خبرها و تازه های صنایع غذایی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دوره های آموزشی تربیت مشاور شامل ممیزی داخلی، GMP، HACCP و Iso 22000

دوره های آموزشی تربیت مشاور شامل ممیزی داخلی، GMP، HACCP و Iso 22000

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، جامعه و دنیای امروز ما نیازمند دستیابی همگانی به غذای سالم و برقراری امنیت غذایی است و این مهم بدون استفاده از دانش، دستاوردها و ملزومات حقوقی آن امکان پذیر نخواهد بود. از این جهت و با توجه به پتانسیل بالای دانش آموختگان و اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در این زمینه معاونت آموزشی قصد دارد تا دوره های مورد نیاز را برای به روز شدن اعضای خود در زمینه تربیت مشاور(Iso 22000 ، ممیزی داخلی ، GMP و HACCP) به مدت ۳۲ ساعت در امور صنایع غذایی برگزار نماید.

اطلاعات دوره ها:
Iso 22000 — 16 ساعت — ۶۷٫۰۰۰ تومان
ممیزی داخلی — ۱۶ ساعت — ۶۷٫۰۰۰ تومان
GMP — 8 ساعت — ۴۵٫۰۰۰ تومان
HACCP — 8 ساعت — ۴۵٫۰۰۰ تومان


 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده نا مناسب از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف برای سلامتی زیانبار است.:

استفاده نا مناسب از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف برای سلامتی زیانبار است.:

مدال:

استفاده نامناسب از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف برای سلامتی زیانبار است


به طور کلی پلاستیک‌ها پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها مواد سمی و شیمیایی بوده که برای سلامت انسان‌ها مضر می‌باشند در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند. اما اشکال کار در این است که معمولا در فرآیند تهیه پلیمرها، مقداری مونومر باقی می‌ماند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، اگر این فرآیند، اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورند ولی اگر در غیر این صورت باشد برای سلامتی انسان‌ها مخاطره‌آمیز می‌شوند. برای همین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود.
ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در آبمیوه و بستنی ‌فروشی‌ها ، پیترا فروشی‌ها و حتی سلف سرویس ادارات و دانشگاه‌ها نیز به‌ وفور مصرف می شود.
ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در آبمیوه و بستنی ‌فروشی‌ها ، پیترا فروشی‌ها و حتی سلف سرویس ادارات و دانشگاه‌ها نیز به‌ وفور مصرف می شود.
حتی عده‌ای هنگام پخش غذای نذری و حتی در میهمانی‌‌هایشان از ظروف و لیوان‌های رنگی و گاهی طرح‌دار یک بار مصرف استفاده می‌کنند.
ظروف پلاستیکی یک بار مصرف که شفاف، روشن و شیشه‌ای رنگ هستند تنها برای مواد غذایی سرد استفاده شوند و تحت هیچ شرایطی نباید برای توزیع مواد غذایی داغ از آنها استفاده شود.
اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود مونومرهای سمی و یا مواد پلاستیکی «لایزر» که به منظور جلوگیری از شکنندگی در این گونه ظروف به کار می‌روند آزاد شده و وارد بدن می‌شوند که می‌توانند با تحریک و تاثیر بر آنزیم‌ها و سلول‌های بدن منجر به بروز سرطان‌های مختلف و عوارض ناگوار در مصرف‌کننده شوند.
لذا در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف نوع شیری رنگ آن را استفاده نمایید همچنین در استفاده از ظروف یک بار مصرف این نکته را هم باید به یاد داشت که هنگام استفاده از ظروف رنگی احتیاط بیشتری لازم است چرا که جنس ظروف یک بار مصرف به گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ، رنگ آنها حل شده و یک لایه از آن وارد غذا یا چای شما می‌شود که بسیار مخاطره‌‌آمیز است.
همچنین باید از نگهداری غذاهای داغ و چرب در ظروف پلاستیکی اجتناب کنید چرا که بر اثر نفوذ غذاها به‌خصوص روغن‌ها، سطوح این ظروف به محیطی مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها تبدیل می‌شود که این خود می‌تواند موجب آلودگی غذاها گردد لذا تاکید می گردد هیات امنای مساجد و یا خانواده‌‌هایی که قصد توزیع نذورات دارند برای عرضه مواد غذایی گرم از ظروف فوم‌دار و کاغذی سلولزی استفاده کنند.
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدیرکل صنایع غیر فلزی وزارت صنایع و معادن خبر داد:

افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: صنایع و توسعه روستایی


میزان صادرات صنایع غذایی در سال 1389 حدود یک میلیون تن صادرات به ارزش یک میلیارد و 686 میلیون دلار انجام شده که نسبت به سال 1388 حدود 22 درصد افزایش داشته است.


به گزارش ایانا، مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن با بیان این مطلب گفت: محصولات صنایع غذایی به دلیل تنوع، کیفیت، فن آوری و بسته بندی از پتانسیل مناسبی برای صادرات برخوردار هستند.
مهدی صادقی نیارکی با اشاره به میزان صادرات صنایع غذایی در سال 1389 افزود: در این راستا حدود یک میلیون تن صادرات به ارزش یک میلیارد و 686 میلیون دلار انجام شده که نسبت به سال 1388 حدود 22 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی، تحقق صادرات در 186 ردیف تعرفه که 51 درصد تعرفه های صنایع غذایی را در بر می گیرد، نشان دهنده تنوع محصولات و مزیت صادراتی در این بخش است.
صادقی نیارکی در ادامه، سهم صنایع غذایی را از ارزش صادرات صنایع غیر فلزی بیش از 15 درصد و همچنین از کل صادرات غیر نفتی 4/6 درصد ذکر کرد و ادامه داد: این میزان صادرات به بیش از صد کشور در سرتاسر دنیا صادر شده است که 45 کشور هر یک حداقل یک میلیون دلار در این صادرات سهم داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کشورهای همسایه، آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اسپانیا، آلمان، ایتالیا، لهستان، هند، فرانسه، هلند، جمهوری کره، سوئد و ژاپن نیز از مقاصد عمده صادراتی محصولات صنایع غذایی بوده اند.

افزایش دو برابری صادرات شیرینی و شکلات
مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد صادرات اقلام عمده صنایع غذایی در سال 1389 پرداخت و تصریح کرد: در این مدت در صنعت شیرینی و شکلات که انواع کیک، کلوچه، بیسکویت، ویفر، غلات حجیم شده و فرآورده های کاکائویی را شامل می شود، 210 هزار تن صادرات به ارزش 520 میلیون دلار صورت گرفته است که نسبت به سال قبل از نظر ارزشی هفت درصد رشد داشته و سهم 31 درصدی از ارزش صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است.
صادقی نیارکی یادآور شد: این درحالیست که ارزش صادرات شیرینی و شکلات در پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
وی به میزان صادرات فرآورده های لبنی از دیگر اقلام عمده صادراتی صنایع غذایی اشاره کرد و اظهار داشت: صادرات فرآورده های لبنی طی سال گذشته به ارزش 367 میلیون دلار بوده که رشد 25 درصدی را از آن خود کرده است.
صادقی نیارکی همچنین با بیان اینکه روغن نباتی از کالاهای منتخب جامعه آماری این دفتر است، تاکید کرد: در سال گذشته 1450 هزار تن انواع روغن نباتی تولید شده که از این میزان بیش از 38 هزار تن به ارزش 61 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.
وی همچنین گفت: میزان تولید صنعت روغن نباتی در سه ماهه اول سالجاری نیز با هفت رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 340 هزار تن بوده است.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به صادرات انواع آرد نول، ستاره، سبوس گرفته و کامل اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز حدود 31 میلیون دلار صادرات انجام شده که نسبت به سال قبل خود، رشد 15 برابری را نشان می دهد.
صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته صادرات ماکارونی به ارزش 23 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 41 درصد افزایش داشته است.
وی صادرات قند و شکر را در مدت مذکور بالغ بر 23 میلیون دلار ذکر کرد و ادامه داد: این رقم نسبت به سال قبل از خود، بیش از 11 برابر رشد را به همراه داشته است.
صادقی نیارکی تصریح کرد: رب گوجه فرنگی، آبمیوه و کنسانتره، کمپوت و کنسرو، انواع نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آب معدنی و فرآورده گوشتی نیز از سایر اقلام مهم صادراتی صنایع غذایی هستند که در مجموع صادراتی بالغ بر 200 میلیون دلار در سال گذشته داشته اند.
وی در پایان با اشاره به روند رو به رشد صادرات صنایع غذایی در طی سالهای اخیر و پتانسیلهای صادراتی این بخش از صنعت پیش بینی کرد، صادرات انواع محصولات صنایع غذایی در سال جاری از دو میلیارد دلار فراتر رود./


کد خبر: D-900503-01_R
 

*نيروانا*

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پنبه منبع غذای انسانهای آینده خواهد بود

پنبه منبع غذای انسانهای آینده خواهد بود

محققان دانشگاه تگزاس با ایجاد تغییرات ژنتیکی در گیاه پنبه و زدودن رنگدانه سمی دانه های این گیاه موفق شدند منبع جدیدی از غذا را برای مقابله با بحران افزایش جمعیت و گرسنگی در آینده ای نه چندان دور ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنبه از محصولاتی است که بیش از هفت هزار سال به منظور استفاده از الیاف تحت کشت کشاورزان قرار داشته و اکنون توسط بیش از 20 میلیون کشاورز در 80 کشور تحت کشت است.

پنبه بیش از 40 درصد از الیاف مورد نیاز صنایع پارچه و لباس جهان را تشکیل می دهد اما تا کنون قادر به تولید مواد غذایی برای بشر نبوده است، پدیده ای که با کمک مهندسی ژنتیک امکانپذیر خواهد شد. دانه های پنبه منابع غنی از پروتئین به شمار می روند و محصول کنونی پنبه در جهان به اندازه ای است که به صورت سالانه بتواند نیاز 500 میلیون انسان را تامین کند.

اما این دانه ها تنها در زمانی قابل استفاده خواهند بود که دوره پیچیده و پرهزینه پالایش را پشت سر بگذارد تا از رنگدانه سمی که گیاه را از هجوم آفات در امان نگه می دارد پاک شود زیرا جانداران توانایی هضم این ماده را ندارند. با این حال زدودن این ماده از دانه های پنبه باعث هجوم آفات به دانه ها و الیاف آن خواهد شد.

به همین منظور محققان دانشگاه تگزاس از مهندسی ژنتیک برای رفع این مشکل کمک گرفتند. این محققان موفق به خاموش کردن ژن ماده سمی در دانه پنبه شدند در حالی که سیستم دفاعی گیاه همچنان پابرجا باقی مانده بود. چنین روشی می تواند امکان استفاده ایمن از بیش از 40 میلیون تن دانه پنبه در سال به عنوان منبعی با ارزش از پروتئین را فراهم آورد.

شیوه به کار گرفته شده در این روش تداخل rna نام داشته و طی آن توالی ژنتیکی به منظور مسدود کردن آنزیم تولید رنگدانه سمی پنبه تنها در دانه پنبه به وجود می آید. محققان پس از آزمایش موفقیت آمیز در آزمایشگاه، تست این شیوه را در محیط گلخانه ای آغاز کردند تا توانایی بقای گیاه پنبه را با کمک گرفتن از این شیوه جدید مورد سنجش قرار دهند.

نتایج نشان داد پنبه های تصحیح ژنتیکی شده از شرایط کاملا عادی برخوردار هستند و تنها تفاوت آنها با پنبه های معمولی قابل خوراک بودن دانه ها در این گیاهان است. علاوه بر این که نشان می دهد می توان از این شیوه در مزارع و برای تولید مقادیر زیادی دانه پنبه استفاده کرد.

بر اساس گزارش تایم، دانه های پنبه تراریخته قبل از ارائه در بازارها نیازمند دریافت تایید دولتی خواهد بود. گمان می رود در ابتدا این دانه ها به عنوان غذای ماهی ها و دیگر جانداران مورد استفاده قرار گیرند اما با توجه به رشد سریع جمعیت این دانه ها می توانند به عنوان منبع سرشار از پروتئین مورد استفاده انسانها نیز قرار گیرند.
 

tnttn

عضو جدید
تولید بستنی از پروتئین گیاهی :








محققان موفق به تولید بستنی از دانه لوبیای گرگی شدند.

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، محققان آلمانی جایگزین مناسبی برای بستنیهای سنتی تهیه کرده اند که کاملا گیاهی و فاقد کلسترول و لاکتوز است.
این بستنی جدید با فرمول محققان موسسه فرانهوفر و کاملا بر پایه پروتئین گیاهی تهیه می شود. فاقد گلوتن، گلوکز، کلسترول، چربی و پروتئینهای حیوانی است.
کلاوس مولر، کارشناس فرآوری و بسته بندی این موسسه گفت: فکر تهیه این بستنی از دانه لوپن (لوبیای گرگی) در اواخر دهه 1990 پیدا شد. اولین محصولات تولید شده قابل قبول بودند اما کیفیت و طعمشان بسیار با این بستنی جدید فاصله داشت.
راز طعم ویژه این بستنی در انتخاب واریته لوبیای گرگی و روش خاص تولید ان است. لوبیای گرگی مورد استفاده (blue sweet lupin) سرشار از پروتئین است که کشت آن در اراضی آلمان باعث اصلاح کیفیت خاک می شود.
محققان از پروتئین با کیفیت عالی دانه های آن برای تولید این بستنی استفاده کردند که در قوام آن نقش بسزایی دارد. تاثیر این پروتئین در تنظیم کلسترول بدن به این بستنی ارزش غذایی بالایی می دهد./
 

tnttn

عضو جدید
شكر ذوب نمي‌شود :




محققان دانشگاه ايلينويز در برابر سال‌ها باور علمي ايستاده و نشان دادند كه شكر ذوب نشده، بلكه تجزيه مي‌شود.


به گزارش فارمنیوز ، دانشمندان اين اكتشاف را براي دانشمندان مواد غذايي و دوستداران شيريني‌جات، مهم ارزيابي كردند. اين ايده همچنين به صنعت داروسازي نيز، راه‌هايي براي بهبود مواد جانبي كه هضم دارو را راحت‌تر مي‌كنند، ارائه مي‌كند.
محققان همچنين استفاده از اين اكتشاف جديد را در صنعت غذايي براي توليد مواد غذايي لذيذتر مفيد دانستند. براي مثال تا پيش از اين براي توليد كارامل، شكر را تا درجه ذوب حرارت مي‌دادند كه طعم تلخي به آن مي‌داد. با يافته‌هاي جديد مي‌توان شكر را در دماي كم براي مدت زمان بيشتري حرارت داد و به نتيجه دلخواه رسيد.
دانشمندان تشخيص دادند كه نقطه ذوب شكر به ميزان حرارت وابسته است. آنها در زمان حرارت دادن ساكاروز با نتايج مختلف روبرو شده و دريافتند كه مولكول‌هاي آن به عنوان بخشي از فرآيند جنبشي شروع به تجزيه شدن مي‌كنند.
به گفته اين محققان، يك ماده ذوب‌شونده ترموديناميكي كه در دماي تكرارپذير سازگار ذوب مي‌شود، خواص خود را از حالت جامد به مايع حفظ مي‌كند؛ اما اين امر در مورد شكر صادق نيست.
پژوهشگران براي تمايز ذوب در اثر تجزيه از ذوب ترموديناميكي يك نام جديد ابداع كردند: ذوب ظاهري!
آنها همچنين نشان دادند كه گلوكوز و فراكتوز هم ذوب ظاهري دارند.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دانشمندان دانشگاه مينه‌سوتا موفق به شناسايي يك ماده طبيعي نگهدارنده شده‌اند كه مي‌تواند زمان سالم ماندن مواد غذايي را طولاني‌تر كند.
به گزارش سرويس علمي خبرگراري دانشجويان ايران(ايسنا)، آنها توانسته‌اند ماده‌اي را شناسايي كنند كه باكتري موثر در تجزيه گوشت، ماهي، تخم‌مرغ و محصولات لبني را از بين مي‌برد.
اين ماده نگهدارنده كه «بيسين» (bisin) نام دارد مي‌تواند عمر ماده غذايي را براي چندين سال افزايش داده و حتي براي سالادها و نوشيدني‌ها نيز كاربرد دارد.
اين اكتشاف مي‌تواند شيوه خريد انسان را تغيير داده و صدها ميليون تن ضايعات غذايي در جهان را كاهش دهد.
بيسين كه به طور طبيعي در برخي باكتريهاي بي‌زيان ايجاد مي‌شود از رشد باكتري‌هاي كشنده از جمله اي‌كولاي، سالمونلا و ليستريا جلوگيري مي‌كند.
اين ماده همچنين مي‌تواند عمر بسياري از مواد غذايي روزانه انسان مانند غذاهاي دريايي، پنير و غذاهاي كنسروي را كه از قواعد مصرفي روزانه خاصي برخوردارند، افزايش دهد.
در برخي موارد اين غذاها مي‌توانند تا سالها دوام داشته و حتي احتياجي به نگهداري از آنها در يخچال نيست.
دانشمندان مخترع اين ماده در حال گفت‌وگو با برخي توليدكنندگان محصولات غذايي هستند.
انتظار مي‌رود اولين محصول حاوي بيسين در سه سال آينده وارد بازار شود.
دكتر دان او سولسوان، ميكروب‌شناس ايرلندي كه در دانشگاه مينه‌سوتا كار مي‌كند به طور تصادفي در زمان آزمايش يك كاشت باكتريايي موجود در روده انسان توانست اين ماده را شناسايي كند.
بيسين اما نمي‌تواند ميوه‌ها و سبزيجات را از فساد نجات دهد چرا كه شيوه تجزيه شدن آنها متفاوت است.
امروزه غذاهاي سريع و انواع ساندويچ به رژيم غذايي بسياري از انسانها اضافه شده كه خطر مسمويت غذايي را نيز افرايش داده است. از جمله عاملان عمده مسموميتها مي‌توان به باكتري سالمونلا اشاره كرد كه نقش مهمي در مسمويتهاي غذايي دارد.
بيسين از لحاظ شيميايي به نيسين ارتباط دارد كه در حال حاضر براي استريل و نگهداشتن پنير فرآوري شده براي دهه‌ها استفاده مي‌شود؛ از اين رو احتياجي به آزمايش‌هاي دارويي ندارد
 

tino25

عضو جدید
بسته بندي توسط ريحان!

بسته بندي توسط ريحان!

دانشمندان اسپانیایی موفق شده اند با استفاده از سبزی ریحان، نوعی ورقه نازك پلاستیكی برای بسته بندی گوشت ، پنیر و دیگر مواد غذایی تولید كنند. مواد ضد باكتریایی ریحان برای مقابله با آلودگی مواد غذایی مفید بوده و تاریخ مصرف موادغذایی را طولانی تر می كند.
محققان اسپانیایی با یك اقدام ابتكاری، پلیمرهای تازه ای تولید كرده اند كه مولكول های آنها از تركیب مولكول های سبزی ریحان و مولكول های مواد شیمیایی پلاستیكی درست شده است.
زمانی كه از این ورقه ها برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود، ذرات آب درون ماده غذایی ، مولكول های ضد باكتری ریحان را به خود جذب می‌كند و موجب می شود ماده غذایی از وجود باكتریها عاری شود.
محققان برای آنكه مولكول های ریحان فقط به درون ماده غذایی نفوذ كند و در فضای آزاد بیرون بسته بندی پراكنده نشود، سطح بیرونی ورقه پلاستیكی را با لایه نفوذ ناپذیرتری پوشش داده اند كه از فرار مولكولهای ریحان جلوگیری به عمل می‌آورد.
استفاده از خاصیت میكرب كش سبزیجات برای تولید بسته بندی ها و پوشش های مواد غذایی در برخی دیگر از كشورهای پیشرفته نظیر ژاپن، سابقه داشته است.
در ژاپن از ترب كوهی برای تولید ورقه های بسته بندی استفاده می شود، اما مصرف كنندگان از این امر ناراضی بوده اند كه طعم و بوی ترب كوهی از پوشش پلاستیكی به درون مواد غذایی سرایت می كند و طعم این مواد را تغییر می دهد. در پوشش تولید شده به وسیله محققان اسپانیایی از تعداد كمتری مولكول های ریحان استفاده شده و از این گذشته مولكول های ریحان برخلاف مولكولهای ترب كوهی جذب آب موجود در مواد غذایی نشده و طعم غذاها را تغییر نمی دهد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
ایسنا: اكثر ما در تمام روز تلاش مي‌كنيم در رژيم غذايي خود تعادل را رعايت كنيم اما اگر اين رژيم غذايي متعادل حاوي غذاهاي مختلف فرآوري شده تصفيه شده و حاوي قند فراوان باشند آيا باز هم رعايت تعادل كافي و موثر خواهد بود؟

اين نوع از خوردني‌ها در واقع مواد سمي را به تدريج وارد بدن شما مي‌كنند. اگر رژيم غذايي شما حاوي مقاديري از فست فودها، مرغ سرخ كرده، شكلات و تنقلات بسته‌بندي و صنعتي باشد در مسير چاقي يا ابتلا به بيماري قلبي قرار گرفته‌ايد.

به گزارش سايت اينترنتي ارگانيك، براي جلوگيري از اين روند ورود مواد سمي به داخل بدن در اين مقاله 5 نمونه از ناسالم‌ترين اين مواد غذايي عنوان شده كه تاكيد مي‌شود از همين امروز آنها را از رژيم غذايي خود حذف كنيد. اين خوردني‌ها عبارتند از:

1-‌ سودا

شايد تاكنون درباره اين نوشيدني مطالب زيادي مطرح نشده است. سودا حاوي ماده نگهدارنده‌اي موسوم به سديم بنزوئات است كه در نوشابه‌هاي بدون گاز يافت مي‌شود و يك عامل محرك بسيار قوي در بروز آلرژي‌ها، آسم و اگزما است. اسيد فسفريك نيز كه طعم تند و تيز مطلوبي سودا مي‌دهد موجب پوكي استخوان و پوسيدگي دندانها مي‌شود. برخي كارشناسان ادعا مي‌كنند آسيبي كه از اين اسيد به استخوان‌ها وارد مي‌شود شديدتر از اسيد باتري است. اين اسيد كلسيم و ساير املاح معدني را از بدن دفع مي‌كند و به استخوان‌ها و دندان‌ها آسيب جدي وارد مي‌كند. اسيد فسفريك همچنين در بروز مشكلات كليوي نقش دارد. بعلاوه اكثر سوداها حاوي غلظت بالايي از شيرين كننده‌هاي قندي هستند كه به نوبه خود خطر بروز سندرم متابوليك، چاقي، ديابت و امراض قلبي را تشديد مي‌كند.

2- غذاهاي سرخ كرده

تاكنون آزمايشات زيادي به منظور بررسي تاثير مصرف غذاهاي سرخ كرده روي سلامتي انجام گرفته‌اند. در مطالعات مختلف از سراسر جهان رابطه بين مصرف اين نوع غذاها بويژه گوشت سرخ شده با ابتلا به سرطان‌ها شناسايي شده است. يك مطالعه اخير نشان داده است كه مصرف گوشت سرخ شده خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا دو برابر افزايش مي‌دهد.

3-‌ فست فود

فست فودها در واقع حاوي مقدار بسيار ناچيزي غذاي واقعي هستند. غذا بايد بدن را تغذيه كند در حالي كه فست فودها به جز خورده شدن خاصيت ديگري ندارند و فاقد مواد و املاح مورد نياز براي بدن هستند. بعلاوه فست فودها حاوي مقادير زيادي چربي، كالري و نمك هستند كه همگي آنها به بدن آسيب مي‌رسانند. اين غذاها فقط مانع از رسيدن ريزمغذي‌هاي ضروري به بدن مي‌شوند.

3- مواد خوراكي حاوي آرد سفيد و تصفيه شده

اكثر ما با وجودي كه مي‌دانيم بايد از غلات سبوس‌دار استفاده كنيم اما باز هم همبرگر، پاستا و نان و شيريني تهيه شده از آرد سفيد مصرف مي‌كنيم. آرد سفيد يكي از خطرناكترين غذاهاي فرآوري شده در نسل ما است. وقتي گندم فرآوري مي‌شود بيشتر فيبر املاح معدني و ريزمغذي‌هاي ضروري خود را از دست مي‌دهد. مصرف آرد سفيد و تصفيه شده موجب آزادسازي سريع انسولين شده و بار زيادي را بر غده پانكراس يا لوزالمعده كه وظيفه ترشح انسولين را برعهده دارد، وارد مي‌كند. همچنين در طول روند فرآوري مواد شيميايي به آن افزوده مي‌شود كه قطعا براي بدن مضر است و در نهايت منجر به بروز ديابت نوع دوم مي‌شود.

5- محصولات تنوري

بيشتر مواد غذايي كه به شيوه صنعتي تنوري و آماده مي‌شوند به همان اندازه 4 خوردني فوق الذكر خطرناك هستند چون اغلب داراي همان مواد سمي و مضر مي‌باشند. اغلب غذاهاي تنوري با آرد سفيد تهيه مي‌شوند و بعلاوه حاوي مقادير زيادي قند هستند. كارشناسان معتقدند كه قند از هر نوعي كه باشد براي بدن سم است.

با بيان مضرات و خطرات مصرف اين غذاها، باز هم انتخاب با خود شما است آيا باز هم راضي مي‌شويد به دست خود مواد سمي را وارد بدنتان كنيد؟

هميشه اين شعار را به ياد داشته باشيد كه خوب بخوريد، خوب زندگي كنيد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قارچ دکمه ای سرشار از آنتی اکسیدان

قارچ دکمه ای سفید (Agaricus bisporus) حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به واریته های گرانبهای قارچ است.

به گزارش ایانا و به نقل از از ساینس دیلی (Science Daily)، قارچ دکمه ای سفید از متقدمترین قارچهای خوراکی کشت شده است که همه ساله هزاران تن از آن مصرف می شود. بسیاری گمان می کنند این قارچ از وابستگان گرانبهای خود ارزش غذایی کمتری دارد، اما طبق یک تحقیق جدید، این قارچ از قارچهای گرانبهای maitake و matsutake که به دلیل پایین آوردن فشار خون و ادعای ضد سرطان بودنشان مشهورند، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.
دکتر ژان میشل ساوی و همکارانش در مرکز تحقیقات کشاورزی فرانسه متوجه شدند فعالیت ضد رادیکالهای آزاد قارچ سفید دکمه ای اگر بالاتر از قارچهای معروف نباشد کمتر از آنها نیست.
آنها متوجه شدند میزان آنتی اکسیدان در قسمت اصلی قارچ از ساقه بیشتر است.
محققان می گویند مزیت قارچ سفید دکمه ای در این است که در تمام سال قابل دسترس و ارزان است. بنابراین منبع مناسب و با ارزش عناصر غذایی به شمار می آید.

 

malo00os

عضو جدید
بستنی گیاهی هم به بازار آمد

بستنی گیاهی هم به بازار آمد

تولید این نوع بستنی، سبب شادی کسانی شده که آلرژی به شیر و لاکتوز دارند.

به گزارش ریگیتور، این بستنی گیاهی که لیپونیس نام دارد از دانه‌های گیاه شیرین و آبی رنگی به نام لوپین که فاقد لاکتوز، گلوتن، کلسترول، چربی و پروتئین حیوانی است به دست آمده است.

گیاه آبی رنگ لوپین، غنی از پروتئین با کیفیتی است که حالت کرم دار بستنی را شکل می‌دهد. همچنین پروتئین لوپین به تنظیم کلسترول بدن کمک می‌‎کند.

اما متاسفانه میزان چربی بستنی گیاهی برابر با چربی بستنی لبنیاتی است.

در حال حاضر بستنی لوپینس در 4 مزه وانیل_گیلاس، توت فرنگی، گردویی و شکلاتی در قوطی‌های 450 میلی لیتری و به قیمت 4.20 دلار در قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی آلمان یافت می‌شوند.

منبع خبر: ایران فود نیوز
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
کمبود کلسیم یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان است، برای اینکه بدن‌، کلسیم را بهتر جذب کند، به نکات زیر توجه کنید: ۱) سبزی‌هایی مانند اسفناج، کنگر فرنگی، چغندر، چای و کاکائو دارای اسید اگزالیک می‌باشد. اسید اگزالیک به کلسیم می‌پیوندد و کمپلکس نامحلول درست می‌کند، ایجاد این کمپلکس جذب کلسیم را کاهش می‌دهد.
۲) اسید فیتیک که یک اسید موجود در سبوس غلات است نیز با کلسیم، کمپلکس نامحلول تشکیل می‌دهد.
۳) دریافت مقدار کافی کلسیم توسط تغذیه و در صورت برطرف نشدن نیاز به کلسیم، استفاده از مکمل کلسیم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد.
۴) وجود اسید فسفریک در نوشابه‌ها باعث کاهش جذب کلسیم می‌شوند. بنابراین باید از استفاده زیاد آنها پرهیز کنید.
۵) انواع مواد خوراکی مثل سیب‌زمینی، کدو، نخود و صیفی‌جات و ریشه بعضی از این مواد منبع خوب و مناسبی برای تامین کلسیم می‌باشند و در جذب کلسیم نیز مشکلی به وجود نمی‌آورند.
۶) سبوس جو و غلات را به صورت متعادل مصرف کرده و این اشتباه را نکنید که چون مقداری از سبوس برای بدن مفید است و اثر چشمگیری در سلامتی دارد، مصرف زیاد آن برای بدن بسیار مفیدتر و بهتر است؛ بلکه مصرف زیاد از حد فیبر، از جذب ویتامین‌های ضروری و عناصر معدنی مورد نیاز، جلوگیری می‌کند و عامل کمکی برای جذب نشدن کلسیم و در نتیجه ایجاد پوکی استخوان می‌باشد.
۷) استفاده از فرآورده‌های لبنی کم‌چرب که می‌تواند اکثر نیاز روزانه فرد به کلسیم را تامین کند. لبنیات پرچرب مانند کره، خامه و پنیر چرب حاوی کلسیم کم و گاهی فاقد کلسیم می‌باشد.
۸) ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود: این ویتامین با فعال کردن یک پروتئین حامل در روده سبب اتصال کلسیم به این پروتئین شده و در نتیجه جذب کلسیم از طریق جدار روده را آسان می‌کند. از طرف دیگر کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان شده و این مسئله منجر به اردکی راه رفتن مبتلایان می‌شود. یکی از راه‌های تامین ویتامین D بدن، تابش آفتاب به پوست می‌باشد و راه دیگر تامین آن از مواد غذایی است.
۹) از خوردن غذاهایی که پرچرب است، پرهیز کنید وجود چربی در غذا باعث ترکیب این گونه چربی‌ها با کلسیم در روده‌ها و ایجاد ترکیبات نامحلول کلسیم می‌شود که کلسیم را غیرقابل جذب می‌کند.
۱۰) از خوردن غذاهایی که غنی از سدیم می‌باشد، پرهیز کنید. خوردن نمک زیاد به خاطر داشتن سدیم باعث افزایش میزان سدیم شده و در نتیجه سبب دفع کلسیم به همراه ادرار می‌شود.
در تمام عمرتان مصرف کلسیم را از یاد نبرید
داشتن یک رژیم غذایی با میزان کافی کلسیم برای تمام افراد صرف‌نظر از جنس و سن است. به تمام خانواده‌ها توصیه می‌شود که همیشه منابع مغذی این ماده معدنی را تهیه نمایند و مصرف آنها را به یکدیگر توصیه کنند. اگر شما والدین کودکانی هستید، آنها را از همین امروز درباره پیشگیری از بیماری‌های مختلف، آموزش کامل دهید.
با فرزندان‌تان درباره نیاز مداوم بدن به منابع کلسیم، صحبت کنید و مطمئن شوید که کودکان مخصوصا دختران، کلسیم کافی برای ایجاد و استحکام توده استخوانی را دریافت کنند. در تمامی مراحل زندگی‌تان چه میانسالی، چه کهنسالی، مصرف کلسیم را از یاد نبرید تا استخوان‌هایی مقاوم داشته باشد، به ویژه اینکه تا قبل از ۳۰ سالگی مصرف کلسیم را به طور مستمر ادامه دهید.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سلامت نیوز: زرده تخم مرغ و مغز گردو خاصیت ضد عفونی کننده داشته و برای درمان و مقابله با عفونت‌های بدن موثر هستند.
مرتضی صفوی متخصص تغذیه می گوید: افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی باید مواد غذایی که ایمنی و مقاومت بدن آنان را افزایش می‌دهد، مصرف کنند.
وی افزود: امگا ۳، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های c، A و روی برای جلوگیری ازابتلا به بیماری‌های عفونی مفید است. وی اضافه کرد جعفری و سبزی‌های تیره، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی نیز خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. این متخصص تغذیه گفت: انواع مرکبات، سیب زمینی، آب پرتقال، کیوی، جوانه گندم، کاهو و هویج نیز برای درمان عفونت‌ها موثر است.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
ایسنا: شکلات و بستنی گاهی برای تغییر حالات روحی مفید هستند و فرد را از افسردگی خارج می‌کنند زیرا این مواد موجب ترشح هورمون «بتاآندورفین» در بدن می‌شوند که شادی بخش است.
دکتر مسعود کیمیاگر افزود: باید مواد غذایی را بشناسیم و بدانیم از هر کدام چه انتظاری داریم. به عنوان مثال اگر شکلات را به منظور تامین «پلی فنول» – که یک آنتی اکسیدان قوی است- مصرف می‌کنیم باید بدانیم که بهترین فنول‌ها در سبزی‌ها، گوشت‌ها و میوه‌ها وجود دارند.
وی ادامه داد: شما برای این‌ که ترکیبات فنولی دریافت کنید، ناچار نیستید به شکلات پناه ببرید. صحیح است که شکلات یکی از منابع تامین فنول است اما عیب بزرگ آن پرکالری بودنش است. اما حسن سبزی‌ به کم کالری بودنش است.
کیمیاگر ادامه داد: مصرف یک یا دو تکه کوچک از شکلات در طول شبانه روز مشکل ساز نیست. اما اگر شخصی بخواهد مجوز مصرف آزاد شکلات را از ما دریافت کند، این گونه نیست بلکه می توانند موادی چون فنول را از سبزی‌ها تامین کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این پرسش که آیا صحیح است که در تولید شکلات از «لستین»‌های صنعتی که سرطان زا هستند، استفاده کنند یا خیر، گفت: متاسفانه به جای لستین واقعی و طبیعی از ترکیبات شیمیایی در ساخت شکلات بهره می‌گیرند. در صنعت کارهای عجیب زیادی انجام می‌دهند با این حال مصرف شکلات‌هایی که «لستین» طبیعی ندارند را توصیه نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: رسیدگی به این مسئله بر عهده سیستم نظارتی است. به هر روی برای مصرف شکلات باید به شرکت‌های معتبر اعتماد کرد.
این متخصص تغذیه همچنین در توضیح تمایز میان شکلات شیرین با شکلات تلخ اظهار کرد: شکلات تلخ قند ندارد، اما کالری‌ آن از شکلات معمولی کمتر نیست. این تصور که مصرف شکلات تلخ، موجب چاقی نمی‌شود، اشتباه است. تصور کنید در یک شکلات معمولی۵۰ گرمی، ۲۰ گرم شکر اضافه می‌کنند، اما در یک شکلات تلخ با همان وزن، به جای شکر، ۵۰ گرم شکلات وجود دارد. در حالی که هر گرم شکر ۴ کالری ولی هر گرم شکلات ۵ گرم کالری دارد.
کیمیاگر در پایان درباره تاثیر مصرف شکلات بر پوست و بروز آکنه گفت: بستگی به طبع افراد دارد مثلا برخی افراد با مصرف شکلات دچار ناراحتی های پوستی مانند آکنه می‌شوند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
ایسنا:
محققان علم تغذیه در آمریکا دریافتند: از دانه «آووکادو» می‌توان به عنوان یک رنگ طبیعی در محصولات غذایی استفاده کرد.
نتایج تحقیق بدست آمده در این خصوص که توسط انستیتوی فناوری‌های غذایی منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که دانه «آووکادو» آسیاب شده می‌تواند منبعی از رنگ طبیعی نارنجی باشد که در صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد.
این مساله می‌تواند ارزش «آووکادو» را برای کشاورزان و شرکتهای تولید محصولات غذایی مربوط به «آووکادو» بالا ببرد.
بر اساس این گزارش، هر چند رنگهای مصنوعی به راحتی و با قیمت ارزان تولید می‌شوند، اما مصرف‌کنندگان ، علاقه‌مند به محصولات طبیعی هستند و دانه «آووکادو» می‌تواند انتخاب جدیدی برای آنها باشد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سلامت قلب افراد چاق مفید است

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سلامت قلب افراد چاق مفید است

ایسنا: پژوهشگران دانشگاه «جان هاپکینز» با ارائه شواهد جدیدی دال بر مفید بودن رژیم مدیترانه‌ای بر سلامت قلب افراد دارای اضافه وزن دریافتند غذاهایی نظیر روغن زیتون و آووکادو که از مواد پایه‌ای این رژیم غذایی هستند، می توانند به مصرف انسولین بدن کمک کنند.
کاهش عملکرد انسولین می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی از جمله دیابت شود، همچنین انسولین یکی از عوامل خطرناک برای ایجاد بیماری‌های قلبی است.
لذا در همین راستا محققان بررسی کردند چگونه سه نوع متفاوت از غذاهای متعادل که توسط ۱۶۴ فرد با پر فشاری خفیف خون بدون سابقه ابتلا به دیابت استفاده شده، می‌توانند بر روی قابلیت بدن در نگه داشتن میزان مفید انسولین خون و تنظیم میزان قند خون تاثیرگذار باشد.
این سه رژیم غذایی، توسط کربوهیدرات یا پروتئین یا چربی‌های غیر اشباع نظیر موادی که در روغن زیتون یافت می‌شود، غنی شد. شرکت کنندگان از هر یک از سه رژیم غذایی به مدت ۶ هفته به ترتیب استفاده کردند که بین هر رژیم ۲ تا ۴ هفته فاصله بود. نمونه‌های خون این افراد برای بررسی میزان گلوکز و انسولین جمع‌آوری شد.
یافته‌ها حاکی از آن است که چربی‌های غیر اشباع شده، مصرف انسولین را به طور قابل توجهی بیشتر نسبت به رژیم‌های دیگر نظیر رژیم با کربوهیدرات تصفیه شده مانند پاستا و برنج سفید بهبود می‌بخشد.
همچنین نتایج بدست آمده از این بررسی، بیانگر این مطلب است که چربی‌های غیر اشباع موجود در غذاهایی نظیر روغن زیتون، آواکادو و مغزهای خوراکی (آجیل)، قابلیت بدن برای مصرف انسولین را افزایش می‌دهد.
دکتر «مگهانا گادگیل» از دانشکده پزشکی جانز هاپکینز می‌گوید: معرفی نوع سالمی از چربی‌ها در رژیم غذایی ابزار دیگری جهت کاهش خطر بیماری‌های قلبی در آینده است.
محققان همچنین معتقدند: طبق این نتایج، تغییر رژیم غذایی می‌تواند سلامت قلب بیمارانی را که در معرض خطر بیماری قلبی وعروقی هستند، حتی اگر وزن خود را کم نکنند، نیز تضمین می‌کند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سلامت ایران: تحقیقات می‌گوید به‌طور تقریبی مصرف قند و شکر برای بدن فایده‌ای ندارد زیرا قند مورد نیاز بدن از طریق میوه‌های مصرف‌شده تامین می‌شود بنابراین نیازی به خوردن قند و شکر نیست.
بسیاری از ایرانی‌ها همراه قند، چای مصرف می‌کنند و این مساله به عادت غذایی ما برمی‌گردد. متأسفانه ما عادت کردیم که قند را در دهان بگذاریم و چای را جرعه‌جرعه بنوشیم و در نتیجه همراه با یک استکان چای چند حبه قند مصرف خواهیم کرد. حال اگر عادت به نوشیدن چای داغ داشته باشیم تعداد قندهای مصرفی بالا خواهد رفت در نتیجه مقدار زیادی کالری که مورد نیاز بدن هم نیست وارد بدن خواهد شد.
مصرف قند بهداشت دهان را به مخاطره می اندازد
استفاده زیاد از قند و شکر علاوه بر آنکه کالری زیادی وارد بدن خواهد کرد و به مرور زمان باعث چاقی خواهد شد، بهداشت دهان و دندان را نیز به مخاطره می‌اندازد. وقتی قند را در دهان می‌گذاریم و آهسته آهسته آن را می‌خوریم به مرور زمان باکتری‌های پوسیده‌زا روی دندان اثر می‌گذارند و باعث پوسیدگی آنها می‌شوند. علاوه بر بیماری گفته‌شده، مصرف زیاد قند و شکر به بافت‌های نرم دهان آسیب می‌رساند و آنها را دچار مشکل خواهد کرد.
قندهای طبیعی هم می‌تواند خطرساز باشد
بی‌شک هر ماده‌ای که طبیعی و جنبه گیاهی داشته باشد هم می‌تواند مضر باشد و بی‌کالری هم نیست زیرا قندی که خاص میوه است که به آن فروکتوز می‌گویند، قند بالایی دارد و وقتی از طریق روده جذب بدن شد وارد کبد می‌شود و به‌وسیله راه‌های متابولیکی به گلوکز تبدیل و وارد خون می‌شود. اگر مقدار قند مصرفی بیش از حد نیاز باشد، خطر چاقی و افزایش قندخون، فرد را تهدید خواهد کرد بنابراین قند طبیعی موجود در میوه‌ها هم می‌تواند خطرساز باشد.
قند را چگونه مصرف کنیم؟
فرهنگ استفاده از قند سالیان سال است در دست تهیه است اما به جایی نرسیده کارشناسان و پژوهشگران سالیان سال است که تلاش می‌کنند فرهنگ صحیح و جایگزینی برای قند و شکر را در رژیم غذایی ایرانی‌ها بگنجانند اما متاسفانه تاکنون موفق نشده‌اند. به عنوان نمونه بسیاری از خانم‌ها یا حتی آقایان برای حفظ اندام خود همراه با چای یا قهوه، کشمش یا توت خشک یا کلوچه مصرف می‌کنند. این افراد اگر چه به ظاهر قند و شکر را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند اما به دلیل مصرف بی‌رویه کشمش و قندهای طبیعی که در برخی از میوه‌ها قرار دارد، نتوانسته‌اند به وزن دلخواه‌شان برسند و همچنان با مشکل اضافه وزن روبرو هستند، چون معتقدند قندی که در کشمش و توت خشک وجود دارد، طبیعی است.
چای داغ را ممنوع و عادات بد غذایی را ترک کنیم
مصرف‌نکردن چای داغ یکی از بهترین راه‌های مبارزه با کاهش مصرف قند و شکر است. خوردن نوشیدنی داغ به‌خصوص چای علاوه بر آنکه به مری و نای به شدت آسیب می‌رساند باعث می‌شود هنگام صرف چای از مواد قندی بسیاری استفاده شود در نتیجه اساسی‌ترین و کم‌خرج‌ترین راه‌حل نخوردن چای داغ است. باید عادت‌های بدغذایی ترک شود. گفتن این جمله‌ها که «ما نمی‌توانیم» و «من عادت دارم»، ساخته ذهن بشر است. اگر این عادت باعث شود که به بدن ضرر برساند، بهتر است آن را به مرور زمان ترک و از خوردن شیرینی و قند به میزان زیاد جلوگیری کنیم چرا که این عادت‌های بد به مرور زمان مشکل‌ساز خواهد شد.
 

مهنوش افشار

عضو جدید
[h=1] پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش[/h]
آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده كه احساس كنید مغزتان كار نمی كند؛ یعنی مثل گذشته، سرعت انتقال مطالب را ندارید یا اینكه لغات معمولی از ذهنتان فرار می كنند. بعضی مواد غذایی به شما كمك می كنند كه عملكرد مغزتان را افزایش دهید.
اگر مایل هستید، هوش خود را افزایش دهید، یك لحظه تامل كنید و مطلب زیر را بخوانید. انتخاب این غذاها نه تنها شما را نزد دیگران باهوش جلوه می دهد، بلكه به شما كمك می كند كه توانایی تفكر و وضوح ذهنی خود را افزایش دهید.
1- روغن ماهی
طبق یك گفته قدیمی می توان گفت : " ماهی غذای مغز است."
روغن ماهی یك ماده غذایی مناسب برای مغز است، زیرا DHA ( چربی اُمگا-3 موجود در ماهی ) التهاب مغز را كاهش می دهد و از آن محافظت می كند.
مغز ما دارای 60 درصد چربی است كه بیشتر آن چربیDHA یاAA ( آراشیدونیك اسید ) است.AA به مقدار زیاد در لبنیات مثل كره و خامه وجود دارد، اماDHA فقط در انواع ماهی وجود دارد و در منابع گیاهی مثل دانه كتان وجود ندارد.
برای تهیه روغن ماهی یا روغن كبد ماهی سعی كنید مارك های معتبر آنها را خریداری كنید. در ضمن شكل مایع این دو ماده بهتر از كپسول آنهاست.
در تابستان و بهار كه شدت و مدت تابش نور خورشید كافی است، بدن به مقدار لازم ویتامینD مورد نیاز خود را می سازد. همانطور كه می دانید ویتامینD بر اثر تابش نور خورشید بر پوست بدن، ساخته می شود. ولی در زمستان و پاییز كه مدت و شدت تابش آفتاب كمتر است، نیاز به دریافت مكمل ویتامینD داریم. روغن كبد ماهی یكی از مهم ترین و غنی ترین منابع ویتامینD است.
بنابراین فرق روغن ماهی و روغن كبد ماهی در این است كه روغن كبد ماهی علاوه بر اسیدهای چرب اُمگا-3 ( DHA) ، منبع خوبی از ویتامین های A و D نیز می باشد.
توصیه می كنم روغن ماهی را از ابتدای بهار تا آخر تابستان مصرف كنید و از ابتدای پاییز تا آخر زمستان روغن كبد ماهی را دریافت كنید. ولی كسانی كه در مناطق آب و هوایی گرم ( آفتابی ) هستند، می توانند در تمام سال فقط روغن ماهی مصرف كنند و نیازی به مصرف روغن كبد ماهی ندارند.
2- سبزیجات تازه و خام
مواد غذایی كمی وجود دارد كه از نظر ارزش تغذیه ای با سبزیجات برابری كنند. كاهش سطح اسید فولیك در بدن با بروز بیماری آلزایمر ( فراموشی دوران پیری ) مرتبط است. همچنین آنتی اكسیدان ها و فیتوكمیكال ( رنگدانه های گیاهی ) های موجود در سبزیجات، هوش شما را حفظ خواهند كرد.
توصیه می كنم روزانه به ازای هر 25 كیلوگرم از وزن بدن خود 5/0 كیلوگرم سبزیجات مختلف مصرف كنید. اگر نوع متابولیسم بدن خود را بدانید، می توانید مقدار دریافت سبزی را تنظیم كنید. مثلاً اگر دریافت پروتئین شما بالاست، به مصرف سبزی زیادی نیاز ندارید؛ مثلاً بجای 5/0 كیلو ، روزانه 250 گرم سبزیجات به ازای هر 25 كیلو از وزن بدن نیاز دارید. اگر پروتئین رژیم شما بالاست، بایستی سبزیجاتی را مصرف كنید كه پتاسیم كمتری دارند مثل گل كلم، لوبیای سبز، اسفناج، مارچوبه، قارچ و كرفس ، زیرا مصرف سبزیجاتی كه پتاسیم زیادی دارند مثل كاهو، كلم پیچ و سایر انواع كلم به همراه پروتئین زیاد ، باعث عدم تعادل بیوشیمیایی بدن خواهد شد.
ولی افرادی كه دریافت كربوهیدرات غذایی اشان نسبت به پروتئین و چربی بیشتر است، می توانند سبزیجات فراوانی مصرف كنند به خصوص انواعی را كه پتاسیم بالایی دارند.
3- تخم مرغ خام
تخم مرغ منبع ارزان و مفیدی از مواد مغذی با ارزش است. مصرف تخم مرغ علاوه بر حفظ سلامت بدن، برای هوش و عملكرد ذهنی مفید است . در این مورد تخم مرغ خام فواید بیشتری نسبت به تخم مرغ پخته دارد.
شاید بپرسید چگونه تخم مرغ خام را مصرف كنیم ؟
برای مصرف تخم مرغ به صورت خام می توانید آن را با یك قاشق عسل، یك قاشق كنجد یا پودر گردو و یك قاشق پودر كاكائو در یك لیوان شیر ولرم یا گرم مخلوط كرده و میل كنید. در این صورت هم آن را خام مصرف كرده اید و هم معجون بسیار مفیدی برای سلامتی بدن خود و افزایش وزن ( برای افراد لاغر ) دریافت نموده اید.
اگر در مورد خطر باكتری " سالمونلا " كه در تخم مرغ خام وجود دارد، نگران هستید، مقاله ای را كه مربوط به خواص تخم مرغ خام است، مطالعه كنید تا نگرانی شما بر طرف شود.
4- از مصرف شكر خود داری كنید
شكر به عنوان یك غذا محسوب نمی شود، اما بیشتر اوقات جزء آن دسته از مواد غذایی است كه باید از مصرف آنها پرهیز كرد. اگر می خواهید میزان هوش خود را افزایش دهید و نمی توانید كاملاً از مصرف شكر پرهیز كنید، مصرف آن را كاهش دهید.
مواد غذایی خیلی شیرین، تعادل هورمون انسولین بدن شما را به هم می ریزند كه باعث ایجاد بیماری و گرفتگی ذهن شما می شوند.
ساده ترین روش برای كاهش مصرف شكر، پرهیز از مصرف انواع نوشابه های صنعتی، آب نبات و شیرینی جات است. همچنین در مصرف آب میوه های صنعتی میانه روی كنید.
5- توت فرنگی
توت فرنگی نه تنها خوشمزه است، بلكه یكی از مهم ترین منابع آنتی اكسیدانی قوی و فیتو كمیكال هاست كه سلامتی بدن را بهبود می بخشد. همچنین دارای فواید بی شماری برای مغز است. مطالعات نشان داده، مصرف این میوه فرآیند پیری را در مغز كاهش می دهد.
فقط زمانی كه یك مرتبه مقدار زیادی از آن را مصرف می كنید، مراقب قند موجود در آن باید باشید. سایر انواع توت نیز كه رنگ تیره ای دارند، دارای چنین اثراتی هستند؛ مثل تمشك و شاه توت.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
گز پروبیوتیك سکه

امروز و در پی تحقیقات فراوان متخصصان تغذیه، سودمند بودن محصولات پروبیوتیک بر روی حفظ و بازگرداندن سلامت انسان به اثبات رسیده است، هرچند اخیرا محصولات لبنی پروبیوتیک وارد بازار ایران شده است اما شرکت گز سکه دست به ابداعی نوین در این رابطه زده است.
این شرکت با تولید گزو پروبیوتیک، گام بلندی را در دسترسی آسان به این محصول سلامتی در همه جا و در سطح گسترده برداشته است.
این شرکت که در سال 1346 هجری شمسی توسط شادروان عباسعلی گوهریان تاسیس شد با استقرار سیستمهای (ISO 9001:2000)در مدیریت کیفیت و بهداشت و ایمنی غذایی(HACCP) در تولید گز، اولین گامها برای ورود به عرصه های تجارت جهانی را برداشته است.
دریافت نشان استاندارد ملی ایران برای گز های پسته ای و بادامی،کسب مقام واحد نمونه سال 1384 اداره استاندارد ملی ایران، واحد نمونه معاونت نظارت بر غذا و دارو در سال 1385و 1386، اخذ گواهیFDA آمریکا ، حضور در بازارهای جهانی و معرفی محصول سنتی اصفهان در سطح شیرینی و شکلاتهای معروف جهان موفقیت های اخیر این شرکت است که به یمن ارتباط تنگاتنگ با موسسات علمی و دانشگاهی و مشاوره های کارشناسان وتلاش پرسنل حاصل گردیده است.
تدوین وتصویب دوره کاردانی صنعت گز سازی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی – کاربردی اصفهان، اخذ گواهی تحقیق و توسعه (R&D) از سازمان صنایع و معادن ایران ، استقرار واحد تحقیق و توسعه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ، تولید وثبت اختراع انواع گز بدون شکر(گز رژیمی) و همچنین تلاش برای تولید محصولات جدید که ضمن تامین نیازهای حیاتی بدن مورد قبول ذائقه ی مشکل پسند مصرف کنندگان شود از دیگر فعالیتهای شرکت گز سکه در سالهای اخیر است.
هم اکنون این شرکت با 70 پرسنل مجرب و آموزش دیده در تولید وتوزیع بیش از 50 محصول در صنعت غذایی کشور فعالیت دارد. از ابتکارات شرکت در طراحی و تولید محصولات جدید می توان تولید انواع گز رژیمی، پسته ای، فندقی،گردویی و بادامی با روکش شکلات را نام برد. استفاده از پودر نارگیل، کشمش و دهها ماده غذایی مفید و طبیعی دیگر به ویژه استفاده وسیع از شیره ترنجبین و عسل طبیعی در پایه اصلی گز، در راستای غنی نمودن این شیرینی سنتی اصفهان بوده است.
برای آشنایی شما عزیزان با محصول جدید این شرکت یعنی «گز پروبیوتیک» کارشناسان این شرکت معتبر تولیدی گز، به سئوالات ما در این زمینه پاسخ داده‌اند.

1-گز پروبیوتیك چیست ؟
گز پروبیوتیك در دسته محصولات پروبیوتیك قرار می‌گیرد كه محصولاتی حیات بخش هستند و در آنها در میكروارگانیزم‌های حیات بخش پروبیوتیك استفاده می‌شود . این میكروارگانیزم‌ها ( اعم از باكتری و مخمر) با بدن انسان بیگانه نیستند . آنها همان میكروبهای مفید بدن انسان هستند كه در اثر تغذیه ناسالم و یا استفاده از انواع داروها از بین رفته‌اند و در نتیجه كمبود آنها سلامت انسان به خطر افتاده و روند پیری در او تسریع شده است . حال با مصرف محصولات پروبیوتیك و از جمله گز پروبیوتیك می توان كمبود این میكروبهای مفید را جبران كرد و سلامتی از دست رفته را بازگرداند و به نوعی، پیری را به تعویق انداخت .
2-گز سین بیوتیك چیست ؟
مواد غذایی مانند ایزومالت ، سوربیتول ، عسل و ... در دستگاه گوارش انسان بطور كامل هضم نمی‌شوند در نتیجه بصورت تقریباً دست نخورده به روده بزرگ ( خاستگاه اكثر میكروارگانیزیهای پروبیوتیك) می‌رسد و باعث تحریك رشد و فعالیت این میكروارگانیزمهای حیات بخش می‌شود. ماده غذایی كه دارای این مواد غذائی به همراه میكروارگانیزم‌های پروبیوتیك باشد، ماده غذایی سین بیوتیك نامیده می‌شود و از آنجا كه در تركیبات گز بدون شكر این شركت ایزومالت و سوربیتول ( شیرین كننده‌های كم كاری ) وجود دارد بنابراین افزودن باكتریهای پروبیوتیك به آن باعث تولید گز سین بیوتیك می‌شود .
3-فایده گز پروبیوتیك چیست ؟
خواص كلی محصولات پروبیوتیك عبارتند از:
حمایت کردن ازسیستم ایمنی بدن
ارتقای سلامت سلولهای روده‌ای، مجاری ادراری و افزایش مقاومت در برابر بیماریهای قارچی
کنترل واکنش های آلرژیک وجلوگیری از بروز بیماریهای عفونی
تاثیرمثبت برروی بیماریهای کبدی
موثر در متعادل کردن فشارخون
کاهش حساسیت در افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز(حساسیت به شیر)
كمك به خروج مواد سرطان زا با افزایش ترانزیت روده
کاهش آثار ناشی از میکروارگانیزمهای مولد سم
بهبود وضعیت هضم و جذب مواد غذائی
و بطور کلی به تاخیر انداختن پیری

4-آیا از نظر قیمت فرقی با گز معمولی دارد ؟
شركت برای توسعه مصرف گز پروبیوتیك و در راستای شعار " گز سكه مكمل شادی‌های شما " هزینه های باكتریهای پروبیوتیك را به مشتری منتقل نكرده است و قیمت را ثابت نگه داشته است .هزینه بالای خرید باكتریهای پروبیوتیك در واقعه سرمایه گذاری شركت است برای ایجاد و حفظ مشتریان وفا دار .
5-روزانه چند عدد از این نوع گز را باید مصرف كرد تا اثرات حیات بخش خود راداشته باشد ؟

روزانه مصرف 1 عدد گز پروبیوتیك جهت استفاده از خواص سلامت بخش كافی است ولی تحقیقات نشان داده است كه مصرف روزانه 1000 عدد گز پروبیوتیك ( صرفه نظر از مشكلات ناشی از افزایش قند خون ) مشكلی ایجاد نمی كند .

6-عموماً مردم گز های اضافه خود را جهت استفاده مجدد در فریزر منجمد می كنند آیا انجماد برای گز پروبیوتیك مشكلی بوجود نمی آورد ؟
خیر – انجماد گز باعث ماندگاری طولانی تر میكروارگانیزمهای پروبیوتیك خواهد شد . البته این نوع باكتری پروبیوتیك نیاز به نگهداری در یخچال ندارد و در دمای اتاق تا 3 سال پس از تولید زنده و فعال باقی می ماند .

7-آیا همه مردم در همه گروه‌های سنی با انواع بیماری‌ها می‌توانند از این نوع گز استفاده كنند ؟
تحقیقات حاكی از این مطلب است كه افراد مبتلا به بیماری ایدز و هپاتیت و بطوركلی افرادی كه سیستم ایمنی بدن آنها به شدت تضعیف شده نباید از محصولات پروبیوتیك استفاده كنند . در ضمن افرادی كه جراحی های دستگاه گوارش انجام داده اند نیز توصیه می شود كه با مشورت پزشك از این محصولات استفاده كنند .
8-آیا شرایط نگهداری گز پروبیوتیك و سین بیوتیك با گز معمولی فرق دارد ؟
خیر ، گز پروبیوتیك و گز سین بیوتیك را نیز مانند گز معمولی باید در جای خشك و خنك نگهداری كرد .

9-چرا تاكنون محصولات غیر لبنی پروبیوتیك نشده است ؟
درست است كه عمده محصولات پروبیوتیك از دسته تولیدات لبنی هستند ولی امروزه دایره تولید محصولات پروبیوتیك بسیار وسیع شده است . چنانچه انواع شكلات ها و محصولات شیرینی و قنادی ، انواع آبمیوه‌ها، انواع ترشیجات و شوریجات و مكملهای غذایی داروئی نیز بصورت پروبیوتیك تولید شده‌اند.

10- مواد اصلی پروبیوتیك از چه منابعی تهیه می‌شود ؟
پروبیوتیك ها همان باكتریهای سودمند دستگاه گوارش هستند كه پس از سالها تحقیق ، مفید بودن آنها به اثبات رسیده است . این باكتری ها از افراد سالم جدا شده و پس از ثبت كلیه مشخصات و اثبات مفید بودن به صورت ویژه نگهداری می شوند و در شرایط خاص تولید و به بازار عرضه می شوند.پروبیوتیك ها را با استفاده از تكنولوژی پیشرفته (بیو تكنولو‍ژی ) و با رعایت اصول خاص تولید می كنند.

11- آیا پروبیوتیك ها طبیعی هستند یا مصنوعی ؟
میكروارگانیزمهای پروبیوتیك كاملاً‌طبیعی هستند و همانطور كه در سئوال اول جواب داده شد، این میكروارگانیزمها همان میكروارگانیزمهای مفید بدن انسان هستند كه در اثر تغذیه ناسالم و یا درمان با انواع داروها از بین رفته‌اند و سلامت انسان را دچار اشكال كرده‌اند. هر فرد بالغ به طور میانگین دارای یك و نیم كیلوگرم باكتری مفید است.

12- آیا محصول مشابهی برای گز پروبیوتیك در ایران و جهان تولید شده است؟
بله ، از آنجا كه گز بر طبق استاندارد ملی ایران جزءسری محصولات قنادی است و از این سری محصولات قبلاً انواع شكلاتها در كشورهای خارجی تولید شده است ولی گز اصفهان برای اولین بار در ایران و جهان توسط شركت گز سکه و با همكاری شركت پروبیوتیك پارس تولید شده است .

13- آیا گز پروبیوتیک شرکت سکه مجوزهای قانونی لازم را اخذ کرده است؟
بله این شرکت موفق به اخذ پروانه ساخت از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گردیده است.این محصول ثبت اختراع نیز شده است.

بیشتر: سلامت نیوز : گز پروبیوتیک سکه ، انقلابی بزرگ در صنایع غذایی
 

llesani

عضو جدید
جوانه گندم، موثر در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی

یک کارشناس تغذیه در یزد گفت: جوانه گندم در درمان ریزش مو و ناراحتی‌های پوستی و شادابی پوست موثر است.
"یوسف نقیایی" با اشاره به این‌که جوانه‌ها از مواد غذایی هستند که در گروه سبزیجات محسوب می‌شوند، اظهار کرد: جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است و ارزشی غذایی بالایی دارد؛ تغییرات شیمیایی که در هنگام جوان زدن رخ می‌دهد باعث می‌شود املاح و ویتامین‌ها و پروتئین در آن افزایش یابد.وی با اشاره به این‌که پودر جوانه گندم غنی از ویتامین E و B است، اظهار کرد: ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسید محسوب می‌شود که در پیشگیری از اکسیده شدن کلسترول مفید بوده و باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. همچنین جوانه‌ها دارای فیبر، سلنیوم و فینریوم هستند که در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان روده موثر شناخته شده‌اند و برای رفع یبوست مفید هستند.این کارشناس تغذیه یادآور شد: جوانه گندم در درمان ریزش مو و ناراحتی‌های پوستی و شادابی پوست موثر است و می‌توان از آن به عنوان ماسک جوانه گندم استفاده کرد. از سوی دیگر باید حتما جوانه گندم در برنامه غذایی زنان باردار و شیرده که نیاز غذایی بالایی دارند گنجانده شود.وی افزود: روغنی که در دانه گندم وجود دارد در حین جوانه زدن به صورت اسید چرب در آمده و قابل هضم می‌شود.نقیایی، همچنین مصرف ویتامین B به خصوص B1 در جوانه را برای تعادل سیستم عصبی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: این ماده غذایی برای رفع بی‌خوابی، خستگی و اختلالات عصبی افراد مفید است.وی توصیه کرد: در کودکانی که دچار سوء‌تغذیه هستند، این ماده غذایی باید به صورت سوپ یا همراه سالاد در برنامه غذاییشان گنجانده شود.نقیایی ادامه داد:‌ ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، بهبود بینایی و سرعت رشد کودکان می‌شود. همچنین پتاسیم موجود در آن سبب کاهش و کنترل فشار خون و آهن موجود در آن در رفع کم خونی و فقر آهن موثر شناخته شده است.وی افزود: ‌در هر 100 گرم از جوانه گندم 367 کالری انرژی، 73 گرم کربوهیدرات، 10 گرم پروتئین،‌3 گرم چربی، 54 میلی گرم کلسیم، 611 میلی گرم فسفر، 6.9 میلی گرم آهن، 671 میلی گرم پتاسیم و 1.8 گرم فیبر وجود دارد.این کارشناس تغذیه با اشاره به نحوه تهیه جوانه گندم، یادآور شد: گندم خوب و تازه را انتخاب کرده و آن را بشویید. سپس در ظرفی که آب نیمه گرم دارد خیس کرده و بگذارید 24 ساعت بماند. سپس، آب آن را دور ریخته و دوباره بشویید و در بشقاب گودی جا دهید و روی آن پارچه مرطوب بگذارید. بعد از 2 روز در تابستان و چهار روز در زمستان، جوانه گندم بدست می‌آید.
 

malo00os

عضو جدید
شیر حاوی وایتکس بالاخره تایید شد!

شیر حاوی وایتکس بالاخره تایید شد!

آيا واقعا وايتكس به شير توليدي در كشورمان اضافه مي‌شود؟

مديركل نظارت بر اجراي استاندارد صنايع غيرفلزي، غذايي و بهداشتي سازمان ملي استاندارد ايران در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: "تمام واحدهاي صنعتي توليد شيرخام تحت نظارت و كنترل سازمان استاندارد هستند و تستي تحت عنوان بازدارنده ميكروبي در اين واحدها انجام مي‌شود كه عملا امكان استفاده از وايتكس را در توليد شيرخام در اين واحدها از بين مي‌برد."

غلامرضا اميني مي‌افزايد: " تاكنون شكايتي از واحدهاي صنعتي توليد شير به دليل استفاده از وايتكس نشده و سابقه‌اي هم در اين زمينه وجود ندارد."

او در عين حال در پاسخ به اين سوال كه آيا سازمان استاندارد روي عملكرد واحدهاي سنتي توليد شير نيز نظارت مي‌كند؟ مي‌گويد: "واحدهاي سنتي توليد شير تحت نظارت ما نبوده و كنترل آنها بر عهده دستگاههاي ديگر مانند وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي است."

در همين حال يك كارشناس استاندارد مواد غذايي با تائيد خبر افزودن وايتكس به شير گفت: "البته اين كار در واحدهاي سنتي توليد شيرخام انجام مي‌شود كه مسئوليت نظارت بر آنها بر عهده وزارت بهداشت است نه سازمان استاندارد."

وي توضيح داد: "طي دو سال اخير تستي تحت عنوان مواد بازدارنده ميكروبي در واحدهاي بزرگ و صنعتي توليد شيرخام انجام مي‌شود كه با اين تست ديگر امكان استفاده از وايتكس در توليد شير وجود ندارد؛ اما چنين تستي در واحدهاي سنتي توليد شير وجود ندارد."

به گفته او شيرهايي كه از كارخانه‌هاي بزرگ به دليل مشكل‌دار بودن مرجوع مي‌شوند، به چرخه توليد لبنيات محلي بازگشته و به اين ترتيب وارد بازار مي‌شوند.

اين كارشناس استاندارد مواد غذايي خاطرنشان كرد: "براساس آمار وزارت جهاد كشاورزي سالانه حدود 9.5 ميليون تن شيرخام در كشور توليد مي‌شود كه از اين مقدار هفت ميليون تن مربوط به واحدهاي صنعتي و 2.5 ميليون تن مربوط به واحدهاي سنتي مي‌شود."

او با بيان اين‌كه شير سنتي از اجراي قانون ارتقاي كيفيت مستثني شده است، عنوان كرد: "كل فرايند توليد شير بايد در زنجيره سرد باشد و هيچ افزودني نيز نبايد به شير زده شود، اما متاسفانه هم‌اكنون در واحدهاي سنتي به منظور افزايش نگهدارندگي بعضا به شير وايتكس افزوده مي‌شود."
 

negin91

عضو جدید
[h=2]گرانترين چاي كيسه اي جهان[/h]
گران ترین چای کیسه ای جهان توسط شرکت پی جی تهیه می شود. این شرکت برای بزرگداشت 75 امین سال تاسیس خود یک کیسه چای را با 280 الماس تزیین کرد. در نتیجه قیمت یک فنجان این چای از 7500 پوند انگلیس فراتر می رود.​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سم کنسرو فاسد، خیلی کشنده است | باکتری کلستردیوم بوتولینوم

سایت خبری آموزشی سم ( net.سم ) اخبار علوم و صنایع غذایی – اخبار سموم صنایع غذایی:
فقط یک گرم سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، برای کشتن ۱۰ میلیون نفر کافی است.


باکتری کلستردیوم بوتولینوم شروع به تولید سم بوتولیسم می‌کند

دکتر بهرام حاجی کریم، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:
چنانچه طی مراحل آماده سازی کنسروها در صنایع غذایی، نکات بهداشتی ضروری رعایت نشود و باکتری “کلستردیوم بوتولینوم” به داخل مواد غذایی راه یابد، در شرایط مستعد دمایی و بی هوازی، شروع به تولید سم “بوتولیسم” می‌کند.
سلاح بیولوژیک در جنگ‌ها

از این سم قوی که یک گرم از آن به شکل کریستال، قادر به آلوده کردن و کشتن ۱۰ میلیون نفر می باشد، به عنوان یک سلاح بیولوژیک در جنگ‌ها بهره گرفته می شود.
به محض ورود سم این باکتری به داخل بدن، این سم جذب و وارد جریان خون می شود و باعث فلج می‌شود.
این حالت از اعصاب ناحیه سر و صورت تدریجا و به صورت حاد شروع شده و با سیری نزولی، اندام های تحتانی را نیز درگیر می کند.
دکتر حاجی کریم، خطرناک ترین حالت ممکن را درگیری عضلات تنفسی عنوان کرد و یادآور شد: در این حالت، فرد باید تحت تنفس مصنوعی قرار گیرد.
در مواردی ممکن است برای دستیابی به تنفس طبیعی به مدت دو تا سه ماه، فرد بیمار در ICU بماند.
از آنجایی که این سم قابلیت نفوذ به داخل نسج مغز را ندارد، فرد در هوشیاری کامل می باشد.
دکتر حاجی کریم در خصوص مراحل درمان بیمارانی که از طریق تغذیه با سم بوتولیسم آلوده شده‌اند، ابراز کرد: به محض ظهور علائم، پزشک اقدام به بستری بیمار و شست‌وشوی محتویات معده وی می‌کند.
بخشی از سم، ممکن است جذب و وارد جریان خون شود، در این صورت با تزریق آنتی توکسین (پادزهر سم بوتولیسم ) که می تواند حاوی پنج نوع متفاوت از پادزهر این سم باشد، از پیشرفت بیماری جلوگیری می شود.
ضمن اقداماتی که به محض تشخیص مسمومیت، به فرد مبتلا ارائه می شود، سم مذکور از محتویات معده، سرم خون و یا مدفوع بیمار جهت دستیابی به تشخیص دقیق استخراج می‌شود.
در این حین، پیگیری های لازم جهت شناسایی منبع غذایی حاوی سم انجام می شود و در صورت وجود، افرادی که از این ماده غذایی استفاده کرده‌اند، شناسایی می شوند.
خشکی دهان ، اختلال در تکلم و بلع و تاری دید را از جمله علائم هشدار دهنده آلودگی به سم بوتولیسم هستند.
در صورت عدم انتقال فرد مسموم به بیمارستان، سم روی گیرنده‌های عصبی متصل می‌شود و سیستم عصبی را مختل می‌کند و در بدترین حالت، عضلات تنفسی را درگیر کرده و با جلوگیری از تنفس فرد، منجر به مرگ وی خواهد شد.
آلودگی زخم‌ها به باکتری کلستردیوم بوتولینوم، راه دیگری برای ابتلا به بوتولیسم است، ولی شایع ترین راه انتقال این سم، قوطی‌های کنسرو مواد غذایی است که مدت‌ها دربسته مانده اند.
باکتری کلستردیوم بوتولیسم در برابر حرارت مقاومت چندانی ندارد و باید قوطی‌های کنسرو قبل از مصرف، ۲۰ دقیقه جوشانده شوند تا در صورت داشتن سم، سم آنها به صورت غیر فعال درآید.
در انتها توصیه می کنم ضمن انتخاب مواد غذایی استاندارد و توجه به تاریخ انقضای آنها، از خرید قوطی‌های کنسرو باد کرده خودداری نمایید.
 

حمیدرضا8

عضو جدید
واحدعلوم وتحقیقات تهران

واحدعلوم وتحقیقات تهران

کتاب اعضای هیات علمی واحد علوم وتحقیقات توسط انتشارات لامبرت کشور آلمان به چاپ رسید
کتاب طراحی نانوحسگرزیستی جهت تشخیص اگزوتوکسین باکتری استافیلوکوکوس ارئوس توسط اعضای هیات علمی واحد علوم وتحقیقات توسط انتشارات لامبرت کشور آلمان به چاپ رسید
به گزارش اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، "کتاب طراحی نانوحسگرزیستی جهت تشخیص اگزوتوکسین باکتری استافیلوکوکوس ارئوس"، تالیف دکترحامداهری عضوهیات علمی دانشکده علوم ومهندسی صنایع غذائی واحد علوم و تحقیقات و دکتر ودود رضویلر پژوهشگر و مدیر گروه تخصصی بهداشت دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی این واحد دانشگاهی و دکتر بهروز اکبری دانشیار و عضوهیات علمی سازمان غذا وداروی وزارت بهداشت رسیده است که با همکاری دکتر عباسعلی مطلبی رئیس موسسه شیلات ایران و دکترامیرعلی انوار ریاست پلی کلینیک تخصصی واحد علوم و تحقیقات بطبع رسیده است.این کتاب شامل 6 فصل بوده که در فصل اول آن به شرح مسمومیت ها و آمارهای اعلام شده از CDC ، در فصل دوم به کلیات سنسورها علی الخصوص سنسورهای پتانسیومتریک و نحوه طراحی و تنظیم آن ، در فصل سوم به چگونگی شبیه سازی سنسور به دو روش و در فصل چهارم نتایج حساسیت و حداقل میزان تشخیص سم و همینطور بررسی های انجام یافته با میکروسکوپ الکترونی پرداخته شده است . در دو فصل آخر این کتاب نیز به ترتیب منابع مورد استفاده و نیز جداول و تصاویر پیوستی ذکر شده است .لازم به ذکراست که این اثر توسط 8 پایگاه اطلاعات علمی همچون موربوکز و گوگل اسکولار و آمازون و چند پایگاه دیگر نمایه شده و قابل دسترسی است، این کتاب در 116 صفحه به زبان انگلیسی نگاشته شده و در حال ترجمه به دوزبان ایتالیائی و فرانسوی بوده و به قیمت 49 یوروقابل خریداری می باشد .2013-11-03_thumbnanohesgar.jpg
 

حمیدرضا8

عضو جدید
نانوبیوسنسور تشخیص سموم میکروبی موادغذایی طراحی شد

نانوبیوسنسور تشخیص سموم میکروبی موادغذایی طراحی شد

نانوبیوسنسور تشخیص سموم میکروبی مواد غذایی طراحی شد محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد موفق به شبیه سازی نانوحسگر زیستی به روش پتانسیومتری مبتنی بر پلیمر قالب ملکولی جهت تشخیص باکتری «استافیلوکوکوس ارئوس» شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر حامد اهری، عضو هیات علمی دانشکده علوم و مهندسی صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات که در تحقیقات تز دکتری خود موفق به اجرای این طرح شده با اشاره به این که نانوبیوسنسور تشخیص سموم میکروبی مواد غذایی اخیرا در هفتمین دوره فستیوال بین المللی اختراعات و طرح‌های نوین آسیا در چین موفق به دریافت نشان طلا شده است اظهار داشت: این طرح همچنین موفق به دریافت پذیرش از سه فستیوال بین المللی BIS 2012 لندن، کره جنوبی و بخارست (رومانی) شده بود ولی به دلیل محدودیت های موجود تنها در یکی از سه فستیوال ثبت نام و موفق به اخذ رتبه برتر شده است.
این عضو هیات علمی دانشکده علوم و مهندسی صنایع غذائی واحد علوم و تحقیقات و مجری این طرح بنیادی گفت: تشخیص میکروبی سموم مواد غذائی به وسیله نانوبیوسنسور عنوان طرح مصوب دانشگاهی بوده که تحت نظارت و راهنمائی استاد پیشکسوت، دکتر رضویلر مدیرگروه تخصصی بهداشت و کنترل کیفی مواد غذائی واحد علوم و تحقیقات و با همکاری دکتر عباسعلی مطلبی، رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران و دکتر بهروز اکبری، رئیس آزمایشگاه آنالیز شیمیائی مواد غذائی آزمایشگاه های مرجع وزارت بهداشت و دکترامیرعلی انوار، عضوهیات علمی دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات به انجام رسیده است.


اهری با بیان این مطلب که یکی از دلایل مزیت و برگزیده شدن این تحقیق در سه فستیوال به صورت همزمان، طراحی بر پایه نانو با هدف افزایش سرعت زمانی تشخیص جرم یا سم میکروب های مواد غذایی است، ادامه داد: موضوع مورد بحث و تحقیق در این تز دکتری که با همکاری اساتید نخبه و دانشمند کشور به نتیجه رسیده ،از مباحث به روز و قابل توجه مجامع پژوهشی و دانشگاه های سراسر جهان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر از این طرح پژوهشی دو مقاله ISI، چهار مقاله علمی پژوهشی و سه مقاله ارائه شده در کنگره‌های بین المللی و ملی استخراج شده است و هم اکنون مراحل تصویب نهایی پروژه دیگری از این طرح طی می شود تا موفق به ثبت اتحادیه اروپا (PCT) شود.
عضو هیات علمی دانشکده صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات افزود: از دلایل اصلی موفقیت این طرح بهره گیری از اساتید فرهیخته و ماندگار این عرصه همچون دکتر رضویلر استاد نمونه دانشگاه تهران و مدیر گروه تخصصی واحد علوم و تحقیقات، دکتر اکبری، دکتر مطلبی و دکترامیرعلی انوار رئیس پلی کلینیک تخصصی واحد علوم و تحقیقات است.

گفتنی است، این طرح پژوهشی، طرح مصوب مشترک اداره آزمایشگاههای مرجع وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی کشور و واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بوده و در سال به اجرا درآمده است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
هشدار وزیر بهداشت با تاخیر 7 ماهه!

تیتر یک روزنامه "اقتصادپویا" اینچنین است:

"شیرهای پرچرب تقلبی است و مضر" این موضوع را بالاترین مقام بهداشتی کشور تایید کرده است. وزیر بهداشت گفته است: "مردم باید بدانند که هزینه را برای چربی پالم در شیر می دهند، نه چربی طبیعی شیر"

در نگاه مردم دولت مسئول تامین سلامت مردم است و حال این سئوال مطرح می شود که با توجه به اینکه در دیماه سال قبل خبرهایی مبنبی بر وجود پالم در شیرپرچرب در سایت های خبری منتشر شد، چرا هشدار آقای وزیر 7 ماه به طول انجامیده است؟!

هر چند آثار زیان‌بار روغن گیاهی پالم یا نخل، انکار یا تخفیف داده شده اما برخی گزارش‌ها به عکس، حاصل مصرف این روغن را افزایش کلسترول بد خون (ال.دی.ال) و تنگی و انسداد و عروق و حتی سکته قلبی ذکر می‌کند.

گفتنی است در 21دیماه سال گذشته؛ ایسنا نوشت: "امروز رئیس انستیتو تحقیقات گفت: چربی موجود در شیرها و لبنیات پرچرب مربوط به چربی شیر نیست، بلکه چربی شیر گرفته شده و روغنی به نام «پالم» به شیر اضافه می‌شود.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی زیر بار روغن شیرهای پرچرب نمی‌رود

کسی زیر بار روغن شیرهای پرچرب نمی‌رود

در حالی که یکی از کارخانه‌های لبنی که " مصرف روغن پالم در شیر پرچرب تولیدی‌اش" تایید شده، مدعی است این تخلف از سوی دامداران صورت گرفته است، رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران صراحتا این موضوع را غیر ممکن خواند و تصریح کرد: کارخانه‌های لبنی به دلیل فشار مالی مجبور به استفاده از مواد افزودنی در شیر و لبنیات هستند.


در پی تایید و انتقاد " استفاده از روغن پالم در تولید شیر پر چرب" از سوی وزیر بهداشت، کارخانه‌ای که در گزارش سازمان استاندارد به تخلف آن اشاره شده توپ را به زمین دامداران انداخته و ادعا کرده که "این تخلف از سوی دامداران صورت گرفته و ربطی به فرآیند تولید شیر در کارخانه مذکور ندارد".

این درحالی است که دامداران هم این موضوع را رد کرده و استفاده از روغن پالم که نوعی روغن نباتی خوراکی است را در دامداری‌ها غیر ممکن عنوان می‌کنند.

سید احمد مقدسی - رییس انجمن گاوداران استان تهران - در این زمینه به ایسنا گفت: به هیچ عنوان برای دامداران این امکان که بخواهند در شیر تحویلی به کارخانه‌ها افزودنی مانند روغن پالم اضافه کنند وجود ندارد و این مساله صحت ندارد.وی با بیان این‌که باید دلیل اصلی این موضوع شناسایی شود و در این رابطه کالبدشکافی صورت گیرد، اظهار کرد: این‌که کارخانه‌های لبنی مسئولیت کار خود را به گردن دامداران بیندازند به هیچ عنوان صحیح نیست و بنده رسما اعلام می‌کنم این مساله هیچ ارتباطی به دامداران ندارد.مقدسی افزود: شیر تحویلی به کارخانه‌ها از طرق مختلف و در فرآیند استاندارد بررسی شده و سلامت آن مورد تایید قرار می‌گیرد از این رو اضافه کردن روغن پالم که رنگ و بوی شیر را تغییر می‌دهد در این مرحله به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

رییس انجمن صنفی گاوداران استان تهران دلیل اصلی روی آوردن برخی از کارخانه‌های لبنی به اضافه کردن روغن پالم به شیر را فشارهای اقتصادی سال‌های گذشته دانست و گفت: در طول سال‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن نرخ جهانی کره بسیاری از کارخانه‌ها مجبور شدند برای از بین نرفتن سرمایه خود به روش‌های دیگری روی بیاورند.


وی ادامه داد: بعضی از کارخانه‌ها در این سال‌ها خامه شیر را گرفتند و از آن استفاده دیگری کردند؛ از این رو برای پر چرب شدن شیر مجبور به افزودن روغن پالم شدند.
مقدسی با اعلام این که شرایط فعلی افزایش قیمت لبنیات را اجتناب ناپذیر کرده است، اظهار کرد: مسئولان باید به جای اظهارنظر احساسی که افزایش قیمت نخواهیم داشت با نگاه دقیق و کارشناسی به بازار، وضعیت این صنعت را رصد کنند و برای جلوگیری از تکرار مجدد مسائل این چنینی قیمت‌ها را تا حد واقعی افزایش دهند.

رییس انجمن صنفی گاوداران تهران خاطر نشان کرد: افزودن موادی مانند روغن پالم به هیچ عنوان برای سلامتی مردم مفید نیست و اگر مسئولان کنترل بازار، فکری به حال قیمت‌ها در این صنعت نکنند مشخص نیست سرنوشت این افزودنی‌ها به کجا ختم خواهد شد.
ایسنا
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: تولیدکنندگان محصولات لبنی مجاز به استفاده روغن پالم در شیر و ماست نیستند و بهره گیری از این روغن فقط در تولید هشت فرآورده لبنی مجاز است.



نیره پیروز بخت افزود: هم اکنون 300 فرآورده لبنی در کشور تولید می شود که تولیدکنندگان تنها در تولید پنیر خامه ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزا پروسس، شیر خشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی مجاز به استفاده از روغن پالم هستند.



 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضربه امارات متحده عربی به زعفران ایران/پیش بینی تولید ۳۰۰ هزارتن زعفران در سال جاری

ضربه امارات متحده عربی به زعفران ایران/پیش بینی تولید ۳۰۰ هزارتن زعفران در سال جاری

زعفران، با توجه به اشتغالزایی ۵۵ هزار نفر در دوره برداشت محصول و صادرات آن که ۵۰۰ میلیون دلار ارز آوری دارد با حذف تعرفه وضعیت مناسبی دارد



بازار جهانی زعفران متعلق به ایران است تا جایی که ۹۰ درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید و عرضه می‌شود. لغو تعرفه ۵ درصدی صادرات زعفران، موجب توسعه صادرات این کالا شده است. براساس آمار رسمی گمرک ایران بیشترین حجم صادرات زعفران به ترتیب به کشورهای امارات متحده عربی، اسپانیا، چین، عربستان سعودی، هند، سوئد، هنگ کنگ، ایتالیا، تایوان، قطرمی باشد که در این میان امارات رسم امانت داری را به جا نیاورده و زعفران ایران را با مخلوط گیاهان دیگر و با کیفیت پایین به اسم زعفران ایران به دیگر کشور‌ها صادر می‌کند.


علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در رابطه با کاهش تعرفه و بازار زعفران ایران در کشورهای دیگر به خبرنگار ایلنا گفت:زعفران، با توجه به اشتغالزایی ۵۵ هزار نفر در دوره برداشت محصول و صادرات آن که ۵۰۰ میلیون دلار ارز آوری دارد با حذف تعرفه وضعیت مناسبی دارد.


وی به صادرات زعفران ایران از امارات متحده اشاره و در این رابطه اظهار کرد:بیش از ۹۰ درصد از زعفرانی که به امارات صادر می‌شود در بسته بندی‌های بزرگ و بالای ۳۰ گرم است که متاسفانه زعفران مرغوب ایران با گیاهان دیگر مخلوط شده و به اسم زعفران ایران از امارات صادر می‌شود و نکته جالب توجه این است که زعفران خالص و مرغوب ایرانی به اسم کشور اسپانیا از امارات به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.


علی حسینی بارش باران‌های اخر سال را برای محصولات مطلوب توصیف کرد و دررابطه با میزان تولید سال جاری گفت:با توجه به بارش باران در ماه‌های بهمن و اسفند، پیش بینی ما برای تولید محصول سال جاری ۳۰۰ هزار تن است.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کالیفرنیا، میزبان دومین جشن حلال

کالیفرنیا، میزبان دومین جشن حلال

قرار است دومین جشن حلال، با حضور هزاران نفر از مسلمانان آمریکا در نیوآرک کالیفرنیا برگزار شود. این جشن در 9 آگوست برگزار می شود توسط گروهی از مسلمانان آمریکایی برای دومین سال پیاپی ترتیب داده شده است. در این همایش 25 رستوران مختلف شرکت دارند و انواع نوشیدنی ها و کباب ها و دیگر خوراکی ها که با استاندارد حلال سازگاری دارد، ارائه می شود.


در منطقه Bay Area در نیوآرک، بیش از 300 هزار مسلمان زندگی می کنند و استقبال خوبی که سال پیش از این جشن به عمل آمد، باعث شده دست اندرکاران آن برای دومین سال پیاپی آن را برگزار کنند. در وب سایت جشن حلال آمده است: «الحمدالله، انتظار داریم در جشن سال 2013، 10 هزار نفر شرکت کنند.»

هرچند آمار رسمی درباره مسلمانان آمریکا وجود ندارد، اما گفته می شود در آمریکا بین 6 تا 8 میلیون نفر مسلمان زندگی می کنند.

 
بالا