خبرها و تازه های علوم دام

tnttn

عضو جدید
سمپوزیوم سنت لوئیس/آینده صنعت طیور جهانی طی 5 سال آینده :



صاحب نظران صنعت طیور جهانی ، پیش بینی نمودند که ژنتیک و انتخاب ، کلید اصلی این صنعت طی 5 سال آینده خواهد بود و تغذیه ، مراقبت های دامپزشکی و مدیریت نقشی حمایتی را در این سناریو ایفا خواهند نمود .

شرایط اقتصادی کنونی و مسائل پیرامون آینده کشاورزی و مواد غذایی ، سبب شده است تا انجمن جهانی علوم طیور ، سمپوزیومی را در جهت پرداختن به مسائل فوق سازماندهی نماید .


بر اساس نتایج به دست آمده از این رویداد بنظر میرسد تا ژنتیک و انتخاب طی 5 سال آینده ، به ابزاری نیرومند تبدیل شده و پژوهش در انتخاب برای بهبود پاسخ ایمنی بدن و رهایی از بیماری های متابولیک به چالش هایی جدی تبدیل گردند . اما در این بین برخی نیز بر این باورند که با بهبود شرایط ژنتیکی ، و افزایش نژادهای مختلف ، یکی از چالش ها در بخش هچری ظهور کند . دستیابی به درک پاسخ نژادهای کنونی به انکوباسیون نیازمند تحقیقات فراوانی است . از سوی دیگر ، پاسخگویی به نیازهای جنین در حال توسعه در طول تمام مراحل رشد نیز از جمله مواردی است که بایستی مد نظر قرار گیرند . به همین دلیل ، صنعت فوق ممکن است تا افزایشی تک مرحله ایی را در انکوباسیون شاهد باشد . این گردهمایی طی هفته جاری در سنت لوئیس برگزار شد .

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واکسیناسیون سه میلیون راس دام حساس به تب برفکی / فاز سوم همکاری ایران با فائو در زمینه تب برفکی

واکسیناسیون سه میلیون راس دام حساس به تب برفکی / فاز سوم همکاری ایران با فائو در زمینه تب برفکی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی خبر داد:

واکسیناسیون سه میلیون راس دام حساس به تب برفکی / فاز سوم همکاری ایران با فائو در زمینه تب برفکی


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: دام و طیور

واکسیناسیون سه میلیون راس از دامهای حساس کشور علیه بیماری تب برفکی آغاز شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: کشور ایران و ترکیه از آنجا که همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند، علیه برخی از بیماریهای دامی با هم متحد می شوند.
دکتر محسن مشکات افزود: تب برفکی از بیماریهایی است که گاو، گوسفند و بز را تحت تاثیر قرار می دهد و با نشانه ها و علائمی که دارد، باعث خسارت در تولید می شود و به عنوان یکی از موانع تولید شناخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای جهان برنامه خاصی را برای مبارزه با این بیماری در دستور کار دارند.
مشکات ادامه داد: توسط سازمان خواروبار و کشاورزی طرحهای مشترکی در زمینه مراقبت و مبارزه با تب برفکی پیشنهاد شده است و برخی از این پروژه ها در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: سازمان خواروبار و کشاورزی (FAO) در زمینه مراقبت و مبارزه با بیماری تب برفکی به کشور ایران و ترکیه کمک می کند.

پایش بیماری تب برفکی در منطقه
این مقام مسئول یادآور شد: بر اساس پروژه های تعریف شده وضعیت این بیماری در منطقه به صورت دوره ای تحت بررسی قرار می گیرد تا سطح آن در حد قابل انتظاری باشد و اگر از این حد فراتر رود اقدامات دیگری انجام می شود.
مشکات تاکید کرد: زمانی که مراقب این بیماری هستیم، تمامی تغییرات ثبت می شود و قبل از آنکه بیماری به مرحله بحرانی برسد، راههای پیشگیرانه برای آن لحاظ می شود.
وی اظهار داشت: سیستم فعلی به ما کمک می کند که با دقت بیشتری نسبت به گذشته درباره این بیماری تصمیم گیری کنیم.

تجهیز سیستمهای آزمایشگاهی برای تشخیص سریع بیماری تب برفکی
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از افزایش توان آزمایشگاهها برای تشخیص سریع بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: با همکاری فائو سیستمهای آزمایشگاهی کشورمان تجهیز شده اند و به سرعت جواب آزمایشها اخذ می شود.
مشکات در ادامه افزود: پروژه ای شش ساله برای مقابله با تب برفکی با همکاری فائو در حال انجام است و اکنون در فاز سوم پروژه قرار داریم.
وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با این بیماری، اتحادیه اروپا، فائو، جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه مبالغی را برای تجهیز آزمایشگاهها، برگزاری دوره های آموزشی و سایر موارد اختصاص داده اند./

واکسیناسیون سه میلیون راس دام حساس به تب برفکی / فاز سوم همکاری ایران با فائو در زمینه تب برفکی
 

tnttn

عضو جدید
[h=1] زنبورها هم آپارتمان نشین می شوند! تولید عسل تازه با کندوی شهری
[/h]



شرکت بزرگ الکترونیکی فیلیپس با هدف ارائه تجربه زنبورداری به شهرنشینان، دست به ساخت کندوی عسل مدرن زده که به راحتی می توان در آپارتمان آویخته و از عسل طبیعی آن استفاده کرد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این محصول که «کندوی عسل شهری» نام دارد، از یک گلدان گل تعبیه شده در فضای بیرونی کندو و ورودی زنبور در بالای آن تشکیل شده است. در بخش داخلی این دستگاه، محفظه شیشه ای حاوی شانه عسل برای برانگیختن زنبورها به خانه سازی قرار گرفته است.

در قسمت زیرین این دستگاه نیز یک سیستم فعال کننده قرار گرفته که زنبورها را آرام کرده و به فرد اجازه می دهد تا بدون مزاحمت به جمع آوری عسل بپردازد. شیشه نارنجی رنگ محفظه شیشه ای دستگاه تنها به نوری که زنبورها برای زندگی خود نیاز دارند، اجازه ورود می دهد.

کندوی عسل شهری از ظاهری براق و مدرن برخوردار بوده که آن را با زندگی امروزی مطابقت می دهد.

به گفته «فیلیپس» با کاهش جمعیت کلونهای زنبور، تکثیر کندوهای عسل شهری می تواند در حفاظت از این موجودات کمک کند.

این طراحی از مزیتهایی نسبت به کندوهای جدید شهری دیگر برخوردار بوده و آن بی نیازی از داشتن محیط باز یا حیاط است. تنها چیزی که این دستگاه احتیاج داشته، نصب آن در نزدیکی یک پنجره است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

[h=2]تولد گوساله‌ای با شش پا در جهرم[/h]
- معاون شبکه دامپزشکی شهرستان جهرم گفت: در یک پدیده بی‌سابقه یک جنین شش ماهه گوساله با شش دست و پا از رحم یک گاو خارج شد

به گزارش ایرنا، حمید تمدنی افزود: این پدیده کم سابقه در کشتارگاه جهرم در استان فارس درحین ذبح یک گاو مشاهده شد.
وی بیان کرد:مشاهده این گونه جنین های نادر در هر چند صد مورد یک بار رخ می دهد.
تمدنی ، نقص ژنتیکی را اصلی‌ترین دلیل بروز این پدیده عنوان کرد و اظهار داشت: داشتن دو پای اضافی در یک گوساله به ندرت رخ می دهد و این جنین گوساله یک مورد نادر به شما می رود
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زهر زنبور عسل , روشهای جداسازی و مصارف دارویی آن

زهر زنبور عسل , روشهای جداسازی و مصارف دارویی آن

استفاده از سموم طبیعی در درمان بعضی امراض از دیر زمان ریشه در فرهنگ و تمدن بشری داشته و در این میان زهر زنبور عسل جایگاه ویژهای دارد. شواهد و قرائن دال بر آن است که بشر در قرون قبل از میلاد با درمان با زهر زنبور آشنا بوده است.بابلی ها و مصری ها و ایرانیان و رومی ها از جمله اقوامی بودند که از زهر زنبور عسل به منظور درمان امراض گوناگون استفاده می کردند. ژرمن ها و اسلاوها در قرون وسطی زهر زنبور عسل را برای درمان نقرس بکار می بردند و گرد خشک شده زنبور عسل را داروی مدر خوبی می دانستند.

امروزه برغم پیشرفتهایی که در کشور های پیشرفته در مورد صنعت پرورش زنبور عسل به طور اعم واستخراج زهر زنبور عسل و استفاده از آن در صنایع دارو سازی به طور اخص صورت گرفته متاسفانه در کشورما ایران علارغم وجود امکانات و آب وهوای مناسب در بعد تحقیقاتی هم مطالب مربوطه هم بسیار کم و سربسته ای می باشند.
بر طبق آخرین اطلاعات موجود هر گرم زهر خشک زنبور عسل در بازارهای جهانی به قیمت ۳۰۰ مارک خرید و فروش می شود.
( معادل قیمت ۶ گرم طلا ) برهمین اساس منطقی به نظر می رسد که سرمایه گذاری در این بخش و به کار گیری نیروهای متخصص می تواند در آینده ای نه چندان دور سود زیادی برای کشور عزیزمان به همراه داشته باشد.
فیزیولوژی دستگاه تولید زهر:
۱: سیستم ترشح زهر در زنبور عسل :
این سیستم از یک غدهء کوچک بازی و یک غدهء کوچک اسیدی تشکیل شده است . زهر از این دو غده ترشح شده و به داخل کانالهای زهر جریان می یابند. غدد زهری بسیار پیچیده و منشعب هستند . اجزای سازندهء زهراز سلولهای ترشحی ترشح و توسط کانالهای فرعی به کانال اصلی و ازآنجا به کیسهء زهر هدایت می شوند.
۲: چگونگی تولید زهر و عوامل موثر در آن :
کار غدد زهری در زنبور کارگربلافاصله بعد ازبلوغ شروع شده و حداکثر تولید آن ۲-۳ هفته ادامه می یابد اما ساخته شدن تمامی اجزای زهر در یک زمان انجام نمی شود. همچنین بین مقدار گرده موجود در طبیعت و تولید زهر رابطهء مستقیم وجود دارد به گونه ای معمولا” در فروردین و اردیبهشت تولید زهر افزایش می یابد. و در زنبوران تولید زهر در اثر تحلیل غدد زهری کاهش می یابد .
زنبوران کارگر جوان به محض خروج از جایگاهشان دارای ذخیرهء زهری بوده که به تدریج افزایش می یابد این مقدار معمولا” در دو هفتگی به حداکثر مقدار خود می رسد . یک زنبور کارگر می تواند ۲-۳ میکرولیتر تولید نماید.
Apis Dorsata بیشترین مقدار زهر را نسبت بهApis Mellifira تولید می کند ازهر ۱۰۰۰۰ زنبور ۱ گرم سم خشک بدست می آید. بطور کل غذاهایی که حاوی هیدرات کربن کمتر از مواد آلبومین دار در تولید زهر دخالت دارند.
۳: ساختمان نیش :
در زنبورهای کارگر و ملکه نیش اندام تخمریزی تغییر شکل یافته ای است که بصورت یک اندام دفاعی می تواند از بدن زنبور بیرون بیایید . علاوه بر این نیش ملکه در مکانیسم استقرارمستقیم تخم در داخل حجره ها نقش دارد. نیش بطور کلی از تغییر شکل پوست های حلقه های ۸ و۹ شکمی بوجود می آید.
طول نیش در زنبور عسل mm5-6 بوده که دارای ۱۴-۱۶ دندانه یا خار می باشد که پس از فرورفتن آن به داخل بدن مانع خروجش می شود.
۴: چگونگی نیش زدن :
این عمل در زنبورهای کارگر به ۲ صورت انجام می شود :
حالت (۱) : زنبور به آرامی و بدون عجله نیش خود را به داخل بدن انسان یا حیوان فرو کرد و پس از تزریق زهر آن را به آرامی خارج می کند.
حالت (۲) : زنبور به به سرعت حمله کرده و نیش خود را فرومی کند و در این حالت عموما” با توجه به ساختمان نیش که اره ای شکل می باشد بزر اثر تلاش برای خارج کردن نیش و فرار از خطر نیش به همراه کیسهء زهر و حتی روده هایش از بدن خارج شده و روی بدن موجود باقی می ماند این زنبور بعد از مدت کوتاهی می میرد .

نیش در حالت عادی بطرف شکم جمع شده و در صورت لزوم یک ماهیچهء مخصوص به خارج فرستاده می شود گنجایش کیسهء زهر ۲/۰ – mg 3/0 است . فرو کردن نیش در داخل بدن دشمن توسط حرکات جلو و عقب رفتن و لرزش توام با فشار و بلاخره پمپاژ و خالی کردن زهر در محل گزش می باشد .

نیش همانند کمانی فنرمانند عمل می کند و از دو قسمت راست و چپ تشکیل شده است که حرکات این دو قسمت متقابل بگونه ای است که یک قسمت جلو رفته و قسمت دیگر عقب نشینی می کند . پس از جدا شدن نیش از بدن زنبور عضله هایی که باعث حرکات نیش می گردند باعث ادامه یافتن عمل پمپاز زهر به داخل بدن می شود. منبع


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رباتی که با زنبورها حرف می‌زند

رباتی که با زنبورها حرف می‌زند

زنبور رباتیکی به نام RoboBee توسط دانشمندان آلمانی در حال تکمیل است که می تواند بو بکشد، وز وز کند و حتی با زنبورهای عسل ارتباط برقرار کند. به گزارش مهر، دانشمندان دانشگاه "فری" برلین موفق به ساخت زنبوری با ویژگی های زنبورهای طبیعی شده اند که به تازگی اولین تلاشها برای برقراری ارتباط با دیگر زنبورهای طبیعی به زبان زنبوری را تجربه کرده است.
زنبورها به برقراری ارتباط از طریق "حرکتهای دم جنبانی" شهرت دارند، حرکتی که طی آن زنبور به سوی جلو حرکت کرده و دم خود را به شدت حرکت می دهند. "کارل ون فریخ" رفتار شناس حیوانی و زیست شناسی است که در دهه 1940 موفق شد ارتباط میان طول و زاویه حرکات زنبورها را با فاصله و جهت منبع غذا که زنبور به تازگی آن را کشف کرده، درک کند.

اکنون "تیم لندگرف" از دانشگاه "فری" به همراه گروهی از محققان برلین برای زنبور رباتیک خود برنامه‌ای نوشته‌اند که می تواند حرکتهای دم جنبانی را شبیه سازی کند. RoboBee به انتهای میله ای متصل است که به رایانه وصل شده و حرکات زنبور را تعیین می کند. این میله همچنین به کمربندی متصل است که منجر به ارتعاش آن می‌شود، این ربات می تواند مانند زنبورهای واقعی به دور خود بچرخد، با بالهایش صدای وزوز ایجاد کند، رایحه و شهد گلها را جا به جا کند و حرارت آزاد کند.
محققان برای برنامه ریزی این ربات کوچک از حرکات واقعی 108 زنبور فیلم برداری کرده و تصاویر را به نرم افزاری وارد کردند که می توانست حرکات زنبور را در جزئیاتی بالا تحلیل کند. نتیجه به دست آمده از این نرم افزار یکی از پرجزئیات ترین تشریحاتی بود که تا کنون از این حرکات زنبورها انجام شده است.
RoboBee برای آزمایش نرم افزار جدید به دشتی در خارج از برلین برده شد. محققان گروهی از زنبورهای عسل را به گونه ای تربیت کردند تا از یک منبع تغذیه استفاده کنند و سپس این منبع را مسدود کردند. زنبورها گشت زنی برای غذا را متوقف کرده و در کندوهای خود باقی ماندند. سپس زنبورها با RoboBee مواجه شدند که به گونه ای برنامه ریزی شده بود تا با انجام حرکات ویژه زنبورها آنها را به منبعی دیگر هدایت کند که زنبورها پیش از این آن را نمی شناختند.
زنبورها در برابر RoboBee واکنش نشان داده و کندوی خود را ترک کردند اما به جای منبع جدید به سوی منبع قدیمی رفتند. در حال حاضر اینطور به نظر می رسد که این ربات می تواند زنبورها را به حرکت و جستجو برای یافتن غذاها وادار کند اما هنوز در اعلام آدرس درست ناتوان است.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان اعلام کردند زنبورها در برابر RoboBee واکنش دفاعی نداشتند و آن را مانند یک زنبور واقعی پذیرفتند زیرا زنبورها در برابر مزاحمان و بیگانه ها با نیش زدن واکنش نشان می دهند. به گفته محققان زنبورها همیشه نسبت به حرکات دم جنبانی واکنش نشان نمی‌دهند، به جز در مواردی که منبع غذایی فردی آنها به اتمام رسیده باشد.

منبع

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف اولین گونه زنبورهای سرباز

کشف اولین گونه زنبورهای سرباز

در تحقیق مشترک محققانی از دانشگاه سا*** انگلیس و دانشگاه سائوپوئولو برزیل نخستین گونه از زنبورهای سرباز کشف شدند. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان گونه ای از زنبور گرمسیری به نام Tetragonisca angustula را در ایالت سائوپائولو برزیل مورد بررسی قرار دادند.این زنبورها در زبان محلی جاتایی (Jatai) نامیده می شوند و لانه های آنها بر روی درختان یا حفره های دیوار بنا شده و یک ملکه و ۱۰ هزار زنبور کارگر در هر کندو زندگی می کنند.زنبورهای جاتایی دارای یک سبک زندگی خاص هستند و وظایف به صورت دوستانه بین آنها تقسیم شده است. در بین زنبورهای کارگر جاتایی گروهی وظیفه محافظت از لانه و فرزندان ملکه را بر عهده دارند.
زنبورهای سرباز جاتایی با سایر اعضای لانه دارای وجه تمایزهایی هستند. این زنبورها ۳۰ درصد قوی تر از سایر زنبورها بوده، سرشان کوچک تر است و پاهای بلندتری دارند. تقریبا یک درصد زنبورهای کارگر هر لانه در اندازه زنبورهای سرباز هستند.زنبورهای سرباز جاتایی در مدخل ورودی لانه حضور دارند؛ بطوری که می توانند بلافاصله حمله دشمن احتمالی را ردیابی کنندبه گفته محققان، زنبورهای سرباز جاتایی به دلیل وظیفه دفاعی که بر عهده دارند، از لحاظ ظاهری نیز متفاوت هستند. تفاوت اندازه زنبورهای سرباز جاتایی به آنها در مقابله با دشمن اصلی شان، زنبور سارق Lestrimelitta limao کمک می کند.بر خلاف زنبورهای عسل که تنها یک روز وظیفه حفاظت از لانه را بر عهده دارند، زنبورهای سرباز جاتایی بیش از ۳ هفته عهده دار حفاظت از کندو هستند و با افزایش سن به کارهای دیگر مشغول می شوند.
پیش از این نمونه کارگران سرباز تنها در خانواده مورچه ها و موریانه ها دیده شده بود.

منبع
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=2]خروس تخم گذار در چین[/h]
ماموران وزارت کشاورزی چین، به دهکده ای رفته اند تا خروس تخم گذاری که باعث تعجب همگان شده را مورد آزمایش قرار دهند.
خبر آنلاین: کشاورز چینی در مرکز این کشور ادعا کرده که خروس اش تخم می گذارد.
بر این اساس خانواده آقای هوآنگ لی ۴۷ ساله بعد از خوردن ۷ مرغ در طول زمستان تصمیم به نگهداشتن خروس کردند اما با کمال تعجب روز بعد متوجه شدند که خروس شان روی یک تخم خوابیده است. هوآنگ لی می گوید ابتدا فکر کرده همسایگان با وی شوخی کرده اند اما روز بعد و با دیدن تخم مرغ بعدی شک اش به یقین تبدیل شده و مطمئن شد که خروس اش تخم گذار شده است.



مسوولان محلی با شنیدن این موضوع راهی روستا شده تا با آزمایش ژنتیکی متوجه شوند ماجرا از چه قرار است. تلویزیون محلی گزارش داد مقامات وزارت کشاورزی به طور موقت خروس را به امانت گرفته اند تا از اصل ماجرا آگاهی یابند. اینکه این پرنده بالاخره خروس است یا مرغ نیز مشخص نشده است.​
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نوغانداری در فارس بیمه می شود

نوغانداری در فارس بیمه می شود


برای اولین بارپرورش کرم ابریشم در استان فارس تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرد.کارشناس مسوول پرورش کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این طرح تا پانزدهم خرداد ماه امسال به ازای هر جعبه 200 هزار ریال که 120 هزار ریال آن سهم دولت و 80 هزار ریال سهم بیمه گذار است، اجرا خواهد شد. محمد حسن دشتبان گفت: هر جعبه تخم نوغان حاوی 22 هزار تخم نوغان است و در این استان حداکثر 100 جعبه و حداقل 20 جعبه در سال پرورش داده می شود که پیله تولیدی حاصل از آن 500 تا 2 هزار و 500 کیلو گرم می باشد.




منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبورها هم شخصیت دارند !

زنبورها هم شخصیت دارند !

محققان دریافتند که عشق به هیجان تنها مختص انسان ها و دیگر مهره داران نیست، زنبورهای عسل نیز از این خصیصه برخوردارند و زنبورهایی که به نظر نسبت به دیگر زنبورها ماجراجوتر به نظر می آیند، از فعالیت های ژنتیکی مجزایی مشابه فعالیت های ژنتیکی انسان های ماجراجو برخوردارند. این یافته جدید دیدگاهی نوین را از زنبورها و جوامع زنبوری ارائه می کند. اکنون این گونه به نظر می آید که زنبورهای عسل برای انجام وظایف مختلف سطوح متفاوتی از اشتیاق را نشان می دهند و این تفاوت ها می تواند منجر به ایجاد شخصیت های متفاوت در میان زنبورها شود.محققان موسسه «بیولوژی ژنومیک» بر روی دو رفتار که به «تازه-خواهی» شباهت دارد، مطلعه کردند: پرسه زدن برای یافتن آشیانه های جدید و پرسه زدن برای یافتن غذا.

زمانی که یک «کلونی» به اندازه ای رشد می کند که آشیانه اش برایش کوچک می شود، در این شرایط باید در جستجوی آشیانه جدید بود.

حدود پنج درصد از گروه زنبورها برای یافتن مکانی جدید جهت ساخت «کندو» به تجسس و گشتزنی می پردازند.

احتمال اینکه این زنبورهای جستجوگر نسبت به دیگر زنبورهای «کندو» در مسیر جستجو برای یافتن سکونتگاه جدید به دنبال غذا نیز بگردند سه - چهار بار بیشتر است.

محققان در راستای درک پایه های مولکولی این تغییرات از سیستم «میکرو آرایه ژنومی» برای جستجوی تفاوت ها در فعالیت هزاران ژن در مغز زنبورهای ماجراجو و غیر ماجراجو استفاده کرده و شاهد هزاران تفاوت بودند.در انسان ها و حیوانات ماجراجویی به عملکرد سیستم پاداش مغز ارتباط دارد. در زنبورها محققان موفق به کشف ژن های فعال متفاوتی شدند که با پروتئین ها و هورمون های مرتبط با «تازه-خواهی» در ارتباط بودند.

منبع

 

ma23

عضو جدید
خبر فوری فوری فوری




لطفا جهت سلامت هموطنانمون اطلاع رسانی کنید​


اخیرا مشاهده شده که در مناطق شرقی کشور بدلیل ورود دامهای غیر قرنطینه وبیمار (گاو،گوسفند،شترو... ) تعدادی از هموطنانمان حتی چند دانشجوی​

پزشکی درمشهد وزاهدان بدلیل ابتلا به بیماری این دامها که بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو​


نام دارد جان خود را از دست داده اند . به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری​
خطرناک که تا 50% خطر مرگ ومیر دارد ، نحوه پیشگیری ومراقبت از این بیماری را به همه کسانی که دوستشان دارید​
اطلاع رسانی کنید​
توضیحی کوتاه در مورد این بیماری مهلک
علائم بیماری: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بیماریهای ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد .بیماری با تب ناگهانی ، بدن درد ، کوفتگی ، ضعف ، سردرد ، درد شدید عضلات ، بی اشتهایی ، درد پشت حدقه چشم ، ترس از نور ، تهوع ، استفراغ ، گلودرد ، دل درد و تغییرات خلقی بصورت بی قراری و افسردگی ظاهر می شود .​
علائم خونریزی معمولاً از روز سوم تا پنجم شروع می شود . خونریزی در مخاط ، لکه های خونریزی (پشتی) در قسمت بالای بدن ، خط زیر بغل ، محلهای تزریق و تحت فشار ایجاد می شود . خونریزی از اعضای مختلف بدن ( بینی ، لثه ، مجاری ادرار ، روده ، رحم و ... ) ایجاد می شود . بیماران بدحال از روز پنجم به بعد دچار نارسایی کبدی ، کلیوی می شوند .
مخزن بیماری :
گوسفند ، گاو ، بز ، خرگوش وحشی ، و شتر مرغ به عنوان مخزن بیماری مطرح هستند .

راههای انتقال :
انتقال از طریق گزش کنه که یکی از راههای مهم ابتلا می باشد . کنه ها بخصوص گونه هیمالوما از طریق تخمدان آلوده در تمام مراحل رشدآلوده شده و عفونت زا می باشند . کنه بالغ ویروس را به نوزادان خود انتقال می دهد .
انسان نیز در اثر تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافتهای آلوده دام و یا تماس با ترشحات افراد بیمار مبتلا می شوند . در تماس نزدیک با دمهای آلوده از طریق تنفس نیز امکان ابتلا به بیماری وجود دارد .

گروههای در معرض خطر :
همه افراد جامعه احتمال ابتلا به بیماری را دارند .
گروه پرخطر شامل : دامداران ، دامپزشکان ، کارمندان کشتارگاه و کارکنان بهداشتی درمانی ( پزشک ، پرستار ، بهیار و ... ) می باشند .

فرد مبتلا به این بیماری همیشه تب دارد و در نهایت ممکن است به‌دلیل نارسایی اعضا و خونریزی شدید جان خود را از دست بدهد. دوره کمون تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو معمولا کمتر از 2هفته پس از تماس با دام آلوده یا گزش کنه است و این علائم پس از این مدت بروز خواهد کرد و درصورت عدم انجام به‌موقع اقدامات درمانی، احتمال مرگ‌و‌میر تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو بیش از 50درصد است. البته دام آلوده علائم خاصی ندارد، فقط یک هفته تب‌دار می‌شود و بعد این تب فروکش می‌کند.​

اگر دام آلوده در همان روزهای عود بیماری ذبح شود و در کنار آن سلاخ هم دستکش دستش نباشد یا دستش هنگام ذبح خراش بردارد، سریعا ویروس منتقل می‌شود. برای همین اصرار ما بر این است که​

دام‌های وارداتی حتما توسط دامپزشک معاینه شوند و بعد در اختیار کشتارگاه‌ها قرار بگیرند .​
از خریدن گوشتهای بازرسی نشده
و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) خودداری کنید .
یا به عبارتی دیگر میتوان گفت که برای مدتی از خرید
گوشت قرمز خودداری نماییم تا در امان باشیم
1391/2/20
این خبر توسط گروهی از پزشکان تهران منتشر شده که شاهد مرگ تعدادی ار مبتلایان بوده اند
لطفا جدی بگیرید

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مرغداریهای کشور به کوره های لاشه سوز مجهز می شوند

مرغداریهای کشور به کوره های لاشه سوز مجهز می شوند

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به منظور حذف کانونهای بیماری زا کلیه مرغداری های کشور باید به کوره های لاشه سوز مجهز شوند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، 'محسن دستور' روز چهارشنبه در مراسم افتتاح کوره لاشه سوز سیار در بیرجند افزود: با توجه به اینکه لاشه ها باعث ایجاد بیماریهای زیاد در سطح کشور می شوند، لذا بکار گیری این کوره ها در سطح مرغداریها از خطرات صنعت مرغداری کشور جلوگیری خواهد کرد.
وی گفت: کوره لاشه سوز که امروز در بیرجند مورد بهره برداری قرار گرفت، در سطح کشور منحصر به فرد است و باید به عنوان الگویی در کشور گسترش یابد.
دستور با بیان اینکه این کوره نمونه داخلی و خارجی ندارد، افزود: تلفات واحدهای مرغداری و کانونهای بیماری زا از این طریق قابل مرتفع شدن است.
وی در بخش دیگری به مرز مشترک خراسان جنوبی و افغانستان اشاره و اظهار داشت: این کشور از پرخطرترین کشورهای منطقه به لحاظ بهداشتی است و لزوم اجرای پروژه های بهداشتی در این استان را دو چندان می کند.
دستور همچنین قول داد تا سال 92 کلیه تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه تشخیصی دامپزشکی بیرجند و سرایان تامین شود.
استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم از صدور مجوز ورود دام زنده از کشور افغانستان به مرزهای داخلی استان خبر داد و گفت: صدور این مجوز، از مصوبات سفر اول هیات دولت است که هم اکنون مقدمات اجرای آن در استان فراهم شده است.
'قهرمان رشید' افزود: بر این اساس در مبادی ورودی نهبندان، سربیشه و بیرجند دام ها وارد شده و در کشتارگاه ها مورد نظارت جدی قرار می گیرند.
وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه ظرف چند سال اخیر تحولات اساسی در سطح استان ایجاد شده، گفت: در این راستا باید صنایع تبدیلی، غذایی و تکمیلی در دستور کار مسوولان اجرایی استان قرار گیرد.
رشید با بیان اینکه کشاوزی محور توسعه متوازن استان است، اظهارداشت: هم اکنون بیش از 30 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش افزوده خراسان جنوبی به بخش کشاورزی اختصاص دارد

خبرگزاری ایرنا – 91/3/24
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ضوابط مدیریت بهداشتی طیور گوشتی

ضوابط مدیریت بهداشتی طیور گوشتی


ضوابط مدیریت بهداشتی طیور گوشتی




خروج تلفات وضایعات از مرغداری ها ممنوع اعلام می گردد .

کلیه مرغداران موظفند نسبت به دفع تلفات وضایعات از طریق چاه یا لاشه سوز اقدام نمایند .

ضوابط حمل کود بصورت جداگانه تدوین خواهد شد .

آماده سازی سالن وتجهیزات.

نظافت کامل وشستشو و ضد عفونی سالن وتاسیسات وتجهیزات ومحوطه بایستی قبل از جوجه ریزی برابر دستورالعمل ضمیمه باشد .

نگه داری هرگونه طیور زینتی – بومی و سایر ماکیان وحیوانات دیگر در محوطه مرغداری ممنوع می باشد نگه داری سگ های نگهبان تحت شرایط خاص بهداشتی مجاز می باشد .

مرغداران ملزم به تهیه لباس کار مناسب ، ‌کلاه ، چکمه و ماسک جهت پرسنل و بازدیدکنندگان و واکسیناتورها میباشد .

کلیه مرغداران میبایستی دارای امکاتات حمل ونقل مناسب واکسن وهمچنین یخچال جهت نگه داری واکسن در مرغداری و لوازم و وسایل مناسب جهت استفاده واکسن باشند .

کلیه کارگران مرغداری بایستی دارای کارت بهداشتی از شبکه های بهداشت ودرمان استان باشند .

شستشو وگاز دادن یا ضد عفونی کلیه لوازم وتجهیزات از قبیل دانخوری ، آبخوری ،‌ کیسه های حمل دان والبسه و …. به ویژه وسایلی که از دوره قبل مورد استفاده قرار گرفته است الزامیست .

مواد متشکله خوراک طیور از داخل واحد خارج نشده و بنحو مناسب ضد عفونی گردد.

حداقل فاصله جوجه ریزی بعدی از زمان تخلیه کود درشرایط عادی 15 روز تعیین می گردد .

حداقل فاصله بین جوجه ریزی در شرایط غیر عادی بویژه در مناطق متراکم بسته بنوع بیماری توسط ادارات دامپزشکی اعلام خواهد شد.

استفاده از کارت اطلاعات پرورشی جهت هرگله بطور مجزا برای هر سالن توصیه می گردد . این کارت باید حاوی عناوین تعداد جوجه ریزی تاریخ جوجه ریزی ، تلفات روزانه ، ‌واکسیناسیون .‌دان مصرفی روزانه ، داروی مصرفی و کلیه مسایل مدیریتی باشد .

تجهیزات جهت آماده سازی وشستشوی سالنها از قبیل دستگاه سمپاش و‌شعله افکن ، ‌پمپ تحت فشلر و ….. در واحدهای پرورشی بصورت اختصاصی ضروری است .

تجزیه شیمیائی ومیکروبی آب آشامیدنی در مرغداری حداقل بطور سالیانه به جهت رفع نقایص ممکن انجام پذیر .

جهت جلوگیری از عوارض سوء ‌رشد وایجاد زمینه های مساعد کننده بروز بیماریها باید از مواد اولیه خوراک طیور منطبق بر استاندار های ملی استفاده شود.

پساب وفاضلاب مرغداریها به چاه فاضلاب داخل مرغداری هدایت شود . مسیر هدایت فاضلاب باید دارای پوشش مناسب وقابل کنترل باشد .

نصب کنتر آب در مبداء ‌ورودی آب به هر سالن بمنظور ثبت میزان مصرف آب روزانه ضروری است .

به منظور کنترل دما و رطوبت نصب دماسنج و رطوبت سنج در محل و ارتفاع مناسب وتعداد کافی ضروریست .

حوضچه مناسب جهت غوطه ور کردن وسایل مرغداری در محوطه احداث گردد .







تهیه و تنظیم:

سید مهرداد اسحق حسینی ؛ سردبیر ماهنامه الکترونیک کویر


منبع :سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر خوراک دام در تولید گوشت گاو

تاثیر زیستی تولید گوشت گاو از گله های شیری با توجه به هزینه بسیار زیاد تا تولید، ناچیز است.به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، گاو شیری، نصف هزینه تغذیه سالانه در سیستمهای تبدیل گوساله شیری به گوشت گاو را به خود اختصاص می دهد. البته برخی دامها کارایی بیشتری دارند: تغذیه کمتر، گوشت بیشتر.محققان ایرلندی درصدد یافتن راههای جدیدی برای شناسایی کاراترین دامها و ترتیب دادن برنامه اصلاح گاو گوشتی هستند.محققان با بررسی شاخص جذب خوراک دام پسمانده (RFI=Residual Feed Intake)، آن را معیار تغذیه قرار دادند که از لحاظ ژنتیکی مستقل از رشد و اندازه بدن است. این شاخص را چنین تعریف می کنند: تفاوت بین جذب واقعی خوراک دام و آنچه پیش بینی می­شود حیوان بر اساس وزن بدن و سطح عملکردش جذب کند.دامهای کارا کمتر از حد انتظار می خورند و شاخص RFI آنها منفی یا پایین است. در حالی که دامهای ناکارا بیش از اندازه می خورند و شاخص RFI آنها مثبت یا بالا است. تفاوت میان تک تک دامها، مدتهای مدید مورد بررسی قرار گرفته است. اما علل تفاوت کارایی مصرف انرژی در گاوها چندان شناخته نشده بود.
اکنون محققان ایرلندی در حال پژوهش در زمینه پیوند بین شاخص RFI و نشانگرهای بیوشیمیایی و ژنتیکی این صفت هستند. این پروژه به بررسی کنترل بیولوژیکی RFI در گاوها به امید شناسایی برخی شاخصهای ساده اندازه گرفتنی این خصیصه می پردازد.نتایج تا این تاریخ از تفاوتهای آشکار بین دامهای کارا و ناکارا از نظر ژنهای کنترل کننده تولید انرژی سلولی حکایت دارند.محققان ایرلندی می گویند این پژوهش به تکمیل یک روش شناسایی با صرفه و کارآمد دامهای برتر از نظر کارایی تغذیه کمک خواهد کرد.
 

ram.dam

عضو جدید
ساخت دستگاه ثبت و اندازه گیری میزان نشخوار دام

ساخت دستگاه ثبت و اندازه گیری میزان نشخوار دام

محققان دانشگاه شهرکرد دستگاه ثبت و اندازه گیری میزان نشخوار دام ساختند.

به گزارش دامنا, رئیس دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: این دستگاه ضمن اندازه‌گیری زمان نشخوار و تعداد حرکات آرواره حیوان ، امکان بررسی میزان الیاف مؤثر در جیره غذایی دام را فراهم و بیماری‌های متابولیکی مرتبط با آن را تخمین می زند.
اسدی افزود: دکتر علی محرری عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی با همکاری دکتر عباس کارگر عضو هیات علمی دانشکده فنی این دانشگاه ، دستگاه ثبت و اندازه گیری میزان نشخوار دام را در مدت 2 سال با 50 میلیون ریال هزینه ساختند.

وی گفت: این دستگاه همچنین با بررسی میزان استراحت دام ، وضعیت تولید شیر و چربی حیوان را تخمین می زند.

دستگاه ثبت و اندازه گیری میزان نشخوار دام آبان پارسال به شماره 67300 در اداره کل مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسیدو یک ماه پیش در جشنواره ملی اختراعات کوهرنگ مورد تائید قرار گرفت.

مجری این طرح گفت: دستگاه ثبت و اندازه گیری میزان نشخوار دام از 2 بخش ثبات و حسگر دیجیتال نوری ساخته شده است که حرکات آرواره دام در موقعیتهای مختلف مانند خوردن، نوشیدن و استراحت از طریق حسگر ثبت ، پردازش و در حافظه آن ذخیره می شود.

محرری افزود: از داده های این دستگاه برای متعادل کردن جیره غذایی دام و پیش بینی بروز برخی بیماریهای دام استفاده می شود.

پیش از این برای اندازه گیری زمان نشخوار و ثبت تعداد حرکت ارواره دام از روشهای چشمی استفاده می شد.

افزایش سرعت و دقت کار تا 2 میلیمتر در لحظات مختلف از مزایای این دستگاه است.

وی با اشاره به اینکه در نمونه های خارجی این دستگاه حسگر آنالوگ فشاری استفاده شده است، گفت: استفاده از حسگر دیجیتال نوری در نمونه ایرانی احتمال خطای دستگاه را کاهش می دهد.




منبع: دامنا
 
آخرین ویرایش:

*E.Kh*

عضو جدید
گوساله ای بدون سر متولد شد

گوساله ای بدون سر متولد شد

آفتاب: مسئول اداره بررسی های دامپزشکی جنوب کرمان از تولد گوساله ای بدون سر در مزرعه تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاداسلامی جیرفت خبر داد.


نسیم دریجانی با اشاره به تولد گوساله ای بدون سر در جیرفت اظهار داشت: این گوساله تنها یک چشم داشته و فاقد بینی و دهان بود و به همین علت پنج دقیقه بعد از تولد تلف شد.

وی گفت: مادر این گوساله بدون سر سال گذشته نیز گوساله ای کور را به دنیا آورد که هم اکنون زنده است.
این مسئول اظهار داشت: مصرف گیاهان آلوده به تراتوژن ها(عواملی که باعث تغییرات ژنتیکی می شوند)، ایجاد تغییراتی در جیره دام و مصرف ناخواسته گیاهان سمی از جمله عواملی هستند که می توانند باعث ناقص الخلقه شدن جنین شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این گاو سال گذشته نیز یک گوساله کور را به دنیا آورده احتمالا علت اصلی این مشکل برمی گردد به وجود یک مشکلی ژنتیکی در شجره همان گاو، زیرا اگر غیر از این حیوان در مابقی حیواناتی که در آن محل نگهداری می شوند چنین عوارضی مشاهده می کردیم باید دنبال عوامل محیطی می بودیم که کل جمعیت دامی را تحت تاثیر قرار داده باشد.

دریجانی ادامه داد: اما در این مورد که ناقص الخلقگی به صورت اسپرادیک( تک گیر) گزارش شده مسئله به وجود یک سابقه ژنتیکی معیوب در والد نر یا ماده و یا در شجره خانواده برمی گردد و یا ممکن است یک عامل ناشناخته محیطی وجود داشته باشد که این دام نسبت به سایر حیوانات به آن حساس تر باشد.
این مسئول تصریح کرد: دو علت عمده می توانیم برای ناقص الخلقه شدن دام در نظر بگیریم که یکی وجود یک ژن معیوب در آن شجره است که می توان این احتمال را از طریق سایر اعضای آن شجره بررسی کرد.
به گزارش مهر،وی ادامه داد: گاهی نیز ممکن است در سابقه شجرنامه خانوادگی دام ناقص الخلقه هیچ عارضه قابل گزارشی دیده نشود اما وجود یه جهش ژنتیکی به خاطر عوامل محیطی باعث ایجاد چنین بد ریختی های جنینی شده باشد.


 

moeinvet

عضو جدید
سگها نیز همانند انسان به تقلید رفتار همنوعان خود می پردازند - تقلید انتخابی در حیوانات

سگها نیز همانند انسان به تقلید رفتار همنوعان خود می پردازند - تقلید انتخابی در حیوانات

یکی از ویژگی های بارز هوش انسان ها ، توانایی آنها برای درک اهداف و نیات دیگران است . این توانایی به تدریج در طول دوره شیرخوارگی توسعه می یابد . سوالی که در این بین وجود دارد این است که این حس تا چه حد در حیوانات وجود دارد ؟




بر اساس نتایج تحقیقات جدیدی که توسط Friederike و Huber ، از دانشگاه وین ، و Zsofia Viranyi ، از دانشگاه ایتوویوس در بوداپست ، صورت پذیرفته است ، شباهت قابل توجهی میان انسان و سگها در تقلید اعمال دیگران مشاهده شده است .




این محققین در مطالعه خود به پدیده ایی تحت عنوان " تقلید انتخابی " اشاره کرده اند . بر اساس این فرضیه ، سگها نیز مانند نوزاد انسانها ، صرفا به تقلید از اعمال دیگران نخواهند پرداخت . بلکه آنها با توجه به شرایط ، به انتخاب و تنظیم رفتارهای تقلیدی خود خواهند پرداخت .




در این مطالعه ، سگها را با شرایطی روبرو نمودند که برای بازکردن محفظه نگهداری غذای خود ، بایستی از دهان استفاده می کردند . این در حالی بود که یکی از سگهای ماده ، انجام این کار را با استفاده از دست ، آموزش دیده بود . سگهای دیگر با مشاهده بازشدن درب محفظه توسط این سگ ماده ، تلاش نمودند تا با استفاده از دست خود محفظه را باز نموده و به غذای خود دست یابند .




اما هنگامی که سگ ماده با دهان خود توپی را حمل میکرد و با دست خود به بازکردن محفظه می پرداخت ، سایر سگها به عمل " تقلید انتخابی " روی آورده و با دهان خود اقدام به باز نمودن محفظه میکردند . این نکته بدان معناست که برای سگها ، هدف از انجام هر کاری مهم است . در واقع ، این حیوانات با مشاهده درگیری دهان سگ ماده یاد شده ، به راه آسانتر روی آورده و درب محفظه ها را با دهان خود باز نمودند . اما هنگامیکه دهان سگ ماده آموزش دیده آزاد بوده و با دست خود محفظه را باز میکرد ، سایر سگها این نکته را دریافتند که دلیلی خاص برای انجام اینکار وجود دارد . بنابراین با تقلید از سگ یاد شده ، سعی در باز نمودن محفظه ها با دست خود نمودند .




تعداد زیادی از چنین مطالعاتی که به بررسی تشابهات قابل توجه شناختی ، میان انسان و سگ پرداخته است ظرف سال های اخیر مستند شده است . احتمال آن می رود که چنین تشابهاتی به دلیل نگهداری این حیوانات در منازل و ارتباط نزدیک آنها با انسانها باشد .
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
قیمت هر شانه تخم‌مرغ به بیش از ۹۰۰۰ تومان رسید

قیمت هر شانه تخم‌مرغ به بیش از ۹۰۰۰ تومان رسید



در حالی که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار مصرف به بیش از ۹۰۰۰ تومان رسیده است مرغداران معتقدند کمبود و گران شدن نهاده‌ها، هزینه‌های تولید را افزایش داده و این قیمت برای فروش تخم‌مرغ منطقی است. به گزارش کشاورزنیوز به نقل از ایسنا ، مرغداران از ماه‌های گذشته با کمبود نهاده و افزایش قیمت آن در بازار دست و پنجه نرم می‌کنند و به قول خودشان از آنجا که نمی‌توانستند جوجه‌های خود را گرسنه نگه دارند مجبور شدند خوراک مورد نیاز و در واقع ذرت و سویا را از بازار آزاد و به قیمت‌های بالا تهیه کنند.

افزایش قیمت نهاده‌های تولید که ناشی از کمبود آن در کشور و بلاتکلیفی محموله‌های در حال ورود به دلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز بود، باعث شد سیر افزایش قیمت این فرآورده پروتئینی پس از ماه رمضان آغاز شود؛ به گونه‌ای که قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۹۰۰۰ تومان و بعضا ۱۰ هزار تومان رسیده است. با وجود نارضایتی مصرف‌کنندگان و اعتراض رییس سازمان حمایت نسبت به این افزایش قیمت، مدیرعامل اتحادیه مرغدران مرغ تخم گذار به ایسنا گفت: هفته گذشته جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل و مقرر شد تا حداقل و حداکثر قیمت تخم‌مرغ در کارگروهی تخصصی مشخص شود تا با تعیین قیمت‌های جدید، اتحادیه بتواند براساس تفاهم‌نامه، بازار تخم‌مرغ را تنظیم کند.

وی افزود: براساس تفاهم نامه منعقد شده اتحادیه مرغداران با وزارت صنعت معدن و تجارت برای تنظیم بازار، اگر قیمت این فرآورده پروتئینی بیش از ۱۰ درصد تغییر کند باید قیمت‌های حداقل و حداکثر بازنگری و بازار بر اساس قیمت جدید تنظیم شود اما تا کنون جلسه‌ای برای تعیین قیمت جدید تخم‌مرغ برگزار نشده است. اصغری ادامه داد: نهاده‌های تولید سهم ۷۵ درصدی در قیمت تمام شده تخم مرغ دارند و این در حالیست که هر کیلو گرم ذرت در بازار به ۱۲۰۰ تومان رسیده است.

مرغداران امروز بر مبنای این قیمت‌های افزایش یافته خوراک جوجه‌های خود را تامین می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان قیمت را به گونه‌ای کنترل کرد که تولیدکنندگان متضرر شوند. مدیرعامل اتحادیه مرغدران مرغ تخم گذار با بیان اینکه تخم‌مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها گران نشده است، گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری به ۸۳۰۰ تومان رسیده است لذا قیمت کنونی تخم مرغ در بازار مصرف منطقی است.
 

z.mahmood

عضو جدید
[h=2]افزایش تولید و صادرات تخم‌مرغ در سال جاری[/h]


مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: تا پایان امسال بیش از 980 هزار تن تخم مرغ تولید و حدود 60 هزار
تن صادر می‌شود.
هدایت اصغری اظهار کرد: نوسانات قیمت خرید تخم‌مرغ از تولیدکنندگان و قیمت این محصول در بازار مصرف به ضرر مرغداران و مردم است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. وی افزود: اگر شبکه‌های توزیع تخم‌مرغ که تنها بخشی از آن در اختیار اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار و تولیدکنندگان آن است گسترده‌تر شود می‌توان بازار این محصول را کنترل کرد چرا که در حال حاضر بازار خرده فروشی آن طور که باید تابع قیمت تعریف شده یکسانی نیست و هر کس به اندازه‌ای که فکر می‌کند درست است سود مورد نظر خود را به محصولش اضافه می‌کند. هدایت گفت: از طرفی مصرف‌کنندگان در این بازار با نوسان، متضرر شده‌اند و از سوی دیگر قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغداران به گونه‌ای بوده که آن‌ها همواره در پیچ و خم این نوسانات زیان کرده‌اند البته قیمت هر شانه تخم‌مرغ عرضه شده در شبکه‌های توزیع کنترل شده‌ای مانند سازمان میادین میوه و تره‌بار نوسانات چندانی نداشته است و از حدود 8500 تومان در ابتدای امسال به حدود 8900 تومان رسیده است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار تاکید کرد:‌ اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار آمادگی دارند تا شبکه‌های توزیع خرده‌فروشی گسترده‌تری را برای کنترل بیشتر نوسانات قیمت این محصول در اختیار بگیرد. به گفته اصغری هماهنگی و یکپارچه‌سازی شبکه‌های توزیع و بازار خرده فروشی محصولات کشاورزی از جمله تخم‌مرغ می‌تواند در ثبات قیمت این محصولات موثر باشد.
وی اظهار کرد: پیش از این پیش‌بینی می‌شد که حدود 960 تا 970 هزار تن تخم مرغ تولید شود اما درحال حاضر تولید این محصول در شرایط مطلوبی قرار داشته و به نظر می رسد تا پایان امسال بیش از 980 هزار تن تخم مرغ تولید شود. مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار با بیان این‌که از ابتدای امسال تاکنون 40 هزار تن تخم مرغ به کشورهای مختلف صادر شده است پیش بینی کرد تا سه ماهه آینده حدود 20 هزار تن تخم مرغ به میزان صادرات امسال اضافه شود. منبع: ایسنا- 10 دی 1392
 

*E.Kh*

عضو جدید
ابلاغ پرداخت اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به دامداران در استان‌ها

ابلاغ پرداخت اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به دامداران در استان‌ها


رضا باکریدبیر انجمن صنایع لبنی گفت:
وزارت صنعت، پرداخت اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به دامداران را به سازمان‌های صنعت استان‌ها ابلاغ کرد.


رضا باکری با اعلام این خبر اظهار داشت: اعتبار 300 میلیارد تومانی مصوبه دولت، به وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت شده و این وزارتخانه دستور پرداخت به دامداران استان‌ها را صادر کرده است.
دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: فهرست دامداران تحویل‌دهنده شیر خام به کارخانه‌ها و میزان شیر تحویلی به وزارت صنعت ارسال شده و آنها بر همین اساس به دامداران استان‌ها پرداخت می‌کنند.
وی افزود: پرداخت به دامداران 190 تومان علاوه بر قیمت 1110 تومان به ازای یک کیلوگرم شیر خام خواهد بود.
به گفته باکری، اعتبار 300 میلیارد تومان تا پایان امسال است.
دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه اگر در سال جدید دولت اعتباری برای تثبیت قیمت شیر پرداخت نکند، آیا قیمت افزایش می‌یابد؟ گفت: این را سیاست‌های کلان دولت تعیین می‌‌کند که چه تدابیری برای حمایت از تولید و مصرف‌کننده در نظر می‌‌گیرد.


منبع : خبرگزاری فارس
 

*E.Kh*

عضو جدید
اتحادیه اروپا مشتری پروپاقرص خاویار و میگوی ایران

اتحادیه اروپا مشتری پروپاقرص خاویار و میگوی ایران


معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت:
از نظر تولیدات دامپزشکی، ایران دارای جایگاه مقام برتر بین کشورهای منطقه است،
به‌گونه‌ای که کیفیت و کمیت تولیدات در این بخش زبانزد سایر کشورها است.



محسن مشکات افزود: برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته در کیش می‌تواند علاوه بر آنکه با امکانات و تجارب سایر کشورها باب آشنایی جدیدی را فراهم آورد، در معرفی محصولات تولیدی کشورمان بسیار مؤثر واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته که با حضور 50 کشور اروپایی و آمریکایی در کیش در حال برگزاری است، توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در معرض دید قرار گرفته که حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی حاکی از اهمیت موضوع بوده و می‌تواند زمینه صادرات هرچه بیشتر محصولات تولیدی کشورمان را به سایر کشورها فراهم آورد.

مشکات ادامه داد: برای آنکه بتوانیم عضو فعال دهکده جهانی شویم، باید از تکنولوژی‌ها و دانش روز دنیا استفاده کنیم که این نمایشگاه‌ها، زمینه استفاده از این موارد را فراهم می‌آورد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در آبزیانی همچون میگو، دارای کد بهداشتی برای صادرات محصول به اتحادیه اروپا هستیم و علاوه بر آن، در بخش ماهیان خاویاری نیز وضعیت مناسبی در بین سایر کشورها داریم.

وی یادآور شد: میگو در حال حاضر به اتحادیه اروپا صادر می‌شود و صادرات خاویار نیز از سال گذشته که صید در دریای خزر محدود شده است، با صادرات خاویار پرورشی ادامه پیدا کرده است.

مشکات تأکید کرد: ایران در تولید خاویار در جهان جایگاه ویژه‌ای دارد و با وجود محدودیت‌هایی که موجود است، توانسته‌ایم مجوز صادرات خاویار پرورشی را به اتحادیه اروپا کسب کنیم که این امر نشان می‌دهد استانداردهای موجود از لحاظ تولیدی و بهداشتی در سطحی است که توانسته نظر مساعد کشورهای اروپایی را نیز کسب کند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ایران به کشورهای اروپایی محصولاتی همچون دام زنده، جوجه یک‌روزه، آبزیان، روده، سالامبور، پای مرغ، تخم‌مرغ، عسل، فرآورده‌های لبنی، صنایع دستی مرتبط با فرآورده‌های دامی صادر کرده است.

مشکات همچنین گفت: در بحث مربوط به داروهای دامی نیز صادرات مناسبی وجود داشته، زیرا ایران ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و جایگاه مناسبی را کسب کرده است.

وی در پایان افزود: در سال گذشته 76 قلم کالای صادراتی به سایر کشورها از ایران فرستاده شده است.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته با حضور 40 کشور اروپایی و 10 کشور آمریکایی و در مجموع 280 شرکت از یکم تا سوم اسفندماه سال جاری در کیش برپا است.


منبع : خبرگزاری ایانا
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تحول در زنجیره های تولید طیور در صنعت مرغداری

تحول در زنجیره های تولید طیور در صنعت مرغداری




معاون امور بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت : یکپارچه سازی زنجیره تولید سبب افزایش بهره وری در مرغداری هاو سود صاحبان این صنعت می شود.

حسن رکنی ، که روز سه شنبه به منظور بازدید از واحدهای مرغداری اردبیل به این استان سفر کرده است در حاشیه بازدید از مجتمع مرغداری آذرجوجه سبلان افزود : زنجیره های تولید طیور در صنعت مرغداری ایران در حال تکمیل هستند و با کامل و یکپارچه شدن این زنجیره ها در آینده نزدیک شاهد دگرگونی اساسی در این صنعت خواهیم بود.

وی اظهار کرد : با تکمیل زنجیره های تولید در صنعت مرغداری ، سود تولید کنندگان تضمین و منافع مصرف کنندگان این فرآورده مهم پروتئینی در کشور تامین خواهد شد.

او با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را برای حمایت از سرمایه گذاران و ارتقای سطح کمی و کیفی تولید در صنعت مرغداری به کار گرفته است، گفت : استفاده از تجهیزات و فن آوری های جدید جهان در افزایش کمی و کیفی تولید مرغ گوشتی موثر است.
رکنی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت : استان اردبیل از ظرفیت بالایی در زمینه کشاورزی و دامی به خصوص در بخش دام و طیور برخوردار است.

وی افزود : امسال افزایش واحدهای مرغداری در این استان در مقایسه با سال های قبل چشمگیر بود و آمارهای کشوری موجود در وزارت جهاد کشاورزی این مطلب را تایید می کنند.

او مجتمع مورد بازدید را از واحدهای دامی تولیدی موفق ذکر کرد و ادامه داد : حدود 10 درصد از تولیدات مجتمع مرغداری آذرجوجه سبلان به لحاظ رعایت موارد استاندارد و نیز استفاده از تجهیزات و فن آوری های پیشرفته به کشورهای ارمنستان و عراق صادر می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در حاشیه این بازدید گفت : 339 واحد تولید مرغ گوشتی فعال در این استان فعالیت دارند که پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان جوجه ریزی در این واحدها با 18 درصد افزایش نسبت به پارسال به 14 میلیون قطعه برسد.

عادل عبدایمانی ، میزان تولید گوشت قرمز در استان اردبیل را بیش از 32 هزار تن در سال ذکر و یادآوری کرد باتوجه به تسهیلاتی که از محل طرح توسعه کشاورزی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی اردبیل قرار گرفته است، انتظار می رود که این میزان در سال آینده به 45 هزار تن افزایش یابد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
صادرات بیش از 16 هزار قطعه جوجه یکروزه از مرز گمرک آستارا به خارج از کشور

صادرات بیش از 16 هزار قطعه جوجه یکروزه از مرز گمرک آستارا به خارج از کشور

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا گفت: 16 هزار و 744 قطعه جوجه یک روزه از طریق مرز زمینی گمرک آستارا به مقصد جمهوری آذربایجان صادر شد.

بهرام پورضرب افزود: در نیمه نخست فروردین ماه امسال 16 هزار و 744 قطعه جوجه یکروزه مادر گوشتی با مجوز سازمان دامپزشکی کشور و نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه این جوجه های یکروزه به قصد فروش صادر شده ، اضافه کرد: ارزش اقتصادی 16 هزار و 744 قطعه جوجه یکروزه، 41 هزار و 860 دلار بوده است.

بگفته پورضرب در سال جاری این نخستین محموله صادراتی جوجه یکروزه است که با نظارت شبکه دامپزشکی از طریق مرز آستارا به جمهوری آذربایجان صادر شد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
فعالیت مطلوب 260 واحد مرغداری در کردستان

فعالیت مطلوب 260 واحد مرغداری در کردستان

رئیس مبارزه با بیماری‌های طیور استان کردستان، با اعلام اینکه 260 واحد مرغداری در استان به صورت ماهانه در حال فعالیت هستند، گفت: نباید اجازه داد که اظهار نظرهای غیرکارشناسانه و غیر مسئولانه به صنعت مرغداری استان کردستان آسیب برساند.

دکتر محمدطاهر پارسافر منطقه کردستان با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت مرغداری کردستان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: گزارشات و آمارهای صنعت طیور استان کردستان در سامانه اطلاعات جفرافیایی طیور ( GIS) به صورت روتین و آنلاین ثبت می‌شود.

وی افزود: گله‌های طیور از زمان خروج از کارخانه جوجه‌کشی تا زمان کشتار، ردیابی و گزارش وقایع در طول دوره پرورش ثبت می‌شود و اداره کل دامپزشکی از طریق چندین برنامه مراقبتی فعال و غیرفعال بر واحدهای مرغداری استان نظارت مستمر دارد.

رئیس مبارزه با بیماری‌های طیور استان کردستان، با بیان اینکه مرجع آمار طیور به ویژه در ارتباط با تلفات و بیماری‌های طیور، اداره کل دامپزشکی استان است، تصریح کرد: علاوه بر سازمان دامپزشکی، ارگان‌های دیگری نیز بر این امر نظارت دارند، لذا بدیهی است که با چند طرح تحقیقاتی و چند عمل ضرب و تقسیم نمی‌توان در خصوص صنعت عظیم مرغداری استان اظهار نظر کرد.دکتر پارسافر با اعلام اینکه بر اساس تجربیات چندین ساله در سطح استان بسیاری از مجوزهای مرغداری صادر شده در عمل هیچگاه به واقعیت تبدیل نشده است، گفت: از کل واحدهای مرغداری استان، ماهانه به طور متوسط حدود 260 واحد فعال و دارای جوجه هستند.

وی با اشاره به اینکه 150 واحد نیز در سطح استان در هر ماه جوجه‌ریزی هستند، ادامه داد: در سال 92 میزان جوجه‌ریزی استان بالغ بر 34 میلیون قطعه و در سال 91 حدود 30 میلیون قطعه بوده است.

رئیس مبارزه با بیماری‌های طیور استان کردستان، با ذکر این نکته که بر اساس آمارهای گذشته، هر سال بالغ بر چهار میلیون قطعه به جوجه‌ریزی استان افزوده می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی اینکه در سال 1394 جوجه‌ریزی استان به 86 میلیون قطعه در سال برسد، یک فرض محال و اشتباه است.

دکتر پارسافر با اشاره به اینکه ظرفیت کشتارگاه‌های استان در حال حاضر 104 هزار قطعه در روز است، ادامه داد: این کشتارگاه‌ها قابلیت کشتار 104 هزار قطعه طیور در روز را دارند که در صورت لزوم و افزایش ساعت کاری این ظرفیت قابل افزایش است و همزمان با رشد صنعت بر تعداد کشتارگاه‌ها نیز افزوده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، نگرانی از وضعیت تراکم صنعت مرغداری در برخی از مناطق استان کاملاً طبیعی بوده، اما خوشبختانه با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، شرایط و ضوابط تعریف شده در کمیسیون مربوطه تا حدی این نگرانی‌ها بر طرف شده است.

دکتر پارسافر با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده از طرف سازمان دامپزشکی کشور، استان کردستان جزو پنج استانی که دارای کمترین تعداد تلفات در واحدهای مرغداری است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشورهای دارای صنعت مرغداری پیشرفته تلفات چهار درصد بوده که مربوط به سن و وزن پایین کشتار است.

وی افزود: در حال حاضر خوشبختانه کشور ما در شرایط بهتری قرار دارد و در صورت تغییر ذائقه مردم در کنار فرهنگ‌سازی صحیح و پایین آوردن وزن و سن کشتار، این درصد تلفات در سطح استان به راحتی محقق خواهد شد.

دکتر پارسافر در پایان با تأکید بر اینکه ارائه آمار از وضعیت مرغداری استان باید از جانب افراد متخصص و متولی امر صورت پذیرد، یادآور شد: در سطح استان چندین کمیته از جمله کمیته بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، کمیته تخصصی طیور، کمیسیون ویژه بیمه طیور، کمیسیون صدور پروانه استان و ... فعال هستند، لذا ارائه اطلاعات صنعت مرغداری استان از طرف افرادی که آگاهی کافی ندارند، باعث سردرگمی و تشویش افکار عمومی خواهد شد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تجهیزات 80 درصد مرغداری های همدان باید بهینه سازی شوند

تجهیزات 80 درصد مرغداری های همدان باید بهینه سازی شوند

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تجهیزات 80 درصد مرغداری های این استان برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها باید بهینه سازی شوند.

محمد نظرپور افزود: در اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه ها 20 درصد مرغداری های همدان تجهیز و نوسازی شدند و مابقی آنها نیز باید بهینه سازی شوند.

وی اضافه کرد: نوسازی و تجهیز یکی از اقداماتی است که باید برای کاهش هزینه های تولید در واحدهای مرغداری گوشتی استان انجام شود.

وی با بیان اینکه عایق کاری کف، سقف، تعویض سیستم سوخت رسانی، گرمایشی و تهویه هوا مرغداری ها از مهمترین مراحل نوسازی مرغداری ها است گفت: به طور میانگین نوسازی هر واحد مرغداری گوشتی استان نیازمند تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین گفت: سرانه تولید مرغ گوشتی در این استان را 36 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان در کشور 25 کیلوگرم است.

نظرپور اظهار داشت: 639 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت هشت میلیون و 500 هزار قطعه در هر دوره در استان همدان فعال است.وی بیان کرد: واحدهای پرورش مرغ گوشتی پنج دوره در هرسال تولید دارند که ظرفیت تولید مرغ گوشتی آنها به 87 هزار تن می رسد.

وی ادامه داد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزایش تعداد واحدهای مرغداری و رشد میزان تولید گوشت در این استان است.

نظرپور اظهار داشت: همچنین بهینه سازی وضعیت موجود مرغداری ها و افزایش کیفی محصولات تولیدی این واحدها در استان همدان در اولویت است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
مرغ‌ گوشتی ایرانی سنگین تر از استاندارد های جهانی

مرغ‌ گوشتی ایرانی سنگین تر از استاندارد های جهانی

مرغ‌های گوشتی تولیدی در کشور به دلیل داشتن وزن بیشتر از استاندارد های جهانی، دارای کیفیت و سلامت به مراتب پایین تری هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در واکنش به خبر حضور رئیس جمهوری در جمع بخش کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: به دلیل مشکلاتی که در بخش تولید طیور کشور ناشی از افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزدها و نهاده‌ها ‌وجود دارد، از سوددهی تولیدکنندگان کاسته شده و تولیدکنندگان خرد در حال فروپاشی هستند.

حسین مهربانی با بیان این که مرغداران در بخش تولید تخم‌مرغ برای هر کیلوگرم یک‌هزار و 450 تا یک‌هزار و 500 تومان زیان می‌دهند و بخش تولید مرغ گوشتی نیز با مشکللات جدی روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که صنعت طیور کشور به صورت خرده‌مالکی اداره شود، تولیدکنندگان ما از پس هزینه های تولید بر نخواهند آمد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه ادامه داد: برای توسعه صنعت طیور کشور باید روند یکپارچه‌سازی تولید و توسعه شرکت‌های بزرگ تسریع شود که این امر تنها با کمک دولت میسر است.

وی یادآور شد: مرغ های زنده روانه شده به کشتارگاه های کشور، به‌طور متوسط سه کیلوگرم وزن دارد و با لاشه 2.2 کیلوگرم وزن به دست مصرف کننده می رسد، در حالی که بهترین وضعیت ارائه مرغ لاشه برای مصرف‌کننده، 1.5 کیلوگرم است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
استفاده از فضاهای مجازی روستایی برای اهداف بهداشتی دامپزشکی

استفاده از فضاهای مجازی روستایی برای اهداف بهداشتی دامپزشکی



برای اولین بار در کشور طرح پایلوت استفاده از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های روستایی برای اهداف دامپزشکی در حوزه
سلامت عملیاتی شد.


سید حسین حسن‌زاده – رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خوی - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد: در راستای ارائه خدمات الکترونیک، فراگیر شدن استفاده از محیط های مجازی حتی در سطح روستاها و استفاده روز افزون مردم این مناطق از اینترنت، این ایده شکل گرفت که با استفاده از این امکانات، پیام‌های بهداشتی و مرتبط با سلامت دامپزشکی در اختیار اهالی قرار گیرد.

به گفته وی برای این کار با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های روستایی از سایت iranvillage.ir طرح پایلوت استفاده از این فضاها در 16 روستای شهرستان خوی طراحی شد.

حسن‌زاده اظهار کرد: در این طرح با هماهنگی صورت گرفته با مدیران سایت‌ها و وبلاگ‌ها اخبار، برنامه‌های عملیاتی و برنامه‌های آموزشی و ترویجی دامپزشکی در حوزه سلامت به ویژه در رابطه با بیماری‌های مشترک انسان و دام جهت آگاهی روستاییان و دامداران در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خوی اظهار امیداری کرد با عملیاتی شدن این طرح در سراسر کشور با استفاده بهینه از این فضاها با صرف حداقل هزینه و کمترین زمان ممکن، امکان بهره‌مندی روستاییان و دامداران از جدیدترین اخبار و خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت بیش از پیش فراهم شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
اختصاص 2500 میلیارد تومان یارانه به دامداران و صنایع لبنی

اختصاص 2500 میلیارد تومان یارانه به دامداران و صنایع لبنی

دبیر انجمن تولیدکنندگان فراورده های لبنی گفت: تلاش دولت در سال جاری این است که با پرداخت یارانه مانع افزایش قیمت محصولات لبنی شود.

رضا باکری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری جلسه کمیته عالی سلامت در چند روز قبل با حضور رئیس جمهوری اظهار کرد: در این جلسه مصوب شد که به دامداران و صنایع شیر یارانه پرداخت شود تا قیمت محصولات این صنعت افزایش نیابد.

وی با اشاره به اینکه گویا قرار شده امسال 2500 میلیارد تومان به دامداران و صنایع لبنی یارانه پرداخت شود، عنوان کرد: گزارشی که اخیرا درباره قیمت تمام شده محصولات لبنی ارائه شد حاکی از افزایش 13 درصدی قیمت محصولات لبنی به علاوه دو درصد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بود که به نظر می رسد دولت قصد دارد با پرداخت یارانه جلوی افزایش 13 درصدی را بگیرد.

باکری افزود: از یارانه 300 میلیارد تومانی تا پایان سال قبل نیز بالغ بر 173 میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز در شرف پرداخت است.

در همین حال حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی نیز درباره برخی اظهارنظرها در مورد اینکه دامداران تاکنون هیچ یارانه ای دریافت نکرده اند گفت: این شرکت از ابتدای تخصیص اعتبار یارانه شیرخام تاکنون 290 میلیارد ریال یارانه دریافتی را بین دامداران طرف قرارداد خود توزیع کرده و حدود 100 میلیارد ریال از این یارانه در مرحله صدور چک قرار دارد که بلافاصله پس از وصول به حساب دامداران واریز خواهد شد.

وی افزود: در صورت پرداخت این مبلغ 71 درصد از سهم تخصیصی یارانه شیرخام به دامداران طرف قرارداد صنایع شیر ایران پرداخت شده است.

وی در عین حال گفت: البته در این بین استانهای سه گانه خراسان (خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی) تنها استانهایی هستند که اعتبار یارانه آنها تامین و پرداخت نشده است که امیدواریم دستگاههای ذیربط این مشکل را در اسرع وقت حل کنند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
واردات گوساله‌های دو منظوره با همکاری شرکت آلمانی

واردات گوساله‌های دو منظوره با همکاری شرکت آلمانی



مدیر عامل موسسه جهاد استقلال گفت: تاکنون 38 راس گاو ژنومیک هولشتاین و سه راس گاو دو منظوره سمینتال به کشور وارد شده که مابقی آن نیز در حال واردات است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا شافعی‌نیا در حاشیه دومین همایش سالانه شرکت نهاد‌های دامی جاهد اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور ایران از نظر محدودیت‌های منابع آبی باید تلاش کنیم تا با محدودیت‌های موجود واستفاده علوم وتکنولوژی‌هایی مانند ژنتیک تولید فرآورده‌های و محصولات پروتئینی از نظر کمی و کیفی افزایش دهیم.

به گفته وی اصلاح ساختار ژنتیکی دام‌های سنگین می تواند باعث افزایش سه تا پنج لیتر شیر در هر راس دام و افزایش 30 تا 40 درصدی گوشت قرمز به ازای مصرف هر واحد علوفه شود.

شافعی‌نیا ادامه داد: واردات مواد ژنتیکی وتولید آن‌ها در داخل می تواند صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور داشته باشد؛ به گونه‌ای که اگر بخواهیم هر دز مواد ژنتیکی که در داخل تولید می شود را وارد کنیم باید حدود 20 دلار هزینه کنیم اما با تولید آن‌ها در کشور هر دز به حدود چهار دلار می‌رسد. همچنین برای دامداران نیز قیمت این محصولات بسیار به صرفه‌تر خواهد بود بنابراین باید تلاش شود تا مانند گذشته این محصولات را داخل تولید کنیم.

مدیر عامل موسسه جهاد استقلال اظهار کرد: گوساله‌های دو منظوره نیز در حال واردات به کشور هستند که می توان به واردات گوساله‌های سمینتال اشاره کرد که با همکاری شرکت آلمانی صورت می گیرد.

شافعی‌نیا ادامه داد: در حال حاضر 38 راس گاو ژنومیک هلشتاین به کشور وارد شده و هشت راس دیگر نیز در حال واردات است البته قرار بود حدود 12 راس گاو دو منظوره سمینتال به کشور وارد شود و مابقی آن نیز تا پایان اردیبهشت ماه وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: گرچه گاوهای دو منظوره سمینتال 30 درصد چربی دارند اما باید تولید گوشت و شیر این نوع گاو توسعه و گسترش یابد تا بتوانیم طی حدود یک سال آینده پیش بینی کنیم که آیا می توان میزان کره مصرفی در داخل از این طریق تامین کرد یا خیر.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
رونمایی حجتی از یک فرآورده غذایی مفید برای کاهش 76 درصدی تلفات طیور

رونمایی حجتی از یک فرآورده غذایی مفید برای کاهش 76 درصدی تلفات طیور



وزیر جهادکشاورزی همزمان با سفر ریاست جمهوری به ایلام، از یک دستاورد تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی این استان رونمایی کرد.

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در جریان بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان ایلام، از یک فرآورده فرعی گیاهی و دستاورد محققان آن مرکز که باعث کاهش 75 تا 76 درصدی تلفات واحدهای مرغ گوشتی لاین آرین می‌شود، رونمایی کرد.

بنا بر این گزارش، دستاورد تحقیقاتی فوق که از برگ زیتون استحصال شده و به‌عنوان معضل زیست‌محیطی نیز تلقی می‌شود، باعث کاهش فشار خون و متعاقب آن، کاستن مخاطره بیماری آسیت در جوجه‌مرغ‌های گوشتی می‌شود.

بر پایه این گزارش، با توجه به تغییرات تدریجی ژنتیکی دهه‌های اخیر در طیور و افزایش زمینه بروز ناهنجاری‌های متابولیکی، بیماری آسیت یکی از مخاطرات جدی علیه طیور تلقی می‌شود که بر اساس مستندات موجود، 50 درصد تلفات بیماری‌های غیرعفونی در مرغ‌های گوشتی سهم بیماری آسیت است.

به گفته حسین‌زاده، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان ایلام، بر اساس نتایج تحقیقات صورت‌گرفته، با استفاده از این فرآورده در جیره غذایی طیور، تلفات ناشی از بیماری آسیت در گله‌ها، از هشت درصد به دو درصد کاهش یافته است.
 

Similar threads

بالا