خبرها و تازه های خاک شناسی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث خاک شناسی هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد خاک شناسی دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ضدعفونی خاک توسط بخار آب

ضدعفونی خاک توسط بخار آب

حمایت یونیدو از ضدعفونی خاک توسط بخار آب به جای استفاده از سموم مخرب لایه ازون
تهران 13 دی ماه 1385 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – دکتر ملایری رئیس اداره حلال های ضایعات سمی و سموم آفات پروتکل مونترال سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و همراهان ، اخیراً طی دیداری از شرکت تأسیسات صنایع سارویه که در زمینه پروژه ضد عفونی خاک توسط بخار آب به جای استفاده از سموم مخرب لایه ازن در شهر ساری فعالیت می نماید، ضمن اینکه دستگاه را مورد تأیید قرار دادند، خاطر نشان کردند که این دستگاه نمونه خارجی ندارد.
در این مرحله از بازدید، با خرید 35 دستگاه از شرکت سارویه توسط سازمان یونیدو موافقت گردید.از آنجا که یونیدو در حال حاضر مجری جایگزینی سموم مخرب لایه ازون (متیل بروماید) در 62 کشور جهان میباشد و دستگاههای بخار در اختیار آنها میگذارد یونیدو در نظر دارد که دستگاه تولیدی شرکت سارویه را به آن کشورها معرفی و برای طرحهای جایگزینی در این کشورها استفاده شود. اجرای طرح جایگزینی متیل بروماید در ایران بعهده وزارت جهاد کشاورزی است که با هماهنگی و همکاری دفتر حفاظت لایه ازون سازمان محیط زیست توسط یونیدو از بودجه پروتکل مونترال اجرا میگردد.
موارد استفاده از دستگاه بخار:
این دستگاه بمنظور ضد عفونی خاک ، پرورش قارچ ، پرورش قارچ های صدفی ، خشک کردن بتن سدها ، تیرچه و بلوک، سونای تر و تمام کارهایی که به بخار با فشار پایین نیاز دارند مصرف می شود. مخلوط های خاکی ممکن است آلوده به بذرهای علف های هرز، نماتدها، انواع قارچ ها و باکتری های مضر باشند که عامل مرگ گیاهچه یکی از آنها می باشد و توسط قارچ هایی مانند پیتیوم ، فیتوفترا ، زیزوکتونیا و فوزاریم ایجاد می شود. برای پیشگیری از صدمه این امراض، باید مخلوط های خاکی یا خاکبرگ قبل از کاشت گیاهان ضد عفونی شوند خاک ها را از طریق حرارت یا با استفاده از مواد شیمیایی می توان ضد عفونی نمود. حرارت دادن مخلوط های خاکی که دارای کود دامی، خاکبرگ یا مواد آلی پوسیده هستند موجب تسریع در پوسیدن مواد آلی می شود که در بعضی از موارد موجب تشکیل ترکیباتی می شود که برای رشد گیاه مضر است و باید توسط آب از خاک شسته شوند . بعضی از ترکیبات شیمیایی خاک در اثر حرارت بیش از 85 درجه تجزیه شده و مقادیر زیادی نمک های قابل حمل مانند ازت ، منگنز ، فسفر ، پتاسیم تولید می کنند که برای گیاهان مضرند این موضوع بویژ ه در مخلوط هایی که مواد آلی زیادی دارند بیشتر مشهود می باشد . معمولا برای ضد عفونی خاک ها یا از مواد شیمیایی یا از بخار آب استفاده می شود. مواد شیمیایی که معمولا استفاده می شوند عبارتند از فرم آلدئید که قارچ کشی خوب و با نفوذ است ، بذرهای بعضی از علف های هرز را از بین می برد اما برای از بین بردن نماتدها و حشرات چندان مناسب نیست بعد از کاربرد نیز باید برای کاشت دو هفته صبر کرد. کلروپیکرین ماده دیگری است که بدین منظور استفاده می شود برای کاربرد این ماده بعد از پاشیدن روی بستر باید آن را محبوس کرد و سه روز نگه داشت این ماده برای از بین بردن نماتد حشرات ، بذرهای علف های هرز، ورتیسیلیوم و سایر قارچ های مقاوم موثر است اما بعد از سه روز ، باید ده روز صبر نمود تا خاک تهویه شود. ماده دیگر مورد استفاده متیل برماید است که ماده ای بی بو ، بسیار فرار و برای انسان بسیار سمی است و خطر عقیم شدگی را بهمراه دارد. این ماده اکثر نماتدها ، حشرات ، بذرهای علف های هرز و بعضی از قارچ ها را از بین می برد ولی قارچ ورتیسیلیوم را از بین نمی برد این ماده علاوه بر خطراتی که در استعمال دارد به دلیل تخریب لایه ازن از سال 2003 در بسیاری از موارد و از سال 2015 بطور کل منسوخ می شود.
ماده دیگر مورد استفاده واپام می باشد که در آب قابل حمل بوده و علف های هرز، بذرهای در حال جوانه زدن اکثر قارچ ها و نماتدها را از بین می برد برای استفاده از این ماده روی خاک باید غلطک زده شود و پس از کاربرد سه هفته لازم است تا خاک تهویه شود تماس آن با پوست انسان نیز موجب ایجاد خارش می شود .
مخلوط دی –دی مانند واپام با محدودیت روبروست خیساندن مخلوط های خاک با قارچکش هایی مانند بنومیل، کاپتان، تنها موجب کنترل بعضی از قارچ ها می شود. بهمین دلیل امروزه در اکثر نقاط دنیا خاک را با استفاده از بخار آب پاستوریزه می کنند. بخار آب همه آفات را حذف می کند. پس از تیمار با بخار محیط بلافاصله آماده استفاده می شود. خطرات حاصله از کاربرد بخار برای انسان و گیاه بسیار کم است . با بخار می توان محیط کشت سرد و مرطوب را در هر زمان از سال ضد عفونی نمود . بخار آب وقتی محیط خاک را به دمای حدود 80 درجه برساند بعد از حدود 20 دقیقه اکثر باکتریها و قارچ ها مضر، نماتدها ، حشرات و بذرهای علف های هرز را از بین می برد اما در دمای 60 درجه به مدت 30 دقیقه مطلوب تر است. چون ضمن از بین بردن عوامل بیماریزا ، موجودات مفید خاک را از بین نمی برد. بکار بردن بخار از بروز مشکل آزاد شدن مواد مسموم کننده خاک که در اثر حرارت زیاد اتفاق می افتد جلوگیری می کند.

منبع:
کشاورز تنها
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اولین دانشجوی دکتری در رشته خاکشناسی از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد

اولین دانشجوی دکتری در رشته خاکشناسی از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد

گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، فرزین شهبازی با دفاع از رساله دکتری خود تحت عنوان "بررسی کاربرد سیستم تصمیم گیری میکرولیز(Micro LEIS DSS) به عنوان روش نوین در ارزیابی تناسب اراضی مطالعه موردی بخشی از اراضی جنوب شهرستان اهر موفق به اتمام تحصیلات در مقطع دکتری رشته خاکشناسی از دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز شد.
فرزین شهبازی با اشاره به اینکه در قالب این پایان نامه برای نخستین بار در کشور بررسی ارزیابی اراضی با استفاده از سیستم میکرولیز انجام پذیرفته است، گفت: ارزیابی اراضی یک روش قطعی برای پیشگویی قابلیت و استعداد اراضی با تاثیر توام تغییرات کاربری اراضی و اقلیمی بر یکدیگر است که در مطالعات این پایان ¬نامه سیستم میکرولیز به کار گرفته شده است.
وی افزود: در این مطالعات نقشه های کاربردی با تلفیق نتایج حاصل از این سیستم و سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) تهیه شدند
به گفته وی، کشاورزی پایدار که از تعامل نتایج ارزیابی تناسب و تخریب پذیری اراضی حاصل می شود هدف اصلی ارزیابی اراضی می باشد که در ارزیابی اراضی جنوب شهرستان اهر به آن پرداخته شده است.
وی افزود: مساحت محدوده مورد مطالعه تقریبا نه هزار هکتاربوده است که در آن دشت های مسطح و آبرفتی، تپه و کوه به عنوان واحدهای فیزپوگرافی در این منطقه کلاس بندی شدند.
مهندس شهبازی یادآور شد: پایه و اساس ابداع این سیستم ارزیابی چند منظوره، بررسی وضعیت کیفیت خاک با استفاده از نتایج تجزیه های فیزیکی و شیمیایی خاک بوده است که تاکید ویژه برنواحی مدیرانه ای دارد و واسنجی و اعتبار سنجی مجدد برای استفاده از این سیستم با شرایط جدید شهرستان اهر با اقلیم نیمه خشک در مواردی که ضروری بود، انجام شده است.
به گفته وی، جمع بندی اصلی این پژوهش استفاده از اطلاعات خاک های مختلف به عنوان محور اصلی در تصمیم گیری های مربوط به پایداری و مدیریت اراضی کشاورزی بر اساس مدل های مختلف سیستم میکرولیز می باشد.
مهندس شهبازی تصریح کرد: این روش موقعی سودمندتر است که فرموله نمودن عملیات زراعی برای مقابله با تخریب خاک که از عوامل محیطی ناشی می شود بر اساس تغییرات مکانی اراضی مطالعه شده صورت گرفته است.
وی با اشاره به نتایج این مطالعات یادآور شد: رعایت توصیه های لازم در این طرح ضمن سودآوری بیشتر برای بهره برداران این منطقه موجب حفظ اراضی برای نسل آینده خواهد بود.
برپایه همین گزارش ، مهندس فرزین شهبازی رساله دکترای خود را با راهنمایی پروفسور علی اصغر جعفرزاده و دکتر فریدون سرمدیان و با مشاوره پروفسور محمدرضا نیشابوری و دکتر شاهین اوستان انجام داده است. همچنین پروفسور دیه گودلاروزا (Digo De La Rosa) مدیر پروژه میکرولیز دنیا از کشور اسپانیا نیز در طول فرصت مطالعاتی خارج از کشور این طرح نیز همکاری داشت.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ژاپني ها خاک مخصوصي براي کاشت گياهان روي پشت بام تهيه کرده اند

ژاپني ها خاک مخصوصي براي کاشت گياهان روي پشت بام تهيه کرده اند

محققان ژاپني انواع جديدي از خاک سبک را توليد کرده اند که براي کشت گياهان مختلف روي پشت بام منازل مناسب است.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره با استفاده از اين خاک سبک مي توان انواع مختلف گياهان از جمله برنج و سبزيجات مختلف را روي پشت بام منازل کشت کرد.
به گفته محققان کاشت گياهان روي پشت بام با استفاده از اين نوع خاک اقدامي در جهت حفظ محيط زيست به شمار مي رود فضايي مناسب براي استراحت ساکنان آپارتمان هاي کوچک فراهم مي کند.
تهيه تصاوير با استفاده از اشعه مادون قرمز نشان مي دهد ساختمان هايي که روي پشت بام آنها گياهان کشت شده اند در مقايسه با پشت بام هايي که سطح آنها با آسفالت يا سيمان پوشانده شده است نقش موثري در کاهش دماي هوا دارند.
اين نوع خاک به گونه اي است که در سطحي به ضخامت ده سانتي متر از آن مي توان انواع گياهان را کشت کرد و علاوه بر آن مواد مغذي کافي را براي رشد گياهان داراست و مي تواند چند برابر مقادير معمول آب در خود ذخيره کند.
 

indicat

عضو جدید
ویژه دانشجویان ورودی88 مهندسی علوم خاک

ویژه دانشجویان ورودی88 مهندسی علوم خاک

:):gol:خاکشناسی (Soil Science) دانش مطالعه و طبقه بندی خاک، بر اساس خصوصیات فیزیکی (مانند بافت یا ساختمان)، شیمیایی (مانند هدایت الکتریکی محلول خاک و میزان سدیم موجود) و زیستی آن است. دانش خاکشناسی خاک را به عنوان ترکیب طبیعی بسیار پیچیده، که از هوازدگی فیزیکی و بیوشیمیایی بوجود آمده مورد بررسی قرار می‌دهد. یک پدولوژیست خاک را به عنوان یک ترکیب مطالعه می‌کند و کاربردهای آن را مد نظر قرار نمی‌دهد. خاکشناسی به ما کمک می‌کند بهترین کاربرد ممکن را برای خاک‌های مناطق مختلف تعیین نماییم، از آن حفاظت کنیم و کیفیت آن را افزایش دهیم. علاوه بر این، خاکشناسی شیوه‌های کشت بدون خاک گیاهان (کشت هایدروپونیک) را نیز در بر می‌گیرد. پژوهشگران رشته خاکشناسی با بررسی مواد و شرایط مورد نیاز زندگی گیاهان، امکان رشد گیاه در محیط‌های بدون خاک را فراهم می‌کنند.
کارشناسان خاکشناس میزان مواد غذایی موجود در خاک‌های مناطق مختلف را بررسی می‌کنند و بهترین راه افزایش میزان مواد مورد نیاز و کاهش آثار سوء موادی که میزان آن از حد طبیعی بیشتر است را بیان می‌کنند و در صورتیکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود باشد، راه حل‌های ترکیبی (مانند کود فسفات آمونیوم) ارایه می‌دهند.
خاکشناسان می‌توانند با شیوه‌های غیر عادی، مثلاً با اضافه نمودن گچ به خاک سدیمی و شستشوی مداوم آن، ساختار شیمیایی و با شخم مناسب و اضافه نمودن کودهای گیاهی به خاک، ساختار فیزیکی آن را بهبود بخشند. آنها گیاهان و جاندرانی را که می‌توانند باعث بهبود کیفیت خاک از نظر شیمیایی یا فیزیکی شوند را براساس نوع خاک پیشنهاد می‌کنند. مثلاً برای خاک‌هایی که دارای کمبود نیتروژن هستند شبدر یا یونجه پیشنهاد می‌کنند و برای خاک‌هایی که به شدت فشرده شده‌اند ولی ساختار شیمیایی مناسبی دارند کرم خاکی پیشنهاد می‌کن
شاخه‌های دانش خاکشناسی

دانش خاک‌شناسی خاک هارا از دو جنبه تحت بررسی می‌دهد و بر همین اساس به دو رشته تقسیم می‌شود.
  1. -پدولوژی یا خاک‌پژوهی خاک‌ها را به عنوان مواد طبیعی بسیار پیچیده، که از هوازدگی فیزیکی و زیست‌شیمیایی بوجود آمده مورد بررسی قرار می‌دهد. یک پدولوژیست خاک را به عنوان یک ترکیب مطالعه می‌کند و کاربردهای آن را مد نظر قرار نمی‌دهد.
  1. -ادافولوژی خاک را به عنوان محیط زیست، رشد و نمو گیاهان مورد بررسی قرارمی دهد. ادافولوژیست‌ها ویژگی‌های خاک را از نقطه نظر حاصلخیزی مورد بررسی قرار می‌دهند.
رشته دانشگاهی خاکشناسی





خاکشناسی یکی از شاخه‌های رشتهٔ کشاورزی است. این رشته با رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی عمران نیز رابطهٔ نسبتاً نزدیکی دارد. مهندس خاکشناس علاوه بر تسلط بر دانش شیمی (شیمی عمومی، شیمی آلی، زیست‌شیمی، شیمی تجزیه و خصوصاً شیمی خاک)، دارای دانش فنی کافی در زمینهٔ نقشه برداری و بررسی تصاویر هوایی و تصاویر ماهواره‌ای هم می‌باشد.
گرایش‌های مهم رشته خاکشناسی

دانش خاکشناسی دارای گرایش‌های تخصصی متعددی می‌باشد. تعدادی از گرایش‌های خاکشناسی در مقطع کارشناسی و تعدادی از آنها در مقطع کارشناسی ارشد قابل انتخاب است.
گرایش‌های مقطع کارشناسی (گرایش در دانشگاه‌های مختلف متفاوت بوده و دانشجو ملزم به پذیرش آن است):
  1. -خاکشناسی محض
  2. -خاکشناسی محیط
گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد (گرایش بر اساس موضوع پایان نامه تعیین می‌شود):
  1. -شیمی خاک
  2. -فیزیک خاک
  3. -بیولوژی خاک
  4. -آلودگی خاک
  5. -حاصلخیزی خاک
  6. -فرسایش خاک امیدوارم به درد بچه های گل 88بخوره
  7. :smile::gol::gol:امیدوارم به درد بچه های گل 88بخوره:smile::gol::gol:
 

indicat

عضو جدید
اختراع خاک مصنوعی به منظور کشت بر روی پشت بام توسط ژاپنی ها

اختراع خاک مصنوعی به منظور کشت بر روی پشت بام توسط ژاپنی ها

محققان ژاپني انواع جديدي از خاک سبک را توليد کرده اند که براي کشت گياهان مختلف روي پشت بام منازل مناسب است.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره با استفاده از اين خاک سبک مي توان انواع مختلف گياهان از جمله برنج و سبزيجات مختلف را روي پشت بام منازل کشت کرد.
به گفته محققان کاشت گياهان روي پشت بام با استفاده از اين نوع خاک اقدامي در جهت حفظ محيط زيست به شمار مي رود فضايي مناسب براي استراحت ساکنان آپارتمان هاي کوچک فراهم مي کند.
تهيه تصاوير با استفاده از اشعه مادون قرمز نشان مي دهد ساختمان هايي که روي پشت بام آنها گياهان کشت شده اند در مقايسه با پشت بام هايي که سطح آنها با آسفالت يا سيمان پوشانده شده است نقش موثري در کاهش دماي هوا دارند.
اين نوع خاک به گونه اي است که در سطحي به ضخامت ده سانتي متر از آن مي توان انواع گياهان را کشت کرد و علاوه بر آن مواد مغذي کافي را براي رشد گياهان داراست و مي تواند چند برابر مقادير معمول آب در خود ذخيره کند.
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز

توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس انجام شد:

تهیه نقشه حاصل خیزی خاک به روش فازی کریجینگ


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات


نتایج تحقیق پژوهشگران گروه خاکشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد روش فازی کریجینگ نسبت به سایر روشهای قابل بهتری در تهیه نقشه حاصلخیزی خاک دارد و خصوصیات شیمیایی خاک از 1/21 درصد تا 6/70 درصد افزایش می دهد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، خصوصیات فیزیکو شیمیایی خاکها، پراکنش و میزان تغییرات آنها، از مهمترین عواملی هستند که در تولید پایدار، اهمیت ویژه ای دارند. از جمله مهمترین این خصوصیات، می توان به ویژگیهای شیمیایی آنها اشاره کرد.
مهدی نورزاده حداد، کارشناس ارشد خاکشناسی ضمن بیان این مطلب افزود: روشهای اندازه گیری این ویژگیها که عمدتا از طریق آزمون خاک امکان پذیر است، آن هم در سطحی وسیع (یک استان)، بسیار وقت گیر و هزینه بر است. برای تسهیل امر، لازم است از روش های دورن یابی استفاده کرد. این روشها متعدد بوده و در بسیاری از موارد، دقتهای متفاوتی دارند.
وی ادامه داد: به منظور انتخاب روش مناسب دورن یابی در این پژوهش میزان نیترات NO3، آمونیوم NH4، پتاسیم K، فسفرP ، آهن Fe، روی Zn، بورB ، کبالت Co، هدایت الکتریکی EC و اسیدیته pH در 200 نمونه خاک اندازه گیری شد. روشهای زمین آماری بکاررفته در این تحقیق شامل کریجینگ با و بدون متغیر کمی، فازی کریجینگ، اسپلاین و میانگین متحرک وزندار بود.
نورزاده در خصوص نتایج بدست آمده از این پژوهش گفت: نتایج این تحقیق حاکی از این بود که بر اساس MAE شاخص آماری دقت، روش مناسب دورن یابی اغلب عناصر شیمیایی فوق، روش فازی کریجینگ است. لیکن با توجه به روند نقشه ها، روشهای کوکریجینگ و اسپلاین نمایش منطقی تری از پراکنش پتاسیم و فسفر در منطقه نشان دادند. همچنینن روش مناسب برای درون یابی اسیدیته pH، روش اسپلاین تشخیص داده شد.
وی در پایان تاکید کرد: در نهایت مشخص شد که با استفاده از روش فازی کریجینگ دقت درون یابی خصوصیات شیمیایی خاک از 1/21 درصد تا 6/70 درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر روش فازی کریجینگ نسبت به سایر روشها قابلیت بهتری در تهیه نقشه حاصلخیزی خاک دارد.
گفتنی است، این تحقیق با راهنمایی دکتر محمدجعفر ملکوتی عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد./


کد خبر: R-890711-02
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

توزیع 21 دستگاه خاکورز در قالب بسته هدفمندی یارانه ها


خراسان جنوبی - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی


21 دستگاه خاکورز حفاظتی در قالب بسته هدفمندی یارانه ها خریداری و توزیع شد.


به گزارش ایانا از اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، دومین کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی استان خراسان جنوبی با حضور اساتیدی از وزارت جهاد کشاورزی، استان گلستان و استان فارس و همچنین مدیران و کارشناسان مدیریتهای جهاد کشاورزی و کشاورزان نمونه از شهرستانهای استان در محل سالن جلسات مدیریت شعب بانک کشاورزی استان برگزار شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این کارگاه آموزشی گفت: طرح هدفمندسازی یارانه ها به عنوان علاج قبل از واقعه در کشور در حال اجراست. چند گزینه در بخش کشاورزی باید انجام شود که بحث کشاورزی حفاظتی یکی از آنهاست. مواد آلی خاکهای استان کم بوده، لذا کشاورزی حفاظتی یک موضوع بسیار مهم است.
دکتر غلامرضا هادربادی مزیتهای کشاورزی حفاظتی را اینگونه برشمرد: کشاورزی حفاظتی باعث حفظ و نگهداری بقایای گیاهی در خاک شده، نفوذ آب در خاک را زیاد می کند، باعث کاهش فرسایش بادی و آبی می شود، چون مواد آلی خاک زیاد می شود و روند ساختن هوموس تسریع پیدا می کند، تراکم خاک کم می شود یعنی جوانه زدن گیاه بیشتر می شود. همچنین کشاورزی حفاظتی باعث کاهش سوخت ماشین آلات کشاورزی می شود، به طوری که تعداد ساعت کارکرد ماشین آلات از 18 ساعت به سه ساعت در هکتار تقلیل می یابد و این در راستای هدفمندی یارانه ها یعنی هزینه کم نهاده ها و بهره وری زیاد است، تبخیر و تعرق کمتر می شود، چون 70 درصد خشکسالیها مربوط به تبخیر بوده و کشاورزی حفاظتی تبخیر و تعرق را کاهش می دهد.
وی به کشاورزان توصیه کرد: به هیچ وجه کاه و کلش زمینهای زراعی خود را آتش نزنند.
هادربادی خاطرنشان کرد: در سال 88، دو هزار و 800 هکتار گندم و در سال زراعی جاری پنج هزار و 280 هکتار گندم و جو در استان به روش کشت مستقیم کشت خواهد شد.
وی تصریح کرد: دیگر بخش کشاورزی جای سعی و خطا نیست. باید با علم و برنامه حرکت کنیم. به کشاورزی باید نگاه علمی کرد.
هادربادی همچنین از خرید و توزیع 21 دستگاه خاکورزی به مبلغ 460 میلیون تومان در قالب بسته هدفمندی یارانه ها در آینده ای نزدیک جهت اجرای هرچه بیشتر طرح کشاورزی حفاظتی در استان خبر داد./


کد خبر: A-891102-03
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز

رییس امور پژوهش، توسعه و فناوری شرکت ملی گاز ایران خبر داد:

استفاده از گوگرد مازاد صنایع نفت و گاز کشور در اصلاح خاکهای کشاورزی


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی


مصرف گوگرد کشاورزی علاوه بر مسایل اقتصادی، از نظر زیست محیطی و سلامت عمومی حایز اهمیت است.


به گزارش ایانا، رییس امور پژوهش، توسعه و فناوری شرکت ملی گاز ایران در خصوص تحقیقات انجام شده جهت استفاده از گوگرد مازاد صنایع نفت و گاز کشور در اصلاح خاکهای کشاورزی گفت: در حال حاضر سیر تغییر خصوصیات نفت خام به سمت سنگین تر شدن بوده و میزان گوگرد در این منابع در حال افزایش است.
حمید بنیاد افزود: از سوی دیگر میزان مجاز گوگرد در فرآورده های نفتی با وضع قوانین سختگیرانه زیست محیطی به طور مستمر محدود می شود. همچنین کشورهایی که دارای مخازن گاز بسیار ترش هستند، به دلیل شرایط اقتصاد جهانی و نوسانات بازار جهانی انرژی، برنامه ریزی جامعی را برای توسعه این میادین و تولید گاز انجام داده اند، به طوری که فرآیند گوگردزدایی از فرآورده های نفتی و گازی در آینده نزدیک به صورت جدی تر مورد توجه قرار خواهد گرفت و بطور کلی روند تولید سالیانه گوگرد در جهان با یک سیر صعودی همراه شده است.
وی ادامه داد: شواهد آماری از گذشته تاکنون حاکی از آن است که عرضه گوگرد در جهان بیش از تقاضای آن است. به همین دلیل سالانه مقادیری گوگرد مازاد در جهان بدون مصرف باقی می ماند که نه تنها مشکلاتی را به جهت انبارداری به وجود می آورد بلکه اثرات زیست محیطی مخربی را به دنبال خواهد داشت.
بنیاد خاطرنشان کرد: آمارهای موجود نشان می دهد که تا سال 2015 سالانه دو تا چهار میلیون تن گوگرد مازاد در جهان تولید خواهد شد. لذا جهت غلبه بر مشکل عدم توازن عرضه و تقاضای گوگرد، کشورهای عمده تولیدکننده گوگرد باید به دنبال راهبردهایی مناسب برای مدیریت درازمدت آن باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تولید گوگرد در ایران اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما میزان تولید گوگرد به بیش از شش هزار و 300 تن در روز (دو میلیون تن در سال) می رسد که با پیش بینی گوگرد حاصل از پروژه های در برنامه و ساخت طی چند سال آینده این مقدار دو برابر خواهد شد.
بنیاد تصریح کرد: صادرات گوگرد نیز به دلیل عدم توازن تولید و مصرف جهانی و همچنین نوسانات قیمت گوگرد صادراتی با مشکل مواجه بوده و مصرف سالیانه داخلی آن نیز به حدود 400 هزار تن محدود شده که بخش اعظم آن در مجتمعهای پتروشیمی به اسیدسولفوریک تبدیل می شود. لذا تبدیل بخش اعظم گوگرد مازاد تولیدی در پالایشگاههای گاز به محصولات جدید و استراتژیک دارای ارزش افزوده بالاتر در بخشهای مختلفی نظیر کشاورزی، مهندسی راه و ساختمان و راهسازی، سازه های دریایی، صنایع لاستیک و پلیمر در داخل کشور و همچنین عرضه به بازارهای خارجی و سطوح بین المللی به ویژه به کشورهای پیشرو و پیشگام در منطقه خلیج فارس از اهمیت زیادی برخوردار است.
بنیاد با اشاره به طرح "استفاده از گوگرد و کاربردهای مختلف و مدیریت مصرف آن" گفت: "تهیه و فرمولاسیون گوگرد کشاورزی همراه با ریزمغذیها در مقیاس آزمایشگاهی و بنچ" از پروژه های طرح گوگرد است که در مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تعریف شد و مورد حمایت قرار گرفت. همچنین پس از اجرای پروژه مهم "تدوین نقشه راه گوگرد" و بررسی فنی و اقتصادی چهار اولویت اصلی مصرف آن، کاربرد گوگرد در اصلاح خاکهای کشاورزی به عنوان اولویت اول مدنظر قرار گرفت. این پروژه توسط پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت به اجرا درآمد. مسئول این طرح آقای دکتر علایی و کارشناس ارشد آن از امور پژوهش شرکت ملی گاز، سرکار خانم بهرامیان بوده اند.
بنیاد افزود: لازم به توضیح است که بخش اعظم خاکهای کشاورزی ایران قلیایی بوده و نیاز به اصلاح pH دارند. لذا یکی از مهمترین زمینه های کاربرد گوگرد تبدیل آن به محصولی با ویژگیهای خاص جهت اصلاح این خاکهای قلیایی است. توسعه و نهادینه کردن مصرف گوگرد کشاورزی علاوه بر مسایل اقتصادی، از نظر زیست محیطی و سلامت عمومی حایز اهمیت است. با توجه به پیش بینی امکان تولید گوگرد بنتونیت دار (گوگرد کشاورزی) در واحدهای دانه بندی گوگرد پالایشگاههای گازی شهید هاشمی نژاد و ایلام، زمینه ادامه پروژه فوق الذکر و بررسیهای میدانی فراهم شده است.
وی با اشاره به مصوبات جلسه ای که با شرکت کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان ذیربط در وزارت نفت در حضور معاون پژوهش و فناوری این وزارتخانه تشکیل شده است، ادامه داد: در نظر است کارگروهی متشکل از کارشناسان وزارت نفت و موسسه تحقیقاتی خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و پروژه پژوهشی مشترکی به منظور تولید پایلوت گوگرد کشاورزی جهت ارزیابیهای کاربردی و میدانی آن تعریف شود که هم اکنون در آستانه اجراست.
بنیاد افزود: به موازات اجرای این پروژه، تدوین طرح جامع تولید گوگرد کشاورزی و ایجاد بسترهای لازم حمایتی به صورت فازبندی شده نیز در دست اقدام است و اجرایی شدن آن نیازمند انعقاد تفاهمنامه ای بین وزارت نفت و جهاد کشاورزی خواهد بود که مراتب مورد تایید طرفین قرار گرفته است./


کد خبر: A-890427-01_R منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروژه بی نیازی کشور به کود فسفاته کلید خورد

با تصویب فرمول جدید کودی مطابق با آنچه در کشور موجود است، مقدمات پروژه بی نیازی به کود اوره کلید خورد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این شرکت فرمول جدید کودی را مطابق با نوع خاکهایی که در کشور وجود دارد در زمینه کود فسفاته به معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد و پس از بررسی این معاونت با به تصویب رسیدن این فرمول جدید، مقدمات تولید انبوه آغاز شد.
احمد طمراسی افزود: مهمترین مشکل برای تولید کودهای فسفاته مناسب نبودن منابع خاک فسفاته در کشور بود که با این فرمول جدید این مشکل برطرف شد و بدین ترتیب توانستیم به سمت بی نیازی از واردات حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مقدمات لازم برای استانداردسازی این فرمول جدید در دست انجام است و امیدواریم در سال جاری بتوانیم بخشی از این کود را در کشور تولید کنیم.
طمراسی ادامه داد: حدود 84 درصد از کودهای مصرفی مورد نیاز در کشور از داخل تامین می شود و تنها 15 تا 18 درصد که مربوط به کودهای فسفاته می شود، وارداتی است.
وی تصریح کرد: این شرکت پس از تهیه استانداردهای لازم به کارخانه های تولیدکننده کود اعلام می کند و شرایطی را برای مزایده و تولید این نوع کود می گذارد و بدین ترتیب کارخانه هایی که خط تولید مناسب و استانداردی داشته باشند، انتخاب شده و بدین ترتیب تولید این نوع کود آغاز می شود.

تا دو سال آینده در واردات کود فسفاته بی نیاز می شویم
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: ممکن است در سال جاری نتوانیم به صورت کامل از تولید این کود بی نیاز شویم. اما به طور قطع تا دو سال آینده کل نیاز مصرفی به کود فسفاته از داخل تامین خواهد شد.
طمراسی تاکید کرد: پایان اردیبهشت ماه یا اوایل خردادماه برای آغاز به کار خط تولید کود فسفاته با فرمول جدید پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: ادوات و تکنولوژی خاصی برای تولید این کود با فرمول جدید نیاز نداریم. اما ورود به این چرخه یک سری مقدمات خاص نیاز دارد.

افزایش قیمتی برای نهاده های کشاورزی پیش بینی نشده است
طمراسی با اعلام اینکه در سال جهاد اقتصادی منتظر اعلام هیات وزیران برای افزایش یا عدم افزایش قیمت نهاده های کشاورزی هستیم، گفت: تمامی نهاده های مورد نیاز برای سال 1389 به صورت کامل و 100 درصدی تامین و توزیع شد و حتی 10 درصد از نیاز سال 90 که مربوط به کشتهای بهاره بود، به مقدار کافی تهیه، تدارک و در بین کشاورزان توزیع شده است و قیمت آنها معادل آنچه از قبل اعلام شده بود، انجام شد.
وی در ادامه افزود: درباره افزایش قیمت نهاده ها منتظر اعلام هیات وزیران هستیم و تا زمانی که اعلام نشود، نهاده ها همچون قبل و با قیمتهای سال گذشته توزیع می شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدیرکل سابق آب و خاک در گفتگو با ایانا:
تصویب لایحه جامع خاک به تولی گری در بخش خاک منجر می شود


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: صنایع و توسعه روستایی


لایحه جامع خاک که اکنون در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار دارد، بخش خاک کشور را که تاکنون قانون مدونی نداشته، تولی گری خواهد کرد.


مدیرکل سابق آب و خاک معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: لایحه جامع خاک پس از بررسی در مرکز پژوهشها طی یک سال گذشته و بررسیهای کارشناسی اکنون در نوبت رسیدگی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی قرار گرفته است.
حمید زنده رود افزود: لایحه جامع خاک برای نخستین بار خاک کشاورزی را دارای قانون مدونی کرده است که بر اساس آن متولی مشخصی برای خاکهای کشاورزی کشور تعریف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: لایحه جامع خاک آلودگی خاک را که بر اثر بی اطلاعی کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی و همچنین فعالان حوزه های صنعت ایجاد شده، کنترل خواهد کرد.
زنده رود ادامه داد: استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی و همچنین آلاینده های صنعتی از مهمترین عوامل آلودگی خاک هستند که بر اثر باد و فرسایش آبی گسترش یافته و باعث از بین رفتن خاک می شوند.

فرسایشهای خاکی کنترل می شود
مدیرکل سابق آب و خاک معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: هرچند در ایران پدیده خاک هیچگاه مورد توجه جدی قرار نگرفته، اما فرسایشهای خاکی در سالهای اخیر مورد توجه کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی قرار گرفته است و این نگرانی وجود دارد که با فرسایشهای بی رویه خاک که بدون توجه به ارزش و اهمیت آن توسط بسیاری از فعالان حوزه های تولیدی در حال اجراست، متوقف می کند.
وی یادآور شد: فرسایش خاک یکی از مهمترین عوامل موثر در تولید محصولات کشاورزی و ثروتهای ملی کشور است که باید برای جلوگیری از آن تدابیر لازم را اتخاذ کرد.
زنده رود تاکید کرد: لایحه جامع خاک در روال طبیعی و پس از بررسیهای کارشناسی در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار گرفته و هم اکنون در این کمیسیون، کمیته بررسی اجزای لایحه تشکیل شده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاک چقدر عمر کرده است؟

خاک چقدر عمر کرده است؟

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052212033
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳



یک زمین‌شناس مرکز «تحقیقات زمین‌شناسی» امریکا با انجام مطالعاتی توانسته قدمت خاک را تخمین بزند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میلان پاویچ بر این باور است که قدیمی‌ترین صخره‌های رسوبی جهان واقع در گرینلند، حدود 3.9 میلیارد سال قدمت دارند و زمانی خاک بوده‌اند. این زمان به زمان شکل‌گیری زمین بسیار نزدیک است.

این صخره‌ها نشان می‌دهند در آن زمان خاک بر روی سیاره خاکی وجود داشته است.

به گفته پاویچ، اما بخش اعظم خاکی که امروزه مشاهده می‌شود، دو میلیون سال قدمت دارد.

حدود دو میلیون سال پیش، زمین متحمل دو تغییر عمده بود که خاک جدید را رقم زدند.

خنک‌شدن و خشک‌شدن جهانی بیابان‌ها را بزرگ و توفان‌های غباری خاک را در اطراف زمین بازتوزیع کرد.

همزمان، یخچال‌ها شروع به انبساط در نزدیکی قطب‌ها کردند و همراه با پیشروی‌شان، صخره‌ها، گیاهان و هرچیز دیگر را به خاک آسیاب کردند.

خاک هنوز هم علی‌رغم کمیت‌های کمتر، به صورت همیشگی تولید می‌شود و در زیر سطح آن صخره‌ها به طور مستمر با آب باران یا آب زیرزمینی واکنش نشان می‌دهند و به تدریج به مواد معدنی کوچک‌تر تجزیه می‌شوند.

پاویچ بر این باور است که بخش اعظم آن‌چه از بیگ‌بنگ آمده، اساسا غبار بوده که سپس برای تشکیل ستارگان و بعدها سیارات فشرده شد.

با در نظرگرفتن این نکته می‌توان نتیجه گرفت که خاک و منشا آن قدیمی‌تر از ستارگان است.

انتهای پیام
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان ژاپني انواع جديدي از خاک سبک را توليد کرده اند که براي کشت گياهان مختلف روي پشت بام منازل مناسب است.

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره با استفاده از اين خاک سبک مي توان انواع مختلف گياهان از جمله برنج و سبزيجات مختلف را روي پشت بام منازل کشت کرد.

به گفته محققان کاشت گياهان روي پشت بام با استفاده از اين نوع خاک اقدامي در جهت حفظ محيط زيست به شمار مي رود

فضايي مناسب براي استراحت ساکنان آپارتمان هاي کوچک فراهم مي کند.

تهيه تصاوير با استفاده از اشعه مادون قرمز نشان مي دهد ساختمان هايي که روي پشت بام آنها گياهان کشت شده اند

در مقايسه با پشت بام هايي که سطح آنها با آسفالت يا سيمان پوشانده شده است نقش موثري در کاهش دماي هوا دارند.

اين نوع خاک به گونه اي است که در سطحي به ضخامت ده سانتي متر از آن مي توان انواع گياهان را کشت کرد

و علاوه بر آن مواد مغذي کافي را براي رشد گياهان داراست و مي تواند چند برابر مقادير معمول آب در خود ذخيره کنید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا