[ خانه سالمندان ] خانه سالمندان شهر برن

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
آتلیه 5، در سال 1995 میلادی توسط پنج معمار جوان 23 تا 29 ساله در سوییس آغاز به فعالیت نمود. این گروه پس از چندین سال فعالیت حرفه ای به تاثیرگذارترین گروه معماری سوئیس مبدل شد و اعضای این گروه توانستند بهترین نمونه های معماری مدرن را خلق کرده و در بسیاری از مسابقات معماری در کشور سوئیس پروژه های مهم و ملی را از معماران معروف غیر بومی نظیر نورمن فاستر و گانتر بهنبیش، بریابند.

معماری آنان بیش از هر چیز تحت تاثیر آثار و اصول معماری لکوربوزیه دیگر معمار معروف سوئیسی بود که همزمان با سالهای اوج فعالیت اعضای آتلیه 5 وارد دانشکده های معماری سوئیس شده بودند. تخصص اصلی این گروه طراحی فضاهای مسکونی و اقامتی بوده و خانه سالمندان شهر برن، یکی از موفق ترین آثار آنها در این زمینه محسوب می شود. این مجتمع که شامل 45 واحد اقامتی تراس دار برای سالمندان می باشد در ساحل رودخانه ای قرار گرفته و با تبعیت از شیب ساحل رودخانه بصورت پلکانی طراحی شده است.

ساختار کلی حجم از سه بلوک مشابه تشکیل می شود که یک بلوک از دو بلوک دیگر فاصله گرفته و شکافی را ایجاد کرده است که در داخل بنا ورودی اصلی و ایوان رو به رودخانه و در داخل بنا نیز لابی نشیمن و کافی شاپ را در خود جای داده است. هرچند که بافت پیرامون بنا را بناهایی با سقف های شیب دار و رنگ هایی گرم احاطه کرده است اما ساختار سازه این بنا به پیروی از اصول معماری مدرن و مصالح روز بتنی بوده و دیواره های خارجی نیز با آجر سفید رنگی نما شده اند، به طوری که سفیدی و سادگی بنا، آن را از بافت پیرامون خود جدا و شاخص می سازد. با این وجود هماهنگی و تبعیت از ویژگی های اقلیمی که در اصول معماری مدرن لکوربوزیه نیز واجد اهمیت بوده است در این بنا نیز دیده می شود. پیروی از شیب زمین، اهمیت دید و منظر رودخانه، استفاده از نورآفتاب و تهویه طبیعی همگی حاکی از توجه معماران به اقلیم و مشخصات فیزیکی سایت دارند.

ارتباط بصری و فضایی میان طبقات توسط ویدها و پلکان هایی که از سقف نور می گیرند ایجاد می شود. برای تقویت روحیه جمعی و ایجاد برخوردهای اجتماعی، فضاهایی نظیر لابی، غذاخوری و ایوان رو به رودخانه در اختیار تمامی ساکنین مجتمع می باشد. این ایوان جهت رفاه سالمندان علاوه بر پلکانی فلزی و مدور توسط رامپی به ساحل رودخانه متصل می گردد.













منبع : arthut.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز



















در صوت مشاهده نشدن تصاویر فایل کپی ضمیمه شده را دانلود کنید

 

پیوست ها

  • خانه سالمندان ش&#1.pdf
    52 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
بالا