خبرها و تازه های باغبانی

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان ايراني موفق به طراحي و ساخت کيت‌هاي مولکولي جهت تعيين هويت ژنتيکي مهمترين ارقام تجاري بادام ايران شدند.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، طرح توليد اين كيت‌ها طي سالهاي 86 تا 89 به همت محققان پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي و با همكاري موسسه تحقيقات ثبت و گواهي بذر و نهال، موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر- معاونت توليدات گياهي دفتر بهبود نهال وزارت جهاد كشاورزي اجرا شده است.
در اين طرح ضمن انگشت نگاري DNA مهمترين ارقام تجاري بادام ايران، کيت هاي مولکولي جهت تعيين هويت ژنتيکي اين ارقام در کوتاه ترين زمان ممکن (24 ساعت) و در تمام مراحل رشد رويشي و زايشي گياه فراهم شده است.
در حال حاضر کيت هاي مولکولي و دستور العمل هاي اجرايي آنها تهيه و قابل واگذاري به بخش هاي ذيربط مي باشد.
تعيين اصالت ژنتيکي، حفظ حقوق ماليت معنوي، توليد نهال اصيل و گواهي شده، حفظ ذخاير ژنتيکي و اشتغال زايي از مزايا و دستاوردهاي اين طرح است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نخستين گلخانه مجهز به آب‌شيرين‌كن HD خورشيدي در كشور احداث مي‌شود

طراحي و ساخت گلخانه مجهز به آب‌شيرين‌كن HD خورشيدي به همت پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي ايران در استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، اين طرح با كارفرمايي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان بوشهر و با مديريت دكتر مجيد عميدپور انجام مي‌شود.

مهندس محمد ضامن مجري اين طرح گفت: فاز مطالعاتي اين طرح از خردادماه سال جاري اجرا شده و در مرحله طراحي و ساخت نمونه آزمايشگاهي مي‌باشيم.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دستکاری نوعی از نارنگی؛
ایجاد گونه جدیدی از مرکبات/ تولید نارنگیهای جدید ظرف 5 سال آینده
گروهی از دانشمندان آمریکایی گونه جدیدی از مرکبات را ایجاد کرده اند که بسیار شیرین، آبدار و به ویژه کم دانه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این گونه جدید مرکبات که KinnowLS نام دارد را محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید توسعه داده اند. این گونه جدید مرکبات کمی بزرگتر از یک نارنگی است و پوسته ای به رنگ پوست پرتقال دارد. این پوسته بسیار نازک و نرم است و به راحتی از گوشت جدا می شود.
در هر میوه حدود 10 تا 11 پره وجود دارد که به رنگ نارنجی پررنگ و بسیار گوشتی و آبدار هستند.
KinnowLS از دستکاری نارنگی گونه Kinnow به وجود آمده است و علامت LS آن مخفف عبارت "کم دانه" است.
نارنگی گونه Kinnow حدود 100 سال قبل در همین دانشگاه توسعه داده شد. در شرایطی که Kinnow حدود 15 تا 30 دانه دارد داخل هر میوه KinnowLS تنها 2 تا 3 دانه دیده می شود.
این میوه می تواند در مناطق صحرایی کالیفرنیا کاشته شود. این میوه ها بین ماههای فوریه تا آوریل که هوا چندان گرم نشده می رسند.
Kinnow مهمترین نارنگی است که درحال حاضر در مناطق پنجاب هند و پاکستان کاشته می شود. به طوریکه این میوه درحال حاضر حدود 80 درصد از درختان مرکبات این منطقه را تشکیل می دهد.
اما این میوه که در ایران با نام نارنگی پاکستانی شناخته می شود، بسیار پر هسته است به همین دلیل با ذائقه همه مردم سازگار نیست، اما این گونه جدید که شیرین تر و آبدارتر از گونه قبلی است می تواند مورد استقبال همه مردم دنیا قرار گیرد.
براساس گزارش EurekAlert ، دانشگاه کالیفرنیا در نوامبر 2010 تعداد کمی از درختان این نارنگی را در تعدادی از باغهای پرورش دهنده نهال توزیع کرد.
قرار است از ژوئن 2011 این نهالها تحت لیسانس نهالکاریهای کالیفرنیا در سراسر آمریکا توزیع شود.
میوه های این گیاه می توانند ظرف پنج سال آینده وارد بازار آمریکا شوند.
KinnowLS هشتمین گونه مرکباتی است که دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید از زمان تاسیس خود توسعه داده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تــولـيـد انـگـور غـول‌پـيـكـر !! خوشه‌هايي با ارتفاع 53 سانتيمتر و وزن يك كيلو و 700 گرم

مدير جهاد كشاورزي خليل‌آباد از توليد انگور غول‌پيكر رقم پيكامي توسط يكي از کشاورزان اين شهرستان خبر داد.

علي نصيري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: يكي از كشاورزان پيشرو خليل‌آباد با مديريت بسيار خوب و استفاده بهينه از نهاده‌هاي كشاورزي، اقدام به توليد خوشه‌هاي انگور به ارتفاع 53 سانتيمتر و وزن يك كيلو و 700 گرم كرده است.

وي هم‌چنين از توليد انگور ارگانيك در خليل‌آباد خبر داد و گفت: انگوركار ديگري به نام "برومند" از كشاورزان اين شهرستان با شركت در دوره مديريت تلفيقي آفات و مدرسه در مزرعه، اقدام به توليد انگور كاملا ارگانيك در سطح يك هكتار كرده است.

نصيري اظهار كرد:‌ توليد اين‌گونه انگور در سطح وسيعي از باغات انگور سطح شهرستان خليل‌آباد اتفاق افتاده است.

مدير جهادكشاورزي خليل‌آباد افزود: با توجه به روند رو به رشد استقبال از محصولات بدون سم و باقيمانده سموم، اين توليدات با قيمت بالاتري در سطح بازار عرضه مي‌شود كه اين اقدام كشاورز خليل‌آبادي، خدمتي در جهت سلامتي جامعه است.
شایان ذکر است تولید اینگونه انگور در سطح وسیعی از باغ اتفاق افتاده است.

DSC_0000000000116.jpg
 

tnttn

عضو جدید
[h=1]جولان خربزه چيني در بازار :
[/h]


اين روزها مي توان با يک گردش کوچک در بازار ميوه شهر تهران به اسامي عجيب و غريبي پي ببري که تا به حال نشنيده اي.

همه نوع ميوه را مي تواني با چشمان غير مسلح ببيني. از سيب تا سير خشک. اما در اين بين چند ميوه تازه وارد مي بيني که تا حدودي برايت تازگي دارد.

ميوه اي گرد با رنگي شبيه سبز روشن. نامش را از ميوه فروش مي پرسم مي گويد يک کم بخور بسيار شيرين و خوشمزه است.

مزه خاصي مي دهد نه شيرين است و نه ترش. نامش خربزه است اما از نوع چيني.

متاسفانه بر خلاف وعده هاي مسئولان بازرگاني و کشاورزي مبني بر حمايت از توليد و ممنوعيت واردات ميوه، ميوه هاي خارجي از کشورهاي دور و نزديک و دوست و دشمن در بازار يافت مي شود. از طرفي فرانسوي ها عليه ايران موضع گيري خصمانه مي کنند از طرف ديگر سيب هاي سبزشان را تقديم ملت ايران.

معلوم و مشخص نيست که چگونه وارد کنندگان در فصل برداشت خربزه ايراني خربزه هاي چيني را وارد کشور کرده اند. خربزه چيني حالا عزيز تر از خربزه وطني شده چرا که سود بالايي براي وارد کننده و دلال و فروشنده دارد.
 

tnttn

عضو جدید
بوشهر رتبه نخست تولید خرما در کشور را دارد:








حسن فریبرزی در آیین برداشت خرمای آبپخش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان بوشهر بالغ بر 5 میلیون اصله نخل وجود دارد و تولید سالانه محصول خرمای این استان قریب به 150 هزار تن است.
وی افزود: ‌از نظر میزان تولید محصول خرما استان بوشهر رتبه اول را کسب کرده‌؛ ولی از نظر جمعیت نخیلات استان سیستان و بلوچستان در صدر قرار دارد.
 

tnttn

عضو جدید
برداشت مرغوب‌ترین انار کشور در فردوس :






عباس اقبال سه‌شنبه‌شب در ستاد برگزاری همایش ملی انار در فردوس اظهار داشت: همایش ملی انار توسط دانشگاه بیرجند و دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری استانداری خراسان جنوبی، فرمانداری فردوس، جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، سازمان بازرگانی استان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی، انجمن علوم باغبانی ایران، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های خراسان جنوبی و یزد و سازمان توسعه و تجارت ایران در 13و14مهرماه سال جاری در فردوس برگزار می‌شود.
وی افزود: تعداد 236مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و با توجه به بالا بودن سطح همایش از این تعداد 195مقاله مورد تایید قرار گرفته است.
فرماندار فردوس محورهای این همایش را اقتصاد، بازار و صادرات انار، فیزیولوژی انار، فرآوری و نگهداری پس از برداشت انار، اصلاح و بیوتکنولوژی انار، آفات و بیمارهای انار، تولید محصول ارگانیک و دانش بومی خواند.
اقبال گفت: اعضای کمیته علمی همایش تعداد 22 نفر از اساتید دانشگاه بیرجند و دانشگاه فردوسی مشهد هستند که همگی دارای مدرک دکترا هستند.
وی افزود: 300 نفر از نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور برای شرکت در همایش نام‌نویسی کرده‌اند و مردم برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت همایش به آدرس www.anar.um.ac.ir مراجعه کنند.
فرماندار فردوس در زمینه اهداف همایش ملی انار گفت: با توجه به اینکه ایران با تولید بیش از 700 هزار تن انار در دنیا مقام اول را دارد، لیکن متناسب با جایگاه و اهمیت آن توجه کافی به تحقیقات انار صورت نگرفته است.
اقبال تاکید کرد: به همین منظور در راستای حفظ و گسترش منابع ژنتیکی و تحقیقات مربوطه لازم است به فیزیولوژی، بیوتکنولوژی و اصلاح، اقتصاد و بازار صادرات، آفات و امراض، فرآوری و سایر امور مربوطه به این محصول با ارزش اقداماتی صورت پذیرد که به همین منظور مرکز تحقیقات انار فردوس اقدام به برگزاری این همایش کرد.
وی با بیان اینکه مرغوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انار کشور در فردوس برداشت می‌شود، یادآور شد: در حاشیه همایش انار کارگاه‌های آموزشی برای باغداران تشکیل می‌شود که این قشر با آفات انار بیش از پیش آشنا شده و ارقام انار متناسب با اقلیم و مقاوم در برابر سرما، گرما و مناطق کم آب به باغداران معرفی می‌شود.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
جدول هزينه هاي گل و گياه بازار



 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوزستان بزرگترین تولید کننده گل رز

خوزستان بزرگترین تولید کننده گل رز

شاید باروش سخت باشد که استان خوزستان با آب و هوای گرم و پر حرارتش، بزرگترین باغهای گل کشور را در اختیار دارد و هم اکنون شکوفه زدن آنها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، خوزستان از نعمتهای خدادادی فراوانی بهره می برد به گونه که هر گوشه از آن دست خداوند، زیبایی و نعمتی را آفریده است تا مردم ایران از آن بهره ببرد. از نفت و آب به عنوان نعمتهای خدادادی تا نخلستانها و گلستانهای به عنوان نعمتهایی طبیعی همه مواردی است که از استان خوزستان یک استان بی نظیر آفریده است.

شاید یکی از بزرگترین مواردی که خوزستان در مقایسه با سایر استانهای کشور، کمتر مورد توجه گردشگران قرار بگیرد تبلیغ بیش از حد روی گرمی آب و هوایش است که هر فردی را فراری می دهد.


خوزستان استانی است که هر کس به خصوص در این موقع از سال سفری به آن داشته باشد پشیمان نمی شود و خاطرات آن برای همیشه در ذهن خواهد ماند.





در کنار تمامی زیباییهای که خوزستان از آن بهره می برد، این استان به عنوان قطب تولید گل معروف است و هم اکنون بزرگترین تولید کننده گل کشور به شمار می رود و شما در آن می توانید گلستانهایی را مشاهده کنید که شاید کمتر از جاهای دیگر کشور نمونه آن وجود داشته باشد.



هم اکنون کهن ترین نرگسزارهای ایران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد.این گل در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و و در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافی منتشر نشده است.



در متون باستانی از نرگس با عنوان نارسیسوس یا نارسیس نام برده شده و در یکی از سروده های بسیار باستانی هومری قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد درباره آفرینش همین نام سخن به میان آمده است. چون گلها همواره شگفتی و شادی آور بوده اند و در باور و ذهن همه انسانهای دوران باستان و امروز قدرت بی همتای خالق را در ذهن پرورش می دهند بنابراین پیوند دادن گلها زیبا به خدایان امری عادی است.


گفته ها حکایت از آن دارد که انبوه گل‌ نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می رسیده است.


در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.از انواع دیگر گل نرگس هم می توان به « پُرپر یا شصت پر» ، «پنجه گربه ای» و «مسکین» اشاره کرد که با وجود همه مزیتهایی که گل نرگس دارد این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.

در دهه 40 تعدادی هلندی با مراجعه به نرگس زارهای بهبهان مقداری از پیازهای نرگس را به منظور تکثیر به هلند منتقل کردند و اقدام به پرورش این گل کردند. بر روی هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا 10 شکوفه گل و گاهی تا بیش از 20 شکوفه نیز مشاهده شده است. هلندی ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام یکی از خیابانهای خود را بهبهان نامگذاری کرده اند.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1563828


 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می کنند. تا پیش از انقلاب و تسطیح اراضی برای کاربری های مختلف، بهبهان بیش از 30 گلزار نرگس داشت که این تعداد هم اکنون به پنج مزرعه رسیده است که بزرگترین نرگس زار بهبهان متعلق به اداره منابع طبیعی بهبهان است که «غلامحسین مکی» با هدف حفظ و پرورش گل نرگس این باغ را اجاره کرده است.



در هر هکتار مزرعه گل نرگس از 200 هزار تا یک میلیون پیاز گل نرگس قابلیت کشت وجود دارد، این گل علاوه بر تولید سالانه با تکثیر طبیعی پیاز هم به تولید می رسد که با یک بار کاشت پیاز گل، برای برداشت در فصلهای بعد دیگر نیازی به کاشت پیاز نیست. در صورت توجه به این چرخه اشتغال و سرمایه گذاری می توان به گردشگری گل نیز دست یافت.


رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان نیز در خصوص گلستانهای خوزستان می گوید: در سال 1390 بیش از 65 میلیون گل رز شاخه بریده به ارزش 150 میلیارد ریال تاکنون از گلزارهای خوزستان برداشت شده است.




کیخسرو چنگلوایی با اشاره به اینکه گلستانهای خوزستان یکی از بهترین مناظر این استان در این موقع از سال است که کمتر می توان در این موقع از سال نمونه آن را در سایر مناطق کشور مشاهده کرد، اظهار می کند: فصل برداشت گل رز در خوزستان تا پایان فروردین ادامه دارد.


وی با اشاره به اینکه امسال در 350 هکتار از اراضی خوزستان گل رز کشت شد، می افزاید: شهرهای دزفول، شوش، گتوند، بهبهان و اندیمشک بیشترین سطح زیر کشت گل رز را در استان خوزستان دارند.


چنگلوائی با بیان اینکه تعداد تولیدکنندگان گل رز در خوزستان 180 نفر هستند، می گوید: گلهای برداشت شده روانه تهران و از آنجا راهی بازار مصرف می شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه این استان مقام نخست برداشت گل رز را در کشور داردف تاکید می کند: در خوزستان انواع گل از قبیل آفتابگردان، نرگس، رز، مریم، گلایول و داوودی کشت می شود.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تولید گوجه فرنگی های ضد سرطان

تولید گوجه فرنگی های ضد سرطان

با سعی و تلاش شبانه روزی دانشمندان، گوجه فرنگی های اصلاح شدۀ بنفش رنگی (Purple Tomatoes) تولید شده است که به بهبود کیفیت غذای مصرفی کمک شایانی می نماید.
نتایج بررسی ها نشانگر آن است که اگر دو ژن مربوط به ایجاد رنگ در گل میمونی به ژنوم گوجه فرنگی اضافه شود به آن قدرت تولید آنتوسیانین می دهد. میزان آنتوسیانین در میوۀ درختانی چون شاتوت و Cranberry قابل توجه می باشد.

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات پیشین، آنتوسیانین خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و بعضی بیماریهای نورولوژیک را کاهش داده و مانع از التهاب، چاقی و دیابت می گردد.

خانم کتی مارتین پژوهشگر انگلیسی موسسۀ بیوتکنولوژی جان اینز، هدف از ایجاد گوجه فرنگی های بنفش را افزایش سلامت رژیم های غذایی دانسته اند.

موسسۀ ملی سرطان در آمریکا حدود 20 سال قبل طرحی با عنوان "5 در 1 روز" (five-a-day) را برای تشویق شهروندان آمریکایی به مصرف حداقل 5 واحد میوه و یا سبزی در روز آغاز نمود.

به نظر می رسد کمبود اقدامات روشنگرانه، کفّۀ ترازو را از سمت مصرف غذاهای دارای ترکیبات سالم بیشتر به سمت غذاهای پرانرژی و مضر برای سلامتی، جابه جا کرده است.

بیشتر مردم روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات را مصرف نمی کنند ولی اگر بتوان میوه و سبزیجات غنی از ترکیبات فعال زیستی تولید کرد، با مصرف مقادیر کمتر نیز می توان به هدف اصلی رسید.

بعد از ایجاد گوجه فرنگی بنفش در آزمایشگاه، تیم تحقیقاتی محصول ایجاد شده را روی موش های اصلاح ژنتیکی شدۀ مستعدّ ابتلا به سرطان امتحان کردند. نتایج ورای انتظار گروه بود.

طول عمر موش هایی که با گوجه فرنگی های بنفش تغذیه شدند افزایش معنی داری را نشان داد.

اکنون امید زیادی وجود دارد که با تغییر رژیم غذایی یا بعضی ترکیبات خاص در غذا بتوان سلامتی را در جانوران و شاید انسانها افزایش داد.

این یکی از اولین مثال های مهندسی متابولیک Metabolic Engineering است که پتانسیل بهبود سلامتی از طریق غـذا و کـاهش اثـرات بیماریهـای مزمن را ایجاد نموده و مشخصـاً اولین مثـال یک)Genetically Modified Organism GMO) است که برای همۀ مصرف کنندگان سود بالقوه دارد.

گام بعدی حرکت بسوی مطالعات انسانی روی افراد داوطلب می باشد.

غذاهای اصلاح ژنتیکی شده تاکنون عمدتاً روی تغییراتی تاکید داشته که برای کشاورزان و تولیدکنندگان مفید باشد.

مثلاً غلّاتی که برای کشتن حشرات آفت، سم طبیعی تولید می کنند و یا انواعی که نسبت به علف کش مقاومند.

انواع مقاوم به علف کش کشاورزان را قادر می سازند که تنها در یک مرحله، کل مزرعه را سمپاشی نموده، به این ترتیب علف های هرز از بین رفته ولی غلّات آسیب نمی بینند.

تاکنون طرح های دیگری نیز برای تقویت سلامت غذا به اجرا درآمده اند، از جمله " برنج طلایی" و موزهای اصلاح ژنتیکی شدۀ دارای ژن های افزایش سطوح ویتامین A، ولی هنوز هیچ کدام به مرحلۀ عرضه در بازار نرسیده اند.

به عقیدۀ مخالفان این طرح ها سوء تغذیه، ناشی از فقر و سایر مقولات اجتماعی بوده و با تکنولوژی ژنی نمی توان آن را حل نمود.

آنها همچنین معتقدند که اصلاح ژنتیکی ممکن است تاثیراتی سوء روی سلامت انسان و محیط داشته باشد.
البته تاکنون شواهد این مدعا زیر صفر یا قابل چشم پوشی بوده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فریاد امدادخواهی گیاهان

فریاد امدادخواهی گیاهان

یافته های اخیر نشان داده اند که گیاهان انگلی می توانند باعث تحریک سیستم های ارتباطی گیاه میزبان شوند.




H.Bais استاد علوم گیاهی و خاک دانشگاه Delaware می گوید: " گیاهان بسیار باهوشتر از آنچه که ما می پنداریم هستند."
وی تاکید می کند: " مردم تصور می کنند که نباتات همین طور ثابت در خاک قرار گرفته اند تا زمانی که یک باکتری یا قارچی بیماریزا به آنها حمله کند اما ما دریافته ایم که آنها روشهایی برای جلب کمک های بیرونی نیز دارند."
برای درک این مفهوم، Bais و همکارانش برگ های شاهی گوش موشیArabidopsis thaliana را با باکتری بیماریزای Pseudomonas syringae آلوده کردند. بدین ترتیب گیاه شروع به تظاهر علائم بیماری کرد. اما گیاهان آلوده ای که به ریشه هایشان میکروب سودمند Bacillus subtilis تلقیح شده بود کاملاً سالم بودند.
کشاورزان اغلب از افزودن B. subtilis به خاک برای القای مصونیت گیاهی استفاده می کنند. با این کار، لایه نازک زیستی به دور ریشۀ گیاه تشکیل می شود که دارای خواص ضد میکروبی نیز هست. دانشمندان با استفاده از ابزارهای زیست شناسی مولکولی، از انتقال یک پیام با برد بلند، یک "درخواست کمک" از برگها به ریشه خبر داده اند. این پیام در گیاهانی به وجود می آید که در خاکشان Bacillus موجود باشد. پاسخ ریشه به این پیام، ترشح ماده ای شیمیایی و غنی از کربن به نام اسید مالیک است.
Bais توضیح می دهد که همۀ گیاهان اسید مالیک را بیوسنتز می کنند اما فقط تحت شرایط خاص و با هدفی خاص. در تست های آزمایشگاهی، این ماده به منظور جذب Bacillus، فعّالانه ترشح می شود. تصاویر بزرگ شدۀ ریشه ها و برگ ها، افزایش قابل توّجه واکنش دفاعی توسط این میکروارگانیسم های مفید را نشان داده است.
دانشمندان در حال حاضر سعی در درک دقیق چیستی این پیام ارسالی به ریشه ها دارند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساعت ژنتیکی،کنترل کنندهی گل دهی گیاهان...

بنا بر یافته های جدید, گیاهان دارای نوعی "ساعت ژنتیکی" هستند که زمان به پایان رسیدن خواب زمستانی و شروع گلدهی بهاره را تعیین میکند. سالهاست که دانشمندان در جستجوی پاسخ این پرسش هستند که گیاهان چگونه زمان مناسب برای گلدهی را تشخیص می دهند. اکنون دو گروه از پژوهشگران انگلیسی و آمریکایی موفق به یافتن سرنخهایی شده اند که میتواند این معما را توجیه کند, و امیدوارند به کمک آن بتوان تولید محصولات گیاهی را افزایش داد.
نتایج این تحقیق در نشریه "نیچر" چاپ شده است.در یکی از دو پژوهش انجام شده محققان موفق شده اند پاسخ این سوال را بیابند که چرا برخی گیاهان برای گلدهی به یک دوره سرما نیاز دارند.
با وجودی که ژن های زیادی به عنوان مسوول گلدهی شناسایی شده است. پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین ژن دیگری را شناسایی کردند, که VIN3 نامیده شده. ژن VIN3 منجر به متوقف شدن عمل ژن دیگری (به نام FLC) میشود که وظیفه آن تولید پروتئینی است که جلوی گلدهی را می گیرد. پروفسور "ریچارد آماسینو" بیوشیمیست دانشگاه ویسکانسین توضیح می دهد:


"این بخشی از سازوکاری است که طول دوره سرما را اندازه میگیرد."دوره سرمایی که برخی گیاهان برای گلدهی به آن نیاز دارند اصطلاحا "ورنالیزاسیون" نام دارد.برخی گونه های گیاهی در پاییز رشد می کنند و در زمستان به خواب میروند. این گیاهان باید مجهز به سیستمی باشند که بر اثر یک موج گرمای موقتی "اشتباها" به گل نروند. به گفته پروفسور آماسینو, ژن VIN3 بخشی از سیستمی است که سپری شدن کامل زمستان را تشخیص می دهد. وی که این ژن را به کمک همکارش "سیبوم سونگ" مکان یابی کرده, میگوید این ژن تنها زمانی فعال می شود که گیاه یک دوره سرما را تجربه کرده باشد.
آنها این ژن را در یکی از ارقام گیاه "آرابیدوپسیس" (گیاهی وحشی از تیره کلم که دو بار در سال به گل می رود) سویه های جهش یافته بدون ژن VIN3 اصلا به گل نرفتند. به اعتقاد گروه پژوهشی آماسینو, پروتئین ساخته شده توسط ژن VIN3 پروتئین ژن FLC
(که با نام هیستون ها شناخته می شوند) را تغییر میدهد. در پاییز ژن FLC به شدت فعال است, ولی در بهار بعد از ورنالیزاسیون, عمل ژن FLC متوقف میشود و لذا گیاه به گل می رود .

در پژوهش دوم که در موسسه جان اینز در انگلستان انجام شد, گروه پژوهشی تغییرات شیمیایی را که گیاه میتواند به کمک آنها گذراندن دوره سرما را "به یاد بیاورد" بررسی کردند.

آنها در پژوهشهای پیشین خود دو ژن VRN1 و VRN2 را به عنوان ژن های موثر در گلدهی شناسایی کرده بودند.

در این پژوهش اخیر آنها دریافتند که ژنی که H3 نامیده شده و عامل تغییرات شیمیایی در هیستون است, مانند نوعی حافظه عمل میکند که گیاه به کمک آن میتواند تشخیص دهد که یک دوره طولانی سرما را سپری کرده است.
پروفسور "کارولین دین" سرپرست تیم پژوهشی جان اینز, این پدیده را چنین تشریح میکند: "در سرمای شدید انگلستان ما منتظر نشانه های بهار هستیم تا بتوانیم سرما را فراموش کنیم. اما گیاهان به عکس عمل می کنند: آنها سرما را به خاطر میسپارند تا بتوانند در زمان مناسب به گل بروند.

شناختن ماهیت این پدیده علاوه بر این که از ارزش علمی بالایی برخوردار است, از نظر کاربردی هم اهمیت دارد, چرا که زمان گلدهی بر میزان محصول اثر قابل ملاحظه ای می گذارد."

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا سیب و گلابی نفس میکشند؟

[h=2]سیب و گلابی دارای لوله های هوایی هستند که به آن ها اجازه میدهد نفس بکشند و اگر در این تنفس خللی وارد شود،میوه شروع به خراب شدن میکند.
این گذرگاه های هوا،ساختار های میکروسکوپی کوچکی برای تامین اکسیژن هستند و در سلامت میوه،عناصر تعیین کننده ای به حساب می آیند.
محققان دانشگاه کاتولیک(لوی ون)بلژیک برای اولین بار این گذرگاه های هوا را مشاهده کردند و به این ترتیب فرضیه مبتنی بر وجود آنها را اثبات کردند.
این گذرگاه های هوا در سیب شبیه به فضاهای خالی نامنظمی میان سلول ها هستند حال آن که در گلابی ها،به کانال هایی ظریف و مرتبط با یکدیگر میمانند.
سیب و گلابی بعد از چیده شدن همچنان تنفس میکنند.برای سالم نگاه داشتن این میوه ها باید حداقل میزان لازم اکسیژن به همه ی سلول های آنهابرسد،در غیر این صورت سلول های میوه رفته رفته میمیرند و در نتیجه داخل میوه شروع به قهوه ای شدن میکند و کیفیت آن افت میکند.
به همین دلیل است که میوه ها برای سالم ماندن باید در انبارهای خنک با میزان کنترل شده ی اکسیژن نگه داری شوند.
پیتر فربوون از دانشگاه لوی ون می گوید:هنوز روشن نیست که گذرگاه های هوا در میوه ها چگونه تکامل میابند و چرا سیب ها ساختار تو خالی دارند اما گلابی ها دارای شبکه هایی از کانال های میکروسکوپی هستند؟
با این حال نتیجه ی این تحقیق نشان میدهد که چرا گلابی ها در انبار تا این حد خراب شدنی هستند.به گفته ی او کانال های میکروسکوپی هوا در گلابی ها بسیار باریک و کوچک و میزان اکسیژنی که به هسته ی میوه میرسد بسیار محدود است و زمانی که سطح اکسیژن،اندکی به زیر حد مطلوب میرسد،سلول های گلابی از نفس می افتند.
[/h]
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ربات باغبان از درخت بالا می رود

ربات باغبان از درخت بالا می رود





یک تيم از محققين چینی دانشگاه هنگ کنگ رباتی خزنده طراحی کرده اند که می تواند از درخت بالا برود و در امور باغبانی و مراقبت از درخت ها کمک کند.

این ربات که Treebot نام دارد اولین ربات خودکار است که می تواند مسيری را برای بالا رفتن از درخت تعیین کرده و به صورت مستقل آن را بپیماید.

در طراحی این ربات برای ايجاد یک ميدان ديد از فضای اطرافش به جای استفاده از لنز ها و دوربين ها بيشتر از سنسور های لمسی استفاده شده است.

ربات برنامه درخت نوردی را با حرکت رو به سمت بالا و در جهات چپ و راست و در صورت نياز به سمت عقب اجرا می کند. این ربات قرار است در آینده برای هرس کردن شاخه های درخت ها کمک کند.

این ربات به گونه ای طراحی شده که می تواند از درخت های مختلف با قطر متفاوت تنه بالا برود به گونه ای که حتی از شاخه های بامبو نیز بالا می رود.

فعلا اين ربات در کنفرانس رباتيک ICRA شانگهای چين معرفی شده و به نظر می رسد که مسیری نسبتا طولانی تا رسیدن به فاکتور های استاندارد تجاری جهت توليد انبوه در پیش دارد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقش موثر پتاسیم در کاهش اثرات آفات مرکبات

نقش موثر پتاسیم در کاهش اثرات آفات مرکبات

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پتاسیم در 65 درصد موارد موجب بهبود سلامت گیاه می شود.



محمد تقی شکوهی، با اشاره به بروز علائم بیماری‌های ویروسی و شبه ویروسی و قارچی ریشه درختان مرکبات و کاهش مصرف کودهای پتاسه از سوی باغداران، بر نقش پتاسیم در کاهش اثرات آفات و بیماری‌ها تاکید کرد و افزود: پتاسیم یکی از موثرترین عناصر بین تمامی عناصر غذایی است که بیماری‌ها و آفات گیاهی را تحت تاثیر قرار داده و در تمام عملکردهای سلولی درگیر بوده و تنظیم کننده فعالیت آنزیم‌هاست.



وی ادامه داد: در سایر موارد به علت غلظت بالای پتاسیم در خاک، جذب منیزیم، کلسیم و نیتروژن آمونیومی مختل شده است. پتاسیم درصد بالایی از اثرات سوء عوامل بیماری و آفات از جمله 115 درصد اثرات نماتدها، 99 درصد اثرات ویروس ها، 70 درصد اثرات باکتری‌ها، 48 درصد اثرات عوامل خارجی و 14 درصد اثرات حشرات را کاهش می‌دهد.



مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کمبود پتاسیم، مقدار ترکیبات ضد قارچی طبیعی گیاهان را کاهش می‌دهد، افزود: بررسی‌های صورت گرفته بر روی درختان مرکبات نشانگر آن است که پوسیدگی فیتوفترایی ریشه مرکبات با غلظت‌های بالای کود پتاسیم افزایش می‌یابد و افزایش جذب پتاسیم موجب کمبود کلسیم می‌شود.


شکوهی اظهار کرد: تغذیه پتاسیم مطلوب سبب کاهش شدت آلودگی نماتدهای گیاه می‌شود.



ایسنا

 

ghasedak93

عضو جدید
“Diphylleia grayi” یکی از شگفت انگیزترین گیاهان دنیاست که می توان در آن قدرت بی کران خداوند را مشاهده کرد. این گل سفید رنگ است و به نظر ساده است اما زمانی که باران می بارد گلبرگ های آن کریستالی و شفاف می شود. این گل به “گل اسکلتی” هم معروف شده است و در زمان های بارانی بسیار دیدنی می شوند. ارتفاع این گل ها 0.4 متر است و تنها در سرزمین های کوهستانی و سرد رشد می کند. منطقه اصلی رویش این گل چین و ژاپن اعلام شده است. گلبرگ های این گل طوری هستند که آب را گرفته و شفاف می شوند سپس با خشک شدن دوباره رنگ سفید خود را پس می گیرند.
12flaw.jpg
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گل هم کالای لوکس شد/ کاهش صادرات گل و گیاه در برابر افزایش واردات

گل هم کالای لوکس شد/ کاهش صادرات گل و گیاه در برابر افزایش واردات

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که گل تبدیل به یک کالای لوکس شده و در سبد خرید مردم جایی ندارد. افزایش قیمت گل و گیاه در چند سال گذشته موجب کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه آن کسادی بازار گل شده است به طوریکه برای خرید یک سبد گل باید بیش از 100 هزار تومان هزینه کرد.
در این بین فروش اینترنتی و تحویل گل درب منزل هم نتوانست از این رکود بکاهد، هر چند که در این رکود قیمت گل نیز بی‌تاثیر نیست.
این گزارش می‌افزاید: برای خرید یک سبد گل متوسط باید بیش از 100 هزار تومان هزینه کرد و این رقم ممکن است برای سبد گل‌های بزرگ حتی تا یک میلیون تومان هم برسد.


قدرت خرید گل و گیاه کاهش یافت


"سید جلال عجایبی" رییس اتحادیه گل و گیاه تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به رکود در بازار گل و گیاه گفت: علت این رکود کاهش قدرت خرید مردم است.
وی افزود: در بعضی از ایام مانند اعیاد تحولی ایجاد می‌شود اما در بقیه اوقات رکود در بازار وجود دارد که امیدواریم به مرور زمان این رکود از بین برود.
عجایبی در پاسخ به این سوال که سرانجام پایانه صادراتی گل و گیاه به کجا رسید؟ گفت: هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری در ساخت این پایانه صادراتی نبودیم و در حال تلاش هستیم تا با تسهیلات ارزان بتوانیم این کار را به اتمام برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه برای ساخت پایانه صادراتی نیاز به کمک دولت است گفت: وزارت جهاد کشاورزی قول همکاری‌هایی را داده و ما منتظر اجرایی شدن آن هستیم.
رییس اتحادیه گل و گیاه با اشاره به اینکه گل قیمت مصوبی ندارد گفت: قیمت گل تابع عرضه و تقاضا است و وقتی که خریداری وجود نداشته باشد قیمت گل بسیار کاهش می‌یابد لذا نمی‌توان قیمت مصوبی را مشخص کرد.
به گفته عجایبی، این رکود در بازار موجب تعطیلی اغلب واحدهای گل فروشی در کشور شده است.


کاهش صادرات گل و گیاه در برابر افزایش واردات



بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته 8 هزار و 39 تن نباتات زنده و محصولات گل کاری به ارزش 34 میلیون و 503 هزار و 531 دلار از ایران صادر شد.
این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی 25.26 درصد و از نظر ارزشی 25.49 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
گفتنی است، گل‌های "رز" و "گل داوودی" از جمله گل‌های صادراتی ایران می‌باشد.
این کاهش صادرات گل و گیاه در حالی است که بر اساس آمار گمرک در سال گذشته دو هزار و 20 تن نباتات زنده و محصولات گل‌کاری به ارزش 5 میلیون و 908 هزار و 446 دلار به ایران وارد شد.
این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 30.26 درصد و از نظر ارزشی 61.83 درصد افزایش نشان می‌دهد.


افزایش صادرات غیرنفتی در سال جاری از مسائلی است که دولت در اولویت‌های خود قرار داده و می‌توان گفت صادرات گل و گیاه می‌تواند نقش موثری در افزایش صادرات غیرنفتی ایفا کند.
این گزارش می‌افزاید: با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای تولید گل و گیاه در کشور یکی از راه‌های حمایت از تولیدکنندگان این عرصه راه‌اندازی پایانه صادراتی است؛ توپی که چندین سال است سازمان‌ها به یکدیگر پاس می‌دهند.
در کنار همه مشکلات و موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان است حداقل انتظاری که می‌توان از مسئولان داشت این است .
که از افزایش واردات جلوگیری شود تا نفس‌های آخر این صنعت در گلو خفه نشود.
 

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
استاد دانشگاه خواستار مصرف عصاره گیاهی به جای سم در باغها شد

استاد دانشگاه خواستار مصرف عصاره گیاهی به جای سم در باغها شد

استاد دانشگاه خواستار مصرف عصاره گیاهی به جای سم در باغها شد


ساری - ایرنا - رییس دانشکده علوم زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به خسارت های جبران ناپذیر مصرف سموم شیمیایی بر سلامت افراد جامعه خواستار استفاده باغداران از عصاره گیاهان به جای سموم در دفع آفات شد.


بهنام امیری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: فلفل یا گلپر ، سیر و اوکالیپتوس از جمله گیاهانی هستند که در گذشته از عصاره آنها برای جلوگیری از آفات باغ ها استفاده می شد.

وی همچنین استفاد از روغن ولک را به جای سموم شیمیایی به باغداران توصیه کرد و افزود : روغن ولک سم دفع آفات برای مرکبات است که اثرات آن بر روی موجودات غیر هدف به مراتب خیلی کمتر از سموم است.

این متخصص سم شناس گفت: متاسفانه مسوولان نهادهای ذیربط هنوز این آگاهی را به باغداران و کشاورزان نداده اند که از روغن ولک و عصاره های گیاهی برای دفع آفات استفاده کنند.

امیری با اشاره به در دسترس بودن این عصاره های گیاهی در بازار ، یادآور شد : متاسفانه ذهنیت و باور باغدار ایرانی به گونه ای شکل گرفته که فقط سموم شیمیایی را می شناسد.

رییس دانشکده علوم زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری تاکید کرد : عصاره های گیاهی هیچ تخریب و آسیبی برای محیط زیست ندارند بنابراین باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی استفاده از آن را در بین باغداران جا انداخت .

وی با تاکید بر جلوگیری از مصرف بی رویه سموم شیمیایی در ایران بویژه در مازندران بر ضرورت آگاهی بخشی به کشاورزان از سوی سازمان جهاد کشاورزی درباره مضرات استفاده از این مواد تاکید کرد.

امیری خواستار تشکیل جلسات و گردهمایی های دوره ای برای باغداران در مناطق مختلف شد و گفت : مسوولان امر باید در این جلسات برای توجیه مزایای استفاده از عصاره گیاهی به جای سموم شیمیایی از متخصصان امر بهره گیرند.

وی همچنین خواستار جلوگیری از فروش بی ضابطه سم در کشور شد و افزود : سم به سه صورت حاد و مزمن و تاثیر بر روی ژنتیک در انسان خسارت ایجاد می کند.

وی نقش آموزش را در آگاهی بخشی به باغداران مهم ارزیابی کرد و گفت : نهادهای مربوط باید میزان، نوع و زمان مصرف سم در عرصه های زراعی و باغی را به طور فراگیر به باغداران آموزش دهند.

مازندران 460 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که در آن 70 نوع محصول کشت می شود. این استان رتبه نخست تا سوم را در تولید دستکم 10 نوع محصول کشاورزی در کشور در اختیار دارد.

بر اساس گزارش مراجع رسمی تاکنون حدود 650 گونه آفت کشاورزی و باغی در مازندران شناسایی شده که 66 درصد کل آفات ایران را شامل می شود.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعضی هم خودم تواین شهر دیدم هندونه هاشون که با ماشین کنار جاده میفروشن خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی قرمزن!. و از استادم شنیده بودم که توی آب آبیاریشون مواد رنگی میندازن!.
 

Similar threads

بالا