خاکهای شور و قلیا

hadis66

عضو جدید
خاکهای شور و سدیمیشوري و سديمي بودن خاک
شوري و سديمي بودن خاک يکي از مشکلات مهم خاک‌هاي مناطق خشک و نيمه خشک است. در اين مناطق بدليل کمبود بارندگي و اقليم خشک، املاح در خاک تجمع پيدا مي‌کنند و در نتيجه خاکهاي شور حاصل مي‌شود. اين خاك محيط نامناسبي براي رشد و توليد بوده که هم کميت محصول را پائين مي‌آورد و هم کيفيت محصول را کاهش مي‌دهد.طبق آمار %۱۵ سطح کل کشور ما را خاکهاي شور و چيزي حدود %۵۰ خاکها قابل بهره‌برداري و آبياري مي‌باشند.بطور کلي خاک‌هاي شور داراي مقدار زيادي املاح محلول هستند که اين نمک زياد مشکلاتي را براي گياه بوجود مي‌آورد.
شوري خاک چگونه تعيين مي‌شود؟
شوري خاک را براساس پارامتري بنام E.C. يا قابليت هدايت الکتريکي مشخص مي‌کنند. هدايت‌سنج الکتريکي، دستگاهي است که قابليت هدايت الکتريکي محلول خاک يا E.C. را اندازه‌گيري مي‌كند. خاک‌هايي که E.C. آن‌ها بيشتر از Ds/m ۴ باشد جزء خاکهاي شور طبقه‌بندي مي‌شوند.
تحمل درختچه‌ها و درختان زينتي نسبت به شوري
نامگياه
حداكثر مجاز E.C. (Ds/m)
نامگياه
حداكثر مجاز E.C. (Ds/m)
ياسمن
2-1
كاج سياه
6-4
گل رز
3-2
نعلب درختي
6-4
لاله درختي
3-2
اوكاليپتوس
8-6
عَشَقه
4-3
خرزهره
8-6
بداغ
4-3
نخل بادبزني
8-6
توري
4-3
دراسيتا
8-6
ماگنوليا
6-4
گل كاغذي
8>
شمشاد
6-4
گل يخ
8>

حساسيت گياهان به شوري خاک
گياهان نسبت به شوري خاک حساسيت متفاوتي دارند و بعضي مي‌توانند شوري را تحمل کنند که به آن‌ها اصطلاحاً گياهان متحمل به شوري گفته مي‌شود. بعضي ديگر نسبت به شوري خاک حساس هستند که جزء گياهان حساس محسوب مي‌شوند. گل‌ها و گياهان زينتي جزء گياهان حساس به شوري قلمداد مي‌شوند.
اثرات شوري روي رشد گياه
شوري خاک از چند طريق رشد گياه را دچار محدوديت مي‌کند:
۱- آب قابل استفاده گياه را کاهش مي‌دهد؛ به عبارت ديگر در خاک‌هاي شور، گياهان زودتر دچار پژمردگي مي‌شوند که اين پديده را اصطلاحاً خشکي فيزيولوژيکي مي‌گويند. زيرا بدليل شور بودن خاک، گياهان نمي‌توانند آب درون خاک را جذب کنند.
۲- مسموميت؛ بعضي از يونها به مقدار زياد در خاکهاي شور وجود دارند و بر اثر جذب زيادشان توسط گياه، براي آن ايجاد مسموميت مي‌کنند که از مهمترين آن‌ها مي توان کلر،سديم و بر را نام برد.
۳- عدم تعادل تغذيه‌اي؛ در خاکهاي شور بدليل وجود زياد بعضي از يونها تغذيه گياه، دچار مشکل مي‌شود. بعنوان مثال در يک خاک شور، بدليل غلظت زياد کلر در محلول خاک و جذب آن بوسيله‌ي گياه، جذب نيترات و سولفات توسط گياه كم مي‌شود. در صورتيكه نيترات و سولفات از يون‌هاي بسيار ضروري در تغذيه گياه هستند. يا بعنوان مثال، جذب زياد سديم توسط گياه، باعث کاهش جذب پتاسيم مي‌شود.
نوع ديگري از خاک‌هاي داراي املاح زياد اصطلاحاً خاک‌هاي سديمي گفته مي‌شوند يعني خاک‌هايي که درصد سديم تبادلي آن‌ها زياد است.
بطور کلي، ما خاکها را بر اساس سه پارامتر E.C.،PH ،ESP و يا درصد سديم تبادلي طبقه‌بندي مي‌کنيم.
طبقه‌بندي خاك‌هاي متاثر از املاح براساس Eph, Esp, Ec
نوع خاك
ph
Esp
Ec(Dsm-1)
شور
4 > 8/5
15<
<
سديمي
4<
15>
8/5>
شور و سديمي
4>
15>
8/5<
مصنوعي
4<
15<
8/5>

خاکهاي شور، خاکهايي هستند که E.C. آن‌ها بزرگتر از ۴ و ESP يا درصد سديم تبادلي شان بيشتر از ۱۵ و PH کمتر از ۵/ 8 دارند.
خاکهاي سديمي E.C. کمتر از ۴ و ESP بيشتر از ۱۵ و PH بيشتر از ۸/۵ دارند.
اصلاح خاکهاي شور
راههاي متفاوتي براي اصلاح خاکهاي شور و سديمي وجود دارد که به شرح ذيل است :
۱- اساس اصلاح خاکهاي شور، آب‌شويي است. يعني از طريق مصرف آب اضافي، نمکهاي محلول را از خاک شست و شو مي‌دهيم؛
۲- اما روش‌هاي ديگري هست که اثرات سوء شوري را کاهش مي دهند که مديريت بهره برداري از خاکهاي شور گفته مي‌شود. بعنوان مثال، در خاکهاي شور بايد دور آبياري را کوتاهتر بگيريم به عبارت ديگر آبياري زود به زود انجام شود تا غلظت املاح در خاک افزايش پيدا نکند؛
۳-همچنين در خاک‌هاي شور، بايد از کودهايي استفاده بکنيم که اصطلاحاً ضريب شوري پائين‌تري داشته باشند يعني كود خاك را شورتر نكند؛
۴- استفاده از مواد آلي در خاکهاي شور؛
۵- استفاده از سيستم مناسب کشت و کار كه اثرات شوري را كم كند؛
۶- تغيير روش آبياري.
اصلاح خاک‌هاي سديمي که ESPبالايي دارند با اصلاح خاک‌هاي شور متفاوت است، در اين خاک ها بايد يکسري مواد شيميايي اصلاح کننده به خاک اضافه بکنيم. مهمترين و بهترين موادي را که مي توان در خاک‌هاي کشور ايران استفاده کرد گچ يا گوگرد مي‌باشد. گچ همان سولفات کلسيم است. به عبارت ديگر داراي عنصر کلسيم است. اين کلسيم روي سطح ذرات خاک، جانشين سديم مي‌شود و سديم را از سطح ذرات خارج کرده و وارد محلول خاک مي‌کند و بعداً از طريق آب‌شويي، سديم اضافي خارج مي‌شود.
اما زماني که گوگرد استفاده مي‌کنيم گوگرد توسط يک باکتري بنام تيوباسيلوس دبو اکسيدانس در خاک اكسيد مي‌شود و توليد اسيد سولفوريک مي‌کند. اسيد سولفوريک بر روي آهک خاک اثر کرده و توليد گچ مي‌کند و گچي که بدين ترتيب توليد مي‌شود کار اصلاح را انجام مي‌دهد.
مقاومت گياهان مختلف به درصد سديم تبادلي خاك ESP
مقاومت
مقدار Esp
بسيار حساس
10-2
حساس
20-10
نيمه مقاوم
40-20
مقاوم
60-40
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
خاکهای شور و قلیا

:):):);)


خاکهای شور و قلیا

خاکهای شور و قلیا مخصوص مناطق نیمه مرطوب یا خشک بوده و زهکشی در آنها نامناسب است. این خاکها دارای مقدار زیادی املاح محلول هستند که فقط گیاهان نمک دوست در این خاکها قابلیت زیست دارند. خاکهای قلیا اغلب در خاکهای شور به صورت نقاط پراکنده یافت می‌شوند.


دید کلی
مناطق خشک به مناطقی گفته می‌شود که میزان باران سالیانه آنها معمولا کمتر از 50 سانتیمتر است. به علت عدم شسته شدن طبیعی مواد در این موارد ، مقدار کاتیونهای بازی این خاکها زیاد است. در بعضی از افقهای این خاکها تجمع کربنات کلسیم () به مقدار زیاد صورت گرفته و هر قدر مقدار بارندگی کمتر باشد، این لایه کربناتی نزدیکتر به سطح خاک قرار دارد. PH این خاکها بازی است. خاک بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک سرشار از املاح محلول است که منشا متفاوتی دارد.

در بعضی خاکها ، سنگ مادر خود محتوی املاح است و در برخی دیگر در اثر هوازدگی ، املاح محلول از سنگ مادر آزاد می‌شود، ولی چون مقدار رطوبت کم است، نمی‌تواند آبشویی یافته و از خاک خارج شود. وزش باد نیز می‌تواند املاحی را از سطح دریا و اقیانوس انتقال داده و در سواحل به جای گذارد. این نوع خاکها اصطلاحا هالومورفیک نامیده می‌شوند، به سه گروه شور ، شور و قلیایی و قلیایی تقسیم بندی می‌شوند.

خاکهای شور (Saline Soils)
مقدار نمکهای خنثی در این خاکها به حدی است که در رشد طبیعی بیشتر گیاهان اختلالاتی ایجاد می‌شود. PH این خاکها معمولا کمتر از 8.5 است. آنیونهای عمده کلر ، سولفات کلسیم ، منیزیم و سدیم در بعضی مواد نیترات و بی‌کربنات است که به آسانی قابل شستشو بوده ولی شستشوی آنها سبب بالا رفتن PH خاک نمی‌شود. به علت وجود لکه‌های سفید پراکنده نمک در سطح این خاکها به آنها خاکهای قلیایی سفید (White alkali) گفته می‌شود.

انواع خاکهای شور
انواع مهم خاکهای شور عبارتند از:



خاک شور نیتراتی ، که محتوی املاح نیترات سدیم و نیترات پتاسیم است.


خاک شور کلروری ، محتوی املاح کلرور سدیم ، منیزیم و کلسیم است. این خاکها بیشتر در نقاط ساحلی قرار دارد و شوری آب زیرزمینی نیز قابل توجه است.


خاک شور سولفات و کلرور ، دارای درصد متفاوتی از کلر و سولفات بوده و کلر بیشتر از سولفات است.


خاک شور سولفاتی ، دارای سولفاتهای سدیم ، منیزیم و کلسیم بوده ، آبشویی و اصلاح آن آسان است.


خاکهای شور کربناتی ، این خاکها محتوی کربنات و بی‌کربنات سدیم بوده و PH بین 9 تا 11 نوسان دارد.


خاک شور بوراتی ، این خاکها در نواحی آتشفشانی مشاهده شده، محتوی املاح بورات هستند. بوراتها معمولا با کلرورها و سولفاتها یافت می‌شوند و از حاصلخیزی خاک می‌کاهند.
خاکهای شور قلیایی
در این خاکها میزان نمکهای محلول زیاده بوده، علی‌رغم سدیم زیاد ، وجود نمکهای خنثی همچنان PH را در حد کمتر از 8.5 حفظ می‌نماید، ولی بر عکس خاکهای شور شستشوی این خاکها ، سبب بالا رفتن PH می‌گردد، زیرا با شسته شدن نمکهای خنثی قسمتی از سدیم قابل تعویض هیدرولیز شده و مقدار یون در محلول بالا می‌رود. سدیم همچنین در صورت شسته شدن سایر نمکها سبب از هم پاشیدگی ذرات خاک شده و قابلیت نفوذ آن را به شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این اثرات نامطلوب سدیم بطور مستقیم می‌تواند برای گیاهان اثر سمی نیز داشته باشد.

درباره خاکهای شور و قلیا مطالعات فراوانی در کشورهای مختلف صورت گرفته و سازمان بین‌المللی یونسکو نیز از سال 1952 مطالب جالبی در این موارد منتشر کرده است. رسوب املاح در خاکهای مختلف با نوع خاصی از پستی و بلندی همراه است و بطور کلی زمینهای شور و قلیا همیشه در نقاط پست مانند دلتا ، تراسهای رودخانه‌ای و دریاچه‌ای وجود دارند و سفره آب زیرزمینی در این مناطق نیز چندان عمیق نیست.

خاک قلیایی
مقدار نمکهای محلول در این خاکها ، کم ، ولی مقدار سدیم آن زیاد است. به علت هیدرولیز شدن قابل ملاحظه سدیم ، PH خاک بالا رفته، ممکن است حتی تا 10 هم برسد. اثرات مضر این خاکها روی رشد گیاهان از سدیم و یون OH زیاد ناشی می‌شود. به علت اثر از هم پاشیدگی سدیم ، این خاکها دارای شرایط فیزیکی نامناسب می‌باشند. محیط قلیایی زیاد این خاکها سبب حل هوموس خاک و حمل آن به سطح خاک و تیره کردن رنگ آن می‌شود. به همین دلیل به این خاکها نام قلیایی سیاه هم داده شده است.

روابط بین شوری و قلیائیت خاک
مطالعات دانشمندان در نقاط مختلف دنیا حاکی از این است که بین شوری و قلیائیت خاک همبستگی خاص وجود دارد. اگر غلظت املاح در خاک کمتر از 4 گرم در لیتر باشد، PH چنین محلولی معمولا از 8 کمتر است. هرچه میزان املاح افزایش یابد، میزان قلیائیت رو به کاهش می‌گذارد. خاکهای بسیار شور در مناطقی ایجاد می‌شوند که آب زیرزمینی فوق‌العاده شور بوده، قلیائیت آن بسیار اندک است و خاکهای قلیایی نیز در مناطقی تشکیل می‌شوند که مقدار املاح آنها کمتر باشد.

ساختمان خاکهای شور و قلیا
سطح خاکهای مناطق شور و قلیا ، اغلب ساختمان ورقه‌ای دارد که رگبارهای فصلی نیز بر تراکم آن می‌افزاید. در زیر این قشر سطحی ساختمان اغلب تکه‌ای ، منشوری و یا ستونی است. وجود املاح سدیم و تا حدی منیزیم تاثیر عمده‌ای در ساختمان خاک دارد، زیرا املاح موجب تجمع ذرات رس شده و هرچه مقدار املاح بیشتر باشد، خاک دانه‌های حاصل ساختمان سخت‌تری پیدا می‌کند.

وجود سدیم سبب می‌شود که ذرات سطح خاک به حالت انتشار در آمده، حتی در شیبهای کمتر از یک درصد نیز فرسایش قابل توجهی صورت گیرد. آبیاری خاکهای شور و قلیا همواره با خرابی ساختمان خاک همراه است، مگر اقدامات اصلاحی انجام شود.

کانیهای رسی خاکهای شور و قلیایی
کانیهای رسی ، استعداد حاصلخیزی هر خاک را تعیین می‌کنند. مونتموریلونیت ، میکا ، کلریت و کوارتز مهمترین کانیهای مناطق شور و قلیا می‌باشد. چون شرایط اقلیمی مناطق خشک برای تغییر و تحول کانیها مساعد نیست، لذا اغلب کانیهای این خاکها مشابه کانیهای سنگ بستر یا سنگ مادر است










اصلاح خاکهای شور و قلیا

معمولا برای جلوگیری از اثرات زیانبار خاکهای شور و قلیا ، آنها را به راههای مختلف اصلاح می‌کنند تا گیاهان مختلف قادر به تحمل این خاکها باشند.


دید کلی
تجمع املاح در خاک ، تاثیر عمده‌ای بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی رس و هوموس داشته، کمیت و کیفیت جامعه نباتی عالی و پست خاک را تعیین می‌کند. اغلب وجود املاح سدیم موجب انتشار ذرات رس و هوموس شده، لایه یا افق بسیار متراکمی در زیر خاک تشکیل می‌شود که مانع عبور آب و هوا به ریشه نباتات می‌شود. املاح موجود در خاک ، فشار اسمزی محلول خاک را افزایش داده، بدین ترتیب قدرت جذب آب را توسط گیاهان کاهش می‌دهند. از طرفی تعادل یونی را به هم زده و در بعضی مواد مانند املاح بر برای گیاهان سمی هستند. محصول گیاهان مزروعی در مناطق شور قلیایی ناچیز و کمیت و کیفیت محصول نیز قابل توجه نیست. این گیاهان در مقابل امراض و افات نیز مقاومت کمتری دارند.

چگونگی رشد گیاهان در خاکهای هالومورفیک
در خاکهای شور و شور _ قلیا که Ph آنها کمتر از 8.5 است، صدمات وارده به گیاهان از غلظت زیاد نمک در محلول خاک ناشی می‌شود. سلولهای گیاه در محلولهای نمکی آب خود را از دست داده و به اصطلاح پلاسمولیزه می‌شوند. این پدیده از این امر ناشی می‌شود که حرکت آب طبق خاصیت اسمز از محیط رقیق‌تر داخل سلولی به محیط غلیظ خارج صورت می‌گیرد. شدت وقوع این پدیده به عواملی مانند نوع نمک ، نوع سلول گیاهی و شرایط فیزکی خاک بستگی دارد.

محیط خاکهای قلیای با سدیم زیاد به سه طریق روی گیاه اثر نامطلوب بر جای می‌گذارد:



اثرات مضر قلیائیت زیاد تحت تاثیر غلظت های بالای کربنات و بی‌کربنات سدیم.


اثرات سمی یونهای بی‌کربنات ، Oh و ...


اثرات مضر سدیم روی متابولیزم و تغذیه.

این آثار نه تنها در خاکهای قلیایی ظاهر می‌شوند، بلکه در خاکهای شور و قلیای که نمکهای خنثای آنها شسته شده‌اند، نیز آشکار می‌گردند.
اصلاح و اداره خاکهای شور و قلیایی
معمولا برای جلوگیری از اثرات زیان‌آور خاکهای شور و قلیایی به سه طریق مختلف با این خاکها رفتار می‌شود: روش اول از میان بردن این نمکها است. روش دوم تبدیل نمکهای مضر به نمکهای کم ضررتر می‌باشد. روش سوم را می‌توان کنترل نامید. در دو روش اول هدف دفع نمکها و یا تغییر و تبدیل آنها است، در حالی که در روش سوم نحوه اداره خاک و عملیات کشاورزی را طوری تنظیم می‌کنند که نمک بطور یکنواخت در تمام خاک پخش شده و از تمرکز غلظت زیاد نمک در یک نقطه جلوگیری شود.

دفع نمک
معمول‌ترین راههای خروج نمک از خاک دو نوع است: زهکشی زیرزمینی و شستشوی خاک. بکار بردن این دو طریق تواما ، یعنی شستشوی خاک پس از گذاردن زهکشها در آن موثرترین و رضایت‌بخش‌ترین وسیله برای دفع نمک از خاک است. نمکهایی که از طریق بارندگی یا آبیاری وارد محلول خاک می‌شوند، از طریق زهکشها خارج می‌گردند.

اصلاح خاکهای شور و قلیایی موقعی موثر است که آب بکار رفته دارای نمک زیاد، ولی سدیم کم باشد، زیرا استفاده از آبهای کم نمک ، ممکن است به علت دفع نمکهای خنثی مساله قلیائیت را حادتر نماید. خروج نمکهای خنثی درصد سدیم قابل تعویض را در خاک بیشتر نموده و در نتیجه باعث افزایش غلظت یون Oh در محلول خاک می‌شود. این پدیده نامطلوب را می‌توان با تبدیل کربناتها و بی‌کربنات سدیم به سولفات سدیم دفع کرد. این امر را می‌توان با اضافه کردن سولفات کلسیم یا ژیپس ، به خاک قبل از شستشو انجام داد
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز

معمولا برای جلوگیری از اثرات زیانبار خاکهای شور و قلیا ، آنها را به راههای مختلف اصلاح می‌کنند تا گیاهان مختلف قادر به تحمل این خاکها باشند.
دید کلی

تجمع املاح در خاک ، تاثیر عمده‌ای بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی رس و هوموس داشته ، کمیت و کیفیت جامعه نباتی عالی و پست خاک را تعیین می‌کند. اغلب ، وجود املاح سدیم ، موجب انتشار ذرات رس و هوموس شده ، لایه یا افق بسیار متراکمی در زیر خاک تشکیل می‌شود که مانع عبور آب و هوا به ریشه نباتات می‌شود. املاح موجود در خاک ، فشار اسمزی محلول خاک را افزایش داده ، بدین ترتیب قدرت جذب آب را توسط گیاهان کاهش می‌دهند. از طرفی تعادل یونی را به هم زده ، در بعضی مواد ، مانند املاح بر برای گیاهان سمی هستند. محصول گیاهان مزروعی در مناطق شور قلیایی ناچیز و کمیت و کیفیت محصول نیز قابل توجه نیست. این گیاهان در مقابل امراض و آفات نیز مقاومت کمتری دارند.
چگونگی رشد گیاهان در خاکهای هالومورفیک

در خاکهای شور و شور _ قلیا که PH آنها کمتر از 8.5 است، صدمات وارده به گیاهان از غلظت زیاد نمک در محلول خاک ناشی می‌شود. سلولهای گیاه در محلولهای نمکی ، آب خود را از دست داده ، به اصطلاح پلاسمولیزه می‌شوند. این پدیده از این امر ناشی می‌شود که حرکت آب طبق خاصیت اسمز از محیط رقیق‌تر داخل سلولی به محیط غلیظ خارج صورت می‌گیرد. شدت وقوع این پدیده به عواملی مانند نوع نمک ، نوع سلول گیاهی و شرایط فیزکی خاک بستگی دارد.

محیط خاکهای قلیای با سدیم زیاد به سه طریق روی گیاه اثر نامطلوب بر جای می‌گذارد:



  • اثرات مضر قلیائیت زیاد ، تحت تاثیر غلظت های بالای کربنات و بی‌کربنات سدیم.
  • اثرات سمی یونهای بی‌کربنات ، OH و ...
  • اثرات مضر سدیم روی متابولیزم و تغذیه.

    این آثار نه تنها در خاکهای قلیایی ظاهر می‌شوند، بلکه در خاکهای شور و قلیایی که نمکهای خنثای آنها شسته شده‌اند، نیز آشکار می‌گردند.
اصلاح و اداره خاکهای شور و قلیایی

معمولا برای جلوگیری از اثرات زیان‌آور خاکهای شور و قلیایی به سه طریق مختلف با این خاکها رفتار می‌شود: روش اول از میان بردن این نمکها است. روش دوم تبدیل نمکهای مضر به نمکهای کم‌ضررتر می‌باشد. روش سوم را می‌توان کنترل نامید. در دو روش اول ، هدف ، دفع نمکها و یا تغییر و تبدیل آنها است، در حالی‌که در روش سوم ، نحوه اداره خاک و عملیات کشاورزی را طوری تنظیم می‌کنند که نمک بطور یکنواخت در تمام خاک پخش شده ، از تمرکز غلظت زیاد نمک در یک نقطه جلوگیری شود.
دفع نمک

معمول‌ترین راههای خروج نمک از خاک دو نوع است: زهکشی زیرزمینی و شستشوی خاک. بکار بردن این دو طریق تواما ، یعنی شستشوی خاک پس از گذاردن زهکشها در آن ، موثرترین و رضایت‌بخش‌ترین وسیله برای دفع نمک از خاک است. نمکهایی که از طریق بارندگی یا آبیاری وارد محلول خاک می‌شوند، از طریق زهکشها خارج می‌گردند.

اصلاح خاکهای شور و قلیایی موقعی موثر است که آب بکار رفته دارای نمک زیاد ، ولی سدیم کم باشد، زیرا استفاده از آبهای کم‌نمک ، ممکن است به‌علت دفع نمکهای خنثی مساله قلیائیت را حادتر نماید. خروج نمکهای خنثی ، درصد سدیم قابل تعویض را در خاک بیشتر نموده ، در نتیجه باعث افزایش غلظت یون -OH در محلول خاک می‌شود. این پدیده نامطلوب را می‌توان با تبدیل کربناتها و بی‌کربنات سدیم به سولفات سدیم دفع کرد. این امر را می‌توان با اضافه کردن سولفات کلسیم یا ژیپس به خاک قبل از شستشو انجام داد.
تبدیل نمکها

اضافه کردن ژیپس (
) به خاک سبب تبدیل کربناتها و بی‌کربنات سدیم به سولفات می‌شود. برای این کار معمولا چندین تن در هکتار ژیپس لازم بوده T برای تسریع واکنشهای مربوط می‌بایست خاک به حالت مرطوب نگهداری شود و ژیپس با خاک مخلوط شود. واکنش سولفات کلسیم با کربنات سدیم و سدیم قابل تعویض طبق فرمولهای زیر صورت می‌گیرد:






اضافه نمودن گوگرد نیز سبب اصلاح این خاک می‌شود. گوگرد پس از اکسیده شدن تبدیل به اسید سولفوریک شده ، این اسید نه تنها نمکهای کربنات را به سولفات تبدیل می‌کند، بلکه با کاهش PH از شدت قلیائیت خاک می‌کاهد.


کنترل

روش سوم اصلاح خاکهای شور و قلیا ، روش کنترل است. یکی از راههای کنترل اثرات زیان‌آور نمک ، کاهش میزان تبخیر از خاک است. این امر نه‌تنها باعث حفظ رطوبت در خاک می‌شود، بلکه از انتقال نمک از لایه‌های تحتانی خاک به منطقه رشد ریشه جلوگیری می‌کند. در کشاورزی آبیاری باید از بکار بردن آب زیاده از حد خودداری نمود، مگر اینکه این امر برای شستشوی نمک لازم باشد. آبیاری کم ولی متناوب ، روش مفیدی است، زیرا غلظت نمک در خاک را در حد نسبتا پایینی حفظ می‌کند.

زمان آبیاری نیز برای خاکهای شور بخصوص در فصل کاشت حائز اهمیت زیاد است. به‌علت حساس بودن شدید جوانه‌ها به نمک ، آبیاری قبل و بعد از کاشت ، امر لازمی محسوب می‌شود. گیاهان پس از رشد کافی ، تحمل بیشتری نسبت به نمک پیدا می‌کنند. کشت گیاهان مقاوم به شوری مانند چغندر قند ، پنبه ، ذرت خوشه‌ای ، جو ، شبدر و یونجه نیز یک روش موثر در استفاده از خاکهای شور و قلیایی است.
خاکهای تکیر (Takyrs)

تکیر ، خاک بسیار خشک و لم‌یزرعی است که در بیابانهای آسیا و ایران وجود دارد. خاکهای تکیر هنگامی تشکیل می‌شود که شوری خاک شروع به کاهش می‌کند. بافت این خاکها ، رُسی بوده ، در سطح خاک گیاهی دیده نمی‌شود. فقدان پوشش نباتی به‌علت خشکی زیاد ، شرایط فیزیکی نامطلوب ، PH قلیایی در حدود 10 ، وجود املاح و فقدان کامل مواد آلی و فعالیت باکتریهاست. این خاکها را می‌توان زیر کشت برد، ولی بایستی ابتدا اقدامات اصلاحی به عمل آورد.
 

pejman82

عضو جدید
  • اصلاح خاک های شور
از مطالعه خواص خاک های شور نتیجه می شود که اصلاح آنها باید بر مبنای یک سری عملیات دقیق و حساب شده زراعی و فنی ویژه استوار باشد. از طرف دیگر این سئوال مطرح است که آیا زمین به عنوان عامل اصلی تولید در کشاورزی˛ بسته به شرایط مختلف منطقه ای˛ تا چه حدی قابل سرمایه گذاری است. با زیاد شدن نیاز روز افزون به مواد غذایی گیاهی و کاهش امکان استحصال آب آبیاری بدون محدودیت کیفی و کمی˛ بدیهی است که در وهله اول˛ اهمیت افزایش عملکرد محصولات مختلف در واحد سطح در شرایط خاک های زراعی عادی و بدون محدودیت (بدون شوری یا قلیائی خارج از حد مجاز) در کشور ما بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این رابطه˛ رسیدن به تولید فابل قبول˛ فقط بر اساس محاسبات دقیق اقتصادی و اطلاعات تخصصی زراعی ممکن می گردد. بعلاوه˛ کشاورزی امروزی˛ تنها بمنظور دستیابی به حداقل محصولات مورد نیاز یک خانواده یا یک واحد کشاورزی در محدوده جغرافیائی کوچک خلاصه نمی شود. بلکه تولید محصول با صرفه اقتصادی مورد نیاز کشور˛ با توجه به نیاز انسانی و منطبق با شرایط جغرافیائی هر ناحیه مد نظر است. برای رسیدن به تولید فراوان و دارای کیفیت خوب زراعی و دامی˛ در وهله اول اصلاح خاک های عادی زراعی˛ و بهره برداری با بازده کامل و کافی از آنها ضروری تر می باشد. بدیهی است˛ نیازهای منطقه ای و شخصی (گاهی نیازهای استرتژیکی دولتی در اراضی وسیع)˛ اصلاح خاک های دارای محدودیت کشت و یا تحت تاثیر املاح را غیر قابل اجتناب می سازد.
اصلاح زمین های شور و یا کنترل غلظت های نمک اضافی در خاک دور ریشه گیاهان˛ و آب آبیاری˛ با پیاده کردن برنامه ساده و تک بعدی˛ کاری بس دشوار بوده و در بعضی شرایط ویژه˛ نا ممکن است. برای موفقیت در این امر حتما ادغام برنامه های مختلف˛ با رعایت اولویت ها و اهمیت های ویژه ناحیه ای˛ ضرورت دارد. چون الگوی خاصی برای کل شرایط نمی توان تعیین کرد˛ بنابراین˛ کاربرد روش های مناسب کنترل شوری غالبا دراز مدت و پرهزینه خواهند بود.
روند مدیریتی اصلاح اراضی شور وسیع و یا کنترل شوری و اصلاح زمین های زیر کشت آبی که غلظت املاح بیش از درجه تحمل گیاه.ان مورد نظر برای کشت های کم محدودیت وجود دارد˛ دو هدف مجزا از هم محسوب می شوند.
در این مبحث در وهله اول کنترل شوری و اصلاح زمین های شور زیر کشت آبی˛ مورد تحلیل قرار می گیرد.
  • کنترل شوری و اصلاح زمین های آبی شور
در زمین هایی که غلظت اضافی املاح و یا یونهای ویژه˛ مانع استفاده بهینه از زمین در خدمت تولید با صرفه اقتصادی بالا˛ باشد˛ نمک های زیاده از محدوده قابل تحمل گیاهان مورد نظر بایستی از خاک ناحیه مجاور ریشه (حواشی ریزوسفر)˛ کاهش داده شوند. برای این منظور˛ قبل از همه وجود آب سالم فراوان و کافی در زمان مناسب˛ فراهم باشد. آب های مطلوب برای این هدف˛ بهتر است از شوری کم یعنی DS/m 1/5> EC˛ نسبت جذبی سدیم پایین (10>SAR) و بور کمتر از مرز بحرانی˛ برخوردار باشد تا توانائی انتقال املاح اضافی از اعماق لازم خاک را دارا باشد. بنابراین˛ پنج نکته اساسی˛ قابل مدیریت است.
  • توجه به وضع زهکشی زمین
هنگامی که نفوذ پذیری طبیعی خاک برای آب مناسب بوده و یا با عملیات زراعی ساده ای افزایش نفوذپذیری در خاک های دیر نفوذ˛ امکان پذیر باشد˛ مشروط به وجود آب سالم˛ با اندک مقدار آب آبیاری اضافی بیش از نیاز آبی گیاه مورد نظر˛ می توان املاح اضافی را کم کرد. در شرایطی که نفوذ بد خاک˛ عبور آب از افق ها را مختل می کند˛ برنامه ریزی یک سیستم رهکشی مناسب الزامی می شود. پیاده کردن زهکشی˛ عملا مشکلاتی دارد که قبل از همه می توان به مخارج سنگین آن و هم چنین نا ممکن بودن انتقال آب زهکش های اصلی به نقاط دور دست در برخی از شرایط توپوگرافی ویژه˛ اشاره نمود.
  • آبشوئی املاح اضافی
املاح اضافی خاک های شور حتما باید توسط آب اضافی شسته شده و به مرز شوری مورد نظر رسانده شود. برای موفقیت کامل در این مهم˛ اندازه گیری شوری در زمان های مختلف برای آب آبیاری˛ خاک زیر کشت و آب زهکشی شده (در صورتی که سیستم زهکشی مناسب بر قرار شده باشد) و یا خاک دور ریشه (در شرایط بدون زهکشی مصنوعی)˛ الزامی است.
رویش گیاه و جذب مواد غذایی لازم از محیط شور˛ بطور عادی˛ یک روند تحت تاثیر نیروهای مختلف و گاهی با تاثیر متقابل است. چون مجموع نیروهای مرتبط با پتانسیل آب در محیط شور (فشار اسمزی محلول غلیظ خاک)˛ در مقابل فشار اسمزی سلول های ریشه ای قرار گرفته و جذب آب و مواد غذایی توسط گیاه را مانع می شوند˛ بنابراین˛ غلظت املاح˛ بهتر است حتی المقدور در پایین ترین محدوده ممکن نگه داشته شود تا گیاه از بالاترین امکان استفاده ممکن از مایحتاج غذایی و آبی بر خوردار باشد.
از آنجائی که املاح در خاک توسط آب آبیاری و آب باران تحرک می یابند˛ بررسی کیفیت و کمیت آب وارده به خاک (آب آبیاری) و نفوذ عمقی و جانبی آن برای کنترل شوری حائز اهمیت است (شناخت تعادل نمک بین آب آبیاری و فاز مایع خاک).
  • جانشین سازی سدیم تبادلی اضافی
در شرایط که در جوار شوری˛ سدیم قابل تعویض بیش از حد مجاز (خاک های شور-سدیمی) و یا در عیاب شوری اضافی˛ سدیم فراوانی در کلوئید ها جذب شده باشد (خاک های سدیمی)˛ آبشوئی توام با جانشین سازی سدیم˛ ضرورت می یابد. آبشوئی آنیون بورات اضافی نیز˛ به طریق مشابه و با مقدار آب فراوان˛ عملی می گردد.
توجه به سطح ایستابی سفره آب زیر زمینی
خاک های تحت تاثیر املاح˛ غالبا سفره آب زیر زمینی نزدیک به بخش سطح الارض دارند که معمولا از سطح بحرانی منطقه˛ بالاتر است (یکی از اصلی ترین دلایل شوری) یکی از هدف های مهم زهکشی مصنوعی در این نقاط˛ پایین بردن سطح ایستابی سفره از محدوده های سطح بحرانی منطقه می باشد.
چون مترادف با سطح سفره˛ غلظت آب زیر زمینی در تجمع املاح و غلیظ شدن فاز مایع دور ریشه گیاهان مسئول است و با صعود مویرگی آب با غلظت بالای حد بحرانی منطقه از سفره زیر زمینی˛ انتقال همه جانبه نمک ها صورت می گیرد˛ شناسائی غلظت بحرانی املاح منطقه نیز کاملا ضرورت دارد.
  • کاهش تبخیر
تبخیر سطحی خاک از عوامل تشدید کننده صعود موئینه و افزاینده غلظت محلول خاک بشمار می رود که مخصوصا در تغییر و تحول مقدار و غلظت کاتیون های محلول در فاز آبی و جذب شده در کمپلکس جذبی˛ به طور موثر˛ عمل می کند. شناسائی کیفیت و کمیت کاتیون های مختلف برای تعدیل خواص فیزیکی خاک˛ مخصوصا نفوذپذیری آب و خاکدانه سازی و با هماهنگی مطلوب خواص شیمیایی (ایجاد pH و شوری و SARمناسب برای گیاه و خاک) حائز اهمیت است.
تا جائی که در شرایط عادی کشت زمین های تحت تاثیر املاح˛ ایجاد یک سیستم درازمدت اصلاحی-سنتی ارجح تشخیص داده شده˛ کنترل و اصلاح وضع شوری˛ مستلزم مدیریت و اقدامات ویژه ای خواهد بود.
  • کنترل شوری به روش های زراعی
عملیات زراعی مناسب که برای کنترل شوری و کاهش تدریجی غلظت املاح دور ریشه بکار گرفته می شوند˛ با رعایت اولویت فعالیت ها˛ قابل مدریت هستند.
الف تسطیح توام با تراز زمین
حذف توپوگرافی های کوچک و متوسط که یکی از علت های استقرار شوری و پدیدار شدن نقاط با گیاهان تضعیف شده و یا عاری از گیاه است˛ موجب می شود˛ تراز پدیدار شدن نقاط با گیاهان تضعیف شده و یا عاری از گیاه است˛ موجب می شود˛ تراز و یکنواختی شیب های گسترده در سطح زمین˛ فراهم شود تا توزیع یکنواخت آب آبیاری در کل سطح امکان پذیر گردد. از سوی دیگر˛ گسترش برخی نقاط برآمده هر چند کوچک و جزئی در قسمتی از مساحت مزرعه˛ منجر به شور شدن آن ناحیه می شود. تسطیح برآمدگی ها و تراز نمودن زمین˛ مخصوصا برای استقرار نامحدود روش های آبیاری سطحی و نیز انتقال و توزیع یکنواخت آب در کل مساحت˛ اهمیت دارد.
هنگام عملیات تسطیح و تراز بهتر است از انتقال بی رویه خاک زیرین (مخصوصا اگر شوری خاک تحت الارض بیشتر بوده و کیفیت زراعی آن پایین باشد) به بخش فوقانی˛ اجتناب نمود. برای موفقیت در انجام این امر مهم˛ خاک سطح الارض به صورت توده ای مرتفع در محل جمع آوری شده و پس از تسطیح مقدماتی˛ بر روی خاک˛ به طور یکنواخت توزیع می شود.
زمان صحیح ورود ماشین ها وادوات سنگین تسطیح به زمین نیز بایستی رعایت شده و در رطوبت مناسب خاک (پتانسیل مکش آب در خاک در محدوده 3/5=PF برای خاک های لومی˛ و حدود 2/8 تا 3 برای خاک های سنگین) انجام شود تا حتی الامکان از فشردگی خاک˛ جلوگیری گردد. هنگام اجبار از استفاده ماشین ها و ادوات سنگین˛ معمولا کاربرد لاستیک های خیلی عریض با سطح اتکاء کم˛ توصیه می گردد. در شرایط بد عملیات خاکورزی در خاک ها˛ بویژه خاک هائی که نفوذ آب آبشوئی در آنها حیاتی است˛ کاهش شدید تخلخل (مترادف با افزایش چگالی ظاهری) تا افق زیر 30 سانتیمتری˛ مشکل ساز می شود.
ب افزایش نفوذپذیری آب در خاک های شور
نفوذپذیری آب در خاک˛ در وهله اول به ماهیت توزیع روزنه های با قطر متفاوت بین ذرات و خاکدانه ها˛ بستگی دارد که بیشتر تعیین کننده سرعت و مقدار آب های نافذ در افق هاست. در این رابطه˛ بافت و ساختمان خاک˛ عامل اصلی می باشند. وقتی که آب از روزنه های بزرگ نفوذ کرده و روزنه های مزبور خالی شدند˛ نفوذ متعاقب آن اندکی کاهش می یابد˛ زیرا با این عمل ضخامت خاک هدایت کننده˛ کم شده و با کاهش مقدار کلی آب در ناحیه نفوذ˛ آب نافذ به روزنه های ریزتر متمرکز می شود که در نتیجه این فرایند˛ پتانسیل مکش آب در روزنه ها˛ افزایش یافته و امکان نفوذ به حدی کم می شود که آب فقط به صورت آب پوششی با سرعت خیلی کم˛ قادر به حرکت می گردد. بنابراین میزان حرکت تعادلی آب در روزنه ها˛ بیشتر به مقدار آب وارد شده به خاک˛ بستگی پیدا می کند.
معمولا خاک هایی که سرعت نفوذ ناچیزی دارند (مثلا کمتر از 100 میلیمتر در هر روز)˛ هنگام آبیاری عادی و آبیاری اضافی بمنظور نمک شوئی˛ مشکل آفرین هستند. غالبا خاک های تحت تاثیر سدیم اضافی و خاک های رسی شور که تحت تاثیر فشار تراکمی خاک˛ ناشی از استقرار دراز مدت آب زیر زمینی قرار دارند˛ در شمار مساله مزبور می باشند. در سرعت های ذکر شده˛ کاربرد روش آبیاری بارانی و برنامه ریزی زهکشی مصنوعی˛ قبل از اصلاح نفوذپذیری˛ معمولا نتیجه خوبی نمی دهد. عملیات اصلاح نفوذپذیری آب در خاک های شور˛ از فعالیت های چند جانبه و هزینه بری تشکیل شده اند که در آنها شخم عمیق و سله شکنی عمقی توسط چیزل (گاو آهن قلمی)˛ و سوبسویلر (Subsoiler)˛ وضع زهکشی درونی خاک را برای میان مدت˛ تا حدودی بهبود می بخشد.
هنگامیکه سطح خاک های شور برای مدت نامعلومی عاری از پوشش گیاهی زنده یا بقایای آنها بوده و یا فقر شدید مواد آلی حاکم باشد˛ نفوذ آب در خاک˛ کم می شود. طوری که هنگام بارندگی یا انتقال آبهای سطحی ناخواسته˛ حالت ماندابی طولانی مدت˛ بروز نموده و زمین مورد نظر برای مدتی˛ مردابی می گردد که این حالت برای خاک های شور غیر قابل نفوذ˛ شدیدا مضر واقع می شود. زیرا تبخیر های شدید بعدی˛ انتقال نمک به بالا را تشدید می نماید. یکی از روش های مناسب تجزیه شده˛ برای زیاد کردن قابلیت نفوذ در خاک های مستعد شوری یا قلیایی˛ استفاده از پوشش دهنده های آلی است که به نام مالچ های گیاهی (Mulch) مصطلح شده اند.
در شرایط منطقه ای ما˛ مواد آلی پوششی خاک را کودهای دامی˛ بقایای گیاهی از منشاء های زراعی و باغبانی و بقایای صنایع کشاورزی و دامی˛ تشکیل می دهند.
مواد مزبور˛ منافع متعددی دارند که مهمترین آنها˛ شامل افزایش جذب و ظرفیت نفوذ آب˛ کاهش تبخیر سطحی (ممانعت از گرم شدن زیاد خاک در تابستان)˛ فراهمی پایداری خاکدانه ای˛ کاهش چگالی ظاهری خاک و تشدید فعالیت ماکروارگانیسمی (مخصوصا کرم خاکی با گذرگاههای عمقی حفر شده توسط آنها برای نفوذ هوا و آب) و میکروارگانیسمی (تجزیه مواد آلی و تشکیل هوموس˛ همراه با جذب قسمتی از یون های مضر توسط آنها) در خاک و انتقال و عرضه مواد غذایی به گیاه است.
مشکل موجود در این زمینه˛ هزینه های بالای کود حیوانی و انتقال آن˛ و تولید کم بقایای گیاهی و یا وجود زمینه های مصرفی دیگر با اولویت بیشتر (کمبود علوفه و تنگدستی در تولید مواد آلی) را می توان نام برد.
مقدار مصرف کودهای اصطبلی از دام های مختلف و متداول برای این منظور بین 40 تن (معمول برای خاک های عادی) تا 200 تن در هکتار˛ متغیر است. وقتی که بقایای پنبه (تفاله پنبه دانه و ساقه و غیره) در اختیار باشد˛مصرف تقریبی آن تا 70 تن در هکتار توصیه می شود
از سایر بقایای آلی قابل استفاده˛ پوسته برنج˛ خاک اره حاصل از صنایع چوب˛ کاغذهای بازیافت شده از زباله های شهری و بقایای ریز شده ذرت را می توان مثال زد که غالبا در ضخامت های قابل ملاحظه ای بر روی خاک سطحی˛ توزیع شده و یا به خاک سطح الارض برگردانده و مخلوط می گردند.
کرت بندی های مناسب با تقسیمات کوچک و پشته و جوی عمیق تر˛ به صورت جمع کننده های آب باران و آب آبشوئی˛ فعالیت های مربوط به افزایش نفوذپذیری آب در خاک را تکمیل می کنند.
ج تناوب و چرخه زراعی
یکی از اقدامات موثر و مفید برای اصلاح خاک های شور˛ کاهش دادن تبخیر سطحی است. بجز روش های ذکر شده مخصوصا تنظیم گردش تناوب گیاهی (روتاسیون) حائز اهمیت است˛ که در آن کشت یونجه توام با کشت گرامینه های علوفه ای چند ساله˛ جای مخصوص بخود دارد.
یونجه به غیر از اصلاح وضع بیولوژی (نیتریفیکاسیون)˛ شیمیایی و فیزیکی خاک˛ بعنوان گیاه با ریشه عمیق˛ می تواند با جذب و تبخیر آب های مویرگی صعود کننده˛ سالیانه سطح ایستابی سفره کم عمق را 0/5 الی 1 متر پایین ببرد. همچنین در پایان سال دوم کشت˛ یونجه می تواند از آب زیر زمینی در عمق 3 متری˛ استفاده کامل نماید. آزمایشات مقایسه ای در نقاط مختلف˛ اهمیت یونجه را در کاهش نمک لایه های سطحی و میانی خاک ها تایید می کنند.

به برکت وجود برگ های پروانه آسای نسبتا پهن˛ یونجه می تواند روزانه در هر هکتار تا 80 متر مکعب تعرق داشته باشد که کلا از این طریق در یک اقلیم گرم و خشک در یک فصل رویش تا 16000 متر مکعب در هکتار آب بخار می شود (در شرایط معتئل تر 12000 متر مکعب در هکتار).
در سیستم تناوبی سال های بعد معمولا بر روی اراضی اصلاح شده به طریق بالا˛ بلافاصله پنبه کشت می گردد. پنبه با تعرق روزانه 50-40 متر مکعب در هکتار بعد از یونجه قرار دارد. در تناوب زراعی که پس از کشت 3 ساله یونجه˛ پنبه کاشته می شود˛ مقدار مصرف آب زیر زمینی در مقایسه˛ نسبت به یونجه کاهش می یابد.
ج کاهش فاصله زمانی بین آبیاری ها
برای کاستن از تنش آبی در افق های سطحی و همچنین رقیق نگهداشتن فاز آبی در محیط ریشه˛ کاهش فاصله بین آبیاری ها در فصل رویش (یعنی زمان تبخیر و تعرق شدید)˛ می توان آب قابل دسترس گیاه را در زمانهای حساس˛ زیاد کرده و با امکان جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاه˛ ریشه زایی جانبی و عمقی را یکی از عوامل موثر در افزایش مقاومت در برابر شوری است˛ فراهم نمود.
با این روش˛ مشروط به دسترسی به آب خوب و فراوان˛ ساختمان خاک نیز بهتر حفاظت شده و سله بستن˛ تعدیل و کم می شود. اگر همزمان با اجرای این طریق آبیاری˛ از مالچ های پوششی خاک نیز به درستی استفاده شده باشد˛ نفوذ بهتر خاک تا افق های میانی˛ تبخیر سطحی را کاهش می دهدو چون آبیاری بعدی با فاصله کمتری به وقوع می پیوندند˛ مقدار در صد آب در محدوده ظرفیت زراعی (FC) و ارقام نزدیک به آن تمدید می شود. در این زمینه به غیر از تنش آبی معادل یعنی 1/8 تا 2/5= PF (پتانسیل ماتریک معادل 10- تا 30- کیلو پاسکال)˛ تعریف عادی ظرفیت زراعی نیز موید و گویای مطلب می شود˛ یعنی آب در ظرفیت زراعی مقدار آبی است که پس از نفوذ سریع˛ از نقطه اشباع˛ حرکت خیلی آهسته ای در منافذ داشته و قسمتی از آن نیز در روزنه های متوسط به طور سهل الوصول برای گیاه نگهداشته شود. به عبارت دیگر˛ آب باقیمانده در یک خاک لومی متوسط که 2 تا 3 روز پس از یک بارندگی خوب˛ قابل اندازه گیری باشد˛ آب در ظرفیت زراعی را تشکیل می دهد.
در شرایط که فاصله بین دو FC در دو وعده آبیاری نزدیک و کم باشد˛ صعود مویرگی آب حامل نمک نیز کمتر خواهد بود. بدیهی است در این زمینه روش آبیاری به کار رفته˛ تاثیر زیادی دارد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اصلاح خاک های شور و قلیایی

اصلاح خاک های شور و قلیایی

معمولا برای جلوگیری از اثرات زیانبار خاکهای شور و قلیا ، آنها را به راههای مختلف اصلاح میکنند تا گیاهان مختلف قادر به تحمل این خاکها باشند

دید کلی
تجمع املاح در خاک ، تاثیر عمده ای بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی رس و هوموس داشته، کمیت و کیفیت جامعه نباتی عالی و پست خاک را تعیین میکند.


اغلب وجود املاح سدیم موجب انتشار ذرات رس و هوموس شده، لایه یا افق بسیار متراکمی در زیر خاک تشکیل می شود که مانع عبور آب و هوا به ریشه نباتات می شود. املاح موجود در خاک ، فشار اسمزی محلول خاک را افزایش داده، بدین ترتیب قدرت جذب آب را توسط گیاهان کاهش می دهند. از طرفی تعادل یونی را به هم زده و در بعضی مواد مانند املاح بر برای گیاهان سمی هستند. محصول گیاهان مزروعی در مناطق شور قلیایی ناچیز و کمیت و کیفیت محصول نیز قابل توجه نیست. این گیاهان در مقابل امراض و افات نیز مقاومت کمتری دارند.

چگونگی رشد گیاهان در خاکهای هالومورفیک

در خاکهای شور و شور _ قلیا که Ph آنها کمتر از 8.5 است، صدمات وارده به گیاهان از غلظت زیاد نمک در محلول خاک ناشی می شود. سلولهای گیاه در محلولهای نمکی آب خود را از دست داده و به اصطلاح پلاسمولیزه می شوند. این پدیده از این امر ناشی می شود که حرکت آب طبق خاصیت اسمز از محیط رقیق تر داخل سلولی به محیط غلیظ خارج صورت می گیرد. شدت وقوع این پدیده به عواملی مانند نوع نمک ، نوع سلول گیاهی و شرایط فیزکی خاک بستگی دارد.



محیط خاکهای قلیای با سدیم زیاد به سه طریق روی گیاه اثر نامطلوب بر جای می گذارد:



اثرات مضر قلیائیت زیاد تحت تاثیر غلظت های بالای کربنات و بی کربنات سدیم.
اثرات سمی یونهای بی کربنات ، Oh و ...
اثرات مضر سدیم روی متابولیزم و تغذیه.
این آثار نه تنها در خاکهای قلیایی ظاهر می شوند، بلکه در خاکهای شور و قلیای که نمکهای خنثای آنها شسته شده اند، نیز آشکار می گردند.

اصلاح و اداره خاکهای شور و قلیایی

معمولا برای جلوگیری از اثرات زیان آور خاکهای شور و قلیایی به سه طریق مختلف با این خاکها رفتار می شود: روش اول از میان بردن این نمکها است. روش دوم تبدیل نمکهای مضر به نمکهای کم ضررتر می باشد. روش سوم را می توان کنترل نامید. در دو روش اول هدف دفع نمکها و یا تغییر و تبدیل آنها است، در حالی که در روش سوم نحوه اداره خاک و عملیات کشاورزی را طوری تنظیم می کنند که نمک بطور یکنواخت در تمام خاک پخش شده و از تمرکز غلظت زیاد نمک در یک نقطه جلوگیری شود.


دفع نمک
معمول ترین راههای خروج نمک از خاک دو نوع است: زهکشی زیرزمینی و شستشوی خاک. بکار بردن این دو طریق تواما ، یعنی شستشوی خاک پس از گذاردن زهکشها در آن موثرترین و رضایت بخش ترین وسیله برای دفع نمک از خاک است. نمکهایی که از طریق بارندگی یا آبیاری وارد محلول خاک می شوند، از طریق زهکشها خارج می گردند.

اصلاح خاکهای شور و قلیایی موقعی موثر است که آب بکار رفته دارای نمک زیاد، ولی سدیم کم باشد، زیرا استفاده از آبهای کم نمک ، ممکن است به علت دفع نمکهای خنثی مساله قلیائیت را حادتر نماید. خروج نمکهای خنثی درصد سدیم قابل تعویض را در خاک بیشتر نموده و در نتیجه باعث افزایش غلظت یون Oh در محلول خاک می شود. این پدیده نامطلوب را می توان با تبدیل کربناتها و بی کربنات سدیم به سولفات سدیم دفع کرد. این امر را می توان با اضافه کردن سولفات کلسیم یا ژیپس ، به خاک قبل از شستشو انجام داد.


 

mahmood.A

عضو جدید
سلاااااااااام امیدوارم بدردتون بخوره
:)
شوری خاک و تأثیر آن بر رشد گیاهان

استان کرمان با توجه به واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک کشور همواره با مشکل شوری خاک و آب مواجه بوده که این عامل تأثیر زیادی بر نحوه رشد گیاهان گذارده است، به طوریکه مشکل مذکور علاوه بر کاهش شدید محصول در کشاورزی و ایجاد مشکلات عدیده برای کشاورزان این مناطق، از مهمترین عوامل محدودیت کاشت گونه های گیاهی در فضاهای سبز شهری است.
شوری نماینده حضور یا مقدار اضافی از املاح محلول در خاک است که میزان آن با EC نمایش داده می شود . (EC به معنی هدایت الکترولیت محلول خاک است که از عصاره اشباع خاک به دست می آید.) و خاک شور به خاکی اطلاق می شود که دارای EC بیش از 4 باشد. ( خاک با EC کمتر از 4 ، غیر شور است و حالصخیز ترین خاکها EC کمتر از 1 دارند. )
شوری خاک در مناطق و اقلیمهای خشک و نیمه خشک دیده می شود که علت این شوری کمبود بارندگی و نیز سرعت تبخیر زیاد آب است که باعث عدم انحلال نمکها ، عدم آبشویی و در نتیجه تراکم نمک در قشر خاک می گردد. ( به طوریکه در مناطق خشک و نیمه خشک سطح خاک دارای شوره سفید رنگی است.) و این در حالی است که در مناطق پرباران ، به علت بارندگی زیاد ، آب باران ، نمکهای موجود در قشر خاک را شسته و با خود از سطح زمین حمل می کند. ضمن اینکه سرعت پایین تبخیر در این مناطق مانع از تجمع نمک در خاک می گردد.
نمک می تواند در اثر تجزیه و تخریب عوامل جوی روی سنگهای ( آذرین و...) به دست آید یا به صورت بخار، گاز ، مواد مذاب و ... از دهانه آتشفشان خارج گردد. در هر حال نمک به دست آمده ، در اثر حرکت آب و یا به طور مستقیم وارد دریا خواهد شد. پس می توان گفت منبع تمام نمکها دریاست و در اثر چرخه دائمی و بسته بین دریا و خشکی ، بین آنها در حال مبادله است .
ترکیبات خاک شور
به طور کلی در خاک املاح زیادی وجود دارد اما مهمترین املاحی که شوری را سبب می شوند شامل موارد زیر می باشد:
کاتیون های ( سدیم، کلسیم و منیزیم) و آنیون های ( کلر، سولفات، کربنات و بی کربنات) که ترکیب آنها تشکیل نمکهای : کلرور سدیم، سولفات سدیم، کلرور منیزیم، کلرور کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات منیزیم، بی کربنات سدیم، کربنات سدیم و بی کربنات کلسیم را می دهد.
میزان سمیت و مخرب بودن یک نوع نمک در درجه اول به میزان حلالیت آن بستگی دارد، اثرات مخرب ناشی از بی کربنات سدیم ، کلرور سدیم ، سولفات و کربنات سدیم بیشتر از سولفات منیزیم و کلرور کلسیم است به طوریکه اثر کربنات سدیم تقریباً 10 برابر مخربتر از سولفات منیزیم و کلرور کلسیم ذکر گردیده است.
بافت خاک نیز در میزان جذب نمکها و کاهش یا افزایش اثرات مخرب آن نقش مؤثری دارد و خاکهای بافت ریز به علت کاهش آبشویی ( زهکشی پایین) و... اثر مخربتری نسبت به خاک بافت درشت و شور دارد.
اما اصلی ترین عامل ایجاد خسارت به گیاه در اثر شوری:
وجود املاح زیاد در خاک است که باعث افزایش غلظت محلول خاک شده و این موضوع سبب می گردد، حتی در شرایطی که آب در دسترس گیاه وجود دارد، به علت اختلال در فرایند اسمز ، ریشه قادر به جذب آب نبوده و حتی در شوری زیاد خاک ، گیاه مقداری آب را نیز از دست بده که در این حالت گیاه دچار خشکی فیزیولوژیکی می گردد.
 

mahmood.A

عضو جدید
واکنش گیاهان زراعی به شوری :
گیاهانی که تحت تأثیر شوری قرار گرفته اند به صورت قدکوتاه، دارای برگهای سبز تیره و در بعضی موارد کلفت تر و بیشتر گوشتالود و آبدار دیده می شوند. شوری روی تولید گرده و تثبیت ازت در گیاهان خانواده گلومینوز و نیز روی فتوسنتز و تنفس و فعالیت آنزیمی تأثیر می گذارد.
مکانیسم گیاه در مقاومت به شوری :

مکانیزمهای اجتناب از شوری در گیاهان:
1. مکانیزم دفع نمک = نفوذپذیری کم نمک
2. دفع و تراوش نمک = دفع سدیم
3. رقیق سازی نمک = جذب آب
مکانیسم های تحمل به شوری در گیاهان :
1. تحمل فشار اسمزی.
2. اجتناب از فشار اسمزی = ترکیب مواد معدنی با مواد آلی.
دو روش برای افزایش محصولات کشاورزی در خاک های شور عملی است :
1. روش تکنولوژیکی و تغییر محیط و اصلاح شرایط آن برای گیاهان، یعنی خاکهای بهتر برای محصولات موجود.
2. روش بیولوژیکی و تغییر ژنتیکی محصولات و تحمل خوب این محصولات به شوری محیط، یعنی محصولات خوب برای خاکهای موجود.
اصلاح برای تحمل به شوری :
اصلاح ژنتیکی برای مقاومت به شوری محصولات می تواند از طریق زیر انجام گیرد:
1. انتخاب از میان ارقام زراعی.
2. هیبریداسیون و تغییرات .
3. استفاده از ژنوم با اسم ارقام وحشی در توسعه گونه های جدید زراعی.
4. به کارگیری تکنیک جدید کشت بافت، سلول، تغییرات سوماتیکی، هیبریداسیون سوماتیکی و تکنولوژی نوترکیبی DNA .
 

mhtia

عضو جدید
شیرین سازی خاک شور

شیرین سازی خاک شور

با سلام خدمت دوستان
چه راهکاری برای شیرین سازی زمین کشاورزی وجود دارد باتوجه به اینکه از مقدار نمک خاک اطلاعی ندارم وهمچنین سطح ذه اب بالاست.علامت سوال
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان
چه راهکاری برای شیرین سازی زمین کشاورزی وجود دارد باتوجه به اینکه از مقدار نمک خاک اطلاعی ندارم وهمچنین سطح ذه اب بالاست.علامت سوال

سلام
باید مقدار و نوع نمک و سطح و کیفیت آب زه آب مشخص باشه.توی قسمت شیمی خاک همین سایت مطالبی در این خصوص وجود داره
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
باید مقدار و نوع نمک و سطح و کیفیت آب زه آب مشخص باشه.توی قسمت شیمی خاک همین سایت مطالبی در این خصوص وجود داره
من زمینی خریدم به وسعت سه هاز متر گل خونه ایی

بعد خرید متوجه شدم ای سی خاک 16 بود فعلن خاکشویی با اب انجام دادم اما فک نکنم تغیری پیدا کنه

بقول دوستان خیار بکار خیار شور تحویل بگیر
 

gsm1

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
من زمینی خریدم به وسعت سه هاز متر گل خونه ایی

بعد خرید متوجه شدم ای سی خاک 16 بود فعلن خاکشویی با اب انجام دادم اما فک نکنم تغیری پیدا کنه

بقول دوستان خیار بکار خیار شور تحویل بگیر
امکانش وجود داره اگر مایل به شوره زدایی بودید کمکتان خواهم نمود.
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
امکانش وجود داره اگر مایل به شوره زدایی بودید کمکتان خواهم نمود.

امکانش که وجود داره...اما معنای مهندسی پیدا کردن کم هزینه ترین راه موثره.من باشم حتی اگه هزینه اینکارم بتونم متقبل بشم اینکارو نمیکنم.علتشم یه مقدار تخصصیه.
از نظر خاکشناسی عدد ec نسبت به نوع نمک غالب و بافت خاک در درجه اهمیت بعدی قرار داره.
یه کارشناس خبره قبل از اینکه در مورد کاهش شوری خاک حرفی بزنه 7تا سوال رو باید جوابشونو بدونه:

نوع نمک غالب
بافت خاک
سطح آب زیر زمینی
وضعیت تبخیر و دمای سالیانه(اقلیم)
عددec
علت شوری خاک
توجیه مالی
 

gsm1

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
امکانش که وجود داره...اما معنای مهندسی پیدا کردن کم هزینه ترین راه موثره.من باشم حتی اگه هزینه اینکارم بتونم متقبل بشم اینکارو نمیکنم.علتشم یه مقدار تخصصیه.
از نظر خاکشناسی عدد ec نسبت به نوع نمک غالب و بافت خاک در درجه اهمیت بعدی قرار داره.
یه کارشناس خبره قبل از اینکه در مورد کاهش شوری خاک حرفی بزنه 7تا سوال رو باید جوابشونو بدونه:

نوع نمک غالب
بافت خاک
سطح آب زیر زمینی
وضعیت تبخیر و دمای سالیانه(اقلیم)
عددec
علت شوری خاک
توجیه مالی

والبته آنالیزآب مورد مصرف برای آبیاری!
 

gsm1

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
خب یه کلیاتش بگید !!! منم یاد بگیرم !! چطوری میشه ؟!؟!؟ هزینه اش حتما زیاد ؟!؟
بستگی به شرایط داره باتوجه به شرایط شرح داده شده در پست زیر و آنالیزآب و ...(معمولن این کار توسط تیمهای خبره انجام میشه ولی امکان پذیر هست)هزینه هم بستگی به روش انتخابی داره...
امکانش که وجود داره...اما معنای مهندسی پیدا کردن کم هزینه ترین راه موثره.من باشم حتی اگه هزینه اینکارم بتونم متقبل بشم اینکارو نمیکنم.علتشم یه مقدار تخصصیه.
از نظر خاکشناسی عدد ec نسبت به نوع نمک غالب و بافت خاک در درجه اهمیت بعدی قرار داره.
یه کارشناس خبره قبل از اینکه در مورد کاهش شوری خاک حرفی بزنه 7تا سوال رو باید جوابشونو بدونه:

نوع نمک غالب
بافت خاک
سطح آب زیر زمینی
وضعیت تبخیر و دمای سالیانه(اقلیم)
عددec
علت شوری خاک
توجیه مالی
 

gsm1

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
البته همیشه به کمک آبشویی خاک رو اصلاح نمیکنن...آنالیز آب برا وقتیه که بخوایم آبشویی کنیم

خیر عزیز بجز این مورد که میفرمایید در آبیاری های بعد از شوره برداری بدلیل یونهای موجود در آب آبیاری دوباره وضع سابق برمیگرده.
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
خیر عزیز بجز این مورد که میفرمایید در آبیاری های بعد از شوره برداری بدلیل یونهای موجود در آب آبیاری دوباره وضع سابق برمیگرده.

جان برادر من دارم در مورد نفس عمل اصلاح خاک حرف میزنم نه کیفیت آب آبیاری....!!!آبشویی یکی از انتخابهاست که بر اساس اینکه خاک در چه وضعیتی از نظر نمکها و عمق آب زیر زمینی و همچنین زهکشی قرار داره استفاده میشه.....
ما الان در مورد خاکی صحبت میکنیم که نمکهای زیادی داره و قصد اصلاحشو داریم.... حالا بعدا ایشاله خاک قابل کشت شد اونموقع اگه آب کم و کیف نمکهاش مشکل ساز نبود آبیاری انجام میشه....اگر هم کیفیت مشکل داشت اگه اقلیم اجازه داد چاره ای جز کشت دیم نداریم...
بعد از این حرفا گذشته ما توی خاکشناسی بین دانشمندان در خصوص همین اصلاح خاک نظریات متفاوتی داریم(اختلاف دیدگاه) که همگی هم درست میگن...خاک یه محیط کمپلکسه و قضاوت کردن در مورد اون کار مشکلیه..باید در هر کاتاگوری هزینه کنیم و متد تعریف کنیم....کاری که کشورهای پیشرفته انجام میدن
من یه مثال بزنم.....در همین آبشویی که بحثش شد بعضی از دانشمندان معتقدند تحت شرایطی(که فعلا جای طرحش نیس) قبل و بعد از آبشویی آهک باید اضافه بشه و قص علی هذا...
 

gsm1

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
جان برادر من دارم در مورد نفس عمل اصلاح خاکه کیفیت آب آبیاری....!!!آبشویی یکی از انتخابهاست که بر اساس اینکه خاک در چه وضعیتی از نظر نمکها و عمق آب زیر زمینی و همچنین زهکشی قرار داره استفاده میشه.....
ما الان در مورد خاکی صحبت میکنیم که نمکهای زیادی داره و قصد اصلاحشو داریم.... حالا بعدا ایشاله خاک قابل کشت شد اونموقع اگه آب کم و کیف نمکهاش مشکل ساز نبود آبیاری انجام میشه....اگر هم کیفیت مشکل داشت اگه اقلیم اجازه داد چاره ای جز کشت دیم نداریم...
بعد از این حرفا گذشته ما توی خاکشناسی بین دانشمندان در خصوص همین اصلاح خاک نظریات متفاوتی داریم(اختلاف دیدگاه) که همگی هم درست میگن...خاک یه محیط کمپلکسه و قضاوت کردن در مورد اون کار مشکلیه..باید در هر کاتاگوری هزینه کنیم و متد تعریف کنیم....کاری که کشورهای پیشرفته انجام میدن
من یه مثال بزنم.....در همین آبشویی که بحثش شد بعضی از دانشمندان معتقدند تحت شرایطی(که فعلا جای طرحش نیس) قبل و بعد از آبشویی آهک باید اضافه بشه و قص علی هذا...
خوبه بهرحال موضوع داره پیش میره.چه اصلاح شوری خاک یا نفس اصلاح خاک.
ولی توجه داشته باشیدکه انسان بدلیل تامین خوراک دست به اصلاحاتی میزنه .
 

Similar threads

بالا