[ خانه سالمندان ] خانه سالمندان شهر دایمن

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز



هلند سرزمینی است که از قرن های گذشته در آن پیوندی ناگسستنی میان معماری و شهرسازی برقرار بوده است. شرایط اقلیمی خاص و معضلاتی نظیر وسعت رودخانه ها و دریاچه موجب شده است تا در این کشور نحوه پیوند بناها با آب همواره به خلق ایده هایی جدید در خصوص فضاهای شهری و بافت های مسکونی بیانجامد.

طراحی بافت ها و مجتمع های مسکونی و اقامتی توسط معماران و شهرسازان هلندی سرآغاز تحولاتی گسترده در سایر کشورهای اروپایی بوده است. دفتر معماری مکانو (Mecanoo Architects) یکی از مهم ترین دفاتر اروپاست که در دهه های هشتاد و نود میلادی تمامی تمرکز خود را بر طراحی بافت ها و مجتمع های مسکونی معطوف کرده که در بیشتر این آثار موضوع هم نشینی ساختمان در کنار آب مطرح بوده است.
خانه سالمندان شهر دایمن هلند (Diemen) یکی از معدود نمونه های خانه های سالمندانی است که به دلیل شرایط خاص زمین امکان گسترش در سطح را نداشته و به همین دلیل در قالب آپارتمانی طراحی شده است. هم جواری با آب طراحی پارکینگ ها در زیرزمین را ناممکن ساخته و باعث گردیده تا فضای پارک اتومبیل ها در حیاط مجموعه و در ردیفی موازی با رودخانه مکان یابی شود.
این مجتمع اقامتی از دو بلوک هفت و نه طبقه تشکیل شده است که در نگاه اول منفک از یکدیگر دیده می شوند، اما با کمی تامل متوجه می شویم که فضای ارتباطی واحدها در این دو بلوک مشترک بوده و در واقع آنها به یکدیگر متصل می باشند و معمار با استفاده از تورفتگی های حجم و تغییر رنگ مصالح سعی در مجزا نمایش دادن این دو بلوک داشته است. همچنین اختلاف ارتفاع دو برج نیر تفکیک بصری آن دو را تشدید می کند. به دلیل شرایط خاص اقلیمی و بارندگی های زیاد در این شهر استفاده از نور و تابش خورشید امری حیاتی بوده است. به همین دلیل هم نشینی دو برج به نحوی است که نه تنها مزاحم نورگیری یکدیگر نمی باشند، بلکه فضاهای ارتباطی میان آن ها نیز از طریق شکاف میان دو برج نور مناسبی را دریافت می کنند. در نگاه اول تمامی واحدها متفاوت به نظر می رسند حال آنکه با کمی دقت در می یابیم که در مجموعه تنها سه تیپ پلان وجود دارد که یکی از آنها یک خوابه و دو تیپ دیگر دوخوابه می باشند و تمامی واحدهای اقامتی این مجتمع دارای بالکنی در جبهه طولی نما می باشند. لازم به ذکر است که این واحدها برای آن دسته از سالمندانی طراحی شده است که تحت مراقبت های ویژه نبوده و خرید یا اجاره هر واحد از این مجموعه ممکن می باشد.












منبع : ARTHUT.co
 
بالا