خبرها و تازه های علوم دام

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
واگذاری تامین نهاده‌های دامی به تعاونی‌ها

واگذاری تامین نهاده‌های دامی به تعاونی‌ها

دبیرکل اتاق تعاون ایران از موافقت اولیه دولت با واگذاری تامین نهاده های دامی به تعاونی ها و ارائه پیشنهادی دیگر به ستاد سوخت خبر داد و گفت: علاوه بر این، پیشنهادی جدی در مورد مسکن اجتماعی توسط اتاق تعاون بزودی به وزارت مسکن ارائه می‌شود.

محمدصادق مفتح امروز در نشستی خبری به شریح برنامه‌های جدید اتاق تعاون ایران پرداخت و گفت: طرح‌های زیادی برای افزایش حضور بخش تعاون در اقتصاد کشور به دولت پیشنهاد کرده ایم که از جمله آنها اعلام آمادگی بخش تعاون و اتاق تعاون برای تأمین نهاده‌های دامی است.

وی افزود: براساس این طرح که به دولت ارائه شده است، تأمین نهاده‌های دامی از تعاونی‌ها و با کمک فعالان بخش تعاون انجام می‌شود تا خروجی آن که منجر به تأمین کالاهای اساسی نظیر گوشت و شیر می‌شود، با قیمت پایین‌تر در اختیار مصرف‌ کننده قرار گیرد، ضمن اینکه عرضه این محصولات هم توسط بخش تعاون و آسانتر انجام می‌شود و دولت هم موافقت اولیه خود را در این زمینه اعلام کرده است.

دبیرکل اتاق تعاون ایران از ارائه پیشنهادی به ستاد سوخت برای توزیع سوخت توسط تعاونی ها خبر داد و افزود: طبق این پیشنهاد با میزان سوخت یارانه‌ای سال گذشته می توانیم کل نیاز بخش حمل و نقل تجاری کشور را برای سال 93 تأمین کنیم، زیرا برخی به نام حضور در حمل و نقل تجاری در حال استفاده از یارانه سوخت هستند، در حالی که حضوری در این بخش ندارند.

مفتح با اشاره به اینکه گفته می شود که بخشی از مشکلات مسکن مهر را تعاونی‌ها ایجاد کرده اند، گفت: ریشه اصلی مشکلات مسکن مهر به مسائلی همچون تأمین آب و برق و تسهیلات بانکی باز می گردد و تعاونی‌ها مشکل اصلی مسکن مهر نیستند؛ این در حالی است که پیشنهادی جدی در مورد مسکن اجتماعی توسط اتاق تعاون بزودی به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه می شود.

وی در مورد حضور بخش تعاون در بورس گفت: دو برنامه در این بخش داریم که برنامه اول مربوط به این است که شرکت‌های تعاونی را در بورس قابل پذیرش کنیم تا بتوانیم شرکت‌های تعاونی سهامی عام داشته باشیم. برنامه دیگر این است که در زمان ورود منابع جدید به بورس مثلا در بخش کشاورزی زمانی که کالای تولیدکنندگان میوه و کالاهای کشاورزی به انبار می‌رود، رسید انبار به عنوان یک اوراق بهادار تلقی شود تا در بورس قابل فروش باشد و به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات تلقی شود.

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: اتاق طرح دیگری را آماده و ارائه کرده است که با هماهنگی شبکه تأمین و بسته‌بندی روغن و لاستیک بتوانیم با حداقل هزینه ممکن این اقلام را در اختیار رانندگان بخش تعاونی قرار دهیم تا بار ناشی از افزایش هزینه سوخت به حداقل ممکن برسد.

مفتح از برنامه توانمندسازی بخش تعاون خبر داد و اعلام کرد که به دلیل گستردگی این بخش باید بتوانیم بخش تعاون را توانمندسازیم و آماده پذیرش وظایف جدی و سنگین توسط دولت باشیم. در عین حال دولتی بودن اقتصاد دلیل اصلی غیررقابتی بودن آن این بخش است و هیچ تجربه ناموفقی در واگذاری مسئولیت به بخش تعاون در کشور وجود ندارد.

وی افزود: همچنین برنامه‌هایی برای آموزش فعالان بخش تعاون به صورت مجازی در نظر گرفته ایم و برنامه دیگری برای راه‌اندازی اتاق مشاوره بر روی تلفن همراه و ثابت خواهیم داشت تا از این طریق مشاوره لازم در مورد مسائل مالی و مالیاتی و سایر مسائل بخش تعاون ارائه شود. راه‌اندازی شبکه اجتماعی تعاون کشور در دستور کار است که تا نیمه شعبان راه‌اندازی می‌شود.

مفتح درباره وضعیت تعاونی‌های راکد و نیمه‌فعال گفت: ارتباط تکمیلی بین تعاونی‌ها برقرار نشده بود بنابراین قصد داریم که بستر ارتباطی بین اتاق تعاون مرکزی، بانک توسعه تعاون و تعاونی ها را الکترونیکی کنیم تا تعاونی‌ها به یکدیگر معرفی شوند و تسهیلات بانکی فقط به تعاونی‌هایی اختصاص یابد که نیاز خود را در بخش تعاون تأمین می‌کنند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران یکی از مشکلات اصلی تعاونی‌های تولیدی را مربوط به فروش محصولات دانست و افزود: اگر این بخش ساماندهی شود، بحش اعظم مشکلات آنها حل خواهد شد. توسعه صادرات در رأس برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته و به همین دلیل دفتر توسعه صادرات در اتاق تعاون ایجاد شد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
افزایش قیمت تخم مرغ با کاهش قیمت نهاده های دامی!

افزایش قیمت تخم مرغ با کاهش قیمت نهاده های دامی!

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت تخم مرغ در حال حاضر کیلویی ۲۵۸۰ تومان است ، افزود: از روز پنج شنبه تاکنون ۸۷ تومان به بهای این محصول افزوده شده است.

ناصر نبی پور با اشاره به اینکه شروع مجدد صادرات یکی از دلایل این امر است، اضافه کرد: همچنین مرغداران درحال فرستادن مرغ های پیر خود به کشتارگاه هستند. نبی پور ادامه داد: با وجود این تولیدکنندگان کالای خود را ۱۷۰۰ تومان زیر قیمت عرضه می کنند.

چراکه دولت قیمت تضمینی تخم مرغ را ۴۳۵۰تومان اعلام کرده و ما آن را ۲۵۸۰ تومان عرضه می کنیم.


نهاده‌ها ارزان شد.

نبی پور با اشاره به اینکه طی یک هفته اخیر بهای نهاده ها در بازار آزاد کاهش یافته است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت ذرت بین ۹۳۲ تا ۱۰۵۰ تومان است در حالی که قبلا بهای آن به۱۱۰۰ تومان می رسید.

وی با بیان اینکه سویا نیز ۱۰۰ تومان ارزان شده، گفت: ما از دولت درخواست نهاده کردیم و شرکت پشتیبانی امور دام بالعکس دولت گذشته با توزیع نهاده سبب شکسته شدن قیمت آنها شد. نبی پور تاکید کرد: به اعتقاد بنده که همیشه منتقد دولت بودم بالا بودن بهای نهاده ها تقصیر دولت نیست و مقصر این امر، ما تولیدکنندگان هستیم که مرغ‌های پیر( بالای ۱۸ ماه) را به خیال گران‌تر شدن نگه داشته و به کشتارگاه نمی فرستیم.

وی تصریح کرد: امکان کاهش قیمت سویا بیش از این بعید است چراکه بهای آن در بازارهای جهانی نیز بالا است اما در مورد ذرت احتمال ارزان تر شدن آن وجود دارد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
هشدار مرغداران نسبت به نوسان بازار تخم‌مرغ

هشدار مرغداران نسبت به نوسان بازار تخم‌مرغ


درحالی وزرات جهاد کشاورزی طی ابلاغیه‌ای صادرات تخم‌مرغ را آزاد و بدون نیاز به اخذ مجوز اعلام کرده که مرغداران معتقدند این نوع سیاست‌گذاری به معنی رهاسازی بازار این محصول است و تنظیم بازار داخلی با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی سال‌های اخیر بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده بین اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار و وزارت جهاد کشاورزی صادرات، واردات و تنظیم بازار تخم‌مرغ به وسیله این اتحادیه انجام می‌شد؛ به گونه‌ای که اگر کسی قصد صادرات تخم‌مرغ به مقصد کشوری را داشت باید ابتدا از این اتحادیه مجوزهای لازم را اخذ می‌کرد.

اما چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی طی ابلاغیه‌ای آزادسازی صادرات تخم‌مرغ را اعلام کرد و بر اساس آن، صادرکنندگان نیاز به اخذ مجوز صادرات از این اتحادیه ندارند.

در این باره هدایت اصغری، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار به ایسنا گفت: تصمیمی که وزارت جهاد کشاورزی گرفته خلاف قانون و تفاهم‌نامه‌های امضا شده درگذشته است. از سوی دیگر بازار داخلی و خارجی تخم‌مرغ بر هم می‌ریزد.

وی افزود: این گونه سیاست‌گذاری برای صادرات تخم‌مرغ که هر کسی به هر میزان و هر زمانی بتواند تخم‌مرغ را که در داخل کشور به آن نیاز مبرم داریم صادر کند می‌تواند مشکلات عدیده‌ای در بازار داخلی و خارجی این محصول ایجاد کند و در واقع نام این گونه آزادسازی، رهاسازی است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار ادامه داد: پیش از این اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار برای صادرات تخم‌مرغ بازارهای هدف، قیمت و زمان مناسب برای صادرات و دیگر تمهیدات لازم را می‌اندیشید تا بازار تخم‌مرغ ایرانی در داخل و خارج آسیب نبیند اما اگر صادرکننده‌ای در حال حاضر بدون بازارسنجی و در نظر گرفتن سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان در راستای ارتقای ارزش تخم‌مرغ ایرانی، این محصول را در کشوری پایین‌تر از قیمت موجود صادر کند به راحتی بازار تخم‌مرغ را در آن کشور با نوسان مواجه می‌کند.

اصغری گفت: اگر صادرکننده‌ای زمان و میزان صادرات تخم مرغ را در هر ماه محاسبه و رعایت نکند نیز می‌تواند باعث کاهش تخم‌مرغ در بازار داخلی و افزایش قیمت آن شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد این گونه آزادسازی، رهاسازی است و باید دولت نظارت خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی انجام دهد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
مرغ و تخم‌مرغ ایرانی به کجا صادر می‌شود؟

مرغ و تخم‌مرغ ایرانی به کجا صادر می‌شود؟

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: سالانه بیش از 30 هزار تن گوشت مرغ و 60 هزار تن تخم‌مرغ از ایران به کشورهای عراق، سوریه و آسیای میانه صادر می‌شود که می‌توان میزان صادرات را به دو برابر افزایش داد چراکه ایران در این زمینه قابلیت‌های زیادی دارد.

محمد یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به کشورهای صادر کننده گوشت مرغ گفت: دولت‌ها حمایت‌های مالی و معنوی زیادی از این بخش دارند؛ به طوری که بخش اعظمی از مابه‌التفاوت نرخ پایین صادرات و نرخ مصرف داخلی کشورشان تامین می‌شود.

وی با اشاره به حمایت دولت‌ها از کشورهای صادرکننده گوشت مرغ گفت: دولت‌ها هزینه‌های مالی چهار درصدی را برای تولیدکنندگان گوشت مرغ در نظر می‌گیرند و این در حالی است که هزینه مالی در ایران بالای 30 درصد است.

یوسفی ادامه داد: همین امر موجب شده که ایران نتواند رقابت سالمی را در زمینه صادرات گوشت مرغ داشته باشد؛ به طور مثال برزیل که یکی از بزرگترین صادر کنندگان گوشت مرغ است، مصرف کنندگان گوشت مرغ این کشور حداقل یک و نیم برابر قیمت گوشت صادراتی گوشت مرغ مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

یوسفی با بیان اینکه تولیدکنندگان در این شرایط متحمل ضرر و زیان نمی‌شوند، گفت: در این کشورها رقابت موجود در صادرات که موجب ایجاد ضرر برای تولیدکننده می‌شود، از محل فروش گوشت مرغ در داخل کشور تامین می‌شود.

به گفته رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی قیمت مرغ در این کشورها 2.7 تا چهار دلار است اما محصول خود را با قیمتی کمتر از دو دلار صادر می‌کنند و همین مساله موجب ارتقای تولید و صادرات این کشورها شده است.



تولید سالانه 800 تا 900 هزار تن تخم‌مرغ

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه سالانه 800 تا 900 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: 50 تا 60 هزار تن از تخم‌مرغ تولیدی ایران به کشور های عراق، سوریه و آسیای میانه صادر می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه تخم‌مرغ در کل دنیا کالای صادراتی محسوب نمی‌شود و هر کشوری تامین کننده نیاز غذایی خود است، افزود: چون کشورهای همجوار ایران توانایی تامین تخم‌مرغ کشور خود را ندارند، ایران توانسته است در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با بیان اینکه مرغداران مرغ تخم‌گذار نیازمند حمایت بیشتر دولت هستند، گفت: دولت باید از این فرصت استفاده کند و به فکر افزایش تولید و صادرات تخم‌مرغ باشد چراکه این امر موجب افزایش ارزآوری خواهد شد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
بازار گوشت ایران در قبضه آنگلاساکسون‌ها

بازار گوشت ایران در قبضه آنگلاساکسون‌ها

در حال حاضر وابستگی کشور در نهاده های فناورانه تولید محصولات غذایی و بالاخص نهاده های نژادی که نوعی وابستگی مدرن محسوب می شود، به عنوان یکی از چالش های جدی کشور در زمینه رسیدن به خودکفایی در غذاهای اساسی محسوب می­شود.

پس از انتشار خبری از سوی مقامات استرالیایی مبنی بر توافق برسر صادرات بیش از یک میلیون رأس گوسفند زنده به ایران، این خبر از سوی رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای یافت. خبر این توافق طی مصاحبه ای که پایگاه خبری رادیو استرالیا با وزیر کشاورزی این کشور داشته، اعلام شد و پس از آن نیز رسانه های مختلفی از جمله روزنامه انگلیسی گاردین به انعکاس آن پرداختند. توجه رسانه های بین المللی به این خبر نشان از اهمیت موضوع صادرات دام زنده به ایران دارد.

مجدداً در روزهای اخیر خبر صادرات دام زنده به ایران در رسانه های بین المللی زیر انعکاس داشت:

آدرسملیّتنام رسانه
online.wsj.comامریکاوالاستریت ژورنال
uk.news.yahoo.comامریکایاهو
TopNewsToday.orgامریکاتاپ نیوزتودی
newsdump.co.ukانگلستاننیوزدامپ
NewsLocker.comانگلستاننیوزلاگر
abc.net.auاسترالیاای بی سی
beefcentral.comاسترالیابیف سنترال
theaustralian.com.auاسترالیااسترالین
weeklytimesnow.com.auاسترالیاویکلی تایمز نو
theland.com.auاسترالیالند
farmonline.com.auاسترالیافارم آنلاین
futuredirections.org.auاسترالیافیوچر دایرکشن
PressGrab.comاسترالیاپرس گراب


وزیر کشاورزی استرالیا در مصاحبه خود ضمن اشاره به توافق این کشور با مقامات ایرانی در زمینه مقررات بهداشتی صادرات دام زنده، به وجود بازاری با ظرفیت صادرات سالانه ۱٫۳ میلیون رأس گوسفند در ایران اشاره کرد. اهمیت این موضوع آنجایی مشخص می­گردد که واردات این تعداد دام سبک اگر با هدف تغذیه ای صورت بگیرد، ظرفیت های تولیدی داخل را در این زمینه با تهدید جدی روبه رو خواهد کرد. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی ایران چندی پیش در نخستین همایش کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران، ضمن تأکید بر ممنوعیت واردات دام زنده به کشور، گفت: سالانه ۷۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که با افزایش تولید ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتن نیز خودکفایی حاصل خواهد شد..


اولویت دام سبک در سبد غذایی خانوار ایرانی


گوشت گوسفندی از یک سو جزء غذاهای با ارزش بیولوژیک بالا HBV محسوب می‌شود و اهمیت خاصی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارد و از سوی دیگر تنها منبع پروتئین حیوانی کشور است که در زنجیره تولید وابسته به نهاده‌های وارداتی نیست و کشور ایران ظرفیت توسعه این محصول را دارد. برای توسعه تولید دام سبک محدودیت از سر تقاضا است و در صورت ضمانت خرید به راحتی حجم تولید آن افزایش چشمگیری خواهد داشت. در چنین شرایطی بدترین تصمیم کوچک کردن بازار به کمک تولیدات خارجی است.

از سوی دیگر حسن رکنی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، که هرگونه واردات دام سبک با هدف تأمین نیاز بازار تغذیه ای کشور را تکذیب کرد، از احتمال واردات تعداد محدودی دام به منظور انجام اصلاحات نژادی خبرداده بود (لینک خبر).

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که اصلاح نژاد دام های سبک از طریق ترکیب با نژادهای غیربومی شاید بتواند راندمان تولیدی را افزایش دهد، اما در نهایت ضمن ایجاد وابستگی در ذخایر ژنتیکی تولید دام سبک، تهدیدی جدی برای بانک ژن های بومی کشور نیز خواهد بود.


وضعیت تأسف بار دیگر محصولات پروتئینی

در حال حاضر وابستگی کشور در نهاده های فناورانه تولید محصولات غذایی و بالاخص نهاده های نژادی که نوعی وابستگی مدرن محسوب می شود، مانند بذرهای اصلاح شده، واردات مرغ لاین در زنجیره تولید گوشت مرغ که بازار ایران در انحصار شرکت های انگلیسی است، همچنین واردات اسپرم گاوی که عمده واردات آن از کشور آمریکاست و همچنین تأمین بخش قابل توجهی از نژادهای تخم ماهی پرورشی از محل واردات، به عنوان یکی از چالش های جدی کشور در زمینه رسیدن به خودکفایی در غذاهای اساسی محسوب می­شود. این واردات در حالی صورت می‌گیرد که دانش‌آموختگان جوان رشته‌های علوم دامی، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی اصلاح نژاد و بذر و همچنین شیلات در کشور سهم عمده‌ای از جوانان جویای کار را به خود اختصاص می‌دهند و به جهت کمبود بازار کار مرتبط با شأن و تخصص، در مشاغل غیر تخصصی یا فضای کارمندی مشغول به کار می‌شوند.


در پایان

بهترین راهکار برای افزایش بهره‌وری تولید دام سبک، اصلاح نژادهای بومی موجود در کشور و همچنین اتخاذ سیاست‌های افزایش وزن لاشه است که ضمن سازگاری با شرایط اقلیمی و تقویت ذخایر داخلی، ضریب امنیت غذایی را ارتقا می‌بخشد. اما با فرض اینکه در برهه‌ای از سال نیاز آنی به دام سبک وارداتی احساس شود، طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأمین محصولات غذایی از کشورهای همسو و مشترک المنافع توصیه می‌شود نه آنگلوساکسون‌هایی که جزء متحدان امریکا محسوب می‌شوند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
مسئولان به عواقب گرانی شیر اندیشیده‌اند؟

مسئولان به عواقب گرانی شیر اندیشیده‌اند؟

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: اگر پس از افزایش قیمت شیر خام و در پی آن لبنیات، مردم توان خرید نداشته باشند نهایتا شیر خام از سوی کارخانه‌ها پس زده شود مسئولان تدبیری برای این شرایط و متضرر نشدن تولیدکنندگان اندیشیده‌اند؟

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره با افزایش قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام به 1440 تومان اظهار کرد:‌ گرچه نرخ جدید خرید شیر خام از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است اما اگر بخواهند آن را اجرایی کنند باید دستورالعمل اجرایی‌اش را هم ارائه کنند چراکه اگر قیمت شیر افزایش پیدا کند متناسب با آن باید قیمت سایر فرآورده‌های لبنی که محصولات نهایی صنایع لبنی است نیز افزایش یابد.

وی افزود: اگر دولت اجازه افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را هم صادر کند باید در نظر داشته باشد که اگر مردم نتوانستند محصول نهایی را خریداری کنند و در پی این شرایط کارخانه‌ها نیز شیر خام را از دامداران نخریدند چه تدبیری به کار خواهد گرفت که محصول روی دست دامداران باقی نماند و تولیدکنندگان دام‌های خود را روانه کشتارگاه‌ها نکنند.


فکر روانه شدن دام‌ها به کشتارگاه را هم کرده‌اید؟

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران تاکید کرد:‌ دولت باید دنبال اجرای قانون در راستای حمایت از تولیدکنندگان باشد و بر همین ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری آمده است دولت باید قیمت کارشناسی با سود معقول را برای محصولات کشاورزی از جمله شیر تعیین کنند تا دامدار بتواند با آن قیمت از طریق بورس محصول خود را به فروش برساند و در این صورت اگر قیمت فروش محصول دامدار در بورس کمتر از نرخ اعلام شده باشد، دولت موظف است که این مابه التفاوت را جبران کند.


دامداران همچنان در وعده و وعید به سر می‌برند.

سلطانی اظهار کرد:‌ اگر دولت بخواهد از تولیدکننده حمایت کند باید قانون افزایش بهره‌وری و دیگر قوانین را در بخش کشاورزی اجرا کند. اگر کسی بخواهد مسئولیت را از دوش خود بردارد می‌تواند بازار شیر را آزاد کند تا عرضه و تقاضا سرنوشت تولیدکننده را مشخص کند.

وی گفت: یک سال از عمر دولت جدید گذشت اما دامداران همچنان در وعده و وعید به سر می‌برند و اتفاقی برای آن‌ها نیفتاده است اما مسئولان باید به گونه‌ای عمل کنند تا این قشر زحمت کش از دولت تدبیر و امید ناامید نشوند. این درحالی است که هیچکس پاسخگوی دامداران نیست و سرنوشت این بخش با حدس و گمان پیش می‌رود.


سکوت از سر ناچاری است نه رضایت!

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران درباره قیمت اعلام شده 1440 تومانی خرید شیر خام از دامداران اظهار کرد: سکوت دامداران علامت رضایت آن‌ها نیست بلکه سکوت از سر ناچاری است گرچه این نرخ مورد تایید و رضایت دامداران نبوده اما اگر همین نرخ نیز به صورت کامل و در کنار اجرای دیگر قوانین موجود در بخش کشاورزی اجرا شود می‌تواند رضایت نسبی را در بر داشته باشد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دامداران خراسان جنوبی روزانه 36 میلیون تومان ضرر می‌کنند

دامداران خراسان جنوبی روزانه 36 میلیون تومان ضرر می‌کنند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کارخانجات استان شیر را به قیمت یک‌هزار و 20 تومان از دامداران خریداری می‌کنند، گفت: این امر روزانه 36 میلیون تومان به دامداران ما ضرر وارد می‌کند.

محمود اشرفی بعد از ظهر امروز در جلسه کمیسیون تنظیم بازار خراسان جنوبی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در سال 91 اظهار داشت: در این سال قراردادی منعقد شد بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و ستاد پشتیانی از دامداران تا در صورت تحویل نهاده‌ها به قیمت مصوب به دامداران، آنها شیر را به کارخانجات تحویل دهند که این امر تا خردادماه سال گذشته ادامه داشت.

وی با بیان اینکه در دی‎ماه سال گذشته دولت تصمیم گرفت به دامداران یارانه بدهد، تصریح کرد: در استان ما نیز برای آذرماه سال گذشته و فصل زمستان این سال یک‌میلیارد و 80 میلیون تومان یارانه به دامدارانی که شیر تولیدی خود را به کارخانجات تحویل می‎دهند از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پرداخت شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانجات استان شیر را به قیمت یک‌هزار و 20 تومان از دامداران خریداری می‌کنند، یادآور شد: این امر عرصه را بر دامداران تنگ کرده و سبب زیان دامداران شده است.

اشرفی با اشاره به میزان شیری که در استان جمع می‌شود، ادامه داد: با توجه به این میزان روزانه 36 میلیون تومان به دامداران ما ضرر وارد می‌شود و باید در این مورد تدبیری اندیشه شود.

وی از وجود پنج کارخانه تولید شیر در استان خبر داد و گفت: همچنین روزانه 35 تن شیر از استان خارج می‌شود.


انجام 31 میلیون قطعه جوجه‎ریزی در خراسان‌جنوبی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 560 واحد گوشتی مرغداری در استان وجود دارد، افزود: این مرغداری‌ها سالانه 31 میلیون قطعه جوجه‎ریزی دارند.

اشرفی با بیان اینکه در سه ماهه سال جاری 7 میلیون قطعه جوجه‎ریزی در مرغداری‌های استان انجام گرفته است، اضافه کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط ماهانه مرغداری‌های استان 2 میلیون 400 هزار قطعه جوجه‎ریزی دارند، تصریح کرد: در خردادماه سال جاری 2 میلیون و 100 قطعه جوجه‎ریزی انجام شده است که این میزان خیلی بالاتر از نیاز استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان جوجه‎ریزی در مرغداری‌های استان در مهرماه سال جاری کاهش یابد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
نگاهی به مشکلات دامداران خوزستان

نگاهی به مشکلات دامداران خوزستان

رییس اتحادیه دامداران خوزستان گفت:‌ دامداران خوزستان با مشکلاتی مواجه هستند و انتظار داریم مسوولان متولی به این مشکلات توجه کنند.

عبدالخالق سبحانی اظهارکرد: در حال حاضر عمده مشکل دامداران، مشکل علوفه است و قیمت علوفه بسیار گران شده است.

وی افزود: قبلا قیمت هر کیلو جو 560 تومان بود که قیمت آن به کیلویی 900 تومان رسیده است. همچنین‌ قیمت سبوس دولتی کیلویی 272 تومان بود که اخیر قیمت آن تغییر کرده اما هنوز ابلاغ نشده است.

سبحانی تصریح‌کرد: ‌نظارت در زمینه قیمت سبوس کم و کم‌رنگ شده است؛ وقتی قیمت گندم دولتی است پس نرخ سبوس هم باید دولتی و مناسب باشد.

وی‌ ادامه‌داد: سهمیه سبوس‌ دولتی استان جهت دامداران امسال حدود 6 هزار تومان بود که این سهمیه دریافت شده است. تاکنون 50 درصد سهمیه‌های خرداد و تیرماه عرضه شده و در زمینه سهمیه مردادماه نیز هنوز خبری نیست.

رییس اتحادیه دامداران خوزستان افزود: همچنین دامداران درباره قیمت جدید شیر و وضعیت یارانه آن در بلاتکلیفی قرار دارند و کارخانجات نیز در زمینه قیمت جدید مصوب، مشکل دارند که انتظار داریم هر سریعتر این مساله تعیین تکلیف شود.

سبحانی تصریح‌کرد: ‌قیمت گوشت قرمز هم ثابت مانده و ما شاهد انباشتگی گوشت گاو و گوساله روی دست دامدار هستیم زیرا مصرف و قدرت خرید مردم کم است و انتظار داریم این مساله با برنامه‌هایی همچون صادرات جبران شود.
 

بی ازار

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام شاید این خبر خیلی مناسب برای این بخش نباشه اما نمیدونستم دقیقا کجا بگم مجله پولتری ساینس مقاله هاش رایگان شدن البته برای د زمان محدوده پس عجله کنید:)
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
استفاده از روغن پالم، بی‎اعتمادی در مردم ایجاد کرده است

استفاده از روغن پالم، بی‎اعتمادی در مردم ایجاد کرده است

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: استفاده از روغن پالم در مواد لبنی نوعی بی‎اعتمادی در مردم ایجاد کرده است.


بهرام بیرانوند در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، افزود: مواد لبنی یکی از اساسی‎ترین گروه‎های غذایی است که نیاز است همه اقشار به ویژه خردسالانی که در سن رشد هستند از آن استفاده کنند.

وی با انتقاد از اینکه استفاده روغن پالم در محصولات لبنی باعث نوعی بی‎اعتمادی در بین مردم شده است، اضافه کرد: البته در این باره خاطیان شناسایی، پروانه آنها لغو و یا پلمب شدند و مردم بدون هیچ نگرانی می‎توانند از محصولات لبنی استفاده کنند.

بیرانوند با اشاره به اینکه باید مواد لبنی به ویژه شیر در میان وعده و تغذیه کودکان و خردسالان قرار گیرد، یادآور شد: این امر در مدارس نیاز به فرهنگ‎سازی دارد و این فرهنگ از آموزش و پرورش و آموزش عالی نشأت می‎گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: توسعه یک جامعه در گرو داشتن نیروی انسانی سالم است و نیاز است در چنین جامعه‎ای بهداشت روانی، جسمی، تغذیه و ورزش رعایت شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
75 هزار راس دام‌های عشایر از بین رفته‌اند

75 هزار راس دام‌های عشایر از بین رفته‌اند

نماینده مردم سمنان در مجلس در تذکری به وزیر نیرو راهکار رفع مشکل آب در کشوررا جویا شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خسروی نماینده سمنان و مهدی‌شهر صبح امروز در نطق شفاهی خود درمجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی موفقیت برای ریاست جمهوری در سفر به نیویورک با تذکری به وزیر جهاد کشاورزی گفت: 75 هزار راس دام های عشایر از بین رفت، اگر الان به داد مردم نرسیم پس کی می خواهیم کارگشا باشیم، خواسته کشاورزان واگذاری علوفه در مقابل دریافت گوشت بود که فکر نمی کنم خواسته زیادی باشد.

وی در تذکر بعدی به آخوندی وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ضمن تشکر از پیشرفت های پروژه ای راه در استان و علیرغم حمایت همه جانبه مسئولان استان در کاهش تصادفات جاده ای متاسفانه روزانه حدود یک و نیم میلیون نفر در جاده های استان کشته می‌شوند .

نماینده سمنان تأکید کرد: با توجه به عبور 25 میلیون نفری زائران امام رئوف از این مسیر و حدود 900 کیلومتر از این مسیر که در استان ماست تسریع در اجرای باند دوم آزاد راه حرم تا حرم را در دستور کار خود قرار دهید.

خسروی در تذکر بعدی خود به وزیر کشور گفت: چرا از اجرای قانون سرپیچی می‌کنید؟ اظهارات شما با توجه به تقسیمات کشوری که در دست اقدام داریم و با توجه به استانداردها و معیارهای تقسیمات کشوری چرا از ارتقاء فولاد محله به فولاد شهر جلوگیری کردید، این کار خلاف قانون است.

وی در تذکر بعدی با اعتقاد بر تبعیض حقوق وزارت کشور و سازمان های تابع آن به ویژه ثبت احوال اظهار کرد: اگر ممکن است پیگیری این کار را به طور ویژه مدنظر قرار دهید.

نماینده سمنان در تذکری به وزیر نیرو عنوان کرد: برای رفع مشکل آب در کشور سیاست شما چیست؟ کار ما به جایی رسیده که در نظر داریم واردات آب را در برنامه قرار دهیم. این کار با نگاه به داخل و اقتصاد مقاومتی تعارض دارد.

خسروی در پایان گفت: در موضوع انتقال آب دریاچه خزرکار کارشناسی به پایان رسیده و تقابل خودتان را با محیط زیست با اعزام کارشناسان خبره و دلسوز نهایی کنید و در مورد انتقال آب به کویر مرکزی دستورات لازم را بفرمائید.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
هشدار نسبت به خطرهای کشتار دام در خیابان‌ها

هشدار نسبت به خطرهای کشتار دام در خیابان‌ها

رییس سازمان دامپزشکی گفت: از مردم و عزاداران درخواست می‌کنیم نذورات خود را در قالب ذبح به صورت بهداشتی در کشتارگاه‌های مجاز تعیین شده و مکان‌های بهداشتی انجام دهند تا مخاطرات غیر بهداشتی مردم را تهدید نکند.

مهدی خلج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد:‌ در ماه‌هایی مانند محرم و صفر ذبح دام برای ادای نذورات مردم افزایش می‌یابد اما سازمان دامپزشکی از همه مردم و عزاداران درخواست می‌کند این کار را به گونه‌ای انجام دهند که مخاطرات بهداشتی به همراه نداشته باشد.

وی افزود: همه کسانی که نذر دارند با همان نیت خود می‌توانند قربانی خود را در کشتارگاه‌ها و مکان های بهداشتی مجاز تعیین شده ببرند و پس از ذبح بهداشتی لاشه گوشت دام کشتار شده را به مساجد یا تکایایی که مدنظرشان است انتقال دهند اما ذبح دام در کوچه و خیابان‌ها که خون دام در معابر جاری شود و با لباس و بدن مردم تماس پیدا می‌کند می تواند مخاطرات غیر بهداشتی به همراه بیاورد.

رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: در آستانه ماه محرم نظارت‌های بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار دارد و تشدید می یابد.

خلج گفت: با توجه به آیین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور سازمان دامپزشکی در قالب بخش نامه‌ای که به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها ارسال کرده است به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان در مواردی در راستای گوشت‌ دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی تاکید دارد.

وی اعلام کرد: براین اساس پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه مسئول نمایندگی ولی فقیه و ناظران بهداشتی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 7 تا 21 در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار ، کنترل و نظارت بهداشتی در استان و شبکه‌های تابعه سازمان دهی شده‌اند.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: کشتارگاه‌ها همه روزه به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت 7 تا 13 برای پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آن‌ها آمادگی کامل دارند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
قیمت گوشت و مرغ سهمیه محرم و صفر اعلام شد

قیمت گوشت و مرغ سهمیه محرم و صفر اعلام شد

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی 18 هزار تومان، گوشت گوساله منجمد داخلی 15 هزار و 500 تومان و گوشت مرغ منجمد داخلی 5500 تومان تحویل از سردخانه شرکت در مراکز استان‌ها تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام شرکت پشتیبانی امور دام کشور، قیمت‌های فروش گوشت قرمز و گوشت مرغ به مناسبت ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر تعیین و طی بخشنامه شرکت به ادارات استانی تحت پوشش ابلاغ شد.

نمایندگان هیات‌های عزاداری، حسینیه‌ها و تکایا می‌توانند پس از اخذ معرفی‌نامه از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها جهت دریافت سهمیه در قبال پرداخت وجه به ادارات کل پشتیبانی امور دام در استان مراجعه کنند.
 

ram.dam

عضو جدید
بیمار یابی جنون گاوی در واحدهای پرورش گاو شهرستان خواف

رئیس شبکه دامپزشکی خواف اظهار داشت: مراقبت فعال و بیماریابی جنون گاوی در کلیه گاوداریهای شهرستان خواف انجام شده است.

به گزارش دامنا به نقل از سازمان دامپزشکی کشور, دکتر محمد احمدی گفت: بیماری جنون گاوی یکی از بیماریهای نوپدید محسوب می شود و با توجه به ماهیت مشترک بودن آن بین دام و انسان و روند غیر قابل درمان آن که میزان مرگ و میر در مبتلایان را تا 100 درصد نیز ذکر می کنند.وی با اشاره به اهمیت بالایی که این بیماری در صنعت دامپروری کشور دارد افزود: عامل این بیماری که یک پروتئین به نام پریون می باشد عمدتأ از دامهای مبتلا به انسان منتقل شده و بافت عصبی را مورد حمله قرار می دهد و مبتلایان پس از مدتی با ضعف اعصاب محیطی و مرکزی مواجه می شوند.

احمدی عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون موردی از بیماری در شهرستان خواف مشاهده نشده است و کلیه دامداریهای شهرستان از این بیماری پاک می باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی خواف افزود: به لحاظ اهمیت بیماری مراقبت فعال و غیر فعال هر ماهه در تعدادی از دامداریهای فعال شهرستان انجام می شود و نتایج آن جهت بررسی به سازمان دامپزشکی ارسال می شود.


منبع : دامنا www.damna.ir
 

ram.dam

عضو جدید
[h=1]اجرای اولین پروژه تولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی[/h]
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای اولین پروژه تولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی در شهرستان های خلخال و مشگین شهر خبر داد.

به گزارش دامنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، دکتر تکلوی گفت : هدف از اجرای این پروژه افزایش بهره وری با هدف اقتصادی نمودن حرفه پرورش گوسفند در سامانه پرورش غیر مرتعی از طریق افزایش چند قلوزایی – بهبود صفات مادری به ویژه افزایش تولیدشیر مورد نیاز بره ها و سرعت رشد و ضریب تبدیل مناسب – تولید مثل در طول سال برای تحقق سه بار زایش در دو سال – بهبود کیفیت لاشه از طریق کاهش چربی و بهبود بازدهی وزن لاشه به وزن زنده می باشد.
این مقام مسئول اضافه کرد : این پروژه در واحدهای دامپروری بدون اتکا به مراتع اجرا میگردد و از آمیخته گری های بدون هدف و برنامه نیز جلوگیری به عمل می آید.


وی افزود : دراجرای این پروژه از گوسفند نژاد مغانی به عنوان گوسفند بومی پایه مادری استفاده شده است و از اسپرم گوسفندان نژادهای پر بازده و سنگین خارجی ( رومانف – پاکستانی ) به عنوان پایه پدری استفاده شده است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در آخر سخنان خود گفت : اجرای این پروژه به صورت پنج ساله بوده و نسل های گوسفند به وجود آمده ناشی از اجرای این پروژه در سال پنجم وششم پس از تایید پتانسیل های تولید و ژنتیکی و اندازه موثر جمعیت مربوطه قابل توزیع خواهد بودو درنهایت با اجرای این پروژه شاهد افزایش تولید گوشت قرمز گوسفندی در استان خواهیم بود .

به گزارش : دامنا www.damna.ir
 

ram.dam

عضو جدید
تولید نژاد ترکیبی بز شیری کلید خورد

تولید نژاد ترکیبی بز شیری کلید خورد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پروژه تولید نژاد ترکیبی بز شیری در مزارع بسته و نیمه آغاز شده و کلید خورد.

بهلول تکلوی عصر امروز در جریان بازدید از این پروژه اظهار کرد: در اجرای این پروژه با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین پرورش بز و به کارگیری مدیریت پرورش متناسب با شرایط اقلیمی و اکوسیستم منطقه خلخال زمینه اجرای پروژه تولید نژاد ترکیبی بز شیری فراهم شده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از بزهای دارای ظرفیت ژنتیکی تولید شیر بالا شاهد ارتقاء تولیدات و محصولات واحدهای پرورش بز در مناطق مستعد استان و همچنین ارتقاء در آمد پرورش‌دهندگان باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در اجرای پروژه تولید نژاد ترکیبی بز شیری از اسپرم بزهای نژاد شیری خارجی سانن و آلپاین به عنوان پایه پدری و از بز بومی خلخالی به عنوان پایه مادری استفاده شده است.

تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اجرای این پروژه سبب ارتقاء تولید شیر در واحدهای پرورش بز و نیز ارتقاء درآمد پرورش‌دهندگان می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون این پروژه به همت کارشناسان مدیریت امور دام این معاونت به ظرفیت 500 رأس در بخش هشتجین شهرستان خلخال در مرحله اجراست.


منبع: دامنا www.damna.ir
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تولید 43 کیلوگرم عسل از هر کندوی زنبور عسل توسط زنبوردار نمونه

تولید 43 کیلوگرم عسل از هر کندوی زنبور عسل توسط زنبوردار نمونه

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، دهقان باقری کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل افزود: با توجه به آب و هوای معتدل استان و تنوع گیاهان شهد زا و گرده زا در این استان بخصوص شهرستان مشکین شهر که دامنه پرگل سبلان بوده، رحمت پورعزیز خیاوی، زنبور دار نمونه استان از شهرستان مشکین شهر موفق شد در سال گذشته از هرکندوی زنبور عسل بطور متوسط 43 کیلوگرم عسل سبلان تولید نماید.

کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: این زنبوردار که فارغ التحصیل رشته کاردانی دامپزشکی است به دلیل مدیریت صحیح در زنبورستان خود به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای مبارزه با آفات “کنه، اروا ، اکارین” از مواد طبیعی گیاهی استفاد کرده که نتیجه آن تولید محصولات پاک بوده و ازلحاظ بیولوژیک بسیار حائز اهمیت است.

باقری گفت: استفاده این زنبوردار از سیستم دو ملکه ای در زنبورستان، باعث افزایش دو برابری جمعیت زنبور عسل در کلنی ها شده و محصول تولیدی را نیز به همین سطح افزایش داده بطوری که با 270 کلنی کندوی مدرن بیش از 11600 کیلوگرم عسل خالص برداشت کرده است.

“گفتنی است این پرورش دهنده نمونه زنبور عسل محل استقرار کندوهای خود را طبق فصل گل دهی و تقویم زنبورداری در نقاط مختلف کشور انجام می دهد و همین امر نیز در موفقیت وی تاثیر بسزایی دارد. وی در سال های 90 و 92 به عنوان زنبور دار نمونه مشکین شهر و در سال 93 به عنوان زنبور دار نمونه استان انتخاب شده است”.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
برخورد با متخلفان افزایش قیمت لبنیات/ افزایش قیمت تا پایان سال ممنوع

برخورد با متخلفان افزایش قیمت لبنیات/ افزایش قیمت تا پایان سال ممنوع




غلامرضا کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه اخیراً شاهد افزایش قیمت برخی محصولات لبنی از جمله شیر در بازار برای سومین‌بار در طول امسال هستیم و سازمان حمایت چه برخوردی با این مسئله به عنوان حامی حقوق مصرف‌کننده کرده است، گفت: هیچ افزایش قیمتی از نظر سازمان حمایت مورد قبول نیست و حتی در جلسه کارگروه تنظیم بازار که امروز برگزار شد، تأکید شد که تا پایان امسال هیچ یک از برندهای لبنی حق افزایش قیمت ندارند.

وی افزود: کارخانه‌های لبنی اگر به هر دلیلی درخواست افزایش دارند، باید مستندات خود را تا پایان سال به سازمان حمایت ارائه کنند، تا برای سال 94 این مستندات بررسی شده و تصمیم‌گیری شود.

کاوه این را هم گفت که با آنهایی که طی هفته اخیر قیمت‌ فرآورده‌های خود را به یکباره افزایش داده‌اند، برخورد شده و برخی کارخانه‌ها هم قیمت‌ها را به حالت قبل برگردانده‌اند و در نهایت سازمان حمایت در چارچوب قانون با متخلفان برخورد می‌کند.

سخنگوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به اینکه برخی کارخانه‌ها برای جبران هزینه، به جای افزایش قیمت ، آن را با کم‌فروشی (کاهش وزن فرآورده) جبران می‌کنند و این سازمان چه فکری در این زمینه کرده است، گفت: اصحاب رسانه و مردم به عنوان چشم و گوش این سازمان در صورت مشاهده هرگونه تخلف به این شکل می‌توانند این سازمان را در جریان قرار دهند تا جلوی این گونه موارد را بگیریم، چرا که اکنون بازرسان سازمان به شدت بر نحوه فعالیت‌های واحدهای تولیدی نظارت دارند.


به گفته کاوه شماره 124 به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت شکایات و انتقادات هم‌وطنان نسبت به قیمت یا کیفیت محصولات و کالاهای که در سطح بازار عرضه می‌شود، می‌باشد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
مرغ ایران برای صادرات به روسیه هیچ مشکلی ندارد

مرغ ایران برای صادرات به روسیه هیچ مشکلی ندارد

مدیر عامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام در خصوص صادرات مرغ به روسیه گفت: هیچ ایرادی بر استاندارهای کشتارگاه‌های مرغ کشور وارد نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان، مصطفی یاسایی امروز - چهارشنبه - در حاشیه مراسم تودیع معارفه معاون امور پشتیبانی دام استان که در سازمان جهاد کشاورزی خراسان برگزار شد، در خصوص صادرات مرغ به روسیه عنوان کرد: به این منظور دو هیات از روسیه به ایران آمده و از کشتارگاه‌های ایران بازدید کردند.

یاسایی ضمن تاکید بر اینکه کشتارگاه‌های با استانداردهای بالا کار تولید مرغ را انجام می‌دهد، عنوان کرد: قطعا هیچ ایرادی بر استانداردهای کشتارگاهی وارد نیست.

مدیر عامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام افزود: در حال حاضر حدود هفت کشتارگاه موفق به کسب کد ir از سازمان دامپزشکی کشور شدند و همین تعداد نیز توسط هیات روسیه مورد بازدید قرار گرفتند و اکنون منتظر گزارشات نهایی هستیم.

وی در خصوص تجهیز کشتارگاه‌های عنوان کرد: در مجموع بحث تجهیز کشتارگاه‌ها به خط دو در دستور کار قرار گرفته که در این راستا کشتارگاه‌های کشور به دستگاه‌های تخلیه محتویات شکمی، چربی‌گیری، تفکیک وزنی، گردن‌زن و .. مجهز می‌شوند.

یاسایی با بیان این که تلاش ما بر این است که قیمت مرغ برای مصرف کننده به 7000 تومان برسد، گفت: قطعا با این قیمت تولید کننده متضرر نخواهد شد.

مدیر عامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام در خصوص واردات گوشت بوفالو عنوان کرد: این نوع گوشت در سال‌های گذشته نیز برای مصارف صنعتی وارد می‌شد در حال حاضر دولت هندوستان با تاکید بر این که این گوشت را به 70 کشور دنیا برای مصارف خوراکی صادر می‌کند در نظر دارد این واردات نیز به ایران نیز انجام ‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته گوشت برزیلی نیز برای مصارف خوراکی وارد می‌شد، گفت: در صورت تائید گوشت بوفالو توسط سازمان دامپزشکی کشور امکان استفاده خوراکی از آن وجود دارد.

یاسایی در خصوص کیفیت گوشت‌های بوفالو بیان کرد: قطعا این گوشت از نظر کیفیت در سطح پایین‌تری قرار دارد و به تبع قیمت آن کمتر است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
ارزانی 14 درصدی مرغ در یک هفته

ارزانی 14 درصدی مرغ در یک هفته

در هفته آخر فروردین‌ماه قیمت گوشت مرغ با 14.2درصد ریزش بیشترین کاهش را در بین اقلام خرده‌فروشی اساسی به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بنابر آنچه که بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 28 فروردین‌ماه امسال منتشر کرده است، قیمت تخم‌مرغ 7.8 درصد، برنج 0.1 درصد، میوه‌های تازه 1.7 درصد، سبزی‌های تازه 1.4 درصد، گوشت مرغ 14.2 درصد کاهش قیمت داشتند.

این در حالی است که حبوبات با 0.3 درصد، قند و شکر 0.4 درصد و روغن نباتی با 0.1 درصد نسبت به هفته قبل از هفته آخر افزایش قیمت داشته‌اند. در عین حال که چای و گوشت قرمز با ثبات قیمت همراه بود.


لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته منتهی به 28 فروردین‌ماه سال جاری در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل 0.4 درصد و شیر پاستوریزه 3.4 درصد افزایش داشته است و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

بهای تخم‌مرغ معادل 7.8 درصد کاهش یافت و شانه‌ای 7000 تا 10000 تومان فروش رفت.


برنج و حبوبات

در هفته آخر فروردین‌ماه قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی 0.9 درصد و برنج داخله درجه دو 0.1 درصد کاهش داشت. همچنین بهای برنج داخله درجه یک ثابت ماند.

در گروه حبوبات نیز قیمت عدس معادل 1.1 درصد افزایش ولی بهای لوبیا چشم بلبلی و سفید هر یک 0.1 و لوبیا قرمز 0.2 کاهش یافت.

نرخ سایر اقلام این گروه ثابت بود.


میوه‌ها و سبزی‌های تازه

طبق اعلام بانک مرکزی در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از لحاظ کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بوده است به نرخ مصوب سازمان میوه و تره‌بار عرضه شد. همچنین میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه کرده است که در گروه میوه‌های تازه بهای هندوانه 0.1 افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه 1.1 درصد تا 5.4 درصد کاهش داشت.

در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه فرنگی 0.9 درصد بادمجان 1.2 درصد و کدو سبز 0.2 درصد افزایش اما قیمت سایر اقلام این گروه بین یک تا 12 درصد کاهش یافت.


گوشت مرغ و گوشت قرمز

در هفته منتهی به 28 فروردین‌ماه بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت ماند، اما قیمت گوشت مرغ که در اواخر سال گذشته و روزهای ابتدایی امسال رشد قابل ملاحظه‌ای یافته بود، حدود 14.2 درصد کاهش یافته است که البته قیمت گوشت مرغ در مقایسه با هفته مشابه سال قبل بیش از 25 درصد ریزش دارد.


قند، شکر، چای و روغن‌نباتی

در هفته پایانی فروردین‌ماه بهای قند 0.4 درصد، شکر 0.3 درصد و انواع روغن نباتی 0.1 درصد افزایش داشت، اما قیمت چای خارجی تغییری نکرد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
بررسی بهداشت و بیماری‌های پرندگان خانگی در شبکه بازار

بررسی بهداشت و بیماری‌های پرندگان خانگی در شبکه بازار

در برنامه مجله کشاورزی شبکه تلویزیونی بازار امشب موضوع بهداشت و بیماری‌های پرندگان خانگی در کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در برنامه کارشناسی امشب هجدهم خرداد ماه، موضوع وضعیت بهداشت و بیماری‌های پرندگان خانگی توسط دکتر سید احمد مدنی، استادیار گروه بیماری‌های طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و مدرس دوره‌های بازآموزی سازمان نظام دامپزشکی کشور بررسی می شود.

براساس این گزارش، در برنامه مجله کشاورزی شبکه تلویزیونی بازار امشب مزايا و مخاطرات نگهداری از پرندگان خانگی برای صاحبان آنها، نگهداری از چه نوع پرنده هایی در خانه – اعم از محيط های شهری و روستايی- توصيه می شود؟ و نگهداری از کدام نوع از پرندگان غيرقابل قبول است مورد بررسی قرار می گیرد.

این گزارش در ادامه یادآور شده است: مسئوليت های صاحبان پرندگان در برابر حيواناتشان، نوع ارتباط ميان صاحبان آن ها و پرندگان، چه گونه هایی برای نگهداری در شرايط متنوع توصيه می شود؟ و … از دیگر موضوعات امشب برنامه مجله کشاورزی شبکه تلویزیونی بازار است.

این گزارش همچنین خاطر نشان ساخته است: در برنامه مجله کشاورزی شبکه تلویزیونی بازار امشب مخاطرات و تهديدهای بهداشتی ناشی از نگهداری از پرندگان خانگی برای صاحبانشان، عمده ترين مشکلات بهداشتی و بيماريهای پرندگان خانگی و راهکارهای پيشگيری و کنترل مشکلات بهداشتی و بيماريها در پرندگان خانگی بررسی خواهد شد.

براساس این گزارش، دکتر علی برهانی کیا درمانگر بخش خصوصی پرندگان میهمان پشت خط برنامه مجله کشاورزی شبکه تلویزیونی بازار امشب است که به پرسش های مجری برنامه پاسخ خواهد گفت.

شایان توجه است پرندگان خانگی، به پرندگانی گفته می شود که به منظور سرگرمی و گاه تولید بسیار محدود مورد استفاده قرار می گیرند و شامل: انواع ماکيان، کبوتر، قناری، طوطی سانان با قابليت ازدياد نسل در شرايط اسارت می شود.

این گزارش در ادامه یادآور شده است: در سال های اخیر نگهداری از پرندگان خانگی توسعه یافته است و این موضوع باعث افزایش تعداد کلینیک های تخصصی ویژه پرندگان خانگی در کشور شده است.براساس این گزارش، کمبود کلسیم و ویتامین ها بیشترین درصد علت بیماری های پرندگان خانگی به شمار می آید و بیماری هایی مانند: آنفولانزا، نیوکاسل و انگلهای خارجی در رده های بعدی قرار دارند.

این گزارش در پایان خاطر نشان ساخته است: در برنامه مجله کشاورزی شبکه تلویزیونی بازار امشب تصاویر ضبط شده از کلینیک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در زمینه موضوع برنامه پخش خواهد شد. شایان توجه است برنامه کارشناسی مجله کشاورزی همه روزه از ساعت 19 از شبکه تلویزیونی بازار پخش و تکرار آن روز بعد از ساعت هفت صبح تقدیم بینندگان می شود.

گفتنی است مجله کشاورزی عنوان بخش ویژه ای است که شبکه تلویزیونی بازار با همکاری وزارت جهاد کشاورزی با هدف اطلاع رسانی، آموزش، ترویج و معرفی برترین های کشاورزی مانند زراعت، باغداری، دام و طیور، شیلات، جنگل و مراتع، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و … راه اندازی شده و در جدول پخش برنامه های این شبکه قرار گرفته است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاهش بی‌سابقه قیمت مرغ در ماه رمضان!

کاهش بی‌سابقه قیمت مرغ در ماه رمضان!

ماه رمضان امسال برخلاف گذشته، روی خوشی به بازار گوشت مرغ نشان نداد و همه چیز دست به دست هم داد تا این محصول علیرغم افزایش قیمت در ماه رمضان سال‌های گذشته، امسال با افت مصرف و کاهش 10 درصدی قیمت روبرو شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هر ساله بازار گوشت مرغ در ایام پرمصرفی مانند ماه رمضان داغ‌تر می‌شود و افزایش تقاضا مصرف باعث رشد قیمت این محصول می‌شود که البته در برخی از سال‌ها نیز گرانی گوشت مرغ رکورد جدیدی در بازار این محصول پروتئینی ثبت کرده است.

امسال وضعیت بازار گوشت مرغ در آستانه ماه رمضان تحت تاثیر عواملی، دگرگون شد و برخلاف سال‌های گذشته در ایامی که مرغداران انتظار افزایش قیمت برای جبران زیان‌هایشان را داشتند، کاهش مصرف گوشت مرغ باعث شد قیمت این محصول - آن هم در ماه رمضان - کاهش پیدا کند.

دلیل اصلی کاهش مصرف گوشت مرغ در آستانه ماه رمضان شیوع بیماری آنفلوآنزای طیور در یکی از روستاهای مازندران بود که البته پس از آن شایعه شد که به دیگر استان‌ها و مناطق کشور نیز رسیده است و در شبکه‌های اجتماعی خطاب به مردم اعلام می‌شد که از خرید و مصرف گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و این شایعات در حالی روز به روز بیشتر می‌شود که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی تامین سلامت محصولات و فرآورده‌های خام با منشأ دامی، در سکوت کامل فرو رفت و از ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم خودداری کرده است.

البته گزارش بانک مرکزی نیز از هفته اول ماه رمضان گویای همین شرایط است، چرا که بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر کیلو گوشت مرغ در سطح شهر (در هفته منتهی به پنجم تیر ماه) حدود 5900 تومان بوده است که نسبت به هفته گذشته 8.2 درصد، نسبت به هفته مشابه ماه قبل 9.8 درصد و نسبت به هفته مشابه سال گذشته 12.9 درصد کاهش قیمت داشته است.

عظیم حجت، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی در این باره گفت: پیش از آغاز ماه رمضان 10 درصد جوجه‌ریزی را افزایش دادیم تا با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواجه نشویم اما بروز شایعه آنفلوآنزای طیور سبب شد بر اساس اطلاعات به دست آمده مصرف گوشت مرغ تا 20 درصد نسبت به گذشته کاهش پیدا کند و همین موضوع منجر به افت قیمت مرغ زنده از کیلویی 4500 تومان به 3800 تومان شد.

وی افزود: این شایعه باعث شد انباشتگی گوشت مرغ در بازار بیشتر شود و کاهش قیمت به زیان بیشتر مرغداران کمک کند. در حالیکه بر اساس اطلاعات و اخبار به دست آمده از شبکه‌های دامپزشکی هیچ مرغ زنده صنعتی به این بیماری مبتلا نشده و مشکلی در این زمینه در کشور وجود ندارد. اما مردم با پخش شدن این شایعه نگران مصرف گوشت مرغ هستند و به همین دلیل تقاضا برای مصرف این محصول در ماه رمضان برخلاف سال‌های گذشته کاهش یافته است.

حجت ادامه داد: صادرات این محصول نیز در پی این شایعات نسبت به گذشته کاهش قابل توجهی داشته است، چراکه مشتریان خارجی نیز از این شایعات مطلع شده و نگران هستند اما مسئولان شبکه دامپزشکی با مشتریان خارجی ارتباطات بسیاری برقرار کرده تا با تضمین بهداشتی این محصول بتوانند راه صادرات آن را باز کنند.

وی گفت: در این شرایط که بازار شایعات درباره گوشت مرغ و آنفلوآنزای طیور داغ شده است و مسئولان دامپزشکی باید با اطلاع‌رسانی به موقع و درست به مردم، آنها را از نگرانی بابت این مسائل درآورند.

گرچه محاسبه قیمت و میزان ضرر و زیان مرغداران از فروش گوشت مرغ وظیفه سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی دولتی است اما کاهش بیش از حد قیمت این محصول در صورتی که از قیمت 7000 تومانی منطقی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی کمتر شود، نمی‌تواند به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد، چراکه در دوران کاهش قیمت، مرغداران متضرر می‌شوند و مجبورند این زیان را در دورانی که بازار به حالت متعادل خود بازگشت جبران کنند‌، لذا افت قیمت در مقطعی به نفع مصرف‌کنندگان است.

بنابراین لازم است بازار به گونه‌ای هدایت شود که حالت تعادل داشته باشد تا منفعت تولیدکننده و مصرف‌کننده حفظ شود.
 
جوجه ها می توانند تا 3 بشمارند




مطالعات جدید نشان می دهد که جوجه های 3 الی 4 روزه می توانند تا عدد 3 را تشخیص داده و میان اعداد 2 و 3 تفاوت قائل شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دریافتند جانورن مختلف در سنین کم توانایی تمیز دادن میان عدد 2 و3 را دارند.
دانشمندان دانشگاه تی رنتو در ایتالیا بر این باورند که این توانایی به نظر ذاتی بوده و در جوجه هایی که تنها 3 الی 4 روز از تولد آنها می گذرد نیز مشاهده می شود. به گفته دانشمندان توانایی شمارش در این جانداران بسیار شگفت انگیز است.

به منظور اثبات این توانایی آزمایشهای شکل داده شد که طی آن تعدادی توپ در دسته های 2 تایی و 3 تایی در معرض دید جوجه ها قرار گرفت. در یکی از آزمایشها جوجه ها حرکت در برابر گروه های 3 تایی از توپها را نسبت به گروه های 2 تایی ترجیح دادند. زمانی که یکی از توپها توسط صفحه ای پوشانده شد و در مقابل توپی در برابر چشم جوجه ها از گروهی 3 تایی به گروهی 2 تایی انتقال داده شد، جوجه ها همچنان توانایی تعیین گروهی را که 3 توپ در آن قرار گرفته بود را داشتند.

نتیجه این آزمایشها نشان می دهد که حتی در صورت نبود آموزشی خاص، جوجه ها به صورت خود به خودی میان 2 و 3 تفاوت قائل می شوند و در هر دو حالت آزمایش گروه بزرگتر را ترجیح می دهند. بر اساس گزاش تلگراف، در این تحقیقات همچنین اشاره شده است که مطالعات پیشین نشان می دهد نوزاد انسان توانایی شناسایی حجم گروه ها را در صورتی که تعداد محتویات آن از 3 بیشتر باشد از دست می دهد.


منبع: خبرگزاری مهر
بسیار جالب بود
 
دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث علوم دام هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد علوم دامی دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
بسیار عالی سپاس از زحمت بسیار شما عزیزان. خدا قوت
 

Similar threads

بالا