خانه های هوشمند در ایران

hooshmandsazan

عضو جدید
زمانيكه در منزل نيستيد، شک و تردید در مورد مسائل كوچك ميتواند آزار دهنده باشد. ترديدهايي همچون اينكه آیا قهوه ساز را خاموش كردم؟ سيستم امنیتی را روشن كردم؟ آیا بچه ها تكاليف خود را انجام داده اند يا در حال تماشاي تلوزيون هستند؟ آیا وقتی از خانه خارج شدم کولر خانه را خاموش کردم ؟
با يك خانه هوشمند، می توانید به تمام این نگرانی­ها با یک سفر سریع آنلاین پايان دهيد. زمانيكه در خانه هستيد، خانه­ي شما به وسيله پخش آهنگ های مورد علاقه شما آنهم در هر زماني که به خانه قدم ميگذاريد، یا کاهش نور چراغ ها برای تماشاي یک فیلم، از آرامش شما مراقبت ميكند. آیااين سحر و جادوست؟
جواب ما منفی است، اين اتوماسیون خانه است. خانه های هوشمند همه­ي دستگاه ها و اجزایمنزل شما را به هم متصل ميكنند به طوری که آنها می توانند با یکدیگر و با شما ارتباط برقرار كنند.
هر وسيله­اي كه در خانه شما از برق استفاده ميكند را می­توانيد بر روی شبکه خانگی قرار دهيد وتحت فرمان خود بگيريد. فرقي ندارد كه دستورات خود را چگونه به دستگاه­هاي خود منتقل كنيد يا ريموت كنترل و يا از طريق كامپيوتر، تحت هر شرايطي خانه به دستورات شما واكنش نشان مي­دهد.
ایده خانه­های هوشمند ممکن است شما را به ياد جورج جتسون و طرح او به نام "مکان مربوط به آینده" و یا شاید بیل گیتس بياندازد، که بيش از 100 میلیون دلار را صرف ساخت خانه­ي هوشمندش كرد. هنگامی که مساله طراحي عنوان مي­شود از لحاظ قيمت و درك تكنولوژي، خانه­هاي هوشمند و اتوماسیون خانگی بيشتر و بيشتر شبيه هم ميشوند. در حدود 14 میلیارد دلار در سال 2005 بر رويشبکه­های خانگی صرف شد، و تحلیلگران اين رقم را براي سال 2011 به بيش از 85 ميليارد دلار پیشبینی مي­كنند.در اغلب کشورها سیستم BMS (building management system) یا همان سیستم هوشمند کنترل ساختمان از یک سیستم پر هزینه خارج شده و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی به یکی از امکانات ضروری برای زندگی شهری بدل گردیده ، خانه ای که به شما کمک می کند که در زندگی پر ازدحام و پرتردد شهری ، دیگر نگران فراموش کردن برخی از وظایف و کارهای خود نباشید ، باغچه ها خود به خود آبیاری می شوند، سیستمهای حرارت و بردت به صورت اتوماتیک و با توجه به دمای محیط کار می کنند و این تنها بخشی از امکاناتیست که خانه های هوشمند برای صاحبانشان به ارمغان آورده اند.
خانه­هاي هوشمند چگونه كار ميكنند
نرم­افزار و تكنولوژي خانه­هاي هوشمند
تكنولوژي خانه­هاي هوشمند در سال 1975، زمانيكه شركتي در اسكاتلند X10 را توليد كرد، به دنيا معرفي شد. ابزار X10 به محصولات الكتريكي درون يك خانه اين امكان را مي­دهد كه از طريق سيستم كابلي كه درون ساختمان وجود دارد با هم ارتباط داشته باشند و به اصطلاح با هم صحبت كنند. تمام اپليكيشن­ها و ابزارها در واقع رسيور و يا دريافت كننده هستند، و تمام كنترلر(كنترل كننده) هاي سيستم، مانند تمام ريموت كنترل­ها و صفحه كليدها به معني فرستنده هستند. اگر بخواهيد لامپ يك اتاق ديگر را خاموش كنيد، فرستنده پيامي را كه به صورت يك كد عددي است مي­فرستد و مراحل كار به صورت زير است:
· هشدار به سیستم به اين مضمون كه اين پيام يك دستور است
· شناسایی تعداد واحدهاي دستگاهي که باید فرمان را دریافت كند
· کد حاوی دستور واقعی مانند كد "خاموش".
تمام اينها به طوري طراحي شده­اند كه در كمتر از يك ثانيه انجام شوند، برقراري ارتباط از طريق سيمهاي الكتريكي [يك ساختمان] هميشه معقول نيست، چرا كه اين خطوط ممكن است از طريق برق ديگر دستگاه­ها دچار اختلال يا نويز شوند. يك ابزار X10 می تواند تداخل الکترونیکی را به عنوان یکدستور تفسیر كرده و واکنش نشان دهد، و یا اينكه ممکن است اصلا فرمان را دریافت نکند. در حالی کهدستگاه­هاي X10 هنوز وجود دارند، فن آوری های دیگري هم براي رقابت در صحنه شبکه­هاي خانگيپدید آمده اند.
به جای عبور [فرمانها از طریق خطوط برق، برخی از سیستم­ها از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده مي­كنند، که اين روش درست شبيه طرز كار سيستم­هاي WiFi و سیگنال­هاي تلفن­هاي همراه است. با این حال، شبکه اتوماسیون خانگي به تمام نيازهاي [سخت افزاري و نرم­افزاري] یکشبکه Wi-Fi نياز ندارد، زیرا دستورات سيستم­هاي اتوماسیون به صورت پیام­هاي کوتاه هستند. دو مورداز برجسته­ترین شبکه­ها كه در اتوماسيون خانه [با امواج] رادیویی [كار مي­كنند]، تكنولوژي­هايZigBeeو Z-Wave هستند. هر دوی این فناوری­ها عبارت هستند از شبکه­های مِش[1]، به این معنی که همواره بیش از یک راه برای اینكه يك پیام به مقصد خود برسد، وجود دارد.
.
تكنولوژيZ-Wave از يك الگوریتم پايه­ي مسیریابی برای تعیین سریع ترین مسیر برای پیام ها استفاده مي­كند. براي هر دستگاه Z-Wave یک کد در نظر گرفته شده، و هنگامی که دستگاه به سیستم متصل شد، کنترل كننده­ي شبکه اين کد [خاص] را شناسايي كرده، محل آن را تعیین و آن را به شبکه اضافه می­کند. هنگامی که یک فرمان از راه مي­رسد، کنترل­كننده (كنترلر) از الگوریتم برای تعیین چگونگی ارسال پیام استفاده می­كند. از آنجا که این مسیریابی مقدار زیادی از حافظه موجود روی یک شبکه را اشغال مي­كند، فناوري Z-Wave نوعي سلسله مراتب را بین دستگاه­ها توسعه داده، از قبيل اينكه: برخی از كنترلرها پیام­ها را راه­اندازي مي­كنند، و برخی از آنها "برده[2]" هستند، به اين معنی که آنها (كنترلرها) تنها می توانند پيام­­ها را حمل كرده و به پيام­ها عكس­العمل(پاسخ) نشان دهند.
نامگذاري ZigBee نشان­دهنده­ي مِش مفهوم شبکه است، زیرا پیام­ها از فرستنده مانند زنبورها به صورت زيگزاگ به دنبال بهترین مسیر به سوي گیرنده هستند. در حالی که Z-Wave از یک فن آوری اختصاصی برای هدايت سیستم خود استفاده مي­كند، پلت فرم­های ZigBee برپايه­ي مجموعه­ي استانداري بنا شده­اند كه توسط موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) برای شبکه­های بی­سیم شخصی طراحي شده. این به این معنی است که هر شرکت می­تواند بدون پرداخت هزینه­های صدور مجوز برای این فناوری به ايجاد و ساخت محصولات ZigBee بپردازد، که در نهایت ممکن است به سازگاري و استفاده­ي ZigBee در بازار محصول بيانجامد. مانند Z-Wave، ZigBee هم داراي دستگاه­های عملکردی كاملي بوده (و یا آنهايي که پیام را مسیردهي مي­كنند) و همينطور داراي دستگاه­های کاهش­دهنده­ي تابع (و یا دستگاه­هايي كه چنين عملي را انجام نميدهند) است.
استفاده از شبکه­های بی­سیم انعطاف­پذیری بیشتری را برای قرار دادن دستگاه­ها فراهم می­کند، امامانند خطوط برق، آنها هم ممکن است دچار تداخل­هايي شوند. ابزار ديگري به نامInsteon راه ديگري را برای شبکه خانگی شما براي برقراري ارتباط بين سيم­هاي الكتريكي و امواج رادیویی ارائه می­دهد،كه آن را به یک شبکه مِش دوگانه[3] تبديل كرده است. اگر يك پیام روی یک پلت فرم قرار نگرفت، اين ابزار انتقال آن را از طريق پلتفرم دیگر امتحان مي­كند. به جای مسیریابی پیام، یک دستگاه Insteonپیام را منتشر يا به اصطلاح برودكست[4] كرده و تمام دستگاه­هاي موجود بر روي شبكه پیام را دريافت كرده و آن را تا زمانی که دستور به انجام برسد مجددا منتشر مي­كنند. دستگاه­ها مانند دستگاه­هاي همسان عمل مي­كنند، يكي به عنوان آمر و دیگري به عنوان گیرنده. این به این معنی است کهدستگاه­های Insteon بيشتري بر روی یک شبکه نصب شده و در نتيجه پيام قوی تر خواهد بود.
ادامه مقاله در وب سایت ما
www.hsa-bms.com
 
بالا