به مساحت 500 متر مربع ساخته خواهد شد.
 

tnttn

عضو جدید
واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به اتحادیه دامداران از طریق فرابورس :



مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به این اتحادیه از طریق فرابورس خبر داد.

سعید سلطانی اظهار کرد: از زمانی که اختیار تنظیم بازار و شرکت پشتیبانی امور دام از وزارت کشاورزی گرفته شد این شرکت به شرکت واردات امور دام تبدیل شده است.

وی افزود: طبق دستور رییس جمهور مقرر شده شرکت پشتیبانی امور دام که به وزارت بازرگانی واگذار شده بود از طریق فرابورس به بخش خصوصی و اتحادیه‌ی دامداران واگذار شود که در این صورت تنظیم بازار گوشت و شیر تنظیم خواهد شد.
وی با اشاره به این که طبق برنامه باید820 هزار تن گوشت قرمز تولید شود، اظهار کرد: توانایی تولید در کشورمان بیشتر از این میزان است اما مرزهای کشورمان برای واردات گوشت منجمد قرمز و صادرات قاچاق دام زنده باز است.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد:‌علیرغم این که دولت مجوزی برای صادرات دام سبک نداده است گوسفندان ایرانی به صورت قاچاق به امارات صادر می‌شوند. همچنین گوساله‌های ایرانی از مرز غربی به ترکیه به صورت قاچاق صادر می‌شوند چرا که قیمت تولید در ترکیه بالاتر از ایران است.
به گفته سلطانی ظرفیت تولید یک میلیون و200 هزار تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد اما 40 درصد از ظرفیت تولید خالی مانده است.
وی تاکید کرد: اگر امکانات دولتی که قبلا به دامداران داده می‌شد نیز داده شود امکان تامین گوشت مورد نیاز داخلی را داریم اما اکنون بخش دولتی خود را به بهانه‌ی اجرای اصل 44 کنار کشیده است و شرکت پشتیبانی امور دام که مسوول تهیه نهاده‌ها به قیمت ارزان و تزریق علوفه در زمان گرانی و کمبود بود به یک شرکت تجاری تبدیل شده و خلا آن را دلالان و واسطه‌ها پر کرده‌اند.
سلطانی بزرگترین مشکل دامداران را عدم اجرای قانون عنوان و تصریح کرد: با وجود این‌که گوشت قرمز و شیر خام دو محصول استراتژیک تولیدی دامداران است اهمیت آن هنوز برای مسوولان مشخص نشده است در حالی که هزینه‌های تولید شیر و لبنیات هزینه محسوب نمی‌شود بلکه سرمایه گذاری است.چرا که کاهش مصرف شیر در جامعه هزینه‌های دارو و درمان افزایش می‌ِیابد.
وی گفت:‌ براساس ماده چهار قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت نباید یارانه شیر را قطع کند و یارانه‌های دولتی هر ساله نباید کمتر از سال گذشته‌اش باشد اما عملا یارانه شیر قطع شده است.
وی افزود: وعده‌های پرداخت اعتبارات و تسهیلات به جای پرداخت یارانه داده می‌شود در حالی که قانون هدفمندی یارانه‌ها است نه حذف آن.
سلطانی خاطر نشان کرد: با واردات بی رویه شیر خشک از سال 87 به دلیل صفر بودن تعرفه واردات و همچنین افزایش 20 تا 200 درصدی قیمت نهاده‌های تولید مسوولان همچنان پافشاری بر جلوگیری از افزایش قیمت شیر دارند.در حالی که سال گذشته به دلیل مشکلات متعدد در تولید 20 تا 25 درصد از میزان تولید شیر و گوشت کاسته شده است.
 

tnttn

عضو جدید
سامانه اطلاعات جغرافيايي بيماري‌هاي طيور
:




مدير كل دامپزشكي آذربايجان شرقي از آغاز به كار سامانه اطلاعات جغرافيايي بيماريهاي‌ طيور توسط اداره مراقبت و بررسي‌هاي اين اداره كل خبر داد.

به گزارش موج به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي آذربايجان شرقي، دكتر بهراد زنديه مدير كل دامپزشكي استان از راه‌اندازي و آغاز به كار سامانه اطلاعات جغرافيايي بيماريهاي‌ طيور توسط اداره مراقبت و بررسي‌هاي اين اداره كل خبر داد.



وي با اشاره به اينكه توسط اين سامانه كليه اقدامات بهداشتي در انواع واحدهاي مرغداري نظير وضعيت جوجه‌ريزي، گواهي‌هاي صادره براي حمل و نقل طيور، آمار تلفات، آمار وقوع بيماريها، شرايط بهداشتي و ... به صورت روزانه ثبت و قابل ارزيابي خواهد بود گفت: با توجه به تعداد و ظرفيت مجوزهاي صادره جوجه‌ريزي و با عنايت به گواهي‌هاي صادره براي بارگيري و حمل و نقل طيور به مقصد كشتارگاه‌ها كه همگي در اين سامانه ثبت خواهند گرديد، امكان تهيه گزارش‌هاي كاربردي مختلف در اين سيستم وجود خواهد داشت.
دكتر زنديه افزود اقدامات اوليه جهت راه‌اندازي اين سامانه از 3 سال پيش با ثبت مختصات جغرافيايي واحدهاي طيور در سطح استان آغاز و پس از تهيه سخت افزارها و نرم افزارهاي لازم به بهره‌برداري رسيده است.
شايان ذكر است، كه اين سيستم اطلاعات جغرافيايي به عنوان سيستم پايش برخط (آنلاين) بيماريهاي طيور عمل نموده و با اجراي اين سيستم شيوع و بروز بيماريهاي طيور قابليت تجزيه و تحليل كامل يافته و به اقدامات سريع بهداشتي در قالب واكنش سريع عملياتي سامان داده خواهد شد.
افزودني است كه سيستم اطلاعات جغرافيايي بيمارهاي دامي از سال 1376 در استان آذربايجان شرقي آغاز به كار نموده است.


 

tnttn

عضو جدید
قاچاق دام زنده ايران به امارات و تركيه :




خبرگزاری فارس: مديرعامل اتحاديه دامداران استان فارس با بيان اينكه 40 درصد ظرفيت توليد گوشت كشور خالي است، گفت:هيچ كنترلي در مرزها نمي‌شود، دام سبك غير پروار به امارات و تركيه به صورت غير رسمي و قاچاق مي رود و اين شكست بزرگي براي صنعت گوشت كشور است.




-------------------------------



ابراهيم حاج كلاهي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با انتقاد از واردات گوشت به كشور گفت: مصرف سرانه گوشت در كشور روزانه 30 گرم و حدود 10 كيلو و 850 گرم در سال است كه براي جمعيت كشور 820 هزار تن گوشت در سال كفايت مي‌كند.
مديرعامل اتحاديه دامداران استان فارس افزود: سالانه در كشور طبق آمارهاي وزارت جهاد كشاورزي 920 هزار تن يعني بيشتر از نياز داخل گوشت توليد مي‌شود و علاوه بر آن سالانه مقدار زيادي به صورت دام زنده و گوشت يخ زده نيز وارد كشور مي‌شود.
حاج كلاهي گفت: 100 ميليون واحد دامي در كشور وجود دارد كه به صورت كامل نياز داخل را تأمين و به نوعي خودكفايي در تأمين گوشت را رقم مي‌زند اما سالانه شاهد واردات بي‌رويه گوشت هستيم.
وي با انتقاد از سوء مديريت‌ها افزود: هيچ كنترلي در مرزها نمي شود، دام سبك غير پروار به امارات و تركيه به صورت غير رسمي و قاچاق مي رود و اين شكست بزرگي براي صنعت گوشت كشور است.
حاج كلاهي افزود: ورود غير رسمي از ايران به امارات و تركيه به دليل طعم و مزه عالي گوشت غير پروار است كه در اين كشورها قاچاقچيان به قيمت دو برابر مي‌فروشند.
وي افزود: علاوه بر آن به دليل عدم حمايت‌ها از سوي دولت 40 درصد ظرفيت توليد گوشت كشور خالي است در حالي كه ظرفيت موجود مي‌تواند سالانه يك ميليون و 200 هزار تن گوشت توليد كند.
حاج كلاهي گفت: در حال حاضر اگر مديريت درستي اعمال شود هيچ نيازي به واردات گوشت نيست، به غير از گوشت يخ زده براي صنعت سوسيس و كالباس كه آن هم بيش از 40 الي 50 هزار تن نيست و مقرون به صرفه است تا اين گوشت ها را از خارج وارد كنيم.

*كساني كه‌مي‌گويند شير كم است به دنبال واردات شير خشك هستند

حاج كلاهي همچنين در زمينه شير گفت: كسانيكه مي‌گويند توليد شير در كشور كم است به دنبال واردات شير خشك هستند زيرا منبع درآمد خوبي براي آنها مي‌باشد.
وي افزود: با مخلوط كردن 11 كيلوگرم آب با يك كيلوگرم شير خشك به جاي 12 كيلوگرم شير معمولي استفاده مي‌كنند كه درآمد سرشاري براي آنها دارد.
وي افزود: در حالي كه گفته مي‌شود سرانه مصرف شير در كشور 80 ليتر در سال است اما در حال حاضر توليد ما براي هر نفر 95 ليتر در سال مي‌باشد.
وي همچنين با انتقاد از عدم حمايت‌ها از سوي دولت گفت: در كشورهاي اروپايي به هر گاو 2.5 يورو يارانه داده مي‌شود اما در كشور ما سازمان‌هاي حامي مانند حمايت از توليد كنندگان و مصرف كنندگان به صورت جزيره‌اي عمل مي‌كنند و قوانيني هم كه مصوب مي‌شود به مرحله اجرا در نمي‌آيد كه اگر اين طور نبود هيچ‌كدام از مشكلات كنوني در حوزه شير را نداشتيم.
حاج كلاهي گفت: در حال حاضر نظارتي بر تعرفه‌ها نمي‌شود و رانت‌هاي وارداتي هم گسترش بيشتري دارد.
مديرعامل اتحاديه استان فارس تصريح كرد: به دليل عدم مديريت هاي مناسب دولت 300 ميليارد تومان به صنايع لبني بدهكار است و اين صنايع هم با اين بهانه پول 400 ميليارد تومان دامداران را پرداخت نمي‌كنند.
 

tnttn

عضو جدید
كشت سلول‌هاي بنيادي در بافت قلب گوسفند
:


معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان از نخستين كشت سلول‌هاي بنيادي در بافت‌هاي آسيب‌پذير به قلب آسیب‌دیده یک گوسفند خبر داد.


به گزارش ايلنا به نقل از وب‌دا، معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان ضمن اعلام اين خبر گفت: «مركز تحقيقات سلول‌هاي بنيادي خليج فارس با هدف درمان بيماران قلبي با نخستين كشت سلول‌هاي بنيادي به قلب آسيب‌ديده يك گوسفند رسماً كار خود را آغاز کرد.»

نجاتي زاده در اين ارتباط اضافه كرد: «در اين عمل سلول‌هاي بنيادي كشت داده شده به بافت‌هاي آسيب‌پذير گوسفند كه به دليل سكته قلبي مصنوعي ايجاد شده است تزريق شده و نتايج اين عمل در روزهاي بعد از عمل مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيرد.»

وي در مورد تحقيقات در سلول‌هاي بنيادي كشور خاطر نشان كرد‌: «اين عمل براي نخستين بار در استان هرمزگان و روي نمونه حيواني صورت مي‌گيرد و هم اكنون روي نمونه انساني غير ممكن است.»

 

tnttn

عضو جدید
سالانه پنج میلیارد دوز واکسن طیور در کشور مصرف می شود :



مسوول دفتر بخش طیور سازمان دامپزشکی کشور از مصرف سالانه پنج میلیارد دوز واکسن برای طیور خبر داد. دکتر رامین اکبریان در جمع فعالان بخش طیور قائمشهر افزود : این میزان واکسن برای مقابله با انواع بیماری های طیور کشور وارد می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در مرغداری ها به منظور جلوگیری از رشد بیماری ، اظهار داشت: استان مازندران به لحاظ شرایط خاص طبیعی و اقیلمی ، منطقه ای مناسب برای پرورش طیور به شمار می رود.
او افزود : مازندران با تولید سالانه 535 تن مرغ بیش از هشت درصد از تولیدات کشور را تامین می کند.
اکبریان تصریح کرد: 35 میلیون قطعه جوجه یک روزه در مازندران تولید می شود که معادل 32 درصد تولید کشور است و رتبه اول ایران در این زمینه را این استان به خود اختصاص داده است.
وی تعداد واحدهای پرورش مرغ گوشتی کشور را 18 هزار واحد ذکر کرد و افزود : بیش از دوهزار واحد در مازندران مستقر است.
 

tnttn

عضو جدید
طراحی کاوشگر درونی دامپزشکی مخصوص دام های بزرگ :



کاوشگر درونی دامپزشکی مخصوص دام های بزرگ توسط یک مخترع کشورمان طراحی و ساخته شد.
مهرداد کاهنی مخترع کاوشگر درونی دامپزشکی مخصوص دام های بزرگ افزود: استفاده از این کاوشگر روش مناسبی برای مشاهده اندام های داخلی بدون نزای به جراحی و هزینه های اضافی است.

وی گفت: این محصول به طور وسیع قابلیت استفاده در مقاصد آموزشی تشخیص فصلی، جراحی و تشخیص بیماری های دام های بزرگ مانند زخم های دستگاه گوارش، مشاهده وضعیت شیردادن در حین عمل جراحی و غیره را دارد.
این مخترع از خصوصیات این کاوشگر به مشاهده همزمان تصاویر و قابلیت ضبط عکس و فیلمبرداری برای بازبینی دقیق تر اشاره و خاطرنشان کرد: لامپ های با نور کافی برای روشنایی و تصویربرداری، کابل به طول 1 تا 3 متر، چرخش به چپ و راست، اخذ دما، رطوبت، قابلیت هدایت الکتریکی توسط سنسورهای حساس از دیگر خصوصیات این کاوشگر است
 

tnttn

عضو جدید
ویژه‎نامه 47 صفحه‎ای کنگره جهانی دامپزشکی / از معرفی نامزدهای انتخابات تا برنامه کامل کنگره :



دکتر جورنا، رئیس انجمن جهانی دامپزشکی در آستانه برگزاری کنگره جهانی دامپزشکی در آفریقای جنوبی توجه اعضاء انجمن جهانی دامپزشکی را به این کنگره معطوف کرد.

اوج این توجه به انتشار ویژه نامه اختصاصی این کنگره در 47 صفحه مربوط می شود.
در این ویژه نامه علاوه بر برنامه کامل، مطالب مختلفی از جوانب متعدد برگزاری کنگره جهانی دامپزشکی منتشر شده و نامزدهای انتخابات انجمن جهانی دامپزشکی هم به تفصیل معرفی شده اند.
جهت دانلود و مطالعه این ویژه نامه روی نشانی زیر کلیک نمایید :



کنگره جهانی دامپزشکی، دهم تا چهاردهم اکتبر 2011 به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.
 

tnttn

عضو جدید
تمایل زیاد مردم مکه به نگهداری کروکودیل در خانه :



خرید و فروش کروکودیل در مکه به عنوان حیوان خانگی نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.
به گزارش عرب نیوز، خرید و فروش خزندگان آبزی وحشی از جمله کروکودیل استرالیایی، به عنوان حیوانات خانگی در شهر مقدس مکه رو به افزایش است.
یک تاجر کروکودیل در مکه اعلام کرد: فروش کروکودیلهای کوچک استرالیایی در سال جاری در شهر مکه نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.
این تاجر افزود: قیمت، یک کروکودیل یک ماهه به طول 30 سانتی متر 350 ریال سعودی (حدود 100 هزار تومان)است.
به گفته وی این کروکودیلها زمانی که بزرگ می‌‎شوند، خطر جدی به شمار می‌روند،بطوریکه می‌بایست هرچه سریعتر تحویل باغ وحش‌ها داده شوند.
 

tnttn

عضو جدید
قطر 70 هزار رأس گوسفند از ایران وارد می کند :




سازمان گوشت و دام قطر اعلام کرد علی رغم ممنوعیت هاي صادراتي ایران اين كشور بیش از 70 هزار راس گوسفند از ایران وارد خواهد كرد.


به نقل از پايگاه اينترنتي پنينسولا، عبدالغنی رییس سازمان گوشت و دام قطر تاکید کرد قرار است هیاتی از قطر برای بررسی کیفیت و قیمت نهایی گوسفندهای صادراتی به ایران سفر کند .
ایران صادرات دام را ممنوع اعلام کرده است ولی مجوز صادرات گوسفند به قطر توسط اين كشور صادر شده است .
بر اساس این گزارش قطر پیش از این چهار هزار راس گوسفند از کشورهای سوریه و اردن وارد کرده است تا بتواند قیمت گوشت را در طول ماه رمضان پایین نگه دارد .
وی افزود تا پایان ماه رمضان بیش از 30 هزار راس گوسفند با قیمت یارانه ای در قطر به فروش رسیده است .
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
تخم‌مرغ‌‌بی‌نیاز از مرغ‌و‌خروس

تخم‌مرغ‌‌بی‌نیاز از مرغ‌و‌خروس

تعداد قابل توجهی تخم مرغ چینی روانه بازار ایران شده است خبرها حکایت از ناسالم و غیر بهداشتی بودن این تخم مرغ ها و تولید مصنوعی آنها توسط چینیها دارد.

چینیها که اینبار تمایل به مصادره بازار تخم مرغ جهان را داشته اند، تخم مرغهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به مرغ تولید شده است!

زرده این تخم مرغها با استفاده از موادی مانند کربنات کلسیم،رزین،نشاسته، آلومینیوم زاج دار،ژلاتین و سایر مواد شیمیایی تهیه شده و همانطور که در عکسهای ذیل آمده است، آماده شده و در قالب های از پیش تعیین شده ریخته می شود تا با استفاده از رنگدانه زرد شکل زرده بخود بگیرد.

پس از این مرحله زرده آماده شده در داخل سفیده تخم مرغ که از قبل آماده شده قرار می گیرد و در نهایت در پوششی قرار می گیرد که بسیار شبیه تخم مرغهای معمولی است.
گفتنی است مدیرکل دامپزشکی لرستان اعلام کرده که تاکنون ۲۸۸ هزار و ۵۴۴ عدد تخم مرغ چینی در استان لرستان جمع‌آوری شدند که از این تعداد ۳ هزار و۶۰۰ عدد معدوم شده است.

اما از سویی دیگر وزیر بازرگانی بدون اشاره به ورود چنین تخم مرغهایی به بازار از کنترل بازار تخم مرغ کشور خبر داده است.


 

tnttn

عضو جدید
دکتر گورابی خبر داد : تولید فاکتور 9 انعقادی از شیر بز ترانس ژن و فروش جنین های منجمد گاوی :



رئیس پژوهشگاه رویان تولید حیوانات شبیه سازی شده را از فعالیت های مهم این پژوهشگاه نام برد و گفت: در این راستا موفق به تولید دو نمونه بز ترانس ژن شدیم که در شیر آنها فاکتور 9 انعقادی و TPA ترشح می شود.
دکتر حمید گورابی در مراسم معرفی طرحهای برتر کنگره بین المللی رویان با اشاره به تحقیقات این پژوهشگاه در زمینه سلولهای بنیادی افزود: محققان پژوهشگاه رویان اولین رده سلولهای بنیادی جنینی انسانی را در سال 2002 تولید کردند و پس از آن به دانش فنی تولید سلولهای بنیادی رده های جنینی و ips، بالا بردن راندمان تولید، حفظ بنیادینگی و یا تمایز آنها از طریق شناسایی و دستکاری مسیرهای سیگنالینگ و تولید موشهای ترانس ژن دست یافتند.

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به افتتاح بانک سلولهای بنیادی، اظهار داشت: این بانک حاوی 250 رده سلولهای بنیادی مختلف مانند سلولهای بنیادی جنینی انسانی، موشی و سلولهای مزانشیمی و ips است.
وی ایجاد بانک خون بندناف با بیش از 23 هزار نمونه را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه نام برد و ادامه داد: علاوه بر این تحقیقاتی در زمینه تولید حیوانات ترانس ژن از دیگر زمینه های پژوهشی این مرکز تحقیقاتی است که تاکنون دو نمونه بز ترانس ژن تولید شده است که در شیر آنها فاکتور 9 انعقادی (برای درمان هموفیلی) و TPA ترشح می شود.
گورابی تولید و فروش جنین های منجمد گاوی، دستکاری ژنتیکی رده های سلولی برای تولید فراورده های نو ترکیب و سلول درمانی برای درمان بیماریهای پوست و غضروف را از دیگر خدمات علمی پژوهشگاه رویان ذکر کرد.
 

tnttn

عضو جدید
تولد یک حیوان جدید تراریخته در آینده نزدیک :



رییس جهاد دانشگاهی گفت: با تولد یک حیوان تراریخته جدید در آینده ای نزدیک تحولی دیگر در جهاد دانشگاهی رخ خواهد داد.

محمد حسین یادگاری با بیان این مطلب اظهار داشت: بومی سازی فعالیت های پژوهشی در داخل کشور در ارتقای کار مؤثر خواهد بود.
وی افزود: اخیرا معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی در ساخت دکل های نفت با وزارت نفت همکاری می کند.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در آینده می توانیم این ادعا را داشته باشیم که در ساخت دکل های نفت روند بومی سازی را در پیش بگیریم.
وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی به واسطه پشتوانه عملی و تحقیقات و با توجه به فرهنگ جهادی سعی دارد در همه عرصه ها وارد شود تا بتواند دستاوردهای خوبی را تقدیم ملت کند.
یادگاری اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در سال جهاد اقتصادی باید ارتباط خود را با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بیشتر کند البته تولد حیوان جدید تراریخته خبر خوشی برای ملت ایران است که به زودی به اطلاع عموم خواهیم رساند.
وی ادامه داد: از این نوزاد جدید می توانیم پروتئینی را استخراج کنیم که در درمان بیماری های مختلف مؤثر واقع شود.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر بتوانیم این نوزاد را به سلامت متولد کنیم، انقلابی دیگر در بحث ژنتیک و حیوانات تراریخته ایجاد خواهیم کرد.
 

tnttn

عضو جدید
شایع‎ترین بیماری دامی کشور تب برفکی است :



معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اعلام کرد:در پنج ماه نخست سال جاری، شیوع انواع بیماری های دامی نسبت به سال های گذشته روند کاهشی داشته است.
دکتر سید محسن مشکوة بیماری تب برفکی را شایعترین بیماری دامی کشور در حال حاضر عنوان کرد.
وی با بیان اینکه به طور عمده بیماری های بومی همچون تب برفکی، آبله، آنتروتوکسمی از طریق باد، هوا، نقل و انتقال انتشار می یابد، افزود: بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان شامل هاری، بروسلوز (تب مالت)، شاربن (سیاه زخم)، لپتوسپیروزیس (تب شالیزار) نیز همواره به صورت مستقیم (دامداران) و غیر مستقیم ( مصرف کنندگان فراوردهای دامی) به جمعیت انسانی منتقل می شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این سازمان با سیاست گذاری و برنامه ریزی مستمر به پیشگیری از انتشار بیماریهای انگلی، ویروسی و باکتریایی از دام به انسان می پردازد.
به گفته ی مشکوه در این راستا تمامی ادارات کل تابع این سازمان در استان ها موظف به اجرای اقدام هایی چون قرنطینه، واکسیناسیون، شست و شوی و ضد عفونی دامها هستند.
وی با بیان اینکه انسان به دلیل ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با دام و طیور ممکن است دچار بیماری شود، گفت: تنها چنین اقدام هایی می تواند منجر به مهار و کنترل انتقال بیماریهای دام و طیور به انسان شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی کشور در پنج ماه گذشته به پیشگیری و درمان بیماری های بومی دام و طیور در کشور پرداخته است.
وی گفت: اکنون سالانه سه نوبت واکسن تب برفکی به دامهای حساس و حدود 250میلیون نوبت واکسن به گوسفند و بز تزریق می شود.
مشکوه با بیان اینکه سالانه حدود چهار میلیارد دلار واکسیناسیون بر روی طیور صنعتی صورت می گیرد، افزود: در سالهای اخیر واکسن استروتوکوک برای کنترل و مهار بیماریهای آبزیان پرورشی نیز در کشور تزریق می شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اضافه کرد: برای کنترل و پیشگیری بیماریهای دام و طیور حدود 4 هزارو 288 واحد خصوصی تشخیص و درمان همچون بیمارستان، درمانگاه، داروخانه و مرکز مایع کوبی در کشور فعالیت دارد.
به گفته ی مشکوه در حال حاضر 85 میلیون راس دام در 85 هزارو 117 واحد روستایی، دامداری و مرتع، بیش از یک میلیارد قطعه طیور صنعتی در 21 هزارو 296 واحد مرغداری، چهار میلیون و 373 هزار کلونی زنبور عسل و هشت هزار مرکز تکثیر آبزیان، 475 واحد کشتارگاه دام، 212 واحد کشتارگاه طیور و 75 هزار مرکز فرآوردهای دامی در کشور وجود دارد.
این مقام مسوول افزود: اکنون 615 واحد اداری و فنی، 132 پست ایستگاه قرنطینه مرزی و 10 آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی در کشور فعال است.
 

tnttn

عضو جدید
نخستین همایش ملی صید و بهره برداری از ذخایر آبزیان :


به گزارش ایانا از دبیرخانه نخستین همایش ملی صید و بهره برداری از ذخایر آبزیان، این همایش به همت باشگاه پژوهشگران جوان در دانشگاه آزاد اسلامی آبادان در 23 و 24 آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، محورهای اصلی این همایش عبارتند از: مدیریت و بهینه سازی روشها و ادوات صیادی، اهمیت بوم شناسی آبزیان در ارزیابی ذخایر، ارزیابی اثرات صیادی بر توسعه پایدار اکوسیستمهای دریایی، نقش فرآوری محصولات دریایی در توسعه صنعت صیادی، امکان سنجی تکثیر و پرورش ماهیان دریایی.
علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی این همایش http://forum.bpj.ir/abadan-cfef مراجعه کنند./
 

tnttn

عضو جدید
آغاز آمارگیری زنبورداریهای سراسر کشور :





به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی این سازمان با اعلام این مطلب گفت: در این محدوده زمانی علاوه بر ممنوع بودن جابجایی زنبورستانها در تمام نقاط کشور تمام زنبورداران باید با مراجعه به مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه استان فرم درخواست سرشماری را دریافت و پس از تکمیل جهت انجام آمارگیری به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محل استقرار زنبورستان تحویل دهند.
قطبی افزود: زنبورداران بومی مستقر در خارج از استان نیز باید فرم تکمیل شده را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محل استقرار تحویل دهند.
وی خاطرنشان کرد: عدم شرکت در آمارگیری به منزله نداشتن زنبورستان تلقی خواهد شد و هیچگونه خدماتی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

گفتنی است در استان بوشهر 190 زنبورستان با 15 هزار کندوی مدرن وجود دارد که سالانه 180 تن عسل تولید می کنند./

 

tnttn

عضو جدید
نقش تغذیه مرغ در سلامت تخم مرغ :




به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، محققان اعلام کردند تمام تخم مرغها شبیه هم نیستند. مرغهایی که از سنین پایین غذاهای دارای مقدار اندک امگا 6 خورده باشند (یعنی مصرف بیشتر گندم، جو و مایلو و مصرف کمتر سویا، ذرت، آفتابگردان، گلرنگ و روغن ذرت) تخمهایی می گذارند که برای سلامت مردم بهتر است.

تخم مرغهای سرشار از امگا 6 باعث افزایش تمایل کلسترول به اکسید شدن می گردند که در نهایت به ایجاد پلاک در جریان خون منجر خواهد شد. اما این تحقیق جدید نشان داد تخم مرغهایی که غذای سالمی داشته اند می توانند از اکسیداسون LDL بکاهند. ناگفته نماند خرید خوراک مرغ سرشار از امگا 6 مثل ذرت، سویا و روغنهای گیاهی دیگر برای مرغداران به صرفه تر است.
محققان در بررسی خود به تاثیر نوع تغذیه بر ترکیب تخم مرغ پرداختند. آنها به مرغها مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان زیاد و امگا 6 اندک خوراندند. موقعی که تخم مرغها به ترکیب مطلوب رسیدند آنها را به افراد دادند تا روزی 2 تا از این تخم مرغها را بخورند. نتایج با مصرف روزانه 2 تخم مرغ استاندارد موجود در مغازه ها و مصرف 2 تا 4 تخم مرغ در هفته مقایسه شد.
مشخص شد مصرف 2 تخم مرغ استاندارد با امگا 6 فراوان منجر به افزایش 40 درصدی اکسید شوندگی LDL در این افراد می شود. اما پس از مصرف 2 تخم مرغ مخصوص با امگا 6 اندک و آنتی اکسیدان بالا، مقدار اکسیداسون LDL همانند گروه شاهد (مصرف 2 تا 4 تخم مرغ در هفته) از کار درآمد.
محققان اظهار داشتند تقاضا برای محصولات کشاورزی سالم رو به افزایش است. لذا هم کشاورزان باید به خواست مردم توجه کنند هم مسئولان زمینه تولید چنین محصولاتی را فراهم نمایند.
طبق گفته محققان در اروپا استفاده از ذرت و سویا در تغذیه مرغ چندان متداول نیست. اما در آمریکای شمالی از مواد اصلی خوراک مرغ به شمار می آید./

 

tnttn

عضو جدید
نخستین مسابقه پرش اسب کاسپین و نهمین جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین در انزلی :


24 و 25 شهریور در انزلی برگزار می شود؛

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی این سازمان گفت: نخستین مسابقه پرش اسب کاسپین و نهمین جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین به ترتیب در تاریخ 24 و 25 شهریورماه در شهرستان انزلی برگزار می شود.

مختار مهدیزاده ادامه داد: این جشنواره با همکاری سازمان، فدراسیون سوارکاری و هیئت سوارکاری استان و با اهداف اشتغالزایی، شناسایی اسبهای کاسپین استان، توسعه پرورش اسب کشور، حفظ ذخایر ژنتیکی ملی و جلوگیری از انقراض اصیلترین اسب جهان (کاسپین) در شهرستان انزلی جنب شهرک صنعتی باشگاه سوارکاری تک تاز برگزار خواهد شد./
 

tnttn

عضو جدید
خاویار امارات سال 2012 میلادی در بازارهای جهانی :



پروژه پرورش و تولید خاویار در امارات متحده عربی طی سال 2012 میلادی تکمیل و خاویار امارات به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.

امارات متحده عربی در تلاش است که پروژه پرورش و تولید خاویار را بزودی به اتمام رسانده و خاویار پرورشی خود را به بازارهای جهانی صادر کند.
شرکت رویال خاویار مجری طرح عظیم پرورش و تولید خاویار در امارات متحده عربی ست که در حال حاضر این پروژه در حال اتمام می باشد.
روبرت هاربر مدیر تجاری شرکت رویال خاویار اعلام کرد که طی چند ماه آینده بیش از 120 هزار تخم ماهی خاویار در این پروژه رها سازی خواهد شد.
همچنین وی اظهار کرد که در سال 2012 میلادی خاویار امارات به کشورهای مختلف جهان صادر خواهد شد و بیش از 10 درصد از نیاز بازارهای جهانی را تامین خواهد کرد.
پروژه پرورش و تولید خاویار امارات در مساحتی بالغ بر 50 هزار متر مربع در نزدیکی ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی و با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 850 میلیون درهم در حال احداث است.
 

tnttn

عضو جدید
ایران سومین تولیدکننده واکسن تب برفکی جهان می شود :



با تولید 80 میلیون دوز واکسن تب برفکی برای درمان بیماری های دامی، ایران رتبه ی سومین تولید کننده ی واکسن تب برفکی را به خود اختصاص می دهد.
کیانوش دقیقی – مدیر عامل و رییس هیات مدیره لیدکو، در توضیح بیشتر درباره این واکسن گفت: تب برفکی به واسطه ی نوعی ویروس در دام های جفت سم ایجاد شده و موجب لاغری و تحلیل پروتئین بدن دام ها می شود. این ویروس مسری بوده و به وسیله ی باد، وسائل دامداری و پشم و پوست دام ها انتقال یافته و موجب آسیب دیدن دام ها می شود.
وی ادامه داد: پیش از این روزانه 25 هزار دوز واکسن تب برفکی برای مقابله با این بیماری در واکسن سازی رازی تولید می شد که اکنون با افزوده شدن مرکز واکسن سازی مهاباد این میزان در سال اول تا 80 میلیون دوز افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب ایران در جایگاه سومین تولید کننده این واکسن قرار خواهد گرفت.
وی در عین حال یادآور شد: در صورت دسترسی به تجهیزات و امکانات می توان این رقم را تا سقف 300 میلیون دوز در سال هم افزایش داد.
دقیقی هم چنین اظهار کرد: برای دام های بزرگ حدود 2.5 تا سه سی .سی از این واکسن کفایت می کند که ممکن است این رقم تا پنج سی سی هم افزایش پیدا کند.
وی از سوریه، ترکیه، ایران، عراق، پاکستان و عربستان به عنوان بازارهای ایران برای واکسن تب برفکی نام برد و گفت: با توجه به این که بازار ما بازار آلوده ای است، کمتر می توانیم ادعای ریشه کنی این بازار را داشته باشیم، اما به هر صورت ایران پس از هند و برزیل سومین کشور تولید کننده ی این واکسن به شمار می رود.
 

tnttn

عضو جدید
آغاز پرورش ماهیان خاویاری در قفس :










غلامرضا رازقی در حاشیه سفر به اردبیل اظهار داشت: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران بر حفظ ذخایر دریای خزر است.
وی اظهار داشت: در همین راستا و با هدف بالا بردن ذخایر دریای خزر کارهای اصلاح بهبود و بازسازی در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که ما ننشسته‌ایم تا موضوع پرورش ماهیان خاویاری و برداشت ناصحیح از آن بر سهم کشورمان لطمه‌ای وارد کند بلکه موضوع پرورش ماهیان خاویاری در قفس را در قالب سایت‌های مناسب در استان‌های مازندران و گیلان طراحی کردیم که به صورت پایلوت در حال انجام است.
این مسئول بیان داشت: ‌اجرای این طرح با نتایج مثبت همراه بوده به طوری که ما با تکنولوژی جدید و ایجاد مزارع گوناگون در قفس شاهد توسعه پرورش ماهی در قفس خواهیم بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال کارهای خوبی در رهاسازی ماهیان خاویاری در دریای خزر انجام شده و تا پایان امسال نیز این سایت از مرز 20 مورد عبور می‌کند.
رئیس سازمان شیلات بیان داشت: اگر در حال حاضر در دو استان شمالی کشور تنها دو قفس برای این مورد نظر گرفته شده است تا پایان امسال حداقل این تعداد به 20 قفس افزایش می‌یابد که در این زمینه کار مهم و ارزشمند عبور ما از 20 قفس است.
وی تصریح کرد: ‌این حرکت آغازی برای پرورش ماهی آزاد و خاویاری در قفس خواهد بود و تحول عظیمی را در پرورش ماهی در قفس شاهد خواهیم بود.

ماهی خاویاری پرورشی وارد بازار مصرف می‌شود
رئیس سازمان شیلات کشور در ادامه اظهار داشت: تا پایان امسال ماهیان خاویاری پرورشی برای مصرف وارد بازار می‌شوند.
رازقی خاطرنشان کرد: این کار سبب می‌شود تا ظرفیت ذخایر ما در دریای خزر کاهش نیافته و در همین راستا به موازات این کار پرورش را جایگزین برداشت بی‌رویه کنیم.
این مسئول ادامه داد: با این سیاست می‌توانیم به هدف اصلی خود که بالا بردن ذخایر دریای خزر است دست یابیم به شرط آن که در پروش ماهی در قفس نیز موفق عمل کنیم.
وی در پایان ابراز داشت: ‌انتظار داریم با این اقدامات میزان تولید ماهیان خاویاری در دریای خزر افزایش یافته و برخی کمبودها نیز جبران شود.
 

tnttn

عضو جدید
شبیه سازی موفق خوک زنده مانده از زلزله سیچوان چین :




خوکی که پس از زمین لرزه قدرتمند سال 2008 استان سیچوان چین با خوردن زغال چوب بیش از یک ماه را زیر آوار گرفتار بود و سپس زنده بیرون آورده شد با موفقیت شبیه سازی شد.




دانشمندان در شهر شنژن در جنوب چین با انجام شبیه سازی موفق به تولید 6 جنین با DNA مشابه خوک پدر شدند.
تولد این بچه خوکها در چند هفته گذشته در حالی رخ داد که این خوک پس از 36 روز ماندن در زیر آوار دچار آسیبهای شدید شده و 5 سال هم سن داشت.

به نوشته دیلی تلگراف این حیوان 150 کیلوگرمی در زیر آوار با جویدن زغال چوب و خوردن آب باران زنده مانده بود.

بچه‌های این خوک شباهت زیادی به پدرشان دارند از جمله نشانه‌های هنگام تولد بین چشمها.

قرار است خوکهای شبیه سازی شده به یک موزه و یک انستیتو ژنتیکی اعزام شوند.

زلزله 8 ریشتری استان سیچوان چین در 12 می 2008 منجر به کشته شدن دهها هزار نفر و ویرانیهای گسترده در منطقه شده بود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عمليات اجرايي ساخت نخستين مجتمع پيشرفته دامپروري و کشاورزي در بلاروس، توسط متخصصان ايراني آغاز شد.

رضا شادان- مجري طرح - در اين باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اروپاي شرقي گفت: کشور بلاروس و کشورهاي همسايه آن همواره با کمبود گوشت گوسفند مواجه بوده‌اند، به همين منظور و با هدف بهبود در توليد محصولات گوشتي اين پروژه آغاز شده است.
وي افزود: البته ما در نظر داريم تا بخشي از محصولات گوشتي اين مجتمع را که از مراتع سرسبز بلاروس بدست مي آيد، براي مصرف داخلي کشورمان به ايران ارسال کنيم.
در فاز اول اين پروژه چند منظوره، توليد و پرورش 10 هزار راس گوسفند گوشتي در نظر گرفته شده و در فازهاي بعدي قرار است تا خط توليد خوراک دام بصورت فشرده (پالت) و کشتارگاه هاي صنعتي به بهره برداري برسد.
کازاکيويچ معاون وزير کشاورزي بلاروس نيز گفت: فضاي بسيار خوبي در جمهوري بلاروس و شرايط بسيار مناسبي براي سرمايه گذاران خارجي وجود دارد، علي الخصوص که اين سرمايه گذاران از کشور دوست، جمهورس اسلامي ايران باشند.
اين پروژه صنعتي علاوه بر فراهم کردن زمينه صدور خدمات فني و مهندسي ايران به اين کشور ،امکان حضور در بازار صادراتي سه ميليارد دلاري محصولات کشاورزي و دامپروي بلاروس را براي سرمايه گذاران ايراني مهيا مي‌کند.
فاز اول اين پروژه قرار است در سال آينده به بهره برداري برسد.
 

Similar threads

بالا