خانه سرتیپ سدهی

مریم تهرانی

عضو جدید
خانه سرتیپ سدهی

6980.jpg


https://www.vilajar.com/Place/657


اصفهان - خمینی شهر




خانه تاریخی سرتیپ سدهی واقع در خمینی شهر استان اصفهان می باشد.


این خانه تاریخی که به عهد قاجاریه تعلق دارد در محله لارده فروشان، بلوار توحید شهرستان خمینی شهر قرار دارد.


خانه سرتیپ سدهی مجموعه ای از خانه، دیوانخانه، حمام و حسینیه می باشد و ساخت آن را به سرتیپ محمد حسین خان امینی سدهی از فرماندهان قشون ظل السلطان، حاکم وقت اصفهان و در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار نسبت می دهند.


این مجموعه نشان دهنده هنر و سبک معماری عهد قاجاریه می باشد. بر سردر ورودی بنا کتیبه ای دیده می شود که تاریخ ساخت بنا را سال 1315 الی 1316 هجری قمری نشان می دهد. همچنین کتیبه ای نیز به همین مضمون در شاه نشین بنا قرار دارد. با توجه به این دو کتیبه، ساخت بنا یک سال زمان برده است.


گفته شده که ظل السلطان حاکم وقت اصفهان قصد بازدید از خمینی شهر (سده) را داشته است و سرتیپ سدهی به علت نداشتن مکانی مناسب به منظور پذیرایی از حاکم، از وی 2 سال مهلت می طلبد تا عمارتی در شان ایشان فراهم آورد که در نهایت این مجموعه بی نظیر را طی یک سال به زیبایی به اتمام می رساند.

خانه سرتیپ سدهی 2350 متر مربع وسعت داشته و تمام امکانات لازم برای زندگی مرفه در آن فراهم آورده شده است.


فرم سبک معماری، طرح ها و نقش های به کار رفته، رنگ آمیزی و .... همگی نشان دهنده سبک معماری دوره قاجار می باشد. همچنین تامین روشنایی، گرمای زمستان و خنکی تابستان نیز از طریق عوامل طبیعی همچون نور خورشید و جریان هوا صورت می گرفته است.


دیوانخانه سرتیپ سدهی دارای تالار، حوضخانه، نارنجستان، اتاق های سه دری و پنج دری و برج مراقبت می باشد. این عمارت باستانی از خشت و آجر ساخته شده اما جای جای آن به گچ بری، منبت کاری، آیینه کاری، پارچه های سقفی و پنجره های گره چینی بی نظیر و هنرمندانه ای مزین شده است.


خانه با شکوه سرتیپ سدهی دارای ایوانی زیبا با ستون های گچ بری شده و سر ستون های برگ کنگری و سقف بسیار زیبایی می باشد. شکل بیرونی این عمارت به عمارت باغ ارم شیراز شباهت فراوان دارد.


لازم به ذکر می باشد که خانه سرتیپ سدهی در سال 1380 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.


برای دسترسی به خانه سرتیپ سدهی می بایست به استان اصفهان، خمینی شهر، محله لارده فروشان، بلوار توحید سفر نمایید.
 

Similar threads

بالا