خبرها و تازه های بیوتکنولوژی کشاورزی

masood98

عضو جدید
محققان آمریکایی دریافتند
سبزی و میوه جدیدترین وسیله برای ترک سیگار
خبرگزاری فارس: محققان آمریکایی دریافتند مصرف مقادیر زیادی میوه و سبزیحات در کاهش پدیده سیگار کشیدن و کمک به ترک آنها تاثیر زیادی دارد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه "Nicotine and TobaccoResearch"، محققان دانشگاه بافلو دریافتند: خوردن مقادیر زیادی میوه و سبزیحات در کاهش پدیده سیگار کشیدن و کمک به ترک آنها تاثیر زیادی دارد که آنها را چه بسا امن ترین و موثرترین وسیله برای ترک سیگار قرار می دهد؛ علاوه بر این قیمت آن نیز در مقایسه با داروهای ترک سیگار ارزن ودرهمه جا دردسترس است.
محققان سلامت عمومی دانشگاه بافلو این تحقیقات را از بیش از یکهراز سیگاری بالای 25 سال از طریق تماس تلفنی تصادفی با آنها انجام دادند.
محققان از این افراد اطلاعات کاملی درخصوص زندگی روزانه و شاخص های پزشکی گرفتند و سپس 14 ماه بعد، برای آگاهی از وضعیت این افراد با آنها تماس گرفتند تا بدانند که توانسته اند سیگار را ترک کنند یا خیر.
محققان دریافتندمصرف زیاد میوه و سبزیجات ارتباط زیادی با ترک سیگار دارد و افرادی که این عادت بد را ترک کردند، بیشترین مقادیر میوه و سبزیجات تازه و سالم را مصرف کرده بودند که این مقادیر فراتر از میزان مصرف افرادی بود که به سیگار کشیدن ادامه می دادند.
محققان تصریح کردند: سیگاریهای مصرف کننده بیشترین میزان میوه و سبزیجات - درمقاسیه با آنهایی که مقادیر کمتری مصرف کردند- موفق شدند در مدت کمتر از 30 روز از مجموعه دوره پیگیری 14 ماهه محققان، سیگار کشیدن را ترک کنند.
محققان همچنین دریافتند تعداد مصرف سیگار در طول روز در سیگاریهایی که بیشترین میزان میوه و سبزیجات را مصرف کردند؛ کاهش یافت و آنها اولین سیگار خود را بعد از گذشت ساعاتی از روز می کشیدند و نتایج همچنین عدم تمایل شدید بدن به نیکوتین را بعد از اندازه گیری آن در خون نشان داد.
محققان نتایج این تحقیقات را تفسیر کرده و گفتند که میوه و سبزیجات ممکن است به سیگاریها حس رضایت و بی نیازی بدهد که از نیاز آنها به سیگار کشیدن می کاهد.
 

masood98

عضو جدید
هوش جنبشي يعني هوشي كه افراد از طريق بدنشان براي برقراري ارتباط با محيط پيرامون خود از آن استفاده مي كنند.
دکتر سلیقه دار در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افرادی که می توانند از بدنشان بر روشهای خیلی ماهرانه برای دست یابی بر اهداف برتر استفاده کنند افرادی با هوش جنبشی هستند.
وي با اين اينكه آنها مهارتهای حرکتی خوبی در انگشت ها دست و کنترل حرکات بدنی دارندافزود: اگر حداقل در یک ورزش یا فعالیت فیزیکی به صورت منظم شرکت دارید و یا بر کارهای که با دست انجام می شود علاقمندید شک نکنید که شما دارای هوش بدنی بالایی هستید.
وی درادامه گفت: آنها در هنگام صحبت کردن معمولا دستهایشان را حرکت می دهند و برایشان بسیار مشکل است که مدتها بدون حرکت در جایی بنشینند.
سلیقه دار اظهارداشت: افراد باهوش جنبشی دوست دارند مهارتهای جدید را تجربه کنند تا اینکه ببینند یا بشنونند و همچنین از کارهای مهیج لذت می برند.
برای اینکه شما هم در گروه هوش جنبشی قرار بگیرید در اولین گام در یک ورزش حرفه ای ثبت نام کنید و به صورت منظم در برنامه هفتگی خود به فعالیت های بدنی بپردازید.
 

masood98

عضو جدید
پایان پروژه ردیف‌یابی ژنوم گوجه‌فرنگی:
یک مقام رسمی در روز پنجشنبه 31 می سال جاری اعلام کرد: "دانشمندان موفق به تکمیل ردیف‌یابی ژنوم گوجه‌فرنگی شدند. این امر در نهایت موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید این محصول می‌شود".
این پروژه توسط گروه ژنوم گوجه‌فرنگی با حضور بیش از 300 دانشمند از 14 کشور جهان طی مدت هفت سال انجام شد.
به گفته ام کی بهان دبیر بخش گروه بیوتکنولوژی مرکز تحقیقات ملی هند "انتظار می‌رود این دستاورد سبب کاهش هزینه‌ها و تسریع در تولید انبوه گوجه‌فرنگی در سراسر جهان شود و همچنین موجب تجهیز آن برای مبارزه و مقابله با آفات، پاتوژن‌ها، خشکی و بیماری‌هایی شود که برای تولیدکنندگان معضل بزرگی به حساب می‌آیند".
با توجه به طرح اولیه مطرح شده توسط هندی‌ها در گروه یاد شده دانشگاه دهلی (پردیس جنوبی)، مرکز تحقیقات ملی زیست فناوری گیاهی، مؤسسه تحقیقات کشاورزی هند و مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم گیاهی (دهلی نو) برای تعیین توالی ژنوم گوجه‌فرنگی مشارکت داشتند.
به گفته آخیاش کومار تایاجی رئیس مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم گیاهی و یکی از افراد مشارکت‌کننده در این طرح: "این ردیف‌ها شرایطی را برای دست‌یابی به جزئیات پروتئین‌های عملکردی ژنوم گوجه‌فرنگی، مرتب کردن آرایش و طرز قرارگیری، جهت‌یابی، انواع و موقعیت نسبی 35 هزار ژن را فراهم می‌کنند".
وی افزود: "در اختیار داشتن این ردیف‌ها به محققان و دانشمندان در کشف ارتباط بین ژن‌های گوجه‌فرنگی و صفت‌های آن کمک می‌کنند و همچنین موجب گسترش درک آن‌ها از عوامل ژنتیکی و محیطی که در ارتباط با سلامت و زنده‌مانی محصول است می‌شوند."
دانشمندان هندی به‌طور همزمان به بررسی، تجزیه ‌و تحلیل ژن‌های خاص و خانواده‌های ژنی که مربوط به صفاتی چون زمان رسیدن، تولید مواد مغذی، ایجاد مقاومت به بیماری‌ها و تحمل تنش‌های غیر زنده هستند پرداخته‌اند.
در ادامه وی اظهار داشت: " انتظار می‌رود که منابع ژنتیک تولید شده سبب تسریع در بهبود خصوصیات گوجه‌فرنگی شود".
به گفته وی دانشمندان هندی در حال حاضر بر روی تولید و توسعه گوجه‌فرنگی‌هایی که در آب و هوای معمولی 15 تا 30 روز می‌توانند سالم بمانند تحقیق و مطالعه انجام می‌دهند.
بودجه این طرح هندی توسط بخش زیست‌فناوری تأمین می‌شود و شورای تحقیقات کشاورزی از حامیان آن است.
به بهانه این مطلب جستجویی در سایت‌ها‌ انجام شد تا جایگاه ایران در انجام پروژه‌های ردیف‌یابی ژنوم گیاهان بررسی شود ولی مطلب قابل توجهی پیدا نشد. حال این سؤال مطرح می‌شود: کشوری که در خیلی از زمینه‌ها پیشرو و مدعی است در مسائل مهم اینچنینی چرا جایگاه لازم را در جهان ندارد؟ پروژه‌های ژنوم یکی از اهداف سند ملی زیست فناوری است که قریب به یک دهه از تصویب آن می‌گذرد امّا در دوره اخیر به دلیل ضعف مدیریت در کلان زیست فناوری و زیست فناوری کشاورزی این پروژه‌ها معطل مانده‌اند و با وجود پیشرفت‌هایی که کشور در عرصه زیست فناوری پزشکی داشته است لااقل در حوزه ژنومیکس و مهندسی ژنتیک کشاورزی کشورمان از کشورهای منطقه و حتی کشورهای کوچکی مثل میانمار و بورکینافاسو هم عقب افتاده است. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران حاضر به نشر پاسخ مسئولان محترم در مورد این مطلب است.
منبع:http://india.nydailynews.com/newsarticle/4fc7c0301f630a1c07000000/tomato-genetic-code-cracked-by-scientists

 

masood98

عضو جدید
ساخته ريزتراشه شيميايي براي كنترل سيگنال سلول‌هاي بدن





محققان سوئدي مدار الكترونيكي با پايه شيميايي طراحي كرده‌اند كه مي‌توان از آن براي كنترل و تنظيم مسيرهاي سيگنال‌دهي سلول‌ها در بدن استفاده كرد.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بدن انسان يك ماشين نيست، اما گاهي لازم است كه عملكرد آن مانند يك ماشين تنظيم شود. «كلاس تيبرانت» دانشجوي دكتري الكترونيك آلي دانشگاه لينكوپينگ سوئد، تراشه يكپارچه شيميايي طراحي كرده است كه مشابه مدارهاي سيليكوني است و مي‌توان از آن براي تنظيم سيگنال‌دهي سلول‌ها استفاده كرد.
اين تراشه شيميايي بر پايه ترانزيستورهاي يون براي انتقال همزمان دو يون مثبت و منفي است كه مي تواند در بدن حركت كرده و سيگنال‌هايي را به سيناپس عضلاني كه سيگنال‌دهي آنها به دلايلي مختل شده‌اند، ارسال كند.
پيش از اين نيز محققان اين دانشگاه ترانزيستورهايي براي انتقال مولكول‌ها طراحي كرده بودند، اما انعطاف پذيري و كارآيي اين تراشه شيميايي بسيار بيشتر است.
به گفته پروفسور «مگنوس برگرن» سرپرست تيم تحقيقاتي دانشگاه لينكوپينگ، اين تراشه با مواد سيگنال دهي متداول در بدن مانند استيل كولين كار مي كند. استيل كولين از ناقل هاي مهم شيميايي و انتقال دهنده منحصر به فرد همه سيناپس هاي عصب به عضلات اسكلتي است.
تراشه هاي يوني با مواد شيميايي با كاركردهاي مختلف در بدن، امكان درمان شرايط خاص فيزيكي را فراهم مي كنند.
 

masood98

عضو جدید
انتشار بزرگترين پايگاه داده ژنوم كامل سرطاني در جهان


۱



انتشار بزرگترين پايگاه داده ژنوم سرطان انساني به دانشمندان در سرعت بخشيدن به تحقيقاتشان كمك شايان توجهي مي‌كند.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، انتشار بزرگترين پايگاه داده ژنوم كامل سرطان انساني، سرعت اكتشافات تحقيقاتي را بالا مي‌برد. اين پايگاه داده ژنوم كلي بيماران «بيمارستان تحقيقاتي كودكان سنت جود» از حجم تركيب ساير منابع تجاوز مي‌كند.
به منظور سرعت بخشيدن به درمان سرطان و ساير بيماري‌ها بيمارستان تحقيقاتي كودكان سنت جود كه «پروژه ژنوم سرطان كودكان» دانشگاه واشنگتن است، بزرگترين انتشار پايگاه داده ژنوم كامل سرطان انساني را گزارش كرد. اين امر با هدف دسترسي سريع جامعه علمي جهاني به اين داده‌ها صورت مي‌گيرد.
كميت اطلاعات منتشر شده بيش از دو برابر حجم تمامي داده‌هاي ژنومي كه در حال حاضر از منابع تركيب شده ژنوم سرطان انساني موجود است، گزارش شده است. اين اطلاعات نه تنها براي محققان سرطان بلكه براي تمام دانشمندان مطالعه‌كننده تمامي بيماري‌ها كارآمد است.
حدود 520 توالي‌ ژنوم منتشر شده مجموعه پيوندي از نمونه‌هاي بافت‌هاي سرطاني و نرمال گرفته شده از 260 بيمار كودك سرطاني عنوان شده‌اند.
انتظار مي‌رود «پروژه ژنوم سرطاني كودكان» بيش از يك هزار و 200 ژنوم را تا پايان سال جاري ميلادي توالي بخشد. هر نمونه موردي در سطح كنترل كيفيت تحت عنوان پوشش برابر 30 (fold coverage) تولي داده مي‌شود و بيشينه دقت را تضمين مي‌كند.
محققان سنت جود هم‌اكنون در حال تحليل توالي ژنومي با هدف تعيين تفاوت‌هاي بين سلول‌هاي سرطاني و نرمال هر كودك است و اين امر به منظور كشف عامل‌هاي بيش از شش نوع مرگبارترين سرطان در كودكان صورت مي‌گيرد. اين تلاش تاكنون موفق به انجام كشف‌هاي كليدي شده كه در ژورنال‌هاي علمي انتشار يافته‌اند.
«جيمز داوينگ» دانشمند مركز سنت جود مي‌گويد: اين تلاش كشف‌هاي فراتر از تصور ما را موجب شده و در نظر داريم اين اطلاعات را در اختيار جامعه علمي گسترده‌اي قرار دهيم تا همگي به طور دسته‌جمعي، گزينه‌هاي درماني را براي اين كودكان كنكاش كنيم. ما اميدواريم با سهيم كردن اين داده‌ها حتي قبل از تحليل خود ما، ديگر محققان از اين منبع غني براي دستيابي به بينش‌هايي در خصوص بسياري از انواع ديگر بيماري‌ها در كودكان و بزرگسالان بهره گيرند.
«پروژه ژنوم سرطان كودكان» در اوايل سال 2010 تاسيس شد و تاكنون بزرگترين تلاش و سرمايه‌گذاري در جهان با هدف درك منشاهاي ژنتيكي سرطان كودكان بوده است. هزينه اين پروژه سه ساله 65 ميليون دلار تخمين زده شده و سنت جود 55 ميليون دلار از اين رقم را تقبل كرده كه 20 ميليون دلار آن توسط Kay Jewellers شريك بلند مدت سنت جود تامين شده است. اين نخستين پروژه خصوصي توالي‌كننده ژنوم انسان است كه داده‌هاي خود را به محض در دسترس قرار گرفتن سهيم خواهد كرد. تا به امروز اين نوع دسترسي آزاد به تلاش‌هايي با بودجه دولتي محدود شده بود و تلاش‌هاي غيردولتي اين داده‌ها را در انحصار خود نگه داشته بودند.
دكتر «ويليام ايي ايوانز» نيز اظهار داشت: انجام اين كار سهيم كردن اطلاعاتي است كه از زمان افتتاح سنت جود در 50 سال قبل جمع‎آوري شده است.
«پروژه ژنوم سرطاني كودكان» يك تلاش بي‌نظير در نوع خود بوده و بنابراين اين اطلاعات داراي پتانسيل لازم براي سرعت بخشيدن به تحقيقات در خصوص بيماري‌هاي مختلف در سراسر جهان است.
 

masood98

عضو جدید
استفاده از شیر " شنگول" و " منگول " برای درمان بیماری‌های خونی
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین یادگاری در نشست خبری بررسی دستاوردهای جهاد دانشگاهی افزود: در شیر حیوانات تراریخته پروتئین‌هایی وجود دارد که برای درمان بیماری‌های خونی می‌توان بهره برد.

وی اظهار داشت: این حیوانات " شنگول و منگول " هستند که دستکاری شده و تولید شده ژنتیکی هستند که در شیرشان پروتینی تولید می‌کنند که می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.
وی عنوان کرد: ما در رشته‌های علوم پزشکی، فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، هنر، علوم مهندسی و ... تحقیقات خوبی انجام داده‌ایم.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: زمینه‌های گیاهان دارویی و ورود جهاد دانشگاهی به این موضوع از دیگر بحث‌های اساسی است.
تحقیق روی گیاهان دارویی بومی
وی اظهار داشت: پژوهشکده گیاهان دارویی ما اکنون در تهران کارهای ارزنده‌ای درباره استحصال گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها انجام داده است.
یادگاری یادآورشد: همچنین با مسئولان استان گلستان صحبت شده که زمینه‌هایی ایجاد شود تا روی گیاهان بومی تاثیرگذار برای درمان بیماری‌ها تحقیق صورت گیرد.
وی برای شرکت در سی و پنجمین گردهمایی معاونان آموزشی واحدهای پژوهشکده‌ها و سازمان و مراکز جهاد دانشگاهی سراسر کشور به گلستان سفر کرده است.
منبع: خبرگزاری مهر

 

masood98

عضو جدید
دانشمندانی از دانشگاه «ژوهانس گوتنبرگ» (JGU) در ماینتز روش جدیدی برای مشاهده پروتئین‌های منفرد ارائه کرده‌اند. دانش دقیق دینامیک پروتئین‌ها برای فهم فرایندهای زیست‌شناختی مرتبط با آنها که در سطح مولکولی رخ می‌دهند، ضروری است.


به گزارش سرویس فناوری ایسنا، تاکنون این اطلاعات بوسیله‌ی برچسب‌گذاری پروتئین‌ها با مواد فلورسانت بدست می‌آمد، ولی متاسفانه این کار پروتئین تحت مطالعه را تغییر می‌دهد و از این رو فرایند زیست‌شناختی که قرار است مشاهده شود را متاثر می‌کند.

دکتر «کارستن سونیخسن» توضیح می‌دهد: روش ما اجازه ردگیری زنده از پروتئین‌های منفرد بدون نیاز به برچسب‌گذاری آنها می‌دهد. ما اکنون در حال بدست آوردن تصاویر کاملا جدید از فرایند‌های مولکولی هستیم و برای مثال قادر به دیدن اینکه چطور اجسام حتی در کوچکترین مقیاس‌ها بطور دائم در حال حرکتند، هستیم. روش ارائه شده توسط این گروه از شیمیدانان به رهبری «کارستن سونیخسن» بر اساس استفاده از نانوذرات طلاست. این نانوذرات در نقش نانوآنتن‌های نورافشانی ظاهر می‌شوند که هنگام مواجهه با پروتئین‌های بدون برچسب منفرد فرکانس خود یا بعبارت دیگر رنگ خود را قدری تغییر می‌دهند. این تغییر رنگ‌های کوچک می‌تواند با استفاده از تکنیک ابداع شده در ماینتز مشاهده شوند.

«سونیخسن» می‌گوید: این از لحاظ تکنیکی یک جهش عظیم روبه جلو است؛ ما به نحوی این فرایند را مدیریت کرده‌ایم که به یک وضوح زمانی بسیار بالا برای مشاهده مولکول‌های منفرد برسیم. به همین خاطر اکنون مشاهده دقیق دینامیک یک مولکول پروتئین با دقت زیر میلی‌ثانیه امکان‌پذیر است.

فرصت آشکارسازی مولکول‌های پروتئین منفرد می‌تواند افق‌های کاملا جدیدی باز کند. بنابراین، در کنار چیزهای دیگر، ردگیری افت و خیزهای چگالی جمعیت مولکولی و مشاهده بلادرنگ فرایند جذب پروتئین عملی شده است.

دکتر «ایرن آمنت» که از اعضای گروه «سونیخس» است، توضیح می‌دهد: ما می‌توانیم نحوه حرکت مولکول‌ها، نحوه توقف آنها در مکان‌های ویژه و نیز نحوه خم شدن آنها را ببینیم؛ این کار یک پنجره به سوی دنیای مولکولی باز می‌کند. این تکنیک جدید می‌تواند نه فقط در شیمی، بلکه در پزشکی و زیست‌شناسی نیز مفید باشد.

این پژوهشگران، جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را تحت عنوان «شناسایی پروتئین برچسب‌گذاری نشده روی نانوذرات پلاسمونیک تکی» در مجله‌ی معتبر «Nano Letters» منتشر کرده‌اند.
 

masood98

عضو جدید



دانشمندان آزمايشگاه ملي لاورنس بركلي، شيوه‌اي ابداع كرده‌اند كه بر اساس آن مي‌توان با استفاده از ويروس‌هاي بي‌خطر كه انرژي مكانيكي را به برق تبديل مي‌كنند، نيرو توليد كرد.

اين دانشمندان با ساخت يك ژنراتور با قابليت توليد جريان كافي براي راه‌اندازي يك نمايشگر كوچك بلور مايع به آزمايش رويكرد خود پرداختند.
اين ژنراتور با فشار انگشت بر روي يك الكترود به اندازه تمبر كه با ويروسهاي مهندسي‌شده خاص پوشش داده شده، كار مي‌كند و در آن ويروسها به تبديل نيروي اين فشار به يك بار الكتريكي مي‌پردازند.
اين ژنراتور اولين دستگاهي است كه با جمع‌آوري خواص فیزوالکتریک از مواد بیولوژیکی به توليد الكتريسيته مي‌پردازد. فيروالكتريك به تجمع يك بار در يك جامد در واكنش به فضاي مكانيكي گفته مي‌شود.
اين دستاورد كه در مجله نيچر نانوتكنولوژي منتشر شده، مي‌تواند به توليد دستگاههاي كوچكي منجر شود كه انرژي الكتريكي را از لرزشهاي كارهاي روزانه مانند بسته‌شدن در يا بالا رفتن از پله‌ها جمع‌آوري مي‌كنند.
اين فناوري همچنين به شيوه آسانتري در ساخت دستگاههاي ريزالكترونيك اشاره دارد چرا كه ويروسها خود را در يك غشاي منظم چيده و ژنراتور را آماده كار مي‌سازد. چيدمان خودكار يكي از هدفهاي مهم در جهان كوچك و دقيق نانوفناوري به شمار مي‌رود.
تاثير فيزوالكتريك در سال 1880 كشف شده و از آن زمان در بلورها، سراميك، استخوان، پروتئين‌ها و دي‌ان‌اي شناسايي شده است. در حال حاضر فندكهاي برقي و برخي میکروسکوپ‌ها از آن استفاده مي‌كنند. اما مواد مورد استفاده در دستگاههاي فيزوالكتريك سمي بوده و كار با آنها بسيار سخت است كه كاربرد گسترده از اين فناوري را محدود مي‌كند.
از اين رو، اين دانشمندان از باكتري‌خوار M13 كه تنها به باكتريها حمله كرده و با انسان مهربان است، استفاده كردند. اين ماده به دليل خاصيت ويروسي آن خود را طي چند ساعت به چندين ميليون تكثير كرده تا هميشه يك منبع پايدار از آن وجود داشته باشد. مهندسي ژنتيك بر روي اين ويروسها آسان بوده و چينش خودكار آنها در غشاهاي منظم كار با آنها را بسيار راحت مي‌كند.
اين دانشمندان اكنون در حال كار بر روي شيوه‌هايي براي ارتقاي سيستم خود هستند. از آنجايي كه ابزارهاي بيوفناوري، توليد در مقياس زياد ويروسهاي اصلاح شده ژنتيكي را ممكن مي‌سازد، مواد فيزوالكتريك مبتني بر ويروس مي‌توانند به ارائه يك راه حل ساده براي دستگاه‌هاي ريز الكترونيكي در آينده بپردازند.
 

masood98

عضو جدید


محققان آمريکايي روشي براي توليد پروتئين ارائه کرده‌اند که با آن مي‌توان درمان سرطان را بهبود داد. در اين روش نانوذراتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که قادرند در مجاورت تومورها پروتئين سنتز کنند.

داروهايي که با استفاده از پروتئين ساخته مي‌شوند، داراي پتانسيل درمان سرطان هستند؛ اما رهاسازي آنها درون بدن بسيار دشوار است زيرا پيش از رسيدن به مقصد شکسته مي‌شوند.
براي رفع اين مشکل يک تيم تحقيقاتي از موسسه فناوري ماساچوست نانوذراتي ساخته‌اند که قادرند پروتئين‌ها را به‌ ميزان لازم سنتز کنند. اين نانوذرات، کارخانه توليد پروتئين هستند که با رسيدن به سلول‌هاي هدف مي‌توان با تابش پرتوهاي فرابنفش آنها را وادار به توليد پروتئين کرد.
اين ذرات مي‌توانند پروتئين را رهاسازي کرده و سلول‌هاي سرطاني را از بين ببرند و در نهايت پروتئين‌هاي بزرگتر نظير آنتي‌بادي‌ها موجب از بين بردن تومورها مي‌شوند.
«آوي شرودر»، محقق پسادکتري درMIT نويسنده مقاله‌اي در اين باره است که در نشريه «NanoLetters» به چاپ رسيده است. «آوي شرودر» مي‌گويد: اين اولين باري است که مي‌توان ترکيبات جديدي را با استفاده از مواد اوليه خنثي درون بدن توليد کرد. ايده اين کار زماني مطرح شد که پژوهشگران تلاش داشتند تا راه جديدي براي حمله به تومورهاي متاستاتيک پيدا کنند. اين تومورها از سلول‌هاي سرطاني اوليه توليد شده و به ديگر قسمت‌هاي بدن مي‌رود. 90 درصد از مرگ و ميرهاي سرطان به اين تومورها مربوط مي‌شود.
اين گروه تصميم گرفتند تا از راهبرد توليد پروتئين در طبيعت الهام بگيرند. سلول‌ها دستورالعمل ساخت پروتئين‌ را در دي‌ان‌اي دارند که اين دستورالعمل به‌ صورت آر‌ان‌اي‌هاي پيام‌بر (mRNA)کپي مي‌شود. mRNA اين دستورالعمل را درون سلول به‌ جايي موسوم به ريبوزوم منتقل مي‌کند که در ريبوزوم‌ها اين پيام‌ها خوانده شده و از روي آنها توالي اسيدهاي آمينه مشخص مي‌شود. اسيدهاي آمينه پس از توليد به يکديگر چسبيده و پروتئين‌ها را مي‌سازد.
«آوي شرودر» مي‌گويد: ما تصميم گرفتيم از ماشيني که در طبيعت اثربخشي آن اثبات شده استفاده کنيم. ريبوزوم‌ها در طبيعت وجود دارند و در طول ميلياردها سال تکامل به ماشين‌هاي قدرتمندي براي توليد پروتئين تبديل شده‌اند.
اين گروه تحقيقاتي نانوذراتي ساخته‌اند که با خودآرايي تغيير شکل مي‌دهند. محلول سازنده اين ساختار حاوي ليپيد به‌ همراه ريبوزوم، آمينواسيد و آنزيم‌هاي مورد نياز براي سنتز پروتئين است. همچنين در اين محلول توالي دي‌ان‌اي براي توليد پروتئين‌هاي مورد نظر است.
دي‌ان‌اي‌ به ماده‌اي موسوم به DMNPE متصل است که در صورت تابش پرتو فرابنش از دي‌ان‌اي جدا مي‌شود. زماني که پرتو به اين سيستم تابيده مي‌شود، دي‌ان‌اي آزاد شده و فرايند توليد پروتئين کليد مي‌خورد.
 

masood98

عضو جدید


یک گروه بین المللی از دانشمندان اعلام کردند که در بزرگترین تحقیقات مغز از نوع خود به کشف ژنی رسیدند که عامل باهوش بودن عده ای نسبت به عده دیگر است.


پل تامسون رئیس این گروه تحقیقاتی با تأکید براینکه ژنهای هر فرد تنها عامل قدرت مغزی نیستند گفت: گونه های این ژن می توانند در میزان هوش نوسان ایجاد کنند.

این گروه از دانشمندان در جستجوی یک توضیح ژنتیکی برای بیماری های مغزی به طور اتفاقی به یک گونه کوچک از ژنها که " HMGA2" نامیده می شود، برخورد کردند. این ژنها در میان افرادی مشاهده شده که از مغز بزرگتری برخوردار بوده و در آزمایشهای هوش بالاتر از سطح استاندارد بوده اند.
تامسون از آن با عنوان ژن هوش یاد کرده و اظهار داشته است که هنوز ژنهایی از این دست هستند که کشف نشده اند.
تغییراتی که در " HMGA2" رخ می دهد یک تغییر در تبدیل چهار حرف یک کد ژنتیکی است. DNA یا دزوکسى ریبونوکلئیک اسید از چهار ماده شیمیایی A (آدنین)، C ( سیتوزین)، T ( تیمین) و G (گوانین) تشکیل شده است.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در این مورد، محققان دریافتند که افرادی که از دوبرابر میزان C برخوردارند و در یک بخش خاص از ژن HMGA2 برخوردارند، مغز بزرگتری داشته و در نتیجه هوش بیشتری دارند.
تامپسون به عنوان عصب شناسی که در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس فعالیت می کند، گفت: این نتایج بسیار عجیب است، شاید نمی توان پذیرفت که چیزی به کوچکی یک تغییر در یک کد ژنتیکی بتواند عامل تفاوت افراد باهوش با دیگران باشد.
این تحقیق به دنبال مطالعه و اسکن مغزی و بررسی نمونه های DNA بیش از 20 هزار نفر در اروپا، آمریکا و استرالیا صورت گرفته است
 

masood98

عضو جدید

[h=2]زبان انسان در بزرگنمایی ۱۵۰۰ برابر/ عکس[/h]

پزشکی - روی سطح زبان ما برآمدگی‌های متعددی وجود دارد که از چهار نوع پاپیلای گوناگون تشکیل شده است. بخش بزرگی از این پاپیلاها، پاپیلای نخی‌شکل نام دارد که تصویرش را در اینجا می‌بینید.


پاپیلای نخی شکل برای حس فیزیکی مواد غذایی استفاده می‌شود و فاقد جوانه چشایی است.
این تنها چشیدن طعم غذاها و خوراکی‌های مورد علاقه‌مان نیست که باعث می‌شود از خوردن آنها لذت ببریم، بلکه پاپیلاهای نخی‌شکل زبان ما هم با تشخیص بافت مواد غذایی به بهبود این تجربه کمک می‌کنند. اغلب برآمدگی‌های روی زبان ما را این نوع از پاپیلاها تشکیل میدهد و می‌تواند به ما در درک حس فیزیکی غذاها کمک کنند. در این تصویر که توسط میکروسکوپ الکترونی پویشی با بزرگنمایی 1500 بار از زبان انسان گرفته شده، این پاپیلاها به صورت غنچه‌های مخروطی‌شکل دیده می‌شوند. آنها می‌توانند با هر فشار کوچکی حتی فشار ناشی از صرف مایعات غلیظ خم شوند و عبور مایع و بافت آن را احساس کنند. جالب است بدانید آنها دائما در حال از دست دادن بافت مرده و رویش سلول‌های تازه هستند و به همین دلیل در این تصویر سطح آنها پوشیده از پولک به نظر می‌رسد.
 

masood98

عضو جدید
تصاویر پسربچه‌ای که بدون چشم به دنیا آمد/ احتمال وجود چشم در زیر پوست
پسری که بدون چشم متولد شده از بازی با چراغ قوه و گرفتن نور آن به سمت صورت خود خوشحال می شود، از این رو پزشکان اعتقاد دارند یک چشم در زیر پوست خود دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مارا وانی جانگ از زمانی که هشت ماهه بود نور چراغ قوه را به سمت چپ صورت خود جایی که می بایست چشم چپ وی قرار بگیرد می گرفت.
اکنون پزشکان در چین کشف کرده اند که این کودک زیر پوست خود یک چشم دارد اما انجام عمل جراحی برای بیرون آوردن چشم وی به شدت حساس است.
ماراوانی جانگ چراغ قوه ای را رو به صورت خود نگاه داشته است
والدین این کودک هنگامی که فرزند خود را پس از تولد بدون چشم یافتند بسیار ناراحت و نگران شدند، صورت کودک به نحوی است که درجایی که قرار است چشمها قرار داشته باشد یک پوست صاف و هموار قرار گرفته است.
پدر و مادر این کودک که هر دو 26 ساله هستند فرزند خود را از یک روستای کوچک به یک بیمارستان در ارومچی در استان شین جیانگ چین منتقل کرده اند تا با اندک امیدی که پزشکان این بیمارستان به آنها داده اند فرزند خود را تحت درمان قرار دهند.
براساس گزارش دیلی میل، پزشکان به آنها گفته اند که علت این که پسر آنها به نور علاقمند است این است که وی در حقیقت دارای یک چشم در طرف چپ صورت خود است اما پوست روی صورت چشم وی را پوشانده است.
پزشکان در چین دریافتند که این کودک دارای چشم چپ بوده اما پوست صورت روی آن را پوشانده است
کارشناسان این بیمارستان اظهار داشتند که این کودک برای انجام عمل جراحی آماده نیست چرا که چشمهای وی بدون عدسی هستند. حتی اگر این جراحی کره چشم چپ وی را مشخص کند وی نمی تواند چیزی ببیند.
پزشکان اظهار داشتند که زمانی که وی 16 ساله شد می توانند عمل نصب چشم مصنوعی را برای وی انجام دهند.
والدین ناامید ماراوانی جانگ به امید یافتن کمک به بیمارستانی در ارومچی مراجعه کردند و پزشکان این بیمارستان در چین به آنها امیدواری دادند که زمانی که فرزند آنها 16 ساله شود می تواند تحت عمل جراحی چشم مصنوعی قرار بگیرد
کودکان به علل مختلفی بدون چشم متولد می شوند
 

masood98

عضو جدید
رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با فارس خبر داد
تولید سانتریفوژ ملی برای تولید محصولات بیوتکنولوژی در کشور
خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به تحریم‌ها، کشورهای غربی از دادن تجهیزاتی مثل سانتریفوژ برای تولید داروهای جدید خودداری می‌کنند به همین علت تولید دستگاه سانتریفوژ و فرمانتور برای تولید محصولات بیوتکنولوژی و ستون تولید واکسن هپاتیت B در دستور کار قرار گرفته است.


مصطفی قانعی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس،افزود: علاوه بر تولید واکسن انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور نیز فعالیت می‌کند و در زمان حاضر تولید دو وسیله پزشکی مهم و مورد نیاز در تولید محصولات بیوتکنولوژی در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: یکی از این تجهیزات دستگاه سانتریفوژ مورد نیاز در تولید داروها و محصولات بیوتکنولوژی( نوترکیب)‌است که با توجه به تحریم ها این دستگاه را به ایران نمی‌دهند اما ما به شدت برای تولید محصولات جدید بیوتکنولوژی به آن نیاز داریم به همین علت تولید دستگاه سانتریفوژ ملی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: دستگاه دیگری که برای تولید محصولات پزشکی بیوتکنولوژی مورد نیاز است، دستگاه فرمانتور است که در این مورد نیز مشکل داریم بنابراین کارگاه تولید این دو وسیله پزشکی مهم در انستیتو پاستور ایران تشکیل شده که البته یک کارگاه ملی است و امیدواریم در آینده به تولید برسد.
وی گفت: در حوزه تولید محصولات بیوتکنولوژی انستیتو پاستور ایران در کشور پیشتاز و جزو تولید کننده‌های مطرح این محصولات است، که تولید واکسن هپاتیت B از جمله این محصولات است که هم اکنون از ابتدا تا انتها این واکسن در این مرکز تولید می‌شود و نیاز کشور را برآورده کرده است به طوری که دیگر نیاز به واردات واکسن هپاتیت نداریم و بلکه زمینه صادرات این محصول نیز فراهم است.
رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: در مورد تولید این واکسن تنها بحثی که وجود دارد این است که مجبوریم ستون خالص سازی واکسن را که یکی از تجهیزات مورد نیاز تولید این واکسن است از کوبا وارد کنیم که موجب می شود تولید واکسن در کشور گران تمام شود.
قانعی گفت: قیمت هر ستون خالص سازی واکسن هپاتیت B حدود 150 میلیون تومان است که فقط برای تولید 600 هزار واکسن کارایی دارد و بعد از آن باید ستون جدید خریداری و عوض شود یعنی حدود دو سوم قیمت هر واکسن فقط قیمت این ستون است.
وی ادامه داد: این وابستگی به کوبا باید قطع شود به همین علت در حال تغییر شیوه تولید واکسن هپاتیت B در انستیتو پاستور هستیم تا با به روز رسانی شیوه تولید واکسن این وابستگی نیز قطع شود و بتوانیم این واکسن را به شیوه جدید و قیمت ارزانتر در کشور تولید کنیم.
 

masood98

عضو جدید
محصولات ارگانيك يا تراريخته؟ كدام يك بهتر است؟

در روان‌شناسي رفتار شناخته‌شده‌اي وجود دارد كه به آن «تخريب يا ترور شخصيت» مي‌گويند و منظور از آن، رفتار يك فرد يا افراد خاصي است كه چون براي دستيابي به هدف‏هاي شخصي يا گروهي خود قادر به استفاده از روش‏هاي صحيح نیستند و نمي‏توانند منافع خود را به شيوه‌‏هاي صحيح، مقبول، پذيرفته شده و مطابق با ميزان‏هاي اخلاقي به دست آورند، سعي مي‏كنند با اعمال قدرت و بر اساس هراس‌افکنی و حذف رواني فرد، به مقصود خود برسند و طي اين فرايند آن شخص يا اشخاص خاص را در نظر سايرين بي‌ارزش معرفي كنند، بدون اينكه نيازي به اثبات خود داشته باشند. متأسفانه آنقدر با مصاديق اين تخريب شخصيت به خصوص در سياست (كه بيش از اندازه با آن آلوده شده‌ايم) روبرو هستيم كه ما را از توضيح بيشتر در اين زمينه بي‌نياز سازد. چندي پيش، دوست عزيزي برايم خبري ارسال کرد با عنوان: «ارگانيك‌باز شويد» (براي مشاهده‌ي متن خبر ، به آدرس http://khabarfarsi.com/ext/2746569 مراجعه فرماييد). در ابتداي اين مقاله آمده بود: «مريضي زياد شده است. حالا گذشته از استرس و آلودگي‌هاي صوتي كه روي سلامت انسان‌ها تاثيرگذار هستند اين روزها خوراكي‌ها هم دردسرساز شده‌اند. ميوه‌ها و سبزي‌هايي كه قبلا قرار بود مغذي باشند و سرشار از ويتامين‌ها و مفيد براي سلامتي ما اين روزها مشكوك شده‌اند. دست خودشان هم نيست. آنقدر كود شيميايي و آفت‌كش به خوردشان داده‌اند و در ژن‌هايشان دستكاري كرده‌اند كه از حالت طبيعي‌شان خارج شده‌اند. ديگر هيچ تضميني نيست سبزي‌هايي كه مي‌خوريم همان خواص سابق را داشته باشند. ...» نويسنده‌ي خبر با زيركي بار مشكلات بهداشتي جامعه را متوجه استفاده از «آفت‌كش‌ها، كودهاي شيميايي و دستكاري‌هاي ژنتيكي» کرده است و از همه مهم‌تر اينكه اين هر سه را به يك چوب رانده است تا چنين نتيجه بگيرد كه استفاده از محصولات ارگانيك (كه مدعی شده است که مخالف استفاده از هر سه مورد فوق است) محصولاتي است سالم، كه نتيجه فوري مصرف آنها دور ماندن از اين مشكلات بهداشتي است. گويي مشكلاتي مثل فقر، نابرابري اجتماعي، آلودگي و كمبود منابع آب و آب سالم، آلاينده‌ها، مواد شيميايي بسيار خطرناك، كمبود غذا، و ... وجود ندارند و يا حداقل در بروز بيماري‌ها تأثير ندارند؛ و يا اينكه اگر آفت‌كش‌ها، كودهاي شيميايي و دستكاري‌هاي ژنتيكي متوقف شوند، مريضي زياد نخواهد شد. گذشته از خلط مبحث فراوني كه در اين گفتار موج مي‌زند، دو نكته را شايسته توضيح ديدم. نخست اينكه محصولات ارگانيك به اين اندازه كه تبليغ مي‌شود هم سالم نيستند؛ و دوم آنكه دستكاري ژنتيكي یا مهندسی ژنتیک و به بيان دقيق‌تر و علمي‌تر، تراريزش محصولات زراعي، آنها را از حالت طبيعي‌شان خارج نمي‌كند. مابقي اين نوشته فقط به اثبات همين دو نكته مي‌پردازد. آيا محصولات ارگانيك كاملاً سالمند؟ در اين مقال در پي آن نيستيم كه بر عليه مصرف محصولات ارگانيك تبليغ کنم، ولي واقعيت آن است كه گزارش‌هاي زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهند كه توليدات ارگانيك برخلاف انچه كه ادعا مي‌شود عاري از خطر و سالم نيستند. به عنوان مثال در ژوئن سال 2011 (خرداد 1390) خبري در مطبوعات سرتاسر اروپا و بعد در همه دنيا و از جمله در مطبوعات داخلي انتشار يافت ( به عنوان نمونه به مقاله‌اي كه اخيراً -23/3/1391- در روزنامه همشهري منتشر شده است به آدرس http://www.hamshahrionline.ir/print-137212.aspx مراجعه فرماييد) مبني بر مرگ و مير مصرف‌كنندگان محصول خيار ارگانيك در كشورهاي مختلف اروپايي و از جمله، آلمان، ايتاليا، اطريش و ... ! بله، تعجب نكنيد! مرگ در اثر مصرف يك محصول ارگانيك! آن هم نه يك نفر، بيش از 40 نفر و در كشورهاي پيشرفته‌ي اروپايي، و نه در كشورهاي فقير آسيا و آفريقا! ولي ماجرا چه بود؟ توليدكنندگان خيار در كشورهاي اروپايي براي توليد خيار ارگانيكي كه در آن از كودهاي شيميايي استفاده نشده باشد، اقدام به مصرف كود انساني (كود به دست آمده از فضولات انساني) کرده بودند (كه مصرف آنها در توليد محصولات ارگانيك بلامانع است). فضولات انساني و دامي به صورت طبيعي سرشار از يك باكتري بيماري‌زا به نام علمي اشريشيا كولاي و به صورت خلاصه، اي. كولاي است. اين باكتري به صورت طبيعي جزء فلور ميكروبي روده بوده و در روده‌ي بزرگ جانوران خونگرم از جمله انسان زندگي مي‌كند. بيشتر تيپ‌هاي اين باكتري، بي‌خطر هستند ولي برخي از تيپ‌هاي آن با آسيب مستقيم و برخي ديگر با تهاجم بافتي مي‌توانند موجب اسهال شوند. اين اسهال غالباً خفيف است ولي گاهي مي‌تواند خوني باشد كه در اين صورت مي‌تواند به مرگ فرد مبتلا بينجامد. اين امكان وجود دارد كه محصولاتي كه با كود به دست‌آمده از اين فضولات پرورش داده شوند (براي پرهيز از مصرف كودهاي شيميايي)، با اين باكتري آلوده شوند. و آنگاه در نتيجه‌ي مصرف اين محصولات شاهد مشكلات بهداشتي خواهيم بود كه قرار بود با مصرف محصولات ارگانيك از آنها به دور باشيم!. با اين كه نظائر اين گزارش‌ها فراوان هستند، همين جا مجدداً توضيح مي‌دهيم كه قصد نداريم كه عدم استفاده از محصولات ارگانيك را تبليغ كنيم و منكر اين هم نيستيم كه مصرف كودهاي شيميايي و آفت‌كش‌ها در توليد محصولات كشاورزي مشكلات زيادي را در دراز مدت به وجود خواهد آورد و به همين دليل معتقديم كه مصرف آنها نيز بايد به شدت تحت كنترل در آيد و معقول شود. گو اينكه اعتقاد داريم كه غذاهاي ارگانيك و محصولات تراريخته نقاط مشترك و مثبت زيادي دارند كه در صورت همكاري با يكديگر و استفاده درست و بهينه از امكانات بالقوه‌ي هر يك، مي‌توانند نقاط ضعف احتمالي خود را پوشش دهند. در واقع قصد آن داريم تا با نشان دادن برخي از نقاط ضعف موجود و خطرات احتمالي مرتبط با مصرف برخي از محصولات ارگانيك، نشان دهيم كه فناوري نوين چگونه مي‌تواند در خدمت توليد محصولاتي ارگانيك‌تر و سالم‌تر باشد. يكي از اهداف كشاورزي مبتني بر محصولات تراريخته، كاهش يا قطع كامل مصرف مواد شيميايي از قبيل آفت‌كش‌ها (از طريق افزايش مقاومت داخلي گياهان در برابر هجوم آفات و امراض) و كودهاي شيميايي است و به جاي آن، توليد، تكثير و استفاده از موجودات يا ريزسازواره‌ها (ميكروب‌ها) يا عوامل طبيعي ديگري است كه ضمن بهبود خواص خاك، قابليت دسترسي گياهان به مواد غذايي موجود در خاك را افزايش دهند، به گونه‌اي كه نياز به استفاده از كودهاي تقويت‌كننده زمين را مرتفع سازند؛ اينها همان اهدافي است كه كشاورزي ارگانيك به دنبال تحقق آنهاست. مي‌بينيم كه كشاورزي ارگانيك و محصولات تراريخته نه تنها رقيب يكديگر نيستند تا به تخريب همديگر بپردازند، بلكه اهداف مشتركي در راستاي توليد غذاي سالم دارند و از اين منظر، تراريزش گياهي نيز گامي به سوي ارگانيك‌تر شدن محصولات است. در واقع با فناوري مهندسي ژنتيك، مي‌توان محصولاتي توليد كرد كه پرورش آنها نيازمند استفاده از مواد شيميايي و حتي كودهاي انساني نيست و بدين گونه، محصولات سالمتري را روانه بازار كرد. آيا محصولات تراريخته «مشكل» دارند؟ به لطف فناوري‌هراسان و تبليغات شديد عده‌اي قليل كه گوش‌هاي خود را گرفته‌اند تا حقيقت را نشنوند ( ... أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ...، قرآن كريم، اعراف-195: ... و يا، آيا گوشي براي شنيدن دارند؟ ...) و بي‌وقفه بر طبل مخالفت با استفاده و مصرف محصولات تراريخته مي‌كوبند، ديگر همگان با محصولات تراريخته آشنا شده‌اند. به زبان ساده، محصولات تراریخته كه با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيك توليد شده‌اند، ژن يا ژن‌هاي محدودي از ساير گونه‌هاي موجود در طبيعت را دريافت كرده‌اند كه بدون تغيير در ساير فعاليت‌هاي طبيعي و يا محتواي غذايي آنها، مزيت‌هايي مانند مقاومت بيشتر در برابر حمله‌ي آفات و بيماري‌ها و حفظ توليد در برابر شرايط نامطلوب محيطي از قبيل خشكسالي‌ها، شوري آب‌ها و خاك‌ها، و نيز سرما و گرما به آنها می‌دهد و يا حتي حاوي مواد مغذي‌تر، ويتامين‌ها و مواد معدني بيشتري بوده و كيفيت محتواي پروتئين و روغن آنها بهتر از محصولات اصلاح‌نشده است. هم‌چنين با قطع كامل يا كاهش شديد مصرف مواد شيميايي مورد استفاده در مزارع، توليدات بيشتر و سالم‌تري داشته باشند. هر آنچه كه در اين راستا به كار گرفته مي‌شود، اعم از مواد مورد نياز و ژن‌هاي مورد استفاده، و يا حتي فرايند تراريزشي كه به خدمت گرفته مي‌شود، از طبيعت گرفته شده است. در حقيقت وجود تنوع درون يك گونه‌ي زراعي (مثل تنوعي كه در انواع مختلف محصولي مثل سيب يا انار از نظر رنگ، اندازه، طعم و شكل وجود دارد) مرهون انتقال ژن‌ها در درون گونه‌ها و يا از گونه‌هاي ديگر است، با اين تفاوت كه وقوع اين فرايند در طبيعت بسيار بطئي و كند است و ميليون‌ها سال به طول انجاميده است تا اينكه امروزه شاهد اين مقدار تنوع در يك گونه‌ي زراعي هستيم. روش‌هاي به‌نژادي گياهي و نيز مهندسي ژنتيك، فقط اين فرايندها را تسريع مي‌كنند و با انجام تغييرات حساب‌شده و تحت كنترل، به توليد انواع جديدي از محصولات مي‌پردازند كه با شرايط توليد جديد، مطابقت و مناسبت بيشتري داشته باشند. در بخش ديگري از به اصطلاح مقاله «ارگانيك‌باز شويد» آمده است: «يادتان مي‌آيد چند سال پيش تصاويري از هندوانه‌هاي مكعبي شكل پخش شد و تعجب و تحسين همه را برانگيخت؟! آن موقع همه بيشتر به وجوه مثبت تغييرات نگاه مي‌كردند. دستكاري‌هاي ژنتيك در ساختار گياهان به اين دليل انجام مي‌شود كه مثلا ژن فلان گياه نسبت به سرما يا در برابر فلان آفت مقاوم‌تر شود كه در نتيجه بتوان ميزان بيشتري از آن محصول را توليد كرد يا در مناطقي از جهان كه با خطر گرسنگي مواجه هستند بتوان شرايط رشد گياه را فراهم كرد. ابتداي كار تصور مي‌شد تنها نتيجه توليد اين محصولات افزايش ميزان محصولات كشاورزي و كيفيت بالاتر آنها خواهد بود اما به گفته «مهندس مهدي‌پور»، دبير انجمن ارگانيك ايران كسي از عواقب «gmo » يا ژن‌هاي تراريخته خبري ندارد؛ يعني معلوم نيست در آينده چه اتفاقي بيفتد. از آنجايي كه اين تغييرات ممكن است به بدن ما هم انتقال پيدا كند، ناگزير تأثيرات‌شان را روي سلامت ما نيز خواهند گذاشت. مثلا ممكن است ما با خوردن اين گياهان كه دچار تحولات ژنتيك شده‌اند نسبت به نوعي آنتي‌بيوتيك مقاوم شويم و موقعي كه بدن ما براي مقاومت در برابر بيماري‌ها به آن آنتي‌بيوتيك نياز دارد، ديگر واكنشي نشان داده نشود. به قول قديمي‌ها «حالا بيا و درستش كن!» و در ادامه‌ي همين مطلب آمده است: «جالب است بدانيد، تغييرات ژنتيك اعمال شده روي گياهان و استفاده از كودهاي شيميايي كه قرار بود ناجي بشريت باشند امروزه نسل بشريت را به نابودي مي‌كشانند.» و يا «فكرش را بكنيد تعداد زنبورهاي عسل در خيلي از كشورهاي دنيا به همين 2 دليل روز به روز كمتر مي‌شوند. ممكن است كم شدن تعداد زنبورهاي عسل آنقدرها هم مهم جلوه نكند و در نگاه اول بگوييد خب حالا عسل نمي‌خوريم، اتفاقي نمي‌افتد كه! اما كار از جايي بيخ پيدا مي‌كند كه با يك واقعيت ساده روبه‌رو شويم. واقعيت اين است كه همين زنبورهاي كوچك وظيفه بسيار بزرگ‌تري را بر عهده دارند؛ وظيفه گرده افشاني در گياهان و ادامه توليدمثل نسل‌هاي گياهي. بدون وجود اين حشره كوچك، بايد فاتحه گرده افشاني و به‌دنبال آن تشكيل ميوه‌ها را خواند. چرا؟ چون انسان‌ها همچنان به استفاده از كودهاي شيميايي اصرار دارند و از عواقب آنها بي‌خبر هستند. چون حتي زنبورها هم فهميده‌اند كه اين دستكاري‌ها عواقب خوبي ندارد.» براي اينكه ميزان اطلاعات جناب نويسنده را نشان دهيم، همين اندازه عرض مي‌كنيم كه توليد هندوانه مكعبي ارتباطي با مهندسي ژنتيك ندارد. براي توليد اين هندوانه‌ها، آنها را به محض تشكيل از گل، درون قالب‌هاي مكعبي قرار مي‌دهند تا در حين رشد، به شكل قالب درآيد. هدف از انجام اين كار، علاوه بر توليد هندوانه‌هاي يك‌شكل و يك‌اندازه، راحتي حمل نقل آنها بوده است. حال كه دريافتيم اطلاعات نويسنده مقاله در خصوص يك موضوع عادي مثل هندوانه‌هاي مكعبي در چه حدي است، ديگر مي‌توان ميزان اطلاع جناب ايشان در خصوص يك موضوع علمي تخصصي پيشرفته را حدس زد. باز هم محض اطلاع جناب ايشان و ساير همفكران محترم ايشان عرض مي‌كنيم كه همفكران باسوادترشان در دنيا فكر نمي‌كنند كه ما با خوردن محصولات تراريخته نسبت به برخي از آنتي‌بيوتيك‌ها مقاوم مي‌شويم، چون اساساً اگر در برابر آنتي‌بيوتيك‌ها مقاوم نباشيم كه نمي‌توانيم از آنها در برابر عفونت‌هاي ميكروبي استفاده كنيم (چيزي مثل حساسيت به پني‌سيلين در بعضي از افراد!). رهبران اروپایی آنها حدس مي‌زنند (ولو با احتمالي بسيار بعيد) كه «ميكروب‌ها» در برابر آنتي‌بيوتيك‌هايي كه ما براي نابودي عفونت‌ها از آنها استفاده مي‌كنيم، مقاوم شوند. و باز هم محض اطلاعشان به استحضار مي‌رسانيم كه «مرجع ايمني غذايي اروپا» (Europian Food Safety Autority, EFSA ؛ به لفظ اروپا عنايت بيشتري داشته باشيد!) در سال 2004 پس از بررسي‌هاي كامل و جامع نظر داده است كه عملاً امكان مقاوم‌شدن ميكروب‌ها در برابر آنتي‌بيوتيك‌ها وجود ندارد. (براي اطلاعات بيشتر در اين خصوص مراجعه فرماييد به: www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/opinion_gmo_05_en1.pdf). فكر مي‌كنم كه «ديگر درست شد!». نكته‌ي ديگري كه معدود مخالفان باقي‌مانده محصولات تراريخته به عمد يا به سهو از كنار آن به آساني عبور مي‌كنند آن است كه اين محصولات، پيش از آنكه براي كشت و زرع به دست كشاورزان سپرده شوند (و به طريق اولي، پيش از آنكه به دست مصرف‌كنندگان برسد)، مورد دقيق‌ترين بررسي‌هاي علمي و فني قرار مي‌گيرند. اين آزمايش‌ها كه انجام آنها گاهي از خود فرايند توليد محصولات تراريخته بيشتر به طول مي‌انجامد، كليه‌ي جنبه‌هاي مرتبط با رهاسازي يك محصول شامل: سلامت، عدم وجود هرگونه سميت براي انسان و دام، عدم وجود حساسيت‌زايي براي انسان، و عدم امكان ايجاد مشكلاتي از قبيل انتقال ژن از موجود تراريخته به سایر گونه‌ها را در بر مي‌گيرد. بنابراين، محصولي كه بتواند از چنين آزمايش‌هاي دقيقي سرافراز بيرون آيد، قطعاً محصولي سالم و قابل مصرف خواهد بود. جالب‌تر اين است كه اين محصولات حتي پس از رهاسازي و قرار گرفتن در بازار نيز مورد پايش مداوم قرار مي‌گيرند. نتيجه‌ي اين همه دقت آن است كه با وجود اينكه سطح زير كشت اين محصولات در سرتاسر جهان در سال 2011 میلادی به بيش از 160 ميليون هكتار رسيده است و تاكنون ميلياردها هكتار از اين محصولات برداشت شده‌اند، تريليون‌ها وعده غذاي توليد شده با اين محصولات در سرتاسر جهان و از جمله در كشور خود ما به دست مصرف‌كنندگان رسيده و مصرف شده است، حتی یک گزارش علمي مبني بر وجود مشكلاتي در حد يك دل‌درد ساده نيز تاكنون وجود نداشته است. اين در حالي است كه الزام و اجباري براي نظارت و آزمايش بر روي ساير توليدات كشاورزي و از جمله توليدات ارگانيك وجود ندارد كه نتيجه‌ي بديهي آن، رويدادهايي از قبيل همانهايي است كه در بالا بدان پرداختيم. در مورد عدم تأثير محصولات تراريخته بر روي زنبورهاي عسل (و به بيان دقيق‌تر و علمي‌تر، بر روي حشرات و جانداران غيرهدف) كه ديگر آنقدر مدرك علمي معتبر و پذيرفته‌شده جهاني وجود دارد كه تكرار اين اتهامات واهي از سوي نويسنده بيشتر به غرض‌ورزي شبيه است تا بي‌اطلاعي. با اين وجود، خوانندگان فهيم را به مجموعه‌ي مطالعاتي ارجاع مي‌دهيم كه دانشمندان مختلف (و داراي ديدگاه‌هاي مختلف اعم از مخالف و موافق استفاده از محصولات تراريخته) از اقصي نقاط جهان در سال‌هاي 2000 و 2001 در پاسخ به كساني انجام دادند كه در آن سال‌ها اين اتهامات واهي را طرح كرده بودند و نتيجه‌ي اين مطالعات را به صورت يك شماره از نشريه بسيار معتبر PNAS در اكتبر سال 2001 به چاپ رساندند (براي مطالعه‌ي بيشت در اين زمينه مراجعه فرماييد به وبگاه نشريه‌ي PNAS به آدرس: http://www.pnas.org/content/98/21.toc و نيز به وبگاه http://www.ars.usda.gov/is/br/btcorn ). نتيجه‌ي مطالعات آنها در يك جمله اين بود كه چنين احتمالي وجود ندارد. در نتيجه، از آنجا كه زنبورهاي عسل هم‌چنان با قدرت به كار خود ادامه مي‌دهند، ديگر مي‌توان دريافت كه «ديگر زنبورهاي عسل هم فهميده‌اند كه محصولات GM یا همان تراریخته خطري براي آنها ندارند!» و اگر ديگران هنوز نفهميده‌اند، لابد مشكل از خودشان است! به فرموده‌ي قرآن كريم: أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَي الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَي الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ (الحج- 46): آيا در زمين گردش نكرده‏اند، تا دل‌هايي داشته باشند كه با آن بينديشند يا گوش‌هايي كه با آن بشنوند؟ در حقيقت، چشم‌ها كور نيست ليكن دل‌هايي كه در سينه‏هاست كور است. محصولات تراريخته‌ي ارگانيك با اينكه تعريف جامع دقيقي از كشاورزي ارگانيك يا غذاهاي ارگانيك وجود ندارد ولي مي‌توان آن را به صورت «فرآورده‌هاي کشاورزي که در توليد و فرآوري آن از کودهاي شيميايي، سموم، هورمون‌ها و دگرگوني‌ها و دستکاري‌هاي ژنتيکي استفاده نشود و همه مراحل تقويت زمين، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌هاي طبيعي (همچون کود زيستي، کمپوست‌ها، حشرات سودمند، ريزسازواره‌هاي کارآ) باشد»، تعريف كرد (از: ويكي‌پديا). بنابراين اگر «توليد محصولات سالم از هر نظر» را هدف غايي غذاهاي ارگانيك بدانيم، آنگاه هرگونه غذايي كه اين خصوصيت را داشته باشد، غذايي ارگانيك خواهد بود. پيشتر توضيح داديم كه يكي از اهداف اصلي توليد محصولات تراريخته، قطع كامل نهاده‌هاي شيميايي از قبيل آفت‌كش‌ها و كودهاي شيميايي است. از اين منظر، محصولات تراريخته نيز محصولاتي ارگانيك خواهند بود. و حتي، بدون وجود مشكلات مرتبط با مصرف كودهاي حاصل از فضولات انساني، بايد محصولات تراريخته را «ارگانيك‌تر» نيز قلمداد كرد. از آنجا كه سلامت غذا را هدف غايي كشاورزي ارگانيك يافتيم، اگر محصولات تراريخته را با تعاريف فعلي از كشاورزي و غذاهاي ارگانيك مغاير بيابيم، اين تعريف و تلقي ما از كشاورزي ارگانيك است كه بايد تغيير داده شود. در واقع، اين تمايل روز به روز قوي‌تر نيز می‌شود. بنابراين جاي اميدواري و شعف زيادي است كه روزي شاهد حضور محصولات تراريخته در سبد محصولات ارگانيك باشيم. باور كنيد كه اين روز دور نيست.

 

masood98

عضو جدید
تشخیص جنین‌ها و ساختارهای جنینی کاذب از جنین‌ها و ساختارهای جنینی منتج از میکروسپور
این عنوان یک مقاله مروری است با همکاری اساتید چندین گروه تحقیقاتی معروف دنیا شامل ایران، اتریش (با بیش از 25 سال سابقه در زمینه کشت میکروسپور)، فرانسه (با بیش از 20 سال سابقه در زمینه کشت بساک)، اسپانیاوترکیه در زمینه کشت بساک و میکروسپور است. این اولین مقاله در دنیا است که با این مضمون در زمینه تشخیص جنین‌ها و ساختارهای جنینی دروغی از جنین‌های منتج از میکروسپور چاپ می‌شود. دکتر مهران عنایتی شریعت پناهی عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی نویسنده مسئول این مقاله است.
گفتنی است تمامی تجربه بیش از دو دهه این چند آزمایشگاه و گروه تحقیقاتی در این مقاله خلاصه شده است و مقاله‌ای بسیار کاربردی برای ژرنال‌ها است تا از پذیرش مقالاتی که جنین‌های دروغی را به جای جنین‌های واقعی حاصله از میکروسپور ارایه می‌کنند، ممانعت شود. ضمنا برای کمپانی‌های اصلاح نباتی که خریدار پروتکل‌های کشت بساک و میکروسپور هستند نیز بسیار حائز اهمیت است. انتظار می‌رود این مقاله در آینده بسیار مورد استناد و ارجاع قرار گیرد

 

masood98

عضو جدید
نخستين گاو تراریخته که قادر به تولید شیر با لاکتوز پایین است در چین متولد شد.
به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دانشگاه علوم زیستی کشاورزی استان مغولستان در چین در روز دهم ژوئن از پرورش نخستین گاو تراریخته حاوی ژن تغييردهنده میزان لاکتوز خبر داد و اعلام کرد این حیوان در سلامت کامل به سر می‌برد. این گاو که لاکس نام دارد، بیست و چهارم ماه آوریل امسال در آزمایشگاه دانشکده کشاورزی استان مغولستان پرورش داده شده است.
پیش بینی می‌شود که این گاو تراریخته بعد از بیست و پنج ماهگی شیر با لاکتوز پایین تولید کرده و قادر به تولید مثل باشد. جو هوانمین، مدیر آزمایشگاه علوم زیستی استان مغولستان می‌گوید شیر عادی حاوی ماده لاکتوز است، در حالیکه میزان لاکتوز در شیر این گاو اصلاح شده نسبتاً اندک و حتی صفر است. آنزیم لاکتاز، لاکتوز را به گالاکتوز و گلوکز تجزیه می‌کند که توسط هر فردی قابل استفاده است. برخی از مردم به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز نمی‌توانند شیر بنوشند چرا که وجود لاکتوز در شیر و کمبود آنزیم لاکتاز در این افراد باعث می‌شود که لاکتوز شیر در روده جذب نشده و تولید مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن می‌کند و باعث ایجاد نفخ و درد شکم شده و در نهایت به ناراحتی معده و سوء هاضمه می‌شود.
بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که حدود سی درصد از مردم آسیا به لاکتوز حساسیت غذایی دارند و از آنجایی که این گاو تراریخته می‌تواند شیر با لاکتوز کم تولید کند، منافع اقتصادی عظیمی به همراه خواهد داشت.
این دستاورد پایه فنی مهمی برای تولید انواع جدیدی از گاوهای شیری کم لاکتوز را فراهم می‌کند.
 

masood98

عضو جدید
محققان انستيتو پاستور پاريس موفق به كشف و شناسايي سلول هاي بنيادي زنده در اجساد انسان بعد از گذشت 17 روز از مرگ شده اند
به گزارش بنیان به نقل از سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ برخي محققان مدعي شده بودند كه سلول هاي بنيادي مي توانند حداكثر پس از دو روز از مرگ در جسد انسان به حيات خود ادامه دهند، اما بيشتر دانشمندان امكان ادامه حيات سلول هاي بنيادي در جسد انسان را به دليل كاهش سطح اكسيژن و مواد غذايي مورد نياز تقريبا غير ممكن اعلام كرده بودند. اما تحقيقات صورت گرفته توسط تيم تحقيقاتي انستيتو پاستور پاريس به سرپرستي «فابريس شريتا» متخصص بافت شناسي و با همكاري دكتر تاجبخش نشان مي دهد، سلول هاي بنيادي مي‌توانند در محيط بدون اكسيژن جسد تا 17 روز زنده بمانند. اجساد مورد بررسي در دماي چهار درجه سانتيگراد براي پوسيدگي و فساد قرار داده شدند و محققان موفق به كشف سلول هاي بنيادي از عضله اسكلتي بدن شدند.
پروفسور «شريتا» خاطر نشان مي كند: ما در يك دوره 17 روزه اجساد را مورد بررسي قرار داديم و اين امكان وجود دارد كه سلول هاي بنيادي بتوانند بيش از اين نيز در جسد انسان عمر كنند. همچنين اين احتمال وجود دارد كه بتوان سلول هاي بنيادي را در اجساد قديمي تر نيز كشف كرد، اما اين مساله به معناي استفاده از اجساد براي درمان بيماران نخواهد بود. محققان پيش از اين با پيوند سلول هاي بنيادي به بدن موش، موفق به احياي مجدد اين سلول ها پس از گذشت 14 روز از مرگ موش شدند.
 

masood98

عضو جدید
دانشمندان دریافته اند گونه ای زیبا و نادر گیاهی دارای طولانی ترین توالی ژنتیکی دنیا است به طوری که ژنوم این گیاه 50 برابر بزرگتر از ژنوم انسانها محاسبه شده است.

دانشمندان با کشف اینکه گیاه "کاملیای پاریسی"، گیاهی بسیار زیبا، حساس، شکننده و کندرو اما گلدار، دارای طولانی ترین ژنوم جهان است بسیار شگفت زده شده اند.

تمامی گونه های گیاهی و جانوری که تا کنون مورد بررسی قرار گرفته و توالی ژنتیکی آنها ارائه شده است از نظر طول ژنوم در برابر این گل زیبا کوتوله هایی بیش نیستند، حتی ژنوم انسان که تصور می شد یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین ژنومهای موجود بر روی سیاره زمین است در برابر ژنوم این گیاه 50 برابر کوچکتر است.

کاملیای پاریسی گیاهی بومی جزیره "هونشوی" ژاپن است اما می توان آنها را در باغچه های خانه های انگلیسی نیز یافت. ژنوم این گیاه از بیش از 150 میلیارد جفت نوکلئوتیدی تشکیل شده است در حالی که ژنوم انسان تنها سه میلیارد جفت نوکلئوتیدی دارد.

به گفته دانشمندان اطلاعات ژنتیکی که درون تنها یکی از سلولهای کاملیای پاریسی نهفته است را می توان در محوطه ای به طول 99 متر بر روی زمین چید در حالی که برای چیدن اطلاعات ژنتیکی یکی از سلولهای انسان در حدود دو متر فضا کافی خواهد بود. این کشف می تواند ابهام این موضوع را که چرا ژنوم انسان تا این اندازه کوتاه است افزایش داده و از سویی دیگر به کشف انواع جدیدی از داروها منجر شود.

تا به حال کوتاهترین ژنومی که در جهان کشف شده به باکتری به نام "کارسولنا رودی" اختصاص داشته است که تنها از 160 هزار جفت نوکلئوتیدی تشکیل شده و کوچکترین ژنوم گیاهی نیز به گیاهی گوشتخوار اختصاص دارد که از 63.4 میلیون جفت نوکلئوتیدی ساخته شده است.

رکورد دار سابق بلندترین ژنوم جهان متعلق به گربه ماهی مرمری بوده است که از 130 میلیارد جفت نوکلئوتیدی ساخته شده و می توان این ژنوم را تا طول 87.7 متر امتداد داد.

بر اساس گزارش تلگراف، به گفته محققان داشتن چنین ژنوم طولانی می تواند توضیحی مناسب برای رشد کند کاملیای پاریسی باشد زیرا این نوع از گیاهان با ژنوم طولانی آسیب پذیرتر بوده و در برابر گرده افشانی حساسیت بیشتری دارند
 

masood98

عضو جدید
دانشمندان مي گويند ويروس سرما خوردگي قادر است گروهوسيعي از ژن هاي مرتبط با دستگاه ايمني را در لايه هاي دروني بيني فعال کند که ميتوان از اين واکنش براي ساختن داروي جديد استفاده کرد.

محققان طي مقاله اي در شماره اخير نشريه مراقبت هاي ويژه و بيماري هاي تنفسي امريکا اعلام کردند اين ويروس همچنين گروهي از ژن ها را از کار مي اندازد.
دکتر ديويد پرود و همکارانش از دانشگاه کالگري در ايالت البرتاي کانادا به خبرگزاري رويترز گفتند بررسي آنان به طور خاص بر روي ژني موسوم به وايپرين viperin انجام گرفته است.
اين ژن در دهه نود قرن گذشته کشف شد و نقش آن در برخي بيماري هاي عفوني همچون سرما خوردگي شناسايي شده بود.
دکتر پرود و همکارانش با همکاري گروهي بين المللي از دانشمندان با بررسي سي و پنج نفر که قبول کرده بودند با ويروس سرما خوردگي آلوده شوند آنان را به وسيله رينو ويروس شانزده به بيماري سرما خوردگي مبتلا کردند.
ساعاتي بعد از عفونت ، محققان برش کوچکي در لايه دروني بيني آنان ايجاد کردند و بيان ژن ها يا فعاليت آن ها را درون سلول هاي لايه دروني بيني داوطلبان مورد بررسي قرار دادند.
هر سلول از بدن ، همه ژن ها را با خود حمل مي کند ولي برخي ژن ها دربرخي سلول ها فعال ترند.

دکتر پرود در مصاحبه تلفني خود با رويترز گفت :‌ تصور مي کنم براي بررسي عفونت سرما خوردگي ، اين بهترين روش باشد و اگر ما بتوانيم دريابيم که دفاع طبيعي بدن چيست در واقع مي توانيم روشي براي درمان سرما خوردگي از طريق تقويت دفاع بدن بيابيم.
دکتر لين جامپ از گروه محققان نيز گفت :‌ اين يافته از آن جهت مهم است که شيوه اي نوين براي درمان سرما خوردگي به دست مي دهد و در واقع با استفاده از تقويت پاسخ طبيعي بدن ، روند التهاب کنترل خواهد شد.
اين نخستين مطالعه اي است که به بررسي کل محتواي ژنتيکي انساني در ارتباط با سرما خوردگي مي پردازد.
نشانه هايي همچون بيني پر احتقان ، سردرد و سرفه و نيز علائمي همچونآبريزش بيني ، عطسه و لرز نيز از نتايج فعاليت اين ژن محسوب مي شوند.
گروهبزرگي از مواد شيميايي دستگاه ايمني که کموکين chemokines ناميده مي شوند (‌ و نامديگرشان نيز قاتلان ويروس ها است ) ظرف چهل و هشت ساعت اول عفونت ، فعال ميشوند .
همچنين گروه ديگري از مولکول هاي دستگاه ايمني در اين روند فعال مي شوند که به آنها اينترفرون interferons گفته مي شود.
وايپرين به طور متوسط در افراد مبتلا به سرما خوردگي ، شش برابر قوي تر از افراد سالم است.
ديگر مواد ضد ويروس که در جريان التهاب ، فعال مي شوند عبارتند از MX1 و MX2 که با مقاومت در برابر ويروس انفلوانزا مرتبط هستند.
دکتر پرود گفت سال ها طول مي کشد تا مطالعه کاملي در اين زمين صورت گيرد و التهابي کوچک قادر است ايمني بزرگي فراهم کند.
بيش از دويست ويروس در بروز سرما خوردگي و علائم آن دخيل هستند که از ميان آن ها مي توان به رينو ويروس ها rhinoviruses اشاره کرد و نيز ويروس هاي سي سيشيال تنفسي از اين دسته ويروس ها محسوب مي شوند.
بسياري از اين ويروس ها با بيماري هاي جدي تري همچون آسم و برونشيت مزمن در ارتباط هستند که اکنون همراه با بيماري آمفي زم در رديف بيماري هاي مزمن انسدادي ريه محسوب مي شود.
در کودکان کم سن و سال ، اگر دچار عفونت هاي مکرر و عود کننده شوند ، احتمال ابتلا به آسم به ده برابر ديگران افزايش مي يابد.
هشتاد و پنج درصد از حملات آسم حاد با ويروس ها مرتبط هستند.
 

masood98

عضو جدید
روتئين های 14-3-3 خانواده ای از ملکولهای موجود در سلولها هستند که در مسيرهای تشخيصی پروتئين کينازی در تمام سلولهای يوکاريوتيک همکاری می کنند. پروتئين های 14-3-3 با عمل کردن بعنوان نقشه های اتصال فسفوسرين/فسفوترئونين در بر همکنش های وابسته به فسفريلاسيون بين پروتئين ها، کنترل پيشرفت چرخه سلولی، آغاز شدن و ادامه يافتن چک پوينت های آسيب DNA، فعال سازی MAPکيناز، جلوگيری از آپوپتوزيس و هماهنگ کردن سيگنالهای درونی و حرکت سيتواسکلتی ايفای نقش می کنند. با توجه به نقش پروتئين های 14-3-3 در بيماريهای انسانی بخصوص سرطان، در اين مقاله در مورد تنظيم ساختار 14-3-3 و اتصال آن به ليگاند بحث خواهيم کرد و آخرين اطلاعات در مورد نقش ايزوتيپ های مختلف 14-3-3، برهمکنش پروتئين های 14-3-3 با Raf، Cdc25 و اعضای متنوع اينتگرين ها و ويژگی هايی از پروتئين 14-3-3 که ممکن است در درمان بيماری های انسانی به عنوان هدف مورد استفاده قرار گيرند را به اطلاع می رسانيم.
پروتئين های 14-3-3 از جمله فراوانترين پروتئين های سلولی هستند که در سال 1967 بعنوان خانواده ای از پروتئين های اسيدی کشف شدند، اما نقش واقعی آنها تا 1995 ناشناخته بود . در اين زمان موسلين و همکارانش که روی فسفريلاسيون Raf و اتصال 14-3-3 مطالعه می کردند و نيز موريسون و همکارانش کشف کردند که پروتئين های 14-3-3 بطور اختصاصی به پپتيدهای حاوی فسفوسرين متصل می شوند، ازينرو پروتئين های 14-3-3 به عنوان بهترين مثال ملکول های اتصال فسفوسرين/ترئونين مطرح شدند. اين نکته که دمين های تشخيصی الگو قادرند به توالی های کوتاه حاوی فسفوتيروزين مثل دمين های SH2 و PT متصل شوند بخوبی درک شده بود اما تصور می شد که فسفريلاسيون پروتئين بدنبال اتصال سوبسترا به دمين های اتصال فسفری الگو برای فرمان دهی وقايعی که منحصرا بوسيله نوع خاصی از پروتئين کيناز واسطه گری می شوند انجام شده است. بر خلاف اين تصور می شد سيگنال دهی سلولی بوسيله سرين و ترئونين کيناز که حدود 92 درصد پروتئين کينازهای انسان را تشکيل می دهند بوسيله ساير مکانيسم ها مثل تغيير شکل فضايی بدليل فسفريلاسيون سوبسترا انجام شود که اين مطالب کاملا مورد تائيد است. بهرحال سلول های يوکاريوت دربردارنده همايش های متنوع دمين اتصالی فسفوسرين/ترئونين با پروتئين های14-3-3 است. اين دمين ها مثل خود پروتئين های 14-3-3 در کنترل تکثير سلولی در پاسخ سلول ها به آسيب DNA و همينطور هماهنگ کردن مکانيسم های ميتوزی نقشی حياتی ایفا می کنند.
اصطلاح 14-3-3 به خانواده ای از پروتئين های ديمری اسيدی که در تمام سلولهای يوکاريوتی تجلی پيدا می کنند اطلاق می شود. اين خانواده پروتئين های بسيار حفاظت شده شامل 7 ايزوتيپ مختلف در سلولهای انسان (β، γ، δ، ε، ζ، η، ι) می شود که نقشی حياتی در تنظيم پديده های سلولی مختلفی ازجمله بقای چک پوينت های چرخه سلولی و تعمير DNA، جلوگيری از آپوپتوزيس ، شروع تمايز، هماهنگی چسبندگی سلولی و حرکت سلولی بر عهده دارد. تمام پروتئين های 14-3-3 به موتيف های پپتيدی حاوی فسفوسرين/ترئونين که مسئول توالی های RSXpSXP يا RXXXpSXP هستند متصل می شوند. بسياری از پروتئين های اتصالی به 14-3-3 حاوی توالی هايی هستند که بشدت با اين موتيف ها جفت می شوند، اگرچه اتصال تعدادی از ليگاندها به 14-3-3 مستقل از فسفر و در حالتی اتفاق می افتد که توالی های آنها به اين موتيف ها شباهتی ندارد. اخيرا پوزلو و همکارانش برای تشخيص بيش از 200 نوع از ليگاندهای اتصالی به 14-3-3 از تکنولوژی کروماتوگرافی ميل ترکيبی و اسپکترومتری جرمی استفاده کرده اند، تمام اين ليگاندها توانائيشان را برای اتصال به 14-3-3 بر اثر دفسفريلاسيون با سرين/ترئونين فسفاتاز PP2A در محيط درشيشه از دست می دهند. برخی از پروتئين ها که به ستون تمايلی 14-3-3 متصل می شوند حاوی توالی هايی هستند که بشدت با موتيف های اتصالی مناسب جفت می شوند، درحاليکه بقيه عليرغم اتصال ويژه فسفری به 14-3-3 تنوع زيادی در توالی حفاظت شده نشان می دهند.
تصور می شود تمام پروتئين های 14-3-3 دارای ساختار سوم مشابهی باشند، ساختارهای ساخته شده از يک α هليکس برای هر منومر 14-3-3 که عملکرد بيولوژيک مشابه ديمر دارد و تا حدودی خم شده و ساختاری U شکل را ايجاد می نمايد. 4تا از اين αهليکس ها مستقيما در شکل گيری ديمر شرکت نموده در حاليکه سايرين ديوارهای کناری و سقف U را می سازند. اتصال 14-3-3 به موتيف های حاوی توالی های فسفوسرين/ترئونين حاوی برهمنکش های مستقيم بين فسفات با ليزين49 و آرژنين56 در هليکس αC و آرژنين 127 و تيروزين128 در هليکس αE است. در ساير ملکول های اسيدی اين زيرواحدها يک پاکت ابتدائی را شکل می دهند که مثالی از توانائی فسفريلاسيون سرين/ترئونين سوبسترا برای فعاليت به عنوان ليگاند اتصالی کنترل کننده تغييرات ملکولی است. وانگ و شاکس تمام توالی های 14-3-3 شناخته شده تا سال 1996 را مقايسه کرده و 5 بلوک حفاظت شده در خانواده 14-3-3ها را کشف کردند. اين مناطق حاوی هليکس های اتصال ليگاندی(αI، αC، αE و αG) می باشند که در منطقه انتهايی هليکس αA، لوپ اتصالی αA/αB و منطقه ابتدايی هليکس αB که قسمت های مهمی از ساختار ديمری را شکل می دهند وجود دارند. 14-3-3ها هرچند توالی حفاظت شده و ساختاری مشابه دارند اما بطور يکسانی به يک ليگاند بخصوص متصل نمی شوند. اگرچه تعداد اندکی از برهمکنش های ويژه ايزوتيپی برای اتصال بخوبی مشخص شده اند اما با توجه به اهميت بسيار زيستی آنها شايسته است تحقيقات بيشتری در اين خصوص انجام شود.
تعدادی از اعضا خانواده 14-3-3 ازجمله β و ζ می توانند به کنترل های پس ترجمه ای با فسفريلاسيون پاسخ دهند. آيتکن و همکارانش و نيز دوبيس و همکارانش معين کردند در سيستم های درشيشه و در مجود زنده پس از فسفرِلاسيون چندين مکان از پروتئين های 14-3-3 بعنوان هدفی برای کينازهای ابتدايی يا ساير کينازها هستند. مدل سازی ساختاری و تحقيقات تجربی مستقيم با استفاده از Raf اين نظريه را مطرح می کند که فسفريلاسيون اين محل ها می تواند توانائی اتصال فسفری 14-3-3 را تغيير دهد. ابسيلوا و همکارانش گزارش نمودند که فسفريلاسيون تيروزين 233 در 14-3-3ζ با کازئين کيناز Ι سبب تغيير کنفورميشنی در C ترمينال و در نتيجه کاهش اتصال ليگاندی وابسته به فسفر و سرکوب فعاليت سروتونين N استيل ترانسفراز 14-3-3 تحريک شده در محيط درشيشه می شود. پاول و همکارانش کشف کردند که در سيستم درشيشه MAPKAP کيناز 2 می تواند با 14-3-3ζ در سرين58 برهمکنش داشته و البته آنرا فسفريله نمايد . بررسی مدل رايانه ای در تحقيقاتی که با استفاده از موتان 14-3-3 S58D انجام شد اثر فسفريلاسيون در توانائی ديمری شدن 14-3-3 را تائيد کرد.
در سری آزمايشات مهمی شان و همکارانش نشان دادند که تنظيم 14-3-3 بواسطه فسفريلاسيون در شکل منومری بيش ازشکل ديمری انجام می شود. علاوه براين آنها اتصال فرم ديمری(شکل وحشی) و منومری(جهش يافته) پروتئين های 14-3-3 به پروتئين های اندوژن فسفريله و غيرفسفريله را در سلول های COS-7 و HEK با استفاده از آنتی بادی برعليه يکی از موتيف های اتصالی فسفری 14-3-3 (RSXpSXP) و عصاره های پروتئين های مارکدار شده [35]-S مطالعه کردند. هرچند بسياری از پروتئين های مارکدارشده [35]-S به شکل مو.تان GST (منومری) 14-3-3 متصل هستند اين برهمکنش مستقل از فسغر است، در حاليکه فقط پروتئين هايی که به GST- 14-3-3 ديمری(شکل وحشی) متصل می شوند بوسيله آنتی بادی ويژه موتيف 14-3-3 شناسايی می شوند. از اين نتايج می توان چنين استنباط نمود که مهار القاشده فسفريلاسيون ديمری شدن 14-3-3 مستقيما زير مجموعه ليگاندهای اتصالی در محيط زنده را تغيير می دهد و بطور غيرمستقيم اتصال ليگاندها به پروتئين های 14-3-3 باقی مانده را با کاهش مقدار ایزوتيپ های مشخص 14-3-3 در مخزن ديمری تحت تاثير قرار می دهد.
مکانيسم ديگر تنظيم کمپلکس ليگاند:14-3-3 تنظيم ترجمه خانواده 14-3-3 است. منطقه پروموتر و قطعات ´5 ترجمه نشده ايزوفرم های متفاوت 14-3-3 متنوع است که مستلزم وجود مکانيسم های تنظيم ترجمه ای متفاوتی است. آيتکن نشان داد که ايزوفرم های 14-3-3 در ويژگی های خود برای همو و هتروديمری شدن متفاوتند. ازينرو هتروديمرهای متفاوت احتمالا به ليگاندهای هدف متفاوتی متصل شده و يا به يک ليگاند هدف مشابه اما با ميل ترکيبی متفاوت متصل می شوند، اين تغييرات در تجلی ايزوفرم های ويژه 14-3-3به احتمال زياد به تغييرات مفصل بلندتری در سيگنال دهی سلولی می انجامد. بعلاوه تجلی سطح بالای يک ايزوفرم احتمالا تجلی ايزوفرم ديگری را متوقف کرده و از ديمر شدن آن با ايزوتيپ کمتر شايع سوم جلوگيری می نمايد، اين پديده را تداخل ايزوتيپی می نامند. برای فهم ارتباطات مجزای هتروديمر ها و نيز تداخل ايزوتيپی در سيگنال دهی وابسته به 14-3-3 مطالعات وسيعتری لازم است.
طبيعت ديمری پروتئين 14-3-3 به آن اجازه اتصال همزمان به بيش از يک مکان روی ليگاند هدف را می دهد. يک مدل برای عمل 14-3-3 شامل اتصال يک باقيمانده نگهبان دروازه غالب است که محل های دومی با ميل ترکيبی کمتر برای 14-3-3 فراهم می آورد. دراين مسير احتمالا ساختار پايدار 14-3-3 بعنوان ملکولی سندانی شکل برای تثبيت شکل فضايی ليگاندهای متصل عمل می کند. اين کنفورميشن های اتصالی 14-3-3 می تواند فعاليت کاتاليتيکی پروتئين متصل به آن (Raf ، استيل سروتونين ترانسفراز، Chk1 و Wee1 ) را افزايش دهد و پروتئين های فسفريله شده (Cdc25c و ****L) را جداکرده و یا ساير وقايع فسفريلاسيون ديگر (BAD) را تسهيل می نمايد. علاوه بر اين اتصال 14-3-3 احتمالا توالی های هدف سلول را پوشانده يا از بين می برد، در نتيجه تغيير در صادرات و واردات هسته يا ساير اندامک ها با تداخل ملکولی بوجود می آيد.
نکته جالب آنست که هرچند پروتئين های 14-3-3 در تمام سلولهای يوکاريوت ازجمله گياهان، مخمر و پروتئوزوآها تجلی می يابند اما يک جد پروکاريوتی مشخص معلوم نيست. عليرغم همولژی زياد توالی ها و ساختار سوم پروتئين های 14-3-3 مسيرهايی که اين پروتئين ها در آن عمل می کنند بطور قابل توجهی متنوع است. از اين نکته می توان نتيجه گرفت که تکامل يوکاريوتيک ترکيبات سيگنال دهی جديد و مسيرهای متنوعی را برای کسب سود از عملکرد 14-3-3 بوجود آورده تنوع تعداد ايزوفرم های 14-3-3 در موجودات عالی تر لزوم وجود تنظيم مناسب برهمکنش ها برای کسب عملکردهای مجزا در شبکه کمپلکس سيگنال دهی را خاطر نشان می سازد. تغيير برخی از اين پيچيدگی ها و ويژگی های ايزوفرم ها در سيگنال دهی 14-3-3 در گزارشات اخير بيماری های انسانی تائيد شده است.

تغييرات تجلی بسياری از پروتئين های 14-3-3 با چندين سرطان انسانی مرتبط است. تنظيم کاهشی 14-3-3δ با تعدادی از سرطانهای اپيتليالی انسان مرتبط است. ورکوتر- ادوارت (Vercoutter-Edouart) و همکارانشان نشاندادند که 14-3-3δ براحتی در ژل دوبعدی رنگ آميزی شده با کماسی از سلولهای اپيتليالی نرمال سينه قابل تشخيص است ، اما در نمونه پروتئين های سرطان سينه که پس از هضم تريپسين بوسيله MALDI-TOF و MS/MS تيمار شده اند قابل تشخيص نيستند. فرگوسن ( Ferguson) و همکارانش نيز از طريق آناليز SAGE معلوم کردند که سطح RNA پيامبر 14-3-3δ در 45 مورد از 48 کارسينومای ابتدائی سينه تا سطوح بسيار پائين کاهش می يابد و بررسی های بيشتر مشخص نمود که در اين سلولها بشدت هيپرمتيلاسيون اتفاق افتاده بطوری که در 75 مورد از 82 کارسينومای سينه مورد بررسی در جزاير CpG مکان ژنی (لوکوس) 14-3-3δ هيپرمتيلاسيون شديد رخ داده و سبب خاموشی ژن مذکور می گردد. علاوه براين ، کشت اين سلولها با 5آزا 2́ داکسی سيتيدين سبب می شود متيلاسيون زايی در ژن انجام شده و سنتز 14-3-3δ mRNA افزايش يابد. آمبريخت (Umbricht) و همکارانش گزارش کردند که در بيماران با سرطان سينه ناحيه پروموتور 14-3-3δ حتی در بافت نرمال احاطه کننده مجاور تومور ( منطقه سرطانی ) هيپرمتيله شده اند. اين اطللاعات در حاليکه هيچکدام از بافت های کنترلی افراد نرمال اين پديده را نشان نداده اند بيانگر آنست که خاموشی ژن 14-3-3δ به احتمال زياد واقعه ای زود در سرطانزايی سينه است .
اخيرا" اورانو (Urano) و همکارانش مکانيسمی ديگر را تشخيص دادند که بواسطه آن سلولهای سرطان سينه سطح پروتئين 14-3-3δ را کاهش می دهند، دراين حالت اين سلولها از طريق تنظيم افزايشی پروتئين Efp ( نوعی ليگاز اوبی کوئيتينی وابسته به انگشت حلقه ای موسوم به E3 ) که 14-3-3δ را بوسيله پروتئوزوم از بين ميبرد عمل می کنند. زمانی که سلولهای MCF7 که با Efp آنتی سنس کشت شده بودند به موش های آتيميک پيوند شوند در مقدار 14-3-3δ افزايش نشانداده و سبب کاهش اندازه تومور می شوند. از آنجايی که موارد مشابه تنظيم کاهشی 14-3-3δ در کارسينومای ريه، نئوپلازی فرج فلسی شکل، کارسينومای مثانه، کارسينومای سلولهای جگر، کارسينوماهای دهانی و کارسينوما های سلول های فلسی شکل سر وگردن ديده می شود نقشی عمومی برای 14-3-3δ بعنوان ژن مهارکننده تومور محتمل بنظر می آيد.
با توجه به داده هايی که از آزمايشات منظم در لابراتوار وگلستين (Vogelstein) بدست آمده اينگونه بنظر می آيد که در سلولهای اپيتليالی 14-3-3δ نقش مهمی را در پديده تقويت چک پوينت G2/M پس از آسيب DNA برعهده دارد. هرم کينگ (Hermeking) و همکارانش اعلام کردند که 14-3-3δ پاسخ اصلی ژن p53 در سلولهای HCT116 است که در معرض عوامل مخرب DNA قرار گرفته اند و نقش حفظ چک پوينت G2/M را برای 14-3-3δ در نظر گرفتند. و اين در حالی بود تصور می شد 14-3-3δ با تجزيه کردن Cdc25C در چک پوينت G2/M دخالت دارد. بهر حال 14-3-3δ نقشی منحصربفرد در اين پديده دارد هرچند که اکنون مشخص گرديده برهمکنشی با Cdc25C ندارد.
چان(Chan) و همکارانش نشان دادند در سلولهای HCT116 همولوگ و نوترکيب که 14-3-3δ هدف قرارگرفته، 14-3-3δ نقشی اساسی در برقراری چک پوينت G2/M پس ازقرار گرفتن در معرض آدرياميسين (adriamycin) ايفا می نمايد. سلولهای ابتدايی 14-3-3δ-/-HCT116 که فاقد توانايی برقراری چک پوينت G2/M می باشند پس از قرار گرفتن در معرض آدرياميسين مرگ سلولی پس از آن را تجربه می نمايند که اين واقعه فاجعه ميتوزی خوانده می شود. چان و همکارانش اعلام کردند که سلولهای 14-3-3δ-/-HCT116 قادر نيستند در سيتو پلاسمی که با آدرياميسين تيمار شده Cdc2/cyclin B1 را تجزيه کرده و اين پديده سبب می شود منجر به افزايش چک پوينت G2/M می شود. بر همکنش بين 14-3-3δ و Cdc2 در چندين بقررسی ديگر نيز گزارش شده است، اما بسياری از سئوالات با توجه به وسعتی که اين برهمکنش وابسته به صدمه DNA ونيز مدوله شدن آن بوسيله سيگنال سلولی دارد باقی مانده است.
بسياری ازمنابع تاکيد می کنند که فعال شدن p53 پس از صدمه DNA مستقيما سطح 14-3-3δ را افزوده و اين افزايش تنظيم شده برای برقراری چک پوينت G2/M ضروری است. بر همکنش بين p53 و 14-3-3 پيچيده است و بنظر می آيد که حداقل تا حدودی وابسته به نوع سلول باشد. بعنوان مثال 14-3-3δ و ساير ايزوتيپ های 14-3-3 احتمالا مستقيما به خود p53 متصل شده که سبب می شود عمل اتصال به DNA و فعاليت p53 بعنوان يک فاکتور رونويسی زياد شود. وترمن(Waterman) و همکارانش گزارش کرده اند که اين برهمکنش ها در سلولهای قرارگرفته در معرض عوامل آسيب رسان به DNA بين محل نامناسبی از بايندينگ سايت 14-3-3 به p53 یعنی (Ser-378) بود و منجر به ديفسفوريلاسيون همزمان Ser-378 برای ساخت بايندينگ سايت 14-3-3 می شد. استارويدی(Stavridi) و همکارانش گزارش کردند که در سلولهای موتان p53 که قادر به اتصال 14-3-3 به Ser-378 نيستند فعاليت رونويسی کمتر از حالت عادی است. علاوه بر اين اين نويسندگان اعلام کردند که در سلولهای غير اپيتليالی در زمان صدمه DNA ايزوفرم های ε ، γ و τ بيش از 14-3-3δ با p53 برهمکنش دارند. در حاليکه اکثر پروتئين های 14-3-3 در بسياری از انواع سلولها بيان می شوند، 14-3-3δ اصولا در سلولهای اپيتليالی بيان می شوند. بعدا يانگ(Yang) و همکارانش توانستند برهمکنش های وابسته به صدمه DNA بين 14-3-3δ و p53 را در سلولهای اپيتليالی ريه انسان کشف کنند. همانطدر که انتظار می رفت برهمکنش بين 14-3-3δ و p53 سبب پايداری p53 و افزايش فعاليت رونويسی آن می شود. بطور کلی سطح عمومی MDM2 (ليگاز E3 اوبی کوئيتينی که بر p53 اثر تنظيمی منفی دارد) زمانی که سطح 14-3-3δ افزايش يابد دچار کاهش می گردد. عليرغم اهميت p53 در بيان 14-3-3δ سلولهای اپيتليالی p53-/- سطح بيان پايه 14-3-3δ را حفظ می نمايند. در اين مورد p63 ( وشايد p73) نيز می توانند به پروموتر سيگما متصل شوند که يادآور وجود اشکال مختلفی از تنظيم می شود. وبر (Weber) و همکارانش نشان دادند که سلولهای p53-/-HCT116 هنوز پروتئين 14-3-3δ را در حد پايه بيان می کنند، و سطح آن احتمالا در پاسخ به قرارگرفتن در معرض آدرياميسين (همانند سلولهای طبيعی HCT116) افزايش می يابد. بر عکس چان و همکارانش اعلام کردند که در سلول های HCT116 با قرار گرفتن در معرض آدرياميسين سطح پروتئين 14-3-3δ در سلول بشدت افزايش می يابد. در سلولهای اپيتليالی در غياب فعاليت تحريکی 14-3-3δ بر فعاليت p53 نيز شاهد فعاليت p53 در کنترل چک پوينت خواهيم بود که نشاندهنده چند مقصدی بودن p53 است. مثلا درحاليکه سلولهای p53-/-HCT116 نمی توانند سطح p21 را بيافزايند سلولهای HCT116 14-3-3δ-/- دارای اين توانايی هستند، و اين بيانگر انست که تنظيم رونويسی p21 توسط p53 کاملا وابسته به حضور 14-3-3δ نيست. دو لورنزی(De Laurenzi) و همکارانش نشان دادند که p63 وp73 می توانند در تنظيم سطح p21 از طريق تنظيم رونويسی نقش داشته باشند، اما بهرحال نقش دقيق آنها در وقايع صدمه DNA هنوز نا مشخص باقی مانده است. از آنجايی که تحقيقات بونز(Bunz) و همکارانش و چان و همکارانش نشان داد که سلولهای p53-/- ، سلولهای 14-3-3δ-/- و سلولهای p21-/- همگی قادرند چک پوينت G2/M را آغاز کنند(البته قادر به حفظ آن نيستند) لذا بنظر می رسد 14-3-3δ و p21 در مسيرهای موازی ای که برای بقای توقفG2/M عمل می کنند، هردو p53 را مورد هدف قرار می دهند.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
دستاوردهای علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

اين پژوهشكده در مدت زمان كوتاه فعاليت خود در راستاي انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي، نتايج و موفقيت‌هاي قابل توجهي در زمينه حفظ محيط زيست و كاهش مصرف آلاينده‌هاي محيطي به دست آورده است، كه در زير به برخي از آن‌ها اشاره شده است:



توليد اولين و تنها برنج تراريخته پايدار ايراني (طارم مولايي تراريخته) در جهان

ساقه‌خوارها و برگ‌خوارها از آفات اصلي برنج در بسياري از كشورها مي‌باشند، كه براي كنترل آنها سالانه مبالغ هنگفتي صرف خريد سموم شيميايي مي‌شود. ضمن اينكه در اثر كاربرد بي‌رويه سموم شيميايي بعضي از گونه‌هاي اين آفات به سموم شيميايي مقاوم شده‌اند. نكته قابل توجه ديگر زيان بار بودن كاربرد سموم شيميايي براي محيط زيست، به خصوص سلامت انسان و موجودات مفيد موجود در طبيعت مي‌باشد. با توجه به موارد ذكر شده، در جهت كاهش مخاطرات زيست محيطي و كاهش هزينه‌هاي توليد برنج در كشور، براي اولين بار در جهان محققان اين پژوهشكده ژن cry1Ab را از باكتري Bacillus thuringiensis (Bt) جدا نموده و با استفاده از روش بمباران ژني به ارقام زراعي برنج طارم مولايي و خزر منتقل كردند. لازم به ذكر است كه اين ژن،كد كننده پروتئيني مي‌باشد كه فقط بر روي يك سري خاص از آفات سميت داشته و براي انسان، ساير پستانداران و حتي حشرات ديگر هيچگونه اثر سوئي ندارد. ضمن اينكه براي توليد اين سم در گياه از سيستمي استفاده شده است كه باعث مي‌شود سم مورد نظر فقط در قسمت‌هاي سبز گياه توليد شود و در قسمت دانه كه مورد مصرف انسان مي‌باشد, توليد نمي‌شود.

بذور گياهان تراريخته نسبت به تغذيه توسط لاروهاي مهم‌ترين آفات زراعت برنج در ايران يعني كرم ساقه‌خوار نواري برنج، كرم ساقه‌خوار زرد برنج، كرم سبز برگ‌خوار برنج و كرم برگ‌خوار برنج، داراي ايمني كامل هستند و تمام لاروهاي مذكور كه بر روي اين گياهان قرار گرفتند در مدت كمتر از 3 روز و قبل از ايجاد هر نوع خسارتي مرده و از بين رفتند و نيازي به سمپاشي نبوده است. در كنار اين موارد كليه آزمايشات ايمني زيستي بر روي اين رقم انجام شده است. نتايج اين آزمايشات نشان دادكه كليه خصوصيات آن شبيه ارقام طبيعي برنج بوده و تنها خصوصيت توليد سم در بافتهاي سبز، آن را از ديگر ارقام متمايز مي‌كند. در حال حاضر اين رقم با ارزش، آماده كشت در سطح وسيع در مزارع مي‌باشد، كه با رفع موانع و مشكلات قانوني كشت گياهان تراريخته در دسترس كشاورزان قرار خواهد گرفت. به اين ترتيب اكنون محصولي در اختيار كشاورزان كشورمان قرار گرفته است كه علاوه بر برتري علمي مطلق و منحصر بفرد بودن در سراسر جهان، بي‌نياز از مصرف سموم بوده و ضمن حفظ محيط زيست و افزايش گونه‌هاي مفيد جانوري در محيط، موجب كاهش هزينه‌هاي توليد و عرضه محصولي عاري از بقاياي سموم نيز مي‌شود.
 

masood98

عضو جدید
سومین همایش بیوتکنولوژی کشاورزی ایران سیزدهم تا پانزدهم شهریور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.
به گزارش واحد مرکز خبر- مشهد، مسئول دبیرخانه سومین همایش بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: "ارائه آخرین دستآوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید ملی و تجهیزات مرتبط با بیوتکنولوژی از محورهای اصلی این همایش است." خانم حسینی با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی و بسیج اساتید کشور به عنوان برگزارکنندگان اصلی این همایش هستند افزود: "تا کنون 600 نفر به این همایش دعوت شده‌اند که انجمن ژنتیک ایران نیز از جمله دعوت شدگان است."
او گفت: "مهندسی ژنتیک وتکنولوژی تولید محصولات نوترکیب گیاهی و دامی، بیوانفورماتیک واشتراک اطلاعات درعرصه فنآوری زیستی، بیوتکنولوژی درصنایع غذایی و دارویی، تکنولوژی سلول‌های بنیادی، نشانگرهای مولکولی و تنوع زیستی، بیوتکنولوژی محیط زیست، علوم پایه در بیوتکنولوژی کشاورزی ، ایمنی زیستی، فرصت‌ها و مخاطرات احتمالی فناوری زیستی، اخلاق زیستی ومسائل معنوی بیوتکنولوژی وجنبه اقتصادی بیوتکنولوژی ازدیگرمحورهای این همایش است."
مسئول دبیرخانه سومین همایش بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: "تبادل‌نظر و نشردانش بین متخصصان درحوزه‌های مختلف کشاورزی و ترویج و نشر علوم ، فنآوری بیوتکنولوژی برای افزایش تولید ملی در بین پژوهشگران، اندیشمندان و صاحبنظران کشور و شناسایی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و قطب‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های مدنظر از جمله اهداف این همایش محسوب می‌شوند. سخنرانی علمی استادان برجسته، ارائه مقالات به صورت شفاهی و پوستر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه بیوتکنولوژی، برگزاری نمایشگاه دستآوردهای بیوتکنولوژی،‌ چاپ مقالات برگزیده درمجلات علمی پژوهشی معتبر کشورو برگزاری جلسات هم‌اندیشی از فعالیت‌های علمی این همایش است."
پانزدهم تیر ماه آخرین مهلت ارسال مقاله و بیست و پنجم تیر ماه زمان اعلام نتایج داوری است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتیhttp://3rdagrobiotech.um.ac.ir مراجعه کنند

 

masood98

عضو جدید
پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که تصور می شود خواص سلامت بخشی برای ارگانیسم میزبان داشته باشند. بر طبق تعریف رایج و مورد قبول FAO/WHO: "پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که وقتی به مقدار کافی به بدن برسند، دارای خواص سلامت بخشی برای میزبان خود هستند". باکتری های اسید لاکتیک (LAB) و بیفیدوباکتریوم ها رایج ترین میکروارگانیسم هایی هستند که تاکنون بعنوان پروبیوتیک مورد استفاده قرار گرفته اند؛ البته بعضی از مخمر ها و باسیلوس ها نیز ممکن است مفید باشند. پروبیوتیک ها معمولا با افزودن کشت های زنده و فعال در غذاهای تخمیری استفاده می شوند که از آن جمله می توان به ماست، ماست سویا یا مکمل های غذایی رژیمی اشاره کرد.
از نظر واژه شناسی، به نظر می رسد که اصطلاح "پروبیوتیک" ترکیبی از پیشوند لاتین "pro" (به معنای "برای") و صفت یونانی "βιωτικός" یا "biotic" باشد. واژه دوم، از اسم یونانی "βίος" یا "bios" (به معنای "زندگی") مشتق شده است.
در اوایل قرن بیستم تصور می شد که پروبیوتیک ها بوسیله بهبود توازن میکروبی روده و در نتیجه، جلوگیری از رشد و/یا فعالیت باکتری های مولد سم و/یا بیماریزا اثر سلامت بخش خود را بر میزبان اعمال می کنند. امروزه اثرات سلامت بخش خاصی از پروبیوتیک ها بررسی و ثبت شده است که از آن جمله می توان به تسکین بیماری های التهابی روده ای مزمن، پیشگیری و درمان اسهال ناشی از باکتری های پاتوژن، عفونت های ادراری و بیماری های آلرژیک اشاره کرد.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که تصور می شود خواص سلامت بخشی برای ارگانیسم میزبان داشته باشند. بر طبق تعریف رایج و مورد قبول FAO/WHO: "پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که وقتی به مقدار کافی به بدن برسند، دارای خواص سلامت بخشی برای میزبان خود هستند". باکتری های اسید لاکتیک (LAB) و بیفیدوباکتریوم ها رایج ترین میکروارگانیسم هایی هستند که تاکنون بعنوان پروبیوتیک مورد استفاده قرار گرفته اند؛ البته بعضی از مخمر ها و باسیلوس ها نیز ممکن است مفید باشند. پروبیوتیک ها معمولا با افزودن کشت های زنده و فعال در غذاهای تخمیری استفاده می شوند که از آن جمله می توان به ماست، ماست سویا یا مکمل های غذایی رژیمی اشاره کرد.

از نظر واژه شناسی، به نظر می رسد که اصطلاح "پروبیوتیک" ترکیبی از پیشوند لاتین "pro" (به معنای "برای") و صفت یونانی "βιωτικός" یا "biotic" باشد. واژه دوم، از اسم یونانی "βίος" یا "bios" (به معنای "زندگی") مشتق شده است.
در اوایل قرن بیستم تصور می شد که پروبیوتیک ها بوسیله بهبود توازن میکروبی روده و در نتیجه، جلوگیری از رشد و/یا فعالیت باکتری های مولد سم و/یا بیماریزا اثر سلامت بخش خود را بر میزبان اعمال می کنند. امروزه اثرات سلامت بخش خاصی از پروبیوتیک ها بررسی و ثبت شده است که از آن جمله می توان به تسکین بیماری های التهابی روده ای مزمن، پیشگیری و درمان اسهال ناشی از باکتری های پاتوژن، عفونت های ادراری و بیماری های آلرژیک اشاره کرد.
اسید های آلی تولید شده
می توانند به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده سلولهای روده قرار گیرند. تولید ویتامین ها بخصوص ویتامینk وB از دیگر خصوصیات قابل توجه آنهاست. لاکتوباسیلوس ها و وبیفیدوباکترها در محصولی مانند ماست می توانند قابلیت هضم پروتیین و میزان دسترسی بیولوژیکی کلسیم،آهن،مس،فسفر،روی و منگنز را افزایش دهند.از سوی دیگر،گزارش شده است پروبیوتیک ها می توانند میزان کلسترول سرم خون را کاهش دهند. جلوگیری از التهاب معدی، روده ای حاد و انواع اسهال از دیگر فواید مصرف پروبیوتیک هاست. ثابت شده محصولات تخمیری شیر و باکتری های اسید لاکتیک موجود در آن بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند و مقاومت بدن را در مقابل عفونت،سرطان و حساسیت افزایش می دهند. پروبیوتیک ها می توانند عوارض سوء هضم لاکتوز را که یکی از مهمترین عوامل محدود کننده مصرف شیر است، کاهش دهند. میزان آنزیم تجزیه کننده لاکتوز(قند شیر) در روده برخی افراد ناکافی است به همین علت نمی توانند لاکتوز را هضم و جذب کنند. این موضوع باعث می شود در این افراد پس از مصرف شیر،نفخ،گرفتگی عضلات شکم و اسهال بوجود آید.باکتری های پروبیوتیکی می توانند با
تجزیه لاکتوز و تولید آنزیم تجزیه کننده آن، از بروز این عوارض جلوگیری کنند.در حال حاضر فرآورده های پروبیوتیکی مختلفی در جهان تولید و عرضه می شوند. انواع نوشیدنیهای پروبیوتیک شیر،انواع پنیر،دوغ،ماست نوشیدنی ،ماست سفت یا همزده،بستنی ،خامه ترش،شیر بدون چربی و نوشیدنی های به دست آمده از دوغ کره از جمله این محصولات هستند.ماست های پروبیوتیک علاوه بر تامین باکتری های زنده،مواد مغذی با ارزشی هم چون کلسیم و پپتیدهای بیولوژیک در اختیار بدن قرار می دهند. کلیه فرآورده های لبنی پروبیوتیک از جمله ماست پروبیوتیک را بایستی تا هنگام مصرف،سرد (کمتر از 5 درجه سانتیگراد)نگه داشت تا هم میزان زنده ماندن باکتری
های مفید و هم اثرات پایدار این فرآورده ها را تضمین نمود.​
اثرات سودمند پروبیوتیک بر سلامتی​
1 )تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن​
2 )ساخت برخی ویتامین ها k )وB ) و اسیدهای آمینه​
3)کاهش کلسترول خون​
4)بهبود عملکرد دستگاه گوارشی​
5)جلوگیری و کاهش عفونت های روده ای​
6 )کاهش شیوع و تداوم اسهال​
7 )اثر مثبت بر میکروفلور روده و مجاری ادراری​
8)بهبود هضم لاکتوز در روده

 

masood98

عضو جدید
سالمترین منوی غذایی که محققان پیشنهاد می کنند
محققان صنایع غذایی با بررسی دقیق 4 هزار ادعای سلامت و بهداشت توسط تولید کنندگان مواد غذایی، منویی از سالم‌ترین غذاهایی که می‌توانیم مصرف کنیم را ارائه کردند آنها ادعا می کنند این منوی غذایی نشان داده است که غذای سالم الزاما خسته کننده نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان صنایع غذایی پس از بررسی 4 هزار ادعای سلامت و بهداشت درباره مواد غذایی اظهار داشتند که تنها 222 مورد از این فهرست طولانی دارای ارزشهای علمی بوده اند در نتیجه آنها فهرستی تهیه کردند که از آن به عنوان فهرست سالمترین غذاها یاد می شود.
این فهرست دربرگیرنده ابرغذاهایی است که می تواند نه تنها به عنوان غذای اصلی مصرف شود بلکه میان وعده هایی را با مزیت ارتقای سلامتی در خود جای داده است.
اگر شما جزء آن دسته افرادی هستند که تصور می کنند خوردن غذای سالم خسته کننده است، باید درباره رویه غذا خوردن خود تجدید نظر کنید.
محققان متعهد شده اند که فهرست آنها از سالم ترین غذاها، اشتها برانگیز و خوشمزه باشد. تهیه فهرست سالم ترین غذاها برعهده دانشمندان مرکز تحقیقات غذایی لیدرهد بوده است.
اجزاء سالم غذاها چون روغنهای امگا 3 ماهی ها که برای کلسترل مناسب است در نانهای چند غله حاوی فیبر بالا یافت می شود و می تواند عملکرد مغز را ارتقا داده و به رشد جدید در رحم مادر کمک کند
این فهرست با غذاهای دریایی آغاز می شود برای مثال غذایی با عنوان " ترین سالمون" که دربرگیرنده امگا 3 و دوکوساهگزانوییک اسید است که برای سرخرگها، قلب و مغز مفید است.
اسیدهای امگا 3 برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری هستند اما در بدن ساخته نمی‌شوند.
سه نوع عمده اسید چرب امگا 3 شامل نوع (ALA) که در برخی سبزیجات و گردو وجود دارد و دونوع (EPA) و (DHA) که در برخی ماهی‌ها همچون سالمون وجود دارد، می شود.
در کنار این غذا سالاد مخلوط با سسی از روغن زیتون بکر قرار داده شده که برای حفظ سطوح عادی کلسترول خون موثر است.
مصرف روغن به عنوان یکی از اجزای این منو، برای حفظ سطوح عادی کلسترول خون موثر است
نوعی خوراک مرغ همراه با عدس و سبزیجات مخلوط نیز می تواند در کنار غذای اصلی قرار بگیرد.
پروتئین این غذاها می تواند نقش مهمی در رشد ماهیچه ها داشته باشند درحالی که ویتامین B5 موجود در عدس می تواند به کاهش خستگی کمک کرده و عمکرد مغز را بهبود بخشد.
گردو بخشی از فهرست سالمترین غذاها را تشکیل می دهد
همچنین دسری بر پایه ماست که روی آن گردو و سس کاراملی بدون شکر قرار می گیرد که برای هضم غذا، کنترل گلوکز خون و سلامتی دندانها موثر است، در فهرست پیشنهادی آورده شده است.
این دسر می تواند به حفظ کلسترول طبیعی خون کمک کند و لاکتوز آن نیز برای روده و معده مفید است.
قرار گرفتن گردو روی دسر به عنوان یک ابر غذا به این دلیل است که مصرف روزانه 30 گرم از آن در بهبود قابلیت ارتجاعی رگهای خونی موثر است.
نوشیدنی که دانشمندان در این منو غذایی قرار داده اند دربرگیرنده ریزمغذیهایی چون بیوتین، کلسیم، روی، کرم، مس، آهن، پتاسیم، سلنیوم و منیزیوم است.
برای مثال بیوتین در این نوشیدنی می تواند به متابولیسم بدن، سیستم عصبی، پوست و مو کمک کند، درحالی که کلیسیم آن برای کارکرد ماهیچه ها و استخوانها موثر است.
توصیه های دیگر دانشمندان دربرگیرنده یک معجون برای افرادی است که با هدف کم کردن وزن رژیم می گیرند، این معجون ترکیبی از میوه های خانواده توتها است که می تواند جایگزین یک وعده غذایی شود. گلوکومانان (Glucomannan) این معجون می تواند به کاهش وزن کسی که براساس رژیم کنترل کالریها غذا می خورد کمک کند.
برای روزها و شبهای سرد نوشیدنی شکلات داغ که دربرگیرنده ملاتونین است پیشنهاد شده تا شب خواب راحتی فراهم کند.
کارشناسان همچنین پیشنهاد استفاده از قرصهای کربن فعال شده را مطرح کرده اند که می تواند به کاهش نفخ پس از غذا خوردن کمک کند.
دکتر پل بریمان رئیس اجرایی مرکز تحقیقات غذایی لیدرهد اظهار داشت: این منوی غذایی نشان داده است که غذای سالم الزاما خسته کننده نیست. ما ذائقه هزاران مصرف کننده را طی یک سال بررسی کردیم و این بررسیها نشان می دهد که مهم نیست غذایی که مصرف می کنند چه باشد مهم مزه آن است.
 

masood98

عضو جدید
راه اندازی تکنیک تعیین ترکیب بازی دزوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) یا درصد مولی سیتوزین-گوانین ژنوم (G+C) در پروکاریوت‌ها به همت محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند تکنیک تعیین ترکیب بازی دزوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) یا درصد مولی سیتوزین-گوانین ژنوم (G+C) در پروکاریوت‌ها را راه اندازی کنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایرژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز، در خصوص این خبر گفت: "محتوای سیتوزین-گوانین یک نشانگر استاندارد ژنوتیپی است و در شناسایی پلی فازیک پروکاریوت‌ها اعم از باکتری‌ها و آرکی‌ها به عنوان تکنیک ضروری برای توصیف یک تاکسون جدید به شمار می‌آید. تعیین محتوای سیتوزین–گوانین با استفاده از کروماتوگرافی ستونی مایع با کارایی بالا (HPLC) در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی راه‌اندازی شده است."
شاهزاده فاضلی خاطر نشان کرد: "این روش کلاسیک تعیین ژنوتیپ، در تقسیمات فیلوژنتیک میکروارگانیسم‌ها نقش عمده‌ای دارد به طوریکه باکتری‌های گرم مثبت با تکیه بر این صفت مهم به دو گروه عمده باکتری‌های با درصد G+C بالا یا اکتینوباکتری‌ها و باکتری‌های با درصد G+C پایین یا فرمی کیوتس‌ها تقسیم می‌شوند. به طور کلی این تکنیک جهت تمایز پروکاریوت‌ها در سطح جنس و گونه کاربرد دارد و راه‌اندازی این تکنیک به عنوان یک دستاورد مهم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نقش چشمگیری را در تکمیل چرخه تکنیک‌های شناسایی میکروارگانیسم‌ها ایفا خواهد کرد."
وی افزود: "اهمیت راه‌اندازی این تکنیک در کشور از دیدگاه قطع وابستگی به موسسات و مراکز بین‌المللی دو چندان می‌شود زیرا تا قبل از این محققان و دانشمندان سیستماتیک میکروبی ایران مجبور بودند با پرداخت حداقل 300 یورو به ازای هر تست نسبت به انجام این تکنیک در خارج از کشور اقدام کنند که این امر جدای از خروج مقادیر زیادی ارز، خروج ناخواسته ذخایر ژنتیکی کشور را نیز به همراه داشته است. شایان ذکر است که این تکنیک هم اکنون در کشورهایی چون آمریکا، آلمان، بلژیک، ژاپن، چین، کره جنوبی جزء خدمات اصلی شناسایی ارائه می‌شود و ارائه آن از سوی ایران به عنوان اولین کشور در منطقه خاورمیانه نشان از توانمندی بالای محققان کشور و قطع وابستگی‌ها دارد."

 

masood98

عضو جدید
نیچر منتشر کرد: محصولات تراریخته، دوستدار محیط زیست
طبق پژوهش‌های انجام شدهتوسط دانشمندان چینی که مقاله آن‌ها در شماره 13 ژوئن سال جاری در مجله علمی نیچر منتشر شده است طی 16 سال گذشته سطح زیر کشت وسیع پنبه تراریخته‌ مقاوم به آفت ]حاوی پروتئین‌های آفت‌کش باکتری باسیلوس تورینجنسیس (BT)[ سبب از بین رفتن آفت‌های مهم دیگر در مزارع مجاور از طریق افزایش جمعیت حشرات شکارگر (پرداتور) که در مبارزه بیولوژیک آفات اهمیت دارند شده‌اند.

گفتنی است این شکارگرها تا قبل از استفاده از گیاهان تراریخته به علت استفاده از آفت‌کش‌ها همراه با آفت هدف از بین می‌رفتند زیرا طیف وسیعی از آفت‌کش‌ها بسیاری از بندپایان را از بین می‌برند و این شکارگرها هم مستثنی نبوده‌اند اما در طی سال‌های کشت محصولات تراریخته به علت عدم نیاز به استفاده از آفت‌کش‌ها جمعیت این حشرات مفید افزایش یافته است.
به گفته پروفسور ساندرس رئیس مرکز جان اینز در انگلستان "نتایج این تحقیق برای مردم خبر خوبی است چرا که به وسیله زیست فناوری می‌توان کشاورزی پایدار را با هدف رفع نیازهای بشر و افزایش عملکرد و کیفیت غذایی مدیریت کرد و هم زمان هم ملاحظات زیست محیطی از جمله تنوع زیستی را تامین کرد ".
وی افزود: "این تحقیق نشان دهنده آن است که محصولات تراریخته دوستدار محیط زیست هستند".
پروفسور جان پیکت عضو مؤسسه تحقیقات کشاورزی روسامستد در هارپندن انگلستان می‌گوید: "این امر نوید معرفی نسل جدیدی از محصولات تراریخته برای مدیریت حشرات مفید از جمله شکارگرها و زنبورهای پارازیتوئید را می‌دهد و مبنایی برای تحقیقات ما در مورد تولید گندم تراریخته‌ حاوی ژن‌های تولید کننده فرومون‌های هشدار دهنده شته تلقی می‌شود".
اما با وجود ارائه روزافزون چنین مدارک وشواهدی در مورد فواید محصولات تراریخته و رد ملاحظات هراس‌افکنانه مطرح شده از سوی دانایی ستیزان و فناوری هراسان، کشور ما همچنان اندر خم کوچه چه کنم بر سر راه تولید محصولات تراریخته است و برخی همچنان سنگ جلوی پای تولید تجاری آن‌ها می‌اندازند. به این ترتیب با افزایش جمعیت و اهمیت دسترسی به منابع غذایی چه کسی پاسخگوی نسل‌های آینده کشورمان خواهد بود؟!
همان‌طور که در گذشته هم اعلام شده است مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران آماده دریافت و انتشار نظرات مسئولان محترم در مورد مسائل مطرح شده است تا دیدگاهی صحیح در مورد مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری که از علوم مهم و روز دنیا هستند در اختیار خوانندگان عزیز قرار داده شود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.
http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature11153.html
http://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5gcA66NrHIdN6BlEnQm4_7QBFKanQ?docId=N0265991339600645759A

 

masood98

عضو جدید
کنترل مالاریا توسط پشه‌های تراریخته
بر اساس گزارشی که چهارشنبه سیزدهم ژوئن توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ارواین منتشر شد، دانشمندان این دانشگاه موفق به پرورش پشه‌هایی شده‌اند که قادر به انتقال انگل مالاریا به انسان‌ها نیستند. این دستاوردی مهم در کمک به کنترل یکی از حساس‌ترین مشکلات بهداشت عمومی جهان است.
آنتونی جیمز و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا و موسسه پاستور پاریس موفق به تولید نمونه‌ای از پشه آنوفل به نام Stephensi که عامل اصلی مالاریا در هند و خاورمیانه است، شده‌اند که مانع پیشرفت انگل مالاریا می‌شود. این پشه‌ها قادر به انتقال بیماری توسط نیش نیستند.
آنتونی جیمز پروفسور برجسته دانشگاه کالیفرنیا در زمینه میکروبیولوژی، ژنتیک مولکولی، بیولوژی مولکولی و بیوشیمی گفت: " این اولین نمونه از پشه تراریخته ناقل مالاریا است که به صورت بالقوه قادر به زندگی در جمعیت‌های غیرتراریخته است."
بیش از 40 درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر ابتلا به مالاریا در آنجا زیاد است. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، سالانه 300 الی 500 میلیون مورد بیماری مالاریا اتفاق می‌افتد که نزدیک به یک میلیون نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر آنها کودکان، نوجوانان و زنان باردار آفریقایی هستند.
جیمز گفت: "یکی از مزیت‌‌های روشی که همکاران من از آن استفاده کرده‌اند اینست که می‌توان آنرا بر روی انواع مختلفی از پشه‌ها که انگل Plasmodium falciparumرا نگهداری کرده و انتقال می‌دهند از جمله انواع آفریقایی بکار برد."
محققین از مطالعه بر روی موش به این روش دست یافته‌اند. موشی که با نوع مالاریای انسانی آلوده شده باشد آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که انگل را از بین می‌برد. تیم تحقیقاتی جیمز با بررسی ترکیبات مولکولی واکنش سیستم ایمنی موش به مهندسی ژن‌هایی پرداختند که می‌توانستند واکنش مشابهی را در پشه‌ها ایجاد کند. در نمونه‌‌ای که محققان بر روی آن کار کردند آنتی‌بادی‌هایی که در پشه‌های تراریخته رها شده بود انگل را برای دیگران بی‌خطر می‌کرد.
جیمز ادامه داد:" ما حذف کامل نوع آلوده کننده انگل مالاریا را مشاهده کرده‌ایم. این فرآیند انسداد در درون حشره‌ ناقل مالاریا به طور قابل توجهی می‌تواند موجب کاهش بیماری و مرگ در انسان‌ها شود."
منبع: دانشگاه کالیفرنیا- ارواین
http://www.news-medical.net/news/20120613/Transgenic-mosquitoes-can-control

 

masood98

عضو جدید
راه اندازی اولین بانک اسانس و عصاره در کشور به همت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران​

راه اندازی اولین بانک اسانس و عصاره در کشور به همت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به راه اندازی اولین بانک اسانس و عصار در کشور شد. دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی (رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران) در خصوص راه اندازی این بانک گفت: یکی از بانکهای مرکز جهت حفظ ذخایر توارثی گیاهی، بانک گیاهی است. این بانک طی یک برنامه منسجم و فشرده اقدام به جمع آوری و نگهداری بذور گیاهان مختلف از جمله اکثر گونه های آرتیمیزیای بومی ایران، گیاهان داروئی و غیره نموده، و با توجه به داشتن امکانات و توانمندیهایی چون مزرعه و گلخانه تحقیقاتی، سردخانه های نگهداری بذور، و نیروی متخصص و توانمند، امکان کشت و پرورش گیاهان مورد نیاز جهت تهیه اسانس و عصاره و همچنین نگهداری این گیاهان بصورت پودر شده، را دارا می باشد. وی افزود: با توجه به امکانات موجود و با هدف مرتفع ساختن نیازهای مراکز تحقیقاتی، داروسازی، غذایی ، بهداشتی و... بانک اسانس و عصاره با 850 نمونه اسانس و عصاره و ماده گیاهی بومی کشور (نمونه های پودر شده قابل تبدیل به اسانس و عصاره) راه اندازی گردید. این بانک قادر است در آینده نزدیک در ارائه خدمات به مراکز علوم پزشکی و بهداشتی، صنایع نساجی، شیمیایی، داروسازی، غذایی و لبنی و کشاورزی با بانکهای معتبر جهانی رقابت کند.
 

masood98

عضو جدید
دانشمندان سنگاپوری به نحوه کنترل تمایز نهایی سلول های بنیادین دست یافتند.
دانشمندان موسسه ژنوم سنگاپور با همکاری موسسه علوم سرطان، کشف کرده اند که چگونه بدن با استفاده از سیگنال های یک سیستم ارتباطی سرنوشت سلولهای بنیادین را مشخص می کند. این مطالعه در ژورنال علمی
PLoS Genetics منتشر شده است.
 
بالا