خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
زراعت چوب در تهران، اولویت برنامه ششم توسعه

زراعت چوب در تهران، اولویت برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تدوین برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی تهران با تشکیل کارگروه و اتاق‌های فکر آغاز شده است.

سیدمحمد موسوی افزود: دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های کلی و اتاق فکر مرکب از تولیدکنندگان برتر استان، کارشناسان و صاحب‌نظرات تشکیل شده و به‌صورت مستمر بر اساس سیاست‌های مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی و استانداری تهران پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی و تجهیز اراضی کشاورزی استان به سامانه نوین آبیاری و تغییر شیوه کشت سبزی و صیفی پرآب به کشت‌های گلخانه‌ای و اصلاح الگوی کشت به ارقام کم‌آب‌بر و مقاوم به خشکی و شوری و زودرس‌تر جزو سیاست‌های مورد تأکید برنامه ششم توسعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران ادامه داد: بهبود کمی و کیفی عملکرد در واحد سطح، کاهش قیمت تمام‌شده، ارتقاء بهره‌وری و اقتصادی کردن تولید و جذب سرمایه‌گذار در سطوح گسترده برای تقویت زیرساخت‌ها مبتنی بر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز از اولویت‌های اساسی تدوین برنامه ششم توسعه است.

موسوی تصریح کرد: در حالی که 80 درصد آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود، در تهران این معادله تنها 30 درصد در حوزه کشاورزی محاسبه می‌شود؛ لذا در برنامه ششم تلاش می‌شود متناسب با آب دریافتی، نوع محصولات و همچنین کیفیت آنها مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: حذف سبزی‌کاری‌های جنوب تهران که با فاضلاب آبیاری می‌شد و تبدیل آنها به زراعت چوب که در حال حاضر کارهای تحقیقاتی آن انجام شده، نیز در دستور کار قرار دارد.

موسوی تأکید کرد: تجاری‌سازی حوزه کشاورزی، برندسازی، بهبود وضعیت بسته‌بندی، تقویت تشکل‌ها، نظارت بر بازار و مکانیزم‌هایی برای کنترل و نظارت بر کیفیت نیز در برنامه ششم توسعه دیده شده است که بستر اصلی آن استفاده از تشکل‌های قدرتمند خواهد بود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
افزایش ۷۰ درصدی تولید گندم در چهارمحال و بختیاری

افزایش ۷۰ درصدی تولید گندم در چهارمحال و بختیاری

سیروس بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، از 220 هکتار زمین زیر سطح کشت محصولات زراعی در استان خبر داد و اظهار داشت: مشکل عمده زمین‌های زراعی استان کمبود آب است.

وی تهیه و توزیع نهاده‌های کشاورزی مانند کود را از مهم‌ترین برنامه‌های جهادکشاورزی استان عنوان کرد و افزود: امسال 800 هزار تن کود خریداری شد که بیش از 19 هزار تن آن بین کشاورزان توزیع و مابقی آن در انبار ذخیره شده است.

معاون زراعت جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشاورزان در هرمنطقه برای توزیع نهاده‌های کشاورزی مجوز صادر می‌شود.

بهبهان تهیه و تأمین کود فسفاته و پتاسه را از سال 92 اعلام و بیان کرد: سهمیه استان از کود فسفاته و پتاسه نزدیک به 10 هزار تن بوده که 5 هزار تن آن توزیع و مابقی آن ذخیره شده است.

وی از افزایش تولید 70 درصدی گندم در استان خبر داد و گفت: عمده محصولات تولید شده استان گندم آبی، گندم دیمی و جو بوده است.

معاون زراعت جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود سال آینده 5 هزار تن گندم آبی و دیمی دیگر در استان تولید شود و با افزایش چشمگیری روبه‌رو شویم.

بهبهان افزود: از ابتدای امسال تاکنون 35 تن بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه با کمبود جدی آب روبه‌رو هستیم، گفت: در حال حاضر در استان باید از الگوی کشت منطقه‌ای استفاده کند و محصولات که نیاز به آب کمتری دارند کشت شوند.





 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کشت برنج و هندوانه در کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد

کشت برنج و هندوانه در کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد

ابوالحسن صداقت‌کیش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی در چند سال اخیر و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی توسط پمپاژهای شخصی مجاز و غیر مجاز، جلوگیری از کاشت محصولات با مصرف و نیاز آب بالا بویژه هندوانه و برنج در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی بیان کرد: مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌های مختلف استان در صورت سرپیچی از این سیاست سازمان جهاد کشاورزی هیچ گونه خدماتی به این کشاورزان ارائه نمی‌دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورت سرپیچی از این سیاست توسط برخی کشاورزان در صورت بروز هرگونه حادثه از جمله کاهش آب و خشک شدن محصول سازمان جهاد کشاورزی تعهدی ندارد.

صداقت کیش تصریح کرد: از مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی انتظار می‌رود از بیمه کردن محصولات آب‌بر از جمله برنج و هندوانه که از طریق چاه‌های زیر زمینی آبیاری می‌شوند، جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت دو محصول هندوانه و برنج در استان کهگیلویه و بویراحمد با آبیاری از طریق چاه‌های کشاورزی یک هزار و 500 هکتار است، افزود: در مجموع 7 هزار و 300 هکتار از زمین‌های موجود در این استان زیر کشت برنج می‌رود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کشاورز زرندی رکورددار بیشترین میزان برداشت جو در هکتار شد

کشاورز زرندی رکورددار بیشترین میزان برداشت جو در هکتار شد

زرندیه- مدیر جهاد کشاورزی زرندیه گفت: غلامرضا فصیح، کشاورز اهل منطقه خشکرود شهرستان زرندیه، با برداشت ۱۱تن و ۶۰۰ کیلوگرم جو در هکتار، برای پنجمین سال متوالی رکوردار برداشت این محصول در استان مرکزی شد. احمد قره بیگلو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اکنون میانگین برداشت جو در کشور حدود سه تن در هکتار است، افزود: با کیل گیری از نقاط مختلف مزارع جو این کشاورز، ۱۱ تن و ۶۰۰ کیلوگرم محصول جو در هکتار برداشت شد.

وی از آغاز برداشت جو در زرندیه خبر داد و اظهار داشت:‌ در سال جاری زراعی، شش هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی زرندیه زیر کشت جو قرار گرفت که پیش بینی می شود حدود ۳۰ هزار تن محصول در این شهرستان برداشت شود. مدیرجهاد کشاورزی زرندیه علت برداشت این میزان محصول را رعایت اصول فنی کاشت، عمل به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی، رعایت اصول صحیح آبیاری، استفاده از بذر مرغوب و کود آبی و ریزمغذی و مبارزه به موقع با آفات عنوان کرد.به گفته وی، امسال ۴۰۰ هکتار از اراضی زرندیه به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته که برداشت این محصول نیز در این شهرستان آغاز شده اما طوفان چند روز اخیر خساراتی به این محصول وارد کرده است.

گفتنی است شهرستان زرندیه دارای ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که حدود ۴۲ هزار هکتار آن زیر کشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد.
 

Qeshmtour1365

عضو جدید
حالا اینا بخش کوچیکی از خدمت علم ژنتیک و اصلاح نباتا مولکولی به بشریته کجاش دیدی یه دنیایی این مباحث تو حوزه ژنتیک گیاهی و بیتکنولوژی گیاهی و اصلاح نباتات مولکولی
 

Similar threads

بالا